abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220842175
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:04 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik vind het juist raar. De mensheid bestaat uit mannen en vrouwen. Dat was bij de Neandertalers ook al zo.
Die zijn toch uitgestorven?

Geen idee wat voor aanspreektitels die gebruikten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220842726
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:48 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, jouw punt was dat het niet te veranderen is

Mijn punt is dat het wel is te veranderen, omdat taal door mensen is bedacht en continu aan verandering onderhevig is.
Het is een kwestie van of de wil om te veranderen er is.

Je geeft zelf al aan dat in Duitsland er mannelijke en vrouwelijke lidwoorden zijn. In Nederlands hebben we die niet.
Dus het gaat om keuzes die zijn gemaakt.
We hebben hier wel mannelijke en vrouwelijke woorden die daarom samen gaan met een bepaald lidwoord. Maar dat bestaat alleen in het woordenboek.
pi_220842783
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.
De NS heeft dat mooi opgelost: die zegt: "Beste reizigers".
Ik hoor anders vanalles door elkaar, ook gewoon dames en heren en in het Engels zéker, als je Schiphol Airport binnenrijdt is het gewoon Ladies and Gentlemen.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 20:45:47 #254
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_220843135
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:12 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik ben blij dat je deze vraag (want ontzéttend onbeschoft) niet IRL stelt. Da's een goed begin :)
Hoezo is het onbeschoft om te vragen of iemand een biologische vrouw is? Ik zou niet zo blij zijn als ik bijvoorbeeld tijdens het daten, of zelfs bij de seks, erachter kom dat de ander een biologische man is.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 21:20:05 #255
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220843387
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:45 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Hoezo is het onbeschoft om te vragen of iemand een biologische vrouw is? Ik zou niet zo blij zijn als ik bijvoorbeeld tijdens het daten, of zelfs bij de seks, erachter kom dat de ander een biologische man is.
Vergezocht allemaal. Ik kan mij niet voorstellen dat een trans vrouw in bed duikt met een trans hater. Of ze moet van een gokje houden.

Snap die 'angst' ook wel een klein beetje. De gedachte aan 'had vroeger een löl, ben ik nu gay, wat zullen mijn maten wel niet denken, en waarom ben ik nu weer verliefd geworden op deze 'bedrieger' zorgt enigzins voor een afknapper.

Maar goed, stel dat je die vraag nu stelt aan een geboren vrouw. Dan zal die waarschijnlijk gepikeerd zijn dat je twijfelt aan haar authenticiteit en zal ze zich lelijk voelen. ('Zie ik er gvd uit als een vent?')

Uitproberen zou ik zeggen, misschien krijgen we nieuwe inzichten voor dit topic.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220843450
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als dat voorbeeld niet op je punt aansluit, dan was dat geen goed voorbeeld ;)
Ah ja, het zal nooit eens aan jou liggen he? :') Nee, ook deze comment begrijp je schijnbaar niet. Het voorbeeld sluit prima aan bij mijn punt, maar als je het niet begrijpt, tja, dan begrijp je het niet
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 21:31:33 #257
441859 crew  Lenny77
pi_220843483
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
En ik zeg dat het eigenlijk onzin is dat we iemand bij het geslacht aanspreken.
De NS heeft dat mooi opgelost: die zegt: "Beste reizigers".
Dit gaat natuurlijk prima als je een grotere groep aanspreekt.
Maar bij 1 persoon die je bv niet eens kent is het toch wat moeilijker?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220843555
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ah ja, het zal nooit eens aan jou liggen he? :') Nee, ook deze comment begrijp je schijnbaar niet. Het voorbeeld sluit prima aan bij mijn punt, maar als je het niet begrijpt, tja, dan begrijp je het niet
Je begint nu te stuiteren.
pi_220843564
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:31 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit gaat natuurlijk prima als je een grotere groep aanspreekt.
Maar bij 1 persoon die je bv niet eens kent is het toch wat moeilijker?
Gewoon: "Hè jij!"
:)
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 21:51:58 #260
441859 crew  Lenny77
pi_220843641
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gewoon: "Hè jij!"
:X
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220844222
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:X
Gaat het, men... mevr... eh jij daar?
  woensdag 20 mei 2026 @ 06:13:21 #262
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220844511
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:20 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Vergezocht allemaal. Ik kan mij niet voorstellen dat een trans vrouw in bed duikt met een trans hater. Of ze moet van een gokje houden.

Snap die 'angst' ook wel een klein beetje. De gedachte aan 'had vroeger een löl, ben ik nu gay, wat zullen mijn maten wel niet denken, en waarom ben ik nu weer verliefd geworden op deze 'bedrieger' zorgt enigzins voor een afknapper.

Maar goed, stel dat je die vraag nu stelt aan een geboren vrouw. Dan zal die waarschijnlijk gepikeerd zijn dat je twijfelt aan haar authenticiteit en zal ze zich lelijk voelen. ('Zie ik er gvd uit als een vent?')

Uitproberen zou ik zeggen, misschien krijgen we nieuwe inzichten voor dit topic.
Lijkt mij een nachtmerrie om in bed er achter te komen dat ik te maken heb met een kunstmatig, getransformeerd persoon.
pi_220844512
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 06:13 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Lijkt mij een nachtmerrie om in bed er achter te komen dat ik te maken heb met een kunstmatig, getransformeerd persoon.
Poh ja
U MAD?
pi_220845195
quote:

[..]
Wees maar niet bang, als je gewoon je gezonde verstand gebruikt is de kans daarop vrijwel nihil
pi_220845363
quote:

[..]
De partner van een vriendin van mij kwam er pas na een jaar achter...
Kennelijk kan het resultaat heel goed lukken.
pi_220845560
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
'Het resultaat'? Je hebt het over een mens, niet over een bananenbrood :)

Mon 'en!
  woensdag 20 mei 2026 @ 10:16:47 #267
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220845625
quote:

[..]
Het bouwresulaat is vaak wel de toets der acceptatie. Zou er misschien niet eens een resultaatverplichting moeten komen voor trans personen? Cisgenders gaan nl. goed op onzichtbare queers.
pi_220845647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:10 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het resultaat van de transitie.

Ik zou geen andere bewoording kunnen bedenken.
pi_220846123
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:10 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het resultaat van de transitie.

Ik zou geen andere bewoording kunnen bedenken.
pi_220846286

Dit plaatje vertegenwoordigt dat er vaak ook andere problemen schuilgaan met genderdysforie.

Er is bijvoorbeeld bekend dat onder mensen met autisme ook meer mensen zijn met genderdysforie. Dat vind ik overigens niet zo raar, omdat het met autisme moeilijker wordt om je te kunnen aanpassen naar de verwachtingen van de mensen waarmee je opgroeit. Gedrag kopieren om je naar anderen aan te kunnen passen, gaat misschien nog wel, maar om het ook op dezelfde manier te kunnen ervaren zoals de mensen om je heen, wordt een stuk lastiger.

Wat ik ermee wil zeggen. Er kunnen heel veel factoren vanuit de vroege jeugd invloed hebben op het ontstaan van genderdysforie = je oncomfortabel voelen met jouw biologische sekse en jouw genderidentiteit daar niet op kunnen aanpassen.

Mijn idee is dat als je genderdysforie hebt, maar je wilt graag therapie om uit te zoeken waar dat vandaan komt en of het mogelijk is je comfortabeler te voelen met jouw biologische sekse, je hoe dan ook een stellig antwoord krijgt dat dat niet mogelijk is en dat je maar hebt te accepteren dat je transgender bent. En dan wellicht er ook nog achteraan "Ik snap niet waar jij je druk om maakt, want tegenwoordig worden transgenders in de maatschappij geaccepteerd. Wees blij dat je niet in Iran leeft ofzo! Je voelt je ongelukkig met jezelf, omdat je jezelf niet kunt accepteren zoals je bent."

Deze hele situatie heeft sowieso een behoorlijk narcistisch karakter. Er wordt niet naar elkaar geluisterd. Mensen proberen hun overtuigingen aan de ander op te dringen. Als je het waagt om er enige kritiek op te hebben, word je door een bepaalde groep mensen die zich heel erg op de voorgrond dringt, afgesnauwd voor transfoob, gevolgd door zelfmedelijden dat transgenders het zoveel zwaarder in het leven hebben dan cisgenders. (Ook alweer zo'n passief-agressieve term om mensen die geen genderdysforie hebben, op te zadelen met een schuldgevoel.)
pi_220846783
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:04 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nou, en als iemand vraagt wil je mij voortaan man/ vrouw noemen, die je beetje kent.
Niets mis mee.

Vorig jaar zat in Big Brother een vrouw die geboren was als man.
Hartstikke mooie vrouw, serieus.

Niets mis mee om haar dan een vrouw te noemen, mits je het weet.

Dat kan LHBQT, woke, divers etc noemen..
Maar daar was het gewoon Lenny en Lenny is een mens.

En dan zou ik het vinden als we daar niet een hele maatschappij omheen te hoeven veranderen.

Ben ik ook nog flexibel dat de NS voortaan "beste reiziger" omroept.

Maar ik vertik het dat we straks naar een maatschappij gaan die het mailen met "beste mevrouw, meneer" not done vindt, om welke reden dan ook.

Gewoon normaal doen en kijken naar de mens en naar elkaar.
Maar dat is toch prima? Dan is Lenny nu een vrouw. Geen trans
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_220846825
quote:

[..]
:r x1000. Ga terug naar de Weimar ofzo.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:12:39 #273
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220846965
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[ afbeelding ]

Dit plaatje vertegenwoordigt dat er vaak ook andere problemen schuilgaan met genderdysforie.

Er is bijvoorbeeld bekend dat onder mensen met autisme ook meer mensen zijn met genderdysforie. Dat vind ik overigens niet zo raar, omdat het met autisme moeilijker wordt om je te kunnen aanpassen naar de verwachtingen van de mensen waarmee je opgroeit. Gedrag kopieren om je naar anderen aan te kunnen passen, gaat misschien nog wel, maar om het ook op dezelfde manier te kunnen ervaren zoals de mensen om je heen, wordt een stuk lastiger.

Wat ik ermee wil zeggen. Er kunnen heel veel factoren vanuit de vroege jeugd invloed hebben op het ontstaan van genderdysforie = je oncomfortabel voelen met jouw biologische sekse en jouw genderidentiteit daar niet op kunnen aanpassen.

Mijn idee is dat als je genderdysforie hebt, maar je wilt graag therapie om uit te zoeken waar dat vandaan komt en of het mogelijk is je comfortabeler te voelen met jouw biologische sekse, je hoe dan ook een stellig antwoord krijgt dat dat niet mogelijk is en dat je maar hebt te accepteren dat je transgender bent. En dan wellicht er ook nog achteraan "Ik snap niet waar jij je druk om maakt, want tegenwoordig worden transgenders in de maatschappij geaccepteerd. Wees blij dat je niet in Iran leeft ofzo! Je voelt je ongelukkig met jezelf, omdat je jezelf niet kunt accepteren zoals je bent."

Deze hele situatie heeft sowieso een behoorlijk narcistisch karakter. Er wordt niet naar elkaar geluisterd. Mensen proberen hun overtuigingen aan de ander op te dringen. Als je het waagt om er enige kritiek op te hebben, word je door een bepaalde groep mensen die zich heel erg op de voorgrond dringt, afgesnauwd voor transfoob, gevolgd door zelfmedelijden dat transgenders het zoveel zwaarder in het leven hebben dan cisgenders. (Ook alweer zo'n passief-agressieve term om mensen die geen genderdysforie hebben, op te zadelen met een schuldgevoel.)
Cisgender is niet passief- aggressief. Is gewoon een term geleend uit de scheikunde. En als jij er een schuldgevoel van krijgt moet je het wat nuchterder beschouwen.

En dat er onderzoek nodig is of er sprake is van comorbiditeit is logisch. Leed voorkomen en zorgvuldigheid zijn belangrijk.

Maar een ongewenst geslacht kun je echt niet wegdenken, net zoals je niemand blij kan maken met een genderrol waar je diegene niet op zit te wachten. Dat is conversietherapie.
pi_220847249
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:12 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Cisgender is niet passief- aggressief. Is gewoon een term geleend uit de scheikunde. En als jij er een schuldgevoel van krijgt moet je het wat nuchterder beschouwen.

En dat er onderzoek nodig is of er sprake is van comorbiditeit is logisch. Leed voorkomen en zorgvuldigheid zijn belangrijk.

Maar een ongewenst geslacht kun je echt niet wegdenken, net zoals je niemand blij kan maken met een genderrol waar je diegene niet op zit te wachten. Dat is conversietherapie.
Ik heb het niet over conversietherapie. Ik heb het idee dat die zorgvuldigheid er juist te weinig is.

Ik ben met je eens dat het vroeger ook niet goed was. Als tijdens de jaren 60 iemand naar de huisarts ging met "ik ben geboren als man, maar ik heb mij altijd een vrouw gevoeld" dan kreeg die persoon vaak een antwoord dat hij zich niet moest aanstellen of naar een psycholoog moest (was dat destijds al gebruikelijk?) en dan kwam het inderdaad op conversie-therapie uit.

Ik heb het idee dat het nu teveel de andere kant op slaat. Zeker mbt de problemen met de GGZ is het in de praktijk al erg lastig om voldoende zorgvuldig te werk te gaan.

Er zou misschien achter kunnen zitten dat het voor de mensheid op zich een aantrekkelijk idee is dat wij in de toekomst zelf kunnen bepalen of wij als man of als vrouw door het leven gaan. Het is immers al mogelijk om met hormoontherapie en een operatie aan de geslachtsdelen de illusie daarvoor te creeren. En zoals eerder gepost: het resultaat kan erg overtuigend zijn.

Maar maakt dit mensen gelukkig?

Nogmaals, als een transgender 100% zeker weet dat de persoon hierdoor meer in contact is met de ware zelf, juich ik dat alleen maar toe.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:39:25 #275
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220847464
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Er zou misschien achter kunnen zitten dat het voor de mensheid op zich een aantrekkelijk idee is dat wij in de toekomst zelf kunnen bepalen of wij als man of als vrouw door het leven gaan. Het is immers al mogelijk om met hormoontherapie en een operatie aan de geslachtsdelen de illusie daarvoor te creeren. En zoals eerder gepost: het resultaat kan erg overtuigend zijn.

Maar maakt dit mensen gelukkig?

Nogmaals, als een transgender 100% zeker weet dat de persoon hierdoor meer in contact is met de ware zelf, juich ik dat alleen maar toe.
Natuurlijk maakt het die mensen gelukkig. Er is ongeveer 2% met spijt heb ik gelezen. En wie ben ik om te twijfelen aan hun oprechtheid, geluk of aan de deskundigheid van de psychiater.

Maar het lost niet alles op. Je mindere karaktertrekken blijven, je ongeduld, je onhebbelijkheden. Uiteindelijk zijn mensen toch 90% van de tijd niet bezig met hun geslacht. Maar dan is in ieder geval dat probleem opgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')