abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221560987
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.

Een nieuw topic voor een vers schooljaar, verse roosters en het restje vakantie.
pi_221561090
Hier was het afgelopen jaar 740 euro. Maar dat is inclusief TTO en werkweek naar Londen. Alles netjes gespecificeerd en als ik dat zo lees was het 2e jaar ook het duurste jaar.

Hier ook nog geen bijbaantje. Scouting is op zaterdag, dat zal komend jaar het laatste jaar worden bij de scouts en ik geloof niet dat hij daarna verder wil. Ik denk dat hij als scouting stopt wel een bijbaantje zou willen maar dat is dan ook even kijken wat passend is.
pi_221561108
Zoon van 13 heeft een folderwijk. Kost 'm 3 tot 4 uur per week, en dat doet ie meestal op de zondag. Hij verdient er zo'n ¤20 per week mee, en dat vindt ie meer dan prima. Geld wordt nu vooral gebruikt om materialen voor z'n 3D printer te kopen.

Naast zijn 'werk' heeft ie op vrijdagavond scouting en op zaterdagmiddag en/of maandagavond survivalrun training, en dat is een prima weekvulling.
Jongste van bijna11 hockeyt, en is daar ook drie keer per week zoet mee.
pi_221561251
Geen idee uit m’n hoofd van de ouderbijdragen hier eigenlijk. Maar valt volgens mij wel mee.

De oudste heeft hier een bijbaantje vanaf z’n 13. Vakkenvullen bij de jumbo. Twee avonden per week en dan op zaterdag. Eerlijkheid gebied dat ze niet heel precies rekening houden met de werktijden dat ze maar twee uur per dag mogen werken. En worden eigenlijk altijd 3 uur ingepland. Nu heeft zowel zoon als ik daar geen problemen mee, dus prima.

Dochter wordt deze maand 13, maar heeft een wat drukker schema (gitaarles (al is dat maar een half uur, blokt toch weer een werkmoment weg), twee keer trainen in de week en dan op zaterdag wedstrijd).

Aan de andere kant is dochter wel de gene die meer geld uit geeft dan zoon, dus qua dat betreft zou het voor haar wel goed zijn. Maar voor haar heb ik gisteren op Facebook een bericht gezet dat ze oppasadresjes zoekt. Ze heeft op kinderen van vrienden al wel een aantal keer opgepast en dat vind ze ook leuk om te doen. Dus eens kijken hoe dat gaat uitpakken. Ondertussen van onze oude buurvrouw en van een nichtje van ons al reactie gehad. Dus dat is leuk.
pi_221564916
mijn puber is dit jaar gaan werken bij de zorgorganisatie waar ik ook werk. Ze ondersteunt de begeleiding in hun dienst. Ze wast kleren en vouwt, ze pakt de afwasmachine in en uit en ze wandelt/fietst met clienten. Ze helpt met eten maken en geven.
Ze verdient best lekker (15 jaar en 14 euro per uur, en in het weekend nog 50% toeslag). Straks als school weer begint wordt ze invalkracht. Ze kan dan op zondag werken en door de weeks als dat uitkomt met sport en school. Ze mag nu alleen nog niet de hele dienst werken omdat ze maar tot 21 mag werken ipv 23.00 uur. Straks als ze 16 is mag ze ook langer werken.

Ze zei vanmorgen dat ze misschien straks toch na haar examen een zorgopleiding wil doen. Ze heeft het heel erg naar haar zin.
*poef* nu is het weg
  zondag 16 augustus 2026 @ 11:49:43 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221584409
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.

3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.

We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221584570
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:

We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).

Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 16-08-2026 12:13:11 ]
  zondag 16 augustus 2026 @ 12:19:12 #8
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221584651
Mijn dochter wordt bijna 13. Maar eerst maar eens goed landen op de middelbare school, voor ze gaat werken. Ze heeft ook klarinetles en orkest daar gaat ook wel wat tijd in zitten.
pi_221584672
quote:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.

3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.

Ik zou ze dan idd gewoon kaften :Y
Als je in de buurt zou wonen zou ik helpen want O+ kaften O+
Dochter heeft maar 2 boeken die ingeleverd moeten worden :')

Vorig jaar nog alles gekaft maar dat wil ze nu niet :D
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 12:06 schreef Zana het volgende:

[..]
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).

Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.
Dat is idd echt niet handig hahahaha, dat trekt ook veel te strak/laat geen ruimte voor beweging :D

Volgens mij doet niemand dat in principe :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221584957
quote:

Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
pi_221584966
Overigens ben ik blij dat er nog gewoon kaftpapier in de winkels ligt want wij hebben dat gewoon nodig. In elk geval bij de oudste. Voor de meiden weet ik dat nog niet maar op de lijst met aan te schaffen spullen staat wel kaftpapier.
pi_221585004
Nog geen rooster hier, komt maandag... boeken krijgen ze dinsdag op school.
Fake it till you make it...
  zondag 16 augustus 2026 @ 14:17:07 #13
244125 laziness
pi_221585700
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2026 12:57 schreef Kyara het volgende:

[..]
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
Dat leek mij ook het beste icm rekbare kaft. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.

Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe :P

Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg :X

[ Bericht 2% gewijzigd door laziness op 16-08-2026 15:23:02 ]
pi_221586298
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 14:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat leek mij ook het beste. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.

Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe :P

Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg :X
Oh bij mij waren ook veel softcover vroeger. Dat is prima te kaften met papier, ook zonder karton erbij O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221586670
Hier zijn de slappe boeken ouderwets gekaft. De 2 harde boeken hebben rekbare kaften gekregen.

Vooral gek dat wiskunde niet terug hoeft, terwijl die boeken geen schrijf-plekken heeft. En een ander vak ingeleverd moet worden, terwijl dat wel schrijfplekken heeft. En de binas hebben we veel foto's van. Die is echt aan zijn laatste ronde toe.

D zijn rooster lijkt wel redelijk. Wel 5 tussenuren, maar D zegt dat hij wel aan een project/huiswerk gaat werken. Zijn vrienden hebben vrijdag het 9e nog bio, met een tussenuur ervoor. Die bio doet hij op zelfstudie en is daar nu wel erg blij mee.

En 1 tussenuur is voor het blokuur gym. Dat is wel beter met even rustig wat kunnen eten en naar de locatie fietsen. Afgelopen jaar schoot de lunch er nog weleens bij in. Wat vast deels ligt aan mijn treuzelaar, maar nu ook opgelost is :P

[ Bericht 11% gewijzigd door Deepfreeze op 16-08-2026 16:31:32 ]
pi_221594853
Twee boeken om te kaften, twee keer een binas. Eentje voor de Havo, dat boek zag er niet uit, heb ik maar even melding van gemaakt. De andere was voor het vmbo en die is heel dun. Beide slappe kaft, dus heel irritant kaften. Oudste had wel een mooi verzoek, of ik em zo opvallend mogelijk kon doen want dan kon ie em makkelijk vinden in de klas. Prima jongen...hij is gekaft met goudkleurig papier en de hoeken zijn afgewerkt met roodwitte tape :D
De rest van de boeken is van het type weggooien. Ik vind daar echt wat van. Oudste heb ik wel zover dat ie er meestal niet in schrijft zodat hij ze voor de examens nog kan gebruiken als oefenmateriaal. Jongste gebruikt de boeken sowieso weinig, die gebruikt de digitale varianten met de voorleesfunctie ivm dyslexie.

Ze hebben hier nog een weekje vakantie trouwens, dus er wordt deze week nog veel gewerkt. Beiden werken ze bij de Lidl. Oudste is ooit bij de Jumbo begonnen en daar zijn ze en niet heel netjes met de wettelijke uren en ze zijn heel veeleisend. Zo moet je klanten helpen als vakkenvuller, maar wordt daar in je planning eigenlijk geen rekening mee gehouden. Dus oudste haalde zijn taak niet altijd. Na een half jaar werd zijn contract niet verlengd. Dat was achteraf geen ramp want nu bij de Lidl krijgt ie meer betaald en het werk is veel leuker. Bij de Lidl ben je medewerker en doe je dus alles. En zodra ze 16 zijn mogen ze ook kassa draaien. Oudste doet dat regelmatig en hij sluit en opent de winkel ook mee. De jongste is net begonnen, die draait heel beperkt uren en mag nog niet alles.
Als straks school weer begint werken ze dus beiden en daarnaast spelen ze dit jaar weer in hetzelfde hockeyteam. Dat is minimaal 1 keer trainen en 1 keer wedstrijd. Oudste redt wel met school, voor de jongste moeten we even zien, die rijdt ook nog paard en start op een nieuwe school, geen idee nog van de uren.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_221624368
De kinderen hebben gisteren hun rooster gekregen en vooral voor de oudste echt geen leuk rooster. Behalve maandag elke dag t/m 8e lesuur met het 7e een tussenuur en donderdag zelfs t/m het 9e uur (en ik wist niet beter dan dat 8 hier de max was).
Dáág tijd om te werken (alleen dinsdag nog maar, want 45 minuten rooster, maandag heeft hij sport en de rest van de dagen is het gewoon te laat ivm starttijd werk).

Maar goed. Maandag alleen boeken ophalen en zien bij wie ze in de klas zitten (oudste weet dit redelijk aangezien er maar twee klassen zijn en ze nu met profielen zitten dus toch wat wisselingen per les zullen hebben).

De jongste gaat van 1 mavo/havo naar 2 mavo. Dus komt bij leerlingen uit 1 mavo die ze nog niet echt kent en weet van enkele klasgenoten van vorig jaar in welke klas die komen. Van een vriendin weet ze het nog niet (die kan niet in magister meer) en nog even afwachten of ze niet bij de pestkoppen van de basisschool komt. Maar die gaat ze zelf niet appen ;)

Ze hebben er beiden nog geen zin in, maar op zich is dat ook logisch. Tis toch school, en het zijn pubers..
pi_221624704
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet :o

Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.

D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb" }:| Ik ga hier nogal slecht op.
pi_221624973
Het 9e lesuur is van 16.10-17.00. Ik vraag me af of er dan nog enige focus zal zijn.

Nou hoor ik net dat dat lesuur ‘mentorband’ is en ik ga er vanuit dat ze in de vierde daar niet vaak hoeven te zijn. Hooguit op afroep of af en toe in groepjes ofzo. En dan hoop ik voor hem dat het evt in een tussenuur te plannen is ipv dat 9e uur.

Maar goed, voor hetzelfde geld denkt de mentor er anders over. We gaan het zien. Maar als nog ook woensdag en vrijdag tot 16.10. Verre van ideaal. Hij wist dat de kans groter was op tussenuren en dus langere dagen. Maar dit was niet wat hij verwacht had. (Snap ik)

@Kyara, wat een vreemde onduidelijkheid zo last minute nog. Zeker voor VSO waar die duidelijkheid zo belangrijk is.
Ik snap dat ze haar kop in het zand steekt, want waarop moet je je voorbereiden als je niks weet. Dan kan het nog alle kanten op, wat je niet bedacht hebt.

Hopelijk dinsdag dan wel een goed/duidelijk gesprek waarin duidelijkheid komt (en hopelijk dan nog voldoende houvast voor voorbereiding).

Ik snap dat het ook voor jouwzelf extra stress meebrengt, omdat je eigenlijk al weet dat het gebrek aan voorbereiding zorgt voor problemen :*
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:39:16 #20
244125 laziness
pi_221625116
Als het 6e al t/m 15:25 is klinkt het 9e lesuur als middernacht ja :D maar hier is het 6e t/m 13:15uur bijvoorbeeld.

17:00uur is nog steeds wel heel laat en 16:10uur ook wel eigenlijk. Met daarvoor een tussenuur, dat is wel zuur.

De mijne moet nog ruim een uur fietsen ook dus echt wel een heel fijn rooster hier met max 14:00uur als eindtijd. Zeker als ik hoor dat anderen wel tot later zitten en veel tussenuren hebben.

Er zitten alweer 3 lesdagen op hier en hij verbaasde zichzelf dat hij er wel weer zin in had zelfs.
pi_221625288
De roosters veranderen hier in theorie 4 keer per jaar maar in de praktijk ongeveer elke week :+ Ik maak me ook niet meer zo druk om ongunstige roosters.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:17:56 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221625316
Balen, maar misschien verandert het nog of valt het mentoruur mee. Als je een ingewikkeld of minder voorkomend pakket aan vakken kiest of een school hebt gekozen met heel veel keuzemogelijkheden qua vakken, is de kans wel groter dat het maken van de roosters een uitdaging is. En tussenuren hebben ook voordelen; je kunt er je huiswerk in maken en hoeft dan thuis niks meer te doen.

Zeg niet dat dat bij jullie zo is trouwens hè, maar meer om uitleg te geven waar het vandaan zou kunnen komen. Toen ik op de middelbare zat, had ik een jaargang gymnasium 4 waarin heel veel leerlingen nog extra vakken hadden (een tweede klassieke taal of Spaans erbij), ‘gekke’ combinaties zoals natuur en techniek met een extra taal en aardrijkskunde bijvoorbeeld. Dan kunnen de roostermakers ook geen ijzer met handen breken natuurlijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:20:48 #23
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221625322
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221625343
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:20 schreef Tink89 het volgende:
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
J gaat nu naar de brugklas, dus na jaren rijden hoeven wij nu ineens niet meer. Is ook weer even wennen met de (werk)planning. Was lastig, maar het was het zó waard.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:53:13 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221625384
@Kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.

Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @Amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221625387
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
pi_221625394
En Juul ziet enorm op tegen weer terug naar school gaan. Nog 1 week vakantie.
Ze is de hele zomervakantie al zo vrolijk en gezellig, een wereld van verschil met schoolweken.

Zelf zegt ze dat ze het enorm stressvol vindt en erg vermoeiend.

Binnenkort eerste gesprek met een coach en ook met haar juffen. Ik hoop zo op een beter schooljaar.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:04:06 #28
244125 laziness
pi_221625401
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
pi_221625418
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Stonden hier ook op de lijst voor de eerste :Y
Schijnen idd ook niet gebruikt te worden dus wij hebben ze maar geleend.

Ik moest een beetje huilen bij het idee als puber elke dag kwart voor 7 de deur uit te moeten :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221625422
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
Ja, geen idee. De brugklascoordinator stuurde voor de zomervakantie beknopt hoe het werkt met de boeken. Daar stond oa in dat we nog een mail van Van Dijk krijgen met daarin een lijst van wat we zelf moeten/kunnen kopen zoals 'woordenboeken, bosatlas, rekenmachine etc'.

Maar even nagevraagd bij de moeder van een vriendje van B die heeft die mail ook niet gehad.
pi_221625424
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:57 schreef exode het volgende:
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
J gaat dinsdag beginnen en de helft van zijn boeken is nog niet verzonden. Ik neem maar aan dat meer kinderen dat hebben.
Het belangrijkste wat er verder op de lijst stond was een bepaalde rekenmachine, maar die kun je werkelijk overal kopen, zag ik. En verder gymkleding voorschriften. De rest was niks bijzonders.

Hier ook eerste lesuur 8.20u. Dat betekent voorlopig (tot hij meer fietsbenen heeft ontwikkeld) vóór 7u op de fiets. Ik ben benieuwd.
pi_221626006
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 22:55 schreef Kyara het volgende:
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet :o

Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.

D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb" }:| Ik ga hier nogal slecht op.
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Fake it till you make it...
pi_221626579
D zijn school heeft ook 9 lesuren, maar die zitten tussen 8:15 en 16:00. (7:45 weg, 16:30 thuis) Standaard 45 minuten lessen.
Maandag en donderdag zijn nu de enige dagen tm het 9e. Maar maandag begint pas om 10 uur, dus dat is ook wel lekker inkomen.
Dit is het 1e jaar dat hij een ingeroosterd 9e uur heeft. De andere 3 jaren was dat alleen bij ene verdwaalde roosterwisseling.

D zijn eerste week zit erop. In zijn stamklas zitten nu 2 vrienden extra van de paralelklas vorig jaar, dus hebben ze een leuk groepje van 7. Die hebben ook de meeste lessen samen vanwege bijna dezelfde vakkenkeuzes. Dat is wel een prima start van het jaar.

@Tink89
Kangoeroeklas deden ze hier in groep 3&4, daarna werd het wat anders, maar zal hetzelfde idee zijn. Die plusklas heeft D wel wat opgeleverd. Naast wat uitdaging ook leren omgaan met frustraties :D
pi_221626590
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
pi_221626932
Hier lesuren van 50 minuten (behalve op dinsdag, dan 45 minuten, die dag is vergadermiddag op school)
Eerste lesuur begint om 8.20 en het achtste eindigt om 16.10 (en het 9e dus om 17.00).

De kinderen hebben geluk dat school hier in de straat zit en ze dus in 5 minuten op school zijn.

We wisten inderdaad met wisselende vakkenpakketten en extra vakken dat een rooster uitdagender zou worden. Ik zei ook al dat als hij slim was dat 7e uur zou gebruiken voor huiswerk/leerwerk maar ‘dat zag hij dan wel’. Dus denk dat ze regelmatig met vrienden bij ons thuis zitten dat uur ;) ook prima.

@Tink89 dat is inderdaad wel een uitdaging als de lessen op een andere locatie zijn. Fijn dat ze wel kunnen carpoolen, maar wel zonde van je vrije ochtend.

@exode wij hadden destijds bij het bestellen van boeken bij Iddink veel keuzes om bij te bestellen zoals woordenboeken, Bosatlas en rekenmachine (en examenbundels, maar dat was sowieso niet van toepassing).
Vanuit school was aangegeven dat de woordenboeken (nog) niet nodig waren, dus die hebben we gelaten voor wat het was. En eerlijk gezegd twijfel ik of dat we voor de oudste de Bosatlas besteld hebben. Maar volgens mij kunnen ze die ook digitaal bekijken of in de mediatheek lenen. Ik heb in ieder geval niet gehoord dat hij gemist is.

Oh en ook een dummy kon ik via hen aanschaffen, maar heb ik geloof ik bij de Bruna gehaald. Achteraf maakte dat qua prijs niet veel uit geloof ik.

Maar een lijstje van wat je nodig hebt is wel handig ja. En voor de vakantie was dat eigenlijk al praktisch geweest dan had je je eigen moment er voor kunnen pakken om er voor te gaan zitten ipv last minute.
pi_221627054
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
Mijn dochter kan om 8.15 uit bed stappen en om 8.20 in de les zitten, en doet dat zoals ze zelf zegt ook echt wel eens. Net als veel anderen, overigens. En dan nog wordt er wel geklaagd dat het zo vroeg is :D

Ik heb hier nog geen idee van het rooster en alle andere dingen. Dat is toch echt wel heel rustgevend, moet ik zeggen. We leveren haar 1 september weer af in Maastricht, dan worden de tweedejaars verwacht om de campus in gereedheid te brengen voor de 'firsties' die 3 september komen. Ze zit in Welcome Week committee, dus ze zal het vanaf het begin weer druk genoeg krijgen. Tussenuren worden niet als een drama ervaren door haar, want of ze gaat iets leuks doen met wat anderen, of leren, of even vlug een dutje doen :') Ze heeft heel goed geleerd te dutten afgelopen jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221627075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:53 schreef livelink het volgende:
@:kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.

Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @:amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen komt mijn kind niet vanuit het (speciaal) basisonderwijs maar vanaf een reguliere middelbare school, weliswaar een klas 0 maar wel in het complete middelbare school format, dus wij zijn in ons hoofd misschien ook al een paar stappen verder.

Hier trouwens wel degelijk lokaalwisselingen en kaftpapier stond ook op de lijst van aan te schaffen schoolspullen (waar we trouwens ook nog niet alles van in huis omdat D2 niet tegen papier kan er het dus nogal een zoektocht is naar kaftpapier en schriften waar ze niet helemaal kriegel en boos van wordt).
pi_221627081
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:30 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Lessen van 60 minuten en ze starten ook pas om 08:30 uur.
pi_221627794
Ja dat dus Hillie, nu moeten we last minute wsl nog dingen kopen. We kregen een mail van Van Dijk om de boeken te bestellen, die vanuit school zijn geregeld en worden betaald. Die zijn al binnen. Maar we zouden dus nog een mail krijgen met een lijst van wat we zelf moeten kopen. (kan ook bij Van Dijk maar hoeft niet)

Die mail is er dus nooit geweest.

Wel een nieuwe fiets voor B gekocht, 28 inch en frame 53, dat is groter dan onze fietsen :o
pi_221627817
Ik denk dat er verschii is tussen belgie en nederland
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:05:27 #41
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221627932
Geen losse woordenboeken hier. Misschien in het boekenpakket, zullen we woensdag zien. Dan moeten alle boeken de laptop en spullen van beeldende vorming mee naar huis. Haar vader haalt haar op dan kan alles in een keer mee.

Rooster is vrij gunstig drie dagen 8:30-14:25 twee dagen 8:30-13:35.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:35:27 #42
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221628092
Hier geen middelbare school meer, dus ook af en toe dingen in de avonduren (Ha en voor jongste kan stage ook rustig om 5 uur beginnen, want tja, die eerste trein moet natuurlijk ook rijden :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221632508
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
pi_221632700
Ik zou de kinderen dat vooral zelf laten regelen maar wel doorvragen bij kind over wie, wat, waar en wat hij mee moet nemen. Die informatie is vaak niet bekend dus dan moet ie daar nog achteraan. Als het wat verder weg is of er moeten veel/zware spullen mee dan zou ik hem even wegbrengen en dan ook meelopen naar de deur om meteen even voor te stellen.
pi_221632717
Zoon (11) heeft sinds 4 weken een telefoon, probeert al een tijdje met een vriendje af te spreken, maar met hoe ze appen snap ik dat dat niet van de grond komt. “Hey” “hoi” (2 dagen later) “woensdag afspreken?” “Dan ben ik weg” (einde gesprek). 3 dagen later “vandaag afspreken?” Avond daarna een reactie “nee, kan niet”. Nu na onze vakantie “zal ik dinsdag bij jou komen?” (Na mijn commentaar dat hij beter gelijk meer opties kan geven, en dat het ook hier kan stuurt hij als 2e bericht “maandag kan ook hier”. Krijgt hij reactie terug “ok” dus ik vraag zoon, wat is er nou oké? Maar dat wist hij dus niet, dus zoon vraagt “wat is oke?” Reactie “idk”. *zucht

Het is maar goed dat hij nog een jaar kan oefenen met normaal communiceren voor hij naar de middelbare gaat straks :D en dat geldt ook voor de meeste van zijn vriendjes. (En ze willen wel echt samen afspreken, maar zijn beide gewoon passief denk ik, en communiceren als een pudding).
pi_221632737
Hahaha ja, daarom las ik zeker in het begin mee en begeleid ik nu ook nog wel het appcontact want ook 14 jarigen zijn een ster in vage afspraken :')
pi_221632813
Ik weet, door klachten van dochter, dat ook 17-/18-jarigen niet altijd even goed appen. Er valt veel te leren, maar het is soms ook een persoonlijk trekje, heb ik het idee. De een kan het beter dan de ander.
pi_221632907
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Op veel scholen is er in de bovenbouw geen mentoruur meer. De mentor maakt dan individuele afspraken met zijn mentorleerlingen.
pi_221632914
Ja, vrienden van mijn oudste idem dito. En hij vindt het weer lastig om het dan concreet te maken. Inmiddels komt ie dan wel even vragen hoe hij het beste kan reageren. Ook omdat het voor ons belangrijk is om van te voren te weten of vrienden langskomen omdat zijn zussen dat anders niet trekken. Maar inmiddels weten zijn vrienden dat ook wel O+
pi_221633472
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:

Ik wil het adres weten en een grof idee van de plannen. Verder laat ik het aan hem zelf over.

En de mijne is ook een beroerde apper :')
pi_221634009
D heeft wel een mentoruur in de 4e. Maar zo te horen gaat dat meer gebruikt worden voor individuele gesprekken of in kleine groepjes. Dus nog een tussenuur erbij.

Woordenboeken hebben we gehad voor alle talen, moest oudste ook al hebben dus ergens via marktplaats op de kop getikt voor 5 euro. Dat was een prima investering voor hoe weinig ze gebruikt zijn. Bosatlas hoefde niet, (grafische) rekenmachine een specifiek type maar niet via school te krijgen.

Plannen laat ik zoveel mogelijk aan de kids zelf over. Groepje van oudste was er echt goed in. Groepje van jongste een drama. Maar dat gaat met de ouders ook weleens wazig, dus erfelijk belast :X

Tot nu toe gaat er niks ernstigs mis en de docent deed niet te moeilijk toen 2 dachten dat de ander een verslag zou inleveren voor het hele groepje :P

De adressen weet ik inmiddels. Met slaapfeestjes is het toch handiger om je kind met zooi af te zetten.
Het scheelde ook dat D het eerste feestje had in de 1e klas. Heb de ouders uitgenodigd hun kind 's avonds op te halen en evt nog een kop koffie te doen. Die groep is nog steeds bij elkaar, met 2 extra nu die ik dan weer niet ken. Zo in de 4e redden ze zich er maar mee. Ik wil graag plannen na 5 uur wel weten(ivm eten en avond plannen), dat gaat wel goed.
  zondag 23 augustus 2026 @ 10:03:17 #52
244125 laziness
pi_221634312
Hier wel elke week mentoruur in de vierde waarbij ze met z’n allen dingen doen.

Kind en ik verbazen ons ook over antwoorden als ik ga het vragen en er nooit meer op terug komen. Mijn kind leest het, vraagt het en reageert maar is daarin de uitzondering lijkt het.

En om 06:00uur opstaan om naar een leuke school te fietsen is het voor mijn puber waard. Scheelt dat hij sowieso niet zo’n uitslaper is. Bedhanger ja maar lang slapen nee.
pi_221636398
Hier gaat met afspreken nog wel eens mis dat de vrienden met gescheiden ouders niet er bij zeggen waar ze zijn en de oudste het ook niet vraagt. Is dus wel eens voorgekomen dat ie bij de verkeerde stond. Nu checkt ie als ik het vraag even de snaplocatie. Maar er zelf aan denken is toch lastig.

Vriendinnetje van de jongste heeft zelfs drie adressen en aangezien ze een alleenstaande moeder heeft en geen vader, ging ze dus naar het door haar gekende adres. Vriendinnetje was helemaal verbaasd dat ze verkeerd stond. Terwijl ze zelf niet verteld had op meerdere plekken te wonen (bij haar opa, haar oma en haar moeder en dan volgens mij als ze bij haar opa of oma is, is haar moeder ook daar. Verwacht dat het met opvang te maken heeft van toen ze wat jonger was. Is nu 13) maar dus ook in drie verschillende dorpen, was allang bij dat ze niet naar het derde dorp hoefde want dat was wel een eind weer de andere kant in geweest.

Ik check op zich waar ze heen gaan, als ik het maar weet en weet hoe laat ik ze thuis kan verwachten.
Met een paar ouders wel een appgroepje ivm alcoholgebruik zonder dat het bij ouders bekend was dat de jongens daar gewoon niet mochten pakken. Sindsdien check ik iets meer. En ben ik wel voorzichtig met logeren en bij wie. Wil voorkomen dat ze gaan logeren zodat het drinken van alcohol niet gezien wordt thuis.
pi_221637147
Ik ben als puber ook wel eens de hele nacht op sjouw geweest met een vriendinnetje. Mijn ouders dachten dat ik bij haar sliep en haar ouders dachten dat ze bij mij was.
pi_221642979
Pubers denken soms helemaal anders, wat voor mij normaal is is voor hem soms niet duidelijk, of weet hij gewoon nog niet. En bijna altijd weet hij iets beter...ik mocht de hele zomer horen dat de warmte toch wel meeviel, terwijl ik bij 35 graden echt niet wist, waar ik het moest zoeken. Dat anderen het anders beleven, komt soms echt niet in hem op. Wel grappig om te zien, hoe ze zich steeds wat verder ontwikkelen. Het bijbaantje heeft daar een grote bijdrage aan geleverd deze zomer. Ook nu dat hij op korte termijn voor extra uren werd gevraagd en keuzes moet maken en moet nadenken, wat belangrijk voor hem is.
Soms is hij nog wat passief en wacht liever af, bijvoorbeeld als er onduidelijkheden zijn wat zijn trainingstijden betreft en wanneer het weer begint of wie er in zijn klas komt te zitten...misschien is hij gewoon niet zo nieuwsgierig als ik.
pi_221643331
Als ik terugkijk naar hoe ik was van mijn 15e tot mijn 20e ben ik blij dat mijn kinderen mijn genen niet hebben >:) Al is dat geen garantie natuurlijk.

B sliep vanochtend door zijn wekker heen en dat was uiteraard onze schuld. Dus hij moest behoorlijk haasten om op tijd bij de voetbal te zijn. Maar hij was op tijd en zelfs uiteindelijk redelijk vrolijk. Drukke week voor hem en dan volgende week starten op de Middelbare.
  Redactie Frontpage maandag 24 augustus 2026 @ 12:39:01 #57
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221644481
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 10:38 schreef exode het volgende:
Als ik terugkijk naar hoe ik was van mijn 15e tot mijn 20e ben ik blij dat mijn kinderen mijn genen niet hebben >:) Al is dat geen garantie natuurlijk.

B sliep vanochtend door zijn wekker heen en dat was uiteraard onze schuld. Dus hij moest behoorlijk haasten om op tijd bij de voetbal te zijn. Maar hij was op tijd en zelfs uiteindelijk redelijk vrolijk. Drukke week voor hem en dan volgende week starten op de Middelbare.
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezet :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221645162
quote:
2s.gif Op maandag 24 augustus 2026 12:39 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezet :P
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'
Vanochtend: 'Waarom hebben jullie me niet wakker gemaakt?? Ik heb de wekker niet gehoord!'
  Redactie Frontpage maandag 24 augustus 2026 @ 14:55:18 #59
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221645217
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 14:44 schreef exode het volgende:

[..]
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'
Vanochtend: 'Waarom hebben jullie me niet wakker gemaakt?? Ik heb de wekker niet gehoord!'
Luister je een keer, is het weer niet goed. :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221645251
Pubers O+
pi_221645346
Heb ik ook een keer gezegd vroeger (niet omdat ik een wekker had gezet, maar omdat ik echt een keer uit wilde slapen). Ze hadden me inderdaad niet wakker gemaakt toen ze in de ochtend gebeld werden dat m’n neefje, tevens petekinderen geboren was, daar baalde ik toen dan toch wel weer van. Want ik vond dat ze hadden kunnen inschatten dat ik dat wel meteen had willen weten O-)
pi_221649311
Mijn mini puber is echt goed in wakker worden. Zijn wekker stond vanochtend 6:50 en de mijne 7:00, maar hij stond direct naast het bed, ik moest even mopperen. Sinds de middelbare school is hij echt netjes uit bed te krijgen (daarvoor was school stom) en hoef ik nauwelijks nog te roepen. Wel een verschil met oudste destijds. :D
pi_221655969
Eerste dag middelbare school vandaag voor Caesar. Ik had het van mezelf niet verwacht, maar gisteravond moest ik er toch echt even van slikken. Er staat hem zoveel te wachten, leuke dingen, maar ook zeker minder leuke, en ik hoop maar dat het gelukt is hem daar voldoende toegerust voor te laten zijn. :{ Het is ook zo’n enorme goedzak, totáál niet streetwise. Gelukkig is hij wel een enorme blonde viking van bijna 1.80, dat gaat ‘m allicht iets helpen. Hoop ik :P

Mijn emo status valt me gewoon tegen van mezelf :+
pi_221655984
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 06:50 schreef Jentin het volgende:
Eerste dag middelbare school vandaag voor Caesar. Ik had het van mezelf niet verwacht, maar gisteravond moest ik er toch echt even van slikken. Er staat hem zoveel te wachten, leuke dingen, maar ook zeker minder leuke, en ik hoop maar dat het gelukt is hem daar voldoende toegerust voor te laten zijn. :{ Het is ook zo’n enorme goedzak, totáál niet streetwise. Gelukkig is hij wel een enorme blonde viking van bijna 1.80, dat gaat ‘m allicht iets helpen. Hoop ik :P

Mijn emo status valt me gewoon tegen van mezelf :+
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 is :')

Ik vind zijn rooster trouwens meteen best pittig, 1x eerste uur vrij en verder 2x tot 16u, 2x tot 15u en 1x tot 14u.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 26-08-2026 22:27:12 ]
  woensdag 26 augustus 2026 @ 07:14:12 #65
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221656024
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 06:55 schreef Hupje het volgende:

[..]
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 is :')

Zelfde hier ook de lengte :'). Komt vast goed maar :@
pi_221656210
Hier begon een stik chagrijnig kind vandaag aan zijn eerste dag in de derde klas. Hij had Geen Zin en wilde Niet Naar School. Laten we maar zeggen dat hij nog even in het ritme moet komen…
pi_221661249
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.

Gelukkig hoeven de boeken van de meiden niet gekaft te worden....
pi_221662873
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 08:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier begon een stik chagrijnig kind vandaag aan zijn eerste dag in de derde klas. Hij had Geen Zin en wilde Niet Naar School. Laten we maar zeggen dat hij nog even in het ritme moet komen…
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?
pi_221662878
quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.

Hier is de tweede helft van de boeken nog steeds niet verzonden... Dus J kan nog niet eens al zijn boeken meenemen morgen. En zijn tas is al zo zwaar nu... :')
pi_221662894
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat maakt niet altijd veel uit. School is verplichting en dus jak. Soms.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221663288
quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:

Hier voor de oudste dit jaar ook meer boeken die gekaft moesten worden dan andere jaren.

Het eerst boek heb ik 3 keer verknald met kaften en toen had ik het weer door en ging de rest vanzelf.

Tja waarom leer ik het hem zelf niet.. denk omdat het maar een relatief klein aantal boeken is elk jaar. En ik het dan de moeite niet vind. (Dit jaar 6 andere jaren Max 3)

Dochter hoefde er geen te kaften. Dus dat heft elkaar dan weer op.
pi_221663931
Oudste heeft een hele beroerde fijne motoriek. Als ik ze kaft, ziet het eruit alsof hij het zelf heeft gedaan, als hij het kaft is binnen een week het kaftpapier eraf. Hik heeft wel heel braaf alle plakbandjes aangegeven en we hebben heel gezellog gekletst samen.

Ik vind 6 boeken kaften wel weinig. Hier rons de 20 boeken, 4 met rekbare kaft, rest handmatig.
pi_221664144
Hier hoefde er maar 1, rekbaar.
Vond ik wel leuk van ze :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 08:32:26 #74
244125 laziness
pi_221664172
Wij kwamen uit op 7 boeken en dat was veel in vergelijking met andere jaren. Zoveel niet inleveren boeken die weg worden gegooid, best bizar.

Maar om alle 7 met verschillende formaten paste wel een rekbare kaft. In een paar heb ik een stuk karton gestopt vanwege slappe kaft, dat werkte eigenlijk wel prima. Afkomstig van de doos waarin de boeken kwamen, ultimate recycling :P
pi_221664395
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:38 schreef hilliebillie het volgende:
Tja waarom leer ik het hem zelf niet.. denk omdat het maar een relatief klein aantal boeken is elk jaar. En ik het dan de moeite niet vind. (Dit jaar 6 andere jaren Max 3)
Nou dat, die paar boeken. Dit jaar gedaan terwijl hij om me heen zijn kamer aan het opruimen was en af en toe een plakbandje aangaf. Nog 2 jaar hierna, en dan kaften ze toch nooit weer.

D had maandag een minecraft tas. Zo'n beetje vierkant door de hoeveelheid boeken. Niks aan te doen. Alleen is het kind inmiddels iets gegroeid, dus de verhouding tussen tas en kind wordt wel beter :P
  donderdag 27 augustus 2026 @ 09:52:01 #76
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221664589
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
pi_221664686
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
Zou je zeggen, maar docenten willen toch graag dat ze alle boeken meenemen naar de klas en je hebt ze thuis nodig. Sommige dagen heb je gewoon zo'n rooster.
Maandag zijn veel zaakvakken. Vandaag heeft hij gym en twee keer engels. Dat scheelt de helft.

Nu moet de binas ook zo'n beetje elke dag mee. Plus de grafische en gewone rekenmachine.
Voor Grieks heeft hij 3 boeken die elke keer mee moeten, naast een schrift. Want het oefenboek, met schrijfruimte, moet weer ingeleverd worden :X

En af en toe langs de kluisjes lopen werkt ook niet voor hem, dat heb ik al eens geopperd, maar hij wilde met zijn vrienden mee.
pi_221664687
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 09:19 schreef Deepfreeze het volgende:
en dan kaften ze toch nooit weer.
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat dan :o
pi_221664690
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat dan :o
Dan sturen ze de kids maar naar oma :D
pi_221664996
Hier hoefde maar 1 boek gekaft te worden :)

We hebben nog steeds geen lijst van wat er allemaal gekocht moet worden. Heel bijzonder. Dus we hopen dat we het met gezond verstand goed ingeschat hebben.
Hij moet alleen nog een bosatlas maar die kan ik morgen als het goed is via Marktplaats ophalen in de buurt.

En hij vroeg vanochtend ineens om korte spijkerbroeken. Die jongen woont in van die zachte korte broeken, maar voor de Middelbare wilde hij toch wel korte spijkerbroeken. Lange broeken naar school was altijd al spijker maar kort dus niet. Hij gaat zaterdag op eigen verzoek naar de kapper. Hij is er toch meer mee bezig denk ik dan hij uitspreekt.
pi_221665004
Pff, hoe doen jullie dit. En dan heb ik maar één kind.
Ik wordt er een beetje gek van. Zoon moest naar het ziekenhuis en krijgt nu voor een langere periode medicijnen. Bij het ziekenhuis hebben wij geregeld toen hij 12 werd dat ik de gegevens nog kan inzien, daar moest toen toestemming gegeven worden door hem. Nu is hij 15 en gaat hij steeds meer dingen zelf doen, dat is ook de bedoeling, maar van de zijlijn wil ik toch graag nog een beetje meekijken.
De apotheek heeft een app, herhaalservice en een automaat. Een tijdje geleden dit allemaal voor mijzelf geregeld en dat gaat goed. Maar nu graag ook voor zoon, die daar wel al ingeschreven staat. Ergens stond (een AI antwoord) dat je dat in je eigen app kunt aanpassen en een kind op jou account kunt bijschrijven, maar die functie is helemaal niet beschikbaar.
Apotheek zegt hij moet een eigen account, inklusive eigen E-Mail en DigiD registratie (deze gelukkig al in het verleden geregeld gehad), maar officieel mag die eigen account pas vanaf 16?
Vanuit het ziekenhuis is digitaal ook een recept naar de apotheek gegaan en daar stonden meerdere verpakkingen van dat medikament op (heb ik achteraf in de ziekenhuisapp gezien), maar hij heeft maar één meegekregen.

Allemaal geen probleem, maar dan wil je iets doen of instellen...is de puber weg of heeft zijn mobiel Face id of een app een wachtwoord wat je maar half weet, of kom je niet bij de E-Mail...
pi_221665043
4 boeken moeten kaften voor 2 kinderen..
Dat viel best mee. Het boek van beeldende vorming was voor beide kids hetzelfde, dus ik ben benieuwd hoe vaak dat straks fout gaat.

De brugger begint dinsdag en heeft er zin in! Hij maakt zich geen zorgen, maar wij wel een beetje. Hij heeft het nog steeds last van tics en is snel emotioneel. We moeten het maar ervaren..

De tweedejaars heeft geen idee wanneer hij start (en wij ook niet). Magister komen we niet in en verder heeft hij en wij nog niets gehoord. Hij weet ook niet in welke klas hij zit enzo… Maar hij heeft zelf bedacht dat als hij zaterdag nog niets heeft gehoord hij het gaat vragen in zijn oude klassenapp. Ik vind het slim!
pi_221665226
Hier geen gedoe met apotheek of ziekenhuis. Alles staatnog op zijn naam maar met mijn mailadres en telefoonnummer.

En boeken in kluisje gaat ook niet. Dat past ook niet allemaal in het kluisje als daar ook gymspullen, jas etc bijmoeten. Plus dat gewoon veel boeken per dag mee moeten en ook thuis nodig zijn voor huiswerk.
pi_221665405
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:46 schreef Kyara het volgende:
Hier geen gedoe met apotheek of ziekenhuis. Alles staatnog op zijn naam maar met mijn mailadres en telefoonnummer.

En boeken in kluisje gaat ook niet. Dat past ook niet allemaal in het kluisje als daar ook gymspullen, jas etc bijmoeten. Plus dat gewoon veel boeken per dag mee moeten en ook thuis nodig zijn voor huiswerk.
Oh ja, belafspraak met ziekenhuis is ook al gepland ergens in september....maar ze mogen geen mobiel meer op school en er stond nog mijn telefoonnummer bij de gegevens en ze wisten niet of het veranderd kon worden in de ziekenhuisapp...direct maar even kijken, hoe het zit...
  donderdag 27 augustus 2026 @ 11:25:54 #85
244125 laziness
pi_221665968
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
Ik geef al vier jaar aan dat ik niet zo met boeken sjouwde en veel in mijn kluisje had maar meneer wilt dat niet dus dan zoekt ie het maar uit :P
pi_221669194
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:

[..]
Hij heeft dezelfde klasgenoten. Maar het was vooral het vroege opstaan en weer in het ritme komen, gok ik.
pi_221674138
Klas nog steeds niet bekend, maar wel het rooster voor B. Tenminste vast wel bekend, maar niet gecommuniceerd.
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.

Op donderdag 2 uur gym achter elkaar en daarna nog 3 uur les. We stoppen wel een goede bus deo in zijn tas mee >:)
pi_221674232
Het rooster is bij S gisteren ook bekend geworden, en ze was er echt chagrijnig van: drie dagen van 8-16 uur. Dat is wel serieus lang, natuurlijk. 1 dag van 11-15, en eentje van 9-14.

Ze kon het vanochtend al wat relativeren met het idee dat het schooljaar maar kort is tot aan de examens, ze met het inleveren van een IA van een bepaald vak al meteen niet meer naar de lessen van dat vak hoeft, en er best wel wat vakanties zijn.

Komt vast goed.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:41:55 #89
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221674963
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:20 schreef exode het volgende:
Klas nog steeds niet bekend, maar wel het rooster voor B. Tenminste vast wel bekend, maar niet gecommuniceerd.
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.

Op donderdag 2 uur gym achter elkaar en daarna nog 3 uur les. We stoppen wel een goede bus deo in zijn tas mee >:)
Op de middelbare douchen ze na de gym.
pi_221674971
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Nee hoor.
pi_221674985
quote:

[..]
Dat heb ik nooit gedaan en ik heb zo'n vermoeden dat het nu ook niet gebeurt. B doucht na het voetballen ook niet. Dus hij zou echt gedwongen moeten worden denk ik.
pi_221675007
quote:

[..]
Hier niet. Het mag wel, maar er is effectief geen tijd. Dus dat is gewoon stinken.

Op de oude school van oudste ook niet.

Slechtste deal was bij oudste; uur 1&2 gym en dan nog 5 uur les
pi_221675595
Ik dacht dat we vandaag een leerlingenlijst of zo zouden krijgen maar we hebben alleen de klascode en zijn mentor doorgekregen. Hij zit bij zijn vriend in de klas in ieder geval *O*
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:06:43 #94
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221675905
Oh joh! Dan zit ik ernaast. Ik weet echt niet beter dan dat je op het vo doucht na de gym. Maar blijkbaar is dat dus niet overal. Wel vies eigenlijk.
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:07:02 #95
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221675911
Leerlingenlijst mag al een tijdje niet meer geloof ik, AVG... Hier op de middelbare iig ook niet gezien, en op de basisschool alleen met voornamen.

Hier zit zoon in een heel grote klas, 32 leerlingen. Met zijn beste vriendin en een ander meisje dat hij goed kent, en verder "weet ie t nog niet". Het is nu dag 4. Ik denk dat ie over drie maanden wel een paar namen van klasgenoten kan noemen...

O, en douchen na de gym. Echt niet dat ik dat vroeger deed, en echt niet dat zoon dat nu doet. Ik zou ook niet weten wanneer, ze hebben ongeveer 10 minuten om om te kleden en in de volgende les te komen (in een ander gebouw).
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:08:53 #96
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221675927
En, klaagmodus. Het onweert en regent nu heel hard, en net vandaag heb ik beloofd de elfjarige op te halen op school, met de fiets... (normaal komt ie zelf naar huis).
pi_221676050
Klassenlijsten zijn hier idd ook niet geleverd, maar de oudste had natuurlijk via vrienden al snel duidelijk met wie hij wel en niet in de klas zat. In de eerste is dat natuurlijk lastiger.

Douchen na gym... ik vroeg mij zelf op het VO al af of die douches ooit wel aan gingen en of er geen legionella in zou zitten _O-. The horror om te moeten douchen op school :@. Fris is wellicht anders, maar ja.

Jongste is 3 dagen op kamp. We hebben helemaal niks gehoord, vanuit zoon niet en vanuit school ook niet. De school van de oudste post nog wel eens iets op de socials bij excursies. Deze school blijkbaar niet. Ik ben benieuwd hoe hij het heeft gehad!

Toen begin deze week de echte lessen startten, bleek dat de jongste in een klas zit van 7 leerlingen :D. De mentorklas bevat kinderen uit mavo/havo/vwo en ook meerdere leerjaren, dus het was nog niet duidelijk wie in zijn 'echte' klas zouden zitten. Maar dit is wel heel weinig. Wel veel individuele aandacht, wat een luxe. De vriend uit zijn mentorklas zit helaas in de andere klas. Dat is dan weer pech.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221676058
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:08 schreef mousemicky het volgende:
En, klaagmodus. Het onweert en regent nu heel hard, en net vandaag heb ik beloofd de elfjarige op te halen op school, met de fiets... (normaal komt ie zelf naar huis).
Getsie... -O- Ik had de eerste schoolweek ook wel met onze jongens te doen. Ik denk dat ze zeker op 4 van de 5 dagen door de regen hebben moeten fietsen :X.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')