abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220541912
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:43 schreef boertje2024 het volgende:
Weet iemand wat er bij Kreas van GvE gebeurd? Volgens mij waren die eerder al open gezet en worden ze nu weer gerelaunched. Toen niet genoeg belangstelling? Rente en looptijd lijkt niet aangepast e zijn. Kortom, wat is er aan de hand?
Daar waren toch alleen nog maar pré-investeringslinkjes van? De projecten zijn nu pas publiek open.
pi_220542007
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2026 17:13 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin, 1e hypotheek op een bedrijfspand:

G. Snijders V.O.F.
¤ 600.000 | 7,5 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/g-snijders-v-o-f/

Wat krapjes op de zekerheden t.o.v. de geboden rentevergoeding.
Verder wel redelijk dacht ik. Basis bedragje?
Zat toevallig in een saaie vergadering en heb hem ook mee kunnen nemen. Geluk of liep deze niet zo hard vol?

Ik moest wel lachen om deze foto op hun website. Ik ben zelf ook niet van het overdreven PBM-gebruik maar in dit geval had ik toch even een bril opgezet (en sowieso deze foto niet online gezet).
pi_220542100
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 17:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zat toevallig in een saaie vergadering en heb hem ook mee kunnen nemen. Geluk of liep deze niet zo hard vol?
Ik meen in een half uurtje vol.
pi_220542425
Nog een update van Collin over de tinyhouse-bouwer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat faillissement is nieuw voor mij en zal vast voor vertraging zorgen. Volgens mijn administratie is +- 2/3 van de investering terugbetaald nu.
Teruglezend door de updates heb ik er geen goed gevoel bij. De lening had afgelopen augustus afgelost moeten worden en sinds die tijd is er sprake van niet nagekomen beloftes, een plotselinge overdracht van alle aandelen aan een andere BV en nu dus een faillissement. De rente zou nu 16% (!) moeten bedragen, maar of we dat ooit krijgen... In elk geval is er sprake van 2x een 2de hypotheek op een woonhuis.
pi_220542720
Enerfip over de overname van Duurzaam Investeren (DI):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat niet een van de functies van de stichting belangenbehartiging DI?

SPOILER
(snif) Ik pink even een traantje weg. :') Ik vermoed dat er andere redenen waren om DI over te nemen, zoals toegang tot de Nederlandse crowdfundmarkt. In elk geval lijkt de stichting belangenbehartiging DI (met nieuwe bestuurders) nu wel samen te werken met de Belangengroep Obligatiehouders om het Trio-debacle aan te pakken, waar eerder sprake leek te zijn van wederzijds wantrouwen. Ik ga niet rechtstreeks citeren uit de mails want ik ben het er mee eens dat sappige verhalen in de krant de waarde van nog wel lopende projecten geen goed zal doen maar het komt erop neer dat er flink met geld is geschoven tussen de 31 (!) verschillende projecten en BV's en dat de administratie niet op orde is. Zelf zit ik gelukkig maar in eentje met hypothecaire zekerheid dus ik verwacht nog wel een deel van de investering terug te zien.
pi_220542828
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden.
Nou, dank je wel! Dat hele faillissement komt uit de lucht vallen. Uit hun mail maakte ik op dat ik eerder geinformeerd ben over het faillissement ("Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden."). Ik dacht dat ik gek werd, en iets gemist had ofzo. Maar de communicatie is gewoon onhandig.
pi_220542865
Ik dacht dat ik alles al een keer had meegemaakt, maar bij NLI (project Werkh*orst) hebben ze toch iets nieuws weten te bedenken:
negatieve termijnen, dus ik moet 2 maanden lang geld meebrengen |:(
Koekebakkers ;)
.
Rente % is daarentegen wel weer aantrekkelijk .
.

49 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
50 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
Schema gaat weer over op de standaard aflossing en berekent deze opnieuw
Fee percentage aangepast van 1,20% naar 12,60%
Rentepercentage aangepast van 3,13% naar 134,50%
51 ¤ 472,64 ¤ 52,98 ¤ 525,62 ¤ 19,44 ¤ 3,37 ¤ 506,18
Pecunia non olet
pi_220542968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:24 schreef ovdm het volgende:

[..]
Nou, dank je wel! Dat hele faillissement komt uit de lucht vallen. Uit hun mail maakte ik op dat ik eerder geinformeerd ben over het faillissement ("Of het recent uitgesproken faillissement van Modulovo Future Homes BV een belemmering vormt om tot overeenstemming te komen, zal de komende periode duidelijk worden."). Ik dacht dat ik gek werd, en iets gemist had ofzo. Maar de communicatie is gewoon onhandig.
Graag gedaan. :)
Ik denk niet dat ze ons informatie onthouden hebben of onnodig laat geīnformeerd maar de zin is wat onhandig kort door de bocht en wekt de verkeerde indruk inderdaad.
pi_220543619

[ Bericht 100% gewijzigd door Collin63 op 09-04-2026 20:40:24 ]
pi_220543814
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:28 schreef obligataire het volgende:
Ik dacht dat ik alles al een keer had meegemaakt, maar bij NLI (project Werkh*orst) hebben ze toch iets nieuws weten te bedenken:
negatieve termijnen, dus ik moet 2 maanden lang geld meebrengen |:(
Koekebakkers ;)
.
Rente % is daarentegen wel weer aantrekkelijk .
.

49 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
50 ¤ 1,23 ¤ 1,23 ¤ 1,85 ¤ 0,32 ¤ -0,62
Schema gaat weer over op de standaard aflossing en berekent deze opnieuw
Fee percentage aangepast van 1,20% naar 12,60%
Rentepercentage aangepast van 3,13% naar 134,50%
51 ¤ 472,64 ¤ 52,98 ¤ 525,62 ¤ 19,44 ¤ 3,37 ¤ 506,18
GVE heeft dit al een paar jaar als het hele project als annuīteit gedurende de looptijd volledig wordt afgelost. Vaste Fee obv hoofdsom. Als project met looptijd 5 jaar volledig wordt afgelost is de fee de laatste maanden hoger dan de rente.
pi_220545144
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 21:03 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
GVE heeft dit al een paar jaar als het hele project als annuīteit gedurende de looptijd volledig wordt afgelost. Vaste Fee obv hoofdsom. Als project met looptijd 5 jaar volledig wordt afgelost is de fee de laatste maanden hoger dan de rente.
Dat vind ik zelf niet zo'n probleem. Fee betaal je toch. Bij een ander systeem is de fee bijna alle maanden wat hoger bij fee obv hoofdsom. En de laatste twee maanden krijg je bij GvE eerder uitgekeerd omdat deze maanden in depot worden gehouden.

Wanneer een project netjes volgens betaalschema wordt afgelost, is na 58 maanden aflossing, alle rente en alle fee betaald. Er is dan 1 maand waarbij fee hoger is dan de rente. Bij een investering van 1000 euro en rente van 8% gaat het om E 0,12 verschil.
pi_220545850
Inmiddels is het me na wat discussie helemaal helder geworden: investeerders zijn voor GVE niet meer belangrijk zodra een project eenmaal loopt. Onder verwijzing naar AVG krijgt een investeerder namelijk zodra er iets fout gaat met de betaling en er een afwijkende betalingsregeling wordt afgestemd nooit informatie over deze betalingsafspraken. Dus ook niet welk bedrag er conform nieuwe afspraak per maand gaat worden betaald om zo te kunnen controleren of de afdracht wel correct is (waarover in in het ver verleden wel eens wat discussie heb gehad omdat ik toevallig wel wist wat de geldnemer per maand betaalde). Jammer maar blijkbaar weegt GVE de zorgplicht naar haar investeerders lager dan de persoonlijke belangen van een wanbetaler en maakt ze zicht er eenvoudig vanaf door te stellen dat dit obv de AVG wetgeving nu eenmaal zo werkt zonder dat verder uit te leggen en de onderbouwen. Zodra er een gerechtvaardigd belang is om (deel)informatie te delen mag dat gewoon, ook vanuit de AVG. Maar dan moet je dat wel netjes onderbouwen en GVE is blijkbaar niet van plan hier ook maar enige tijd en/of aandacht aan te geven.
pi_220545959
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:59 schreef tnhb het volgende:
Inmiddels is het me na wat discussie helemaal helder geworden: investeerders zijn voor GVE niet meer belangrijk zodra een project eenmaal loopt. Onder verwijzing naar AVG krijgt een investeerder namelijk zodra er iets fout gaat met de betaling en er een afwijkende betalingsregeling wordt afgestemd nooit informatie over deze betalingsafspraken. Dus ook niet welk bedrag er conform nieuwe afspraak per maand gaat worden betaald om zo te kunnen controleren of de afdracht wel correct is (waarover in in het ver verleden wel eens wat discussie heb gehad omdat ik toevallig wel wist wat de geldnemer per maand betaalde). Jammer maar blijkbaar weegt GVE de zorgplicht naar haar investeerders lager dan de persoonlijke belangen van een wanbetaler en maakt ze zicht er eenvoudig vanaf door te stellen dat dit obv de AVG wetgeving nu eenmaal zo werkt zonder dat verder uit te leggen en de onderbouwen. Zodra er een gerechtvaardigd belang is om (deel)informatie te delen mag dat gewoon, ook vanuit de AVG. Maar dan moet je dat wel netjes onderbouwen en GVE is blijkbaar niet van plan hier ook maar enige tijd en/of aandacht aan te geven.
Zodra men opgeeft wat per maand betaald wordt krijg je ook inzicht in de kosten die GVE zelf en/of incassobureau berekent. Daar krijg je ook totaal geen inzicht in als je erom vraagt. Ook dat heeft niet met transparantie naar je investeerders te maken. Die krijg je echter niet en dat al vele jaren en dat samen met heel veel andere zaken die GVE bij problemen niet doet maakt het voor mij de slechtste recoveraar. Daarom investeer ik al jaren niet meer en zal blij zijn als de nog resterende leningen die van mij daar lopen zijn afgelost. Mijn rendement aldaar is het slechtste van allemaal met momenteel aangegeven 4% waar nog wat van af zal gaan.
pi_220545966
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 16:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die laat ik graag aan anderen over :7
Iets teveel rode vlaggen.

Zilves*ter daarentegen zie ik wel zitten.
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-zilvester-koelewijn1/
Half procentje minder dan de te herfinancieren lening, maar het met 1e hypotheek ondergezette pand is 180K meer waard geworden.
Linkje:

https://www.collincrowdfu(...)649cc0ac44b95a6d1150
pi_220545969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:25 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Zodra men opgeeft wat per maand betaald wordt krijg je ook inzicht in de kosten die GVE zelf en/of incassobureau berekent. Daar krijg je ook totaal geen inzicht in als je erom vraagt. Ook dat heeft niet met transparantie naar je investeerders te maken. Die krijg je echter niet en dat al vele jaren en dat samen met heel veel andere zaken die GVE bij problemen niet doet maakt het voor mij de slechtste recoveraar. Daarom investeer ik al jaren niet meer en zal blij zijn als de nog resterende leningen die van mij daar lopen zijn afgelost. Mijn rendement aldaar is het slechtste van allemaal met momenteel aangegeven 4% waar nog wat van af zal gaan.
Ik heb er ook al jaren geleden afscheid van genomen met ongeveer dezelfde argumentatie. Ik heb nog 2 projecten lopen daar waarvan er 1 al een tijdje bij de notaris staat te wachten op aflossing :')

En daarnaast nog een aantal defaults waar soms nog wat euro's van binnen druppelen.
pi_220546065
quote:
10s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Zelfs dán is het nog "kan op ieder moment gebeuren!".
Begin volgende week beloofde storting gelden:

SPOILER
pi_220546078
quote:
Linkje ook ontvangen en hem ondanks de (voor mij) te lage rente maar doorgerold.
pi_220546282
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Linkje ook ontvangen en hem ondanks de (voor mij) te lage rente maar doorgerold.
Goede nachtrust is ook wat waard 😉
Pecunia non olet
pi_220547020
FD artikel over Van der Valk, 'De Bogaartjes’ en 'The Mall of the Netherlands in Leidschendam'

Hoe Van der Valk zich verslikte in een pizzaketen en miljoenen verloor
pi_220547105
quote:
Om hier 'meerdere' studio's van te maken lijkt me best een verbouwing. Krijg uit de tekst van SIG het gevoel dat dit zo gepiept is... Verder wel een mooi project
pi_220547209
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 11:36 schreef fok321 het volgende:
FD artikel over Van der Valk, 'De Bogaartjes’ en 'The Mall of the Netherlands in Leidschendam'

Hoe Van der Valk zich verslikte in een pizzaketen en miljoenen verloor
Dat er een rechtszaak was om de Vapiano vestiging in the Mall of the Netherlands had ik eerder al gelezen.
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2025:23939
pi_220547941
Vandaag staat bij SIG de slottermijn ingepland van een Spaans project. Voor zover ik weet het eerste Spaanse project wat dient te worden afgelost. Als dit goed verloopt, geeft me dat vertrouwen naar de toekomst.
pi_220548819
En weer een Duitser waarschijnlijk in default, ditmaal AdCapital.

SPOILER
pi_220548918
Andere Duitser heden geherfinancierd op Collin, en met herfinanciering afgelost. Blij dat ik die centen terug heb (ben niet ingestapt in herfinanciering)

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:45 schreef ovdm het volgende:
Vorig jaar maart heb ik ingeschreven in een eerder projectje van Jonas Holtz, JH PV67, groot 1,3 mil. Na 12 maanden rentedepot is het moment nu daar en moet er afgelost gaan worden. Hopelijk volgt vlekkeloze aflossing, dat geeft de burger moed. En dat is nodig, als je kijkt naar de 10+ miljoen die Holtz op wil halen voor de JH EH serie. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')