abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220839269
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:47 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Dat jij het niet ziet, is nou juist het probleem. Je dringt daarmee jouw realiteitsbeleving, hoe jij zou willen dat de realiteit is, op aan anderen. Klopt het als ik bedenk dat jouw motivatie daarachter is: "De ander hoeft maar een ietsiepietsie moeite te doen om mij gelukkiger te maken. Er zouden zoveel mensen die net als ik zich niet voldoende kunnen identificeren met hun biologische sekse daarmee veel ellende bespaard gebleven worden."

Of je nou wel of geen problemen verwacht, het pakt uiteindelijk altijd slecht uit als feiten verdraaid worden.

De feiten zijn in jouw geval:
- Je bent een vrouw. Je voelt je misschien niet helemaal zo, maar je bent het wel. Daarom heb je een lichaam waarin een kind verwekt kan worden en waarmee je 9 maanden later dat kind op de wereld kan zetten. En daarna ben jij hoe dan ook de allerbelangrijkste persoon van dat kind, sowieso tijdens de eerste levensjaren. Pas daarna gaat de vader een belangrijke rol in het leven van het kind spelen die wellicht gelijkwaardig is als die van de moeder maar niet hetzelfde.
- Je ervaart genderdysforie. Ik zou tegen jou kunnen zeggen dat jij dat niet hebt, dat jij je niet moet aanstellen, etc. En dát is denk ik de belangrijkste factor waarom mensen met genderdysforie het leven vaak heel zwaar vinden, omdat zij daarmee miskend worden. Feit is namelijk ook dat zij zelf de enige persoon zijn die kan ervaren hoe zij zich voelen. Een ander kan dat niet ervaren en dus ook niet voor hen bepalen dat zij zich niet comfortabel voelen met hun biologische sekse.

Je hebt uiteraard wel alle vrijheid hoe jij uiting wilt geven aan hoe jij je voelt. Je kan als vrouw nog steeds aan auto's sleutelen en je gemakkelijker voelen bij mannelijke vrienden dan bij vrouwelijke vrienden. Jouw biologische sekse verandert daardoor niet, het zal altijd deel uitmaken van wie jij bent. Ook al vind je het niet leuk om door anderen met mevrouw aangesproken te worden, ze spreken jou zo aan omdat je een vrouw bent. Dat is de realiteit waar niemand iets aan kan veranderen.
Sowieso is iemands geslacht meenemen in de aanspreektitel door mensen bedacht en kan ook door mensen worden veranderd natuurlijk.

Wereldwijd gezien horen wij tot een uitzondering.
De meeste talen kennen geen onderscheid op geslacht.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220839297
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Sowieso is iemands geslacht meenemen in de aanspreektitel door mensen bedacht en kan ook door mensen worden veranderd natuurlijk.

Wereldwijd gezien horen wij tot een uitzondering.
De meeste talen kennen geen onderscheid op geslacht.

Wat is jouw punt?
pi_220839351
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Wat is jouw punt?
Dat het wel degelijk mogelijk is om aanspreektitels te veranderen.
pi_220839352
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Pre-cies.

En ook is het (deels) de verantwoordelijkheid van de aangesproken persoon om in te grijpen als die ergens een issue mee heeft. Tenzij het expres constant fout wordt gedaan, maar dan is dat gewoonweg pestgedrag.

Voorbeeld van eerder: artiesten die in hun rider hun pronouns vermelden. Dat betekent niet automatisch dat iedereen ineens geen fouten meer maakt, maar wel dat (bijvoorbeeld) technici weten dat er íemand in de band is die hen erop aan kan spreken. En technici spreken elkaar (bij 'mijn' poppodium in ieder geval) er ook op aan. Gewoon: "Je zei net 'he' toen je het over Iain had, volgens mij gebruikt 'ie 'they'". En dan gaat iedereen gewoon door met hun dag. Helemaal geen big deal, geen mens overboord. Maar door elkaar hierop te wijzen, voelt Iain (in dit geval) zich meer thuis. En dat is ons doel.
Mon 'en!
pi_220839760
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat het wel degelijk mogelijk is om aanspreektitels te veranderen.
Volgens mij wil jij gewoon jouw gelijk krijgen en grijp jij nu argumenten aan die helemaal nergens op slaan. Als ik jou zou geloven, dan zou ik de Duitsers in tegenstelling tot Nederlanders seksistischer vinden, omdat ze in hun taal onderscheid maken tussen mannelijke en vrouwelijke lidwoorden. Waar slaat dat op?

Je hebt wel gelijk dat een taal bedacht is door mensen. Bij het basis-onderwijs zoals ik dat meegemaakt heb, worden bijvoorbeeld de aanspreektitels juffrouw en meester gebruikt en bij het middelbare onderwijs werd dat docent en docente. Die woorden worden alleen maar gebruikt om in de communicatie naar elkaar duidelijk te maken of het om een man of een vrouw gaat; er zit verder geen intentie achter om mensen te beledigen of te kwetsen.

Als jij je om welke reden dan ook ongemakkelijk voelt om aangesproken te worden n.a.v. jouw biologische sekse, dan is dat jouw probleem en andere mensen zijn jou daartoe helemaal geen verantwoordelijkheid verschuldigd. Het probleem wordt daarbij ook niet opgelost om andere mensen te verplichten jou aan te spreken op de manier zoals jij dat liever zou willen.

Jouw problemen los je wel op door te leren accepteren wie je bent. Aangezien dat bij genderdysforie wel heel moeilijk kan zijn, omdat mensen daarbij vaak worstelen met schaamte, ben ik absoluut voorstander dat genderdysforie op zich wel serieus genomen moet worden, dat erover gediscussieerd kan worden, dat iedereen zijn eerlijke mening daarover kan uiten + dat een mening van anderen waar een bepaalde groep het niet mee eens bent, ook aangehoord worden en dat er in ieder geval over wordt nagedacht. Want dat leidt namelijk tot nieuwe inzichten. Waar het hoe dan ook om gaat, is dat mensen zich gelukkig kunnen voelen met zichzelf.

Ik ben daarom overigens wel benieuwd om van iemand die transgender is en een operatie heeft ondergaan, te horen hoe die persoon het ervaart. Het zou misschien kunnen dat ik daarbij iets nog niet begrijp.
pi_220839821
Even 9 pagina's overslaan om dit topic toe te juichen. Het begrip Gender is overbodig als we stopen om stereotiepen te plakken op sekse. Er is niks wokes aan om jezelf trans te noemen, dat is eigenlijk erkennen dat er een heel duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen. En door daar ineens het woord gender op te plakken lost de kortzichtigheid niet op.

Nee, er zijn vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe mannelijk of vrouwelijk je binnen je sekse bent is dan weer niet binair, maar heerlijk divers.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_220839983
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:20 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Volgens mij wil jij gewoon jouw gelijk krijgen en grijp jij nu argumenten aan die helemaal nergens op slaan. Als ik jou zou geloven, dan zou ik de Duitsers in tegenstelling tot Nederlanders seksistischer vinden, omdat ze in hun taal onderscheid maken tussen mannelijke en vrouwelijke lidwoorden. Waar slaat dat op?

Je hebt wel gelijk dat een taal bedacht is door mensen. Bij het basis-onderwijs zoals ik dat meegemaakt heb, worden bijvoorbeeld de aanspreektitels juffrouw en meester gebruikt en bij het middelbare onderwijs werd dat docent en docente. Die woorden worden alleen maar gebruikt om in de communicatie naar elkaar duidelijk te maken of het om een man of een vrouw gaat; er zit verder geen intentie achter om mensen te beledigen of te kwetsen.

Als jij je om welke reden dan ook ongemakkelijk voelt om aangesproken te worden n.a.v. jouw biologische sekse, dan is dat jouw probleem en andere mensen zijn jou daartoe helemaal geen verantwoordelijkheid verschuldigd. Het probleem wordt daarbij ook niet opgelost om andere mensen te verplichten jou aan te spreken op de manier zoals jij dat liever zou willen.

Jouw problemen los je wel op door te leren accepteren wie je bent. Aangezien dat bij genderdysforie wel heel moeilijk kan zijn, omdat mensen daarbij vaak worstelen met schaamte, ben ik absoluut voorstander dat genderdysforie op zich wel serieus genomen moet worden, dat erover gediscussieerd kan worden, dat iedereen zijn eerlijke mening daarover kan uiten + dat een mening van anderen waar een bepaalde groep het niet mee eens bent, ook aangehoord worden en dat er in ieder geval over wordt nagedacht. Want dat leidt namelijk tot nieuwe inzichten. Waar het hoe dan ook om gaat, is dat mensen zich gelukkig kunnen voelen met zichzelf.

Ik ben daarom overigens wel benieuwd om van iemand die transgender is en een operatie heeft ondergaan, te horen hoe die persoon het ervaart. Het zou misschien kunnen dat ik daarbij iets nog niet begrijp.
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen is

Mijn punt is dat het wel is te veranderen, omdat taal door mensen is bedacht en continu aan verandering onderhevig is.
Het is een kwestie van of de wil om te veranderen er is.

Je geeft zelf al aan dat in Duitsland er mannelijke en vrouwelijke lidwoorden zijn. In Nederlands hebben we die niet.
Dus het gaat om keuzes die zijn gemaakt.
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 15:25:26 #233
441859 crew  Lenny77
pi_220840288
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 10:42 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik zeg toch niet dat je 'dinges' moet gebruiken? Maar gewoon: "Hallo, volgens mij liet u wat vallen" (of iets vergelijkbaars. Begroeting + boodschap. Je bent vast wel creatief genoeg hiervoor :))

Mijn punt is dat die hele 'meneer/mevrouw'-onzin 90% van de tijd totaal overbodig is. Op straat kun je dit volledig schrappen, denk ik.
Bij een telefoongesprek met een klantenservice denk ik hetzelfde. Ik had laatst zelfs een klantenservice-medewerker die me 'mevrouwtje' noemde, in een gesprek over een technologisch probleem. Toen moest ik me oprecht inhouden.

En waarom moet een tandarts/huisarts mij uit de wachtkamer roepen als "Mevrouw <achternaam>!", in plaats van "<Voornaam>"? We kennen elkaar al 10+ jaar, we spreken elkaar in de behandelkamer al jaren met jij/voornaam aan.. Ik snáp dat gewoon niet.

Bij een afspraak met UWV (ofzo) ken ik de gesprekspartner doorgaans niet, in die formelere setting (vind ik het nog steeds irritant, maar) begrijp ik het enigszins.
Pure beleefdheid. Ik roep mensen ook af met mevr en mr plus achternaam.
Dat is er zo ingestampt en dat gaat er niet zo snel uit.
Misschien de nieuwe generaties daar verder in geraken?
Of net niet als je leest hoe fel de jeugd terug aan het grijpen is naar het oude conservatieve.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 15:28:27 #234
441859 crew  Lenny77
pi_220840298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed begin :)
Hoezo is dit onbeschoft? Je kan dit toch op een nette en beleefde manier doen?
Het is toch hun 'keuze' om door de transitie te gaan? Dan mag die vraag ook gesteld worden lijkt mij?
Vind je het beter dat de ander nietsvermoedend er vanuit gaat dat ze een biologische vrouw is en er pas na een paar maanden achter komt als ze in bed kruipen?
pi_220840446
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Pure beleefdheid. Ik roep mensen ook af met mevr en mr plus achternaam.
Dat is er zo ingestampt en dat gaat er niet zo snel uit.
Misschien de nieuwe generaties daar verder in geraken?
Of net niet als je leest hoe fel de jeugd terug aan het grijpen is naar het oude conservatieve.
Ik ben het met je eens. Meneer en mevrouw zijn gewoon normale beleefdheidsvormen. De meeste mensen gebruiken dat automatisch en zonder verkeerde intenties. Je kunt ook moeilijk verwachten dat iedereen direct weet hoe iemand aangesproken wil worden puur op basis van een eerste indruk.
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 16:04:15 #236
38824 crew  Droopie
pi_220840638
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:28 schreef Multatilu het volgende:
Even 9 pagina's overslaan om dit topic toe te juichen. Het begrip Gender is overbodig als we stopen om stereotiepen te plakken op sekse. Er is niks wokes aan om jezelf trans te noemen, dat is eigenlijk erkennen dat er een heel duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen. En door daar ineens het woord gender op te plakken lost de kortzichtigheid niet op.

Nee, er zijn vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen. Hoe mannelijk of vrouwelijk je binnen je sekse bent is dan weer niet binair, maar heerlijk divers.
Nou, en als iemand vraagt wil je mij voortaan man/ vrouw noemen, die je beetje kent.
Niets mis mee.

Vorig jaar zat in Big Brother een vrouw die geboren was als man.
Hartstikke mooie vrouw, serieus.

Niets mis mee om haar dan een vrouw te noemen, mits je het weet.

Dat kan LHBQT, woke, divers etc noemen..
Maar daar was het gewoon Lenny en Lenny is een mens.

En dan zou ik het vinden als we daar niet een hele maatschappij omheen te hoeven veranderen.

Ben ik ook nog flexibel dat de NS voortaan "beste reiziger" omroept.

Maar ik vertik het dat we straks naar een maatschappij gaan die het mailen met "beste mevrouw, meneer" not done vindt, om welke reden dan ook.

Gewoon normaal doen en kijken naar de mens en naar elkaar.
Hell To The Liars
pi_220840815
Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij overhoop hoeft voor 'ons', want niet-gendertypischen zijn zwaar in de minderheid (1-2% van de bevolking). Ik vraag alleen of mijn omgeving (en mijn tandarts die ik al tien jaar ken) mijn voornaam wil gebruiken als ze me nodig hebben, in plaats van mevrouw/zus/meid/vriendin etc.
Mon 'en!
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 16:39:02 #238
441859 crew  Lenny77
pi_220840923
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:25 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zeg ook niet dat de hele maatschappij overhoop hoeft voor 'ons', want niet-gendertypischen zijn zwaar in de minderheid (1-2% van de bevolking). Ik vraag alleen of mijn omgeving (en mijn tandarts die ik al tien jaar ken) mijn voornaam wil gebruiken als ze me nodig hebben, in plaats van mevrouw/zus/meid/vriendin etc.
Maar je roept in een wachtzaal niemand af met de voornaam want dat is onbeleefd. Ook al ken je die persoon al 10 jaar. Dan maak je ook een onderscheid tussen de patiënten, waarom die met de voornaam en mij met de familie naam?
En alleen familienaam afroepen is ook onbeleefd dus ja... Wat moet je dan?
pi_220841054
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:39 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar je roept in een wachtzaal niemand af met de voornaam want dat is onbeleefd. Ook al ken je die persoon al 10 jaar. Dan maak je ook een onderscheid tussen de patiënten, waarom die met de voornaam en mij met de familie naam?
En alleen familienaam afroepen is ook onbeleefd dus ja... Wat moet je dan?
Mijn tandarts zegt "hallo, <voornaam>, kom verder" tegen meerdere mensen. Dat vind ik niet onbeleefd. Maar ik snap je punt, wel. Ik vind het gewoon stom dat we daar (in het Nederlands) geen oplossing voor hebben.
Mon 'en!
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 17:01:57 #240
441859 crew  Lenny77
pi_220841086
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Mijn tandarts zegt "hallo, <voornaam>, kom verder" tegen meerdere mensen. Dat vind ik niet onbeleefd. Maar ik snap je punt, wel. Ik vind het gewoon stom dat we daar (in het Nederlands) geen oplossing voor hebben.
Oh dat is hier in België ondenkbaar.
Onze beleefdheidsnormen zijn dan nog strenger dan bij jullie.

Ik zou ook geen alternatief weten eerlijk gezegd.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 17:42:26 #241
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220841357
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:54 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Mijn tandarts doet de deur van de behandelkamer open en zegt dan op zachte toon: "meneer [achternaam]", dus tamelijk zakelijk. Als de deur dicht is vraagt hij hoe het met mij gaat en vraag ik weer terug hoe het met hem gaat. Formeel, typisch Nederlands en ik vind het goed zo. Ik kom daar niet voor een feestje maar om een mens in mijn mond te laten wroeten.

Ik zou het enorm storend vinden om aangesproken te worden met "patiënt [achternaam]."
pi_220841366
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:25 schreef bloempjuh het volgende:
Je kan uiteraard wel vragen aan mensen die je kent of ze jou met jouw naam aanspreken en daarbij toelichten dat je het niet prettig vindt om met mevrouw aangesproken te worden. In dat geval zie ik daar geen problemen in.

Ik dacht dat jij zoiets ook verwacht van mensen die jou niet kennen. Als ik in jouw paspoort zou lezen dat jij bijvoorbeeld Anja de Vries heet en ik ken jou persoonlijk niet, dan zou ik jou roepen als mevrouw de Vries, ook omdat het anderen dan niks aangaat wat jouw voornaam is.

Als jij daarna zou vragen of ik jou de volgende keer wel oproep met Anja, hangt het er vanaf of ik het kan onthouden. Ik zou wel uitleggen dat ik uit beleefdheidsvorm in principe iedereen met meneer of mevrouw zou oproepen gevolgd door achternaam, omdat het de gebruikelijke norm is waarover in de praktijk de minste misverstanden ontstaan. Als het systeem het toelaat, zou ik zelfs een aantekening erbij willen maken dat jij in het vervolg liever met voornaam opgeroepen wilt worden. Alleen ik garandeer je niet of het gaat lukken.

Tijdens het gesprek zelf spreek ik je wel aan op de manier zoals jij wilt ... als je het tenminste aangeeft. Als jij dan nadrukkelijk benoemt met Anja aangesproken te willen worden en dat jij je bij mevrouw ongemakkelijk voelt, zie ik geen reden waarom ik dat niet zou respecteren.
pi_220841390
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar ik zie niet in waarom dat zou moeten botsen.
Een ander kan niet voor jou bepalen waar je op valt.

Het komt ook wat geforceerd over.

Alsof je bepaalde verplichtingen hebt.

Wat het genderaspect betreft:
Je hebt verschillende transgenders: van trans die zich enkel kleden op een bepaalde manier tot trans die volledig in transitie zijn gegaan.

In die zin vind ik het eerder raar dat anderen ervan uit gaan dat als je zegt hetero te zijn, dat je dan ook op transvrouwen moet vallen.
Dat van waar ik op val was een voorbeeld, dat was mijn punt helemaal nie.....ach laat ook maar
pi_220841409
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Je kan uiteraard wel vragen aan mensen die je kent of ze jou met jouw naam aanspreken en daarbij toelichten dat je het niet prettig vindt om met mevrouw aangesproken te worden. In dat geval zie ik daar geen problemen in.

Ik dacht dat jij zoiets ook verwacht van mensen die jou niet kennen. Als ik in jouw paspoort zou lezen dat jij bijvoorbeeld Anja de Vries heet en ik ken jou persoonlijk niet, dan zou ik jou roepen als mevrouw de Vries, ook omdat het anderen dan niks aangaat wat jouw voornaam is.

Als jij daarna zou vragen of ik jou de volgende keer wel oproep met Anja, hangt het er vanaf of ik het kan onthouden. Ik zou wel uitleggen dat ik uit beleefdheidsvorm in principe iedereen met meneer of mevrouw zou oproepen gevolgd door achternaam, omdat het de gebruikelijke norm is waarover in de praktijk de minste misverstanden ontstaan. Als het systeem het toelaat, zou ik zelfs een aantekening erbij willen maken dat jij in het vervolg liever met voornaam opgeroepen wilt worden. Alleen ik garandeer je niet of het gaat lukken.

Tijdens het gesprek zelf spreek ik je wel aan op de manier zoals jij wilt ... als je het tenminste aangeeft. Als jij dan nadrukkelijk benoemt met Anja aangesproken te willen worden en dat jij je bij mevrouw ongemakkelijk voelt, zie ik geen reden waarom ik dat niet zou respecteren.
Dat is precies wat ik 'verwacht'. Niet meer. ^O^
Mon 'en!
pi_220841426
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:48 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen is

Mijn punt is dat het wel is te veranderen, omdat taal door mensen is bedacht en continu aan verandering onderhevig is.
Het is een kwestie van of de wil om te veranderen er is.

Je geeft zelf al aan dat in Duitsland er mannelijke en vrouwelijke lidwoorden zijn. In Nederlands hebben we die niet.
Dus het gaat om keuzes die zijn gemaakt.
Mijn punt is dat je niet de biologische sekse kan veranderen en dat wij niet in de maatschappij de realiteit moeten verdraaien met de bedoeling een bepaalde groep mensen niet te willen kwetsen.

Als je eruitziet als een man, zal je op die manier aangesproken worden. Zie je eruit als een vrouw, dan word je op die manier aangesproken.

Ik zou het absurd vinden als wij voortaan uit principe niemand met mevrouw noch meneer aanspreken, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat die persoon zich daarbij gekwetst voelt.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:00:46 #246
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220841511
Ik vind de huidige genderwaanzin een groot maatschappelijk probleem. Het is compleet doorgeslagen cultuur. Uiteindelijk waait het wel weer over en praten we straks weer over mannen, vrouwen en foutjes van de natuur. Alle 3 zijn mij even lief, overigens, maar de laatste categorie is en blijft een afwijking van honderdduizenden jaren evolutie van de mensheid.
pi_220841521
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:51 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Mijn punt is dat je niet de biologische sekse kan veranderen en dat wij niet in de maatschappij de realiteit moeten verdraaien met de bedoeling een bepaalde groep mensen niet te willen kwetsen.

Als je eruitziet als een man, zal je op die manier aangesproken worden. Zie je eruit als een vrouw, dan word je op die manier aangesproken.

Ik zou het absurd vinden als wij voortaan uit principe niemand met mevrouw noch meneer aanspreken, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat die persoon zich daarbij gekwetst voelt.
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.
De NS heeft dat mooi opgelost: die zegt: "Beste reizigers".
pi_220841540
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:47 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Dat van waar ik op val was een voorbeeld, dat was mijn punt helemaal nie.....ach laat ook maar
Als dat voorbeeld niet op je punt aansluit, dan was dat geen goed voorbeeld ;)
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:04:15 #249
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220841550
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.
De NS heeft dat mooi opgelost: die zegt: "Beste reizigers".
Ik vind het juist raar. De mensheid bestaat uit mannen en vrouwen. Dat was bij de Neandertalers ook al zo.
pi_220841579
Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

Dit past ook wel in het topic. De hoofdpersoon in de film is Pat en mensen kunnen niet zien of Pat en man of een vrouw is. Daarover raken ze allemaal op een absurde manier gefrustreerd en proberen ze erachter te komen met vragen in de trant van: "Toen jij geboren werd, hadden de beschuitjes toen roze of blauwe muisjes?" En dan kan je een antwoord verwachten als "Mijn moeder beviel van een drieling. Mijn broer en zus werden toen ook geboren, dus er werden beschuitjes uitgedeeld met zowel roze als blauwe muisjes."

De film flopte. Toch voelen tegenwoordig mensen die zich als non-binair identificeren zich hierdoor beledigd, omdat Pat zo'n raar typetje is. Terwijl er helemaal niet mee wordt geimpliceerd dat iedereen die zich androgyn voelt net zo raar is als Pat. Bij de personage Chris in de film weet de omgeving ook niet of Chris een man of vrouw is, maar heeft een heel andere persoonlijkheid als Pat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')