Doet me denken aan toen ik aan het surveilleren was bij een examen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:09 schreef Hiddendoe het volgende:
Toen ik pas internet had (zo rond 2003 of zo) las ik een bericht over de examens van schoolgaand Nederland.
Met name de VWO en gymnasium leerlingen protesteerden toen massaal over het vak tekst verklaren.
Deze groep viel dus over het woord 'sedert' wat door geen enkele VWO'er begrepen werd.
Dat zegt toch wel genoeg over de kwaliteit van het Nederlands onderwijs.
We zijn te decadent geworden. Te hoogmoedig.
Net als de uitspraak van een professor in een komedie. "Ik ben een wetenschapper. Ik hoef helemaal niks te bewijzen."
Tja de OP gaat er wel over, hoewel sommigen hier weer zeggen dat het over AI gaat.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.
Klopt. Beeldspraak leer je niet bij wiskunde.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Doet me denken aan toen ik aan het surveilleren was bij een examen.
"Meneer, in deze vraaf staat dat ik 10 meter van de voet van een toren sta en ik moet uitrekenen hoe hoog de spits is.
Wat is een voet van een toren en wat is een spits? Dat hebben we helemaal nooit geleerd met wiskunde."
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.
En ja hoor daar is de eerste weerquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:12 schreef Tengano het volgende:
De verwachting dat ons gemiddeld IQ zal toenemen is natuurlijk erg onwaarschijnlijk als we mensen blijven binnenhalen die hun eigen naam nog niet eens kunnen spellen.
Waarom blijven ze eenmaal in een Westerse samenleving met gelijke opleidingsmogelijkheden hun infantiele en criminele gedrag vertonen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.
Net zo min als mensen van het Afrikaans continent van nature dommer zijn en een lager IQ zouden hebben. Er wordt lager gescoord op IQ-tests in bepaalde regio's door omgevingsfactoren zoals armoede, gebrek aan goed onderwijs en gezondheidsproblemen, niet door afkomst of ras.
Niet 'sommigen zeggen', dan ga je er gewoon even verder op in.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:13 schreef ToT het volgende:
[..]
Tja de OP gaat er wel over, hoewel sommigen hier weer zeggen dat het over AI gaat.
Spijker op zijn kop. Want het zgn. hogere IQ van de blanke tegenover het IQ van die 'domme zwartjes' kon die witte klootzak ook alleen maar waarmaken door zijn wapens.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Luiheid en gemakzucht, en inderdaad de korte spanningsboog. Daardoor lijkt men wellicht dommer. Dat maakt het nog geen feit.
Net zo min als mensen van het Afrikaans continent van nature dommer zijn en een lager IQ zouden hebben. Er wordt lager gescoord op IQ-tests in bepaalde regio's door omgevingsfactoren zoals armoede, gebrek aan goed onderwijs en gezondheidsproblemen, niet door afkomst of ras.
Klopt het niet dan?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En ja hoor daar is de eerste weer
Nou dat heeft niet enkel met afrikanen te maken, hier in ons dorp zie je ook gewoon hollandse tokkie gezinnen die met een uitkering thuis zitten. Dus dan valt er niks anders te doen dan er op los neuken. Die hebben ook allemaal minimaal 3 of 4 kinderen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Elan het volgende:
Mensen op het Afrikaanse continent zijn doorgaans -minder ontwikkeld-
Zij planten zich wel voor en verspreiden zich -over- het Europees continent.
Wat je vervolgens krijgt is dus het gevolg van wat de fameuze film Idiocracy al voorspelde.
Bekijk deze YouTube-video
Eigenbelang. Egoïsme.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom blijven ze eenmaal in een Westerse samenleving met gelijke opleidingsmogelijkheden hun infantiele en criminele gedrag vertonen?
Ik doel met name op generaties Marokkanen die hier geboren zijn. Marokkanen scoren zowat het slechtste van heel de wereld als het gaat om IQ.
Hij heef toch een punt? Zelfs bij een groot deel van de 3e generatie Marokanen zie je dat ze nog geen fatsoenlijk Nederlands kunenn. Er zijn veel meer redenen, maar dit is er ook een van. Social, media, luiheid en ga zo maar door. Maar slimmer worden we er zeker niet op.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mag ik je bedanken voor deze kwinkslag? Dit kunnen we meer gebruiken in deze tijd van prinsjes en prinsesjes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Links rechts in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad.
Wel eens op Facebook gekeken hoe rechts denkend Nederland schrijft, en maar schelden op de buitenlandersquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt het niet dan?
Generaties die hier al jaren wonen en niet fatsoenlijk NLs of überhaupt NLs spreken...
Maar dat is ook onze, regering, schuld.
Naar de gemeente,tolk erbij
Folders bij openbare gelegenheden in alle talen...
Tv programma's in "duidelijke" taal...
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat schuift het?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:24 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Mag ik je bedanken voor deze kwinkslag? Dit kunnen we meer gebruiken in deze tijd van prinsjes en prinsesjes.
Ik vind de spandoeken die verkeerd gespeld zijn altijd zo mooi. Links of rechts...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.
Raar maar waar, analfabetisme is een wereldwijd probleem.
Modern is niet per definitie beter.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:57 schreef ToT het volgende:
[..]
Moet je maar naar Azië of Afrika gaan voor moderner onderwijs!
Ik heb het idee dat leraren tegenwoordig juist veel meer open staan dan vroeger
Die tokkies zijn van hetzelfde level ja. Misschien nog wel slechter, want die zijn Nederlands opgevoed.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wel eens op Facebook gekeken hoe rechts denkend Nederland schrijft, en maar schelden op de buitenlanders
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik lees dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik vind de spandoeken die verkeerd gespeld zijn altijd zo mooi. Links of rechts...
Het is zo'n complete teleurgang van alles waar je voor staat haha.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.
Je wordt er niet minder van, maar hij lijkt alleen maar hier op te focussen. Vandaar mijn reactie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah, niet helemaal. Zijn ook gewoon grote onderdelen van het IQ. We hebben geen geweldige maatstaven voor intelligentie, maar belezen zijn is natuurlijk wel een groot onderdeel.
Luukse spersiebonenquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook. Hetzelfde warme gevoel ervaar ik steeds opnieuw als ik dat de 'harrie kots' in de aanbieding zijn.
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Mijn zoontje van 7 vertelt zijn juffen vaak dingen waar ze zelf nog nooit van gehoord hebben (over bomen, dieren, de ruimte enz.)
Mijn vader had een dikke atlas joh. Dat ding woog een kilo of 5. Met plaatjes van dinos, DNA/cellen en het heelal. En alles er tussen in. Dat en Thiemes grote natuurgids...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je wordt er niet minder van, maar hij lijkt alleen maar hier op te focussen. Vandaar mijn reactie.
Vroeger had je het woordenboek (Dikke van Dale is gewoon 3 dikke pillen) en de Encyclopedie. Ik vond de Encyclopedie altijd veel interessanter dan het woordenboek.
Fout.quote:
Gast ik geloof dat direct. Ik ken mensen van in de dertig die nog nooit een koe of een varken hebben gezien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?
Wat doet zo'n muts voor de klas? En waarom stuur jij je zoontje niet naar een echte school?
Ik weet dat het niet mag maar hier doe ik het toch:quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Fout.
Het is haricots vers. Doodgewone spercieboontjes dus.
Overigens: het is 'luxe'.
Luukse is fonetisch.
Maar vooral voor VWO/Gym/Atheneum moet je, eenmaal op de Universiteit, ook weer veel boeken lezen. Dus daar is het wel goed dat het aantal toch 12 is gebleven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heel veel minder. En dat is ergens ook wel goed, denk ik. Ik denk niet dat het per se beter is om 25 boeken te moeten lezen dan 12. Het gaat immers niet per se om kwantiteit.
Bij mijn dochter zie ik bovendien dat er meer ruimte is om andere boeken te kiezen. Ik had vroeger een strikte lijst en daar kon niet van afgeweken worden. Waardoor ook iedereen dezelfde boeken las en we elkaar allemaal hielpen met samenvattingen en doorgeven van de strikvragen voor de mondelinge examens
Nu is er meer ruimte voor een boek dat (nog) niet op de lijst staat, en die lijst is een stuk langer en gevarieerder.
https://www.lezenvoordelijst.nl/
Echt niet. Kinderen zijn fucking dom tegenwoordig.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is het logisch gevolg van al 30 jaar niet meer aan niveaubewaking doen, niet op het VWO, niet op de lagere school, niet op de universiteit, niet bij de NPO, niet in de krant, niet in de Tweede Kamer, "als je maar begrijpt wat ik bedoel?". Massa's jongeren die beweren dat ze zich net zo makkelijk in het Engels uitdrukken maar niet door hebben dat dat is vanwege hun gebrekkige uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands.
Derde wereldinstroom helpt ook niet mee inderdaad, anti-intellectuele culturen, inteelt en ook gewoon achterstand. De gemiddeld intelligente Nederlander zou er bij een IQ test uit 1900 als hoogbegaafd uitkomen, dat is een ontwikkeling die is doorgemaakt in de 20e eeuw, elk jaar waren de kinderen weer een klein stukje slimmer. Dat is een ontwikkeling die het gros van de derde wereld niet heeft doorgemaakt.
Veel Nederlanders van autochtone afkomst kunnen dit trouwens ook niet.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is gewoon waar. Veel buitenlanders uit bepaalde continenten kunnen niet lezen of schrijven.
Raar maar waar, analfabetisme is een wereldwijd probleem.
Alle kinderen worden dom geboren. Moeten letterlijk alles leren. Eten, pissen, poepen, slapen, spelen, praten, lopen enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:44 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Echt niet. Kinderen zijn fucking dom tegenwoordig.
Grosso mode he. Tuurlijk niet allemaal maar de tijd dat je een gemiddeld kind dingen kon vragen over zaken die ons geleerd zijn rap aan het slinken.
*schreeuwt tegen de wolken*
Zeker.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:44 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Maar vooral voor VWO/Gym/Atheneum moet je, eenmaal op de Universiteit, ook weer veel boeken lezen. Dus daar is het wel goed dat het aantal toch 12 is gebleven.
In het kader van gelijkheid heeft het kabinet besloten dat verder uitholling van de parameters van een valide curriculum op zijn plaats is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Veel Nederlanders van autochtone afkomst kunnen dit trouwens ook niet.
Kan komen door leesblindheid, kan komen door domheid, of het kan komen door het slechte onderwijs in Nederland.
Nogmaals: dat ik kan lezen en schrijven maakt mij tot een bevoorrecht mens. Een mens die meer kansen heeft dan de grote analfabete meerderheid in deze wereld.
Zo jammer dat juist deze vaardigheid zo verkwanselt wordt door dat kut internet.
Voorbereidt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker.
Ik vraag me af of het vwo uberhaupt echt voorbereid op de universiteit, maar dat is weer een ander onderwerp.
Dat is niet wat dom betekent...quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Alle kinderen worden dom geboren. Moeten letterlijk alles leren. Eten, pissen, poepen, slapen, spelen, praten, lopen enz.
Goed punt.quote:
Het gaat toch niet alleen om spelling en ABN om daar de slimheid aan te koppelen mag ik hopen. En dan nog, op veel gebieden is mijn oudste dochter slimmer dan ik. Maar vraag ik haar de meest eenvoudige zaken om die heel eenvoudig op te lossen loopt ze vast. Zodra Tom tom niet werkt komt dan niet op het idee wanneer je in Luxemburg vast loopt dan zonder Tom tom eerst maar Brussel.aan te houden om dan Liege aan te houden om tot in Maastricht te komen. Dat is geen slimheid maar luiheid omdat men steeds die navigatie gebruikt en zodra die niet werkt loopt men vast.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is zo'n complete teleurgang van alles waar je voor staat haha.
"Kijk mij, ik kan niet eens fatsoenlijk ABN schrijven [sic], luister naar mij, ik weet vast waar ik het over heb!"
quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed punt.
Aangepast. Echt een stomme fout van me.
Ik vind het echter ook niet oke om dit allemaal af te schuiven op het slechte onderwijs. Zoals het artikel ook aangeeft, is er ook een taak weggelegd voor de ouders. Voorlezen, zelf lezen, een krant krijgen of kopen, met je kinderen op pad naar musea ofzo. Spelletjes spelen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:52 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik zie dit wel enigzins terug in de algemene ontwikkeling van vooral jongeren ja. Op het werk, bij pubquizzen, op tv. De meest simpele algemene kennis is niet meer aanwezig bij vooral de jongere generatie lijkt het. Tot op het bizarre af soms. Vragen als waar staat Benelux voor? Of welke kleur heeft witlof? Is soms al te moeilijk. Nou betekent het niet persé dat mijn eigen ervaringen meteen een landelijk verschijnsel reflecteren. Maar het soms echt stuitende gebrek aan algemene kennis in mijn directe omgeving en op tv geeft wel te denken ja.
Geen idee, zelf kwam ik niet verder dan de huishoudschool, maar ik las onlangs wel deze 'oneliner'.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker.
Ik vraag me af of het vwo uberhaupt echt voorbereidt op de universiteit, maar dat is weer een ander onderwerp.
Nee hoor maar als je weet dat je dat niet kan, is er dan niemand anders te vinden die wel kan spellen en een idee van grammatica heeft?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat toch niet alleen om spelling en ABN om daar de slimheid aan te koppelen mag ik hopen. En dan nog, op veel gebieden is mijn oudste dochter slimmer dan ik. Maar vraag ik haar de meest eenvoudige zaken om die heel eenvoudig op te lossen loopt ze vast. Zodra Tom tom niet werkt komt dan niet op het idee wanneer je in Luxemburg vast loopt dan zonder Tom tom eerst maar Brussel.aan te houden om dan Liege aan te houden om tot in Maastricht te komen. Dat is geen slimheid maar luiheid omdat men steeds die navigatie gebruikt en zodra die niet werkt loopt men vast.
Tja, zo'n citaat is natuurlijk volstrekt waardeloos zonder context: wie schreef dit en naar aanleiding vna wat.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen idee, zelf kwam ik niet verder dan de huishoudschool, maar ik las onlangs wel deze 'oneliner'.
[i]We hebben het hier over wetenschappers die elementaire logica overslaan voor een ideologische boodschap. Dan moeten we niet doen alsof ze vanuit de autoriteit spreken die ze als wetenschappers claimen.[/i]
Vallen voor de poen en dan jezelf nog wetenschapper noemen.
Het onderwijs is niet slecht... Heeft sinds de jaren 50 prima gefunctioneerd en stond in de top 10 van de wereld.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het echter ook niet oke om dit allemaal af te schuiven op het slechte onderwijs. Zoals het artikel ook aangeeft, is er ook een taak weggelegd voor de ouders. Voorlezen, zelf lezen, een krant krijgen of kopen, met je kinderen op pad naar musea ofzo. Spelletjes spelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |