Ja wij zijn daar vorig jaar mee gestart bij doelbeleggen. Rekening staat op mijn naam en gaat bij overlijden naar man en daarna kind.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer mensen hier die ook pensioenbeleggen doen?
Ik zit via mijn werk bij een pensieonverzekeraar en daar heb ik mijn beleggingsprofiel op het 'meest aggressief' staan (hoog risico). Mijn vrouw doet hetzelfde. En we doen extra bij BrandNewDay. Ik weet niet precies hoe dat werk maar is ook pensioen (en beleggen neem ik aan).quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:44 schreef Seven. het volgende:
Ik zie dat Meesman ook pensioenbeleggen doet (met gunstige voorwaarden, bij veel fondsen is het geld bij overlijden gewoon weg maar bij Meesman gaat het naar de nabestaanden), daar kijken we ook naar i.v.m. belastingteruggave.
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder gevalquote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet blijven alle pensioenbeleggingen in de derde pijler die je individueel doet toch bij jou? Meesman is wat dat betreft vergelijkbaar met bijvoorbeeld BND pensioenbeleggen
'Gewoon' BrandNewDay. Da's nu een potje van zo'n 90k. Inleg wisselend, nu 300/mnd en als ik over heb. Klinkt als een flink bedrag, maar echt pensioen koop je er ook niet van (in ieder geval niet als je vóór AOW leeftijd wil stoppen). Al vermoed ik wel dat daar nog een keer een fiscale truc komt waarin je eerder een deel kan opnemen als Financiën geld nodig heeft.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Sinds een paar jaar mee begonnen nadat ik afgekeurd ben en daardoor geen andere pensioenopbouw meer zal hebben. Bovendien moet ik vermogen omzetten naar pensioen om recht te blijven houden op diverse subsidies.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:33 schreef Seven. het volgende:
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga eens checken. Ik was niet van plan om te gaan pensioenbeleggen als alles in rook op gaat als ik zou komen te overlijden in ieder geval.
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bouw je ook pensioen op in loondienst? En wat is je doel? Een hoger inkomen na pensionering of eerder kunnen stoppen met werken? Want pensioenbeleggen is fisciaal weliswaar (voorlopig) heel erg interessant maar je bent ook veel minder flexibel omdat het fiscale voordeel met regels komt over de opname van deze middelen. Als je vervolgens ook nog een pensioen in loondienst op bouwt, kun je als je te veel op bouwt tijdens de uitkering in een hoger IB tarief terecht komen. Dus als je dit overweegt, adviseer ik je eerst na te denken waarvoor en wanneer je het geld wilt gaan gebruiken, hoe het samen valt met je pensioen in loondienst en daarmee of een pensioenproduct wel of niet goed past bij je behoeftes.
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het komt er op neer dat er een grote som geld aan zit te komen, en dat moeten we slim verdelen. Door het inzetten van een belastingcaroussel levert die som geld een belastingvoordeel op, in plaats van dat ik af moet tikken. Het verschil is aanzienlijk en over 30 jaar gezien is dat belastingvoordeel zo'n 120k extra waard.
Wil ik per se pensioenbeleggen.. Nee, ik heb dat niet echt nodig maar het is wel een slimme optie en ik wil zoveel geld niet laten liggen.
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pasquote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Haha ik had nog nooit van belastingcaroussel gehoord, dus ben gaan googlen. Ik geloof niet dat jij dat bedoeld?.
Een grote som geld (dan denk ik aan 300-500k oid) zou ik zelf verdelen tussen de NT fondsen en wellicht inderdaad jaarlijks een bedrag in pensioen sparen om de IB te drukken.
Het makkelijkste is een groter huis kopen, box 1 biedt veel fiscale voordelen, maar volgens mij heb je al een prima huis.
Hoe hoog is je rente nu dan?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, nee, BTW komt er zeker niet aan te pas.
En een ander huis hoeven we inderdaad niet, we zijn net klaar met onze aanbouw. Ik wil wel de lasten verlagen dus we gaan ook de hypotheek deels aflossen.
Oh dan dan snap ik t.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 23:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
We hebben 1 duur hypotheekdeel van 4,7% of zo.
Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.
Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit te denken om via de GIRO maandelijks te gaan investeren in Indiaase ETF's, dit omdat het een groeiende markt is (emerging markets) en het een land is met een enorme bevolkingsomvang.
Zijn er hier meer mensen die dat doen en ervaring/tips hebben?
Zal ooit weer stijgen..quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie dat de Indiase Roepie nogal daalt.
Lijkt me niet heel gunstig voor je rendement.
Eem kiek'n.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:59 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Franklin FTSE India UCITS ETF (IE00BHZRQZ17) is zeker geen verkeerde. Je moet wel een lange adem hebben.
Klinkt leuk, waar baseer je dit op.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
en india blijft ook zoquote:Op woensdag 20 mei 2026 10:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zal ooit weer stijgen..
Maar als langer termijn belegging voor zeker 10-15 jaar. Maandelijks 250-500 inleggen.
Zo'n grote economie, die op termijn de productie van China zal overnemen moet haast wel enorme potentie hebben. En het is nu nog straatarm.
Er is geen zekerheid. Maar als je naar de demografie en groeicijfers kijkt en daarin meeneemt dat India de taak als fabriek van de wereld kan gaan overnemen van China dan ligt daar een enorm potentieel.quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:39 schreef dop het volgende:
[..]
Klinkt leuk, waar baseer je dit op.
Wanneer gaat dit alles gebeuren volgend jaar? Over 10 jaar? Over 100jaar?
Het is voorlopig ook nog maar een gedachte. Maar mijn gevoel zegt dat het verstandig is om te investeren in emerging markets.quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:17 schreef Drass het volgende:
Nadeel van de etfs in India is de spreiding. Vele zitten voor 30% in financials. Weinig in it en/of industrie. Juist de zaken die je zou willen zitten er niet enorm in. Dus kijk goed wat je koopt.
Ik ben zodoende geen groot fan.
iindia is geen emerging marketquote:Op woensdag 20 mei 2026 18:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is voorlopig ook nog maar een gedachte. Maar mijn gevoel zegt dat het verstandig is om te investeren in emerging markets.
Wat dan wel?quote:
Ga je daar een positie innemen?quote:
Japan is bejaard, India niet.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:24 schreef nostra het volgende:
India ook wel eens maar zitten kijken. Interessant, maar veel haken en ogen aan. Net als Japanners met hun idiote conglomeraten (en yen).
Hard assets lijkt me voorlopig de way to go.
Nee. Geen cash, wel vermogen. Zit wel in SpaceX als die nog eens gaan IPO'en. Maar dat is met speelgeld.quote:
Demografie is dramatisch idd tov India. Ik heb dan alleen weer nooit fatsoenlijk met iemand uit Bangalore kunnen werken, otoh is zo ongeveer elke nasdaq ceo inmiddels Indiaas, ik krijg er niet echt hoogte van.quote:
Dat is wensdenken, er is geen enkele reden waarom dit ook werkelijkheid wordt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is geen zekerheid. Maar als je naar de demografie en groeicijfers kijkt en daarin meeneemt dat India de taak als fabriek van de wereld kan gaan overnemen van China dan ligt daar een enorm potentieel.
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.quote:
Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Wat het wel laat zien is dat private funding aardig begint op te drogen en dat al die grote spelers zo rap mogelijk publiek geld willen ophalen. Wat dat doet met de waarderingen wordt interessant.quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.
Kon wel eens einde van AI-bubbel inluiden.
(of we gaan nog een paar jaar door)
21% hier.. bijzonderquote:Op vrijdag 22 mei 2026 11:28 schreef Faraday01 het volgende:
Inmiddels staan mijn aandelen YTD op 13,45%
Rendement totale portefeuille : 7,2%
Netto rendement na VRH en correctie inflatie is ongeveer 3,4% maar ga er maar vanuit dat de inflatie nog flink op gaat lopen dus de echte netto groei zal minder worden dan dit.
Beetje een WorldOnlinetje voorspel jij?quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant, IPO in september lijkt het doel.
Kon wel eens einde van AI-bubbel inluiden.
(of we gaan nog een paar jaar door)
Dit zijn toch gewoon reverse convertibles met een ander smaakje? Waar zijn die überhaupt gebleven eik?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes
Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
Negatief want kosten zijn veel te hoogquote:Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaringen (of een negatieve mening) hebben met Notes van https://wijs.nl/beleggen/notes
Ik vind het idee interessant en de voorwaarden lijken simpel. Niet iedere combinatie is even aanlokkelijk overigens.
Wat een non-uitleg. Ver weg van blijven.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 21:10 schreef Bucketlist het volgende:
Haha ja, de eerste vraag bij de FAQ en ze geven 0 antwoord op die vraag.quote:Op woensdag 27 mei 2026 06:52 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Wat een non-uitleg. Ver weg van blijven.
Wat zijn notes eigenlijk?
Notes maken beleggen vaak een stuk eenvoudiger. Ze bieden uitzicht op een aantrekkelijk rendement, met vaak ook een stukje bescherming. Je weet vooraf precies onder welke voorwaarden je een uitkering ontvangt, hoe lang de looptijd is en wat de mogelijke scenario’s zijn. Dat geeft duidelijkheid en rust.
Met notes beleg je in een slimme combinatie van financiële instrumenten.
Buy high, sell lowquote:Op woensdag 27 mei 2026 07:20 schreef Perrin het volgende:
'Stop alles in de beurzen, het kan alleen maar hoger'
[ x ]
Wel inflatiebestendig(ish).quote:Op woensdag 27 mei 2026 07:20 schreef Perrin het volgende:
'Stop alles in de beurzen, het kan alleen maar hoger'
[ x ]
Tot op heden 136% rendement voor mij. Aangekocht september vorig jaar.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:18 schreef Black-Death het volgende:
Kleine positie genomen in Nebius. Eens kijken wat dat voor roller coaster gaat geven
Staat wel stoer als je zegt dat je aandelen hebt in Space X, tenminste de eerste maand danquote:Deens pensioenfonds zet ‘ernstig overgewaardeerd’ SpaceX op zwarte lijst
Auteur: BNR Webredactie
Het Deense pensioenfonds AkademikerPension laat de beursgang van SpaceX links liggen.
De voornaamste reden ligt in 'de uitzonderlijk slechte prestaties op het gebied van governance'.
quote:SpaceX streeft bij de beursgang een waardering van minstens 1.800 miljard dollar.
Dat bedrag noemt de financieel directeur van AkademikerPension Anders Schelde, 'ernstig overgewaardeerd', zegt hij tegen persbureau Bloomberg. '
We zullen niet deelnemen aan de beursgang, noch aan enige transactie op de secundaire markt waarbij het bedrijf betrokken is, ook niet via het indexgedeelte van onze aandelenportefeuille', aldus Schelde.
Datacenters
De beursaanvraag van SpaceX, die eerder deze maand werd ingediend, beschrijft de transformatie van het bedrijf van een onderneming die zich richtte op de productie van herbruikbare raketten en een winstgevende satellietinternetdienst, naar een gigant in AI-diensten en -infrastructuur die datacenters in de ruimte wil plaatsen.
quote:AI-overzicht
Bij een geschatte beurswaarde van 1750 miljard en een recent gerapporteerde jaaromzet van 18,7 miljard, bedraagt de waardering van SpaceX 93 keer de jaaromzet (een koers-omzetverhouding van 93 of 9.300%).
De Standaard
De waardering in perspectief:
Waardering (Market Cap): 1750 miljard tot 1800 miljard
Omzet: 18,7 miljard (meest recente cijfers)
Winst/Verlies: Verlies van 4,7 tot 4,9 miljard, grotendeels veroorzaakt door investeringen in AI-projecten (xAI)
Ik heb ze nu al. Nou ja, rSPAX dan. Laat die bubbel maar komen.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 12:42 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)acex-op-zwarte-lijst
[..]
Staat wel stoer als je zegt dat je aandelen hebt in Space X, tenminste de eerste maand dan
[..]
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/SPCE/quote:Op zaterdag 30 mei 2026 14:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb ze nu al. Nou ja, rSPAX dan. Laat die bubbel maar komen.
Haha ja een mooie meme op Reddit om die te kopen, hopend op sukkels die maandag de verkeerde ticker gebruikenquote:Op zaterdag 30 mei 2026 14:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/SPCE/
Alle fondsen uit ontwikkelde landen met voldoende market cap komen in het NT World, behalve als ze niet door de eisen komen qua sociale normen (mensenrechtenschendingen, tabak, bepaalde wapens).quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:11 schreef Faraday01 het volgende:
Dus SpaceX wordt dan bijna 4 keer meer waard dan ASML
Weet iemand of die rommel automatisch in het NT World fonds opgenomen wordt?
Daar was ik al bang voor, zeker omdat het dan meteen een redelijk zware positie wordt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Alle fondsen uit ontwikkelde landen met voldoende market cap komen in het NT World, behalve als ze niet door de eisen komen qua sociale normen (mensenrechtenschendingen, tabak, bepaalde wapens).
SpaceX komt er als het goed is dus ook gewoon in.
Helaas niet ingestapt (en ook niet in IONOS). Maar doen het leuk nu. Teamviewer wat minder.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:47 schreef BennieButtfuck het volgende:
OVH Group begint nu lekker te stijgen.
@:nostra
Ik op 8 euro zoveel, nu het dubbele waard.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Helaas niet ingestapt (en ook niet in IONOS). Maar doen het leuk nu. Teamviewer wat minder.
Met afgrijzen en verbazing.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:10 schreef poemojn het volgende:
[ afbeelding ]
hoe kijken jullie naar dit soort grafieken?
quote:Anthropic wil 'AI-rempedaal', nu samenleving ontwikkelingen niet kan bijbenen
Auteur: BNR Webredactie
De technologische ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan zo snel dat grootmacht Anthropic wil dat er een optie voor een 'AI-pauze' komt.
Het bedrijf wil dat landen die mogelijkheid krijgen, omdat de huidige maatschappelijke structuren het tempo mogelijk niet kunnen bijhouden. '
Op dit moment lijkt het wel alsof de AI-sector wel een gaspedaal heeft, maar geen rempedaal', zo zegt Jack Clark, beleidsdirecteur en mede-oprichter van het AI-bedrijf, tegenover de BBC.
quote:Ondertussen wordt AI-model Claude van Anthropic al grotendeels door zichzelf ontwikkeld, verklapte Clark. '
Het bestaat inmiddels voor 80 procent uit code die Claude zelf heeft geschreven.
De mogelijkheid bestaat dat binnen twee jaar dat al 100 procent is.
Praktisch betekent het dat AI zichzelf ontwikkelt en zichzelf kan verbeteren, zonder tussenkomst van mensen.
Dat zou volgens Clark enorme gevolgen kunnen hebben voor de maatschappij', legt techredacteur Stijn Goossens uit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |