abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:54:21 #295
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221900142
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 18:31 schreef Kyara het volgende:
Wij sparen ook niet echt meer voor de kinderen maar ze hebben al best een aardig bedrag. Dat potje is anders dan hun eigen spaarrekening. In principe ook bedoeld voor uitgaven vopr de kinderen als we nldie zelf biet makkelijk kunnen betalen. Maar zolang het lukt om het van onze eigen spaarrekening te plukken blijf ik van die rekeningen af.

Maar de meiden zijn ongeschikt om op 18 jarige leeftijd over zoveel geld te beschikken dus dat moeten we dan op een andere manier regelen.
Ik vind het sowieso niet altijd een goed idee om de kinderen vanaf hun 18e de beschikking te geven over (in hun ogen) veel geld. Ik wist wel dat mijn dochter er verantwoord mee om zou gaan en ik wist dat mijn zoon er geen klap om zou geven en het daarom zelf waarschijnlijk ook direct weg zou geven, omdat hij zich ongemakkelijk voelt met geld.

Dus het was ook geen moeilijk besluit voor ons om zijn spaarrekening zelf al leeg te halen. Ik merk ook wel dat ik opvoed zoals mijn ouders het deden. Mijn moeder was allergisch voor het idee dat ieder kind hetzelfde moest krijgen. Haar motto was altijd dat elk kind kreeg wat het nodig had en wanneer ze het nodig hadden. En als de een daarom meer kreeg dan de ander, dan was dat omdat de een het meer nodig had als de ander. Vond ik altijd heel logisch en het gaf ook zekerheid dat ik altijd aan kon kloppen als het echt nodig moest zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221900163
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 18:54 schreef livelink het volgende:
Mijn moeder was allergisch voor het idee dat ieder kind hetzelfde moest krijgen. Haar motto was altijd dat elk kind kreeg wat het nodig had en wanneer ze het nodig hadden
Mijn vader is als jouw moeder en mijn moeder wil alles exact gelijk houden.
Altijd heel entertainend.

Maar ook daarbij heb ik altijd de zekerheid gevoeld dat ik aan kon kloppen als het nodig was. En nog steeds.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:01:52 #297
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221900189
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 18:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn vader is als jouw moeder en mijn moeder wil alles exact gelijk houden.
Altijd heel entertainend.

Maar ook daarbij heb ik altijd de zekerheid gevoeld dat ik aan kon kloppen als het nodig was. En nog steeds.
Mijn moeder had het voorbeeld van een vriendin van haar. Eén van haar kinderen had geld nodig voor een ingrijpende tandheelkundige ingreep en kreeg het niet van haar ouders omdat ze anders de andere kinderen hetzelfde moesten geven en dat hadden ze niet. Ik heb mijn moeder nog nooit zo verbijsterd zien kijken als toen die vriendin dat haar vertelde :D
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221900221
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2026 18:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ben je dan geneigd dat weer gelijk te trekken zodat beide kinderen hetzelfde krijgen op hun 18e of doe je daar niet aan?
Goede vraag. Nog niet zo over nagedacht. Het is sowieso wat moeilijk om zicht te krijgen op of het gelijk loopt, want bij de oudste ben ik met deze spaarrekening later begonnen. En mijn ouders schenken elk jaar het maximum belastingvrij te schenken bedrag en dat wordt elk jaar meer, dus de jongste krijgt ook meer. Ik zal tegen de tijd dat de oudste 18 wordt eens kijken hoeveel we precies hebben verzameld en of dat dan 11 jaar later vergelijkbaar is.

Maar ik vind alles hetzelfde geen heilig moeten. De oudste heeft sowieso nog een andere ouder waarvan hij dingen kan krijgen en erven bijvoorbeeld. En ze hebben ook andere grootouders. Mijn zus en ik krijgen en kregen ook niet hetzelfde van onze ouders.

Edit: de oudste heeft nu drie keer zoveel als de jongste maar hij wel meer dan drie keer zou oud. Dus het loopt niet gelijk. Ik vind het bedrag wat de oudste heeft best heel fors voor een 18jarige maar ik vind stoppen met sparen ook zonde. Ik moet nog even goed nadenken of hij alles krijgt of dat ik het toch in beheer hou. Op dit moment vertrouw ik hem er niet bepaald mee namelijk :+

[ Bericht 14% gewijzigd door Clubsoda op 02-10-2026 19:13:43 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:11:47 #299
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221900244
Ik haal ook niks van zijn spaarpot af. Het staat ook niet op zijn naam maar in deposito’s. We hebben ook afgesproken met hem dat zolang hij nog studeert we gewoon doorsparen en we proberen een zo groot mogelijk potje te creëren voor als hij een huis wil kopen bijvoorbeeld.
Heb er maar eentje natuurlijk dus dat maakt een berg makkelijker en goedkoper om het van de lopende rekening te bekostigen.

Ik zou hem wel met het geld vertrouwen op zijn 18e trouwens maar ik trek liever zoveel mogelijk rente zolang het niet gebruikt wordt :7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221900268
Dat eraf halen was heel specifiek voor de huiswerkbegeleiding, verder blijf ik er ook vanaf. Het idee was dat we gingen sparen voor zijn studie namelijk en zoals hij er vorig jaar voorstond, was het nog niet zo zeker of dat moment ooit zou komen :+ en toen vond ik het heel raar om geld "voor zijn toekomst" niet te gebruiken terwijl hij nu een steuntje in de rug nodig en dat anders niet mogelijk zou zijn geweest.
pi_221900274
Dicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')