En zo is de cirkel rond.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee, waarom zou ik een post maken die speciaal over jou in het bijzonder gaatallemaal een beetje hoog naar je bol gestegen, sneeuwvlokje?
Iedereen die geen man of vrouw zegt te zijn wijkt pas echt af.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En zo is de cirkel rond.
Je bent gewoon oeverloos aan het trollen.
Met je 'jij wijkt af van de maatschappij'.
Maar dat zien we altijd bij transfobe reacties op Fok.
Ik ben een man.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Iedereen die geen man of vrouw zegt te zijn wijkt pas echt af.
Ik ben een man.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Zie post #127.quote:
Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.
Dat noem ik onverschilligheidquote:Op zondag 17 mei 2026 01:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat is het mooie aan Nederland, ook de mensen met mentale problemen worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten (en mensen mogen zelf bepalen in hoeverre ze daarin willen meegaan).
Ben je dan een probleem?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:19 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ben een man.
Verder heb ik een broertje dood aan maatschappelijk conformisme.
Iemand met genderdysforie hoeft zich niet in een of ander keurslijf te laten duwen omdat je niet van de maatschappij mag afwijken.
[..]
Zie post #127.
Hoe vaak gebeuren dit soort dingen nu in het dagelijkse leven? Ik heb een keer een persoon aan de telefoon gehad en die klonk "mannelijk". Die gaf toen aan dat ze een vrouw was. Nou, prima. Vervolgens is het zij/haar/mevrouw etc. Kleine moeite, groot plezier. En als ik iemand tegen zou komen die graag met die/hen wil worden aangesproken. Ook goed. Doen we dat. Respect tonen in woord en gebaar is belangrijk. De meeste mensen willen erkeninng voor hun gender. Mijn persoonlijke visie op eventuele incongruente genderexpressie is dan even secundair.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
Hoe is iemand per ongeluk aanspreken met het verkeerde geslacht grensoverschrijdend? Je had nooit de bedoeling om het "verkeerd" te doen. En dan nog kun je de vraag stellen hoe verkeerd het is. De andere partij is geboren als vrouw, dus "mevrouw" is de juiste aanspreektitel.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.
Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.
Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.
Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.
Ik noem een maf voorbeeld. Stel dat je op jouw werk een onbekende collega aan de telefoon krijgt voor bepaalde instructies en n.a.v. van de hogere stem van die persoon ga je ervanuit dat het een vrouw is. Het zou toch nergens op slaan dat jij later op het matje geroepen wordt wegens grensoverschrijdend gedrag omdat jij die collega die geboren is als vrouw en als vrouw klinkt, hebt gekwetst omdat jij er geen rekening mee hield (= je wist het niet eens) dat zij zichzelf als man of als non-binair identificeert en daarom niet met mevrouw aangesproken wilt worden?
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders.
Een keurslijf beschouw ik als een bepaalde overtuiging of ideologie die mensen in de samenleving elkaar opdringen.
Dit gaat over feiten. Of je nou wel of geen genderdysforie hebt; je wordt hoe je het wendt of keert geboren als man of als vrouw (en in uitzonderlijke gevallen als interseks zoals Raven) en daar ga je mee dood. Jouw biologische sekse is hoe dan ook een deel van wie je bent. Jij merkt bij jezelf dat je een man bent, maar anderen merken dat ook aan jou.
Ik ben wel met je eens dat ieder voor zich moet bepalen hoe hij of zij in het leven wilt staan + dat het niet geoorloofd is om iemand op een gemene en respectloze manier te behandelen alleen maar omdat je het niet eens bent met zijn/haar manier van leven. Echter dat moet niet zover gaan dat wij elkaar verdraaide versies van de realiteit proberen op te dringen.
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.
Dat heeft een aardige impact gehad op de jeugd van Raven.
In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:34 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar Raven is intersekse. Dat is echt wat anders dan iemand die mentaal denkt dat ie geen man of vrouw is. Bij Raven is dat gewoon fysiek aan te tonen.
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat weerhield de artsen niet van het operatief verwijderen van de mannelijke geslachtskenmerken bij Raven.
Transitie van intersekse naar (onvrijwillig) cosmetisch vrouw zijnquote:Op zondag 17 mei 2026 20:29 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar dat is geen transitie. Dat is van intersekse naar (keus voor) vrouw zijn. Dat is wat anders dan wanneer je een biologische man opereert en op een vrouw laat lijken.
Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raven is wel een mooi voorbeeld van het keurslijf van de maatschappij, waarbij toen hen geboren werd er geen plaats was voor een geslachtsvorm tussen man en vrouw in.
En dus werd Raven een meisje, waarbij hen lichaam daar operatief op is aangepast.
Dat heeft een aardige impact gehad op de jeugd van Raven.
In een samenleving zonder strikte indeling naar man of vrouw was dat niet gebeurd
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:46 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er zijn wereldwijd maar ongeveer 500 gerapporteerde gevallen in de medische literatuur.
Ik vind dat dit uitzonderingen zijn die niet als voorbeeld genomen horen te worden.
Kan wel, en er zullen ook wel meer zijn in de wereld.
Maar dit is niet te vergelijken met depressieve jongens/ meisjes die denken dat switchen naar het andere geslacht de oplossing is.
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelenquote:Op zondag 17 mei 2026 21:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet om. Het ging om wat de gevolgen kunnen zijn van een maatschappij die een harde lijn trekt tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht.
En over intersekse is geen discussie, en daardoor is Raven een goed voorbeeld van wat iemand kan overkomen die afwijkt van de maatschappelijke norm.
Dat er depressieve jongeren zijn die denken dat ze van het andere geslacht zijn vind ik discutabel.
Bijvoorbeeld van een homoseksuele man zeg je ook niet dat hij denkt dat hij zich tot mannen voelt aangetrokken ipv mannen.
Maar dat is lange tijd anders geweest. Homoseksualiteit werd gezien als een geestesziekte.
Wat transgender betreft: eerder is al aangehaald dat is gebleken dat de chemische samenstelling van de hersenen van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.
Kun je dan spreken dat die persoon 'denkt' een vrouw te zijn?
En als gender net als geaardheid niet binair is, maar een spectrum: loop je dan niet het risico dat personen met genderdysforie door maatschappelijke druk wordt gedwongen om te kiezen tussen beide?
Wat dan weer onnodige transities tot gevolg kan hebben.
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?quote:Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen
En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.
Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
Als jij dat wilt, prima.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij kunt bijvoorbeeld homo zijn?
Knap.
Ik kan geen hetero zijn bijvoorbeeld.
Gemder is psychosociaal. Niet enkel 'in je hoofd' als een individuele identiteit maar ook als sociale component. En dat is het probleem volgens mij. Het gaat meestal niet om die biologische dingen bij omstanders.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:12 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het artikel waar jij aan refereert ook gelezen, en die conclusie werd helemaal niet getrokken. De samenstelling van transbreinen week licht af in de richting van het wensgeslacht, maar was nog steeds overwegend de samenstelling van het geboortegeslacht. Een zelfde lichte afwijking werd waargenomen bij homoseksuelen
En de tweedeling man en vrouw als geslacht is helemaal niet bepaald door de maatschappij, maar door de wetenschap. Dat is gewoon exact en empirisch. Er zijn door biologen twee geslachten vastgesteld, man en vrouw. Er zijn enkele uitzonderingen hierop, dit zijn allemaal genetische geslachtsafwijkingen, die allemaal in de restcategorie "intersekse" worden geplaatst. Maar genetische afwijkingen zijn geenszins een apart geslacht.
Gender gebeurt allemaal in je hoofd, dus in je hoofd kan je alles zijn wat je wilt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |