Bron:https://financieel.headli(...)n-7-25-mln-fd-255741quote:PhD-student Nadine kocht zonder geld 'lichtzinnig' een grachtenpand van ¤7,25 mln
vrijdag, 16 januari 2026 (14:48) - Het Financieele Dagblad
In dit artikel:
Nadine, begin dertig en promovendus met een jaarinkomen van ongeveer ¤25.000, kocht op 8 oktober een grachtenpand in Amsterdam voor ¤7,25 mln. Twee weken later had ze niet betaald; verkoper Hans en zijn echtgenoot stelden haar in gebreke en eisten de gebruikelijke boete van 10% van de koopprijs (ongeveer ¤725.000). Nadine claimde geen vermogen en vroeg via e-mail of de verkopers van de boete wilden afzien; ze stelde later dat ze zich had laten meeslepen door de droom van het huis en dat er een mede-investeerder zou meefinancieren — wie dat was en waar het geld vandaan zou komen bleef onduidelijk.
Hans voerde aan dat hij en zijn makelaar het vermogen van Nadine expliciet hadden nagevraagd, en dat zij had gezegd dat familie in Duitsland ¤9 mln op de bank had, zodat zij volgens hem wist wat ze deed. Omdat Hans al een nieuwe woning had gekocht en de verhuizingen op elkaar afgestemd waren, leed hij volgens zijn advocaat financiële schade; bovendien was het huis vlak voor het kort geding alsnog verkocht voor ¤6,875 mln, een verlies van ¤375.000 ten opzichte van de oorspronkelijke prijs, wat mogelijk op Nadine verhaald kon worden.
Nadine liet zich bijstaan door een door de overheid gefinancierde advocaat, die betoogde dat zij in een naïeve, kwetsbare en onervaren positie verkeerde en dat een torenhoge boete tegen een student zonder vermogen buitensporig zou zijn. De rechter vroeg Nadine tijdens de zitting onder meer waarom ze de koop had gesloten, waarop zij verwees naar een vermeende mede-investeerder en plannen om het pand te combineren met werkactiviteiten; concrete bewijsvoering hiervoor ontbrak.
De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen. Ook kon Nadines latere e-mail niet bewijzen dat zij bij de koop op de hoogte was van de boete. Verder was niet aangetoond dat Hans door haar terugtrekking in financiële nood verkeerde, zodat er geen spoedeisend belang voor het kort geding bestond. De vordering van Hans werd daarom afgewezen; hij kreeg ook geen schadevergoeding voor het lagere verkoopbedrag. Hans moet de proceskosten van ¤1.375 voldoen; Nadine hoeft niets te betalen.
De rechter had beide partijen nog aangemoedigd te schikken, maar dat mislukte. De zaak illustreert de risico’s van grote vastgoedtransacties, het belang van duidelijke contractuele afspraken en de vraag wanneer een koper zodanig onervaren is dat een boetebeding niet kan worden gehandhaafd.
Minstens!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Ze komt goed weg al zou ik 7 ton ook overdreven hebben gevonden. Maar de proceskosten toch wel
Als dat ertoe leidt dat je dingen gaat "kopen" die je realistisch gezien met geen mogelijkheid gaat kunnen betalen moet je dan maar als handelingsonbekwaam worden bestempeld hoor.quote:Nadine liet zich bijstaan door een door de overheid gefinancierde advocaat, die betoogde dat zij in een naïeve, kwetsbare en onervaren positie verkeerde en dat een torenhoge boete tegen een student zonder vermogen buitensporig zou zijn.
Zou ik ook denken. Nadine is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
"
De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen
"
Zoiets lijkt me toch super standaard bij ongeveer ieder koopcontract door een makelaar?
Ik denk niet dat zij naïef was. Eerst had ze aan rijke ouders te hebben en later gaat het om een investeerder uit Frankrijk. Zij bedriegt gewoon de boel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:42 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Zou ik ook denken. Nadien is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Dom in de zin van dat je denkt daarmee weg te komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zij naïef was. Eerst had ze aan rijke ouders te hebben en later gaat het om een investeerder uit Frankrijk. Zij bedriegt gewoon de boel.
En nee mensen, dit is geen AI gegenereerd filmpje hierboven. Nederland zag er in 1989 echt zo 'wit' uit.quote:Nadine stelde later dat ze zich had laten meeslepen door de droom van het huis en dat er
'een mede-investeerder'zou meefinancieren, wie dat was en waar het geld vandaan zou komen bleef onduidelijk.....
Bekijk deze YouTube-video
Daarom hedendaagse "academici " in bepaalde sectoren ook niet serieus nemen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef inslagenreuring het volgende:
Begin 30 en dan naïef en kwetsbaar zijn. Als promovendus.
Wat een wereld.
Nou ja we kennen de tekst van de akte niet maar normaal is het een standaardtekst die weinig aan de verbeelding overlaat.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:42 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Zou ik ook denken. Nadine is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Nou dat is haar uiterlijk wel gelukt om er mee weg te komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:45 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dom in de zin van dat je denkt daarmee weg te komen.
Dat is helaas de realiteit in de binnenstad van Amsterdamquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Klinkt alsof Nadine een beetje in de war is.
Daar gaat alleen zij zelf over.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nadine is een fantast.
[..]
Als dat ertoe leidt dat je dingen gaat "kopen" die je realistisch gezien met geen mogelijkheid gaat kunnen betalen moet je dan maar als handelingsonbekwaam worden bestempeld hoor.
Ik heb een dergelijk geintje van dichtbij meegemaakt. Boete was 3ton. Kerel failliet verklaard. Kale kip valt niet te plukken. Door alle omstandigheden met name hierdoor veroorzaakt uiteindelijk 5ton verlies gepakt op huis. Incl alle andere onkosten stond de teller aan het einde op bijna 650k (juridische kosten, overbruggingshypotheek, extra onderhoud enz.) lager dan wat het resultaat was geweest als de beste man wel was op komen dagen bij de notaris op de dag van de overdracht.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Ze komt goed weg al zou ik 7 ton ook overdreven hebben gevonden. Maar de proceskosten toch wel
Eerder typisch. Zal ook wel GL-pvda stemmen. Zo lopen er miljoenen rond in nlquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef inslagenreuring het volgende:
Begin 30 en dan naïef en kwetsbaar zijn. Als promovendus.
Wat een wereld.
Het heeft geen zin om zo een relatief jong iemand financieel helemaal kapot te maken. Levert ook de verkoper nauwelijks wat op.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik heb een dergelijk geintje van dichtbij meegemaakt. Boete was 3ton. Kerel failliet verklaard. Kale kip valt niet te plukken. Door alle omstandigheden met name hierdoor veroorzaakt uiteindelijk 5ton verlies gepakt op huis. Incl alle andere onkosten stond de teller aan het einde op bijna 650k (juridische kosten, overbruggingshypotheek, extra onderhoud enz.) lager dan wat het resultaat was geweest als de beste man wel was op komen dagen bij de notaris op de dag van de overdracht.
Kortom, zeker bij dit soort panden zijn de bedragen geen grappen meer. Daar ga je letterlijk aan onderdoor. Mentaal en financieel.
Dit soort clowns doen een beetje afbreuk aan degene die wel serieus genomen zouden moeten worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:45 schreef kibo het volgende:
[..]
Daarom hedendaagse "academici " in bepaalde sectoren ook niet serieus nemen.
Even een bod doen op een grachtenpand van 7,5 mio met een salaris waarvoor een kruidvatmedewerker zijn bed niet uitkomtquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eerder typisch. Zal ook wel GL-pvda stemmen. Zo lopen er miljoenen rond in nl
Ze is begin 30. En universitair opgeleid. Dan zou je in staat moeten zijn om de gevolgen van je acties te overzien (ok, ik geef toe, op die leeftijd ben ik getrouwdquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het heeft geen zin om zo een relatief jong iemand financieel helemaal kapot te maken. Levert ook de verkoper nauwelijks wat op.
Ik hoop dat dit meisje snel een lieve en rijke man vindt met wat meer realiteitszin. En dat ze dan een goede moeder wordt met haar kindjes in de bakfiets door Amsterdam
7ton boete zou ik ook te veel vinden maar helemaal geen boete is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ze is begin 30. En universitair opgeleid. Dan zou je in staat moeten zijn om de gevolgen van je acties te overzien (ok, ik geef toe, op die leeftijd ben ik getrouwd). Maar goed, als je zoiets doet zit er een steekje bij je los. En hoor je op de bank van een Psychiater thuis. En niet op een bakfiets in Zuid-Oost.
Lees niets over zowel een makelaar als een notaris, wat dus opzich al raar is.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
"
De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen
"
Zoiets lijkt me toch super standaard bij ongeveer ieder koopcontract door een makelaar?
Ja, ik denk ook dat het zo dramatisch is inderdaad.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:06 schreef Schanulleke het volgende:
Ja, dat was dus het einde van de waarde van het contract in Nederland. Heel lekker voor het vestigingsklimaat in Nederland. Goed gerecht weer rechter!
Klopt staat in de op dat de een PhD doet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Nee, ook dat valt tegen. Notaris doet een check alleen vanwege zijn bibob verhaal. Dus waar het vandaan komt. En een makelaar doet deelt eventuele onzekerheden maar heeft uiteindelijk ook niet heel veel meer dan google om beweringen te checken.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lees niets over zowel een makelaar als een notaris, wat dus opzich al raar is.
Lijkt wel alsof die kerel direct een deal is aangegaan met haar zonder derde partij. Met zo'n bedrag eigenlijk vreemd. Een notaris had allang opgepikt dat ze geen bewijzen had voor het geld.
Dan had ze niet moeten tekenen voor de koopovereenkomst met die boeteclausule, die behoorlijk standaard is. Dat staat op zich niet ter beoordeling van de rechter, die clausule was wel of geen onderdeel van de overeenkomst. De juridische fictie is dat ook kwetsbare vrouwen van begin dertig met een universitaire opleiding handelingsbekwaam zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Jij bekijkt het vanuit juridisch perspectief. Ik vanuit humanitair/pragmatischquote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan had ze niet moeten tekenen voor de koopovereenkomst met die boeteclausule, die behoorlijk standaard is. Dat staat op zich niet ter beoordeling van de rechter, die clausule was wel of geen onderdeel van de overeenkomst. De juridische fictie is dat ook kwetsbare vrouwen van begin dertig met een universitaire opleiding handelingsbekwaam zijn.
Dwingen tot alternatieve manieren van schadevergoeding zal ook wel niet mogen van de rechter. De rechtstaat is kapot, zeg ik je!quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:51 schreef de_boswachter het volgende:
Nadine is niet helemaal lekker lijkt me. Er moet toch wel iemand in haar omgeving zijn geweest die heeft gezegd: ‘nou Nadine, misschien moet je dat niet doen meid’. Nou ze komt er lekker vanaf zo…. ben je als verkoper lekker mee met zo’n huppelkutjeHopelijk is ze trots op zichzelf wat ze heeft gedaan.
De verkopers zijn gay.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dwingen tot alternatieve manieren van schadevergoeding zal ook wel niet mogen van de rechter. De rechtstaat is kapot, zeg ik je!
A lietel suk en fuk.
Bekijk deze YouTube-video
"Nou er is geen geld, dus het komt zeker niet van drugshandel... goedgekeurd!"quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:13 schreef bleiblei het volgende:
Notaris doet een check alleen vanwege zijn bibob verhaal. Dus waar het vandaan komt.
Dat overlapt elkaar nogal. Pragmatisch is namelijk dat verkopende partij een nieuw huis moet betalen en dat je dus niet met een niet nakomende koper kunt zitten, daarom is een boete van 10% normaal en omdat het om zulke grote bedragen gaat is er een bedenktijd en checkt de notaris ook nog even of alle betrokken partijen wel bij zinnen en dus handelingsbekwaam zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij bekijkt het vanuit juridisch perspectief. Ik vanuit humanitair/pragmatisch
Met pragmatisch bedoel ik meer dat die vrouw dat geld toch nooit zal kunnen betalen... En om haar dan aan een virtuele financiele leiband te houden voor jaren....quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat overlapt elkaar nogal. Pragmatisch is namelijk dat verkopende partij een nieuw huis moet betalen en dat je dus niet met een niet nakomende koper kunt zitten, daarom is een boete van 10% normaal en omdat het om zulke grote bedragen gaat is er een bedenktijd en checkt de notaris ook nog even of alle betrokken partijen wel bij zinnen en dus handelingsbekwaam zijn.
Dat zijn voldoende waarborgen en dat moet het ook een betrouwbare uitkomst hebben ten bate van het economisch verkeer. Humanitair is dan aan de verkopende partij, dat is geen toetsing uit het civielrecht. De billijkheid is dat wel maar net als de redelijkheid en die bijten elkaar hier. Als 10% boete niet billijk was dan had dat bij al die anderen ook niet in koopcontracten mogen staan.
Het is heel vreemd dat die standaard boeteclausule niet goed was. Zo'n rechter die aandringt op bemiddeling is ook wat dubieus. Er zijn heel veel zaken waarbij bemiddeling beter is omdat het niet zo zwart wit ligt, maar hier ligt het dat wel. De boeteclausule was wel of niet onderdeel van de koopovereenkomst, als het dat niet was, waarom zou de rechter aandringen op bemiddeling? Dat is ook weer een nare trend van zich macht toeeigenende rechters, die verkoper komt gewoon zijn recht halen en dan doet zo'n rechter meteen tut, tut, tut en aansturen op matiging, zonder juridische basis. Misschien heeft de rechter lang in het strafrecht gewerkt en slaat die aan op het woord 'kwetsbaar' en laat die iemand dan meteen wegkomen.
Ik kan de uitspraak zelf niet vinden, maar ik krijg er een rare smaak van in mijn mond.
Je staat nog te kijken van het amateurisme in die sector hoor. Heb ook al een keer een koopcontract voor mijn neus gekregen waarin stond dat ik het huis voor 0 euro ging kopen. Had er natuurlijk een krabbel onder kunnen zetten, maar volgens mij wordt zo'n overeenkomst bij een rechter gewoon nietig verklaard als er zo'n overduidelijke fout in staat.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
"
"
Je kunt ook na een veroordeling schikken. Er is een beslagvrije voet, een afbetalingsregeling zal vanzelf wat minder dramatisch worden dan 7 ton ophoesten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met pragmatisch bedoel ik meer dat die vrouw dat geld toch nooit zal kunnen betalen... En om haar dan aan een virtuele financiele leiband te houden voor jaren....
In het algemeen belang is het dat deze vrouw gewoon snel een man vindt en moeder wordt. NIet dat ze een oninbare schuld op haar nek krijgt.
Hoe vaak zullen dat type vermogens geerft worden tov anders?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef -river- het volgende:
Hoe dom ben je om je pand voor dik 7 miljoen te verkopen aan een jongedame omdat ze zegt dat haar familie 9 miljoen op de bank heeft.
Twee jaartjes schuldsanering oid?? Ja, kan ook. Maar maakt voor de verkoper niet het verschilquote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt ook na een veroordeling schikken. Er is een beslagvrije voet, een afbetalingsregeling zal vanzelf wat minder dramatisch worden dan 7 ton ophoesten.
7 ton op haar bord is ook buiten proportie gok ik.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat overlapt elkaar nogal. Pragmatisch is namelijk dat verkopende partij een nieuw huis moet betalen en dat je dus niet met een niet nakomende koper kunt zitten, daarom is een boete van 10% normaal en omdat het om zulke grote bedragen gaat is er een bedenktijd en checkt de notaris ook nog even of alle betrokken partijen wel bij zinnen en dus handelingsbekwaam zijn.
Dat zijn voldoende waarborgen en dat moet het ook een betrouwbare uitkomst hebben ten bate van het economisch verkeer. Humanitair is dan aan de verkopende partij, dat is geen toetsing uit het civielrecht. De billijkheid is dat wel maar net als de redelijkheid en die bijten elkaar hier. Als 10% boete niet billijk was dan had dat bij al die anderen ook niet in koopcontracten mogen staan.
Het is heel vreemd dat die standaard boeteclausule niet goed was. Zo'n rechter die aandringt op bemiddeling is ook wat dubieus. Er zijn heel veel zaken waarbij bemiddeling beter is omdat het niet zo zwart wit ligt, maar hier ligt het dat wel. De boeteclausule was wel of niet onderdeel van de koopovereenkomst, als het dat niet was, waarom zou de rechter aandringen op bemiddeling? Dat is ook weer een nare trend van zich macht toeeigenende rechters, die verkoper komt gewoon zijn recht halen en dan doet zo'n rechter meteen tut, tut, tut en aansturen op matiging, zonder juridische basis. Misschien heeft de rechter lang in het strafrecht gewerkt en slaat die aan op het woord 'kwetsbaar' en laat die iemand dan meteen wegkomen.
Ik kan de uitspraak zelf niet vinden, maar ik krijg er een rare smaak van in mijn mond.
De Nederlandse rechtspraak houdt in zijn algemeenheid nogal rekening met wat 'redelijk' is. Aandringen op bemiddeling is ook heel normaal. Schikken voorkomt vaak dat één van de partijen zich vreselijk genaaid voelt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kwam hier om dat ook te schrijven.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:06 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dit doet mij denken aan Anna Vadimovna Sorokin.
Inderdaad. Waarom komt de makelaar hier zomaar onder uit? Die had zijn zaakjes niet voor elkaar. "Ze had gezegd"...quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:15 schreef GerryDV het volgende:
Goed stukje due dilligence van de makelaar :’)
En dan ook echt voor een grachtenpand.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:26 schreef Hathor het volgende:
7,25 miljoen voor een pand in die grafstad is sowieso een gotspe.
Dat is pas als je een hypotheek wilt krijgen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:17 schreef GerryDV het volgende:
Je moet toch bankgaranties, jaarinkomen en vermogen en alles kunnen aantonen? Dat moest ik al bij een huisje van 4 ton, laat staan bij miljoenen. Bij welke makelaar en notaris kun je gewoon zeggen ‘ja ik heb veul geld, waar kan ik tekenen?’?
Ja op die manier. Dus als je verder iets zonder hypotheek wil kopen voor enkele miljoenen dan volstaat het gewoon om te zeggen dat je dat ergens hebt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is pas als je een hypotheek wilt krijgen.
Moet je maar zin in hebben ja, tussen de zwervers en junks, geen voortuin, altijd lawaai, amper ergens met de auto kunnen komen, altijd trappenlopen want ze gaan vaak wel de hoogte in maar hebben geen noemenswaardig grondoppervlak. En dan wel 7 miljoen armer. Ik zou het wel weten.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:37 schreef probeer het volgende:
[..]
En dan ook echt voor een grachtenpand.
Ipv een villa in een dure buitenwijk.
Eens.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geen onderdeel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan had ze niet moeten tekenen voor de koopovereenkomst met die boeteclausule, die behoorlijk standaard is. Dat staat op zich niet ter beoordeling van de rechter, die clausule was wel of geen onderdeel van de overeenkomst. De juridische fictie is dat ook kwetsbare vrouwen van begin dertig met een universitaire opleiding handelingsbekwaam zijn.
quote:In de koopovereenkomst is opgenomen dat eventueel ook een koopovereenkomst conform de koopakte van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie kan worden vastgelegd. Dit is niet gebeurd. Helemaal onderaan de koopovereenkomst is een regel vermeld die luidt: “Kopie Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie”.
10% is vrij gebruikelijk hoor als je niet de koop nakomt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Een blowjob was voldoende geweest. Misschien ass to mouth. Dat was een goede deal geweest.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nadine komt heul goed weg. Nou zou vasthouden aan die 7 ton boete ook belachelijk zijn geweest (en totaal niet realistisch dat dat bedrag er ooit zou komen) maar ik snap dat die verkoper zich genaaid voelt.
Is het werkelijk algemeen belang dat een vrouw die, gezien haar academische prestaties, over enig intellect moet beschikken, maar die gezien haar handelen oerdom is, de verantwoordelijkheid krijgt over de opvoeding van kinderen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met pragmatisch bedoel ik meer dat die vrouw dat geld toch nooit zal kunnen betalen... En om haar dan aan een virtuele financiele leiband te houden voor jaren....
In het algemeen belang is het dat deze vrouw gewoon snel een man vindt en moeder wordt. NIet dat ze een oninbare schuld op haar nek krijgt.
Ja toch, lekker de schuldsanering in of een betalingsregeling treffen voor de komende 60 jaar in je sociale huurflatje.hoe kom je überhaupt aan een jaarsalaris van ¤25.000 terwijl je afgestudeerd bent, dan werk je echt maar 12 uur per week.quote:
Wel bijzonder dat zo'n figuur, die casual een huis van 7 miljoen verkoopt, gaat huilen om een beetje misgelopen geld en dan 700+ ton eist van iemand die niks heeft. Rijk kan niet rijk genoeg zijn, zo blijkt maar weer, altijd maar meer meer meer, ook al zou dat iemands leven volledig ten gronde richten. Neem een glas wijn uit 1880, Albert, en lach erom, maar nee hoor.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
10% is vrij gebruikelijk hoor als je niet de koop nakomt.
Dat dat neerkomt is 7 ton is vrij extreem ja, maar dat is een huis van 7 miljoen ook
idd zeg, zo'n Anna Delvey heeft er op z'n minst nog een jaar of 4 van genotenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:41 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ja toch, lekker de schuldsanering in of een betalingsregeling treffen voor de komende 60 jaar in je sociale huurflatje.hoe kom je überhaupt aan een jaarsalaris van ¤25.000 terwijl je afgestudeerd bent, dan werk je echt maar 12 uur per week.
Zij niet alleen, maar ook de verkopende partij.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Dat zijn andere kwaliteiten dan financiele transacties doenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Is het werkelijk algemeen belang dat een vrouw die, gezien haar academische prestaties, over enig intellect moet beschikken, maar die gezien haar handelen oerdom is, de verantwoordelijkheid krijgt over de opvoeding van kinderen?
Maar normaal gesproken doe je een bod onder voorbehoud van financiering. Dan kan je er nog onderuit komen als je bewijs aanlevert dat de financiering niet rond kwam.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is pas als je een hypotheek wilt krijgen.
Dat voorbehoud zal ze dan wel niet gedaan hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:46 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar normaal gesproken doe je een bod onder voorbehoud van financiering. Dan kan je er nog onderuit komen als je bewijs aanlevert dat de financiering niet rond kwam.
Of je doet dat voorbehoud niet en dan hang je gewoon. Tenzij je een rechter treft die niet zoveel opheeft met rechtszekerheid, dan is gewoon de verkoper die ter goeder trouw handelde genaaid voor alle kosten incl. de proceskosten.
Waaruit maak jij op dat de verkoop casual was? Ik zou het niet raar vinden als er een flinke hypotheek rust op het te verkopen object. Plus dat het nieuwe huis vast ook geen studio in een achterbuurt zal zijn, waardoor er ook weer nieuwe betalingsverplichtingen zijn. Dan vind ik deze casus echt heel anders dan die van Marian Schram die als koper zelf werd genaaid door haar partner die een oplichter bleek. Zij moest wel de boete ophoesten. Deze uitspraak strookt daarom ook niet met het geldend recht in Nederland én niet met de jurisprudentie.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat zo'n figuur, die casual een huis van 7 miljoen verkoopt, gaat huilen om een beetje misgelopen geld en dan 700+ ton eist van iemand die niks heeft. Rijk kan niet rijk genoeg zijn, zo blijkt maar weer, altijd maar meer meer meer, ook al zou dat iemands leven volledig ten gronde richten. Neem een glas wijn uit 1880, Albert, en lach erom, maar nee hoor.
En dan? Dan gaat hij die 7 ton nimmer krijgen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:00 schreef Schanulleke het volgende:
Kortom: ik hoop dat Hans en zijn partner in hoger beroep gaan en dat de rechtsorde dan weer hersteld wordt. Kut voor Nadine dat ze dom is, maar wie de billen brandt...
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:00 schreef Schanulleke het volgende:
Kortom: ik hoop dat Hans en zijn partner in hoger beroep gaan en dat de rechtsorde dan weer hersteld wordt. Kut voor Nadine dat ze dom is, maar wie de billen brandt...
quote:Het boetebeding van 10% van de koopprijs waar [eisers] zijn vordering op baseert, is niet expliciet opgenomen in de koopovereenkomst, maar volgt uit de volgens [eisers] toepasselijke Algemene Bepalingen van de KNB.
Dat betwijfel ik. Wellicht zal de hogere rechter het bedrag in hoogte bijstellen, maar die zal minder activistisch zijn in de uitspraak en dus de rechtsorde beter willen respecteren. Bij schadevergoedingen geldt dat die door de staat worden voorgeschoten en vervolgens verhaald op de dader. Waarom zou dat hier niet kunnen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dan? Dan gaat hij die 7 ton nimmer krijgen.
Dit is niet een strafzaak.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:09 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Wellicht zal de hogere rechter het bedrag in hoogte bijstellen, maar die zal minder activistisch zijn in de uitspraak en dus de rechtsorde beter willen respecteren. Bij schadevergoedingen geldt dat die door de staat worden voorgeschoten en vervolgens verhaald op de dader. Waarom zou dat hier niet kunnen?
Ook tegen een vonnis in een kort geding kan je in hoger beroep gaan.quote:
Waarom moet de belastingbetaler hier in de praktijk voor opdraaien dan?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:09 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Wellicht zal de hogere rechter het bedrag in hoogte bijstellen, maar die zal minder activistisch zijn in de uitspraak en dus de rechtsorde beter willen respecteren. Bij schadevergoedingen geldt dat die door de staat worden voorgeschoten en vervolgens verhaald op de dader. Waarom zou dat hier niet kunnen?
10% is een gangbare boeteclausule bij verkoop huisquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:42 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Zou ik ook denken. Nadine is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Dit dus.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
10% is een gangbare boeteclausule bij verkoop huis
Ik heb het over het voorschieten van een schadevergoeding.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:15 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ook tegen een vonnis in een kort geding kan je in hoger beroep gaan.
Pas na 2 weken werd het duidelijkquote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:27 schreef potjecreme het volgende:
Ik snap iets dat ze geen gebruik heeft gemaakt van de 3 dagen denk tijd. Is haar dat niet verteld?
Blijkbaar klopte dat koopcontract ook niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Die 10% staat in elke akte en als verkoper ga je daar ook van uit dat als iemand de financiering niet rond krijgt en die voorwaarde op rondkrijgen daarvan straat niet in de koopakte dan ga je er gewoon van uit dat je 10% vangt.
Daarom staat dat eigenlijk ook vrijwel in ieder koopakte. Tekenen onder voorbehoud van financiering noemen ze dat. Krijg je het rond prima, krijg je het niet rond dan geldt die 10% niet.
Ik ga er van uit dat in deze akte geen voorwaarde financiering stond. En dan kan je de verkoper wel voor dom uitmaken, onder de streep had hij in dit geval normaal gewoon recht op die 10%
Het is mij dan ook een raadsel waarom de rechter daar niet in mee gaat.
Vertel hoe kom je daarbij, je roept gewoon maar wat, zoals gewoonlijk,quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijkbaar klopte dat koopcontract ook niet..
Verantwoording gaat bij jou klaarblijkelijk naar het slachtofferquote:Maar verder is het ook niet heel slim dat hij geen vooronderzoek doet of dat geld, er echt is. Hij kan wel gelijk hebben, maar van een kale kip valt niet te plukken.
De koper heeft 3 dagen bedenktijd en kan binnen die tijd zonder consequenties van de koop afzien. Dat werd mij uitdrukkelijk verteld bij het tekenen van koopcontract.quote:
Klopt er staat nergens dat het contract niet klopte. De rechter geeft aan de de clausule niet was toegevoegd.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel hoe kom je daarbij, je roept gewoon maar wat, zoals gewoonlijk,
[..]
Verantwoording gaat bij jou klaarblijkelijk naar het slachtoffer
Nee, pas als een notaris geld heeft, gaat ie zich druk maken waar het vandaan komt. Tot die tijd. Niet zijn probleem.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 20:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
"Nou er is geen geld, dus het komt zeker niet van drugshandel... goedgekeurd!"
Ik ga je hier aan herinneren als iemand je dit flikt. Het kan namelijk iedereen met een koophuis overkomen en vaak is het effect op je financiële situatie hetzelfde. Dat je achterblijft met een hoop schulden die je niet zo maar ff te boven komt. Dus zoiets geniaal vinden... tja. Getuigt van weinig intellect.quote:
Als je mentaal in de war bent moet je daarvoor geholpen worden zodat je geen verdere schade aan kan brengen aan anderen. Daar hebben we prima instellingen voor. Aldus deze toetsenbordheld.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:50 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Meid is waarschijnlijk erg in de war en waarschijnlijk mentaal van het pad af. Laten we haar leven kapotmaken, aldus enkele toetsenbordhelden hier.
Staat in de OPquote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel hoe kom je daarbij, je roept gewoon maar wat, zoals gewoonlijk,
quote:De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen. Ook kon Nadines latere e-mail niet bewijzen dat zij bij de koop op de hoogte was van de boete. Verder was niet aangetoond dat Hans door haar terugtrekking in financiële nood verkeerde, zodat er geen spoedeisend belang voor het kort geding bestond. De vordering van Hans werd daarom afgewezen; hij kreeg ook geen schadevergoeding voor het lagere verkoopbedrag. Hans moet de proceskosten van ¤1.375 voldoen; Nadine hoeft niets te betalen.
Dat zeg ik niet. Echter gaat die verkoper dat geld nooit krijgen van een kale kip, dus hij heeft niks aan die boete. Het was slimmer geweest als hij vooraf ook had onderzocht of ze wel geld had.quote:Verantwoording gaat bij jou klaarblijkelijk naar het slachtoffer
Ja, maar niet als je zoals Nadine pas na 2 weken ermee komt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:34 schreef potjecreme het volgende:
[..]
De koper heeft 3 dagen bedenktijd en kan binnen die tijd zonder consequenties van de koop afzien. Dat werd mij uitdrukkelijk verteld bij het tekenen van koopcontract.
https://www.rijksoverheid(...)kopen-van-een-woning
Heeft hij waarschijnlijk binnen zijn mogelijkheden gedaan. En ja, valt niets bij haar te halen. Maar om dan het slachtoffer op te zadelen met juridische kosten en de dader met nul gevolgen...quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Staat in de OP
[..]
[..]
Dat zeg ik niet. Echter gaat die verkoper dat geld nooit krijgen van een kale kip, dus hij heeft niks aan die boete. Het was slimmer geweest als hij vooraf ook had onderzocht of ze wel geld had.
niet alleen de binnenstad hoorquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is helaas de realiteit in de binnenstad van Amsterdam
Domste oplichter ooit dan, als je er zelf slechter van wordtquote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:45 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dom in de zin van dat je denkt daarmee weg te komen.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, maar niet als je zoals Nadine pas na 2 weken ermee komt.
Lijkt me niet. Hij had voor de acceptatie van dat bod een bankverklaring mogen eisen dat dat geld er is.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heeft hij waarschijnlijk binnen zijn mogelijkheden gedaan.
Dat wordt altijd gevraagd. Of een storting van 10% op de derden rekening. En bij dit soort panden gaat het zelden om mensen die die 10% niet ergens cash hebben liggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 00:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Hij had voor de acceptatie van dat bod een bankverklaring mogen eisen dat dat geld er is.
@Bart2002 vindt dat iedereen boven modaal financieel genaaid mag worden. Niet te veel van aantrekken.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik ga je hier aan herinneren als iemand je dit flikt. Het kan namelijk iedereen met een koophuis overkomen en vaak is het effect op je financiële situatie hetzelfde. Dat je achterblijft met een hoop schulden die je niet zo maar ff te boven komt. Dus zoiets geniaal vinden... tja. Getuigt van weinig intellect.
Arme miljonair boehoe.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:56 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat de verkoop casual was? Ik zou het niet raar vinden als er een flinke hypotheek rust op het te verkopen object. Plus dat het nieuwe huis vast ook geen studio in een achterbuurt zal zijn, waardoor er ook weer nieuwe betalingsverplichtingen zijn. Dan vind ik deze casus echt heel anders dan die van Marian Schram die als koper zelf werd genaaid door haar partner die een oplichter bleek. Zij moest wel de boete ophoesten. Deze uitspraak strookt daarom ook niet met het geldend recht in Nederland én niet met de jurisprudentie.
Vind het sowieso dom dat de verkoper en diens makelaar het hele verkopen baseerden op slechts wat beweringen van Nadine, zonder enig aantoonbaar bewijs van die 9 miljoen in Duitsland. Daardoor riekt dit naar snel extra geld willen binnenvissen met een 'overpriced' woning, waarbij de verkopers al eurotekens in hun ogen hadden staan. Nu is ie voor minder verkocht, waarschijnlijk een reëlere prijs.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Staat in de OP
[..]
[..]
Dat zeg ik niet. Echter gaat die verkoper dat geld nooit krijgen van een kale kip, dus hij heeft niks aan die boete. Het was slimmer geweest als hij vooraf ook had onderzocht of ze wel geld had.
Inderdaad. 0 medelijden mee.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
lekker voor die grachtenpandeigenaren.
Omdat die kijkt naar het concrete contract en niet naar 'wat er normaal gebeurt'. Derhalve:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Die 10% staat in elke akte en als verkoper ga je daar ook van uit dat als iemand de financiering niet rond krijgt en die voorwaarde op rondkrijgen daarvan straat niet in de koopakte dan ga je er gewoon van uit dat je 10% vangt.
Daarom staat dat eigenlijk ook vrijwel in ieder koopakte. Tekenen onder voorbehoud van financiering noemen ze dat. Krijg je het rond prima, krijg je het niet rond dan geldt die 10% niet.
Ik ga er van uit dat in deze akte geen voorwaarde financiering stond. En dan kan je de verkoper wel voor dom uitmaken, onder de streep had hij in dit geval normaal gewoon recht op die 10%
Het is mij dan ook een raadsel waarom de rechter daar niet in mee gaat.
quote:In de koopovereenkomst is opgenomen dat eventueel ook een koopovereenkomst conform de koopakte van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie kan worden vastgelegd. Dit is niet gebeurd.
Het boetebeding van 10% van de koopprijs waar [eisers] zijn vordering op baseert, is niet expliciet opgenomen in de koopovereenkomst, maar volgt uit de volgens [eisers] toepasselijke Algemene Bepalingen van de KNB. De verwijzingen naar die Algemene Bepalingen zijn in de koopovereenkomst als volgt weergegeven:
“Behoudens hetgeen de partijen als essentialia en bijzonderheden bij deze zijn overeengekomen zal deze koopovereenkomst op verzoek van een van de partijen apart kunnen worden vastgelegd in een koopakte met als uitgangspunt de normale bepalingen en condities als opgenomen in de koopakte van Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie Ring Amsterdam. Dit zonder afbreuk te doen aan de essentialia van deze overeenkomst en dat deze overeenkomst onder dezelfde bijzondere en algemene bepalingen is aangegaan.”
De voorzieningenrechter oordeelt voorshands dat de verwijzingen naar de Algemene Bepalingen onvoldoende concreet zijn om te kunnen vaststellen dat de boete contractueel is overeengekomen. Daarbij heeft [eisers] niet aangetoond dat de Algemene Bepalingen zijn overhandigd bij de koopovereenkomst, nu partijen digitaal hebben ondertekend. Daarbij is het, anders dan [eisers] heeft gesteld, niet vast komen te staan dat [gedaagde] het boetebeding heeft erkend. De e-mail waarin zij [eisers] vraagt om af te zien van de boete, heeft zij pas gestuurd nadat zij middels de ingebrekestelling op de boete is gewezen en kan daardoor niet worden geïnterpreteerd als bewijs dat zij zich bij het sluiten van de overeenkomst bewust was van de boete. Gelet op dit alles kan niet zonder meer worden aangenomen dat de bodemrechter de vordering tot betaling van de boete zal toewijzen.
Broddelwerk dus, niet meer dan terecht dat de claim is afgewezen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 07:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Omdat die kijkt naar het concrete contract en niet naar 'wat er normaal gebeurt'. Derhalve:
[..]
Dat ontken ik toch ook nergens?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je mentaal in de war bent moet je daarvoor geholpen worden zodat je geen verdere schade aan kan brengen aan anderen. Daar hebben we prima instellingen voor. Aldus deze toetsenbordheld.
Dat is standaard, maar voor dat moet gebeuren ben je al heel wat weken verder.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 00:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat wordt altijd gevraagd. Of een storting van 10% op de derden rekening. En bij dit soort panden gaat het zelden om mensen die die 10% niet ergens cash hebben liggen.
Nee, hypotheekbanken zijn zo traag als stront dus bijna niemand heeft in die 3 dagen financiering rond, tenzij je het geld niet via een bank hoeft te krijgen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar je koopt een duur huis, normaliter ga je eerst de financiering in orde maken, of kopen en binnen 3 dagen de financiering in orde maken.
Dat is toch die bedenktijd?
En dat hebben ze bewust niet gedaan, ook al kan je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat er iets niet klopte.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is standaard, maar voor dat moet gebeuren ben je al heel wat weken verder.
Maar er kan ook gewoon aan het begin al om gevraagd worden. Dus voor er een handtekening onder het koopcontract komt. Dan hadden ze in een paar dagen geweten dat dit hem niet ging worden en hadden ze zich een hoop ellende kunnen besparen.
Dat lijkt me bij een miljoenenpand in ieder geval geen overbodige luxe omdat die 10% in dit geval niets waard is, ook al had hij gelijk gekregen.
Och dat is Baudet ook. Als je ziet wat daar voor bagger uit komt.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 08:29 schreef TweedeKlum het volgende:
Een promovendus nota bene, wat voor studie zou ze gedaan hebben?
Zoals de waard isquote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
En dat hebben ze bewust niet gedaan, ook al kan je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat er iets niet klopte.
Waarschijnlijk uit pure hebzucht, want het huis is later voor een stuk minder verkocht, dus ze hoopten de jackpot gewonnen te hebben. En in het achterhoofd het plannetje dat als het toch niet bleek te kloppen, ze de koper altijd nog maximaal konden leegplukken met die 10%.
Als ze zo doortrapt waren, hadden ze zich ook gerealiseerd dat je geen 7 ton gaat ontvangen van iemand die zo arm is als de kerk ratten.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
En dat hebben ze bewust niet gedaan, ook al kan je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat er iets niet klopte.
Waarschijnlijk uit pure hebzucht, want het huis is later voor een stuk minder verkocht, dus ze hoopten de jackpot gewonnen te hebben. En in het achterhoofd het plannetje dat als het toch niet bleek te kloppen, ze de koper altijd nog maximaal konden leegplukken met die 10%.
Ja het is niet anders. Die verkopers hebben immers meerdere steken laten vallen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Opvallend hoe hier aan victim blaiming gedaan wordt en vinden dat niet iedereen voor de wet gelijk is.
Maar de koper heeft ook verantwoordelijkheid zou je zeggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het is niet anders. Die verkopers hebben immers meerdere steken laten vallen.
Klopt, maar door dat broddelwerkcontract heeft ie geen poot om op te staan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:56 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar de koper heeft ook verantwoordelijkheid zou je zeggen.
Het voelt wat cru dat zelfs de proceskosten (al zal die daar niet op failliet gaan) door de benadeelde partij betaald moeten worden en de koper gewoon wegloopt.
Zij heeft willens en wetens mensen weken beziggehouden, van verkoper tot makelaar tot en met de rechter van deze zaak, terwijl ze wist dat het onzin zou zijn en ze houdt er 0 gevolgen aan over.
Het is vooral bijzonder om te praten over slachtoffers en daders. Er is sprake van een civielrechtelijk geschil over een gesloten overeenkomst en de verplichtingen die daaruit zouden voortvloeien. Heb je voorbeelden van een vergelijkbare overeenkomst waarin de rechter oordeelt dat er wel uit zou voortvloeien dat er een boete van 10% van het bedrag verschuldigd zou zijn?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Opvallend hoe hier aan victim blaiming gedaan wordt en vinden dat niet iedereen voor de wet gelijk is.
Het kan ook dertig jaar 100 euro per maand zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Twee jaartjes schuldsanering oid?? Ja, kan ook. Maar maakt voor de verkoper niet het verschil
Het is niet aan de rechter om een proportionele boete op te leggen. Het is aan de rechter om vast te stellen of er een boete is overeengekomen door partijen. 10% is proportioneel tegenover het aankoopbedrag en heel gebruikelijk.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
7 ton op haar bord is ook buiten proportie gok ik.
Dusss..
Dat zal in dit geval niet gelukt zijn. Je wederpartij komt de overeenkomst niet na, je loopt vele tienduizenden euro's mis daardoor, en als je verhaal komt halen bij de rechter zegt die doodleuk dat dat geen consequenties mag hebben voor de kwetsbare dertiger en jij de proceskosten ook nog moet betalen omdat je gewoon een vonnis wilde op basis van de wet ipv geschipper.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 21:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De Nederlandse rechtspraak houdt in zijn algemeenheid nogal rekening met wat 'redelijk' is. Aandringen op bemiddeling is ook heel normaal. Schikken voorkomt vaak dat één van de partijen zich vreselijk genaaid voelt.
Dat zou ik met mijn uiterlijk niet voor elkaar krijgen, vrees ik.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:47 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Nou dat is haar uiterlijk wel gelukt om er mee weg te komen.
De Nederlandse wet voorziet helaas niet in zulke gevallen (oplichters met geen nagel om te krabben die zonder gevolgen mensen kunnen blijven oplichten).quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar door dat broddelwerkcontract heeft ie geen poot om op te staan.
En al had hij dat wel, dan had hij nog niks gehad gezien er niks te halen valt.
Wat heeft dat daar nou mee te maken? Er is hier duidelijk een dader, en duidelijk een slachtoffer. Omdat het hier om een grachtengordel pand gaat vind menigeen hier blijkbaar ha ha net goed. Het is duidelijk dat de verkoper schade heeft geleden, en blijkbaar vinden nogal wat mensen dat dit hilarisch is.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vooral bijzonder om te praten over slachtoffers en daders. Er is sprake van een civielrechtelijk geschil over een gesloten overeenkomst en de verplichtingen die daaruit zouden voortvloeien. Heb je voorbeelden van een vergelijkbare overeenkomst waarin de rechter oordeelt dat er wel uit zou voortvloeien dat er een boete van 10% van het bedrag verschuldigd zou zijn?
Wat dat ermee te maken heeft is dat jij je beroept op ongelijkheid voor de wet, maar niet kunt aangeven waar de uitspraak van de rechter hier die wet niet zou volgen of anders interpreteert dan in het gros van de zaken wordt gedaan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat heeft dat daar nou mee te maken? Er is hier duidelijk een dader, en duidelijk een slachtoffer. Omdat het hier om een grachtengordel pand gaat vind menigeen hier blijkbaar ha ha net goed. Het is duidelijk dat de verkoper schade heeft geleden, en blijkbaar vinden nogal wat mensen dat dit hilarisch is.
Je bedoelt het openlijke gedeelte? Iets wat iedereen stiekem eigenlijk al wel weet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En vinden dat niet iedereen voor de wet gelijk is.
Als jij voor 7 miljoen een transactie doet, en je neemt genoegen met het antwoord: Ik heb rijke familie dan verdien je het inderdaad om onder een brug te slapenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat heeft dat daar nou mee te maken? Er is hier duidelijk een dader, en duidelijk een slachtoffer. Omdat het hier om een grachtengordel pand gaat vind menigeen hier blijkbaar ha ha net goed. Het is duidelijk dat de verkoper schade heeft geleden, en blijkbaar vinden nogal wat mensen dat dit hilarisch is.
Lezen blijft lastig, niet, ik had het over de users hierquote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat dat ermee te maken heeft is dat jij je beroept op ongelijkheid voor de wet, maar niet kunt aangeven waar de uitspraak van de rechter hier die wet niet zou volgen of anders interpreteert dan in het gros van de zaken wordt gedaan.
Bovendien kan de verkoper nog steeds proberen een zaak te starten vanwege geleden schade door het niet nakomen van de overeenkomst in plaats van een beroep op een boete die kennelijk niet expliciet stond opgenomen.
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lezen blijft lastig, niet, ik had het over de users hier
Waar vinden mensen dat precies?quote:vinden dat niet iedereen voor de wet gelijk is
In geen enkel land kun je 7 ton krijgen van iemand die geen geld heeft. Je kunt wetten bedenken wat je wilt. Die vrouw heeft dat geld gewoon niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
De Nederlandse wet voorziet helaas niet in zulke gevallen (oplichters met geen nagel om te krabben die zonder gevolgen mensen kunnen blijven oplichten).
Zij zou dit morgen weer kunnen doen en als iemand dan toevallig die 10% niet in het contract zet (wat ik nogal apart vind eigenlijk) gaat die er ook met boter en suiker in.
Zij kan dit morgen weer doen, net zo goed met een gewone tussenwoning van een gezin. Zij loopt als “koper” 0 risico, kan allemaal dingen zeggen en als eindstand ze geen geld heeft loopt ze weg met 0 gevolgen. De verkoper blijft met het gezeik over.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In geen enkel land kun je 7 ton krijgen van iemand die geen geld heeft. Je kunt wetten bedenken wat je wilt. Die vrouw heeft dat geld gewoon niet.
Dus is het aan verkopers die miljoenen panden verkopen ook om goede voorzorgen te nemen.
Waarom vind je het apart dat je boetebedragen bij niet-nakoming in het contract moet zetten?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
De Nederlandse wet voorziet helaas niet in zulke gevallen (oplichters met geen nagel om te krabben die zonder gevolgen mensen kunnen blijven oplichten).
Zij zou dit morgen weer kunnen doen en als iemand dan toevallig die 10% niet in het contract zet (wat ik nogal apart vind eigenlijk) gaat die er ook met boter en suiker in.
Dat een overeenkomst zo knullig wordt opgesteld is niet gebruikelijk, maar daarbij is ook niet gezegd dat zij niet aansprakelijk kan worden gesteld voor schade. Dat is echter niet waar het in deze zaak om ging. In deze zaak ging het erom dat de verkoper van mening was dat uit de overeenkomst zou blijken dat er een boeteclausule was en dit volgens de rechter niet het geval is.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:43 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Zij kan dit morgen weer doen, net zo goed met een gewone tussenwoning van een gezin. Zij loopt als “koper” 0 risico, kan allemaal dingen zeggen en als eindstand ze geen geld heeft loopt ze weg met 0 gevolgen. De verkoper blijft met het gezeik over.
Daarom aan verkopers om te zorgen dat ze een goede makelaar inschakelen die beter contracten opstelt.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:43 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Zij kan dit morgen weer doen, net zo goed met een gewone tussenwoning van een gezin. Zij loopt als “koper” 0 risico, kan allemaal dingen zeggen en als eindstand ze geen geld heeft loopt ze weg met 0 gevolgen. De verkoper blijft met het gezeik over.
Nou ja, mevrouw heeft gewoon een inkomen natuurlijk en leeft naar ik aanneem niet op straat. Dat ze niet even 7 ton kan ophoesten is evident, maar als je om wat voor reden dan ook zo stom bent om een overeenkomst met een boeteclausule te tekenen dan doet het feit dat je dat geld nu niet hebt er niet zoveel toe.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarom aan verkopers om te zorgen dat ze een goede makelaar inschakelen die beter contracten opstelt.
En als het gaat om een miljoenenpand, aan de voorkant vragen om een bankverklaring dat dat geld er ook is.
Boetes vorderen van iemand die geen cent heeft is immers kansloos, hoe je het ook draait of keert.
Maar ze verdient zo ongeveer het minimumloon.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, mevrouw heeft gewoon een inkomen natuurlijk en leeft naar ik aanneem niet op straat. Dat ze niet even 7 ton kan ophoesten is evident, maar als je om wat voor reden dan ook zo stom bent om een overeenkomst met een boeteclausule te tekenen dan doet het feit dat je dat geld nu niet hebt er niet zoveel toe.
Ze zegt zelf promovendus te zijn, zou me niets verbazen als dat ook gewoon gefantaseerd is.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 08:29 schreef TweedeKlum het volgende:
Een promovendus nota bene, wat voor studie zou ze gedaan hebben?
Het lijkt me sterk dat ze haar hele leven het minimumloon verdient. En dan nog kan gewoon gepoogd worden zoveel mogelijk van de schuld te verhalen. Als jij bij je volle verstand een overeenkomst tekent met daarin een boeteclausule dan ben je daar toch echt zelf verantwoordelijk voor, ook al kan je het hele bedrag nooit betalen. En ook hier is het zoals ik eerder aangaf nog niet gezegd dat er geen schade te verhalen valt die is geleden door het niet nakomen van de verplichting. Daar ging deze zaak alleen niet over.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ze verdient zo ongeveer het minimumloon.
Dus als die 7 ton betaald is zijn ze al van ouderdom gestorven.
Bij een schuld van 7 ton gaat het uiteindelijk gewoon neerkomen op een schuldsaneringsregeling en wordt een groot gedeelte van de schuld alsnog kwijtgescholden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat ze haar hele leven het minimumloon verdient. En dan nog kan gewoon gepoogd worden zoveel mogelijk van de schuld te verhalen. Als jij bij je volle verstand een overeenkomst tekent met daarin een boeteclausule dan ben je daar toch echt zelf verantwoordelijk voor, ook al kan je het hele bedrag nooit betalen. En ook hier is het zoals ik eerder aangaf nog niet gezegd dat er geen schade te verhalen valt die is geleden door het niet nakomen van de verplichting. Daar ging deze zaak alleen niet over.
Ik denk niet dat ze in dat geval nog erg gemotiveerd is om een beter betalende baan gaat zoeken.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat ze haar hele leven het minimumloon verdient. En dan nog kan gewoon gepoogd worden zoveel mogelijk van de schuld te verhalen. Als jij bij je volle verstand een overeenkomst tekent met daarin een boeteclausule dan ben je daar toch echt zelf verantwoordelijk voor, ook al kan je het hele bedrag nooit betalen. En ook hier is het zoals ik eerder aangaf nog niet gezegd dat er geen schade te verhalen valt die is geleden door het niet nakomen van de verplichting. Daar ging deze zaak alleen niet over.
Dat doet de staat alleen in geval van criminele schadevergoedingen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 23:23 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik heb het over het voorschieten van een schadevergoeding.
Maar je gaat toch geen contract aan, als verkopende partij, zonder bewijzen dat de koper de financiële middelen heeft! Maar wel bizar dat ze onder die boete uitkomt. Aan de andere kant had ze die ook nooit kunnen betalen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zij naïef was. Eerst had ze aan rijke ouders te hebben en later gaat het om een investeerder uit Frankrijk. Zij bedriegt gewoon de boel.
Omdat kennelijk zij nu dus loopt en de verkoper met de gebakken peren zit. Kennelijk was het dusdanig slecht of niet omschreven dat een rechter zei nee ditnkon de vrouw inderdaad niet wetenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:48 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waarom vind je het apart dat je boetebedragen bij niet-nakoming in het contract moet zetten?
Ja, moet je maar een duidelijk boetebeding opnemen he. Je kan geen contract afsluiten en dan mensen gaan houden aan dingen die niet in dat contract staan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:52 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Omdat kennelijk zij nu dus loopt en de verkoper met de gebakken peren zit. Kennelijk was het dusdanig slecht of niet omschreven dat een rechter zei nee ditnkon de vrouw inderdaad niet weten
Alle zaken cf BW vallen toch onder "redelijk en billijk"?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is niet aan de rechter om een proportionele boete op te leggen. Het is aan de rechter om vast te stellen of er een boete is overeengekomen door partijen. 10% is proportioneel tegenover het aankoopbedrag en heel gebruikelijk.
Klinkt voor mij of ze met elfjes en kaboutertjes praat.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Daarom denkt ik dat de verkoper en koper elkaar al wat langer kende. En deze dame zich altijd wat fortuinlijker voordoet dan ze is.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar je gaat toch geen contract aan, als verkopende partij, zonder bewijzen dat de koper de financiële middelen heeft! Maar wel bizar dat ze onder die boete uitkomt. Aan de andere kant had ze die ook nooit kunnen betalen.
Nee dat is een grijs gebied waarin een rechter dus kijkt naar redelijkheid en billijkheid.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:10 schreef Stoorzendert het volgende:
Die 10% is sowieso de grootste onzin. Toen ik destijds een huis kocht gingen wij over de voorbehoudstermijn heen doordat de hypotheekverstrekker niet doorwerkte. Dan had me dus gewoon dik geld gekost als de verkopers flauw wilde doen.
Verder een beetje vaag dat je geen kredietwaardigheid hoeft aan te toen bij huizen >¤1miljoen
Misschien is haar vriend wel een hele rijke voetballer uit Frankrijk…quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat is een grijs gebied waarin een rechter dus kijkt naar redelijkheid en billijkheid.
Als je aantoonbaar je best gedaan hebt om een hypotheek te krijgen, maar de bank treuzelt, dan is die kans klein. Maar de kans was er nog steeds dat je had moeten betalen.
Maar deze vrouw wist duidelijk dat ze dit nooit ging kunnen betalen, dus dat is een heel ander verhaal. Maar dan moet het contract wel goed gemaakt zijn.
Dit! Ik schaar dat promoveren in hetzelfde rijtje als de familie in Duitsland en de investeerder in Frankrijk. Nadine lijkt me iemand die alles mooier voorspiegelt dan het in werkelijkheid is, en die misschien zelf gaandeweg in het sprookje is gaan geloven.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze zegt zelf promovendus te zijn, zou me niets verbazen als dat ook gewoon gefantaseerd is.
De verkoper en zijn makelaar zijn gewoon nalatig geweest. Geen check of de dame het geld ook heeft en een niet-standaard contract aangeboden. Die 10% stond er niet in. Ook niks over boetes. Gewoon hebberig volk met eurotekens in hun oogdoppen. Eigen schuld dikke bult.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De volwassene koper heeft 0 schuld?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
De verkoper en zijn makelaar zijn gewoon nalatig geweest. Geen check of de dame het geld ook heeft en een niet-standaard contract aangeboden. Die 10% stond er niet in. Ook niks over boetes. Gewoon hebberig volk met eurotekens in hun oogdoppen. Eigen schuld dikke bult.
Dat vind ik het vreemde: die vrouw wist allang dat dit nooit ging werken maar zette toch door.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat is een grijs gebied waarin een rechter dus kijkt naar redelijkheid en billijkheid.
Als je aantoonbaar je best gedaan hebt om een hypotheek te krijgen, maar de bank treuzelt, dan is die kans klein. Maar de kans was er nog steeds dat je had moeten betalen.
Maar deze vrouw wist duidelijk dat ze dit nooit ging kunnen betalen, dus dat is een heel ander verhaal. Maar dan moet het contract wel goed gemaakt zijn.
Heeft ook schuld, tenzij ze echt psychisch niet in orde is, bijvoorbeeld een psychose. Ze mag best gestrafd worden dmv een boete van een paar duizend euro.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
De volwassene koper heeft 0 schuld?
Ja die is duidelijk niet goed bij haar hoofd.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:22 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat vind ik het vreemde: die vrouw wist allang dat dit nooit ging werken maar zette toch door.
Daarom denk ik dat ze er zelf in geloofde. Ze zou een bedrijf hebben in "duurzame innovaties", misschien had ze gehoopt dat dit een enorm succes zou worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:22 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat vind ik het vreemde: die vrouw wist allang dat dit nooit ging werken maar zette toch door.
Manifesteren tot het niet meer ging lukken.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:10 schreef Viv het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat ze er zelf in geloofde. Ze zou een bedrijf hebben in "duurzame innovaties", misschien had ze gehoopt dat dit een enorm succes zou worden.
Wat ik al getypt heb. De check die je kan doen is behoorlijk beperkt. Ze kunnen niet heel veel doen dan zoeken op Google en daarop baseren of het genoeg stinkt of niet. Bij dit soort panden staan kopers niet in de rij. Dus ja, durf je het risico te nemen een koper de deur te wijzen zonder het zeker te weten? Vanaf de zijlijn in hindsight is het makkelijk oordelen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
De verkoper en zijn makelaar zijn gewoon nalatig geweest. Geen check of de dame het geld ook heeft en een niet-standaard contract aangeboden. Die 10% stond er niet in. Ook niks over boetes. Gewoon hebberig volk met eurotekens in hun oogdoppen. Eigen schuld dikke bult.
Ja, ik kreeg hier ook zo'n Happinez-vibe bijquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:14 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Manifesteren tot het niet meer ging lukken.
Het is niet zwart-wit natuurlijk. Als je een koper niet helemaal vertrouwt hoef je ze echt niet gelijk de deur te wijzen. Je kan prima afspreken bij zulke bedragen dat het huis onder bod is, onder voorwaarde dat er eerst een bankgarantie of een ‘letter of comfort’ komt. Als er dan een andere koper aanklopt kan je zonder probleem switchen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat ik al getypt heb. De check die je kan doen is behoorlijk beperkt. Ze kunnen niet heel veel doen dan zoeken op Google en daarop baseren of het genoeg stinkt of niet. Bij dit soort panden staan kopers niet in de rij. Dus ja, durf je het risico te nemen een koper de deur te wijzen zonder het zeker te weten? Vanaf de zijlijn in hindsight is het makkelijk oordelen.
Ze kunnen toch eisen dat je bij het tekenen van het koopcontract al een bankverklaring meeneemt over je vermogen? Dat mag gewoon.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat ik al getypt heb. De check die je kan doen is behoorlijk beperkt. Ze kunnen niet heel veel doen dan zoeken op Google en daarop baseren of het genoeg stinkt of niet. Bij dit soort panden staan kopers niet in de rij. Dus ja, durf je het risico te nemen een koper de deur te wijzen zonder het zeker te weten? Vanaf de zijlijn in hindsight is het makkelijk oordelen.
Daar zit het probleem niet. Want nogmaals, je hebt geen interesseerden rijen dik. Vraag is wanneer pak je door. Met aanschaf van nieuw huis en alles wat daaromheen zit. Dat is het stuk dat je financieel onderuit trekt namelijk. Je kan wachten op zekerheid met risico dat je zonder huis zit als je je verkochte huis moet opleveren. Of pak je door en hang je er in omdat er blijkbaar koekwausen zijn die je belazeren waar je bij staat. Is eigenlijk ook wel wrang dat je er blijkbaar vanuit moet gaan dat je genaaid wordt tegenwoordig.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:45 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is niet zwart-wit natuurlijk. Als je een koper niet helemaal vertrouwt hoef je ze echt niet gelijk de deur te wijzen. Je kan prima afspreken bij zulke bedragen dat het huis onder bod is, onder voorwaarde dat er eerst een bankgarantie of een ‘letter of comfort’ komt. Als er dan een andere koper aanklopt kan je zonder probleem switchen.
Dat is op zich wel een goeie. Geen idee of dat kan maar klinkt logisch.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze kunnen toch eisen dat je bij het tekenen van het koopcontract al een bankverklaring meeneemt over je vermogen? Dat mag gewoon.
Als iemand dat geld heeft is er ook geen reden dat te weigeren.
Daar ging de verkoper zeer waarschijnlijk niet klakkeloos vanuit. Daarbij verwacht je dat een makelaar in staat is een juridisch sluitend koopcontract op te stellen (dat doet de verkoper meestal niet zelf. Die tikt 70k+ af bij de makelaar om zn huis verkocht te krijgen). Alleen is een makelaar geen beschermd beroep (meer). Dus ja. Dat helpt niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:32 schreef poolmetuitkering het volgende:
Dat het koopcontract zo slecht was opgesteld is natuurlijk ontzettend dom van de verkoper.
Daarnaast begrijp ik niet waarom hij vrij klakkeloos ervan uit ging dat een dame van 30 jaar even zonder hypotheek het pandje kan kopen. De meeste particulieren kunnen het namelijk al nooit betalen.
'Nadine' had uiteraard ook het pand niet moeten willen kopen. Was zij dronken of zo? Was het onderdeel van haar promoveren?
ik bedoelde niet letterlijk dat zij stomdronken was. wel dat het klinkt alsof er mentaal iets niet helemaal goed ging.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Daar ging de verkoper zeer waarschijnlijk niet klakkeloos vanuit. Daarbij verwacht je dat een makelaar in staat is een juridisch sluitend koopcontract op te stellen. Alleen is een makelaar geen beschermd beroep (meer). Dus ja. Dat helpt niet.
Denken dat je zo een traject dronken in gaat, geeft aan dat je nog nooit een huis gekocht hebt. Zo werkt het namelijk niet.
En belangrijkste, dit is een klassiek meisje, kort rokje, vieze kerel verhaal. Wie is hier de schuldige? Het meisje, het korte rokjes. Of die vieze vent die zn tengels niet bij zich kon houden.
Lijkt mij een nobrainer of niet?
Als een 30-jarige vrouw 7,5 miljoen biedt voor je huis met het verhaal dat zij zelf geen geld heeft, maar familie in Duitsland wel, dan zou ik wel even twee keer nadenken jaquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Daar zit het probleem niet. Want nogmaals, je hebt geen interesseerden rijen dik. Vraag is wanneer pak je door. Met aanschaf van nieuw huis en alles wat daaromheen zit. Dat is het stuk dat je financieel onderuit trekt namelijk. Je kan wachten op zekerheid met risico dat je zonder huis zit als je je verkochte huis moet opleveren. Of pak je door en hang je er in omdat er blijkbaar koekwausen zijn die je belazeren waar je bij staat. Is eigenlijk ook wel wrang dat je er blijkbaar vanuit moet gaan dat je genaaid wordt tegenwoordig.
[..]
Dat zal Hans de volgende keer wel doen ja. Maar eigenlijk is dat te idioot voor woorden dat het nodig is. En heel plat gezegd, iemand van begin 30 kan prima beschikken over een idioot vermogen tegenwoordig.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:56 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als een 30-jarige vrouw 7,5 miljoen biedt voor je huis met het verhaal dat zij zelf geen geld heeft, maar familie in Duitsland wel, dan zou ik wel even twee keer nadenken ja![]()
En dus nog even niet ‘doorpakken’, maar een paar weekjes wachten tot je wat meer zekerheid hebt of dit allemaal wel in de haak is.
En zoals je zegt, het is niet alsof zo’n duur grachtenpand binnen een paar dagen verkocht is. Daarbij stel je je in op een lang traject. Dus die paar weekjes extra kan je echt wel inbouwen en in de tussentijd kan je je huis nog gewoon beschikbaar houden voor andere geïnteresseerden.
Het hele idee van een overeenkomst is dat je die zo opstelt dat je daarin risico's afdicht. De boeteclausule die veelal standaard wordt opgenomen is in mijn ogen ook veel meer bedoeld om te kunnen filteren, want het gros van de mensen dat bijvoorbeeld nog een huis moet verkopen of vermogen heeft dat in waarde kan fluctueren zal een bod doen met een financieringsvoorbehoud. Als je dan als verkoper minder risico wil lopen, dan kies je iemand die biedt zonder zo'n financieringsvoorbehoud.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Daar zit het probleem niet. Want nogmaals, je hebt geen interesseerden rijen dik. Vraag is wanneer pak je door. Met aanschaf van nieuw huis en alles wat daaromheen zit. Dat is het stuk dat je financieel onderuit trekt namelijk. Je kan wachten op zekerheid met risico dat je zonder huis zit als je je verkochte huis moet opleveren. Of pak je door en hang je er in omdat er blijkbaar koekwausen zijn die je belazeren waar je bij staat. Is eigenlijk ook wel wrang dat je er blijkbaar vanuit moet gaan dat je genaaid wordt tegenwoordig.
Sterker nog, de gehele overeenkomst tussen partijen wordt beheerst door de redelijkheid en de billijkheid. Dat brengt nou juist met zich mee dat handelingsbekwame deelnemers aan het economisch verkeer geacht worden de rede te gebruiken daarin. Dus niet als een labiele kip zonder kop de belangen van de wederpartij te veronachtzamen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 16:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alle zaken cf BW vallen toch onder "redelijk en billijk"?
Jawel, want de verkoper had namelijk geen contract waarin stond dat hij een schadevergoeding zou krijgen. Dus hij verliest die zaak gewoon.quote:Op zondag 18 januari 2026 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
maar niet wat betreft een schadevergoeding en tenminste een boete, en dat de verkoper dan ook nog de proceskosten moet betalen?
Blijft raar. Normaal Is contractbreuk ook niet zonder consequenties.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, want de verkoper had namelijk geen contract waarin stond dat hij een schadevergoeding zou krijgen. Dus hij verliest die zaak gewoon.
Haha, inderdaad...quote:Op zondag 18 januari 2026 09:36 schreef livelink het volgende:
De makelaar moet zich ook nog houden aan de WWFT-wet.
https://www.fiu-nederland(...)en-van-grote-waarde/
In dit geval zou een verklaring dat iemand via 'familie' in Duitsland wel 9 miljoen op de bank heeft staan wel moeten leiden tot een melding/onderzoek zou ik denken. Want heel eerlijk, moet ik bij Nadine vooral denken aan een soort katvanger in een witwas-constructie waar de witwasser zich heeft teruggetrokken.
Dit omdat ze zo vaag was over de herkomst van het geld en de mede-investeerder. Maar goed, ook speculatie van mijn kant natuurlijk.
Hoeveel procent van die leeftijd heeft 9 miljoen euro? We moeten niet vergeten dat iemand als prinses Amalia nog altijd een grote uitzondering is hequote:Op zaterdag 17 januari 2026 23:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat zal Hans de volgende keer wel doen ja. Maar eigenlijk is dat te idioot voor woorden dat het nodig is. En heel plat gezegd, iemand van begin 30 kan prima beschikken over een idioot vermogen tegenwoordig.
https://www.quotenet.nl/q(...)ade-miljonairs-2025/
Dus denkpatroon jong dus kan niet is voorbarig. En ook oud en betrouwbaar is in de case die ik beschreven heb ook onbetrouwbaar gebleken. Uiteindelijk is dat huis verkocht aan iemand die 20jr jonger was. Psychiatrische patiënten heb je op alle leeftijden.
Hij deed beroep op een clausule die niet in het contract staat.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:10 schreef Adames het volgende:
[..]
Blijft raar. Normaal Is contractbreuk ook niet zonder consequenties.
Inderdaad, misschien als hij haar aanklaagt voor oplichterij, dat hij meer succes heeft.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:34 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hij deed beroep op een clausule die niet in het contract staat.
Dat bedoel ik nou net precies, en een rechtshandeling vergt ook een overeenkomende wil, eigenlijk is die PhD vrouw gewoon handelingsonbekwaam zo debiel ze is.quote:Op zondag 18 januari 2026 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sterker nog, de gehele overeenkomst tussen partijen wordt beheerst door de redelijkheid en de billijkheid. Dat brengt nou juist met zich mee dat handelingsbekwame deelnemers aan het economisch verkeer geacht worden de rede te gebruiken daarin. Dus niet als een labiele kip zonder kop de belangen van de wederpartij te veronachtzamen.
Overeengekomen rechtsgevolgen kunnen ook buiten toepassing blijven wanneer dat in het kader van billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Onaanvaardbaar is nogal een hoge lat. Daar is wat betreft de 7 ton iets voor te zeggen, maar niet wat betreft een schadevergoeding en tenminste een boete, en dat de verkoper dan ook nog de proceskosten moet betalen?
Zelfs in het meest rechtse land allertijden kun je niet van een kale kip plukken.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef TokkieFamilie het volgende:
In Nederland is de schuldeiser altijd de benadeelde. Degene diegene die de boel heeft bedonderd krijgt telkens weer pardon zodra blijkt dat hij/zij niet over (voldoende) geld beschikt. Er is werkelijk geen land ter wereld waarin schulden zo gemakkelijk worden kwijtgescholden als hier. Ik ben voorstander van levenslang schuld aflossen: kun je nu niet betalen, werk dan maar zolang door totdat je dit wel kunt, ook al is het pas over dertig jaar. De ellende voor de benadeelden is ongekend, zowel op financieel vlak als psychologisch. Maar ja, als het aan de linkse partijen ligt moeten types als Nadine onbeperkt beschermd worden. Ze heeft het al zwaar genoeg, menen die linkse rakkers.
Omdat dat niet in het contract staat.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:54 schreef Telefoonvork het volgende:
Waarom vindt de rechter niet "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten?"
quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef TokkieFamilie het volgende:
In Nederland is de schuldeiser altijd de benadeelde. Degene diegene die de boel heeft bedonderd krijgt telkens weer pardon zodra blijkt dat hij/zij niet over (voldoende) geld beschikt. Er is werkelijk geen land ter wereld waarin schulden zo gemakkelijk worden kwijtgescholden als hier. Ik ben voorstander van levenslang schuld aflossen: kun je nu niet betalen, werk dan maar zolang door totdat je dit wel kunt, ook al is het pas over dertig jaar. De ellende voor de benadeelden is ongekend, zowel op financieel vlak als psychologisch. Maar ja, als het aan de linkse partijen ligt moeten types als Nadine onbeperkt beschermd worden. Ze heeft het al zwaar genoeg, menen die linkse rakkers.
Alles een beetje in proportie...quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef TokkieFamilie het volgende:
Vergeet de D666-rechters nietquote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef TokkieFamilie het volgende:
Maar ja, als het aan de linkse partijen ligt moeten types als Nadine onbeperkt beschermd worden. Ze heeft het al zwaar genoeg, menen die linkse rakkers.
Hij is niet echt opgelicht. Hij is aan het lijntje gehouden.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, misschien als hij haar aanklaagt voor oplichterij, dat hij meer succes heeft.
Oplossing voor de verkopende partij was simpel: hij wist dondersgoed dat maar een klein percentage van de mensen dit pand kon kopen, dus dan had hij maar moeten controleren voordat hij een fucking verkoop aanging.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef TokkieFamilie het volgende:
Oplichten is dat je er voordeel van genietquote:Op zondag 18 januari 2026 18:54 schreef Telefoonvork het volgende:
Waarom vindt de rechter niet "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten?"
Nu leert dat meisje alleen maar dat oplichten loont.
Ze heeft daar een diner genuttigd zonder tegenprestatiequote:Op zondag 18 januari 2026 19:45 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Oplichten is dat je er voordeel van geniet
Dit meisje - uh - deze vrouw heeft geen voordeel genoten
De eiser doet onterecht een beroep op een clausule die niet expliciet in de overeenkomst staat. Dat wordt dan ook afgewezen en dan verlies je de zaak en mag je opdraaien voor de kosten. Dat heeft verder niet zoveel met sympathie te maken.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:52 schreef Jojoke het volgende:
Deze mevrouw komt hier te makkelijk mee weg. Het lijkt mij wel goed dat aangemoedigd wordt dat je even nadenkt voordat je met wat smoesjes een grachtenpand 'koopt'. Het is vreemd dat de benadeelde nu de proceskosten moet betalen, terwijl mevrouw niet naar eer en geweten heeft gehandeld. De rechter is hier lijkt mij doorgeschoten in sympathie voor deze PhD-student.
Aan de andere kant als men handelt in huizen van 7 miljoen plus je ook wat Due Diligence dient te doen. Dan wordt je wat minder makkelijk gefopt.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:52 schreef Jojoke het volgende:
Deze mevrouw komt hier te makkelijk mee weg. Het lijkt mij wel goed dat aangemoedigd wordt dat je even nadenkt voordat je met wat smoesjes een grachtenpand 'koopt'. Het is vreemd dat de benadeelde nu de proceskosten moet betalen, terwijl mevrouw niet naar eer en geweten heeft gehandeld. De rechter is hier lijkt mij doorgeschoten in sympathie voor deze PhD-student.
Nee, de rechter is niet doorgeschoten. Je kan wellicht stellen dat ze aan Hans zijn zijde stond door de partijen naar de gang de sturen. Hans wilde dat zij de boete ging betalen. Maar als de boete niet in de overeenkomst staat kan een rechter anders oordelen dan gedaan is.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:52 schreef Jojoke het volgende:
Koper'kocht' te lichtzinnig, verkoper dacht te lichtzinnig over het contract.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aan de andere kant als men handelt in huizen van 7 miljoen plus je ook wat Due Diligence dient te doen. Dan wordt je wat minder makkelijk gefopt.
Verder vind ik het wat raar dat men het allemaal opneemt voor dit soort figuren zijnde de pandjesbazen. Dat hoeft niet want zij kunnen dat heel goed zelf. En ze maken ook weleens een foutje zoals in deze case.
quote:Op zondag 18 januari 2026 19:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
De eiser doet onterecht een beroep op een clausule die niet expliciet in de overeenkomst staat. Dat wordt dan ook afgewezen en dan verlies je de zaak en mag je opdraaien voor de kosten. Dat heeft verder niet zoveel met sympathie te maken.
Er is wel gewoon sprake van het leveren van een wanprestatie, dus als schade aannemelijk gemaakt kan worden dan kan er een zaak worden gestart om schadevergoeding te eisen.
Die 10% stond niet in het contract en/of voorwaarden? Dat is wel een beetje dom, dan kan je er inderdaad geen beroep op doen. Ook een flater van de makelaar.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:57 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Nee, de rechter is niet doorgeschoten. Je kan wellicht stellen dat ze aan Hans zijn zijde stond door de partijen naar de gang de sturen. Hans wilde dat zij de boete ging betalen. Maar als de boete niet in de overeenkomst staat kan een rechter anders oordelen dan gedaan is.
Wie de fuck is "Hans"? Is dat de domme verkoper? Noemen we die al bij zijn voornaam? Echt hoor.quote:
Als ik het artikel goed heb begrepen, dan woonde Hans zelf in het huis en kwam hij in de knel met verhuizen door de ondoordachte actie van de student. Dan ben je geen pandjesbaas, maar pandjebaas.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aan de andere kant als men handelt in huizen van 7 miljoen plus je ook wat Due Diligence dient te doen. Dan wordt je wat minder makkelijk gefopt.
Verder vind ik het wat raar dat men het allemaal opneemt voor dit soort figuren zijnde de pandjesbazen. Dat hoeft niet want zij kunnen dat heel goed zelf. En ze maken ook weleens een foutje zoals in deze case.
Hans is de verkoper en Nadine de 'koper'.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wie de fuck is "Hans"? Is dat de domme verkoper? Noemen we die al bij zijn voornaam? Echt hoor.
Ik kan in ieder geval zeggen dat als dat inderdaad Hans is hij een domme lul is. Hoe hij aan een huis van 7 miljoen komt is best gek.
Klopt, en daarom ving de verkoper bot bij de rechter.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:00 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Die 10% stond niet in het contract en/of voorwaarden? Dat is wel een beetje dom, dan kan je er inderdaad geen beroep op doen. Ook een flater van de makelaar.
Monolith in NWS / Vrouw zonder geld koopt grachtenpand.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:00 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
Die 10% stond niet in het contract en/of voorwaarden? Dat is wel een beetje dom, dan kan je er inderdaad geen beroep op doen. Ook een flater van de makelaar.
Dat was de vraag niet. Ik had al aangeven dat het wel of niet onderdeel van het contract is, dat is een vaststelling waar de redelijkheid en billijkheid niets mee te maken hebben. Dat is een boetebeding en geen schadevergoeding, schadevergoeding kan altijd geeist worden bij niet nakoming.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, want de verkoper had namelijk geen contract waarin stond dat hij een schadevergoeding zou krijgen. Dus hij verliest die zaak gewoon.
Er zijn er meer die dit opperen. Hoe controleer je zoiets? Jij kan gewoon van willekeurige mensen het banksaldo/vermogen checken?quote:Op zondag 18 januari 2026 19:44 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Oplossing voor de verkopende partij was simpel: hij wist dondersgoed dat maar een klein percentage van de mensen dit pand kon kopen, dus dan had hij maar moeten controleren voordat hij een fucking verkoop aanging.
Zeggen dat de familie 9 miljoen op de bank heeft in Duitsland, dat er een mede-investeerder zou zijn, die zelfs voor de rechtbank niet geidentificeerd wordt, niet op de hoogte zijn van het proces maar wel zo'n aankoop doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Dat laatste is, net zoals die "familie in Duitsland" en de "mede-investeerder", nog maar de vraag. Ik denk eerder dat ze zich uitgeeft voor promovendus, omdat het dan sociaal geaccepteerd is dat je als 30-jarige nog geen serieuze baan hebt.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zeggen dat de familie 9 miljoen op de bank heeft in Duitsland, dat er een mede-investeerder zou zijn, die zelfs voor de rechtbank niet geidentificeerd wordt, niet op de hoogte zijn van het proces maar wel zo'n aankoop doen.
En dat voor een promovendus...
In dit geval had de verkoper op de hoogte moeten zijn van wat er niet in het contract stond, namelijk een boeteclausule.quote:En sinds wanneer hoef je niet op de hoogte te zijn van wat er in een contract staat?
Je kan gewoon een Solvabiliteitsverklarin bij je bank aanvragen.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Er zijn er meer die dit opperen. Hoe controleer je zoiets? Jij kan gewoon van willekeurige mensen het banksaldo/vermogen checken?
Nee maar ik kan ze, als ik voor miljoenen zaken met ze doe, wel vragen een verklaring van de bank mee te nemen waarin staat dat dat goed zit.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Er zijn er meer die dit opperen. Hoe controleer je zoiets? Jij kan gewoon van willekeurige mensen het banksaldo/vermogen checken?
Normaal wel. Maar bij dit soort bedragen zou ik die extra zekerheid wel meenemen.quote:Op maandag 19 januari 2026 08:32 schreef Schanulleke het volgende:
Dat zou normaal gesproken toch gewoon in het voorlopig koopcontract worden opgenomen en niet als voorwaarde vooraf worden gesteld?
Het is vrij normaal om bewijs hiervoor op te vragen bij de koper.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Natuurlijk is das meisje knettergek en heeft hulp nodig, maar ik vind het inderdaad ook moeilijk om medelijden te hebben met iemand die kennelijk een huis van 7 miljoen kan betalen. Wat voor een belachelijk inkomen moet iemand hebben om dat te kunnen betalen?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 19:10 schreef -river- het volgende:
Hoe dom ben je om je pand voor dik 7 miljoen te verkopen aan een jongedame omdat ze zegt dat haar familie 9 miljoen op de bank heeft.
Eerst fotos van Nadinetjequote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Een blowjob was voldoende geweest. Misschien ass to mouth. Dat was een goede deal geweest.
Ze hebben het erover dat hij een echtgenoot heeft. Dus dan zal hij niet blij worden van een blowjob van een vrouw.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 22:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Een blowjob was voldoende geweest. Misschien ass to mouth. Dat was een goede deal geweest.
Dat moet je inderdaad zijn. Vandaar ook dat de rechter het beroep een vermeende boeteclausule naar de prullenbak verwees.quote:Op zondag 18 januari 2026 23:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En sinds wanneer hoef je niet op de hoogte te zijn van wat er in een contract staat?
Misschien heeft Nadine nog een gay best friend in dat geval, die wil invallen.quote:Op maandag 19 januari 2026 09:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze hebben het erover dat hij een echtgenoot heeft. Dus dan zal hij niet blij worden van een blowjob van een vrouw.
Als ik de uitspraak goed lees ging het puur om het 10% boetebedrag, dat in het verleden als redelijke schadevergoeding is gebruikt.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat was de vraag niet. Ik had al aangeven dat het wel of niet onderdeel van het contract is, dat is een vaststelling waar de redelijkheid en billijkheid niets mee te maken hebben. Dat is een boetebeding en geen schadevergoeding, schadevergoeding kan altijd geeist worden bij niet nakoming.
als ik de uitspraak goed begrijp gaat het erom dat in het contract aangegeven was dat er een aanvullende Notariele verklaring hiervoor bijgevoegd zou moeten worden (Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie (KNB)), maar is de verkoper 'vergeten' dat daadwerkelijk te doen...quote:Op maandag 19 januari 2026 10:03 schreef Adames het volgende:
Als ik de uitspraak goed lees ging het puur om het 10% boetebedrag, dat in het verleden als redelijke schadevergoeding is gebruikt.
Deze stond alleen verkapt in het contract door te verwijzen naar de standaard voorwaarden.
en daarna:quote:In de koopovereenkomst is opgenomen dat eventueel ook een koopovereenkomst conform de koopakte van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie kan worden vastgelegd. Dit is niet gebeurd.
Wat de rechter vaststelt is dat het betreffende boetebedrag vermeld staat in die 'Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie (KNB)', die volgens het contract aan de documenten toegevoegd zou worden, maar dit heeft de koper verder nagelaten en het gelaten bij enkel een regeltje 'Kopie Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie'...quote:Naar aanleiding van de e-mail van [gedaagde] heeft [eisers] bij brief van 11 november 2025 de koopovereenkomst ontbonden en aanspraak gemaakt op een boete van 10% van de koopprijs ten bedrage van ¤ 725.000,00. Deze aanspraak is gebaseerd op de Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie (KNB).
Nee maar dan kun je wel kijken naar een andere schadevergoeding.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als ik de uitspraak goed begrijp gaat het erom dat in het contract aangegeven was dat er een aanvullende Notariele verklaring hiervoor bijgevoegd zou moeten worden (Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie (KNB)), maar is de verkoper 'vergeten' dat daadwerkelijk te doen...
[..]
en daarna:
[..]
Wat de rechter vaststelt is dat het betreffende boetebedrag vermeld staat in die 'Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie (KNB)', die volgens het contract aan de documenten toegevoegd zou worden, maar dit heeft de koper verder nagelaten en het gelaten bij enkel een regeltje 'Kopie Algemene Bepalingen Koopakte Notariële Beroepsorganisatie'...
Dat is dus een behoorlijke dure fout, maar wel een fout die de verkoper maakte, die vergat dat essentiele document waarin de boete-clausule vermeld stond, daadwerkelijk ook toe te voegen aan het koopcontract.
Ik denk ook dat een Hoger beroep of Bodemprocedure gewoon vermoedelijk geen andere uitkomst geven omdat het feit blijft, dat die boeteclausule zelf nooit in het daadwerkelijk ondertekende koopcontract vermeld stond...
Ik kon de uitspraak zelf niet vinden, heb je een linkje?quote:Op maandag 19 januari 2026 10:03 schreef Adames het volgende:
[..]
Als ik de uitspraak goed lees ging het puur om het 10% boetebedrag, dat in het verleden als redelijke schadevergoeding is gebruikt.
Deze stond alleen verkapt in het contract door te verwijzen naar de standaard voorwaarden.
Een schadevergoeding is niet uitgesloten, maar hebben ze niet naar gekeken.
Misschien wil hij daar alsnog achteraan gaan in een bodemprocedure. Maar daar moet je nog wel de zin en tijd voor hebben. En als je gelijk krijgt, heeft ze alsnog weinig geld.
Staat in de OPquote:Op maandag 19 januari 2026 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik kon de uitspraak zelf niet vinden, heb je een linkje?
Ah, ik had niet gezien dat de OP was gewijzigd.quote:Op maandag 19 januari 2026 12:17 schreef Adames het volgende:
[..]
Staat in de OP
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBAMS:2025:10554
Ik zou mijn verlies nemen en stoppen met de bodemprocedure.quote:Op maandag 19 januari 2026 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ah, ik had niet gezien dat de OP was gewijzigd.
Het is een kort geding, dat is slechts een voorlopige beoordeling die vanwege spoedeisendheid preludeert op de uitkomst in een bodemprocedure. Dan is het terecht dat de rechter eigenlijk gewoon niet beslist en de eiser de proceskosten moet ophoesten, hij is immers naar de verkeerde rechter gestapt.
onzinquote:Op maandag 19 januari 2026 14:10 schreef Hexagon het volgende:
Een bodemprocedure om een boete te innen waar hij geen recht op heeft is tamelijk kansloos.
Beter pakt hij haar strafrechtelijk aan en eist hij daar een vergoeding.
Neuh, het hele probleem is nou juist dat hij het in kort geding probeerde.quote:Op maandag 19 januari 2026 14:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik zou mijn verlies nemen en stoppen met de bodemprocedure.
Snap ik. Alsnog zou ik stoppen met de juridische weg.quote:Op maandag 19 januari 2026 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Neuh, het hele probleem is nou juist dat hij het in kort geding probeerde.
Waarvan aktequote:Op maandag 19 januari 2026 17:32 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Snap ik. Alsnog zou ik stoppen met de juridische weg.
Jij hebt duidelijk echt geen flauw idee wat het doen van promotieonderzoek behelst. Over 'kenker dom' gesproken...quote:Op dinsdag 20 januari 2026 07:34 schreef incel het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat ik nog erger vind is dat blijkbaar zo veel mensen (zowel de schrijvers van dat artikel of hier op het forum) denken dat een PHD gelijk staat aan intelligentie of zo.
Met name Amsterdamse studenten/studentes zijn echt <Knip> dom.
Vroeger misschien 20 jaar geleden werden die mensen als slim en scherp en fris en intelligent gezien maar vandaag de dag is het zijn van een student of studente uit Amsterdam juist een enorme grote rode vlag.
Lol. Je begrijpt wrs niet eens de helft van de gemiddelde phd thesis.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 07:34 schreef incel het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat ik nog erger vind is dat blijkbaar zo veel mensen (zowel de schrijvers van dat artikel of hier op het forum) denken dat een PHD gelijk staat aan intelligentie of zo.
Vroeger misschien 20 jaar geleden werden die mensen als slim en scherp en fris en intelligent gezien maar vandaag de dag is het zijn van een student of studente uit Amsterdam juist een enorme grote rode vlag.
Om te kunnen promoveren moet je zeker wel goede hersenen bezitten.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 07:34 schreef incel het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ah oke dus ze deed het met opzet. Waarom werd ze dan niet gestraft?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te kunnen promoveren moet je zeker wel goede hersenen bezitten.
Maar er zit een wereld tussen hersenen hebben en ze ook daadwerkelijk gebruiken. Dat laten bijvoorbeeld Thieery Baudet of Paul Cliteur iedere dag wel zien met hun braaksels.
Maar ik begrijp dat een jonge ongehuwde promovenda uit Amsterdam, los van haar mentale issues, voor een incel wel het ultieme verafgode haatobject is. Alles dat jij begeert en niet krijgt.
Omdat het geen strafzaak was misschien.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:55 schreef incel het volgende:
[..]
Ah oke dus ze deed het met opzet. Waarom werd ze dan niet gestraft?
Normaliter geldt er een boete van 10%, dat is de straf. Nu is dat wel onredelijk natuurlijk zo hoog, maar helemaal de dans ontspringen vind ik ook weer het andere uiterste.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:57 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Omdat het geen strafzaak was misschien.
Nee, je snapt er gewoon geen hol van. Er is niet een of ander gewoonterecht of wettelijke bepaling op basis waarvan een boete van 10% zou gelden. Die worden expliciet opgenomen in overeenkomsten waar de koper een krabbel onder zet. Staat die er niet duidelijk in, dan kun je je daar dus niet op beroepen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:58 schreef incel het volgende:
[..]
Normaliter geldt er een boete van 10%, dat is de straf. Nu is dat wel onredelijk natuurlijk zo hoog, maar helemaal de dans ontspringen vind ik ook weer het andere uiterste.
Je kan niet en stellen dat ze gewoon slim is met haar PHD maar tegelijkertijd doen alsof ze zielig en naief was en ze niet beter wist.
Hij heeft nog geen strafzaak aangespannen. Alleen geprobeerd aanspraak te doen op een boete waar hij geen recht op heeft.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:55 schreef incel het volgende:
[..]
Ah oke dus ze deed het met opzet. Waarom werd ze dan niet gestraft?
Je kunt als burger ook helemaal geen strafzaak aanspannen. Je kunt wel aangifte doen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij heeft nog geen strafzaak aangespannen. Alleen geprobeerd aanspraak te doen op een boete waar hij geen recht op heeft.
Door de jaren heen veel mensen tegengekomen die heel slim of soms zelfs geniaal zijn op onderwerp A maar ongelofelijk dom op onderwerp B, C, D etc. Vaak hebben ze dat zelf niet door en gaat het dus gepaard met dezelfde mate van zelfvertrouwen en overtuiging in hun eigen gelijk wat het extra irritant en frustrerend maakt.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te kunnen promoveren moet je zeker wel goede hersenen bezitten.
Maar er zit een wereld tussen hersenen hebben en ze ook daadwerkelijk gebruiken. Dat laten bijvoorbeeld Thieery Baudet of Paul Cliteur iedere dag wel zien met hun braaksels.
Mensen in Wassenaar met een villa van meer dan 1 miljoen euro raken die al nauwelijks kwijt, omdat de markt potentiele kopers heel klein is door onmogelijkheid. 1 woord: ONDERZOEKSPLICHT. En niet meteen aannemen dat iemand zomaar even ergens 9 miljoen kan overboeken (is dat niet ook een schenking? hoeveel gaat dan naar de belasting?)quote:Op zondag 18 januari 2026 23:03 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Normaliter staat dat in de koopovereenkomst, in dit geval stond dat er niet in. Daarom hoefde ze volgens de rechter ook geen boete te betalen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 11:58 schreef incel het volgende:
[..]
Normaliter geldt er een boete van 10%, dat is de straf.
Dit blijf ik echt het allervreemdste vinden he. Waarom zou je het er niet gewoon inzetten? Kost 0 extra moeite, levert 0 gedoe op met het koopcontract en áls het dan mis gaat zoals nu scheelt het je een rechtzaak die je kan verliezen.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Normaliter staat dat in de koopovereenkomst, in dit geval stond dat er niet in. Daarom hoefde ze volgens de rechter ook geen boete te betalen.
Die plicht is vooral voor kopers, dat je onderzoek doet naar de staat van de woning.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:40 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Mensen in Wassenaar met een villa van meer dan 1 miljoen euro raken die al nauwelijks kwijt, omdat de markt potentiele kopers heel klein is door onmogelijkheid. 1 woord: ONDERZOEKSPLICHT. En niet meteen aannemen dat iemand zomaar even ergens 9 miljoen kan overboeken (is dat niet ook een schenking? hoeveel gaat dan naar de belasting?)
Die zal wel gedacht hebben dat het standaard was.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 20:54 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit blijf ik echt het allervreemdste vinden he. Waarom zou je het er niet gewoon inzetten? Kost 0 extra moeite, levert 0 gedoe op met het koopcontract en áls het dan mis gaat zoals nu scheelt het je een rechtzaak die je kan verliezen.
quote:Steeds meer juridische conflicten tussen kopers en verkopers van woningen
quote:SAR zag dat kopers steeds vaker een woning kopen zonder het maken van een voorbehoud. "Zonder een voorbehoud van financiering ben je, als je je financiering niet rondkrijgt, gebonden aan de koopovereenkomst en een boete verschuldigd. Dat is best een fiks bedrag, waarover discussies ontstaan met de verkoper."
quote:"Wat je ziet is dat er fors wordt overboden en dat kopers minder financiële reserves overhouden. Ze zoeken dan eerder juridische hulp, net zoals jonge toetreders op de markt", zegt een woordvoerder.
Hier meer:quote:Veel kopers zijn volgens Jongenelen juridisch niet altijd goed op de hoogte bij het uitbrengen van een bod. "Kopers overzien soms de gevolgen niet en komen dan in de problemen als ze een boete moeten betalen."
Ik ken genoeg mensen die ook een huis kopen/verkopen zonder makelaar, en nee kom niet aan met het verhaal dat het echt niet nodig is.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:39 schreef Viv het volgende:
Het verhaal van Nadine past kennelijk in een bredere trend:
[..]
[..]
[..]
[..]
Hier meer:
https://nos.nl/artikel/25(...)rkopers-van-woningen
Wat te denken van de Stopera…quote:Op vrijdag 16 januari 2026 18:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is helaas de realiteit in de binnenstad van Amsterdam
Ik ken ook mensen die een huis kochten met een makelaar, maar dat bleek zo een cowboy te zijn dat hij voor wat betreft dit soort thema's echt geen toegevoegde waarde was. Eentje in het bijzonder zat juist te pushen op voorbehoud te laten vallen en quasi zonder bezichtiging een bod te doen. Dan kan je beter geen makelaar hebben dan zo eentje.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die ook een huis kopen/verkopen zonder makelaar, en nee kom niet aan met het verhaal dat het echt niet nodig is.
Met een NVM Makelaar voorkom je dat het om absolute cowboys gaat, je kunt daar ook de rating van een Makelaar zien. Het voordeel van een NVM makelaar is dat die ook inzage heeft in alle vorige verkopen van het huis, maar is ook goed op de hoogte van vaak voorkomende problemen in de buurt, en nog veel meer zaken waar je als particulier niet zo makkelijk achter komt, en natuurlijk kun je het zonder doen, 9 van de 10 keer zal het goed gaan maar dat is beetje zelfde als geen brandverzekering nemen, je hebt het bijna nooit nodig, maar achteraf een hoop spijt als er iets gebeurt en je hebt het niet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ken ook mensen die een huis kochten met een makelaar, maar dat bleek zo een cowboy te zijn dat hij voor wat betreft dit soort thema's echt geen toegevoegde waarde was. Eentje in het bijzonder zat juist te pushen op voorbehoud te laten vallen en quasi zonder bezichtiging een bod te doen. Dan kan je beter geen makelaar hebben dan zo eentje.
Er zullen vast wel wat betrouwbare mensen tussen zitten, maar in de hudige zwaar oververhitte markt zijn er een boel inhalige klootzakken in de makelaarswereld, die schaamteloos misbruik maken van hun machtspositie. De belangrijkste reden waarom je vandaag de dag nog een makelaar nodig hebt, is omdat zij het aanbod eerder weten voordat het op Funda komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |