abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221560987
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.

Een nieuw topic voor een vers schooljaar, verse roosters en het restje vakantie.
pi_221561090
Hier was het afgelopen jaar 740 euro. Maar dat is inclusief TTO en werkweek naar Londen. Alles netjes gespecificeerd en als ik dat zo lees was het 2e jaar ook het duurste jaar.

Hier ook nog geen bijbaantje. Scouting is op zaterdag, dat zal komend jaar het laatste jaar worden bij de scouts en ik geloof niet dat hij daarna verder wil. Ik denk dat hij als scouting stopt wel een bijbaantje zou willen maar dat is dan ook even kijken wat passend is.
pi_221561108
Zoon van 13 heeft een folderwijk. Kost 'm 3 tot 4 uur per week, en dat doet ie meestal op de zondag. Hij verdient er zo'n ¤20 per week mee, en dat vindt ie meer dan prima. Geld wordt nu vooral gebruikt om materialen voor z'n 3D printer te kopen.

Naast zijn 'werk' heeft ie op vrijdagavond scouting en op zaterdagmiddag en/of maandagavond survivalrun training, en dat is een prima weekvulling.
Jongste van bijna11 hockeyt, en is daar ook drie keer per week zoet mee.
pi_221561251
Geen idee uit m’n hoofd van de ouderbijdragen hier eigenlijk. Maar valt volgens mij wel mee.

De oudste heeft hier een bijbaantje vanaf z’n 13. Vakkenvullen bij de jumbo. Twee avonden per week en dan op zaterdag. Eerlijkheid gebied dat ze niet heel precies rekening houden met de werktijden dat ze maar twee uur per dag mogen werken. En worden eigenlijk altijd 3 uur ingepland. Nu heeft zowel zoon als ik daar geen problemen mee, dus prima.

Dochter wordt deze maand 13, maar heeft een wat drukker schema (gitaarles (al is dat maar een half uur, blokt toch weer een werkmoment weg), twee keer trainen in de week en dan op zaterdag wedstrijd).

Aan de andere kant is dochter wel de gene die meer geld uit geeft dan zoon, dus qua dat betreft zou het voor haar wel goed zijn. Maar voor haar heb ik gisteren op Facebook een bericht gezet dat ze oppasadresjes zoekt. Ze heeft op kinderen van vrienden al wel een aantal keer opgepast en dat vind ze ook leuk om te doen. Dus eens kijken hoe dat gaat uitpakken. Ondertussen van onze oude buurvrouw en van een nichtje van ons al reactie gehad. Dus dat is leuk.
pi_221564916
mijn puber is dit jaar gaan werken bij de zorgorganisatie waar ik ook werk. Ze ondersteunt de begeleiding in hun dienst. Ze wast kleren en vouwt, ze pakt de afwasmachine in en uit en ze wandelt/fietst met clienten. Ze helpt met eten maken en geven.
Ze verdient best lekker (15 jaar en 14 euro per uur, en in het weekend nog 50% toeslag). Straks als school weer begint wordt ze invalkracht. Ze kan dan op zondag werken en door de weeks als dat uitkomt met sport en school. Ze mag nu alleen nog niet de hele dienst werken omdat ze maar tot 21 mag werken ipv 23.00 uur. Straks als ze 16 is mag ze ook langer werken.

Ze zei vanmorgen dat ze misschien straks toch na haar examen een zorgopleiding wil doen. Ze heeft het heel erg naar haar zin.
*poef* nu is het weg
  zondag 16 augustus 2026 @ 11:49:43 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221584409
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.

3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.

We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221584570
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 11:49 schreef laziness het volgende:

We hebben voor het eerst veel boeken die weer ingeleverd moeten worden en dan ook nog met slappe kaft. Tips omdat netjes te houden?
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).

Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 16-08-2026 12:13:11 ]
  zondag 16 augustus 2026 @ 12:19:12 #8
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221584651
Mijn dochter wordt bijna 13. Maar eerst maar eens goed landen op de middelbare school, voor ze gaat werken. Ze heeft ook klarinetles en orkest daar gaat ook wel wat tijd in zitten.
pi_221584672
quote:
Nou op de laatste vrijdag van de vakantie werden de boeken naar het afhaalpunt gebracht, werd de klas, het rooster en de mentor bekend. Twee boeken worden nog nagestuurd.

3x het eerste uur vrij, twee tussenuren, niet later dan 14:00uur uit en zijn extra vak Aardrijkskunde staat 1x in de week zelfs als gewone les (ipv dubbel geboekt) in het rooster en kan hij dus altijd bij aanschuiven.

Ik zou ze dan idd gewoon kaften :Y
Als je in de buurt zou wonen zou ik helpen want O+ kaften O+
Dochter heeft maar 2 boeken die ingeleverd moeten worden :')

Vorig jaar nog alles gekaft maar dat wil ze nu niet :D
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 12:06 schreef Zana het volgende:

[..]
In elk geval geen rekbare boekenkaft, dan biegen zich de slappe buitenkanten alsnog. Ik zou kaftpapier doen en plakband alleen op het papier zelf (en niet het kaftpapier daarmee aan de binnenkant van de kaft plakken, dat was niet zo een succes met netjes eraf halen).

Ik vraag mij nog altijd af, waarom zo veel kaftpapier en rekbare boekenkaften in de winkels liggen/ lagen...dat heb je haast niet meer nodig. Wij hebben nog die uit de brugklas liggen.
Dat is idd echt niet handig hahahaha, dat trekt ook veel te strak/laat geen ruimte voor beweging :D

Volgens mij doet niemand dat in principe :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221584957
quote:

Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
pi_221584966
Overigens ben ik blij dat er nog gewoon kaftpapier in de winkels ligt want wij hebben dat gewoon nodig. In elk geval bij de oudste. Voor de meiden weet ik dat nog niet maar op de lijst met aan te schaffen spullen staat wel kaftpapier.
pi_221585004
Nog geen rooster hier, komt maandag... boeken krijgen ze dinsdag op school.
Fake it till you make it...
  zondag 16 augustus 2026 @ 14:17:07 #13
244125 laziness
pi_221585700
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2026 12:57 schreef Kyara het volgende:

[..]
Stuk karton ertussen zodat de kaft stevig blijft.
Dat leek mij ook het beste icm rekbare kaft. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.

Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe :P

Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg :X

[ Bericht 2% gewijzigd door laziness op 16-08-2026 15:23:02 ]
pi_221586298
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 14:17 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat leek mij ook het beste. Had al gezegd ff de doos te bewaren ipv meteen te verscheuren tegen manlief.

Ik heb in mijn pubertijd genoeg gekaft met papier maar toen waren de covers altijd hard. Dat slappe gedoe :P

Maar goed we hebben net alles van vorig jaar uitgemest. Dat niet inleveren drie jaar lang was heel makkelijk maar sjezus wat gooi je veel weg :X
Oh bij mij waren ook veel softcover vroeger. Dat is prima te kaften met papier, ook zonder karton erbij O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221586670
Hier zijn de slappe boeken ouderwets gekaft. De 2 harde boeken hebben rekbare kaften gekregen.

Vooral gek dat wiskunde niet terug hoeft, terwijl die boeken geen schrijf-plekken heeft. En een ander vak ingeleverd moet worden, terwijl dat wel schrijfplekken heeft. En de binas hebben we veel foto's van. Die is echt aan zijn laatste ronde toe.

D zijn rooster lijkt wel redelijk. Wel 5 tussenuren, maar D zegt dat hij wel aan een project/huiswerk gaat werken. Zijn vrienden hebben vrijdag het 9e nog bio, met een tussenuur ervoor. Die bio doet hij op zelfstudie en is daar nu wel erg blij mee.

En 1 tussenuur is voor het blokuur gym. Dat is wel beter met even rustig wat kunnen eten en naar de locatie fietsen. Afgelopen jaar schoot de lunch er nog weleens bij in. Wat vast deels ligt aan mijn treuzelaar, maar nu ook opgelost is :P

[ Bericht 11% gewijzigd door Deepfreeze op 16-08-2026 16:31:32 ]
pi_221594853
Twee boeken om te kaften, twee keer een binas. Eentje voor de Havo, dat boek zag er niet uit, heb ik maar even melding van gemaakt. De andere was voor het vmbo en die is heel dun. Beide slappe kaft, dus heel irritant kaften. Oudste had wel een mooi verzoek, of ik em zo opvallend mogelijk kon doen want dan kon ie em makkelijk vinden in de klas. Prima jongen...hij is gekaft met goudkleurig papier en de hoeken zijn afgewerkt met roodwitte tape :D
De rest van de boeken is van het type weggooien. Ik vind daar echt wat van. Oudste heb ik wel zover dat ie er meestal niet in schrijft zodat hij ze voor de examens nog kan gebruiken als oefenmateriaal. Jongste gebruikt de boeken sowieso weinig, die gebruikt de digitale varianten met de voorleesfunctie ivm dyslexie.

Ze hebben hier nog een weekje vakantie trouwens, dus er wordt deze week nog veel gewerkt. Beiden werken ze bij de Lidl. Oudste is ooit bij de Jumbo begonnen en daar zijn ze en niet heel netjes met de wettelijke uren en ze zijn heel veeleisend. Zo moet je klanten helpen als vakkenvuller, maar wordt daar in je planning eigenlijk geen rekening mee gehouden. Dus oudste haalde zijn taak niet altijd. Na een half jaar werd zijn contract niet verlengd. Dat was achteraf geen ramp want nu bij de Lidl krijgt ie meer betaald en het werk is veel leuker. Bij de Lidl ben je medewerker en doe je dus alles. En zodra ze 16 zijn mogen ze ook kassa draaien. Oudste doet dat regelmatig en hij sluit en opent de winkel ook mee. De jongste is net begonnen, die draait heel beperkt uren en mag nog niet alles.
Als straks school weer begint werken ze dus beiden en daarnaast spelen ze dit jaar weer in hetzelfde hockeyteam. Dat is minimaal 1 keer trainen en 1 keer wedstrijd. Oudste redt wel met school, voor de jongste moeten we even zien, die rijdt ook nog paard en start op een nieuwe school, geen idee nog van de uren.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_221624368
De kinderen hebben gisteren hun rooster gekregen en vooral voor de oudste echt geen leuk rooster. Behalve maandag elke dag t/m 8e lesuur met het 7e een tussenuur en donderdag zelfs t/m het 9e uur (en ik wist niet beter dan dat 8 hier de max was).
Dáág tijd om te werken (alleen dinsdag nog maar, want 45 minuten rooster, maandag heeft hij sport en de rest van de dagen is het gewoon te laat ivm starttijd werk).

Maar goed. Maandag alleen boeken ophalen en zien bij wie ze in de klas zitten (oudste weet dit redelijk aangezien er maar twee klassen zijn en ze nu met profielen zitten dus toch wat wisselingen per les zullen hebben).

De jongste gaat van 1 mavo/havo naar 2 mavo. Dus komt bij leerlingen uit 1 mavo die ze nog niet echt kent en weet van enkele klasgenoten van vorig jaar in welke klas die komen. Van een vriendin weet ze het nog niet (die kan niet in magister meer) en nog even afwachten of ze niet bij de pestkoppen van de basisschool komt. Maar die gaat ze zelf niet appen ;)

Ze hebben er beiden nog geen zin in, maar op zich is dat ook logisch. Tis toch school, en het zijn pubers..
pi_221624704
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet :o

Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.

D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb" }:| Ik ga hier nogal slecht op.
pi_221624973
Het 9e lesuur is van 16.10-17.00. Ik vraag me af of er dan nog enige focus zal zijn.

Nou hoor ik net dat dat lesuur ‘mentorband’ is en ik ga er vanuit dat ze in de vierde daar niet vaak hoeven te zijn. Hooguit op afroep of af en toe in groepjes ofzo. En dan hoop ik voor hem dat het evt in een tussenuur te plannen is ipv dat 9e uur.

Maar goed, voor hetzelfde geld denkt de mentor er anders over. We gaan het zien. Maar als nog ook woensdag en vrijdag tot 16.10. Verre van ideaal. Hij wist dat de kans groter was op tussenuren en dus langere dagen. Maar dit was niet wat hij verwacht had. (Snap ik)

@Kyara, wat een vreemde onduidelijkheid zo last minute nog. Zeker voor VSO waar die duidelijkheid zo belangrijk is.
Ik snap dat ze haar kop in het zand steekt, want waarop moet je je voorbereiden als je niks weet. Dan kan het nog alle kanten op, wat je niet bedacht hebt.

Hopelijk dinsdag dan wel een goed/duidelijk gesprek waarin duidelijkheid komt (en hopelijk dan nog voldoende houvast voor voorbereiding).

Ik snap dat het ook voor jouwzelf extra stress meebrengt, omdat je eigenlijk al weet dat het gebrek aan voorbereiding zorgt voor problemen :*
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:39:16 #20
244125 laziness
pi_221625116
Als het 6e al t/m 15:25 is klinkt het 9e lesuur als middernacht ja :D maar hier is het 6e t/m 13:15uur bijvoorbeeld.

17:00uur is nog steeds wel heel laat en 16:10uur ook wel eigenlijk. Met daarvoor een tussenuur, dat is wel zuur.

De mijne moet nog ruim een uur fietsen ook dus echt wel een heel fijn rooster hier met max 14:00uur als eindtijd. Zeker als ik hoor dat anderen wel tot later zitten en veel tussenuren hebben.

Er zitten alweer 3 lesdagen op hier en hij verbaasde zichzelf dat hij er wel weer zin in had zelfs.
pi_221625288
De roosters veranderen hier in theorie 4 keer per jaar maar in de praktijk ongeveer elke week :+ Ik maak me ook niet meer zo druk om ongunstige roosters.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:17:56 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221625316
Balen, maar misschien verandert het nog of valt het mentoruur mee. Als je een ingewikkeld of minder voorkomend pakket aan vakken kiest of een school hebt gekozen met heel veel keuzemogelijkheden qua vakken, is de kans wel groter dat het maken van de roosters een uitdaging is. En tussenuren hebben ook voordelen; je kunt er je huiswerk in maken en hoeft dan thuis niks meer te doen.

Zeg niet dat dat bij jullie zo is trouwens hè, maar meer om uitleg te geven waar het vandaan zou kunnen komen. Toen ik op de middelbare zat, had ik een jaargang gymnasium 4 waarin heel veel leerlingen nog extra vakken hadden (een tweede klassieke taal of Spaans erbij), ‘gekke’ combinaties zoals natuur en techniek met een extra taal en aardrijkskunde bijvoorbeeld. Dan kunnen de roostermakers ook geen ijzer met handen breken natuurlijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:20:48 #23
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221625322
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221625343
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:20 schreef Tink89 het volgende:
In een andere leeftijdscategorie heeft mijn groep 5-er dit jaar voor het eerst kangoeroeklas. Helaas niet meer op onze eigen school, maar twee dorpen verderop. Gelukkig wel al kunnen afspreken om om de beurt te rijden met een andere moeder, maar het kost me m’n enige vrije ochtend - en die heb ik al maar om de week. Het is belangrijk en ik ga het wel regelen, maar ik baal er toch een beetje van.
J gaat nu naar de brugklas, dus na jaren rijden hoeven wij nu ineens niet meer. Is ook weer even wennen met de (werk)planning. Was lastig, maar het was het zó waard.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:53:13 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221625384
@Kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.

Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @Amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221625387
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
pi_221625394
En Juul ziet enorm op tegen weer terug naar school gaan. Nog 1 week vakantie.
Ze is de hele zomervakantie al zo vrolijk en gezellig, een wereld van verschil met schoolweken.

Zelf zegt ze dat ze het enorm stressvol vindt en erg vermoeiend.

Binnenkort eerste gesprek met een coach en ook met haar juffen. Ik hoop zo op een beter schooljaar.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:04:06 #28
244125 laziness
pi_221625401
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
pi_221625418
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Stonden hier ook op de lijst voor de eerste :Y
Schijnen idd ook niet gebruikt te worden dus wij hebben ze maar geleend.

Ik moest een beetje huilen bij het idee als puber elke dag kwart voor 7 de deur uit te moeten :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221625422
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
Ja, geen idee. De brugklascoordinator stuurde voor de zomervakantie beknopt hoe het werkt met de boeken. Daar stond oa in dat we nog een mail van Van Dijk krijgen met daarin een lijst van wat we zelf moeten/kunnen kopen zoals 'woordenboeken, bosatlas, rekenmachine etc'.

Maar even nagevraagd bij de moeder van een vriendje van B die heeft die mail ook niet gehad.
pi_221625424
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:57 schreef exode het volgende:
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
J gaat dinsdag beginnen en de helft van zijn boeken is nog niet verzonden. Ik neem maar aan dat meer kinderen dat hebben.
Het belangrijkste wat er verder op de lijst stond was een bepaalde rekenmachine, maar die kun je werkelijk overal kopen, zag ik. En verder gymkleding voorschriften. De rest was niks bijzonders.

Hier ook eerste lesuur 8.20u. Dat betekent voorlopig (tot hij meer fietsbenen heeft ontwikkeld) vóór 7u op de fiets. Ik ben benieuwd.
pi_221626006
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 22:55 schreef Kyara het volgende:
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet :o

Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.

D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb" }:| Ik ga hier nogal slecht op.
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Fake it till you make it...
pi_221626579
D zijn school heeft ook 9 lesuren, maar die zitten tussen 8:15 en 16:00. (7:45 weg, 16:30 thuis) Standaard 45 minuten lessen.
Maandag en donderdag zijn nu de enige dagen tm het 9e. Maar maandag begint pas om 10 uur, dus dat is ook wel lekker inkomen.
Dit is het 1e jaar dat hij een ingeroosterd 9e uur heeft. De andere 3 jaren was dat alleen bij ene verdwaalde roosterwisseling.

D zijn eerste week zit erop. In zijn stamklas zitten nu 2 vrienden extra van de paralelklas vorig jaar, dus hebben ze een leuk groepje van 7. Die hebben ook de meeste lessen samen vanwege bijna dezelfde vakkenkeuzes. Dat is wel een prima start van het jaar.

@Tink89
Kangoeroeklas deden ze hier in groep 3&4, daarna werd het wat anders, maar zal hetzelfde idee zijn. Die plusklas heeft D wel wat opgeleverd. Naast wat uitdaging ook leren omgaan met frustraties :D
pi_221626590
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
pi_221626932
Hier lesuren van 50 minuten (behalve op dinsdag, dan 45 minuten, die dag is vergadermiddag op school)
Eerste lesuur begint om 8.20 en het achtste eindigt om 16.10 (en het 9e dus om 17.00).

De kinderen hebben geluk dat school hier in de straat zit en ze dus in 5 minuten op school zijn.

We wisten inderdaad met wisselende vakkenpakketten en extra vakken dat een rooster uitdagender zou worden. Ik zei ook al dat als hij slim was dat 7e uur zou gebruiken voor huiswerk/leerwerk maar ‘dat zag hij dan wel’. Dus denk dat ze regelmatig met vrienden bij ons thuis zitten dat uur ;) ook prima.

@Tink89 dat is inderdaad wel een uitdaging als de lessen op een andere locatie zijn. Fijn dat ze wel kunnen carpoolen, maar wel zonde van je vrije ochtend.

@exode wij hadden destijds bij het bestellen van boeken bij Iddink veel keuzes om bij te bestellen zoals woordenboeken, Bosatlas en rekenmachine (en examenbundels, maar dat was sowieso niet van toepassing).
Vanuit school was aangegeven dat de woordenboeken (nog) niet nodig waren, dus die hebben we gelaten voor wat het was. En eerlijk gezegd twijfel ik of dat we voor de oudste de Bosatlas besteld hebben. Maar volgens mij kunnen ze die ook digitaal bekijken of in de mediatheek lenen. Ik heb in ieder geval niet gehoord dat hij gemist is.

Oh en ook een dummy kon ik via hen aanschaffen, maar heb ik geloof ik bij de Bruna gehaald. Achteraf maakte dat qua prijs niet veel uit geloof ik.

Maar een lijstje van wat je nodig hebt is wel handig ja. En voor de vakantie was dat eigenlijk al praktisch geweest dan had je je eigen moment er voor kunnen pakken om er voor te gaan zitten ipv last minute.
pi_221627054
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
Mijn dochter kan om 8.15 uit bed stappen en om 8.20 in de les zitten, en doet dat zoals ze zelf zegt ook echt wel eens. Net als veel anderen, overigens. En dan nog wordt er wel geklaagd dat het zo vroeg is :D

Ik heb hier nog geen idee van het rooster en alle andere dingen. Dat is toch echt wel heel rustgevend, moet ik zeggen. We leveren haar 1 september weer af in Maastricht, dan worden de tweedejaars verwacht om de campus in gereedheid te brengen voor de 'firsties' die 3 september komen. Ze zit in Welcome Week committee, dus ze zal het vanaf het begin weer druk genoeg krijgen. Tussenuren worden niet als een drama ervaren door haar, want of ze gaat iets leuks doen met wat anderen, of leren, of even vlug een dutje doen :') Ze heeft heel goed geleerd te dutten afgelopen jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221627075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:53 schreef livelink het volgende:
@:kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.

Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @:amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen komt mijn kind niet vanuit het (speciaal) basisonderwijs maar vanaf een reguliere middelbare school, weliswaar een klas 0 maar wel in het complete middelbare school format, dus wij zijn in ons hoofd misschien ook al een paar stappen verder.

Hier trouwens wel degelijk lokaalwisselingen en kaftpapier stond ook op de lijst van aan te schaffen schoolspullen (waar we trouwens ook nog niet alles van in huis omdat D2 niet tegen papier kan er het dus nogal een zoektocht is naar kaftpapier en schriften waar ze niet helemaal kriegel en boos van wordt).
pi_221627081
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:30 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Lessen van 60 minuten en ze starten ook pas om 08:30 uur.
pi_221627794
Ja dat dus Hillie, nu moeten we last minute wsl nog dingen kopen. We kregen een mail van Van Dijk om de boeken te bestellen, die vanuit school zijn geregeld en worden betaald. Die zijn al binnen. Maar we zouden dus nog een mail krijgen met een lijst van wat we zelf moeten kopen. (kan ook bij Van Dijk maar hoeft niet)

Die mail is er dus nooit geweest.

Wel een nieuwe fiets voor B gekocht, 28 inch en frame 53, dat is groter dan onze fietsen :o
pi_221627817
Ik denk dat er verschii is tussen belgie en nederland
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:05:27 #41
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221627932
Geen losse woordenboeken hier. Misschien in het boekenpakket, zullen we woensdag zien. Dan moeten alle boeken de laptop en spullen van beeldende vorming mee naar huis. Haar vader haalt haar op dan kan alles in een keer mee.

Rooster is vrij gunstig drie dagen 8:30-14:25 twee dagen 8:30-13:35.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:35:27 #42
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221628092
Hier geen middelbare school meer, dus ook af en toe dingen in de avonduren (Ha en voor jongste kan stage ook rustig om 5 uur beginnen, want tja, die eerste trein moet natuurlijk ook rijden :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221632508
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
pi_221632700
Ik zou de kinderen dat vooral zelf laten regelen maar wel doorvragen bij kind over wie, wat, waar en wat hij mee moet nemen. Die informatie is vaak niet bekend dus dan moet ie daar nog achteraan. Als het wat verder weg is of er moeten veel/zware spullen mee dan zou ik hem even wegbrengen en dan ook meelopen naar de deur om meteen even voor te stellen.
pi_221632717
Zoon (11) heeft sinds 4 weken een telefoon, probeert al een tijdje met een vriendje af te spreken, maar met hoe ze appen snap ik dat dat niet van de grond komt. “Hey” “hoi” (2 dagen later) “woensdag afspreken?” “Dan ben ik weg” (einde gesprek). 3 dagen later “vandaag afspreken?” Avond daarna een reactie “nee, kan niet”. Nu na onze vakantie “zal ik dinsdag bij jou komen?” (Na mijn commentaar dat hij beter gelijk meer opties kan geven, en dat het ook hier kan stuurt hij als 2e bericht “maandag kan ook hier”. Krijgt hij reactie terug “ok” dus ik vraag zoon, wat is er nou oké? Maar dat wist hij dus niet, dus zoon vraagt “wat is oke?” Reactie “idk”. *zucht

Het is maar goed dat hij nog een jaar kan oefenen met normaal communiceren voor hij naar de middelbare gaat straks :D en dat geldt ook voor de meeste van zijn vriendjes. (En ze willen wel echt samen afspreken, maar zijn beide gewoon passief denk ik, en communiceren als een pudding).
pi_221632737
Hahaha ja, daarom las ik zeker in het begin mee en begeleid ik nu ook nog wel het appcontact want ook 14 jarigen zijn een ster in vage afspraken :')
pi_221632813
Ik weet, door klachten van dochter, dat ook 17-/18-jarigen niet altijd even goed appen. Er valt veel te leren, maar het is soms ook een persoonlijk trekje, heb ik het idee. De een kan het beter dan de ander.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221632907
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Op veel scholen is er in de bovenbouw geen mentoruur meer. De mentor maakt dan individuele afspraken met zijn mentorleerlingen.
pi_221632914
Ja, vrienden van mijn oudste idem dito. En hij vindt het weer lastig om het dan concreet te maken. Inmiddels komt ie dan wel even vragen hoe hij het beste kan reageren. Ook omdat het voor ons belangrijk is om van te voren te weten of vrienden langskomen omdat zijn zussen dat anders niet trekken. Maar inmiddels weten zijn vrienden dat ook wel O+
pi_221633472
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:

Ik wil het adres weten en een grof idee van de plannen. Verder laat ik het aan hem zelf over.

En de mijne is ook een beroerde apper :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')