Dom is een betrekkelijk begrip. Tegenwoordig ben je in het westen dom als je op je 20ste jaar nog geen mulitmiljonair bent.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar dom is maar gedeeltelijk aanleg.
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:40 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is wel dat.. iedereen kent die docu inmiddels wel.
Zegt eigenlijk alles het zijn niet de mensen maar de cultuur. (tot op zekere hoogte ik bedoel laten we wel wezen)
waar zei ik datquote:Op donderdag 23 juli 2026 14:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.
Kijk, ieder pasgeboren kind die een probleemloze tijd in de baarmoeder heeft gehad (geen genetische defecten, voldoende voeding, niet te veel stress via de moeder enz) zou evenveel kans op een fatsoenlijk leven moeten hebben als een ander, maar mensen worden vaak dom gehouden door hun omgeving.
Hier in Europa hield de kerk de mensen vroeger dom; alles kwam door God en verder moet je niet te veel nadenken.
Denken moet gestimuleerd worden. Dat gebeurt helaas te weinig in de wereld en in veel culturen is er enorm veel bijgeloof en traditie. Denk maar eens aan die ebola-slachtoffers die met openbaar vervoer naar de begraafplaats gebracht worden en voor de begrafenis nog traditioneel met blote handen gewassen worden.
Ja die mensen kijken op een andere manier naar het leven, daar ben ik het mee eens, maar om nou te zeggen dat ze gelijk staan aan ons vind ik een beetje ver gaan.
Voorlichting en educatie is broodnodig in sommige delen van de wereld, men moet op een andere manier leren te denken om hun overlevingskansen te vergroten.
Gezinnen van 20 kinderen waarvan een flink deel vroegtijdig overlijdt en de rest de taak krijgt om later voor de ouders te gaan zorgen is ook niet echt het meest verstandige scenario in deze steeds voller wordende wereld.
Hij komt echt dom over voor de casual kijker, maar feitelijk heeft hij best wel wat kennis in huis en denkt hij goed na over dingen (hoewel hij ook extreem kort door de bocht kan zijn!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:41 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Asmongod. (dat is een grapje maar hij zit er vaker op dan naast.)
Ja ik heb het idee dat Afrikaanse volkeren hier aardig overschat worden. Gemiddeld ligt het iq en de ontwikkeling daar flink wat lager dan hier en dat is echt niet allemaal alleen maar onze fout. Het is ook hun mentaliteit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Heel mooi dat je de 'nobele wilde' afzet tegen het sloppenvolk in de grote steden.
Nobele wilden bestaan niet, ja in romantische kinderboekjes, maar 'beschaafde' blanken die voet aan wal zetten op vreemde kusten hebben zich niet echt van hun beste kant laten zien.
Haha nou je zegt dat het niet de mensen zijn maar de cultuur.quote:
"tot op zekere hoogte"quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:50 schreef ToT het volgende:
[..]
Haha nou je zegt dat het niet de mensen zijn maar de cultuur.Mijn reactie was ff lekker kort door de bocht
Zag ik daar een Freudiaanse vertyping?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:51 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
"tot op zekere hoogte"
mijn eerwaarde
Dit snijdt de kern aan wat mij betreft. Alles moet tegenwoordig maar comfortabel en leuk gevonden worden, de dingen die niet leuk zijn halen we AI wel bij. Handig? ja. Slechte ontwikkeling? Ook ja wat mij betreft, want we krijgen inderdaad echt een ontzettend domme generatie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
door veel leerlingen als niet prettig wordt ervaren.
Cultuur is vooral afhankelijk van de locatie waar je geboren wordt. Een eskimo ontwikkelt zich heel anders dan een woestijnbewoner.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja want cultuur heeft uiteraard totaal geen invloed op hoe iemand zich ontwikkelt.
Kijk, ieder pasgeboren kind die een probleemloze tijd in de baarmoeder heeft gehad (geen genetische defecten, voldoende voeding, niet te veel stress via de moeder enz) zou evenveel kans op een fatsoenlijk leven moeten hebben als een ander, maar mensen worden vaak dom gehouden door hun omgeving.
Hier in Europa hield de kerk de mensen vroeger dom; alles kwam door God en verder moet je niet te veel nadenken.
Denken moet gestimuleerd worden. Dat gebeurt helaas te weinig in de wereld en in veel culturen is er enorm veel bijgeloof en traditie. Denk maar eens aan die ebola-slachtoffers die met openbaar vervoer naar de begraafplaats gebracht worden en voor de begrafenis nog traditioneel met blote handen gewassen worden.
Ja die mensen kijken op een andere manier naar het leven, daar ben ik het mee eens, maar om nou te zeggen dat ze gelijk staan aan ons vind ik een beetje ver gaan.
Voorlichting en educatie is broodnodig in sommige delen van de wereld, men moet op een andere manier leren te denken om hun overlevingskansen te vergroten.
Gezinnen van 20 kinderen waarvan een flink deel vroegtijdig overlijdt en de rest de taak krijgt om later voor de ouders te gaan zorgen is ook niet echt het meest verstandige scenario in deze steeds voller wordende wereld.
Dit dus. Echt tief op. Leren zul je crapuul.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:53 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dit snijdt de kern aan wat mij betreft. Alles moet tegenwoordig maar comfortabel en leuk gevonden worden, de dingen die niet leuk zijn halen we AI wel bij. Handig? ja. Slechte ontwikkeling? Ook ja wat mij betreft, want we krijgen inderdaad echt een ontzettend domme generatie.
Ehm... dit is een quote van mijnheer zelf? De man die door te lezen en schrijven zijn gedachten beter kan formuleren? Dan zal het wel aan mijn middelmatigheid liggen dat ik het niet snap.quote:"Het is een gevoel van de warmte van de ondergaande zon liggen als ouders en leraren."
Tja, als de randvoorwaarden niet adequaat zijn kan het onderwijs ook niet optimaal functioneren. Beetje makkelijk vingerwijzen van mijnheer.quote:“Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn"
Oh ik dacht dat je naar Africa refereerde!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:53 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Als je wil insinueren dat ik van Toto houd....
Bekijk deze YouTube-video
Zie je hoe dat zo een eigen leven gaat leiden als je niet oppast?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je naar Africa refereerde!
Mijn idee. Ik ben trouwens op het VWO (2005) wel getraind om fatsoenlijk Duits en Frans te kunnen lezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er valt natuurlijk wel heel wat aan te merken op de kwaliteit van ons onderwijs, maar dit soort uitspraken zijn, als je ze breed over de hele maatschappij trekt, ook niet echt waar:
[..]
De gewone Jan met de Pet van mijn grootouders generatie sprak vaak alleen de eigen taal en hoogstens wat basiszinnetjes Engels of Duits. En die gingen ook niet Tolstoj zitten lezen of iets dergelijks.
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, dit gaat om de thematiek. Verplicht dat boek lezen over Syrische vluchtelinge die goed kon zwemmen en hier een kans en een badpak kreeg… en dat boek over die minderjarige getinte crimineel met een zielige jeugd en gangs.
Boek over tweede Wereldoorlog is niet eens een optie.
Ah well...quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:56 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Zie je hoe dat zo een eigen leven gaat leiden als je niet oppast?
Nou het was wel een flinke hoor. EN we hebben er beeld en geluid van?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.
Ja en er deden best veel landen aan mee zoals de naam al suggereert.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nou het was wel een flinke hoor. EN we hebben er beeld en geluid van?
Nog meer excuses voor wat we allemaal weten maar niemand mag zeggen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:54 schreef Moonah het volgende:
Uit de OP:
[..]
Ehm... dit is een quote van mijnheer zelf? De man die door te lezen en schrijven zijn gedachten beter kan formuleren? Dan zal het wel aan mijn middelmatigheid liggen dat ik het niet snap.
[..]
Tja, als de randvoorwaarden niet adequaat zijn kan het onderwijs ook niet optimaal functioneren. Beetje makkelijk vingerwijzen van mijnheer.
/disclaimer: allee OP gelezen
Juist. Terwijl onze mentaliteit en ons gedrag onbesproken dient te blijven?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:49 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja ik heb het idee dat Afrikaanse volkeren hier aardig overschat worden. Gemiddeld ligt het iq en de ontwikkeling daar flink wat lager dan hier en dat is echt niet allemaal alleen maar onze fout. Het is ook hun mentaliteit.
Zie hier het bewijs dat meer AI niet per sé een verbetering is mensen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat maakt deze oorlog dan zo speciaal voor jou? Want het is er slechts eentje uit vele miljoenen oorlogen en oorlogjes die in het verleden gevochten werden.
Echt zo een dat je zegt, nou die mag wel in de top 3!quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:58 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja en er deden best veel landen aan mee zoals de naam al suggereert.
Mwah....quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Juist. Terwijl onze mentaliteit en ons gedrag onbesproken dient te blijven?
IQ is een momentopname, zegt dus geen moer over het IQ van een heel volk.
Nederlands grondgebied.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Oh wow.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klinkt als een creationist die met een historicus zit te praten over het ontstaan van het universum.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Goed punt. Heel goed punt. Maar was je er bij?
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem als ze wel een praktosche opleiding doen en daar hun beroep van maken?
Er zijn genoeg jongeren die van vwo uiteindelijk op een lager niveau uitkomen, omdat ze gewoon niet geinteresseerd zijn in theoretische kennis. En daar is niets mis mee. Het feit dat je het vwo zou kunnen halen, betekent niet dat je het ook moet halen.
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:37 schreef ToT het volgende:
Ik zou de gemiddelde Afrikaan niet even ontwikkeld als een westerling willen noemen.
Is dat geen vereiste meer bij taal als examenvak dan? Wij moesten bij Duits op de HAVO ook gewoon Duitse boeken lezen...quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn idee. Ik ben trouwens op het VWO (2005) wel getraind om fatsoenlijk Duits en Frans te kunnen lezen.
Dat laatste kan ik niet echt meer maar dat eerst gaat me na wat oefenen nog steeds redelijk goed af.
Ontwikkeling zegt niks over potentie, om maar te zwijgen van economische factoren. Waar zou jij je kind willen laten opgroeien?quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.
Agossie, de "dat mag je niet zeggen" toch een klassiekertjequote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, laten we er nog even wat stokoude racistische rassenleer ingooien, laten we nog meer users van dit forum wegjagen.
Of je gelooft elke klaploperinfluencer die iets verkondigt op social media omdat je liever plaatjes kijkt dan dingen via tekst of een artikel tot je te nemen. Of je neemt desinformatie voor waar aan (want begrijpend lezen wordt door de huidige oudergeneratie te ingewikkeld gevonden voor hun kinderen en dus willen ze ervan af).quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.
Of nog gevaarlijker bijsluiters van medicatie.
Zeker wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Is dat geen vereiste meer bij taal als examenvak dan? Wij moesten bij Duits op de HAVO ook gewoon Duitse boeken lezen...
Scholing en ontwikkeling.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Theoretische basis. Eens. Maar jongeren die echt niet kunnen of willen ga je met dwang niet aan boord houden. Dan kun je ze beter meer praktisch opleiden en daarnaast een theoretische basis meegeven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je in deze maatschappij ook een theoretische basis moet hebben anders kun je in de supermarkt het blik tomatensoep niet onderscheiden van een blik bonen.
Of nog gevaarlijker bijsluiters van medicatie.
Dit dus idd!quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:17 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ontwikkeling zegt niks over potentie, om maar te zwijgen van economische factoren. Waar zou jij je kind willen laten opgroeien?
Huh?quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
Quod erat demonstrandum.quote:
Volkeren die in bittere armoede met veel bijgeloof en nauwelijks onderwijs opgegroeid zijn, staan gelijk aan ons qua intelligentie en ontwikkeling. Ze kijken alleen maar anders naar het leven dan wij.quote:
Sow, inderdaad met muziek ja.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik geloof het meteen dat mensen steeds dommer en minder ontwikkeld worden, met name de jeugd. Ook doordat ze niet meer uitgedaagd of getriggerd worden om hun belangstelling te verruimen. En dan laat ik in het midden waar dat door komt.
Je ziet het ook aan de muziek. Die wordt ook steeds dommer, steeds meer Nederlandstalige en anderstalige feestmuziek die het gros dan geweldig vindt. In mijn jeugd zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten (ik zeg dat nu nog steeds). Was echt geen jongere toen die daar van hield.
Nou......quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik geloof het meteen dat mensen steeds dommer en minder ontwikkeld worden, met name de jeugd. Ook doordat ze niet meer uitgedaagd of getriggerd worden om hun belangstelling te verruimen. En dan laat ik in het midden waar dat door komt.
Je ziet het ook aan de muziek. Die wordt ook steeds dommer, steeds meer Nederlandstalige en anderstalige feestmuziek die het gros dan geweldig vindt. In mijn jeugd zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten (ik zeg dat nu nog steeds). Was echt geen jongere toen die daar van hield.
Niet Nederlandstalig, en als die er wel was was het Doe Maar of Toontje Lager, niet van die volksmuziek waar de jeugd nu van houdt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou......
Heb je bepaalde muziek uit de jaren 80 en 90 wel eens gehoord?
Ja,daar zijn heel veel goede nummers gemaakt maar ook complete bagger waar je nu van denkt;
Hoe dan??!!
Het waren in ieder geval niet alleen rehashes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou......
Heb je bepaalde muziek uit de jaren 80 en 90 wel eens gehoord?
Ja,daar zijn heel veel goede nummers gemaakt maar ook complete bagger waar je nu van denkt;
Hoe dan??!!
idd, met Nederlandse muziek die je tegenwoordig hoort krijg ik de neiging om naar de Lidl te rennen voor een paar slippers.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Niet Nederlandstalig, en als die er wel was was het Doe Maar of Toontje Lager, niet van die volksmuziek waar de jeugd nu van houdt.
En als die er wel was vonden alleen bejaarden en gehandicapten dat mooi.
Eerwaarde, ben je ook celibatair?quote:
Degenen die in de torentjes zitten?quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:33 schreef torentje het volgende:
Dat de mensen steeds dommer worden is toch in het voordeel van de leidinggevenden van de diverse landen?
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens is dit wel iets dat al langer speelt, maar steeds erger wordt. Ik noem het altijd de debilisering van Nederland.
Nee, dat hoor je tegenwoordig alleen maar...quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:31 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het waren in ieder geval niet alleen rehashes.
Maar ook hoe de entertainment gepresenteerd wordt, met name de short formats van TikTok, Youtube shorts enz.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.
niet ALLEEN zei ik. Naarling :pquote:Op donderdag 23 juli 2026 15:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, dat hoor je tegenwoordig alleen maar...
Hoewel...
Bekijk deze YouTube-video
Iemand dit pareltje vergeten?
Gecorrigeerd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:49 schreef ToT het volgende:
en dat is echt niet allemaal alleen maar totaal niet onze fout.
Dat is altijd al zo geweest. Zo zei een Duitser ooit, het wk voetbal is weer bezig en de overheid heeft nu de tijd om zaken te regelen zonder ophef. De besluiten halen de krant niet eens. Alle ballen op voetbal.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel entertainment betekent korter aandacht voor belangrijke zaken.
[ afbeelding ]
Je kunt erover discussieren of 'dom' bij die volkse muziek het juiste woord is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:25 schreef bloodymary1 het volgende:
...
Klopt. Maar wat is intelligentie volgens jou precies?quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:07 schreef Alpha0 het volgende:
Belezen zijn en wel kunnen articuleren is natuurlijk iets anders dan intelligentie. Laten we dus niet klakkeloos overnemen wat deze flapdrol verkoopt. Sowieso ..... NyenrodeDe uni die het minst serieus genomen wordt.
quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:58 schreef Montagui het volgende:
De mensheid degenereert in een rap tempo.
Dan krijg je misschien van die fratsen dat ze Mein Kampf uit kiezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:55 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan op veel scholen ook niet eens meer je eigen boek kiezen.
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dan krijg je misschien van die fratsen dat ze Mein Kampf uit kiezen.
Verklaart een hoop.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.
Ik vind het knap dat je daar als kind doorheen kan komen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En dan? Heb ik ook gelezen als kind. Prima boek om uit te kiezen.
Ik las vroeger Suske & Wiske's.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind het knap dat je daar als kind doorheen kan komen.
Dat verklaart ook een hoop.quote:
Jij las nog Aap, Noot, Mies op je 14de?quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Na het lezen van Mein Kampf willen de meeste mensen dat ook niet hoor.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja ik wil tenminste niet alle joden uitroeien en in een fascistische staat leven.
Wel met de teletijdmachine reizen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja ik wil tenminste niet alle joden uitroeien en in een fascistische staat leven.
In de jaren 80 beide op de LTS,quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat komt omdat Duits toen het "Engels" was, zeker voor technische beroepen, omdat veel van onze technologie toen uit Duitsland kwam was dat vrij normaal, zo kreeg je op de LTS/MTS ook geen Engels maar Duits.
Dat ze anders naar de wereld kijken valt ook wel mee. Ze hebben vooral veelal minder en slechter onderwijs genoten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet. Sorry voor het misverstand. Afrikanen zijn niet dom. Ze kijken gewoon anders naar deze wereld.
Nu je het zegt. Ja ook 1 of 2 uurtjes Engels in de week zover mijn herinnering nog reikt. Maar het niveau was natuurlijk niet hoog. Nederlands alleen wat tekstverklaring en het schrijven van sollicitatie brieven en dat soort praktische zaken. Engels en Duits wat woorden uit het hoofd leren. En Duits konden de meeste al behoorlijk in mijn regio. Nee, op het gebied van talen moest je zeker geen technisch onderwijs volgen. Dat was een bijzaak. Bovendien waren talen niet eens een keuze examenvak mbt de mts. 3 verplichte vakken en 3 naar keuze. Voor wtb was Werktuigbouw, gereedschappenleer, materialenkennis verplicht. Wis, Nat, warmte werktuigen, pneu en hydro, bedrijfskunde een keuze. En voor een vervolg naar de hts was wis en nat een vereiste(havo niveau). En koos je verder nog 1 vak. Je kon nog een 7e vak kiezen uit vaktekenen of praktijk(lassen, draaien, frezen, plaatbewerking. Niets van talenquote:Op donderdag 23 juli 2026 21:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In de jaren 80 beide op de LTS,
Ouch, je snapt niet zo goed hoe IQ werkt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Juist. Terwijl onze mentaliteit en ons gedrag onbesproken dient te blijven?
Dat dat iemand überhaupt door dat enorm slecht geschreven stuk kan komen. Het was een echt broddelwerk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zo zal het toch niet zijn? Dat zou wel erg dramatisch zijn. Wat natuurlijk wel goed mogelijk is dat een kind voor een bepaalde diersoort een dusdanige interesse ontstaat en daarmee een beplaalde diepgang heeft opgebouwd dat een onderwijzer dat niet weet.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je jokt, maar een juf voor de klas die niet weet wat een boom of een dier of de ruimte is?
Wat doet zo'n muts voor de klas? En waarom stuur jij je zoontje niet naar een echte school?
men is kennelijk gewend om maar wat onderbuikgereutel de wereld in te slingeren zonder nadenken, dat kan ook heel eenvoudig met internetquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Er zijn generaties zoals mijn vader met alleen lagere school, maar leerde het vak als machinebankwerker bij Talbot. Hoe kan men concluderen dat men steeds dommer word als je de technologische ontwikkelingen bekijkt. Het kan een gevoel zijn, maar ik heb juist het idee dat men steeds slimmer word. Mogelijk een luiheid die ontstaat. Daar geloof ik meer in.
In de randstad wonen voetbal idioten en andere losgeslagen dwazen, die alleen gamen en gokken op hun zolderkamertjequote:Op donderdag 23 juli 2026 10:52 schreef Since2003 het volgende:
Geen sprake van verpaupering? Meneer komt niet in de randstad?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |