abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219850861
quote:
PhD-student Nadine kocht zonder geld 'lichtzinnig' een grachtenpand van ¤7,25 mln
vrijdag, 16 januari 2026 (14:48) - Het Financieele Dagblad
In dit artikel:

Nadine, begin dertig en promovendus met een jaarinkomen van ongeveer ¤25.000, kocht op 8 oktober een grachtenpand in Amsterdam voor ¤7,25 mln. Twee weken later had ze niet betaald; verkoper Hans en zijn echtgenoot stelden haar in gebreke en eisten de gebruikelijke boete van 10% van de koopprijs (ongeveer ¤725.000). Nadine claimde geen vermogen en vroeg via e-mail of de verkopers van de boete wilden afzien; ze stelde later dat ze zich had laten meeslepen door de droom van het huis en dat er een mede-investeerder zou meefinancieren — wie dat was en waar het geld vandaan zou komen bleef onduidelijk.

Hans voerde aan dat hij en zijn makelaar het vermogen van Nadine expliciet hadden nagevraagd, en dat zij had gezegd dat familie in Duitsland ¤9 mln op de bank had, zodat zij volgens hem wist wat ze deed. Omdat Hans al een nieuwe woning had gekocht en de verhuizingen op elkaar afgestemd waren, leed hij volgens zijn advocaat financiële schade; bovendien was het huis vlak voor het kort geding alsnog verkocht voor ¤6,875 mln, een verlies van ¤375.000 ten opzichte van de oorspronkelijke prijs, wat mogelijk op Nadine verhaald kon worden.

Nadine liet zich bijstaan door een door de overheid gefinancierde advocaat, die betoogde dat zij in een naïeve, kwetsbare en onervaren positie verkeerde en dat een torenhoge boete tegen een student zonder vermogen buitensporig zou zijn. De rechter vroeg Nadine tijdens de zitting onder meer waarom ze de koop had gesloten, waarop zij verwees naar een vermeende mede-investeerder en plannen om het pand te combineren met werkactiviteiten; concrete bewijsvoering hiervoor ontbrak.

De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen. Ook kon Nadines latere e-mail niet bewijzen dat zij bij de koop op de hoogte was van de boete. Verder was niet aangetoond dat Hans door haar terugtrekking in financiële nood verkeerde, zodat er geen spoedeisend belang voor het kort geding bestond. De vordering van Hans werd daarom afgewezen; hij kreeg ook geen schadevergoeding voor het lagere verkoopbedrag. Hans moet de proceskosten van ¤1.375 voldoen; Nadine hoeft niets te betalen.

De rechter had beide partijen nog aangemoedigd te schikken, maar dat mislukte. De zaak illustreert de risico’s van grote vastgoedtransacties, het belang van duidelijke contractuele afspraken en de vraag wanneer een koper zodanig onervaren is dat een boetebeding niet kan worden gehandhaafd.

Bron:https://financieel.headli(...)n-7-25-mln-fd-255741

Artikel FD:https://fd.nl/samenleving(...)tenpand-van-7-25-mln

Uitspraak:
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBAMS:2025:10554

Wat een absurd verhaal en heel apart dat Nadine geen boete hoeft te betalen. Komt zijn echt heel goed mee weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door potjecreme op 16-01-2026 21:53:45 ]
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:37:44 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219850891
Ze komt goed weg al zou ik 7 ton ook overdreven hebben gevonden. Maar de proceskosten toch wel
The End Times are wild
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:38:30 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219850896
Klinkt alsof Nadine een beetje in de war is.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219850898
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Ze komt goed weg al zou ik 7 ton ook overdreven hebben gevonden. Maar de proceskosten toch wel
Minstens!
pi_219850905
Nadine is een fantast.

quote:
Nadine liet zich bijstaan door een door de overheid gefinancierde advocaat, die betoogde dat zij in een naïeve, kwetsbare en onervaren positie verkeerde en dat een torenhoge boete tegen een student zonder vermogen buitensporig zou zijn.
Als dat ertoe leidt dat je dingen gaat "kopen" die je realistisch gezien met geen mogelijkheid gaat kunnen betalen moet je dan maar als handelingsonbekwaam worden bestempeld hoor.
pi_219850908
Vastgoed is een cowboywereld blijkt maar weer (en commercieel vastgoed is nog 10x erger maar dat terzijde).
pi_219850920
De jongerenburgemeester van Amsterdam vind dat je gewoon grachtenpanden moet kunnen slopen omdat er alleen maar racisten wonen. Zo hebben we allemaal weleens wat.
NWS / Jongerenburgemeester Amsterdam roept op tot slopen grachtenpanden
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219850923
"
De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen
"

Zoiets lijkt me toch super standaard bij ongeveer ieder koopcontract door een makelaar?
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:42:39 #9
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219850940
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
"
De rechter oordeelde dat de verwijzingen in de koopakte onvoldoende concreet waren om vast te stellen dat een boete daadwerkelijk contractueel was overeengekomen
"

Zoiets lijkt me toch super standaard bij ongeveer ieder koopcontract door een makelaar?
Zou ik ook denken. Nadine is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:43:29 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219850954
Begin 30 en dan naïef en kwetsbaar zijn. Als promovendus.

Wat een wereld.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219850962
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:42 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Zou ik ook denken. Nadien is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Ik denk niet dat zij naïef was. Eerst had ze aan rijke ouders te hebben en later gaat het om een investeerder uit Frankrijk. Zij bedriegt gewoon de boel.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:45:06 #12
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_219850974
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ik denk niet dat zij naïef was. Eerst had ze aan rijke ouders te hebben en later gaat het om een investeerder uit Frankrijk. Zij bedriegt gewoon de boel.
Dom in de zin van dat je denkt daarmee weg te komen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:45:31 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219850980
quote:
Nadine stelde later dat ze zich had laten meeslepen door de droom van het huis en dat er

'een mede-investeerder' :+ zou meefinancieren, wie dat was en waar het geld vandaan zou komen bleef onduidelijk.....

Bekijk deze YouTube-video
En nee mensen, dit is geen AI gegenereerd filmpje hierboven. Nederland zag er in 1989 echt zo 'wit' uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 16-01-2026 18:55:40 ]
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:45:38 #14
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219850981
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef inslagenreuring het volgende:

Wat een wereld.
Daarom hedendaagse "academici " in bepaalde sectoren ook niet serieus nemen.
pi_219850995
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:42 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Zou ik ook denken. Nadine is supernaief en dom geweest maar de verkopende partij heeft het ook niet slim aangepakt.
Nou ja we kennen de tekst van de akte niet maar normaal is het een standaardtekst die weinig aan de verbeelding overlaat.

Vind ‘t maar een vreemde redenering eigenlijk waarom ze vrijuit gaat: liet me meeslepen en ben onervaren en naïef….als advocaat moet je dan toch ook denken wat doe ik hier :')
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:46:47 #16
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219850997
_O- lekker voor die grachtenpandeigenaren.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219851000
Toch wel knap dat je iemand voor zo'n bedrag gelooft op z'n woord, ik zou toch graag bewijs willen alvorens contract te tekenen. Dus naïef van beide kanten?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219851004
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:45 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Dom in de zin van dat je denkt daarmee weg te komen.
Nou dat is haar uiterlijk wel gelukt om er mee weg te komen.
pi_219851011
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:38 schreef monkyyy het volgende:
Klinkt alsof Nadine een beetje in de war is.
Dat is helaas de realiteit in de binnenstad van Amsterdam
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:48:14 #20
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219851021
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nadine is een fantast.
[..]
Als dat ertoe leidt dat je dingen gaat "kopen" die je realistisch gezien met geen mogelijkheid gaat kunnen betalen moet je dan maar als handelingsonbekwaam worden bestempeld hoor.
Daar gaat alleen zij zelf over.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:50:50 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219851052
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Ik heb een dergelijk geintje van dichtbij meegemaakt. Boete was 3ton. Kerel failliet verklaard. Kale kip valt niet te plukken. Door alle omstandigheden met name hierdoor veroorzaakt uiteindelijk 5ton verlies gepakt op huis. Incl alle andere onkosten stond de teller aan het einde op bijna 650k (juridische kosten, overbruggingshypotheek, extra onderhoud enz.) lager dan wat het resultaat was geweest als de beste man wel was op komen dagen bij de notaris op de dag van de overdracht.

Kortom, zeker bij dit soort panden zijn de bedragen geen grappen meer. Daar ga je letterlijk aan onderdoor. Mentaal en financieel.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:51:20 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219851056
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:43 schreef inslagenreuring het volgende:

Wat een wereld.
Eerder typisch. Zal ook wel GL-pvda stemmen. Zo lopen er miljoenen rond in nl
The End Times are wild
pi_219851065
Nadine is niet helemaal lekker lijkt me. Er moet toch wel iemand in haar omgeving zijn geweest die heeft gezegd: ‘nou Nadine, misschien moet je dat niet doen meid’. Nou ze komt er lekker vanaf zo…. ben je als verkoper lekker mee met zo’n huppelkutje :') Hopelijk is ze trots op zichzelf wat ze heeft gedaan.
U MAD?
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:53:32 #24
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219851089
En grappenmakers die dit soort lolligheden uithalen moeten opgeknoopt worden aan de hoogste boom of diep weggestopt in een gesticht. Het komt helaas vaak voor (ook.bij minder idiote huizen) en het lijdt tot enorm veel ellende bij diegene die het overkomt. En je kan gewoon helemaal niets. Staat met je rug tegen de muur en kan geen kant uit.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 18:53:58 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219851095
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2026 18:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik heb een dergelijk geintje van dichtbij meegemaakt. Boete was 3ton. Kerel failliet verklaard. Kale kip valt niet te plukken. Door alle omstandigheden met name hierdoor veroorzaakt uiteindelijk 5ton verlies gepakt op huis. Incl alle andere onkosten stond de teller aan het einde op bijna 650k (juridische kosten, overbruggingshypotheek, extra onderhoud enz.) lager dan wat het resultaat was geweest als de beste man wel was op komen dagen bij de notaris op de dag van de overdracht.

Kortom, zeker bij dit soort panden zijn de bedragen geen grappen meer. Daar ga je letterlijk aan onderdoor. Mentaal en financieel.
Het heeft geen zin om zo een relatief jong iemand financieel helemaal kapot te maken. Levert ook de verkoper nauwelijks wat op.

Ik hoop dat dit meisje snel een lieve en rijke man vindt met wat meer realiteitszin. En dat ze dan een goede moeder wordt met haar kindjes in de bakfiets door Amsterdam
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')