Een exponentiele groei per jaar lijkt mij niet echt in lijn met meer zichtbaarheid. Meer zichtbaarheid gebeurd over een wat langere periode, niet over een periode van 2 á 3 jaar. Verder is het aantal gevallen met rapid onset gender dysphoria best wel fors gestegen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Thaddeus het volgende:
Meer zichtbaarheid betekent niet automatisch dat iets door de maatschappij wordt veroorzaakt. Vroeger leken autisme, depressie en homoseksualiteit ook ‘zeldzamer’ omdat minder mensen ervoor uitkwamen of werden herkend.
Hou mij er buiten aubquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:
Linkshandigheid is ontstaan door de maatschappij.
[ [url=https://datawrapper.de/cdn-cgi/image/quality=85,width=1135,f=auto,fit=cover/https://kirby.datawrapper(...)dness.jpg]afbeelding[/url] ]
Linkshandigheid is wel even wat anders dan de biologische waarheid opzij schuiven.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:
Linkshandigheid is ontstaan door de maatschappij.
[ [url=https://datawrapper.de/cdn-cgi/image/quality=85,width=1135,f=auto,fit=cover/https://kirby.datawrapper(...)dness.jpg]afbeelding[/url] ]
Bij genderdysforie moet de gehele wereld zich aanpassen aan 2% van de samenleving.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:14 schreef timmmmm het volgende:
De explosieve toename van mensen met de waanbeelden als van TS vind ik eerlijk gezegd schokkender dan de toename van genderdysforie.
Bij genderdysforie heb je alleen jezelf ermee. Sneu zat, maar van types als TS heeft iedereen last
Pluto was voor 1930 ook niet bekend, toch was dat er toen ook al.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Thaddeus het volgende:
Meer zichtbaarheid betekent niet automatisch dat iets door de maatschappij wordt veroorzaakt. Vroeger leken autisme, depressie en homoseksualiteit ook ‘zeldzamer’ omdat minder mensen ervoor uitkwamen of werden herkend.
Nou, wat voor aanpassingen heb jij gedaan?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Bij genderdysforie moet de gehele wereld zich aanpassen aan 2% van de samenleving.
Ik ben het met je eens dat het probleem zit bij mensen die anderen willen veranderen. Jij zoekt het alleen in de verkeerde groep.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Bij genderdysforie moet de gehele wereld zich aanpassen aan 2% van de samenleving.
En best wel erg en eng om zo te refereren aan mensen met een andere mening.
O ja? Bron?quote:worden kinderen al op jonge leeftijd op scholen verteld dat ze trans kunnen zijn als ze afwijken van de geslachtsnorm. Inmiddels is het net zo normaal voor kinderen om te zeggen 'ik wil een meisje worden' als 'ik wil later piloot worden,' en daar ligt het probleem juist.
Welke waarheid?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Linkse woke ideologie die de politiek niet wil laten gaan. Ik heb best wat transgenders leren kennen in Bij1 van Sylvana Simmons, het zijn boze mensen met autisme die rebelleren tegen de waarheid.
En ondertussen zelfs niet eens meer een planeetquote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Pluto was voor 1930 ook niet bekend, toch was dat er toen ook al.
Wat erg he?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:03 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En ondertussen zelfs niet eens meer een planeet
Nee hoor.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Het is één ding om je wat aan te trekken van hoe een ander het leven in wil delen, het is geheel wat anders om er actief mee te bemoeien. Het feit dat transgender zo in de spotlights staat is omdat men vaak tegen hen zegt 'maar dit kan niet'.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Over wat voor aanpassingen heb je het?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het is één ding om je wat aan te trekken van hoe een ander het leven in wil delen, het is geheel wat anders om er actief mee te bemoeien. Het feit dat transgender zo in de spotlights staat is omdat men vaak tegen hen zegt 'maar dit kan niet'.
En dus komen transgenders voor hun rechten op.
Toch heel normaal?
Als jouw manier van leven bedreigd wordt, dan ga je toch ook met een spandoek op straat lopen demonstreren dat je met rust gelaten wilt worden?
Het punt is juist dat transgenders anderen dingen opdringen. Dat wij mee moeten gaan in het waanidee dat er meer dan 2 geslachten zijn. Dat we niet gewoon meneer of mevrouw moeten zeggen maar bij iedere 'hullie' de vraag moeten stellen of hullie als een tafelpoot, olifant of stoeptegel aangesproken wenst te worden.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het is één ding om je wat aan te trekken van hoe een ander het leven in wil delen, het is geheel wat anders om er actief mee te bemoeien. Het feit dat transgender zo in de spotlights staat is omdat men vaak tegen hen zegt 'maar dit kan niet'.
En dus komen transgenders voor hun rechten op.
Toch heel normaal?
Als jouw manier van leven bedreigd wordt, dan ga je toch ook met een spandoek op straat lopen demonstreren dat je met rust gelaten wilt worden?
Wij moeten helemaal niks.quote:
TS bedoelt niet wat jij nu schetst.quote:Op woensdag 6 mei 2026 02:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Voor deze keer ben ik het zowaar eens met TS.
Ik neem het probleem genderdysforie op zich wel serieus. Als iemand zijn hele leven depressief is omdat hij zich een vrouw voelt, is die persoon niet geholpen met "Joh, stel je niet zo aan! Het zit gewoon tussen jouw oren. Gedraag je vanaf nu als een vent en doe voortaan niet zo raar!"
Als iemand zich alleen gelukkig kan voelen door te leven in de rol van de andere sekse, vind ik dat die persoon zich niet moet laten weerhouden daartoe wat ik of wat anderen daarvan vinden.
Het lijkt er echter op dat mensen die met hun genderidentiteit worstelen en een manier zoeken om zich comfortabel te voelen met de biologische sekse waarmee ze geboren zijn, de pineut zijn.
Ik ben homo en ik denk dat er misschien zelfs net 2% lesbisch of homo's kunnen zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2026 01:58 schreef Spring_Sale het volgende:
2% op 18.000.000 dat is 360.000 transgenders. Daar kun je 3 nederlandse steden mee vullen (vaak zijn steden maar 100.000-120.000 inwoners per). Dus dat geloof ik niet. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel lager. 180.000 (1%) geloof ik al niet.
2% mijn reet. Dat komt uit de natte droom van een D666'er.
Dat is ook wat mij stoort. Er wordt gedaan alsof het een enorme groep is. Maar het zijn er echt maar een paar.quote:Op woensdag 6 mei 2026 02:58 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik ben homo en ik denk dat er misschien zelfs net 2% lesbisch of homo's kunnen zijn.
Ik ga vanaf mijn 21e-ste naar homo-verenigingen (nu meest dicht). Ben nu 48. De hoeveelheid transgenders was op de vingers van één hand te tellen. Zeker nog geen 5% van de hele LGBT toestand.
Waarom trouwens statistieken van de VS? Dit is Nederland.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:19 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Genderdysforie is een probleem dat is ontstaan door de maatschappij.
[ afbeelding ]
Wanneer is 'tegenwoordig' begonnen in deze context?quote:Op woensdag 6 mei 2026 13:35 schreef Zorro het volgende:
Onzin allemaal. Het komt gewoon omdat iedereen tegenwoordig alles vanzelf wil krijgen. Lukt dat niet dan is er van alles mis, tot deze onzin aan toe.
Het is net het zelfde als "Mijn werkgever is kut, ik ga ergens anders werken!". Om er vervolgens achter te komen dat het daar net zo kut is en dat het gewoon aan jezelf ligt.
Ah je baalt er gewoon van dat de vijver waarin jij vist gewoon nog kleiner wordt.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:37 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Het zijn ook veel vaker vrouwen dan mannen, een stevige onevenwichtige verhouding. Vanaf de lockdowns uiteraard een stijging, want toen brachten jongeren en jongvolwassenen veel meer tijd door op sociale media.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ergens vanaf 2000 wordt de gekkigheid steeds erger.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wanneer is 'tegenwoordig' begonnen in deze context?
Als jij dat zo ziet snap ik het wel.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:36 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ergens vanaf 2000 wordt de gekkigheid steeds erger.
Mij lijkt het dat er toch meer M-->F zijn dan andersom? Ik kan er naast zitten.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:15 schreef Questular het volgende:
[..]
Ah je baalt er gewoon van dat de vijver waarin jij vist gewoon nog kleiner wordt.
Dit. Het bestaat al enorm lang en in de Oosterse landen is het zelfs heel gewoon.quote:Op woensdag 6 mei 2026 15:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als jij dat zo ziet snap ik het wel.
Maar genderdysforie is niet van de laatste jaren. Het is enkel zichtbaar geworden omdat die groep een gelijkwaardige positie in de maatschappij wil, ipv een verscholen bestaan.
idd, vaak is het slechts een fase waarin pubers worstelen met hun gevoelens en identiteit, en als ze dan beïnvloed worden foor de regenboogmaffia, denken ze snel dat ze trans zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Linkse woke ideologie die de politiek niet wil laten gaan. Ik heb best wat transgenders leren kennen in Bij1 van Sylvana Simmons, het zijn boze mensen met autisme die rebelleren tegen de waarheid.
Mensen met anorexia willen ook zichzelf veranderen naar een bepaald beeld dat ze idealiseren.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het probleem zit bij mensen die anderen willen veranderen. Jij zoekt het alleen in de verkeerde groep.
Die mensen willen zichzelf veranderen. De walgelijke types waar ik het in mijn post over heb, die willen hun meninkje aan anderen opdringen en zijn overal aan het ijlen hoe erg het wel niet voor hen en voor de samenleving is dat anderen ergens last van hebben.
Vooraan staan om af te geven op mensen die met zo'n groot vraagstuk worstelen... Je moet het maar durven.
Volgens mij is het vooral goed om te beseffen dat ieder verhaal anders is. Sommige mensen twijfelen later alsnog, anderen weten het juist al heel lang zeker. Het klinkt wel wat generaliserend om op basis van bepaalde ervaringen een hele groep personen op dezelfde manier neer te zetten.quote:Op woensdag 6 mei 2026 15:29 schreef ToT het volgende:
[..]
idd, vaak is het slechts een fase waarin pubers worstelen met hun gevoelens en identiteit, en als ze dan beïnvloed worden foor de regenboogmaffia, denken ze snel dat ze trans zijn.
De dochter van een kennis van me is van jongs af aan duidelijk trans geweest en heeft onlangs de operatie gekregen, en die is fel tegen de hype; die heeft genoeg mensen meegemaakt die op een gegeven moment er achter kwamen dat ze toch niet echt trans waren.
Er zijn veel mensen met transitiespijt. Ik zeg niet dat iedereen het maar zit te verzinnen of zo dat ze trans zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:10 schreef Thaddeus het volgende:
[..]
Volgens mij is het vooral goed om te beseffen dat ieder verhaal anders is. Sommige mensen twijfelen later alsnog, anderen weten het juist al heel lang zeker. Het klinkt wel wat generaliserend om op basis van bepaalde ervaringen een hele groep personen op dezelfde manier neer te zetten.
Ik ben wellicht te vlug geweest met reageren. Bedoelde het niet verkeerd.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen met transitiespijt. Ik zeg niet dat iedereen het maar zit te verzinnen of zo dat ze trans zijn.
quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:12 schreef Thaddeus het volgende:
[..]
Ik ben wellicht te vlug geweest met reageren. Bedoelde het niet verkeerd.
Net als een ander topic over mannen en vrouwen, sommige mensen maken zaken wel heel erg groot als een keer iets in de media komt.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wat is 'veel'?quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen met transitiespijt. Ik zeg niet dat iedereen het maar zit te verzinnen of zo dat ze trans zijn.
Dat klopt, en nu?quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:05 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Mensen met anorexia willen ook zichzelf veranderen naar een bepaald beeld dat ze idealiseren.
Ja gewoon onzin. De maatschappij stuurt mensen richting transities enzoquote:
Geef eens wat concrete voorbeelden.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:18 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Ja gewoon onzin. De maatschappij stuurt mensen richting transities enzo
Hoe kwamen ze daarbij? Ik werd getest en scoorde hoog op interesse in de vrouwelijke sekse, ik kan mezelf beter chemisch laten castreren zodat ze geen indruk op me maken.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ze dachten dat ik me wel aangetrokken zou voelen tot een hele mannelijke vrouw met schouders die 2x zo breed zijn als die van mij, maar dat lag toch anders.
Van de hoeveel transities?quote:
Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn zonder dat meteen overal labels op geplakt worden. Een jongen die met poppen speelt of een meisje dat stoer is hoeft niet gelijk te betekenen dat ze trans zijn. Dat wordt er gewoon ingepraat in het nieuws en op scholenquote:Op woensdag 6 mei 2026 18:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Geef eens wat concrete voorbeelden.
Welke scholen? Want mijn kind is nog nooit thuisgekomen met dit soort verhalen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:59 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn zonder dat meteen overal labels op geplakt worden. Een jongen die met poppen speelt of een meisje dat stoer is hoeft niet gelijk te betekenen dat ze trans zijn. Dat wordt er gewoon ingepraat in het nieuws en op scholen
Nee joh, scholen gaan echt niet letterlijk zeggen: jij bent trans. Zo dom zijn ze ook weer niet. Maar kinderen krijgen tegenwoordig wel overal ingeprent dat als je een beetje afwijkt van het plaatje, daar meteen een hele identiteit bij hoort.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:00 schreef Questular het volgende:
[..]
Welke scholen? Want mijn kind is nog nooit thuisgekomen met dit soort verhalen.
Jij hebt zelf kinderen en merkt het daar op school?quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:04 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Nee joh, scholen gaan echt niet letterlijk zeggen: jij bent trans. Zo dom zijn ze ook weer niet. Maar kinderen krijgen tegenwoordig wel overal ingeprent dat als je een beetje afwijkt van het plaatje, daar meteen een hele identiteit bij hoort.
Dat is flauwekul en dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:59 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn zonder dat meteen overal labels op geplakt worden. Een jongen die met poppen speelt of een meisje dat stoer is hoeft niet gelijk te betekenen dat ze trans zijn. Dat wordt er gewoon ingepraat in het nieuws en op scholen
Precies dit. Mijn dochter zit in groep 8 en ik heb haar hier nooit over gehoord.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:00 schreef Questular het volgende:
[..]
Welke scholen? Want mijn kind is nog nooit thuisgekomen met dit soort verhalen.
Dat is inderdaad onzin.quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:18 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Ja gewoon onzin. De maatschappij stuurt mensen richting transities enzo
Nou dat betekent niet dat het niet gebeurtquote:Op woensdag 6 mei 2026 19:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies dit. Mijn dochter zit in groep 8 en ik heb haar hier nooit over gehoord.
Beter geloof je mensen met naar schoolgaande kinderen in plaats van dingen die je ergens online hebt gelezen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:31 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Nou dat betekent niet dat het niet gebeurt
maak het eens concreet dan, wat zeggen scholen tegen een meisje wat graag in bomen klimt waardoor ze ervoor zorgen dat ze in transitie gaat? Welk label wordt dan op het kind geplakt waarvan jij zegt 'da's echt kwalijk'quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:04 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Nee joh, scholen gaan echt niet letterlijk zeggen: jij bent trans. Zo dom zijn ze ook weer niet. Maar kinderen krijgen tegenwoordig wel overal ingeprent dat als je een beetje afwijkt van het plaatje, daar meteen een hele identiteit bij hoort.
Klopt denk ik niet helemaal.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:05 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Mensen met anorexia willen ook zichzelf veranderen naar een bepaald beeld dat ze idealiseren.
Daar komt uiteraard geen antwoord op.quote:Op woensdag 6 mei 2026 19:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
maak het eens concreet dan, wat zeggen scholen tegen een meisje wat graag in bomen klimt waardoor ze ervoor zorgen dat ze in transitie gaat? Welk label wordt dan op het kind geplakt waarvan jij zegt 'da's echt kwalijk'
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijkquote:Op donderdag 14 mei 2026 11:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar komt uiteraard geen antwoord op.
In feite herhaalt de geschiedenis zou.
Tot in de jaren negentig was het verwijt richting de homogemeenschap dat ze kinderen bekeren tot homoseksualiteit.
Inmiddels is geaccepteerd dat dat onzin.
Anno nu wordt genderdysforie zichtbaar in de maatschappij en komen transfoben met het verwijt dat kinderen een transitie in gepraat worden.
De natuur haalt nu eenmaal soms trukjes uit tijdens de ontwikkeling van de hersenen in een baarmoeder.quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijk
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:58 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De natuur haalt nu eenmaal soms trukjes uit tijdens de ontwikkeling van de hersenen in een baarmoeder.
Transgender zijn is geen keuze.
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:56 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:00 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?
Dan is het toch fysiek?
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.
Jawel, bij de echte transgender helpt dat weldegelijk.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
Taalspelletjes heeft geen zin.quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijk
Het is volgens mij een combinatie van beide.quote:Op donderdag 14 mei 2026 12:58 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk dat genderdysforie tegenwoordig veel voorkomt omdat 'een echte man of vrouw zijn' (sinds grootschalige samenlevingen/culturen bestaan, en nu versneld door de vluchtige wereldspreiding van informatie) bestaat uit slechts een enkel eenzijdige beeld, zowel qua gedrag, interesses en vaardigheden als fysieke kenmerken. Dat terwijl in de natuur variatie met verschillende talenten en aanleg (die o.a. gerelateerd zijn aan fysieke kenmerken), vooral bij groepsdieren, overleving garanderen.
Daardoor gaan mensen die niet in het 'hedendaagse, krappe hokje' passen denken en voelen dat zijn geen man of vrouw zijn. Dit is een beetje ongenuanceerd, het ligt nog wel wat complexer met een diverse reeks aan factoren die meespelen, maar in de basis vermoed ik dat het gros van de mensen met genderdysforie hier hun denkbeelden en gevoelens aan te danken hebben.
Verder denk ik ook dat er kleine categorie is die het te wijten heeft aan biologische/fysieke kenmerken en processen. Zoals bij een intersekse, is het niet ondenkbaar dat naast een combi of mix van geslachtsdelen, dit ook bij andere organen, zoals de hersenen kan voorkomen.
Voor ASS of ADHD zijn er een hele reeks verschillende behandelmethoden. Voor genderdysforie ook.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:22 schreef MultiBanaan het volgende:
Het probleem is dat transgender mensen erg intolerant zijn tegenover mensen die een ander wereldbeeld hebben (lees: meer dan 99% van de bevolking). Alles leuk en aardig dat gender een construct is en door mensen bedacht en alles, prima, maar geslacht is dat niet, dat is gewoon biologisch bepaalt. En transgender mensen vinden biologisch geslacht misschien niet belangrijk, maar veruit de meeste mensen vinden dat wel. Maar in plaats van dat we elkaar gewoon in elkaars waarde kunnen laten, en let's agree to disagree, zijn de mensen die geslacht wel als leidraad zien, transfoob en bigot en wat voor verwensingen je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Nou ja, daar ontstaat dus automatisch weerstand tegen, waar ik eerst dacht, prima, jij transgender, ik niet, allemaal prima, denk ik nu: stik er lekker in met je transgenderism. Ze hebben het er allemaal helemaal zelf naar gemaakt
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaaktquote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.
Gender ook niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 10:50 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaakt
Je bent zelf de trol in de discussie.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:00 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Troll lekker verder, ik ga je niet voeren
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zakenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je bent zelf de trol in de discussie.
Daardoor loop je nu vast.
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:08 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zaken
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construction_of_genderquote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.
En dan transgenders wegzetten als degenen die intolerant zijn...
Je komt hier gewoon om te trollen.
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construction_of_gender
Kom op, je kan het!
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..
Waarom ben je zo trots op je transfobie?
Klopt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus?
Interessant, heb je ook nog een onderbouwing om deze aantijging te begeleiden?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt.
Dat blijkt al uit je eerste zin van je post.
Simpel: je scheert alle transgenders over 1 kam.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 13:08 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Interessant, heb je ook nog een onderbouwing om deze aantijging te begeleiden?
Er zijn 2 genders, man en vrouw. En ergens zweven nog wat tussen varianten zoals interseksuelen. That's it. De rest zijn verzinsels. Overigens gaat een transgender van man naar "vrouw" of van vrouw naar "man" dus ja ook die kan er onder vallen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.
En dan transgenders wegzetten als degenen die intolerant zijn...
Je komt hier gewoon om te trollen.
Dat bepaal jij gelukkig niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Er zijn 2 genders, man en vrouw. En ergens zweven nog wat tussen varianten zoals interseksuelen. That's it. De rest zijn verzinsels. Overigens gaat een transgender van man naar "vrouw" of van vrouw naar "man" dus ja ook die kan er onder vallen.
Een transgender die geslacht belangrijker vind dan gender, dat vind ik bijzonder. Dat is zoiets als een vis die in bomen leeftquote:Op zaterdag 16 mei 2026 13:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Simpel: je scheert alle transgenders over 1 kam.
Dat jij geslacht en gender niet kunt bevatten is niet de schuld van transgenders.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:09 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Een transgender die geslacht belangrijker vind dan gender, dat vind ik bijzonder. Dat is zoiets als een vis die in bomen leeft
Heb je die wikipedia pagina nou al doorgenomen die ik je heb gestuurd? Klinkt alsof je nog wat bij te lezen hebtquote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat jij geslacht en gender niet kunt bevatten is niet de schuld van transgenders.
Je hebt duidelijk zelf de link niet gelezen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:29 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Heb je die wikipedia pagina nou al doorgenomen die ik je heb gestuurd? Klinkt alsof je nog wat bij te lezen hebt
Je blijft aantijgingen maken, maar onderbouwen ho maar. En noem me lekker transfobisch zoveel je wilt, denk je echt dat dat mij ene reet interesseert?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk zelf de link niet gelezen.
Of je transfobie maakt dat je er in leest wat je wilt lezen.
Blijkbaar wel, want je blijft er in hangen...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:34 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Je blijft aantijgingen maken, maar onderbouwen ho maar. En noem me lekker transfobisch zoveel je wilt, denk je echt dat dat mij ene reet interesseert?
Als je wel/geen snikkel wilt, maar die nu wel/niet hebt vind je geslacht volgens mij belangrijker dan gender.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:09 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Een transgender die geslacht belangrijker vind dan gender, dat vind ik bijzonder. Dat is zoiets als een vis die in bomen leeft
Je bevestigt trouwens precies het type die ik in m'n post omschreef, heb je dat door of vliegt die ironie volledig over je pet heen?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, want je blijft er in hangen...
Nee, dit is jouw wanhoop die zich laat klinken...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:43 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Je bevestigt trouwens precies het type die ik in m'n post omschreef, heb je dat door of vliegt die ironie volledig over je pet heen?
Wanhoop? Je bedoelt dat mijn wanhoop in jouw woorden doorklinkt of wat zeg je nou eigenlijk? Maar goed, veel succes met je staande te houden in een maatschappij waarin jij afwijkt van de norm en vervolgens van iedereen die wel de norm aanhangt verwachten dat die zich even aan jou aan passenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dit is jouw wanhoop die zich laat klinken...
Waarin wijk ik af van de maatschappij?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:56 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Wanhoop? Je bedoelt dat mijn wanhoop in jouw woorden doorklinkt of wat zeg je nou eigenlijk? Maar goed, veel succes met je staande te houden in een maatschappij waarin jij afwijkt van de norm en vervolgens van iedereen die wel de norm aanhangt verwachten dat die zich even aan jou aan passenjij komt er wel
Lachen toch, Trump die iets verzint over een verzinsel.quote:
Ja, dat blijkt. Dat de maatschappij bestaat uit een breed scala aan verschillende personen jaagt bij sommigen de schrik aan. Die verlangen naar de conservatieve tijd van de jaren vijftig en daarvoor, waarbij er een duidelijke rolverdeling was op basis van geslacht. Met de man als dominant en de vrouw als ondergeschikt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:47 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het maatschappelijke probleem is volgens mij ook niet die paar mensen met genderdysforie maar eerder het doorgeslagen genderconformisme. Kijk maar naar die manosphereguppies en tradwivegansjes. De m/v hokjes raken steeds strikter.
Durft?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarin wijk ik af van de maatschappij?
Ik ben benieuwd of je dat durft te formuleren.
Kiek, je durft niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:20 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Durft?Dus behalve wanhopig ben ik ook nog bang blijkbaar? Jij ziet ze vliegen knul/meid/whatever the fuck je je als identificeert
Volgens mij heb ik dat allang geformuleerd in mijn eerdere posts, maar als je dat op dit punt nog steeds niet hebt begrepen, dan zie ik dat verder ook niet meer gebeurenquote:
Nou, wijs eens de post aan waarin je uiteenzet waarin specifiek ik afwijk van de maatschappij.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:27 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dat allang geformuleerd in mijn eerdere posts, maar als je dat op dit punt nog steeds niet hebt begrepen, dan zie ik dat verder ook niet meer gebeuren
Mijn eerste post hier in dit topic die je zo emotioneel heeft geraakt dat we hier nog altijd zitten te postenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, wijs eens de post aan waarin je uiteenzet waarin specifiek ik afwijk van de maatschappij.
Ik wacht wel even.
Kortom, je kunt het niet onderbouwen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Mijn eerste post hier in dit topic die je zo emotioneel heeft geraakt dat we hier nog altijd zitten te posten
Nee, waarom zou ik een post maken die speciaal over jou in het bijzonder gaatquote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, je kunt het niet onderbouwen.
Jouw eerste post gaat niet specifiek over mij.
Maar leuke trolpoging
En zo is de cirkel rond.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee, waarom zou ik een post maken die speciaal over jou in het bijzonder gaatallemaal een beetje hoog naar je bol gestegen, sneeuwvlokje?
Iedereen die geen man of vrouw zegt te zijn wijkt pas echt af.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En zo is de cirkel rond.
Je bent gewoon oeverloos aan het trollen.
Met je 'jij wijkt af van de maatschappij'.
Maar dat zien we altijd bij transfobe reacties op Fok.
Ik ben een man.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Iedereen die geen man of vrouw zegt te zijn wijkt pas echt af.
Ik ben een man.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Zie post #127.quote:
Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.
Dat noem ik onverschilligheidquote:Op zondag 17 mei 2026 01:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).
Ben je dan een probleem?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ben een man.
Verder heb ik een broertje dood aan maatschappelijk conformisme.
Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.
[..]
Zie post #127.
Hoe vaak gebeuren dit soort dingen nu in het dagelijkse leven? Ik heb een keer een persoon aan de telefoon gehad en die klonk "mannelijk". Die gaf toen aan dat ze een vrouw was. Nou, prima. Vervolgens is het zij/haar/mevrouw etc. Kleine moeite, groot plezier. En als ik iemand tegen zou komen die graag met die/hen wil worden aangesproken. Ook goed. Doen we dat. Respect tonen in woord en gebaar is belangrijk. De meeste mensen willen erkeninng voor hun gender. Mijn persoonlijke visie op eventuele incongruente genderexpressie is dan even secundair.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
Hoe is iemand per ongeluk aanspreken met het verkeerde geslacht grensoverschrijdend? Je had nooit de bedoeling om het "verkeerd" te doen. En dan nog kun je de vraag stellen hoe verkeerd het is. De andere partij is geboren als vrouw, dus "mevrouw" is de juiste aanspreektitel.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.
Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.
Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.
Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.
Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.
Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.
Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.
Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.
Dat heeft een aardige impact gehad op de jeugd van Raven.
In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:34 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.
Transitie van intersekse naar (onvrijwillig) cosmetisch vrouw zijnquote:Op zondag 17 mei 2026 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.
Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.
Dat heeft een aardige impact gehad op de jeugd van Raven.
In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:46 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.
Ik vind dat dit uitzonderingen zijn die niet als voorbeeld genomen horen te worden.
Kan wel, en er zullen ook wel meer zijn in de wereld.
Maar dit is niet te vergelijken met depressieve jongens/ meisjes die denken dat switchen naar het andere geslacht de oplossing is.
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelenquote:Op zondag 17 mei 2026 21:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.
En over intersekse is geen discussie, en daardoor is Raven een goed voorbeeld van wat iemand kan overkomen die afwijkt van de maatschappelijke norm.
Dat er depressieve jongeren zijn die denken dat ze van het andere geslacht zijn vind ik discutabel.
Bijvoorbeeld van een homoseksuele man zeg je ook niet dat hij denkt dat hij zich tot mannen voelt aangetrokken ipv mannen.
Maar dat is lange tijd anders geweest. Homoseksualiteit werd gezien als een geestesziekte.
Wat transgender betreft: eerder is al aangehaald dat is gebleken dat de chemische samenstelling van de hersenen van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.
Kun je dan spreken dat die persoon 'denkt' een vrouw te zijn?
En als gender net als geaardheid niet binair is, maar een spectrum: loop je dan niet het risico dat personen met genderdysforie door maatschappelijke druk wordt gedwongen om te kiezen tussen beide?
Wat dan weer onnodige transities tot gevolg kan hebben.
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?quote:Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen
En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.
Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
Als jij dat wilt, prima.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?
Knap.
Ik kan geen hetero zijn bijvoorbeeld.
Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen
En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.
Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?
Knap.
Ik kan geen hetero zijn bijvoorbeeld.
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:42 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.
Het is eerder de vraag of mensen iemand willen behandelen als vrouw/man. Daar zitten nu eenmaal verschillende gedachten en normen en waarden aan vast. En die afspeelplaat willen sommige mensen niet aanpassen, want je moet en zal behandeld moeten worden naar je toegewezen hokje. Het is absolutisme vs relativisme en conformeren vs diversificeren.
En dat trans personen met therapie weer 'blij' gaan zijn met het cisgenderschap is wensdenken. Je kunt een ongevraagde snikkel of paar borsten echt niet wegdenken, noch die toegewezen genderrol leren waarderen. Knappe therapeut die dat voor elkaar krijgt.
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:01 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.
"Cis" ken ik alleen als de noot c op een klavier die met een halve toon verhoogd is. Voor de rest kunnen we het gewoon hebben over man of vrouw.
If it looks like a bird, sounds like a bird and flies like a bird, it's probably a bird.
Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat je als biologische vrouw jezelf best man kunt noemen, maar je bent en blijft een vrouw. Ook al mag niemand je meer zo noemen. Daarom is de hele voornaamwoorden discussie onzin, want ik als biologische vrouw ben gewoon een "ze/zij" en je hoeft me niks te vragen want dat zie je gewoon als je goede ogen hebt.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:10 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaanquote:Op zondag 17 mei 2026 23:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.
Als zo een mannelijke foetus dus bv een overdosis aan vrouwelijk hormoon krijgt tijdens een belangrijk moment in de ontwikkeling, dan kan dat brein toch anders getriggerd worden?
Maar ervaar je dat ook zo in het dagelijkse leven?quote:Op zondag 17 mei 2026 23:19 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaan
Autistische gendertwijfelaar (of eigenlijk ben ik wel tevreden in het midden, ik hoef niet zo nodig in transitie).quote:Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:19 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Genderdysforie is een probleem dat is ontstaan door de maatschappij.
Sabeltand-slagers hadden ook wel andere dingen aan hun hoofd, dan gesprekken over hun identiteit. Zij zullen ook geen gender reveal parties hebben gehad, of verjaardagsfeestjes met slingers en taart.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:51 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:17 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaasquote:Op maandag 18 mei 2026 09:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.
Dus ik heb geen problemen met de term transfobie.
Net zo min als ik problemen heb met de woorden islamofobie, homofobie, etc.
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:47 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaas
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.
De enige genders zijn man en vrouw, plus wat uitzonderingen in de categorie intersekse. Maar die zijn zeldzaam.
Jouw respectloze gedrag is volgens de afspraak zeker?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.
quote:Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar ervaar je dat ook zo in het dagelijkse leven?
Of alleen het gekrijs online bij de panda groep?
Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.
Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.
Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buitenquote:Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar ervaar je dat ook zo in het dagelijkse leven?
Of alleen het gekrijs online bij de panda groep?
Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.
Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buiten
Heb ook transmensen in het echt gezien, maar ik heb ze niet gevraagd vanaf welke leeftijd ze transgevoelens kregen nee. Maar inderdaad, geen enkele case is hetzelfde, daarom is tranzorg ook zo extreem ingewikkeld
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkentquote:Op maandag 18 mei 2026 11:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.
Is het dan niet zo dat jouw wereldbeeld dan niet klopt?
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:28 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkent
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.
Maar hoe botst dat dan met jouw wereldbeeld.
Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.
Net zoals bij geaardheid.
En beide zijn niet een keuze die iemand maakt.
In Nederland kun je een X in je paspoort krijgen. Officiëler ga je het niet krijgen.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:10 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.
Maar hoezo is dit een botsing qua wereldbeeld?quote:Op maandag 18 mei 2026 17:57 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.
Maar stel, ik zie mijzelf bijvoorbeeld als heteroseksueel. Als iemand dan vraagt of ik dan ook op transvrouwen val, dan zeg ik: nee, want ik ben heteroseksueel. Waarop die andere persoon dan zegt: maar transvrouwen zijn ook vrouwen. Wellicht wel, wellicht niet, maar dat doet er niet toe. Wat er dan aan de hand is, is dat die andere persoon bedoelt dat diegene hun genderidentiteit vrouw is, dus dat je er als hetero wel op kan vallen. Alleen wanneer ik zeg dat ik heteroseksueel ben, bedoel ik dat ik op het biologische geslacht vrouw val. Het is dan wel de kunst om elkaar in elkaars waarde te laten. Mijn biologisch wetenschappelijke invalshoek vs de andere persoons sociaal maatschappelijke invalshoek. Ik wil niet zeggen dat de ene juist of onjuist is, het zijn verschillende invalshoeken die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan. Maar de dans om op een respectvolle manier om elkaar heen te bewegen blijft wel ingewikkeld
Je kunt ze gewoon aanraken hoor.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:10 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.
Dan heb jij een heel ander soort netwerk dan dat van mij. Ik ken (denk ik) twee mensen die (toegeven dat ze) níet op transmensen vallen.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar hoezo is dit een botsing qua wereldbeeld?
Jij weet zelf het beste waar je op valt, en dat is niet op transvrouwen.
En daarover ben je verder ook geen uitleg verschuldigd.
Ik ben zelf homoseksueel. Maar dat wil niet zeggen dat ik op transmannen val. Ik ken in mijn sociale netwerk geeneen die daar op valt.
Nou, geen hetero's of homo's die daar op vallen.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:02 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dan heb jij een heel ander soort netwerk dan dat van mij. Ik ken (denk ik) twee mensen die (toegeven dat ze) níet op transmensen vallen.
Je identificeert je als man?quote:Op maandag 18 mei 2026 08:57 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Sabeltand-slagers hadden ook wel andere dingen aan hun hoofd, dan gesprekken over hun identiteit. Zij zullen ook geen gender reveal parties hebben gehad, of verjaardagsfeestjes met slingers en taart.
Ik dacht vroeg jaren '90 ook niet "Laat ik lekker tegendraads worden, later..", ik wilde gewoonweg 'grote broer'/'vuilnisman'/'stoere kerel op Harley Davidson' worden, later. Nooit uitgesproken, ofzo, ik snapte ook wel dat 'moeder' het antwoord is waar volwassenen naar visten als ze ernaar vroegen.
Wist ik veel dat ik op mijn 38e aan een hulpverlener "Zou je die 'mevrouw-vermelding uit mijn dossier kunnen halen? Dat past eigenlijk niet bij mij.." zou vragen en dat ik weer jaren daarna zou inzien dat dat iets met mijn gender te maken zou hebben.
Welke genders dan?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.
Net zoals bij geaardheid.
En beide zijn niet een keuze die iemand maakt.
Als mens, voornamelijk. Als ik verplicht zou moeten kiezen, neig ik meer richting mannelijk. Maar da's 51% vs 49%. Een M op mijn paspoort is ook weer zoiets.quote:
Is dat niet gewoon gender non-conforming?quote:Op maandag 18 mei 2026 20:09 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Als mens, voornamelijk. Als ik verplicht zou moeten kiezen, neig ik meer richting mannelijk. Maar da's 51% vs 49%.
Als kind werd ik altijd in jurkjes gehesen enzo, ja.
Geen idee wat dat is.quote:
De rechtbanken verdienen er flink aan zie ik.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:09 schreef bloempjuh het volgende:
Als ik een X op mijn paspoort zou kunnen fixen, zonder enorme kosten.. meteen. Maar dan wil ik ook op elk formulier een dergelijke optie kunnen kiezen.
Die pagina maakt het wel wat verwarrend. Bij subgirl en subboy krijg ik voornamelijk BDSM associaties en ik heb oprecht nog nooit gehoord van aliagender, epicene, genderfluid OOO p, maverique, neutrois, offgender etc.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:13 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Google 'genders'.
https://shainethomas.medi(...)e-there-8e5b04c1c8e2
Misschien, maar ik gebruik non-binair omdat dat regelmatig op formulieren in te vullen is.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:23 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon gender non-conforming?
[..]
Geen idee wat dat is.
[..]
De rechtbanken verdienen er flink aan zie ik.
Dat mag je vinden, maar dat is dus niet aan jou. Als iemand zichzelf 'offgender' vindt, is dat aan henzelf.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:27 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Die pagina maakt het wel wat verwarrend. Bij subgirl en subboy krijg ik voornamelijk BDSM associaties en ik heb oprecht nog nooit gehoord van aliagender, epicene, genderfluid OOO p, maverique, neutrois, offgender etc.
Het mag uiteraard, maar het wordt wel lastig om iedereen naar diegene te laten verwijzen als 'offgender,' aangezien nagenoeg niemand dat kent en het roept allerlei vragen op.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:51 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar dat is dus niet aan jou. Als iemand zichzelf 'offgender' vindt, is dat aan henzelf.
Verwijzen waarvoor?quote:Op maandag 18 mei 2026 21:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Het mag uiteraard, maar het wordt wel lastig om iedereen naar diegene te laten verwijzen als 'offgender,' aangezien nagenoeg niemand dat kent en het roept allerlei vragen op.
Pronouns. Diegene mag zich offgender noemen, maar diegene kan niet verwachten dat iedereen op de hoogte is en erin meegaat, al is het alleen al omdat de taal er niet op is aangepast en vrijwel niemand die specifieke gender kent.quote:
Hoe vaak spreek jij iemand aan met zijn gender.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Pronouns. Diegene mag zich offgender noemen, maar diegene kan niet verwachten dat iedereen op de hoogte is en erin meegaat, al is het alleen al omdat de taal er niet op is aangepast en vrijwel niemand die specifieke gender kent.
Je hoeft nergens van 'op de hoogte' te zijn. Check gewoon, als je twijfelt. Ik doe dat ook niet in elk gesprek, hoor, maar bij twijfel: "Sorry, vergeten: welke pronouns gebruik je?", of "Ik gebruik die/diens, jij?".quote:Op maandag 18 mei 2026 21:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Pronouns. Diegene mag zich offgender noemen, maar diegene kan niet verwachten dat iedereen op de hoogte is en erin meegaat, al is het alleen al omdat de taal er niet op is aangepast en vrijwel niemand die specifieke gender kent.
Er is niks "assigned", jij bent een vrouw en als je je morgen een tafelpoot of een man voelt prima, maar voor de rest van de wereld ben je gewoon een vrouw. Dat je je niet typisch vrouwelijk kleedt of gedraagt doet er niks aan af. Ik draag ook nooit jurkjes, heb nooit pumps aangehad maar ben nog steeds 100% een vrouw.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:50 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Misschien, maar ik gebruik non-binair omdat dat regelmatig op formulieren in te vullen is.
AFAB = Assigned Female At Birth. Bij mijn geboorte werd (voor mij) besloten dat ik 'meisje' was.
En ja. Da's een stom, duur proces. En als je dan een X hebt, kun je sommige landen niet in etc.
"Die" of "hun/hen" is meervoud. Dus grammaticaal klopt dat niet zolang je enkelvoud bent. Of een vrouwelijke kip.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:44 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Je hoeft nergens van 'op de hoogte' te zijn. Check gewoon, als je twijfelt. Ik doe dat ook niet in elk gesprek, hoor, maar bij twijfel: "Sorry, vergeten: welke pronouns gebruik je?", of "Ik gebruik die/diens, jij?".
Of, heel raar, je gebruikt gewoon iemands naam..?
Ipv hij/hem: Jan loopt daar, dat vindt hij fijn, dat maakt hem blij.
Jan loopt daar, dat vindt Jan fijn, dat maakt Jan blij.
KLAAR.
hen vind ik zelf gek klinken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:13 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
"Die" of "hun/hen" is meervoud. Dus grammaticaal klopt dat niet zolang je enkelvoud bent. Of een vrouwelijke kip.
Ik zeg ook niet dat ik 'hen' gebruik als pronouns in het Nederlands. Ik gebruik 'die/diens' omdat dat grammaticaal het minst scheef is en het makkelijkst uit te leggen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:13 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
"Die" of "hun/hen" is meervoud. Dus grammaticaal klopt dat niet zolang je enkelvoud bent. Of een vrouwelijke kip.
Precies. Qua grammatica is 'die/diens' (vind ik persoonlijk) dus beter toepasbaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
hen vind ik zelf gek klinken.
Maar die is toch geen meervoud?
(Die persoon).
Diens gebruik ik vaak als ik de aanspreektitel van iemand niet weet.
Dat waar je op valt was niet mijn punt, dat was een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken. Ik weet niet hoe ik mn punt nog duidelijker kan uitleggen, dus welk gedeelte begreep je precies niet?quote:Op maandag 18 mei 2026 18:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar hoezo is dit een botsing qua wereldbeeld?
Jij weet zelf het beste waar je op valt, en dat is niet op transvrouwen.
En daarover ben je verder ook geen uitleg verschuldigd.
Ik ben zelf homoseksueel. Maar dat wil niet zeggen dat ik op transmannen val. Ik ken in mijn sociale netwerk geeneen die daar op valt.
Ik begeef mij in kringen die niet zo woke zijn, dus daar zijn mannen gewoon een hij en vrouwen gewoon een zij.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:42 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe vaak spreek jij iemand aan met zijn gender.
Hoe ingewikkeld is het nu werkelijk.
Hoe vaak heb je iemand met het verkeerde gender aangesproken, en daar commentaar op gehad?
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheenquote:Op maandag 18 mei 2026 21:42 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe vaak spreek jij iemand aan met zijn gender.
Hoe ingewikkeld is het nu werkelijk.
Hoe vaak heb je iemand met het verkeerde gender aangesproken, en daar commentaar op gehad?
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:08 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Er is niks "assigned", jij bent een vrouw en als je je morgen een tafelpoot of een man voelt prima, maar voor de rest van de wereld ben je gewoon een vrouw. Dat je je niet typisch vrouwelijk kleedt of gedraagt doet er niks aan af. Ik draag ook nooit jurkjes, heb nooit pumps aangehad maar ben nog steeds 100% een vrouw.
Waarom zou je zo moeilijk doen met een X? Bovendien gebruik je die waar het niet voor bedoeld is. De X is voor mensen waar bij geboorte het geslacht niet is vast te stellen. Jij bent een vrouw dus die V klopt gewoon.
Ik vraag me wel altijd af hoe die X jes dat doen in een land waar ze niet zo woke zijn, zacht uitgedrukt.
Ze kan het ook niet verwachten van iedereenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
Wat mensen vaak niet begrijpen: Lekker boeiend, maak fouten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
Als je kinderen zou krijgen, of al hebt, zou je diegene een non-binaire opvoeding geven? Zou dat niet juist voor 'genderdysforie' zorgen? Aangezien >98% van de samenleving zichzelf wel ziet als het biologische geslacht. Verder vaart de maatschappij op het biologische geslacht. Jongens met iets te lang haar of een vrouwelijke uitstraling werden al gepest in de eerste groepen van de basisschool (wat natuurlijk niet kan, aangezien ik voor gender non-conforming ben, maar het vindt helaas wel plaats). Als diegene zou zeggen dat die half meisje voelt, dan levert dat vaak wel problemen op school op en wordt diegene belachelijk gemaakt. En dat vanwege iets wat vaak nurture is i.p.v. nature.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."
Ik (puur persoonlijke mening, zeg niet dat dit een feit is of voor iedereen geldt) denk dus dat dit een vaststelling is die niet voor iedereen klopt.
Het feit dat de vroedvrouw (geen arts, want thuisbevallingen waren normaal in 1984) mijn uiterlijk geslachtsorgaan zag en toen "ah, een dochter!" riep, bepaalde toen accuut dat er een roze strik om de houten ooievaar in de tuin kwam, de bouwblokken gingen de zolder op ('misschien komt er ooit een zoon') en de eerste roze teddybeer werd aangekocht.
Natuurlijk is dit 'nou eenmaal zoals het gaat in onze cultuur'. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat iemand als Kori Doti (Canadese ouder van compleet genderneutraal kind) het bij het juiste eind heeft: een kind is een kind. Laat die lekker zelf uitvogelen of die in een genderrol past. Natuurlijk geeft dat administratieve rompslomp, maar dat is dan maar zo.
En ik zei ook al, ik vind de X in paspoort veel teveel gedoe voor mezelf. Die ene keer per jaar dat ik mijn paspoort nodig heb.. lekker boeiend. Maar als het makkelijker aan te passen zou zijn (en overal geaccepteerd), ja graag.
'Al die X-jes in minder woke landen'.. Ja, die hebben gewoonweg die optie niet. Dus dan kies je een van de twee opties die er wel zijn, ook al passen ze beiden niet.
Die dokter of voedvrouw stelt niet je gender vast, die stelt je biologische geslacht vast. Het is erg belangrijk voor je medische gegevens dat je biologische geslacht bekend is, want als je een keer in het ziekenhuis terecht komt, is dat vrij belangrijke informatie voor diagnose en behandeling van bepaalde aandoeningen. De arts heeft helemaal niets aan je gender, dat is meer relevante informatie voor bijvoorbeeld de psycholoogquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."
Ik (puur persoonlijke mening, zeg niet dat dit een feit is of voor iedereen geldt) denk dus dat dit een vaststelling is die niet voor iedereen klopt.
Het feit dat de vroedvrouw (geen arts, want thuisbevallingen waren normaal in 1984) mijn uiterlijk geslachtsorgaan zag en toen "ah, een dochter!" riep, bepaalde toen accuut dat er een roze strik om de houten ooievaar in de tuin kwam, de bouwblokken gingen de zolder op ('misschien komt er ooit een zoon') en de eerste roze teddybeer werd aangekocht.
Natuurlijk is dit 'nou eenmaal zoals het gaat in onze cultuur'. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat iemand als Kori Doti (Canadese ouder van compleet genderneutraal kind) het bij het juiste eind heeft: een kind is een kind. Laat die lekker zelf uitvogelen of die in een genderrol past. Natuurlijk geeft dat administratieve rompslomp, maar dat is dan maar zo.
En ik zei ook al, ik vind de X in paspoort veel teveel gedoe voor mezelf. Die ene keer per jaar dat ik mijn paspoort nodig heb.. lekker boeiend. Maar als het makkelijker aan te passen zou zijn (en overal geaccepteerd), ja graag.
'Al die X-jes in minder woke landen'.. Ja, die hebben gewoonweg die optie niet. Dus dan kies je een van de twee opties die er wel zijn, ook al passen ze beiden niet.
Je spreekt iemand toch niet aan met 'hen'? Je praat óver iemand met het woord 'hen'.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ja, wie zegt dat iedereen dat niet doet? Het punt is dat iedereen het maar fout blijft doen, ondanks dat het echt hun intentie is om het goed te doenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:21 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Wat mensen vaak niet begrijpen: Lekker boeiend, maak fouten.
Jan loopt daar, dat vindt hij fijn, dat maakt hem blij.
-> "Maar Jan is geen hij/hem!"
-> Oh ja, sorry Jan. Jan loopt daar, dat vindt Jan/die fijn, dat maakt Jan/die blij.
Natuurlijk werkt taal niet altijd vlekkeloos. Maar (net als wanneer je iemand per ongeluk Peter noemt, terwijl die persoon Jan heet) je kunt toch gewoon 'sorry' zeggen, jezelf verbeteren en doorgaan met je dag?
Ja. Maar ik heb (bewust) geen kinderen, dus deze discussie is puur hypothetisch.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:25 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Als je kinderen zou krijgen, of al hebt, zou je diegene een non-binaire opvoeding geven? Zou dat niet juist voor 'genderdysforie' zorgen? Aangezien >98% van de samenleving zichzelf wel ziet als het biologische geslacht. Verder vaart de maatschappij op het biologische geslacht. Jongens met iets te lang haar of een vrouwelijke uitstraling werden al gepest in de eerste groepen van de basisschool (wat natuurlijk niet kan, aangezien ik voor gender non-conforming ben, maar het vindt helaas wel plaats). Als diegene zou zeggen dat die half meisje voelt, dan levert dat vaak wel problemen op school op en wordt diegene belachelijk gemaakt. En dat vanwege iets wat vaak nurture is i.p.v. nature.
Dan is er toch geen probleem?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:33 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ja, wie zegt dat iedereen dat niet doet? Het punt is dat iedereen het maar fout blijft doen, ondanks dat het echt hun intentie is om het goed te doen
Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:45 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ken iemand die oprecht een niet-passende voornaam heeft. Laten we 'Jan' zeggen. Iedereen noemt deze persoon Peter, al 50+ jaar, elke keer zegt die met een glimlach: "Peter? Nee, ik heet Jan. Wat wou je ook alweer zeggen?"
Jan/Peter is niet diens echte naam.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:11 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat slaat helemaal nergens op.
Wat is nou weer een niet-passende voornaam? Alsof iemand een generiek 'Jan' hoofd of 'Peter' hoofd heeft
Meen je deze pure onzin nou serieus?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:22 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Jan/Peter is niet diens echte naam.
Maar ja, zeker kan iemand (bijvoorbeeld) Reinoudt heten en er uit zien als een Karel. Denk je niet?
Nee, zoals ik al zei: Dat slaat nergens op.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:22 schreef bloempjuh het volgende:
Maar ja, zeker kan iemand (bijvoorbeeld) Reinoudt heten en er uit zien als een Karel. Denk je niet?
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat waar je op valt was niet mijn punt, dat was een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken. Ik weet niet hoe ik mn punt nog duidelijker kan uitleggen, dus welk gedeelte begreep je precies niet?
Dat las ik ook, ja.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Stel dat iemand iets laat vallen, maar ziet het niet. Dan zeg ik eigelijk altijd: Meneer/Mevrouw, u laat wat vallen. Niet 'Dinges', u laat wat vallen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:
Anyways, back ontopic:
Leg mij nog even een keer uit: hoe is het een maatschappelijk probleem als je 1x per week je excuses aanbiedt omdat je iemand 'mevrouw' noemt die die term niet relaxed vindt?
En waarom is het zo'n megagroot probleem als je iemand op straat tegenkomt waarbij je niet direct weet: meneer/mevrouw/<iets anders>? Wat is er mis met "Goedemiddag, <boodschap>", in plaats van "Goedemiddag meneer/mevrouw, <boodschap>"?
Ik zeg toch niet dat je 'dinges' moet gebruiken? Maar gewoon: "Hallo, volgens mij liet u wat vallen" (of iets vergelijkbaars. Begroeting + boodschap. Je bent vast wel creatief genoeg hiervoorquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Stel dat iemand iets laat vallen, maar ziet het niet. Dan zeg ik eigelijk altijd: Meneer/Mevrouw, u laat wat vallen. Niet 'Dinges', u laat wat vallen.
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dus, herhaling van bovenstaande vraag.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsen
Heb nog nooit meegemaakt dat iemand die ik aantrekkelijk vind geen biologische vrouw is. Maar vrijwel altijd kan ik dat wel goed inschatten, in de gevallen dat ik dat niet kan, ga ik voor de zekerheid ervanuit dat het geen bio vrouw is en laat ik het verder voor wat het is. Ga mensen die vraag niet stellenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:57 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dus, herhaling van bovenstaande vraag.
Is jouw openingsvraag "Ben je als vrouw geboren?", als je iemand ziet die je aantrekkelijk vindt? Of vraag je direct of ze hun broek even kunnen uittrekken voor een check? (Dat was een GRAPJE)
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed beginquote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:06 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Heb nog nooit meegemaakt dat iemand die ik aantrekkelijk vind geen biologische vrouw is. Maar vrijwel altijd kan ik dat wel goed inschatten, in de gevallen dat ik dat niet kan, ga ik voor de zekerheid ervanuit dat het geen bio vrouw is en laat ik het verder voor wat het is. Ga mensen die vraag niet stellen
Jep. Goed begin van wat trouwens?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed begin
Maar ik zie niet in waarom dat zou moeten botsen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsen
Dat jij het niet ziet, is nou juist het probleem. Je dringt daarmee jouw realiteitsbeleving, hoe jij zou willen dat de realiteit is, op aan anderen. Klopt het als ik bedenk dat jouw motivatie daarachter is: "De ander hoeft maar een ietsiepietsie moeite te doen om mij gelukkiger te maken. Er zouden zoveel mensen die net als ik zich niet voldoende kunnen identificeren met hun biologische sekse daarmee veel ellende bespaard gebleven worden."quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:30 schreef bloempjuh het volgende:
Wijs mij het probleem waardoor het gesprek jouw complete leven om zeep helpt. Ik zíe het namelijk niet.
Sowieso is iemands geslacht meenemen in de aanspreektitel door mensen bedacht en kan ook door mensen worden veranderd natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:47 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Dat jij het niet ziet, is nou juist het probleem. Je dringt daarmee jouw realiteitsbeleving, hoe jij zou willen dat de realiteit is, op aan anderen. Klopt het als ik bedenk dat jouw motivatie daarachter is: "De ander hoeft maar een ietsiepietsie moeite te doen om mij gelukkiger te maken. Er zouden zoveel mensen die net als ik zich niet voldoende kunnen identificeren met hun biologische sekse daarmee veel ellende bespaard gebleven worden."
Of je nou wel of geen problemen verwacht, het pakt uiteindelijk altijd slecht uit als feiten verdraaid worden.
De feiten zijn in jouw geval:
- Je bent een vrouw. Je voelt je misschien niet helemaal zo, maar je bent het wel. Daarom heb je een lichaam waarin een kind verwekt kan worden en waarmee je 9 maanden later dat kind op de wereld kan zetten. En daarna ben jij hoe dan ook de allerbelangrijkste persoon van dat kind, sowieso tijdens de eerste levensjaren. Pas daarna gaat de vader een belangrijke rol in het leven van het kind spelen die wellicht gelijkwaardig is als die van de moeder maar niet hetzelfde.
- Je ervaart genderdysforie. Ik zou tegen jou kunnen zeggen dat jij dat niet hebt, dat jij je niet moet aanstellen, etc. En dát is denk ik de belangrijkste factor waarom mensen met genderdysforie het leven vaak heel zwaar vinden, omdat zij daarmee miskend worden. Feit is namelijk ook dat zij zelf de enige persoon zijn die kan ervaren hoe zij zich voelen. Een ander kan dat niet ervaren en dus ook niet voor hen bepalen dat zij zich niet comfortabel voelen met hun biologische sekse.
Je hebt uiteraard wel alle vrijheid hoe jij uiting wilt geven aan hoe jij je voelt. Je kan als vrouw nog steeds aan auto's sleutelen en je gemakkelijker voelen bij mannelijke vrienden dan bij vrouwelijke vrienden. Jouw biologische sekse verandert daardoor niet, het zal altijd deel uitmaken van wie jij bent. Ook al vind je het niet leuk om door anderen met mevrouw aangesproken te worden, ze spreken jou zo aan omdat je een vrouw bent. Dat is de realiteit waar niemand iets aan kan veranderen.
Wat is jouw punt?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Sowieso is iemands geslacht meenemen in de aanspreektitel door mensen bedacht en kan ook door mensen worden veranderd natuurlijk.
Wereldwijd gezien horen wij tot een uitzondering.
De meeste talen kennen geen onderscheid op geslacht.
Dat het wel degelijk mogelijk is om aanspreektitels te veranderen.quote:
Pre-cies.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Sowieso is iemands geslacht meenemen in de aanspreektitel door mensen bedacht en kan ook door mensen worden veranderd natuurlijk.
Volgens mij wil jij gewoon jouw gelijk krijgen en grijp jij nu argumenten aan die helemaal nergens op slaan. Als ik jou zou geloven, dan zou ik de Duitsers in tegenstelling tot Nederlanders seksistischer vinden, omdat ze in hun taal onderscheid maken tussen mannelijke en vrouwelijke lidwoorden. Waar slaat dat op?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat het wel degelijk mogelijk is om aanspreektitels te veranderen.
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen isquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:20 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Volgens mij wil jij gewoon jouw gelijk krijgen en grijp jij nu argumenten aan die helemaal nergens op slaan. Als ik jou zou geloven, dan zou ik de Duitsers in tegenstelling tot Nederlanders seksistischer vinden, omdat ze in hun taal onderscheid maken tussen mannelijke en vrouwelijke lidwoorden. Waar slaat dat op?
Je hebt wel gelijk dat een taal bedacht is door mensen. Bij het basis-onderwijs zoals ik dat meegemaakt heb, worden bijvoorbeeld de aanspreektitels juffrouw en meester gebruikt en bij het middelbare onderwijs werd dat docent en docente. Die woorden worden alleen maar gebruikt om in de communicatie naar elkaar duidelijk te maken of het om een man of een vrouw gaat; er zit verder geen intentie achter om mensen te beledigen of te kwetsen.
Als jij je om welke reden dan ook ongemakkelijk voelt om aangesproken te worden n.a.v. jouw biologische sekse, dan is dat jouw probleem en andere mensen zijn jou daartoe helemaal geen verantwoordelijkheid verschuldigd. Het probleem wordt daarbij ook niet opgelost om andere mensen te verplichten jou aan te spreken op de manier zoals jij dat liever zou willen.
Jouw problemen los je wel op door te leren accepteren wie je bent. Aangezien dat bij genderdysforie wel heel moeilijk kan zijn, omdat mensen daarbij vaak worstelen met schaamte, ben ik absoluut voorstander dat genderdysforie op zich wel serieus genomen moet worden, dat erover gediscussieerd kan worden, dat iedereen zijn eerlijke mening daarover kan uiten + dat een mening van anderen waar een bepaalde groep het niet mee eens bent, ook aangehoord worden en dat er in ieder geval over wordt nagedacht. Want dat leidt namelijk tot nieuwe inzichten. Waar het hoe dan ook om gaat, is dat mensen zich gelukkig kunnen voelen met zichzelf.
Ik ben daarom overigens wel benieuwd om van iemand die transgender is en een operatie heeft ondergaan, te horen hoe die persoon het ervaart. Het zou misschien kunnen dat ik daarbij iets nog niet begrijp.
Pure beleefdheid. Ik roep mensen ook af met mevr en mr plus achternaam.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:42 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat je 'dinges' moet gebruiken? Maar gewoon: "Hallo, volgens mij liet u wat vallen" (of iets vergelijkbaars. Begroeting + boodschap. Je bent vast wel creatief genoeg hiervoor)
Mijn punt is dat die hele 'meneer/mevrouw'-onzin 90% van de tijd totaal overbodig is. Op straat kun je dit volledig schrappen, denk ik.
Bij een telefoongesprek met een klantenservice denk ik hetzelfde. Ik had laatst zelfs een klantenservice-medewerker die me 'mevrouwtje' noemde, in een gesprek over een technologisch probleem. Toen moest ik me oprecht inhouden.
En waarom moet een tandarts/huisarts mij uit de wachtkamer roepen als "Mevrouw <achternaam>!", in plaats van "<Voornaam>"? We kennen elkaar al 10+ jaar, we spreken elkaar in de behandelkamer al jaren met jij/voornaam aan.. Ik snáp dat gewoon niet.
Bij een afspraak met UWV (ofzo) ken ik de gesprekspartner doorgaans niet, in die formelere setting (vind ik het nog steeds irritant, maar) begrijp ik het enigszins.
Hoezo is dit onbeschoft? Je kan dit toch op een nette en beleefde manier doen?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed begin
Ik ben het met je eens. Meneer en mevrouw zijn gewoon normale beleefdheidsvormen. De meeste mensen gebruiken dat automatisch en zonder verkeerde intenties. Je kunt ook moeilijk verwachten dat iedereen direct weet hoe iemand aangesproken wil worden puur op basis van een eerste indruk.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Pure beleefdheid. Ik roep mensen ook af met mevr en mr plus achternaam.
Dat is er zo ingestampt en dat gaat er niet zo snel uit.
Misschien de nieuwe generaties daar verder in geraken?
Of net niet als je leest hoe fel de jeugd terug aan het grijpen is naar het oude conservatieve.
Nou, en als iemand vraagt wil je mij voortaan man/ vrouw noemen, die je beetje kent.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:28 schreef Multatilu het volgende:
Even 9 pagina's overslaan om dit topic toe te juichen. Het begrip Gender is overbodig als we stopen om stereotiepen te plakken op sekse. Er is niks wokes aan om jezelf trans te noemen, dat is eigenlijk erkennen dat er een heel duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen. En door daar ineens het woord gender op te plakken lost de kortzichtigheid niet op.
Nee, er zijn vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe mannelijk of vrouwelijk je binnen je sekse bent is dan weer niet binair, maar heerlijk divers.
Maar je roept in een wachtzaal niemand af met de voornaam want dat is onbeleefd. Ook al ken je die persoon al 10 jaar. Dan maak je ook een onderscheid tussen de patiënten, waarom die met de voornaam en mij met de familie naam?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:25 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij overhoop hoeft voor 'ons', want niet-gendertypischen zijn zwaar in de minderheid (1-2% van de bevolking). Ik vraag alleen of mijn omgeving (en mijn tandarts die ik al tien jaar ken) mijn voornaam wil gebruiken als ze me nodig hebben, in plaats van mevrouw/zus/meid/vriendin etc.
Mijn tandarts zegt "hallo, <voornaam>, kom verder" tegen meerdere mensen. Dat vind ik niet onbeleefd. Maar ik snap je punt, wel. Ik vind het gewoon stom dat we daar (in het Nederlands) geen oplossing voor hebben.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:39 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar je roept in een wachtzaal niemand af met de voornaam want dat is onbeleefd. Ook al ken je die persoon al 10 jaar. Dan maak je ook een onderscheid tussen de patiënten, waarom die met de voornaam en mij met de familie naam?
En alleen familienaam afroepen is ook onbeleefd dus ja... Wat moet je dan?
Oh dat is hier in België ondenkbaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:54 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Mijn tandarts zegt "hallo, <voornaam>, kom verder" tegen meerdere mensen. Dat vind ik niet onbeleefd. Maar ik snap je punt, wel. Ik vind het gewoon stom dat we daar (in het Nederlands) geen oplossing voor hebben.
Mijn tandarts doet de deur van de behandelkamer open en zegt dan op zachte toon: "meneer [achternaam]", dus tamelijk zakelijk. Als de deur dicht is vraagt hij hoe het met mij gaat en vraag ik weer terug hoe het met hem gaat. Formeel, typisch Nederlands en ik vind het goed zo. Ik kom daar niet voor een feestje maar om een mens in mijn mond te laten wroeten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:54 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Mijn tandarts zegt "hallo, <voornaam>, kom verder" tegen meerdere mensen. Dat vind ik niet onbeleefd. Maar ik snap je punt, wel. Ik vind het gewoon stom dat we daar (in het Nederlands) geen oplossing voor hebben.
Je kan uiteraard wel vragen aan mensen die je kent of ze jou met jouw naam aanspreken en daarbij toelichten dat je het niet prettig vindt om met mevrouw aangesproken te worden. In dat geval zie ik daar geen problemen in.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:25 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij overhoop hoeft voor 'ons', want niet-gendertypischen zijn zwaar in de minderheid (1-2% van de bevolking). Ik vraag alleen of mijn omgeving (en mijn tandarts die ik al tien jaar ken) mijn voornaam wil gebruiken als ze me nodig hebben, in plaats van mevrouw/zus/meid/vriendin etc.
Dat van waar ik op val was een voorbeeld, dat was mijn punt helemaal nie.....ach laat ook maarquote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar ik zie niet in waarom dat zou moeten botsen.
Een ander kan niet voor jou bepalen waar je op valt.
Het komt ook wat geforceerd over.
Alsof je bepaalde verplichtingen hebt.
Wat het genderaspect betreft:
Je hebt verschillende transgenders: van trans die zich enkel kleden op een bepaalde manier tot trans die volledig in transitie zijn gegaan.
In die zin vind ik het eerder raar dat anderen ervan uit gaan dat als je zegt hetero te zijn, dat je dan ook op transvrouwen moet vallen.
Dat is precies wat ik 'verwacht'. Niet meer.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Je kan uiteraard wel vragen aan mensen die je kent of ze jou met jouw naam aanspreken en daarbij toelichten dat je het niet prettig vindt om met mevrouw aangesproken te worden. In dat geval zie ik daar geen problemen in.
Ik dacht dat jij zoiets ook verwacht van mensen die jou niet kennen. Als ik in jouw paspoort zou lezen dat jij bijvoorbeeld Anja de Vries heet en ik ken jou persoonlijk niet, dan zou ik jou roepen als mevrouw de Vries, ook omdat het anderen dan niks aangaat wat jouw voornaam is.
Als jij daarna zou vragen of ik jou de volgende keer wel oproep met Anja, hangt het er vanaf of ik het kan onthouden. Ik zou wel uitleggen dat ik uit beleefdheidsvorm in principe iedereen met meneer of mevrouw zou oproepen gevolgd door achternaam, omdat het de gebruikelijke norm is waarover in de praktijk de minste misverstanden ontstaan. Als het systeem het toelaat, zou ik zelfs een aantekening erbij willen maken dat jij in het vervolg liever met voornaam opgeroepen wilt worden. Alleen ik garandeer je niet of het gaat lukken.
Tijdens het gesprek zelf spreek ik je wel aan op de manier zoals jij wilt ... als je het tenminste aangeeft. Als jij dan nadrukkelijk benoemt met Anja aangesproken te willen worden en dat jij je bij mevrouw ongemakkelijk voelt, zie ik geen reden waarom ik dat niet zou respecteren.
Mijn punt is dat je niet de biologische sekse kan veranderen en dat wij niet in de maatschappij de realiteit moeten verdraaien met de bedoeling een bepaalde groep mensen niet te willen kwetsen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen is
Mijn punt is dat het wel is te veranderen, omdat taal door mensen is bedacht en continu aan verandering onderhevig is.
Het is een kwestie van of de wil om te veranderen er is.
Je geeft zelf al aan dat in Duitsland er mannelijke en vrouwelijke lidwoorden zijn. In Nederlands hebben we die niet.
Dus het gaat om keuzes die zijn gemaakt.
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:51 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je niet de biologische sekse kan veranderen en dat wij niet in de maatschappij de realiteit moeten verdraaien met de bedoeling een bepaalde groep mensen niet te willen kwetsen.
Als je eruitziet als een man, zal je op die manier aangesproken worden. Zie je eruit als een vrouw, dan word je op die manier aangesproken.
Ik zou het absurd vinden als wij voortaan uit principe niemand met mevrouw noch meneer aanspreken, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat die persoon zich daarbij gekwetst voelt.
Als dat voorbeeld niet op je punt aansluit, dan was dat geen goed voorbeeldquote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:47 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat van waar ik op val was een voorbeeld, dat was mijn punt helemaal nie.....ach laat ook maar
Ik vind het juist raar. De mensheid bestaat uit mannen en vrouwen. Dat was bij de Neandertalers ook al zo.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.
De NS heeft dat mooi opgelost: die zegt: "Beste reizigers".
Die zijn toch uitgestorven?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:04 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik vind het juist raar. De mensheid bestaat uit mannen en vrouwen. Dat was bij de Neandertalers ook al zo.
We hebben hier wel mannelijke en vrouwelijke woorden die daarom samen gaan met een bepaald lidwoord. Maar dat bestaat alleen in het woordenboek.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen is
Mijn punt is dat het wel is te veranderen, omdat taal door mensen is bedacht en continu aan verandering onderhevig is.
Het is een kwestie van of de wil om te veranderen er is.
Je geeft zelf al aan dat in Duitsland er mannelijke en vrouwelijke lidwoorden zijn. In Nederlands hebben we die niet.
Dus het gaat om keuzes die zijn gemaakt.
Ik hoor anders vanalles door elkaar, ook gewoon dames en heren en in het Engels zéker, als je Schiphol Airport binnenrijdt is het gewoon Ladies and Gentlemen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo is het onbeschoft om te vragen of iemand een biologische vrouw is? Ik zou niet zo blij zijn als ik bijvoorbeeld tijdens het daten, of zelfs bij de seks, erachter kom dat de ander een biologische man is.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Vergezocht allemaal. Ik kan mij niet voorstellen dat een trans vrouw in bed duikt met een trans hater. Of ze moet van een gokje houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:45 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Hoezo is het onbeschoft om te vragen of iemand een biologische vrouw is? Ik zou niet zo blij zijn als ik bijvoorbeeld tijdens het daten, of zelfs bij de seks, erachter kom dat de ander een biologische man is.
Ah ja, het zal nooit eens aan jou liggen he?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als dat voorbeeld niet op je punt aansluit, dan was dat geen goed voorbeeld
Dit gaat natuurlijk prima als je een grotere groep aanspreekt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je begint nu te stuiteren.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ah ja, het zal nooit eens aan jou liggen he?Nee, ook deze comment begrijp je schijnbaar niet. Het voorbeeld sluit prima aan bij mijn punt, maar als je het niet begrijpt, tja, dan begrijp je het niet
Gewoon: "Hè jij!"quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:31 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit gaat natuurlijk prima als je een grotere groep aanspreekt.
Maar bij 1 persoon die je bv niet eens kent is het toch wat moeilijker?
Lijkt mij een nachtmerrie om in bed er achter te komen dat ik te maken heb met een kunstmatig, getransformeerd persoon.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:20 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Vergezocht allemaal. Ik kan mij niet voorstellen dat een trans vrouw in bed duikt met een trans hater. Of ze moet van een gokje houden.
Snap die 'angst' ook wel een klein beetje. De gedachte aan 'had vroeger een löl, ben ik nu gay, wat zullen mijn maten wel niet denken, en waarom ben ik nu weer verliefd geworden op deze 'bedrieger' zorgt enigzins voor een afknapper.
Maar goed, stel dat je die vraag nu stelt aan een geboren vrouw. Dan zal die waarschijnlijk gepikeerd zijn dat je twijfelt aan haar authenticiteit en zal ze zich lelijk voelen. ('Zie ik er gvd uit als een vent?')
Uitproberen zou ik zeggen, misschien krijgen we nieuwe inzichten voor dit topic.
Poh jaquote:Op woensdag 20 mei 2026 06:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Lijkt mij een nachtmerrie om in bed er achter te komen dat ik te maken heb met een kunstmatig, getransformeerd persoon.
Wees maar niet bang, als je gewoon je gezonde verstand gebruikt is de kans daarop vrijwel nihilquote:Op woensdag 20 mei 2026 06:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Lijkt mij een nachtmerrie om in bed er achter te komen dat ik te maken heb met een kunstmatig, getransformeerd persoon.
De partner van een vriendin van mij kwam er pas na een jaar achter...quote:Op woensdag 20 mei 2026 06:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
'Het resultaat'? Je hebt het over een mens, niet over een bananenbroodquote:Op woensdag 20 mei 2026 09:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
De partner van een vriendin van mij kwam er pas na een jaar achter...
Kennelijk kan het resultaat heel goed lukken.
Het bouwresulaat is vaak wel de toets der acceptatie. Zou er misschien niet eens een resultaatverplichting moeten komen voor trans personen? Cisgenders gaan nl. goed op onzichtbare queers.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het resultaat van de transitie.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:10 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
'Het resultaat'? Je hebt het over een mens, niet over een bananenbrood![]()
Het resultaat van de transitie.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:10 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
'Het resultaat'? Je hebt het over een mens, niet over een bananenbrood![]()
Maar dat is toch prima? Dan is Lenny nu een vrouw. Geen transquote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:04 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou, en als iemand vraagt wil je mij voortaan man/ vrouw noemen, die je beetje kent.
Niets mis mee.
Vorig jaar zat in Big Brother een vrouw die geboren was als man.
Hartstikke mooie vrouw, serieus.
Niets mis mee om haar dan een vrouw te noemen, mits je het weet.
Dat kan LHBQT, woke, divers etc noemen..
Maar daar was het gewoon Lenny en Lenny is een mens.
En dan zou ik het vinden als we daar niet een hele maatschappij omheen te hoeven veranderen.
Ben ik ook nog flexibel dat de NS voortaan "beste reiziger" omroept.
Maar ik vertik het dat we straks naar een maatschappij gaan die het mailen met "beste mevrouw, meneer" not done vindt, om welke reden dan ook.
Gewoon normaal doen en kijken naar de mens en naar elkaar.
quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Cisgender is niet passief- aggressief. Is gewoon een term geleend uit de scheikunde. En als jij er een schuldgevoel van krijgt moet je het wat nuchterder beschouwen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[ afbeelding ]
Dit plaatje vertegenwoordigt dat er vaak ook andere problemen schuilgaan met genderdysforie.
Er is bijvoorbeeld bekend dat onder mensen met autisme ook meer mensen zijn met genderdysforie. Dat vind ik overigens niet zo raar, omdat het met autisme moeilijker wordt om je te kunnen aanpassen naar de verwachtingen van de mensen waarmee je opgroeit. Gedrag kopieren om je naar anderen aan te kunnen passen, gaat misschien nog wel, maar om het ook op dezelfde manier te kunnen ervaren zoals de mensen om je heen, wordt een stuk lastiger.
Wat ik ermee wil zeggen. Er kunnen heel veel factoren vanuit de vroege jeugd invloed hebben op het ontstaan van genderdysforie = je oncomfortabel voelen met jouw biologische sekse en jouw genderidentiteit daar niet op kunnen aanpassen.
Mijn idee is dat als je genderdysforie hebt, maar je wilt graag therapie om uit te zoeken waar dat vandaan komt en of het mogelijk is je comfortabeler te voelen met jouw biologische sekse, je hoe dan ook een stellig antwoord krijgt dat dat niet mogelijk is en dat je maar hebt te accepteren dat je transgender bent. En dan wellicht er ook nog achteraan "Ik snap niet waar jij je druk om maakt, want tegenwoordig worden transgenders in de maatschappij geaccepteerd. Wees blij dat je niet in Iran leeft ofzo! Je voelt je ongelukkig met jezelf, omdat je jezelf niet kunt accepteren zoals je bent."
Deze hele situatie heeft sowieso een behoorlijk narcistisch karakter. Er wordt niet naar elkaar geluisterd. Mensen proberen hun overtuigingen aan de ander op te dringen. Als je het waagt om er enige kritiek op te hebben, word je door een bepaalde groep mensen die zich heel erg op de voorgrond dringt, afgesnauwd voor transfoob, gevolgd door zelfmedelijden dat transgenders het zoveel zwaarder in het leven hebben dan cisgenders. (Ook alweer zo'n passief-agressieve term om mensen die geen genderdysforie hebben, op te zadelen met een schuldgevoel.)
Ik heb het niet over conversietherapie. Ik heb het idee dat die zorgvuldigheid er juist te weinig is.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Cisgender is niet passief- aggressief. Is gewoon een term geleend uit de scheikunde. En als jij er een schuldgevoel van krijgt moet je het wat nuchterder beschouwen.
En dat er onderzoek nodig is of er sprake is van comorbiditeit is logisch. Leed voorkomen en zorgvuldigheid zijn belangrijk.
Maar een ongewenst geslacht kun je echt niet wegdenken, net zoals je niemand blij kan maken met een genderrol waar je diegene niet op zit te wachten. Dat is conversietherapie.
Natuurlijk maakt het die mensen gelukkig. Er is ongeveer 2% met spijt heb ik gelezen. En wie ben ik om te twijfelen aan hun oprechtheid, geluk of aan de deskundigheid van de psychiater.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Er zou misschien achter kunnen zitten dat het voor de mensheid op zich een aantrekkelijk idee is dat wij in de toekomst zelf kunnen bepalen of wij als man of als vrouw door het leven gaan. Het is immers al mogelijk om met hormoontherapie en een operatie aan de geslachtsdelen de illusie daarvoor te creeren. En zoals eerder gepost: het resultaat kan erg overtuigend zijn.
Maar maakt dit mensen gelukkig?
Nogmaals, als een transgender 100% zeker weet dat de persoon hierdoor meer in contact is met de ware zelf, juich ik dat alleen maar toe.
Het is maar net hoe je het meet.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:43 schreef Spring_Sale het volgende:
@:koekoekmakto
2% maar?
Google zegt tussen 0.3% en 8%.
Documentaires vertellen weer dat er massale zelfmoord bestaat onder transpersonen.
Dus wat is het nou. Lijkt op manipulatie afhankelijk aan wie je het vraagt.
Zag een transgender lopen en mijn reactie was oe eng hoor. Ben enorm hard weggerendquote:Op donderdag 14 mei 2026 13:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Taalspelletjes heeft geen zin.
Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.
Dat jij het onnatuurlijk vindt valt daar ook onder.
Verder kom je met het angstbeeld dat kinderen genderdysforie wordt aangepraat.
ga toch weg hier als je alleen wil trollenquote:Op woensdag 20 mei 2026 15:09 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Zag een transgender lopen en mijn reactie was oe eng hoor. Ben enorm hard weggerend
Ik vind het woordje 'massale zelfmoord' eerder manipulatie. Maar iedere procent spijt moet goed onderzocht worden. Denk niet dat je het ooit op nul gaat krijgen. Dus dat moeten we maar accepteren.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:43 schreef Spring_Sale het volgende:
@:koekoekmakto
2% maar?
Google zegt tussen 0.3% en 8%.
Documentaires vertellen weer dat er massale zelfmoord bestaat onder transpersonen.
Dus wat is het nou. Lijkt op manipulatie afhankelijk aan wie je het vraagt.
Heb je ook iets tegen de term 'neurotypisch', toevallig?quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:22 schreef DoubleDip het volgende:
Hou nou eens op met die domme term cisgender. Je bent een echte man of echte vrouw, noem dat dan ook zo.
Leg eens uit danquote:Op woensdag 20 mei 2026 18:31 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Heb je ook iets tegen de term 'neurotypisch', toevallig?
Nee. Dat bepaal ik zelf wel. Blijf jij je maar lekker opwinden echte, normale, pure, scharrel, bio, ekologische cisgendert van me. 😘quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:22 schreef DoubleDip het volgende:
Hou nou eens op met die domme term cisgender. Je bent een echte man of echte vrouw, noem dat dan ook zo.
Leg uit?quote:
Wat maakt dat er een term moet worden gebruikt om normaliteit te beschrijven?quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:40 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Leg uit?
Neurotypisch = niet-autistisch (in meeste gevallen) of niet-neurodivers. Dus 'normaal' brein.
Waarom scheikundige termen gebruiken om het geslacht te beschrijven?quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Cisgender is niet passief- aggressief. Is gewoon een term geleend uit de scheikunde. En als jij er een schuldgevoel van krijgt moet je het wat nuchterder beschouwen.
En dat er onderzoek nodig is of er sprake is van comorbiditeit is logisch. Leed voorkomen en zorgvuldigheid zijn belangrijk.
Maar een ongewenst geslacht kun je echt niet wegdenken, net zoals je niemand blij kan maken met een genderrol waar je diegene niet op zit te wachten. Dat is conversietherapie.
Wel vrij massaal volgens de statistieken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:45 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ik vind het woordje 'massale zelfmoord' eerder manipulatie. Maar iedere procent spijt moet goed onderzocht worden. Denk niet dat je het ooit op nul gaat krijgen. Dus dat moeten we maar accepteren.
Weet ik niet. Ik heb dat niet bedacht. Komt uit het Latijn. Trans is 'aan andere zijde' en cis is 'aan deze zijde'quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:32 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Waarom scheikundige termen gebruiken om het geslacht te beschrijven?
😱 Ben dol op betrouwbare statistiek. En considered is not practicedquote:Op woensdag 20 mei 2026 19:38 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wel vrij massaal volgens de statistieken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is normaliteit geen beschrijvend woord?quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wat maakt dat er een term moet worden gebruikt om normaliteit te beschrijven?
De staafgrafiek betreft LGBTQWhatever, niet specifiek transgender.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:38 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Wel vrij massaal volgens de statistieken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is in alle gevallen onnodig. Niet-transgender en transgender werkt prima.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:02 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik heb dat niet bedacht. Komt uit het Latijn. Trans is 'aan andere zijde' en cis is 'aan deze zijde'
Voor deze discussie relevant om het onderscheid te benoemen. Maar in het dagelijks taalgebruik overbodig. Niemand zegt 'Hallo cisgenders, we gaan knallen!' of 'Wie van de transgenders heeft er bingo?'
Klopt, maar er hoeft geen extra beschrijvend woord te komen om normaal te beschrijven.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is normaliteit geen beschrijvend woord?
De bovenste afbeelding heeft het over specifiek transgender en non-binaire mensen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
De staafgrafiek betreft LGBTQWhatever, niet specifiek transgender.
Onder jonge homo's is zelfmoord jarenlang doodsoorzaak nummer 1 geweest.
Geen idee hoe dat tegenwoordig is.
Dat soort cijfers zijn afhankelijk van hoe de samenleving reageert op mensen met een andere geaardheid of genderidentiteit.
Ze kampen iig wel massaal met suïcidale gedachtes.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:04 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
😱 Ben dol op betrouwbare statistiek. En considered is not practiced
Toch gebruik jij daar een beschrijvend woord voor.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:37 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Klopt, maar er hoeft geen extra beschrijvend woord te komen om normaal te beschrijven.
Jij zou wel goed in je vel zitten als je genderdysforie hebt en volgens jezelf dus abnormaal bent...quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:38 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Ze kampen iig wel massaal met suïcidale gedachtes.
Zonder onderbouwing.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:37 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
De bovenste afbeelding heeft het over specifiek transgender en non-binaire mensen.
Doe niet zo autistisch. Normaal is normaal en dat snapt iedereen i.p.v. termen zoals cisgender.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch gebruik jij daar een beschrijvend woord voor.
Het is de vraag wat de oorzaak is van de genderdysforie.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij zou wel goed in je vel zitten als je genderdysforie hebt en volgens jezelf dus abnormaal bent...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |