abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220334710
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij begint over bewijs te mekkeren, ik niet.
Volgens mij vroeg jij hier:

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:30 schreef AchJa het volgende:
Welk bewijs heb jij precies?
Naar bewijs of die fabriek niet verhuist was?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 20:43:42 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220334756
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Volgens mij vroeg jij hier:
[..]
Jij was de eerste die over bewijs begon te ouwehoeren in dit topic terwijl niemand daar om vroeg:

quote:
10s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:23 schreef ExTec het volgende:
_O-

Omgekeerde bewijslast.

Niet AchJa die hier met een stelling komt mag gaan uitleggen op welke basis hij tot die conclusie komt, nee, dat mogen natuurlijk de mensen doen die het niet met hem eens zijn.
pi_220334770
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij was de eerste die over bewijs begon
En dat moeten we niet willen met z'n allen ofzo.....?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 20:48:52 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220334808
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:44 schreef ExTec het volgende:
En dat moeten we niet willen met z'n allen ofzo.....?
Bijzonder, deze hele reeks staat vol met meningen van Jan en alleman maar nu moet alles bewezen worden... Het wordt ook steeds gekker hier he. Ik heb ondertussen ruimschoots duidelijk gemaakt waarom ik van mening ben dat die productie elders is voortgezet. Dat je het daar niet mee eens bent pirma verder. Ik heb geen bewijs net zomin dat jij dat hebt. Wat overigens voor 95% van de posts hier geldt...

Enne wijs trouwens ook maar even aan waar ik claim dat die hele fabriek verhuisd is.

quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:40 schreef ExTec het volgende:
pi_220334853
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bijzonder, deze hele reeks staat vol met meningen van Jan en alleman maar nu moet alles bewezen worden...
Welnee.

Maar stellen dat de boel verhuist is, handig als je dat tenminste aannemelijk maakt.

En dan is: ja maar dat vind ik logisch - wel erg karig vind je ook niet?

quote:
Het wordt ook steeds gekker hier he. Ik heb ondertussen ruimschoots duidelijk gemaakt waarom ik van mening ben dat die productie elders is voortgezet. Dat je het daar niet mee eens bent pirma verder. Ik heb geen bewijs net zomin dat jij dat hebt.
Precies.

quote:
Enne wijs trouwens ook maar even aan waar ik claim dat die hele fabriek verhuisd is.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 07:50 schreef AchJa het volgende:
Daarbij vraag ik me ook echt af op basis van wat voor informatie men zo stellig kan zeggen dat die productie niet verplaatst/erbij gekomen is. Alsof dat aan de grote klok gehangen wordt.
  Forum Admin vrijdag 13 maart 2026 @ 20:54:57 #281
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220334870
Gaat het nu nog steeds hier over joh
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 13 maart 2026 @ 20:59:40 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220334913
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:53 schreef ExTec het volgende:

De kritische productie verplaatsten =/= fabriek verhuizen of is dat echt te moeilijk voor je?

En je wist het ook wel want je wist ook heel goed dat er nog steeds "wasknijpers" werden geproduceerd toch?
pi_220334930
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Gaat het nu nog steeds hier over joh
Ja, er wil niemand kumbaya zingen. ;(
  vrijdag 13 maart 2026 @ 21:02:46 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220334943
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 21:01 schreef ExTec het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 17:57 schreef AchJa het volgende:
Voor mij was het ondertussen ook al klaar want wat ik wilde vertellen had ik verteld maar eerst moest @:bianconeri zich er weer mee gaan bemoeien want hij gaat altijd volledig de paniekmodus in als hij mijn naam voorbij ziet komen. En nu moest ene voor mij volstrekt onbekende @:Knoc zich er plotseling ook mee gaan bemoeien.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 21:29:31 #285
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220335265
quote:
Moscow's mobile internet blackout sends sales of walkie-talkies, pagers & paper maps spiralling
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Forum Admin vrijdag 13 maart 2026 @ 21:30:34 #286
pi_220335275
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 21:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
Kunbayaaaamaajeee

Ofzo
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 13 maart 2026 @ 21:31:09 #287
pi_220335285
Alles klar leute, jetzt weiter.
pi_220335513
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 18:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hyperbolen en autisten zijn een slechte combo... Maar goed, ondertussen was dat alweer post zoveel en een reactie op @:Bianconeri die per defintie niet normaal kan reageren op mij en in jou nu een mattie zag want hij zat je natuurlijk niet voor niets te taggen. :')

En dat de man die met AI plaatjes komt om zijn "Russia not stronk" narratief te etaleren met "de ondertoon" komt is natuurlijk helemaal een gotspe.
[..]
Heb ik al lang op gereageerd, "Intel is geen exacte wetenschap" dat is wat ik gezegd heb. Je weet het nooit zeker, het zijn aannames geen zekerheden. Daarmee ontken ik nergens dat ze geen goed inlichtingenapparaat hebben.

En oh ja @:3rror , het is geen "intelligentiedienst". :P
^p^ Verkeerde in je tag
  vrijdag 13 maart 2026 @ 22:07:59 #289
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220335662
Wat een onzin weer hier.

Ook in Rusland wordt het lente en dus wat?
Precies ja, al die moekes daar willen hun was buiten aan het lijntje hangen.

En dan zitten ze hier te beweren dat een fabriek die zulke cruciale middelen maakt voor deze handeling, zo dicht bij het front geplaatst zou worden? Kom op zeg, alsof alle Russen dom zijn..
  vrijdag 13 maart 2026 @ 22:33:32 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220335826
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 21:52 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
^p^ Verkeerde in je tag
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 14:43 schreef 3rr0r het volgende:

Het lijkt mij dat Oekraine ook niet zo simpel is. Die hebben ook een intelligentiedienst die voor dat soort doelen informatie verzamelt of informatie krijgt van bevriende naties.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 22:44:37 #291
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220335889
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:39 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat is er toch allemaal weer hier met jou joh?
Straatcommando heeft steevast mij aangewezen als schuldige -initiator- van dergelijke tirades. Ik denk dat dit wel bewijst dat hij er glad naast zat.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_220335931
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 22:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Straatcommando heeft steevast mij aangewezen als schuldige -initiator- van dergelijke tirades. Ik denk dat dit wel bewijst dat hij er glad naast zat.
Straatcommando heeft altijd gelijk.

Ook als hij dat niet heeft.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 22:53:40 #293
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220335952
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 22:51 schreef ExTec het volgende:

[..]
Straatcommando heeft altijd gelijk.

Ook als hij dat niet heeft.
Ik snap dat jij Straatcommando waardeert.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220335975
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 22:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik snap dat jij Straatcommando waardeert.
Zeker. Hij zingt tenminste kumbaya mee! *)
  vrijdag 13 maart 2026 @ 22:58:14 #295
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220335991
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 22:56 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zeker. Hij zingt tenminste kumbaya mee! *)
Hij zingt vooral jouw liederen mee.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220335999
Kalm an jongs
Vakman pur sang
pi_220336090
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 17:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vind ik veel te kort door de bocht, Kremniy EL is een fabriek uit de koude oorlog (gebouwd in de jaren '60) die nog steeds old school halfgeleiders produceert en geen hoogwaardige moderne CPU's. De Russische doctrine in de koude oorlog was dat alles redunant werd gebouwd, mocht een fabriek beschadigd raken danwel vernietigd worden moest de productie direct door een andere overgenomen kunnen worden. Ik heb verder geen reden om aan te nemen dat die ze de redunantie de nek hebben omgedraaid. Dat ze het niet binnen een dag kunnen regelen snap ik wel, maar de productie verplaatsten binnen een maand of 6 naar een andere reeds bestaande fabriek (al dan niet civiel) lijkt mij geen onhaalbare kaart. En mijn inschatting is dat ze dat al lang gedaan hebben.
Kremniy EL gebruikt het 90 nanometer proces. Wat inderdaad een enorm verouderd proces is naar huidige maatstaven, de commerciële productie van dit proces kwam vanaf 2003-2005 op gang. Het is niet voor niets dat ik in mijn oorspronkelijke reactie schreef over een verouderd proces. Waarom je begint over de jaren '60 van de vorige eeuw snap ik echter ik niet. Die fabriek is gedurende zijn bestaan natuurlijk ook gewoon meegegaan met de ontwikkelingen. En ik blijf bij mijn oorspronkelijke standpunt en ben het dus niet met je eens dat je een dergelijke proces in een half jaar verplaatst. Daar mag je gerust 2 tot 3 jaar voor hanteren onder normale omstandigheden.

En wat betreft de redundantie waarover je schrijft. Jij snapt net zo goed als ik dat als daar sprake van zou zijn dat deze capaciteit al lang in gebruik is genomen vanwege de 'speciale militaire operatie'.

quote:

[..]
Misschien moet je het eens niet met een moderne "latest and greatest" bril bekijken maar denk gewoon old school, de Russen leunen veel meer op oude vertouwde (en tegenwoordig dus veel makkelijker te produceren) techniek. We deden hier natuurlijk weer enorm lacherig toen bleek dat er ouderwetse buizen in de Oreshnik zaten maar dat heeft natuurlijk een reden.
Je doet hierbij aannames. Zoals ik hierboven al heb beschreven, en ook in mijn oorspronkelijke reactie al schreef, ben ik niet uitgegaan van de moderne 'latest and greatest' bril waarover jij spreekt.

quote:

[..]
Maar goed, even wat anders. Je bent al 23 jaar lid van Fok!, echter heb je nog geen 200 posts dus wie ben jij eigenlijk? En wat voor expertise neem je zelf mee? Ik ken je nl. helemaal niet.
Haha, deze reactie was zo enorm voorspelbaar. _O-
Dit is overigens de derde keer al in de afgelopen jaren dat je deze deze vraag stelt als ik op jou reageer. Ik snap de relevantie van je vraag niet echt voor deze discussie in een openbaar forum. Moet ik eerst mijn n.a.w. gegevens en c.v. overleggen alvorens ik hier mag posten en mijn mening mag geven?

Maar waarom ik al 23 jaar lid ben van Fok! en desondanks maar sporadisch reageer op het forum. Oorspronkelijk reageerde ik enkel op de frontpage, het forum had wat mij betreft een iets te hoog kliekjes en slowchat gehalte. Dat is niet mijn ding, sorry. Aan het begin van het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heb ik een tijdje wat meer gepost, en mijn mening gegeven in de OOR reeks. Maar het constante trollen en ad hominem gehalte binnen dat topic (en ook dit topic) maakte dat eerlijk gezegd weinig interessant in mijn optiek. Echte inhoudelijke discussies waren/zijn amper tot niet mogelijk.
pi_220336123
quote:
De Russen hebben ineens massaal pagers nodig?
Misschien is er nog wel een land dat een grote goedkope partij kan leveren? })
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220336265
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 20:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
De kritische productie verplaatsten =/= fabriek verhuizen of is dat echt te moeilijk voor je?
De kritische productie (de halfgeleider productie dus) verplaatsen betekend dus praktisch de fabriek verhuizen, oftewel kritische productie verplaatsen === fabriek verhuizen.
Omdat het echt een enorm uitgebreid verhaal is om dat goed en onderbouwd uit te leggen kies ik even voor de makkelijke weg en laat ik het AI uit typen.

quote:
Het verplaatsen (of repliceren) van een 90 nm halfgeleiderproces naar een andere fabriek of fabrikant klinkt eenvoudig — het is immers een relatief “oud” proces — maar in de praktijk is het nog steeds verrassend moeilijk. Dat komt door een combinatie van extreme procesprecisie, impliciete kennis en fabrieksspecifieke variaties. Hieronder de belangrijkste redenen.

Het proces is extreem gevoelig voor kleine variaties
Bij een 90 nm technologie-node zijn transistorstructuren slechts tientallen nanometers groot. Kleine verschillen in:
• temperatuur
• gasmengsels
• druk
• chemische concentraties
• timing van processen

kunnen al leiden tot:
• andere transistorprestaties
• hogere lekstromen
• lagere yield (meer defecte chips)
Zelfs een 0,5 °C verschil in een oven kan meetbare verschillen geven.

Elk fabriekssysteem is uniek
Twee fabs met dezelfde machines produceren niet exact hetzelfde resultaat.
Variaties komen door:
• kalibratie van lithografieapparatuur
• slijtage van etch-machines
• verschillen in wafers
• luchtvochtigheid en trillingen in het gebouw
Een proces dat in Fab A perfect werkt, moet vaak maanden tot jaren worden her-getuned in Fab B.

Lithografie en mask tuning
90 nm gebruikt complexe lithografie met technieken zoals:
• Optical Proximity Correction (OPC)
• fase-shift masks
• zeer precieze focus- en exposure-instellingen
Maskers en belichtingsinstellingen zijn vaak specifiek geoptimaliseerd voor één fabriek en één machine.
Bij verplaatsing moet de hele maskset vaak opnieuw worden aangepast.

Device-karakteristieken veranderen

De transistorparameters veranderen wanneer het proces verschuift:
• threshold voltage
• drive current
• leakage
• capacitances

Daardoor moet ook de PDK (Process Design Kit) opnieuw worden gevalideerd.

Ontwerpers moeten dan:
• simulaties opnieuw doen
• timing opnieuw sluiten
• soms layouts aanpassen.

Veel kennis zit niet in documentatie
Een groot deel van een productieproces bestaat uit tacit knowledge (praktijkervaring):
• welke instellingen echt stabiel zijn
• hoe je defecten oplost
• welke stappen gevoelig zijn
Die kennis zit vaak in procesingenieurs, niet in handleidingen.

Yield learning moet opnieuw gebeuren
Zelfs met hetzelfde proces duurt het lang voordat een nieuwe fab hoge opbrengst haalt.

Typisch proces:
• eerste wafers → lage yield
• defectanalyse
• procesaanpassingen
• nieuwe runs

Dit kan 6–24 maanden duren.

Kort samengevat:
Een 90 nm proces is geen “recept”, maar een fijn afgestemde combinatie van honderden parameters, machines en ervaring die specifiek zijn voor één fabriek. Daardoor kost het veel tijd en expertise om het naar een andere productielijn te verplaatsen.

Interessant detail:
Zelfs moderne foundries hebben soms moeite om exact hetzelfde node (bv. 28 nm) tussen verschillende fabs identiek te maken — ondanks tientallen jaren ervaring.
pi_220336293
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:37 schreef theguyver het volgende:

[..]
Gered? Venezuela en Iran waren bondgenoot van Rusland vooral Iran die drones en raketten leverde aan Rusland, door deze actie helpt de VS en Israël ook Oekraïne door een wapen leverancier uit te schakelen.
Iran levert waarschijnlijk (?) geen drone onderdelen meer aan rusland. Raket onderdelen kan rusland uiteraard zelf produceren, al dan niet mbv China.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')