https://www.bbc.com/news/live/cr3w09314x54tquote:Part of a SpaceX rocket hurtling towards the Moon is thought to have made impact - here's why we're yet to see images
The Falcon 9 rocket was launched last year. Its 4,000kg upper section was shed in space, as planned, but deviated onto an accidental collision course with the lunar surface
Today's crash, which was due around 07:35 BST, means the Moon is now littered with roughly 3,000 human-made objects, writes our science correspondent
Astronomer Matt Bothwell warns about the long-term effects of so-called space debris, telling the BBC: "It could feasibly be, within a few decades, hard to get past Earth's orbit because space is so crowded"
A telescope operator in Chile says he detected changes in light around the expected impact time. It's an "encouraging preliminary result", Rodrigo Palominos says
Earlier, Nasa spokesperson Jimi Russell said the US space agency wanted to "collect lunar data from the event and refine techniques for tracking objects in space"
Ja, klopt. Maar dat risico kan je ook weer opvangen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:15 schreef Chillegast het volgende:
Dat is toch nog net even wat riskanter.
quote:Nederlandse pensioenfondsen als enige van rijke landen in de min
Nederlandse pensioenfondsen zagen hun vermogen in 2025 dalen: het totale saldo aan pensioengelden daalde met -2,8 procent. Daarmee vallen de Nederlandse fondsen uit de toon ten opzichte van fondsen in andere landen, die hun vermogens juist zagen stijgen. Dat blijkt volgens de Telegraaf uit een rapportage van de OESO, economisch samenwerkingsverband van 38 welvarende landen. Van al die landen is er één land waarin het totale pensioenvermogen daalde: Nederland.
Hier is al eerder over bericht en is weer een stuk van de telegraaf dat misleidend is. De pensioenfondsen hebben prima rendementen gedraaid. Het vermogen neemt af omdat er door de vergrijzing vooral meer gepensioneerden zijn en dus meer uitgekeerd wordt. Dekkingsgraden zijn ook prima.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:13 schreef Perrin het volgende:
Lekker gewerkt, Nederlandse pensioenfondsen.
[..]
Mwah, bewuste keuze. Door het nieuwe pensioenstelsel wilden de fondsen hun renterisico hedgen, maar in 2025 steeg de rente juist, dus leden ze verlies op die hedge (én op hun obligaties). Maar daar tegenover staat een daling van de contante waarde van de verplichtingen, waardoor de dekkingsgraden ruimschoots zijn gestegen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje tendentieuze berichtgeving wederom dus.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah, bewuste keuze. Door het nieuwe pensioenstelsel wilden de fondsen hun renterisico hedgen, maar in 2025 steeg de rente juist, dus leden ze verlies op die hedge (én op hun obligaties). Maar daar tegenover staat een daling van de contante waarde van de verplichtingen, waardoor de dekkingsgraden ruimschoots zijn gestegen.
De T. is financieel meestal best oké, maar NL bashen staat toch wat hoger in rang.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje tendentieuze berichtgeving wederom dus.
Dat is waar. Waarbij wapens nu ineens ESG zijn want UA.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 19:37 schreef Drass het volgende:
Wel is het zo dat oa het ABP een duurzamere selectie heeft gekozen en dat heeft rendement gekost, al een aantal jaar. Dat vind ik een zorgelijker feit.
Precies. Helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 19:50 schreef nostra het volgende:
En tegelijkertijd zitten ze fors in een Apollo Global. Als je het over gore parasieten hebt. 🤐
we moeten stoppen met de verplichtte winkelnering op pensioensparen , de pensioenfondsen hebben onderling de spaarmarkt verdeeld met hulp van de vakbondenquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vraag me af welke pensioenfondsen dan? ABP kan ik me voorstellen, maar ik heb pensioen bij BeFrank opgebouwd en dat stijgt als een malle.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit is een waanzinnig slecht idee. De meeste werknemers zijn helemaal niet in staat om de rendementen te halen die de pensioenfondsen halen tegen hetzelfde risicoprofiel. En als je het indvidueel regelt krijg je bijna met zekerheid een percentage dat rond de pensioenleeftijd in de problemen komt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 22:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten stoppen met de verplichtte winkelnering op pensioensparen , de pensioenfondsen hebben onderling de spaarmarkt verdeeld met hulp van de vakbonden
Het is tijd dat we van collectieve arbeidsovereenkomsten naar individuele arbeidsovereenkomsten gaan
onze aanstellingspapieren zijn ook individueel
Ons salaris gaat ook naar individuele banken ,. In dit computertijdperk moet dat geen enkel probleem zijn
Het is dan ook nepnieuws van de telegraaf. En zoals ik al liet zien doet ook ABP het prima. Positief beleggingsresultaat van miljarden en een stijging van de dekkingsgraad.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 08:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af welke pensioenfondsen dan? ABP kan ik me voorstellen, maar ik heb pensioen bij BeFrank opgebouwd en dat stijgt als een malle.
Dat telt niet als pensioenfonds volgens mij.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 08:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af welke pensioenfondsen dan? ABP kan ik me voorstellen, maar ik heb pensioen bij BeFrank opgebouwd en dat stijgt als een malle.
Don’t feed the trollquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is een waanzinnig slecht idee. De meeste werknemers zijn helemaal niet in staat om de rendementen te halen die de pensioenfondsen halen tegen hetzelfde risicoprofiel. En als je het indvidueel regelt krijg je bijna met zekerheid een percentage dat rond de pensioenleeftijd in de problemen komt.
De zelfstandige zonder personeel is daar een mooi voorbeeld van. In het hogere segment kunnen en zullen de meeste mensen het goed voor zichzelf regelen. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt gaat het al jaren mis, of het nu om verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte gaat of om pensioenen. Er is een aanzienlijk groep die het niet goed regelt. Bij ZZP'ers ook omdat het een verdienmodel voor werkgever is.
Al je de pensioenen weg haalt uit de collectiviteit, krijg je waarschijnlijk precies hetzelfde. Het is een dogma van (zeer) rechts conservatief Nederland, maar het is maatschappelijk gezien zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen want je creëert hiermee een oudere onderklasse.
Als je het nou eens genuanceerd bekijkt: als werknemer krijg je een keuze uit verschillende beleggingsmogelijkheden: van (zeer) risicovol (met grote kans op hoge rendementen en omgekeerd) t/m vrijwel zonder risico (en idem vermogensopbouw). Kan je toch als werknemer prima een keuze tussen maken evt. met advies van de verzekeraar.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is een waanzinnig slecht idee. De meeste werknemers zijn helemaal niet in staat om de rendementen te halen die de pensioenfondsen halen tegen hetzelfde risicoprofiel. En als je het indvidueel regelt krijg je bijna met zekerheid een percentage dat rond de pensioenleeftijd in de problemen komt.
C'est la vie, rubberentegelmaatschappij hebben we al genoeg. Het enige voordeel van collectiveren is dat je het overlijdensrisico ook collectiveert, waardoor je in theorie als uiteindelijk pensioengerechtigde minder kwijt bent voor hetzelfde pensioen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:04 schreef Faraday01 het volgende:
De meeste werknemers zijn helemaal niet in staat om de rendementen te halen die de pensioenfondsen halen tegen hetzelfde risicoprofiel. En als je het indvidueel regelt krijg je bijna met zekerheid een percentage dat rond de pensioenleeftijd in de problemen komt.
Dit is echt een heel smalle blik op de maatschappij. Als ik het conservatief in schat, weet minimaal de helft van alle werknemers totaal niet hoe het pensioen werkt en interesseert ze dat ook nauwelijks. Als we die mensen los laten gaan er onvermijdelijk grootschalig ongelukken gebeuren waardoor mensen na pensionering in de financiële problemen komen. De meeste mensen begrijpen amper wat voor risico's beleggen met zich mee brengt, laat staan dat ze maar het flauwste benul hebben hoe je diversifieert of om gaat met sequence risico's.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:46 schreef nostra het volgende:
[..]
C'est la vie, rubberentegelmaatschappij hebben we al genoeg. Het enige voordeel van collectiveren is dat je het overlijdensrisico ook collectiveert, waardoor je in theorie als uiteindelijk pensioengerechtigde minder kwijt bent voor hetzelfde pensioen.
Daarnaast zit half Nederland inmiddels gewoon op een defined contribution regeling, als het niet meer is, wat de facto op hetzelfde neerkomt, alleen ben je dan een paar procent kwijt aan de beheerder én aan de fondsen (vaak niet geheel toevallig dezelfde partij).
Ik denk dat je de gemiddelde Nederlander hier enorm overschat. De ene is ontzettend risicomijdend waardoor het pensioen enorm tegen gaat vallen en de andere is veel te risicotolerant om de risico's goed in te schatten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je het nou eens genuanceerd bekijkt: als werknemer krijg je een keuze uit verschillende beleggingsmogelijkheden: van (zeer) risicovol (met grote kans op hoge rendementen en omgekeerd) t/m vrijwel zonder risico (en idem vermogensopbouw). Kan je toch als werknemer prima een keuze tussen maken evt. met advies van de verzekeraar.
Trouwens, in het vorige p-fondsensysteem op uitkeringsbasis, is er ook van alles mis (gegaan), t/m werknemers die geen pensioen opbouwden.
Da's wel een beetje een catch-22 natuurlijk, je houdt mensen dom, omdat als je ze loslaat ze dom gaan doen. Als je gewend bent dat de overheid alles wel voor je oplost, dan blijft dat ook de status quo. Als je dat paradigma verschuift, dan komt dat besef vanzelf wel, behoudens dan misschien een kleine groep of een groep die bewust kortetermijnwinst laat prevaleren boven hun toekomstperspectief. Je gaat ook niet met 140 naar links op de Autobahn (al heb je ze er tussen), simpelweg omdat je weet dat er iemand met 260 aan kan komen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:27 schreef Faraday01 het volgende:
Dit is echt een heel smalle blik op de maatschappij. Als ik het conservatief in schat, weet minimaal de helft van alle werknemers totaal niet hoe het pensioen werkt en interesseert ze dat ook nauwelijks. Als we die mensen los laten gaan er onvermijdelijk grootschalig ongelukken gebeuren waardoor mensen na pensionering in de financiële problemen komen. De meeste mensen begrijpen amper wat voor risico's beleggen met zich mee brengt, laat staan dat ze maar het flauwste benul hebben hoe je diversifieert of om gaat met sequence risico's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |