De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:04 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Maar blijkbaar heeft hij niet zo veel trek in het verkopen van de eigen woning, daar heeft hij nu al ruim anderhalf jaar de tijd voor gehad en niet gedaan. Maar misschien is nu wel het besef ingedaald dat het de enige manier is om van zijn schuld af te komen.
Ik drukte me wat voorzichtig uit, wilde niet te negatief zijn. Maar eigenlijk had ik in 2024, nadat de woning opeens van Funda was, al besloten om als meneer na 18 maanden terug kwam voor een herfinanciering niet meer mee te doen. Of het verhaal moest beter zijn, door bv iets te hebben verkocht of meer inkomsten waardoor het beter betaalbaar zou zijn. Maar het verhaal is alleen maar slechter geworden, hij leent nu meer en kan niet eens meer de rente betalen.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Eigenlijk helemaal geen gunfactor w.m.b.
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
De constructie met de nieuwe lening is zodanig, dat hij er helemaal niets van voelt dat hij nóg meer schuld heeft. Immers de rente komt uit het depot en aflossen doet hij niet. Dit kunstje kan in theorie nog enkele malen herhaald worden totdat er op een gegeven moment geen overwaarde meer is. Tenzij die waarderingen maar blijven oplopen.
Ik wel maar een dérde keer doe ik niet. Zoals gezegd, hij zal een keer verstandig moeten doen hoe pijnlijk dat voor hem ook zal zijn.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:24 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Of tot Collin ho zegt en niet meer wil herfinancieren.
Het is fijn voor hem dat Collin nu nog wel met hem verder wil, maar ik doe daar niet aan mee.
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:21 schreef obligataire het volgende:
[..]
Als hij die verhuurde units verkoopt, vallen ook de huuropbrengsten weg van 20K.
Ja, het is een rotte situatie. Hij heeft nog geluk dat hij een eigen bedrijf heeft waardoor hij bij Collin kon aankloppen.. In de ruim anderhalf jaar van de eerste lening is zijn fijne huisje meer waard geworden, dankzij de oververhitte woningmarkt. Als hij het nu voor het bedrag van de WOZ waarde (of meer) verkoopt, houdt hij er nog best een leuk bedrag aan over, wat hij in zou kunnen brengen om een appartementje te kopen, heeft hij niet een hele hoge hypotheek nodig.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:23 schreef obligataire het volgende:
Een beetje zielig is hij anders wel hoor. Zijn ex heeft hem helemaal uitgekleed en die zit nu ergens te genieten van de centen waar hij al die jaren voor gewerkt heeft. En nu moet hij ook nog een paar jaar voor zijn pensioen het huis uit waar hij ongetwijfeld erg aan gehecht is. Het leven kan hard zijn. De verkeerde handtekening kan je een hoop geld kosten.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".quote:Op donderdag 2 april 2026 17:47 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Dankjewel. Volgens mij risicoloos.
Precies dit. Eigenlijk zou bij dit soort pitches het echtscheidingsconvenant inzichtelijk moeten zijn. Heeft bijv. de vrouw de waarde van het bedrijf voor 50 % gekregen? Is ook vrijwel het eerste waar een bank om vraagt als je centjes komt lenen na een scheiding.quote:Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".
De pitch geeft aan dat hij Ambachtsring zelf gebruikt en dat de 2 units aan de Regerstraat voor de verhuur zijn. Het adres op zijn bedrijfswebsite is ook Ambachtsring. Op Streetview is echter bij nr 5 van de Regerstraat een bord met zijn bedrijfsnaam te zien, maar de laatste foto is van 2023. Kan best dat hij daarna verhuisd is met zijn bedrijf en nr 5 in de verhuur heeft gedaan.quote:Op donderdag 2 april 2026 20:42 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Unit nr 5 gebruikt hij zelf voor zijn bedrijf. Nr 7 ziet er in het rijtje units niet uit.
Ik neem het wel mee, maar het linkje lijkt nog naar een grotere groep investeerders verstuurd te moeten worden om deze vol te krijgen.
Ik neem hem ook mee voor mijn basisbedrag. Ondanks de valide argumenten die me deden twijfelen, is het onderpand solide. Ik doe nog een rondje mee.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:25 schreef obligataire het volgende:
Linkje Wei**scher:
https://www.collincrowdfu(...)1e0734f791578f6b90b3
vraagprijs bepalen heeft te maken met de hongerigheid van de makelaar maar ook het "juist" interpreteren van de referentieprijzen. Een bedrijfspand waar de ene makelaar met een NAR van x rekent en de ander van y gaat grote verschillen opleveren. Daarnaast bepaalt de uiteindelijke prijs niet alleen die % maar ook de eindgebruiker. Kortom een bakker zal voor een bakkerijtje iets meer betalen omdat het pand volledig voor hem direct te gebruiken is dan dat een hoefsmid ervoor zal betalen.quote:Op donderdag 2 april 2026 12:04 schreef tnhb het volgende:
[..]
Of die waarde realistisch is kan ik ook niet beoordelen, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat ook makelaars het niet altijd weten of met elkaar eens zijn. Ik heb vorige maand een aantal makelaars gesproken om een bedrijfspand te laten verkopen, verschil tussen laagste en hoogste geadviseerde verkoopprijs was 35% en dan waren het drie makelaars die op dat bedrijven terrein afgelopen maanden verschillende panden verkocht hadden. Daarnaast is afgelopen maand op hetzelfde bedrijventerrein een bedrijfspand verkocht voor ruim 8% boven de toch al forse vraagprijs, het is ook vaak maar net wat "de gek" er voor geeft.
het is geen sjoemelen maar ondernemerschap, een getaxeerde waarde met uitgangspunten is echt iets anders dan een vraagprijs vaststellen.quote:Op donderdag 2 april 2026 16:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Helemaal mee eens , daarnaast zijn er ook makelaars die de te verwachtte verkoopprijs graag wat hoog inschatten om de opdracht binnen te kunnen slepen. Schat je te laag of realistisch in dan krijg je de opdracht niet. Het blijft sjoemelen met die makelaars!
dit is wat mij betreft risicoloos, met een ltv van 50% kan je nog makkelijk 5 jaar rente betalen uit depot. Geld en gelovige mensen zat in de marktquote:Op donderdag 2 april 2026 21:15 schreef markmangler het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Qua uitwinning denk ik wel bijna zonder risico, maar qua afloscapaciteit is dit wel redelijk problematisch. Ook weer korte looptijd, dus druk op de exit. Collin benoemt het ook zelf: "De inkomsten zijn onvoldoende voor de privé-opnames en de renteverplichtingen.".
Hcn staat nu op 52%, er is straks dus misschien nog ruimtequote:Op donderdag 2 april 2026 18:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik zou dan liever Aki bij HCN meenemen, maar mijn automatisch toezeggen was eind maart verlopen en die heb ik niet opnieuw ingesteld omdat ik toch nog niet van plan was weer een nieuwe mee te nemen.
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.quote:Op donderdag 2 april 2026 23:17 schreef Soulfreak het volgende:
Het gemiddeld geinvesteerde bedrag per investeerder is tot nu flink lager dan bij de eerdere lening, lijkt dat enkele grotere investeerders (tot nu toe) niet mee gaan. Het linkje zal dan inderdaad naar meer mensen gestuurd moeten worden of hij moet publiek open gaan.
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?quote:Op vrijdag 3 april 2026 09:54 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/hayat-gmbh/
Wat vinden we van Hotel H*ayat? Duits project maar kleinschaliger en dus beter in te schatten.
Jonge onderneming maar de resultaten zien er erg goed uit.
In principe volledige hypotecaire dekking maar dat is in Duitsland zoals bekend altijd een moeizaam verhaal.
Met hotels heb ik goede ervaringen in het algemeen, dus ik neig er naar een bescheiden inleg te doen.
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:09 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Het aanzienlijk risico weerhoudt mij. En de onverklaarbare omzetsprong van 2025 naar 2026. Wat zou je voor zo een hotel krijgen als je het moet veilen?
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerderquote:Op vrijdag 3 april 2026 10:17 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hij is eind 2024 begonnen, vanuit niets. Dat verklaart die omzetsprong van 2025 naar 2026 grotendeels denk ik, hij zal eerst naamsbekendheid hebben moeten opbouwen. Ook in hotels is handel, kijk maar naar het project in Zeeland van deze week. Het zal wel een stuk langer duren uiteraard. De ligging is mooi bij dat grote pretpark.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:25 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Klinkt logisch wat je zegt. Krijg jij geen linkjes? Volgens mij ben je collins topinvesteerderGisteren nog 2 😉SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar deze merkwaardig genoeg niet, snap het niet want heb al een hotel in Duitsland dus aanknopingspunten genoeg .
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-04-2026 11:15:50 ]Pecunia non olet
En vol. Mooi, wordt de eerdere lening tenminste afgelost.quote:Op vrijdag 3 april 2026 10:05 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Er is weer een nieuwe groep aangeschreven. Er zit opeens weer schot in.
Ruim 250 investeerders erbij opeens.
Ja hier had ik wel eens naar toe gewild 😀quote:Op vrijdag 3 april 2026 11:06 schreef nostra het volgende:
Ook basis meegenomen. Mss zorgt de btw-verhoging in NL nog voor wat extra aanwas. Jammer dat er echt nooit meer incentives zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |