abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220828975
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?

Knap.

Ik kan geen hetero zijn bijvoorbeeld.
Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.
De enige genders zijn man en vrouw, plus wat uitzonderingen in de categorie intersekse. Maar die zijn zeldzaam.
pi_220829000
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:42 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.

Het is eerder de vraag of mensen iemand willen behandelen als vrouw/man. Daar zitten nu eenmaal verschillende gedachten en normen en waarden aan vast. En die afspeelplaat willen sommige mensen niet aanpassen, want je moet en zal behandeld moeten worden naar je toegewezen hokje. Het is absolutisme vs relativisme en conformeren vs diversificeren.

En dat trans personen met therapie weer 'blij' gaan zijn met het cisgenderschap is wensdenken. Je kunt een ongevraagde snikkel of paar borsten echt niet wegdenken, noch die toegewezen genderrol leren waarderen. Knappe therapeut die dat voor elkaar krijgt.
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.

"Cis" ken ik alleen als de noot c op een klavier die met een halve toon verhoogd is. Voor de rest kunnen we het gewoon hebben over man of vrouw.

If it looks like a bird, sounds like a bird and flies like a bird, it's probably a bird.
  zondag 17 mei 2026 @ 23:10:52 #153
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220829065
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Gender zit in je broekje. Niet voor niks zeggen we in het Engels bij Gender M or F.

"Cis" ken ik alleen als de noot c op een klavier die met een halve toon verhoogd is. Voor de rest kunnen we het gewoon hebben over man of vrouw.

If it looks like a bird, sounds like a bird and flies like a bird, it's probably a bird.
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 23:11:46 #154
441859 crew  Lenny77
pi_220829072
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen

Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.
Als zo een mannelijke foetus dus bv een overdosis aan vrouwelijk hormoon krijgt tijdens een belangrijk moment in de ontwikkeling, dan kan dat brein toch anders getriggerd worden?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220829088
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:10 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Nee. Sekse zit in je broekje. Gender is de psychosociale component van geslacht. Daarbij is cisgender het antoniem van transgender. En je laatste quote klinkt voor transpersonen waarschijnlijk als muziek in de oren. Als je het niet ziet, hoort of merkt is het dus dikke prima.
Wat ik bedoelde is dat je als biologische vrouw jezelf best man kunt noemen, maar je bent en blijft een vrouw. Ook al mag niemand je meer zo noemen. Daarom is de hele voornaamwoorden discussie onzin, want ik als biologische vrouw ben gewoon een "ze/zij" en je hoeft me niks te vragen want dat zie je gewoon als je goede ogen hebt.
  zondag 17 mei 2026 @ 23:17:47 #156
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220829102
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_220829112
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:11 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar omdat hersenen er hetzelfde uitzien of bijna hetzelfde, dan wil dat toch niet zeggen dat ze hetzelfde voelen? Niemand kan aan een scan zien wat jij denkt of hoe jij je exact voelt. Ja, er zullen zones oplichten zodat ze kunnen bewijzen dat er activiteit is in een specifieke zone. Maar WAT je denkt of voelt is niet empirisch vast te stellen.
Als zo een mannelijke foetus dus bv een overdosis aan vrouwelijk hormoon krijgt tijdens een belangrijk moment in de ontwikkeling, dan kan dat brein toch anders getriggerd worden?
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaan
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 23:29:41 #158
441859 crew  Lenny77
pi_220829144
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:19 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Daar ben ik het mee eens, dat gevoel dat het niet overeenkomt met je geslacht, is echt, dat geloof ik wel. En ik ben ook best bereid dat te accomoderen, als iemand graag met hij/zij/hiep/hoi wil worden aangesproken, dan doe ik dat best, dan ben ik de beroerdste niet. Alleen er komt een keer dat de verschillende wereldbeelden met elkaar gaan botsen. En dan moet je er samen uitkomen. Als iemand een ander wereldbeeld heeft dan ik, dan respecteer ik dat, maar wel alleen als die persoon mijn wereldbeeld ook respecteert. En niet tegen mij zegt: "mijn wereldbeeld is nieuwer en dus de juiste, die van jou is fout en achterhaald en je moet je aanpassen aan die van mij". Dat is het moment dat er problemen gaan ontstaan
Maar ervaar je dat ook zo in het dagelijkse leven?
Of alleen het gekrijs online bij de panda groep?

Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.

Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 18-05-2026 07:45:28 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220829597
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
Autistische gendertwijfelaar (of eigenlijk ben ik wel tevreden in het midden, ik hoef niet zo nodig in transitie).

'Oplossing voor autisme' is ook een heel eind fysiek/tastbaar, hoor. Oordoppen, zonnebrillen, kleding zonder kriebellabels, fysiek weggaan/wegblijven uit situaties...
Is voor mij vergelijkbaar met de 'oplossingen voor mijn gender-issues*'. Ik draag kleding die neutraal is, vraag instanties om me niet met 'mevrouw' aan te spreken, kies 'geen aanhef' op hema.nl en loop weg als er teveel eikels in een ruimte zijn.

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, komt straks wel.

*die dus geen issue zijn. Ik ben tevreden.

Ik snap niet hoe míjn aanspreekvoorkeuren ineens als 'maatschappelijk probleem' worden gezien. Als ik door de stad fiets, heeft 99,9% van de voorbijgangers niet eens door dat ik er bén, gok ik.
Als ik een euro geef aan mijn lokale daklozenkrantverkoper, zegt 'ie "Dankjewel, jongeman" omdat 'ie vorig jaar vroeg: "Mag ik 'jongedame' tegen je zeggen? Volgens mij past dat niet zo goed bij je.."

Voor de rest reageer ik ook gewoon op "Pas op, mevrouw!" als ik bijna word aangereden, of "Pas op, meneer!".

Ik werk in een koffietent. Als iemand me daar 'meid' of iets dergelijks noemt, laat ik dat gaan. Geen zin in gedoe.

Bij mijn werk als stagemanager is dat anders. Daar komen artiesten, gasten en collega's binnen in míjn toko. Ik draag daar een hoodie met mijn pronouns, vraag mensen bij kennismaking naar hún voorkeuren ("Hi, welcome. Handshake OK? <naam>, *wijst naar hoodie*, what's yours?") (hoewel een grote groep artiesten tegenwoordig hun pronouns in hun rider zet, dat scheelt mij weer een hele zin ;)) en verbeter collega's als ze 'zij/haar/meisje' gebruiken wanneer ze het over mij hebben. Dat gaat helemaal prima.

[ Bericht 33% gewijzigd door bloempjuh op 18-05-2026 08:20:40 ]
Mon 'en!
pi_220829675
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:25 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Als jij dat wilt, prima.
Het is geen kwestie van willen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 18 mei 2026 @ 08:51:19 #161
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220829809
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:19 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

Genderdysforie is een probleem dat is ontstaan door de maatschappij.

Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."
pi_220829894
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 08:51 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ja, het is doorgeslagen cultuur van de decadente Westerse mens. Het is twijfelachtig of onze voorouders 200.000 jaar geleden, terwijl zij bezig waren met het villen van een sabeltandtijger, dachten: "Goh, wat voel ik mij raar in mijn liff, was ik maar een wijf."
Sabeltand-slagers hadden ook wel andere dingen aan hun hoofd, dan gesprekken over hun identiteit. Zij zullen ook geen gender reveal parties hebben gehad, of verjaardagsfeestjes met slingers en taart. :D

Ik dacht vroeg jaren '90 ook niet "Laat ik lekker tegendraads worden, later..", ik wilde gewoonweg 'grote broer'/'vuilnisman'/'stoere kerel op Harley Davidson' worden, later. Nooit uitgesproken, ofzo, ik snapte ook wel dat 'moeder' het antwoord is waar volwassenen naar visten als ze ernaar vroegen.

Wist ik veel dat ik op mijn 38e aan een hulpverlener "Zou je die 'mevrouw-vermelding uit mijn dossier kunnen halen? Dat past eigenlijk niet bij mij.." zou vragen en dat ik weer jaren daarna zou inzien dat dat iets met mijn gender te maken zou hebben. :D
Mon 'en!
pi_220830089
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:17 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Dan moet je een ander woord verzinnen, want een fobie is een type angststoornis. Je kunt daar niet ineens de betekenis van veranderen.
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.

Dus ik heb geen problemen met de term transfobie.
Net zo min als ik problemen heb met de woorden islamofobie, homofobie, etc.
pi_220830418
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb dat woord niet verzonnen en ik heb niet de autistische eigenschap dat de Nederlandse taal een bepaalde logica moet volgen.

Dus ik heb geen problemen met de term transfobie.
Net zo min als ik problemen heb met de woorden islamofobie, homofobie, etc.
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaas
pi_220830475
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:47 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Gaan we nu autistische mensen belachelijk maken? Dwaas
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.
pi_220830490
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:58 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Homoseksualiteit is geen gender maar een geaardheid.
De enige genders zijn man en vrouw, plus wat uitzonderingen in de categorie intersekse. Maar die zijn zeldzaam.
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.
Net zoals bij geaardheid.

En beide zijn niet een keuze die iemand maakt.
pi_220830544
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je houdt je niet aan de afspraak met de moderator.
Jouw respectloze gedrag is volgens de afspraak zeker?
pi_220830563
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Heb je trouwens al ooit een transkindje gezien? Ik heb er eentje in de omgeving gekend: dat was al zoooo extreem jong te merken dat zij een jongen was in haar hoofd.

Iemand die tot zijn/haar 16e ofzo heel gendernormaal is en dan ineens gaat beweren een ander gender te zijn, daar zou ik ook niet mee naar een chirurg lopen.
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 23:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buiten
Heb ook transmensen in het echt gezien, maar ik heb ze niet gevraagd vanaf welke leeftijd ze transgevoelens kregen nee. Maar inderdaad, geen enkele case is hetzelfde, daarom is tranzorg ook zo extreem ingewikkeld
pi_220830631
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:12 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
[..]
Ja, dat ervaar ik inderdaad in het dagelijks leven, deze mensen komen ook wel eens buiten
Heb ook transmensen in het echt gezien, maar ik heb ze niet gevraagd vanaf welke leeftijd ze transgevoelens kregen nee. Maar inderdaad, geen enkele case is hetzelfde, daarom is tranzorg ook zo extreem ingewikkeld
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.

Is het dan niet zo dat jouw wereldbeeld dan niet klopt?
pi_220830654
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het bestaan van genderdysforie botst dus met jouw wereldbeeld.

Is het dan niet zo dat jouw wereldbeeld dan niet klopt?
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkent
pi_220831051
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:28 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nope, lees mn post anders nog even terug. Ik heb het bestaan van genderdysforie nooit ontkent
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.

Maar hoe botst dat dan met jouw wereldbeeld.
pi_220833947
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat je dat ontkent.

Maar hoe botst dat dan met jouw wereldbeeld.
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.
Maar stel, ik zie mijzelf bijvoorbeeld als heteroseksueel. Als iemand dan vraagt of ik dan ook op transvrouwen val, dan zeg ik: nee, want ik ben heteroseksueel. Waarop die andere persoon dan zegt: maar transvrouwen zijn ook vrouwen. Wellicht wel, wellicht niet, maar dat doet er niet toe. Wat er dan aan de hand is, is dat die andere persoon bedoelt dat diegene hun genderidentiteit vrouw is, dus dat je er als hetero wel op kan vallen. Alleen wanneer ik zeg dat ik heteroseksueel ben, bedoel ik dat ik op het biologische geslacht vrouw val. Het is dan wel de kunst om elkaar in elkaars waarde te laten. Mijn biologisch wetenschappelijke invalshoek vs de andere persoons sociaal maatschappelijke invalshoek. Ik wil niet zeggen dat de ene juist of onjuist is, het zijn verschillende invalshoeken die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan. Maar de dans om op een respectvolle manier om elkaar heen te bewegen blijft wel ingewikkeld
pi_220833995
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, je hebt een heel spectrum aan genders.
Net zoals bij geaardheid.

En beide zijn niet een keuze die iemand maakt.
Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.
  maandag 18 mei 2026 @ 18:24:19 #174
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220834074
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:10 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Nogmaals, die bestaan alleen in iemands hoofd maar dat maakt ze niet officieel.
In Nederland kun je een X in je paspoort krijgen. Officiëler ga je het niet krijgen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220834220
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:57 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Vind het om te beginnen een heel rare en ook vrij onbeschofte vraag om te stellen of mijn wereldbeeld niet klopt.
Maar stel, ik zie mijzelf bijvoorbeeld als heteroseksueel. Als iemand dan vraagt of ik dan ook op transvrouwen val, dan zeg ik: nee, want ik ben heteroseksueel. Waarop die andere persoon dan zegt: maar transvrouwen zijn ook vrouwen. Wellicht wel, wellicht niet, maar dat doet er niet toe. Wat er dan aan de hand is, is dat die andere persoon bedoelt dat diegene hun genderidentiteit vrouw is, dus dat je er als hetero wel op kan vallen. Alleen wanneer ik zeg dat ik heteroseksueel ben, bedoel ik dat ik op het biologische geslacht vrouw val. Het is dan wel de kunst om elkaar in elkaars waarde te laten. Mijn biologisch wetenschappelijke invalshoek vs de andere persoons sociaal maatschappelijke invalshoek. Ik wil niet zeggen dat de ene juist of onjuist is, het zijn verschillende invalshoeken die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan. Maar de dans om op een respectvolle manier om elkaar heen te bewegen blijft wel ingewikkeld
Maar hoezo is dit een botsing qua wereldbeeld?

Jij weet zelf het beste waar je op valt, en dat is niet op transvrouwen.
En daarover ben je verder ook geen uitleg verschuldigd.

Ik ben zelf homoseksueel. Maar dat wil niet zeggen dat ik op transmannen val. Ik ken in mijn sociale netwerk geeneen die daar op valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')