abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220807575

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

zondag 17 mei 2026 @ 14:49:25 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220824264
Haha, die TT :+ .
Resistance is futile.
  maandag 18 mei 2026 @ 22:00:19 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220835847
Met betrekking tot de TT: het zou zomaar kunnen dat ik overstap van ASN Duurzaam naar Meesman Verantwoorde Toekomst.

Qua duurzaamheid voldoet het aan mijn eisen. De kosten zijn lager en hun kostenstructuur pakt erg goed uit. Over 30 jaar levert het zo'n 80k meer op (geen garanties natuurlijk maar toch wel de moeite :+ )
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 07:44:32 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220836947
Ik zie dat Meesman ook pensioenbeleggen doet (met gunstige voorwaarden, bij veel fondsen is het geld bij overlijden gewoon weg maar bij Meesman gaat het naar de nabestaanden), daar kijken we ook naar i.v.m. belastingteruggave.
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 08:33:16 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220837110
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Resistance is futile.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 09:25:46 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220837565
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Ja wij zijn daar vorig jaar mee gestart bij doelbeleggen. Rekening staat op mijn naam en gaat bij overlijden naar man en daarna kind.
Ik heb de verkoop van rsu’s vorig jaar hierin geduwd en het leverde meteen een leuke belastingteruggave op.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220841189
quote:
Ik zit via mijn werk bij een pensieonverzekeraar en daar heb ik mijn beleggingsprofiel op het 'meest aggressief' staan (hoog risico). Mijn vrouw doet hetzelfde. En we doen extra bij BrandNewDay. Ik weet niet precies hoe dat werk maar is ook pensioen (en beleggen neem ik aan).
Aldus.
pi_220841262
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:44 schreef Seven. het volgende:
Ik zie dat Meesman ook pensioenbeleggen doet (met gunstige voorwaarden, bij veel fondsen is het geld bij overlijden gewoon weg maar bij Meesman gaat het naar de nabestaanden), daar kijken we ook naar i.v.m. belastingteruggave.
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggen
  dinsdag 19 mei 2026 @ 19:35:21 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220842230
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggen
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder geval :+ .
Resistance is futile.
pi_220842267
quote:
'Gewoon' BrandNewDay. Da's nu een potje van zo'n 90k. Inleg wisselend, nu 300/mnd en als ik over heb. Klinkt als een flink bedrag, maar echt pensioen koop je er ook niet van (in ieder geval niet als je vóór AOW leeftijd wil stoppen). Al vermoed ik wel dat daar nog een keer een fiscale truc komt waarin je eerder een deel kan opnemen als Financiën geld nodig heeft.

Hoe mijn pensioen er nu echt voor staat: geen idee meer. Ook niet met Mijn Pensioenoverzicht. Te veel wisselingen, waardeoverdrachten die wel of niet goed zijn doorgevoerd en bij mijn huidige werkgever een armoedige (hoewel premievrije) regeling.

[ Bericht 37% gewijzigd door nostra op 19-05-2026 19:51:51 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220842543
quote:
Sinds een paar jaar mee begonnen nadat ik afgekeurd ben en daardoor geen andere pensioenopbouw meer zal hebben. Bovendien moet ik vermogen omzetten naar pensioen om recht te blijven houden op diverse subsidies.

Nu is zo'n 80% van mijn beleggingen voor mijn pensioenpot bestemd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220843195
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder geval :+ .
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 22:38:58 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220843976
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.

Wil ik per se pensioenbeleggen.. Nee, ik heb dat niet echt nodig maar het is wel een slimme optie en ik wil zoveel geld niet laten liggen.

Eerder stoppen met werken wil ik ook niet per se.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 19-05-2026 22:48:15 ]
Resistance is futile.
pi_220844046
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.

Wil ik per se pensioenbeleggen.. Nee, ik heb dat niet echt nodig maar het is wel een slimme optie en ik wil zoveel geld niet laten liggen.
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld? :D.

Een grote som geld (dan denk ik aan 300-500k oid) zou ik zelf verdelen tussen de NT fondsen en wellicht inderdaad jaarlijks een bedrag in pensioen sparen om de IB te drukken.

Het makkelijkste is een groter huis kopen, box 1 biedt veel fiscale voordelen, maar volgens mij heb je al een prima huis.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 22:56:04 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220844072
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld? :D.

Een grote som geld (dan denk ik aan 300-500k oid) zou ik zelf verdelen tussen de NT fondsen en wellicht inderdaad jaarlijks een bedrag in pensioen sparen om de IB te drukken.

Het makkelijkste is een groter huis kopen, box 1 biedt veel fiscale voordelen, maar volgens mij heb je al een prima huis.
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pas _O- .

En een ander huis hoeven we inderdaad niet, we zijn net klaar met onze aanbouw. Ik wil wel de lasten verlagen dus we gaan ook de hypotheek deels aflossen.
Resistance is futile.
pi_220844097
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pas _O- .

En een ander huis hoeven we inderdaad niet, we zijn net klaar met onze aanbouw. Ik wil wel de lasten verlagen dus we gaan ook de hypotheek deels aflossen.
Hoe hoog is je rente nu dan?
  dinsdag 19 mei 2026 @ 23:12:28 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220844145
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:00 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hoe hoog is je rente nu dan?
We hebben 1 duur hypotheekdeel van 4,7% of zo.
Resistance is futile.
pi_220844172
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
We hebben 1 duur hypotheekdeel van 4,7% of zo.
Oh dan dan snap ik t.
  woensdag 20 mei 2026 @ 09:41:15 #19
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845317
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.

Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220845393
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.

Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.
Lijkt me niet heel gunstig voor je rendement.
pi_220845429
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:

Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:01 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845434
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.
Lijkt me niet heel gunstig voor je rendement.
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:59 #23
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220845444
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.
Eem kiek'n.
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:15:31 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220845618
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eem kiek'n.
SenP 500 zijn de robotic en AI stock s
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:39:12 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_220846664
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
Klinkt leuk, waar baseer je dit op.
Wanneer gaat dit alles gebeuren volgend jaar? Over 10 jaar? Over 100jaar?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')