abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:19:08 #1
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_220723351
In plaats van kinderen te leren dat ze blij en gelukkig mogen zijn met hun lichaam, dat meisjes best mogen klimmen en jongens best met poppen mogen spelen en dat er geen ideaalbeeld bestaat van wat een man of een vrouw is, worden kinderen al op jonge leeftijd op scholen verteld dat ze trans kunnen zijn als ze afwijken van de geslachtsnorm. Inmiddels is het net zo normaal voor kinderen om te zeggen 'ik wil een meisje worden' als 'ik wil later piloot worden,' en daar ligt het probleem juist. Ook dragen sociale media en het gevoel om ergens bij te horen (de transgender-community) hieraan bij, dat verklaart ook waarom genderdysforie meer prevalent is onder mensen met autisme. De bekende data, zoals de grafiek die aan deze post is toegevoegd, laat zien dat er in 2014 weinig verschil zat in hoeverre genderdysforie voorkomt tussen jongvolwassenen en oudere mensen. In 2021 is er juist een significante discrepantie tussen de leeftijdsgroepen.

Genderdysforie is een probleem dat is ontstaan door de maatschappij.

Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
pi_220723377
Meer zichtbaarheid betekent niet automatisch dat iets door de maatschappij wordt veroorzaakt. Vroeger leken autisme, depressie en homoseksualiteit ook ‘zeldzamer’ omdat minder mensen ervoor uitkwamen of werden herkend.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:25:18 #3
490410 Dr8gonOfLife
pi_220723440
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Thaddeus het volgende:
Meer zichtbaarheid betekent niet automatisch dat iets door de maatschappij wordt veroorzaakt. Vroeger leken autisme, depressie en homoseksualiteit ook ‘zeldzamer’ omdat minder mensen ervoor uitkwamen of werden herkend.
Een exponentiele groei per jaar lijkt mij niet echt in lijn met meer zichtbaarheid. Meer zichtbaarheid gebeurd over een wat langere periode, niet over een periode van 2 á 3 jaar. Verder is het aantal gevallen met rapid onset gender dysphoria best wel fors gestegen.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:27:21 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220723480
Linkse woke ideologie die de politiek niet wil laten gaan. Ik heb best wat transgenders leren kennen in Bij1 van Sylvana Simmons, het zijn boze mensen met autisme die rebelleren tegen de waarheid.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:37:11 #5
490410 Dr8gonOfLife
pi_220723610
Het zijn ook veel vaker vrouwen dan mannen, een stevige onevenwichtige verhouding. Vanaf de lockdowns uiteraard een stijging, want toen brachten jongeren en jongvolwassenen veel meer tijd door op sociale media.

dinsdag 5 mei 2026 @ 20:38:07 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220723621
Linkshandigheid is ontstaan door de maatschappij.

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220723636
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:

[ [url=https://datawrapper.de/cdn-cgi/image/quality=85,width=1135,f=auto,fit=cover/https://kirby.datawrapper(...)dness.jpg]afbeelding[/url] ]
Hou mij er buiten aub :P
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:00 #8
490410 Dr8gonOfLife
pi_220723637
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:

[ [url=https://datawrapper.de/cdn-cgi/image/quality=85,width=1135,f=auto,fit=cover/https://kirby.datawrapper(...)dness.jpg]afbeelding[/url] ]
Linkshandigheid is wel even wat anders dan de biologische waarheid opzij schuiven.
pi_220723682
Dr8gonOfLife en K_W, wat een ongewoon bondgenootschap.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:14:25 #10
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220723960
De explosieve toename van mensen met de waanbeelden als van TS vind ik eerlijk gezegd schokkender dan de toename van genderdysforie.

Bij genderdysforie heb je alleen jezelf ermee. Sneu zat, maar van types als TS heeft iedereen last
Laffe huichelaar
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:34:54 #11
490410 Dr8gonOfLife
pi_220724180
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:14 schreef timmmmm het volgende:
De explosieve toename van mensen met de waanbeelden als van TS vind ik eerlijk gezegd schokkender dan de toename van genderdysforie.

Bij genderdysforie heb je alleen jezelf ermee. Sneu zat, maar van types als TS heeft iedereen last
Bij genderdysforie moet de gehele wereld zich aanpassen aan 2% van de samenleving.

En best wel erg en eng om zo te refereren aan mensen met een andere mening.
pi_220724229
TS heeft een ziekelijke obsessie met een paar terugkerende onderwerpen.
pi_220724248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Thaddeus het volgende:
Pluto was voor 1930 ook niet bekend, toch was dat er toen ook al.
pi_220724277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:34 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Bij genderdysforie moet de gehele wereld zich aanpassen aan 2% van de samenleving.

Nou, wat voor aanpassingen heb jij gedaan?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:43:55 #15
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220724281
quote:

[..]

Ik ben het met je eens dat het probleem zit bij mensen die anderen willen veranderen. Jij zoekt het alleen in de verkeerde groep.

Die mensen willen zichzelf veranderen. De walgelijke types waar ik het in mijn post over heb, die willen hun meninkje aan anderen opdringen en zijn overal aan het ijlen hoe erg het wel niet voor hen en voor de samenleving is dat anderen ergens last van hebben.

Vooraan staan om af te geven op mensen die met zo'n groot vraagstuk worstelen... Je moet het maar durven.
Laffe huichelaar
pi_220724398
quote:
worden kinderen al op jonge leeftijd op scholen verteld dat ze trans kunnen zijn als ze afwijken van de geslachtsnorm. Inmiddels is het net zo normaal voor kinderen om te zeggen 'ik wil een meisje worden' als 'ik wil later piloot worden,' en daar ligt het probleem juist.
O ja? Bron?
Over welk probleem heb jij het nu dan weer?
pi_220724413
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Linkse woke ideologie die de politiek niet wil laten gaan. Ik heb best wat transgenders leren kennen in Bij1 van Sylvana Simmons, het zijn boze mensen met autisme die rebelleren tegen de waarheid.
Welke waarheid?
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 22:03:03 #18
441859 crew  Lenny77
pi_220724458
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Pluto was voor 1930 ook niet bekend, toch was dat er toen ook al.
En ondertussen zelfs niet eens meer een planeet -O-
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220724484
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:03 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En ondertussen zelfs niet eens meer een planeet -O-
Wat erg he?

:+
pi_220724754
quote:

[..]

Nee hoor.
En het spijt me voor jou, maar de wereld is vol met mensen die een andere mening hebben dan jij.
Maakt jou niet beter of slechter dan de gemiddelde mens, maar je bent wel iemand waarvan er 13 in een dozijn gaan.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 22:43:51 #21
156258 Metalfrost
dude, what
pi_220724806
quote:

[..]

Het is één ding om je wat aan te trekken van hoe een ander het leven in wil delen, het is geheel wat anders om er actief mee te bemoeien. Het feit dat transgender zo in de spotlights staat is omdat men vaak tegen hen zegt 'maar dit kan niet'.
En dus komen transgenders voor hun rechten op.
Toch heel normaal?
Als jouw manier van leven bedreigd wordt, dan ga je toch ook met een spandoek op straat lopen demonstreren dat je met rust gelaten wilt worden?
Google is your friend, abuse your friends
pi_220724822
quote:

[..]

Over wat voor aanpassingen heb je het?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220724824
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Het is één ding om je wat aan te trekken van hoe een ander het leven in wil delen, het is geheel wat anders om er actief mee te bemoeien. Het feit dat transgender zo in de spotlights staat is omdat men vaak tegen hen zegt 'maar dit kan niet'.
Toch heel normaal?
Als jouw manier van leven bedreigd wordt, dan ga je toch ook met een spandoek op straat lopen demonstreren dat je met rust gelaten wilt worden?
:X
pi_220725249
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Toch heel normaal?
Het punt is juist dat transgenders anderen dingen opdringen. Dat wij mee moeten gaan in het waanidee dat er meer dan 2 geslachten zijn. Dat we niet gewoon meneer of mevrouw moeten zeggen maar bij iedere 'hullie' de vraag moeten stellen of hullie als een tafelpoot, olifant of stoeptegel aangesproken wenst te worden.

En ja de laatste jaren zie je het steeds vaker. Ik denk dat voor de meesten snijden in een gezond lichaam geen oplossing is. Maar zelfacceptatie en therapie. Het is immers een mentaal probleem, dat kun je niet oplossen met fysieke kunstgrepen.
pi_220725260
Ik geloof best dat een klein deel er echt last van heeft en zo geholpen kan zijn. Maar te veel zien het als een quick fix. En die is er niet.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:53:24 #26
156258 Metalfrost
dude, what
pi_220725310
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:42 schreef DoubleDip het volgende:
Dat wij mee moeten gaan
Wij moeten helemaal niks.
Ik kies er niet voor om mee te gaan in de blijkbaar verplichting iets van een ander te moeten vinden of buiten standaarden te gaan waarmee men de opvoeding heeft genoten. Wat de meesten onder ons hebben geleerd is: ik en een ander. Hoe de een zichzelf waarborgt, wordt een ander ook gewaarborgd. In veiligheid, in omgeving, in normen en waarden, in gelijkwaardigheid, in waarneming, in wat dan ook.
Dus als iemand zich identificeert als aanvalshelikopter of turbojet vliegtuig, of als kamerplant, waterlelie of intern geheugen - je doet maar.
Zolang je het maar presentabel maakt. En mensen wéten hoe je aangesproken wilt worden.
En ja het door professioneel opgeleide medici laten snijden in eigen lichaam. Dat moet men zelf weten.

Het zal spreekwoordelijk aan mijn reet roesten hoe een ander het leven in wil delen. Dat is niet aan mij.
Ik ga mijn tijd niet verdoen met het bemoeien van andermans' leven. Ik heb wel wat beters te doen - mijn eigen leven.
Google is your friend, abuse your friends
pi_220725416
2% op 18.000.000 dat is 360.000 transgenders. Daar kun je 3 nederlandse steden mee vullen (vaak zijn steden maar 100.000-120.000 inwoners per). Dus dat geloof ik niet. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel lager. 180.000 (1%) geloof ik al niet.

2% mijn reet. Dat komt uit de natte droom van een D666'er.
pi_220725426
Voor deze keer ben ik het zowaar eens met TS.

Ik neem het probleem genderdysforie op zich wel serieus. Als iemand zijn hele leven depressief is omdat hij zich een vrouw voelt, is die persoon niet geholpen met "Joh, stel je niet zo aan! Het zit gewoon tussen jouw oren. Gedraag je vanaf nu als een vent en doe voortaan niet zo raar!"

Als iemand zich alleen gelukkig kan voelen door te leven in de rol van de andere sekse, vind ik dat die persoon zich niet moet laten weerhouden daartoe wat ik of wat anderen daarvan vinden.

Het lijkt er echter op dat mensen die met hun genderidentiteit worstelen en een manier zoeken om zich comfortabel te voelen met de biologische sekse waarmee ze geboren zijn, de pineut zijn.
pi_220725435
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 02:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Voor deze keer ben ik het zowaar eens met TS.

Ik neem het probleem genderdysforie op zich wel serieus. Als iemand zijn hele leven depressief is omdat hij zich een vrouw voelt, is die persoon niet geholpen met "Joh, stel je niet zo aan! Het zit gewoon tussen jouw oren. Gedraag je vanaf nu als een vent en doe voortaan niet zo raar!"

Als iemand zich alleen gelukkig kan voelen door te leven in de rol van de andere sekse, vind ik dat die persoon zich niet moet laten weerhouden daartoe wat ik of wat anderen daarvan vinden.

Het lijkt er echter op dat mensen die met hun genderidentiteit worstelen en een manier zoeken om zich comfortabel te voelen met de biologische sekse waarmee ze geboren zijn, de pineut zijn.
TS bedoelt niet wat jij nu schetst.
pi_220725438
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 01:58 schreef Spring_Sale het volgende:
2% op 18.000.000 dat is 360.000 transgenders. Daar kun je 3 nederlandse steden mee vullen (vaak zijn steden maar 100.000-120.000 inwoners per). Dus dat geloof ik niet. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel lager. 180.000 (1%) geloof ik al niet.

2% mijn reet. Dat komt uit de natte droom van een D666'er.
Ik ben homo en ik denk dat er misschien zelfs net 2% lesbisch of homo's kunnen zijn.

Ik ga vanaf mijn 21e-ste naar homo-verenigingen (nu meest dicht). Ben nu 48. De hoeveelheid transgenders was op de vingers van één hand te tellen. Zeker nog geen 5% van de hele LGBT toestand.
pi_220726941
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 02:58 schreef Horzula het volgende:

[..]
Ik ben homo en ik denk dat er misschien zelfs net 2% lesbisch of homo's kunnen zijn.

Ik ga vanaf mijn 21e-ste naar homo-verenigingen (nu meest dicht). Ben nu 48. De hoeveelheid transgenders was op de vingers van één hand te tellen. Zeker nog geen 5% van de hele LGBT toestand.
Dat is ook wat mij stoort. Er wordt gedaan alsof het een enorme groep is. Maar het zijn er echt maar een paar.
pi_220727083
Ik heb er echt geen idee van hoe groot dit is. Ik ken geen één transgender, hooguit wat androgyne kinderen die misschien in de toekomst meer gaan nadenken over hun seksuele identiteit dan anderen dat doen.

Ik kan me wel voorstellen dat veel aandacht voor dit onderwerp kan resulteren in extra verwarring en gekke oplossingen bij mensen die al een beetje in de war zijn. En dan heb je altijd mensen die in een soort munchausen by proxy stuip dit ook nog eens gaan zitten faciliteren.

Als het onderwerp wat meer is gaan liggen, samen met de rook die erbij komt kijken, denk ik dat er beter zicht op gaat zijn.
-nee-
pi_220727360
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:19 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[ afbeelding ]
Waarom trouwens statistieken van de VS? Dit is Nederland.
Of maak je je druk om de cijfers in de VS?
pi_220727992
Ik ken er een paar die zeggen in het verkeerde lichaam te zitten. De 1 wil in transitie, de ander niet. Maar de meesten zitten wel mentaal in de knoop, en ja het percentage autisten is opvallend hoog.
  FOK!Fotograaf woensdag 6 mei 2026 @ 13:35:34 #35
842 Zorro
Z
pi_220728032
Onzin allemaal. Het komt gewoon omdat iedereen tegenwoordig alles vanzelf wil krijgen. Lukt dat niet dan is er van alles mis, tot deze onzin aan toe.

Het is net het zelfde als "Mijn werkgever is kut, ik ga ergens anders werken!". Om er vervolgens achter te komen dat het daar net zo kut is en dat het gewoon aan jezelf ligt.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_220728209
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:35 schreef Zorro het volgende:
Onzin allemaal. Het komt gewoon omdat iedereen tegenwoordig alles vanzelf wil krijgen. Lukt dat niet dan is er van alles mis, tot deze onzin aan toe.

Het is net het zelfde als "Mijn werkgever is kut, ik ga ergens anders werken!". Om er vervolgens achter te komen dat het daar net zo kut is en dat het gewoon aan jezelf ligt.
Wanneer is 'tegenwoordig' begonnen in deze context?
pi_220728288
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:37 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Het zijn ook veel vaker vrouwen dan mannen, een stevige onevenwichtige verhouding. Vanaf de lockdowns uiteraard een stijging, want toen brachten jongeren en jongvolwassenen veel meer tijd door op sociale media.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah je baalt er gewoon van dat de vijver waarin jij vist gewoon nog kleiner wordt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:28:37 #38
33189 RM-rf
1/998001
pi_220728370
Letterlijk is de definitie van genderdysforie een "Gevoel van onbehagen en onvrede" (met de toegewezen geslachtsidentiteit)

Genderdysforie is gewoon het "Boze oude witte mannen"-gevoel van de jongere generatie die nog geen boze oude witte man is, maar het eigenlijk best graag wél zou willen zijn...

Ergens ben ik het best eens met de stelling dat we eens moeten ophouden met die bevolkingsgroepen die enkel een negatief gevoel van onvrede en onbehagen willen uitdrukken, en daaruit hun identiteit' maken.

maar dan gaat het vooral om grotere groepen; ieder zelfstandig individu die een "gevoel van onvrede en/of onbehagen" heeft, moet dat natuurlijk gewoon wél vrij kunnen uiten, niet waar, @Dr8gonOfLife ?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  FOK!Fotograaf woensdag 6 mei 2026 @ 14:36:18 #39
842 Zorro
Z
pi_220728418
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wanneer is 'tegenwoordig' begonnen in deze context?
Ergens vanaf 2000 wordt de gekkigheid steeds erger.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_220728571
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:36 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ergens vanaf 2000 wordt de gekkigheid steeds erger.
Als jij dat zo ziet snap ik het wel.

Maar genderdysforie is niet van de laatste jaren. Het is enkel zichtbaar geworden omdat die groep een gelijkwaardige positie in de maatschappij wil, ipv een verscholen bestaan.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 15:24:29 #41
441859 crew  Lenny77
pi_220728644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:15 schreef Questular het volgende:

[..]
Ah je baalt er gewoon van dat de vijver waarin jij vist gewoon nog kleiner wordt.
Mij lijkt het dat er toch meer M-->F zijn dan andersom? Ik kan er naast zitten.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 15:25:56 #42
441859 crew  Lenny77
pi_220728649
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als jij dat zo ziet snap ik het wel.

Maar genderdysforie is niet van de laatste jaren. Het is enkel zichtbaar geworden omdat die groep een gelijkwaardige positie in de maatschappij wil, ipv een verscholen bestaan.
Dit. Het bestaat al enorm lang en in de Oosterse landen is het zelfs heel gewoon.
pi_220728656
Het is allemaal de schuld van Pennywise :Y

Bekijk deze YouTube-video
pi_220728667
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:27 schreef Keep_Walking het volgende:
idd, vaak is het slechts een fase waarin pubers worstelen met hun gevoelens en identiteit, en als ze dan beïnvloed worden foor de regenboogmaffia, denken ze snel dat ze trans zijn.
De dochter van een kennis van me is van jongs af aan duidelijk trans geweest en heeft onlangs de operatie gekregen, en die is fel tegen de hype; die heeft genoeg mensen meegemaakt die op een gegeven moment er achter kwamen dat ze toch niet echt trans waren.
  woensdag 6 mei 2026 @ 16:05:24 #45
490410 Dr8gonOfLife
pi_220728869
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat het probleem zit bij mensen die anderen willen veranderen. Jij zoekt het alleen in de verkeerde groep.

Die mensen willen zichzelf veranderen. De walgelijke types waar ik het in mijn post over heb, die willen hun meninkje aan anderen opdringen en zijn overal aan het ijlen hoe erg het wel niet voor hen en voor de samenleving is dat anderen ergens last van hebben.

Vooraan staan om af te geven op mensen die met zo'n groot vraagstuk worstelen... Je moet het maar durven.
Mensen met anorexia willen ook zichzelf veranderen naar een bepaald beeld dat ze idealiseren.
pi_220728915
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:29 schreef ToT het volgende:

[..]
idd, vaak is het slechts een fase waarin pubers worstelen met hun gevoelens en identiteit, en als ze dan beïnvloed worden foor de regenboogmaffia, denken ze snel dat ze trans zijn.
De dochter van een kennis van me is van jongs af aan duidelijk trans geweest en heeft onlangs de operatie gekregen, en die is fel tegen de hype; die heeft genoeg mensen meegemaakt die op een gegeven moment er achter kwamen dat ze toch niet echt trans waren.
Volgens mij is het vooral goed om te beseffen dat ieder verhaal anders is. Sommige mensen twijfelen later alsnog, anderen weten het juist al heel lang zeker. Het klinkt wel wat generaliserend om op basis van bepaalde ervaringen een hele groep personen op dezelfde manier neer te zetten.
pi_220728921
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:10 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Volgens mij is het vooral goed om te beseffen dat ieder verhaal anders is. Sommige mensen twijfelen later alsnog, anderen weten het juist al heel lang zeker. Het klinkt wel wat generaliserend om op basis van bepaalde ervaringen een hele groep personen op dezelfde manier neer te zetten.
Er zijn veel mensen met transitiespijt. Ik zeg niet dat iedereen het maar zit te verzinnen of zo dat ze trans zijn.
pi_220728929
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:11 schreef ToT het volgende:

[..]
Er zijn veel mensen met transitiespijt. Ik zeg niet dat iedereen het maar zit te verzinnen of zo dat ze trans zijn.
Ik ben wellicht te vlug geweest met reageren. Bedoelde het niet verkeerd.
pi_220728931
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:12 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Ik ben wellicht te vlug geweest met reageren. Bedoelde het niet verkeerd.
^O^ Gelukkig!
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 16:13:31 #50
38824 crew  Droopie
pi_220728933
quote:

[..]

Net als een ander topic over mannen en vrouwen, sommige mensen maken zaken wel heel erg groot als een keer iets in de media komt.

Hoe vaak heb ik nu last van een transgender en de regelgeving daarom heen.
Heel soms, zie ik opeens 3 wc's ipv 2. Maar dat zijn vaak ook plekken waar posters van greenpeace of milieudefensie hangen.

Als ik wel eens Asmongold op youtube kijkt (een rechtse streamer) zie je dat het wel een dingetje is, maar ook daar gaat het vaak met een loep over de werkelijkheid.

Maar in de echte mensenwereld waar ik in leef, ken ik er 2.

Fylax (die kennen de meeste ook) en Raven van Dorst (en die is niet eens transgender).

Dus de hele wereld moet zich aanpassen? Heel Nederland past zich niet eens 1% aan, aan de oorlog in Iran terwijl de benzine prijs 2,60 euro is.

Dus is vind "moeten" aanpassen nogal schromelijk overdreven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Droopie op 06-05-2026 16:21:14 ]
Hell To The Liars
pi_220729558
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:11 schreef ToT het volgende:

[..]
Wat is 'veel'?
pi_220729582
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat is 'veel'?
450
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:16:38 #53
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220729770
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:05 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Mensen met anorexia willen ook zichzelf veranderen naar een bepaald beeld dat ze idealiseren.
Dat klopt, en nu?
Laffe huichelaar
pi_220729784
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:46 schreef Wantie het volgende:

[..]
Triggered :7
Ja gewoon onzin. De maatschappij stuurt mensen richting transities enzo
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_220729816
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:18 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Geef eens wat concrete voorbeelden.
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:26 #56
511221 Hetekip
Depressief
pi_220729822
Het is een kip en ei verhaal.

Was het er altijd al maar gaf de maatschappij er geen ruimte voor.

De maatschappij maakt er ruimte voor, en nu creëert het nieuwe gevallen.

Moeilijk te zeggen, denk dat het vooral belangrijk is, naar de effecten te kijken en van daaruit te kijken welke interventies het beste zijn om mensen te helpen en beschermen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:27:09 #57
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220729831
Ze dachten dat ik me wel aangetrokken zou voelen tot een hele mannelijke vrouw met schouders die 2x zo breed zijn als die van mij, maar dat lag toch anders.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:31:46 #58
511221 Hetekip
Depressief
pi_220729855
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ze dachten dat ik me wel aangetrokken zou voelen tot een hele mannelijke vrouw met schouders die 2x zo breed zijn als die van mij, maar dat lag toch anders.
Hoe kwamen ze daarbij? Ik werd getest en scoorde hoog op interesse in de vrouwelijke sekse, ik kan mezelf beter chemisch laten castreren zodat ze geen indruk op me maken.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220729907
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:51 schreef ToT het volgende:

[..]
450
Van de hoeveel transities?
Elke operatie die niet het gewenste resultaat oplevert is er een teveel natuurlijk.
Maar wat ik ervan begrijp dat tussen de 0,5% en 3% spijt heeft om uiteenlopende redenen.
Dat is een vrij kleine groep.
pi_220730033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:24 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Geef eens wat concrete voorbeelden.
Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn zonder dat meteen overal labels op geplakt worden. Een jongen die met poppen speelt of een meisje dat stoer is hoeft niet gelijk te betekenen dat ze trans zijn. Dat wordt er gewoon ingepraat in het nieuws en op scholen
pi_220730042
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:59 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Kinderen moeten gewoon kind kunnen zijn zonder dat meteen overal labels op geplakt worden. Een jongen die met poppen speelt of een meisje dat stoer is hoeft niet gelijk te betekenen dat ze trans zijn. Dat wordt er gewoon ingepraat in het nieuws en op scholen
Welke scholen? Want mijn kind is nog nooit thuisgekomen met dit soort verhalen.
pi_220730068
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:00 schreef Questular het volgende:

[..]
Nee joh, scholen gaan echt niet letterlijk zeggen: jij bent trans. Zo dom zijn ze ook weer niet. Maar kinderen krijgen tegenwoordig wel overal ingeprent dat als je een beetje afwijkt van het plaatje, daar meteen een hele identiteit bij hoort.
pi_220730085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:04 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Nee joh, scholen gaan echt niet letterlijk zeggen: jij bent trans. Zo dom zijn ze ook weer niet. Maar kinderen krijgen tegenwoordig wel overal ingeprent dat als je een beetje afwijkt van het plaatje, daar meteen een hele identiteit bij hoort.
Jij hebt zelf kinderen en merkt het daar op school?
pi_220730134
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:59 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Dat is flauwekul en dat weet je zelf ook wel.
pi_220730138
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:00 schreef Questular het volgende:

[..]
Precies dit. Mijn dochter zit in groep 8 en ik heb haar hier nooit over gehoord.
pi_220730238
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:18 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Dat is inderdaad onzin.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 19:31:54 #67
38824 crew  Droopie
pi_220730275
Als ik een zoon van 6 heb en die zegt, papa ik denk dat ik misschien een meisje ben.

Dan zou ik zeggen, vorig jaar was je astronaut, het jaar ervoor ridder en wilde je trouwen met oma.

Tis goed met je knul, kom we gaan lekker naar Feyenoord toe en eten we daarna bij de McDonalds.

Of iets in die trant dan :P

Mocht ie het op zijn 17e na verplichte vakantie in Salou nog steeds zo ervaren of willen, dan kan er altijd gekeken worden wat hij echt zou willen denk ik dan.
Hell To The Liars
pi_220730276
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:15 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Precies dit. Mijn dochter zit in groep 8 en ik heb haar hier nooit over gehoord.
Nou dat betekent niet dat het niet gebeurt
pi_220730294
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:31 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Nou dat betekent niet dat het niet gebeurt
Beter geloof je mensen met naar schoolgaande kinderen in plaats van dingen die je ergens online hebt gelezen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:43:22 #70
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_220730392
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:04 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
maak het eens concreet dan, wat zeggen scholen tegen een meisje wat graag in bomen klimt waardoor ze ervoor zorgen dat ze in transitie gaat? Welk label wordt dan op het kind geplakt waarvan jij zegt 'da's echt kwalijk'
Laffe huichelaar
pi_220731668
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 16:05 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Klopt denk ik niet helemaal.

Anorexia is voor zover ik begrepen heb vooral een obsessie die de persoon het gevoel geeft controle te hebben over haar leven. Het gaat haar niet meer om een bepaald ideaalbeeld maar om het afvallen en zichzelf uithongeren op zich.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 21:53:36 #72
441859 crew  Lenny77
pi_220731704
Opgeruimd
pi_220789538
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]
maak het eens concreet dan, wat zeggen scholen tegen een meisje wat graag in bomen klimt waardoor ze ervoor zorgen dat ze in transitie gaat? Welk label wordt dan op het kind geplakt waarvan jij zegt 'da's echt kwalijk'
Daar komt uiteraard geen antwoord op.
In feite herhaalt de geschiedenis zou.
Tot in de jaren negentig was het verwijt richting de homogemeenschap dat ze kinderen bekeren tot homoseksualiteit.
Inmiddels is geaccepteerd dat dat onzin is.
Anno nu wordt genderdysforie zichtbaar in de maatschappij en komen transfoben met het verwijt dat kinderen een transitie in gepraat worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 18-05-2026 16:33:57 ]
pi_220789702
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:48 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daar komt uiteraard geen antwoord op.
In feite herhaalt de geschiedenis zou.
Tot in de jaren negentig was het verwijt richting de homogemeenschap dat ze kinderen bekeren tot homoseksualiteit.
Inmiddels is geaccepteerd dat dat onzin.
Anno nu wordt genderdysforie zichtbaar in de maatschappij en komen transfoben met het verwijt dat kinderen een transitie in gepraat worden.
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijk
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 11:58:29 #75
441859 crew  Lenny77
pi_220789808
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijk
De natuur haalt nu eenmaal soms trukjes uit tijdens de ontwikkeling van de hersenen in een baarmoeder.
Transgender zijn is geen keuze.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:58 #76
483584 incel
they/them
pi_220789921
Is gewoon een IQ test. Vroeger zei je tegen die mensen dat ze niet zo dom moeten doen en nu word het aangemoedigd. Er zal nooit iemand die zichzelf dit soort shit aandoet of een vent die claimt een vrouw te zijn serieus genomen worden bij intelligente mensen dus who gives a fuck wat ze doen. Geef die debielen geen podium zou ik zeggen.
pi_220790261
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:58 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De natuur haalt nu eenmaal soms trukjes uit tijdens de ontwikkeling van de hersenen in een baarmoeder.
Transgender zijn is geen keuze.
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?
pi_220790270
Ik denk dat genderdysforie tegenwoordig veel voorkomt omdat 'een echte man of vrouw zijn' (sinds grootschalige samenlevingen/culturen bestaan, en nu versneld door de vluchtige wereldspreiding van informatie) bestaat uit slechts een enkel eenzijdige beeld, zowel qua gedrag, interesses en vaardigheden als fysieke kenmerken. Dat terwijl in de natuur variatie met verschillende talenten en aanleg (die o.a. gerelateerd zijn aan fysieke kenmerken), vooral bij groepsdieren, overleving garanderen.

Daardoor gaan mensen die niet in het 'hedendaagse, krappe hokje' passen denken en voelen dat zijn geen man of vrouw zijn. Dit is een beetje ongenuanceerd, het ligt nog wel wat complexer met een diverse reeks aan factoren die meespelen, maar in de basis vermoed ik dat het gros van de mensen met genderdysforie hier hun denkbeelden en gevoelens aan te danken hebben.

Verder denk ik ook dat er kleine categorie is die het te wijten heeft aan biologische/fysieke kenmerken en processen. Zoals bij een intersekse, is het niet ondenkbaar dat naast een combi of mix van geslachtsdelen, dit ook bij andere organen, zoals de hersenen kan voorkomen.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:00:07 #79
441859 crew  Lenny77
pi_220790283
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:56 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?
Dan is het toch fysiek?
pi_220790303
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:00 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?
Dan is het toch fysiek?
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:07:35 #81
441859 crew  Lenny77
pi_220790340
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.
pi_220790353
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:12:42 #83
441859 crew  Lenny77
pi_220790388
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
Jawel, bij de echte transgender helpt dat weldegelijk.
Niet bij de pandabeer 'transgender'.
pi_220790477
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Taalspelletjes heeft geen zin.

Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.

Dat jij het onnatuurlijk vindt valt daar ook onder.

Verder kom je met het angstbeeld dat kinderen genderdysforie wordt aangepraat.
pi_220790557
Iedere situatie is natuurlijk anders. Het ging net over ADHD en ASS: mensen die dat hebben, zijn ook allemaal verschillend.

Als het gaat over de hersenen: bij iemand die depressief is, vertoont het brein ook andere activiteit dan bij iemand die niet depressief is.

Het zal best dat er aangetoonde verschillen zijn tussen de hersenen van een man en vrouw en dat die van een transgender persoon meer overeenkomsten zou hebben met degene van de andere sekse. Maar of je een man of vrouw bent, is vastgelegd in het DNA in elke cel van jouw lichaam.

Als je zeker weet dat je je alleen gelukkig kunt voelen door te leven als de andere sekse, moet je je niet laten tegenhouden door andere mensen die het onnatuurlijk vinden. Het gaat immers om jouw leven, niet dat van hen.

Wat ik heel opmerkelijk vind en eigenlijk zelfs een soort van verdacht, is dat er eigenlijk nooit gesproken wordt over het verschil tussen transgender en gender-confused.

Ook de uitspraak "gender is een constructie" is nogal bedenkelijk. Want als dat zo is, wat is er dan aan de hand waarom mensen met genderdysforie die niet kunnen construeren naar de sekse die ze ook daadwerkelijk zijn?
pi_220790615
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:58 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk dat genderdysforie tegenwoordig veel voorkomt omdat 'een echte man of vrouw zijn' (sinds grootschalige samenlevingen/culturen bestaan, en nu versneld door de vluchtige wereldspreiding van informatie) bestaat uit slechts een enkel eenzijdige beeld, zowel qua gedrag, interesses en vaardigheden als fysieke kenmerken. Dat terwijl in de natuur variatie met verschillende talenten en aanleg (die o.a. gerelateerd zijn aan fysieke kenmerken), vooral bij groepsdieren, overleving garanderen.

Daardoor gaan mensen die niet in het 'hedendaagse, krappe hokje' passen denken en voelen dat zijn geen man of vrouw zijn. Dit is een beetje ongenuanceerd, het ligt nog wel wat complexer met een diverse reeks aan factoren die meespelen, maar in de basis vermoed ik dat het gros van de mensen met genderdysforie hier hun denkbeelden en gevoelens aan te danken hebben.

Verder denk ik ook dat er kleine categorie is die het te wijten heeft aan biologische/fysieke kenmerken en processen. Zoals bij een intersekse, is het niet ondenkbaar dat naast een combi of mix van geslachtsdelen, dit ook bij andere organen, zoals de hersenen kan voorkomen.
Het is volgens mij een combinatie van beide.

Door biologische/fysieke kenmerken en processen wijkt iemand af van het door de maatschappij opgelegde man/vrouw beeld.
Gender wordt door de maatschappij gezien als binair. Net zoals geaardheid dat werd.
Tegenwoordig weten we dat geaardheid een spectrum is.
Bij genderidentiteit is dat net zo.
Wat ik uit een eerdere discussie op Fok heb begrepen is dat bijvoorbeeld de chemische hersenstructuur van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.

Dat beide een spectrum zijn past in de evolutie, waarbij door kleine afwijkingen de mens steeds verder evolueert. En de afwijkingen die het voortplanten succesvoller maken domineren daar in. Maar dat betekent niet dat alle andere varianten volledig verdwijnen.

Als je naar de ontwikkeling kijkt in de baarmoeder, dan beginnen mannen en vrouwen bij hetzelfde beginpunt. Tot de 6e week ontwikkelen de fotussen gelijk. Daarna zorgt het Y-chromosoon ervoor dat het mannelijke foetus mannelijke kenmerken ontwikkelt.

Een overblijfsel uit die eerste 6 weken die bij de man geen functie heeft is de tepel. Deze ontwikkelt zich in de beginfase, maar stopt bij de activatie van het SRY-gen. Bij de mannelijke tepel zien we verschillende gradaties: van volledig ongevoelig tot heel gevoelig. Sommige mannen kunnen ook melk afscheiden.
Allemaal varianties die beginnen bij de ontwikkeling van de foetus.

Het is niet ondenkbaar dat bij de ontwikkeling van het jongetje en meisje in de foetus er geen harde scheiding is, maar er ook variaties zijn in bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen richting het brein van een man of vrouw.
pi_220790663
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Voor ASS of ADHD zijn er een hele reeks verschillende behandelmethoden. Voor genderdysforie ook.
De meest controversiële bij genderdysforie is de transitie. En dat is begrijpelijk, omdat dit de meest ingrijpende behandeling is, en in feite iemand cosmetisch in het andere geslacht verandert.
Ik vind dat die optie alleen gebruikt moet worden voor de groep waarbij alle andere mogelijkheden niet (zullen) leiden tot verbetering van kwaliteit van leven.

En de maatschappij speelt daar ook een belangrijke rol in.
pi_220807308
Het probleem is dat transgender mensen erg intolerant zijn tegenover mensen die een ander wereldbeeld hebben (lees: meer dan 99% van de bevolking). Alles leuk en aardig dat gender een construct is en door mensen bedacht en alles, prima, maar geslacht is dat niet, dat is gewoon biologisch bepaalt. En transgender mensen vinden biologisch geslacht misschien niet belangrijk, maar veruit de meeste mensen vinden dat wel. Maar in plaats van dat we elkaar gewoon in elkaars waarde kunnen laten, en let's agree to disagree, zijn de mensen die geslacht wel als leidraad zien, transfoob en bigot en wat voor verwensingen je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Nou ja, daar ontstaat dus automatisch weerstand tegen, waar ik eerst dacht, prima, jij transgender, ik niet, allemaal prima, denk ik nu: stik er lekker in met je transgenderism. Ze hebben het er allemaal helemaal zelf naar gemaakt
pi_220807459
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:22 schreef MultiBanaan het volgende:
Het probleem is dat transgender mensen erg intolerant zijn tegenover mensen die een ander wereldbeeld hebben (lees: meer dan 99% van de bevolking). Alles leuk en aardig dat gender een construct is en door mensen bedacht en alles, prima, maar geslacht is dat niet, dat is gewoon biologisch bepaalt. En transgender mensen vinden biologisch geslacht misschien niet belangrijk, maar veruit de meeste mensen vinden dat wel. Maar in plaats van dat we elkaar gewoon in elkaars waarde kunnen laten, en let's agree to disagree, zijn de mensen die geslacht wel als leidraad zien, transfoob en bigot en wat voor verwensingen je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Nou ja, daar ontstaat dus automatisch weerstand tegen, waar ik eerst dacht, prima, jij transgender, ik niet, allemaal prima, denk ik nu: stik er lekker in met je transgenderism. Ze hebben het er allemaal helemaal zelf naar gemaakt
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.
pi_220807518
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:46 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaakt
pi_220807859
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:50 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaakt
Gender ook niet.
pi_220807877
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gender ook niet.
Troll lekker verder, ik ga je niet voeren
pi_220807896
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:00 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Troll lekker verder, ik ga je niet voeren
Je bent zelf de trol in de discussie.

Daardoor loop je nu vast.
pi_220807935
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je bent zelf de trol in de discussie.

Daardoor loop je nu vast.
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zaken
pi_220808066
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:08 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zaken
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.

En dan transgenders wegzetten als degenen die intolerant zijn...

Je komt hier gewoon om te trollen.
pi_220808173
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Wantie het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construction_of_gender

Kom op, je kan het! ^O^
pi_220808232
quote:
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..

Waarom ben je zo trots op je transfobie?
pi_220808247
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..

Waarom ben je zo trots op je transfobie?
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus? _O-
pi_220808303
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:49 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus? _O-
Klopt.

Dat blijkt al uit je eerste zin van je post.
pi_220808359
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt.

Dat blijkt al uit je eerste zin van je post.
Interessant, heb je ook nog een onderbouwing om deze aantijging te begeleiden?
pi_220808585
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:08 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Interessant, heb je ook nog een onderbouwing om deze aantijging te begeleiden?
Simpel: je scheert alle transgenders over 1 kam.
pi_220811658
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Wantie het volgende:

[..]

Er zijn 2 genders, man en vrouw. En ergens zweven nog wat tussen varianten zoals interseksuelen. That's it. De rest zijn verzinsels. Overigens gaat een transgender van man naar "vrouw" of van vrouw naar "man" dus ja ook die kan er onder vallen.
pi_220812007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Er zijn 2 genders, man en vrouw. En ergens zweven nog wat tussen varianten zoals interseksuelen. That's it. De rest zijn verzinsels. Overigens gaat een transgender van man naar "vrouw" of van vrouw naar "man" dus ja ook die kan er onder vallen.
Dat bepaal jij gelukkig niet.
pi_220812747
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Simpel: je scheert alle transgenders over 1 kam.
Een transgender die geslacht belangrijker vind dan gender, dat vind ik bijzonder. Dat is zoiets als een vis die in bomen leeft
pi_220812950
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:09 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Een transgender die geslacht belangrijker vind dan gender, dat vind ik bijzonder. Dat is zoiets als een vis die in bomen leeft
Dat jij geslacht en gender niet kunt bevatten is niet de schuld van transgenders.
pi_220813025
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat jij geslacht en gender niet kunt bevatten is niet de schuld van transgenders.
Heb je die wikipedia pagina nou al doorgenomen die ik je heb gestuurd? Klinkt alsof je nog wat bij te lezen hebt
pi_220813065
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Heb je die wikipedia pagina nou al doorgenomen die ik je heb gestuurd? Klinkt alsof je nog wat bij te lezen hebt
Je hebt duidelijk zelf de link niet gelezen.

Of je transfobie maakt dat je er in leest wat je wilt lezen.
pi_220813115
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je hebt duidelijk zelf de link niet gelezen.

Of je transfobie maakt dat je er in leest wat je wilt lezen.
Je blijft aantijgingen maken, maar onderbouwen ho maar. En noem me lekker transfobisch zoveel je wilt, denk je echt dat dat mij ene reet interesseert?
pi_220813171
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:34 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Je blijft aantijgingen maken, maar onderbouwen ho maar. En noem me lekker transfobisch zoveel je wilt, denk je echt dat dat mij ene reet interesseert?
Blijkbaar wel, want je blijft er in hangen...
pi_220813175
Dit niveau ongeveer...

twitter
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:39:44 #111
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220813198
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:09 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Als je wel/geen snikkel wilt, maar die nu wel/niet hebt vind je geslacht volgens mij belangrijker dan gender.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220813237
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Blijkbaar wel, want je blijft er in hangen...
Je bevestigt trouwens precies het type die ik in m'n post omschreef, heb je dat door of vliegt die ironie volledig over je pet heen?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:47:49 #113
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220813297
Het maatschappelijke probleem is volgens mij ook niet die paar mensen met genderdysforie maar eerder het doorgeslagen genderconformisme. Kijk maar naar die manosphereguppies en tradwivegansjes. De m/v hokjes raken steeds strikter.
pi_220813328
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:43 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Je bevestigt trouwens precies het type die ik in m'n post omschreef, heb je dat door of vliegt die ironie volledig over je pet heen?
Nee, dit is jouw wanhoop die zich laat klinken...
pi_220813433
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dit is jouw wanhoop die zich laat klinken...
Wanhoop? Je bedoelt dat mijn wanhoop in jouw woorden doorklinkt of wat zeg je nou eigenlijk? Maar goed, veel succes met je staande te houden in een maatschappij waarin jij afwijkt van de norm en vervolgens van iedereen die wel de norm aanhangt verwachten dat die zich even aan jou aan passen ^O^ jij komt er wel
pi_220813875
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:56 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Wanhoop? Je bedoelt dat mijn wanhoop in jouw woorden doorklinkt of wat zeg je nou eigenlijk? Maar goed, veel succes met je staande te houden in een maatschappij waarin jij afwijkt van de norm en vervolgens van iedereen die wel de norm aanhangt verwachten dat die zich even aan jou aan passen ^O^ jij komt er wel
Waarin wijk ik af van de maatschappij?

Ik ben benieuwd of je dat durft te formuleren.
pi_220813884
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:38 schreef Wantie het volgende:

Dit niveau ongeveer...

[ x ]
Lachen toch, Trump die iets verzint over een verzinsel.

Narnia in het kwadraat.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220813946
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:47 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het maatschappelijke probleem is volgens mij ook niet die paar mensen met genderdysforie maar eerder het doorgeslagen genderconformisme. Kijk maar naar die manosphereguppies en tradwivegansjes. De m/v hokjes raken steeds strikter.
Ja, dat blijkt. Dat de maatschappij bestaat uit een breed scala aan verschillende personen jaagt bij sommigen de schrik aan. Die verlangen naar de conservatieve tijd van de jaren vijftig en daarvoor, waarbij er een duidelijke rolverdeling was op basis van geslacht. Met de man als dominant en de vrouw als ondergeschikt.
En elke andere rol leefde een bestaan buiten het zicht van de samenleving.
pi_220813964
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waarin wijk ik af van de maatschappij?

Ik ben benieuwd of je dat durft te formuleren.
Durft? _O- Dus behalve wanhopig ben ik ook nog bang blijkbaar? Jij ziet ze vliegen knul/meid/whatever the fuck je je als identificeert
pi_220814118
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:20 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Durft? _O- Dus behalve wanhopig ben ik ook nog bang blijkbaar? Jij ziet ze vliegen knul/meid/whatever the fuck je je als identificeert
Kiek, je durft niet.
pi_220814156
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kiek, je durft niet.
Volgens mij heb ik dat allang geformuleerd in mijn eerdere posts, maar als je dat op dit punt nog steeds niet hebt begrepen, dan zie ik dat verder ook niet meer gebeuren
pi_220814419
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:27 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik dat allang geformuleerd in mijn eerdere posts, maar als je dat op dit punt nog steeds niet hebt begrepen, dan zie ik dat verder ook niet meer gebeuren
Nou, wijs eens de post aan waarin je uiteenzet waarin specifiek ik afwijk van de maatschappij.

Ik wacht wel even.
pi_220814466
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, wijs eens de post aan waarin je uiteenzet waarin specifiek ik afwijk van de maatschappij.

Ik wacht wel even.
Mijn eerste post hier in dit topic die je zo emotioneel heeft geraakt dat we hier nog altijd zitten te posten
pi_220814600
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:38 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Mijn eerste post hier in dit topic die je zo emotioneel heeft geraakt dat we hier nog altijd zitten te posten
Kortom, je kunt het niet onderbouwen.

Jouw eerste post gaat niet specifiek over mij.

Maar leuke trolpoging :W
pi_220814720
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kortom, je kunt het niet onderbouwen.

Jouw eerste post gaat niet specifiek over mij.

Maar leuke trolpoging :W
Nee, waarom zou ik een post maken die speciaal over jou in het bijzonder gaat _O- allemaal een beetje hoog naar je bol gestegen, sneeuwvlokje?
pi_220814786
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:49 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee, waarom zou ik een post maken die speciaal over jou in het bijzonder gaat _O- allemaal een beetje hoog naar je bol gestegen, sneeuwvlokje?
En zo is de cirkel rond.

Je bent gewoon oeverloos aan het trollen.
Met je 'jij wijkt af van de maatschappij'.

Maar dat zien we altijd bij transfobe reacties op Fok.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 21:56:44 #127
38824 crew  Droopie
pi_220814886
Zullen we proberen de discussie over de OP te laten gaan, in plaats over elkaar

1 iemand zal gelijk hebben, de ander waarschijnlijk niet (of wel).

Met dat jij-bakken schiet niemand iets mee op.
Hell To The Liars
pi_220815031
Graag, mijn originele post staat nog steeds, vanaf daar mag het verder OT
pi_220815495
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat bepaal jij gelukkig niet.
En jij zeker niet
pi_220815509
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
En zo is de cirkel rond.

Je bent gewoon oeverloos aan het trollen.
Met je 'jij wijkt af van de maatschappij'.

Maar dat zien we altijd bij transfobe reacties op Fok.
Iedereen die geen man of vrouw zegt te zijn wijkt pas echt af.
pi_220816043
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ik ben een man.

Verder heb ik een broertje dood aan maatschappelijk conformisme.

Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.
pi_220816062
quote:

[..]
Ik ben een man.

Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:18 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
En jij zeker niet
Zie post #127.
pi_220818641
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:42 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 17 mei 2026 @ 01:27:08 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220818696
Mag duidelijk dat TS nog nooit wat te neuken had
pi_220823666
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).
Dat noem ik onverschilligheid
  zondag 17 mei 2026 @ 14:13:00 #136
33189 RM-rf
1/998001
pi_220823743
quote:

[..]
Ben je dan een probleem?
Iedereen die afwijkt van de ‚norm‘ ?

En wat is dan precies afwijken?
Iemand die aangeeft een man te zijn, wijkt ook af van de meerderheid van de bevolking ?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220824042
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben een man.

[..]
Zie post #127.
Ik vind dit wel wat anders.

Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.

Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.

Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.

Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
  zondag 17 mei 2026 @ 14:50:56 #138
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220824278
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
Hoe vaak gebeuren dit soort dingen nu in het dagelijkse leven? Ik heb een keer een persoon aan de telefoon gehad en die klonk "mannelijk". Die gaf toen aan dat ze een vrouw was. Nou, prima. Vervolgens is het zij/haar/mevrouw etc. Kleine moeite, groot plezier. En als ik iemand tegen zou komen die graag met die/hen wil worden aangesproken. Ook goed. Doen we dat. Respect tonen in woord en gebaar is belangrijk. De meeste mensen willen erkeninng voor hun gender. Mijn persoonlijke visie op eventuele incongruente genderexpressie is dan even secundair.

Aangeklaagd worden voor grensoverschrijdend gedrag bij misgenderen? Dat kan volgens mij alleen als je moedwillig iemand blijft misgenderen. En dan hangt het nog af van het bedrijf wat ermee gedaan gaat worden.
pi_220825952
quote:

[..]

Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.

Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.

Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.

Hoe is iemand per ongeluk aanspreken met het verkeerde geslacht grensoverschrijdend? Je had nooit de bedoeling om het "verkeerd" te doen. En dan nog kun je de vraag stellen hoe verkeerd het is. De andere partij is geboren als vrouw, dus "mevrouw" is de juiste aanspreektitel.
pi_220826365
quote:

[..]

Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.

Dat heeft een aardige impact gehad op de jeugd van Raven.

In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
pi_220827197
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.

In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.
pi_220827624
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:34 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.
pi_220827977
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 19:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.
pi_220828053
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 20:29 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.
Transitie van intersekse naar (onvrijwillig) cosmetisch vrouw zijn
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 20:46:10 #145
38824 crew  Droopie
pi_220828095
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:

[..]

Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.

Ik vind dat dit uitzonderingen zijn die niet als voorbeeld genomen horen te worden.

Kan wel, en er zullen ook wel meer zijn in de wereld.

Maar dit is niet te vergelijken met depressieve jongens/ meisjes die denken dat switchen naar het andere geslacht de oplossing is.
Hell To The Liars
pi_220828384
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 20:46 schreef Droopie het volgende:

[..]
Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.

Ik vind dat dit uitzonderingen zijn die niet als voorbeeld genomen horen te worden.

Kan wel, en er zullen ook wel meer zijn in de wereld.

Maar dit is niet te vergelijken met depressieve jongens/ meisjes die denken dat switchen naar het andere geslacht de oplossing is.
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.

En over intersekse is geen discussie, en daardoor is Raven een goed voorbeeld van wat iemand kan overkomen die afwijkt van de maatschappelijke norm.

Dat er depressieve jongeren zijn die denken dat ze van het andere geslacht zijn vind ik discutabel.

Bijvoorbeeld van een homoseksuele man zeg je ook niet dat hij denkt dat hij zich tot mannen voelt aangetrokken ipv vrouwen.

Maar dat is lange tijd anders geweest. Homoseksualiteit werd gezien als een geestesziekte.

Wat transgender betreft: eerder is al aangehaald dat is gebleken dat de chemische samenstelling van de hersenen van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.

Kun je dan spreken dat die persoon 'denkt' een vrouw te zijn?

En als gender net als geaardheid niet binair is, maar een spectrum: loop je dan niet het risico dat personen met genderdysforie door maatschappelijke druk wordt gedwongen om te kiezen tussen beide?
Wat dan weer onnodige transities tot gevolg kan hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 19-05-2026 06:44:54 ]
pi_220828687
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.

En over intersekse is geen discussie, en daardoor is Raven een goed voorbeeld van wat iemand kan overkomen die afwijkt van de maatschappelijke norm.

Dat er depressieve jongeren zijn die denken dat ze van het andere geslacht zijn vind ik discutabel.

Bijvoorbeeld van een homoseksuele man zeg je ook niet dat hij denkt dat hij zich tot mannen voelt aangetrokken ipv mannen.

Maar dat is lange tijd anders geweest. Homoseksualiteit werd gezien als een geestesziekte.

Wat transgender betreft: eerder is al aangehaald dat is gebleken dat de chemische samenstelling van de hersenen van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.

Kun je dan spreken dat die persoon 'denkt' een vrouw te zijn?

En als gender net als geaardheid niet binair is, maar een spectrum: loop je dan niet het risico dat personen met genderdysforie door maatschappelijke druk wordt gedwongen om te kiezen tussen beide?
Wat dan weer onnodige transities tot gevolg kan hebben.
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen

En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.

Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
pi_220828725
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen

En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.

Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?

Knap.

Ik kan geen hetero zijn bijvoorbeeld.
pi_220828778
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:

[..]

Knap.

Als jij dat wilt, prima.
  zondag 17 mei 2026 @ 22:42:06 #150
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220828872
quote:

[..]

Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.

Het is eerder de vraag of mensen iemand willen behandelen als vrouw/man. Daar zitten nu eenmaal verschillende gedachten en normen en waarden aan vast. En die afspeelplaat willen sommige mensen niet aanpassen, want je moet en zal behandeld moeten worden naar je toegewezen hokje. Het is absolutisme vs relativisme en conformeren vs diversificeren.

En dat trans personen met therapie weer 'blij' gaan zijn met het cisgenderschap is wensdenken. Je kunt een ongevraagde snikkel of paar borsten echt niet wegdenken, noch die toegewezen genderrol leren waarderen. Knappe therapeut die dat voor elkaar krijgt.
pi_220828975
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:

[..]

Knap.

Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.
De enige genders zijn man en vrouw, plus wat uitzonderingen in de categorie intersekse. Maar die zijn zeldzaam.
pi_220829000
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:42 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.

Het is eerder de vraag of mensen iemand willen behandelen als vrouw/man. Daar zitten nu eenmaal verschillende gedachten en normen en waarden aan vast. En die afspeelplaat willen sommige mensen niet aanpassen, want je moet en zal behandeld moeten worden naar je toegewezen hokje. Het is absolutisme vs relativisme en conformeren vs diversificeren.

En dat trans personen met therapie weer 'blij' gaan zijn met het cisgenderschap is wensdenken. Je kunt een ongevraagde snikkel of paar borsten echt niet wegdenken, noch die toegewezen genderrol leren waarderen. Knappe therapeut die dat voor elkaar krijgt.
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.

"Cis" ken ik alleen als de noot c op een klavier die met een halve toon verhoogd is. Voor de rest kunnen we het gewoon hebben over man of vrouw.

If it looks like a bird, sounds like a bird and flies like a bird, it's probably a bird.
  zondag 17 mei 2026 @ 23:10:52 #153
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220829065
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.

"Cis" ken ik alleen als de noot c op een klavier die met een halve toon verhoogd is. Voor de rest kunnen we het gewoon hebben over man of vrouw.

If it looks like a bird, sounds like a bird and flies like a bird, it's probably a bird.
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 23:11:46 #154
441859 crew  Lenny77
pi_220829072
quote:

[..]

Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.
Als zo een mannelijke foetus dus bv een overdosis aan vrouwelijk hormoon krijgt tijdens een belangrijk moment in de ontwikkeling, dan kan dat brein toch anders getriggerd worden?
pi_220829088
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:10 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.
Wat ik bedoelde is dat je als biologische vrouw jezelf best man kunt noemen, maar je bent en blijft een vrouw. Ook al mag niemand je meer zo noemen. Daarom is de hele voornaamwoorden discussie onzin, want ik als biologische vrouw ben gewoon een "ze/zij" en je hoeft me niks te vragen want dat zie je gewoon als je goede ogen hebt.
  zondag 17 mei 2026 @ 23:17:47 #156
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220829102
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_220829112
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:11 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.
Als zo een mannelijke foetus dus bv een overdosis aan vrouwelijk hormoon krijgt tijdens een belangrijk moment in de ontwikkeling, dan kan dat brein toch anders getriggerd worden?
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaan
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 23:29:41 #158
441859 crew  Lenny77
pi_220829144
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:19 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaan
Maar ervaar je dat ook zo in het dagelijkse leven?
Of alleen het gekrijs online bij de panda groep?

Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.

Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 18-05-2026 07:45:28 ]
pi_220829597
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Autistische gendertwijfelaar (of eigenlijk ben ik wel tevreden in het midden, ik hoef niet zo nodig in transitie).

'Oplossing voor autisme' is ook een heel eind fysiek/tastbaar, hoor. Oordoppen, zonnebrillen, kleding zonder kriebellabels, fysiek weggaan/wegblijven uit situaties...
Is voor mij vergelijkbaar met de 'oplossingen voor mijn gender-issues*'. Ik draag kleding die neutraal is, vraag instanties om me niet met 'mevrouw' aan te spreken, kies 'geen aanhef' op hema.nl en loop weg als er teveel eikels in een ruimte zijn.

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, komt straks wel.

*die dus geen issue zijn. Ik ben tevreden.

Ik snap niet hoe míjn aanspreekvoorkeuren ineens als 'maatschappelijk probleem' worden gezien. Als ik door de stad fiets, heeft 99,9% van de voorbijgangers niet eens door dat ik er bén, gok ik.
Als ik een euro geef aan mijn lokale daklozenkrantverkoper, zegt 'ie "Dankjewel, jongeman" omdat 'ie vorig jaar vroeg: "Mag ik 'jongedame' tegen je zeggen? Volgens mij past dat niet zo goed bij je.."

Voor de rest reageer ik ook gewoon op "Pas op, mevrouw!" als ik bijna word aangereden, of "Pas op, meneer!".

Ik werk in een koffietent. Als iemand me daar 'meid' of iets dergelijks noemt, laat ik dat gaan. Geen zin in gedoe.

Bij mijn werk als stagemanager is dat anders. Daar komen artiesten, gasten en collega's binnen in míjn toko. Ik draag daar een hoodie met mijn pronouns, vraag mensen bij kennismaking naar hún voorkeuren ("Hi, welcome. Handshake OK? <naam>, *wijst naar hoodie*, what's yours?") (hoewel een grote groep artiesten tegenwoordig hun pronouns in hun rider zet, dat scheelt mij weer een hele zin ;)) en verbeter collega's als ze 'zij/haar/meisje' gebruiken wanneer ze het over mij hebben. Dat gaat helemaal prima.

[ Bericht 33% gewijzigd door bloempjuh op 18-05-2026 08:20:40 ]
Mon 'en!
pi_220829675
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:25 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Als jij dat wilt, prima.
Het is geen kwestie van willen.
  maandag 18 mei 2026 @ 08:51:19 #161
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220829809
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:19 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."
pi_220829894
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 08:51 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."
Sabeltand-slagers hadden ook wel andere dingen aan hun hoofd, dan gesprekken over hun identiteit. Zij zullen ook geen gender reveal parties hebben gehad, of verjaardagsfeestjes met slingers en taart. :D

Ik dacht vroeg jaren '90 ook niet "Laat ik lekker tegendraads worden, later..", ik wilde gewoonweg 'grote broer'/'vuilnisman'/'stoere kerel op Harley Davidson' worden, later. Nooit uitgesproken, ofzo, ik snapte ook wel dat 'moeder' het antwoord is waar volwassenen naar visten als ze ernaar vroegen.

Wist ik veel dat ik op mijn 38e aan een hulpverlener "Zou je die 'mevrouw-vermelding uit mijn dossier kunnen halen? Dat past eigenlijk niet bij mij.." zou vragen en dat ik weer jaren daarna zou inzien dat dat iets met mijn gender te maken zou hebben. :D
Mon 'en!
pi_220830089
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:17 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.

Dus ik heb geen problemen met de term transfobie.
Net zo min als ik problemen heb met de woorden islamofobie, homofobie, etc.
pi_220830418
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.

Dus ik heb geen problemen met de term transfobie.
Net zo min als ik problemen heb met de woorden islamofobie, homofobie, etc.
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaas
pi_220830475
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:47 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaas
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.
pi_220830490
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:58 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.
De enige genders zijn man en vrouw, plus wat uitzonderingen in de categorie intersekse. Maar die zijn zeldzaam.
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.
Net zoals bij geaardheid.

En beide zijn niet een keuze die iemand maakt.
pi_220830544
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.
Jouw respectloze gedrag is volgens de afspraak zeker?
pi_220830563
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.

Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buiten
Heb ook transmensen in het echt gezien, maar ik heb ze niet gevraagd vanaf welke leeftijd ze transgevoelens kregen nee. Maar inderdaad, geen enkele case is hetzelfde, daarom is tranzorg ook zo extreem ingewikkeld
pi_220830631
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:12 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
[..]
Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buiten
Heb ook transmensen in het echt gezien, maar ik heb ze niet gevraagd vanaf welke leeftijd ze transgevoelens kregen nee. Maar inderdaad, geen enkele case is hetzelfde, daarom is tranzorg ook zo extreem ingewikkeld
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.

Is het dan niet zo dat jouw wereldbeeld dan niet klopt?
pi_220830654
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.

Is het dan niet zo dat jouw wereldbeeld dan niet klopt?
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkent
pi_220831051
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:28 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkent
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.

Maar hoe botst dat dan met jouw wereldbeeld.
pi_220833947
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.

Maar hoe botst dat dan met jouw wereldbeeld.
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.
Maar stel, ik zie mijzelf bijvoorbeeld als heteroseksueel. Als iemand dan vraagt of ik dan ook op transvrouwen val, dan zeg ik: nee, want ik ben heteroseksueel. Waarop die andere persoon dan zegt: maar transvrouwen zijn ook vrouwen. Wellicht wel, wellicht niet, maar dat doet er niet toe. Wat er dan aan de hand is, is dat die andere persoon bedoelt dat diegene hun genderidentiteit vrouw is, dus dat je er als hetero wel op kan vallen. Alleen wanneer ik zeg dat ik heteroseksueel ben, bedoel ik dat ik op het biologische geslacht vrouw val. Het is dan wel de kunst om elkaar in elkaars waarde te laten. Mijn biologisch wetenschappelijke invalshoek vs de andere persoons sociaal maatschappelijke invalshoek. Ik wil niet zeggen dat de ene juist of onjuist is, het zijn verschillende invalshoeken die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan. Maar de dans om op een respectvolle manier om elkaar heen te bewegen blijft wel ingewikkeld
pi_220833995
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:02 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.
  maandag 18 mei 2026 @ 18:24:19 #174
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220834074
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:10 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
In Nederland kun je een X in je paspoort krijgen. Officiëler ga je het niet krijgen.
pi_220834220
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:57 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.
Maar stel, ik zie mijzelf bijvoorbeeld als heteroseksueel. Als iemand dan vraagt of ik dan ook op transvrouwen val, dan zeg ik: nee, want ik ben heteroseksueel. Waarop die andere persoon dan zegt: maar transvrouwen zijn ook vrouwen. Wellicht wel, wellicht niet, maar dat doet er niet toe. Wat er dan aan de hand is, is dat die andere persoon bedoelt dat diegene hun genderidentiteit vrouw is, dus dat je er als hetero wel op kan vallen. Alleen wanneer ik zeg dat ik heteroseksueel ben, bedoel ik dat ik op het biologische geslacht vrouw val. Het is dan wel de kunst om elkaar in elkaars waarde te laten. Mijn biologisch wetenschappelijke invalshoek vs de andere persoons sociaal maatschappelijke invalshoek. Ik wil niet zeggen dat de ene juist of onjuist is, het zijn verschillende invalshoeken die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan. Maar de dans om op een respectvolle manier om elkaar heen te bewegen blijft wel ingewikkeld
Maar hoezo is dit een botsing qua wereldbeeld?

Jij weet zelf het beste waar je op valt, en dat is niet op transvrouwen.
En daarover ben je verder ook geen uitleg verschuldigd.

Ik ben zelf homoseksueel. Maar dat wil niet zeggen dat ik op transmannen val. Ik ken in mijn sociale netwerk geeneen die daar op valt.
pi_220834244
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:10 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Je kunt ze gewoon aanraken hoor.
pi_220834266
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik ben zelf homoseksueel. Maar dat wil niet zeggen dat ik op transmannen val. Ik ken in mijn sociale netwerk geeneen die daar op valt.
Dan heb jij een heel ander soort netwerk dan dat van mij. Ik ken (denk ik) twee mensen die (toegeven dat ze) níet op transmensen vallen. :D
Mon 'en!
pi_220834425
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:02 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Dan heb jij een heel ander soort netwerk dan dat van mij. Ik ken (denk ik) twee mensen die (toegeven dat ze) níet op transmensen vallen. :D
Nou, geen hetero's of homo's die daar op vallen.
Ik heb wel een zwager die op trans valt. Maar die vindt een heel vrouwelijke man ook geil.
En ik heb vriendinnen die trans zijn en een partner hebben.
  maandag 18 mei 2026 @ 19:58:20 #179
490410 Dr8gonOfLife
pi_220834945
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 08:57 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Sabeltand-slagers hadden ook wel andere dingen aan hun hoofd, dan gesprekken over hun identiteit. Zij zullen ook geen gender reveal parties hebben gehad, of verjaardagsfeestjes met slingers en taart. :D

Ik dacht vroeg jaren '90 ook niet "Laat ik lekker tegendraads worden, later..", ik wilde gewoonweg 'grote broer'/'vuilnisman'/'stoere kerel op Harley Davidson' worden, later. Nooit uitgesproken, ofzo, ik snapte ook wel dat 'moeder' het antwoord is waar volwassenen naar visten als ze ernaar vroegen.

Wist ik veel dat ik op mijn 38e aan een hulpverlener "Zou je die 'mevrouw-vermelding uit mijn dossier kunnen halen? Dat past eigenlijk niet bij mij.." zou vragen en dat ik weer jaren daarna zou inzien dat dat iets met mijn gender te maken zou hebben. :D
Je identificeert je als man?
  maandag 18 mei 2026 @ 19:59:51 #180
490410 Dr8gonOfLife
pi_220834962
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:02 schreef Wantie het volgende:

[..]

Welke genders dan?
pi_220835054
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:58 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Je identificeert je als man?
Als mens, voornamelijk. Als ik verplicht zou moeten kiezen, neig ik meer richting mannelijk. Maar da's 51% vs 49%. Een M op mijn paspoort is ook weer zoiets.

AFAB, heel duidelijk (niet te verbasteren tot iets mannelijkers) meisjesnaam.

Als kind werd ik altijd in jurkjes gehesen enzo, ja.

Als ik een X op mijn paspoort zou kunnen fixen, zonder enorme kosten.. meteen. Maar dan wil ik ook op elk formulier een dergelijke optie kunnen kiezen.
Mon 'en!
pi_220835094
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:59 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Welke genders dan?
Google 'genders'.

https://shainethomas.medi(...)e-there-8e5b04c1c8e2
Mon 'en!
  maandag 18 mei 2026 @ 20:23:17 #183
490410 Dr8gonOfLife
pi_220835176
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:09 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Als mens, voornamelijk. Als ik verplicht zou moeten kiezen, neig ik meer richting mannelijk. Maar da's 51% vs 49%.

Als kind werd ik altijd in jurkjes gehesen enzo, ja.
Is dat niet gewoon gender non-conforming?

quote:

[..]

AFAB
Geen idee wat dat is.

quote:

Als ik een X op mijn paspoort zou kunnen fixen, zonder enorme kosten.. meteen. Maar dan wil ik ook op elk formulier een dergelijke optie kunnen kiezen.
De rechtbanken verdienen er flink aan zie ik.
  maandag 18 mei 2026 @ 20:27:38 #184
490410 Dr8gonOfLife
pi_220835209
quote:
Die pagina maakt het wel wat verwarrend. Bij subgirl en subboy krijg ik voornamelijk BDSM associaties en ik heb oprecht nog nooit gehoord van aliagender, epicene, genderfluid OOO p, maverique, neutrois, offgender etc.
pi_220835349
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:23 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Is dat niet gewoon gender non-conforming?
[..]
Geen idee wat dat is.
[..]
De rechtbanken verdienen er flink aan zie ik.
Misschien, maar ik gebruik non-binair omdat dat regelmatig op formulieren in te vullen is.

AFAB = Assigned Female At Birth. Bij mijn geboorte werd (voor mij) besloten dat ik 'meisje' was.

En ja. Da's een stom, duur proces. En als je dan een X hebt, kun je sommige landen niet in etc.
Mon 'en!
pi_220835358
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:27 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Die pagina maakt het wel wat verwarrend. Bij subgirl en subboy krijg ik voornamelijk BDSM associaties en ik heb oprecht nog nooit gehoord van aliagender, epicene, genderfluid OOO p, maverique, neutrois, offgender etc.
Dat mag je vinden, maar dat is dus niet aan jou. Als iemand zichzelf 'offgender' vindt, is dat aan henzelf.
Mon 'en!
  maandag 18 mei 2026 @ 21:24:20 #187
490410 Dr8gonOfLife
pi_220835564
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:51 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, maar dat is dus niet aan jou. Als iemand zichzelf 'offgender' vindt, is dat aan henzelf.
Het mag uiteraard, maar het wordt wel lastig om iedereen naar diegene te laten verwijzen als 'offgender,' aangezien nagenoeg niemand dat kent en het roept allerlei vragen op.
pi_220835570
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:24 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Het mag uiteraard, maar het wordt wel lastig om iedereen naar diegene te laten verwijzen als 'offgender,' aangezien nagenoeg niemand dat kent en het roept allerlei vragen op.
Verwijzen waarvoor?
  maandag 18 mei 2026 @ 21:28:39 #189
490410 Dr8gonOfLife
pi_220835581
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Verwijzen waarvoor?
Pronouns. Diegene mag zich offgender noemen, maar diegene kan niet verwachten dat iedereen op de hoogte is en erin meegaat, al is het alleen al omdat de taal er niet op is aangepast en vrijwel niemand die specifieke gender kent.
  maandag 18 mei 2026 @ 21:42:10 #190
545 dop
:copyright: dop
pi_220835672
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Pronouns. Diegene mag zich offgender noemen, maar diegene kan niet verwachten dat iedereen op de hoogte is en erin meegaat, al is het alleen al omdat de taal er niet op is aangepast en vrijwel niemand die specifieke gender kent.
Hoe vaak spreek jij iemand aan met zijn gender.
Hoe ingewikkeld is het nu werkelijk.
Hoe vaak heb je iemand met het verkeerde gender aangesproken, en daar commentaar op gehad?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220835700
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Je hoeft nergens van 'op de hoogte' te zijn. Check gewoon, als je twijfelt. Ik doe dat ook niet in elk gesprek, hoor, maar bij twijfel: "Sorry, vergeten: welke pronouns gebruik je?", of "Ik gebruik die/diens, jij?".

Of, heel raar, je gebruikt gewoon iemands naam..?

Ipv hij/hem: Jan loopt daar, dat vindt hij fijn, dat maakt hem blij.

Jan loopt daar, dat vindt Jan fijn, dat maakt Jan blij.

KLAAR.
Mon 'en!
pi_220836843
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:50 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Misschien, maar ik gebruik non-binair omdat dat regelmatig op formulieren in te vullen is.

AFAB = Assigned Female At Birth. Bij mijn geboorte werd (voor mij) besloten dat ik 'meisje' was.

En ja. Da's een stom, duur proces. En als je dan een X hebt, kun je sommige landen niet in etc.
Er is niks "assigned", jij bent een vrouw en als je je morgen een tafelpoot of een man voelt prima, maar voor de rest van de wereld ben je gewoon een vrouw. Dat je je niet typisch vrouwelijk kleedt of gedraagt doet er niks aan af. Ik draag ook nooit jurkjes, heb nooit pumps aangehad maar ben nog steeds 100% een vrouw.

Waarom zou je zo moeilijk doen met een X? Bovendien gebruik je die waar het niet voor bedoeld is. De X is voor mensen waar bij geboorte het geslacht niet is vast te stellen. Jij bent een vrouw dus die V klopt gewoon.

Ik vraag me wel altijd af hoe die X jes dat doen in een land waar ze niet zo woke zijn, zacht uitgedrukt.
pi_220836855
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:44 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Je hoeft nergens van 'op de hoogte' te zijn. Check gewoon, als je twijfelt. Ik doe dat ook niet in elk gesprek, hoor, maar bij twijfel: "Sorry, vergeten: welke pronouns gebruik je?", of "Ik gebruik die/diens, jij?".

Of, heel raar, je gebruikt gewoon iemands naam..?

Ipv hij/hem: Jan loopt daar, dat vindt hij fijn, dat maakt hem blij.

Jan loopt daar, dat vindt Jan fijn, dat maakt Jan blij.

KLAAR.
"Die" of "hun/hen" is meervoud. Dus grammaticaal klopt dat niet zolang je enkelvoud bent. Of een vrouwelijke kip.
pi_220836976
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:13 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
"Die" of "hun/hen" is meervoud. Dus grammaticaal klopt dat niet zolang je enkelvoud bent. Of een vrouwelijke kip.
hen vind ik zelf gek klinken.
Maar die is toch geen meervoud?
(Die persoon).

Diens gebruik ik vaak als ik de aanspreektitel van iemand niet weet.
pi_220837241
[quote]

Ik
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:13 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ik 'hen' gebruik als pronouns in het Nederlands. Ik gebruik 'die/diens' omdat dat grammaticaal het minst scheef is en het makkelijkst uit te leggen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
hen vind ik zelf gek klinken.
Maar die is toch geen meervoud?
(Die persoon).

Diens gebruik ik vaak als ik de aanspreektitel van iemand niet weet.
Precies. Qua grammatica is 'die/diens' (vind ik persoonlijk) dus beter toepasbaar.
Mon 'en!
pi_220837351
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat waar je op valt was niet mijn punt, dat was een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken. Ik weet niet hoe ik mn punt nog duidelijker kan uitleggen, dus welk gedeelte begreep je precies niet?
  dinsdag 19 mei 2026 @ 09:11:53 #197
490410 Dr8gonOfLife
pi_220837503
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:42 schreef dop het volgende:

[..]
Hoe vaak heb je iemand met het verkeerde gender aangesproken, en daar commentaar op gehad?
Ik begeef mij in kringen die niet zo woke zijn, dus daar zijn mannen gewoon een hij en vrouwen gewoon een zij.
pi_220837509
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:42 schreef dop het volgende:

[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
pi_220837515
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Er is niks "assigned", jij bent een vrouw en als je je morgen een tafelpoot of een man voelt prima, maar voor de rest van de wereld ben je gewoon een vrouw. Dat je je niet typisch vrouwelijk kleedt of gedraagt doet er niks aan af. Ik draag ook nooit jurkjes, heb nooit pumps aangehad maar ben nog steeds 100% een vrouw.

Waarom zou je zo moeilijk doen met een X? Bovendien gebruik je die waar het niet voor bedoeld is. De X is voor mensen waar bij geboorte het geslacht niet is vast te stellen. Jij bent een vrouw dus die V klopt gewoon.

Ik vraag me wel altijd af hoe die X jes dat doen in een land waar ze niet zo woke zijn, zacht uitgedrukt.
Het is dus wél assigned. Je bent bij je geboorte een mens (laten we dat voor het gemak even aannemen), liefst gezond en met alle ledematen en organen erin. Zodra je uit je moeder komt (of tijdens de pret-echo), kijkt iemand tussen je benen en zegt: "Gefeliciteerd, het is een <jongen/meisje/zoon/dochter>."
Ik (puur persoonlijke mening, zeg niet dat dit een feit is of voor iedereen geldt) denk dus dat dit een vaststelling is die niet voor iedereen klopt.

Het feit dat de vroedvrouw (geen arts, want thuisbevallingen waren normaal in 1984) mijn uiterlijk geslachtsorgaan zag en toen "ah, een dochter!" riep, bepaalde toen accuut dat er een roze strik om de houten ooievaar in de tuin kwam, de bouwblokken gingen de zolder op ('misschien komt er ooit een zoon') en de eerste roze teddybeer werd aangekocht.

Natuurlijk is dit 'nou eenmaal zoals het gaat in onze cultuur'. Dat begrijp ik. Maar ik denk dat iemand als Kori Doti (Canadese ouder van compleet genderneutraal kind) het bij het juiste eind heeft: een kind is een kind. Laat die lekker zelf uitvogelen of die in een genderrol past. Natuurlijk geeft dat administratieve rompslomp, maar dat is dan maar zo.

En ik zei ook al, ik vind de X in paspoort veel teveel gedoe voor mezelf. Die ene keer per jaar dat ik mijn paspoort nodig heb.. lekker boeiend. Maar als het makkelijker aan te passen zou zijn (en overal geaccepteerd), ja graag.
'Al die X-jes in minder woke landen'.. Ja, die hebben gewoonweg die optie niet. Dus dan kies je een van de twee opties die er wel zijn, ook al passen ze beiden niet.
Mon 'en!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 09:16:31 #200
490410 Dr8gonOfLife
pi_220837516
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:14 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ik werk ergens waar ook een non-binaire vrouw werkt, en die wil graag met hen aangesproken worden, maar werkelijk iedereen blijft het fout doen, zelfs als ze het wel gewoon proberen goed te doen. Het is gewoon zo tegennatuurlijk, het glipt er steeds doorheen
Ze kan het ook niet verwachten van iedereen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')