abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220454732

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
  zaterdag 28 maart 2026 @ 20:43:37 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220454755
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 18:02 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Momenteel bijna 1.800,000 euro ingelegd door 60 investeerders. Bijna 30 duizend per investeerder.
Collin zal er ook inzitten maar dan nog is het gemiddeld veel.
Ik haal het gemiddelde ook nog eens flink omlaag met de minimale inleg :P
pi_220456545
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 20:02 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Verbouwing bevindt zich in afrondende fase is wel een beetje misleidend. De bovenwoningen zien er inderdaad redelijk af uit, maar vorige week lagen de funderinspalen nog voor de deur
Hebben goede betalingshistorie
pi_220459343
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 06:04 schreef Boyette het volgende:

[..]
Hebben goede betalingshistorie
Er was ook een rentedepot. Nu niet.

Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.
pi_220460223
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 09:52 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Er was ook een rentedepot. Nu niet.

Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.
Dit komt mede doordat zij een lening van ¤3 miljoen aangaan, terwijl de verwachte verkoopprijs ¤3,75 miljoen bedraagt. Voor de leningnemers betekent dit een potentieel verlies van circa ¤30.000. Voor ons als investeerders is dit echter acceptabel, aangezien in een worstcasescenario een opbrengst van minimaal ¤3 miljoen al voldoende is.
pi_220462198
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Fredericm op 29-03-2026 21:55:23 ]
pi_220464500
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:48 schreef Fredericm het volgende:
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.
pi_220464735
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:13 schreef xander129 het volgende:

[..]
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.
Ik laat hem vrolijk lopen...... te korte looptijd, dus weinig baten, teveel administratie, zekerheid verspreid over vele objecten dus véél gedoe bij uitwinning, bouwrisico's (groter dan normaal), kortom heel veel onzekerheid voor een paar tientjes of zo aan rente.
Pecunia non olet
pi_220465164
En vol. Zonder mij, ook van Collin geen linkje gehad (ondanks dat ik in het oorspronkelijke project zat, diamant status en zo’n 200 investeringen heb) maar ik vind het wel prima.
pi_220465640
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........

https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F

edit: volledige tekst:
SPOILER
Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI :6
Pecunia non olet
pi_220466277
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:25 schreef obligataire het volgende:
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........

https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F

edit: volledige tekst:
SPOILER
Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI :6
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?
Ging niet via een platform maar direct via de onderneming, geloof ik.

Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.
pi_220466394
Hopen dat Jopen het beter doet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220466540
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?

Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een kater :D Het zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken. O-)
Pecunia non olet
pi_220466705
HCN België Nog geen ¤ ontvangen over maart 2026 van BE18 NoGhost , laatste betaling was van 5feb26 en waren 2 termijnen. Restaurant is dicht en lening wordt uit ander bedrijfsonderdeel betaald (B2B ipv B2C).
In het betaaloverzicht staat de termijn van mrt 26 wel als betaald / verwerkt
Vind het niet erg al er begin april 26 wederom 2x termijnen komen maar laat het weten.
Lijkt toch een beetje tussen de andere zaken HCN BE er een beetje bij amateur-gedoe.
Iemand anders wel de ¤ ontvangen?

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 30-03-2026 17:58:43 ]
pi_220466745
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een kater :D Het zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken. O-)
In mijn kring al meerdere keren de vraag gehad of ik ook een kater van dit project heb. Dus niet, heb een keer meegedaan aan zoiets en daarvan heb ik een kleine kater gekregen. Converteerbare meuk of aandelen zonder stemrecht sindsdien niet meer gedaan. maar dit zal nogwel een staartje krijgen. Het bier is overigens OK van het weekend nog een flesje trippel vd toko genuttigd.
pi_220467720
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):
https://software.bondex.i(...)ers/lighttownbrewers

Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• er in 2024 een verlies van ruim een miljoen werd geleden
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."

Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...

Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"
pi_220468047
Lambo als onderpand op KOM, graag in natura uit te winnen bij default.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:57:10 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220468998
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.
pi_220469006
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.
Alles bij mij is netjes afgelost, pak nog wel eens zo'n Grondvrij mee. Maar da's zelden.
pi_220471546
quote:

[..]

Volgens mij klopt dat niet helemaal.

Ik had me ingeschreven voor de meeting maar die werd gecanceld die hele laatste ronde is niet doorgegaan volgens mij tenzij je op de bonnefooi tussendoor toevallig net op het laatste moment bent ingeschreven op eigen houtje.

Er was ook al een vorige crowdfunding en die investeerders zijn hun geld kwijt.
pi_220471912
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.
pi_220471920
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:03 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.
Ik ga er ook niet aan beginnen, was meer een gebbetje. Een Lambo rijd je als je dat als smijtgeld hebt liggen. Als je hem moet leasen, wil je iets te graag het mannetje uithangen dat je niet bent.
pi_220472277
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:19 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."

Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...

Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.
pi_220472659
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:51 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.
die werden (vrijwel) allemaal door Van Moll georganiseerd... en heerschap Van Moll is wel bestuurder bij lighttown brewers, maar de bierbrouwer Van Moll zelf staat hier volledig buiten.. dus de biertjes, bierfeesten en rkoegen blijven buiten schot..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220472689
Berlage C.V. 24 mnd, 8,5% CCF

SPOILER
pi_220472764
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:03 schreef freak1 het volgende:

[..]
die werden (vrijwel) allemaal door Van Moll georganiseerd... en heerschap Van Moll is wel bestuurder bij lighttown brewers, maar de bierbrouwer Van Moll zelf staat hier volledig buiten.. dus de biertjes, bierfeesten en rkoegen blijven buiten schot..
Dat is dan weer goed nieuws.
pi_220472774
quote:

[..]

nope. buiten de AFM om, informeringsplicht als je meedoet en omdat je een vorm van "Aandelen" koopt heb je geen poot om op te staan om je geld terug te krijgen. het is smerig, en dat insinueert het eindhovens dagblad dan ook hevig, maar het mag. als je de prospectus heel diep doorleest en je vraagt ook de jaarverslagen op dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat het kansloos was.. verder hadden ze 31 man personeel en stond het de helft van de maand te verstoffen.
quote:
12s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:29 schreef peterc het volgende:

[..]
In mijn kring al meerdere keren de vraag gehad of ik ook een kater van dit project heb. Dus niet, heb een keer meegedaan aan zoiets en daarvan heb ik een kleine kater gekregen. Converteerbare meuk of aandelen zonder stemrecht sindsdien niet meer gedaan. maar dit zal nogwel een staartje krijgen. Het bier is overigens OK van het weekend nog een flesje trippel vd toko genuttigd.
aan iets dergelijks meegedaan? laat me raden, Frontaal?
dit gaat geen staartje krijgen. mensen kopen zich in de onderneming, onderneming valt om, risico van het vak.
ter verduidelijking, de huurbrouwerij is omgevallen, niet de biermerken. dus lighttownbrewers = brouwerij zonder eigen merk. Van Moll, 100 Watt en anderen brouwden in die brouwerij. niet voldoende, want stond de helft van de tijd leeg en waren nogal wanhopig brouwers aan het benaderen om alsjeblieft daar te komen brouwen.
ik neem even aan dat je dan bier van Van Moll bedoeld, wat wel daar gebrouwen werd maar de enige binding is dat de eigenaar van Van Moll ook bestuurder was bij Lighttown Brewers. verder geen relevantie.
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:19 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

daar zit hem dus ook het nare.
laten we heel duidelijk zijn, in de pitch staat dat het geld gaat naar
quote:
- onze eigen tunnelpasteurlijn realiseren, zodat we volledig onafhankelijk kunnen brouwen en klaar zijn voor de toekomst
- een proeflokaal openen als kloppend hart van de brouwerij en ontmoetingsplek voor onze fans
- investeren in duurzaamheid en lokale impact, zodat we onze footprint richting mens, milieu en maatschappij drastisch omlaag brengen.
in het jaarverslag van 2025 staat echter dat er wel heel snel 1.2 miljoen op de bank gezet moet worden omdat het anders niet meer haalbaar gaat zijn...
in de prospectus wordt overigens pas op mpagina 11 gerept over dat het geld ook gebruikt gaat worden voor "financieele rust" . dan worden er rendementen van 14 procent beloofd en pas in fase 4 van de centjes gaat het uberhaupt gebruikt worden om vreemd vermogen te betalen..
in de prospectus wordt overigens met geen woord gerept over dat het risico wel eens hoog kan zijn. ik lees daar enkel en alleen halleluja. pas in het informatie memorandum op pagina 5 zie ik een lullig regeltje over die 6 ton. dat staat wat mij betreft 100 procent haaks op de prospectus waarin, and i quote

quote:
Wat is het risico van investeren via crowdfunding?
Investeren in ondernemingen brengt altijd risico met
zich mee. Hoewel Lighttown Brewers een solide en
groeiend fundament heeft, blijft rendement
afhankelijk van marktomstandigheden en
bedrijfsresultaten. We streven ernaar om maximale
transparantie te bieden via kwartaalupdates, zodat
investeerders goed geïnformeerd blijven.
heeeeeel transparant dit.

maargoed..
uiteindelijk is er niets illegaals gebeurd, is het een inverstering buiten de AFM en kan iedereen fluiten naar zijn geld.
echter. en dat is toch wel een terugkerend thema in de bier wereld, de heer Van Moll loopt fluitend weg. niet voor niets wordt er door het ED gevraagd of hij zich wel in de spiegel kan aankijken.

links of rechtsom is er in die prospectus gewoon verzwegen dat er 6 ton of meer nodig was. realistisch 1.2 miljoen en wat de meeste mensen al wisten,. met een teruglopende biermarkt gaat die lighttown brewers het niet redden. teveel brouwcapaciteit, te weinig afname. dat was echt al bekend...

dus hoe loopt dat dan af voor een biermerk waarvan de eigenaar een dubbele pet had? eigenaar van het biermerk en bestuurder van de brouwerij BV. de brouwerij BV klapt, inclusief veel geld van crowdfunders.. maar het biermerk loopt vrolijk weg, zoekt een nieuwe huurbrouwerij en gaat door.. wordt dat nog getolereerd door crowdfunders en bierkopers?
en dank u meneer Dood,
pi_220472778
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:18 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Dat is dan weer goed nieuws.
vind je?
een bestuurder van een BV die crowdfunders nogal wat centen afhandig maakt, willens en wetens de crowdfunding start zonder de crowdfunders goed te informeren voor een in feite zinkend dan wel niet al gezonken schip, en dan zonder kleerscheuren kunnen weglopen en vrolijk doorgaan met je eigen merk? ik vind daar wat van.
en dank u meneer Dood,
pi_220472791
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:22 schreef freak1 het volgende:

[..]
vind je?
een bestuurder van een BV die crowdfunders nogal wat centen afhandig maakt, willens en wetens de crowdfunding start zonder de crowdfunders goed te informeren voor een in feite zinkend dan wel niet al gezonken schip, en dan zonder kleerscheuren kunnen weglopen en vrolijk doorgaan met je eigen merk? ik vind daar wat van.
Ik bedoelde natuurlijk de bierfeesten en de bieren, maar volgens mij hat je dat wel door. Voor de rest ben ik het met je eens.
pi_220472824
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:21 schreef freak1 het volgende:

[..]......in de prospectus wordt overigens pas op mpagina 11 gerept over dat het geld ook gebruikt gaat worden voor "financieele rust" .
Welkom in crowdfundland, talloze CF projecten zijn bedoeld om verliezen en/of te hoge privé opnamen te financieren en daarmee boze schuldeisers nog een tijdje af te houden. Dat staat bijna nooit letterlijk in de tekst. Gelukkig hebben we bij Collin c.s. doorgaans wél goede zekerheden.
Pecunia non olet
pi_220472853
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Welkom in crowdfundland, talloze CF projecten zijn bedoeld om verliezen en/of te hoge privé opnamen te financieren en daarmee boze schuldeisers nog een tijdje af te houden. Dat staat bijna nooit letterlijk in de tekst. Gelukkig hebben we bij Collin c.s. doorgaans wél goede zekerheden.
Daarom spreek ik over het algemeen ook niet over crowdfunding maar over crowdfinance. Crowdfunding is een wel héél algemene term.
pi_220472867
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
ja ik ben er helaas van op de hoogte..
wat mij simpelweg al jaren steekt is dat dit gedrag blijkbaar door iedereen geaccepteerd wordt.
ik ben dan wat bekend met de bierwereld.. en het gaat echt om miljoenen wat dmv crowdfunding "afhandig" is gemaakt... brouwers die afspraken niet nakomen, beloftes bij de crowdfunding niet nakomen, de ene schuld met de andere afdekken..

wat mij echter keer op keer verbaasd is ook weer de reactie hier van sommigen..
extreem laakbaar gedrag van een bestuurder wordt hierboven getoond. crowdfunders onvolledig voorlichten en gewoon geld aftroggelen. een beter woord is er niet voor.
maar, uiteraard blijven we zijn producten kopen... want die producten zijn wel prima.

ja, laten we vooral geld blijven brengen naar diegene die op meerdere fronten heeft laten zien geen moreel compas te hebben.
en dank u meneer Dood,
pi_220472902
Die lui maken bewust misbruik van de gunfactor die ze hebben om diverse redenen. Lekker bier, het milieu, schattige paardjes, een knappe onderneemster, van alles wordt in de strijd gegooid om mensen geld af te troggelen.
Pecunia non olet
pi_220472966
Die Berlage die nu open staat, dat wordt een dagtaak om alle deelaflossingen in de administratie te verwerken |:(
Pecunia non olet
pi_220473267

re: Geen Frontaal / maar in 2016 bij GVE 14571 OrgaNext , in mijn beginjaren als CF-er hieraan meegedaan als een soort try-out. Hoop gedoe maar uiteindelijk geen certif v aandelen en ¤ definitief kwijt. Een paar honderd ¤ kwijt maar lessen geleerd dus misschien op termijn toch nog wel een "goede" invest.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 31-03-2026 12:06:50 ]
pi_220473301
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:03 schreef obligataire het volgende:
Die Berlage die nu open staat, dat wordt een dagtaak om alle deelaflossingen in de administratie te verwerken |:(
Deelaflossingen kosten mij geen tijd. Even makkelijk als reguliere aflossingen.
pi_220473353
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 12:10 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Deelaflossingen kosten mij geen tijd. Even makkelijk als reguliere aflossingen.
Ik ga ook maar eens AI inschakelen. Misschien helpt dat :7
Pecunia non olet
pi_220473454
Vandaag een kleine betaling van KoM ontvangen, gaat om:
SPOILER
Er is nog een lange weg te gaan voor deze leningnemer. En daar hoeven we in dit geval weinig medelijden mee te hebben.
pi_220473559
quote:
12s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 12:01 schreef peterc het volgende:

re: Geen Frontaal / maar in 2016 bij GVE 14571 OrgaNext , in mijn beginjaren als CF-er hieraan meegedaan als een soort try-out. Hoop gedoe maar uiteindelijk geen certif v aandelen en ¤ definitief kwijt. Een paar honderd ¤ kwijt maar lessen geleerd dus misschien op termijn toch nog wel een "goede" invest.

SPOILER
Het was voor GVE denk ik ook een niet geslaagde try-out, want ik zie ze gelukkig niet meer. Heb zelf ook zo'n convertible gehad van WeBuildHomes, die is met veel vertraging uiteindelijk wel terugbetaald.
pi_220473680
quote:

[..]
nope. buiten de AFM om, informeringsplicht als je meedoet en omdat je een vorm van "Aandelen" koopt heb je geen poot om op te staan om je geld terug te krijgen. het is smerig, en dat insinueert het eindhovens dagblad dan ook hevig, maar het mag. als je de prospectus heel diep doorleest en je vraagt ook de jaarverslagen op dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat het kansloos was.. verder hadden ze 31 man personeel en stond het de helft van de maand te verstoffen.
Volgens mij haal je hier toch twee dingen door elkaar.

De eerste kwestie is de vraag wat je positie is bij een faillissement. Omdat er hier sprake is van een vorm van eigenaarschap (certificaten van aandelen) heb je in principe inderdaad niets uit de boedel te vorderen (tenzij er na betaling van alle crediteuren nog wat over zou blijven).

De tweede kwestie, die helemaal los staat van de eerste kwestie, is of de investeerders juist zijn geinformeerd bij het doen van hun investering. Als er aantoonbaar informatie verzwegen is die hun beslissing waarschijnlijk negatief had beinvloed, dan is er volgens mij sprake van misleiding. Dat geeft de investeerders nog steeds hun geld niet terug, maar is wel een strafbaar feit.

Maar zoals gezegd: van wat ik zelf even snel heb gezien bevatte het "information memorandum" voldoende informatie die duidelijk maakte dat de situatie toen al zeer penibel was. Dus om die reden heb je waarschijnlijk ook geen sterk verhaal met betrekking tot misleiding.
pi_220473738
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 13:18 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Volgens mij haal je hier toch twee dingen door elkaar.

De eerste kwestie is de vraag wat je positie is bij een faillissement. Omdat er hier sprake is van een vorm van eigenaarschap (certificaten van aandelen) heb je in principe inderdaad niets uit de boedel te vorderen (tenzij er na betaling van alle crediteuren nog wat over zou blijven).

De tweede kwestie, die helemaal los van staat van de eerste kwestie, is of de investeerders juist zijn geinformeerd bij het doen van hun investering. Als er aantoonbaar informatie verzwegen is die hun beslissing waarschijnlijk negatief had beinvloed, dan is er volgens mij sprake van misleiding. Dat geeft de investeerders nog steeds hun geld niet terug, maar is wel een strafbaar feit.

Maar zoals gezegd: van wat ik zelf even snel heb gezien bevatte het "information memorandum" voldoende informatie die duidelijk maakte dat de situatie toen al zeer penibel was. Dus om die reden heb je waarschijnlijk ook geen sterk verhaal met betrekking tot misleiding.
nee ik haalde niets door elkaar :) maar je legt het wel een stuk beter uit dan ik deed ;) ik gooide het nogal op een hoop.

maar ja, mee eens.

je bent "eigenaar" dus je staat achteraan..

wat het erger maakt is dat dit dus buiten de AFM om dus je weet vantevoren al dat je risico hoger is. zeker als er dan niet via een crowdfunding platform geinvesteerd wordt maar rechtstreeks bij de ondernemer.. het prospectus is dan ook nog eens veel te positief (de prognose mbt huurbrouwen e.d. klopt geen hout van in de huidige markt, maar dat weet je als "leek" niet) en een rendement van 13.9 procent. right. in het memorandum wordt dan idd een heel ander beeld geschetst door die ene zin.. en daar kun je je dan mooi achter verschuilen want "ze hadden het toch gezegd" .
als je enkel het prospectus leest (wat de meeste gewoon doen, zeker omdat er geen link naar het memorandum staat in het prospectus) dan is er geen enkele indicatie om je zorgen te maken. ja dat vind ik misleiding maarja, dankzij het memorandum dus niet strafbaar....
en dank u meneer Dood,
  dinsdag 31 maart 2026 @ 14:23:52 #42
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220474127
Een Collin Direct met 5,5% rente. Loopt toch snel vol.
Daar moet gewoon geld bijgelegd worden!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220474424
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 14:23 schreef Zeghomaar het volgende:
Een Collin Direct met 5,5% rente. Loopt toch snel vol.
Daar moet gewoon geld bijgelegd worden!!
Die staat al open sinds vorige week en word niet snel volgeschreven. Nu maar voor de 2e keer onder de aandacht gebracht door Collin. Zal uiteindelijk wel vollopen.
pi_220474927
Aankoop bedrijfsunits SH Transport

De lening wordt gebruikt voor de aankoop van twee bedrijfsunits aan de Einsteinweg in Leeuwarden voor SH Transport, het snelgroeiende koeriersbedrijf van Osama Arabi. De onderneming heeft sinds 2023 een sterke groei doorgemaakt met vaste opdrachtgevers zoals PostNL en GLS en een team van 15 medewerkers. De units versterken de professionele uitstraling en maken verdere groei mogelijk. De totale investering bedraagt ¤ 400.000, waarvan ¤ 100.000 eigen inbreng en ¤ 350.000 financiering. Als zekerheid breng ik het eerste recht van hypotheek in met een Loan-to-Value (LTV) van 78%. Investeert u mee?

Linkje https://e.geldvoorelkaar.(...)488LbLPJfSfdr7zFjLLc
pi_220474988
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een 2e (bescheiden) hypotheek op een woonhuis:

Zoet & Slaap
¤ 1.350.000 | 8,5 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/zoet-slaap/

M.i. ziet het hotelletje er wel netjes uit. Goede reviews. De zekerheden lijken mij matig tot redelijk. Al met al denk ik aan een bescheiden meenemen voor mijn basisbedrag. Een zeker niet risicoloos project maar ook niet kansloos...

Hoe zien jullie deze?

https://www.fundainbusine(...)39187-dorpsstraat-1/

WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euro

[ Bericht 19% gewijzigd door Horsemen op 31-03-2026 21:05:04 ]
pi_220475016
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 14:50 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Die staat al open sinds vorige week en word niet snel volgeschreven. Nu maar voor de 2e keer onder de aandacht gebracht door Collin. Zal uiteindelijk wel vollopen.
Mwah, volgens mij staat hij al iets van een week open. Ik kreeg eerder vandaag een attentiebericht dat hij nog open stond (zonder verhoging van de rente o.i.d.). 5,5% is inderdaad bizar. Ik doe niet mee.
pi_220475069
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:09 schreef ovdm het volgende:

[..]
Mwah, volgens mij staat hij al iets van een week open. Ik kreeg eerder vandaag een attentiebericht dat hij nog open stond (zonder verhoging van de rente o.i.d.). 5,5% is inderdaad bizar. Ik doe niet mee.
Van leningen met deze lage rentes krijg ik niet eens een bericht, ik heb ooit ingesteld pas van 6,5% een bericht te krijgen.
pi_220475278
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:09 schreef ovdm het volgende:

[..]
Het oorspronkelijke project was tegen 5% maatwerk dus ik snap Collin en de ondernemer dat ze nu 5,5% direct proberen. En waarschijnlijk gaat het wel lukken ook.
pi_220475641
Linkje zoet & slaap bij Collin
Hotel in Zeeland met 2e hypo op woonhuis
SPOILER
pi_220476440
Lendahand was een dag te vroeg vanmiddag. Ik kreeg een email met als titel:
quote:
Je Lendahand-account is verwijderd
Ik dacht even dat ze gehackt waren, maar een half uurtje later
quote:
Our apologies: that e-mail was not meant for you.
Iets met een technische fout. Ik denk eerder een fout van degene die achter de knoppen zat. Stelletje prutsers. 8)7
pi_220476556
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een tweede bescheiden hypotheek op een woonhuis:

Zoet & Slaap

M.i. ziet het hotelletje er wel netjes uit. Goede reviews. De zekerheden lijken mij matig tot redelijk. Al met al denk ik aan een bescheiden meenemen voor mijn basisbedrag. Een zeker niet risicoloos project maar ook niet kansloos...

Hoe zien jullie deze?

WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euro
Taxatie is lastig te volgen, heb geen uitgangspunten
Eigen inleg is prima al vraag ik me af waar deze vandaan komt, tis toch niet zo dat je zomaar 300k spaart
LTV hoog
Hopelijk kloppen de prognoses.

ik sla even over in ieder geval.
pi_220476801
quote:
de heer Van Moll loopt fluitend weg
... of zal de heer Van Moll uit de boedel tegen bodemprijs de brouwerij kopen en kan hij vervolgens met een afgeslankte operatie zijn eigen bier en dat van de andere twee klanten blijven produceren.
Investeerder sinds 2007.
pi_220477007
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
[..]
Iets met een technische fout. Ik denk eerder een fout van degene die achter de knoppen zat. Stelletje prutsers. 8)7
Klopt, er had een medewerker op de verkeerde knop gedrukt :Y
pi_220477796
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 12:42 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag een kleine betaling van KoM ontvangen, gaat om:
SPOILER
Er is nog een lange weg te gaan voor deze leningnemer. En daar hoeven we in dit geval weinig medelijden mee te hebben.
Weet je zeker dat dit de Bel*hamels betreft? Het zou goed kunnen hoor, maar zie nergens enige toelichting op hun site.
Pecunia non olet
pi_220477850
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Weet je zeker dat dit de Bel*hamels betreft? Het zou goed kunnen hoor, maar zie nergens enige toelichting.
Het is mijn enige resterende project bij KoM dus behalve als ze zo maar geld over maken moet het deze wel zijn.
pi_220477918
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is mijn enige resterende project bij KoM dus behalve als ze zo maar geld over maken moet het deze wel zijn.
Het lijkt mij ook heel logisch, gezien mijn porto daar, maar het vreemde is, dat ik bij updates niets zie staan en dat 'mijn transacties' op Bel*hamels ook geen recente zoekresultaten oplevert. Misschien werken ze dat morgen nog bij.
Pecunia non olet
pi_220479999
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een 2e (bescheiden) hypotheek op een woonhuis:

Zoet & Slaap

Hoe zien jullie deze?

WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euro
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 17:14 schreef Fredericm het volgende:
Linkje zoet & slaap bij Collin
Hotel in Zeeland met 2e hypo op woonhuis
SPOILER
Vooralsnog zie ik pas 1 reactie op dit project en is er hier geloof weinig interesse (op basis van het aantal investeerders (17 stuks)). Wel is er een grote investeerder of het Collin fonds ingestapt.
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?
pi_220480116
Update CRE Garageboxen Erfurt: (Eingelijk geen update, maar een samenvatting van de laatste 2 jaar):

SPOILER
En een CRE, die wel volgens plan verloopt/afgelost wordt:, Houten II:

SPOILER
pi_220480124
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2026 07:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Vooralsnog zie ik pas 1 reactie op dit project en is er hier geloof weinig interesse (op basis van het aantal investeerders (17 stuks)). Wel is er een grote investeerder of het Collin fonds ingestapt.
Ik neem deze basis mee. Ik denk dat deze mensen met hun Duitse achtergrond misschien makkelijker in Duitsland klanten kunnen aantrekken en deze grote doelgroep beter kunnen bedienen.
Anderzijds zijn we als Nederland erg duur geworden door de BTW verhoging op kortlopend verblijf, naar 21%. De vraag is of dit toeristen zal gaan afschrikken.
Het risico op de hoofdsom lijkt me beperkt, daar staat ook nog een aardige rente tegenover.
Pecunia non olet
pi_220480475
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
[..]
Het vreemde is dat ik al 2 jaar geleden mijn account heb opgezegd daar, maar blijkbaar hebben ze mijn emailadres/account nooit helemaal verwijderd, want ik kreeg de mail ook.
pi_220480732
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Klopt, er had een medewerker op de verkeerde knop gedrukt :Y
Da's kut naar je baas lopen.
pi_220480889
quote:

[..]
[..]
Ik heb hem basis meegenomen. Zekerheden lijken me redelijk en de rente is OK.
pi_220480894
Zoet & Slaap

Linkje
SPOILER
pi_220480908
quote:

[..]
[..]
Op basis van zekerheden basis meegenomen. Neem op dit moment alle projecten met 1 ste hypotheek die me aanstaan mee. Projecten met alleen 2 e hyptheek ben ik terughoudender. Of de business goed gaat lopen is lastig te overzien. Gelezen de recensies zou het moeten lukken.
122 investeerders hebben nu 1.000.000 euro ingebracht.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-04-2026 10:46:35 ]
pi_220480975
quote:

[..]
[..]
Als basisinformatie als de huidige bezettingsgraad al ontbreekt, kan je er nmm bijzonder weinig over zeggen.
pi_220480989
Snack. komt ook zijn nieuwe betalingsverplichting niet na? Vanochtend vroeg bijgeschreven, nu weer gecorrigeerd.
pi_220481102
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 10:32 schreef nostra het volgende:
Snack. komt ook zijn nieuwe betalingsverplichting niet na? Vanochtend vroeg bijgeschreven, nu weer gecorrigeerd.
Het betaalschema is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie en daar is men blijkbaar nu achter gekomen.
pi_220481249
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 08:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik neem deze basis mee. Ik denk dat deze mensen met hun Duitse achtergrond misschien makkelijker in Duitsland klanten kunnen aantrekken en deze grote doelgroep beter kunnen bedienen.
Anderzijds zijn we als Nederland erg duur geworden door de BTW verhoging op kortlopend verblijf, naar 21%. De vraag is of dit toeristen zal gaan afschrikken.
Het risico op de hoofdsom lijkt me beperkt, daar staat ook nog een aardige rente tegenover.
In de zomermaanden wordt je langs de (walcherse) kust al standaard in het duits aangesproken, dus het beter kunnen bedienen van de doelgroep zal denk ik niet echt een grote rol spelen. Ook de contacten door lokale ondernemers en VVV richting de duitse doelgroep is al vele jaren prima, hooguit zal de gunfactor een rol kunnen spelen bij de oosterburen.

Ik zie wel een risico dat nederland wat betreft hotel etc. (kampeerplaats is nog laag tarief) door de btw vanaf dit jaar extra duur aan het worden is, ik ben benieuw hoe de toeristen daar dit seizoen op gaan reageren. Daarnaast vraag ik me af het pand in Biggekerke de taxatiewaarde ook wel waard is, er staat verderop in de straat een pand al weer een poosje te koop wat voor 1.2miljoen wat ik denk ik liever zou hebben voor dat bedrag. Daarnaast moet er nog het een en ander afgebouwd worden en zal wonen in Middelburg en het hotel runnen in Biggekerke wel wat impact hebben want ze wonen net aan de verkeerde kant van het kanaal, dat kan in de zomermaanden best wel extra reistijd gaan kosten.

Maar al met al zal er zeker aan de kust vraag blijven naar toeristisch verblijf (en ze zitten voldoende dicht bij de duinen/strand, ik schat 10 minutjes op de fiets) en de mogelijkheden tot het maken van extra verblijfsaccomodatie zal steeds lastiger worden, dus op langere termijn zal er zeker op die plek wel een markt voor blijven verwacht ik.
pi_220481266
En weer een leuke Duitser bij ccf
De familie retzer

Any comments?
pi_220481311
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 10:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Als basisinformatie als de huidige bezettingsgraad al ontbreekt, kan je er nmm bijzonder weinig over zeggen.
In de zomermaanden is het daar aan de kust gewoon altijd erg druk (met vooral duitsers :) ), daar zou ik me zelf niet zo'n zorgen over maken. Het enige risico zal zijn dat door hoge btw tarief sinds dit jaar het relatief duur verblijf zal worden, en het is de vraag of het pand de taxatie ook echt waard is als het verkocht moet gaan worden, maar ook dan zal het verlies beperkt zijn verwacht ik zelf.
pi_220481437
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
In de zomermaanden is het daar aan de kust gewoon altijd erg druk (met vooral duitsers :) ), daar zou ik me zelf niet zo'n zorgen over maken. Het enige risico zal zijn dat door hoge btw tarief sinds dit jaar het relatief duur verblijf zal worden, en het is de vraag of het pand de taxatie ook echt waard is als het verkocht moet gaan worden, maar ook dan zal het verlies beperkt zijn verwacht ik zelf.
Ja die zomermaanden geloof ik wel, het gaat me juist om buiten het hoogseizoen om. Je hebt geen congressen of zakenlui zoals een stedelijk hotel. Misschien een verdwaald stel dat even uit wil waaien.

Maar goed, 't zit al vol. :+
pi_220481569
Vanochtend weer twee aflossingen bij Collin dus ik zoek een mooi nieuw project :9
pi_220481571
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja die zomermaanden geloof ik wel, het gaat me juist om buiten het hoogseizoen om. Je hebt geen congressen of zakenlui zoals een stedelijk hotel. Misschien een verdwaald stel dat even uit wil waaien.

Maar goed, 't zit al vol. :+
Ze hebben er lang genoeg over na kunnen denken en overwegingen/calculaties kunnen maken. Over het algemeen zijn Duitsers niet zo van de wilde avonturen. (en Frank Klem*ann is hier niet bij betrokken ;) )
Pecunia non olet
pi_220481578
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze hebben er lang genoeg over na kunnen denken en overwegingen kunnen maken. Over het algemeen zijn Duitsers niet zo van de wilde avonturen.
Nou... de Duitse projecten doen dan weer anders vermoeden.
pi_220481699
quote:
10s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou... de Duitse projecten doen dan weer anders vermoeden.
Deze week schrok ik even van die VG*T Dyk*o, , geen tijdige betaling, coach Kl*emann, dus ik dacht shi* het zal toch niet weer he. Gelukkig trok het de dag erna einde dag weer bij. Denk dat ze van Collin even hebben zitten schelden aan de telefoon.
Pecunia non olet
pi_220481710
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:46 schreef crowdinvesteerder het volgende:

[..]
... of zal de heer Van Moll uit de boedel tegen bodemprijs de brouwerij kopen en kan hij vervolgens met een afgeslankte operatie zijn eigen bier en dat van de andere twee klanten blijven produceren.
tja zo werken brouwerijen helaas niet... die brouwerij die daar staat is echt veel en veel te groot voor de 3 partijen. het waren echt de operationele kosten die de boel nekten.. dus dat gaat hem niet worden..

maar in veel gevallen is dit exact wat gebeurd ja...
en dank u meneer Dood,
  woensdag 1 april 2026 @ 12:32:28 #77
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220482092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deze week schrok ik even van die VG*T Dyk*o, , geen tijdige betaling, coach Kl*emann, dus ik dacht shi* het zal toch niet weer he. Gelukkig trok het de dag erna einde dag weer bij. Denk dat ze van Collin even hebben zitten schelden aan de telefoon.
Mijn ervaring is dat als dit soort voortekens zich aandienen, het een maand of wat later vaak echt bingo is. Zo ging het bijvoorbeeld ook met
SPOILER
Ik hoop voor jou dat ditzelfde scenario hier niet ook van toepassing gaat zijn.
pi_220482096
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 10:18 schreef ovdm het volgende:
Zoet & Slaap

Linkje
SPOILER
Dank maar was gisteren al gedeeld 😉
pi_220482206
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:32 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat als dit soort voortekens zich aandienen, het een maand of wat later vaak echt bingo is. Zo ging het bijvoorbeeld ook met
SPOILER
Ik hoop voor jou dat ditzelfde scenario hier niet ook van toepassing gaat zijn.
Tsja, heb m nog eens doorgelezen, begrijp nog steeds goed dat ik heb meegedaan, al ben ik inmiddels een stuk terughoudender als er GmbH achter staat. Maar ja is het verhaal juist en volledig. Daar zou je toch op moeten kunnen vertrouwen.
Pecunia non olet
pi_220482258
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2026 10:32 schreef nostra het volgende:
Ik vermoed door ten onrechte kosten inhouding. Heb ik gisteren over gebeld.
pi_220482281
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:04 schreef Boyette het volgende:
En weer een leuke Duitser bij ccf
De familie retzer

Any comments?
Fern davon bleiben so weit wie möglich :W
Pecunia non olet
  woensdag 1 april 2026 @ 12:56:09 #82
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220482286
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 08:17 schreef Bieselke het volgende:
Update CRE Garageboxen Erfurt: (Eingelijk geen update, maar een samenvatting van de laatste 2 jaar):
Oei oei oei, wat ben ik toch onder de indruk van hun prestaties! Het gaat hier verdorie over een full bullet lening van maart 2022 met een beoogde looptijd van 12-18 maanden! Ik denk dat je als platform ook een keer de ballen moet hebben om iemand maar 'om te trekken'. Pas op het moment dat je dit traject echt in gang gaat zetten, komt er vaak toch beweging. En anders maar niet. Dan wél een afschrijving voor investeerders, maar in ieder geval een sterk signaal naar leningnemers dat het geen speeltuin betreft. Uiteraard kun je dat besluit voorleggen aan investeerders, via een stemronde.
Na al die jaren weet ik nog steeds niet waar ze bij CRE toe in staat zijn als het op recovery aankomt. Defaults voorkomen door oneindig pappen en nathouden, is aan mij niet besteed.
pi_220482315
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 08:17 schreef Bieselke het volgende:
En een CRE, die wel volgens plan verloopt/afgelost wordt:, Houten II:

Zelfs dán is het nog "kan op ieder moment gebeuren!".
pi_220482318
Of het is een 1 aprilgrap.
pi_220482499
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
VG*T stond voor de 30e gepland en is 1 dag later uitbetaald. Of heb je het over de 2e financiering? Daar zit ik niet in.
pi_220482655
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 13:14 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
VG*T stond voor de 30e gepland en is 1 dag later uitbetaald. Of heb je het over de 2e financiering? Daar zit ik niet in.
Die eerste. De tweede ook niet aan meegedaan.
De betaling van een dag later hebben ze er handmatig bijgeplust dus daar is achter de schermen overleg over geweest lijkt me. Nou ja beter dit dan een mailtje van 'jammer dan, geen betaling, en we hebben de vorige maand ook maar even gecorrigeerd.' :) Idd maar hopen dat dit eenmalig hikje was.
Pecunia non olet
pi_220482835
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 13:06 schreef obligataire het volgende:
WVJG is weer druk geweest op den sabbat, geld binnen en online specificatie aanwezig _O_
Maar de versie die ze per mail versturen is dan altijd nog onderweg. Ik had trouwens meer dan verwacht door een vervroegde aflossing, echter hier ook nog geen bericht over ontvangen. Ben erg benieuwd naar wat daar in staat aangezien er volgens mij nog iets van een boeterente ontbreekt.
pi_220482937
10% deelafloss CRE Gumbel2 en Freudental1 ontvangen / nog nog ff geduld voor 100% afloss Houten1+2
pi_220483002
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 13:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die eerste. De tweede ook niet aan meegedaan.
De betaling van een dag later hebben ze er handmatig bijgeplust dus daar is achter de schermen overleg over geweest lijkt me. Nou ja beter dit dan een mailtje van 'jammer dan, geen betaling, en we hebben de vorige maand ook maar even gecorrigeerd.' :) Idd maar hopen dat dit eenmalig hikje was.
Ik ga vooralsnog van het positieve uit :)
pi_220483723
Goed nieuws Shi*qsha
.
SPOILER
Pecunia non olet
pi_220484206
quote:
12s.gif Op woensdag 1 april 2026 14:20 schreef peterc het volgende:
10% deelafloss CRE Gumbel2 en Freudental1 ontvangen / nog nog ff geduld voor 100% afloss Houten1+2
Dat Gümbel II begint onderhand ook een soap te worden. Had eind 24 af moeten lossen. Toen waren ze april 2025 bezig met een herfinanciering, toen werd beloofd dat de helft afgelost zou worden en voor eind 25 alles afgelost zou zijn.

Nu zijn we 4 maanden verder, en heb ik tot nu toe slechts een schamele 10% ontvangen. En die herfinanciering heeft nog steeds niet plaatsgevonden.

Het enige positieve is, dat de rente tot op heden gewoon doorbetaald wordt.
pi_220484228
CPG Al*ha

Met betrekking tot de herfinanciering hebben wij vernomen dat deze naar verwachting plaats zal vinden in de komende maanden.

Personeel gescout bij CRE? :)
pi_220484360
Meneer Tolmaev zou vandaag eens wat aflossen bij CCF maar heeft zich kennelijk maar weer eens bedacht...
pi_220484475
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 17:04 schreef Boyette het volgende:
Meneer Tolmaev zou vandaag eens wat aflossen bij CCF maar heeft zich kennelijk maar weer eens bedacht...
Ik heb een ander project van hem, die eind deze maand moet aflossen. Ik heb het vermoeden van niet!
pi_220484515
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:56 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Oei oei oei, wat ben ik toch onder de indruk van hun prestaties! Het gaat hier verdorie over een full bullet lening van maart 2022 met een beoogde looptijd van 12-18 maanden! Ik denk dat je als platform ook een keer de ballen moet hebben om iemand maar 'om te trekken'. Pas op het moment dat je dit traject echt in gang gaat zetten, komt er vaak toch beweging. En anders maar niet. Dan wél een afschrijving voor investeerders, maar in ieder geval een sterk signaal naar leningnemers dat het geen speeltuin betreft. Uiteraard kun je dat besluit voorleggen aan investeerders, via een stemronde.
Na al die jaren weet ik nog steeds niet waar ze bij CRE toe in staat zijn als het op recovery aankomt. Defaults voorkomen door oneindig pappen en nathouden, is aan mij niet besteed.
Duitse Collin lijkt er wel serieus mee bezig te gaan. Zou CRE niet de menskracht of financiële ruimte hebben om zich in de Duitse bureaucratie te storten?

CRE lijkt de topictitel wel gelezen te hebben want volgens een update is er ook weer een aflossinkje a 6.5% van Bochum I onderweg. Dat gaat zo ook nog jaren duren.
pi_220484537
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 17:23 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik heb een ander project van hem, die eind deze maand moet aflossen. Ik heb het vermoeden van niet!
heeft ie nog meer projecten..
ik begrijp die projecten van hem ook niet..
leent wat geld.. maar hoe het precies terugverdiend moet worden is een raadsel..
gaat vervolgens een rente opslag van 5% of zo betalen en dan opeens herfinancieren..
pi_220486438
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 17:31 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Duitse Collin lijkt er wel serieus mee bezig te gaan. Zou CRE niet de menskracht of financiële ruimte hebben om zich in de Duitse bureaucratie te storten?
Ik verwacht eerder dat de stroperigheid vanwege tegengestelde belangen is, want naar mijn idee weet CRE beter dan welk nl platform dan ook hoe de duitse regeltjes werken, een van de eigenaren heeft zelf het nodige vastgoed in Duitsland.
pi_220487900
Pand van de gemixte artist staat weer op Funda. Vraagprijs nog verder verlaagd naar ¤495.000
https://www.funda.nl/deta(...)straat-167/89756109/
pi_220490505
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:47 schreef Soulfreak het volgende:
Pand van de gemixte artist staat weer op Funda. Vraagprijs nog verder verlaagd naar ¤495.000
https://www.funda.nl/deta(...)straat-167/89756109/
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.
pi_220491031
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 10:51 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.
Het helpt niet echt om geduld te houden als er al maanden zonder goede reden geen rente betaald wordt waardoor de schuld alleen maar toe neemt. De overwaarde zou ruim voldoende moeten zijn. Toch zorgt dit gedrag dat mijn vergevingsgezind bij een stemming in de toekomst een stuk minder zal zijn.
pi_220491155
quote:

[..]
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.
pi_220491643
CCF project 52666 Projectontwikkeling Rosmolenstraat 36 heeft zojuist deelaflossing gedaan ivm verkoop 2 garages, de appartementen staan te koop:

https://www.collincrowdfu(...)g-rosmolenstraat-36/

https://www.funda.nl/deta(...)traat-36-a/89753903/

https://www.funda.nl/deta(...)nstraat-36/89753917/

Edit: garages zijn toch niet verkocht, betreft bonusaflossing. Nog beter.

[ Bericht 8% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 02-04-2026 13:09:03 ]
pi_220492088
2x linkje

https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32843

Nieuw project GeldvoorElkaar. Grand-Café Kreas

In twee delen.

https://www.geldvoorelkaa(...)032844&code=GK32844I

[ Bericht 8% gewijzigd door Collin63 op 02-04-2026 18:42:08 ]
pi_220492145
quote:

[..]
De prijs waarvoor ze het gekocht hebben was een stuk lager omdat ze het al langere tijd huurden en de huur lager was dan de markthuur. De pitch gaf ook een marktwaarde in verhuurde staat aan, dat was ¤ 395.000. Het pand is nu leeg,
Ik heb een beetje zitten zoeken op andere winkelpanden van die grootte en dan is de huidige vraagprijs niet zo gek. Ik vind ook panden met een (flink) hogere vraagprijs, maar daar speelt natuurlijk ook de locatie mee.

Wat mij nu verbaast is dat het pand niet op Funda in business staat, maar op het gewone Funda voor woonhuizen. Hopen ze zo op een andere doelgroep?
In ieder geval hebben ze nu niet meer de foto's met al die rommel erin gebruikt.
pi_220492455
Nieuwe HCN met 3x HA en dekkende 2e hypo:

https://horecacrowdfunding.nl/projects/restaurant-aki-maastricht

Restaurant Aki Maastricht
¤ 175.000,00
8%
5 *****
48 mnd
Vrijdag 3 april 12:00 uur

Automatische toekenning: 50%
pi_220492727
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 14:15 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
De prijs waarvoor ze het gekocht hebben was een stuk lager omdat ze het al langere tijd huurden en de huur lager was dan de markthuur. De pitch gaf ook een marktwaarde in verhuurde staat aan, dat was ¤ 395.000. Het pand is nu leeg,
Ik heb een beetje zitten zoeken op andere winkelpanden van die grootte en dan is de huidige vraagprijs niet zo gek. Ik vind ook panden met een (flink) hogere vraagprijs, maar daar speelt natuurlijk ook de locatie mee.

Wat mij nu verbaast is dat het pand niet op Funda in business staat, maar op het gewone Funda voor woonhuizen. Hopen ze zo op een andere doelgroep?
In ieder geval hebben ze nu niet meer de foto's met al die rommel erin gebruikt.
Ik neem teksten over een heel gunstige aankoopprijs en verschillende verklaringen daarvoor altijd met een korreltje zout.
pi_220492964
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 12:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.
Helemaal mee eens , daarnaast zijn er ook makelaars die de te verwachtte verkoopprijs graag wat hoog inschatten om de opdracht binnen te kunnen slepen. Schat je te laag of realistisch in dan krijg je de opdracht niet. Het blijft sjoemelen met die makelaars!
pi_220493026
Pecunia non olet
pi_220493039
Linkje Gra*nd-Café Kre**as inz v*astgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)032843&code=GK32843I
Pecunia non olet
pi_220493086
quote:
Heb deze ook doorgerold maar wel voor een lager bedrag vanwege de lagere rente en omdat ik verwacht dat er snel afgelost gaat worden.
pi_220493165
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb deze ook doorgerold maar wel voor een lager bedrag vanwege de lagere rente en omdat ik verwacht dat er snel afgelost gaat worden.
Ook doorgerold, Zal wel door vervroegde aflossingen wat admin extra geven maar met eerste hypotheek op al deze objecten kan het eigenlijk niet misgaan. En als het wat langer duurt dan 12 maanden voor hij kan terug betalen komt het met deze overwaarde ook wel goed.
pi_220493184
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ook doorgerold, Zal wel door vervroegde aflossingen wat admin extra geven maar met eerste hypotheek op al deze objecten kan het eigenlijk niet misgaan. En als het wat langer duurt dan 12 maanden voor hij kan terug betalen komt het met deze overwaarde ook wel goed.
Hij zal na de afgelopen 2 maanden toch niet weer de extra rente willen betalen door te laat te zijn met aflossen ;) Hij is nog maar net op tijd om het bij +2% te houden (vanaf 9 april +5%)
pi_220493197
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb hem juist verdubbeld, half procent minder rente als de vorige keer maar deze is beter als andere projecten met deze rente van de laatste tijd. En het is geen Collin Direct.
pi_220493307
quote:
Ondanks de korte looptijd en boetevrije aflossingsmogelijkheden in dit geval (dat ik hem al eerder goedgekeurd had) toch doorgerold. Vorige keer voor mijn maximale bedrag meegenomen dus nu ook maar weer gedaan.
pi_220493390
quote:
14s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ondanks de korte looptijd en boetevrije aflossingsmogelijkheden in dit geval (dat ik hem al eerder goedgekeurd had) toch doorgerold. Vorige keer voor mijn maximale bedrag meegenomen dus nu ook maar weer gedaan.
Ik snap trouwens niet waarom hij de afgelopen 18 maanden niet doorgepakt heeft met verkopen van OG.

Met de bestaande financiering hebben we de afwikkeling van de echtscheiding gefinancierd. Ondernemer zou gedurende de looptijd zijn strategie met betrekking tot verlaging van de schuld bepalen. Dat heeft gedurende de looptijd echter nog niet tot verkopen geleid.
We hebben uitgebreid met de ondernemer hierover gesproken en aangegeven dat verlaging van de schuld door verkopen onroerend goed hoogste prioriteit moet hebben. Ondernemer is zich hiervan bewust en heeft toegezegd het onroerend goed waarop hypotheek wordt verkregen te verkopen.
pi_220493470
quote:
Dankjewel. Volgens mij risicoloos.
pi_220493484
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:29 schreef obligataire het volgende:
Linkje Gra*nd-Café Kre**as inz v*astgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)032843&code=GK32843I
Aki bij HCN is volgens mij een betere aanbieding
pi_220493538
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik snap trouwens niet waarom hij de afgelopen 18 maanden niet doorgepakt heeft met verkopen van OG.

Met de bestaande financiering hebben we de afwikkeling van de echtscheiding gefinancierd. Ondernemer zou gedurende de looptijd zijn strategie met betrekking tot verlaging van de schuld bepalen. Dat heeft gedurende de looptijd echter nog niet tot verkopen geleid.
We hebben uitgebreid met de ondernemer hierover gesproken en aangegeven dat verlaging van de schuld door verkopen onroerend goed hoogste prioriteit moet hebben. Ondernemer is zich hiervan bewust en heeft toegezegd het onroerend goed waarop hypotheek wordt verkregen te verkopen.

Volgens mij wil hij het niet echt verkopen want als ik het mij goed herinner stond de woning 20 maanden geleden te koop.
  donderdag 2 april 2026 @ 18:08:39 #119
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220493627
quote:
Ruim meegepakt ter ere van bereiken diamantstatus *O*

(Dacht daar al eerder te zijn, maar Collin direct..)

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 02-04-2026 18:17:39 ]
pi_220493644
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Misschien een beetje eigenwijs mannetje die graag in zijn huis wilde blijven wonen. Ik herinner me van de eerste lening dat ten tijde van live gaan het woonhuis te koop stond, maar kort na uitboeken was die van Funda verdwenen. Goed, misschien had hij eerst al geprobeerd de woning te verkopen, was dat niet gelukt en is het daarna de Collin lening geworden.

De bedrijfsunit die hij zelf gebruikt zal hij ook niet willen verkopen. Blijven over de verhuurde units.
Het feit dat Collin er bij ondernemer ook op gehamerd heeft om te verkopen geeft wel aan dat meneer dat eigenlijk niet wil. Maar misschien is het kwartje nu eindelijk gevallen en komt hij nu wel in actie.

Ik sla hem deze keer over. Komt momenteel even niet goed, al zou dat wel op te lossen zijn omdat het maar tijdelijk is aangezien de aflossing van de eerste lening weer terug komt. Maar dat de woning vorige keer te koop stond en daarna snel is terug getrokken zat me toen niet echt lekker, voelde me een beetje misleid, dus de gunfactor is wat minder nu. En de rente is nu ook iets minder.

Ik zou dan liever Aki bij HCN meenemen, maar mijn automatisch toezeggen was eind maart verlopen en die heb ik niet opnieuw ingesteld omdat ik toch nog niet van plan was weer een nieuwe mee te nemen.
pi_220493746
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ruim meegepakt ter ere van bereiken diamantstatus *O*

(Dacht daar al veel te zijn, maar Collin direct..)
Gefeliciteerd w/
pi_220494380
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:10 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Misschien een beetje eigenwijs mannetje die graag in zijn huis wilde blijven wonen. Ik herinner me van de eerste lening dat ten tijde van live gaan het woonhuis te koop stond, maar kort na uitboeken was die van Funda verdwenen. Goed, misschien had hij eerst al geprobeerd de woning te verkopen, was dat niet gelukt en is het daarna de Collin lening geworden.

De bedrijfsunit die hij zelf gebruikt zal hij ook niet willen verkopen. Blijven over de verhuurde units.
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K. Daar schiet hij weinig mee op, onderaan de streep. Hij heeft simpelweg teveel schuld ten opzichte van zijn inkomen. Hij heeft geluk dat hij bij Collin bankiert en niet bij een grootbank want dan had hij allang in een huurflatje gezeten. Die unit in eigen gebruik zal hij willen behouden want nodig voor zijn bedrijf. Dan is het onvermijdelijk dat zijn huis in de verkoop gaat. Die dure scheiding heeft hem aardig in de problemen gebracht.

Hij zou wat meer omzet moeten gaan draaien, denk dat er werk genoeg is, maar zijn leeftijd zal hem daarvan weerhouden vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_220494437
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K. Daar schiet hij weinig mee op, onderaan de streep. Hij heeft simpelweg teveel schuld ten opzichte van zijn inkomen. Hij heeft geluk dat hij bij Collin bankiert en niet bij een grootbank want dan had hij allang in een huurflatje gezeten. Die unit in eigen gebruik zal hij willen behouden want nodig voor zijn bedrijf. Dan is het onvermijdelijk dat zijn huis in de verkoop gaat. Die dure scheiding heeft hem aardig in de problemen gebracht.

Hij zou wat meer omzet moeten gaan draaien, denk dat er werk genoeg is, maar zijn leeftijd zal hem daarvan weerhouden vermoed ik.
Of alle units verkopen. Nog 4 jaar uitzendbureau en dan met aow in bijna hypotheekvrij huis wonen
pi_220494858
quote:

[..] daarna snel is terug getrokken zat me toen niet echt lekker, voelde me een beetje misleid, dus de gunfactor is wat minder nu. En de rente is nu ook iets minder.

Eigenlijk helemaal geen gunfactor w.m.b. Hij kan met zijn huidige inkomen de woning niet betalen en moet daarom de rente voor de lening meefinancieren waardoor het gat dat hij graaft alleen maar dieper wordt en hij de kop lekker diep in het zand kan steken. Hij heeft het geluk dat de huizenprijzen zo sterk stijgen de laatste jaren.
Of hij ziet op korte termijn het licht en de lening wordt al snel afgelost of over 12 maanden volgt herfinanciering 2. Ondanks de zekerheden en het niet-direct zijn sla ik toch over.
pi_220494929
quote:

[..]

Maar blijkbaar heeft hij niet zo veel trek in het verkopen van de eigen woning, daar heeft hij nu al ruim anderhalf jaar de tijd voor gehad en niet gedaan. Maar misschien is nu wel het besef ingedaald dat het de enige manier is om van zijn schuld af te komen.
pi_220495093
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:04 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Maar blijkbaar heeft hij niet zo veel trek in het verkopen van de eigen woning, daar heeft hij nu al ruim anderhalf jaar de tijd voor gehad en niet gedaan. Maar misschien is nu wel het besef ingedaald dat het de enige manier is om van zijn schuld af te komen.
De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.
Pecunia non olet
pi_220495100
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Eigenlijk helemaal geen gunfactor w.m.b.
Ik drukte me wat voorzichtig uit, wilde niet te negatief zijn. Maar eigenlijk had ik in 2024, nadat de woning opeens van Funda was, al besloten om als meneer na 18 maanden terug kwam voor een herfinanciering niet meer mee te doen. Of het verhaal moest beter zijn, door bv iets te hebben verkocht of meer inkomsten waardoor het beter betaalbaar zou zijn. Maar het verhaal is alleen maar slechter geworden, hij leent nu meer en kan niet eens meer de rente betalen.
pi_220495124
Een beetje zielig is hij anders wel hoor. Zijn ex heeft hem helemaal uitgekleed en die zit nu ergens te genieten van de centen waar hij al die jaren voor gewerkt heeft. En nu moet hij ook nog een paar jaar voor zijn pensioen het huis uit waar hij ongetwijfeld erg aan gehecht is. Het leven kan hard zijn. De verkeerde handtekening kan je een hoop geld kosten.
Pecunia non olet
pi_220495137
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.
Het is fijn voor hem dat Collin nu nog wel met hem verder wil, maar ik doe daar niet aan mee.
pi_220495165
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.
Het is fijn voor hem dat Collin nu nog wel met hem verder wil, maar ik doe daar niet aan mee.
Ik wel maar een dérde keer doe ik niet. Zoals gezegd, hij zal een keer verstandig moeten doen hoe pijnlijk dat voor hem ook zal zijn.
Pecunia non olet
pi_220495321
quote:

[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K.
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.

Ik neem het wel mee, maar het linkje lijkt nog naar een grotere groep investeerders verstuurd te moeten worden om deze vol te krijgen.
pi_220495404
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:23 schreef obligataire het volgende:
Een beetje zielig is hij anders wel hoor. Zijn ex heeft hem helemaal uitgekleed en die zit nu ergens te genieten van de centen waar hij al die jaren voor gewerkt heeft. En nu moet hij ook nog een paar jaar voor zijn pensioen het huis uit waar hij ongetwijfeld erg aan gehecht is. Het leven kan hard zijn. De verkeerde handtekening kan je een hoop geld kosten.
Ja, het is een rotte situatie. Hij heeft nog geluk dat hij een eigen bedrijf heeft waardoor hij bij Collin kon aankloppen.. In de ruim anderhalf jaar van de eerste lening is zijn fijne huisje meer waard geworden, dankzij de oververhitte woningmarkt. Als hij het nu voor het bedrag van de WOZ waarde (of meer) verkoopt, houdt hij er nog best een leuk bedrag aan over, wat hij in zou kunnen brengen om een appartementje te kopen, heeft hij niet een hele hoge hypotheek nodig.

Ik gun het niemand dat die zijn of haar huis uit moet na een scheiding, maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Degene die mijn 2 kamer appartement in 2006 kocht was ook een man wiens relatie was gestrand en die de eengezinswoning waar ze eerst samen in woonden moest verkopen.
pi_220495541
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:47 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Dankjewel. Volgens mij risicoloos.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".
pi_220496078
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".
Precies dit. Eigenlijk zou bij dit soort pitches het echtscheidingsconvenant inzichtelijk moeten zijn. Heeft bijv. de vrouw de waarde van het bedrijf voor 50 % gekregen? Is ook vrijwel het eerste waar een bank om vraagt als je centjes komt lenen na een scheiding.
pi_220496398
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.

Ik neem het wel mee, maar het linkje lijkt nog naar een grotere groep investeerders verstuurd te moeten worden om deze vol te krijgen.
De pitch geeft aan dat hij Ambachtsring zelf gebruikt en dat de 2 units aan de Regerstraat voor de verhuur zijn. Het adres op zijn bedrijfswebsite is ook Ambachtsring. Op Streetview is echter bij nr 5 van de Regerstraat een bord met zijn bedrijfsnaam te zien, maar de laatste foto is van 2023. Kan best dat hij daarna verhuisd is met zijn bedrijf en nr 5 in de verhuur heeft gedaan.

Het gemiddeld geinvesteerde bedrag per investeerder is tot nu flink lager dan bij de eerdere lening, lijkt dat enkele grotere investeerders (tot nu toe) niet mee gaan. Het linkje zal dan inderdaad naar meer mensen gestuurd moeten worden of hij moet publiek open gaan.
pi_220496765
quote:
Ik neem hem ook mee voor mijn basisbedrag. Ondanks de valide argumenten die me deden twijfelen, is het onderpand solide. Ik doe nog een rondje mee.
pi_220496951
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 12:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
vraagprijs bepalen heeft te maken met de hongerigheid van de makelaar maar ook het "juist" interpreteren van de referentieprijzen. Een bedrijfspand waar de ene makelaar met een NAR van x rekent en de ander van y gaat grote verschillen opleveren. Daarnaast bepaalt de uiteindelijke prijs niet alleen die % maar ook de eindgebruiker. Kortom een bakker zal voor een bakkerijtje iets meer betalen omdat het pand volledig voor hem direct te gebruiken is dan dat een hoefsmid ervoor zal betalen.
pi_220496954
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Helemaal mee eens , daarnaast zijn er ook makelaars die de te verwachtte verkoopprijs graag wat hoog inschatten om de opdracht binnen te kunnen slepen. Schat je te laag of realistisch in dan krijg je de opdracht niet. Het blijft sjoemelen met die makelaars!
het is geen sjoemelen maar ondernemerschap, een getaxeerde waarde met uitgangspunten is echt iets anders dan een vraagprijs vaststellen.
pi_220496957
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:

[..]
dit is wat mij betreft risicoloos, met een ltv van 50% kan je nog makkelijk 5 jaar rente betalen uit depot. Geld en gelovige mensen zat in de markt
pi_220497655
quote:

[..]

Ik zou dan liever Aki bij HCN meenemen, maar mijn automatisch toezeggen was eind maart verlopen en die heb ik niet opnieuw ingesteld omdat ik toch nog niet van plan was weer een nieuwe mee te nemen.
Hcn staat nu op 52%, er is straks dus misschien nog ruimte
pi_220497718
https://www.collincrowdfund.nl/hayat-gmbh/
Wat vinden we van Hotel H*ayat? Duits project maar kleinschaliger en dus beter in te schatten.
Jonge onderneming maar de resultaten zien er erg goed uit.
In principe volledige hypotecaire dekking maar dat is in Duitsland zoals bekend altijd een moeizaam verhaal.
Met hotels heb ik goede ervaringen in het algemeen, dus ik neig er naar een bescheiden inleg te doen.
Pecunia non olet
pi_220497769
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 23:17 schreef Soulfreak het volgende:
Het gemiddeld geinvesteerde bedrag per investeerder is tot nu flink lager dan bij de eerdere lening, lijkt dat enkele grotere investeerders (tot nu toe) niet mee gaan. Het linkje zal dan inderdaad naar meer mensen gestuurd moeten worden of hij moet publiek open gaan.
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.

Ruim 250 investeerders erbij opeens.
pi_220497788
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 09:54 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van Hotel H*ayat? Duits project maar kleinschaliger en dus beter in te schatten.
In principe volledige hypotecaire dekking maar dat is in Duitsland zoals bekend altijd een moeizaam verhaal.
Met hotels heb ik goede ervaringen in het algemeen, dus ik neig er naar een bescheiden inleg te doen.
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?
pi_220497833
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 10:09 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.
Pecunia non olet
pi_220497861
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 10:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerder
SPOILER
pi_220497921
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 10:25 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerder
SPOILER
Gisteren nog 2 😉

Maar deze merkwaardig genoeg niet, snap het niet want heb al een hotel in Duitsland dus aanknopingspunten genoeg .

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-04-2026 11:15:50 ]
Pecunia non olet
pi_220498022
Ook basis meegenomen. Mss zorgt de btw-verhoging in NL nog voor wat extra aanwas. Jammer dat er echt nooit meer incentives zijn. ;(
pi_220498041
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 10:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.

Ruim 250 investeerders erbij opeens.
En vol. Mooi, wordt de eerdere lening tenminste afgelost.
pi_220498043
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
Ook basis meegenomen. Mss zorgt de btw-verhoging in NL nog voor wat extra aanwas. Jammer dat er echt nooit meer incentives zijn. ;(
Ja hier had ik wel eens naar toe gewild 😀
Pecunia non olet
pi_220498061
AKI is trouwens open voor de automatische investeerders, ff flink wat bijgeplust :9
Pecunia non olet
pi_220498084
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 09:37 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Hcn staat nu op 52%, er is straks dus misschien nog ruimte
Oh, dat is nog niet zo veel. Als niet iedereen nu verhoogd naar 100% zou het nog kunnen.
Heeft iemand die automatisch heeft geinvesteerd misschien het linkje voor me?
pi_220498089
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Oh, dat is nog niet zo veel. Als niet iedereen nu verhoogd naar 100% zou het nog kunnen.
Heeft iemand die automatisch heeft geinvesteerd misschien het linkje voor me?
https://s-click.horecacro(...)mErm2w1jxPjT6MobIg~~
pi_220498091
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En vol. Mooi, wordt de eerdere lening tenminste afgelost.
Tsja, even los van de emotie bij dit project, dit komt wel goed, al moeten ze hem zijn huis uitslepen :7 (wat hopelijk niet nodig zal zijn).
Pecunia non olet
pi_220498109
quote:
Top, bedankt.

Voor een HCN met 2e hypotheek had ik wel verwacht dat die harder zou gaan. Maar dat was met de vorige met hypo (de WTG Leeuwarden) net zo.
pi_220498221
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tsja, even los van de emotie bij dit project, dit komt wel goed, al moeten ze hem zijn huis uitslepen :7 (wat hopelijk niet nodig zal zijn).
Ja, ik denk ook niet dat het met deze mis zal gaan, daarvoor zijn de zekerheden gewoon te goed. Maar je hebt kans op 2 uitersten. Of het huis is binnen enkele maanden verkocht en de lening wordt afgelost zonder extra rente. Of het duurt lang en je krijgt een gemixte artist scenario, lening verlengd iedere maand en de rente pas bij aflossing omdat meneer die niet meer kan betalen wanneer het rentedepot leeg is. In beiden heb ik geen zin.
Bij de eerdere lening werd er bij snel aflossen tenminste nog totaal 12 maanden rente betaald.

Nu gaat mijn aflossing naar Aki, hogere rente, lagere kosten en langer lopend.
pi_220498308
quote:
Alles goed en wel, maar ik snap nog steeds niet waarom Duitse investeerders hier niet in stappen. Ook bij onze Oosterburen klotst het (spaar)geld tegen de plinten. Wat weten die Duitsers, wat wij niet weten?
Niet 100 % vergelijkbaar, maar naar analogie hiervan heb ik nooit in die Engelse hypotheken van Omroep Max geloofd. Gelukkig maar.
pi_220498433
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Alles goed en wel, maar ik snap nog steeds niet waarom Duitse investeerders hier niet in stappen. Ook bij onze Oosterburen klotst het (spaar)geld tegen de plinten. Wat weten die Duitsers, wat wij niet weten?
Niet 100 % vergelijkbaar, maar naar analogie hiervan heb ik nooit in die Engelse hypotheken van Omroep Max geloofd. Gelukkig maar.
Duitsers en digitalisering/innovatie...

pi_220498449
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Max gaf daar als verklaring voor dat de rentes in het UK hoger lager waren. Geen idee of dat ook zo was, misschien lag dat ook aan het risico van de desbetreffende projecten. Ik heb me er gelukkig ook nooit aan gewaagd.
pi_220498543
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Duitsers en digitalisering/innovatie...

[ afbeelding ]
Crowdfunding is niet de enige financieringsbron.....
pi_220498550
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 10:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja, maar dat is gelijk een extreme afhankelijkheidssituatie. Zolang dat er is, heeft dat hotel een goede bezetting. Maar ook pret- en waterparken hebben een life cycle.
pi_220498611
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:33 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja, ik denk ook niet dat het met deze mis zal gaan, daarvoor zijn de zekerheden gewoon te goed. Maar je hebt kans op 2 uitersten. Of het huis is binnen enkele maanden verkocht en de lening wordt afgelost zonder extra rente. Of het duurt lang en je krijgt een gemixte artist scenario, lening verlengd iedere maand en de rente pas bij aflossing omdat meneer die niet meer kan betalen wanneer het rentedepot leeg is. In beiden heb ik geen zin.
Bij de eerdere lening werd er bij snel aflossen tenminste nog totaal 12 maanden rente betaald.

Nu gaat mijn aflossing naar Aki, hogere rente, lagere kosten en langer lopend.
En mindere zekerheden ;)
Ondanks dat de 2e hypotheek ruim dekkend is kan je een 2e hypotheek nooit vergelijken met een 1e hypotheek.
pi_220498674
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
En mindere zekerheden ;)
Ondanks dat de 2e hypotheek ruim dekkend is kan je een 2e hypotheek nooit vergelijken met een 1e hypotheek.
Misschien minder, maar voor mij goed genoeg. Aflossing is naar 0 dus iedere maand wordt de LTV lager.

Als meneer W. inderdaad zijn huis snel te koop zet en de verkoop rap gaat, mag je na enkele maanden al weer op zoek naar een nieuw project. Het zou op deze manier wel leuk zijn geweest voor mij om wat sneller de diamant status te halen. Met mijn vaste investeringsbedrag hoef ik er nu nog maar 9.
pi_220498891
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 12:29 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Misschien minder, maar voor mij goed genoeg. Aflossing is naar 0 dus iedere maand wordt de LTV lager.

Als meneer W. inderdaad zijn huis snel te koop zet en de verkoop rap gaat, mag je na enkele maanden al weer op zoek naar een nieuw project. Het zou op deze manier wel leuk zijn geweest voor mij om wat sneller de diamant status te halen. Met mijn vaste investeringsbedrag hoef ik er nu nog maar 9.
Normaal gesproken zou ik hem om de voor mij te korte looptijd niet hebben meegenomen. Zelf kijk ik niet eens naar 12 maanden projecten. Nu zie ik het als het doorlopen van het oude project. Ik hoef er geen nieuw project voor aan te maken en alleen wat wijzigingen m.b.t. de rente door te voeren en het projectnummer aan te passen.
pi_220498899
quote:
Het is en blijft duitsland, stel dat je de uitwinkans als traag/lastig bestempelt maar het risico daarop laag denk ik te schatten dan is het denk ik geen verkeerd project, er wordt dacht ik 50% afgelost. Het is daarnaast voor zover ik kan beoordelen een vrij nieuw gebouw (in 2022 was het perceel nog een parkeerplaats) en het ligt dicht bij europa park (in de directe omgeving zijn er meer hotels) wat zich naast een pretpark zich ook presenteert als conferentie locatie, daranaast is het een gebied/regio die wel wat aantrekkelijker is dan die soms troosteloze flatgebouwen in de voormalige DDR. Het is geen staatsobligatie, maar daar is de rente dan ook naar. Wat bij mij wel weer vragen oproept is dat de lening o.a. bedoeld is voor het verbeteren van het hotel terwijl het naar mijn idee juist een vrij nieuw gebouw lijkt te zijn.
pi_220498998
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 april 2026 13:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Normaal gesproken zou ik hem om de voor mij te korte looptijd niet hebben meegenomen. Zelf kijk ik niet eens naar 12 maanden projecten. Nu zie ik het als het doorlopen van het oude project. Ik hoef er geen nieuw project voor aan te maken en alleen wat wijzigingen m.b.t. de rente door te voeren en het projectnummer aan te passen.
Voor mij geldt het wel als een nieuw project, met bijbehorende administratie. Zelf neem ik heel beperkt korte projecten mee. De voornaamste reden dat ik hem vorige keer wel heb meegenomen was dat er totaal altijd 12 maanden rente zou worden betaald wanneer er binnen het jaar zou worden afgelost. Huis stond toen te koop, dus de kans dat het binnen enkele maanden zou worden verkocht en afgelost met extra rente leek groot. Dat is nu anders.
pi_220499394
Bedrag: ¤ 600.000
Rente: 10% (+1% Early Bird bonusvergoeding)
Looptijd: 30 maanden
Classificatie: 5s

Toelichting
De ondernemers Hans en Sev achter Sens Paper Production GmbH hebben hun technische expertise bewezen met de ontwikkeling van meerdere generaties productiemachines voor pre-rolled cones. Met de CM-07 hebben zij een belangrijke stap gezet naar snelle, betrouwbare en kostenefficiënte productie, passend bij de groeiende internationale markt en ondersteund door een FDA-certificering. Nu zetten zij de volgende stap: het uitbreiden van hun productiecapaciteit om aan bestaande afnamecontracten te voldoen en verdere groei te realiseren. De financiering wordt ondersteund door productiemachines met een getaxeerde waarde van ¤ 477.605.

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)IzUW11Zhnx12PuqpVHYI
pi_220499469
Iedereen maakt zijn of haar eigen afwegingen. Ik beperk de crowdfunding tot Nederland, dat is soms al lastig genoeg om te beoordelen. Laat staan projecten in Spanje, Duitsland of Engeland. Ik kan zowel de waarde als de uitwinning van de zekerheden totaal niet beoordelen.
pi_220499663
Bedrag: ¤ 85.000
Rente: 8%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 3

De ondernemer Bart de Vries heeft recent een beunschip aangekocht dat wordt ingezet voor het vervoer van zand, grind en grond via Armaris. De huidige motor wordt vervangen door een nieuwe stage-V hoofdmotor die deels met subsidie is gefinancierd. De verwachting is dat het schip na deze investering stabiel inzetbaar blijft. De LTV bedraagt 84%. Investeert u mee?

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)xrnisE9Yx0mxXKeJjDDU
pi_220500842
Bedrag: ¤ 1.120.000
Rente: 7%
Looptijd: 56 maanden

Toelichting
De ondernemer Dennis Wazir herfinanciert het pand aan de Nieuwendijk 127, bestaande uit een winkelruimte en drie verhuurde appartementen in Amsterdam. Het object heeft een bewezen verhuurhistorie en bevindt zich op een A-locatie met structurele vraag. De herfinanciering maakt verdere optimalisatie en uitbreiding van de portefeuille mogelijk. De LTV bedraagt 55%.

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)Uxj4bMfVFnYBbfI9GxCU
pi_220500914
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 13:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat bij mij wel weer vragen oproept is dat de lening o.a. bedoeld is voor het verbeteren van het hotel terwijl het naar mijn idee juist een vrij nieuw gebouw lijkt te zijn.
Meen gelezen te hebben dat de lening deels voor een zwembad en dakterras is. Een ander deel van de lening herfinanciert "voorgefinancierde kosten", wat vaak een eufemisme is voor het dichten van eerdere gaten in de cashflow.
pi_220501072
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 13:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrag: ¤ 600.000
Rente: 10% (+1% Early Bird bonusvergoeding)
Looptijd: 30 maanden
Classificatie: 5s

Toelichting
De ondernemers Hans en Sev achter Sens Paper Production GmbH hebben hun technische expertise bewezen met de ontwikkeling van meerdere generaties productiemachines voor pre-rolled cones. Met de CM-07 hebben zij een belangrijke stap gezet naar snelle, betrouwbare en kostenefficiënte productie, passend bij de groeiende internationale markt en ondersteund door een FDA-certificering. Nu zetten zij de volgende stap: het uitbreiden van hun productiecapaciteit om aan bestaande afnamecontracten te voldoen en verdere groei te realiseren. De financiering wordt ondersteund door productiemachines met een getaxeerde waarde van ¤ 477.605.

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)IzUW11Zhnx12PuqpVHYI
Kreeg hem ook in de bus. Ik moest opzoeken wat "pre-rolled cones" zijn. Weer wat geleerd. :)
Maar als investering om diverse redenen nee bedankt.
pi_220502255
Deze post van WvjG op de eerste van de maand had ik even gemist
pi_220502327
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 21:04 schreef KrekelJapie het volgende:
[ afbeelding ]
SPOILER
pi_220502839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 12:09 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ja, maar dat is gelijk een extreme afhankelijkheidssituatie. Zolang dat er is, heeft dat hotel een goede bezetting. Maar ook pret- en waterparken hebben een life cycle.
Uiteraard, maar om er nu van uit te gaan dat dit beroemde park binnen de looptijd van ons project , de deuren zal sluiten, dat lijkt me wat ver gaan. Met voldoende spreiding is dit een risico dat beheersbaar is.

Momenteel kijk ik eerder wat argwanend richting de sectoren die sterk afhankelijk zijn van diesel en kerosine. Dat zijn er nogal wat binnen onze CF portefeuilles. Binnenvaartschepen, toerisme....etc.
Pecunia non olet
pi_220502894
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 21:04 schreef KrekelJapie het volgende:
[ afbeelding ]
F/RITE AIR was een mooie van IEX tijdens de internethype.
pi_220503353
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Uiteraard, maar om er nu van uit te gaan dat dit beroemde park binnen de looptijd van ons project , de deuren zal sluiten, dat lijkt me wat ver gaan. Met voldoende spreiding is dit een risico dat beheersbaar is.

Momenteel kijk ik eerder wat argwanend richting de sectoren die sterk afhankelijk zijn van diesel en kerosine. Dat zijn er nogal wat binnen onze CF portefeuilles. Binnenvaartschepen, toerisme....etc.
Daarnaast hebben we nog ruime tweede hypotheek op eigen woning van de ondernemer
pi_220503977
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 11:21 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Top, bedankt.

Voor een HCN met 2e hypotheek had ik wel verwacht dat die harder zou gaan. Maar dat was met de vorige met hypo (de WTG Leeuwarden) net zo.
Dat krijg je bij 50% toekennen. Niet iedereen gaat dan in het uur voor livegang inloggen om de inleg te verhogen maar links- of rechtsom komt het project toch wel snel vol. Werkt blijkbaar prima voor HCN.
pi_220504573
Manmanman, het ED heeft weer een stagiair aan het werk.

Zo snel kun je je geld kwijt zijn bij crowdfunding: waarom investeerders in Eindhovense brouwer niets terugzien | Regionale Economie | ED.nl https://share.google/PUu77N4d7qkfjJ2n8
pi_220504722
quote:
81s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:27 schreef nostra het volgende:
Manmanman, het ED heeft weer een stagiair aan het werk.

Zo snel kun je je geld kwijt zijn bij crowdfunding: waarom investeerders in Eindhovense brouwer niets terugzien | Regionale Economie | ED.nl https://share.google/PUu77N4d7qkfjJ2n8
sprak gisteren nog een vriend van me.. had ook geinvesteerd in lighttown brewers.. maar zoals verwacht, dat informatie addendum was hij nooit van op de hoogte gesteld..

en qua stagair werk, man man man; het is wel weer teletubbie niveau

ik mis verder puntje 8
waarom neemt de bestuurder van lighttown brewers, die mede eigenaar is van de grootste huur brouwer, van moll, niet zijn verantworodelijkheid voor de misleiding
en dank u meneer Dood,
  zaterdag 4 april 2026 @ 11:20:36 #180
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220504774
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:09 schreef freak1 het volgende:

[..]

ik mis verder puntje 8
waarom neemt de bestuurder van lighttown brewers, die mede eigenaar is van de grootste huur brouwer, van moll, niet zijn verantworodelijkheid voor de misleiding
Waarschijnlijk omdat dat geld kost. Als het gratis was geweest had hij vast het gezichtsverlies willen voorkomen.
pi_220504793
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat dat geld kost. Als het gratis was geweest had hij vast het gezichtsverlies willen voorkomen.
ik vraag me even af of het gezichtsverlies nog erger kan.
maargoed.. onder aan de streep..
een lach een plas.. en weer verder.. en dat ondanks dat er een enorme groep zich opgelicht voelt. technische was het geen oplichting.
en dank u meneer Dood,
pi_220505256
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 08:23 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dat krijg je bij 50% toekennen. Niet iedereen gaat dan in het uur voor livegang inloggen om de inleg te verhogen maar links- of rechtsom komt het project toch wel snel vol. Werkt blijkbaar prima voor HCN.
Er zijn ook projecten met 50% toekennnen geweest die in het uur voor livegang wel vol kwamen omdat er verhoogd werd. Daar lag het leningbedrag volgens mij wel wat lager. Maar dit is een project met 2e hypotheek en dan had ik wel verwacht dat die wat sneller zou lopen.Maar hij is inderdaad vol en ik had genoeg tijd om nog te investeren, ook als ik het linkje niet zou hebben gekregen.
  zaterdag 4 april 2026 @ 15:12:04 #183
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220506155
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:28 schreef Soulfreak het volgende:
Er zijn ook projecten met 50% toekennnen geweest die in het uur voor livegang wel vol kwamen omdat er verhoogd werd. Daar lag het leningbedrag volgens mij wel wat lager. Maar dit is een project met 2e hypotheek en dan had ik wel verwacht dat die wat sneller zou lopen.Maar hij is inderdaad vol en ik had genoeg tijd om nog te investeren, ook als ik het linkje niet zou hebben gekregen.
Ik denk dat mensen langzamerhand toch wat bang worden door alle commotie in de wereld. En dan geldt vaak 'Cash is King'. Daar komt bij dat als de mensen de hand op de knip gaan houden, er het eerste wordt bezuinigd op luxe bestedingen. Daar zijn restaurantbezoeken een exponent van. Het zou niet onwaarschijnlijk zijn als HCN daar wat meer last van heeft dan andere platforms.

Daarentegen loopt het nieuwe project op CRE óók niet erg hard. Een NL project van een, volgens mij, nieuwe leningnemer. Daarnaast ook weer gewoon de mogelijkheid om vanaf 500 euro te investeren i.p.v. vanaf 2500.. Maar dat alles krijgt de handen van de investeerders toch nog niet echt op elkaar. Wellicht dat CRE eindelijk de wrange vruchten gaat plukken van hun matige communicatie en halfzachte recovery.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 04-04-2026 15:22:24 ]
pi_220506451
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 11:09 schreef freak1 het volgende:

[..]
sprak gisteren nog een vriend van me.. had ook geinvesteerd in lighttown brewers.. maar zoals verwacht, dat informatie addendum was hij nooit van op de hoogte gesteld..

en qua stagair werk, man man man; het is wel weer teletubbie niveau

ik mis verder puntje 8
Misschien een ideetje voor onze Collin communicatie M&V-en om een keer een ingezonden brief -stuk vwb CF aan het ED te sturen hoe het echte CF werkt, danwel de journalist of redacteur uit te nodigen voor een "diepte" reportage. *O*
Uit de commentaren onder het artikel blijkt dat niet iedereen de juiste kennis heeft.
pi_220506500
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 15:12 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik denk dat mensen langzamerhand toch wat bang worden door alle commotie in de wereld. En dan geldt vaak 'Cash is King'. Daar komt bij dat als de mensen de hand op de knip gaan houden, er het eerste wordt bezuinigd op luxe bestedingen. Daar zijn restaurantbezoeken een exponent van. Het zou niet onwaarschijnlijk zijn als HCN daar wat meer last van heeft dan andere platforms.

Daarentegen loopt het nieuwe project op CRE óók niet erg hard. Een NL project van een, volgens mij, nieuwe leningnemer. Daarnaast ook weer gewoon de mogelijkheid om vanaf 500 euro te investeren i.p.v. vanaf 2500.. Maar dat alles krijgt de handen van de investeerders toch nog niet echt op elkaar. Wellicht dat CRE eindelijk de wrange vruchten gaat plukken van hun matige communicatie en halfzachte recovery.
Ook met een crisis blijft AYCE wel doorlopen. En AKI heeft nog een tweede hypotheek. Ik wordt inderdaad ook kritischer op gevolgen van olie tekort op potentiële projecten.
pi_220506654
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 16:20 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ook met een crisis blijft AYCE wel doorlopen. En AKI heeft nog een tweede hypotheek. Ik wordt inderdaad ook kritischer op gevolgen van olie tekort op potentiële projecten.
Zelf wordt ik ook kritischer en neem bij HCN vaker "bekenden met goed trackrecord" mee, zoals Pavarotii of projecten met 2e hypotheek. Ook heb ik afgelopen jaar weer een aantal geborgde projecten meegenomen.

Ik had nu eigenlijk nog niet gepland om weer een HCN project mee te nemen, maar omdat het met een hypo is en omdat de aflossing van Weisscher bij Collin er nu aankomt heb ik hem toch meegepakt met de gedachte 'beter nu eentje met hypo dan later eentje zonder'. En inderdaad, die AYCE's doen het nog steeds goed.
pi_220506892
Waan van de dag. Er is echt niet plotseling een olietekort omdat een verwende kleuter in Amerika weer eens een onhandige uitspraak doet, hooguit een brandstofprijs die (te) sterk afhankelijk is van speculanten. Lastig voor bedrijven met brandstof als voornaamste kostenpost, vooral als ze die niet meteen aan klanten kunnen doorrekenen en weinig reserves hebben. Toen Rusland Oekraïne binnenviel schoten de graanprijzen plotseling door het dak, nu hoor je niemand er meer over. Idem corona en horeca (en wc-papier). Projecten waar ik in investeer lopen over meerdere jaren, volgende maand is de oliepaniek weer over en kunnen we ons weer opmaken voor de volgende ramp (of gewoon veranderende economische omstandigheden).
pi_220507587
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 17:12 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Waan van de dag. Er is echt niet plotseling een olietekort omdat een verwende kleuter in Amerika weer eens een onhandige uitspraak doet, hooguit een brandstofprijs die (te) sterk afhankelijk is van speculanten. Lastig voor bedrijven met brandstof als voornaamste kostenpost, vooral als ze die niet meteen aan klanten kunnen doorrekenen en weinig reserves hebben. Toen Rusland Oekraïne binnenviel schoten de graanprijzen plotseling door het dak, nu hoor je niemand er meer over. Idem corona en horeca (en wc-papier). Projecten waar ik in investeer lopen over meerdere jaren, volgende maand is de oliepaniek weer over en kunnen we ons weer opmaken voor de volgende ramp (of gewoon veranderende economische omstandigheden).
Dat ik wat voorzichtiger ben is niet iets van de laatste weken. Wat betreft HCN neem ik bv al langere tijd geen 4 sterren projecten meer mee en begon al in de 1e kwartaal 2025 met weer een geborgd project mee te nemen met later in het jaar nog een paar.
pi_220509593
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:39 schreef KrekelJapie het volgende:

Toelichting
De ondernemer Dennis Wazir herfinanciert het pand aan de Nieuwendijk 127, bestaande uit een winkelruimte en drie verhuurde appartementen in Amsterdam. Het object heeft een bewezen verhuurhistorie en bevindt zich op een A-locatie met structurele vraag. De herfinanciering maakt verdere optimalisatie en uitbreiding van de portefeuille mogelijk. De LTV bedraagt 55%.

Linkje: https://e.geldvoorelkaar.(...)Uxj4bMfVFnYBbfI9GxCU
Deze heeft volgens mij ook in onzekere tijden een laag risico. Eerste hypotheek met LTV van 55%.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 05-04-2026 00:34:25 ]
pi_220510145
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:53 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Deze heeft volgens mij ook in onzekere tijden een laag risico. Eerste hypotheek met LTV van 55%.
Alleen als je taxatierapport er op naslaat is die 55 procent gebaseerd op uitgangspunt met te hoge huur voor de appartementen. Als die huur zouden betalen op basis van puntenstelsel stort de waarde van het rapport in. Zijn ze allesbehalve transparant over
pi_220510172
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 16:20 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met AYCE?
Pecunia non olet
pi_220510194
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 15:12 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Goed dat je het hier vermeldt want de mails kwamen binnen in de spam folder. Geen verkeerde zo te zien. Ingeschreven voor mijn normale inleg. 2500 Euro voor een Duits project vind ik zelf ook teveel. Anders had ik deze ook wel (bescheidener) meegenomen.

Dat de communicatie niet super is en dat de recovery stroef loopt dat weten we intussen wel. Dat hoeft ook niet 100 keer herhaald te worden hier. Vooralsnog heb ik, na 9 jaar investeren, nog geen cent afgeschreven op CRE projecten dus dat geeft wat mij betreft voldoende tegendruk boven de minpunten. Cash is king maar rendement ook :7
Pecunia non olet
pi_220510603
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 00:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met AYCE?
All You Can Eat.
Voor 40 euro onbeperkt wokken etc. Soms drank erbij.
Staat ook in de pitch All You Can Eat

[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 05-04-2026 09:00:39 ]
pi_220511614
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 01:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Goed dat je het hier vermeldt want de mails kwamen binnen in de spam folder. Geen verkeerde zo te zien. Ingeschreven voor mijn normale inleg. 2500 Euro voor een Duits project vind ik zelf ook teveel. Anders had ik deze ook wel (bescheidener) meegenomen.

Dat de communicatie niet super is en dat de recovery stroef loopt dat weten we intussen wel. Dat hoeft ook niet 100 keer herhaald te worden hier. Vooralsnog heb ik, na 9 jaar investeren, nog geen cent afgeschreven op CRE projecten dus dat geeft wat mij betreft voldoende tegendruk boven de minpunten. Cash is king maar rendement ook :7
Hebben jullie het over de Frankische driehoek van CRE?
  zondag 5 april 2026 @ 11:38:16 #195
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220511720
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 11:17 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Hebben jullie het over de Frankische driehoek van CRE?
Ik wel in ieder geval. Dit project staat al jarenlang verstopt op hun website. Ik vond hem ooit, bij toeval, bij nog niet gepubliceerde projecten. Maar hij werd nooit 'actief'. Nu dus wel. CRE is momenteel met haar projectnummers in de buurt van de 1150, maar deze Driehoek is nog 884.
Er wordt wel vermeld: "De eerste twee proposities van de scholenportefeuille Noord-Brabant zijn reeds geplaatst via Crowdrealestate, met een totale inleg van ¤ 3.250.000. Dit betreft de derde en tevens laatste fase van de portefeuille". Die eerste 2 heb ik overigens nooit voorbij zien komen, dus waarschijnlijk zijn dat 'private placements' geweest.
pi_220512483
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 11:38 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik wel in ieder geval. Dit project staat al jarenlang verstopt op hun website. Ik vond hem ooit, bij toeval, bij nog niet gepubliceerde projecten. Maar hij werd nooit 'actief'. Nu dus wel. CRE is momenteel met haar projectnummers in de buurt van de 1150, maar deze Driehoek is nog 884.
Er wordt wel vermeld: "De eerste twee proposities van de scholenportefeuille Noord-Brabant zijn reeds geplaatst via Crowdrealestate, met een totale inleg van ¤ 3.250.000. Dit betreft de derde en tevens laatste fase van de portefeuille". Die eerste 2 heb ik overigens nooit voorbij zien komen, dus waarschijnlijk zijn dat 'private placements' geweest.
In het kader van zorgen over beschikbare brandstoffen en zo, lijkt het me een mooi alternatief. Langjarige huurcontracten met gemeentelijke overheden.
En ja, misschien loopt het wat uit t.z.t. Ik zeg het maar vast. _O-
Pecunia non olet
pi_220513126
GVE Voeyer Inkooporganisatie
Vanaf 07-04-2026 13:00 uur live!

Nu viel het vestigingsadres vd hld en de BV (Provinciale weg 12 Vhv) mij op. Zal inderdaad toeval & pech zijn.

Over het project van Murat en de business nog geen oordeel ff verder studeren en googlen nog bij deze ondernemer.

Daar zit oa een Holistisch centrum en nog een stuk of 7-8 BVtjes, de boven etage is vlgs ook een soort verzamelkabtoor. Tevens is er op die locatie ook ooit een keer een CF-project geweest (al een tijd geleden), meen toen ook iets van welness- beauty-gebeuren, evenwel niet de gedupeerde welke er nu blijkbaar inzit

https://www.omroepbrabant(...)t-een-gerichte-actie

Explosie zet Veldhovens pand in lichterlaaie, maar vermoedelijk doelwit blijkt allang verhuisd
De zwarte letters die op de stenen waren gespoten bij het pand aan de Provincialeweg in Veldhoven, waar donderdagochtend een explosie plaatsvond, lijken een boodschap te zijn voor een voormalige gebruiker van het pand. Was de ‘aanslag’ een vergissing?

SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 06-04-2026 15:28:03 ]
pi_220514377
quote:
12s.gif Op zondag 5 april 2026 14:55 schreef peterc het volgende:
GVE Voeyer Inkooporganisatie
Vanaf 07-04-2026 13:00 uur live!

Nu viel het vestigingsadres vd hld en de BV (Provinciale weg 12 Vhv) mij op. Zal inderdaad toeval & pech zijn.
Blijkt dat ik soms nog wel scherp ben.
Over het project van Murat en de business nog geen oordeel ff verder studeren en googlen nog bij deze ondernemer.

Daar zit oa een Holistisch centrum en nog een stuk of 7-8 BVtjes, de boven etage is vlgs ook een soort verzamelkabtoor. Tevens is er op die locatie ook ooit een keer een CF-project geweest (al een tijd geleden), meen toen ook iets van welness- beauty-gebeuren, evenwel niet de gedupeerde welke er nu blijkbaar inzit

https://www.omroepbrabant(...)t-een-gerichte-actie

https://www.ed.nl/112-nie(...)an-aanslag~a024aaca/

Explosie zet Veldhovens pand in lichterlaaie, maar vermoedelijk doelwit blijkt allang verhuisd
De zwarte letters die op de stenen waren gespoten bij het pand aan de Provincialeweg in Veldhoven, waar donderdagochtend een explosie plaatsvond, lijken een boodschap te zijn voor een voormalige gebruiker van het pand. Was de ‘aanslag’ een vergissing?

SPOILER
Los van bovenstaande.
Zijn businessmodel is gebaseerd op een regelmatige aanlevering van goederen uit Azië. De risico's mag je zelf verder invullen.
  maandag 6 april 2026 @ 12:11:44 #199
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220518526
Dat HCN project Desi & Devi een lastig verhaal gaat worden, dat is een ieder wel duidelijk. Maar ik vind het toch teleurstellend dat HCN daarover al 8 maanden niets meer van zich laat horen dan enkel "Betaling gemist, project on hold. Wij zullen u zsm informeren over de verdere voortgang".

Het is dat wij hier op FOK wat lokale correspondenten hebben, die ons af en toe van info voorzien. Maar het platform zou toch best iets meer van zich mogen laten horen.
Dit is mijn enige probleemproject bij HCN. Er wordt hier altijd positief geschreven over hun recovery prestaties, dus daar heb ik dan wel vertrouwen in. Van een kale kip is het natuurlijk vrij lastig veren plukken, dus daarvoor heb ik best begrip.
pi_220518932
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 11:38 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Telefonisch of per mail krijg je wel snel informatie. Tenminste als de informatie hier inhoudelijk niet wordt gedeeld. Dit is een uitdrukkelijk verzoek van HCN. Het probleem voor het slagen bij recovery is dat het niet openbaar op dit forum moet worden gemaakt waarmee men bezig is. IK heb gezien de recovery die er geweest zijn dat men het maximale eruit zal halen en helaas zijn er altijd investeerders die de informatie die HCN deelt te vroeg naar buiten brengen..
pi_220523706
Geen open investeringen.Geen toekomsige investeringskansen. CCF is op Paasvakantie! :lijstje:
pi_220524000
Bij NLI is het ook opvallend rustig qua projecten de afgelopen maand. Niets leuks kunnen vinden helaas.
  dinsdag 7 april 2026 @ 11:17:27 #203
454405 escortmk2
petrolhead
pi_220524125
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Geen open investeringen.Geen toekomsige investeringskansen. CCF is op Paasvakantie! :lijstje:
Er staan nog wat aflossingen van gisteren open, kunnen ze die vandaag netjes afronden.
pi_220525023
Vervroegde aflossing bij SiG

SPOILER
pi_220525641
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:17 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Er staan nog wat aflossingen van gisteren open, kunnen ze die vandaag netjes afronden.
die van de tunk zeker
  dinsdag 7 april 2026 @ 14:29:54 #206
454405 escortmk2
petrolhead
pi_220525709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:21 schreef Boyette het volgende:

[..]
die van de tunk zeker
En Pim’s place die onlangs ook geherfinancierd is via Collin.

edit: Tunk is 14.31u ontvangen

[ Bericht 3% gewijzigd door escortmk2 op 07-04-2026 15:15:23 ]
pi_220525718
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
en tolmaev heeft ook weer niets terug betaald.. is ook al weer een week overtijd
pi_220525725
Linkje imstenrade bij Collin PGB gerelateerde activiteiten
SPOILER
pi_220525876
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:31 schreef Fredericm het volgende:
Linkje imstenrade bij Collin PGB gerelateerde activiteiten
SPOILER
Pfff, een hoog “Ik vertrek“ gehalte.

Ik heb hem niet helemaal doorgelezen maar daar moet nog wel wat aan gebeuren om het een beetje bewoonbaar en gebruiksklaar te krijgen voor wat ze er mee willen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken met een budget van 100k. Daarnaast is het ook nog eens gedeeltelijk aangemerkt als Rijksmonument.
Ik sta nog niet te springen om mijn bijdrage te doen maar wacht even de reacties van andere af.

https://www.funda.nl/deta(...)stenrade-2/43081527/

WOZ waarde:
Imstenrade 2
6419PL
Heerlen
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 1.070.000 euro
01-01-2024 868.000 euro
01-01-2023 760.000 euro
01-01-2022 700.000 euro
01-01-2021 461.000 euro
01-01-2020 430.000 euro
01-01-2019 420.000 euro
01-01-2018 396.000 euro
01-01-2017 364.000 euro
01-01-2016 352.000 euro
01-01-2015 358.000 euro
01-01-2014 436.000 euro
pi_220526033
SPOILER
LTV: 55%

GVE. Zelf nog niet inhoudelijk bekeken.
pi_220526071
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
de tunk is betaald nu
pi_220526101
SPOILER
Bedrag: ¤ 350.000
Rente: 9,0% per jaar
Looptijd: 36 maanden

GVE. Beperkte zekerheden. Verder nog niet bekeken.
pi_220526738
Lem*ngrass Ind*nesia
¤ 1.435.000 | 8,0 % rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfu(...)268951750721903942b7

Deze onderneming heeft vorige maand een financiering opgehaald bij KoM voor het pand in Hilversum. heb toch altijd mijn vraagtekens waarom er 2 platformen worden gebruikt om te funden.
pi_220527174
Vervroegde aflossing Giraffe. Voor mij al 2e keer dat deze toko vervroegd aflost, alleen nu zonder nieuwe lening aan te gaan. Totaal volgens mij al 3e keer dat ze een lening vervroegd aflossen.
SPOILER
pi_220527220
Nieuwe via Collin, 1e hypotheek op een bedrijfspand:

G. Snijders V.O.F.
¤ 600.000 | 7,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/g-snijders-v-o-f/

Wat krapjes op de zekerheden t.o.v. de geboden rentevergoeding.
Verder wel redelijk dacht ik. Basis bedragje?
pi_220527318
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 16:12 schreef Lezer8857 het volgende:
Lem*ngrass Ind*nesia

Deze onderneming heeft vorige maand een financiering opgehaald bij KoM voor het pand in Hilversum. heb toch altijd mijn vraagtekens waarom er 2 platformen worden gebruikt om te funden.
We krijgen wel een eerste en tweede hypotheek
pi_220527428
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2026 17:13 schreef Horsemen het volgende:

G. Snijders V.O.F.

Dit lijkt me ook de beste die nu in de aankondiging staat. Ik zou hem ook wel basis mee willen nemen.
pi_220528031
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb hem niet helemaal doorgelezen maar daar moet nog wel wat aan gebeuren om het een beetje bewoonbaar en gebruiksklaar te krijgen voor wat ze er mee willen.
Mooi historisch complex maar lastig te verkopen als het misgaat. Het is geen bouwval (meer) maar afgaande op de funda-foto's is de renovatie nog lang niet klaar en onderhoud van de panden en landgoed is vermoedelijk een full-time baan. Hoop dat ze de stookkosten ook meegenomen hebben in de berekening.
Ik twijfel met je mee.

quote:
Een ander deel van het complex wordt ingericht als mantelzorgwoning voor de ouders van Monique, waarvoor PGB inkomsten worden ontvangen.
Handig om je PGB door te kunnen schuiven naar je dochter, maar er zullen ook de nodige haken en ogen aan zitten, bijvoorbeeld als andere cliënten zich achtergesteld gaan voelen.

Blijkbaar zijn eerdere plannen voor een woongemeenschap mislukt (kan niet lezen, zit achter een betaalmuur).
pi_220528265
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 18:47 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Mooi historisch complex maar lastig te verkopen als het misgaat. Het is geen bouwval (meer) maar afgaande op de funda-foto's is de renovatie nog lang niet klaar en onderhoud van de panden en landgoed is vermoedelijk een full-time baan. Hoop dat ze de stookkosten ook meegenomen hebben in de berekening.
Ik twijfel met je mee.
[..]
Handig om je PGB door te kunnen schuiven naar je dochter, maar er zullen ook de nodige haken en ogen aan zitten, bijvoorbeeld als andere cliënten zich achtergesteld gaan voelen.

Blijkbaar zijn eerdere plannen voor een woongemeenschap mislukt (kan niet lezen, zit achter een betaalmuur).
Stukje over de mislukte woongemeenschap (die achter de betaalmuur zit):

SPOILER
pi_220528811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 19:09 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Stukje over de mislukte woongemeenschap (die achter de betaalmuur zit):

SPOILER
"De hoeve ligt verscholen achter het asielzoekerscentrum en de villa en is daarmee voor veel Heerlenaren vrij onbekend, ziet Anja"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220531686
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 16:12 schreef Lezer8857 het volgende:
Lem*ngrass Ind*nesia

Al bijna voor twee derde vol. Ik schrijf maar in
pi_220532028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:47 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Al bijna voor twee derde vol. Ik schrijf maar in
Leningnemer lijkt wel te zijn onderzocht mbt een witwasverdenking, maar de uitkomst daarvan weet ik niet. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:PHR:2024:674

Edit: en de belastingdienst is momenteel 2e hypotheekhouder op zijn huis. Apart...
https://hypotheekinformat(...)236248024.tiiny.site

[ Bericht 15% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 08-04-2026 09:44:06 ]
pi_220532100
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 09:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Leningnemer lijkt wel te zijn onderzocht mbt een witwasverdenking, maar de uitkomst daarvan weet ik niet. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:PHR:2024:674
Bedankt, waardevolle info. Er komen vast weer andere investeringen.
pi_220532140
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 09:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Edit: en de belastingdienst is momenteel 2e hypotheekhouder op zijn huis. Apart...
https://hypotheekinformat(...)236248024.tiiny.site

Van de belastingdienst vind ik het verklaarbaar ivm de ruim 700K corona schuld. Ze willen hun rechten veiligstellen. Die wordt met deze lening afgelost. Handig dat je een account hebt om dit in te kunnen zien
pi_220532301
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 09:53 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Van de belastingdienst vind ik het verklaarbaar ivm de ruim 700K corona schuld. Ze willen hun rechten veiligstellen. Die wordt met deze lening afgelost.
Het lijkt me dat ze dit toch niet altijd doen, ze hebben tenslotte al een voorrangspositie. Beslaglegging door belastingdienst heb ik wel eerder gezien (daarom wilde ik de hypo info ook even inzien).

quote:
Handig dat je een account hebt om dit in te kunnen zien
Dat niet, maar ik heb er soms graag een paar euro voor over om wat extra informatie te hebben voordat ik ergens instap. :)

Het verhaal dat hij een nieuw restaurant zou beginnen lijkt me ook twijfelachtig, want de gehele lening gaat zo te zien op aan aflossingen.
Edit: dat zou in Hilversum zijn naast de toko, in dat geval zijn de investeringen waarschijnlijk beperkt als ze met een gemeenschappelijke keuken werken.

We gaan het zien, ik zit in de KOM lening voor de toko in Hilversum dus ik ben benieuwd.

[ Bericht 6% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 08-04-2026 10:28:09 ]
pi_220532732
Weer een voorbeeld over communicatie en afwikkeling door GVE.
Bericht 26 maart over Herfinanciering beleggingspand Valkenswaard met leningnummer 24698 dat de notaris meedeelt dat deze uiterlijk 31 maart zou worden getransporteerd en daarmee zou GVE uitbetaling aan ons doen.
Dat betekent dat men uiterlijk 1 april de gelden moet hebben ontvangen. Nog geen uitbetaling gezien of een bericht dat deze niet is getransporteerd.
pi_220532800
quote:

G. Snijders V.O.F.

Heeft iemand toevallig hier al een linkje van voorbij zien komen?
pi_220532874
Recensie AD de Gouden Pollepel // HCN 1007 Le Paris Leidschendam , met de reactie van Rene Bogaart,

Getuigt van ondernemerschap, eea goed uitzoeken (of en zo ja wat er fout is gegaan) , emotie tonen (betrokken bij je toko) , reageren (niet wegduiken) en positief omdraaien (kortingsactie)

Bij Brasserie Le Paris is de Franse eetcultuur ver te zoeken; formule drijft op populariteit van The Mall
SPOILER
en de reactie van Rene bij Misset , zie voor de volledige reactie Linkedin

https://www.missethoreca.(...)1P40pdNtRGUF44EGAIoe

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 09-04-2026 12:11:23 ]
pi_220533193
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 09:53 schreef Fredericm het volgende:
Van de belastingdienst vind ik het verklaarbaar ivm de ruim 700K corona schuld.
Niet als je gewoon aan de afbetaalverplichtingen voldoet/hebt voldaan etc., die laten niet "zomaar" een twee hypotheekrecht vestiging als je toevallig een keertje te laat hebt betaald hoor...
pi_220535236
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 11:32 schreef crowder07 het volgende:
Weer een voorbeeld over communicatie en afwikkeling door GVE.
Bericht 26 maart over Herfinanciering beleggingspand Valkenswaard met leningnummer 24698 dat de notaris meedeelt dat deze uiterlijk 31 maart zou worden getransporteerd en daarmee zou GVE uitbetaling aan ons doen.
Dat betekent dat men uiterlijk 1 april de gelden moet hebben ontvangen. Nog geen uitbetaling gezien of een bericht dat deze niet is getransporteerd.
En daar is de update in de beveiligde omgeving al…..

SPOILER
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_220535299
Poeh, hebben we via GvE naast hypotheek bedrijfspand, een 2e hypotheek op het woonhuis van ondernemer ter inschrijving van 490k. Nu is de woning verkocht met een overwaarde van 232k, willen ze dit afkopen tegen 50k omdat de ondernemer de rest nodig heeft.

Zit eigenlijk niet op te wachten op dit soort stemmingen. Los gewoon af wat je bent overeengekomen en herfinancier de rest.
pi_220535337
Linkje vastgoedproject Collin: 1.4 M¤, 24 mnd, 6%. De zekerheden zijn vast goed :) maar de rente is mij te laag dus mij verder niet in verdiept.

SPOILER
pi_220535408
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 17:35 schreef Essebes het volgende:

[..]
En daar is de update in de beveiligde omgeving al…..

SPOILER
Blijkbaar Fok gezien
pi_220535435
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 17:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Linkje vastgoedproject Collin: 1.4 M¤, 24 mnd, 6%. De zekerheden zijn vast goed :) maar de rente is mij te laag dus mij verder niet in verdiept.

SPOILER
Idem.

Het linkje vanmiddag ook een paar keer van Collin ontvangen.
pi_220536535
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 18:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Idem.

Het linkje vanmiddag ook een paar keer van Collin ontvangen.
Tja 6% dat schiet niet op in BOX 3.
pi_220538730
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 20:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Tja 6% dat schiet niet op in BOX 3.
Wel lage kosten. Maar ook veel mutaties in de administratie. Uiteindelijk weinig baten .
Pecunia non olet
pi_220539478
quote:

G. Snijders V.O.F.

Staat nu open.
Voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_220539483
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 11:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nu open.
Ruim meegenomen.
Pecunia non olet
pi_220539630
quote:

G. Snijders V.O.F.

Daarmee gaat Autobedrijf van R•jn (te laat) afgelost worden. Dat was namelijk de oud-eigenaar van het pand.
pi_220539668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 11:34 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Daarmee gaat Autobedrijf van R•jn (te laat) afgelost worden. Dat was namelijk de oud-eigenaar van het pand.
Is dat ook een Collin project? Heb je toevallig een linkje?
pi_220539857
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 11:34 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
De aflossing van
SPOILER
die 31-3 ook bij Collin is geherfinancierd en voor 6-4 ingepland stond is ook nog niet binnen. Vreemd.
pi_220539927
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 12:28 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
De aflossing van
SPOILER
die 31-3 ook bij Collin is geherfinancierd en voor 6-4 ingepland stond is ook nog niet binnen. Vreemd.
Dat zal morgen wel gebeuren. De nieuwe lening is op 31-3 volgeschreven en dan duurt het meestal 10 dagen voor e.e.a. is afgewikkeld. Maar soms gaat het inderdaad een stuk sneller.
  donderdag 9 april 2026 @ 15:26:53 #244
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220540772
Een nieuwe, 10% 60 mnd!
Linkje linkje?

https://www.collincrowdfund.nl/eco-groep-b-v/
pi_220540803
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 12:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat zal morgen wel gebeuren. De nieuwe lening is op 31-3 volgeschreven en dan duurt het meestal 10 dagen voor e.e.a. is afgewikkeld. Maar soms gaat het inderdaad een stuk sneller.
Of de aflossing wordt met terugwerkende kracht bijgeschreven. Dutchplaza bv stond op 1 april in de RC en bericht ook 1 april, maar in het aflosschema was het 27 maart afgelost.

Ook van Weisscher moet de aflossing komen, daar is de herfinaciering 3 april volgekomen, dus die verwacht ik pas ergens volgende week.
pi_220540836
Weet iemand wat er bij Kreas van GvE gebeurd? Volgens mij waren die eerder al open gezet en worden ze nu weer gerelaunched. Toen niet genoeg belangstelling? Rente en looptijd lijkt niet aangepast e zijn. Kortom, wat is er aan de hand?
pi_220540953
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:26 schreef leolinedance het volgende:
Een nieuwe, 10% 60 mnd!
Linkje linkje?

https://www.collincrowdfund.nl/eco-groep-b-v/
Die laat ik graag aan anderen over :7
Iets teveel rode vlaggen.

Zilves*ter daarentegen zie ik wel zitten.
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-zilvester-koelewijn1/
Half procentje minder dan de te herfinancieren lening, maar het met 1e hypotheek ondergezette pand is 180K meer waard geworden.
Pecunia non olet
pi_220541003
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 11:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Is dat ook een Collin project? Heb je toevallig een linkje?
SPOILER
pi_220541345
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:03 schreef obligataire het volgende:

[..]

Half procentje minder dan de te herfinancieren lening, maar het met 1e hypotheek ondergezette pand is 180K meer waard geworden.
Mee eens.

Ik zit ook in de eerste lening Zilves*ter maar ik denk niet dat ik hem weer mee ga nemen. Onder de bruto 7% doe ik gewoon niet meer. Maar twijfel wel want hij heeft de eerste lening altijd netjes betaald.
pi_220541814
Is net een obligatie deze. Ik snap best dat hij iets minder rente wil betalen. Zou ik in zijn plaats ook eisen, misschien zelfs 6%, daarmee komt hij ook wel vol, iets langzamer.
Pecunia non olet
pi_220541912
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:43 schreef boertje2024 het volgende:
Weet iemand wat er bij Kreas van GvE gebeurd? Volgens mij waren die eerder al open gezet en worden ze nu weer gerelaunched. Toen niet genoeg belangstelling? Rente en looptijd lijkt niet aangepast e zijn. Kortom, wat is er aan de hand?
Daar waren toch alleen nog maar pré-investeringslinkjes van? De projecten zijn nu pas publiek open.
pi_220542007
quote:

G. Snijders V.O.F.

Zat toevallig in een saaie vergadering en heb hem ook mee kunnen nemen. Geluk of liep deze niet zo hard vol?

Ik moest wel lachen om deze foto op hun website. Ik ben zelf ook niet van het overdreven PBM-gebruik maar in dit geval had ik toch even een bril opgezet (en sowieso deze foto niet online gezet).
pi_220542100
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 17:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat toevallig in een saaie vergadering en heb hem ook mee kunnen nemen. Geluk of liep deze niet zo hard vol?
Ik meen in een half uurtje vol.
pi_220542425
Nog een update van Collin over de tinyhouse-bouwer
SPOILER
Dat faillissement is nieuw voor mij en zal vast voor vertraging zorgen. Volgens mijn administratie is +- 2/3 van de investering terugbetaald nu.
Teruglezend door de updates heb ik er geen goed gevoel bij. De lening had afgelopen augustus afgelost moeten worden en sinds die tijd is er sprake van niet nagekomen beloftes, een plotselinge overdracht van alle aandelen aan een andere BV en nu dus een faillissement. De rente zou nu 16% (!) moeten bedragen, maar of we dat ooit krijgen... In elk geval is er sprake van 2x een 2de hypotheek op een woonhuis.
pi_220542720
Enerfip over de overname van Duurzaam Investeren (DI):

SPOILER
Is dat niet een van de functies van de stichting belangenbehartiging DI?

SPOILER
(snif) Ik pink even een traantje weg. :') Ik vermoed dat er andere redenen waren om DI over te nemen, zoals toegang tot de Nederlandse crowdfundmarkt. In elk geval lijkt de stichting belangenbehartiging DI (met nieuwe bestuurders) nu wel samen te werken met de Belangengroep Obligatiehouders om het Trio-debacle aan te pakken, waar eerder sprake leek te zijn van wederzijds wantrouwen. Ik ga niet rechtstreeks citeren uit de mails want ik ben het er mee eens dat sappige verhalen in de krant de waarde van nog wel lopende projecten geen goed zal doen maar het komt erop neer dat er flink met geld is geschoven tussen de 31 (!) verschillende projecten en BV's en dat de administratie niet op orde is. Zelf zit ik gelukkig maar in eentje met hypothecaire zekerheid dus ik verwacht nog wel een deel van de investering terug te zien.
pi_220542828
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden.
Nou, dank je wel! Dat hele faillissement komt uit de lucht vallen. Uit hun mail maakte ik op dat ik eerder geinformeerd ben over het faillissement ("Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden."). Ik dacht dat ik gek werd, en iets gemist had ofzo. Maar de communicatie is gewoon onhandig.
pi_220542865
Ik dacht dat ik alles al een keer had meegemaakt, maar bij NLI (project Werkh*orst) hebben ze toch iets nieuws weten te bedenken:
negatieve termijnen, dus ik moet 2 maanden lang geld meebrengen |:(
Koekebakkers ;)
.
Rente % is daarentegen wel weer aantrekkelijk .
.

49 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
50 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
Schema gaat weer over op de standaard aflossing en berekent deze opnieuw
Fee percentage aangepast van 1,20% naar 12,60%
Rentepercentage aangepast van 3,13% naar 134,50%
51 ¤ 472,64 ¤ 52,98 ¤ 525,62 ¤ 19,44 ¤ 3,37 ¤ 506,18
Pecunia non olet
pi_220542968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:24 schreef ovdm het volgende:

[..]
Nou, dank je wel! Dat hele faillissement komt uit de lucht vallen. Uit hun mail maakte ik op dat ik eerder geinformeerd ben over het faillissement ("Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden."). Ik dacht dat ik gek werd, en iets gemist had ofzo. Maar de communicatie is gewoon onhandig.
Graag gedaan. :)
Ik denk niet dat ze ons informatie onthouden hebben of onnodig laat geïnformeerd maar de zin is wat onhandig kort door de bocht en wekt de verkeerde indruk inderdaad.
pi_220543619

[ Bericht 100% gewijzigd door Collin63 op 09-04-2026 20:40:24 ]
pi_220543814
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:28 schreef obligataire het volgende:
Ik dacht dat ik alles al een keer had meegemaakt, maar bij NLI (project Werkh*orst) hebben ze toch iets nieuws weten te bedenken:
negatieve termijnen, dus ik moet 2 maanden lang geld meebrengen |:(
Koekebakkers ;)
.
Rente % is daarentegen wel weer aantrekkelijk .
.

49 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
50 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
Schema gaat weer over op de standaard aflossing en berekent deze opnieuw
Fee percentage aangepast van 1,20% naar 12,60%
Rentepercentage aangepast van 3,13% naar 134,50%
51 ¤ 472,64 ¤ 52,98 ¤ 525,62 ¤ 19,44 ¤ 3,37 ¤ 506,18
GVE heeft dit al een paar jaar als het hele project als annuïteit gedurende de looptijd volledig wordt afgelost. Vaste Fee obv hoofdsom. Als project met looptijd 5 jaar volledig wordt afgelost is de fee de laatste maanden hoger dan de rente.
pi_220545144
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 21:03 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
GVE heeft dit al een paar jaar als het hele project als annuïteit gedurende de looptijd volledig wordt afgelost. Vaste Fee obv hoofdsom. Als project met looptijd 5 jaar volledig wordt afgelost is de fee de laatste maanden hoger dan de rente.
Dat vind ik zelf niet zo'n probleem. Fee betaal je toch. Bij een ander systeem is de fee bijna alle maanden wat hoger bij fee obv hoofdsom. En de laatste twee maanden krijg je bij GvE eerder uitgekeerd omdat deze maanden in depot worden gehouden.

Wanneer een project netjes volgens betaalschema wordt afgelost, is na 58 maanden aflossing, alle rente en alle fee betaald. Er is dan 1 maand waarbij fee hoger is dan de rente. Bij een investering van 1000 euro en rente van 8% gaat het om E 0,12 verschil.
pi_220545850
Inmiddels is het me na wat discussie helemaal helder geworden: investeerders zijn voor GVE niet meer belangrijk zodra een project eenmaal loopt. Onder verwijzing naar AVG krijgt een investeerder namelijk zodra er iets fout gaat met de betaling en er een afwijkende betalingsregeling wordt afgestemd nooit informatie over deze betalingsafspraken. Dus ook niet welk bedrag er conform nieuwe afspraak per maand gaat worden betaald om zo te kunnen controleren of de afdracht wel correct is (waarover in in het ver verleden wel eens wat discussie heb gehad omdat ik toevallig wel wist wat de geldnemer per maand betaalde). Jammer maar blijkbaar weegt GVE de zorgplicht naar haar investeerders lager dan de persoonlijke belangen van een wanbetaler en maakt ze zicht er eenvoudig vanaf door te stellen dat dit obv de AVG wetgeving nu eenmaal zo werkt zonder dat verder uit te leggen en de onderbouwen. Zodra er een gerechtvaardigd belang is om (deel)informatie te delen mag dat gewoon, ook vanuit de AVG. Maar dan moet je dat wel netjes onderbouwen en GVE is blijkbaar niet van plan hier ook maar enige tijd en/of aandacht aan te geven.
pi_220545959
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:59 schreef tnhb het volgende:
Inmiddels is het me na wat discussie helemaal helder geworden: investeerders zijn voor GVE niet meer belangrijk zodra een project eenmaal loopt. Onder verwijzing naar AVG krijgt een investeerder namelijk zodra er iets fout gaat met de betaling en er een afwijkende betalingsregeling wordt afgestemd nooit informatie over deze betalingsafspraken. Dus ook niet welk bedrag er conform nieuwe afspraak per maand gaat worden betaald om zo te kunnen controleren of de afdracht wel correct is (waarover in in het ver verleden wel eens wat discussie heb gehad omdat ik toevallig wel wist wat de geldnemer per maand betaalde). Jammer maar blijkbaar weegt GVE de zorgplicht naar haar investeerders lager dan de persoonlijke belangen van een wanbetaler en maakt ze zicht er eenvoudig vanaf door te stellen dat dit obv de AVG wetgeving nu eenmaal zo werkt zonder dat verder uit te leggen en de onderbouwen. Zodra er een gerechtvaardigd belang is om (deel)informatie te delen mag dat gewoon, ook vanuit de AVG. Maar dan moet je dat wel netjes onderbouwen en GVE is blijkbaar niet van plan hier ook maar enige tijd en/of aandacht aan te geven.
Zodra men opgeeft wat per maand betaald wordt krijg je ook inzicht in de kosten die GVE zelf en/of incassobureau berekent. Daar krijg je ook totaal geen inzicht in als je erom vraagt. Ook dat heeft niet met transparantie naar je investeerders te maken. Die krijg je echter niet en dat al vele jaren en dat samen met heel veel andere zaken die GVE bij problemen niet doet maakt het voor mij de slechtste recoveraar. Daarom investeer ik al jaren niet meer en zal blij zijn als de nog resterende leningen die van mij daar lopen zijn afgelost. Mijn rendement aldaar is het slechtste van allemaal met momenteel aangegeven 4% waar nog wat van af zal gaan.
pi_220545966
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:03 schreef obligataire het volgende:

[..]

Linkje:

https://www.collincrowdfu(...)649cc0ac44b95a6d1150
pi_220545969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:25 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Zodra men opgeeft wat per maand betaald wordt krijg je ook inzicht in de kosten die GVE zelf en/of incassobureau berekent. Daar krijg je ook totaal geen inzicht in als je erom vraagt. Ook dat heeft niet met transparantie naar je investeerders te maken. Die krijg je echter niet en dat al vele jaren en dat samen met heel veel andere zaken die GVE bij problemen niet doet maakt het voor mij de slechtste recoveraar. Daarom investeer ik al jaren niet meer en zal blij zijn als de nog resterende leningen die van mij daar lopen zijn afgelost. Mijn rendement aldaar is het slechtste van allemaal met momenteel aangegeven 4% waar nog wat van af zal gaan.
Ik heb er ook al jaren geleden afscheid van genomen met ongeveer dezelfde argumentatie. Ik heb nog 2 projecten lopen daar waarvan er 1 al een tijdje bij de notaris staat te wachten op aflossing :')

En daarnaast nog een aantal defaults waar soms nog wat euro's van binnen druppelen.
pi_220546065
quote:
10s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Zelfs dán is het nog "kan op ieder moment gebeuren!".
Begin volgende week beloofde storting gelden:

SPOILER
pi_220546078
quote:
Linkje ook ontvangen en hem ondanks de (voor mij) te lage rente maar doorgerold.
pi_220546282
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Linkje ook ontvangen en hem ondanks de (voor mij) te lage rente maar doorgerold.
Goede nachtrust is ook wat waard 😉
Pecunia non olet
pi_220547020
FD artikel over Van der Valk, 'De Bogaartjes’ en 'The Mall of the Netherlands in Leidschendam'

Hoe Van der Valk zich verslikte in een pizzaketen en miljoenen verloor
pi_220547105
quote:
Om hier 'meerdere' studio's van te maken lijkt me best een verbouwing. Krijg uit de tekst van SIG het gevoel dat dit zo gepiept is... Verder wel een mooi project
pi_220547209
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 11:36 schreef fok321 het volgende:
FD artikel over Van der Valk, 'De Bogaartjes’ en 'The Mall of the Netherlands in Leidschendam'

Hoe Van der Valk zich verslikte in een pizzaketen en miljoenen verloor
Dat er een rechtszaak was om de Vapiano vestiging in the Mall of the Netherlands had ik eerder al gelezen.
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2025:23939
pi_220547941
Vandaag staat bij SIG de slottermijn ingepland van een Spaans project. Voor zover ik weet het eerste Spaanse project wat dient te worden afgelost. Als dit goed verloopt, geeft me dat vertrouwen naar de toekomst.
pi_220548819
En weer een Duitser waarschijnlijk in default, ditmaal AdCapital.

SPOILER
pi_220548918
Andere Duitser heden geherfinancierd op Collin, en met herfinanciering afgelost. Blij dat ik die centen terug heb (ben niet ingestapt in herfinanciering)

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:45 schreef ovdm het volgende:
Vorig jaar maart heb ik ingeschreven in een eerder projectje van Jonas Holtz, JH PV67, groot 1,3 mil. Na 12 maanden rentedepot is het moment nu daar en moet er afgelost gaan worden. Hopelijk volgt vlekkeloze aflossing, dat geeft de burger moed. En dat is nodig, als je kijkt naar de 10+ miljoen die Holtz op wil halen voor de JH EH serie. :Y
  vrijdag 10 april 2026 @ 16:40:04 #276
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220548995
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:11 schreef ovdm het volgende:
En weer een Duitser waarschijnlijk in default, ditmaal AdCapital.

SPOILER
Advies vragen bij MAX *O*
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220549545
quote:
Sens Paper Production (+1% Early Bird rentevergoeding)
Reeds 69% gefund: De productiemachines, met een getaxeerde waarde van ¤ 477.605, worden als zekerheid ingebracht. Investeert u voor maandag 14 april 12.00 uur? Dan ontvangt u 1% eenmalige bonusrente.

¤ 600.000 | 10% (+1% bonus) | 24 maanden
Je hebt nog even de tijd voor de bonus rente. De volgende maandag 14 april is in 2031.
pi_220549801
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:40 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Advies vragen bij MAX *O*
Ik denk toch dat Collin al die ellende ook wel heeft meegekregen bij MAX? Voordat Collin ingestapt is in die Duitse leningen?

Het blijkt wel weer, rupsje nooit genoeg. Collin is een kei mooi platform, maar hou het bij de Nederlandse leningen, en ben op een gegeven moment tevreden met wat je hebt.

Advies aan Collin, schoenmaker blijf bij je leest en neem snel afscheid van Duitsland.
pi_220550424
Ik heb besloten om zeer, zeer terughoudend in te stappen in Duitse leningen. De defaults in mijn Duitse deel van de Collin portefeuille is veel groter dan het Nederlandse deel
pi_220550953
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 19:49 schreef ovdm het volgende:
Ik heb besloten om zeer, zeer terughoudend in te stappen in Duitse leningen. De defaults in mijn Duitse deel van de Collin portefeuille is veel groter dan het Nederlandse deel
Ik heb besloten helemaal niet in te stappen in Duitse leningen. Ik heb nu ruim 550 NL leningen en dit blijf ik rustig uitbouwen.
pi_220551274
CCF P*re choice
ze zijn er weer lekker op tijd bij ...... 2 dagen voor de aflossing

SPOILER
pi_220552327
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:34 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik denk toch dat Collin al die ellende ook wel heeft meegekregen bij MAX? Voordat Collin ingestapt is in die Duitse leningen?

Het blijkt wel weer, rupsje nooit genoeg. Collin is een kei mooi platform, maar hou het bij de Nederlandse leningen, en ben op een gegeven moment tevreden met wat je hebt.

Advies aan Collin, schoenmaker blijf bij je leest en neem snel afscheid van Duitsland.
Tsja helaas werkt dat niet zo bij grote bedrijven.
Die turen de hele dag met hun excel sheets naar winstmarges, omzetgroei, grafieken &EBITDA, en eind van het verhaal willen ze voor een pak geld uit- of verkocht worden. Klaarmaken van de winkel voor de verkoop.

Die Ad*capital is trouwens ook weer een Klemannetje. Die vent trekt een spoor van verwoesting door CF land. Denk dat ie vanuit zijn oude werkgever een pak klanten heeft meegenomen die daar waren afgewezen. Zijn trackrecord is, zeker qua hoogte verdampt geld, nog erger dan dat van Knabbel&Babbel. :R Denk dat ze in Oisterwijk inmiddels aardig ziek zijn van die kerel.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 11-04-2026 01:34:36 ]
Pecunia non olet
pi_220553151
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 01:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tsja helaas werkt dat niet zo bij grote bedrijven.
Die turen de hele dag met hun excel sheets naar winstmarges, omzetgroei, grafieken &EBITDA, en eind van het verhaal willen ze voor een pak geld uit- of verkocht worden. Klaarmaken van de winkel voor de verkoop.

Die Ad*capital is trouwens ook weer een Klemannetje. Die vent trekt een spoor van verwoesting door CF land. Denk dat ie vanuit zijn oude werkgever een pak klanten heeft meegenomen die daar waren afgewezen. Zijn trackrecord is, zeker qua hoogte verdampt geld, nog erger dan dat van Knabbel&Babbel. :R Denk dat ze in Oisterwijk inmiddels aardig ziek zijn van die kerel.

Ben benieuwd hoe dik ze met de fondsen in deze leningen zitten. Het rendement van zo een fonds zou wel eens behoorlijk onder druk kunneen komen te staan. Afijn bij de fondsen komt de kat natuurlijk pas over een jaar of vier uit de zak.
pi_220554110
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe dik ze met de fondsen in deze leningen zitten. Het rendement van zo een fonds zou wel eens behoorlijk onder druk kunnen komen te staan. Afijn bij de fondsen komt de kat natuurlijk pas over een jaar of vier uit de zak.
In zijn totaliteit zal er best wel wat rendement overblijven, gezien de grote spreiding, maar die 7% zal heel lastig haalbaar blijken voor de fondsen die een grote 'Kle*mann exposure' hebben. Sowieso de eindafrekening, maar misschien ook al voor de maanduitkeringen.

Is hier iemand die in een dergelijk fonds zit en al eens een update heeft ontvangen?
.
SPOILER
Pecunia non olet
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:17:10 #285
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220554135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 21:25 schreef zeeland6 het volgende:
CCF P*re choice
ze zijn er weer lekker op tijd bij ...... 2 dagen voor de aflossing

SPOILER
Een soortgelijke mail had ik 3 weken geleden over project
SPOILER
Heel ergerlijk want dit betreft een herfinanciering, en bij die vorige keer verliep het traject al precies hetzelfde. Dus ik verwacht dan dat CCF extra oplettend is en al in een vroeg stadium de peilstok er even in steekt. Niet dus. Ze schreven toen nog wel dat de verwachting was dat over 2 dagen wél de rente gewoon zou worden overgemaakt. Maar óók dat niet dus. Beetje teleurstellend. Financiering elders krijgen ze vermoedelijk niet voor elkaar en dan komen ze alsnog uit bij CCF. Volgende keer doe ik niet meer mee. Een goed ondernemer hoort dit gewoon netjes op tijd te regelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 11-04-2026 11:51:09 ]
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:36:40 #286
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220554283
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 01:07 schreef obligataire het volgende:
Goed dat je het hier vermeldt want de mails kwamen binnen in de spam folder. Geen verkeerde zo te zien. Ingeschreven voor mijn normale inleg.
@Obli, heb je jouw spam folder in de gaten gehouden? Gisteren namelijk weer een "compleet nieuw" project in de aanbieding bij CRE!
SPOILER
Benodigd kapitaal een tonnetje minder dan bij de Frankische Driehoek, LTV weer precies 71,1%. Maar dat is ongetwijfeld puur toeval _O-
Ik houd niet zo van dit soort gekkigheid :N
pi_220554530
Heeft iemand al bij SIG geinformeerd naar boeterente Amsterdam Middenweg 221-3. Deze is ten onrechte (nog) niet uitgekeerd. Boetevrij is alleen bij aflossing binnen 3 maanden voor einde looptijd. Deze aflossing valt buiten deze termijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door KrekelJapie op 11-04-2026 15:45:12 ]
pi_220554671
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:36 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
@:Obli, heb je jouw spam folder in de gaten gehouden? Gisteren namelijk weer een "compleet nieuw" project in de aanbieding bij CRE!
SPOILER
Benodigd kapitaal een tonnetje minder dan bij de Frankische Driehoek, LTV weer precies 71,1%. Maar dat is ongetwijfeld puur toeval _O-
Ik heb er helemaal niets van meegekregen. Zie geen mail. Als ik jouw link volg valt het me op dat het gaat om dezelfde initiatiefnemer en hetzelfde onroerend goed (en dus idem LTV). Projekt onder een afwijkende naam. Deze grappenmakerij hebben we al vaker gezien.
Pecunia non olet
pi_220554756
Ik ben bezig een statistiekje op te zetten van de Duitse projecten 2024-2026. Ik bewaar nagenoeg alle mails van crowdfunding dus heb een aardig beeld. Zo zie ik 50 GmbH's, waarvan 16 Kle*mannetjes, tot augustus 2025. Daarna zie je 4 andere namen.

Wat zijn de 'Duitse' probleemprojecten? Ik heb er twee (Kliederman en CP*G), maar er zijn er meer waaronder AdCa*pital en een hotel meen ik.
Pecunia non olet
pi_220554819
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Heeft iemand al bij SIG geinformeerd naar boeterente Amsterdam Middenweg 221-3. Deze is ten onrechte (nog) niet uitgekeerd. Boetevrij is alleen binnen aflossing van 3 maanden. Deze aflossing valt buiten deze termijn.
Mm inderdaad, SIG schreef in hun mail over de vervroegde aflossing:
"Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum is er geen boeterente van toepassing. Bij een resterende looptijd minder dan 3 maanden, is er geen boeterente."

maar dat is inderdaad niet correct, project is op 1-8-2024 gestart voor 24 maanden.
Ik ga ze eens een mail sturen.
pi_220554856
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:44 schreef obligataire het volgende:
Ik ben bezig een statistiekje op te zetten van de Duitse projecten 2024-2026. Ik bewaar nagenoeg alle mails van crowdfunding dus heb een aardig beeld. Zo zie ik 50 GmbH's, waarvan 16 Kle*mannetjes, tot augustus 2025. Daarna zie je 4 andere namen.

Wat zijn de 'Duitse' probleemprojecten? Ik heb er twee (Kliederman en CP*G), maar er zijn er meer waaronder AdCa*pital en een hotel meen ik.
Alleen CCF?
pi_220554885
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Alleen CCF?
Ja.
Pecunia non olet
  zaterdag 11 april 2026 @ 13:21:44 #293
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220554998
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:44 schreef obligataire het volgende:

Een mooi initiatief! Ik kan zelf geen aanvullende input leveren want zit maar in 1 Duits project en die heb jij reeds benoemd.
Volgens mij was Frank K. in het begin CEO in Duitsland, nu nog slechts co-CEO samen met een collega. Ik weet dit overigens niet 100% zeker.

SPOILER
Twee CEO's op zo'n klein schip, dat lijkt mij nou ook weer niet nodig. Wellicht betreft dit een camouflage-strategie om Frank daarna op een voorzichtige manier naar de uitgang te kunnen begeleiden? Een CEO die plotsklaps van het toneel verdwijnt zou immers véél te veel onrust veroorzaken.

Weinig feiten en veel insinuaties van mijn kant. Beter natuurlijk om gewoon bij de feiten te blijven, en die probeert Obli nu op een rij te krijgen met dit initiatief. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst. Kijk je óók naar het leenbedrag? Voor mijn gevoel ligt dit in DE gemiddeld beduidend hoger dan in NL.
pi_220555057
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 13:21 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Kijk je óók naar het leenbedrag? Voor mijn gevoel ligt dit in DE gemiddeld beduidend hoger dan in NL.
Dat zou ik nog kunnen toevoegen. Maar ik denk dat het gemiddelde bedrag vele malen hoger ligt dan Nederland. Alleen al door de vele kleine CD projectjes in NL. Voor nu heb ik jaartal, projectnaam, coach, wel/niet non-publiek en een kolommetje voor eventuele betaalachterstanden.
Pecunia non olet
pi_220555058
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 01:20 schreef obligataire het volgende:
Die Ad*capital is trouwens ook weer een Klemannetje. Die vent trekt een spoor van verwoesting door CF land. Denk dat ie vanuit zijn oude werkgever een pak klanten heeft meegenomen die daar waren afgewezen.
Daar lijkt het niet op. Voor CCF heeft Klemann 15 jaar niet in bankwezen gewerkt, maar was hij directeur van een fietsenfabriek/leverancier: https://www.tulpfietsen.nl/wiezijnwij.html

Misschien verkochten ze daar ook luchtfietsen.
pi_220555137
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:36 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
@:Obli, heb je jouw spam folder in de gaten gehouden? Gisteren namelijk weer een "compleet nieuw" project in de aanbieding bij CRE!
SPOILER
Er staat bij de Frankische driehoek dat CRE bij elkaar 5 miljoen investeert. Blijkbaar in meer tranches
pi_220555356
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 13:47 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Er staat bij de Frankische driehoek dat CRE bij elkaar 5 miljoen investeert. Blijkbaar in meer tranches
Het is één groot project, bestaande uit meerdere locaties in meerdere plaatsen. Telkens als de interesse begint af te nemen bij investeerders kunnen ze weer een andere locatienaam naar voren schuiven. Uit oogpunt van risicospreiding vind ik dit ongewenst en zelfs sneaky. Er zijn altijd investeerders die niet goed lezen.

In het verleden brachten ze hotels per losse verdieping aan de man. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dan kun je tenminste sneller zien dat het een al bekend verhaal is.
Pecunia non olet
pi_220556201
Gewoon om nog ff te lezen en weer een reminder > Als het te mooi is....... / advertenties op facebook & Insta -& hoge rendementen / en dan amper weten met welke toko je zaken doet - -

Beleggers vrezen tonnen kwijt te zijn aan Eindhovense vastgoedfirma: ‘In maart viel ineens alles stil’
Beleggers die vielen voor ronkende vastgoedadvertenties en torenhoge rendementen van een Eindhovense vastgoedfirma vrezen in totaal vele tonnen kwijt te zijn. Ze dachten via Schepers-Vastgoed te investeren in Spaanse vakantievilla’s en appartementen, maar inmiddels krijgen ze geen contact meer met het bedrijf. Bij de politie liggen ondertussen meerdere aangiften.

Bart-Jan van Rooij, Michiel van Gruijthuijsen
Bron: ED
11 april 2026, 03:00
Laatste update: 06:59
SPOILER
pi_220556731
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 13:21 schreef InVestEerder het volgende:
Volgens mij was Frank K. in het begin CEO in Duitsland, nu nog slechts co-CEO samen met een collega. Ik weet dit overigens niet 100% zeker.
Daarbij kan mogelijk ook nog wel eens een andere oorzaken een rol spelen, het is in Duitsland zo dat er in bepaalde gevallen (in bepaalde gevallen neem ik aan, ik ken de regels helaas niet) formeel een duitser (mede) aan het roer moet staan. Hoe die regels dus precies in elkaar zitten weet ik niet, maar mogelijk dat er nu iemand is die wel weet hoe dit formeel zit? Dat issue heeft namelijk ook de opvolger/voortzetting van MAX als duitse organisatie last van gehad en moest er ook iemand met de duitse nationaliteit aan het roer moeten staan, daarnaast moest er ook een volledig duitstalige website zijn die formeel de enige formele informatie bron is.
pi_220557231
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:17 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Een soortgelijke mail had ik 3 weken geleden over project
SPOILER
Heel ergerlijk want dit betreft een herfinanciering, en bij die vorige keer verliep het traject al precies hetzelfde. Dus ik verwacht dan dat CCF extra oplettend is en al in een vroeg stadium de peilstok er even in steekt. Niet dus. Ze schreven toen nog wel dat de verwachting was dat over 2 dagen wél de rente gewoon zou worden overgemaakt. Maar óók dat niet dus. Beetje teleurstellend. Financiering elders krijgen ze vermoedelijk niet voor elkaar en dan komen ze alsnog uit bij CCF. Volgende keer doe ik niet meer mee. Een goed ondernemer hoort dit gewoon netjes op tijd te regelen.
Inderdaad vervelend dat je op een (bestwel) laat moment verneemt dat de algehele aflossing vertraagd is vanwege de trajectduur van een evt herfinanciering elders. Een tijdige contact momenten met de leningnemers voorkomt dit. Vwb Pure Choice zal het allemaal wel loslopen.
Pand in 2022 gekocht voor ¤ 150k , geleend bij CCF ¤ 140k, inmiddels 25% afgelost = ¤ 35k, rest ¤ 105k en dat met 1e hypo & pandrecht. De beide buurpanden zijn beide 2 wooneenheden en als ik daar naar de WOZ kijk denk ik dat tzt het winkeltje omzetten & omturnen naar een wooneenheid voor de sale een goede invest kan zijn voor Karin en husband
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')