abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2026 @ 00:01:19 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219740124
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Deze peiling is uitgevoerd nadat er het politieke idee kwam om een referendum uit te schrijven aangaande dit vraagstuk. De grondwet blijft sowieso leidend en zal via het parlement aangepast dienen worden voordat er besloten wordt tot het de jure opgeven van gebied.
Van belang is dat een referendum in Oekraïne gebruikt kan worden om een grondwetwijziging af te dwingen waarbij de president de initiatiefnemer en en het parlement al voorgestemd heeft.

zie:
[..]

Een stemming/referendum door of onder oorlogsomstandigheden van een democratie, lijkt mij onmogelijk.
Grondwetten zijn er juist voor om te voorkomen dat een aangedane crisis, haar constitutie kan veranderen.

Referenda en stemmingen uitvoeren klinkt plausibel maar is niet mogelijk wanneer kiezers in/van een land niet (allemaal) vrij zijn om hun stem onafhankelijk uit te brengen.
Dat een autocraat dat anders ingevuld beziet, snap ik ook. Ook peilingen - van bv een krant - in dit verband doen, lijken mij alleen bedoeld om in de bedoelde opzet daarvan tweedracht te zaaien.

Ik ken verder de grondwet niet van Oekraïne maar ga stellig er vanuit dat haar grondwet uitsluitend veranderd kan worden nadat twee opeenvolgende (democratisch) verkozen regeringen dat proces heeft geaccordeerd.

Dat voor een voorstel tot wet, eventueel een referendum voorafgaat, is daarin op zijn best een aanzet.
Op die wijze kan het volk, een voorstel bij een parlement in stemming brengen en bij kiezen van een volgend parlement, daarin tot wet laten worden.

Anders gezegd, elke volksstemming in tijd(en) van oorlog en crisis, is simpelweg vals en wmb bedoeld als manipulatie. Dat een Rusland (of Trump met zijn 20/28punten plan) dat niet wil snappen is omdat het niet in hun santenkraam past.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219740176
rusland die de actie van de vs veroordeeld was toch wel de grap van de dag _O- _O-
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Moderator zondag 4 januari 2026 @ 00:11:54 #4
8781 crew  Frutsel
pi_219740202
twitter

twitter

Dat verklaard wel het Trump standpunt richting Putin en de Oekraine
pi_219740227
twitter
  zondag 4 januari 2026 @ 00:25:02 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219740295
Olie is al geen zak waard
quote:
Beperkte export
Dagelijks gaat het om geschat rond 700.000 vaten (159 liter) ruwe olie. De dikkere Venezolaanse olie vormt de basis van talloze benzine- en dieselsoorten, maar via raffinage ook van allerlei plastics.

Daarbij is momenteel de beschikbare wereldvoorraad aan olie ruim voldoende. Afgelopen week daalde de olieprijs met 2 dollar per vat. Van Geuns: ,,

De tankerschepen van de schaduwvloot van Rusland kunnen met hun olie bijvoorbeeld soms zelfs geen havens vinden.
We zitten ruim in ons jasje als het om olie voor de benzineprijs gaat.”

Voor de belangrijke raffinage tot diesel en vliegtuigbrandstof kerosine is de luxe er minder, stelt Van Geuns. ,,Rond 70 procent van de export van olie door Venezuela was de zware soort olie. Die output is nu veel geringer.”

Ruwe olie voor kerosine
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219740324
Uh oh.

twitter

Maar mss dat @BlaZ ons nog wat meer wil gaan vertellen over de zegeningen van de "Multi-Polaire Wereld".
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zondag 4 januari 2026 @ 00:55:39 #8
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219740456
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:30 schreef ExTec het volgende:
Uh oh.

[ x ]

Maar mss dat @:Blaz ons nog wat meer wil gaan vertellen over de zegeningen van de "Multi-Polaire Wereld".
Ik zou dat toejuichen, Trump mag in Mexico ingrijpen en de cartels aanpakken in zoverre de Mexicaanse overheid dat achterwege laat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 4 januari 2026 @ 00:57:06 #9
56749 BlaZ
pi_219740462
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hoe meer olie beschikbaar, hoe slechter voor "De Sterke Man" in het kremlin.
Dat klopt. Het geeft meer prijsdruk, met name in het zwaardere segment. Voor zover ik het kan overzien kan met name India hier van profiteren.
pi_219740468
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik zou dat toejuichen, Trump mag in Mexico ingrijpen en de cartels aanpakken in zoverre de Mexicaanse overheid dat achterwege laat.
Ow, jij beeld je in dat de wingebieden voor de rest dezelfde rechten krijgen als mainland US ofzo? :)

Hilarisch.

Weet je wat een wingebied is...?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zondag 4 januari 2026 @ 01:09:02 #11
56749 BlaZ
pi_219740514
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, jij beeld je in dat de wingebieden voor de rest dezelfde rechten krijgen als mainland US ofzo? :)

Hilarisch.

Weet je wat een wingebied is...?
Wellicht weet je dat deze opmerkingen van doen hebben met de drugshandel?

VS ingrijpen in de drugshandel is overigens iets wat vele Mexicanen zullen toejuichen.
pi_219740531
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wellicht weet je dat deze opmerkingen van doen hebben met de drugshandel?
Nee.

Voorproefje:

Die ongetwijfeld matige gezondheidszorg die je nu hebt? Mag je door je neus voor gaan betalen.

Lonen?

Laag.

Vakbonden?

Nope.

Dit soort shit:

Bekijk deze YouTube-video

De norm.

Is het niet fantastisch, die "multi-polariteit"? ;)
  zondag 4 januari 2026 @ 01:19:56 #13
56749 BlaZ
pi_219740561
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:12 schreef ExTec het volgende:

Die ongetwijfeld matige gezondheidszorg die je nu hebt? Mag je door je neus voor gaan betalen.
Ik heb een privézorgverzekering en hoef niet naar een staatsziekenhuis.

quote:
Lonen?
Ja, Chiapas is veruit het armste deel van Mexico
zie: https://www.inegi.org.mx/(...)14-be03-741f649d605c

quote:
Vakbonden?
Mexico heeft juist zeer sterke vakbonden.

quote:
Dit soort shit:

De norm.
Ja, dit is een bekend verhaal. Chiapas heeft ook een beduidend lagere levensverwachting dan het Mexicaanse gemiddelde.

zie: https://en.wikipedia.org/(...)s_by_life_expectancy

quote:
Is het niet fantastisch, die "multi-polariteit"? ;)
ja
pi_219740577
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik heb een privézorgverzekering en hoef niet naar een staatsziekenhuis.
Wordt nog duurder. Niveau: de VS.

quote:
Mexico heeft juist zeer sterke vakbonden.
Dan niet meer.

Of reken je er op dat het groot kapitaal op wallstreet de wetbacks zulke lieve mensen vinden, dat ze daar echt niks aan gaan doen ofzo?

Hilarisch.
  zondag 4 januari 2026 @ 01:27:49 #15
56749 BlaZ
pi_219740581
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wordt nog duurder. Niveau: de VS.
Op basis van wat? Er is simpelweg een vrije markt met vele verschillende ziekenhuizen waaruit je kan kiezen qua kosten.

quote:
Dan niet meer.

Of reken je er op dat het groot kapitaal op wallstreet de wetbacks zulke lieve mensen vinden, dat ze daar echt niks aan gaan doen ofzo?

Hilarisch.
Hilarisch inderdaad dat iemand denk dat op basis van een x bericht dit allemaal staat te gebeuren.
Vergeet niet dat er 1,6 miljoen Amerikanen in Mexico wonen, dat is de beste verzekering die er is.
pi_219740589
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:27 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Op basis van wat? Er is simpelweg een vrije markt met vele verschillende ziekenhuizen waaruit je kan kiezen qua kosten.
Op basis van dat mexico dan gewoon een vazal is van trump en z'n vriendjes.

quote:
Hilarisch inderdaad dat iemand denk dat op basis van een x bericht dit allemaal staat te gebeuren.
Niet minder hilarisch dan iemand die in een 3de wereldland woont, maar zichzelf wel verteld dat hijzelf beter af is als. ;)

Wat dat betreft doe je niet onder voor een MAGAt.
pi_219740603
quote:

[..]
Dit slaat toch niet zoveel op iets Blaz, wel even redelijk blijven. Hoeveel cartels opereren nog vrij in Amerika, waar Mexico ook last van heeft, mag Mexico dan vice versa ingrijpen?

Mexico doet ook onder huidige presidente Sheinbaum veel, veel meer dan vorige jaren.

https://www.theatlantic.c(...)inbaum-trump/685397/

Heel raar om een regering als Mexico waar echt helemaal niets mis mee is, te willen invallen. Helpen om criminaliteit en corruptie daar beter aan te pakken kan altijd maar is heel iets anders.

Nee dit slaat echt helemaal nergens op wat je nu zeg.
pi_219740617
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:15 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Gek genoeg is het juist rustig.

Als er vannacht niets ontploft is dat al 3 dagen in een rij.

Wellicht een record sinds de zomer :p
  zondag 4 januari 2026 @ 04:37:35 #19
56749 BlaZ
pi_219740839
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:31 schreef ExTec het volgende:

[..]
Op basis van dat mexico dan gewoon een vazal is van trump en z'n vriendjes.
[..]
Niet minder hilarisch dan iemand die in een 3de wereldland woont, maar zichzelf wel verteld dat hijzelf beter af is als. ;)

Wat dat betreft doe je niet onder voor een MAGAt.
Over een paar weken vlieg ik weer lekker terug naar de zon en mag jij de rest van het jaar genieten van prutweer terwijl ik lekker in het zwembad lig.
pi_219741106
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:08 schreef TLC het volgende:
rusland die de actie van de vs veroordeeld was toch wel de grap van de dag _O- _O-
quote:
„Venezuela moet het gegarandeerde recht hebben om zijn eigen toekomst te bepalen zonder verwoestende militaire interventie van buitenaf”, aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.
Schaamteloos.
pi_219741176
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 04:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Over een paar weken vlieg ik weer lekker terug naar de zon en mag jij de rest van het jaar genieten van prutweer terwijl ik lekker in het zwembad lig.
We accepteren je verlies.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 4 januari 2026 @ 10:09:40 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741636
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
[..]
Schaamteloos.
dat klopt toch wat daar staat? Amerika valt gewoon een land aan zonder echte reden of goedkeuring van de Veiligheidsraad.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219741693
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
dat klopt toch wat daar staat? Amerika valt gewoon een land aan zonder echte reden of goedkeuring van de Veiligheidsraad.
Ja doei. Rusland is wel de allerlaatste die daar iets over mag zeggen.
pi_219741728
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
[..]
Schaamteloos.
Ik vind dit soort woorden echt totaal niet interessant. Diplomatiek spelletje is oersaai. Je moet kijken naar wat de gevolgen gaan zijn. En dat is dat Rusland gewoon zich nergens zorgen om hoeft te maken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:22:57 #25
56749 BlaZ
pi_219741755
De beurt is aan China lijkt me.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:25:47 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219741783
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind dit soort woorden echt totaal niet interessant. Diplomatiek spelletje is oersaai. Je moet kijken naar wat de gevolgen gaan zijn. En dat is dat Rusland gewoon zich nergens zorgen om hoeft te maken.
Vooralsnog kan Poetin idd ongestraft zijn gang gaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 januari 2026 @ 10:26:33 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741793
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een soort geopolitiek a la carte. Soms zijn invallen goed, en soms zijn ze niet goed.
Het is niet meer te volgen :{
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 4 januari 2026 @ 10:27:21 #28
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741802
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219741811
Geen enkele inval is goed.
pi_219741837
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Klopt, uitzondering is waar een land zelf om hulp vraagt van buitenaf om een bezetter eruit te gooien.

Bij zware onderdrukking door een dictator zou ingrijpen ook wel te legitimeren moeten zijn maar dan alleen als diplomatie is uitgewerkt en je meerderheden hebt om zo'n inval te steunen. Het blijft een dunne lijn, want waar voorstanders zijn, zijn ook altijd tegenstanders.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:33:06 #31
38496 Perrin
pi_219741847
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vond die in Normandië in 1944 toch best prettig.
pi_219741864
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, uitzondering is waar een land zelf om hulp vraagt van buitenaf om een bezetter eruit te gooien.

Bij zware onderdrukking door een dictator zou ingrijpen ook wel te legitimeren moeten zijn maar dan alleen als diplomatie is uitgewerkt en je meerderheden hebt om zo'n inval te steunen. Het blijft een dunne lijn, want waar voorstanders zijn, zijn ook altijd tegenstanders.
Dit gaat alleen niet om het eruit gooien van een dictator. Het gaat om het veiligstellen van de Venezolaanse oliebronnen zodat de VS eraan kan verdienen. En aangezien de rest van het regime gewoon mag blijven zitten, schiet Jorge in de straat er ook niks mee op.
pi_219741880
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vond die in Normandië in 1944 toch best prettig.
Totaal andere case. Dat was op verzoek van de bezette landen. Dit is pure machtspolitiek.

Wat als Trump morgen Groenland pakt? Hoe kan je dan nog van eenheid in de NAVO spreken? De VS onder Trump is geen betrouwbare bondgenoot meer.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:36:36 #34
38496 Perrin
pi_219741887
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Totaal andere case. Dat was op verzoek van de bezette landen. Dit is pure machtspolitiek.

Wat als Trump morgen Groenland pakt? Hoe kan je dan nog van eenheid in de NAVO spreken? De VS onder Trump is geen betrouwbare bondgenoot meer.
En wat gaan wij daaraan doen als Nederland, Europa? Behalve een beetje klagen?
pi_219741906
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niks. We hebben ons op geopolitiek gebied totaal afhankelijk gemaakt van de VS.

En nog altijd is er in Brussel geen enkele urgentie om in actie te komen. Neem iets simpels als de cloud. Allemaal Amerikaans. Als Microsoft, Meta en Google ons er morgen vanaf gooien? Wat doen we dan? Nog niet het begin van een antwoord hebben ze.
pi_219741938
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit gaat alleen niet om het eruit gooien van een dictator. Het gaat om het veiligstellen van de Venezolaanse oliebronnen zodat de VS eraan kan verdienen. En aangezien de rest van het regime gewoon mag blijven zitten, schiet Jorge in de straat er ook niks mee op.
Ja, de motieven liggen hier duidelijk ergens anders. Er zijn nog 40 dictators dus waarom deze?
  zondag 4 januari 2026 @ 10:41:04 #37
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741950
quote:

[..]
if you cant beat them join them

quote:
OM: gestolen cocaïne uit België leidde tot geweldsgolf in Nederland
De Belgen zorgen hier ook voor een hoop overlast. Misschien kunnen wij..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 4 januari 2026 @ 10:41:34 #38
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219741959
-verkeerde topic-
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
  zondag 4 januari 2026 @ 10:43:04 #39
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219741977
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
if you cant beat them join them
[..]
De Belgen zorgen hier ook voor een hoop overlast. Misschien kunnen wij..
Nederland zorgt met wat er in de havens binnenkomt en wat er wordt geproduceerd in de drugslabs ook voor veel overlast in Europa, maar ook de wereld.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219741995
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, de motieven liggen hier duidelijk ergens anders. Er zijn nog 40 dictators dus waarom deze?
Olie. En je pik op tafel leggen in Latijns-Amerika. Monroe-doctrine enzo.

Het stond allemaal in de onlangs gepresenteerde veiligheidsstrategie. Weet je wat daar ook in stond? Dat de VS niets gaat doen als Rusland de oostflank van Europa aanvalt. Rusland wordt namelijk een invloedssfeer gegund in Oost-Europa. Maar volgens meerdere users hier is dat angstzaaierij en loopt dat zo’n vaart niet.

De VS rolt zijn strategie uit. Als je het nu nog niet ziet, dan wil je het gewoon niet zien.
pi_219742034
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

En nog altijd is er in Brussel geen enkele urgentie om in actie te komen. Neem iets simpels als de cloud. Allemaal Amerikaans. Als Microsoft, Meta en Google ons er morgen vanaf gooien? Wat doen we dan? Nog niet het begin van een antwoord hebben ze.
Was jij niet degene die vaak zei dat er te anti eu werd gedacht. Je lijkt wel tot ander inzicht te zijn gekomen.
Het laatste decennia stond in teken van de greendeal en dat moest gerealiseerd worden door intussen goedkope energiedeals met Rusland te maken. Defensie stond op de laatste plek.

Je kunt het terugzoeken dat ik daar van begin aan af kritiek op had en dezelfde “liberale mens” lachte erom, dit was de beste weg.
Vooral het sluiten destijds van de kerncentrales met name in Duitsland had ik forse kritiek op en daar was niemand met me eens.
Vakman pur sang
pi_219742069
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Was jij niet degene die vaak zei dat er te anti eu werd gedacht. Je lijkt wel tot ander inzicht te zijn gekomen.
Het laatste decennia stond in teken van de greendeal en dat moest gerealiseerd worden door intussen goedkope energiedeals met Rusland te maken. Defensie stond op de laatste plek.

Je kunt het terugzoeken dat ik daar van begin aan af kritiek op had en dezelfde “liberale mens” lachte erom, dit was de beste weg.
Vooral het sluiten destijds van de kerncentrales met name in Duitsland had ik forse kritiek op en daar was niemand met me eens.
Ik heb vanaf COVID al gezegd dat we moesten bouwen aan strategische onafhankelijkheid. Omdat het, als de poep de ventilator raakt, toch ieder voor zich is.

Toen de beschermingsmaterialen en de vaccins naar de hoogste bieder gingen en Nederland achteraan in de rij stond, was ik al genezen.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:52:06 #43
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219742070
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je vergeet de grootste ondermijning van de EU: massale asielmigratie. Hoge kosten, grote verdeeldheid. Wij zijn het enige continent dat continu zoveel mensen opvangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 04-01-2026 11:02:42 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219742096
quote:

[..]

Alsof dat een zaak voor Brussel is, wij moeten allen juist eens in de spiegel gaan kijken want wij zijn het die nogal vastgeplakt zitten en weigeren over te stappen naar een Europees alternatief.
Tja dan komt er gewoon weinig tot niets van de grond. https://european-alternatives.eu/

https://tweakers.net/revi(...)e-alternatieven.html
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 4 januari 2026 @ 11:01:59 #45
38496 Perrin
pi_219742140
quote:

[..]

Dit allemaal beseffende, laten we gewoon openlijk de rol van de allerbraafste vazal van Trump spelen.

Trump is opgehouden zich aan 'internationale rechtsorde' te houden, kunnen wij dan ook ophouden alsof onze ondergeschiktheid aan de VS ook maar iets te doen heeft met 'gelijkwaardig bondgenootschap' of het 'beschermen van een internationale rechtsorde'. En stoppen met pretenderen alsof we als land of continent ook maar iets in de melk te brokkelen hebben of gaan krijgen op het wereldtoneel.

Scheelt een ontzettende hoeveelheid gehuichel.
pi_219742187
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Alsof dat een zaak voor Brussel is, wij moeten allen juist eens in de spiegel gaan kijken want wij zijn het die nogal vastgeplakt zitten en weigeren over te stappen naar een Europees alternatief.
Tja dan komt er gewoon weinig tot niets van de grond. https://european-alternatives.eu/

Hier ben ik het mee eens hoor. Het mag allemaal niets kosten.
pi_219742191
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je vergeet de grootste ondermijning van de EU: massale asielmigratie. Hoge kosten, grote verdeeldheid. Wij zijn het enige continent dat continu zoveel mensen opvangt.
Ok Geert.
pi_219742213
twitter
pi_219742406
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het probleem met die IT lui hier (Tweakers) is dat ze opzoek zijn naar een alternatief met meer privacy bescherming. Dat vind ik dan weer te moralistisch. Je zou uit nationalistische redenen moeten kiezen voor soft en hardware uit de EU. Maar die hebben net zo goed inkomsten nodig om echt groot te kunnen worden. Vooral aan datacenter en cloud opslag is een Europees gebrek.
Neem een van de grootste tech bedrijven Spotify, alle data gaat via de Amerikaanse cloud bedrijven (Google data opslag) en ook proton mail en alle alternatieven hebben daarin bijna geen keuze.
Maar hoe krijg je een Google data monster tegenwicht uit de EU? Door dat te financieren met specifieke data verzameling om specifieke reclame te maken. Niet dat data zomaar verkocht wordt oid maar techbedrijven hebben veel meer vrijheid nodig dan nu kan binnen de EU regels om echt te groeien. Dat moet je veel meer loslaten!

Dus dat is een mooi voorbeeld waar de EU vast blijft houden aan moraliteit en daardoor nooit aansluiting gaat krijgen.

De VS is ook woest op de boetes die de EU oplegt aan Meta en X enzovoorts.
En ik zie dat ook niet als goede strategie van de EU, mits binnen bepaalde perken.
Vakman pur sang
pi_219743206
Interessante en relevante video over 1 van de vele vijandige acties van rusland tegen Europa: het storen van GPS signalen. Dit kan ook helpen Europa meer onafhankelijk te maken van het toenemend vijandige VS (= GPS)

Ook handig vanwege het dreigende Kessler syndroom.

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 04-01-2026 13:54:27 ]
  zondag 4 januari 2026 @ 14:19:37 #51
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219743694
quote:

[..]
Dat lijkt mij een foute insteek door toe te staan dat het ene land, (in) het andere land haar rechten (of gedachten daarover) gaat laten zegevieren. Het is precies wat Putin met zijn vermeende recht doet in Oekraïne.

Offtopic, dat USA niet in staat is (of beter wil zijn) om de smokkel van whatever tegen te houden heeft alles te maken met haar grensbewaking en binnenlandse handhaving. Los daarvan staat een drugsprobleem niet op zichzelf en wordt mede veroorzaakt door uitzichtloosheid van (verslaafde) mensen die hun ijdele toevlucht zoeken in middelen.
Wat USA beter kan doen, is (zelf/s) een socialere samenleving scheppen met betere kansen voor iedereen en daarin samenwerken met de andere landen om hetgeen zo ongewenst zou zijn, daar in de kiem te smoren.
  zondag 4 januari 2026 @ 14:42:13 #52
56749 BlaZ
pi_219743993
quote:
18s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:01 schreef Vallon het volgende:

[..]
Een stemming/referendum door of onder oorlogsomstandigheden van een democratie, lijkt mij onmogelijk.
Grondwetten zijn er juist voor om te voorkomen dat een aangedane crisis, haar constitutie kan veranderen.
Dat is in theorie leuk maar de praktijk is een stukje weerbarstiger helaas.

quote:
Referenda en stemmingen uitvoeren klinkt plausibel maar is niet mogelijk wanneer kiezers in/van een land niet (allemaal) vrij zijn om hun stem onafhankelijk uit te brengen.
Dat een autocraat dat anders ingevuld beziet, snap ik ook. Ook peilingen - van bv een krant - in dit verband doen, lijken mij alleen bedoeld om in de bedoelde opzet daarvan tweedracht te zaaien.
Dit was een plan van Zelenski zelf. Het idee was de vredesvoorwaarden voor te leggen aan de Oekraïnse bevolking door middel van een referendum.

quote:
Ik ken verder de grondwet niet van Oekraïne maar ga stellig er vanuit dat haar grondwet uitsluitend veranderd kan worden nadat twee opeenvolgende (democratisch) verkozen regeringen dat proces heeft geaccordeerd.
Dit is de te volgen procedure, en die is vereist geen twee opeenvolgende verkozen regeringen:
quote:
The Ukrainian Constitution can be changed via referendum, particularly for fundamental chapters (I, III, XIII) and territorial changes, often requiring a Presidential initiative and parliamentary approval first, while the people hold the ultimate right to change the constitutional order, as established by Ukraine's Constitution and its laws on national referendums.
quote:
Dat voor een voorstel tot wet, eventueel een referendum voorafgaat, is daarin op zijn best een aanzet.
Op die wijze kan het volk, een voorstel bij een parlement in stemming brengen en bij kiezen van een volgend parlement, daarin tot wet laten worden.
Het is andersom, het referendum is controlerend nadat het politieke proces voltooit is.

quote:
Anders gezegd, elke volksstemming in tijd(en) van oorlog en crisis, is simpelweg vals en wmb bedoeld als manipulatie. Dat een Rusland (of Trump met zijn 20/28punten plan) dat niet wil snappen is omdat het niet in hun santenkraam past.
Nogmaals, dit komt vanuit de Oekraïnse maatschappij zelf en is veelvuldig in de nieuwsbladen besproken. De Oekraïners zullen wat moeten en wellicht is dit de minst slechte oplossing:

https://www.reuters.com/w(...)-ukraine-2025-12-29/
  zondag 4 januari 2026 @ 14:50:58 #53
56749 BlaZ
pi_219744064
quote:
18s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat lijkt mij een foute insteek door toe te staan dat het ene land, (in) het andere land haar rechten (of gedachten daarover) gaat laten zegevieren. Het is precies wat Putin met zijn vermeende recht doet in Oekraïne.

Offtopic, dat USA niet in staat is (of beter wil zijn) om de smokkel van whatever tegen te houden heeft alles te maken met haar grensbewaking en binnenlandse handhaving. Los daarvan staat een drugsprobleem niet op zichzelf en wordt mede veroorzaakt door uitzichtloosheid van (verslaafde) mensen die hun ijdele toevlucht zoeken in middelen.
Wat USA beter kan doen, is (zelf/s) een socialere samenleving scheppen met betere kansen voor iedereen en daarin samenwerken met de andere landen om hetgeen zo ongewenst zou zijn, daar in de kiem te smoren.
Wat je hier stelt laat precies het manco van het internationale recht zien. Er is een partij die dat toestaan toetst, maar er is geen partij die het kan effectueren.
Het is dus niet meer dan holle retoriek zonde praktische waarde.
pi_219744451
pi_219744797
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat je hier stelt laat precies het manco van het internationale recht zien. Er is een partij die dat toestaan toetst, maar er is geen partij die het kan effectueren.
zucht;

https://en.wikipedia.org/(...)ional_Criminal_Court

Lijst van veroordeelde.

Internationaal recht werkt prima, zitten genoeg vast. Maar dat Poetin nog niet vast zit, is niet dat het recht niet werkt, maar dat het complex is. Plus geef het tijd. genoeg top stukken die er vast zitten.
pi_219744932
Als de geruchten kloppen heb ik al mijn vertrouwen in Zelensky verloren.

(Hij schijnt hoofd van Oekraiense SBU, Malyuk die het voortreffelijk doet, te vervangen.
Saillant detail: Malyuk had een enorm meningsverschil met Yermak.)
pi_219744985
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:05 schreef Korenfok het volgende:

[..]
zucht;

Lijst van veroordeelde.

Internationaal recht werkt prima, zitten genoeg vast. Maar dat Poetin nog niet vast zit, is niet dat het recht niet werkt, maar dat het complex is. Plus geef het tijd. genoeg top stukken die er vast zitten.
Deze user is van de school dat het ventje met het grootste zandkasteel het recht heeft om alle kleinere kasteeltjes van anderen om te schoppen of over te nemen. Moeten die ook maar een groot kasteel hebben. De rest is niet relevant.
  zondag 4 januari 2026 @ 16:31:02 #58
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219745018
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Deze user is van de school dat het ventje met het grootste zandkasteel het recht heeft om alle kleinere kasteeltjes van anderen om te schoppen of over te nemen. Moeten die ook maar een groot kasteel hebben. De rest is niet relevant.
Wel bijzonder als dat soort uitspraken komen van mensen die zelf niet betrokken zijn bij het grootste zandkasteel.
pi_219745030

[ Bericht 100% gewijzigd door Korenfok op 04-01-2026 16:32:46 ]
  zondag 4 januari 2026 @ 17:04:50 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219745220
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is in theorie leuk maar de praktijk is een stukje weerbarstiger helaas.
[..]
Dit was een plan van Zelenski zelf. Het idee was de vredesvoorwaarden voor te leggen aan de Oekraïnse bevolking door middel van een referendum.
[..]
Dit is de te volgen procedure, en die is vereist geen twee opeenvolgende verkozen regeringen:
[..]
[..]
Het is andersom, het referendum is controlerend nadat het politieke proces voltooit is.
[..]
Nogmaals, dit komt vanuit de Oekraïnse maatschappij zelf en is veelvuldig in de nieuwsbladen besproken. De Oekraïners zullen wat moeten en wellicht is dit de minst slechte oplossing:

Je maakt er (weer) wat eigens in de uitleg daarvan.

Dat de praktijk van rechts georiënteerde repressie en manipulatie het stempel heeft, maakt niet dat een democratisch tot stand gekomen grondwet er dan niet meer toedoet. Wanneer macht verkregen door kracht gaat bepalen wat de wet voor ondergeschikten is, kan men niet meer spreken van een democratie.

Een referendum is zeker niet controlerend maar legt iets voor m.b.t. wetgeving, dat idd ook kan zijn of een bestaande wet wel zo wenselijk is. Een referendum is wmb alleen zinnig als de uitslag wordt gerespecteerd.
Het plan voor verkiezingen komt zeker niet voort vanuit Oekraïne maar omdat Rusland dat graag ziet (gemanipuleerd).

Wat de beste oplossing is, maken de Oekraïners vooral zelf uit en dat is niet volgzaam of onder druk doen wat hun agressor wenst. Een democratie kan wmb nooit en te nimmer kiezen voor onderdrukking van haar gevestigde vrijheden. De reden dat er grondwetten zijn die in vrijheid bepalen wat geldt in tijden van onvrijheid.

Nogmaals, geen idee wat het grondwettelijk proces precies inhoudelijk is in Oekraïne.
Ik kan (of wil) mij moeilijk voorstellen dat een daar zittende regering zelfstandig een voorstel kan doen tot wijziging van haar grondwet en die tevens in haar regeringsperiode accorderen.
Zo ja, dan heeft de stem van een kiezer nl niets meer te betekenen en kan een regering cq. parlement in voorstel doen wat haar macht(hebber) daarin wenst.
Dat een autocratie graag ziet dat een zittend parlement gemakshalve ook kan (be)schikken over de grondwet, is juist iets dat in een democratie wordt geblokkeerd. In een democratie kan een grondwetswijziging pas worden ingevoerd nadat tussentijdse verkiezingen hebben plaatsgevonden.

quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is ook waar onze/mijn paden zich scheiden.
Recht heeft niet alleen te maken met dat kunnen handhaven maar dat ook in bedoeling willen nakomen.
Wanneer hier een land meent recht te hebben op het doen en laten van een ander land, is er sws geen sprake meer van recht maar van overheersing. Dat dit de praktijk vaak helaas is, maakt het nog niet tot recht.

[ Bericht 13% gewijzigd door Vallon op 04-01-2026 17:09:52 ]
  zondag 4 januari 2026 @ 17:24:47 #61
56749 BlaZ
pi_219745326
quote:
12s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:04 schreef Vallon het volgende:

Wat de beste oplossing is, maken de Oekraïners vooral zelf uit en dat is niet volgzaam of onder druk doen wat hun agressor wenst. Een democratie kan wmb nooit en te nimmer kiezen voor onderdrukking van haar gevestigde vrijheden. De reden dat er grondwetten zijn die in vrijheid bepalen wat geldt in tijden van onvrijheid.

Maar deze oplossing wordt zoals ik in de bronnen toon door de Oekraïners juist geopperd. Wat is het probleem dan eigenlijk?

quote:
Nogmaals, geen idee wat het grondwettelijk proces precies inhoudelijk is in Oekraïne.
Ik kan (of wil) mij moeilijk voorstellen dat een daar zittende regering zelfstandig een voorstel kan doen tot wijziging van haar grondwet en die tevens in haar regeringsperiode accorderen.
Zo ja, dan heeft de stem van een kiezer nl niets meer te betekenen en kan een regering cq. parlement in voorstel doen wat haar macht(hebber) daarin wenst.
Met een volksraadpleging als directe controle is dit in principe een veel democratischer toetsmethode dan een opvolgende regering dit te laten toetsen.
Dit is overigens geen vreemd mechanisme en wordt in meerdere landen gebruikt.

quote:
Dat een autocratie graag ziet dat een zittend parlement gemakshalve ook kan (be)schikken over de grondwet, is juist iets dat in een democratie wordt geblokkeerd. In een democratie kan een grondwetswijziging pas worden ingevoerd nadat tussentijdse verkiezingen hebben plaatsgevonden.
Beweer je nu dat de regering in Oekraïne autocratisch is?

quote:
Dat is ook waar onze/mijn paden zich scheiden.
Recht heeft niet alleen te maken met dat kunnen handhaven maar dat ook in bedoeling willen nakomen.
Wanneer hier een land meent recht te hebben op het doen en laten van een ander land, is er sws geen sprake meer van recht maar van overheersing. Dat dit de praktijk vaak helaas is, maakt het nog niet tot recht.
Dit vereist een gelijksoortige moralistische opvatting, die is er niet.
Ik spreek dan ook over de praktijk, niet over het beste theoretische model. Het idee bij elk internationaal systeem is dat er een land of een groep landen zijn die het bestaande systeem kunnen effectueren, zo niet, dan faalt het systeem en valt het langzaam uit elkaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door BlaZ op 04-01-2026 17:38:52 ]
  zondag 4 januari 2026 @ 17:26:29 #62
56749 BlaZ
pi_219745333
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:05 schreef Korenfok het volgende:

[..]
zucht;

Lijst van veroordeelde.

Het niet werken van het systeem is te wijten aan de complexiteit ervan?
  zondag 4 januari 2026 @ 17:28:03 #63
56749 BlaZ
pi_219745349
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wel nee, ik denk dat internationaal recht steeds minder betekenis heeft in de 21e eeuw aangezien de hegemonische macht die een dergelijk internationaal recht poogde af te dwingen langzaam hegemoon af is.

Het circus herhaalt zich bij wijze van spreke: het concert van Europa; de liga der naties en daarna de VN.

We leven in de nadagen van het laatste systeem waarin een paar roependen in de woestijn nog bléren over het internationaal recht en de VN terwijl dat in de praktijk steeds minder van belang is.
pi_219745516

pi_219745568
twitter

Voorbereiding op een aanval of economische schade aanrichten?

Wel een effectief middel om steeds maar een zwerm drones daarheen te sturen om alles plat te laten leggen.
pi_219745760
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het niet werken van het systeem is te wijten aan de complexiteit ervan?
Dat er nog steeds inbraken gepleegd worden is een teken van dat huizen op slot doen niet werkt?
  zondag 4 januari 2026 @ 18:19:55 #67
56749 BlaZ
pi_219745771
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:18 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dat er nog steeds inbraken gepleegd worden is een teken van dat huizen op slot doen niet werkt?
Maar wat bedoel je met:

quote:
Maar dat Poetin nog niet vast zit, is niet dat het recht niet werkt, maar dat het complex is.
pi_219745772
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:59 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Voorbereiding op een aanval of economische schade aanrichten?

Wel een effectief middel om steeds maar een zwerm drones daarheen te sturen om alles plat te laten leggen.
pi_219745786
twitter
pi_219745788
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar wat bedoel je met:
[..]

Precies wat er staat.
pi_219745803
3 Russische mig-31ks stijgen op, grote kans op lancering van kinzhals richting kyiv en of andere steden.
pi_219745819

Oekraiense rakettroepen naast een Flamingo.
  zondag 4 januari 2026 @ 19:06:00 #73
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219746183
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar deze oplossing wordt zoals ik in de bronnen toon door de Oekraïners juist geopperd. Wat is het probleem dan eigenlijk?
[..]
Met een volksraadpleging als directe controle is dit in principe een veel democratischer toetsmethode dan een opvolgende regering dit te laten toetsen.
Dit is overigens geen vreemd mechanisme en wordt in meerdere landen gebruikt.
[..]
Beweer je nu dat de regering in Oekraïne autocratisch is?
[..]
Dit vereist een gelijksoortige moralistische opvatting, die is er niet.
Ik spreek dan ook over de praktijk, niet over het beste theoretische model. Het idee bij elk internationaal systeem is dat er een land of een groep landen zijn die het bestaande systeem kunnen effectueren, zo niet, dan faalt het systeem en valt het langzaam uit elkaar.

Die zg "oplossing" om grondwet veranderen onder druk van oorlogshandelingen; is per definitie ondemocratisch opgelegd door gewelddadigheden.

We verschillen fundamenteel van "mening" (definitie cq inzicht) wat een referendum tot doel heeft.
Dat een grondwet alleen kan worden veranderd via twee democratisch opeenvolgend gekozen parlementen, is juist een ingebouwde veiligheidsmaatregel die o.a. autocratie en dictatuur voorkomt.
De kiezer kan een parlement kiezen die daarna iets in grondwet voorstelt en een tweede parlement die het dan fiatteert. Los daarvan kan een referendum gedaan worden om de (on)wenselijkheid van een wetswijziging vast te (laten) stellen.

Dat dit tweetrapssysteem tot wijziging van grondwetten, niet in elk "democratisch" land wordt gebruikt, riskeert het land tot een schijndemocratie.
In dat soort landen - zoals ook Rusland - waar iemand dan kan en mag (en soms zelf moet) stemmen op bv de goedgekeurde keuzes van het regerende regime.

Dat Oekraïne als regering iets zg zelf iets ongrondwettelijk voorstelt komt één en alleen voort vanuit de aan haar opgelegde onderhandelingsdruk van geweldenaren.
En ja, net als elders, zijn ook in Oekraïne - ongrijpbare en wmb onbegrijpelijke - krachten actief die graag zien dat het land wordt onderworpen aan autocratische krachten die zich desnoods met geweld wil toe-eigenen.

NB: Dat Zelensky iets voorstelt maakt het nog niet geldend of bepalend. Ten alle tijde zal met welk voorstel dan ook, ook het parlement van Oekraïne zelf moeten instemmen. Putin (maar ook Trump & Witkoff) moeten zich niet rijk rekenen met wat aan eoa onderhandelingstafel door een eenkennig groepje wordt beklonken.

Dat het internationale "recht" niet voldoet (omdat er andersdenkenden dat al te graag ontkrachten) is te meer reden om vast te houden aan de opzet dat geen enkel land het recht heeft om een ander soeverein land aan haar eisen te onderwerpen.

Eén van mijn redenen, hoe zeer ik het ook oneens ben dat Oekraïne deel kan/kon gaan uitmaken van de EU, haar aanwezigheid in haar wens ten volle te ondersteunen. Op het moment dat Oekraïne instemt met ondemocratisch tot stand gekomen eisen, heeft zij wmb afgedaan als democratie en kan zij beter los van de EU voortbestaan.
pi_219746327
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wel nee, ik denk dat internationaal recht steeds minder betekenis heeft in de 21e eeuw aangezien de hegemonische macht die een dergelijk internationaal recht poogde af te dwingen langzaam hegemoon af is.

Het circus herhaalt zich bij wijze van spreke: het concert van Europa; de liga der naties en daarna de VN.

We leven in de nadagen van het laatste systeem waarin een paar roependen in de woestijn nog bléren over het internationaal recht en de VN terwijl dat in de praktijk steeds minder van belang is.
De VN is een papieren tijger. Het hele idee van de Veiligheidsraad waarin bepaalde landen een veto hebben, maakt alles tandeloos. Je stemt gewoon met een veto weg wat tegen je belang in gaat. Nu is het een soort lobbyclubje van de winnaars van WOII. Dat is 80 jaar geleden en heeft met de huidige geopolitieke situatie niets meer te maken.
  zondag 4 januari 2026 @ 19:33:54 #75
38496 Perrin
pi_219746372
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De VN is een papieren tijger. Het hele idee van de Veiligheidsraad waarin bepaalde landen een veto hebben, maakt alles tandeloos. Je stemt gewoon met een veto weg wat tegen je belang in gaat. Nu is het een soort lobbyclubje van de winnaars van WOII. Dat is 80 jaar geleden en heeft met de huidige geopolitieke situatie niets meer te maken.
Het is een leuke afleiding voor mensen die denken dat de wereld bestuurd wordt door iets anders dan grootmachten.
  zondag 4 januari 2026 @ 19:36:56 #76
56749 BlaZ
pi_219746392
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 19:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die zg "oplossing" om grondwet veranderen onder druk van oorlogshandelingen; is per definitie ondemocratisch opgelegd door gewelddadigheden.
Ik denk dat hetgeen je mist is precies dat de Oekraïnse grondwet deze mogelijkheden biedt:

quote:
A referendum can be used in Ukraine to change the Constitution, particularly amendments to certain key chapters (I, III, XIII) that require both Verkhovna Rada approval (two-thirds majority) and a subsequent national referendum for final adoption, making it a dual process involving parliamentary consent and popular vote for constitutional changes. While the people are sovereign and hold the right to determine the constitutional order, specific procedures outlined in the Constitution and referendum laws govern how this power is exercised, with some issues (like taxes, budget, amnesty) barred from referendums.
Een referendum is ook juist een democratische methode. Dat niet iedereen mee kan stemmen in het geval van oorlog is een belemmering, dat is niet te ontkennen. De methode an sich is echter de meest democratische methode.

quote:
We verschillen fundamenteel van "mening" (definitie cq inzicht) wat een referendum tot doel heeft.
Dat een grondwet alleen kan worden veranderd via twee democratisch opeenvolgend gekozen parlementen, is juist een ingebouwde veiligheidsmaatregel die o.a. autocratie en dictatuur voorkomt.
De kiezer kan een parlement kiezen die daarna iets in grondwet voorstelt en een tweede parlement die het dan fiatteert. Los daarvan kan een referendum gedaan worden om de (on)wenselijkheid van een wetswijziging vast te (laten) stellen.

Dat dit tweetrapssysteem tot wijziging van grondwetten, niet in elk "democratisch" land wordt gebruikt, riskeert het land tot een schijndemocratie.
In dat soort landen - zoals ook Rusland - waar iemand dan kan en mag (en soms zelf moet) stemmen op bv de goedgekeurde keuzes van het regerende regime.
Het niet gebruiken van een referendum kan ook gezien worden als een schijndemocratie. Een parlement is immers een indirecte vorm van democratie; een referendum een directe vorm van democratie.
Verschillende grondwetten gebruiken daarom verschillende uitgangspunten.

Het is eenzijdige benadering van het tweetrapssysteem. Er is hier immers sprake van een tweetrapssysteem:. Eerst moet het parlement goedkeuring verleren en daarna is er een referendum.

quote:
Dat Oekraïne als regering iets zg zelf iets ongrondwettelijk voorstelt
Het is nadrukkelijk niet ongrondwettelijk.

quote:
Eén van mijn redenen, hoe zeer ik het ook oneens ben dat Oekraïne deel kan/kon gaan uitmaken van de EU, haar aanwezigheid in haar wens ten volle te ondersteunen. Op het moment dat Oekraïne instemt met ondemocratisch tot stand gekomen eisen, heeft zij wmb afgedaan als democratie en kan zij beter los van de EU voortbestaan.
Dat lijkt me geen goed argument om Oekraïne uit de EU te weren. Het behelst immers een bijzonder nauwe visie van wat democratisch is, daarnast is visie ook nog eens gebaseerd is op een indirect democratisch systeem.
pi_219746416
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:25 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Naar het Kremlin graag.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 4 januari 2026 @ 19:42:00 #78
56749 BlaZ
pi_219746426
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja, precies. Vandaar dat dit soort systemen elke grofweg 50 jaar drastisch hervormd dienen worden.
  zondag 4 januari 2026 @ 20:11:40 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219746600
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219746699
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:25 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Ik hoop dat ze er meer hebben want die Flamingo's zetten echt geen zoden aan de dijk. Je hoort er amper wat over.
pi_219746765
Ja, want effectiviteit van wapens meet je ook via hoe vaak we erover op sociale media lezen.

:O :z
pi_219747052
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 20:30 schreef ExTec het volgende:
Ja, want effectiviteit van wapens meet je ook via hoe vaak we erover op sociale media lezen.

:O :z
Precies m'n punt idd
  FOK!Fotograaf zondag 4 januari 2026 @ 21:00:44 #83
364681 over_hedge
pi_219747068
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 20:23 schreef Discombobulate het volgende:
Je hoort er amper wat over.
Dat is echt jouw favo zin he _O-
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  zondag 4 januari 2026 @ 21:03:29 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219747095
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dankzij die paar roepende blèren, hebben we (hier) een samenleving waar tenminste oog is voor ook anderen en hun denkwijzen. Vaker genoemd; zeer, en nog steeds actueel:
quote:
Bron Niemöller wiki
Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.
Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.
Wanneer het recht voor anderen wordt genegeerd is er geen recht meer te verwachten voor jezelf noch degenen aan wie je dat wilt toedelen.

Natuurlijk snap ik de pragmatiek om in gegeven situaties, "kansen" af te dwingen en dat als leefwijze na te streven door bv desnoods weg te kijken. Macht over anderen, gelijk een soort Ponzifraude, kan alleen in stand blijven door nog meer macht te (willen) uit te blijven oefenen door anderen te onderdrukken.
Zelfs mensen die de "macht" tot middel hebben, zijn nauwelijks te benijden omdat ze - als ze dat al willen - niet anders kunnen bestaan. Een Putin b.v. kan zich niet eens veroorloven om werkelijk recht te (laten) doen omdat hij daarmee afstand doet van zijn verworven positie.

De discussie van wat recht en goed is, is bij voorbaat al verloren wanneer het concept daarvan moet worden uitgelegd of toegelicht. Je ziet dat (on)recht pas wanneer je dat door hebt.
pi_219747139
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

maduro vroeg er letterlijk om. In een speech
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zondag 4 januari 2026 @ 21:21:56 #86
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219747288
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 19:36 schreef BlaZ het volgende:
A referendum can be used in Ukraine to change the Constitution, particularly amendments to certain key chapters (I, III, XIII) that require both Verkhovna Rada approval (two-thirds majority) and a subsequent national referendum for final adoption, making it a dual process involving parliamentary consent and popular vote for constitutional changes. While the people are sovereign and hold the right to determine the constitutional order, specific procedures outlined in the Constitution and referendum laws govern how this power is exercised, with some issues (like taxes, budget, amnesty) barred from referendums.
Leuke discussie. En dan kunnen we vervallen we over de punten, komma's en welgevallige uitleg van die teksten.
Zoals je al aangeeft, kun je geen enkele beslissing nemen die beschikt over het constitutionele lot van een land, laat staan in tijden van van crisis of (brood)nood.
NB: Als ik het goed leest, zijn er voor een constitutionele verandering in Oekraïne, minstens twee referenda nodig en moet haar parlement ook nog eens minimaal 2/3e voor zijn.
Daarmee is het een tweetrapssysteem dat zorgt dat een grondwet niet zomaar verandert kan worden door één en het zelfde zittende parlement.

Terzijde, zoals de tekst ook zegt, kun je geen referendum kunt houden over belastingen, mensenrechten e.d..
Een raadpleging laat staan beschikking die anderen in hun recht treft is ook niet houden over het afstaan of afscheiden van land of bevolking(sgroepen).
  zondag 4 januari 2026 @ 21:34:28 #87
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219747393
quote:

[..]
We hoeven er zelf(s) niets aan te doen, anders dan simpelweg onze afkeuring te melden en waar ons verder mogelijk; geen verdere medewerking te verlenen aan daarin specifiek gerelateerde Amerikaans belangen.
Dat we dan daarmee onze kaarten "weggooien" is beter dan later alsnog te ontdekken dat die speelkaarten toch niets waard blijken te zijn.

Het trieste is dat IoU hier - op wat andere wijze - doet, wat Rusland wordt verweten.
Het verder niet zo ingewikkeld is dat regeringen hun kleur daarin bekennen.
  zondag 4 januari 2026 @ 21:46:35 #88
56749 BlaZ
pi_219747457
quote:
12s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:21 schreef Vallon het volgende:

[..]
Leuke discussie. En dan kunnen we vervallen we over de punten, komma's en welgevallige uitleg van die teksten.
Zoals je al aangeeft, kun je geen enkele beslissing nemen die beschikt over het constitutionele lot van een land, laat staan in tijden van van crisis of (brood)nood.
NB: Als ik het goed leest, zijn er voor een constitutionele verandering in Oekraïne, minstens twee referenda nodig en moet haar parlement ook nog eens minimaal 2/3e voor zijn.
Daarmee is het een tweetrapssysteem dat zorgt dat een grondwet niet zomaar verandert kan worden door één en het zelfde zittende parlement.
Ik meen, maar je kan dat wellicht even nazoeken dat de instigatie door de president kan gebeuren waarna het parlemente met 2/3 meerderheid voor moet stemmen en waarna een nationaal referendum de doorslag kan geven. Maar goed, ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat dit een prima alternatief is voor de tweestapsstemming door het parlement.

quote:
Terzijde, zoals de tekst ook zegt, kun je geen referendum kunt houden over belastingen, mensenrechten e.d..
Een raadpleging laat staan beschikking die anderen in hun recht treft is ook niet houden over het afstaan of afscheiden van land of bevolking(sgroepen).
Het afscheiden van land staat los van het afscheiden van bevolking. Ik neem aan dat een oplossing in deze is dat het de bevolking vrij staat om te verhuizen.
Maar even serieus, wat zie je als pragmatische oplossing in het geval een land een oorlog aan het verliezen is? Je moet op een gegeven moment wat en doorvechten tot de laatste km2 lijkt me onzinnig.
  zondag 4 januari 2026 @ 21:50:40 #89
56749 BlaZ
pi_219747485
quote:
18s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:03 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dankzij die paar roepende blèren, hebben we (hier) een samenleving waar tenminste oog is voor ook anderen en hun denkwijzen. Vaker genoemd; zeer, en nog steeds actueel:

Ja, dat is zo. Maar het punt is eerder dat het systeem an sich cyclisch is. Kijk zoals heer Spablauw al stelde: "de VN is tot een papieren tijger verworden". Dat is het niet altijd geweest; de tijden zijn veranderd en diepgaande hervorming of herinrichting van de internationale samenwerking zijn noodzakelijk.
Dit is niets nieuws en lijkt zich te herhalen in de wereldgeschiedenis. Dit hoeft niet te betekenen dat zo'n nieuwe orde per definitie negatief is, het is vaak precies de overgangsfase die problematisch is.

quote:
De discussie van wat recht en goed is, is bij voorbaat al verloren wanneer het concept daarvan moet worden uitgelegd of toegelicht. Je ziet dat (on)recht pas wanneer je dat door hebt.
Moet dat opgevat worden als een soort a priori deontologische ethieke visie?

[ Bericht 17% gewijzigd door BlaZ op 04-01-2026 21:56:18 ]
pi_219747705
twitter
  zondag 4 januari 2026 @ 22:24:46 #91
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219747737
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik meen, maar je kan dat wellicht even nazoeken dat de instigatie door de president kan gebeuren waarna het parlemente met 2/3 meerderheid voor moet stemmen en waarna een nationaal referendum de doorslag kan geven. Maar goed, ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat dit een prima alternatief is voor de tweestapsstemming door het parlement.
[..]
Het afscheiden van land staat los van het afscheiden van bevolking. Ik neem aan dat een oplossing in deze is dat het de bevolking vrij staat om te verhuizen.
Maar even serieus, wat zie je als pragmatische oplossing in het geval een land een oorlog aan het verliezen is? Je moet op een gegeven moment wat en doorvechten tot de laatste km2 lijkt me onzinnig.
Een tweetrapssysteem is wmb alleen geldig wanneer kiezers mits in die wetenschap op verschillende momenten hun President, haar parlement hebben gekozen en het referendum daarin ter afsluiting dan bepalend is.
Probleem blijft dat een (aangevallen) land in oorlogsomstandigheden, nooit sprake kan zijn van verkiezingen. Een President of regering kan alleen maar keuzes maken die gericht zijn op het voortbestaan van de ondeelbare Staat als één geheel.

Ik denk dat we verschillen in denkwijze waarbij ik pragmatiek niet de plaats in wil laten nemen van (on)recht.
Dat iemand in verdediging verliest, mag niet ook betekenen dat daarmee een onverbrekelijk recht wordt opgegeven.
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:50 schreef BlaZ het volgende:

Moet dat opgevat worden als een soort a priori deontologische ethieke visie?
Niets moet maar je kunt het zo opvatten dat er geen afstand kan worden gedaan van intrinsiek (on)rechtmatig handelen. Wie dan (on)gelijk heeft, wordt bepaald door de eigen opvatting(en). Iemand die de ander ontzegt wat die zichzelf wel vergunt, is dan wmb fout (bezig).

Een meerderheid kan sws niet bepalen dat een minderheid elders geen recht heeft. Hooguit in doen alsof om bv. op een daartoe geschikt moment alsnog het hoofd van de wannabe onderdrukker af te hakken.
Dat wil ook zeggen dat een toezegging om een veeg lijf te redden niet daarmee inhoudt dat dit zal worden nagekomen. Dat maakt een "vredesovereenkomst" wmb ook zo inhoudsloos. De afwezigheid van geweld betekent niet dat er dus vrede is.

Inzake hoe verder, zie ik tot keuze van Oekraïne twee opties:
1) Een bestand à la Korea of mijn part "Koude Oorlog" en dan over twee generaties (zeg 50 jaar) bekijken of dat (hier of daar) nog is vol te houden.
2) Voortzetting, waarbij Rusland alsnog Oekraïne wordt uitgeschopt.

In beide situaties kan en mag Oekraïne blijven rekenen op bijval van daarin gelijkdenkenden om verworven vrijheden na te willen streven. Niet omdat het Oekraïne is maar omdat zij anders hun eigen bestaansredenen verkwanselen.
Kern daarin is dat overheersing nimmer kan worden gelegitimeerd of gelegaliseerd.
Probleem (ook van pragmatici) is dat geen van de partijen feitelijk een vrije keuze heeft. Oekraïne niet omdat zij haar onverbrekelijk recht niet mag/kan opgeven en Rusland niet omdat het wil wegstappen van wat zijzelf is gestart.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 04-01-2026 22:31:49 ]
  zondag 4 januari 2026 @ 23:08:38 #92
56749 BlaZ
pi_219747996
quote:
12s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:24 schreef Vallon het volgende:
Ik denk dat we verschillen in denkwijze waarbij ik pragmatiek niet de plaats in wil laten nemen van (on)recht.
Hier verschillen we inderdaad van mening.

quote:
Inzake hoe verder, zie ik tot keuze van Oekraïne twee opties:
1) Een bestand à la Korea of mijn part "Koude Oorlog" en dan over twee generaties (zeg 50 jaar) bekijken of dat (hier of daar) nog is vol te houden.
2) Voortzetting, waarbij Rusland alsnog Oekraïne wordt uitgeschopt.

In beide situaties kan en mag Oekraïne blijven rekenen op bijval van daarin gelijkdenkenden om verworven vrijheden na te willen streven. Niet omdat het Oekraïne is maar omdat zij anders hun eigen bestaansredenen verkwanselen.
Dit zijn ook scenario's die vaker naar voren komen. Ik denk dat dit te rigide is qua mogelijkheden en zorgt voor te veel langlopende conflicten.

quote:
Kern daarin is dat overheersing nimmer kan worden gelegitimeerd of gelegaliseerd.
Probleem (ook van pragmatici) is dat geen van de partijen feitelijk een vrije keuze heeft. Oekraïne niet omdat zij haar onverbrekelijk recht niet mag/kan opgeven en Rusland niet omdat het wil wegstappen van wat zijzelf is gestart.
Vanaf welk moment wordt zoiets dan in gang gezet? Een standpunt met deze strekking zorgt juist weer voor tientallen grensconflicten vanwege historische gebiedswijzigingen.

Stel dat in een bestand á la Noord en Zuid Korea een deel deze situatie legitimeerd, kan dit dan wel? Of als een land vrijwillig afstand wil doen van een gebied? (valt dit nog onder overheersing?)
  maandag 5 januari 2026 @ 00:04:53 #93
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219748185
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hier verschillen we inderdaad van mening.
[..]
Dit zijn ook scenario's die vaker naar voren komen. Ik denk dat dit te rigide is qua mogelijkheden en zorgt voor te veel langlopende conflicten.
[..]
Vanaf welk moment wordt zoiets dan in gang gezet? Een standpunt met deze strekking zorgt juist weer voor tientallen grensconflicten vanwege historische gebiedswijzigingen.

Stel dat in een bestand á la Noord en Zuid Korea een deel deze situatie legitimeert, kan dit dan wel? Of als een land vrijwillig afstand wil doen van een gebied? (valt dit nog onder overheersing?)
Hoe dan ook, alleen het parlement van Oekraïne kan daar wmb over beslissen.
De cirkel dan weer rond dat zij - zeker nu - niet zomaar eenzijdig kan (laten) instemmen om "gebied" (met dus onder haar verantwoording staande burgers) af te staan aan een dreigende mogendheid.

Zelf zou ik een legitimatie alleen als mogelijkheid laten overwegen mits er een bestand is gevestigd zodat niet onder druk van voortdurend fysiek geweld, onmogelijke keuzes gemaakt hoeven te worden.
Zo ja die keuze tot tweedeling gemaakt gaat worden, dienen burgers in dat gevolg altijd een keuze te hebben om te bepalen waar zij dan willen gaan (ver)blijven. Op zijn minst zou elke Oekraïner, ook die dus in bezet gebied, moet kunnen zeggen met waar die onder wiens gezag wil gaan blijven of vertrekken.
Ook handig om in die tweedeling, de voor -en tegenstanders van elkaar te kunnen gaan scheiden.

Wie het eens is met Putin verhuist naar de DonBass en omgekeerd met een ander toekomst naar het Westen.
Dat dit weer op ander verzet zal stuiten zal dan moeten worden meegenomen in die regeringskeuze.
Net als met belasting, zijn dan zaken niet langer een individuele vrijheid.
Kortom, de regering voegt zich dan in een noodzakelijke keuze om burgers te beschermen tegen geweld. Burgers zelf kunnen daarin eenmalig bepalen hoe zij zich daarin willen gaan voegen.
Niet eerlijk maar wel beter dan daarin helemaal niet te kunnen (be)schikken onder wiens juk moet worden voortgeleefd.

Beroep doen op etniciteit of historie als zg. verworven recht, lijkt mij belemmerend want dan krijg je weer het probleem vanaf welk moment voor wie dan dat (s)telt etc.etc.
pi_219748204
twitter

(batterijen fabriek, inclusief batterijen voor Russisch leger)
pi_219748206
maarliefst 10 Tu-160 en TU-95 airborne, gaan flink veel raketten op Oekraine vallen vannacht.
pi_219748215
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 00:13 schreef skysherrif het volgende:
maarliefst 10 Tu-160 en TU-95 airborne, gaan flink veel raketten op Oekraine vallen vannacht.
13....
pi_219748236
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 00:21 schreef skysherrif het volgende:

[..]
13....
Plus 4 tot 6 mig31k

Wellicht de wraak voor de Putin False flag drone aanval.
  maandag 5 januari 2026 @ 00:40:36 #98
38496 Perrin
pi_219748257
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 00:29 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Plus 4 tot 6 mig31k

Wellicht de wraak voor de Putin False flag drone aanval.
Of Poetin is boos over Trump en Maduro?
  maandag 5 januari 2026 @ 02:24:08 #99
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219748369
Ruzzia denkt nog steeds dat ze een wereld macht is

Ruzzia heeft gevraagd om Maduro vrij te laten, de USA heeft geantwoord dat het mogelijk is om ze vrij te laten aan derde landen als Rusland

Maduro can be freed to our village of runaways _O- _O- _O-

[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 05-01-2026 02:40:18 ]
pi_219748695
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 00:13 schreef skysherrif het volgende:
Ik lees nog niks. Of moet dat nog komen?
  maandag 5 januari 2026 @ 08:36:10 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219748886
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:38 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat klinkt heel “fout” bij sommigen maar in een nieuwe geopolitieke machtsstrijd is dat nogal wat om te verdedigen.
quote:
Sergey Mikheyev says most Russians want to nuke Europe and Ukraine
quote:
@M2550.A
8 dagen geleden
Who needs the world if Russia is not in it?...The rest of the world
@jiyushugi1085
8 dagen geleden (bewerkt)
Their superiority complex is nothing more than an inferiority complex in disguise.
pi_219749628
quote:
Following the fall of Maduro, many Russian war bloggers are starting to realize in what bad shape Russia is. The events in Venezuela are unanimously considered a strategic Russian defeat, and they admit that Russia is currently too weak to help any Russian allies.

Not only the "investments" are gone, the very future of Russia is at stake. Russian allies such as Syria, Iran and Venezuela are getting lost or neutralized, without Moscow having even a chance to counter it.

The commentator "RND" even went this far:

"Russia has long been past the point of assistance in America, Africa, or the Middle East. We need to help ourselves, at least, to get out of the Special Military Operation in a draw."

Yes, they would consider a "draw" at least a partial success.

As I predicted before, Russians will change their tune and express their relative "content" and in fact relieve, if they can keep what they taken to this point. Kyiv, Kharkiv and Odesa are not feasible and they know it. This is why they are so hellbent to get the rest of the Donbas, since this is the only chance, where they can at least mimic a partial victory, or as RND said it, "draw".

And this is exactly, why we have to deny them even this "draw". Russia is weak and it is time to knock them out for good, so that we do not have to deal with this problem in the future, again.

https://x.com/Tendar/status/2008088911721959581
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 10:30:26 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219749664
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:24 schreef RotatoR het volgende:

[..]

Dit zag je met azerbeijan/armenie ook al gebeuren, al die tijd hebben de Armeniers zich veilig gevoeld omdat de Russen over hun schouder meekeken en toen het uiteindelijk los ging waren ze in geen velden of wegen te bekennen

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 05-01-2026 11:09:00 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219749913
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:30 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit zag je met azerbeijan/armenie ook al gebeuren, al die tijd hebben de Armeniers zich veilig gevoeld omdat de Russen over hun schouder meekeken en toen het uiteindelijk los ging waren ze in gern velden of wegen te bekennen
De ayatollah wordt eerdaags ook voor de bus geflikkerd. Het wordt nog druk in de moskouse flat met gevluchte dictators.
  maandag 5 januari 2026 @ 11:27:39 #105
38496 Perrin
pi_219750073
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De ayatollah wordt eerdaags ook voor de bus geflikkerd. Het wordt nog druk in de moskouse flat met gevluchte dictators.
Nieuw huisgenootje voor Assad.
pi_219750241
quote:
88s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:30 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit zag je met azerbeijan/armenie ook al gebeuren, al die tijd hebben de Armeniers zich veilig gevoeld omdat de Russen over hun schouder meekeken en toen het uiteindelijk los ging waren ze in geen velden of wegen te bekennen
Internationale orde faalt vooral waar Rusland de beschermheer is.
pi_219750456
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Syrië gingen ze zelf lopen bombarderen. Fijne bondgenoot wel.
pi_219750519
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:38 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Er zijn een aantal ballistische raketten afgeschoten, maar gek genoeg niet van de in totaal 15 Tus die urenlang zijn opgestegen. Die zijn eigenlijk op het moment dat ze zouden gaan vuren weer omgekeerd en naar huis gegaan. Heel vreemde actie.

twitter

Goed account om te volgen.

Desondanks dat hebben raketten wel energie infrastructuur in Chernichev geraakt, trainingskampen in het westen en heeft een drone een ziekenhuis geraakt in Kyiv waar doden vielen:

twitter
pi_219750552
https://www.pravda.com.ua/articles/2026/01/05/8014633/

Goede read over de politieke spelletjes die door Zelensky (en anderen) worden gespeeld de afgelopen dagen. Helaas zijn persoonlijke belangen ook daar soms belangrijker dan landsbelang...
pi_219750562
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:07 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Desondanks dat hebben raketten wel energie infrastructuur in Chernichev geraakt, trainingskampen in het westen en heeft een drone een ziekenhuis geraakt in Kyiv waar doden vielen:

[ x ]
Stukje Russische bevrijding.
pi_219750570
Oef terwijl we het over gisternacht hebben raken zojuist maarliefst VIER ballistische raketten het centrum van kharkiv. Wordt al gesproken over veel vernietiging en gewonden :{ ;(
pi_219750578
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:14 schreef skysherrif het volgende:
Oef terwijl we het over gisternacht hebben raken zojuist maarliefst VIER ballistische raketten het centrum van kharkiv. Wordt al gesproken over veel vernietiging en gewonden :{ ;(
5 nu
pi_219750599
twitter

Eerder vandaag werd Dnipro stad overigens ook geraakt
pi_219750603
twitter
pi_219750613
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ja, het wordt steeds rustiger op het "multi-polaire" toneel.

Enige 'pool' die het nog goed doet, is europa.

Rus is rotzooi en haar vrienden vallen links en rechts om.

De VS is zichzelf aan het vernietigen.

De Chinese economie is al tijden belabberd.
pi_219750728

Malyuk ontheven uit zijn rol als hoofd van de SBU.

maandag 5 januari 2026 @ 12:39:16 #117
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219750815
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:20 schreef ExTec het volgende:

[..]

Vanuit welk oogpunt bekijk je dit?
Europa faalt weer gigantisch op de technologische gebieden die er toe doen, zit amper vooruitgang hier. Frankrijk en Dld gaan onderuit. Nederland zit muurvast door wanbeleid van de laatste 2 kabinetten. Nee, hier is het helaas ook niet bepaald hosanna. Wel beter dan in Rusland though :P .
pi_219750865
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Europa faalt weer gigantisch op de technologische gebieden die er toe doen, zit amper vooruitgang hier. Frankrijk en Dld gaan onderuit. Nederland zit muurvast door wanbeleid van de laatste 2 kabinetten. Nee, hier is het helaas ook niet bepaald hosanna. Wel beter dan in Rusland though :P .
Europas invloedsfeer weet al 4 jaar lang zich staande te houden, als je denkt dat deze oorlog hier over gaat.

In tegenstelling tot rusland, brokkelt hun invloedsfeer steeds verder af, zoals hier al benoemt is: Syrie, Armenie, nu Iran die onderdruk staat.

etc.

Dit soort spanningen hebben wij in Nederland nooit gehad, dit komt omdat wij ons tegen mogen uiten. Denk aan de omgekeerde vlaggen met de boeren protesten, deze staan op sommige plekken nog steeds, maar 99% is weg en sterker nog het hele onderwerp was geen eens meer een verkiezingsthema meer.

Dit is de kracht van liberale samenlevingen. De vrijheid zorgt ervoor dat er stabiele samenlevingen zijn.
pi_219750920
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Economien die redelijk overeind blijven, bevolkingen die niet hard de armoede in gaan.

quote:
Europa faalt weer gigantisch op de technologische gebieden die er toe doen, zit amper vooruitgang hier.
Je bedoeld de AI bubbel.

Als je tech bovenlaag wegstript, doet de EU het niet zoveel slechter dan de VS.

Zoiets als chatgpt is een fantastische uitvinding. Maar het eerste kwartaal waar ze winst maken, is nog niet eens aan de horizon verschenen.

quote:
Frankrijk en Dld gaan onderuit. Nederland zit muurvast door wanbeleid van de laatste 2 kabinetten. Nee, hier is het helaas ook niet bepaald hosanna. Wel beter dan in Rusland though :P .
Frankrijk maak ik me van die 2 het minste druk om. Want dat is gewoon SSDD.

En wij, de wattenbolletjes aan de noord-zee, moeten al helemaal niet zeuren.

Weinig plekken waar het beter toeven is dan hier, niet waar.
pi_219751042
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:34 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Malyuk ontheven uit zijn rol als hoofd van de SBU.

[ afbeelding ]
twitter

Oke gelukkig, de juiste opvolger is gekozen.
pi_219751091
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:00 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ x ]

Oke gelukkig, de juiste opvolger is gekozen.
In opdracht van de VS?
Vakman pur sang
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 13:05:38 #122
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219751097
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In opdracht van de VS?
:?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219751109
quote:
5s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
:?
Dat denk ik.
Vakman pur sang
pi_219751504
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In opdracht van de VS?
Niets te maken met de VS? lees: https://www.pravda.com.ua/articles/2026/01/05/8014633/
pi_219751609
Ja, nieuwe post-sovjet jonge honden op dit soort posities is altijd +1.
pi_219751643
quote:
Kremlin loog over drone-aanval op Poetins huis, zegt VS
De VS geloven niet dat Oekraïne afgelopen week een buitenverblijf van president Poetin in het Russische Novgorod heeft aangevallen. "Nu we het hebben kunnen checken, geloven we niet dat het gebeurd is", aldus Trump.

De Amerikaanse president Trump zei dit afgelopen nacht tegen journalisten aan boord van zijn regeringsvliegtuig.

'Lachwekkende poging'
Het Kremlin claimde vorige week dat Oekraïne met 91 drones de datsja nabij Novgorod zou hebben bestookt, maar kwam aanvankelijk niet met bewijs voor die bewering. Kyiv ontkende een aanval te hebben uitgevoerd en internationaal klonk vervolgens kritiek op de claim.

Toen Rusland uiteindelijk alsnog met een video kwam die de vermeende aanval moest bewijzen, deed Kyiv de beelden af als een 'lachwekkende' poging de bewering te onderbouwen. De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov gaf na de vermeende aanval aan dat Rusland zijn onderhandelingspositie zou aanpassen.

Donderdag zei het Kremlin met nieuw bewijs voor de vermeende aanval te komen, die het land zou overhandigen aan de Verenigde Staten. Onduidelijk is of dat al is gebeurd en of Trumps woorden daar een reactie op zijn.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky noemde de bewering vorige week al een 'complete leugen'. Volgens hem was het de zoveelste poging van de Russen om de onderhandelingen te ondermijnen, enkele dagen na een grootschalige Russische aanval op de Oekraïense hoofdstad Kyiv.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)s-van-poetin-aanviel
Zelfs Donald gelooft de lachwekkende propaganda van de Russen niet meer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219751662
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dit is pas lachwekkende propaganda.

Zodra poetin weer een nieuwe stuntje, doet en roept staat trump weer voor hem in.
pi_219751853

lol
  maandag 5 januari 2026 @ 14:17:19 #129
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_219751872
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:20 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik zeg het nog maar eens: De EU kan de volgende supermacht worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_219751908
quote:

[..]
En wat vindt Trump ervan dat Poetin dus glashard tegen hem heeft gelogen?
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 14:25:08 #131
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219751981
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:20 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Poetin gaat hem zo bellen om hem gerust te stellen en morgen roept Trump weer dat het toch Oekraïne was die de aanval uitvoerde.
pi_219752409
quote:

[..]
De waarheid telt niet voor trump. Het enige wat hij belangrijk vindt is macht en aanzien.

Er is dus een kans dat trump dit niet erg vindt.
  maandag 5 januari 2026 @ 15:02:33 #133
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219752439
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:42 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Europas invloedsfeer weet al 4 jaar lang zich staande te houden, als je denkt dat deze oorlog hier over gaat.

In tegenstelling tot rusland, brokkelt hun invloedsfeer steeds verder af, zoals hier al benoemt is: Syrie, Armenie, nu Iran die onderdruk staat.

etc.

Dit soort spanningen hebben wij in Nederland nooit gehad, dit komt omdat wij ons tegen mogen uiten. Denk aan de omgekeerde vlaggen met de boeren protesten, deze staan op sommige plekken nog steeds, maar 99% is weg en sterker nog het hele onderwerp was geen eens meer een verkiezingsthema meer.

Dit is de kracht van liberale samenlevingen. De vrijheid zorgt ervoor dat er stabiele samenlevingen zijn.
Eens.

quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:46 schreef ExTec het volgende:

[..]
Economien die redelijk overeind blijven, bevolkingen die niet hard de armoede in gaan.
[..]
Je bedoeld de AI bubbel.

Als je tech bovenlaag wegstript, doet de EU het niet zoveel slechter dan de VS.

Zoiets als chatgpt is een fantastische uitvinding. Maar het eerste kwartaal waar ze winst maken, is nog niet eens aan de horizon verschenen.
[..]
Frankrijk maak ik me van die 2 het minste druk om. Want dat is gewoon SSDD.

En wij, de wattenbolletjes aan de noord-zee, moeten al helemaal niet zeuren.

Weinig plekken waar het beter toeven is dan hier, niet waar.
En dat was nu precies mijn punt. Waar korenfok het over vrijheid heeft, heb jij het over economie en haal je er aan het einde nog even een stukje vrijheid mee. En zo hussel je ook in je eerdere post 4 factoren creatief door elkaar.

Ja, vrijheid en levenskwaliteit staat hier top notch bovenaan. Ben ik ook bijzonder blij om en heb ik vele malen hier als argument aangehaald bij lui die Rusland de hemel in prijzen.

Maar wat je zegt over economie is pertinent incorrect. Automotive. Gaat ten onder. Tech (niet alleen AI, ook diensten als cloud, chips, etc.) stelt niets voor. Andere branches die we hard nodig gaan hebben in de toekomst als groene energie zoals zonnepanelen, ontwikkeling van energie-opslag, etc. Allemaal kapotgeconcurreerd door China.

Wat blijft er over. De strohalm ASML, obesitasmedicijnen en dure spullen van o.a. LVHM. Daar lopen we nog in voorop. Tja...
pi_219752614
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:42 schreef ExTec het volgende:
Ja, nieuwe post-sovjet jonge honden op dit soort posities is altijd +1.
Als ik ze naast elkaar zet valt dat wel op ja: de ene oogt echt als zo'n ouwe soviet-veteraan en die ander als een intelligente nerd :D
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219752664
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:13 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als ik ze naast elkaar zet valt dat wel op ja: de ene oogt echt als zo'n ouwe soviet-veteraan en die ander als een intelligente nerd :D
Die oudere is een oorlogsheld nog uit 2014, daarom ook zoveel tegenstand vanuit het leger dat hij ontslagen wordt. Iedereen heeft enorm respect voor hem.

Maar die jongere die het overneemt schijnt zeer comptetent te zijn, SBU Alpha A (Oekraiense Spetsnaz) is 1 van de meest effectieve eenheden op het front en dat staat onder zijn leiding. Dus hopelijk een goede aanstelling.

pi_219752750
quote:

[..]
Two more weeks!
pi_219752831
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:02 schreef bleiblei het volgende:
Maar wat je zegt over economie is pertinent incorrect. Automotive. Gaat ten onder. Tech (niet alleen AI, ook diensten als cloud, chips, etc.) stelt niets voor. Andere branches die we hard nodig gaan hebben in de toekomst als groene energie zoals zonnepanelen, ontwikkeling van energie-opslag, etc. Allemaal kapotgeconcurreerd door China.

quote:
European car sales have seen a positive trend into late 2025, with October and November recording increases driven by strong electric vehicle (EV) demand and some recovery in major markets like Germany, despite overall figures remaining below pre-pandemic levels, showing significant growth in battery-electric and hybrid sales while petrol/diesel decline, notes ACEA and Reuters.
Cloud is niet zo innovatief als je denkt dat het is.

Je kunt bv een office suite, incl integratie alle kanten uit, prima samenstellen uit OSS.

Ja, is lastig, veel werk, maar het vereist nergens echt conceptueel "nieuwe software".

Voor de rest is cloud een functie van geld. Bakken geld. Grote lelijke energie slurpende gebouwen die je aflaad met servers.

Chips produceren, zeer kapitaal intensief. De VS is nog wel de magneet voor durf kapitaal. En als trump de sloopkogel maar lang genoeg tegen de VS loslaat, is het een kwestie van tijd voordat de mensen met echt nieuwe ideeen daar hun heil niet meer gaan zoeken.

En op het moment dat elke CPU in elke mobiel engels ontwerp is, hebben we de know how wel om dit te doen.

quote:
Allemaal kapotgeconcurreerd door China.
Ja, dat de rare cyclus, waaruit keer op keer blijkt dat china kapitalisme niet begrijpt.

Want je koopt nu je zonnepanelen, beneden kostprijs.

Producenten aldaar concurreren elkaar allemaal compleet kapot.

Leuk voor ons, goedkope panelen, maar voor die industrie aldaar weinig gezond.

Volgende waar we dat mee gaan zien: chinese EVs.

Logisch dat wij niet mee willen doen aan dat soort 'races to the bottom'.
  maandag 5 januari 2026 @ 15:56:35 #138
56749 BlaZ
pi_219753046
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
Cloud is niet zo innovatief als je denkt dat het is.

Je kunt bv een office suite, incl integratie alle kanten uit, prima samenstellen uit OSS.

Ja, is lastig, veel werk, maar het vereist nergens echt conceptueel "nieuwe software".

Voor de rest is cloud een functie van geld. Bakken geld. Grote lelijke energie slurpende gebouwen die je aflaad met servers.

Chips produceren, zeer kapitaal intensief. De VS is nog wel de magneet voor durf kapitaal. En als trump de sloopkogel maar lang genoeg tegen de VS loslaat, is het een kwestie van tijd voordat de mensen met echt nieuwe ideeen daar hun heil niet meer gaan zoeken.

En op het moment dat elke CPU in elke mobiel engels ontwerp is, hebben we de know how wel om dit te doen.
[..]
Ja, dat de rare cyclus, waaruit keer op keer blijkt dat china kapitalisme niet begrijpt.

Want je koopt nu je zonnepanelen, beneden kostprijs.

Producenten aldaar concurreren elkaar allemaal compleet kapot.

Leuk voor ons, goedkope panelen, maar voor die industrie aldaar weinig gezond.

Volgende waar we dat mee gaan zien: chinese EVs.

Logisch dat wij niet mee willen doen aan dat soort 'races to the bottom'.
Mooi stukje involutie.
pi_219753048
De cloud is niets anders dan “op de server van een ander”. Ook hier geldt dat we voorop hadden kunnen lopen, maar het mocht niks kosten en alles moest worden aanbesteed voor bodemprijzen en nu is al onze data de grens over. En zo kwamen we op het punt dat China hier elektriciteitsmeters en internetmasten kon plaatsen. En dan verbaasd zijn dat alle informatie naar China lekt.

Maar goed de goegemeente heeft hier zelf voor gestemd. De markt kon alles beter. VVD olé.

Cc @Perrin
  maandag 5 januari 2026 @ 15:59:26 #140
pi_219753067
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Two more weeks!
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_219753101
Russen hebben vanmiddag een Amerikaans oliedepot vernietigd in Dnipro.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:06:40 #142
pi_219753133
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:03 schreef skysherrif het volgende:
Amerikaans?
pi_219753148
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Amerikaans?
uhuh

twitter
  maandag 5 januari 2026 @ 16:11:22 #144
38496 Perrin
pi_219753174
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 15:56 schreef Spablauw214 het volgende:
De cloud is niets anders dan “op de server van een ander”. Ook hier geldt dat we voorop hadden kunnen lopen, maar het mocht niks kosten en alles moest worden aanbesteed voor bodemprijzen en nu is al onze data de grens over. En zo kwamen we op het punt dat China hier elektriciteitsmeters en internetmasten kon plaatsen. En dan verbaasd zijn dat alle informatie naar China lekt.

Maar goed de goegemeente heeft hier zelf voor gestemd. De markt kon alles beter. VVD olé.

Cc @:Perrin
Lekker dom de markt je geopolitieke positie laten ondergraven, want de markt weet alles tenslotte het best.

Dat je soms zélf nog een beetje moet nadenken en verantwoordelijkheid moet nemen rondom zaken als je toekomst, je autonomie en het managen van je strategische afhankelijkheden was allemaal weer teveel gevraagd.
pi_219753194
quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lekker dom de markt je geopolitieke positie laten ondergraven, want de markt weet alles het best.

Dat je soms zelf nog een beetje moet nadenken over zaken als de toekomst, autonomie en strategische afhankelijkheden was allemaal weer teveel gevraagd.
Onze strategische onafhankelijkheid en zelfvoorzienendheid zijn geslachtofferd op het altaar van de economische race to the bottom en de consumptiemaatschappij.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:14:45 #146
38496 Perrin
pi_219753202
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Onze strategische onafhankelijkheid en zelfvoorzienendheid zijn geslachtofferd op het altaar van de economische race to the bottom en de consumptiemaatschappij.
Ja leve het marktdenken van de VVD. Hersenloos je ideologie volgen ongeacht de uitkomsten. Loopt altijd goed af. De overheid die zijn taken verzaakt en daar nog trots op is ook.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:40:08 #147
56749 BlaZ
pi_219753492
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gelukkig nog niet op het vlak van agricultuur. Verder moeten we denk ik wel beseffen dat de EU slechts 3,2% van het wereldlandoppervlak beslaat en dat een strategische onafhankelijkheid op het gebied van grondstoffen niet mogelijk is.
  maandag 5 januari 2026 @ 16:53:41 #148
38496 Perrin
pi_219753653
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Gelukkig nog niet op het vlak van agricultuur. Verder moeten we denk ik wel beseffen dat de EU slechts 3,2% van het wereldlandoppervlak beslaat en dat een strategische onafhankelijkheid op het gebied van grondstoffen niet mogelijk is.
We zouden wel de allerbeste moeten willen zijn op gebied van (IT)-diensten. Onze innovatiekracht moet echt fors omhoog. Als je dan niet zoveel grondstoffen hebt, maar, in theorie, een geavanceerde economie, dan heb je echt geen excuus om daar niet voorop te lopen.

(sorry voor offtopic)
pi_219753931

Soms goed te realiseren dat ook Oekraine, beruchte Pits heeft.
  maandag 5 januari 2026 @ 17:37:20 #150
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219754025
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
We zouden wel de allerbeste moeten willen zijn op gebied van (IT)-diensten.
Onze innovatiekracht moet echt fors omhoog. Als je dan niet zoveel grondstoffen hebt, maar, in theorie, een geavanceerde economie, dan heb je echt geen excuus om daar niet voorop te lopen.

(sorry voor offtopic)
Nederland heeft al een gigantisch voorsprong door de communicatie en verbindingen structuur, het platte land en de enorme bouwmogelijkheden en distributiecentra nabij de haven en de overslagcapaciteiten
de rotterdamsche haven en Schiphol

daarnaast hebben we sinds 20 jaar onze ASML en brainport Eindhoven en de Landbouw Unie Wageningen en de geavanceerde tuinbouw

Niets mis met de concurrentie kracht van Nederland

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 05-01-2026 17:44:38 ]
pi_219754069

INSHALLAH
pi_219754127
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:41 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

INSHALLAH
pi_219754171
Syrskyi gaat weg?
pi_219754175
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:41 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

INSHALLAH
Wat is dit
pi_219754176
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nederland heeft al een gigantisch voorsprong door de communicatie en verbindingen structuur, het platte land en de enorme bouwmogelijkheden en distributiecentra nabij de haven en de overslagcapaciteiten
de rotterdamsche haven en Schiphol

daarnaast hebben we sinds 20 jaar onze ASML en brainport Eindhoven en de Landbouw Unie Wageningen en de geavanceerde tuinbouw

Niets mis met de concurrentie kracht van Nederland
Gelachen.
pi_219754181
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 16:03 schreef skysherrif het volgende:
Cooking oil volgens jouw bron. Klein verschilletje
pi_219754190
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat is dit
Geruchten, maar wel van kanalen waarvan ik kan geloven dat het klopt.

Maar idd dat Syrskyi wordt vervangen door de net aangestelde nieuwe minister van defensie Fedorov.
pi_219754198
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Cooking oil volgens jouw bron. Klein verschilletje
Klopt ja!

Zonnebloemolie
pi_219754214
Oeh s-300 radar vernietigd
pi_219754241
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:53 schreef skysherrif het volgende:
Oeh s-300 radar vernietigd
twitter
pi_219754379
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:58 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ x ]
Mooi.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_219754839
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:36 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Niets te maken met de VS? lees: https://www.pravda.com.ua/articles/2026/01/05/8014633/
Budanov werkt al jaren intensief samen met Amerikaanse inlichtingendiensten. De lijnen met CIA en DIA zijn direct, professioneel en gebaseerd op vertrouwen. Zijn inschattingen over Rusland zijn meerdere keren correct gebleken, wat in Washington zwaar weegt.

Hij is geen partijpoliticus, geen oligarchenfiguur en geen mediapersoonlijkheid. Voor de VS is dat belangrijk. Men wil geen binnenlandse Oekraïense machtsspelletjes aan de gesprekstafel, maar iemand die militair en strategisch denkt en afspraken nakomt.

De VS hecht sterk aan voorspelbaarheid. Budanov staat bekend als gedisciplineerd en terughoudend. Geen onverwachte acties, geen publieke verrassingen, geen eigen agenda richting het Westen.

Dat betekent niet dat Washington letterlijk heeft gezegd dat hij benoemd moest worden. Zo werkt dat niet. Het gaat subtieler. Signalen over vertrouwen, continuïteit en soepele samenwerking zijn meestal voldoende.

Voor Volodymyr Zelenskyy is dat helder. Oekraïne is militair, financieel en diplomatiek afhankelijk van de VS. Dan is het logisch dat iemand wordt gekozen die bij Washington goed ligt en geen frictie veroorzaakt.
Vakman pur sang
pi_219754850
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Budanov werkt al jaren intensief samen met Amerikaanse inlichtingendiensten. De lijnen met CIA en DIA zijn direct, professioneel en gebaseerd op vertrouwen. Zijn inschattingen over Rusland zijn meerdere keren correct gebleken, wat in Washington zwaar weegt.

Hij is geen partijpoliticus, geen oligarchenfiguur en geen mediapersoonlijkheid. Voor de VS is dat belangrijk. Men wil geen binnenlandse Oekraïense machtsspelletjes aan de gesprekstafel, maar iemand die militair en strategisch denkt en afspraken nakomt.

De VS hecht sterk aan voorspelbaarheid. Budanov staat bekend als gedisciplineerd en terughoudend. Geen onverwachte acties, geen publieke verrassingen, geen eigen agenda richting het Westen.

Dat betekent niet dat Washington letterlijk heeft gezegd dat hij benoemd moest worden. Zo werkt dat niet. Het gaat subtieler. Signalen over vertrouwen, continuïteit en soepele samenwerking zijn meestal voldoende.

Voor Volodymyr Zelenskyy is dat helder. Oekraïne is militair, financieel en diplomatiek afhankelijk van de VS. Dan is het logisch dat iemand wordt gekozen die bij Washington goed ligt en geen frictie veroorzaakt.
maar jouw quote ging niet om budanov.
pi_219754876
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:07 schreef skysherrif het volgende:

[..]
maar jouw quote ging niet om budanov.
Er zijn er 3 weg en vervangen hè.
Oké laat maar ben met die namen in de war, hij is nu de 3e in rij van keyfiguren.
Ik denk wel dat de VS heeft gepushed hierin om daarin te vernieuwen.
Vakman pur sang
pi_219755266
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk dat de CIA helemaal niemand vertrouwd. En daar moet je ook helemaal niet van uit gaan. Walgelijk wereldje.
  maandag 5 januari 2026 @ 19:48:02 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219755281
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik denk dat de CIA helemaal niemand vertrouwd. En daar moet je ook helemaal niet van uit gaan. Walgelijk wereldje.
CIA en Palantir zijn samen de baas van de wereld
pi_219755302
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
CIA en Palantir zijn samen de baas van de wereld
Ff m'n aluhoedje zoeken hoor
  maandag 5 januari 2026 @ 20:04:58 #168
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219755470
Mooie podcast met van Dijk en Ewald Engelen over alles dat niet gezegd mag worden. Een ander perspectief../

Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219755601
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:04 schreef phpmystyle het volgende:
Mooie podcast met van Dijk en Ewald Engelen over alles dat niet gezegd mag worden. Een ander perspectief../

Mooie video om met een ruime boog omheen te lopen.
  maandag 5 januari 2026 @ 20:22:52 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219755640
quote:

Hier moet je vanaf blijven, dat is een oneindige fuik waar je steeds verder in kan rollen.
Sowieso YouTube mongols.
Vakman pur sang
  maandag 5 januari 2026 @ 20:36:52 #172
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219755758
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gelachen.
Toch is wat hij zegt niet eens zo raar hoor. Denk aan het AMS-knooppunt, essentieel voor internetverkeer op het Europese vasteland. Een shitload aan essentiële techniek komt ook uit de Nederlandse koker, al moeten we wel snel weer onze kracht hervinden. Philips weer groot maken zou bijvoorbeeld een goede stap zijn.

Maar wat we vooral moeten doen, is nuchter blijven met de hele AI-bubbel. Eerste signalen zijn er al dat bijvoorbeeld het hele AI-gebeuren nooit ontwikkelaars kan gaan vervangen. Zo is het aantal geschreven code door AI inmiddels aanzienlijk ingezakt.

Ik denk dat we in Nederland en Europees gezien een veel realistischere kijk hebben op AI. We zien het als een assistent i.p.v. vervanger. Plus, we zien de grote gevaren die we gewoon moeten reguleren.
The name is Putler, Vladimir Putler
  maandag 5 januari 2026 @ 20:39:02 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 5 januari 2026 @ 20:58:57 #174
pi_219755942
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:36 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Toch is wat hij zegt niet eens zo raar hoor. Denk aan het AMS-knooppunt, essentieel voor internetverkeer op het Europese vasteland. Een shitload aan essentiële techniek komt ook uit de Nederlandse koker, al moeten we wel snel weer onze kracht hervinden. Philips weer groot maken zou bijvoorbeeld een goede stap zijn.

Maar wat we vooral moeten doen, is nuchter blijven met de hele AI-bubbel. Eerste signalen zijn er al dat bijvoorbeeld het hele AI-gebeuren nooit ontwikkelaars kan gaan vervangen. Zo is het aantal geschreven code door AI inmiddels aanzienlijk ingezakt.

Ik denk dat we in Nederland en Europees gezien een veel realistischere kijk hebben op AI. We zien het als een assistent i.p.v. vervanger. Plus, we zien de grote gevaren die we gewoon moeten reguleren.
Ik denk dat er nog heel veel ontwikkel-ruimte is voor AI. We hebben het nu over taalmodellen. Die zijn nog niet bezig met logica, factchecking en deep-learning.
pi_219756058
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:36 schreef The-BFG het volgende:

[..]

Philips weer groot maken...

Dat moet Philips zelf doen.
pi_219756342
quote:

Niet geklikt.
pi_219756383
Probleem is ook een beetje dat niemand de rol echt graag van Syrskyi wil overnemen.

Immers is uit documenten gebleken dat Oekraine voornemens is 7000 man per maand te recruteren.
Tegenover de 35k van Rusland.
  maandag 5 januari 2026 @ 21:57:02 #178
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219756434
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Van Dijk en Engelen... Nee, dank je. :')
Hun streven naar pacifisme is grenzeloos naïef. Hun kijk op geopolitiek realistisch.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 5 januari 2026 @ 21:58:39 #179
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219756451
quote:
10s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Niet geklikt.
Dat mag. Maar dat hoef je niet te melden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219756495
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hun streven naar pacifisme is grenzeloos naïef. Hun kijk op geopolitiek realistisch.
Dat klinkt niet erg consistent.
pi_219756532
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat mag. Maar dat hoef je niet te melden.
Dat hoeft idd niet nee.
pi_219756554
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
Syrskyi gaat weg?
Volgens Zelensky niet.

Maar ik denk niet dat Syrski nou de beste strateeg is/was.
pi_219756580
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 22:12 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Volgens Zelensky niet.

Ik denk juist het tegenovergestelde, Syrskyi is teveel strateeg die allemaal persoonlijke aanvalsdivisies heeft gecreerd waarmee hij heen en weer schuift, maar veel bleangrijkere zaken totaal negeert.

Namelijk zorgen dat brigades in staat zijn hun frontlinie te houden zonder dat er aanvalsbataljons nodig zijn om die met veel verliezen terug te winnen. En zorgen dat recrutering en trainig goed gaat. En dat het creeren van die langverwachte corpsen eens echt gaat lukken etc.
pi_219757022
quote:

Het lef ook, filmpjes maken met wappiegelul zodat alle wappies er naar kijken, en dan als titel "wie profiteert van deze oorlog"

:')
  maandag 5 januari 2026 @ 23:33:31 #185
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219757102
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:49 schreef skysherrif het volgende:
Probleem is ook een beetje dat niemand de rol echt graag van Syrskyi wil overnemen.

Immers is uit documenten gebleken dat Oekraine voornemens is 7000 man per maand te recruteren.
Tegenover de 35k van Rusland.
Dan weet je dus ook wat iedere kant per maand te verstoken heeft. Waanzinnige wereld
The End Times are wild
pi_219757171
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dan weet je dus ook wat iedere kant per maand te verstoken heeft. Waanzinnige wereld
Waanzinnig onnodige depressieve domme oorlog.
Meer is er niet van.
Vakman pur sang
pi_219757233
Hoe Oekraïne stand houdt, valt best iets goeds over te zeggen.
pi_219757261
https://www.instagram.com/reel/DTE-Ab1juiE

Amerikaanse grootspraak of zijn ze echt met alle carriers in actie nu?

Wij kunnen daar zuur over doen maar als Europa zo’n macht liet zien konden we ook alleen maar trots zijn. Geen stap in onze richting!
Vakman pur sang
  dinsdag 6 januari 2026 @ 00:15:54 #189
56749 BlaZ
pi_219757273
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 22:12 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Volgens Zelensky niet.

Het is altijd gevaarlijk om dit soort zaken tijdens een conflict, zonder de precieze data, te beoordelen. Bijvoorbeeld de inval in Kursk, was dat naderhand nu een goed idee of niet. Zou er eerder moeten zijn teruggetrokken uit Mirnograd of uit Voehledar? Wellicht was het achterhouden van troepen noodzakelijk om een grotere uitbraak te voorkomen, lastig in te schatten.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 00:30:31 #190
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219757304
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 23:59 schreef havanagila het volgende:
Haha nee.
Wat zij doen is ook onnodig mensen erdoorheen kachelen terwijl er in het verleden slimmere diplomatieke mogelijkheden waren.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 00:48:25 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219757333
Nee die waren er niet
pi_219757390
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 00:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha nee.
Wat zij doen is ook onnodig mensen erdoorheen kachelen terwijl er in het verleden slimmere diplomatieke mogelijkheden waren.
Russische aanvallen afslaan om burgers te beschermen, terwijl Rusland geen enkele interesse in vrede toont. Goede poging weer.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 09:37:29 #193
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219758298
quote:

[..]
morgen gelooft ie het wel weer
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:03 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219758512
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 23:59 schreef havanagila het volgende:
Door hun hele toekomstige generatie op te stoken aan het front. En als het nog 5 jaar duurt en zelfs als ze gewonnen hebben, wat dan? Dan wonen er nog 22 miljoen mensen in dat enorme land, de helft bejaarden en getraumatiseerden.
The End Times are wild
pi_219758643
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 00:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha nee.
Afdeling desinformatie is weer bezig hoor.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 10:16:38 #196
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219758662
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Door hun hele toekomstige generatie op te stoken aan het front. En als het nog 5 jaar duurt en zelfs als ze gewonnen hebben, wat dan? Dan wonen er nog 22 miljoen mensen in dat enorme land, de helft bejaarden en getraumatiseerden.
Het alternatief is nog veel slechter. Daarom gaan ze door.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:19:47 #197
38496 Perrin
pi_219758700
quote:

[..]
Als Rusland hun land bezet worden ze ook met geweld gerecruteerd om te vechten voor Rusland.
pi_219758824
quote:

[..]
We gaan de balans opmaken over een jaar of vijf. En die gaat niet best zijn.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:37:17 #199
56749 BlaZ
pi_219758910
quote:

[..]
Oekraïne gaat wel een interessante casus zijn. Na de enorme ontvolking is er natuurlijk weer ruimte genoeg en is de vraag of dat gaat bijdragen aan een hoger geboortecijfer.
In 2025 zal de bevolking ongeveer met 320.000 gedaald zijn in Oekraïne waarmee er ontzettend veel woningen vrij komen en wonen op termijn bijzonder goedkoop kan worden.
pi_219758931
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Oekraïne gaat wel een interessante casus zijn. Na de enorme ontvolking is er natuurlijk weer ruimte genoeg en is de vraag of dat gaat bijdragen aan een hoger geboortecijfer.
In 2025 zal de bevolking ongeveer met 320.000 gedaald zijn in Oekraïne waarmee er ontzettend veel woningen vrij komen en wonen op termijn bijzonder goedkoop kan worden.
Voor minder dan 10k heb je nu een mooi huis en een lap grond erbij in west Oekraïne.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:42:50 #201
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219758963
quote:

[..]
Das ook wel waar. Wellicht gunstige wetten om snel economisch te groeien, niet te veel regels.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219758965
quote:

[..]
De Russen zitten in hetzelfde demografische schuitje.

Het is best fijn dat Oekraine zichzelf opoffert zodat Rusland, een geopolitieke opponent van ons, zwakker wordt. Mogen ze best wel een complimentje voor krijgen.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:46:18 #203
56749 BlaZ
pi_219758998
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:39 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Voor minder dan 10k heb je nu een mooi huis en een lap grond erbij in west Oekraïne.
Voor mij iets te koud, maar qua investeringen blijft Oekraïne interessant. Helaas zijn bedrijven als Vyriy, TAF, Skyfall, UkrSpecSystems en Athlon Avia, de bedrijven die drones maken of systemen daarvoor bouwen niet publiekelijk verhandelbaar.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 10:52:16 #204
56749 BlaZ
pi_219759070
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Het is best fijn dat Oekraine zichzelf opoffert zodat Rusland, een geopolitieke opponent van ons, zwakker wordt. Mogen ze best wel een complimentje voor krijgen.
Heel Europa zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Rusland zat in 2025 op 1,43 wat laag is maar wel hetzelfde niveau is waar Nederland op zit.

https://www.statista.com/(...)bwuzfZ47EpUfSBSZJBAf

Oekraïne zit op het bijzonder lage niveau van 0,99, maar ik las ergens dat het in 2025 weer wat hersteld is.
De vraag is of Oekraïne na een afname van de bevolking en een welvaartstoename weer naar een niveau boven de 2,1 kan komen. Het is wat dat betreft het eerste land wat in een dermate extreme situatie komt.

We zien wel dat landen als Bulgarije, Tsjechië en Roemenië een redelijke remonte hebben weten te plaatsen qua geboortecijfers.

Een van de grootste problemen is dat men te lang wacht met kinderen en voor een land als Oekraïne zou het dan ook praktisch zijn om vrouwen die niet studeren volop te subsidiëren bij het jong kinderen krijgen.
Het gebruik van oplopende subsidies bij het 2e, 3e en 4e kind zoals gebruikelijk in Oost-Europa kan ook gebruikt worden.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 11:08:05 #205
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219759238
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Heel Europa zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Rusland zat in 2025 op 1,43 wat laag is maar wel hetzelfde niveau is waar Nederland op zit.

https://www.statista.com/(...)bwuzfZ47EpUfSBSZJBAf

Oekraïne zit op het bijzonder lage niveau van 0,99, maar ik las ergens dat het in 2025 weer wat hersteld is.
De vraag is of Oekraïne na een afname van de bevolking en een welvaartstoename weer naar een niveau boven de 2,1 kan komen. Het is wat dat betreft het eerste land wat in een dermate extreme situatie komt.

We zien wel dat landen als Bulgarije, Tsjechië en Roemenië een redelijke remonte hebben weten te plaatsen qua geboortecijfers.

Een van de grootste problemen is dat men te lang wacht met kinderen en voor een land als Oekraïne zou het dan ook praktisch zijn om vrouwen die niet studeren volop te subsidiëren bij het jong kinderen krijgen.
Het gebruik van oplopende subsidies bij het 2e, 3e en 4e kind zoals gebruikelijk in Oost-Europa kan ook gebruikt worden.
Zou hier ook een goed idee zijn om geboorte te subsidiëren. Denk jij dat dat op enig momenteel politiek bon ton wordt?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:05 #206
56749 BlaZ
pi_219759317
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zou hier ook een goed idee zijn om geboorte te subsidiëren. Denk jij dat dat op enig momenteel politiek bon ton wordt?
Het probleem is denk ik eerder wat we daar voor gaan opofferen?
Het geboortecijfer is met 1,43 wel dermate laag dat er hierop ingegrepen dient te worden.

We kunnen denken aan 0,0% hypotheek van 100.000 voor gezinnen met 1 kind, 200.000 met 2 kinderen etc als steun voor het kopen van een huis.
Premie van 20.000 euro voor een 3e kind, 30.000 voor een 4e kind, 40.000 voor een 5e kind, mits de ouders geen uitkering of bijstand ontvangen.
pi_219759350
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Voor mij iets te koud, maar qua investeringen blijft Oekraïne interessant. Helaas zijn bedrijven als Vyriy, TAF, Skyfall, UkrSpecSystems en Athlon Avia, de bedrijven die drones maken of systemen daarvoor bouwen niet publiekelijk verhandelbaar.
Vind het oostblok maar een enorm trieste bende. Zou nooit daar willen wonen.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 11:35:14 #208
56749 BlaZ
pi_219759444
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Je kan het altijd een jaartje proberen. Heb in Vilnius gewoond en kan niet zeggen dat ik daar slechte herinneringen aan heb. Het klimaat vond ik persoonlijk wel echt te koud.
pi_219759454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je kan het altijd een jaartje proberen. Heb in Vilnius gewoond en kan niet zeggen dat ik daar slechte herinneringen aan heb. Het klimaat vond ik persoonlijk wel echt te koud.
Hoe was het daar met de bureaucratie?
Daar hoor ik veel negatieve verhalen over uit oost Europa.
pi_219759692
quote:

[..]
In Kharkiv heb je een behoorlijk appartement voor zo'n 30.000 euro.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:14:56 #211
56749 BlaZ
pi_219759699
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:14 schreef Idisrom het volgende:

[..]
In Kharkiv heb je een behoorlijk appartement voor zo'n 30.000 euro.
En de bijna dagelijkse bombardementen er gratis bij.
pi_219759743
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoe kijkt men daar nu tegen Polen aan?
In 1919 en 1920 negeerde Polen de afspraken van Versailles en veroverde Polen Vilnius en omgeving, waardoor Litouwen echt een rompstaatje werd, met Kaunus als hoofdstad.
pi_219760289
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Niet elke oostblok regio is hetzelfde :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:37 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Hoe was het daar met de bureaucratie?
Daar hoor ik veel negatieve verhalen over uit oost Europa.
Ik woon in Estland en de ´´bureaucratie´´ is hier 100x beter dan in Nederland.
Je stuurt even formulier online, ook voor bv id-kaart en klaar ben je. Sturen ze het op.
pi_219760376
Estland is qua digitalisering een gidsland in vergelijking met NL. Wij digitaliseren op z’n polders waarbij iedereen inspraak heeft en eindverantwoordelijk is een jurist of bestuurskundige. Dus waar de gebruiker spotify nodig heeft ontwikkelen we 10 platenspelers naast elkaar die een enkele cd-speler voeden. Met twee monospeakers.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:17 #215
56749 BlaZ
pi_219760409
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:17 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Niet elke oostblok regio is hetzelfde :)
[..]
Ik woon in Estland en de ´´bureaucratie´´ is hier 100x beter dan in Nederland.
Je stuurt even formulier online, ook voor bv id-kaart en klaar ben je. Sturen ze het op.
Het is denk ik een misvatting dat Nederland niet bureaucratisch is.
pi_219760410
Altijd mensen die in het buitenland wonen om in Nederland te blijven vertellen hoe fantastisch het daar is.
En ondertussen lukt losmaken van Nederland dan weer niet.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:07 #217
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219760411
I
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
Estland is qua digitalisering een gidsland in vergelijking met NL. Wij digitaliseren op z’n polders waarbij iedereen inspraak heeft en eindverantwoordelijk is een jurist of bestuurskundige. Dus waar de gebruiker spotify nodig heeft ontwikkelen we 10 platenspelers naast elkaar die een enkele cd-speler voeden. Met twee monospeakers.
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf uit Estland van enige omvang die in de (consumenten) technologie zit.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:33:13 #218
56749 BlaZ
pi_219760427
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:19 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Hoe kijkt men daar nu tegen Polen aan?
In 1919 en 1920 negeerde Polen de afspraken van Versailles en veroverde Polen Vilnius en omgeving, waardoor Litouwen echt een rompstaatje werd, met Kaunus als hoofdstad.
Ik meen dat specifiek Vilinus historisch gezien een meerderheid aan Poolse sprekers had. Hoewel dat tegenwoordig niet meer is was het niet bepaald Litouws hartland en zijn er in tegenstelling tot in Kaunus nog altijd veel Pools-sprekenden. Vaak was het wel een Poolse variant die anders is dan standaard Pools.
pi_219760444
quote:

[..]
Oekraine vecht juist op een manie waardoor hun generatie nog een toekomst heeft.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:35:16 #220
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219760446
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het probleem is denk ik eerder wat we daar voor gaan opofferen?
Het geboortecijfer is met 1,43 wel dermate laag dat er hierop ingegrepen dient te worden.

We kunnen denken aan 0,0% hypotheek van 100.000 voor gezinnen met 1 kind, 200.000 met 2 kinderen etc als steun voor het kopen van een huis.
Premie van 20.000 euro voor een 3e kind, 30.000 voor een 4e kind, 40.000 voor een 5e kind, mits de ouders geen uitkering of bijstand ontvangen.
Zeer mee eens.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219760448

Budanov is bij de besprekingen vandaag in zijn nieuwe rol.
pi_219760473
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
I
[..]
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf uit Estland van enige omvang die in de (consumenten) technologie zit.
Ik durf geen lijst op te sommen maar ik ben meerdere keren ter plaatse geweest specifiek in dit kader en ik was erg onder de indruk van hun kennis en aanpak. Kunnen wij nog heel veel van leren.

Voor de rest genoeg minpunten aan Estland en ik zou er zelf niet willen wonen. Maar smaken verschillen gelukkig.
pi_219760510
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
Absoluut.

Eerlijk gezegd toen ik hier voor het eerst kwam had ik verwacht dat het echt achter zou lopen t.o.v. Nederland.
Maar totaal niet, het loopt echt voor op Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)

quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
I
[..]
Wise, Bolt en Pipedrive bv.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Altijd mensen die in het buitenland wonen om in Nederland te blijven vertellen hoe fantastisch het daar is.
En ondertussen lukt losmaken van Nederland dan weer niet.
Grap toch?

Nergens prijs ik Estland telkens op, ik reageerde simpelweg op een opmerking over het Oostblok.
Daarnaast hoezo zou vertellen over een ander land betekenen dat je je niet losmaakt?

Ik ben Nederlands en dat blijf ik ook. Door familie en vrienden zal ik altijd een bepaalde band hebben met NL.
Maar verlang ik er naar terug of zit ik er vast aan? Nee, zeker niet.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:48:30 #224
56749 BlaZ
pi_219760558
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef bianconeri het volgende:

Eerlijk gezegd toen ik hier voor het eerst kwam had ik verwacht dat het echt achter zou lopen t.o.v. Nederland.
Maar totaal niet, het loopt echt voor op Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)

Zou je nog wat voorbeelden kunnen geven op welke vlakken het voorloopt?
pi_219760571
quote:

Kazaa (de peer to peer tech die er achter zit) en samen met wat Zweden Skype.
pi_219760606
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Zou je nog wat voorbeelden kunnen geven op welke vlakken het voorloopt?
Is dit niet het topic voor. Voor users weer komen janken dat mensen met elkaar praten :´)
Overigens was die opmerking over technologie. Niet zo zeer andere dingen.
pi_219760642
Is ook een factor remmende voorsprong.

Menig ex sovjet land kon z'n bueacratie van de grond af opnieuw gaan bouwen toen rus opgetiefd was.

Dan heb je heel weinig obstakels, ivm met historische bereaucratien, zoals in west-europa.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 14:48:40 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219761071
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Oekraine hoeft zich daarvoor helemaal niet op te offeren, zoals je zelf al aangeeft.
The End Times are wild
  dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:06 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219761084
quote:

[..]
Absoluut.

[..]
[..]
Grap toch?

Nergens prijs ik Estland telkens op, ik reageerde simpelweg op een opmerking over het Oostblok.
Daarnaast hoezo zou vertellen over een ander land betekenen dat je je niet losmaakt?

Ik ben Nederlands en dat blijf ik ook. Door familie en vrienden zal ik altijd een bepaalde band hebben met NL.
Maar verlang ik er naar terug of zit ik er vast aan? Nee, zeker niet.
Ik heb Estland een paar jaar terug ook bezocht en stond ook te kijken hoe modern het was, in de meest afgelegen uithoeken nog 3G (toen), terwijl dat in Nederland nog niet overal was. Overal digitaal betalen etc. Véél moderner dan bijv een Duitsland.
En dan een flat tax op inkomen van rond de 22%. Dan heeft het letterlijk zin om te gaan werken anders dan voor je sociale contacten. Logisch dat ze snel vooruitgang boeken.
The End Times are wild
pi_219761173
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 14:51 schreef LXIV het volgende:
Véél moderner dan bijv een Duitsland.
Noem je ook een land o|O
pi_219761253
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 14:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Oekraine hoeft zich daarvoor helemaal niet op te offeren, zoals je zelf al aangeeft.
Maar dat doen ze dus wel.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 15:24:41 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219761379
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 15:10 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Maar dat doen ze dus wel.
Ik mag hopen dat dat gaat om de eigen territoriale souvereiniteit. Niet om afbreuk te doen aan Rusland ten bate van de EU waarvan ze niet eens lid zijn.
The End Times are wild
pi_219761393
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 15:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat dat gaat om de eigen territoriale souvereiniteit. Niet om afbreuk te doen aan Rusland ten bate van de EU waarvan ze niet eens lid zijn.
Ik hoop met je mee hoor. :P
pi_219761667
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 15:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat er idd vrij weinig Oekraïners zijn die inderdaad hun leven bewust hebben gegeven zodat de EU straks sterker is tegenover Rusland.

Godverdomme wat een uitspraak weer. ;(
pi_219761794

Chasiv yar.
  FOK!Fotograaf dinsdag 6 januari 2026 @ 16:20:23 #236
364681 over_hedge
pi_219761809
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:18 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Chasiv yar.
Weet je heel zeker dat dit niet Osgiliath is
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_219761815
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:20 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Weet je heel zeker dat dit niet Osgiliath is
In beide verbijven nu orcs.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 16:36:12 #238
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219761938
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:18 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Chasiv yar.
Lijkt wel een ai..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219761965
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lijkt wel een ai..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ok
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 16:40:52 #240
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219761981
quote:

[..]
Lijkt wel een ai..
:')
pi_219762012
twitter
pi_219762059
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Wat een drugskop heeft die man toch
pi_219762146
Even nog een opsomming van afgelopen nacht:

Oliedepot opgeblazen in Liptesk

twitter

Raffnaderij doelwit in Yaroslavl (onduidelijk hoeveel schade)

twitter

GRAU munitie arsenaal in Neya Kostroma

twitter

Munitiedepot nabij Donetsk ( Oekraiense general staff zegt 2 verschillende te hebben geraakt)

twitter

Farmaceutisch bedrijf in Tver (geen idee waarom deze, mogelijk dat het naastgeleden bedrijf voor kogellagers het doelwit was.

twitter

Chemisch bedrijf in Sterlitamak

twitter

Volgens de gouverneur van Leningrad oblast:

Regelt de druk voor gaspijpleidingen. Als ze al toegeven dat er drones zijn neergevallen, reken maar dat er iets geraakt is. Maar te afgelege ndaar voor beeldmateriaal vrees ik. Wellicht later satellietbeelden.

En tenslotte:

De gouverneur van Voronezh oblast die toegeeft dat drones een treinstation ergens in de stad geraakt hebben. Helaas ook geen beeldmateriaal van.

Weet je ook weer wat Oekraine op 1 zon nacht uitspookt.

(en ja ondertussen raakte helaas Rusland ook veel doelen in Oekraine de afgelopen 24 uur)
pi_219762271
Kreeg ook wat mee van een raffinaderij die er op eigen kracht maar de brui aan het gegeven. = achterstallig onderhoud.
pi_219762326
Hij ziet het negatief in. Incl. dingen waarvan ik denk, nou, zo'n vaart zal het denk nie lopen.

twitter
  dinsdag 6 januari 2026 @ 17:56:39 #246
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219762672
quote:

[..]
Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)
[..]
[..]

Wise is genoteerd aan de LSE en Brits, Bolts is een echt Ests bedrijf , kleine 2mld omzet en klein verlies. Maar wel veel potentie, eigenlijk zouden wij Europeanen dat bedrijf moeten gebruiken voor onze eigen taxi ritjes en andere service behoeften. Raar dat we dat allemaal via USA bedrijven doen.

Pipedrive nog nooit van gehoord. Klein bedrijfje voor zover ik het overzie.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  FOK!Fotograaf dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:11 #247
364681 over_hedge
pi_219763017
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:17 schreef ExTec het volgende:
Hij ziet het negatief in. Incl. dingen waarvan ik denk, nou, zo'n vaart zal het denk nie lopen.

[ x ]
Trump turning against Russia in 2026,

ja dit zie ik ook wel gebeuren! En 1 telefoontje met oom vladje en het is weer 180 graden omgedraaid
pi_219763043
quote:

[..]
Lijkt wel een ai..
Deze voor je

Edit: Meteen maar even met foto

[ Bericht 15% gewijzigd door MaxMark op 06-01-2026 18:52:00 ]
pi_219763411
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wise is genoteerd aan de LSE en Brits, Bolts is een echt Ests bedrijf , kleine 2mld omzet en klein verlies. Maar wel veel potentie, eigenlijk zouden wij Europeanen dat bedrijf moeten gebruiken voor onze eigen taxi ritjes en andere service behoeften. Raar dat we dat allemaal via USA bedrijven doen.

Ik kom regelmatig in Oost-Europa. Daar is het overal Bolt en gebruikt geen hond Uber. Bolt heeft daar ook een aantal lokale spelers overgenomen.

In Nederland neemt überhaupt niemand een taxi omdat het schofterig duur is.
pi_219763417
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:33 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Deze voor je

[ link | afbeelding ]
De Russen zijn daar met bloemen onthaald, dat zie je zo.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:17:47 #251
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219763437
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 18:33 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Deze voor je

[ link | afbeelding ]
Enorme ravage.
Bij sommige gebouwen heb je nog foto's zodat je een indruk krijgt hoe het er uit heeft gezien.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:19:46 #252
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219763460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik kom regelmatig in Oost-Europa. Daar is het overal Bolt en gebruikt geen hond Uber. Bolt heeft daar ook een aantal lokale spelers overgenomen.

Was in Warsaw 11-2024 en toen was het nog Uber die trom sloeg. Of ik had'm moeten installeren..
Anyway. Dat soort eenvoudige diensten zouden wij eigenlijk allemaal Europees moeten organiseren. Waarom 30% van je omzet wegbrengen naar een USA stock company terwijl er eigenlijk weinig technologie of knowhow in zit. Weggegooid geld en je krijgt er weinig service of goederen voor terug.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219764416
twitter

Goed nieuws voor Oekraïne en een excuusje voor Poetin om de deal op te blazen.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 20:49:09 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219764443
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik had met oud en nieuw de taxi, komt zo dicht bij nu

Was stervensdruk zei hij
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:23:02 #255
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219764717
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:37 schreef Harmankardon het volgende:

[..]
Ik durf geen lijst op te sommen maar ik ben meerdere keren ter plaatse geweest specifiek in dit kader en ik was erg onder de indruk van hun kennis en aanpak. Kunnen wij nog heel veel van leren.

Voor de rest genoeg minpunten aan Estland en ik zou er zelf niet willen wonen. Maar smaken verschillen gelukkig.
Super lekker eten. *O*
Wel errug vroeg donker in de winter, en hoewel de wodka lekker en goedkoop is, ook niet mijn favoriete plek. Tallin is wel een super mooie stad.

[ Bericht 7% gewijzigd door Perox op 06-01-2026 21:31:02 ]
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:30:43 #256
38496 Perrin
pi_219764754
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:46 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Wat is hun doel, zorgen dat Poetin geen deal meer wil sluiten? :?
pi_219764780
quote:
[ x ]

De prognose van wat we daar kwijt kunnen is ronduit bespottelijk en zielig. Niets voor Rusland om zich druk om te maken in ieder geval.
pi_219764823
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
De prognose van wat we daar kwijt kunnen is ronduit bespottelijk en zielig. Niets voor Rusland om zich druk om te maken in ieder geval.
Zijn wel twee kernmachten. Lijkt me niet dat Poetin dat moet onderschatten.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:51 #259
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219764849
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:38 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Zijn wel twee kernmachten. Lijkt me niet dat Poetin dat moet onderschatten.
Hij onderschat dat ook niet.
Hij maakt geen grapjes over eu ezels of dat wij chips uit waterkokers halen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219764856
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mwah, als wij geen cavalerie, te paard... hebben, doen we het prima denk ik.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:42:00 #261
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219764859
Ligt het aan mij of heeft de VS ineens alle interesse verloren? Hoor niks meer van ze inzake de vredesoverleggen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219764866
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:40 schreef phpmystyle het volgende:
Hij maakt geen grapjes over eu ezels
Bijblijven he.

Ezels zijn zo 2025.

Zijn nu paarden.
pi_219764877
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hij onderschat dat ook niet.
Hij maakt geen grapjes over eu ezels of dat wij chips uit waterkokers halen.
Valt sowieso weinig te lachen voor Poetin. Na Syrië is hij nu ook Venezuela kwijt en binnenkort wellicht ook Iran.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:44:52 #264
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219764885
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:43 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Valt sowieso weinig te lachen voor Poetin. Na Syrië is hij nu ook Venezuela kwijt en binnenkort wellicht ook Iran.
Poetin zit op rozen als het tussen de eu en usa escaleert.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219764904
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:43 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Regime is nog niet weg, maar lijkt erop dat de VS geen shadowfleet schepen meer doorlaat. Die avenue is over, dus.
pi_219764921
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Poetin wil herbewapenen en doorstoten, dat betekend per definitie geen troepen in Oekraine die dan alsnog flinke weerstand opleveren. Een deal sluiten met de russen zonder of met garanties maakt niet uit, dat woord bestaat niet in de russische taal, het heeft geen betekenis.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:52:48 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219764948
COW , Frankrijk en UK gaan troepen leveren en laat ik nu denken dat dit niet past in het denkschema van Putin.
quote:
bron: nu.nl De Franse president Emmanuel Macron en de Britse premier Keir Starmer tekenden samen met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky een "intentieverklaring" voor de "toekomstige inzet van multinationale strijdkrachten", meldt persbureau Reuters. Die inzet zou moeten gelden als veiligheidsgarantie voor Oekraïne ten tijde van een eventueel staakt-het-vuren.
Schoof moet dit, kennelijk, eerst nog bespreken in het parlement waar het sentiment vooral is bespreken dat er wat minder toedoet. Vooral niets doen/(toe)zeggen dat toorn kan opwekken.
pi_219764957
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:52 schreef Vallon het volgende:
Schoof moet dit, kennelijk, eerst nog bespreken in het parlement waar het sentiment vooral is bespreken dat er wat minder toedoet. Vooral niets doen/(toe)zeggen dat toorn kan opwekken.
Niet ouwehoeren, en ook gaan.

Gaan wij wel duimen, dat Belgie ons niet binnen gaat vallen, in die tijd.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 21:54:23 #269
38496 Perrin
pi_219764966
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Poetin wil herbewapenen en doorstoten, dat betekend per definitie geen troepen in Oekraine die dan alsnog flinke weerstand opleveren. Een deal sluiten met de russen zonder of met garanties maakt niet uit, dat woord bestaat niet in de russische taal, het heeft geen betekenis.
Vreemd toneelstukje dan.
pi_219765067
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vreemd toneelstukje dan.
Stok achter de deur he.

En ja, garandeert weer net wat meer dat de "Sterke Man" njet zegt.
pi_219765083
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:42 schreef MissButterflyy het volgende:
Ligt het aan mij of heeft de VS ineens alle interesse verloren? Hoor niks meer van ze inzake de vredesoverleggen.
Huh? Er is vandaag nog een topoverleg geweest waar Kushner, Witkoff en de Europese en Oekraiense delegaties elkaar hebben ontmoet waar handtekeningen zijn gezet onder de inzet van troepen om na een vrede, te vrede bewaren.

(moet die vrede er wel komen)

twitter

twitter
pi_219765101
twitter

Belgorod oliedepot
pi_219765108
twitter

(tegelijk wordt Dnipro stad, al dagenlang aangevallen door drones en raketten, russen willen er een 2e odessa van maken)
pi_219765120
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 17:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Pipedrive is internationaal actief en heeft een omzet van bijna 200 miljoen euro.
Toen ik nog in NL werkte gebruikten wij ook Pipedrive, was dus wel grappig het hier tegen te komen.

Bolt is in Oost-Europa groot, hier zie je alleen maar Bolt rond rijden.
Wise is van oorsprong Estisch.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:38:12 #275
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219765301
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:39 schreef skysherrif het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ok
'het was maar een grapje!'
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_219765616
twitter

staan we er weer goed op
pi_219765635
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vreemd toneelstukje dan.
We zien regelmatig vreemde toneelstukjes, maar de werkelijke motivaties zijn niet bijster moeilijk te achterhalen :P
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:45:27 #278
38496 Perrin
pi_219765639
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
We zien regelmatig vreemde toneelstukjes, maar de werkelijke motivaties zijn niet bijster moeilijk te achterhalen :P
De schijn van actie ophouden? Tijdrekken?
pi_219765667
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het grootste probleem waarom Rusland geen vrede gaat sluiten is uiteindelijk denk ik de afhankelijkheid.

40miljoen mensen in Rusland zijn momenteel afhankelijk van de Oorlog (4 miljoen soldaten plus hun families, plus mensen die werken voor de militaire industrie en hun families, plus alle extra grensbewakers, politiemensen, mense nin extra logisitek voor de oorlog..).

De wil is er gek genoeg niet onder de bevolking en eigenlijk economisch gek genoeg ook heel erg pijnlijk als de oorlog ineens stopt. Plus natuurlijk de miljoenen russen met PTSD die het land ineens weer binnenkomen.
pi_219765670
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
De schijn van actie ophouden? Tijdrekken?
Een gevechtspauze komt Putin welgelegen, maar niet als er daardoor geloofwaardige garanties door gevechtseenheden tegenover staan. Chinese vredesduiven/troepen in de Oekraine dat bevalt hem mogelijk wel, maar instemming met geloofwaardige afschikking, ik zie dat niet gebeuren.
pi_219765715
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:50 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Het grootste probleem waarom Rusland geen vrede gaat sluiten is uiteindelijk denk ik de afhankelijkheid.

40miljoen mensen in Rusland zijn momenteel afhankelijk van de Oorlog (4 miljoen soldaten plus hun families, plus mensen die werken voor de militaire industrie en hun families, plus alle extra grensbewakers, politiemensen, mense nin extra logisitek voor de oorlog..).

De wil is er gek genoeg niet onder de bevolking en eigenlijk economisch gek genoeg ook heel erg pijnlijk als de oorlog ineens stopt. Plus natuurlijk de miljoenen russen met PTSD die het land ineens weer binnenkomen.
Dat houd je altijd.

Economie stort tot 0 punt in, als je ophoud met tanks maken.

Zelfs putin denkt niet dat rus tot het einde der tijden alleen maar tanks kan blijven maken.
pi_219765904
twitter
pi_219765946
twitter
pi_219766380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 01:52 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Mooi mikpunt voor Oekraïense drones.
pi_219766438
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lijkt het ondrhand wel op.
Sluit zo'n deal nadat er vrede bereikt is.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219766457
quote:
[ x ]

Vreemde actie.
Misschien zetten ze nu al militairen in Oekraïne.
Nou dan leg de bodybags maar klaar en de 2e lichting zal dan niet meer staan te trappelen.
Vredesmacht dat is geen ruk waard.
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 07:55:23 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766473
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Vredesmacht dat is geen ruk waard.
onmogelijk te stellen zonder het mandaat wat nog niet bekend is te kennen
pi_219766480
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 16:55 schreef skysherrif het volgende:
Even nog een opsomming van afgelopen nacht:

Oliedepot opgeblazen in Liptesk

[ x ]

Raffnaderij doelwit in Yaroslavl (onduidelijk hoeveel schade)

[ x ]

GRAU munitie arsenaal in Neya Kostroma

[ x ]

Munitiedepot nabij Donetsk ( Oekraiense general staff zegt 2 verschillende te hebben geraakt)

[ x ]

Farmaceutisch bedrijf in Tver (geen idee waarom deze, mogelijk dat het naastgeleden bedrijf voor kogellagers het doelwit was.

[ x ]

Chemisch bedrijf in Sterlitamak

[ x ]

Volgens de gouverneur van Leningrad oblast:

[ afbeelding ]

Regelt de druk voor gaspijpleidingen. Als ze al toegeven dat er drones zijn neergevallen, reken maar dat er iets geraakt is. Maar te afgelege ndaar voor beeldmateriaal vrees ik. Wellicht later satellietbeelden.

En tenslotte:

[ afbeelding ]

De gouverneur van Voronezh oblast die toegeeft dat drones een treinstation ergens in de stad geraakt hebben. Helaas ook geen beeldmateriaal van.

Weet je ook weer wat Oekraine op 1 zon nacht uitspookt.

(en ja ondertussen raakte helaas Rusland ook veel doelen in Oekraine de afgelopen 24 uur)
Geweldig, bedankt voor je moeite weer om dit te delen! Altijd fijn om een update te zien (ipv het eeuwige geklets over dezelfde onderwerpen).
pi_219766486
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:55 schreef sp3c het volgende:

[..]
onmogelijk te stellen zonder het mandaat wat nog niet bekend is te kennen
Ja daarom.
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 07:58:29 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766489
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja daarom.
nee daarom niet
pi_219766492
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:58 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee daarom niet
Precies!
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 08:00:42 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766497
ik weet niet wat hier aan de hand is

als er een mandaat is dat de vredesmacht toestaat om door te pakken als het weer los gaat dan is het wel degelijk een ruk waard

zo niet dan niet

maar weten we nog niet dus de stelling is voorbarig danwel onzinnig
pi_219766504
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:23 schreef Perox het volgende:

[..]
Super lekker eten. *O*
Wel errug vroeg donker in de winter, en hoewel de wodka lekker en goedkoop is, ook niet mijn favoriete plek. Tallin is wel een super mooie stad.
Zo erg is dat gelukkig niet hoor, 15:20 gaat de zon onder op de kortste dag.
Uurtje eerder dan in NL.
En in de zomer wordt het nooit echt donker.

Alcohol is idd wel betaalbaar. Waarbij Wodka gedronken wordt door de Russen, maar goed.

Tallinn is idd _O_
pi_219766519
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:00 schreef sp3c het volgende:

als er een mandaat is dat de vredesmacht toestaat om door te pakken als het weer los gaat dan is het wel degelijk een ruk waard

zo niet dan niet

maar weten we nog niet dus de stelling is voorbarig danwel onzinnig
Daarom is het ook onzinnig om nu al een decreet te tekenen.
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 08:04:58 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766521
Tallinn heeft de mooiste ijsbaan die ik ooit heb gezien

https://en.wikipedia.org/wiki/Tondiraba_Ice_Hall

van buiten ziet het eruit als een sovjet onderzeebootbunker maar binnen O+
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 08:05:16 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766524
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daarom is het ook onzinnig om nu al een decreet te tekenen.
niet echt
pi_219766546
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet echt
Inderdaad!
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 08:11:17 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219766560
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:00 schreef sp3c het volgende:

woensdag 7 januari 2026 @ 08:40:30 #299
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219766685
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mbrk7yfyqc2v

quote:
Former Russian soldier Ivan Otrakovsky:Russia’s "vile oligarchy" are directly responsible for the deaths of hundreds of thousands of Russian soldiers during the so-called"special military operation"
According to him,the goal wasn’t victory but a prolonged war&bloodshed that benefited Russia’s elites
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_219766723
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:46 schreef vosss het volgende:

[..]
Lijkt het ondrhand wel op.
Sluit zo'n deal nadat er vrede bereikt is.
Wat heeft Rusland eigenlijk al gedaan om Oekraïne tegemoet te komen?
pi_219766746
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')