In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Ik zou ze dan idd gewoon kaftenquote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.
3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.
We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Dat is idd echt niet handig hahahaha, dat trekt ook veel te strak/laat geen ruimte voor bewegingquote:Op zondag 16 augustus 2026 12:06 schreef Zana het volgende:
[..]
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).
Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.quote:Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.
3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.
Dat leek mij ook het beste icm rekbare kaft. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:57 schreef Kyara het volgende:
[..]
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
Oh bij mij waren ook veel softcover vroeger. Dat is prima te kaften met papier, ook zonder karton erbijquote:Op zondag 16 augustus 2026 14:17 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat leek mij ook het beste. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.
Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe![]()
Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg
J gaat nu naar de brugklas, dus na jaren rijden hoeven wij nu ineens niet meer. Is ook weer even wennen met de (werk)planning. Was lastig, maar het was het zó waard.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:20 schreef Tink89 het volgende:
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
Stonden hier ook op de lijst voor de eerstequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Ja, geen idee. De brugklascoordinator stuurde voor de zomervakantie beknopt hoe het werkt met de boeken. Daar stond oa in dat we nog een mail van Van Dijk krijgen met daarin een lijst van wat we zelf moeten/kunnen kopen zoals 'woordenboeken, bosatlas, rekenmachine etc'.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
J gaat dinsdag beginnen en de helft van zijn boeken is nog niet verzonden. Ik neem maar aan dat meer kinderen dat hebben.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:57 schreef exode het volgende:
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.
Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 22:55 schreef Kyara het volgende:
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet![]()
Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.
D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb"Ik ga hier nogal slecht op.
Mijn dochter kan om 8.15 uit bed stappen en om 8.20 in de les zitten, en doet dat zoals ze zelf zegt ook echt wel eens. Net als veel anderen, overigens. En dan nog wordt er wel geklaagd dat het zo vroeg isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen komt mijn kind niet vanuit het (speciaal) basisonderwijs maar vanaf een reguliere middelbare school, weliswaar een klas 0 maar wel in het complete middelbare school format, dus wij zijn in ons hoofd misschien ook al een paar stappen verder.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:53 schreef livelink het volgende:
@:kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.
Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @:amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Lessen van 60 minuten en ze starten ook pas om 08:30 uur.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:30 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u
Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Op veel scholen is er in de bovenbouw geen mentoruur meer. De mentor maakt dan individuele afspraken met zijn mentorleerlingen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.
Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Ik wil het adres weten en een grof idee van de plannen. Verder laat ik het aan hem zelf over.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.
Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezetquote:Op maandag 24 augustus 2026 10:38 schreef exode het volgende:
Als ik terugkijk naar hoe ik was van mijn 15e tot mijn 20e ben ik blij dat mijn kinderen mijn genen niet hebbenAl is dat geen garantie natuurlijk.
B sliep vanochtend door zijn wekker heen en dat was uiteraard onze schuld. Dus hij moest behoorlijk haasten om op tijd bij de voetbal te zijn. Maar hij was op tijd en zelfs uiteindelijk redelijk vrolijk. Drukke week voor hem en dan volgende week starten op de Middelbare.
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar natuurlijk is dat jullie schuld. Jullie hebben ongetwijfeld het geluid zachter gezet
Luister je een keer, is het weer niet goed.quote:Op maandag 24 augustus 2026 14:44 schreef exode het volgende:
[..]
Gisterenavond: 'Mam, ik wil niet dat je me wakker maakt morgenochtend, ik heb mijn wekker gezet'
Vanochtend: 'Waarom hebben jullie me niet wakker gemaakt?? Ik heb de wekker niet gehoord!'
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 isquote:Op woensdag 26 augustus 2026 06:50 schreef Jentin het volgende:
Eerste dag middelbare school vandaag voor Caesar. Ik had het van mezelf niet verwacht, maar gisteravond moest ik er toch echt even van slikken. Er staat hem zoveel te wachten, leuke dingen, maar ook zeker minder leuke, en ik hoop maar dat het gelukt is hem daar voldoende toegerust voor te laten zijn.Het is ook zo’n enorme goedzak, totáál niet streetwise. Gelukkig is hij wel een enorme blonde viking van bijna 1.80, dat gaat ‘m allicht iets helpen. Hoop ik
![]()
Mijn emo status valt me gewoon tegen van mezelf
Zelfde hier ook de lengtequote:Op woensdag 26 augustus 2026 06:55 schreef Hupje het volgende:
[..]
Precies dit hier, behalve dat de mijne 1,47 is
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 08:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier begon een stik chagrijnig kind vandaag aan zijn eerste dag in de derde klas. Hij had Geen Zin en wilde Niet Naar School. Laten we maar zeggen dat hij nog even in het ritme moet komen…
Hier is de tweede helft van de boeken nog steeds niet verzonden... Dus J kan nog niet eens al zijn boeken meenemen morgen. En zijn tas is al zo zwaar nu...quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.
Gelukkig hoeven de boeken van de meiden niet gekaft te worden....
Dat maakt niet altijd veel uit. School is verplichting en dus jak. Soms.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:
[..]
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?
Hier voor de oudste dit jaar ook meer boeken die gekaft moesten worden dan andere jaren.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 18:16 schreef Kyara het volgende:
Oudste begint morgen. Gisteren hele grote zware doos met boeken opgehaald die vrijwel allemaal gekaft moeten worden uiteraard zijn er maar weinig waar de rekbare kaft omheen kan. Beetje jammer.
Gelukkig hoeven de boeken van de meiden niet gekaft te worden....
Nou dat, die paar boeken. Dit jaar gedaan terwijl hij om me heen zijn kamer aan het opruimen was en af en toe een plakbandje aangaf. Nog 2 jaar hierna, en dan kaften ze toch nooit weer.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:38 schreef hilliebillie het volgende:
Tja waarom leer ik het hem zelf niet.. denk omdat het maar een relatief klein aantal boeken is elk jaar. En ik het dan de moeite niet vind. (Dit jaar 6 andere jaren Max 3)
Zou je zeggen, maar docenten willen toch graag dat ze alle boeken meenemen naar de klas en je hebt ze thuis nodig. Sommige dagen heb je gewoon zo'n rooster.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat danquote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:19 schreef Deepfreeze het volgende:
en dan kaften ze toch nooit weer.
Dan sturen ze de kids maar naar omaquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tot ze kinderen krijgen die naar de middelbare school gaan, wat dan
Oh ja, belafspraak met ziekenhuis is ook al gepland ergens in september....maar ze mogen geen mobiel meer op school en er stond nog mijn telefoonnummer bij de gegevens en ze wisten niet of het veranderd kon worden in de ziekenhuisapp...direct maar even kijken, hoe het zit...quote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:46 schreef Kyara het volgende:
Hier geen gedoe met apotheek of ziekenhuis. Alles staatnog op zijn naam maar met mijn mailadres en telefoonnummer.
En boeken in kluisje gaat ook niet. Dat past ook niet allemaal in het kluisje als daar ook gymspullen, jas etc bijmoeten. Plus dat gewoon veel boeken per dag mee moeten en ook thuis nodig zijn voor huiswerk.
Ik geef al vier jaar aan dat ik niet zo met boeken sjouwde en veel in mijn kluisje had maar meneer wilt dat niet dus dan zoekt ie het maar uitquote:Op donderdag 27 augustus 2026 09:52 schreef Tink89 het volgende:
En ze nemen toch al snel niet meer alles mee, toch? Ik had de boeken die ik niet nodig had voor huiswerk ofzo gewoon standaard in m'n kluisje liggen bijvoorbeeld. Na de eerste week had ik al niet meer al m'n boeken in m'n tas iig.
Hij heeft dezelfde klasgenoten. Maar het was vooral het vroege opstaan en weer in het ritme komen, gok ik.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:27 schreef Hupje het volgende:
[..]
Wisselt de klas of zit hij bij dezelfde klasgenoten als vorig jaar?
Op de middelbare douchen ze na de gym.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:20 schreef exode het volgende:
Klas nog steeds niet bekend, maar wel het rooster voor B. Tenminste vast wel bekend, maar niet gecommuniceerd.
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.
Op donderdag 2 uur gym achter elkaar en daarna nog 3 uur les. We stoppen wel een goede bus deo in zijn tas mee
Nee hoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Op de middelbare douchen ze na de gym.
Dat heb ik nooit gedaan en ik heb zo'n vermoeden dat het nu ook niet gebeurt. B doucht na het voetballen ook niet. Dus hij zou echt gedwongen moeten worden denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier niet. Het mag wel, maar er is effectief geen tijd. Dus dat is gewoon stinken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Getsie...quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:08 schreef mousemicky het volgende:
En, klaagmodus. Het onweert en regent nu heel hard, en net vandaag heb ik beloofd de elfjarige op te halen op school, met de fiets... (normaal komt ie zelf naar huis).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |