SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze doen iig een pogingquote:Op zaterdag 14 maart 2026 03:03 schreef Parafernalia het volgende:
Erg interessante discussie, ExTec en AchJa
Zie je bent zelf ook niet zeker.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:58 schreef oheng het volgende:
[..]
Iran levert waarschijnlijk (?) geen drone onderdelen meer aan rusland. Raket onderdelen kan rusland uiteraard zelf produceren, al dan niet mbv China.
Sinds eind 2025 levert Iran niet zo veel meer.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 05:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
Zie je bent zelf ook niet zeker.
Wel of niet het is zeker weten een gemis voor Rusland, ik heb geen idee hoeveel iran levert aan Rusland.
Wat ik wel weet is dat Iran heeft geleverd aan Rusland valt dit weg is dat behoorlijk KUT voor Rusland!
quote:An F-35 made history on March 4, 2026, by shooting down a Russian-made aircraft over Tehran—the first confirmed air-to-air kill by the stealth fighter. Leaked documents show how the downed Yak-130 reached Iran.
Russia has spent years quietly strengthening Iran’s combat aviation. Leaked documents obtained by our editorial team show that Iran received at least eight training aircraft from Russia. The Yak-130 aircraft were purchased under state contracts, and their implementation will continue at least through the end of 2026. At the same time, Russia is also already building dozens of modern Su-35 fighter jets for the Iranian Air Force.
Volgens mij doet Rusland al het meeste zelf. Denk niet dat ze zo afhankelijk zijn van Iran, eerder andersom.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 05:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
Zie je bent zelf ook niet zeker.
Wel of niet het is zeker weten een gemis voor Rusland, ik heb geen idee hoeveel iran levert aan Rusland.
Wat ik wel weet is dat Iran heeft geleverd aan Rusland valt dit weg is dat behoorlijk KUT voor Rusland!
Kolderiekquote:Rusland spant strafzaak aan tegen Nederland wegens 'diefstal' van Krimgoud
Rusland is in eigen land een strafzaak begonnen tegen Nederland, Oekraïne en het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Volgens het Russische Onderzoekscomité, het hoogste onderzoeksorgaan van Rusland, hebben zij een gouden kunstcollectie gestolen die afkomstig is uit de Krim, het Oekraïense schiereiland dat is geannexeerd door Rusland.
De collectie was in 2014 door de Oekraïense autoriteiten uitgeleend aan het Allard Pierson Museum, voor een expositie. Het zogeheten Scythische goud kwam van vier musea op de Krim en zouden enkele maanden tentoongesteld worden in het museum.
Terwijl de expositie in Amsterdam werd gehouden, werd het Oekraïense schiereiland ingelijfd door Rusland. De tentoonstelling kwam tot een eind en al snel ontstond de vraag: naar wie moet de collectie terug? Zowel Rusland als Oekraïne eiste de kunstcollectie op.
Het Allard Pierson besloot het oordeel van de rechter af te wachten en de kunstschatten zolang in Nederland te houden.
Na een lang juridisch proces oordeelde de rechtbank in Amsterdam in 2016 dat de kunstschatten uit de Krim van Oekraïne waren. Op grond van een Unesco-verdrag moesten de voorwerpen terug naar de staat die ze in bruikleen gaf en dat was Oekraïne, oordeelde de rechter. Het leidde tot grote onvrede bij de Russen, die spraken van een "politiek gemotiveerde uitspraak".
Rusland en de Krimmusea gingen in hoger beroep, maar ook bij het gerechtshof kregen ze geen gelijk. De Krimmusea vroegen vervolgens de Hoge Raad om de uitspraak van het gerechtshof te vernietigen, maar de beslissing bleef definitief. De schatten moesten terug naar Oekraïne. Eind 2023 kwam de collectie terug in de Oekraïense hoofdstad Kyiv.
Hoewel de intensiteit van directe wapenleveringen van Iran naar Rusland enigszins is afgenomen door de Russische eigen productie, blijft de militaire en technologische samenwerking tussen beide landen zeer nauw en strategisch van aard.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens mij doet Rusland al het meeste zelf. Denk niet dat ze zo afhankelijk zijn van Iran, eerder andersom.
Klopt, maar goed die vliegtuigen zijn al kapoet!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sinds eind 2025 levert Iran niet zo veel meer.
In het begin wel ja maar het zal nu geen verschil op het slagveld meer maken.
Rusland levert trouwens ook aan Iran.
https://united24media.com(...)-expected-next-16777
[..]
Ik denk dat Rusland eerder andere dingen van Iran krijgt, want die technologie hebben ze zelf wel.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
Hoewel de intensiteit van directe wapenleveringen van Iran naar Rusland enigszins is afgenomen door de Russische eigen productie, blijft de militaire en technologische samenwerking tussen beide landen zeer nauw en strategisch van aard.
aldus meerdere bronnen ik denk dat er nog steeds leveringen plaatsvinden.
of plaats vonden, misschien niet zoveel als eerst maar het wegvallen van Iran is straks wel een klap in het gezicht van Rusland
hoe het went of keert Rusland raakt weer een bondgenoot kwijt!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland eerder andere dingen van Iran krijgt, want die technologie hebben ze zelf wel.
Bondgenoot zou ik het niet willen noemen, eerder belangen. Zoals Kissinger het ook zag.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:57 schreef theguyver het volgende:
[..]
hoe het went of keert Rusland raakt weer een bondgenoot kwijt!
Het probleem is dat Zowel Rusland als Iran geen exacte data vrijgeven hoeveel ze elkaar helpen.
Zowel Rusland als Iran hebben momenteel zelfs al voor de oorlog financiele problemen, en dat van rusland word erger en erger als de oorlog voor duurt!
Ik wel, maar maakt ook niet uit.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bondgenoot zou ik het niet willen noemen, eerder belangen. Zoals Kissinger het ook zag.
Ik las overigens soortgelijk verhaal van TSMC die bezig was met in de VS plants opzetten.quote:
Schitterend dat zijn gevoel voor humor wel overeind blijftquote:
Zijn favoriete zoon is natuurlijk Markquote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Schitterend dat zijn gevoel voor humor wel overeind blijft
Die posters zijn in het Hongaars, maar de strekking is vrij simpel als je ze vertaalt.quote:
Voor meer duiding deze posters stammen uit begin 2024 tijdens de regeringscampagne van de partij van Victor Orban.quote:
Kan je ook Fins lezen of lijkt dat toch niet zo op elkaar?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Die posters zijn in het Hongaars, maar de strekking is vrij simpel als je ze vertaalt.
De huidige olie en gastarieven helpen Rusland precies een deel van de economische malaise te bovenkomen. De extra inkomsten door het sluiten van de straat van Hormuz zijn al minimum ~6 miljard en lopen snel op.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:57 schreef theguyver het volgende:
[..]
hoe het went of keert Rusland raakt weer een bondgenoot kwijt!
Het probleem is dat Zowel Rusland als Iran geen exacte data vrijgeven hoeveel ze elkaar helpen.
Zowel Rusland als Iran hebben momenteel zelfs al voor de oorlog financiele problemen, en dat van rusland word erger en erger als de oorlog voor duurt!
Het komt van de zelfde tak, maar de afsplitsing was ongeveer 4000 jaar geleden. Grammaticaal zijn er wel degelijk overeenkomsten maar het is ongeveer even verstaanbaar als Oekraïns voor de een Nederlandssprekende.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan je ook Fins lezen of lijkt dat toch niet zo op elkaar?
@RotatoR had hem ook als gepost: RotatoR in NWS / Oorlog in Oekraïne #1276 Waar dagelijks Russische AD wordt geslooptquote:
6 miljard is relatief gezien weinig tov het bbp van rusland. Vraag is ook of de prijzen structureel hoog blijven.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 15:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De huidige olie en gastarieven helpen Rusland precies een deel van de economische malaise te bovenkomen. De extra inkomsten door het sluiten van de straat van Hormuz zijn al minimum ~6 miljard en lopen snel op.
Weinig contect erbij.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:24 schreef Perrin het volgende:
We hebben het te druk met andere belangrijke zaken. Weten ze daar niet dat Jan Smit gaat scheiden?
[ x ]
Shahedquote:Op zaterdag 14 maart 2026 20:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weinig contect erbij.
Sick als dit intentioneel is gebeurd
Fout.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 20:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Shahed
Jansmit.
Ik zie een verband.
VRTquote:Premier De Wever pleit voor onderhandelingen met Rusland: "Europese leiders geven me gelijk, maar niemand durft het luidop te zeggen"
Volgens eerste minister Bart De Wever (N-VA) moet de Europese Unie onderhandelen met Poetin over een einde van de Oekraïneoorlog, en de banden met Rusland normaliseren. Dat zegt hij in de Waalse krant L'Echo. Volgens De Wever zal Europa er niet in slagen om Rusland op de knieën te krijgen, noch militair, noch met economische sancties. "Hoeveel zin heeft het om door te gaan met de oorlog als er geen duidelijke overwinning in zit?"
De Wever is vanochtend aan heel wat Waalse ontbijttafels verschenen. Hij prijkt op de voorpagina van zowat alle Waalse kranten. De premier voert een mediaoffensief ter promotie van zijn nieuwe boek 'Over welvaart'. In een resem interviews geeft hij onder andere zijn visie op de besparingen van de federale regering, maar ook op de oorlog tussen Oekraïne en Rusland.
Over die oorlog is De Wever duidelijk. "Hoeveel zin heeft het om door te gaan met de oorlog als er geen duidelijke overwinning in zit?", vraagt hij. Het antwoord zit al in de vraag vervat.
"De officiële leer is dat we doorgaan tot Rusland op de knieën zit. Maar dat is alleen realistisch als je de volle steun hebt van de Verenigde Staten, en die zijn helemaal niet voor Oekraïne. Soms denk ik dat ze dichter staan bij Poetin dan bij Zelensky (de Oekraïense president, red.)."
"We zijn niet in staat om Poetin te bedreigen door wapens naar Oekraïne te sturen. En we kunnen hem ook niet economisch verstikken zonder hulp van de VS."
Eergisteren nog versoepelden de Amerikanen de sancties tegen Rusland. Landen mogen nu toch opnieuw Russische olie kopen, op voorwaarde dat die olie zich nu al op tankers bevindt. Zo hoopt de VS de stijging van de olieprijzen, door de Iran-oorlog, te bedwingen.
"Er blijft dus maar één manier over: een deal maken", besluit De Wever.
Grens zoals tussen Noord- en Zuid-Korea
Zolang de EU echter vasthoudt aan de lijn dat er niet onderhandeld kan worden met Rusland, krijgt Europa ook geen stoel aan de onderhandelingstafel naast de Russen, de Oekraïners en de Amerikanen. "En ik kan nu al zeggen dat het dan een slecht akkoord zal worden voor ons."
Nu al verliest Europa op alle vlakken, waarschuwt De Wever, terwijl de VS en China voordeel halen uit de situatie. De VS kunnen wapens verkopen die naar het Oekraïense leger versluisd worden. En die andere grootmacht, China, krijgt goedkopere olie en gas van de Russen nu het Westen die brandstoffen niet meer koopt.
Daarom moet de EU de banden met Rusland normaliseren, vindt de premier. "Zo krijgen we opnieuw toegang tot goedkope energie. Dat is gezond verstand."
Hoe zo'n bestand zich dan moet vertalen op het terrein? Als een harde, bewapende grens zoals tussen Zuid- en Noord-Korea, denkt De Wever. "We moeten niet naïef zijn over Poetin. Die fout mogen we nooit meer opnieuw maken."
Europa mag Oekraïne ook niet laten vallen: dat moet een soeverein land blijven en "opgenomen worden in de Europese familie", vindt De Wever. "Daar valt niet over te onderhandelen." Al voegt hij er meteen aan toe dat Poetin momenteel nergens toe gedwongen kan worden, omdat hij ziet dat het Westen niet verenigd is.
Nog volgens De Wever geven de Europese leiders hem onder 4 ogen gelijk, maar durven ze dat niet luidop te zeggen.
"Je geeft de indruk dat je de Oekraïners verraadt, maar het is een ongemakkelijke waarheid. Toch beschuldigt men je er onmiddellijk van dat je in de zak zit van Poetin. En niemand wil in dat hokje gestopt worden."
Misschien willen de heren in het Kremlin er ook wel een stukje Polen, Finland of Baltische staten bij?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:23 schreef AchJa het volgende:
De Belgen willen de handdoek in de ring gooien...
[..]
VRT
Heb je er zelf nog een mening over of nie?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
VRT
En waar gaan wij over onderhandelen dan?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
VRT
Sowieso is de Wever een van de betere eu politici. Maar ongelooflijk wat goed dat hij zich uitspreekt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
VRT
Dat kan hij nu wel doen omdat die Yanks met die waanzin in het MO bezig zijn en helaas minder steun geven.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sowieso is de Wever een van de betere eu politici. Maar ongelooflijk wat goed dat hij zich uitspreekt.
Dat is alleen omdat hij jouw liederen meezingt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sowieso is de Wever een van de betere eu politici. Maar ongelooflijk wat goed dat hij zich uitspreekt.
Ook voor die onbezonnen inval van Iran stond het er niet al te florissant voor.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat kan hij nu wel doen omdat die Yanks met die waanzin in het MO bezig zijn en helaas minder steun geven.
Voor rus?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook voor die onbezonnen inval van Iran stond het er niet al te florissant voor.
Durf ik niet te zeggen. Wat je wel kunt zeggen als dat vermogen, want dat grapje in het MO mag wat kosten had Oekraine meer kans. Maar ja Trump heft bepaalde sancties op olie op etc. Dan word het Oekraine niet makkelijk gemaakt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook voor die onbezonnen inval van Iran stond het er niet al te florissant voor.
Dat die kerel beter zijn mond kan houden.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:44 schreef ExTec het volgende:
Heb je er zelf nog een mening over of nie?
Geen zorg, de VS contribueerde al tijden niet meer aan oekraine.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Durf ik niet te zeggen. Wat je wel kunt zeggen als dat vermogen, want dat grapje in het MO mag wat kosten had Oekraine meer kans. Maar ja Trump heft bepaalde sancties op olie op etc. Dan word het Oekraine niet makkelijk gemaakt.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat die kerel beter zijn mond kan houden.
We?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:24 schreef phpmystyle het volgende:
Jammer dat we nu pas tot die conclusie komen.
Inderdaad we? Jij bent de enige die de handdoek al in de ring had gegooid voordat er uberhaupt 1 Russische boot in UKR gezet was....muh muh sterke leider moet zn volk verdedigen....Beter met de pootjes in de lucht gaan liggenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 22:24 schreef phpmystyle het volgende:
Jammer dat we nu pas tot die conclusie komen.
Wat is laf? Hij steekt wel zijn nek uit met een toch nog steeds controversiële mening.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:06 schreef RotatoR het volgende:
De Wever is een lafaard. Ik had hem hoger ingeschat.
Niet van de Russische shadow-fleet dan? Het is algemeen bekend dat er een groot aantal griekse schepen zich laten uitlenen aan de russen (Geen idee of het dit geval zo is)quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is een ship wat onder Griekse vlag vaart.
https://www.reuters.com/w(...)terminal-2026-03-14/quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Niet van de Russische shadow-fleet dan? Het is algemeen bekend dat er een groot aantal griekse schepen zich laten uitlenen aan de russen (Geen idee of het dit geval zo is)
De Wever zegt hetzelfde als Orban en Fico, hij wil zijn eigen belang voorop stellen en weer aan de Russische gastiet. Prima, fair enough.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:06 schreef RotatoR het volgende:
De Wever is een lafaard. Ik had hem hoger ingeschat.
Waarschijnlijk intel voor de Russen opgeleverd dat Trump een ondoordachte aanval op Iran zou uitvoerenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:41 schreef Spablauw214 het volgende:
Een vraag voor de voorstanders van “praten met Rusland”. Wat hebben alle inspanningen van Witkoff en Kushner eigenlijk opgeleverd, tot op heden? Welke concessies heeft Rusland inmiddels voorgesteld?
Heb je nou nog steeds niet in de gaten dat er niet valt te onderhandelen?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is laf? Hij steekt wel zijn nek uit met een toch nog steeds controversiële mening.
Het vanachter je laptopje pleiten voor het blijven opofferen van Oekraïners is ook niet een toonbeeld van moed
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het vanachter je laptopje pleiten voor het blijven opofferen van Oekraïners is ook niet een toonbeeld van moed
Hij en putinquote:
Houd eens op met doen alsof Oekrainers trekpoppen zijn die geen eigen wil hebben.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is laf? Hij steekt wel zijn nek uit met een toch nog steeds controversiële mening.
Los daarvan, waarom zouden we ons opnieuw afhankelijk maken van Rusland? Welk belang hebben wij bij normalisatie van de verhouding. Er valt niets te normaliseren zo lang dit regime er zit.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Houd eens op met doen alsof Oekrainers trekpoppen zijn die geen eigen wil hebben.
Geen reet. Maar wij zitten ook niet aan tafel he?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:41 schreef Spablauw214 het volgende:
Een vraag voor de voorstanders van “praten met Rusland”. Wat hebben alle inspanningen van Witkoff en Kushner eigenlijk opgeleverd, tot op heden? Welke concessies heeft Rusland inmiddels voorgesteld?
De vijand in de kaart spelen en het bondgenootschap ondermijnen is in mijn boek de definitie van lafheid, net als vanachter je laptopje pleiten voor capitulatie. Als hij echt zijn nek had durven uitsteken dan had hij de russische tegoeden wel vrijgegeven. Maar ook daar is hij te laf voor. Dit is gewoon weer dat eeuwige appeasement uit angst voor escalatie.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is al 100x gepolst bij de Russen voor een staakthetvuren / beindiging van de invasie...Elk compromis betrof een totale overgave van Oekraine...Dus ja onderhandelen met Poetin is vrijwel onmogelijk gebleken, tenzij hij water bij de wijn zou gooienquote:Op zondag 15 maart 2026 00:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen reet. Maar wij zitten ook niet aan tafel he?
Of de Russen consessies willen doen weet ik niet, dat zou via de diplomatieke weg gepolst moeten worden. Stel dat de Russen wel degelijk bereid zijn om in gesprek te gaan en via ruilverkaveling op de kaart tot een equilibrium willen komen qua strategische posities waardoor een hernieuwde aanval niet waarschijnlijk meer is en in elk geval duur wordt voor de Russen dan hebben we wen begin.
De Russen forceren ook geen breaktrough meer, dus het wordt echt een remise.
Kan, weet ik oprecht niet. Maar ik vertrouw de EU ook niet dat zij echt uit is op vrede. En niemand heeft iets aan een staakt het vuren. Moeten langdurige overeenkomsten gesloten worden.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:32 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Er is al 100x gepolst bij de Russen voor een staakthetvuren / beindiging van de invasie...Elk compromis betrof een totale overgave van Oekraine...Dus ja onderhandelen met Poetin is vrijwel onmogelijk gebleken, tenzij hij water bij de wijn zou gooien
De EU is geen partij in deze.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan, weet ik oprecht niet. Maar ik vertrouw de EU ook niet dat zij echt uit is op vrede. En niemand heeft iets aan een staakt het vuren. Moeten langdurige overeenkomsten gesloten worden.
Niet vertrouwen dat de EU uit is op vrede en melden dat niemand iets heeft aan een "staakt het vuren" neig je eenzijdig te zeggen dat de EU moet capituleren? Of waarom beschrijf je een deel van het front dat "iets" moet doen, terwijl je de andere kant van het conflict negeert?quote:Op zondag 15 maart 2026 00:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan, weet ik oprecht niet. Maar ik vertrouw de EU ook niet dat zij echt uit is op vrede. En niemand heeft iets aan een staakt het vuren. Moeten langdurige overeenkomsten gesloten worden.
Jij verwart de bureaucratische EU met het oorlogszuchtige rusland.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:35 schreef phpmystyle het volgende:
Maar ik vertrouw de EU ook niet dat zij echt uit is op vrede.
Deze onzin weer.quote:During his interview Saturday with NBC News about the Iran War, President Trump suddenly attacked Ukrainian President Volodymyr Zelensky, who has sent counter drone systems and experts to the Middle East to assist combating the threat of Iranian one-way attack drones, saying “I’m surprised that Zelensky doesn’t want to make a deal. Tell Zelensky to make a deal because Putin’s willing to make a deal.” Trump added that Zelensky was “far more difficult to make a deal with” than Russian President Vladimir Putin over efforts to end the Russian invasion of Ukraine.
https://x.com/sentdefender/status/2032966668121489867
Dat zijn ze niet, daar zijn ze vanaf dag 1 duidelijk over.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen reet. Maar wij zitten ook niet aan tafel he?
Of de Russen consessies willen doen weet ik niet, dat zou via de diplomatieke weg gepolst moeten worden. Stel dat de Russen wel degelijk bereid zijn om in gesprek te gaan en via ruilverkaveling op de kaart tot een equilibrium willen komen qua strategische posities waardoor een hernieuwde aanval niet waarschijnlijk meer is en in elk geval duur wordt voor de Russen dan hebben we wen begin.
De Russen forceren ook geen breaktrough meer, dus het wordt echt een remise. Kost hen ook veel geld en mensenlevens, en hún demografische is ook niet al te rooskleurig.
Geen kwaad woord over zijn mattie Poetin. Zelensky krijgt er continu van langs.quote:
Daarom moet de EU de banden met Rusland normaliseren, vindt de premier. "Zo krijgen we opnieuw toegang tot goedkope energie. Dat is gezond verstand."quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
VRT
Bart had iets teveel speciallekes achter z'n kiezen toen 'ie dat interview gaf.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daarom moet de EU de banden met Rusland normaliseren, vindt de premier. "Zo krijgen we opnieuw toegang tot goedkope energie. Dat is gezond verstand."
Hoe zo'n bestand zich dan moet vertalen op het terrein? Als een harde, bewapende grens zoals tussen Zuid- en Noord-Korea, denkt De Wever. "We moeten niet naïef zijn over Poetin. Die fout mogen we nooit meer opnieuw maken."
In de eerste paragraaf de fout maken die je in de tweede zegt te moeten voorkomen.
Wat is dit voor onsamenhangd betoog?
Ja maar wacht. Als we gewoon een Europese belasting gaan betalen, dan kunnen ze het wel regelen hoor. Zonder Europa kunnen we niets. Stellen we niets voor!!quote:Op zondag 15 maart 2026 08:44 schreef Candymannetje het volgende:
Nou wat je ook van de mening van Bart mag vinden.
De incompetentie van de EU vind ik echt schrikbarend en alarmerend.
Ze laten zich zonder enige moeite in een hoek manoeuvreren door andere landen.
Kerncentrales afbreken, gasputten dicht maken, sancties tegen Rusland en het dan raar vinden dat je problemen krijgt.
Maar maak je vooral druk om genderneutrale wc's en laat nog meer leden van de 5e colonne binnen.
Gaat vast goed komen.
We kennen allemaal de uitdrukking 'daar ga je geen oorlog mee winnen' dat is 100% van toepassing op de EU.
Wat voor problemen?quote:Op zondag 15 maart 2026 08:44 schreef Candymannetje het volgende:
Kerncentrales afbreken, gasputten dicht maken, sancties tegen Rusland en het dan raar vinden dat je problemen krijgt.
De EU is niet in oorlog.quote:Maar maak je vooral druk om genderneutrale wc's en laat nog meer leden van de 5e colonne binnen.
Gaat vast goed komen.
We kennen allemaal de uitdrukking 'daar ga je geen oorlog mee winnen' dat is 100% van toepassing op de EU.
Problemen met energievoorziening.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat voor problemen?
[..]
De EU is niet in oorlog.
De VS en Rusland wel. En die lopen daar beide in vast...
Dan hadden ze Groningse gasputten maar niet moeten volstorten. Russisch olie en gas gaat er nooit meer komen. Het is regelrechte zelfmoord om de Russische oorlogskas te spekken.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Problemen met energievoorziening.
Heb ik gezegd dat de EU in oorlog is?
Reden te meer om vol in te zetten op renewable energy.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Problemen met energievoorziening.
Jij roept: 'daar ga je geen oorlog mee winnen '.quote:Heb ik gezegd dat de EU in oorlog is?
Die Russische tegoeden daar had hij wel een punt. Dat mag je alle lidstaten kwalijk nemen die weigerde op papier te zetten om de eventuele schade te verdelen. Dat zou betekenen dat Belgie er alleen voor zou staan.quote:Op zondag 15 maart 2026 00:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De vijand in de kaart spelen en het bondgenootschap ondermijnen is in mijn boek de definitie van lafheid, net als vanachter je laptopje pleiten voor capitulatie. Als hij echt zijn nek had durven uitsteken dan had hij de russische tegoeden wel vrijgegeven. Maar ook daar is hij te laf voor. Dit is gewoon weer dat eeuwige appeasement uit angst voor escalatie.
Ok. Wat stel je voor?quote:Op zondag 15 maart 2026 08:44 schreef Candymannetje het volgende:
Maar maak je vooral druk om genderneutrale wc's en laat nog meer leden van de 5e colonne binnen.
Gaat vast goed komen.
De EU is niet letterlijk in oorlog nee. Als in: er is geen formele oorlogsverklaring. Maar er is wel degelijk een hybride oorlog gaande natuurlijk. Rusland steunt actief allerlei extreemrechtse partijen, pleegt sabotage en probeert verkiezingen te manipuleren.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat voor problemen?
[..]
De EU is niet in oorlog.
De VS en Rusland wel. En die lopen daar beide in vast...
Er speelt wel meer. Heb een econoom eens horen uitleggen dat meespeelt dat je de euro betrouwbaar wil houden. Als mensen de dollar zat zijn wil je een betrouwbare euro kunnen aanbieden, als de eu nu laat blijken dat je je geld kwijt kan raken zodra je stoute dingen doet haken velen waarschijnlijk af.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die Russische tegoeden daar had hij wel een punt. Dat mag je alle lidstaten kwalijk nemen die weigerde op papier te zetten om de eventuele schade te verdelen. Dat zou betekenen dat Belgie er alleen voor zou staan.
Dat gezegd hebben mbt die Russische tegoeden was de hele EU laf. De onzin die hij nu uitkramt is van een andere orde.
Dat speelde ook mee. En de kans zou zeer groot zijn dat je een proces verliest en zou Belgie er alleen voorstaan. Mjjn god Frankrijk heeft ook Russische tegoeden maar houden daar hun bek over.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Er speelt wel meer. Heb een econoom eens horen uitleggen dat meespeelt dat je de euro betrouwbaar wil houden. Als mensen de dollar zat zijn wil je een betrouwbare euro kunnen aanbieden, als de eu nu laat blijken dat je je geld kwijt kan raken zodra je stoute dingen doet haken velen waarschijnlijk af.
Je moet als EU ook gewoon zonder die tegoeden kunnen. Helaas zitten we met een orban.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat speelde ook mee. En de kans zou zeer groot zijn dat je een proces verliest en zou Belgie er alleen voorstaan. Mjjn god Frankrijk heeft ook Russische tegoeden maar houden daar hun bek over.
Je moet als Europa maar eens stoppen met dat immer hopeloze wensdenken. Voorkomt het meeste gezeik. Vooral als je niets bereid bent concreet aan te pakken.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Je moet als EU ook gewoon zonder die tegoeden kunnen. Helaas zitten we met een orban.
Ook voor jou de vraag: wat stel je voor?quote:Op zondag 15 maart 2026 10:08 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Je moet als Europa maar eens stoppen met dat immer hopeloze wensdenken. Voorkomt het meeste gezeik. Vooral als je niets bereid bent concreet aan te pakken.
Daarom moet die heks ook weg.
Och niks joh. Gewoon lekker mee doorgaan. Des te sneller is het kapot. Kunnen we eindelijk de verantwoordelijken terechtstellen.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ook voor jou de vraag: wat stel je voor?
Goede strategie manquote:Op zondag 15 maart 2026 10:27 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Och niks joh. Gewoon lekker mee doorgaan. Des te sneller is het kapot. Kunnen we eindelijk de verantwoordelijken terechtstellen.
Wie zijn volgens jou gekwalificeerde mensen en hoe definieer je “verstand”?quote:Op zondag 15 maart 2026 10:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Gekwalificeerrde mensen met verstand op de juiste posities.
Misschien mensen met ervaring en diploma's?quote:Op zondag 15 maart 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wie zijn volgens jou gekwalificeerde mensen en hoe definieer je “verstand”?
Gaat toch niet gebeuren, ze komen overal mee weg.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:27 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Och niks joh. Gewoon lekker mee doorgaan. Des te sneller is het kapot. Kunnen we eindelijk de verantwoordelijken terechtstellen.
Wie zijn dat? Noem eens namen.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Misschien mensen met ervaring en diploma's?
Of is dat te veel gevraagd?
Dat komt omdat het gepeupel nog niet arm en boos genoeg is. Denk dat we na de zomervakantie al goed de juiste richting inslaan, wat dat betreft.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Gaat toch niet gebeuren, ze komen overal mee weg.
Wat is dat nou voor onzin.quote:
Je weet dat de EU het moet rooien met het mandaat dat de individuele lidstaten hebben afgegeven? “De EU” is niet een soort levend wezen dat rationele beslissingen neemt hè. Alles wat er wordt besloten, moet unaniem worden gefiatteerd door 27 landen met uiteenlopende belangen. Dat is de afspraak die is gemaakt. Dat dat de slagkracht negatief beïnvloedt is allang bekend, maar voor uit schrappen van het unanimiteitsvereiste is geen meerderheid. Dus ja, wat wil je dan?quote:
Dus ze hebben een mandaat, maar kennelijk toch niet. Ofzo. En het is de schuld van Orban.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je weet dat de EU het moet rooien met het mandaat dat de individuele lidstaten hebben afgegeven? “De EU” is niet een soort levend wezen dat rationele beslissingen neemt hè. Alles wat er wordt besloten, moet unaniem worden gefiatteerd door 27 landen met uiteenlopende belangen. Dat is de afspraak die is gemaakt. Dat dat de slagkracht negatief beïnvloedt is allang bekend, maar voor uit schrappen van het unanimiteitsvereiste is geen meerderheid. Dus ja, wat wil je dan?
En dan heb ik het nog niet eens over de landen - nota bene netto-ontvangers - die al jaren alles traineren, verzieken en saboteren.
quote:US delays arms deliveries to Ukraine via Middle East, peace talks 'failed' - FT
Washington has told EU countries that deliveries of US arms may be delayed as priority is now being given to customers in the Middle East. The delays could affect both air defence systems and other important weapons.
According to sources, the US and Israeli war against Iran has diverted Washington's attention from Ukraine, putting talks on ending the war in jeopardy:
"The Middle East has seriously diverted political attention from Ukraine. This is a disaster for us and for Ukraine," said one EU diplomat.
At the same time, as the FT notes, the Kremlin is not showing any willingness to compromise, and the US is showing no desire to increase pressure on Moscow:
"I don't think the Russians want to negotiate again anytime soon. Because there's nothing to talk about," said one of the participants in the informal talks.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2033108337718346204
Goed verhaal behalve dat dit allemaal besluiten zijn van de individuele lidstaten en de EU er niets over te zeggen heeft.quote:Op zondag 15 maart 2026 08:44 schreef Candymannetje het volgende:
Gaat vast goed komen.
Maar dat is gewoon business as usual, van alle tijden en wordt zelfs door de VS gedaan in Europa.quote:Op zondag 15 maart 2026 09:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De EU is niet letterlijk in oorlog nee. Als in: er is geen formele oorlogsverklaring. Maar er is wel degelijk een hybride oorlog gaande natuurlijk. Rusland steunt actief allerlei extreemrechtse partijen, pleegt sabotage en probeert verkiezingen te manipuleren.
Wat je hiervoor schreef staat volledig los van de oorlog in Oekraïne.quote:Het is wel degelijk in ons belang dat Rusland hier niet als winnaar uit komt. En we zouden ook als zodanig moeten handelen. Dus zorg ervoor dat Oekraïne daadwerkelijk kan winnen, in plaats van ze krap aan te laten overleven. In plaats van dit halfslachtige gedoe.
Bovenstaande geeft geen verplichting jegens Oekraïne.quote:Ik weet dat jij van mening bent dat de EU geen enkele verplichting jegens UA heeft, maar ik kijk daar iets anders naar.
Je bedoelt hier de Hongaarse premier.quote:Op zondag 15 maart 2026 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je weet dat de EU het moet rooien met het mandaat dat de individuele lidstaten hebben afgegeven? “De EU” is niet een soort levend wezen dat rationele beslissingen neemt hè. Alles wat er wordt besloten, moet unaniem worden gefiatteerd door 27 landen met uiteenlopende belangen. Dat is de afspraak die is gemaakt. Dat dat de slagkracht negatief beïnvloedt is allang bekend, maar voor uit schrappen van het unanimiteitsvereiste is geen meerderheid. Dus ja, wat wil je dan?
En dan heb ik het nog niet eens over de landen - nota bene netto-ontvangers - die al jaren alles traineren, verzieken en saboteren.
Ik snap niet dat er in de VS niet meer gezeik is over het feit dat er nu Amerikaanse doden vallen dankzij Russische hulp, maar hun president gewoon bro's blijft spelen met Sauron himself.quote:
Akkoord. Uiteindelijk is het gewoon een belangenafweging. En Rusland dat hier als winnaar uit komt, is slecht voor de veiligheid op ons continent. Bovendien geeft het een signaal af dat het acceptabel is om internationaal erkende grenzen met geweld te verschuiven. Dat schept een gevaarlijk precedent. De EU is ook een waardengemeenschap. UA geeft aan graag lid van de club te willen worden. Ik vind het passend dat wij dat faciliteren. Dat doen we ook bij andere kandidaat-lidstaten.quote:Op zondag 15 maart 2026 11:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is gewoon business as usual, van alle tijden en wordt zelfs door de VS gedaan in Europa.
[..]
Wat je hiervoor schreef staat volledig los van de oorlog in Oekraïne.
De politiek probeert beide aan elkaar te koppelen, om zo de bevolking achter de steun voor Oekraïne te krijgen.
Maar Rusland deed dit al voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak en zal daar ook mee doorgaan als Oekraïne er in slaagt de Russen uit hun land te trappen.
Wat nu de hybride oorlog wordt genoemd in een strijd tussen landen die zijn eigen aanpak vereist en nooit zal stoppen.
[..]
Bovenstaande geeft geen verplichting jegens Oekraïne.
Ik ben zelf voor de steun aan Oekraïne in de strijd tegen Rusland.
En dat mag best een tandje hoger.
Maar dat is niet omdat we dat verplicht zijn jegens Oekraïne.
Dat is gewoon een politieke motivatie.
Zo van: "We willen het niet, maar we moeten".
Orban is een corrupte pad en kan over een maandje gezellig bij Assad intrekken in het Moskouse appartementencomplex voor gevallen Ruslandvrienden.quote:Op zondag 15 maart 2026 11:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je bedoelt hier de Hongaarse premier.
Het is wel zo, als er in juli 1914 naar de toenmalige Hongaarse premier Tisza was geluisterd, dan er toen geen Eerste Wereldoorlog was ontstaan.
Het westen wordt momenteel geleid door halfgare gekken, die ons weer naar een nieuwe wereldoorlog willen leiden.
Netanyahu is de nieuwe Von Hötzendorf die alleen maar een groter conflict wil, en alles daarvoor aangrijpt.
En Trump kun je vergelijken met de naïeve keizer Wilhelm II, die totaal niet begrijpt wat een blanco cheque kan gaan uitrichten.
Die lidstaten bepalen toch het beleid van de EU?quote:Op zondag 15 maart 2026 11:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goed verhaal behalve dat dit allemaal besluiten zijn van de individuele lidstaten en de EU er niets over te zeggen heeft.
Je noemt besluiten op die niet door de EU zijn genomen.quote:Op zondag 15 maart 2026 12:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die lidstaten bepalen toch het beleid van de EU?
quote:Op zondag 15 maart 2026 11:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goed verhaal behalve dat dit allemaal besluiten zijn van de individuele lidstaten en de EU er niets over te zeggen heeft.
https://commission.europa(...)ropean-green-deal_enquote:Op zondag 15 maart 2026 12:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je noemt besluiten op die niet door de EU zijn genomen.
quote:The European Green Deal is transforming the EU into a modern, resource-efficient and competitive economy.
Launched by President von der Leyen in 2019
Wat lul je? De Oekraïners zelf verdedigen zich met hand en tand tegen de Russische bezetter.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een raamwerk van de EU om in 2025 energieneutraal te zijn.quote:Op zondag 15 maart 2026 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://commission.europa(...)ropean-green-deal_en
[..]
Heb ik dat wel beweerd dan?quote:Op zondag 15 maart 2026 12:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een raamwerk van de EU om in 2025 energieneutraal te zijn.
Daar staat bijvoorbeeld niet in dat Duitsland kerncentrales moet sluiten.
Recentelijk zijn er kerncentrales in de Eau geopend: zoals in Finland en Frankrijk .
En dit jaar 1 in Slovakije.
Verder lonkt Nederland naar nieuwe kerncentrales en zijn er EU-landen met concrete plannen.
Mooi dat je aangeeft het niet te snappen.quote:
Ja dat is de richting maar lidstaten moeten daar zelf invulling aan geven. Duitsland heeft dat uitermate dom gedaan door gewoon kerncentrales te sluiten te midden van een energie oorlog.quote:Op zondag 15 maart 2026 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://commission.europa(...)ropean-green-deal_en
[..]
Ja dat bedoel ik dus.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is de richting maar lidstaten moeten daar zelf invulling aan geven. Duitsland heeft dat uitermate dom gedaan door gewoon kerncentrales te sluiten te midden van een energie oorlog.
quote:
Terwijl het sluiten van kerncentrales een besluit is van de Duitse overheid.quote:De incompetentie van de EU vind ik echt schrikbarend en alarmerend.
Kerncentrales afbreken [...]
Lees de rest van de reacties maar dan snap je het misschien wel.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
Terwijl het sluiten van kerncentrales een besluit is van de Duitse overheid.
Andere landen sluiten hun kerncentrales niet en/of zijn bezig met nieuwe.
Maar dat is dus geen EU beleid maar Duits beleid.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik dus.
Het gehele beleid binnen de EU hangt van incompetentie aan elkaar.
Ow, maar het is duidelijk dat ze elkaar in een houdgreep hebben.quote:
Zucht.....ik bekritiseer het algehele beleid binnen de EU.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar dat is dus geen EU beleid maar Duits beleid.
Nee, dat verandert niet waarom je de EU aanspreekt op beslissingen van individuele landen.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Lees de rest van de reacties maar dan snap je het misschien wel.
Ja toch. De Europese Unie (en hun simps) verkloten het al een paar decennia, maar ik snap het niet.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mooi dat je aangeeft het niet te snappen.
Wie is er verantwoordelijk voor het beleid van de EU?quote:Op zondag 15 maart 2026 13:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat verandert niet waarom je de EU aanspreekt op beslissingen van individuele landen.
Eh, jij? Jij mag toch ook stemmen?quote:Op zondag 15 maart 2026 13:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wie is er verantwoordelijk voor het beleid van de EU?
Zou ook wat wezen, denk je ook niet.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt maar ik mag niet stemmen over individuele zaken.
Niks mis met referendums wat mij betreft.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zou ook wat wezen, denk je ook niet.
Ik vind dat je her en der wel goeie punten hebt, maar qua het "hoe dan wel" blijft het wat magertjes.
Dat laatste klopt. Erkenning is de eerste stap.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:28 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ja toch. De Europese Unie (en hun simps) verkloten het al een paar decennia, maar ik snap het niet.
🤣
De lidstatenquote:Op zondag 15 maart 2026 13:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hopeloos in jouw geval dus.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. Erkenning is de eerste stap.
Het gaat hier niet om beleid van de EU.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heel veel mis mee. Mensen die 60 uur/week met bepaalde materie bezig zijn, weten simpelweg meer dan mensen zoals jij en ik, die alle mentale bandbreedte nodig hebben om de kleuterschool genaamd "werk" te navigeren.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Niks mis met referendums wat mij betreft.
Dan zijn na 2 decennia de rechten van mensen aan de onderkant verdampt, als je een politiek hebt die alleen maar hoogopgeleidde vakmensen heeft.quote:Maar als we nou eens beginnen met ervaren en gediplomeerde mensen op de posities die passen bij hun diploma's en ervaringen zou dat toch al een stap in de goede richting zijn?
Je gaat toch ook geen automonteur mensen laten opereren.
Dan kan je net zo goed alle stemmingen schrappen.quote:Op zondag 15 maart 2026 13:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heel veel mis mee. Mensen die 60 uur/week met bepaalde materie bezig zijn, weten simpelweg meer dan mensen zoals jij en ik, die alle mentale bandbreedte nodig hebben om de kleuterschool genaamd "werk" te navigeren.
Bij dat referendum over toetreden oekraine stemde ik tegen, niet omdat ik wat tegen ze had, land zei me niks, maar louter omdat ik een middelvinger naar de politiek op wilde steken.
We hebben straks gemeenteraadsverkiezingen, en hoe vaak zie je niet dat als een partij het landelijk matig doen ze op gemeenteraad afgestraft worden. Dus gemeenteraadsverkiezingen gebruiken als make-shift referendum over de landelijke politiek? Terwijl gemeenteraad in de verste verte niet gaat over wat ze in den haag doen.
[..]
Dan zijn na 2 decennia de rechten van mensen aan de onderkant verdampt, als je een politiek hebt die alleen maar hoogopgeleidde vakmensen heeft.
Da's geen democratie. Kunnen laag opgeleidde mensen soms geen goede ideeen hebben?
Als het je niet bevalt dat (idd) een dienstwijgeraar mindef wordt -> niet op ze stemmen.
Touche, maar in mijn optiek is een loodgieter ook soort van "hoogopgeleid". De beste man weet immers 1000+1 dingen over materie waar ik geen idee van heb.quote:Op zondag 15 maart 2026 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed alle stemmingen schrappen.
Wie heeft het over hoogopgeleid gehad?
Ik niet.
Ja uiteraard ieder z'n vak.quote:Op zondag 15 maart 2026 14:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Touche, maar in mijn optiek is een loodgieter ook soort van "hoogopgeleid". De beste man weet immers 1000+1 dingen over materie waar ik geen idee van heb.
Eigenlijk zo krom als een hoepel dat we vaak alleen mensen die ergens een desk riden hoogopgeleid vinden.
Alexander uit 1945?quote:Op zondag 15 maart 2026 14:57 schreef michaelmoore het volgende:
De zoon is dood, russen huilen en putin heeft zijn diner
[ afbeelding ]
Jij bent degen die het niet snapt.quote:
Zolang je maar begrijpt dat het berg afwaarts is voor Brussel door mensen zoals jezelf.quote:Op zondag 15 maart 2026 15:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij bent degen die het niet snapt.
Financial Timesquote:Ukraine peace talks fizzle out as Trump’s focus shifts to Iran
US president no longer focused on pressuring Vladimir Putin, European officials say
The US-led peace process in Ukraine is fizzling out because Donald Trump is losing interest in the talks and his war against Iran is easing pressure on Russia, officials say.
The conflict in the Middle East has diverted Washington’s attention from a peace deal, according to four EU diplomats involved in talks with Ukraine. At the same time, the diplomats said, it was benefiting Russia through higher oil prices, a suspension of US sanctions and the rapid depletion of American munitions Kyiv needed.
The negotiations between Ukrainian and Russian officials, mediated by the US, were “really in the danger zone”, said a senior European official.
“A pause has indeed appeared in the talks. The Americans have other priorities, and that’s understandable,” said Kremlin spokesperson Dmitry Peskov.
The last three-way peace talks took place in Geneva on February 17-18. Another round due to take place on March 5 in Abu Dhabi was postponed because of the US-Israeli strikes on Iran, and a new date and venue have yet to be announced.
“The Middle East has severely reoriented political attention” away from Ukraine, one of the EU diplomats said. “For us, and for Ukraine, it’s a disaster.”
EU countries had been told that US arms shipments, particularly air defence, would be delayed as Washington prioritised Middle Eastern customers, the diplomats said, with major ramifications for Kyiv.
“It is definitely a problem because you have a competition for the same assets really, in the Middle East as well as in Ukraine,” Kaja Kallas, the EU’s chief diplomat, told the FT. “Clearly America’s attention right now is on the Middle East.”
Trump’s war with Iran has given Russia an unexpected lifeline by driving up global energy prices, helping the Kremlin recoup additional revenue of up to $150mn a day. The US relaxed sanctions on Thursday and its pressure on India not to buy Russian oil, prompting a significant number of tankers to head to the Indian Ocean.
Washington’s move “certainly does not help peace”, said Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy.
Russian President Vladimir Putin had so far largely refrained from criticising Trump over the war, likely in an effort to stop the US from swinging more firmly behind Ukraine, the people involved in back-channel talks said. The two presidents spoke on Monday, when Putin suggested ways Russia could mediate an end to the conflict in the Middle East.
But in the negotiations with Ukraine, the Kremlin has shown no willingness to compromise and has itself become frustrated with the process. “The talks are running out of steam. They need to breathe some new life into this format,” said one of the people involved in back-channel efforts to end the war.
EU leaders are sceptical that peace talks will succeed without further pressure on Moscow. But they see the process as a way of maintaining US engagement in Ukraine.
EU leaders have tried to keep Ukraine in the spotlight since the US-Israeli attack on Iran began two weeks ago. France’s Emmanuel Macron hosted Zelenskyy in Paris on Friday to counter what an Élysée official described as the “eclipse effect” of the Iran war.
German Chancellor Friedrich Merz visited the White House three days after the US and Israel began their attack on Iran. Merz came with maps and charts to make the case for increased pressure on Moscow.
But Trump was disinclined to discuss in detail and remains convinced that Russia is strong and Ukraine is weak, say people familiar with the discussion. There was also no sign of US willingness to dial up pressure on Putin.
Over the past week, US officials told European counterparts that there would be no further sanctions on Russia’s oil industry, two of the EU diplomats said.
“The administration has consistently avoided putting pressure on Moscow and has focused instead on offering incentives to the Kremlin,” said Andrew Weiss, vice-president for studies at the Carnegie Endowment for International Peace.
“Trump and his team have relied heavily on improvisation in their negotiations with the Kremlin.”
Under Trump, the US has sought to serve as a neutral interlocutor in the talks. US officials were eager to broker an end to the conflict but were largely indifferent as to the terms under which the war was brought to an end, people familiar with the talks said.
A White House official said that Trump remained “hopeful” that the talks would lead to an end of the war, and that US negotiators had made “tremendous progress” in recent months.
“I don’t think the Russians want to have talks anytime soon again,” said one of the people involved in back-channel talks. “Because there’s nothing to talk about.”
Russia has so far resisted entreaties from European countries to carve out a greater role in the talks — most recently last month when French national security adviser Emmanuel Bonne and adviser Bertrand Buchwalter visited Moscow for talks with Yuri Ushakov, Putin’s top foreign policy official.
The French officials made the case for Moscow to accept that Kyiv’s European allies should have a seat at the table, according to people familiar with the matter. “The Russian response from Ushakov was basically, ‘Sorry, actually, no we don’t, fuck you’,” a senior European diplomat said.
Peskov told the FT: “The Europeans don’t want to help the peace process. When the representative of France came, he didn’t bring any positive signals. And so there was indeed nothing positive for him to hear.”
“Unfortunately, the Europeans are spending all their efforts on convincing the Ukrainians to continue the war,” he said. “We are convinced the Europeans are making a mistake from the perspective of their own future.”
Russia was confident it was winning the war, Peskov said. “The dynamic on the front is positive for us. We are advancing and getting closer to achieving our goals, but as President Putin said, we are open to a diplomatic settlement.”
From Ukraine’s perspective, Russia was “not serious” about ending the war given its insistence on demands Kyiv could not accept, said a senior Ukrainian official. The official downplayed concerns that Washington’s focus on Iran would derail the talks with Russia, saying Kyiv would “wait and see” how the situation develops.
“Nothing has changed” in the talks with Russia, said Oleksandr Merezhko, an MP in Zelenskyy’s party. “The obstacles are still the same, Putin has no interest in achieving a result, he’s only interested in negotiations because it allows him to avoid sanctions from Trump.”
Je had op de Frontpage weer eens niet goed gekeken naar wat er onder het plaatje stond?quote:Op zondag 15 maart 2026 14:57 schreef michaelmoore het volgende:
De zoon is dood, russen huilen en putin heeft zijn diner
[ afbeelding ]
80 jaar is ook wel wat oud voor soldaten, zelfs voor rus.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je had op de Frontpage weer eens niet goed gekeken naar wat er onder het plaatje stond?
[ afbeelding ]
Welke mindef die we gehad hebben was precies een dienstweigeraar?quote:Op zondag 15 maart 2026 10:46 schreef Candymannetje het volgende:
Wat is dat nou voor onzin.
Er komt een functie beschikbaar en daar zoek je gekwalificeerde mensen voor.
Bijvoorbeeld in Nederland hebben we dienstweigeraars als minister van defensie gehad.
Zulke dingen mogen gewoon niet gebeuren.
Een minister van defensie is iemand met jarenlange ervaring en voldoende kennis defensie.
Hetzelfde geldt voor de zorg en alle andere posten.
En zo'n beleid zou in de hele EU moeten gelden.
Relus ter Beek als ik het goed heb.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:21 schreef AchJa het volgende:
Welke mindef die we gehad hebben was precies een dienstweigeraar?
Dat zei @Hyperdude ook al.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:17 schreef ExTec het volgende:
80 jaar is ook wel wat oud voor soldaten, zelfs voor rus.
Ter Beek en Middelkoop hebben ivm studie/omstandigheden uitstel gekregen wat uiteindelijk heeft geresulteerd in afstel voor zover ik weet. Maar dat noem ik niet direct dienstweigeraars. De echte weigeryuppen waren van een ander kaliber.quote:
Helder, dat wist ik nietquote:Op zondag 15 maart 2026 16:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ter Beek en Middelkoop hebben ivm studie/omstandigheden uitstel gekregen wat uiteindelijk heeft geresulteerd in afstel voor zover ik weet. Maar dat noem ik niet direct dienstweigeraars. De echte weigeryuppen waren van een ander kaliber.
Ter Beek was natuurlijk de MinDef die in 1993 met de prioriteitennota op de proppen kwam. Wat dat betreft is het niet zo vreemd dat je hem als een die hard pacifist ziet...quote:
Om eerlijk te zijn geen idee waar dat idee vandaan kwam.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ter Beek was natuurlijk de MinDef die in 1993 met de prioriteitennota op de proppen kwam. Wat dat betreft is het niet zo vreemd dat je hem als een die hard pacifist ziet...
Ja die was het ja.quote:Op zondag 15 maart 2026 16:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn geen idee waar dat idee vandaan kwam.
Kan me nog wel de verontwaardiging thuis herinneren, m'n pa die sinds z'n diensttijd natres'ser was.
Inb4 de EU, corruptie, invloed en von der leyenquote:
Zelfs de minister van Buitenlandse Zaken spreekt zich uit tegen De Wever's idiote brainfart.quote:Minister Prévot gaat in tegen premier De Wever: "Spreken over normalisering van relatie met Rusland is signaal van verzwakking"
Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Prévot (Les Engagés) gaat in tegen de uitspraken van premier Bart De Wever over Rusland. De Wever had gisteren gepleit voor een normalisering van de relaties met Rusland. Daar kan volgens Prévot geen sprake van zijn. "Zolang Rusland vasthoudt aan maximalistische eisen, is spreken over normalisering een signaal van verzwakking dat de Europese eenheid ondermijnt."
https://www.vrt.be/vrtnws(...)rt-op-uitspraken-va/
Die bovenste tweet vanuit het VK... En deze vanuit de VS:quote:
Wat het ook wordt, als de Hongaren nu bij meerderheid voor Orban en zijn beleid kiezen, dan is er voor Hongarije geen plaats meer in de EU. Alle subsidies en geldstromen stopzetten en stemrecht ontnemen.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die bovenste tweet vanuit het VK... En deze vanuit de VS:
[ x ]
Ik wacht eerst 12 april wel ff af.
Belgie heeft op militair vlak dan ook helemaal geen reet in de melk te brokkelen. Als er een europees NATO land bestaat wat zijn defensie heeft verwaarloosd na het vallen van de muur dan zijn het de Belgen wel. Het leger daar is in nog erbarmerlijkere staat dan dat het bij ons ooit geweest is.quote:
Dat is winst. Hongarije blijft Hongarije.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens is die Magyar net zo goed een opportunist, maar simpelweg minder destructief dan Orban.
Serieuze vraag: wat hebben ze eigenlijk wél op de rit in België? 7 regeringen, de publieke ruimte is een bende, Wallonië een achtergebleven gribuszooi waar nog voor decennia geld bij moet, wegennet kut, spoor is kut, de politiek is enorm verdeeld over zo ongeveer alles, half Brussel is een ghetto, dat defensie geen fluit voorstelt kan geen verrassing zijn.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Belgie heeft op militair vlak dan ook helemaal geen reet in de melk te brokkelen. Als er een europees NATO land bestaat wat zijn defensie heeft verwaarloosd na het vallen van de muur dan zijn het de Belgen wel. Het leger daar is in nog erbarmerlijkere staat dan dat het bij ons ooit geweest is.
[ x ]
Duitsland, Frankrijk, Engeland. Relatief onopgemerkt is een groot deel van West-Europa een politieke puinzooi.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Serieuze vraag: wat hebben ze eigenlijk wél op de rit in België? 7 regeringen, de publieke ruimte is een bende, Wallonië een achtergebleven gribuszooi waar nog voor decennia geld bij moet, wegennet kut, spoor is kut, de politiek is enorm verdeeld over zo ongeveer alles, half Brussel is een ghetto, dat defensie geen fluit voorstelt kan geen verrassing zijn.
Belgie had de Gepard. Het enige land met de PRTL (het beste systeem want Holland Signaal) waren wij.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 23:45 schreef bleiblei het volgende:
België, is dat niet dat land dat onmeunig moeilijk deed over Leopards en PRTLs die ze verkocht hadden aan een handelaar die ergens in een loods stonden? Die miljarden aan Russische tegoeden heeft en nog wat moeite had om de opbrengsten ervan richting Oekraïne te sturen? En het land dat F16s beloofde maar niet stuurde?
Ah ok.
Ja, het zwaarste geschut wat ze schenen te hebben is een bepaald type mitrailleur.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Belgie heeft op militair vlak dan ook helemaal geen reet in de melk te brokkelen. Als er een europees NATO land bestaat wat zijn defensie heeft verwaarloosd na het vallen van de muur dan zijn het de Belgen wel. Het leger daar is in nog erbarmerlijkere staat dan dat het bij ons ooit geweest is.
[ x ]
Vwb defensie hebben ze natuurlijk ook wel een bijzondere situatie, alles wat de Vlamen extra krijgen (of andersom) bv. een kazerne of eenheid moet gekopieerd worden naar het Waalse deel want anders is het niet eerllijk oid. Dat geldt ook met het opheffen van ehdn of sluiten van kazernes. Het gaat daar dus altijd dubbel zo hard. Dat heeft een Belgische militair mij ooit eens uitgelegd toen ik weer eens op de Pampa range oid zat. Kan ook Heverlee of Braschaat geweest zijn, ik weet het niet meer. Maar daar is het allemaal niet zo makkelijk als hier schijnt.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:31 schreef Spablauw214 het volgende:
Serieuze vraag: wat hebben ze eigenlijk wél op de rit in België? 7 regeringen, de publieke ruimte is een bende, Wallonië een achtergebleven gribuszooi waar nog voor decennia geld bij moet, wegennet kut, spoor is kut, de politiek is enorm verdeeld over zo ongeveer alles, half Brussel is een ghetto, dat defensie geen fluit voorstelt kan geen verrassing zijn.
Die wafelijzerpolitiek is toch al weet ik hoe lang afgeschaft? Of geldt dat voor defensie nog steeds?quote:Op zondag 15 maart 2026 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb defensie hebben ze natuurlijk ook wel een bijzondere situatie, alles wat de Vlamen extra krijgen (of andersom) bv. een kazerne of eenheid moet gekopieerd worden naar het Waalse deel want anders is het niet eerllijk oid. Dat geldt ook met het opheffen van ehdn of sluiten van kazernes. Het gaat daar dus altijd dubbel zo hard. Dat heeft een Belgische militair mij ooit eens uitgelegd toen ik weer eens op de Pampa range oid zat. Kan ook Heverlee of Braschaat geweest zijn, ik weet het niet meer. Maar daar is het allemaal niet zo makkelijk als hier schijnt.
Geen idee, dit was alweer een jaar of wat geleden natuurlijk. Ik hoop voor ze dat het nu anders is.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:41 schreef Spablauw214 het volgende:
Die wafelijzerpolitiek is toch al weet ik hoe lang afgeschaft? Of geldt dat voor defensie nog steeds?
Heeft zelfs de complete luchtverdediging wegbezuinigd op wat f16's na. Zelfs de stingers en mistrals waren wegbezuinigd.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ x ]
Hoe halen overheden dat in hun hoofd. Echt totaal onverantwoord.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft zelfs de complete luchtverdediging wegbezuinigd op wat f16's na. Zelfs de stingers en mistrals waren wegbezuinigd.
Dan heeft Nederland het nog goed gedaan met de patriat, nasams, fennek stingers etc.
Waar ik zei Von der Leyen bedoelde ik Timmerfrans. Stop de tijd.quote:Op zondag 15 maart 2026 17:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Inb4 de EU, corruptie, invloed en von der leyen
Het was bij ons ook een dubbeltje op zijn kant in 2011, het was of de zware cavalerie of de lua/lluchtverdediging... Bertholee (toenmalig C-LAS) besloot tot het wegbezuinigen van de tanks... Anders waren wij ook klaar geweest.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heeft zelfs de complete luchtverdediging wegbezuinigd op wat f16's na. Zelfs de stingers en mistrals waren wegbezuinigd.
Dan heeft Nederland het nog goed gedaan met de patriat, nasams, fennek stingers etc.
True, maar goed; als je ze dan terugleased hou je tenminste je traditie, cultuur en kennis op pijl. In belgenland mogen ze opnieuw gaan beginnen, mochten ze ooit besluiten weer iets te gaan doen met.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:07 schreef AchJa het volgende:
besloot tot het wegbezuinigen van de tanks... Anders waren wij ook klaar geweest.
Die constructie werd ook een jaar of vier later pas verzonnen nadat de Russen de Krim waren binnengewalst. Toen begon het besef een beetje in te dalen.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:13 schreef ExTec het volgende:
True, maar goed; als je ze dan terugleased hou je tenminste je traditie, cultuur en kennis op pijl. In belgenland mogen ze opnieuw gaan beginnen, mochten ze ooit besluiten weer iets te gaan doen met.
Ik vind dat dus zo frustererend dat onze overheden niet in staat zijn een of twee stapjes vooruit te denken.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die constructie werd ook een jaar of vier later pas verzonnen nadat de Russen de Krim waren binnengewalst. Toen begon het besef een beetje in te dalen.
Politici zijn dan ook vooral bezig met herkozen worden. Daarom denken ze doorgaans niet verder dan de volgende verkiezingen.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind dat dus zo frustererend dat onze overheden niet in staat zijn een of twee stapjes vooruit te denken.
Echt zo stupide en kortzichtig. Logge, domme organisatie.
Nu we moeten groeien merken we binnen defensie eigenlijk pas echt hoe slecht we er aan toe zijn. We zijn zo'n 30 jaar lang ingericht op krimp en nu moeten we plotseling groeien. Nu komen we op alle vlakken achter wat we wegbezuinigd hebben. Niks is meer ingericht op extra mensen. Dat begint al met infra, er is bv. totaal geen legering meer, geen les faciliteiten, etc. etc.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:19 schreef Perrin het volgende:
Ik vind dat dus zo frustererend dat onze overheden niet in staat zijn een of twee stapjes vooruit te denken.
Is maar deels hun schuld natuurlijk. Had je in 2010 als politicus eens de boer op moeten gaan met: meer geld naar defensie. Recept voor definitief niet gekozen worden.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Echt onverantwoord. En beter nu oppakken dan als we al in oorlog zijn hoor. Maar ik snap niet dat we de boel zó laten versloffen.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu we moeten groeien merken we binnen defensie eigenlijk pas hoe slecht we er aan toe zijn. We zijn zo'n 30 jaar lang ingericht op krimp en nu moeten we plotseling groeien. Nu komen we op alle vlakken achter wat we wegbezuinigd hebben. Niks is meer ingericht op extra mensen. Dat begint al met infra, er is bv. totaal geen legering meer, geen les faciliteiten, etc. etc.
Eerlijk is eerlijk, dit klopt.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Is maar deels hun schuld natuurlijk. Had je in 2010 als politicus eens de boer op moeten gaan met: meer geld naar defensie. Recept voor definitief niet gekozen worden.
Gaat er dus meer om dat wij, allemaal, dit wel snappen en zo'n politicus wel een kans geven.
Het mag niks kosten. Zodra het ook maar enigszins mogelijk is wordt alles gesaneerd, uitgekleed en wegbezuinigd, vanwege een soort zieke begrotingsfetisj. Als morgen de volgende pandemie uitbreekt, wordt het net zo’n grote klerezooi, want alles is uitgekleed en er is geen IC-bed bijgekomen.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Echt onverantwoord. En beter nu oppakken dan als we al in oorlog zijn hoor. Maar ik snap niet dat we de boel zó laten versloffen.
Koffiedik kijken he, maar we zullen in mijn optiek moeten tolereren dat wij bij neergang in de toekomst accepteren dat we tot in het oneindige blijven betalen voor lege kazernes. En voor enorme installaties afgeladen met wapentuig, en maar een man of 10 die er rondlopen en onderhouden.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu we moeten groeien merken we binnen defensie eigenlijk pas echt hoe slecht we er aan toe zijn. We zijn zo'n 30 jaar lang ingericht op krimp en nu moeten we plotseling groeien. Nu komen we op alle vlakken achter wat we wegbezuinigd hebben. Niks is meer ingericht op extra mensen. Dat begint al met infra, er is bv. totaal geen legering meer, geen les faciliteiten, etc. etc.
Eetzalen die het aantal mensen niet meer aankan. Zelfs parkeergelegenheid is een probleem op sommige locaties...![]()
Eens, ik dacht ook dat oorlog in Europa een gepasseerd station was en ik denk met mij velen.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Is maar deels hun schuld natuurlijk. Had je in 2010 als politicus eens de boer op moeten gaan met: meer geld naar defensie. Recept voor definitief niet gekozen worden.
Gaat er dus meer om dat wij, allemaal, dit wel snappen en zo'n politicus wel een kans geven.
Hennis ging gewoon carnavallen...quote:Op zondag 15 maart 2026 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is uiteindelijk denk ik een kwestie van “het dak repareren als de zon schijnt”. In hindsight hadden we met de annexatie van de Krim al rechtop in bed moeten zitten.
quote:Op zondag 2 maart 2014 11:37 schreef AchJa het volgende:
Ik mag er toch vanuit gaan dat jij ook wel begrijpt dat een ongecultiveerd hossende mindef niet overkomt als de Europese oostgrens in brand staat.
quote:Op zondag 2 maart 2014 11:17 schreef AchJa het volgende:
Altijd paraat. Nu bellen is vanavond in Oekraïne.
Wat een schande johquote:Op zondag 15 maart 2026 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hennis ging gewoon carnavallen...
Oorlogsdreiging of niet, onze defensieminister viert carnaval
Even teruggezocht op Fok!, vond er toen ook al wat van....
[..]
[..]
Overigens komt de term "ongecultiveerd gehos" uit het meest hilarisch voorschrift ooit uitgegeven door defensie, het VVKM 229. Handleiding betreffende het maatschappelijk verkeer van Marine-Officierenquote:
Allebei Kut maar toevallig juiste beslissing.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het was bij ons ook een dubbeltje op zijn kant in 2011, het was of de zware cavalerie of de lua/lluchtverdediging... Bertholee (toenmalig C-LAS) besloot tot het wegbezuinigen van de tanks... Anders waren wij ook klaar geweest.
En zelfs toen maar halfslachtig. Rusland schiet 200 van onze onderdanen dood en onze reactie is de bezuinigingen stopzetten en tanks gaan huren. We hadden bijna 10 jaar de tijd en bijna allemaal verkwanseld.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die constructie werd ook een jaar of vier later pas verzonnen nadat de Russen de Krim waren binnengewalst. Toen begon het besef een beetje in te dalen.
Jep pandemie voorbereiding wordt dit jaar gigantisch ingesneden.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het mag niks kosten. Zodra het ook maar enigszins mogelijk is wordt alles gesaneerd, uitgekleed en wegbezuinigd, vanwege een soort zieke begrotingsfetisj. Als morgen de volgende pandemie uitbreekt, wordt het net zo’n grote klerezooi, want alles is uitgekleed en er is geen IC-bed bijgekomen.
Al-fucking-tijd hetzelfde. En als de boel in de fik staat dan wijst iedereen naar elkaar.
Zijn beelden vanuit Budapest.quote:Op zondag 15 maart 2026 18:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die bovenste tweet vanuit het VK... En deze vanuit de VS:
[ x ]
Ik wacht eerst 12 april wel ff af.
Dat snap ik, het gaat om de Twitteraars zelf.quote:
Dat Based Hungary is wel een propaganda-account, er wordt alleen maar pro-Orban content gepost. Op foto’s vanuit de lucht zie je dat er wel degelijk veel meer mensen aanwezig waren bij de oppositiedemo.quote:Op zondag 15 maart 2026 23:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat snap ik, het gaat om de Twitteraars zelf.
https://x.com/SzabadonMagyar/about
https://x.com/HungaryBased/about
I know. Het gaat mij erom dat ze allemaal uit andere landen Twitteren. En ja ik weet VPN, dit, dat, alles. Maar 9 van de 10 keer zitten dit soort accounts in andere landen.quote:Op maandag 16 maart 2026 06:29 schreef Spablauw214 het volgende:
Dat Based Hungary is wel een propaganda-account, er wordt alleen maar pro-Orban content gepost.
Eens.quote:Op foto’s vanuit de lucht zie je dat er wel degelijk veel meer mensen aanwezig waren bij de oppositiedemo.
De hele campagne van Orban is sowieso treurig met zijn verzonnen dreiging. Ik snap dat mensen kritisch op de EU zijn - dat ben ik ook - maar dit soort populistische clowns gaan dat echt niet veranderen. Orban niet, Fico niet, Babis niet, Le Pen niet, Weidel niet en al die andere zogenaamde zogenaamde kritische denkers ook niet.
Bezuinigen in defensie is juist verder kijken dan de neus lan gis.quote:Op zondag 15 maart 2026 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ojee komt er een false flag aanquote:Op maandag 16 maart 2026 09:59 schreef Perrin het volgende:
Ziet er niet zo ontspannen uit daar bij het Kremlin.
[ x ]
Beter investeren wij in duurzame relaties. Wij raken onderhand geïsoleerd.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Bezuinigen in defensie is juist verder kijken dan de neus lan gis.
Defensie is alleen nodig in zeer theoristische situaties, zoals dat Rusland de NAVO zou aanvallen.
Daar geld in stoppen is compleet overbodig in 99% van de tijd.
En dat geld moeten ook nog eens komen uit andere potjes, zoals de zorg, waar je wel wat aan hebt.
Zo veel geld steken in het verarmen van Nederland en versterken van defensie puur vanwege Poetin gek is gewoon zeer dom en zeer kortzichtig.
Het moet ook wel lonen om tegen een vermeende vijand te vechten.quote:Op maandag 16 maart 2026 11:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Bezuinigen in defensie is juist verder kijken dan de neus lan gis.
Defensie is alleen nodig in zeer theoristische situaties, zoals dat Rusland de NAVO zou aanvallen.
Daar geld in stoppen is compleet overbodig in 99% van de tijd.
Rusland is geisoleerd. Niet wij.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beter investeren wij in duurzame relaties. Wij raken onderhand geïsoleerd.
Zo geïsoleerd dat de halve wereld hierheen komt om uit onze staatsruif te vreten zekerquote:Op maandag 16 maart 2026 13:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beter investeren wij in duurzame relaties. Wij raken onderhand geïsoleerd.
Ja en wij zijn nog zo stom om ze toe te laten ook.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zo geïsoleerd dat de halve wereld hierheen komt om uit onze staatsruif te vreten zeker
Nee, jij wil graag de EU ten onder zien gaan. Dat is wat anders. Maar wij beginnen als afzonderlijke natiestaten helemaal niks op het wereldtoneel.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en wij zijn nog zo stom om ze toe te laten ook.
Maar ik ga geen poging doen om jou te overtuigen van de grote geopolitieke verschuivingen en dat Europa nou bepaald niet aan het winnen is.
Ik wil juist dat Europa het overleeft. Ik ben er geboren!quote:Op maandag 16 maart 2026 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, jij wil graag de EU ten onder zien gaan. Dat is wat anders. Maar wij beginnen als afzonderlijke natiestaten helemaal niks op het wereldtoneel.
Je roept elke keer wat anders. Meestal ben je nogal pro-Kremlin en anti Europa.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik wil juist dat Europa het overleeft. Ik ben er geboren!
Daarom moeten wij zsm stoppen met massale immigratie naar Europa. Dat is een veel gevaarlijkere ontwikkelingen dan de scheetjes uit het Kremlin!
Het is absoluut niet het grootste deel. Het grootste deel van de asielmigratie is een gevolg van de Israël/usa oorlogen in het midden oostenquote:Op maandag 16 maart 2026 16:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je roept elke keer wat anders. Meestal ben je nogal pro-Kremlin en anti Europa.
En ontopic, het was juist Rusland die mensen importeerden de afgelopen jaren om ze bij Polen bij de grens te zetten om Europa in te sluizen.
Grootste deel van de immigratie afgelopen jaren komt juist door het Kremlin. Misschien helpt het om.je facts straight te hebben en consistent te zijn in de onzin die je uitkraamt.
Er zijn miljoenen mensen vanuit Oekraïne, Europa in gevlucht. Komen nog 100duizenden Russen bij.quote:Op maandag 16 maart 2026 16:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is absoluut niet het grootste deel. Het grootste deel van de asielmigratie is een gevolg van de Israël/usa oorlogen in het midden oosten
En de wil vanuit de politiek om die mensen op te vangen.quote:Op maandag 16 maart 2026 16:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is absoluut niet het grootste deel. Het grootste deel van de asielmigratie is een gevolg van de Israël/usa oorlogen in het midden oosten
Die Oekrainers zijn minder - of niet - zo destructief als al die figuren uit centraal afrika of syrie. De gemiddelde Oekraïner is best geciviliseerd.quote:Op maandag 16 maart 2026 16:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Er zijn miljoenen mensen vanuit Oekraïne, Europa in gevlucht. Komen nog 100duizenden Russen bij.
Vallen de aantallen Syriers afgelopen 5 jaar bij in het niets.
Het ging om massa immigratie en de druk die het genereert in Nederland of zelfs Europa. Blijf bij je stelling. Ook die Oekrainers leveren enorm veel druk op de maatschappij. Of hebben we plek zat in AZC's en overige woonruimte?quote:Op maandag 16 maart 2026 16:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die Oekrainers zijn minder - of niet - zo destructief als al die figuren uit centraal afrika of syrie. De gemiddelde Oekraïner is best geciviliseerd.
Iedereen komt tegenwoordig naar europa.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:57 schreef phpmystyle het volgende:
Daarom moeten wij zsm stoppen met massale immigratie naar Europa.
Zijn er indicaties voor iets of is het voor ons ook gissen?quote:Op maandag 16 maart 2026 09:59 schreef Perrin het volgende:
Ziet er niet zo ontspannen uit daar bij het Kremlin.
[ x ]
Het zwermt altijd van de geruchten dus ik zou alles met een flinke berg zout nemen.quote:Op maandag 16 maart 2026 20:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zijn er indicaties voor iets of is het voor ons ook gissen?
Het zou wat zijn. Het front dat instort en een coupe in het Kremlinquote:Op maandag 16 maart 2026 20:50 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Het lijkt erop dat Zelensky steeds meer kaarten heeft.
Nou dan gaat hier de vlag uit.quote:Op maandag 16 maart 2026 21:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het zou wat zijn. Het front dat instort en een coupe in het Kremlin
En Poetin de pijp uit.quote:Op maandag 16 maart 2026 21:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het zou wat zijn. Het front dat instort en een coupe in het Kremlin
quote:Belgische premier krabbelt terug na uitspraken over deal met Rusland
De Belgische premier De Wever zegt dat er eerst vrede moet komen tussen Rusland en Oekraïne, voordat de economische banden weer aangehaald kunnen worden met Rusland. De afgelopen dagen buitelden onder meer zijn coalitiegenoten over hem heen om kritiek te uiten op zijn uitspraak dat de Europese Unie een deal moet sluiten met Rusland.
Aanleiding voor de ophef was een interview zaterdag met de Belgische krant L'Écho. Daarin zei hij dat men niet naïef moet zijn en zich moet richten op herbewapening van Europa maar tegelijkertijd ook de relaties met Rusland moet normaliseren. Hij voegde daaraan toe: "Onder vier ogen geven de Europese leiders me gelijk, maar niemand durft het hardop te zeggen."
'Geen zoete broodjes bakken'
Vanuit Europa klonk weinig bijval en veel kritiek. De premier zegt dat zijn uitspraken uit de context zijn getrokken en dat men doet alsof hij "zoete broodjes wil bakken met Rusland, maar dat is uitdrukkelijk niet het geval". Hij benadrukte dat hij had bedoeld dat er vrede gesloten moet worden. "Een goede - geen naïeve - vrede."
Minister van Buitenlandse Zaken Prévot zei gisteren tegen nieuwszender VRT dat er geen sprake kan zijn van een normalisering van de relaties met Rusland.
Overigens viel hij de premier niet af: hij zei dat De Wever niet had gezegd dat sancties versoepeld moeten worden of de steun aan Oekraïne verminderd moet worden. "Ik begrijp de intentie: niemand wil een oorlog zonder einde."
https://nos.nl/artikel/26(...)ver-deal-met-rusland
De wereld houd momenteel de Russische staatstelevisie in de gaten. Hopelijk krijgen wequote:Op maandag 16 maart 2026 20:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zijn er indicaties voor iets of is het voor ons ook gissen?
Het vallen van het regime is nu weer verder weg dan ooit. dankzij Trump heeft rusland meer body en meer kans op overleven dan afgelopen jaar.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 00:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De wereld houd momenteel de Russische staatstelevisie in de gaten. Hopelijk krijgen we
snel dit te zien:
[ x ]
Dan koop ik idd een oekrainse vlag.quote:
Filippijnse roots, dan kan je bijzonder slecht tegen alcohol.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 07:17 schreef Perrin het volgende:
Avonturen van een Amerikaanse driester-generaal met Georgische brandewijn (in 2024).
[ x ]
quote:Rusland vreest ecologische catastrofe vanwege ronddrijvende tanker: 'Tikkende tijdbom gevuld met gas'
Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft gevraagd dat de landen in de buurt van de ronddrijvende gastanker in de Middellandse Zee hun "verantwoordelijkheid" opnemen om een ecologische catastrofe te voorkomen.
Begin deze maand werd de Arctic Metagaz, een Russisch schip dat lng (vloeibaar gas) vervoert, in de buurt van de Libische kust getroffen door verschillende explosies.
Alle dertig bemanningsleden konden worden gered, maar het schip werd compleet vernield.
Het wrak zou momenteel ronddrijven in de omgeving van Malta en Lampedusa.
Volgens de Amerikaanse zender CNN heeft het zo'n 900 ton diesel en meer dan 60.000 ton lng aan boord. Een deel daarvan zou al in zee gelekt zijn.
De Italiaanse autoriteiten zijn naar eigen zeggen voortdurend in overleg met hun collega's in Malta over de situatie, maar een finale oplossing lijkt er nog niet meteen te zijn.
De Italiaanse kustwacht, zo schrijft CNN, liet aan premier Giorgia Meloni al weten dat het schip niet veilig kan aanmeren in een Italiaanse haven.
Een woordvoerder van het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken sprak van een "tikkende tijdbom gevuld met gas".
Zowel de Italiaanse als de Maltese autoriteiten bevinden zich voortdurend in de buurt van het wrak met sleepboten.
Een van de opties die nu zou worden bekeken, is om het schip richting open zee te begeleiden, waar het volledig tot zinken zou kunnen worden gebracht.
klopt MMquote:Op zondag 5 februari 2023 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je krijgt de Rus wel in Oekraine, maar de Oekrainse geest niet uit Oekraine
een partizanenoorlog zal het gevolg zijn met bomaanslagen en moorden
quote:Belgium's prime minister told a newspaper that European leaders secretly agree with him: the EU should normalize relations with Russia and get cheap energy back. He just didn't reckon on the EU's top diplomat going on the record to say that's not what she hears behind closed doors.
Kaja Kallas — former Estonian prime minister, now the EU's foreign policy chief — told Reuters she's sat in those same rooms. The appetite De Wever describes isn't there, she said.
Her message was direct: "If we go back to business as usual, we will have more wars."
https://x.com/EuromaidanPress/status/2033930868335484933
Ja dat had ik hier ook al gepost. Zie #253quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oud nieuws.
Hij is alweer aan het terugkrabbelen.
Die heeft een nog groter bord voor z'n kop dan dwever, dus dat duurt nog even.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:19 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Zou @:phpmystyle ook aan het terugkrabbelen zijn?
Hij krabbelt niet terug. Lijkt wel wat te nuanceren onder grote druk, dat moet hij niet doen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:19 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Zou @:phpmystyle ook aan het terugkrabbelen zijn?
Ja, dat noemen we terugkrabbelen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:30 schreef phpmystyle het volgende:
Lijkt wel wat te nuanceren onder grote druk,
Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag. En veel samenwerken met de Russen niet alleen economisch, maar ook cultureel. Er zijn volgens mij EU Erasmus projecten die faciliteren dat studenten in het buitenland kunnen studeren of stagelopen. Wat mij betreft komen er St. Petersburg projecten dat wij ook studenten daar heen kunnen sturen om je daar geestelijk en cultureel te verrijken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:42 schreef Scjvb het volgende:
''Russen en potentiële handel rest van de wereld''.Hoe eerder herstel daarvan als vanouds, hoe beter!
quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag. En veel samenwerken met de Russen niet alleen economisch, maar ook cultureel. Er zijn volgens mij EU Erasmus projecten die faciliteren dat studenten in het buitenland kunnen studeren of stagelopen. Wat mij betreft komen er St. Petersburg projecten dat wij ook studenten daar heen kunnen sturen om je daar geestelijk en cultureel te verrijken.
Ah ja, de verheven Russische cultuur van alcoholisme, geweld, vervuiling, verpaupering, onderdrukking, geweld en uitbuiting en nog wat overblijfselen van 18/19e eeuwse nagemaakte Franse kitsch.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag. En veel samenwerken met de Russen niet alleen economisch, maar ook cultureel. Er zijn volgens mij EU Erasmus projecten die faciliteren dat studenten in het buitenland kunnen studeren of stagelopen. Wat mij betreft komen er St. Petersburg projecten dat wij ook studenten daar heen kunnen sturen om je daar geestelijk en cultureel te verrijken.
Rusland is zoveel meer dan dat. Meer dan 1000 jaar geschiedenis en je komt niet verder dan wat karikaturen en stereotyperingen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ah ja, de verheven Russische cultuur van alcoholisme, geweld, vervuiling, verpaupering, onderdrukking, geweld en uitbuiting en nog wat overblijfselen van 18/19e eeuwse nagemaakte Franse kitsch.
Ja, precies.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rusland is zoveel meer dan dat. Meer dan 1000 jaar geschiedenis en je komt niet verder dan wat karikaturen en stereotyperingen.
quote:
Eh.. nou ja, de situatie omtrent Rusland is dan niet bepaald ideaal, maar die opmerking geeft wel enigszins stof tot nadenken over hoe de dingen ook beter zouden kunnen. (misschien ooit!)quote:
Zelfs de matroesjka poppetjes zijn gejat van japan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rusland is zoveel meer dan dat. Meer dan 1000 jaar geschiedenis en je komt niet verder dan wat karikaturen en stereotyperingen.
Niet ideaal?quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:14 schreef Scjvb het volgende:
[..]
[..]
Eh.. nou ja, de situatie omtrent Rusland is dan niet bepaald ideaal, maar die opmerking geeft wel enigszins stof tot nadenken over hoe de dingen ook beter zouden kunnen. (misschien ooit!)
Als Poetin aan de hoogste boom hangt, Rusland oprot uit Oekraïne, de verantwoordelijken van MH17 uitlevert en de nabestaanden een grote schadevergoeding betaald.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:14 schreef Scjvb het volgende:
[..]
[..]
Eh.. nou ja, de situatie omtrent Rusland is dan niet bepaald ideaal, maar die opmerking geeft wel enigszins stof tot nadenken over hoe de dingen ook beter zouden kunnen. (misschien ooit!)
Dan liever een niets of niemand ontzienende psychopatisch dictator ja. Russische cultuur.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet ideaal?
In de steden aldaar is het leven gewoon vergelijkbaar met dat van ons hoor. Behalve dat zij wel de zegen hebben om niet geconfronteerd te worden met idioten zoals Von der Leyen, Kallas, de Britse dictator Starmer, of een president die niet met vrouwen kan omgaan a la Macron.
Ja, leven is zwaar he, onder von der leyen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan liever een niets of niemand ontzienende psychopatisch dictator ja. Russische cultuur.
Doelde met 'niet ideaal' echter op de verhoudingen tussen Rusland en het Westen vanwege de Oekraïne-oorlog.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet ideaal?
In de steden aldaar is het leven gewoon vergelijkbaar met dat van ons hoor. Behalve dat zij wel de zegen hebben om niet geconfronteerd te worden met idioten zoals Von der Leyen, Kallas, de Britse dictator Starmer, of een president die niet met vrouwen kan omgaan a la Macron.
Maar wel met een dictator die honderdduizenden Russen de dood heeft ingejaagd in Oekraïne.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet ideaal?
Als groot liefhebber van de Russiche cultuur ligt hij waarschijnlijk al bewusteloos dronken over een bankje in een park heengevouwen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:21 schreef BennieButtfuck het volgende:
pipomystylegod
Het is nog geen half twee 's middags of meneer heeft al een stevig stuk in zijn reet.![]()
Stukje Russische verrijking.
Nee, ho ho.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:23 schreef Wantie het volgende:
Ga eens naar Rusland en heb openlijk kritiek op Poetin.
Denk je dat Fok in de huidige vorm had kunnen bestaan in Rusland?quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:21 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Doelde met 'niet ideaal' echter op de verhoudingen tussen Rusland en het Westen vanwege de Oekraïne-oorlog.Voor het overige uiteraard helemaal eens!
Jammer dat er geen sneeuw ligt, anders kon 'ie helemaal zijn lol op.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als groot liefhebber van de Russiche cultuur ligt hij waarschijnlijk al bewusteloos dronken over een bankje in een park heengevouwen,
Gewoon meer zuipen, dan voel je de kou niet.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:24 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Jammer dat er geen sneeuw ligt, anders kon 'ie helemaal zijn lol op.
quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben in Moskou geweest in 2016. Dus ik weet waar ik het over heb.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wel met een dictator die honderdduizenden Russen de dood heeft ingejaagd in Oekraïne.
Het is maar wat je liever hebt.
Ga eens naar Rusland en heb openlijk kritiek op Poetin.
Nee, want anno nu heb je gewoon geen internet meer, in dat "cultureel hoogwaardige land".quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Denk je dat Fok in de huidige vorm had kunnen bestaan in Rusland?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |