Wat mensen vaak niet begrijpen: Lekker boeiend, maak fouten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
Als je kinderen zou krijgen, of al hebt, zou je diegene een non-binaire opvoeding geven? Zou dat niet juist voor 'genderdysforie' zorgen? Aangezien >98% van de samenleving zichzelf wel ziet als het biologische geslacht. Verder vaart de maatschappij op het biologische geslacht. Jongens met iets te lang haar of een vrouwelijke uitstraling werden al gepest in de eerste groepen van de basisschool (wat natuurlijk niet kan, aangezien ik voor gender non-conforming ben, maar het vindt helaas wel plaats). Als diegene zou zeggen dat die half meisje voelt, dan levert dat vaak wel problemen op school op en wordt diegene belachelijk gemaakt. En dat vanwege iets wat vaak nurture is i.p.v. nature.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."
Ik (puur persoonlijke mening, zeg niet dat dit een feit is of voor iedereen geldt) denk dus dat dit een vaststelling is die niet voor iedereen klopt.
Het feit dat de vroedvrouw (geen arts, want thuisbevallingen waren normaal in 1984) mijn uiterlijk geslachtsorgaan zag en toen "ah, een dochter!" riep, bepaalde toen accuut dat er een roze strik om de houten ooievaar in de tuin kwam, de bouwblokken gingen de zolder op ('misschien komt er ooit een zoon') en de eerste roze teddybeer werd aangekocht.
Natuurlijk is dit 'nou eenmaal zoals het gaat in onze cultuur'. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat iemand als Kori Doti (Canadese ouder van compleet genderneutraal kind) het bij het juiste eind heeft: een kind is een kind. Laat die lekker zelf uitvogelen of die in een genderrol past. Natuurlijk geeft dat administratieve rompslomp, maar dat is dan maar zo.
En ik zei ook al, ik vind de X in paspoort veel teveel gedoe voor mezelf. Die ene keer per jaar dat ik mijn paspoort nodig heb.. lekker boeiend. Maar als het makkelijker aan te passen zou zijn (en overal geaccepteerd), ja graag.
'Al die X-jes in minder woke landen'.. Ja, die hebben gewoonweg die optie niet. Dus dan kies je een van de twee opties die er wel zijn, ook al passen ze beiden niet.
Die dokter of voedvrouw stelt niet je gender vast, die stelt je biologische geslacht vast. Het is erg belangrijk voor je medische gegevens dat je biologische geslacht bekend is, want als je een keer in het ziekenhuis terecht komt, is dat vrij belangrijke informatie voor diagnose en behandeling van bepaalde aandoeningen. De arts heeft helemaal niets aan je gender, dat is meer relevante informatie voor bijvoorbeeld de psycholoogquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."
Ik (puur persoonlijke mening, zeg niet dat dit een feit is of voor iedereen geldt) denk dus dat dit een vaststelling is die niet voor iedereen klopt.
Het feit dat de vroedvrouw (geen arts, want thuisbevallingen waren normaal in 1984) mijn uiterlijk geslachtsorgaan zag en toen "ah, een dochter!" riep, bepaalde toen accuut dat er een roze strik om de houten ooievaar in de tuin kwam, de bouwblokken gingen de zolder op ('misschien komt er ooit een zoon') en de eerste roze teddybeer werd aangekocht.
Natuurlijk is dit 'nou eenmaal zoals het gaat in onze cultuur'. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat iemand als Kori Doti (Canadese ouder van compleet genderneutraal kind) het bij het juiste eind heeft: een kind is een kind. Laat die lekker zelf uitvogelen of die in een genderrol past. Natuurlijk geeft dat administratieve rompslomp, maar dat is dan maar zo.
En ik zei ook al, ik vind de X in paspoort veel teveel gedoe voor mezelf. Die ene keer per jaar dat ik mijn paspoort nodig heb.. lekker boeiend. Maar als het makkelijker aan te passen zou zijn (en overal geaccepteerd), ja graag.
'Al die X-jes in minder woke landen'.. Ja, die hebben gewoonweg die optie niet. Dus dan kies je een van de twee opties die er wel zijn, ook al passen ze beiden niet.
Je spreekt iemand toch niet aan met 'hen'? Je praat óver iemand met het woord 'hen'.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
Ja, wie zegt dat iedereen dat niet doet? Het punt is dat iedereen het maar fout blijft doen, ondanks dat het echt hun intentie is om het goed te doenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:21 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Wat mensen vaak niet begrijpen: Lekker boeiend, maak fouten.
Jan loopt daar, dat vindt hij fijn, dat maakt hem blij.
-> "Maar Jan is geen hij/hem!"
-> Oh ja, sorry Jan. Jan loopt daar, dat vindt Jan/die fijn, dat maakt Jan/die blij.
Natuurlijk werkt taal niet altijd vlekkeloos. Maar (net als wanneer je iemand per ongeluk Peter noemt, terwijl die persoon Jan heet) je kunt toch gewoon 'sorry' zeggen, jezelf verbeteren en doorgaan met je dag?
Ja. Maar ik heb (bewust) geen kinderen, dus deze discussie is puur hypothetisch.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:25 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Als je kinderen zou krijgen, of al hebt, zou je diegene een non-binaire opvoeding geven? Zou dat niet juist voor 'genderdysforie' zorgen? Aangezien >98% van de samenleving zichzelf wel ziet als het biologische geslacht. Verder vaart de maatschappij op het biologische geslacht. Jongens met iets te lang haar of een vrouwelijke uitstraling werden al gepest in de eerste groepen van de basisschool (wat natuurlijk niet kan, aangezien ik voor gender non-conforming ben, maar het vindt helaas wel plaats). Als diegene zou zeggen dat die half meisje voelt, dan levert dat vaak wel problemen op school op en wordt diegene belachelijk gemaakt. En dat vanwege iets wat vaak nurture is i.p.v. nature.
Dan is er toch geen probleem?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:33 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ja, wie zegt dat iedereen dat niet doet? Het punt is dat iedereen het maar fout blijft doen, ondanks dat het echt hun intentie is om het goed te doen
Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:45 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ken iemand die oprecht een niet-passende voornaam heeft. Laten we 'Jan' zeggen. Iedereen noemt deze persoon Peter, al 50+ jaar, elke keer zegt die met een glimlach: "Peter? Nee, ik heet Jan. Wat wou je ook alweer zeggen?"
Jan/Peter is niet diens echte naam.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:11 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat slaat helemaal nergens op.
Wat is nou weer een niet-passende voornaam? Alsof iemand een generiek 'Jan' hoofd of 'Peter' hoofd heeft
Meen je deze pure onzin nou serieus?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:22 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Jan/Peter is niet diens echte naam.
Maar ja, zeker kan iemand (bijvoorbeeld) Reinoudt heten en er uit zien als een Karel. Denk je niet?
Nee, zoals ik al zei: Dat slaat nergens op.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:22 schreef bloempjuh het volgende:
Maar ja, zeker kan iemand (bijvoorbeeld) Reinoudt heten en er uit zien als een Karel. Denk je niet?
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat waar je op valt was niet mijn punt, dat was een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken. Ik weet niet hoe ik mn punt nog duidelijker kan uitleggen, dus welk gedeelte begreep je precies niet?
Dat las ik ook, ja.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Stel dat iemand iets laat vallen, maar ziet het niet. Dan zeg ik eigelijk altijd: Meneer/Mevrouw, u laat wat vallen. Niet 'Dinges', u laat wat vallen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:
Anyways, back ontopic:
Leg mij nog even een keer uit: hoe is het een maatschappelijk probleem als je 1x per week je excuses aanbiedt omdat je iemand 'mevrouw' noemt die die term niet relaxed vindt?
En waarom is het zo'n megagroot probleem als je iemand op straat tegenkomt waarbij je niet direct weet: meneer/mevrouw/<iets anders>? Wat is er mis met "Goedemiddag, <boodschap>", in plaats van "Goedemiddag meneer/mevrouw, <boodschap>"?
Ik zeg toch niet dat je 'dinges' moet gebruiken? Maar gewoon: "Hallo, volgens mij liet u wat vallen" (of iets vergelijkbaars. Begroeting + boodschap. Je bent vast wel creatief genoeg hiervoorquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Stel dat iemand iets laat vallen, maar ziet het niet. Dan zeg ik eigelijk altijd: Meneer/Mevrouw, u laat wat vallen. Niet 'Dinges', u laat wat vallen.
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij komt met een uitleg dat je hetero bent en dus op biologische vrouwen valt.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dus, herhaling van bovenstaande vraag.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsen
Heb nog nooit meegemaakt dat iemand die ik aantrekkelijk vind geen biologische vrouw is. Maar vrijwel altijd kan ik dat wel goed inschatten, in de gevallen dat ik dat niet kan, ga ik voor de zekerheid ervanuit dat het geen bio vrouw is en laat ik het verder voor wat het is. Ga mensen die vraag niet stellenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:57 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dus, herhaling van bovenstaande vraag.
Is jouw openingsvraag "Ben je als vrouw geboren?", als je iemand ziet die je aantrekkelijk vindt? Of vraag je direct of ze hun broek even kunnen uittrekken voor een check? (Dat was een GRAPJE)
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed beginquote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:06 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Heb nog nooit meegemaakt dat iemand die ik aantrekkelijk vind geen biologische vrouw is. Maar vrijwel altijd kan ik dat wel goed inschatten, in de gevallen dat ik dat niet kan, ga ik voor de zekerheid ervanuit dat het geen bio vrouw is en laat ik het verder voor wat het is. Ga mensen die vraag niet stellen
Jep. Goed begin van wat trouwens?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed begin
Maar ik zie niet in waarom dat zou moeten botsen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:55 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was een voorbeeld, ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. Het gaat er inderdaad om dat voor mij de biologie component er toe doet, en voor iemand anders de gender component, en dat dat kan botsen
Dat jij het niet ziet, is nou juist het probleem. Je dringt daarmee jouw realiteitsbeleving, hoe jij zou willen dat de realiteit is, op aan anderen. Klopt het als ik bedenk dat jouw motivatie daarachter is: "De ander hoeft maar een ietsiepietsie moeite te doen om mij gelukkiger te maken. Er zouden zoveel mensen die net als ik zich niet voldoende kunnen identificeren met hun biologische sekse daarmee veel ellende bespaard gebleven worden."quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:30 schreef bloempjuh het volgende:
Wijs mij het probleem waardoor het gesprek jouw complete leven om zeep helpt. Ik zíe het namelijk niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |