https://wnl.tv/2026/07/21(...)matigen-in-nederlandquote:Jelle van Baardewijk: 'Er ontstaat een grote groep middelmatigen in Nederland'
Peter Visser
•
21 juli 2026 16:30
In Nederland ontstaat een grote groep "middelmatigen". Dat zegt auteur en universitair hoofddocent Jelle van Baardewijk in de WNL-podcast Onze Eeuw. Volgens hem worden veel mensen onvoldoende uitgedaagd om bijvoorbeeld een goed boek te lezen en ontwikkelen zij zich daardoor minder. "Wij zijn nog geletterd, straks komt er een afgestompte generatie op."
18 s
Samenvatting
Het lees- en schrijfniveau in Nederland staat onder druk. Uit internationaal PISA-onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen de afgelopen jaren sterk is gedaald en inmiddels onder het gemiddelde ligt van vergelijkbare Europese landen. Ook hebben naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders moeite met lezen, schrijven of rekenen, met gevolgen voor werk, onderwijs en deelname aan de samenleving.
Van Baardewijk is universitair hoofddocent aan Nyenrode Business Universiteit en podcastmaker bij De Nieuwe Wereld, waar 'verdiepende gesprekken over maatschappelijke ontwikkelingen centraal staan'. Om zijn gedachten te scherpen, schrijft hij veel. "Bijna al het onderzoek wijst uit dat zelf je gedachten ordenen, behalve een soort gevoel van bevrediging heeft het ook een soort orde schept in je leven."
Door zijn gedachten op papier te zetten, leert Van Baardewijk die beter te verwoorden. "Het vermogen tot articulatie is een van de belangrijkste vermogens in het leven. Hoe minder je leest en kennis neemt van anderen en hoe minder je dat beoefent, hoe zwakker je ervoor staat. Je ziet het ook in onze cultuur: de mensen die geletterd zijn verdienen meer, kunnen meer en leven langer. Er zijn ook practici die ver komen en zelfs meer verdienen, dat zal allemaal best, maar de gemiddelde statistieken liegen hier niet over."
Goed kunnen lezen en schrijven is volgens Van Baardewijk "een ongelofelijke kracht". In gesprek met presentatoren Samuel Vandeputte en Marc Herman de Groot noemt hij het "heel zorgwekkend" dat jongeren in Nederland steeds minder goed kunnen lezen en schrijven. "Het is een gevoel van de warmte van de ondergaande zon liggen als ouders en leraren."
'Een afgestompte generatie'
Volgens hem konden eerdere generaties zonder moeite een literair werk of een Duits boek lezen, maar is dat steeds minder vanzelfsprekend. "Het is heel heftig. Wij zijn nog geletterd, straks komt er een afgestompte generatie op; één derde van die jongeren heeft echt al heel veel moeite met het beschrijven van een gevoelsleven of het vinden van de weg naar het zwembad. Wij voelen dat aankomen, de duisternis treedt al in. Als ik je meeneem in mijn praktijk, wat studenten op master-niveau inleveren aan papers, dan zal je al schrikken."
Tegelijkertijd ziet Van Baardewijk ook een groep ouders die bewust investeert in de ontwikkeling van hun kinderen. Volgens hem "goede burgers", die 's avonds een verhaaltje voorlezen aan hun kinderen, ze stimuleren om op vakantie een boek te lezen en af en toe met ze door een krant bladeren, of ze een buitenlandse krant laat zien. "Dat is nu de elite qua vormingsideaal. Het is heel belangrijk dat we die hebben. Het probleem is: als je de maatschappij als pyramide ziet: de spits vereist een goede basis."
“Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn.
Die basis wordt volgens hem steeds smaller. "Je ziet segregatie, een splitsing van bevolkingsgroepen. Er zijn groepen die voor hun eigen kinderen zorgen en actief in het leven staan. Zij handhaven wat cultuur is, daar ben ik niet bezorgd over, maar ze staan wel steeds meer los van de rest van de maatschappij. Er is geen sprake van verpaupering, we zijn een heel rijk land en we hebben een stevige verzorgingsstaat, maar de klad kan wel in de economie komen."
Volgens Van Baardewijk ontstaat een sneeuwbaleffect doordat ook leraren minder lezen en kinderen minder stimuleren om boeken te pakken. "Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn; er zijn geen hoge eisen gesteld, ze zijn niet gestimuleerd. Of de wal zal het schip keren, dat kan, maar het kan ook dat de mensen meegesleurd worden door de geschiedenis."
quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:52 schreef Since2003 het volgende:
Geen sprake van verpaupering? Meneer komt niet in de randstad?
De gewone Jan met de Pet van mijn grootouders generatie sprak vaak alleen de eigen taal en hoogstens wat basiszinnetjes Engels of Duits. En die gingen ook niet Tolstoj zitten lezen of iets dergelijks.quote:Volgens hem konden eerdere generaties zonder moeite een literair werk of een Duits boek lezen, maar is dat steeds minder vanzelfsprekend.
Dat verplichte is al gaande. Het heeft de lol totaal uit het lezen gezogen bij de jeugd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dommer, ik denk van niet. Eerder lui. Ze maken steeds gebruik van bijv AI en computer (telefoon ook). Daardoor zullen men minder goed schrijven en lezen.
Ofwel bij onderwijs zouden we allen verplicht boeken lezen en schrijven totdat ze bij laatste jaar zijn. Krijgen ze een les van computer en sociale media.
Natuurlijk moet de boek lezen leuk zijn. Dat kunnen ze nog steeds kiezen welk boek ze willen lezen. Al moet er wel voorwaarden in zitten bijv. Niet dat kind straks boekje met 30 pagina leest en hoppa. Ik ben er klaar mee....quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat verplichte is al gaande. Het heeft de lol totaal uit het lezen gezogen bij de jeugd.
Ik kwam pas na de uni weer een beetje op gang om het lezen weer leuk te vinden.
Mwuah. 55+'ers spreken het vaakst vloeiend Duits in Nederland.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er valt natuurlijk wel heel wat aan te merken op de kwaliteit van ons onderwijs, maar dit soort uitspraken zijn, als je ze breed over de hele maatschappij trekt, ook niet echt waar:
[..]
De gewone Jan met de Pet van mijn grootouders generatie sprak vaak alleen de eigen taal en hoogstens wat basiszinnetjes Engels of Duits. En die gingen ook niet Tolstoj zitten lezen of iets dergelijks.
Dat zou helemaal top zijn. Op de basisschool beginnen met leesuurtjes waarbij men vrije keuze heeft. Dat is tegenwoordig ook niet meer.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de boek lezen leuk zijn. Dat kunnen ze nog steeds kiezen welk boek ze willen lezen. Al moet er wel voorwaarden in zitten bijv. Niet dat kind straks boekje met 30 pagina leest en hoppa. Ik ben er klaar mee....
Mwuah, niet helemaal. Zijn ook gewoon grote onderdelen van het IQ. We hebben geen geweldige maatstaven voor intelligentie, maar belezen zijn is natuurlijk wel een groot onderdeel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:07 schreef Alpha0 het volgende:
Belezen zijn en wel kunnen articuleren is natuurlijk iets anders dan intelligentie. Laten we dus niet klakkeloos overnemen wat deze flapdrol verkoopt. Sowieso ..... NyenrodeDe uni die het minst serieus genomen wordt.
Dat komt omdat Duits toen het "Engels" was, zeker voor technische beroepen, omdat veel van onze technologie toen uit Duitsland kwam was dat vrij normaal, zo kreeg je op de LTS/MTS ook geen Engels maar Duits.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah. 55+'ers spreken het vaakst vloeiend Duits in Nederland.
De gemiddelde student op de uni uit een gen X of eerder sprak gewoon goed Duits
Nee, dit gaat om de thematiek. Verplicht dat boek lezen over Syrische vluchtelinge die goed kon zwemmen en hier een kans en een badpak kreeg… en dat boek over die minderjarige getinte crimineel met een zielige jeugd en gangs.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de boek lezen leuk zijn. Dat kunnen ze nog steeds kiezen welk boek ze willen lezen. Al moet er wel voorwaarden in zitten bijv. Niet dat kind straks boekje met 30 pagina leest en hoppa. Ik ben er klaar mee....
AI maakt mensen wel dommer in de zin van niet kritisch meer kunnen denken. Het maken van een betoog wordt nu ook aan computers overgelaten, dat is wel zorgwekkend. Niet alleen concrete informatie opzoeken, maar er ook over redeneren.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dommer, ik denk van niet. Eerder lui. Ze maken steeds gebruik van bijv AI en computer (telefoon ook). Daardoor zullen men minder goed schrijven en lezen.
Komt ook wel door de opkomst van commerciële TV-zenders en kabel-tv. Toen ik klein was in de jaren 80, kon je kiezen uit 2 Nederlandse zenders of 3 Duitse. Het gevolg was dat ik en de rest van de basisschool zo ongeveer opgroeide met Die Sendung mit der Maus.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat komt omdat Duits toen het "Engels" was, zeker voor technische beroepen, omdat veel van onze technologie toen uit Duitsland kwam was dat vrij normaal, zo kreeg je op de LTS/MTS ook geen Engels maar Duits.
En duitse tv natuurlijk, 4 netten tegen 2 nederlandse die pas om 7 uur begon.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat komt omdat Duits toen het "Engels" was, zeker voor technische beroepen, omdat veel van onze technologie toen uit Duitsland kwam was dat vrij normaal, zo kreeg je op de LTS/MTS ook geen Engels maar Duits.
Precies. En voor een Limburger al helemaal geen probleem. Overigens kreeg je niet eens veel taal les in het technisch onderwijs. Zowel lts/mts 2 uurtjes per week Nederlands en Duits. En dat vond ik al meer dan genoeg.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat wel ja, staat toch wel bekend als de beste gebakken lucht fabriek van Nederlandquote:
Wat een dom gelulquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, dit gaat om de thematiek. Verplicht dat boek lezen over Syrische vluchtelinge die goed kon zwemmen en hier een kans en een badpak kreeg… en dat boek over die minderjarige getinte crimineel met een zielige jeugd en gangs.
Boek over tweede Wereldoorlog is niet eens een optie.
Het komt steeds terug. Vroeger zou alles beter zijn. Dat lijkt mij niet het geval als je de snelheid mbt ontwikkelingen ziet in de maatschappij waar ik steeds meer moeite mee krijg om die bij te houden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:25 schreef Discombobulate het volgende:
Vind Jelle van Baardewijk soms wat irritant. Het is soms ook gewoon pseudo intellectueel geneuzel van hem. Al ben ik het hier wel gewoon met hem eens, maar als je de WNL video kijkt zegt hij soms ook domme dingen.
Ik vond lezen echt genot. Doe het nu juist veel te weinig helaas. Overgeschakeld naar series kijken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:35 schreef Eightyone het volgende:
Boekenlijsten, dat was een nachtmerrie (havo, jaren 90, destijds nog heel veel boeken).
Als je goed was in die boekverslagen, was het misschien wel leuk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:37 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ik vond lezen echt genot. Doe het nu juist veel te weinig helaas.
Wil niet zeggen dat het slecht is, maar niet ieder kind van 12 is daar geschikt voor.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:35 schreef Eightyone het volgende:
Boekenlijsten, dat was een nachtmerrie (havo, jaren 90, destijds nog heel veel boeken).
Ik herinner me wel weinig eisen aan wat voor boeken het moesten zijn. Zolang het overgrote deel maar literair was, en het aantal stripboeken oid hooguit een stuk of twee.
Het was op pakweg 15-17-jarige leeftijd. Maar goed, dan geldt dat nog steeds.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wil niet zeggen dat het slecht is, maar niet ieder kind van 12 is daar geschikt voor.
Nou ik lees nog steeds voor de lol, gaat niks boven een goed boek en al helemaal niet als je dat kan combineren met een ligbad.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:55 schreef Mikeytt het volgende:
Vroeger las men voor de lol. Tijdens mijn schooltijd is dat volledig vernietigd en was lezen enkel en alleen een schoolopdracht.
Je kan op veel scholen ook niet eens meer je eigen boek kiezen... en het dan vreemd vinden dat lezen niet meer leuk wordt gevonden.![]()
De politiek doet er alles aan om de kwaliteit van onderwijs aan te passen naar de laatste onderzoeken, maar soms moet je ook gewoon je ding kunnen doen.
Nou ja, mavo/havo moest ik in het eerste jaar een boek lezen van A den Doolaard(Bruilolft der zeven Ziguners). Na een hoofdstuk te hebben gelezen was ik er al klaar mee. Persoonlijk wel dusdanige punten gehaald dat ik tijdens de kerst naar de lts kon gaan. Vreselijk onderwijs destijds die mavo/havo. Maar dat is dus per kind verschillend.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:43 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het was op pakweg 15-17-jarige leeftijd. Maar goed, dan geldt dat nog steeds.
Ik lees heel graag en deed dat als kind ook, maar precies in die verplichte leeslijst periode is dat plezier er inderdaad helemaal uitgeslagen. Verplichte boeken van voor 1940, absurde aantallen boeken die je, naast het vele huiswerk voor veel vakken, ook nog moest lezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:55 schreef Mikeytt het volgende:
Vroeger las men voor de lol. Tijdens mijn schooltijd is dat volledig vernietigd en was lezen enkel en alleen een schoolopdracht.
Je kan op veel scholen ook niet eens meer je eigen boek kiezen... en het dan vreemd vinden dat lezen niet meer leuk wordt gevonden.![]()
De politiek doet er alles aan om de kwaliteit van onderwijs aan te passen naar de laatste onderzoeken, maar soms moet je ook gewoon je ding kunnen doen.
Wow, dat zijn er echt een stuk minder gewordenquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een dom gelul
Afhankelijk van het niveau, dat wel, is er een aantal periodes waaruit men boeken moet lezen, waaronder moderne boeken, van voor 1900, boeken die verhalen over WW2, etc. Tegenwoordig wordt de lijst vaak afgestemd tussen docent en leerling, en is er best meer ruimte voor andere boeken dan vroegah, waardoor het lezen toch weer als wat leuker wordt ervaren.
VWO 12 boeken, HAVO 8 boeken, VMBO 4 boeken.
In mijn tijd moest je 25-30 boeken lezen voor de lijst, dat is dus behoorlijk aangepast. Wat niet wegneemt dat lezen voor de lijst door veel leerlingen als niet prettig wordt ervaren, maar goed, je krijgt je diploma niet bij een pakje boter.
Ja ik ben ook opgegroeid in de jaren 80 toen er net kabel was, familenduel, en Tutti Frutti op zaterdagavond !!!quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Komt ook wel door de opkomst van commerciële TV-zenders en kabel-tv. Toen ik klein was in de jaren 80, kon je kiezen uit 2 Nederlandse zenders of 3 Duitse. Het gevolg was dat ik en de rest van de basisschool zo ongeveer opgroeide met Die Sendung mit der Maus.
Tegenwoordig heb je die noodzaak niet meer en intussen worden vertaalde sites op internet ook steeds gebruikelijker waardoor ook daar de blootstelling aan andere talen afneemt.
Vwo'ers (en vaak meisjes) iig, maar bij de lagen eronder weet ik het niet.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je ziet wel dat op korte aandachtsspanne media zoals TikTok nu Booktok ontstaat, dus dat er toch weer een nieuwe lichting geinteresseerd raakt in lezen, maar echt goed lezen vereist concentratie en je telefoon wegleggen en dat doen steeds minder mensen.
Ik denk het niet. Blijven meer praktisch gerichte opleidingen he... maar misschien heb ik het mis.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:55 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Vwo'ers (en vaak meisjes) iig, maar bij de lagen eronder weet ik het niet.
Onder duitsers was het analfebetisme ook erg hoog, vandaar dat er ook niet ondertitelt werd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. En voor een Limburger al helemaal geen probleem. Overigens kreeg je niet eens veel taal les in het technisch onderwijs. Zowel lts/mts 2 uurtjes per week Nederlands en Duits. En dat vond ik al meer dan genoeg.
Overigens zijn Duitsers mbt taal veel gemoedelijker dan Nederlanders. Hier word je al niet voor vol aangezien als iets dt of d niet klopt. In Duitsland toen ik er werkte kreeg ik die opmerkingen nooit of de naamval wel precies klopte.
Niks Bull shit. Ze lezen niet meer, 2 VWO 1 boek over die gangster en 3 VWO over die Syrische vluchteling.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een dom gelul
Afhankelijk van het niveau, dat wel, is er een aantal periodes waaruit men boeken moet lezen, waaronder moderne boeken, van voor 1900, boeken die verhalen over WW2, etc. Tegenwoordig wordt de lijst vaak afgestemd tussen docent en leerling, en is er best meer ruimte voor andere boeken dan vroegah, waardoor het lezen toch weer als wat leuker wordt ervaren.
VWO 12 boeken, HAVO 8 boeken, VMBO 4 boeken.
In mijn tijd moest je 25-30 boeken lezen voor de lijst, dat is dus behoorlijk aangepast. Wat niet wegneemt dat lezen voor de lijst door veel leerlingen als niet prettig wordt ervaren, maar goed, je krijgt je diploma niet bij een pakje boter.
Gemiddelde student op de uni spreekt nu niet eens Nederlandsquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah. 55+'ers spreken het vaakst vloeiend Duits in Nederland.
De gemiddelde student op de uni uit een gen X of eerder sprak gewoon goed Duits
Gymnasium in die tijd moesten het voor Nederlands per tijdsperiode een paar boeken zijn, dus met een stapel moderne bestsellers kwam je niet wegquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:35 schreef Eightyone het volgende:
Ik herinner me wel weinig eisen aan wat voor boeken het moesten zijn. Zolang het overgrote deel maar literair was, en het aantal stripboeken oid hooguit een stuk of twee.
Heel veel minder. En dat is ergens ook wel goed, denk ik. Ik denk niet dat het per se beter is om 25 boeken te moeten lezen dan 12. Het gaat immers niet per se om kwantiteit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:54 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Wow, dat zijn er echt een stuk minder geworden
1 en 3 vwo inderdaad nog niet heel erg, meestal. Ze beginnen meer voor de lijst in 4 vwo en het meeste wordt in 5 en 6 vwo gelezen. Gezien het niveau van de leerlingen komen dan ook de oudere boeken van voor 1900 en dergelijke naar boven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Niks Bull shit. Ze lezen niet meer, 2 VWO 1 boek over die gangster en 3 VWO over die Syrische vluchteling.
Ik heb hier nog geen boekenlijsten gezien, misschien volgend jaar in 4 VWO.
Dat is op het vwo in ieder geval nog steeds zo.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:05 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Gymnasium in die tijd moesten het voor Nederlands per tijdsperiode een paar boeken zijn, dus met een stapel moderne bestsellers kwam je niet weg
Globalisatie zorgt er dan ook voor dat Engels de voertaal gaat worden. En wie weet in de toekomst Chinees.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Gemiddelde student op de uni spreekt nu niet eens Nederlands
Gelukkig maar.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is op het vwo in ieder geval nog steeds zo.
Racistische film met zo veel blanken er in. Die domme bevolking had veel multicultureler moeten zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Elan het volgende:
Mensen op het Afrikaanse continent zijn doorgaans dommer (lager IQ in elk geval) dat is wetenschappelijk bewezen.
Zij planten zich wel voor en verspreiden zich als een plaag over het Europees continent.
Wat je vervolgens krijgt is dus het gevolg van wat de fameuze film Idiocracy al voorspelde.
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb op een VMBO gewerkt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:14 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe die laaggeletterden voor meer dan 10 jaar school heenkomen. En wat ze al die tijd uitvreten.
Dat geeft de burger moed, ik vond het erg beperkt de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
1 en 3 vwo inderdaad nog niet heel erg, meestal. Ze beginnen meer voor de lijst in 4 vwo en het meeste wordt in 5 en 6 vwo gelezen. Gezien het niveau van de leerlingen komen dan ook de oudere boeken van voor 1900 en dergelijke naar boven.
Hele opgave als docent vandaag de dag van onder je bureau vandaan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Als de onderwijsinstellingen nu eens docenten in dienst nemen die de leerlingen bijbrengen dat lezen een heel groot privilege, een enorm voorrecht is.
Dat je van 26 rare tekentjes niet alleen woordjes kunt vormen maar ook de mooiste zinnen kunt maken.
Geldt ook voor de Europese bevolking. Verspreidden zich ook over allerlei continenten en gingen als konijnen te keer.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Elan het volgende:
Mensen op het Afrikaanse continent zijn doorgaans dommer (lager IQ in elk geval) dat is wetenschappelijk bewezen.
Zij planten zich wel voor en verspreiden zich als een plaag over het Europees continent.
Wat je vervolgens krijgt is dus het gevolg van wat de fameuze film Idiocracy al voorspelde.
Ik weet het. Dweilen met de kraan open.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Hele opgave als je dat als docent vandaag de dag van onder je bureau moet doen.
Op de VMBO waar ik gewerkt heb ben ik ook wel eens bedreigd door een cultuurverrijker.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik weet het. Dweilen met de kraan open.
Vandaag de dag is het beroep docent bijna net zo gevaarlijk als dat van een politieagent.
Er zijn natuurlijk ook best jongeren waarvoor school echt een hel is en die veel beter en veel liever met hun handen werken. En daar is ook niets mis mee. Het zegt eerder iets over ons onderwijs dat we daar niet voldoende in voorzien en er dus veel jongeren zijn die eerst jaren ongelukkig theoretische kennis op moeten doen, terwijl ze met een praktische opleiding veel beter uit de voeten kunnen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:23 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb op een VMBO gewerkt.
Die types zitten vooral het leven van de leerkrachten en het andere personeel zuur te maken en de klassen waar ze in zitten enorm omlaag te trekken met hun houding, tot ze oud genoeg zijn om van school af te mogen.
Velen van hen spijbelen ook continu terwijl de ouders tegen de leerplichtambtenaar zeggen: "Mijn kind is niet gemaakt om op school te zitten. Hij is veel gelukkiger als hij met zijn handen bezig is."
Ja de LTS en dergelijke opheffen was misschien niet zo handig, maar dit zijn vaak mensen met een migratie-achtergrond en mensen uit een achterbuurt die gewoon helemaal geen interesse hebben i.p.v. dat ze de capaciteit niet zouden hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook best jongeren waarvoor school echt een hel is en die veel beter en veel liever met hun handen werken. En daar is ook niets mis mee. Het zegt eerder iets over ons onderwijs dat we daar niet voldoende in voorzien en er dus veel jongeren zijn die eerst jaren ongelukkig theoretische kennis op moeten doen, terwijl ze met een praktische opleiding veel beter uit de voeten kunnen.
Denken dat je op het VMBO wat moet doen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:14 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe die laaggeletterden voor meer dan 10 jaar school heenkomen. En wat ze al die tijd uitvreten.
Is dat niet afhankelijk van de locatie? Helaas zie ik Janneke141 niet meer vaak terug maar die was hoopvol mbt het VMBO.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef ToT het volgende:
[..]
Op de VMBO waar ik gewerkt heb ben ik ook wel eens bedreigd door een cultuurverrijker.
Moeder werd op gesprek uitgenodigd en die ging gelijk helemaal tekeer zonder überhaupt te luisteren.
"WAT BEDOELT U MET DAT HIJ DREIGEND OVER KWAM??? WAT EEN ONZIN!!! WAT HEEFT HIJ GEDAAN DAN??? MENSEN VINDEN OOK SNEL DAT IK DREIGEND OVER ZOU KOMEN!!! DAT SLAAT HELEMAAL NERGENS OP!!! IK KOM HELEMAAL NIET DREIGEND OVER, DAT ZIT ALLEMAAL MAAR TUSSEN JULLIE OREN!!!"
Tja, iedereen is wel eens bedreigd door een cultuurverrijker. Wie is er niet groot mee geworden, zou ik haast gaan roepen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef ToT het volgende:
[..]
Op de VMBO waar ik gewerkt heb ben ik ook wel eens bedreigd door een cultuurverrijker.
Moeder werd op gesprek uitgenodigd en die ging gelijk helemaal tekeer zonder überhaupt te luisteren.
Deze school was eerst behoorlijk elitair, maar werd steeds meer multiculti. Inmiddels bestaat-ie niet meer omdat er steeds minder nieuwe leerlingen kwamen. De leerlingen zijn overgeheveld naar een vestiging waar nauwelijks blanke kinderen zaten en volgens mij bestaat die inmiddels ook niet meer, maar dat weet ik niet zeker.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van de locatie? Helaas zie ik Janneke141 niet meer vaak terug maar die was hoopvol mbt het VMBO.
Ik kijk de laatste tijd regelmatig naar arrestatie-filmpjes op het Youtubekanaal van Asmongold.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Tja, iedereen is wel eens bedreigd door een cultuurverrijker. Wie is er niet groot mee geworden, zou ik haast gaan roepen.
Over die moeder: heb je wel eens een praatprogramma op tv gezien? Daar lopen ze elkaar allemaal te overschreeuwen en luisteren niet naar wat de ander zegt.
Ja, en van school af trappen gaat natuurlijk niet want politiek beschermlaagje. Witte Peter of Jan hadden allang op kunnen donderen onder de noemers "intimidatie en ongewenst gedrag"quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef ToT het volgende:
[..]
"WAT BEDOELT U MET DAT HIJ DREIGEND OVER KWAM??? WAT EEN ONZIN!!! WAT HEEFT HIJ GEDAAN DAN??? MENSEN VINDEN OOK SNEL DAT IK DREIGEND OVER ZOU KOMEN!!! DAT SLAAT HELEMAAL NERGENS OP!!! IK KOM HELEMAAL NIET DREIGEND OVER, DAT ZIT ALLEMAAL MAAR TUSSEN JULLIE OREN!!!"
Is toch gewoon waar. Hoevaak ik niet een topic hier las en dan de reacties van diverse usertjes: TLDR.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:27 schreef ToT het volgende:
Er was ook een topic over dat de aandachtsspanne de afgelopen jaren drastisch korter is geworden: van 12 naar 8 seconden.
Het zou ontzettend jammer zijn als een vmbo niet meer als opstap zou dienen voor leerlingen die wat meer ruimte nodig hebben om ook lekker rustig aan te kunnen doen om gewoon te stapelen. Genoeg kinderen die mogelijk pas op latere leedtijd een knop omdraaien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:34 schreef ToT het volgende:
[..]
Deze school was eerst behoorlijk elitair, maar werd steeds meer multiculti. Inmiddels bestaat-ie niet meer omdat er steeds minder nieuwe leerlingen kwamen. De leerlingen zijn overgeheveld naar een vestiging waar nauwelijks blanke kinderen zaten en volgens mij bestaat die inmiddels ook niet meer, maar dat weet ik niet zeker.
Ook, maar het gaat ook om de cijfertjes; als school heb je een bepaald slagingspercentage nodig.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:36 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ja, en van school af trappen gaat natuurlijk niet want politiek beschermlaagje. Witte Peter of Jan hadden allang op kunnen donderen onder de noemers "intimidatie en ongewenst gedrag"
Dit wordt gezien als een "cultureel misverstandje" of "incidentje"
Te lange post, niet gelezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is toch gewoon waar. Hoevaak ik niet een topic hier las en dan de reacties van diverse usertjes: TLDR.
Too long, didn't read.
Te lang, geen zin om te lezen.
Hele diepe zucht. Ik ben o zo blij dat ik geen jonkie van 15 of 20 ben. Je zult je toch maar als redelijk intelligent wezen door deze rijstebrijberg van lamlendigheid en onwil moeten eten om je eigen luilekkerland te bereiken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is niet zozeer ons onderwijs, het is de hele mentaliteit. Mensen die met hun handen werken, worden nog steeds lager aangeslagen dan die theoretische sufkutten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook best jongeren waarvoor school echt een hel is en die veel beter en veel liever met hun handen werken. En daar is ook niets mis mee. Het zegt eerder iets over ons onderwijs dat we daar niet voldoende in voorzien en er dus veel jongeren zijn die eerst jaren ongelukkig theoretische kennis op moeten doen, terwijl ze met een praktische opleiding veel beter uit de voeten kunnen.
En wat is dan het probleem als ze wel een praktosche opleiding doen en daar hun beroep van maken?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja de LTS en dergelijke opheffen was misschien niet zo handig, maar dit zijn vaak mensen met een migratie-achtergrond en mensen uit een achterbuurt die gewoon helemaal geen interesse hebben i.p.v. dat ze de capaciteit niet zouden hebben.
En toch verdienen ze tegenwoordig vaak veel meer dan mensen die hun halve leven in de schoolbanken hebben gezeten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het is niet zozeer ons onderwijs, het is de hele mentaliteit. Mensen die met hun handen werken, worden nog steeds lager aangeslagen dan die theoretische sufkutten.
Heb je ook gelijk in, maar spijbelen omdat het je niet interesseert gaat wel een beetje ver en dat verergert her probleem maar waar dit topic over gaat.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem als ze wel een praktosche opleiding doen en daar hun beroep van maken?
Er zijn genoeg jongeren die van vwo uiteindelijk op een lager niveau uitkomen, omdat ze gewoon niet geinteresseerd zijn in theoretische kennis. En daar is niets mis mee. Het feit dat je het vwo zou kunnen halen, betekent niet dat je het ook moet halen.
Mensen die theoretisch opgeleid zijn, zijn geen sufkutten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het is niet zozeer ons onderwijs, het is de hele mentaliteit. Mensen die met hun handen werken, worden nog steeds lager aangeslagen dan die theoretische sufkutten.
Dit topic gaat over de invloed van AI waardoor mensen dommer worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:43 schreef ToT het volgende:
[..]
Heb je ook gelijk in, maar spijbelen omdat het je niet interesseert gaat wel een beetje ver en dat verergert her probleem maar waar dit topic over gaat.
Aha, geen wonder dat het nationale IQ achterover kukelt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik kijk de laatste tijd regelmatig naar arrestatie-filmpjes op het Youtubekanaal van Asmongold.
The fatigue is real.
Ah mijn aandachtsspanne is duidelijk hard achteruit gegaan, want dat kan ik niet uit de OP opmaken, mijn excuses.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit topic gaat over de invloed van AI waardoor mensen dommer worden.
Spijbelen is van alle tijden. Ik ken genoeg mensen die vol trots vertellen hoe ze vroegah meer spijbelden dan op school waren. Zo stoer. Meestal niet vwo of havo, overigens. Dus wellicht zouden zij ook meer baat hebben gehad bij een meer pratische opleiding. En sommige mensen houden sowieso niet van school en zijn meer geneigd te spijbelen.
Om van een praktische opleiding je beroep maken is totaal niets mis mee. Het is juist de perfecte opstap voor veel kinderen. Sterker nog, vanwege de mogelijkheid te stapelen is het ook nog zo dat je de keuze hebt, je theoretisch te ontwikkelen. Je hebt dan een groot voordeel van praktische en theoretische kennis op een bepaald vakgebied.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem als ze wel een praktosche opleiding doen en daar hun beroep van maken?
Er zijn genoeg jongeren die van vwo uiteindelijk op een lager niveau uitkomen, omdat ze gewoon niet geinteresseerd zijn in theoretische kennis. En daar is niets mis mee. Het feit dat je het vwo zou kunnen halen, betekent niet dat je het ook moet halen.
Ik wissel het af. De boog kan niet altijd gespannen zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Aha, geen wonder dat het nationale IQ achterover kukelt.
Ik kijk daar nooit naar. Niet dat ik nu zo'n Einstein ben, maar ik wil wel een beetje geprikkeld en uitgedaagd worden.
Heb je de laatste vijf jaar of zo nog naar de tv gekeken?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit is dus een voorbeeld van radicaal linkse academische figuren die dus vinden dat alleen hun ideeën geldig zijn en naar geluisterd moeten worden, al het andere is rechts en zal dus genegeerd moeten worden.
Veel te veel macht aan de linkse kant, hoor je immers ooit serieus "rechts" geluid van media, academici, de gevestigde orde?
Nee, alle neuzen lijken maar 1 richting op te mogen gaan.
Ik heb ook nooit van school gehouden. En toch was ik best wel leergierig. En nog steeds.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit topic gaat over de invloed van AI waardoor mensen dommer worden.
Spijbelen is van alle tijden. Ik ken genoeg mensen die vol trots vertellen hoe ze vroegah meer spijbelden dan op school waren. Zo stoer. Meestal niet vwo of havo, overigens. Dus wellicht zouden zij ook meer baat hebben gehad bij een meer pratische opleiding. En sommige mensen houden sowieso niet van school en zijn meer geneigd te spijbelen.
Die brachten tenminste nog iets van welvaart. Bosjesmannen wisten niet wat ze zagen toen die enorme VOC-driemasters aanmeerden voor hun kust.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:24 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geldt ook voor de Europese bevolking. Verspreidden zich ook over allerlei continenten en gingen als konijnen te keer.
Dat soort types wil alleen maar <Knip> geluid op TV, anders is het allemaal links.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:52 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Heb je de laatste vijf jaar of zo nog naar de tv gekeken?
Radicaal is nooit goed, maar welke rechtse geluiden zou jij dan graag willen zien of horen in het Nederlandse onderwijs?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit is dus een voorbeeld van radicaal linkse academische figuren die dus vinden dat alleen hun ideeën geldig zijn en naar geluisterd moeten worden, al het andere is rechts en zal dus genegeerd moeten worden.
Veel te veel macht aan de linkse kant, hoor je immers ooit serieus “rechts” geluid van media, academici, de gevestigde orde?
Nee, alle neuzen lijken maar 1 richting op te mogen gaan.
Moet je maar naar Azië of Afrika gaan voor moderner onderwijs!quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:52 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit van school gehouden. En toch was ik best wel leergierig. En nog steeds.
De manier waarop in Nederland onderwijs wordt gegeven is zo ontzettend truttig en bekrompen en kortzichtig en vooral samengesteld door droogkloterige suffe ambtenaartjes.
Er is totaal geen ruimte voor hoor en wederhoor, de leraar heeft ALTIJD gelijk.
Zolang docenten blijven volharden in deze houding en niet mee gaan met de ontwikkelingen blijf je hangen rond een uitgedroogde put.
Hier komt <Knip> anderen weer even dom noemen, verder geen argumenten ofzo, weer even de <Knip> uithangen, omdat het kanquote:Op donderdag 23 juli 2026 12:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat soort types wil alleen maar <Knip> geluid op TV, anders is het allemaal links.
Yep. En diezelfde welvaart krijgen wij nu netjes teruggeworpen in onze eigen blanke schootjes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Die brachten tenminste nog iets van welvaart. Bosjesmannen wisten niet wat ze zagen toen die enorme VOC-driemasters aanmeerden voor hun kust.
Links rechts in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Hier komt <Knip> anderen weer even dom noemen, verder geen argumenten ofzo, weer even de graflinkse uithangen, omdat het kan.
quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Links rechts in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad.
Uyt den ouden doosch.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:59 schreef ToT het volgende:
[..]Het was zo grappig om dit laatst weer op het schoolplein te horen toen ik mijn zoontje ophaalde!
Maar heel leuk dat deze klassieker nog leeft in deze maffe 21ste eeuw.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:59 schreef ToT het volgende:
[..]Het was zo grappig om dit laatst weer op het schoolplein te horen toen ik mijn zoontje ophaalde!
Mijn zoontje van 7 vertelt zijn juffen vaak dingen waar ze zelf nog nooit van gehoord hebben (over bomen, dieren, de ruimte enz.)quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:02 schreef Gibson88 het volgende:
Trend van afgelopen jaren. Het niveau van middelbare school kinderen is om te janken. Fungeren op het niveau van een kind uit groep 7 plm 15/20 jaar geleden.
Moet je nagaan hoe dat dan op de basisschool vandaag de dag gaat. Mag je je ook afvragen hoe het is gesteld met het niveau op een Pabo. Ik zie dingen voorbij komen waarbij leerkrachten taal en spelfouten maken die in groep 6 niet eens meer gemaakt zouden mogen worden.
Doktoren en ingenieurs in Ter Apel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Yep. En diezelfde welvaart krijgen wij nu netjes teruggeworpen in onze eigen blanke schootjes.
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:02 schreef Gibson88 het volgende:
Trend van afgelopen jaren. Het niveau van middelbare school kinderen is om te janken. Fungeren op het niveau van een kind uit groep 7 plm 15/20 jaar geleden.
Moet je nagaan hoe dat dan op de basisschool vandaag de dag gaat. Mag je je ook afvragen hoe het is gesteld met het niveau op een Pabo. Ik zie dingen voorbij komen waarbij leerkrachten taal en spelfouten maken die in groep 6 niet eens meer gemaakt zouden mogen worden.
Doet me denken aan toen ik aan het surveilleren was bij een examen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Toen ik pas internet had (zo rond 2003 of zo) las ik een bericht over de examens van schoolgaand Nederland.
Met name de VWO en gymnasium leerlingen protesteerden toen massaal over het vak tekst verklaren.
Deze groep viel dus over het woord 'sedert' wat door geen enkele VWO'er begrepen werd.
Dat zegt toch wel genoeg over de kwaliteit van het Nederlands onderwijs.
We zijn te decadent geworden. Te hoogmoedig.
Net als de uitspraak van een professor in een komedie. "Ik ben een wetenschapper. Ik hoef helemaal niks te bewijzen."
Tja de OP gaat er wel over, hoewel sommigen hier weer zeggen dat het over AI gaat.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.
Klopt. Beeldspraak leer je niet bij wiskunde.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Doet me denken aan toen ik aan het surveilleren was bij een examen.
"Meneer, in deze vraaf staat dat ik 10 meter van de voet van een toren sta en ik moet uitrekenen hoe hoog de spits is.
Wat is een voet van een toren en wat is een spits? Dat hebben we helemaal nooit geleerd met wiskunde."
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.
En ja hoor daar is de eerste weerquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:12 schreef Tengano het volgende:
De verwachting dat ons gemiddeld IQ zal toenemen is natuurlijk erg onwaarschijnlijk als we mensen blijven binnenhalen die hun eigen naam nog niet eens kunnen spellen.
Waarom blijven ze eenmaal in een Westerse samenleving met gelijke opleidingsmogelijkheden hun infantiele en criminele gedrag vertonen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.
Net zo min als mensen van het Afrikaans continent van nature dommer zijn en een lager IQ zouden hebben. Er wordt lager gescoord op IQ-tests in bepaalde regio's door omgevingsfactoren zoals armoede, gebrek aan goed onderwijs en gezondheidsproblemen, niet door afkomst of ras.
Niet 'sommigen zeggen', dan ga je er gewoon even verder op in.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:13 schreef ToT het volgende:
[..]
Tja de OP gaat er wel over, hoewel sommigen hier weer zeggen dat het over AI gaat.
Spijker op zijn kop. Want het zgn. hogere IQ van de blanke tegenover het IQ van die 'domme zwartjes' kon die witte klootzak ook alleen maar waarmaken door zijn wapens.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.
Net zo min als mensen van het Afrikaans continent van nature dommer zijn en een lager IQ zouden hebben. Er wordt lager gescoord op IQ-tests in bepaalde regio's door omgevingsfactoren zoals armoede, gebrek aan goed onderwijs en gezondheidsproblemen, niet door afkomst of ras.
Klopt het niet dan?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En ja hoor daar is de eerste weer
Nou dat heeft niet enkel met afrikanen te maken, hier in ons dorp zie je ook gewoon hollandse tokkie gezinnen die met een uitkering thuis zitten. Dus dan valt er niks anders te doen dan er op los neuken. Die hebben ook allemaal minimaal 3 of 4 kinderen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Elan het volgende:
Mensen op het Afrikaanse continent zijn doorgaans -minder ontwikkeld-
Zij planten zich wel voor en verspreiden zich -over- het Europees continent.
Eigenbelang. Egoïsme.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom blijven ze eenmaal in een Westerse samenleving met gelijke opleidingsmogelijkheden hun infantiele en criminele gedrag vertonen?
Ik doel met name op generaties Marokkanen die hier geboren zijn. Marokkanen scoren zowat het slechtste van heel de wereld als het gaat om IQ.
Hij heef toch een punt? Zelfs bij een groot deel van de 3e generatie Marokanen zie je dat ze nog geen fatsoenlijk Nederlands kunenn. Er zijn veel meer redenen, maar dit is er ook een van. Social, media, luiheid en ga zo maar door. Maar slimmer worden we er zeker niet op.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mag ik je bedanken voor deze kwinkslag? Dit kunnen we meer gebruiken in deze tijd van prinsjes en prinsesjes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Links rechts in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad.
Wel eens op Facebook gekeken hoe rechts denkend Nederland schrijft, en maar schelden op de buitenlandersquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt het niet dan?
Generaties die hier al jaren wonen en niet fatsoenlijk NLs of überhaupt NLs spreken...
Maar dat is ook onze, regering, schuld.
Naar de gemeente,tolk erbij
Folders bij openbare gelegenheden in alle talen...
Tv programma's in "duidelijke" taal...
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat schuift het?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:24 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Mag ik je bedanken voor deze kwinkslag? Dit kunnen we meer gebruiken in deze tijd van prinsjes en prinsesjes.
Ik vind de spandoeken die verkeerd gespeld zijn altijd zo mooi. Links of rechts...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.
Raar maar waar, analfabetisme is een wereldwijd probleem.
Modern is niet per definitie beter.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:57 schreef ToT het volgende:
[..]
Moet je maar naar Azië of Afrika gaan voor moderner onderwijs!
Ik heb het idee dat leraren tegenwoordig juist veel meer open staan dan vroeger
Die tokkies zijn van hetzelfde level ja. Misschien nog wel slechter, want die zijn Nederlands opgevoed.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wel eens op Facebook gekeken hoe rechts denkend Nederland schrijft, en maar schelden op de buitenlanders
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik lees dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik vind de spandoeken die verkeerd gespeld zijn altijd zo mooi. Links of rechts...
Het is zo'n complete teleurgang van alles waar je voor staat haha.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.
Je wordt er niet minder van, maar hij lijkt alleen maar hier op te focussen. Vandaar mijn reactie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah, niet helemaal. Zijn ook gewoon grote onderdelen van het IQ. We hebben geen geweldige maatstaven voor intelligentie, maar belezen zijn is natuurlijk wel een groot onderdeel.
Luukse spersiebonenquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Mijn zoontje van 7 vertelt zijn juffen vaak dingen waar ze zelf nog nooit van gehoord hebben (over bomen, dieren, de ruimte enz.)
Mijn vader had een dikke atlas joh. Dat ding woog een kilo of 5. Met plaatjes van dinos, DNA/cellen en het heelal. En alles er tussen in. Dat en Thiemes grote natuurgids...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je wordt er niet minder van, maar hij lijkt alleen maar hier op te focussen. Vandaar mijn reactie.
Vroeger had je het woordenboek (Dikke van Dale is gewoon 3 dikke pillen) en de Encyclopedie. Ik vond de Encyclopedie altijd veel interessanter dan het woordenboek.
Fout.quote:
Gast ik geloof dat direct. Ik ken mensen van in de dertig die nog nooit een koe of een varken hebben gezien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?
Wat doet zo'n muts voor de klas? En waarom stuur jij je zoontje niet naar een echte school?
Ik weet dat het niet mag maar hier doe ik het toch:quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Fout.
Het is haricots vers. Doodgewone spercieboontjes dus.
Overigens: het is 'luxe'.
Luukse is fonetisch.
Maar vooral voor VWO/Gym/Atheneum moet je, eenmaal op de Universiteit, ook weer veel boeken lezen. Dus daar is het wel goed dat het aantal toch 12 is gebleven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heel veel minder. En dat is ergens ook wel goed, denk ik. Ik denk niet dat het per se beter is om 25 boeken te moeten lezen dan 12. Het gaat immers niet per se om kwantiteit.
Bij mijn dochter zie ik bovendien dat er meer ruimte is om andere boeken te kiezen. Ik had vroeger een strikte lijst en daar kon niet van afgeweken worden. Waardoor ook iedereen dezelfde boeken las en we elkaar allemaal hielpen met samenvattingen en doorgeven van de strikvragen voor de mondelinge examens
Nu is er meer ruimte voor een boek dat (nog) niet op de lijst staat, en die lijst is een stuk langer en gevarieerder.
https://www.lezenvoordelijst.nl/
Echt niet. Kinderen zijn fucking dom tegenwoordig.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is het logisch gevolg van al 30 jaar niet meer aan niveaubewaking doen, niet op het VWO, niet op de lagere school, niet op de universiteit, niet bij de NPO, niet in de krant, niet in de Tweede Kamer, "als je maar begrijpt wat ik bedoel?". Massa's jongeren die beweren dat ze zich net zo makkelijk in het Engels uitdrukken maar niet door hebben dat dat is vanwege hun gebrekkige uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands.
Derde wereldinstroom helpt ook niet mee inderdaad, anti-intellectuele culturen, inteelt en ook gewoon achterstand. De gemiddeld intelligente Nederlander zou er bij een IQ test uit 1900 als hoogbegaafd uitkomen, dat is een ontwikkeling die is doorgemaakt in de 20e eeuw, elk jaar waren de kinderen weer een klein stukje slimmer. Dat is een ontwikkeling die het gros van de derde wereld niet heeft doorgemaakt.
Veel Nederlanders van autochtone afkomst kunnen dit trouwens ook niet.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.
Raar maar waar, analfabetisme is een wereldwijd probleem.
Alle kinderen worden dom geboren. Moeten letterlijk alles leren. Eten, pissen, poepen, slapen, spelen, praten, lopen enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:44 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Echt niet. Kinderen zijn fucking dom tegenwoordig.
Grosso mode he. Tuurlijk niet allemaal maar de tijd dat je een gemiddeld kind dingen kon vragen over zaken die ons geleerd zijn rap aan het slinken.
*schreeuwt tegen de wolken*
Zeker.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:44 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Maar vooral voor VWO/Gym/Atheneum moet je, eenmaal op de Universiteit, ook weer veel boeken lezen. Dus daar is het wel goed dat het aantal toch 12 is gebleven.
In het kader van gelijkheid heeft het kabinet besloten dat verder uitholling van de parameters van een valide curriculum op zijn plaats is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Veel Nederlanders van autochtone afkomst kunnen dit trouwens ook niet.
Kan komen door leesblindheid, kan komen door domheid, of het kan komen door het slechte onderwijs in Nederland.
Nogmaals: dat ik kan lezen en schrijven maakt mij tot een bevoorrecht mens. Een mens die meer kansen heeft dan de grote analfabete meerderheid in deze wereld.
Zo jammer dat juist deze vaardigheid zo verkwanselt wordt door dat kut internet.
Voorbereidt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker.
Ik vraag me af of het vwo uberhaupt echt voorbereid op de universiteit, maar dat is weer een ander onderwerp.
Dat is niet wat dom betekent...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Alle kinderen worden dom geboren. Moeten letterlijk alles leren. Eten, pissen, poepen, slapen, spelen, praten, lopen enz.
Goed punt.quote:
Het gaat toch niet alleen om spelling en ABN om daar de slimheid aan te koppelen mag ik hopen. En dan nog, op veel gebieden is mijn oudste dochter slimmer dan ik. Maar vraag ik haar de meest eenvoudige zaken om die heel eenvoudig op te lossen loopt ze vast. Zodra Tom tom niet werkt komt dan niet op het idee wanneer je in Luxemburg vast loopt dan zonder Tom tom eerst maar Brussel.aan te houden om dan Liege aan te houden om tot in Maastricht te komen. Dat is geen slimheid maar luiheid omdat men steeds die navigatie gebruikt en zodra die niet werkt loopt men vast.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is zo'n complete teleurgang van alles waar je voor staat haha.
"Kijk mij, ik kan niet eens fatsoenlijk ABN schrijven [sic], luister naar mij, ik weet vast waar ik het over heb!"
quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed punt.
Aangepast. Echt een stomme fout van me.
Ik vind het echter ook niet oke om dit allemaal af te schuiven op het slechte onderwijs. Zoals het artikel ook aangeeft, is er ook een taak weggelegd voor de ouders. Voorlezen, zelf lezen, een krant krijgen of kopen, met je kinderen op pad naar musea ofzo. Spelletjes spelen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:52 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik zie dit wel enigzins terug in de algemene ontwikkeling van vooral jongeren ja. Op het werk, bij pubquizzen, op tv. De meest simpele algemene kennis is niet meer aanwezig bij vooral de jongere generatie lijkt het. Tot op het bizarre af soms. Vragen als waar staat Benelux voor? Of welke kleur heeft witlof? Is soms al te moeilijk. Nou betekent het niet persé dat mijn eigen ervaringen meteen een landelijk verschijnsel reflecteren. Maar het soms echt stuitende gebrek aan algemene kennis in mijn directe omgeving en op tv geeft wel te denken ja.
Geen idee, zelf kwam ik niet verder dan de huishoudschool, maar ik las onlangs wel deze 'oneliner'.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker.
Ik vraag me af of het vwo uberhaupt echt voorbereidt op de universiteit, maar dat is weer een ander onderwerp.
Nee hoor maar als je weet dat je dat niet kan, is er dan niemand anders te vinden die wel kan spellen en een idee van grammatica heeft?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat toch niet alleen om spelling en ABN om daar de slimheid aan te koppelen mag ik hopen. En dan nog, op veel gebieden is mijn oudste dochter slimmer dan ik. Maar vraag ik haar de meest eenvoudige zaken om die heel eenvoudig op te lossen loopt ze vast. Zodra Tom tom niet werkt komt dan niet op het idee wanneer je in Luxemburg vast loopt dan zonder Tom tom eerst maar Brussel.aan te houden om dan Liege aan te houden om tot in Maastricht te komen. Dat is geen slimheid maar luiheid omdat men steeds die navigatie gebruikt en zodra die niet werkt loopt men vast.
Tja, zo'n citaat is natuurlijk volstrekt waardeloos zonder context: wie schreef dit en naar aanleiding vna wat.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen idee, zelf kwam ik niet verder dan de huishoudschool, maar ik las onlangs wel deze 'oneliner'.
[i]We hebben het hier over wetenschappers die elementaire logica overslaan voor een ideologische boodschap. Dan moeten we niet doen alsof ze vanuit de autoriteit spreken die ze als wetenschappers claimen.[/i]
Vallen voor de poen en dan jezelf nog wetenschapper noemen.
Het onderwijs is niet slecht... Heeft sinds de jaren 50 prima gefunctioneerd en stond in de top 10 van de wereld.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het echter ook niet oke om dit allemaal af te schuiven op het slechte onderwijs. Zoals het artikel ook aangeeft, is er ook een taak weggelegd voor de ouders. Voorlezen, zelf lezen, een krant krijgen of kopen, met je kinderen op pad naar musea ofzo. Spelletjes spelen.
Toegeven dat je iets fout hebt gedaan is ook iets wat veel mensen verleerd zijn.quote:
d/t is trouwens wel een drama voor veel mensen die Nederlands leren, en dan bedoel ik mensen die uit een ander land komen.quote:
Sinds de jaren 50...daar zeg je wat...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:56 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het onderwijs is niet slecht... Heeft sinds de jaren 50 prima gefunctioneerd en stond in de top 10 van de wereld.
... er is iets anders mis.
Eens. Weet ook niet wat dat is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toegeven dat je iets fout hebt gedaan is ook iets wat veel mensen verleerd zijn.
Was een mooie streak tot de jaren mid jaren 90...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sinds de jaren 50...daar zeg je wat...
Misschien is het huidige onderwijs niet echt passend bij de huidige tijd. En zijn de doorgevoerde wijzigingen helemaal niet goed geweest. Tel daarbij op dat ouders ook minder met hun kinderen doen op dat gebied, en dan kom je hier uit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:58 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Was een mooie streak tot de jaren mid jaren 90...
Het is ook niet het belangrijkste. Man, als je het maar goed uitspreekt en verstaat ben je al een held in mijn boek :-)quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:57 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
d/t is trouwens wel een drama voor veel mensen die Nederlands leren, en dan bedoel ik mensen die uit een ander land komen.
Nee de "tijd" pas niet meer bij onderwijs.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien is het huidige onderwijs niet echt passend bij de huidige tijd. En zijn de doorgevoerde wijzigingen helemaal niet goed geweest. Tel daarbij op dat ouders ook minder met hun kinderen doen op dat gebied, en dan kom je hier uit.
Ja hier idem. Dat boeit mij ook niet zoveel. Je kan gewoon goed Nederlands spreken/ begrijpen en alsnog dat fout doen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is ook niet het belangrijkste. man als je het maar goed uitspreekt en verstaat ben je al een held in mijn boek :-)
Is me nog nooit gelukt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toegeven dat je iets fout hebt gedaan is ook iets wat veel mensen verleerd zijn.
Ik heb een dochter die dat heel goed kan, en daar heb ik heel veel van geleerd. Dus nu kan ik het beter, maar erg goed ben ik er nog steeds niet in.quote:
Is echt niet moeilijk hoor? Want je bent een mens. Maar tegenwoordig is het een en al prinsjes en prinsesjes die nooit iets fout hebben gedaan.quote:
Ik wacht nog op mijn eerste fout. Die zal ik ruiterlijk toegeven natuurlijk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:03 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Is echt niet moeilijk hoor? Want je bent een mens. Maar tegenwoordig is het een en al prinsjes en prinsesjes die nooit iets fout hebben gedaan.
Edit: En het dus niet aankunnen als ze verteld wordt dat ze er geen ene kut van bakken.
OK gelachen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik wacht nog op mijn eerste fout. Die zal ik ruiterlijk toegeven natuurlijk.
Natuurlijk, ik kan een correctie loslaten. Ik kan mij veel meer tijd gunnen. Maar ik schrijf op fok alles in razend tempo en uit het hart. Neem de tijd niet. En op een mobiel is het tikken op de juiste letter al een probleem. Maw ook wel luiheid.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nee hoor maar als je weet dat je dat niet kan, is er dan niemand anders te vinden die wel kan spellen en een idee van grammatica heeft?
Niet jij, Kan mij het rotten ( ik heb dikke dyslexie tijdens het typen...). Maar als je met een spandoek en een baclava op een rotonde staat wil je toch i.i.g. een beetje geletterd overkomen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik kan een correctie loslaten. Ik kan mij veel meer tijd gunnen. Maar ik schrijf op fok alles in razend tempo en uit het hart. Neem de tijd niet. En op een mobiel is het tikken op de juiste letter al een probleem. Maw ook wel luiheid.
Zolang je wat stappen vooruit ksn denken en altijd een plan B hebt is dat al heel wat. En mbt wtb zeg ik zelf wel dat ik niet slim ben maar op dat vakgebied weet ik iets meer dan se gemiddelde Nederlander.
En dan heb je nog levenservaring. Maar ook dat is geen slimheid, maar een proces mbt het maken van fouten en die op te lossen.
Dit is ook een grote factor ja. Mijn ouders namens ons vroeger altijd mee naar musea en stimuleerden ons enorm. Tegenwoordig zie ik dat ze een telefoon of iPad in handen wordt gedrukt om ze maar stil te krijgen. En als daar nou nog stimulerende filmpjes, spelletjes of websites op geopend werden was dat nog tot daar aan toe. Maar het zijn vrijwel alleen de meest debiele influencers en tiktokfilmpjes die non-stop in een loop afgespeeld worden. Met werkelijkwaar 0 inhoud.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het echter ook niet oke om dit allemaal af te schuiven op het slechte onderwijs. Zoals het artikel ook aangeeft, is er ook een taak weggelegd voor de ouders. Voorlezen, zelf lezen, een krant krijgen of kopen, met je kinderen op pad naar musea ofzo. Spelletjes spelen.
Nah, let daar eerlijk gezegd niet zo op. Meer waar ze voor staan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:08 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Niet jij, Kan mij het rotten ( ik heb dikke dyslexie tijdens het typen...). Maar als je met een spandoek en een baclava op een rotonde staat wil je toch i.i.g. een beetje geletterd overkomen?
Artsen en fatsoenlijk schrijven is al een grap zo oud als medusa :-)quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nah, let daar eerlijk gezegd niet zo op. Meer waar ze voor staan.
Ik heb en je mag mij dmen een medisch stuk ontvangen van een oncologe vol met spelfouten die ik nog niet maak. En een oncologe zal toch zeker niet de domste zijn.
Jij geeft hier alleen maar toe dat je zelf ook niet bepaald het scherpste mes in de keukenade bent.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:50 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat is niet wat dom betekent...
Films voor "modern audiences" bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Modern is niet per definitie beter.
Dat is een fantastische test die je daar hebt. Die zouden ze in het onderwijs toe moeten passen. Scheidt dat kaf maar van het koren.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jij geeft hier alleen maar toe dat je zelf ook niet bepaald het scherpste mes in de keukenade bent.
Nee over boomsoorten, over verschillende dieren en hun gewoontes, en dingen over de Big Bang, zwarte gaten, vorming van zonnen en planeten enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?
Wat doet zo'n muts voor de klas? En waarom stuur jij je zoontje niet naar een echte school?
quote:.Dat geeft energie om te gaan ondernemen. Klein voorbeeld: Elon Musk is altijd in de fabrieken. Hij is een man van details. En dat komt omdat hij zich niet verschuilt in spreadsheets of powerpoints, hij is gewoon aan het werk met zijn teams. Wat ook opvalt bij hem, hij kan technische dingen zoals programmeren, maar besteedt ook tijd aan marketing en sales. Zou je niet direct zeggen bij zo’n man, maar hij ademt de business school. Kun je gewoon nalezen in de biografie van Walter Isaacson. Een must read.’
Laat me raden: Turks fruit met een vleugje De Avonden bestrooid met citaten uit 'De vrouw bestaat niet'.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Die hoogleraar is zo’n type met eigenlijk arme maar van die belezen ouders, type moeder is piano lerares en vader professor op een uni.
Ver weg op vakantie kon niet maar dan gingen ze toch met een tent en wat dikke boeken van literair werk. Bezochten musea en stonden er uren te kijken naar wat van die prul met een beschrijving.
Verder stoken ze al jaren nauwelijks, een dekentje kan ook. En hebben ze een rvs filter voor de koffie waarbij de koffieprut bewaard wordt voor compost voor de eigen kruidenplanten.
Op TV kijken ze naar klassieke concerten en ze hebben vroeger ook uitzendingswerk gedaan in arme landen.
Wat is deze?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Oké hij is toch niet zo elitair:
[..]
Ik jan Cremer, dat waren nog eens tijden mannen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:23 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Laat me raden: Turks fruit met een vleugje De Avonden bestrooid met citaten uit 'De vrouw bestaat niet'.
Gelardeerd met toefjes 'Ik Jan Cremer'.
En waarom precies ook al weer...moet toch een reden zijn... iets in het water?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Universitair hoofddocent, beweert veel te schrijven omdat dat zijn gedachten ordent, maar sinds 2024 geen een paper gepubliceerd.
Maar dat mensen niet slimmer worden klopt wel volgens. In Engeland houdt men de uitslagen van de GCSE examens hetzelfde door die elk jaar wat aan te passen, en de afgelopen tientallen jaren zijn die examens daardoor geleidelijk aan steeds makkelijker geworden.
Tijdsgeest, minder discipline, social media enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
En waarom precies ook al weer...moet toch een reden zijn... iets in het water?
Hmm, mijn ervaring met Afrikanen is dat deze mensen meer weten over bomen, leeuwen en natuur in het algemeen dan de meest gestudeerde bleekgezicht.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Nee over boomsoorten, over verschillende dieren en hun gewoontes, en dingen over de Big Bang, zwarte gaten, vorming van zonnen en planeten enz.
Die dingen leg ik hem thuis allemaal uit, en dan praat hij er op school weer over.
Het begint bij de basis he...stukje instroom met wat meer dan een gemiddelde achterstand helpt ook niet mee.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Tijdsgeest, minder discipline, social media enz.
Oh de juffen op de school van mijn zoontje zijn niet Afrikaans hoor. Daar had ik het helemaal niet over.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hmm, mijn ervaring met Afrikanen is dat deze mensen meer weten over bomen, leeuwen en natuur in het algemeen dan de meest gestudeerde bleekgezicht.
Geen enkel volk is van nature dom. We hebben ons allemaal moeten aanpassen aan de meest extreme natuurlijke omstandigheden.
Pics please. Ik ben al jaren op zoek naar zo'n pronkstuk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:38 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Mijn vader had een dikke atlas joh. Dat ding woog een kilo of 5. Met plaatjes van dinos, DNA/cellen en het heelal. En alles er tussen in. Dat en Thiemes grote natuurgids...
Ja en ze kunnen ook allemaal heel goed trommelenquote:Op donderdag 23 juli 2026 14:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Hmm, mijn ervaring met Afrikanen is dat deze mensen meer weten over bomen, leeuwen en natuur in het algemeen
Ik denk dat we hem nog hebben maar ze zitten midden in een verhuizing let me checkquote:Op donderdag 23 juli 2026 14:31 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Pics please. Ik ben al jaren op zoek naar zo'n pronkstuk.
Dat zei ik ook niet. Sorry voor het misverstand. Afrikanen zijn niet dom. Ze kijken gewoon anders naar deze wereld.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:30 schreef ToT het volgende:
[..]
Oh de juffen op de school van mijn zoontje zijn niet Afrikaans hoor. Daar had ik het helemaal niet over.
Verder hebben cultuur, onderwijs, opvoeding en voeding een enorme impact op de lichamelijke en mentale ontwikkeling van een persoon. Het is niet zo dat alle negertjes dom zijn of zo, om het maar ff cru uit te drukken.
Ik zit niet met een klein snorretje onder m'n neus te verkondigen dater inferieure rassen bestaan. Culturen kunnen echter wel zwaar onderontwikkeld zijn. En het is ook echt niet zo dat iedere Afrikaan ontzettend veel kennis heeft over leeuwen en andere dingen op hun continent.
Precies. Met ons eigen volk hebben we al genoeg mensen die minder ontwikkeld zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:28 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het begint bij de basis he...stukje instroom met wat meer dan een gemiddelde achterstand helpt ook niet mee.
Dat, ook meer aandacht voor andere onderwerpen, alles moet sneller, etc.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Tijdsgeest, minder discipline, social media enz.
Jaren geleden zei iemand een keer serieus tegen me dat mensen met het Down syndroom echt niet dom zijn, want ze kunnen prachtige beeldjes kleien!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:32 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja en ze kunnen ook allemaal heel goed trommelen
- niet lief -quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb een dochter die dat heel goed kan, en daar heb ik heel veel van geleerd. Dus nu kan ik het beter, maar erg goed ben ik er nog steeds niet in.
Ze zijn gemiddeld wel veel minder geschoold en hebben minder brede kennis in huis. En dan moeten we niet alleen naar de nobele wilde op de savanne kijken, maar ook naar alle arme mensen in sloppenwijken van de steden daar en al die stammen die met machetes elkaar aan stukken hakken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet. Sorry voor het misverstand. Afrikanen zijn niet dom. Ze kijken gewoon anders naar deze wereld.
Zo lief bedoeld. George Carlin is een kanjer, maar wel een kanjer die ontzettend schatplichtig is aan Lenny Bruce.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:33 schreef ToT het volgende:
[..]
Precies. Met ons eigen volk hebben we al genoeg mensen die minder ontwikkeld zijn.
[ afbeelding ]
...en dan moet je bijvoorbeeld een stel Somaliërs e.d. binnen krijgen.
Nu schijnt het aangenomen gemiddelde iq daar van 68 vrij controversieel te zijn, maar er is wel duidelijk een verschil met hoe ontwikkeld men hier is.
Het is wel dat.. iedereen kent die docu inmiddels wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Ze zijn gemiddeld wel veel minder geschoold en hebben minder brede kennis in huis. En dan moeten we niet alleen naar de nobele wilde op de savanne kijken, maar ook naar alle arme mensen in sloppenwijken van de steden daar en al die stammen die met machetes elkaar aan stukken hakken.
Ik zou de gemiddelde Afrikaan niet even ontwikkeld als een westerling willen noemen.
Klopt, maar dom is maar gedeeltelijk aanleg.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:44 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Echt niet. Kinderen zijn fucking dom tegenwoordig.
Grosso mode he. Tuurlijk niet allemaal maar de tijd dat je een gemiddeld kind dingen kon vragen over zaken die ons geleerd zijn is rap aan het slinken.
*schreeuwt tegen de wolken*
Asmongod. (dat is een grapje maar hij zit er vaker op dan naast.)quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:40 schreef ToT het volgende:
Om Asmongold maar weer eens aan te halen:
Heel mooi dat je de 'nobele wilde' afzet tegen het sloppenvolk in de grote steden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Ze zijn gemiddeld wel veel minder geschoold en hebben minder brede kennis in huis. En dan moeten we niet alleen naar de nobele wilde op de savanne kijken, maar ook naar alle arme mensen in sloppenwijken van de steden daar en al die stammen die met machetes elkaar aan stukken hakken.
Ik zou de gemiddelde Afrikaan niet even ontwikkeld als een westerling willen noemen.
Nog even over nagedacht en in beeld komen op die wijze moet ik inderdaad toegeven dat je gelijk hebt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:15 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Artsen en fatsoenlijk schrijven is al een grap zo oud als medusa :-)
Ik zeg alleen ALS je toch op beeld wil verschijnen inzake iets provocatiefs...neem even de stap om een niet achterlijke je bordjes te laten schilderen.
Dom is een betrekkelijk begrip. Tegenwoordig ben je in het westen dom als je op je 20ste jaar nog geen mulitmiljonair bent.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar dom is maar gedeeltelijk aanleg.
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:40 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is wel dat.. iedereen kent die docu inmiddels wel.
Zegt eigenlijk alles het zijn niet de mensen maar de cultuur. (tot op zekere hoogte ik bedoel laten we wel wezen)
waar zei ik datquote:Op donderdag 23 juli 2026 14:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.
Kijk, ieder pasgeboren kind die een probleemloze tijd in de baarmoeder heeft gehad (geen genetische defecten, voldoende voeding, niet te veel stress via de moeder enz) zou evenveel kans op een fatsoenlijk leven moeten hebben als een ander, maar mensen worden vaak dom gehouden door hun omgeving.
Hier in Europa hield de kerk de mensen vroeger dom; alles kwam door God en verder moet je niet te veel nadenken.
Denken moet gestimuleerd worden. Dat gebeurt helaas te weinig in de wereld en in veel culturen is er enorm veel bijgeloof en traditie. Denk maar eens aan die ebola-slachtoffers die met openbaar vervoer naar de begraafplaats gebracht worden en voor de begrafenis nog traditioneel met blote handen gewassen worden.
Ja die mensen kijken op een andere manier naar het leven, daar ben ik het mee eens, maar om nou te zeggen dat ze gelijk staan aan ons vind ik een beetje ver gaan.
Voorlichting en educatie is broodnodig in sommige delen van de wereld, men moet op een andere manier leren te denken om hun overlevingskansen te vergroten.
Gezinnen van 20 kinderen waarvan een flink deel vroegtijdig overlijdt en de rest de taak krijgt om later voor de ouders te gaan zorgen is ook niet echt het meest verstandige scenario in deze steeds voller wordende wereld.
Hij komt echt dom over voor de casual kijker, maar feitelijk heeft hij best wel wat kennis in huis en denkt hij goed na over dingen (hoewel hij ook extreem kort door de bocht kan zijn!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:41 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Asmongod. (dat is een grapje maar hij zit er vaker op dan naast.)
Ja ik heb het idee dat Afrikaanse volkeren hier aardig overschat worden. Gemiddeld ligt het iq en de ontwikkeling daar flink wat lager dan hier en dat is echt niet allemaal alleen maar onze fout. Het is ook hun mentaliteit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Heel mooi dat je de 'nobele wilde' afzet tegen het sloppenvolk in de grote steden.
Nobele wilden bestaan niet, ja in romantische kinderboekjes, maar 'beschaafde' blanken die voet aan wal zetten op vreemde kusten hebben zich niet echt van hun beste kant laten zien.
Haha nou je zegt dat het niet de mensen zijn maar de cultuur.quote:
"tot op zekere hoogte"quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:50 schreef ToT het volgende:
[..]
Haha nou je zegt dat het niet de mensen zijn maar de cultuur.Mijn reactie was ff lekker kort door de bocht
Zag ik daar een Freudiaanse vertyping?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:51 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
"tot op zekere hoogte"
mijn eerwaarde
Dit snijdt de kern aan wat mij betreft. Alles moet tegenwoordig maar comfortabel en leuk gevonden worden, de dingen die niet leuk zijn halen we AI wel bij. Handig? ja. Slechte ontwikkeling? Ook ja wat mij betreft, want we krijgen inderdaad echt een ontzettend domme generatie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
door veel leerlingen als niet prettig wordt ervaren.
Cultuur is vooral afhankelijk van de locatie waar je geboren wordt. Een eskimo ontwikkelt zich heel anders dan een woestijnbewoner.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.
Kijk, ieder pasgeboren kind die een probleemloze tijd in de baarmoeder heeft gehad (geen genetische defecten, voldoende voeding, niet te veel stress via de moeder enz) zou evenveel kans op een fatsoenlijk leven moeten hebben als een ander, maar mensen worden vaak dom gehouden door hun omgeving.
Hier in Europa hield de kerk de mensen vroeger dom; alles kwam door God en verder moet je niet te veel nadenken.
Denken moet gestimuleerd worden. Dat gebeurt helaas te weinig in de wereld en in veel culturen is er enorm veel bijgeloof en traditie. Denk maar eens aan die ebola-slachtoffers die met openbaar vervoer naar de begraafplaats gebracht worden en voor de begrafenis nog traditioneel met blote handen gewassen worden.
Ja die mensen kijken op een andere manier naar het leven, daar ben ik het mee eens, maar om nou te zeggen dat ze gelijk staan aan ons vind ik een beetje ver gaan.
Voorlichting en educatie is broodnodig in sommige delen van de wereld, men moet op een andere manier leren te denken om hun overlevingskansen te vergroten.
Gezinnen van 20 kinderen waarvan een flink deel vroegtijdig overlijdt en de rest de taak krijgt om later voor de ouders te gaan zorgen is ook niet echt het meest verstandige scenario in deze steeds voller wordende wereld.
Dit dus. Echt tief op. Leren zul je crapuul.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:53 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dit snijdt de kern aan wat mij betreft. Alles moet tegenwoordig maar comfortabel en leuk gevonden worden, de dingen die niet leuk zijn halen we AI wel bij. Handig? ja. Slechte ontwikkeling? Ook ja wat mij betreft, want we krijgen inderdaad echt een ontzettend domme generatie.
Ehm... dit is een quote van mijnheer zelf? De man die door te lezen en schrijven zijn gedachten beter kan formuleren? Dan zal het wel aan mijn middelmatigheid liggen dat ik het niet snap.quote:"Het is een gevoel van de warmte van de ondergaande zon liggen als ouders en leraren."
Tja, als de randvoorwaarden niet adequaat zijn kan het onderwijs ook niet optimaal functioneren. Beetje makkelijk vingerwijzen van mijnheer.quote:“Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn"
Oh ik dacht dat je naar Africa refereerde!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:53 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Als je wil insinueren dat ik van Toto houd....
Zie je hoe dat zo een eigen leven gaat leiden als je niet oppast?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je naar Africa refereerde!
Mijn idee. Ik ben trouwens op het VWO (2005) wel getraind om fatsoenlijk Duits en Frans te kunnen lezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er valt natuurlijk wel heel wat aan te merken op de kwaliteit van ons onderwijs, maar dit soort uitspraken zijn, als je ze breed over de hele maatschappij trekt, ook niet echt waar:
[..]
De gewone Jan met de Pet van mijn grootouders generatie sprak vaak alleen de eigen taal en hoogstens wat basiszinnetjes Engels of Duits. En die gingen ook niet Tolstoj zitten lezen of iets dergelijks.
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, dit gaat om de thematiek. Verplicht dat boek lezen over Syrische vluchtelinge die goed kon zwemmen en hier een kans en een badpak kreeg… en dat boek over die minderjarige getinte crimineel met een zielige jeugd en gangs.
Boek over tweede Wereldoorlog is niet eens een optie.
Ah well...quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:56 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Zie je hoe dat zo een eigen leven gaat leiden als je niet oppast?
Nou het was wel een flinke hoor. EN we hebben er beeld en geluid van?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.
Ja en er deden best veel landen aan mee zoals de naam al suggereert.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nou het was wel een flinke hoor. EN we hebben er beeld en geluid van?
Nog meer excuses voor wat we allemaal weten maar niemand mag zeggen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:54 schreef Moonah het volgende:
Uit de OP:
[..]
Ehm... dit is een quote van mijnheer zelf? De man die door te lezen en schrijven zijn gedachten beter kan formuleren? Dan zal het wel aan mijn middelmatigheid liggen dat ik het niet snap.
[..]
Tja, als de randvoorwaarden niet adequaat zijn kan het onderwijs ook niet optimaal functioneren. Beetje makkelijk vingerwijzen van mijnheer.
/disclaimer: allee OP gelezen
Juist. Terwijl onze mentaliteit en ons gedrag onbesproken dient te blijven?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:49 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja ik heb het idee dat Afrikaanse volkeren hier aardig overschat worden. Gemiddeld ligt het iq en de ontwikkeling daar flink wat lager dan hier en dat is echt niet allemaal alleen maar onze fout. Het is ook hun mentaliteit.
Zie hier het bewijs dat meer AI niet per sé een verbetering is mensen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.
Echt zo een dat je zegt, nou die mag wel in de top 3!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:58 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja en er deden best veel landen aan mee zoals de naam al suggereert.
Mwah....quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Juist. Terwijl onze mentaliteit en ons gedrag onbesproken dient te blijven?
IQ is een momentopname, zegt dus geen moer over het IQ van een heel volk.
Nederlands grondgebied.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Oh wow.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klinkt als een creationist die met een historicus zit te praten over het ontstaan van het universum.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Goed punt. Heel goed punt. Maar was je er bij?
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:37 schreef ToT het volgende:
Is dat geen vereiste meer bij taal als examenvak dan? Wij moesten bij Duits op de HAVO ook gewoon Duitse boeken lezen...quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn idee. Ik ben trouwens op het VWO (2005) wel getraind om fatsoenlijk Duits en Frans te kunnen lezen.
Dat laatste kan ik niet echt meer maar dat eerst gaat me na wat oefenen nog steeds redelijk goed af.
Ontwikkeling zegt niks over potentie, om maar te zwijgen van economische factoren. Waar zou jij je kind willen laten opgroeien?quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.
Agossie, de "dat mag je niet zeggen" toch een klassiekertjequote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.
Of je gelooft elke klaploperinfluencer die iets verkondigt op social media omdat je liever plaatjes kijkt dan dingen via tekst of een artikel tot je te nemen. Of je neemt desinformatie voor waar aan (want begrijpend lezen wordt door de huidige oudergeneratie te ingewikkeld gevonden voor hun kinderen en dus willen ze ervan af).quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.
Of nog gevaarlijker bijsluiters van medicatie.
Zeker wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Is dat geen vereiste meer bij taal als examenvak dan? Wij moesten bij Duits op de HAVO ook gewoon Duitse boeken lezen...
Scholing en ontwikkeling.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Theoretische basis. Eens. Maar jongeren die echt niet kunnen of willen ga je met dwang niet aan boord houden. Dan kun je ze beter meer praktisch opleiden en daarnaast een theoretische basis meegeven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.
Of nog gevaarlijker bijsluiters van medicatie.
Dit dus idd!quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:17 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ontwikkeling zegt niks over potentie, om maar te zwijgen van economische factoren. Waar zou jij je kind willen laten opgroeien?
Huh?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
Quod erat demonstrandum.quote:
Volkeren die in bittere armoede met veel bijgeloof en nauwelijks onderwijs opgegroeid zijn, staan gelijk aan ons qua intelligentie en ontwikkeling. Ze kijken alleen maar anders naar het leven dan wij.quote:
Sow, inderdaad met muziek ja.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik geloof het meteen dat mensen steeds dommer en minder ontwikkeld worden, met name de jeugd. Ook doordat ze niet meer uitgedaagd of getriggerd worden om hun belangstelling te verruimen. En dan laat ik in het midden waar dat door komt.
Je ziet het ook aan de muziek. Die wordt ook steeds dommer, steeds meer Nederlandstalige en anderstalige feestmuziek die het gros dan geweldig vindt. In mijn jeugd zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten (ik zeg dat nu nog steeds). Was echt geen jongere toen die daar van hield.
Nou......quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik geloof het meteen dat mensen steeds dommer en minder ontwikkeld worden, met name de jeugd. Ook doordat ze niet meer uitgedaagd of getriggerd worden om hun belangstelling te verruimen. En dan laat ik in het midden waar dat door komt.
Je ziet het ook aan de muziek. Die wordt ook steeds dommer, steeds meer Nederlandstalige en anderstalige feestmuziek die het gros dan geweldig vindt. In mijn jeugd zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten (ik zeg dat nu nog steeds). Was echt geen jongere toen die daar van hield.
Niet Nederlandstalig, en als die er wel was was het Doe Maar of Toontje Lager, niet van die volksmuziek waar de jeugd nu van houdt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou......
Heb je bepaalde muziek uit de jaren 80 en 90 wel eens gehoord?
Ja,daar zijn heel veel goede nummers gemaakt maar ook complete bagger waar je nu van denkt;
Hoe dan??!!
Het waren in ieder geval niet alleen rehashes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou......
Heb je bepaalde muziek uit de jaren 80 en 90 wel eens gehoord?
Ja,daar zijn heel veel goede nummers gemaakt maar ook complete bagger waar je nu van denkt;
Hoe dan??!!
idd, met Nederlandse muziek die je tegenwoordig hoort krijg ik de neiging om naar de Lidl te rennen voor een paar slippers.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Niet Nederlandstalig, en als die er wel was was het Doe Maar of Toontje Lager, niet van die volksmuziek waar de jeugd nu van houdt.
En als die er wel was vonden alleen bejaarden en gehandicapten dat mooi.
Eerwaarde, ben je ook celibatair?quote:
Degenen die in de torentjes zitten?quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:33 schreef torentje het volgende:
Dat de mensen steeds dommer worden is toch in het voordeel van de leidinggevenden van de diverse landen?
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens is dit wel iets dat al langer speelt, maar steeds erger wordt. Ik noem het altijd de debilisering van Nederland.
Nee, dat hoor je tegenwoordig alleen maar...quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:31 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het waren in ieder geval niet alleen rehashes.
Maar ook hoe de entertainment gepresenteerd wordt, met name de short formats van TikTok, Youtube shorts enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.
niet ALLEEN zei ik. Naarling :pquote:Op donderdag 23 juli 2026 15:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, dat hoor je tegenwoordig alleen maar...
Hoewel...
Iemand dit pareltje vergeten?
Gecorrigeerd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:49 schreef ToT het volgende:
en dat is echt niet allemaal alleen maar totaal niet onze fout.
Dat is altijd al zo geweest. Zo zei een Duitser ooit, het wk voetbal is weer bezig en de overheid heeft nu de tijd om zaken te regelen zonder ophef. De besluiten halen de krant niet eens. Alle ballen op voetbal.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.
[ afbeelding ]
Je kunt erover discussieren of 'dom' bij die volkse muziek het juiste woord is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
...
Klopt. Maar wat is intelligentie volgens jou precies?quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:07 schreef Alpha0 het volgende:
Belezen zijn en wel kunnen articuleren is natuurlijk iets anders dan intelligentie. Laten we dus niet klakkeloos overnemen wat deze flapdrol verkoopt. Sowieso ..... NyenrodeDe uni die het minst serieus genomen wordt.
quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:58 schreef Montagui het volgende:
De mensheid degenereert in een rap tempo.
Dan krijg je misschien van die fratsen dat ze Mein Kampf uit kiezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:55 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan op veel scholen ook niet eens meer je eigen boek kiezen.
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dan krijg je misschien van die fratsen dat ze Mein Kampf uit kiezen.
Verklaart een hoop.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.
Ik vind het knap dat je daar als kind doorheen kan komen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |