abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2026 @ 00:01:19 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219740124
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Deze peiling is uitgevoerd nadat er het politieke idee kwam om een referendum uit te schrijven aangaande dit vraagstuk. De grondwet blijft sowieso leidend en zal via het parlement aangepast dienen worden voordat er besloten wordt tot het de jure opgeven van gebied.
Van belang is dat een referendum in Oekraïne gebruikt kan worden om een grondwetwijziging af te dwingen waarbij de president de initiatiefnemer en en het parlement al voorgestemd heeft.

zie:
[..]

Een stemming/referendum door of onder oorlogsomstandigheden van een democratie, lijkt mij onmogelijk.
Grondwetten zijn er juist voor om te voorkomen dat een aangedane crisis, haar constitutie kan veranderen.

Referenda en stemmingen uitvoeren klinkt plausibel maar is niet mogelijk wanneer kiezers in/van een land niet (allemaal) vrij zijn om hun stem onafhankelijk uit te brengen.
Dat een autocraat dat anders ingevuld beziet, snap ik ook. Ook peilingen - van bv een krant - in dit verband doen, lijken mij alleen bedoeld om in de bedoelde opzet daarvan tweedracht te zaaien.

Ik ken verder de grondwet niet van Oekraïne maar ga stellig er vanuit dat haar grondwet uitsluitend veranderd kan worden nadat twee opeenvolgende (democratisch) verkozen regeringen dat proces heeft geaccordeerd.

Dat voor een voorstel tot wet, eventueel een referendum voorafgaat, is daarin op zijn best een aanzet.
Op die wijze kan het volk, een voorstel bij een parlement in stemming brengen en bij kiezen van een volgend parlement, daarin tot wet laten worden.

Anders gezegd, elke volksstemming in tijd(en) van oorlog en crisis, is simpelweg vals en wmb bedoeld als manipulatie. Dat een Rusland (of Trump met zijn 20/28punten plan) dat niet wil snappen is omdat het niet in hun santenkraam past.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219740176
rusland die de actie van de vs veroordeeld was toch wel de grap van de dag _O- _O-
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Moderator zondag 4 januari 2026 @ 00:11:54 #4
8781 crew  Frutsel
pi_219740202
twitter

twitter

Dat verklaard wel het Trump standpunt richting Putin en de Oekraine
pi_219740227
twitter
  zondag 4 januari 2026 @ 00:25:02 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219740295
Olie is al geen zak waard
quote:
Beperkte export
Dagelijks gaat het om geschat rond 700.000 vaten (159 liter) ruwe olie. De dikkere Venezolaanse olie vormt de basis van talloze benzine- en dieselsoorten, maar via raffinage ook van allerlei plastics.

Daarbij is momenteel de beschikbare wereldvoorraad aan olie ruim voldoende. Afgelopen week daalde de olieprijs met 2 dollar per vat. Van Geuns: ,,

De tankerschepen van de schaduwvloot van Rusland kunnen met hun olie bijvoorbeeld soms zelfs geen havens vinden.
We zitten ruim in ons jasje als het om olie voor de benzineprijs gaat.”

Voor de belangrijke raffinage tot diesel en vliegtuigbrandstof kerosine is de luxe er minder, stelt Van Geuns. ,,Rond 70 procent van de export van olie door Venezuela was de zware soort olie. Die output is nu veel geringer.”

Ruwe olie voor kerosine
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219740324
Uh oh.

twitter

Maar mss dat @BlaZ ons nog wat meer wil gaan vertellen over de zegeningen van de "Multi-Polaire Wereld".
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zondag 4 januari 2026 @ 00:55:39 #8
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219740456
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:30 schreef ExTec het volgende:
Uh oh.

[ x ]

Maar mss dat @:Blaz ons nog wat meer wil gaan vertellen over de zegeningen van de "Multi-Polaire Wereld".
Ik zou dat toejuichen, Trump mag in Mexico ingrijpen en de cartels aanpakken in zoverre de Mexicaanse overheid dat achterwege laat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 4 januari 2026 @ 00:57:06 #9
56749 BlaZ
pi_219740462
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hoe meer olie beschikbaar, hoe slechter voor "De Sterke Man" in het kremlin.
Dat klopt. Het geeft meer prijsdruk, met name in het zwaardere segment. Voor zover ik het kan overzien kan met name India hier van profiteren.
pi_219740468
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik zou dat toejuichen, Trump mag in Mexico ingrijpen en de cartels aanpakken in zoverre de Mexicaanse overheid dat achterwege laat.
Ow, jij beeld je in dat de wingebieden voor de rest dezelfde rechten krijgen als mainland US ofzo? :)

Hilarisch.

Weet je wat een wingebied is...?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zondag 4 januari 2026 @ 01:09:02 #11
56749 BlaZ
pi_219740514
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, jij beeld je in dat de wingebieden voor de rest dezelfde rechten krijgen als mainland US ofzo? :)

Hilarisch.

Weet je wat een wingebied is...?
Wellicht weet je dat deze opmerkingen van doen hebben met de drugshandel?

VS ingrijpen in de drugshandel is overigens iets wat vele Mexicanen zullen toejuichen.
pi_219740531
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wellicht weet je dat deze opmerkingen van doen hebben met de drugshandel?
Nee.

Voorproefje:

Die ongetwijfeld matige gezondheidszorg die je nu hebt? Mag je door je neus voor gaan betalen.

Lonen?

Laag.

Vakbonden?

Nope.

Dit soort shit:

Bekijk deze YouTube-video

De norm.

Is het niet fantastisch, die "multi-polariteit"? ;)
  zondag 4 januari 2026 @ 01:19:56 #13
56749 BlaZ
pi_219740561
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:12 schreef ExTec het volgende:

Die ongetwijfeld matige gezondheidszorg die je nu hebt? Mag je door je neus voor gaan betalen.
Ik heb een privézorgverzekering en hoef niet naar een staatsziekenhuis.

quote:
Lonen?
Ja, Chiapas is veruit het armste deel van Mexico
zie: https://www.inegi.org.mx/(...)14-be03-741f649d605c

quote:
Vakbonden?
Mexico heeft juist zeer sterke vakbonden.

quote:
Dit soort shit:

De norm.
Ja, dit is een bekend verhaal. Chiapas heeft ook een beduidend lagere levensverwachting dan het Mexicaanse gemiddelde.

zie: https://en.wikipedia.org/(...)s_by_life_expectancy

quote:
Is het niet fantastisch, die "multi-polariteit"? ;)
ja
pi_219740577
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik heb een privézorgverzekering en hoef niet naar een staatsziekenhuis.
Wordt nog duurder. Niveau: de VS.

quote:
Mexico heeft juist zeer sterke vakbonden.
Dan niet meer.

Of reken je er op dat het groot kapitaal op wallstreet de wetbacks zulke lieve mensen vinden, dat ze daar echt niks aan gaan doen ofzo?

Hilarisch.
  zondag 4 januari 2026 @ 01:27:49 #15
56749 BlaZ
pi_219740581
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wordt nog duurder. Niveau: de VS.
Op basis van wat? Er is simpelweg een vrije markt met vele verschillende ziekenhuizen waaruit je kan kiezen qua kosten.

quote:
Dan niet meer.

Of reken je er op dat het groot kapitaal op wallstreet de wetbacks zulke lieve mensen vinden, dat ze daar echt niks aan gaan doen ofzo?

Hilarisch.
Hilarisch inderdaad dat iemand denk dat op basis van een x bericht dit allemaal staat te gebeuren.
Vergeet niet dat er 1,6 miljoen Amerikanen in Mexico wonen, dat is de beste verzekering die er is.
pi_219740589
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:27 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Op basis van wat? Er is simpelweg een vrije markt met vele verschillende ziekenhuizen waaruit je kan kiezen qua kosten.
Op basis van dat mexico dan gewoon een vazal is van trump en z'n vriendjes.

quote:
Hilarisch inderdaad dat iemand denk dat op basis van een x bericht dit allemaal staat te gebeuren.
Niet minder hilarisch dan iemand die in een 3de wereldland woont, maar zichzelf wel verteld dat hijzelf beter af is als. ;)

Wat dat betreft doe je niet onder voor een MAGAt.
pi_219740603
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit slaat toch niet zoveel op iets Blaz, wel even redelijk blijven. Hoeveel cartels opereren nog vrij in Amerika, waar Mexico ook last van heeft, mag Mexico dan vice versa ingrijpen?

Mexico doet ook onder huidige presidente Sheinbaum veel, veel meer dan vorige jaren.

https://www.theatlantic.c(...)inbaum-trump/685397/

Heel raar om een regering als Mexico waar echt helemaal niets mis mee is, te willen invallen. Helpen om criminaliteit en corruptie daar beter aan te pakken kan altijd maar is heel iets anders.

Nee dit slaat echt helemaal nergens op wat je nu zeg.
pi_219740617
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:15 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Gek genoeg is het juist rustig.

Als er vannacht niets ontploft is dat al 3 dagen in een rij.

Wellicht een record sinds de zomer :p
  zondag 4 januari 2026 @ 04:37:35 #19
56749 BlaZ
pi_219740839
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 01:31 schreef ExTec het volgende:

[..]
Op basis van dat mexico dan gewoon een vazal is van trump en z'n vriendjes.
[..]
Niet minder hilarisch dan iemand die in een 3de wereldland woont, maar zichzelf wel verteld dat hijzelf beter af is als. ;)

Wat dat betreft doe je niet onder voor een MAGAt.
Over een paar weken vlieg ik weer lekker terug naar de zon en mag jij de rest van het jaar genieten van prutweer terwijl ik lekker in het zwembad lig.
pi_219741106
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 00:08 schreef TLC het volgende:
rusland die de actie van de vs veroordeeld was toch wel de grap van de dag _O- _O-
quote:
„Venezuela moet het gegarandeerde recht hebben om zijn eigen toekomst te bepalen zonder verwoestende militaire interventie van buitenaf”, aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.
Schaamteloos.
pi_219741176
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 04:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Over een paar weken vlieg ik weer lekker terug naar de zon en mag jij de rest van het jaar genieten van prutweer terwijl ik lekker in het zwembad lig.
We accepteren je verlies.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 4 januari 2026 @ 10:09:40 #22
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741636
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
[..]
Schaamteloos.
dat klopt toch wat daar staat? Amerika valt gewoon een land aan zonder echte reden of goedkeuring van de Veiligheidsraad.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219741693
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
dat klopt toch wat daar staat? Amerika valt gewoon een land aan zonder echte reden of goedkeuring van de Veiligheidsraad.
Ja doei. Rusland is wel de allerlaatste die daar iets over mag zeggen.
pi_219741728
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
[..]
Schaamteloos.
Ik vind dit soort woorden echt totaal niet interessant. Diplomatiek spelletje is oersaai. Je moet kijken naar wat de gevolgen gaan zijn. En dat is dat Rusland gewoon zich nergens zorgen om hoeft te maken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:22:57 #25
56749 BlaZ
pi_219741755
De beurt is aan China lijkt me.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:25:47 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219741783
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind dit soort woorden echt totaal niet interessant. Diplomatiek spelletje is oersaai. Je moet kijken naar wat de gevolgen gaan zijn. En dat is dat Rusland gewoon zich nergens zorgen om hoeft te maken.
Vooralsnog kan Poetin idd ongestraft zijn gang gaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 januari 2026 @ 10:26:33 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741793
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een soort geopolitiek a la carte. Soms zijn invallen goed, en soms zijn ze niet goed.
Het is niet meer te volgen :{
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 4 januari 2026 @ 10:27:21 #28
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741802
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219741811
Geen enkele inval is goed.
pi_219741837
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Klopt, uitzondering is waar een land zelf om hulp vraagt van buitenaf om een bezetter eruit te gooien.

Bij zware onderdrukking door een dictator zou ingrijpen ook wel te legitimeren moeten zijn maar dan alleen als diplomatie is uitgewerkt en je meerderheden hebt om zo'n inval te steunen. Het blijft een dunne lijn, want waar voorstanders zijn, zijn ook altijd tegenstanders.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:33:06 #31
38496 Perrin
pi_219741847
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vond die in Normandië in 1944 toch best prettig.
pi_219741864
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, uitzondering is waar een land zelf om hulp vraagt van buitenaf om een bezetter eruit te gooien.

Bij zware onderdrukking door een dictator zou ingrijpen ook wel te legitimeren moeten zijn maar dan alleen als diplomatie is uitgewerkt en je meerderheden hebt om zo'n inval te steunen. Het blijft een dunne lijn, want waar voorstanders zijn, zijn ook altijd tegenstanders.
Dit gaat alleen niet om het eruit gooien van een dictator. Het gaat om het veiligstellen van de Venezolaanse oliebronnen zodat de VS eraan kan verdienen. En aangezien de rest van het regime gewoon mag blijven zitten, schiet Jorge in de straat er ook niks mee op.
pi_219741880
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vond die in Normandië in 1944 toch best prettig.
Totaal andere case. Dat was op verzoek van de bezette landen. Dit is pure machtspolitiek.

Wat als Trump morgen Groenland pakt? Hoe kan je dan nog van eenheid in de NAVO spreken? De VS onder Trump is geen betrouwbare bondgenoot meer.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:36:36 #34
38496 Perrin
pi_219741887
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Totaal andere case. Dat was op verzoek van de bezette landen. Dit is pure machtspolitiek.

Wat als Trump morgen Groenland pakt? Hoe kan je dan nog van eenheid in de NAVO spreken? De VS onder Trump is geen betrouwbare bondgenoot meer.
En wat gaan wij daaraan doen als Nederland, Europa? Behalve een beetje klagen?
pi_219741906
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niks. We hebben ons op geopolitiek gebied totaal afhankelijk gemaakt van de VS.

En nog altijd is er in Brussel geen enkele urgentie om in actie te komen. Neem iets simpels als de cloud. Allemaal Amerikaans. Als Microsoft, Meta en Google ons er morgen vanaf gooien? Wat doen we dan? Nog niet het begin van een antwoord hebben ze.
pi_219741938
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit gaat alleen niet om het eruit gooien van een dictator. Het gaat om het veiligstellen van de Venezolaanse oliebronnen zodat de VS eraan kan verdienen. En aangezien de rest van het regime gewoon mag blijven zitten, schiet Jorge in de straat er ook niks mee op.
Ja, de motieven liggen hier duidelijk ergens anders. Er zijn nog 40 dictators dus waarom deze?
  zondag 4 januari 2026 @ 10:41:04 #37
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219741950
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
if you cant beat them join them

quote:
OM: gestolen cocaïne uit België leidde tot geweldsgolf in Nederland
De Belgen zorgen hier ook voor een hoop overlast. Misschien kunnen wij..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 4 januari 2026 @ 10:41:34 #38
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219741959
-verkeerde topic-
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
  zondag 4 januari 2026 @ 10:43:04 #39
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219741977
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
if you cant beat them join them
[..]
De Belgen zorgen hier ook voor een hoop overlast. Misschien kunnen wij..
Nederland zorgt met wat er in de havens binnenkomt en wat er wordt geproduceerd in de drugslabs ook voor veel overlast in Europa, maar ook de wereld.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219741995
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, de motieven liggen hier duidelijk ergens anders. Er zijn nog 40 dictators dus waarom deze?
Olie. En je pik op tafel leggen in Latijns-Amerika. Monroe-doctrine enzo.

Het stond allemaal in de onlangs gepresenteerde veiligheidsstrategie. Weet je wat daar ook in stond? Dat de VS niets gaat doen als Rusland de oostflank van Europa aanvalt. Rusland wordt namelijk een invloedssfeer gegund in Oost-Europa. Maar volgens meerdere users hier is dat angstzaaierij en loopt dat zo’n vaart niet.

De VS rolt zijn strategie uit. Als je het nu nog niet ziet, dan wil je het gewoon niet zien.
pi_219742034
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

En nog altijd is er in Brussel geen enkele urgentie om in actie te komen. Neem iets simpels als de cloud. Allemaal Amerikaans. Als Microsoft, Meta en Google ons er morgen vanaf gooien? Wat doen we dan? Nog niet het begin van een antwoord hebben ze.
Was jij niet degene die vaak zei dat er te anti eu werd gedacht. Je lijkt wel tot ander inzicht te zijn gekomen.
Het laatste decennia stond in teken van de greendeal en dat moest gerealiseerd worden door intussen goedkope energiedeals met Rusland te maken. Defensie stond op de laatste plek.

Je kunt het terugzoeken dat ik daar van begin aan af kritiek op had en dezelfde “liberale mens” lachte erom, dit was de beste weg.
Vooral het sluiten destijds van de kerncentrales met name in Duitsland had ik forse kritiek op en daar was niemand met me eens.
Vakman pur sang
pi_219742069
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Was jij niet degene die vaak zei dat er te anti eu werd gedacht. Je lijkt wel tot ander inzicht te zijn gekomen.
Het laatste decennia stond in teken van de greendeal en dat moest gerealiseerd worden door intussen goedkope energiedeals met Rusland te maken. Defensie stond op de laatste plek.

Je kunt het terugzoeken dat ik daar van begin aan af kritiek op had en dezelfde “liberale mens” lachte erom, dit was de beste weg.
Vooral het sluiten destijds van de kerncentrales met name in Duitsland had ik forse kritiek op en daar was niemand met me eens.
Ik heb vanaf COVID al gezegd dat we moesten bouwen aan strategische onafhankelijkheid. Omdat het, als de poep de ventilator raakt, toch ieder voor zich is.

Toen de beschermingsmaterialen en de vaccins naar de hoogste bieder gingen en Nederland achteraan in de rij stond, was ik al genezen.
  zondag 4 januari 2026 @ 10:52:06 #43
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219742070
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je vergeet de grootste ondermijning van de EU: massale asielmigratie. Hoge kosten, grote verdeeldheid. Wij zijn het enige continent dat continu zoveel mensen opvangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 04-01-2026 11:02:42 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219742096
quote:

[..]

Alsof dat een zaak voor Brussel is, wij moeten allen juist eens in de spiegel gaan kijken want wij zijn het die nogal vastgeplakt zitten en weigeren over te stappen naar een Europees alternatief.
Tja dan komt er gewoon weinig tot niets van de grond. https://european-alternatives.eu/

https://tweakers.net/revi(...)e-alternatieven.html
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 4 januari 2026 @ 11:01:59 #45
38496 Perrin
pi_219742140
quote:

[..]

Dit allemaal beseffende, laten we gewoon openlijk de rol van de allerbraafste vazal van Trump spelen.

Trump is opgehouden zich aan 'internationale rechtsorde' te houden, kunnen wij dan ook ophouden alsof onze ondergeschiktheid aan de VS ook maar iets te doen heeft met 'gelijkwaardig bondgenootschap' of het 'beschermen van een internationale rechtsorde'. En stoppen met pretenderen alsof we als land of continent ook maar iets in de melk te brokkelen hebben of gaan krijgen op het wereldtoneel.

Scheelt een ontzettende hoeveelheid gehuichel.
pi_219742187
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Alsof dat een zaak voor Brussel is, wij moeten allen juist eens in de spiegel gaan kijken want wij zijn het die nogal vastgeplakt zitten en weigeren over te stappen naar een Europees alternatief.
Tja dan komt er gewoon weinig tot niets van de grond. https://european-alternatives.eu/

Hier ben ik het mee eens hoor. Het mag allemaal niets kosten.
pi_219742191
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je vergeet de grootste ondermijning van de EU: massale asielmigratie. Hoge kosten, grote verdeeldheid. Wij zijn het enige continent dat continu zoveel mensen opvangt.
Ok Geert.
pi_219742213
twitter
pi_219742406
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het probleem met die IT lui hier (Tweakers) is dat ze opzoek zijn naar een alternatief met meer privacy bescherming. Dat vind ik dan weer te moralistisch. Je zou uit nationalistische redenen moeten kiezen voor soft en hardware uit de EU. Maar die hebben net zo goed inkomsten nodig om echt groot te kunnen worden. Vooral aan datacenter en cloud opslag is een Europees gebrek.
Neem een van de grootste tech bedrijven Spotify, alle data gaat via de Amerikaanse cloud bedrijven (Google data opslag) en ook proton mail en alle alternatieven hebben daarin bijna geen keuze.
Maar hoe krijg je een Google data monster tegenwicht uit de EU? Door dat te financieren met specifieke data verzameling om specifieke reclame te maken. Niet dat data zomaar verkocht wordt oid maar techbedrijven hebben veel meer vrijheid nodig dan nu kan binnen de EU regels om echt te groeien. Dat moet je veel meer loslaten!

Dus dat is een mooi voorbeeld waar de EU vast blijft houden aan moraliteit en daardoor nooit aansluiting gaat krijgen.

De VS is ook woest op de boetes die de EU oplegt aan Meta en X enzovoorts.
En ik zie dat ook niet als goede strategie van de EU, mits binnen bepaalde perken.
Vakman pur sang
pi_219743206
Interessante en relevante video over 1 van de vele vijandige acties van rusland tegen Europa: het storen van GPS signalen. Dit kan ook helpen Europa meer onafhankelijk te maken van het toenemend vijandige VS (= GPS)

Ook handig vanwege het dreigende Kessler syndroom.

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 04-01-2026 13:54:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')