abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220454732

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
  zaterdag 28 maart 2026 @ 20:43:37 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220454755
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 18:02 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Momenteel bijna 1.800,000 euro ingelegd door 60 investeerders. Bijna 30 duizend per investeerder.
Collin zal er ook inzitten maar dan nog is het gemiddeld veel.
Ik haal het gemiddelde ook nog eens flink omlaag met de minimale inleg :P
pi_220456545
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2026 20:02 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Verbouwing bevindt zich in afrondende fase is wel een beetje misleidend. De bovenwoningen zien er inderdaad redelijk af uit, maar vorige week lagen de funderinspalen nog voor de deur
Hebben goede betalingshistorie
pi_220459343
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 06:04 schreef Boyette het volgende:

[..]
Hebben goede betalingshistorie
Er was ook een rentedepot. Nu niet.

Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.
pi_220460223
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 09:52 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Er was ook een rentedepot. Nu niet.

Vind dit ook bijzonder: verwachten een negatief projectresultaat van 30.000 euro.
En dan schrijven ze: Aangezien de aflossing primair afhankelijk is van de verkoop van het onroerend goed, kwalificeren wij de afloscapaciteit voorzichtigheidshalve als Ruim voldoende.
Dit komt mede doordat zij een lening van ¤3 miljoen aangaan, terwijl de verwachte verkoopprijs ¤3,75 miljoen bedraagt. Voor de leningnemers betekent dit een potentieel verlies van circa ¤30.000. Voor ons als investeerders is dit echter acceptabel, aangezien in een worstcasescenario een opbrengst van minimaal ¤3 miljoen al voldoende is.
pi_220462198
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Fredericm op 29-03-2026 21:55:23 ]
pi_220464500
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:48 schreef Fredericm het volgende:
Een aantal investeringen zou ik 5 weken geleden wel doen, maar nu niet, Tunk is een daarvan.
Eerst maar eens kijken of er een tekort aan diesel komt en wat de impact daarvan is.
Alle materialen moeten beschikbaar zijn en aangevoerd kunnen worden.
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.
pi_220464735
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:13 schreef xander129 het volgende:

[..]
Ik begrijp je daarin. Ik neem hem persoonlijk wel mee. De zekerheden zijn goed, gezien de verhouding tussen de lening (3 miljoen) en de taxatiewaarde (3,75 miljoen = 20% speling). Daarnaast bevindt het object zich op een gewilde locatie en zijn er bovendien nog aanvullende zekerheden aanwezig.
Ik laat hem vrolijk lopen...... te korte looptijd, dus weinig baten, teveel administratie, zekerheid verspreid over vele objecten dus véél gedoe bij uitwinning, bouwrisico's (groter dan normaal), kortom heel veel onzekerheid voor een paar tientjes of zo aan rente.
Pecunia non olet
pi_220465164
En vol. Zonder mij, ook van Collin geen linkje gehad (ondanks dat ik in het oorspronkelijke project zat, diamant status en zo’n 200 investeringen heb) maar ik vind het wel prima.
pi_220465640
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........

https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F

edit: volledige tekst:
SPOILER
Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI :6
Pecunia non olet
pi_220466277
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:25 schreef obligataire het volgende:
Crowdfunders geflest door brouwerij in Eindhoven..........

https://www.ed.nl/regiona(...)sementsdossier.nl%2F

edit: volledige tekst:
SPOILER
Failiet minder dan twee weken na crowdfunding, dat is nog sneller dan het record van NLI :6
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?
Ging niet via een platform maar direct via de onderneming, geloof ik.

Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.
pi_220466394
Hopen dat Jopen het beter doet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220466540
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik herinner me die crowdfunding nog wel, is hier destijds denk ik ook een linkje van geplaatst?

Mij lijkt dat als ten tijde van de crowdfunding intern echt al duidelijk was dat het bedrijf er zeer slecht voor stond, en dit niet voldoende duidelijk is gemeld, er mogelijk sprake is van strafbare feiten.
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een kater :D Het zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken. O-)
Pecunia non olet
pi_220466705
HCN België Nog geen ¤ ontvangen over maart 2026 van BE18 NoGhost , laatste betaling was van 5feb26 en waren 2 termijnen. Restaurant is dicht en lening wordt uit ander bedrijfsonderdeel betaald (B2B ipv B2C).
In het betaaloverzicht staat de termijn van mrt 26 wel als betaald / verwerkt
Vind het niet erg al er begin april 26 wederom 2x termijnen komen maar laat het weten.
Lijkt toch een beetje tussen de andere zaken HCN BE er een beetje bij amateur-gedoe.
Iemand anders wel de ¤ ontvangen?

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 30-03-2026 17:58:43 ]
pi_220466745
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijkbaar was het een soort van aandelenemissie. Dat zou dan iets van CrowdAboutNow geweest kunnen zijn. Deelnemen aan zoiets is een pure gok, er zijn geen zekerheden en als aandeelhouder mag je achteraan aansluiten als het mis gaat. Op zich slechte timing dit faillissement, als PSV kampioen wordt dan hadden ze nog aardig wat bier kunnen omzetten. Een deel van de fans daar heeft echter nu al een kater :D Het zit niet echt mee in de Lichtstad de laatste weken. O-)
In mijn kring al meerdere keren de vraag gehad of ik ook een kater van dit project heb. Dus niet, heb een keer meegedaan aan zoiets en daarvan heb ik een kleine kater gekregen. Converteerbare meuk of aandelen zonder stemrecht sindsdien niet meer gedaan. maar dit zal nogwel een staartje krijgen. Het bier is overigens OK van het weekend nog een flesje trippel vd toko genuttigd.
pi_220467720
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):
https://software.bondex.i(...)ers/lighttownbrewers

Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• er in 2024 een verlies van ruim een miljoen werd geleden
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."

Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...

Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"
pi_220468047
Lambo als onderpand op KOM, graag in natura uit te winnen bij default.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:57:10 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220468998
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.
pi_220469006
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Is dat nog wat,KOM? Jaren geleden gestopt omdat het toen vrij waardeloos was. Blijkbaar doen ze toch iets goed omdat ze nog bestaan.
Alles bij mij is netjes afgelost, pak nog wel eens zo'n Grondvrij mee. Maar da's zelden.
pi_220471546
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet helemaal.

Ik had me ingeschreven voor de meeting maar die werd gecanceld die hele laatste ronde is niet doorgegaan volgens mij tenzij je op de bonnefooi tussendoor toevallig net op het laatste moment bent ingeschreven op eigen houtje.

Er was ook al een vorige crowdfunding en die investeerders zijn hun geld kwijt.
pi_220471912
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef nostra het volgende:
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.
pi_220471920
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:03 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
In verleden een Tesla taxi als onderpand gehad bij Fundingcircle. Na 1 maand: Geldnemer weg. Auto weg en 98% van de inleg weg. Een auto geeft maar beperkte zekerheid.
Ik ga er ook niet aan beginnen, was meer een gebbetje. Een Lambo rijd je als je dat als smijtgeld hebt liggen. Als je hem moet leasen, wil je iets te graag het mannetje uithangen dat je niet bent.
pi_220472277
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:19 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De crowdfunding was blijkbaar via Bondex (gelieerd aan Nxchange):
https://software.bondex.i(...)ers/lighttownbrewers

Of er werkelijk sprake was van onjuiste of onvolledige informatie weet ik niet. Een snelle blik op het informatiememorandum leert dat:
• er in 2024 een verlies van ruim een miljoen werd geleden
• de intrinsieke waarde van een aandeel op vrijwel nul wordt geschat (3 cent om precies te zijn, terwijl de prijs van een aandeel 8 euro was) en
• bij de risico's letterlijk staat: "Wanneer er minder dan EUR 600.000 wordt opgehaald kan dit gevolgen hebben voor de continuïteit van Lighttown Brewers B.V."

Je had dan wel het memorandum moeten lezen, want als je op de pitch af gaat leek het toen allemaal geweldig te gaan...

Wel heel kwalijk van zo'n Bondex om dit zo te presenteren. Eigenlijk had er gewoon in grote letters boven de pitch moeten staan: "Help mee om Lighttown Brewers te redden!!!"
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.
pi_220472659
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:51 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Eens kom uit Eindhoven, maar was al lange tijd duidelijk dat het niet goed ging. Wel jammer, want biertjes, bierfeesten en kroeg waren wel een aanwinst.
die werden (vrijwel) allemaal door Van Moll georganiseerd... en heerschap Van Moll is wel bestuurder bij lighttown brewers, maar de bierbrouwer Van Moll zelf staat hier volledig buiten.. dus de biertjes, bierfeesten en rkoegen blijven buiten schot..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220472689
Berlage C.V. 24 mnd, 8,5% CCF

SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')