abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220807575


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

  zondag 17 mei 2026 @ 14:49:25 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220824264
Haha, die TT :+ .
Resistance is futile.
  maandag 18 mei 2026 @ 22:00:19 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220835847
Met betrekking tot de TT: het zou zomaar kunnen dat ik overstap van ASN Duurzaam naar Meesman Verantwoorde Toekomst.

Qua duurzaamheid voldoet het aan mijn eisen. De kosten zijn lager en hun kostenstructuur pakt erg goed uit. Over 30 jaar levert het zo'n 80k meer op (geen garanties natuurlijk maar toch wel de moeite :+ )
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 07:44:32 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220836947
Ik zie dat Meesman ook pensioenbeleggen doet (met gunstige voorwaarden, bij veel fondsen is het geld bij overlijden gewoon weg maar bij Meesman gaat het naar de nabestaanden), daar kijken we ook naar i.v.m. belastingteruggave.
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 08:33:16 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220837110
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 09:25:46 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220837565
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Ja wij zijn daar vorig jaar mee gestart bij doelbeleggen. Rekening staat op mijn naam en gaat bij overlijden naar man en daarna kind.
Ik heb de verkoop van rsu’s vorig jaar hierin geduwd en het leverde meteen een leuke belastingteruggave op.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220841189
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Ik zit via mijn werk bij een pensieonverzekeraar en daar heb ik mijn beleggingsprofiel op het 'meest aggressief' staan (hoog risico). Mijn vrouw doet hetzelfde. En we doen extra bij BrandNewDay. Ik weet niet precies hoe dat werk maar is ook pensioen (en beleggen neem ik aan).
Aldus.
pi_220841262
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:44 schreef Seven. het volgende:
Ik zie dat Meesman ook pensioenbeleggen doet (met gunstige voorwaarden, bij veel fondsen is het geld bij overlijden gewoon weg maar bij Meesman gaat het naar de nabestaanden), daar kijken we ook naar i.v.m. belastingteruggave.
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggen
  dinsdag 19 mei 2026 @ 19:35:21 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220842230
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggen
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder geval :+ .
Resistance is futile.
pi_220842267
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
'Gewoon' BrandNewDay. Da's nu een potje van zo'n 90k. Inleg wisselend, nu 300/mnd en als ik over heb. Klinkt als een flink bedrag, maar echt pensioen koop je er ook niet van (in ieder geval niet als je vóór AOW leeftijd wil stoppen). Al vermoed ik wel dat daar nog een keer een fiscale truc komt waarin je eerder een deel kan opnemen als Financiën geld nodig heeft.

Hoe mijn pensioen er nu echt voor staat: geen idee meer. Ook niet met Mijn Pensioenoverzicht. Te veel wisselingen, waardeoverdrachten die wel of niet goed zijn doorgevoerd en bij mijn huidige werkgever een armoedige (hoewel premievrije) regeling.

[ Bericht 37% gewijzigd door nostra op 19-05-2026 19:51:51 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220842543
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Sinds een paar jaar mee begonnen nadat ik afgekeurd ben en daardoor geen andere pensioenopbouw meer zal hebben. Bovendien moet ik vermogen omzetten naar pensioen om recht te blijven houden op diverse subsidies.

Nu is zo'n 80% van mijn beleggingen voor mijn pensioenpot bestemd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220843195
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder geval :+ .
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 22:38:58 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220843976
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.

Wil ik per se pensioenbeleggen.. Nee, ik heb dat niet echt nodig maar het is wel een slimme optie en ik wil zoveel geld niet laten liggen.

Eerder stoppen met werken wil ik ook niet per se.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 19-05-2026 22:48:15 ]
Resistance is futile.
pi_220844046
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.

Wil ik per se pensioenbeleggen.. Nee, ik heb dat niet echt nodig maar het is wel een slimme optie en ik wil zoveel geld niet laten liggen.
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld? :D.

Een grote som geld (dan denk ik aan 300-500k oid) zou ik zelf verdelen tussen de NT fondsen en wellicht inderdaad jaarlijks een bedrag in pensioen sparen om de IB te drukken.

Het makkelijkste is een groter huis kopen, box 1 biedt veel fiscale voordelen, maar volgens mij heb je al een prima huis.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 22:56:04 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220844072
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld? :D.

Een grote som geld (dan denk ik aan 300-500k oid) zou ik zelf verdelen tussen de NT fondsen en wellicht inderdaad jaarlijks een bedrag in pensioen sparen om de IB te drukken.

Het makkelijkste is een groter huis kopen, box 1 biedt veel fiscale voordelen, maar volgens mij heb je al een prima huis.
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pas _O- .

En een ander huis hoeven we inderdaad niet, we zijn net klaar met onze aanbouw. Ik wil wel de lasten verlagen dus we gaan ook de hypotheek deels aflossen.
Resistance is futile.
pi_220844097
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pas _O- .

En een ander huis hoeven we inderdaad niet, we zijn net klaar met onze aanbouw. Ik wil wel de lasten verlagen dus we gaan ook de hypotheek deels aflossen.
Hoe hoog is je rente nu dan?
  dinsdag 19 mei 2026 @ 23:12:28 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220844145
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:00 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hoe hoog is je rente nu dan?
We hebben 1 duur hypotheekdeel van 4,7% of zo.
Resistance is futile.
pi_220844172
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
We hebben 1 duur hypotheekdeel van 4,7% of zo.
Oh dan dan snap ik t.
  woensdag 20 mei 2026 @ 09:41:15 #19
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845317
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.

Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220845393
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.

Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.
Lijkt me niet heel gunstig voor je rendement.
pi_220845429
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.

Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:01 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845434
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.
Lijkt me niet heel gunstig voor je rendement.
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:59 #23
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845444
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.
Eem kiek'n.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:15:31 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220845618
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eem kiek'n.
SenP 500 zijn de robotic en AI stock s
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:39:12 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_220846664
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
Klinkt leuk, waar baseer je dit op.
Wanneer gaat dit alles gebeuren volgend jaar? Over 10 jaar? Over 100jaar?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:41:15 #26
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846712
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
en india blijft ook zo

Musk die zag er geen heil in om daar een autofabriek te beginnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:35:47 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220847754
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:39 schreef dop het volgende:

[..]
Klinkt leuk, waar baseer je dit op.
Wanneer gaat dit alles gebeuren volgend jaar? Over 10 jaar? Over 100jaar?
Er is geen zekerheid. Maar als je naar de demografie en groeicijfers kijkt en daarin meeneemt dat India de taak als fabriek van de wereld kan gaan overnemen van China dan ligt daar een enorm potentieel.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220848194
Nadeel van de etfs in India is de spreiding. Vele zitten voor 30% in financials. Weinig in it en/of industrie. Juist de zaken die je zou willen zitten er niet enorm in. Dus kijk goed wat je koopt.

Ik ben zodoende geen groot fan.
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:09:56 #29
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220848974
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:17 schreef Drass het volgende:
Nadeel van de etfs in India is de spreiding. Vele zitten voor 30% in financials. Weinig in it en/of industrie. Juist de zaken die je zou willen zitten er niet enorm in. Dus kijk goed wat je koopt.

Ik ben zodoende geen groot fan.
Het is voorlopig ook nog maar een gedachte. Maar mijn gevoel zegt dat het verstandig is om te investeren in emerging markets.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:17:33 #30
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220849031
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het is voorlopig ook nog maar een gedachte. Maar mijn gevoel zegt dat het verstandig is om te investeren in emerging markets.
iindia is geen emerging market
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:17:48 #31
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220849034
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iindia is geen emerging market
Wat dan wel?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220849075
India ook wel eens maar zitten kijken. Interessant, maar veel haken en ogen aan. Net als Japanners met hun idiote conglomeraten (en yen).

Hard assets lijkt me voorlopig de way to go.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220849093
OpenAI vrijdag al? IPO.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:36:36 #34
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220849186
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:
OpenAI vrijdag al? IPO.
Ga je daar een positie innemen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:36:46 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220849191
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:24 schreef nostra het volgende:
India ook wel eens maar zitten kijken. Interessant, maar veel haken en ogen aan. Net als Japanners met hun idiote conglomeraten (en yen).

Hard assets lijkt me voorlopig de way to go.
Japan is bejaard, India niet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220849207
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ga je daar een positie innemen?
Nee. Geen cash, wel vermogen. Zit wel in SpaceX als die nog eens gaan IPO'en. Maar dat is met speelgeld.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220849235
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Japan is bejaard, India niet.
Demografie is dramatisch idd tov India. Ik heb dan alleen weer nooit fatsoenlijk met iemand uit Bangalore kunnen werken, otoh is zo ongeveer elke nasdaq ceo inmiddels Indiaas, ik krijg er niet echt hoogte van.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:00:01 #38
545 dop
:copyright: dop
pi_220849533
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er is geen zekerheid. Maar als je naar de demografie en groeicijfers kijkt en daarin meeneemt dat India de taak als fabriek van de wereld kan gaan overnemen van China dan ligt daar een enorm potentieel.
Dat is wensdenken, er is geen enkele reden waarom dit ook werkelijkheid wordt.
Ik denk dat je ook niet echt goed naar de cijfers hebt gekeken.
Vergelijk voor de lol eens China van 35 jaar terug met india 35 jaar terug.
En kijk eens naar de groei en ontwikkeling die beide landen in die 35 jaar hebben doorgemaakt.
En leg me dan eens uit waarom nu juist het moment is dat india de opgelopen achterstand van de afgelopen 35 jaar in een rap tempo gaat goed maken.
Denk dan ook aan hoe het opleidingsniveau in beide landen is.
In India is een hoog opleidingsniveau voor de happy few. En is er een groot tekort aan geschoolde arbeiders.

Het vergelijk houd snel op China is india waarschijnlijk 25 jaar vooruit.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 20-05-2026 19:12:57 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220852599
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:26 schreef nostra het volgende:
OpenAI vrijdag al? IPO.
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.
Kon wel eens einde van AI-bubbel inluiden.
(of we gaan nog een paar jaar door)
  donderdag 21 mei 2026 @ 20:08:08 #40
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220856987
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.
Kon wel eens einde van AI-bubbel inluiden.
(of we gaan nog een paar jaar door)
Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Wat het wel laat zien is dat private funding aardig begint op te drogen en dat al die grote spelers zo rap mogelijk publiek geld willen ophalen. Wat dat doet met de waarderingen wordt interessant.

Ter vergelijking, iedereen in dit topic kan overeenkomen om 1% van zijn of haar huis te verkopen voor ¤100.000 aan elkaar. Dan kunnen we allemaal mooi zeggen dat onze huizen 10 miljoen waard zijn en doen alsof we heel rijk en belangrijk zijn. Maar als we onze huizen allemaal op de publieke markt gooien (funda ofzo), dan gaan we dat er natuurlijk niet voor krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 21-05-2026 20:38:55 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220860109
Inmiddels staan mijn aandelen YTD op 13,45% _O-

Rendement totale portefeuille : 7,2%

Netto rendement na VRH en correctie inflatie is ongeveer 3,4% maar ga er maar vanuit dat de inflatie nog flink op gaat lopen dus de echte netto groei zal minder worden dan dit.
pi_220887556
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 11:28 schreef Faraday01 het volgende:
Inmiddels staan mijn aandelen YTD op 13,45% _O-

Rendement totale portefeuille : 7,2%

Netto rendement na VRH en correctie inflatie is ongeveer 3,4% maar ga er maar vanuit dat de inflatie nog flink op gaat lopen dus de echte netto groei zal minder worden dan dit.
21% hier.. bijzonder _O-
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 25 mei 2026 @ 22:18:37 #43
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220888463
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.
Kon wel eens einde van AI-bubbel inluiden.
(of we gaan nog een paar jaar door)
Beetje een WorldOnlinetje voorspel jij? :+
pi_220894282
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes

Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
pi_220894323
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes

Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
Dit zijn toch gewoon reverse convertibles met een ander smaakje? Waar zijn die überhaupt gebleven eik?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 21:48:00 #46
545 dop
:copyright: dop
pi_220894552
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes

Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
Negatief want kosten zijn veel te hoog
En de verhandelbaarheid is slecht.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220895304
Hoge kosten en tussentijds verkopen kost je qua spread meestal ook wel 1 a 2 procent. Zodoende beste hoge kostenstructuur, je betaalt voor de "verzekering".

Los van de selectie in bijv tesla of shell. Nooit fan van dit soort producten waar vooral de bedenker geld op zal verdienen..
pi_220895337
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes

Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
Wat een non-uitleg. Ver weg van blijven.



Wat zijn notes eigenlijk?
Notes maken beleggen vaak een stuk eenvoudiger. Ze bieden uitzicht op een aantrekkelijk rendement, met vaak ook een stukje bescherming. Je weet vooraf precies onder welke voorwaarden je een uitkering ontvangt, hoe lang de looptijd is en wat de mogelijke scenario’s zijn. Dat geeft duidelijkheid en rust.
Met notes beleg je in een slimme combinatie van financiële instrumenten.

Wind extinguishes a candle and energizes fire
  woensdag 27 mei 2026 @ 07:04:36 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220895369
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 06:52 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Wat een non-uitleg. Ver weg van blijven.



Wat zijn notes eigenlijk?
Notes maken beleggen vaak een stuk eenvoudiger. Ze bieden uitzicht op een aantrekkelijk rendement, met vaak ook een stukje bescherming. Je weet vooraf precies onder welke voorwaarden je een uitkering ontvangt, hoe lang de looptijd is en wat de mogelijke scenario’s zijn. Dat geeft duidelijkheid en rust.
Met notes beleg je in een slimme combinatie van financiële instrumenten.


Haha ja, de eerste vraag bij de FAQ en ze geven 0 antwoord op die vraag. _O-
  woensdag 27 mei 2026 @ 07:20:20 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220895403
'Stop alles in de beurzen, het kan alleen maar hoger'

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220895953
quote:
9s.gif Op woensdag 27 mei 2026 07:20 schreef Perrin het volgende:
'Stop alles in de beurzen, het kan alleen maar hoger'

[ x ]
Buy high, sell low
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_220899261
Kleine positie genomen in Nebius. Eens kijken wat dat voor roller coaster gaat geven _O-
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_220899285
quote:
9s.gif Op woensdag 27 mei 2026 07:20 schreef Perrin het volgende:
'Stop alles in de beurzen, het kan alleen maar hoger'

[ x ]
Wel inflatiebestendig(ish).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:19:27 #54
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_220902324
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:18 schreef Black-Death het volgende:
Kleine positie genomen in Nebius. Eens kijken wat dat voor roller coaster gaat geven _O-
Tot op heden 136% rendement voor mij. Aangekocht september vorig jaar.

Alleen jammer dat ik slechts voor ¤ 150 gekocht heb....
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 12:42:02 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220919673
https://www.bnr.nl/nieuws(...)acex-op-zwarte-lijst

quote:
Deens pensioenfonds zet ‘ernstig overgewaardeerd’ SpaceX op zwarte lijst
Auteur: BNR Webredactie
Het Deense pensioenfonds AkademikerPension laat de beursgang van SpaceX links liggen.
De voornaamste reden ligt in 'de uitzonderlijk slechte prestaties op het gebied van governance'.
Staat wel stoer als je zegt dat je aandelen hebt in Space X, tenminste de eerste maand dan
quote:
SpaceX streeft bij de beursgang een waardering van minstens 1.800 miljard dollar.

Dat bedrag noemt de financieel directeur van AkademikerPension Anders Schelde, 'ernstig overgewaardeerd', zegt hij tegen persbureau Bloomberg. '

We zullen niet deelnemen aan de beursgang, noch aan enige transactie op de secundaire markt waarbij het bedrijf betrokken is, ook niet via het indexgedeelte van onze aandelenportefeuille', aldus Schelde.

Datacenters
De beursaanvraag van SpaceX, die eerder deze maand werd ingediend, beschrijft de transformatie van het bedrijf van een onderneming die zich richtte op de productie van herbruikbare raketten en een winstgevende satellietinternetdienst, naar een gigant in AI-diensten en -infrastructuur die datacenters in de ruimte wil plaatsen.
quote:
AI-overzicht
Bij een geschatte beurswaarde van 1750 miljard en een recent gerapporteerde jaaromzet van 18,7 miljard, bedraagt de waardering van SpaceX 93 keer de jaaromzet (een koers-omzetverhouding van 93 of 9.300%).

De Standaard
De waardering in perspectief:
Waardering (Market Cap): 1750 miljard tot 1800 miljard
Omzet: 18,7 miljard (meest recente cijfers)
Winst/Verlies: Verlies van 4,7 tot 4,9 miljard, grotendeels veroorzaakt door investeringen in AI-projecten (xAI)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 30 mei 2026 @ 12:50:39 #56
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220919815
Dan koop je 1 aandeel en hou je dat voor altijd, alleen maar om te kunnen zeggen dat je SpaceX vanaf de IPO al hebt.

Charlie Munger: “There are a lot of things I don’t think about. One of them is companies that are losing two or three billion dollars a year and going public"
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220920390
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 12:42 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)acex-op-zwarte-lijst
[..]
Staat wel stoer als je zegt dat je aandelen hebt in Space X, tenminste de eerste maand dan
[..]
[..]

Ik heb ze nu al. Nou ja, rSPAX dan. Laat die bubbel maar komen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 14:12:47 #58
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220920524
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 14:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb ze nu al. Nou ja, rSPAX dan. Laat die bubbel maar komen.
https://finance.yahoo.com/quote/SPCE/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220920700
quote:
Haha ja een mooie meme op Reddit om die te kopen, hopend op sukkels die maandag de verkeerde ticker gebruiken _O-
pi_220920879
Dus SpaceX wordt dan bijna 4 keer meer waard dan ASML :N

Weet iemand of die rommel automatisch in het NT World fonds opgenomen wordt?
pi_220921082
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:11 schreef Faraday01 het volgende:
Dus SpaceX wordt dan bijna 4 keer meer waard dan ASML :N

Weet iemand of die rommel automatisch in het NT World fonds opgenomen wordt?
Alle fondsen uit ontwikkelde landen met voldoende market cap komen in het NT World, behalve als ze niet door de eisen komen qua sociale normen (mensenrechtenschendingen, tabak, bepaalde wapens).

SpaceX komt er als het goed is dus ook gewoon in.
pi_220921094
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:41 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Alle fondsen uit ontwikkelde landen met voldoende market cap komen in het NT World, behalve als ze niet door de eisen komen qua sociale normen (mensenrechtenschendingen, tabak, bepaalde wapens).

SpaceX komt er als het goed is dus ook gewoon in.
Daar was ik al bang voor, zeker omdat het dan meteen een redelijk zware positie wordt.
pi_220923617

hoe kijken jullie naar dit soort grafieken?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:47:19 #64
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_220941269
Verrassende move van Berkshire die investering van 10B in alphabet op Ath.. die huizenbouwer vond ik wel passend in hun straatje, dit wat minder.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_220941929
OVH Group begint nu lekker te stijgen.

@nostra
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220942005
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:47 schreef BennieButtfuck het volgende:
OVH Group begint nu lekker te stijgen.

@:nostra
Helaas niet ingestapt (en ook niet in IONOS). Maar doen het leuk nu. Teamviewer wat minder.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220942008
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Helaas niet ingestapt (en ook niet in IONOS). Maar doen het leuk nu. Teamviewer wat minder.
Ik op 8 euro zoveel, nu het dubbele waard.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220965773
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:10 schreef poemojn het volgende:
[ afbeelding ]
hoe kijken jullie naar dit soort grafieken?
Met afgrijzen en verbazing.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 5 juni 2026 @ 21:44:09 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220968154
https://finance.yahoo.com/quote/ETH-USD/

daar gaat de ETH Crypto


https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-niet-kan-bijbenen.

quote:
Anthropic wil 'AI-rempedaal', nu samenleving ontwikkelingen niet kan bijbenen
Auteur: BNR Webredactie
De technologische ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan zo snel dat grootmacht Anthropic wil dat er een optie voor een 'AI-pauze' komt.

Het bedrijf wil dat landen die mogelijkheid krijgen, omdat de huidige maatschappelijke structuren het tempo mogelijk niet kunnen bijhouden. '
Op dit moment lijkt het wel alsof de AI-sector wel een gaspedaal heeft, maar geen rempedaal', zo zegt Jack Clark, beleidsdirecteur en mede-oprichter van het AI-bedrijf, tegenover de BBC.
quote:
Ondertussen wordt AI-model Claude van Anthropic al grotendeels door zichzelf ontwikkeld, verklapte Clark. '
Het bestaat inmiddels voor 80 procent uit code die Claude zelf heeft geschreven.

De mogelijkheid bestaat dat binnen twee jaar dat al 100 procent is.

Praktisch betekent het dat AI zichzelf ontwikkelt en zichzelf kan verbeteren, zonder tussenkomst van mensen.

Dat zou volgens Clark enorme gevolgen kunnen hebben voor de maatschappij', legt techredacteur Stijn Goossens uit.


[ Bericht 41% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2026 22:08:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 8 juni 2026 @ 07:27:51 #70
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220983515
Riemen vast.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 8 juni 2026 @ 07:29:28 #71
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220983518
Ach ja, het zou zomaar kunnen dat we op -3% openen en uiteindelijk op +1% eindigen. :')
  maandag 8 juni 2026 @ 08:56:47 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220983761
quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2026 07:29 schreef Zwansen het volgende:
Ach ja, het zou zomaar kunnen dat we op -3% openen en uiteindelijk op +1% eindigen. :')
- 7,8 % heb ik ook wel eens gezien

Ik ben bang dat de SpaceX IPO gaat mislukken

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 08-06-2026 09:16:54 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220984415
Ik zie voorbeurs een en ander wel groen, Nvidia en Nebius bijvoorbeeld.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_220984853
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 08:56 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben bang dat de SpaceX IPO gaat mislukken
Ik hoop het niet, heb wat tokens met een referentieprijs (post-split) van $ 55. Wordt goed gehypet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220986592
Je leest wel veel kritische stukken over de beursgang van SpaceX. Maar alsnog zal het (op korte termijn) vast een succes worden.
Aldus.
pi_220986694
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:10 schreef Z het volgende:
Je leest wel veel kritische stukken over de beursgang van SpaceX. Maar alsnog zal het (op korte termijn) vast een succes worden.
Voor wie?
  maandag 8 juni 2026 @ 16:46:27 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220986728
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Voor wie?
Degenen die hun zakken vullen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 8 juni 2026 @ 17:02:43 #78
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220986804
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:10 schreef Z het volgende:
Je leest wel veel kritische stukken over de beursgang van SpaceX. Maar alsnog zal het (op korte termijn) vast een succes worden.
ik denk dat space x een enorme bak geld nodig gaat hebben voor de Marsbase , afgelopen jaar was er al een verlies van 5 miljard dollar dacht ik

dat zal veel meer gaan worden

quote:
Zo boekte SpaceX het afgelopen kwartaal nog een verlies van bijna 4,3 miljard dollar bij een omzet van bijna 4,7 miljard dollar.

In heel 2025 boekte het bedrijf ook al een fors verlies van bijna 5 miljard dollar.
De torenhoge ambities gaan volgens Van Zeijl dan ook gepaard met grote risico's.21 mei 2026
quote:
SpaceX wil biljoenen verdienen aan AI in de ruimte, maar verliest voorlopig miljarden
quote:
28,5 biljoen dollar
En dat brengt ons bij het meest opmerkelijke uit het document. SpaceX schat de totale toekomstige markt voor zijn diensten op 28,5 biljoen (een biljoen is duizend miljard!) dollar.

Slechts een fractie daarvan, ongeveer 370 miljard, zal uit de ruimtevaart komen. Starlink moet nog eens een slordige 1,6 biljoen opleveren.
Maar liefst 25 biljoen moet van AI komen. Om je een idee te geven: vandaag de dag heeft heel de wereldeconomie een totale omvang van zo'n 120 biljoen dollar.

Datacenters in de ruimte
Het plan is om gigantische datacenters in een baan om de aarde te gaan zetten.
SpaceX denkt dat het het enige bedrijf is dat dit op grote schaal voor elkaar kan krijgen, simpelweg omdat het ook de raketten en satellieten heeft om die spullen daar te krijgen. De eerste van die ruimte-datacenters moeten al in 2028 de ruimte in.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220986824
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 07:27 schreef Perrin het volgende:
Riemen vast.

[ afbeelding ]
Werd toch een kleuterachtbaan.

¯\_(ツ)_/¯
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 8 juni 2026 @ 17:09:41 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220986845
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Werd toch een kleuterachtbaan.

¯\_(ツ)_/¯
Ja ik had er meer van verwacht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220987058
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Degenen die hun zakken vullen.
Die ja.
Aldus.
pi_220987096
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:10 schreef Z het volgende:
Je leest wel veel kritische stukken over de beursgang van SpaceX. Maar alsnog zal het (op korte termijn) vast een succes worden.
En op de langere termijn vast ook wel. Dingen als koers-winstverhouding zijn totaal niet relevant bij Musk-bedrijven. Het enige dat telt is de hype en of daar voortdurend leven in geblazen kan worden met nieuwe beloftes.
  maandag 8 juni 2026 @ 18:32:36 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220987238
Iedere keer bij dit soort beursgangen is men kritisch en vindt men het overgewaardeerd en na 10 jaar is de koers verviervoudigd
Denk dat ik me wel inschrijf
The End Times are wild
  maandag 8 juni 2026 @ 21:37:08 #84
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220989094
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:32 schreef LXIV het volgende:
Iedere keer bij dit soort beursgangen is men kritisch en vindt men het overgewaardeerd en na 10 jaar is de koers verviervoudigd
Denk dat ik me wel inschrijf
Nah, denk dat het wel goed onderuitgaat bij "de AI crash". Maar als ze in de crash overeind weten te blijven is het er zeker 1tje voor de toekomst.
pi_220994345
https://www.tijd.be/opini(...)ketten/10674508.html

Niet heel rooskleurige vooruitblik maar dat zegt niks in deze tijd :')
pi_220994599
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 14:28 schreef BEFEM het volgende:
https://www.tijd.be/opini(...)ketten/10674508.html

Niet heel rooskleurige vooruitblik maar dat zegt niks in deze tijd :')
OpenAI en Anthropic bereiden ook een beursgang voor, maar geen enkel van deze AI bedrijven (behalve nvidia dan) maken winst, sterker nog ze maken heel erg zwaar verlies. Dat verlies gaan ze nooit terugkrijgen, daarvoor zouden ze de gebruikskosten veel te ver moeten opschroeven. Dat doen ze nu al, maar nog lang niet genoeg om ook maar in de buurt te komen van kostendekkend. Veel bedrijven gaan nu al hun AI gebruik terugschroeven omdat het te duur begint te worden, veel duurder dan al die werknemers kostten die ze daarvoor hebben ontslagen.

Dit gaat echt enorm ellendig klappen. Hopelijk zijn we daarna wel van die kut-AI af.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 juni 2026 @ 17:55:05 #87
862 Arcee
Look closer
pi_220995560
Vanwaar die afstort ineens?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 18:27:42 #88
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220995803
Stukje risk off.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220996175
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
OpenAI en Anthropic bereiden ook een beursgang voor, maar geen enkel van deze AI bedrijven (behalve nvidia dan) maken winst, sterker nog ze maken heel erg zwaar verlies. Dat verlies gaan ze nooit terugkrijgen, daarvoor zouden ze de gebruikskosten veel te ver moeten opschroeven. Dat doen ze nu al, maar nog lang niet genoeg om ook maar in de buurt te komen van kostendekkend. Veel bedrijven gaan nu al hun AI gebruik terugschroeven omdat het te duur begint te worden, veel duurder dan al die werknemers kostten die ze daarvoor hebben ontslagen.

Dit gaat echt enorm ellendig klappen. Hopelijk zijn we daarna wel van die kut-AI af.
Anthropic is hard op weg om dit kwartaal operationee met winst af te sluiten. Dat ze tegelijkertijd extreem veel geld investeren in nieuwe modellen maakt het nog niet een slechte business. Ik zou heel graag een stukje Anthropic bezitten in ieder geval.
pi_220996225
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 15:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dit gaat echt enorm ellendig klappen. Hopelijk zijn we daarna wel van die kut-AI af.
Nee. We hebben nog meer AI nodig. Denk aan IT-security die met behulp van AI ongewenste verzoeken tegengaat van.... jawel.... AI.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 9 juni 2026 @ 19:32:24 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220996299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 19:21 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Nee. We hebben nog meer AI nodig. Denk aan IT-security die met behulp van AI ongewenste verzoeken tegengaat van.... jawel.... AI.
AI op je buitencamera die slaat alarm als ie rare bewegingen ziet , als iemand de hond uitlaat niet, maar als iemand omzichtig kijkt en loopt wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 juni 2026 @ 19:42:24 #92
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220996413
AI als je door de mcdrive rijdt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 9 juni 2026 @ 22:18:11 #93
862 Arcee
Look closer
pi_220997500
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 17:55 schreef Arcee het volgende:
Vanwaar die afstort ineens?
Nog groen gesloten. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 10 juni 2026 @ 07:40:52 #94
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220998482
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:18 schreef Arcee het volgende:

[..]
Nog groen gesloten. :Y)
quote:
6 minuten geleden
Beurs in Zuid-Korea onderuit
Op de Aziatische markten duikt de beurs in Zuid-Korea woensdag hard omlaag met een min van 6 procent in navolging van de AI-verkoopgolf op Wall Street een dag eerder.

Chipgigant Samsung kijkt aan tegen een aderlating van 7,5 procent. Japans zakt ook flink weg en raakt 2,5 procent kwijt.

Het oplaaiend geweld in het Midden-Oosten doet het sentiment ook geen goed. De Iraanse Revolutionaire Garde meldt dat ze een droneaanval heeft uitgevoerd op een Amerikaanse basis in Bahrein, ter vergelding van Amerikaanse aanvallen op Iraans grondgebied rond de Straat van Hormuz.

Vlak daarvoor meldden Iraanse staatsmedia nog dat de VS een tweede golf aanvallen had uitgevoerd bij de zeestraat.
Zo werden er explosies gemeld op het eiland Qeshm en bij de havenstad Bandar Abbas.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221001592
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 07:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Het geld vindt haar weg wel weer (terug) naar de beurs. FOMO.
Maak me geen zorgen, al wordt het -20%.
pi_221002304
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:16 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Het geld vindt haar weg wel weer (terug) naar de beurs. FOMO.
Maak me geen zorgen, al wordt het -20%.
Lekker goedkoop DCA'en.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221002327
Huh mijn portfolio is groen :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221011438
Nabeurs stijgt ASML door naar een nieuwe ATH. Bedrijf is inmiddels ruim 625 miljard waard. Hoe lang nog voordat we het eerste Nederlandse bedrijf hebben dat een biljoen waard is? :o
pi_221011512
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 20:18 schreef Faraday01 het volgende:
Nabeurs stijgt ASML door naar een nieuwe ATH. Bedrijf is inmiddels ruim 625 miljard waard. Hoe lang nog voordat we het eerste Nederlandse bedrijf hebben dat een biljoen waard is? :o
Bizar wel weer hoe alle chippers doorstijgen
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  vrijdag 12 juni 2026 @ 07:28:02 #100
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_221016258
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 20:18 schreef Faraday01 het volgende:
Nabeurs stijgt ASML door naar een nieuwe ATH. Bedrijf is inmiddels ruim 625 miljard waard. Hoe lang nog voordat we het eerste Nederlandse bedrijf hebben dat een biljoen waard is? :o
Top 20 wereldwijd qua marketcap. Inmiddels ook groter dan Coca Cola, Intel en Exxon Mobile bijvoorbeeld. _O_
  vrijdag 12 juni 2026 @ 10:09:40 #101
483584 incel
they/them
pi_221017436
Zal ik spaceX kopen
  vrijdag 12 juni 2026 @ 10:16:13 #102
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221017543
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 10:09 schreef incel het volgende:
Zal ik spaceX kopen
ben je al te laat denk ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221017951
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 10:09 schreef incel het volgende:
Zal ik spaceX kopen
Neen
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:15:52 #104
545 dop
:copyright: dop
pi_221018141
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 10:09 schreef incel het volgende:
Zal ik spaceX kopen
Waarom zou je dat willen?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:16:24 #105
483584 incel
they/them
pi_221018146
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:15 schreef dop het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen?
Omdat iedereen die koopt maar is idd misschien al te laat of een meme stock of zo ik krijg fomo of iets
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:19:48 #106
545 dop
:copyright: dop
pi_221018172
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:16 schreef incel het volgende:

[..]
Omdat iedereen die koopt maar is idd misschien al te laat of een meme stock of zo ik krijg fomo of iets
Je gaat niets missen, als je toch graag wil gokken en een beetje spanning wil, elke grote stad in dit land heeft een casino, kun je elke dag weer naartoe.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 12 juni 2026 @ 14:15:24 #107
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221018838
Denk dat ze bij mijn voormalige werkgever een feestje vieren; daar zitten ze al een jaar of 5 a 6 in SpaceX, dus die zullen een dikke carry kunnen verdelen.
The more debt, the better
pi_221020012
Is de handel in SpaceX nog niet gestart ?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221020300
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 16:50 schreef Black-Death het volgende:
Is de handel in SpaceX nog niet gestart ?
Duurt altijd wat langer bij een IPO, zal over een uurtje ofzo wel starten.

Wel grappig dat het toch weer fors overschreven is, na een week lang berichtgeving dat de prijs veel te hoog is _O- Never bet against Elon
  vrijdag 12 juni 2026 @ 17:28:47 #110
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221020310
Het verhandelen begint binnenkort. Schijnt te openen rond 160 dollar.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221020548
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:10 schreef Z het volgende:
Je leest wel veel kritische stukken over de beursgang van SpaceX. Maar alsnog zal het (op korte termijn) vast een succes worden.
quote:
SpaceX wint 11 procent bij beursopening
De handel met de aandelen van technologiebedrijf SpaceX is begonnen op de beurs in New York. Het aandeel opende op 150 dollar.

Dat is 11 procent hoger dan de vooraf aangekondigde introductieprijs van 135 dollar per aandeel.

Het is een duidelijk signaal: veel investeerders willen mede-eigenaar worden van SpaceX. De belangstelling voor de beursgang was zo groot dat de vraag het aantal beschikbare aandelen drie keer overtrof, zeggen bronnen van zakenkrant de Financial Times.
https://nos.nl/artikel/26(...)ening-musk-biljonair
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 12 juni 2026 @ 18:05:12 #112
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221020566
Daar gaan we.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 12 juni 2026 @ 19:00:31 #113
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221020855
174 nu. Bijna 30% erbij. Bizar :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221020869
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 17:28 schreef Perrin het volgende:
Het verhandelen begint binnenkort. Schijnt te openen rond 160 dollar.

[ afbeelding ]
Craps is vet. Snap niet dat HC dat niet aanbiedt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221020871
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
174 nu. Bijna 30% erbij. Bizar :P
Kamperen Amerikanen?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221021509
Toch bijzonder dat je 5% aandelen uit kan geven en dan op papier ben je die 5% x 20 waard. Waarom dan niet 1%, dan was ie nog meer waard geweest!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 juni 2026 @ 23:06:25 #117
862 Arcee
Look closer
pi_221024123
AEX gesloten op een nieuwe all time high van 1081,18. w/
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 juni 2026 @ 23:07:08 #118
862 Arcee
Look closer
pi_221024128
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
174 nu. Bijna 30% erbij. Bizar :P
Gesloten op $160,95 +19,22%
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_221043521
Ben benieuwd naar de ontwikkeling van het SpaceX aandeel deze week.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221043769
Zal wel maandje goed gaan
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 15 juni 2026 @ 19:44:07 #121
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221053636
Inmiddels alweer bijna +15% vandaag. Zal wel even doorgaan.

Pyschologisch voelt het aandeel 'goedkoop' in deze range. Ookal staat dat helemaal los van wat het bedrijf waard is.

Ik hoor er zoveel mensen over. Ook mensen die normaal niks met aandelen doen. Dat is voor mij al een signaal dat er veel te veel geld in gepompt wordt maargoed, ik besef me ook dat dit best nog een tijdje omhoog kan gaan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221057747
SpaceX gesloten op $192.50 +19,6%

  dinsdag 16 juni 2026 @ 15:54:38 #123
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221061508
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 00:17 schreef Sjemmert het volgende:
SpaceX gesloten op $192.50 +19,6%

[ afbeelding ]
Bijna 220 nu _O-

Meer waard dan Amazon nu.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221061674
Tja, hype en kleine float. Wanneer is de lock-up periode afgelopen?
pi_221061713
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 15:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Bijna 220 nu _O-

Meer waard dan Amazon nu.
Gaat naar de maan mars
  dinsdag 16 juni 2026 @ 16:41:30 #126
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221061734
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 16:26 schreef tjoptjop het volgende:
Tja, hype en kleine float. Wanneer is de lock-up periode afgelopen?
Gaat oven een lange periode las ik. Niet 1 dag maar verschillende momenten in een aantal maanden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 16 juni 2026 @ 16:43:09 #127
483584 incel
they/them
pi_221061736
Wtf iemand van jullie zei tegen mij dat ik te laat was met SPCX kopen en vergat er bij te zeggen dat het geen financieel advies was en nu heb ik een hoop geld misgelopen
pi_221061780
Leuk, een meme stock. Ergens viel dat ook wel te verwachten natuurlijk.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 16:54:08 #129
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221061800
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 16:50 schreef Joppiez het volgende:
Leuk, een meme stock. Ergens viel dat ook wel te verwachten natuurlijk.
Lijkt er wel op dat er maar 1 elon meme stock kan zijn. SpaceX 10% en Tesla staat zelfs in de min nu.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221062767
Ik heb de laatste weken bij Degiro vaak dat de koersen en dagwinst/verlies niet wordt geupdate. Hebben anderen dat ook? Het is zowel in de app als op de site. Ik heb alleen ETFs bij Tradegate, ligt dat aan een koppeling tussen Degiro en Tradegate?
  dinsdag 16 juni 2026 @ 19:32:26 #131
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221062797
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:30 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik heb de laatste weken bij Degiro vaak dat de koersen en dagwinst/verlies niet wordt geupdate. Hebben anderen dat ook? Het is zowel in de app als op de site. Ik heb alleen ETFs bij Tradegate, ligt dat aan een koppeling tussen Degiro en Tradegate?
De app is wel vreselijk traag de laatste pakweg 2 weken.
  woensdag 17 juni 2026 @ 16:59:52 #132
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_221071012
Ik zat wat te klooien met AI en daar kwam Linde uit als low risk proxy om in de spacerace te investeren. Die schijnen een paar miljoen omzet aan gas te verdienen bij elke launch van SpaceX. Maar lijkt duur aandeel en voorlopig is de omzet daaruit als % van het totaal miniem. Ik zou zelf nooit investeren in spacex maar wil toch een hedge als Musk de nieuwe Weyland - Yutani wordt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_221071614
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 16:43 schreef incel het volgende:
Wtf iemand van jullie zei tegen mij dat ik te laat was met SPCX kopen en vergat er bij te zeggen dat het geen financieel advies was en nu heb ik een hoop geld misgelopen
Gewoon alsnog kopen. De beste dag om SPCX te kopen was gisteren, de een-na-beste dag om SPCX te kopen is vandaag. Dit aandeel gaat nog vele malen over de kop, het bedrijf is minstens 30 triljard waard.

Later kijk je terug op vandaag als de dag dat je financieel onafhankelijk bent geworden. Dit alles is WEL financieel advies. Zet hem op!
pi_221071743
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:46 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Gewoon alsnog kopen. De beste dag om SPCX te kopen was gisteren, de een-na-beste dag om SPCX te kopen is vandaag. Dit aandeel gaat nog vele malen over de kop, het bedrijf is minstens 30 triljard waard.

Later kijk je terug op vandaag als de dag dat je financieel onafhankelijk bent geworden. Dit alles is WEL financieel advies. Zet hem op!
Ik mag het hopen, moet nog een lockup door tot december.
quote:
Dear Mirror Token Investor,



The SpaceX Nasdaq debut on Friday, June 12, 2026 was historic. The company raised roughly $75 billion at a valuation of $1.75 trillion. The highly oversubscribed SpaceX IPO priced at $135 per share and subsequently traded higher.



Your participation in the rSPAX Mirror Token* offering issued in November 2025 provided you with exposure to SpaceX at $55 per share.**



With the SpaceX IPO serving as a qualified liquidity event for rSPAX Mirror Tokens, we want to explain what happens next.



Based on the terms of rSPAX, the redemption event is scheduled to take place 180 days after the IPO in early December 2026. The redemption price will be established by the closing price of common SpaceX shares on that date, which may differ from the IPO price.



Additional details on the redemption process will be provided in the coming months.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221076024
quote:
AUSTIN, Texas, June 17, 2026 /PRNewswire/ -- EigenQ Inc. ("EigenQ" or the "Company"), a quantum technology company, and Silicon Valley Acquisition Corp. (NASDAQ: SVAQ) ("SVAQ"), a publicly traded blank check company, announced today that they have entered into a definitive Business Combination Agreement ("Business Combination Agreement") that is expected to result in EigenQ becoming a publicly traded company.

Transaction values EigenQ at a pro forma enterprise value of approximately $3 billion

In augustus ingestapt tegen een pre-money valuation van $ 300 miljoen, dus x10 is erg lekker in een halfjaar. Nu nog alles closen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:31:44 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221083594
"Okay ChatGPT, make me a $10 billion Ponzi scheme. Don’t make any mistakes."

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221092612
Lang geleden dat het zo’n rustige dag was op de Amerikaanse beurs :7
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221095418
Ik heb al een week problemen met Degiro app op Android. Meerdere hier last van?
De enige echte.
pi_221095421
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 08:52 schreef Rnie het volgende:
Ik heb al een week problemen met Degiro app op Android. Meerdere hier last van?
gisteren wel, nu werkt het wel weer kennelijk
pi_221126314
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:46 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Gewoon alsnog kopen. De beste dag om SPCX te kopen was gisteren, de een-na-beste dag om SPCX te kopen is vandaag. Dit aandeel gaat nog vele malen over de kop, het bedrijf is minstens 30 triljard waard.

Later kijk je terug op vandaag als de dag dat je financieel onafhankelijk bent geworden. Dit alles is WEL financieel advies. Zet hem op!
quote:
SpaceX keldert: bedrijf van Elon Musk boekt astronomisch dagverlies van 400 miljard dollar
Na dagen van historische winsten heeft SpaceX, het bedrijf van Elon Musk, nu ook een astronomisch verlies te pakken. Beleggers deden hun aandeel maandag op Wall Street massaal van de hand. SpaceX verloor op één dag 400 miljard aan beurswaarde.

Dat is bijna het grootste verlies aan dagwaarde van een bedrijf ooit. Alleen chipbedrijf Nvidia kreeg ooit een grotere klap te verwerken, becijfert de Financial Times.

De koers van SpaceX, het AI- en ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, daalde maandag op de Amerikaanse beurs met 16,4 procent. Een aandeel kost nu 154,60 dollar; dat is 31,5 procent minder dan het hoogtepunt kort na de beursgang op 12 juni.
https://www.ad.nl/economi(...)ard-dollar~a6a3df04/
_O- :B _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 23 juni 2026 @ 14:10:03 #141
545 dop
:copyright: dop
pi_221127110
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 16:43 schreef incel het volgende:
Wtf iemand van jullie zei tegen mij dat ik te laat was met SPCX kopen en vergat er bij te zeggen dat het geen financieel advies was en nu heb ik een hoop geld misgelopen
Vandaag weer dikke nieuwe koopkans ouwe investeerder.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221127598
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 12:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]
_O- :B _O-
Kan mij niet hard en snel genoeg onderuit gaan zodat het zo klein als mogelijk onderdeel wordt van de indexfondsen die ik in portefeuille heb.
pi_221127777
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Kan mij niet hard en snel genoeg onderuit gaan zodat het zo klein als mogelijk onderdeel wordt van de indexfondsen die ik in portefeuille heb.
Het zal nog veel verder moeten dalen voordat het uit de S&P 500 verdwenen is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221127933
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het zal nog veel verder moeten dalen voordat het uit de S&P 500 verdwenen is.
Vooralsnog is het ruim 3x zo veel waard als ASML, luchtkastelen!
pi_221128045
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:02 schreef WinningMood het volgende:
De doorsneebelegger wordt de verliezer bij Facebook

De waarde van Facebook wordt opgeblazen tot 50 miljard dollar. Alleen de aanbiedende bank Goldman Sachs strijkt de winst op.

William D. Cohan
Medewerker van het Amerikaanse tijdschrift Fortune. Voormalig speurjournalist. Werkte zeventien jaar op Wall Street en was directeur bij de bank JPMorgan Chase. Schrijver van House of Cards: a tale of hubris and wretched excess on Wall Street (2009) en The last tycoons: the secret history of Lazard Frères & Co.

Kan zakenbank Goldman Sachs, de winst zoekende raket van de financiële wereld, werkelijk geld verdienen aan een belegging van 450 miljoen dollar in Facebook, tegen een duizelingwekkende koers, die de sociale netwerksite een impliciete waarde toekent van 50 miljard dollar?

Op het eerste gezicht lijkt het antwoord nee te zijn. In mei 2009 werd het bedrijf immers nog gewaardeerd op 10 miljard dollar. In augustus vorig jaar was Facebook 27 miljard dollar waard. Nu dus 50 miljard dollar, voor een bedrijf met een omzet van naar verluidt 2 miljard dollar en een verwaarloosbare winst. Als General Electric, met een omzet in 2010 van ongeveer 150 miljard dollar, met eenzelfde verveelvoudiging zou worden verhandeld, zou het een waarde van 3,75 biljoen dollar vertegenwoordigen, in plaats van de 200 miljard dollar die het bedrijf werkelijk waard is.

Facebook wordt nu verondersteld meer waard te zijn dan mediaconcern Time Warner, chemiereus DuPont en Morgan Stanley Goldmans grootste concurrent. Vorige week zouden de aandelen van Facebook op een particuliere beurs nog zijn verhandeld op een niveau van 42,4 miljard dollar. Dankzij Goldmans stempel van goedkeuring is de waarde van Facebook binnen een mum van tijd met 20 procent gestegen. Kan Goldman werkelijk verwachten nog meer water uit deze steen te kunnen persen?

Jammer genoeg wel.

Om te begrijpen waarom dat zo is, moeten we proberen door te dringen tot de kern van de vele problemen met de manier waarop het Wall Street-kartel zaken doet, ondanks de beloofde hervormingen. Door Goldmans belegging in Facebook kunnen we goed zien hoe Wall Street financiële zeepbellen creëert en opblaast.

Deze aanval van hysterie draait niet alleen om Facebook, maar ook om andere internetbedrijven, zoals Twitter, de spelletjessite Zynga, de gezamenlijke inkoopsite Groupon en de sociale netwerksite LinkedIn. De waardering van deze bedrijven is de afgelopen twee jaar de pan uitgerezen, waardoor sommigen bang zijn dat Wall Street louter door de Amerikaanse belastingbetaler is gered om ons te kunnen trakteren op een nieuwe versie van de internetzeepbel van 1999.

Ondanks de hoge kosten van zijn belegging ziet Goldman in Facebook een goudmijn, die de zakenbank grote kansen biedt. Om te beginnen zijn de kapitaalkosten van Goldman bijna nul. Als bankholding kan Goldman tegen een verwaarloosbare rente geld lenen van de Amerikaanse centrale bank, zodat iedere kapitaalwinst op de belegging in Facebook pure winst zal zijn. In de tweede plaats heeft Goldman vrijwel zeker de hoofdrol voor zich veiliggesteld bij de onvermijdelijke beursgang van Facebook.

De vergoedingen voor het waarborgen van beursintroducties bedragen doorgaans 7 procent van de waarde van de verkochte aandelen. Facebook zou gemakkelijk aandelen kunnen verkopen voor 2 miljard dollar of meer, waardoor Goldman en de andere banken die waarborg staan minstens 140 miljoen dollar zouden kunnen opstrijken aan vergoedingen. Het andere voordeel voor Goldman van een leidende rol bij de beursgang is dat de firma al haar invloed kan aanwenden om de waarde van Facebook op het moment van de aandelenverkoop de waardering van 50 miljard dollar zal overtreffen.

Goldman heeft van Facebook tevens het recht gekregen om aan zijn vermogende klanten aandelen te verkopen, voor nog eens 1,5 miljard dollar. Volgens The Times zal Goldman daartoe een beleggingsvehikel in het leven roepen en zijn klanten vervolgens een initiële vergoeding in rekening brengen van 4 procent, plus 5 procent van de winst. Hoewel het erop lijkt dat deze klanten wel gek zouden zijn als ze tegen zon hoog waarderingsniveau in Facebook zouden beleggen, zullen ze vrijwel zeker een grotere loyaliteit jegens Goldman voelen, doordat de bank hun deze exclusieve kans biedt. Daarbovenop is het waarschijnlijk dat Goldman een mooi deel zal mogen beheren van het fortuin van 12 miljard dollar van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.

Als Goldman al deze rollen tegelijkertijd zal vervullen die van belegger, verkoper, vermogensbeheerder en waarborger van de beursgang zou dat zeker leiden tot vermoedens van belangenverstrengeling, maar waarschijnlijk niet in de ogen van Goldman-managers, die zich er altijd op hebben laten voorstaan dat ze zich in zulke situaties heel goed kunnen redden. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er vermoedelijk geen zakenbank op de planeet is die niet graag de plaats van Goldman zou innemen, als zij de kans zou krijgen.)

Ook al heeft Facebook naar verluidt weinig behoefte aan Goldmans geld, de sanctionering door Goldman van de exponentiële waardestijging van Facebook verleent Marc Zuckerberg de ultieme geloofwaardigheid in Silicon Valley, veel meer dan hij heeft gekregen door Hollywood een film over hem te laten maken of door de jongste miljardair te worden van de planeet.

Wie zullen, met zo veel winnaars, de verliezers zijn? De doorsneebelegger uiteraard, die met de gebakken peren zal blijven zitten als Wall Street zich op een kwade dag realiseert dat de financiële prestaties van de firma de opgeklopte waardering niet kunnen waarmaken.
x25
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 16:37:33 #146
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221128070
FB is toch allang over z'n hoogtepunt heen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221128156
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:08 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vooralsnog is het ruim 3x zo veel waard als ASML, luchtkastelen!
Past dan wel weer bij het bedrijfstype
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221134534
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
FB is toch allang over z'n hoogtepunt heen?
Nee, gaat nog wel x3 in 2 jaar tijd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_221134542
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:31 schreef nostra het volgende:

[..]
x25
Facebook zat natuurlijk wel aan het begin van de 'je krijgt geld als je geld leent' cyclus.
pi_221146094
Stond rond de lunch nog flink groen, nu alles rood. Iets gezegd in USA door een gekke man met maf haar?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 13:44:44 #151
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221155351
black monday is on its way
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221156689
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:44 schreef michaelmoore het volgende:
black monday is on its way
Nou, zet je hypo op puts. Eendagsputs voor de kick en 2nd trillionaire.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')