abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:58 #76
483584 incel
they/them
pi_220789921
Is gewoon een IQ test. Vroeger zei je tegen die mensen dat ze niet zo dom moeten doen en nu word het aangemoedigd. Er zal nooit iemand die zichzelf dit soort shit aandoet of een vent die claimt een vrouw te zijn serieus genomen worden bij intelligente mensen dus who gives a fuck wat ze doen. Geef die debielen geen podium zou ik zeggen.
pi_220790261
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:58 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De natuur haalt nu eenmaal soms trukjes uit tijdens de ontwikkeling van de hersenen in een baarmoeder.
Transgender zijn is geen keuze.
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?
pi_220790270
Ik denk dat genderdysforie tegenwoordig veel voorkomt omdat 'een echte man of vrouw zijn' (sinds grootschalige samenlevingen/culturen bestaan, en nu versneld door de vluchtige wereldspreiding van informatie) bestaat uit slechts een enkel eenzijdige beeld, zowel qua gedrag, interesses en vaardigheden als fysieke kenmerken. Dat terwijl in de natuur variatie met verschillende talenten en aanleg (die o.a. gerelateerd zijn aan fysieke kenmerken), vooral bij groepsdieren, overleving garanderen.

Daardoor gaan mensen die niet in het 'hedendaagse, krappe hokje' passen denken en voelen dat zijn geen man of vrouw zijn. Dit is een beetje ongenuanceerd, het ligt nog wel wat complexer met een diverse reeks aan factoren die meespelen, maar in de basis vermoed ik dat het gros van de mensen met genderdysforie hier hun denkbeelden en gevoelens aan te danken hebben.

Verder denk ik ook dat er kleine categorie is die het te wijten heeft aan biologische/fysieke kenmerken en processen. Zoals bij een intersekse, is het niet ondenkbaar dat naast een combi of mix van geslachtsdelen, dit ook bij andere organen, zoals de hersenen kan voorkomen.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:00:07 #79
441859 crew  Lenny77
pi_220790283
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:56 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar hoe zou je een mentaal probleem denken op te lossen met lichamelijke kunstgrepen?
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?
Dan is het toch fysiek?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220790303
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:00 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Is het mentaal als het een andere hersenontwikkeling is?
Dan is het toch fysiek?
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:07:35 #81
441859 crew  Lenny77
pi_220790340
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Het brein van mensen met ADHD of ASS werkt toch ook anders? Ik zie overeenkomsten. Alleen daar is de oplossing mentaal (ermee om leren gaan) en bij transgenders fysieke ingrepen. Hoe lost dat iets op?
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.
pi_220790353
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Daar men nog steeds geen hersenen kan transplanteren is dat ook de enige oplossing voor mensen met ASS of ADHD. Denk je echt dat als er iets anders mogelijk was dat ze dat niet zouden doen? Gegarandeerd dat ze voor een operatie zouden kiezen.
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:12:42 #83
441859 crew  Lenny77
pi_220790388
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Mijn punt was juist dat operaties niks oplossen. Dat je bij ASS of ADHD geen andere opties hebt lijkt me duidelijk.
Jawel, bij de echte transgender helpt dat weldegelijk.
Niet bij de pandabeer 'transgender'.
pi_220790477
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Ben geen transfoob. Een fobie zegt dat je angst hebt voor iets zoals arachnofobie dat je bang bent voor spinnen. Ben niet bang voor transgenders. Vind het gewoon onnatuurlijk
Taalspelletjes heeft geen zin.

Transfobie heeft een bredere betekenis dan alleen angst.

Dat jij het onnatuurlijk vindt valt daar ook onder.

Verder kom je met het angstbeeld dat kinderen genderdysforie wordt aangepraat.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220790557
Iedere situatie is natuurlijk anders. Het ging net over ADHD en ASS: mensen die dat hebben, zijn ook allemaal verschillend.

Als het gaat over de hersenen: bij iemand die depressief is, vertoont het brein ook andere activiteit dan bij iemand die niet depressief is.

Het zal best dat er aangetoonde verschillen zijn tussen de hersenen van een man en vrouw en dat die van een transgender persoon meer overeenkomsten zou hebben met degene van de andere sekse. Maar of je een man of vrouw bent, is vastgelegd in het DNA in elke cel van jouw lichaam.

Als je zeker weet dat je je alleen gelukkig kunt voelen door te leven als de andere sekse, moet je je niet laten tegenhouden door andere mensen die het onnatuurlijk vinden. Het gaat immers om jouw leven, niet dat van hen.

Wat ik heel opmerkelijk vind en eigenlijk zelfs een soort van verdacht, is dat er eigenlijk nooit gesproken wordt over het verschil tussen transgender en gender-confused.

Ook de uitspraak "gender is een constructie" is nogal bedenkelijk. Want als dat zo is, wat is er dan aan de hand waarom mensen met genderdysforie die niet kunnen construeren naar de sekse die ze ook daadwerkelijk zijn?
pi_220790615
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:58 schreef Cockwhale het volgende:
Ik denk dat genderdysforie tegenwoordig veel voorkomt omdat 'een echte man of vrouw zijn' (sinds grootschalige samenlevingen/culturen bestaan, en nu versneld door de vluchtige wereldspreiding van informatie) bestaat uit slechts een enkel eenzijdige beeld, zowel qua gedrag, interesses en vaardigheden als fysieke kenmerken. Dat terwijl in de natuur variatie met verschillende talenten en aanleg (die o.a. gerelateerd zijn aan fysieke kenmerken), vooral bij groepsdieren, overleving garanderen.

Daardoor gaan mensen die niet in het 'hedendaagse, krappe hokje' passen denken en voelen dat zijn geen man of vrouw zijn. Dit is een beetje ongenuanceerd, het ligt nog wel wat complexer met een diverse reeks aan factoren die meespelen, maar in de basis vermoed ik dat het gros van de mensen met genderdysforie hier hun denkbeelden en gevoelens aan te danken hebben.

Verder denk ik ook dat er kleine categorie is die het te wijten heeft aan biologische/fysieke kenmerken en processen. Zoals bij een intersekse, is het niet ondenkbaar dat naast een combi of mix van geslachtsdelen, dit ook bij andere organen, zoals de hersenen kan voorkomen.
Het is volgens mij een combinatie van beide.

Door biologische/fysieke kenmerken en processen wijkt iemand af van het door de maatschappij opgelegde man/vrouw beeld.
Gender wordt door de maatschappij gezien als binair. Net zoals geaardheid dat werd.
Tegenwoordig weten we dat geaardheid een spectrum is.
Bij genderidentiteit is dat net zo.
Wat ik uit een eerdere discussie op Fok heb begrepen is dat bijvoorbeeld de chemische hersenstructuur van een transvrouw meer overeenkomsten heeft met die van een cisvrouw dan een cisman.

Dat beide een spectrum zijn past in de evolutie, waarbij door kleine afwijkingen de mens steeds verder evolueert. En de afwijkingen die het voortplanten succesvoller maken domineren daar in. Maar dat betekent niet dat alle andere varianten volledig verdwijnen.

Als je naar de ontwikkeling kijkt in de baarmoeder, dan beginnen mannen en vrouwen bij hetzelfde beginpunt. Tot de 6e week ontwikkelen de fotussen gelijk. Daarna zorgt het Y-chromosoon ervoor dat het mannelijke foetus mannelijke kenmerken ontwikkelt.

Een overblijfsel uit die eerste 6 weken die bij de man geen functie heeft is de tepel. Deze ontwikkelt zich in de beginfase, maar stopt bij de activatie van het SRY-gen. Bij de mannelijke tepel zien we verschillende gradaties: van volledig ongevoelig tot heel gevoelig. Sommige mannen kunnen ook melk afscheiden.
Allemaal varianties die beginnen bij de ontwikkeling van de foetus.

Het is niet ondenkbaar dat bij de ontwikkeling van het jongetje en meisje in de foetus er geen harde scheiding is, maar er ook variaties zijn in bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen richting het brein van een man of vrouw.
pi_220790663
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 13:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Voor ASS of ADHD zijn er een hele reeks verschillende behandelmethoden. Voor genderdysforie ook.
De meest controversiėle bij genderdysforie is de transitie. En dat is begrijpelijk, omdat dit de meest ingrijpende behandeling is, en in feite iemand cosmetisch in het andere geslacht verandert.
Ik vind dat die optie alleen gebruikt moet worden voor de groep waarbij alle andere mogelijkheden niet (zullen) leiden tot verbetering van kwaliteit van leven.

En de maatschappij speelt daar ook een belangrijke rol in.
pi_220807308
Het probleem is dat transgender mensen erg intolerant zijn tegenover mensen die een ander wereldbeeld hebben (lees: meer dan 99% van de bevolking). Alles leuk en aardig dat gender een construct is en door mensen bedacht en alles, prima, maar geslacht is dat niet, dat is gewoon biologisch bepaalt. En transgender mensen vinden biologisch geslacht misschien niet belangrijk, maar veruit de meeste mensen vinden dat wel. Maar in plaats van dat we elkaar gewoon in elkaars waarde kunnen laten, en let's agree to disagree, zijn de mensen die geslacht wel als leidraad zien, transfoob en bigot en wat voor verwensingen je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Nou ja, daar ontstaat dus automatisch weerstand tegen, waar ik eerst dacht, prima, jij transgender, ik niet, allemaal prima, denk ik nu: stik er lekker in met je transgenderism. Ze hebben het er allemaal helemaal zelf naar gemaakt
pi_220807459
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:22 schreef MultiBanaan het volgende:
Het probleem is dat transgender mensen erg intolerant zijn tegenover mensen die een ander wereldbeeld hebben (lees: meer dan 99% van de bevolking). Alles leuk en aardig dat gender een construct is en door mensen bedacht en alles, prima, maar geslacht is dat niet, dat is gewoon biologisch bepaalt. En transgender mensen vinden biologisch geslacht misschien niet belangrijk, maar veruit de meeste mensen vinden dat wel. Maar in plaats van dat we elkaar gewoon in elkaars waarde kunnen laten, en let's agree to disagree, zijn de mensen die geslacht wel als leidraad zien, transfoob en bigot en wat voor verwensingen je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Nou ja, daar ontstaat dus automatisch weerstand tegen, waar ik eerst dacht, prima, jij transgender, ik niet, allemaal prima, denk ik nu: stik er lekker in met je transgenderism. Ze hebben het er allemaal helemaal zelf naar gemaakt
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.
pi_220807518
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:46 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als gender een menselijk construct is, dan is geslacht dat ook.
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaakt
pi_220807859
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:50 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Weet je wat een construct is? Wij mensen hebben de verschillende geslachten niet gemaakt
Gender ook niet.
pi_220807877
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gender ook niet.
Troll lekker verder, ik ga je niet voeren
pi_220807896
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:00 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Troll lekker verder, ik ga je niet voeren
Je bent zelf de trol in de discussie.

Daardoor loop je nu vast.
pi_220807935
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je bent zelf de trol in de discussie.

Daardoor loop je nu vast.
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zaken
pi_220808066
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:08 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee hoor, lees je vooral even in over wat het concept 'construct' inhoudt, laat jezelf vooral niet remmen door enig gebrek aan kennis van zaken
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.

En dan transgenders wegzetten als degenen die intolerant zijn...

Je komt hier gewoon om te trollen.
pi_220808173
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zegt degene die totaal niet weet wat gender inhoudt.

En dan transgenders wegzetten als degenen die intolerant zijn...

Je komt hier gewoon om te trollen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construction_of_gender

Kom op, je kan het! ^O^
pi_220808232
quote:
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..

Waarom ben je zo trots op je transfobie?
pi_220808247
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, je trolpogingen worden steeds leuker..

Waarom ben je zo trots op je transfobie?
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus? _O-
pi_220808303
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:49 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nu ben ik zelfs transfobisch? Serieus? _O-
Klopt.

Dat blijkt al uit je eerste zin van je post.
pi_220808359
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt.

Dat blijkt al uit je eerste zin van je post.
Interessant, heb je ook nog een onderbouwing om deze aantijging te begeleiden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')