SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZekerhedenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerhedenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgevingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie KifidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.StatistiekenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve renteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienstSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
![]()
![]()
Ik haal het gemiddelde ook nog eens flink omlaag met de minimale inlegquote:Op zaterdag 28 maart 2026 18:02 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Momenteel bijna 1.800,000 euro ingelegd door 60 investeerders. Bijna 30 duizend per investeerder.
Collin zal er ook inzitten maar dan nog is het gemiddeld veel.![]()
![]()
Hebben goede betalingshistoriequote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:02 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Verbouwing bevindt zich in afrondende fase is wel een beetje misleidend. De bovenwoningen zien er inderdaad redelijk af uit, maar vorige week lagen de funderinspalen nog voor de deur![]()
Er was ook een rentedepot. Nu niet.quote:
Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.![]()
Dit komt mede doordat zij een lening van ¤3 miljoen aangaan, terwijl de verwachte verkoopprijs ¤3,75 miljoen bedraagt. Voor de leningnemers betekent dit een potentieel verlies van circa ¤30.000. Voor ons als investeerders is dit echter acceptabel, aangezien in een worstcasescenario een opbrengst van minimaal ¤3 miljoen al voldoende is.quote:Op zondag 29 maart 2026 09:52 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Er was ook een rentedepot. Nu niet.
Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.![]()
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.
[ Bericht 8% gewijzigd door Fredericm op 29-03-2026 21:55:23 ]![]()
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:48 schreef Fredericm het volgende:
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.![]()
Ik laat hem vrolijk lopen...... te korte looptijd, dus weinig baten, teveel administratie, zekerheid verspreid over vele objecten dus véél gedoe bij uitwinning, bouwrisico's (groter dan normaal), kortom heel veel onzekerheid voor een paar tientjes of zo aan rente.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:13 schreef xander129 het volgende:
[..]
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.Pecunia non olet![]()
En vol. Zonder mij, ook van Collin geen linkje gehad (ondanks dat ik in het oorspronkelijke project zat, diamant status en zo’n 200 investeringen heb) maar ik vind het wel prima.![]()
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........
https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F
edit: volledige tekst:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI
Pecunia non olet![]()
quote:Op maandag 30 maart 2026 12:25 schreef obligataire het volgende:
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........
https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F
edit: volledige tekst:Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI![]()
Ging niet via een platform maar direct via de onderneming, geloof ik.
Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.![]()
Hopen dat Jopen het beter doet.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een katerquote:Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?
Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.Het zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken.
Pecunia non olet![]()
HCN België Nog geen ¤ ontvangen over maart 2026 van BE18 NoGhost , laatste betaling was van 5feb26 en waren 2 termijnen. Restaurant is dicht en lening wordt uit ander bedrijfsonderdeel betaald (B2B ipv B2C).
In het betaaloverzicht staat de termijn van mrt 26 wel als betaald / verwerkt
Vind het niet erg al er begin april 26 wederom 2x termijnen komen maar laat het weten.
Lijkt toch een beetje tussen de andere zaken HCN BE er een beetje bij amateur-gedoe.
Iemand anders wel de ¤ ontvangen?
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 30-03-2026 17:58:43 ]![]()
In mijn kring al meerdere keren de vraag gehad of ik ook een kater van dit project heb. Dus niet, heb een keer meegedaan aan zoiets en daarvan heb ik een kleine kater gekregen. Converteerbare meuk of aandelen zonder stemrecht sindsdien niet meer gedaan. maar dit zal nogwel een staartje krijgen. Het bier is overigens OK van het weekend nog een flesje trippel vd toko genuttigd.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een katerHet zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken.
![]()
![]()
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):quote:Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een katerHet zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken.
![]()
https://software.bondex.i(...)ers/lighttownbrewers
Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• er in 2024 een verlies van ruim een miljoen werd geleden
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."
Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...
Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"![]()
Lambo als onderpand op KOM, graag in natura uit te winnen bij default.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
Lambo als onderpand op KOM, graag in natura uit te winnen bij default.![]()
Alles bij mij is netjes afgelost, pak nog wel eens zo'n Grondvrij mee. Maar da's zelden.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Volgens mij klopt dat niet helemaal.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?
Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.
Ik had me ingeschreven voor de meeting maar die werd gecanceld die hele laatste ronde is niet doorgegaan volgens mij tenzij je op de bonnefooi tussendoor toevallig net op het laatste moment bent ingeschreven op eigen houtje.
Er was ook al een vorige crowdfunding en die investeerders zijn hun geld kwijt.![]()
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
Lambo als onderpand op KOM, graag in natura uit te winnen bij default.![]()
Ik ga er ook niet aan beginnen, was meer een gebbetje. Een Lambo rijd je als je dat als smijtgeld hebt liggen. Als je hem moet leasen, wil je iets te graag het mannetje uithangen dat je niet bent.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 08:03 schreef Crowdyfunder het volgende:
[..]
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:19 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):
Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."
Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...
Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"![]()
die werden (vrijwel) allemaal door Van Moll georganiseerd... en heerschap Van Moll is wel bestuurder bij lighttown brewers, maar de bierbrouwer Van Moll zelf staat hier volledig buiten.. dus de biertjes, bierfeesten en rkoegen blijven buiten schot..quote:Op dinsdag 31 maart 2026 08:51 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.![]()
Berlage C.V. 24 mnd, 8,5% CCFSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat is dan weer goed nieuws.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
die werden (vrijwel) allemaal door Van Moll georganiseerd... en heerschap Van Moll is wel bestuurder bij lighttown brewers, maar de bierbrouwer Van Moll zelf staat hier volledig buiten.. dus de biertjes, bierfeesten en rkoegen blijven buiten schot..![]()
nope. buiten de AFM om, informeringsplicht als je meedoet en omdat je een vorm van "Aandelen" koopt heb je geen poot om op te staan om je geld terug te krijgen. het is smerig, en dat insinueert het eindhovens dagblad dan ook hevig, maar het mag. als je de prospectus heel diep doorleest en je vraagt ook de jaarverslagen op dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat het kansloos was.. verder hadden ze 31 man personeel en stond het de helft van de maand te verstoffen.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.aan iets dergelijks meegedaan? laat me raden, Frontaal?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:29 schreef peterc het volgende:
[..]
In mijn kring al meerdere keren de vraag gehad of ik ook een kater van dit project heb. Dus niet, heb een keer meegedaan aan zoiets en daarvan heb ik een kleine kater gekregen. Converteerbare meuk of aandelen zonder stemrecht sindsdien niet meer gedaan. maar dit zal nogwel een staartje krijgen. Het bier is overigens OK van het weekend nog een flesje trippel vd toko genuttigd.
dit gaat geen staartje krijgen. mensen kopen zich in de onderneming, onderneming valt om, risico van het vak.
ter verduidelijking, de huurbrouwerij is omgevallen, niet de biermerken. dus lighttownbrewers = brouwerij zonder eigen merk. Van Moll, 100 Watt en anderen brouwden in die brouwerij. niet voldoende, want stond de helft van de tijd leeg en waren nogal wanhopig brouwers aan het benaderen om alsjeblieft daar te komen brouwen.
ik neem even aan dat je dan bier van Van Moll bedoeld, wat wel daar gebrouwen werd maar de enige binding is dat de eigenaar van Van Moll ook bestuurder was bij Lighttown Brewers. verder geen relevantie.daar zit hem dus ook het nare.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:19 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):
Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"
laten we heel duidelijk zijn, in de pitch staat dat het geld gaat naarin het jaarverslag van 2025 staat echter dat er wel heel snel 1.2 miljoen op de bank gezet moet worden omdat het anders niet meer haalbaar gaat zijn...quote:- onze eigen tunnelpasteurlijn realiseren, zodat we volledig onafhankelijk kunnen brouwen en klaar zijn voor de toekomst
- een proeflokaal openen als kloppend hart van de brouwerij en ontmoetingsplek voor onze fans
- investeren in duurzaamheid en lokale impact, zodat we onze footprint richting mens, milieu en maatschappij drastisch omlaag brengen.
in de prospectus wordt overigens pas op mpagina 11 gerept over dat het geld ook gebruikt gaat worden voor "financieele rust" . dan worden er rendementen van 14 procent beloofd en pas in fase 4 van de centjes gaat het uberhaupt gebruikt worden om vreemd vermogen te betalen..
in de prospectus wordt overigens met geen woord gerept over dat het risico wel eens hoog kan zijn. ik lees daar enkel en alleen halleluja. pas in het informatie memorandum op pagina 5 zie ik een lullig regeltje over die 6 ton. dat staat wat mij betreft 100 procent haaks op de prospectus waarin, and i quoteheeeeeel transparant dit.quote:Wat is het risico van investeren via crowdfunding?
Investeren in ondernemingen brengt altijd risico met
zich mee. Hoewel Lighttown Brewers een solide en
groeiend fundament heeft, blijft rendement
afhankelijk van marktomstandigheden en
bedrijfsresultaten. We streven ernaar om maximale
transparantie te bieden via kwartaalupdates, zodat
investeerders goed geïnformeerd blijven.
maargoed..
uiteindelijk is er niets illegaals gebeurd, is het een inverstering buiten de AFM en kan iedereen fluiten naar zijn geld.
echter. en dat is toch wel een terugkerend thema in de bier wereld, de heer Van Moll loopt fluitend weg. niet voor niets wordt er door het ED gevraagd of hij zich wel in de spiegel kan aankijken.
links of rechtsom is er in die prospectus gewoon verzwegen dat er 6 ton of meer nodig was. realistisch 1.2 miljoen en wat de meeste mensen al wisten,. met een teruglopende biermarkt gaat die lighttown brewers het niet redden. teveel brouwcapaciteit, te weinig afname. dat was echt al bekend...
dus hoe loopt dat dan af voor een biermerk waarvan de eigenaar een dubbele pet had? eigenaar van het biermerk en bestuurder van de brouwerij BV. de brouwerij BV klapt, inclusief veel geld van crowdfunders.. maar het biermerk loopt vrolijk weg, zoekt een nieuwe huurbrouwerij en gaat door.. wordt dat nog getolereerd door crowdfunders en bierkopers?en dank u meneer Dood,
vind je?quote:
een bestuurder van een BV die crowdfunders nogal wat centen afhandig maakt, willens en wetens de crowdfunding start zonder de crowdfunders goed te informeren voor een in feite zinkend dan wel niet al gezonken schip, en dan zonder kleerscheuren kunnen weglopen en vrolijk doorgaan met je eigen merk? ik vind daar wat van.en dank u meneer Dood,
Ik bedoelde natuurlijk de bierfeesten en de bieren, maar volgens mij hat je dat wel door. Voor de rest ben ik het met je eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:22 schreef freak1 het volgende:
[..]
vind je?
een bestuurder van een BV die crowdfunders nogal wat centen afhandig maakt, willens en wetens de crowdfunding start zonder de crowdfunders goed te informeren voor een in feite zinkend dan wel niet al gezonken schip, en dan zonder kleerscheuren kunnen weglopen en vrolijk doorgaan met je eigen merk? ik vind daar wat van.![]()
Welkom in crowdfundland, talloze CF projecten zijn bedoeld om verliezen en/of te hoge privé opnamen te financieren en daarmee boze schuldeisers nog een tijdje af te houden. Dat staat bijna nooit letterlijk in de tekst. Gelukkig hebben we bij Collin c.s. doorgaans wél goede zekerheden.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:21 schreef freak1 het volgende:
[..]......in de prospectus wordt overigens pas op mpagina 11 gerept over dat het geld ook gebruikt gaat worden voor "financieele rust" .Pecunia non olet![]()
Daarom spreek ik over het algemeen ook niet over crowdfunding maar over crowdfinance. Crowdfunding is een wel héél algemene term.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Welkom in crowdfundland, talloze CF projecten zijn bedoeld om verliezen en/of te hoge privé opnamen te financieren en daarmee boze schuldeisers nog een tijdje af te houden. Dat staat bijna nooit letterlijk in de tekst. Gelukkig hebben we bij Collin c.s. doorgaans wél goede zekerheden.![]()
ja ik ben er helaas van op de hoogte..quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Welkom in crowdfundland, talloze CF projecten zijn bedoeld om verliezen en/of te hoge privé opnamen te financieren en daarmee boze schuldeisers nog een tijdje af te houden. Dat staat bijna nooit letterlijk in de tekst. Gelukkig hebben we bij Collin c.s. doorgaans wél goede zekerheden.
wat mij simpelweg al jaren steekt is dat dit gedrag blijkbaar door iedereen geaccepteerd wordt.
ik ben dan wat bekend met de bierwereld.. en het gaat echt om miljoenen wat dmv crowdfunding "afhandig" is gemaakt... brouwers die afspraken niet nakomen, beloftes bij de crowdfunding niet nakomen, de ene schuld met de andere afdekken..
wat mij echter keer op keer verbaasd is ook weer de reactie hier van sommigen..
extreem laakbaar gedrag van een bestuurder wordt hierboven getoond. crowdfunders onvolledig voorlichten en gewoon geld aftroggelen. een beter woord is er niet voor.
maar, uiteraard blijven we zijn producten kopen... want die producten zijn wel prima.
ja, laten we vooral geld blijven brengen naar diegene die op meerdere fronten heeft laten zien geen moreel compas te hebben.en dank u meneer Dood,
Die lui maken bewust misbruik van de gunfactor die ze hebben om diverse redenen. Lekker bier, het milieu, schattige paardjes, een knappe onderneemster, van alles wordt in de strijd gegooid om mensen geld af te troggelen.Pecunia non olet![]()
Die Berlage die nu open staat, dat wordt een dagtaak om alle deelaflossingen in de administratie te verwerken
Pecunia non olet![]()
aan iets dergelijks meegedaan? laat me raden, Frontaal?
re: Geen Frontaal / maar in 2016 bij GVE 14571 OrgaNext , in mijn beginjaren als CF-er hieraan meegedaan als een soort try-out. Hoop gedoe maar uiteindelijk geen certif v aandelen en ¤ definitief kwijt. Een paar honderd ¤ kwijt maar lessen geleerd dus misschien op termijn toch nog wel een "goede" invest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 31-03-2026 12:06:50 ]![]()
Deelaflossingen kosten mij geen tijd. Even makkelijk als reguliere aflossingen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:03 schreef obligataire het volgende:
Die Berlage die nu open staat, dat wordt een dagtaak om alle deelaflossingen in de administratie te verwerken![]()
Ik ga ook maar eens AI inschakelen. Misschien helpt datquote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:10 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Deelaflossingen kosten mij geen tijd. Even makkelijk als reguliere aflossingen.
Pecunia non olet![]()
Vandaag een kleine betaling van KoM ontvangen, gaat om:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er is nog een lange weg te gaan voor deze leningnemer. En daar hoeven we in dit geval weinig medelijden mee te hebben.![]()
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:01 schreef peterc het volgende:
aan iets dergelijks meegedaan? laat me raden, Frontaal?
re: Geen Frontaal / maar in 2016 bij GVE 14571 OrgaNext , in mijn beginjaren als CF-er hieraan meegedaan als een soort try-out. Hoop gedoe maar uiteindelijk geen certif v aandelen en ¤ definitief kwijt. Een paar honderd ¤ kwijt maar lessen geleerd dus misschien op termijn toch nog wel een "goede" invest.Het was voor GVE denk ik ook een niet geslaagde try-out, want ik zie ze gelukkig niet meer. Heb zelf ook zo'n convertible gehad van WeBuildHomes, die is met veel vertraging uiteindelijk wel terugbetaald.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Volgens mij haal je hier toch twee dingen door elkaar.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:21 schreef freak1 het volgende:
[..]
nope. buiten de AFM om, informeringsplicht als je meedoet en omdat je een vorm van "Aandelen" koopt heb je geen poot om op te staan om je geld terug te krijgen. het is smerig, en dat insinueert het eindhovens dagblad dan ook hevig, maar het mag. als je de prospectus heel diep doorleest en je vraagt ook de jaarverslagen op dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat het kansloos was.. verder hadden ze 31 man personeel en stond het de helft van de maand te verstoffen.
De eerste kwestie is de vraag wat je positie is bij een faillissement. Omdat er hier sprake is van een vorm van eigenaarschap (certificaten van aandelen) heb je in principe inderdaad niets uit de boedel te vorderen (tenzij er na betaling van alle crediteuren nog wat over zou blijven).
De tweede kwestie, die helemaal los staat van de eerste kwestie, is of de investeerders juist zijn geinformeerd bij het doen van hun investering. Als er aantoonbaar informatie verzwegen is die hun beslissing waarschijnlijk negatief had beinvloed, dan is er volgens mij sprake van misleiding. Dat geeft de investeerders nog steeds hun geld niet terug, maar is wel een strafbaar feit.
Maar zoals gezegd: van wat ik zelf even snel heb gezien bevatte het "information memorandum" voldoende informatie die duidelijk maakte dat de situatie toen al zeer penibel was. Dus om die reden heb je waarschijnlijk ook geen sterk verhaal met betrekking tot misleiding.![]()
nee ik haalde niets door elkaarquote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:18 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Volgens mij haal je hier toch twee dingen door elkaar.
De eerste kwestie is de vraag wat je positie is bij een faillissement. Omdat er hier sprake is van een vorm van eigenaarschap (certificaten van aandelen) heb je in principe inderdaad niets uit de boedel te vorderen (tenzij er na betaling van alle crediteuren nog wat over zou blijven).
De tweede kwestie, die helemaal los van staat van de eerste kwestie, is of de investeerders juist zijn geinformeerd bij het doen van hun investering. Als er aantoonbaar informatie verzwegen is die hun beslissing waarschijnlijk negatief had beinvloed, dan is er volgens mij sprake van misleiding. Dat geeft de investeerders nog steeds hun geld niet terug, maar is wel een strafbaar feit.
Maar zoals gezegd: van wat ik zelf even snel heb gezien bevatte het "information memorandum" voldoende informatie die duidelijk maakte dat de situatie toen al zeer penibel was. Dus om die reden heb je waarschijnlijk ook geen sterk verhaal met betrekking tot misleiding.maar je legt het wel een stuk beter uit dan ik deed
ik gooide het nogal op een hoop.
maar ja, mee eens.
je bent "eigenaar" dus je staat achteraan..
wat het erger maakt is dat dit dus buiten de AFM om dus je weet vantevoren al dat je risico hoger is. zeker als er dan niet via een crowdfunding platform geinvesteerd wordt maar rechtstreeks bij de ondernemer.. het prospectus is dan ook nog eens veel te positief (de prognose mbt huurbrouwen e.d. klopt geen hout van in de huidige markt, maar dat weet je als "leek" niet) en een rendement van 13.9 procent. right. in het memorandum wordt dan idd een heel ander beeld geschetst door die ene zin.. en daar kun je je dan mooi achter verschuilen want "ze hadden het toch gezegd" .
als je enkel het prospectus leest (wat de meeste gewoon doen, zeker omdat er geen link naar het memorandum staat in het prospectus) dan is er geen enkele indicatie om je zorgen te maken. ja dat vind ik misleiding maarja, dankzij het memorandum dus niet strafbaar....en dank u meneer Dood,
Een Collin Direct met 5,5% rente. Loopt toch snel vol.
Daar moet gewoon geld bijgelegd worden!!Kan beter tegen winst dan tegen verlies.![]()
Die staat al open sinds vorige week en word niet snel volgeschreven. Nu maar voor de 2e keer onder de aandacht gebracht door Collin. Zal uiteindelijk wel vollopen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 14:23 schreef Zeghomaar het volgende:
Een Collin Direct met 5,5% rente. Loopt toch snel vol.
Daar moet gewoon geld bijgelegd worden!!![]()
Aankoop bedrijfsunits SH Transport
De lening wordt gebruikt voor de aankoop van twee bedrijfsunits aan de Einsteinweg in Leeuwarden voor SH Transport, het snelgroeiende koeriersbedrijf van Osama Arabi. De onderneming heeft sinds 2023 een sterke groei doorgemaakt met vaste opdrachtgevers zoals PostNL en GLS en een team van 15 medewerkers. De units versterken de professionele uitstraling en maken verdere groei mogelijk. De totale investering bedraagt ¤ 400.000, waarvan ¤ 100.000 eigen inbreng en ¤ 350.000 financiering. Als zekerheid breng ik het eerste recht van hypotheek in met een Loan-to-Value (LTV) van 78%. Investeert u mee?
Linkje https://e.geldvoorelkaar.(...)488LbLPJfSfdr7zFjLLc![]()
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een 2e (bescheiden) hypotheek op een woonhuis:
Zoet & Slaap
¤ 1.350.000 | 8,5 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/zoet-slaap/
M.i. ziet het hotelletje er wel netjes uit. Goede reviews. De zekerheden lijken mij matig tot redelijk. Al met al denk ik aan een bescheiden meenemen voor mijn basisbedrag. Een zeker niet risicoloos project maar ook niet kansloos...
Hoe zien jullie deze?
https://www.fundainbusine(...)39187-dorpsstraat-1/
WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euro
[ Bericht 19% gewijzigd door Horsemen op 31-03-2026 21:05:04 ]![]()
Mwah, volgens mij staat hij al iets van een week open. Ik kreeg eerder vandaag een attentiebericht dat hij nog open stond (zonder verhoging van de rente o.i.d.). 5,5% is inderdaad bizar. Ik doe niet mee.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 14:50 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Die staat al open sinds vorige week en word niet snel volgeschreven. Nu maar voor de 2e keer onder de aandacht gebracht door Collin. Zal uiteindelijk wel vollopen.![]()
Van leningen met deze lage rentes krijg ik niet eens een bericht, ik heb ooit ingesteld pas van 6,5% een bericht te krijgen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:09 schreef ovdm het volgende:
[..]
Mwah, volgens mij staat hij al iets van een week open. Ik kreeg eerder vandaag een attentiebericht dat hij nog open stond (zonder verhoging van de rente o.i.d.). 5,5% is inderdaad bizar. Ik doe niet mee.![]()
Het oorspronkelijke project was tegen 5% maatwerk dus ik snap Collin en de ondernemer dat ze nu 5,5% direct proberen. En waarschijnlijk gaat het wel lukken ook.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:09 schreef ovdm het volgende:
[..]
Mwah, volgens mij staat hij al iets van een week open. Ik kreeg eerder vandaag een attentiebericht dat hij nog open stond (zonder verhoging van de rente o.i.d.). 5,5% is inderdaad bizar. Ik doe niet mee.![]()
Linkje zoet & slaap bij Collin
Hotel in Zeeland met 2e hypo op woonhuisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Lendahand was een dag te vroeg vanmiddag. Ik kreeg een email met als titel:Ik dacht even dat ze gehackt waren, maar een half uurtje laterquote:Je Lendahand-account is verwijderdIets met een technische fout. Ik denk eerder een fout van degene die achter de knoppen zat. Stelletje prutsers.quote:Our apologies: that e-mail was not meant for you.![]()
![]()
Taxatie is lastig te volgen, heb geen uitgangspuntenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een tweede bescheiden hypotheek op een woonhuis:
Zoet & Slaap
M.i. ziet het hotelletje er wel netjes uit. Goede reviews. De zekerheden lijken mij matig tot redelijk. Al met al denk ik aan een bescheiden meenemen voor mijn basisbedrag. Een zeker niet risicoloos project maar ook niet kansloos...
Hoe zien jullie deze?
WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euro
Eigen inleg is prima al vraag ik me af waar deze vandaan komt, tis toch niet zo dat je zomaar 300k spaart
LTV hoog
Hopelijk kloppen de prognoses.
ik sla even over in ieder geval.![]()
... of zal de heer Van Moll uit de boedel tegen bodemprijs de brouwerij kopen en kan hij vervolgens met een afgeslankte operatie zijn eigen bier en dat van de andere twee klanten blijven produceren.quote:Investeerder sinds 2007.![]()
Klopt, er had een medewerker op de verkeerde knop gedruktquote:Op dinsdag 31 maart 2026 19:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Lendahand was een dag te vroeg vanmiddag. Ik kreeg een email met als titel:
[..]
Ik dacht even dat ze gehackt waren, maar een half uurtje later
[..]
Iets met een technische fout. Ik denk eerder een fout van degene die achter de knoppen zat. Stelletje prutsers.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:42 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag een kleine betaling van KoM ontvangen, gaat om:Weet je zeker dat dit de Bel*hamels betreft? Het zou goed kunnen hoor, maar zie nergens enige toelichting op hun site.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er is nog een lange weg te gaan voor deze leningnemer. En daar hoeven we in dit geval weinig medelijden mee te hebben.Pecunia non olet![]()
Het is mijn enige resterende project bij KoM dus behalve als ze zo maar geld over maken moet het deze wel zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:11 schreef obligataire het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dit de Bel*hamels betreft? Het zou goed kunnen hoor, maar zie nergens enige toelichting.![]()
Het lijkt mij ook heel logisch, gezien mijn porto daar, maar het vreemde is, dat ik bij updates niets zie staan en dat 'mijn transacties' op Bel*hamels ook geen recente zoekresultaten oplevert. Misschien werken ze dat morgen nog bij.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is mijn enige resterende project bij KoM dus behalve als ze zo maar geld over maken moet het deze wel zijn.Pecunia non olet![]()
quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfspand en een 2e (bescheiden) hypotheek op een woonhuis:
Zoet & Slaap
Hoe zien jullie deze?
WOZ waarde woonhuis:
Adres
Kingstraat 30
4336LG
Middelburg
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 439.000 euro
01-01-2024 405.000 euro
01-01-2023 375.000 euro
01-01-2022 349.000 euro
01-01-2021 309.000 euro
01-01-2020 285.000 euro
01-01-2019 284.000 euro
01-01-2018 281.000 euro
01-01-2017 276.000 euro
01-01-2016 276.000 euro
01-01-2015 276.000 euro
01-01-2014 266.000 euroquote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:14 schreef Fredericm het volgende:
Linkje zoet & slaap bij Collin
Hotel in Zeeland met 2e hypo op woonhuisVooralsnog zie ik pas 1 reactie op dit project en is er hier geloof weinig interesse (op basis van het aantal investeerders (17 stuks)). Wel is er een grote investeerder of het Collin fonds ingestapt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?![]()
Update CRE Garageboxen Erfurt: (Eingelijk geen update, maar een samenvatting van de laatste 2 jaar):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een CRE, die wel volgens plan verloopt/afgelost wordt:, Houten II:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik neem deze basis mee. Ik denk dat deze mensen met hun Duitse achtergrond misschien makkelijker in Duitsland klanten kunnen aantrekken en deze grote doelgroep beter kunnen bedienen.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Vooralsnog zie ik pas 1 reactie op dit project en is er hier geloof weinig interesse (op basis van het aantal investeerders (17 stuks)). Wel is er een grote investeerder of het Collin fonds ingestapt.
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?
Anderzijds zijn we als Nederland erg duur geworden door de BTW verhoging op kortlopend verblijf, naar 21%. De vraag is of dit toeristen zal gaan afschrikken.
Het risico op de hoofdsom lijkt me beperkt, daar staat ook nog een aardige rente tegenover.Pecunia non olet![]()
Het vreemde is dat ik al 2 jaar geleden mijn account heb opgezegd daar, maar blijkbaar hebben ze mijn emailadres/account nooit helemaal verwijderd, want ik kreeg de mail ook.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 19:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Lendahand was een dag te vroeg vanmiddag. Ik kreeg een email met als titel:
[..]
Ik dacht even dat ze gehackt waren, maar een half uurtje later
[..]
Iets met een technische fout. Ik denk eerder een fout van degene die achter de knoppen zat. Stelletje prutsers.![]()
Da's kut naar je baas lopen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:07 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Klopt, er had een medewerker op de verkeerde knop gedruktWer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Ik heb hem basis meegenomen. Zekerheden lijken me redelijk en de rente is OK.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Vooralsnog zie ik pas 1 reactie op dit project en is er hier geloof weinig interesse (op basis van het aantal investeerders (17 stuks)). Wel is er een grote investeerder of het Collin fonds ingestapt.
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?![]()
Zoet & Slaap
LinkjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Op basis van zekerheden basis meegenomen. Neem op dit moment alle projecten met 1 ste hypotheek die me aanstaan mee. Projecten met alleen 2 e hyptheek ben ik terughoudender. Of de business goed gaat lopen is lastig te overzien. Gelezen de recensies zou het moeten lukken.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?
122 investeerders hebben nu 1.000.000 euro ingebracht.
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-04-2026 10:46:35 ]![]()
Als basisinformatie als de huidige bezettingsgraad al ontbreekt, kan je er nmm bijzonder weinig over zeggen.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Iemand die er nog zijn mening over wil geven?Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Snack. komt ook zijn nieuwe betalingsverplichting niet na? Vanochtend vroeg bijgeschreven, nu weer gecorrigeerd.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Het betaalschema is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie en daar is men blijkbaar nu achter gekomen.quote:Op woensdag 1 april 2026 10:32 schreef nostra het volgende:
Snack. komt ook zijn nieuwe betalingsverplichting niet na? Vanochtend vroeg bijgeschreven, nu weer gecorrigeerd.![]()
In de zomermaanden wordt je langs de (walcherse) kust al standaard in het duits aangesproken, dus het beter kunnen bedienen van de doelgroep zal denk ik niet echt een grote rol spelen. Ook de contacten door lokale ondernemers en VVV richting de duitse doelgroep is al vele jaren prima, hooguit zal de gunfactor een rol kunnen spelen bij de oosterburen.quote:Op woensdag 1 april 2026 08:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik neem deze basis mee. Ik denk dat deze mensen met hun Duitse achtergrond misschien makkelijker in Duitsland klanten kunnen aantrekken en deze grote doelgroep beter kunnen bedienen.
Anderzijds zijn we als Nederland erg duur geworden door de BTW verhoging op kortlopend verblijf, naar 21%. De vraag is of dit toeristen zal gaan afschrikken.
Het risico op de hoofdsom lijkt me beperkt, daar staat ook nog een aardige rente tegenover.
Ik zie wel een risico dat nederland wat betreft hotel etc. (kampeerplaats is nog laag tarief) door de btw vanaf dit jaar extra duur aan het worden is, ik ben benieuw hoe de toeristen daar dit seizoen op gaan reageren. Daarnaast vraag ik me af het pand in Biggekerke de taxatiewaarde ook wel waard is, er staat verderop in de straat een pand al weer een poosje te koop wat voor 1.2miljoen wat ik denk ik liever zou hebben voor dat bedrag. Daarnaast moet er nog het een en ander afgebouwd worden en zal wonen in Middelburg en het hotel runnen in Biggekerke wel wat impact hebben want ze wonen net aan de verkeerde kant van het kanaal, dat kan in de zomermaanden best wel extra reistijd gaan kosten.
Maar al met al zal er zeker aan de kust vraag blijven naar toeristisch verblijf (en ze zitten voldoende dicht bij de duinen/strand, ik schat 10 minutjes op de fiets) en de mogelijkheden tot het maken van extra verblijfsaccomodatie zal steeds lastiger worden, dus op langere termijn zal er zeker op die plek wel een markt voor blijven verwacht ik.![]()
In de zomermaanden is het daar aan de kust gewoon altijd erg druk (met vooral duitsersquote:Op woensdag 1 april 2026 10:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Als basisinformatie als de huidige bezettingsgraad al ontbreekt, kan je er nmm bijzonder weinig over zeggen.), daar zou ik me zelf niet zo'n zorgen over maken. Het enige risico zal zijn dat door hoge btw tarief sinds dit jaar het relatief duur verblijf zal worden, en het is de vraag of het pand de taxatie ook echt waard is als het verkocht moet gaan worden, maar ook dan zal het verlies beperkt zijn verwacht ik zelf.
![]()
Ja die zomermaanden geloof ik wel, het gaat me juist om buiten het hoogseizoen om. Je hebt geen congressen of zakenlui zoals een stedelijk hotel. Misschien een verdwaald stel dat even uit wil waaien.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:06 schreef tnhb het volgende:
[..]
In de zomermaanden is het daar aan de kust gewoon altijd erg druk (met vooral duitsers), daar zou ik me zelf niet zo'n zorgen over maken. Het enige risico zal zijn dat door hoge btw tarief sinds dit jaar het relatief duur verblijf zal worden, en het is de vraag of het pand de taxatie ook echt waard is als het verkocht moet gaan worden, maar ook dan zal het verlies beperkt zijn verwacht ik zelf.
Maar goed, 't zit al vol.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Ze hebben er lang genoeg over na kunnen denken en overwegingen/calculaties kunnen maken. Over het algemeen zijn Duitsers niet zo van de wilde avonturen. (en Frank Klem*ann is hier niet bij betrokkenquote:Op woensdag 1 april 2026 11:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja die zomermaanden geloof ik wel, het gaat me juist om buiten het hoogseizoen om. Je hebt geen congressen of zakenlui zoals een stedelijk hotel. Misschien een verdwaald stel dat even uit wil waaien.
Maar goed, 't zit al vol.)
Pecunia non olet![]()
Nou... de Duitse projecten doen dan weer anders vermoeden.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ze hebben er lang genoeg over na kunnen denken en overwegingen kunnen maken. Over het algemeen zijn Duitsers niet zo van de wilde avonturen.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Deze week schrok ik even van die VG*T Dyk*o, , geen tijdige betaling, coach Kl*emann, dus ik dacht shi* het zal toch niet weer he. Gelukkig trok het de dag erna einde dag weer bij. Denk dat ze van Collin even hebben zitten schelden aan de telefoon.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou... de Duitse projecten doen dan weer anders vermoeden.Pecunia non olet![]()
tja zo werken brouwerijen helaas niet... die brouwerij die daar staat is echt veel en veel te groot voor de 3 partijen. het waren echt de operationele kosten die de boel nekten.. dus dat gaat hem niet worden..quote:Op dinsdag 31 maart 2026 19:46 schreef crowdinvesteerder het volgende:
[..]
... of zal de heer Van Moll uit de boedel tegen bodemprijs de brouwerij kopen en kan hij vervolgens met een afgeslankte operatie zijn eigen bier en dat van de andere twee klanten blijven produceren.
maar in veel gevallen is dit exact wat gebeurd ja...en dank u meneer Dood,
Mijn ervaring is dat als dit soort voortekens zich aandienen, het een maand of wat later vaak echt bingo is. Zo ging het bijvoorbeeld ook metquote:Op woensdag 1 april 2026 11:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Deze week schrok ik even van die VG*T Dyk*o, , geen tijdige betaling, coach Kl*emann, dus ik dacht shi* het zal toch niet weer he. Gelukkig trok het de dag erna einde dag weer bij. Denk dat ze van Collin even hebben zitten schelden aan de telefoon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop voor jou dat ditzelfde scenario hier niet ook van toepassing gaat zijn.![]()
quote:Op woensdag 1 april 2026 10:18 schreef ovdm het volgende:
Zoet & Slaap
LinkjeDank maar was gisteren al gedeeld 😉SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 1 april 2026 12:32 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat als dit soort voortekens zich aandienen, het een maand of wat later vaak echt bingo is. Zo ging het bijvoorbeeld ook metTsja, heb m nog eens doorgelezen, begrijp nog steeds goed dat ik heb meegedaan, al ben ik inmiddels een stuk terughoudender als er GmbH achter staat. Maar ja is het verhaal juist en volledig. Daar zou je toch op moeten kunnen vertrouwen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop voor jou dat ditzelfde scenario hier niet ook van toepassing gaat zijn.Pecunia non olet![]()
Ik vermoed door ten onrechte kosten inhouding. Heb ik gisteren over gebeld.quote:Op woensdag 1 april 2026 10:32 schreef nostra het volgende:
Snack. komt ook zijn nieuwe betalingsverplichting niet na? Vanochtend vroeg bijgeschreven, nu weer gecorrigeerd.![]()
Fern davon bleiben so weit wie möglichquote:Op woensdag 1 april 2026 11:04 schreef Boyette het volgende:
En weer een leuke Duitser bij ccf
De familie retzer
Any comments?
Pecunia non olet![]()
Oei oei oei, wat ben ik toch onder de indruk van hun prestaties! Het gaat hier verdorie over een full bullet lening van maart 2022 met een beoogde looptijd van 12-18 maanden! Ik denk dat je als platform ook een keer de ballen moet hebben om iemand maar 'om te trekken'. Pas op het moment dat je dit traject echt in gang gaat zetten, komt er vaak toch beweging. En anders maar niet. Dan wél een afschrijving voor investeerders, maar in ieder geval een sterk signaal naar leningnemers dat het geen speeltuin betreft. Uiteraard kun je dat besluit voorleggen aan investeerders, via een stemronde.quote:Op woensdag 1 april 2026 08:17 schreef Bieselke het volgende:
Update CRE Garageboxen Erfurt: (Eingelijk geen update, maar een samenvatting van de laatste 2 jaar):
Na al die jaren weet ik nog steeds niet waar ze bij CRE toe in staat zijn als het op recovery aankomt. Defaults voorkomen door oneindig pappen en nathouden, is aan mij niet besteed.![]()
Zelfs dán is het nog "kan op ieder moment gebeuren!".quote:Op woensdag 1 april 2026 08:17 schreef Bieselke het volgende:
En een CRE, die wel volgens plan verloopt/afgelost wordt:, Houten II:Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Of het is een 1 aprilgrap.Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
VG*T stond voor de 30e gepland en is 1 dag later uitbetaald. Of heb je het over de 2e financiering? Daar zit ik niet in.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Deze week schrok ik even van die VG*T Dyk*o, , geen tijdige betaling, coach Kl*emann, dus ik dacht shi* het zal toch niet weer he. Gelukkig trok het de dag erna einde dag weer bij. Denk dat ze van Collin even hebben zitten schelden aan de telefoon.![]()
Die eerste. De tweede ook niet aan meegedaan.quote:Op woensdag 1 april 2026 13:14 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
VG*T stond voor de 30e gepland en is 1 dag later uitbetaald. Of heb je het over de 2e financiering? Daar zit ik niet in.
De betaling van een dag later hebben ze er handmatig bijgeplust dus daar is achter de schermen overleg over geweest lijkt me. Nou ja beter dit dan een mailtje van 'jammer dan, geen betaling, en we hebben de vorige maand ook maar even gecorrigeerd.'Idd maar hopen dat dit eenmalig hikje was.
Pecunia non olet![]()
Maar de versie die ze per mail versturen is dan altijd nog onderweg. Ik had trouwens meer dan verwacht door een vervroegde aflossing, echter hier ook nog geen bericht over ontvangen. Ben erg benieuwd naar wat daar in staat aangezien er volgens mij nog iets van een boeterente ontbreekt.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 13:06 schreef obligataire het volgende:
WVJG is weer druk geweest op den sabbat, geld binnen en online specificatie aanwezig![]()
Ik ga vooralsnog van het positieve uitquote:Op woensdag 1 april 2026 13:36 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die eerste. De tweede ook niet aan meegedaan.
De betaling van een dag later hebben ze er handmatig bijgeplust dus daar is achter de schermen overleg over geweest lijkt me. Nou ja beter dit dan een mailtje van 'jammer dan, geen betaling, en we hebben de vorige maand ook maar even gecorrigeerd.'Idd maar hopen dat dit eenmalig hikje was.
![]()
![]()
Goed nieuws Shi*qsha
.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet![]()
Dat Gümbel II begint onderhand ook een soap te worden. Had eind 24 af moeten lossen. Toen waren ze april 2025 bezig met een herfinanciering, toen werd beloofd dat de helft afgelost zou worden en voor eind 25 alles afgelost zou zijn.quote:Op woensdag 1 april 2026 14:20 schreef peterc het volgende:
10% deelafloss CRE Gumbel2 en Freudental1 ontvangen / nog nog ff geduld voor 100% afloss Houten1+2
Nu zijn we 4 maanden verder, en heb ik tot nu toe slechts een schamele 10% ontvangen. En die herfinanciering heeft nog steeds niet plaatsgevonden.
Het enige positieve is, dat de rente tot op heden gewoon doorbetaald wordt.![]()
CPG Al*ha
Met betrekking tot de herfinanciering hebben wij vernomen dat deze naar verwachting plaats zal vinden in de komende maanden.
Personeel gescout bij CRE?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.![]()
Meneer Tolmaev zou vandaag eens wat aflossen bij CCF maar heeft zich kennelijk maar weer eens bedacht...![]()
Ik heb een ander project van hem, die eind deze maand moet aflossen. Ik heb het vermoeden van niet!quote:Op woensdag 1 april 2026 17:04 schreef Boyette het volgende:
Meneer Tolmaev zou vandaag eens wat aflossen bij CCF maar heeft zich kennelijk maar weer eens bedacht...![]()
Duitse Collin lijkt er wel serieus mee bezig te gaan. Zou CRE niet de menskracht of financiële ruimte hebben om zich in de Duitse bureaucratie te storten?quote:Op woensdag 1 april 2026 12:56 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Oei oei oei, wat ben ik toch onder de indruk van hun prestaties! Het gaat hier verdorie over een full bullet lening van maart 2022 met een beoogde looptijd van 12-18 maanden! Ik denk dat je als platform ook een keer de ballen moet hebben om iemand maar 'om te trekken'. Pas op het moment dat je dit traject echt in gang gaat zetten, komt er vaak toch beweging. En anders maar niet. Dan wél een afschrijving voor investeerders, maar in ieder geval een sterk signaal naar leningnemers dat het geen speeltuin betreft. Uiteraard kun je dat besluit voorleggen aan investeerders, via een stemronde.
Na al die jaren weet ik nog steeds niet waar ze bij CRE toe in staat zijn als het op recovery aankomt. Defaults voorkomen door oneindig pappen en nathouden, is aan mij niet besteed.
CRE lijkt de topictitel wel gelezen te hebben want volgens een update is er ook weer een aflossinkje a 6.5% van Bochum I onderweg. Dat gaat zo ook nog jaren duren.![]()
heeft ie nog meer projecten..quote:Op woensdag 1 april 2026 17:23 schreef quepos het volgende:
[..]
Ik heb een ander project van hem, die eind deze maand moet aflossen. Ik heb het vermoeden van niet!
ik begrijp die projecten van hem ook niet..
leent wat geld.. maar hoe het precies terugverdiend moet worden is een raadsel..
gaat vervolgens een rente opslag van 5% of zo betalen en dan opeens herfinancieren..![]()
Ik verwacht eerder dat de stroperigheid vanwege tegengestelde belangen is, want naar mijn idee weet CRE beter dan welk nl platform dan ook hoe de duitse regeltjes werken, een van de eigenaren heeft zelf het nodige vastgoed in Duitsland.quote:Op woensdag 1 april 2026 17:31 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Duitse Collin lijkt er wel serieus mee bezig te gaan. Zou CRE niet de menskracht of financiële ruimte hebben om zich in de Duitse bureaucratie te storten?![]()
Pand van de gemixte artist staat weer op Funda. Vraagprijs nog verder verlaagd naar ¤495.000
https://www.funda.nl/deta(...)straat-167/89756109/![]()
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:47 schreef Soulfreak het volgende:
Pand van de gemixte artist staat weer op Funda. Vraagprijs nog verder verlaagd naar ¤495.000
https://www.funda.nl/deta(...)straat-167/89756109/![]()
Het helpt niet echt om geduld te houden als er al maanden zonder goede reden geen rente betaald wordt waardoor de schuld alleen maar toe neemt. De overwaarde zou ruim voldoende moeten zijn. Toch zorgt dit gedrag dat mijn vergevingsgezind bij een stemming in de toekomst een stuk minder zal zijn.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:51 schreef escortmk2 het volgende:
[..]
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.![]()
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:51 schreef escortmk2 het volgende:
[..]
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.![]()
CCF project 52666 Projectontwikkeling Rosmolenstraat 36 heeft zojuist deelaflossing gedaan ivm verkoop 2 garages, de appartementen staan te koop:
https://www.collincrowdfu(...)g-rosmolenstraat-36/
https://www.funda.nl/deta(...)traat-36-a/89753903/
https://www.funda.nl/deta(...)nstraat-36/89753917/
Edit: garages zijn toch niet verkocht, betreft bonusaflossing. Nog beter.
[ Bericht 8% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 02-04-2026 13:09:03 ]![]()
2x linkje
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32843
Nieuw project GeldvoorElkaar. Grand-Café Kreas
In twee delen.
https://www.geldvoorelkaa(...)032844&code=GK32844I
[ Bericht 8% gewijzigd door Collin63 op 02-04-2026 18:42:08 ]![]()
De prijs waarvoor ze het gekocht hebben was een stuk lager omdat ze het al langere tijd huurden en de huur lager was dan de markthuur. De pitch gaf ook een marktwaarde in verhuurde staat aan, dat was ¤ 395.000. Het pand is nu leeg,quote:Op donderdag 2 april 2026 10:51 schreef escortmk2 het volgende:
[..]
Ik kan de waarde van dit soort panden lastig inschatten maar feit blijft dat de vraagprijs heel veel hoger ligt dan waar ze het voor gekocht hebben en waarvoor het 2,5 jaar geleden getaxeerd was. Desalniettemin hoop ik voor de ondernemers dat ze er aan het einde van de rit wel wat aan over houden, de vraag is hoeveel geduld Collin en de investeerders hebben.
Ik heb een beetje zitten zoeken op andere winkelpanden van die grootte en dan is de huidige vraagprijs niet zo gek. Ik vind ook panden met een (flink) hogere vraagprijs, maar daar speelt natuurlijk ook de locatie mee.
Wat mij nu verbaast is dat het pand niet op Funda in business staat, maar op het gewone Funda voor woonhuizen. Hopen ze zo op een andere doelgroep?
In ieder geval hebben ze nu niet meer de foto's met al die rommel erin gebruikt.![]()
Nieuwe HCN met 3x HA en dekkende 2e hypo:
https://horecacrowdfunding.nl/projects/restaurant-aki-maastricht
Restaurant Aki Maastricht
¤ 175.000,00
8%
5 *****
48 mnd
Vrijdag 3 april 12:00 uur
Automatische toekenning: 50%![]()
Ik neem teksten over een heel gunstige aankoopprijs en verschillende verklaringen daarvoor altijd met een korreltje zout.quote:Op donderdag 2 april 2026 14:15 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
De prijs waarvoor ze het gekocht hebben was een stuk lager omdat ze het al langere tijd huurden en de huur lager was dan de markthuur. De pitch gaf ook een marktwaarde in verhuurde staat aan, dat was ¤ 395.000. Het pand is nu leeg,
Ik heb een beetje zitten zoeken op andere winkelpanden van die grootte en dan is de huidige vraagprijs niet zo gek. Ik vind ook panden met een (flink) hogere vraagprijs, maar daar speelt natuurlijk ook de locatie mee.
Wat mij nu verbaast is dat het pand niet op Funda in business staat, maar op het gewone Funda voor woonhuizen. Hopen ze zo op een andere doelgroep?
In ieder geval hebben ze nu niet meer de foto's met al die rommel erin gebruikt.![]()
Helemaal mee eens , daarnaast zijn er ook makelaars die de te verwachtte verkoopprijs graag wat hoog inschatten om de opdracht binnen te kunnen slepen. Schat je te laag of realistisch in dan krijg je de opdracht niet. Het blijft sjoemelen met die makelaars!quote:Op donderdag 2 april 2026 12:04 schreef tnhb het volgende:
[..]
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.![]()
Linkje Gra*nd-Café Kre**as inz v*astgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)032843&code=GK32843IPecunia non olet![]()
Heb deze ook doorgerold maar wel voor een lager bedrag vanwege de lagere rente en omdat ik verwacht dat er snel afgelost gaat worden.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
https://www.collincrowdfu(...)1e0734f791578f6b90b3![]()
Ook doorgerold, Zal wel door vervroegde aflossingen wat admin extra geven maar met eerste hypotheek op al deze objecten kan het eigenlijk niet misgaan. En als het wat langer duurt dan 12 maanden voor hij kan terug betalen komt het met deze overwaarde ook wel goed.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Heb deze ook doorgerold maar wel voor een lager bedrag vanwege de lagere rente en omdat ik verwacht dat er snel afgelost gaat worden.![]()
Hij zal na de afgelopen 2 maanden toch niet weer de extra rente willen betalen door te laat te zijn met aflossenquote:Op donderdag 2 april 2026 16:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ook doorgerold, Zal wel door vervroegde aflossingen wat admin extra geven maar met eerste hypotheek op al deze objecten kan het eigenlijk niet misgaan. En als het wat langer duurt dan 12 maanden voor hij kan terug betalen komt het met deze overwaarde ook wel goed.Hij is nog maar net op tijd om het bij +2% te houden (vanaf 9 april +5%)
![]()
Ik heb hem juist verdubbeld, half procent minder rente als de vorige keer maar deze is beter als andere projecten met deze rente van de laatste tijd. En het is geen Collin Direct.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Heb deze ook doorgerold maar wel voor een lager bedrag vanwege de lagere rente en omdat ik verwacht dat er snel afgelost gaat worden.![]()
Ondanks de korte looptijd en boetevrije aflossingsmogelijkheden in dit geval (dat ik hem al eerder goedgekeurd had) toch doorgerold. Vorige keer voor mijn maximale bedrag meegenomen dus nu ook maar weer gedaan.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
Ik snap trouwens niet waarom hij de afgelopen 18 maanden niet doorgepakt heeft met verkopen van OG.quote:Op donderdag 2 april 2026 17:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ondanks de korte looptijd en boetevrije aflossingsmogelijkheden in dit geval (dat ik hem al eerder goedgekeurd had) toch doorgerold. Vorige keer voor mijn maximale bedrag meegenomen dus nu ook maar weer gedaan.
Met de bestaande financiering hebben we de afwikkeling van de echtscheiding gefinancierd. Ondernemer zou gedurende de looptijd zijn strategie met betrekking tot verlaging van de schuld bepalen. Dat heeft gedurende de looptijd echter nog niet tot verkopen geleid.
We hebben uitgebreid met de ondernemer hierover gesproken en aangegeven dat verlaging van de schuld door verkopen onroerend goed hoogste prioriteit moet hebben. Ondernemer is zich hiervan bewust en heeft toegezegd het onroerend goed waarop hypotheek wordt verkregen te verkopen.![]()
Dankjewel. Volgens mij risicoloos.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
Aki bij HCN is volgens mij een betere aanbiedingquote:Op donderdag 2 april 2026 16:29 schreef obligataire het volgende:
Linkje Gra*nd-Café Kre**as inz v*astgoed
https://www.geldvoorelkaa(...)032843&code=GK32843I![]()
Volgens mij wil hij het niet echt verkopen want als ik het mij goed herinner stond de woning 20 maanden geleden te koop.quote:Op donderdag 2 april 2026 17:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik snap trouwens niet waarom hij de afgelopen 18 maanden niet doorgepakt heeft met verkopen van OG.
Met de bestaande financiering hebben we de afwikkeling van de echtscheiding gefinancierd. Ondernemer zou gedurende de looptijd zijn strategie met betrekking tot verlaging van de schuld bepalen. Dat heeft gedurende de looptijd echter nog niet tot verkopen geleid.
We hebben uitgebreid met de ondernemer hierover gesproken en aangegeven dat verlaging van de schuld door verkopen onroerend goed hoogste prioriteit moet hebben. Ondernemer is zich hiervan bewust en heeft toegezegd het onroerend goed waarop hypotheek wordt verkregen te verkopen.![]()
Ruim meegepakt ter ere van bereiken diamantstatusquote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
(Dacht daar al eerder te zijn, maar Collin direct..)
[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 02-04-2026 18:17:39 ]![]()
Misschien een beetje eigenwijs mannetje die graag in zijn huis wilde blijven wonen. Ik herinner me van de eerste lening dat ten tijde van live gaan het woonhuis te koop stond, maar kort na uitboeken was die van Funda verdwenen. Goed, misschien had hij eerst al geprobeerd de woning te verkopen, was dat niet gelukt en is het daarna de Collin lening geworden.quote:Op donderdag 2 april 2026 17:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik snap trouwens niet waarom hij de afgelopen 18 maanden niet doorgepakt heeft met verkopen van OG.
De bedrijfsunit die hij zelf gebruikt zal hij ook niet willen verkopen. Blijven over de verhuurde units.
Het feit dat Collin er bij ondernemer ook op gehamerd heeft om te verkopen geeft wel aan dat meneer dat eigenlijk niet wil. Maar misschien is het kwartje nu eindelijk gevallen en komt hij nu wel in actie.
Ik sla hem deze keer over. Komt momenteel even niet goed, al zou dat wel op te lossen zijn omdat het maar tijdelijk is aangezien de aflossing van de eerste lening weer terug komt. Maar dat de woning vorige keer te koop stond en daarna snel is terug getrokken zat me toen niet echt lekker, voelde me een beetje misleid, dus de gunfactor is wat minder nu. En de rente is nu ook iets minder.
Ik zou dan liever Aki bij HCN meenemen, maar mijn automatisch toezeggen was eind maart verlopen en die heb ik niet opnieuw ingesteld omdat ik toch nog niet van plan was weer een nieuwe mee te nemen.![]()
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 2 april 2026 18:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ruim meegepakt ter ere van bereiken diamantstatus![]()
(Dacht daar al veel te zijn, maar Collin direct..)![]()
![]()
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K. Daar schiet hij weinig mee op, onderaan de streep. Hij heeft simpelweg teveel schuld ten opzichte van zijn inkomen. Hij heeft geluk dat hij bij Collin bankiert en niet bij een grootbank want dan had hij allang in een huurflatje gezeten. Die unit in eigen gebruik zal hij willen behouden want nodig voor zijn bedrijf. Dan is het onvermijdelijk dat zijn huis in de verkoop gaat. Die dure scheiding heeft hem aardig in de problemen gebracht.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien een beetje eigenwijs mannetje die graag in zijn huis wilde blijven wonen. Ik herinner me van de eerste lening dat ten tijde van live gaan het woonhuis te koop stond, maar kort na uitboeken was die van Funda verdwenen. Goed, misschien had hij eerst al geprobeerd de woning te verkopen, was dat niet gelukt en is het daarna de Collin lening geworden.
De bedrijfsunit die hij zelf gebruikt zal hij ook niet willen verkopen. Blijven over de verhuurde units.
Hij zou wat meer omzet moeten gaan draaien, denk dat er werk genoeg is, maar zijn leeftijd zal hem daarvan weerhouden vermoed ik.Pecunia non olet![]()
Of alle units verkopen. Nog 4 jaar uitzendbureau en dan met aow in bijna hypotheekvrij huis wonenquote:Op donderdag 2 april 2026 19:21 schreef obligataire het volgende:
[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K. Daar schiet hij weinig mee op, onderaan de streep. Hij heeft simpelweg teveel schuld ten opzichte van zijn inkomen. Hij heeft geluk dat hij bij Collin bankiert en niet bij een grootbank want dan had hij allang in een huurflatje gezeten. Die unit in eigen gebruik zal hij willen behouden want nodig voor zijn bedrijf. Dan is het onvermijdelijk dat zijn huis in de verkoop gaat. Die dure scheiding heeft hem aardig in de problemen gebracht.
Hij zou wat meer omzet moeten gaan draaien, denk dat er werk genoeg is, maar zijn leeftijd zal hem daarvan weerhouden vermoed ik.![]()
Eigenlijk helemaal geen gunfactor w.m.b. Hij kan met zijn huidige inkomen de woning niet betalen en moet daarom de rente voor de lening meefinancieren waardoor het gat dat hij graaft alleen maar dieper wordt en hij de kop lekker diep in het zand kan steken. Hij heeft het geluk dat de huizenprijzen zo sterk stijgen de laatste jaren.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..] daarna snel is terug getrokken zat me toen niet echt lekker, voelde me een beetje misleid, dus de gunfactor is wat minder nu. En de rente is nu ook iets minder.
Of hij ziet op korte termijn het licht en de lening wordt al snel afgelost of over 12 maanden volgt herfinanciering 2. Ondanks de zekerheden en het niet-direct zijn sla ik toch over.![]()
Maar blijkbaar heeft hij niet zo veel trek in het verkopen van de eigen woning, daar heeft hij nu al ruim anderhalf jaar de tijd voor gehad en niet gedaan. Maar misschien is nu wel het besef ingedaald dat het de enige manier is om van zijn schuld af te komen.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:21 schreef obligataire het volgende:
[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K. Daar schiet hij weinig mee op, onderaan de streep. Hij heeft simpelweg teveel schuld ten opzichte van zijn inkomen. Hij heeft geluk dat hij bij Collin bankiert en niet bij een grootbank want dan had hij allang in een huurflatje gezeten. Die unit in eigen gebruik zal hij willen behouden want nodig voor zijn bedrijf. Dan is het onvermijdelijk dat zijn huis in de verkoop gaat. Die dure scheiding heeft hem aardig in de problemen gebracht.
Hij zou wat meer omzet moeten gaan draaien, denk dat er werk genoeg is, maar zijn leeftijd zal hem daarvan weerhouden vermoed ik.![]()
De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:04 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Maar blijkbaar heeft hij niet zo veel trek in het verkopen van de eigen woning, daar heeft hij nu al ruim anderhalf jaar de tijd voor gehad en niet gedaan. Maar misschien is nu wel het besef ingedaald dat het de enige manier is om van zijn schuld af te komen.Pecunia non olet![]()
Ik drukte me wat voorzichtig uit, wilde niet te negatief zijn. Maar eigenlijk had ik in 2024, nadat de woning opeens van Funda was, al besloten om als meneer na 18 maanden terug kwam voor een herfinanciering niet meer mee te doen. Of het verhaal moest beter zijn, door bv iets te hebben verkocht of meer inkomsten waardoor het beter betaalbaar zou zijn. Maar het verhaal is alleen maar slechter geworden, hij leent nu meer en kan niet eens meer de rente betalen.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Eigenlijk helemaal geen gunfactor w.m.b.![]()
Een beetje zielig is hij anders wel hoor. Zijn ex heeft hem helemaal uitgekleed en die zit nu ergens te genieten van de centen waar hij al die jaren voor gewerkt heeft. En nu moet hij ook nog een paar jaar voor zijn pensioen het huis uit waar hij ongetwijfeld erg aan gehecht is. Het leven kan hard zijn. De verkeerde handtekening kan je een hoop geld kosten.Pecunia non olet![]()
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.
Het is fijn voor hem dat Collin nu nog wel met hem verder wil, maar ik doe daar niet aan mee.![]()
Ik wel maar een dérde keer doe ik niet. Zoals gezegd, hij zal een keer verstandig moeten doen hoe pijnlijk dat voor hem ook zal zijn.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:24 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.
Het is fijn voor hem dat Collin nu nog wel met hem verder wil, maar ik doe daar niet aan mee.Pecunia non olet![]()
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:21 schreef obligataire het volgende:
[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K.
Ik neem het wel mee, maar het linkje lijkt nog naar een grotere groep investeerders verstuurd te moeten worden om deze vol te krijgen.![]()
Ja, het is een rotte situatie. Hij heeft nog geluk dat hij een eigen bedrijf heeft waardoor hij bij Collin kon aankloppen.. In de ruim anderhalf jaar van de eerste lening is zijn fijne huisje meer waard geworden, dankzij de oververhitte woningmarkt. Als hij het nu voor het bedrag van de WOZ waarde (of meer) verkoopt, houdt hij er nog best een leuk bedrag aan over, wat hij in zou kunnen brengen om een appartementje te kopen, heeft hij niet een hele hoge hypotheek nodig.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:23 schreef obligataire het volgende:
Een beetje zielig is hij anders wel hoor. Zijn ex heeft hem helemaal uitgekleed en die zit nu ergens te genieten van de centen waar hij al die jaren voor gewerkt heeft. En nu moet hij ook nog een paar jaar voor zijn pensioen het huis uit waar hij ongetwijfeld erg aan gehecht is. Het leven kan hard zijn. De verkeerde handtekening kan je een hoop geld kosten.
Ik gun het niemand dat die zijn of haar huis uit moet na een scheiding, maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Degene die mijn 2 kamer appartement in 2006 kocht was ook een man wiens relatie was gestrand en die de eengezinswoning waar ze eerst samen in woonden moest verkopen.![]()
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".quote:Op donderdag 2 april 2026 17:47 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Dankjewel. Volgens mij risicoloos.![]()
Precies dit. Eigenlijk zou bij dit soort pitches het echtscheidingsconvenant inzichtelijk moeten zijn. Heeft bijv. de vrouw de waarde van het bedrijf voor 50 % gekregen? Is ook vrijwel het eerste waar een bank om vraagt als je centjes komt lenen na een scheiding.quote:Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".![]()
De pitch geeft aan dat hij Ambachtsring zelf gebruikt en dat de 2 units aan de Regerstraat voor de verhuur zijn. Het adres op zijn bedrijfswebsite is ook Ambachtsring. Op Streetview is echter bij nr 5 van de Regerstraat een bord met zijn bedrijfsnaam te zien, maar de laatste foto is van 2023. Kan best dat hij daarna verhuisd is met zijn bedrijf en nr 5 in de verhuur heeft gedaan.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:42 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.
Ik neem het wel mee, maar het linkje lijkt nog naar een grotere groep investeerders verstuurd te moeten worden om deze vol te krijgen.
Het gemiddeld geinvesteerde bedrag per investeerder is tot nu flink lager dan bij de eerdere lening, lijkt dat enkele grotere investeerders (tot nu toe) niet mee gaan. Het linkje zal dan inderdaad naar meer mensen gestuurd moeten worden of hij moet publiek open gaan.![]()
Ik neem hem ook mee voor mijn basisbedrag. Ondanks de valide argumenten die me deden twijfelen, is het onderpand solide. Ik doe nog een rondje mee.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
vraagprijs bepalen heeft te maken met de hongerigheid van de makelaar maar ook het "juist" interpreteren van de referentieprijzen. Een bedrijfspand waar de ene makelaar met een NAR van x rekent en de ander van y gaat grote verschillen opleveren. Daarnaast bepaalt de uiteindelijke prijs niet alleen die % maar ook de eindgebruiker. Kortom een bakker zal voor een bakkerijtje iets meer betalen omdat het pand volledig voor hem direct te gebruiken is dan dat een hoefsmid ervoor zal betalen.quote:Op donderdag 2 april 2026 12:04 schreef tnhb het volgende:
[..]
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.![]()
het is geen sjoemelen maar ondernemerschap, een getaxeerde waarde met uitgangspunten is echt iets anders dan een vraagprijs vaststellen.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Helemaal mee eens , daarnaast zijn er ook makelaars die de te verwachtte verkoopprijs graag wat hoog inschatten om de opdracht binnen te kunnen slepen. Schat je te laag of realistisch in dan krijg je de opdracht niet. Het blijft sjoemelen met die makelaars!![]()
dit is wat mij betreft risicoloos, met een ltv van 50% kan je nog makkelijk 5 jaar rente betalen uit depot. Geld en gelovige mensen zat in de marktquote:Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".![]()
Hcn staat nu op 52%, er is straks dus misschien nog ruimtequote:Op donderdag 2 april 2026 18:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik zou dan liever Aki bij HCN meenemen, maar mijn automatisch toezeggen was eind maart verlopen en die heb ik niet opnieuw ingesteld omdat ik toch nog niet van plan was weer een nieuwe mee te nemen.![]()
https://www.collincrowdfund.nl/hayat-gmbh/
Wat vinden we van Hotel H*ayat? Duits project maar kleinschaliger en dus beter in te schatten.
Jonge onderneming maar de resultaten zien er erg goed uit.
In principe volledige hypotecaire dekking maar dat is in Duitsland zoals bekend altijd een moeizaam verhaal.
Met hotels heb ik goede ervaringen in het algemeen, dus ik neig er naar een bescheiden inleg te doen.Pecunia non olet![]()
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.quote:Op donderdag 2 april 2026 23:17 schreef Soulfreak het volgende:
Het gemiddeld geinvesteerde bedrag per investeerder is tot nu flink lager dan bij de eerdere lening, lijkt dat enkele grotere investeerders (tot nu toe) niet mee gaan. Het linkje zal dan inderdaad naar meer mensen gestuurd moeten worden of hij moet publiek open gaan.
Ruim 250 investeerders erbij opeens.![]()
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?quote:Op vrijdag 3 april 2026 09:54 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/hayat-gmbh/
Wat vinden we van Hotel H*ayat? Duits project maar kleinschaliger en dus beter in te schatten.
Jonge onderneming maar de resultaten zien er erg goed uit.
In principe volledige hypotecaire dekking maar dat is in Duitsland zoals bekend altijd een moeizaam verhaal.
Met hotels heb ik goede ervaringen in het algemeen, dus ik neig er naar een bescheiden inleg te doen.![]()
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:09 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?Pecunia non olet![]()
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerderquote:Op vrijdag 3 april 2026 10:17 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:25 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerderGisteren nog 2 😉SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar deze merkwaardig genoeg niet, snap het niet want heb al een hotel in Duitsland dus aanknopingspunten genoeg .
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-04-2026 11:15:50 ]Pecunia non olet![]()
Ook basis meegenomen. Mss zorgt de btw-verhoging in NL nog voor wat extra aanwas. Jammer dat er echt nooit meer incentives zijn.
En vol. Mooi, wordt de eerdere lening tenminste afgelost.quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:05 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.
Ruim 250 investeerders erbij opeens.![]()
Ja hier had ik wel eens naar toe gewild 😀quote:Op vrijdag 3 april 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
Ook basis meegenomen. Mss zorgt de btw-verhoging in NL nog voor wat extra aanwas. Jammer dat er echt nooit meer incentives zijn.Pecunia non olet
Forum Opties Forumhop: Hop naar: