abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221625387
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
pi_221625394
En Juul ziet enorm op tegen weer terug naar school gaan. Nog 1 week vakantie.
Ze is de hele zomervakantie al zo vrolijk en gezellig, een wereld van verschil met schoolweken.

Zelf zegt ze dat ze het enorm stressvol vindt en erg vermoeiend.

Binnenkort eerste gesprek met een coach en ook met haar juffen. Ik hoop zo op een beter schooljaar.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:04:06 #28
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221625401
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221625418
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:
Woordenboeken in de eerste? Meestal worden die nooit of pas richting eindexamen gebruikt.
Stonden hier ook op de lijst voor de eerste :Y
Schijnen idd ook niet gebruikt te worden dus wij hebben ze maar geleend.

Ik moest een beetje huilen bij het idee als puber elke dag kwart voor 7 de deur uit te moeten :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221625422
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 08:04 schreef laziness het volgende:

Hier verandert het rooster gelukkig nooit. Lessen beginnen om 08:00uur dus om 06:45 de deur uit.
Ja, geen idee. De brugklascoordinator stuurde voor de zomervakantie beknopt hoe het werkt met de boeken. Daar stond oa in dat we nog een mail van Van Dijk krijgen met daarin een lijst van wat we zelf moeten/kunnen kopen zoals 'woordenboeken, bosatlas, rekenmachine etc'.

Maar even nagevraagd bij de moeder van een vriendje van B die heeft die mail ook niet gehad.
pi_221625424
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:57 schreef exode het volgende:
B heeft maar 1 boek om te kaften, de rest zijn werkboeken.
We zouden ook nog een mail krijgen met een lijst wat we zelf moeten kopen zoals woordenboeken, maar niets gehad. En contact opnemen lukt niet want alles en iedereen is nog een week op vakantie blijkbaar.

Ben erg benieuwd wat zijn rooster wordt, we gaan het zien. Het vroege opstaan wordt vooral een nare voor hem. Eerste uur is om 08:20.
J gaat dinsdag beginnen en de helft van zijn boeken is nog niet verzonden. Ik neem maar aan dat meer kinderen dat hebben.
Het belangrijkste wat er verder op de lijst stond was een bepaalde rekenmachine, maar die kun je werkelijk overal kopen, zag ik. En verder gymkleding voorschriften. De rest was niks bijzonders.

Hier ook eerste lesuur 8.20u. Dat betekent voorlopig (tot hij meer fietsbenen heeft ontwikkeld) vóór 7u op de fiets. Ik ben benieuwd.
pi_221626006
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 22:55 schreef Kyara het volgende:
Tot hoe laat is dat 9e uur wel niet :o

Oudste heeft ook zijn rooster. Die heeft 3 dagen t/m het 6e uur (tot 15.25 uur) en 2 kortere dagen. Is niet het slechtste rooster wat hij ooit gehad heeft maar ook niet het beste. Wel veel nieuwe leerkrachten. Ook nieuwe vakken, waaronder Economie. Dinsdag boeken ophalen en donderdag starten.

D2 start woensdag. Dinsdag gesprek met de mentor. En dat is dus VSO, met kinderen die extraveel duidelijkheid en structuur nodig hebben. Geen idee wanneer ze haar boeken krijgt. Geen idee wat haar rooster is. Geen idee of er nog iets van introductiedagen zijn de eerste week. Geen idee wanneer ze haar laptop krijgt. D2 is ook van het "als ik me nergens op kan voorbereiden dan steek ik gewoon mijn kop in het zand en doe ik alsof ik nog weken lang vakantie heb" }:| Ik ga hier nogal slecht op.
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Fake it till you make it...
pi_221626579
D zijn school heeft ook 9 lesuren, maar die zitten tussen 8:15 en 16:00. (7:45 weg, 16:30 thuis) Standaard 45 minuten lessen.
Maandag en donderdag zijn nu de enige dagen tm het 9e. Maar maandag begint pas om 10 uur, dus dat is ook wel lekker inkomen.
Dit is het 1e jaar dat hij een ingeroosterd 9e uur heeft. De andere 3 jaren was dat alleen bij ene verdwaalde roosterwisseling.

D zijn eerste week zit erop. In zijn stamklas zitten nu 2 vrienden extra van de paralelklas vorig jaar, dus hebben ze een leuk groepje van 7. Die hebben ook de meeste lessen samen vanwege bijna dezelfde vakkenkeuzes. Dat is wel een prima start van het jaar.

@Tink89
Kangoeroeklas deden ze hier in groep 3&4, daarna werd het wat anders, maar zal hetzelfde idee zijn. Die plusklas heeft D wel wat opgeleverd. Naast wat uitdaging ook leren omgaan met frustraties :D
pi_221626590
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221626932
Hier lesuren van 50 minuten (behalve op dinsdag, dan 45 minuten, die dag is vergadermiddag op school)
Eerste lesuur begint om 8.20 en het achtste eindigt om 16.10 (en het 9e dus om 17.00).

De kinderen hebben geluk dat school hier in de straat zit en ze dus in 5 minuten op school zijn.

We wisten inderdaad met wisselende vakkenpakketten en extra vakken dat een rooster uitdagender zou worden. Ik zei ook al dat als hij slim was dat 7e uur zou gebruiken voor huiswerk/leerwerk maar ‘dat zag hij dan wel’. Dus denk dat ze regelmatig met vrienden bij ons thuis zitten dat uur ;) ook prima.

@Tink89 dat is inderdaad wel een uitdaging als de lessen op een andere locatie zijn. Fijn dat ze wel kunnen carpoolen, maar wel zonde van je vrije ochtend.

@exode wij hadden destijds bij het bestellen van boeken bij Iddink veel keuzes om bij te bestellen zoals woordenboeken, Bosatlas en rekenmachine (en examenbundels, maar dat was sowieso niet van toepassing).
Vanuit school was aangegeven dat de woordenboeken (nog) niet nodig waren, dus die hebben we gelaten voor wat het was. En eerlijk gezegd twijfel ik of dat we voor de oudste de Bosatlas besteld hebben. Maar volgens mij kunnen ze die ook digitaal bekijken of in de mediatheek lenen. Ik heb in ieder geval niet gehoord dat hij gemist is.

Oh en ook een dummy kon ik via hen aanschaffen, maar heb ik geloof ik bij de Bruna gehaald. Achteraf maakte dat qua prijs niet veel uit geloof ik.

Maar een lijstje van wat je nodig hebt is wel handig ja. En voor de vakantie was dat eigenlijk al praktisch geweest dan had je je eigen moment er voor kunnen pakken om er voor te gaan zitten ipv last minute.
pi_221627054
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon fietst geloof ik in 5 minuten naar school maar klaagt steen en been als hij het eerste (8.25) moet beginnen :')
Mijn dochter kan om 8.15 uit bed stappen en om 8.20 in de les zitten, en doet dat zoals ze zelf zegt ook echt wel eens. Net als veel anderen, overigens. En dan nog wordt er wel geklaagd dat het zo vroeg is :D

Ik heb hier nog geen idee van het rooster en alle andere dingen. Dat is toch echt wel heel rustgevend, moet ik zeggen. We leveren haar 1 september weer af in Maastricht, dan worden de tweedejaars verwacht om de campus in gereedheid te brengen voor de 'firsties' die 3 september komen. Ze zit in Welcome Week committee, dus ze zal het vanaf het begin weer druk genoeg krijgen. Tussenuren worden niet als een drama ervaren door haar, want of ze gaat iets leuks doen met wat anderen, of leren, of even vlug een dutje doen :') Ze heeft heel goed geleerd te dutten afgelopen jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221627075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:53 schreef livelink het volgende:
@:kyara, ik weet dat bij de VSO van mijn zoon roosters nauwelijks een rol speelden. In principe verschilden de dagen niet zo van de basisschool. Ze zaten de hele dag in dezelfde klas op dezelfde tijden als op de basisschool. Dus gewoon elke dag van 08.30 - 14.30 of zo. De docenten waren degenen die wisselden. Hoe het precies zat met boeken weet ik niet meer, maar het kan best zo zijn dat de boeken en werkboeken gewoon in de klas allemaal al aanwezig waren.

Wel fijn natuurlijk als je dat allemaal van tevoren weet, maar het was eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar met de overgang naar een nieuw jaar op de basisschool. Misschien dat @:amsel wat meer recentere ervaringen heeft.
Oh ja, dat is natuurlijk ook zo. Alleen komt mijn kind niet vanuit het (speciaal) basisonderwijs maar vanaf een reguliere middelbare school, weliswaar een klas 0 maar wel in het complete middelbare school format, dus wij zijn in ons hoofd misschien ook al een paar stappen verder.

Hier trouwens wel degelijk lokaalwisselingen en kaftpapier stond ook op de lijst van aan te schaffen schoolspullen (waar we trouwens ook nog niet alles van in huis omdat D2 niet tegen papier kan er het dus nogal een zoektocht is naar kaftpapier en schriften waar ze niet helemaal kriegel en boos van wordt).
pi_221627081
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:30 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat zou je toch juist van een vso anders verwachten...
6e uur tot 15.25u? Hoe lang zijn de lessen dan? Hier is het laatste wat ze kunnen hebben 8e uur en dat is tot 16.00u

Mijn jongste heeft 2 dagen tot 16.00u volgens mij en een stuk of 3 tussenuren, ook wel eens voor een laatste uur. En veel lessen zijn blokuren.
Ze gaan nu in de examenklas met gym ook andere sporten proberen, dat is wel leuk.
Lessen van 60 minuten en ze starten ook pas om 08:30 uur.
pi_221627794
Ja dat dus Hillie, nu moeten we last minute wsl nog dingen kopen. We kregen een mail van Van Dijk om de boeken te bestellen, die vanuit school zijn geregeld en worden betaald. Die zijn al binnen. Maar we zouden dus nog een mail krijgen met een lijst van wat we zelf moeten kopen. (kan ook bij Van Dijk maar hoeft niet)

Die mail is er dus nooit geweest.

Wel een nieuwe fiets voor B gekocht, 28 inch en frame 53, dat is groter dan onze fietsen :o
pi_221627817
Ik denk dat er verschii is tussen belgie en nederland
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:05:27 #41
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_221627932
Geen losse woordenboeken hier. Misschien in het boekenpakket, zullen we woensdag zien. Dan moeten alle boeken de laptop en spullen van beeldende vorming mee naar huis. Haar vader haalt haar op dan kan alles in een keer mee.

Rooster is vrij gunstig drie dagen 8:30-14:25 twee dagen 8:30-13:35.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:35:27 #42
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221628092
Hier geen middelbare school meer, dus ook af en toe dingen in de avonduren (Ha en voor jongste kan stage ook rustig om 5 uur beginnen, want tja, die eerste trein moet natuurlijk ook rijden :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221632508
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
pi_221632700
Ik zou de kinderen dat vooral zelf laten regelen maar wel doorvragen bij kind over wie, wat, waar en wat hij mee moet nemen. Die informatie is vaak niet bekend dus dan moet ie daar nog achteraan. Als het wat verder weg is of er moeten veel/zware spullen mee dan zou ik hem even wegbrengen en dan ook meelopen naar de deur om meteen even voor te stellen.
pi_221632717
Zoon (11) heeft sinds 4 weken een telefoon, probeert al een tijdje met een vriendje af te spreken, maar met hoe ze appen snap ik dat dat niet van de grond komt. “Hey” “hoi” (2 dagen later) “woensdag afspreken?” “Dan ben ik weg” (einde gesprek). 3 dagen later “vandaag afspreken?” Avond daarna een reactie “nee, kan niet”. Nu na onze vakantie “zal ik dinsdag bij jou komen?” (Na mijn commentaar dat hij beter gelijk meer opties kan geven, en dat het ook hier kan stuurt hij als 2e bericht “maandag kan ook hier”. Krijgt hij reactie terug “ok” dus ik vraag zoon, wat is er nou oké? Maar dat wist hij dus niet, dus zoon vraagt “wat is oke?” Reactie “idk”. *zucht

Het is maar goed dat hij nog een jaar kan oefenen met normaal communiceren voor hij naar de middelbare gaat straks :D en dat geldt ook voor de meeste van zijn vriendjes. (En ze willen wel echt samen afspreken, maar zijn beide gewoon passief denk ik, en communiceren als een pudding).
pi_221632737
Hahaha ja, daarom las ik zeker in het begin mee en begeleid ik nu ook nog wel het appcontact want ook 14 jarigen zijn een ster in vage afspraken :')
pi_221632813
Ik weet, door klachten van dochter, dat ook 17-/18-jarigen niet altijd even goed appen. Er valt veel te leren, maar het is soms ook een persoonlijk trekje, heb ik het idee. De een kan het beter dan de ander.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221632907
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:
Ik zie net dat er helemaal geen tijd is gereserveerd voor een mentorles in het rooster. Dat is raar, of werkt dat vanaf de vierde klas anders? Misschien is het ook nog niet bekend, want bij gegevens in Magister is het vakje mentor nog leeg.

Trouwens, hoe gaan jullie om met overnachten bij vrienden op puberleeftijd. Vroeger op de basisschool kende ik nog de ouders bij slaapfeestjes, maar nu? Eerst contact opnemen met de ouders, of die er ook vanaf weten wat de jongens van plan zijn?
Op veel scholen is er in de bovenbouw geen mentoruur meer. De mentor maakt dan individuele afspraken met zijn mentorleerlingen.
pi_221632914
Ja, vrienden van mijn oudste idem dito. En hij vindt het weer lastig om het dan concreet te maken. Inmiddels komt ie dan wel even vragen hoe hij het beste kan reageren. Ook omdat het voor ons belangrijk is om van te voren te weten of vrienden langskomen omdat zijn zussen dat anders niet trekken. Maar inmiddels weten zijn vrienden dat ook wel O+
pi_221633472
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 22:11 schreef Zana het volgende:

Ik wil het adres weten en een grof idee van de plannen. Verder laat ik het aan hem zelf over.

En de mijne is ook een beroerde apper :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')