Das ook wel waar. Wellicht gunstige wetten om snel economisch te groeien, niet te veel regels.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Oekraïne gaat wel een interessante casus zijn. Na de enorme ontvolking is er natuurlijk weer ruimte genoeg en is de vraag of dat gaat bijdragen aan een hoger geboortecijfer.
In 2025 zal de bevolking ongeveer met 320.000 gedaald zijn in Oekraïne waarmee er ontzettend veel woningen vrij komen en wonen op termijn bijzonder goedkoop kan worden.
De Russen zitten in hetzelfde demografische schuitje.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door hun hele toekomstige generatie op te stoken aan het front. En als het nog 5 jaar duurt en zelfs als ze gewonnen hebben, wat dan? Dan wonen er nog 22 miljoen mensen in dat enorme land, de helft bejaarden en getraumatiseerden.
Voor mij iets te koud, maar qua investeringen blijft Oekraïne interessant. Helaas zijn bedrijven als Vyriy, TAF, Skyfall, UkrSpecSystems en Athlon Avia, de bedrijven die drones maken of systemen daarvoor bouwen niet publiekelijk verhandelbaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Voor minder dan 10k heb je nu een mooi huis en een lap grond erbij in west Oekraïne.
Heel Europa zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Rusland zat in 2025 op 1,43 wat laag is maar wel hetzelfde niveau is waar Nederland op zit.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef zuchtje het volgende:
[..]
De Russen zitten in hetzelfde demografische schuitje.
Het is best fijn dat Oekraine zichzelf opoffert zodat Rusland, een geopolitieke opponent van ons, zwakker wordt. Mogen ze best wel een complimentje voor krijgen.
Zou hier ook een goed idee zijn om geboorte te subsidiëren. Denk jij dat dat op enig momenteel politiek bon ton wordt?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Heel Europa zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Rusland zat in 2025 op 1,43 wat laag is maar wel hetzelfde niveau is waar Nederland op zit.
https://www.statista.com/(...)bwuzfZ47EpUfSBSZJBAf
Oekraïne zit op het bijzonder lage niveau van 0,99, maar ik las ergens dat het in 2025 weer wat hersteld is.
De vraag is of Oekraïne na een afname van de bevolking en een welvaartstoename weer naar een niveau boven de 2,1 kan komen. Het is wat dat betreft het eerste land wat in een dermate extreme situatie komt.
We zien wel dat landen als Bulgarije, Tsjechië en Roemenië een redelijke remonte hebben weten te plaatsen qua geboortecijfers.
Een van de grootste problemen is dat men te lang wacht met kinderen en voor een land als Oekraïne zou het dan ook praktisch zijn om vrouwen die niet studeren volop te subsidiëren bij het jong kinderen krijgen.
Het gebruik van oplopende subsidies bij het 2e, 3e en 4e kind zoals gebruikelijk in Oost-Europa kan ook gebruikt worden.
Het probleem is denk ik eerder wat we daar voor gaan opofferen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou hier ook een goed idee zijn om geboorte te subsidiëren. Denk jij dat dat op enig momenteel politiek bon ton wordt?
Vind het oostblok maar een enorm trieste bende. Zou nooit daar willen wonen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor mij iets te koud, maar qua investeringen blijft Oekraïne interessant. Helaas zijn bedrijven als Vyriy, TAF, Skyfall, UkrSpecSystems en Athlon Avia, de bedrijven die drones maken of systemen daarvoor bouwen niet publiekelijk verhandelbaar.
Je kan het altijd een jaartje proberen. Heb in Vilnius gewoond en kan niet zeggen dat ik daar slechte herinneringen aan heb. Het klimaat vond ik persoonlijk wel echt te koud.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Vind het oostblok maar een enorm trieste bende. Zou nooit daar willen wonen.
Hoe was het daar met de bureaucratie?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kan het altijd een jaartje proberen. Heb in Vilnius gewoond en kan niet zeggen dat ik daar slechte herinneringen aan heb. Het klimaat vond ik persoonlijk wel echt te koud.
In Kharkiv heb je een behoorlijk appartement voor zo'n 30.000 euro.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Oekraïne gaat wel een interessante casus zijn. Na de enorme ontvolking is er natuurlijk weer ruimte genoeg en is de vraag of dat gaat bijdragen aan een hoger geboortecijfer.
In 2025 zal de bevolking ongeveer met 320.000 gedaald zijn in Oekraïne waarmee er ontzettend veel woningen vrij komen en wonen op termijn bijzonder goedkoop kan worden.
En de bijna dagelijkse bombardementen er gratis bij.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:14 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In Kharkiv heb je een behoorlijk appartement voor zo'n 30.000 euro.
Hoe kijkt men daar nu tegen Polen aan?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kan het altijd een jaartje proberen. Heb in Vilnius gewoond en kan niet zeggen dat ik daar slechte herinneringen aan heb. Het klimaat vond ik persoonlijk wel echt te koud.
Niet elke oostblok regio is hetzelfdequote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Vind het oostblok maar een enorm trieste bende. Zou nooit daar willen wonen.
Ik woon in Estland en de ´´bureaucratie´´ is hier 100x beter dan in Nederland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hoe was het daar met de bureaucratie?
Daar hoor ik veel negatieve verhalen over uit oost Europa.
Het is denk ik een misvatting dat Nederland niet bureaucratisch is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niet elke oostblok regio is hetzelfde
[..]
Ik woon in Estland en de ´´bureaucratie´´ is hier 100x beter dan in Nederland.
Je stuurt even formulier online, ook voor bv id-kaart en klaar ben je. Sturen ze het op.
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf uit Estland van enige omvang die in de (consumenten) technologie zit.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
Estland is qua digitalisering een gidsland in vergelijking met NL. Wij digitaliseren op z’n polders waarbij iedereen inspraak heeft en eindverantwoordelijk is een jurist of bestuurskundige. Dus waar de gebruiker spotify nodig heeft ontwikkelen we 10 platenspelers naast elkaar die een enkele cd-speler voeden. Met twee monospeakers.
Ik meen dat specifiek Vilinus historisch gezien een meerderheid aan Poolse sprekers had. Hoewel dat tegenwoordig niet meer is was het niet bepaald Litouws hartland en zijn er in tegenstelling tot in Kaunus nog altijd veel Pools-sprekenden. Vaak was het wel een Poolse variant die anders is dan standaard Pools.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:19 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Hoe kijkt men daar nu tegen Polen aan?
In 1919 en 1920 negeerde Polen de afspraken van Versailles en veroverde Polen Vilnius en omgeving, waardoor Litouwen echt een rompstaatje werd, met Kaunus als hoofdstad.
Oekraine vecht juist op een manie waardoor hun generatie nog een toekomst heeft.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door hun hele toekomstige generatie op te stoken aan het front. En als het nog 5 jaar duurt en zelfs als ze gewonnen hebben, wat dan? Dan wonen er nog 22 miljoen mensen in dat enorme land, de helft bejaarden en getraumatiseerden.
Zeer mee eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik eerder wat we daar voor gaan opofferen?
Het geboortecijfer is met 1,43 wel dermate laag dat er hierop ingegrepen dient te worden.
We kunnen denken aan 0,0% hypotheek van 100.000 voor gezinnen met 1 kind, 200.000 met 2 kinderen etc als steun voor het kopen van een huis.
Premie van 20.000 euro voor een 3e kind, 30.000 voor een 4e kind, 40.000 voor een 5e kind, mits de ouders geen uitkering of bijstand ontvangen.
Ik durf geen lijst op te sommen maar ik ben meerdere keren ter plaatse geweest specifiek in dit kader en ik was erg onder de indruk van hun kennis en aanpak. Kunnen wij nog heel veel van leren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
I
[..]
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf uit Estland van enige omvang die in de (consumenten) technologie zit.
Absoluut.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
Estland is qua digitalisering een gidsland in vergelijking met NL. Wij digitaliseren op z’n polders waarbij iedereen inspraak heeft en eindverantwoordelijk is een jurist of bestuurskundige. Dus waar de gebruiker spotify nodig heeft ontwikkelen we 10 platenspelers naast elkaar die een enkele cd-speler voeden. Met twee monospeakers.
Wise, Bolt en Pipedrive bv.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
I
[..]
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf uit Estland van enige omvang die in de (consumenten) technologie zit.
Grap toch?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Altijd mensen die in het buitenland wonen om in Nederland te blijven vertellen hoe fantastisch het daar is.
En ondertussen lukt losmaken van Nederland dan weer niet.
Zou je nog wat voorbeelden kunnen geven op welke vlakken het voorloopt?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef bianconeri het volgende:
Eerlijk gezegd toen ik hier voor het eerst kwam had ik verwacht dat het echt achter zou lopen t.o.v. Nederland.
Maar totaal niet, het loopt echt voor op Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)
Kazaa (de peer to peer tech die er achter zit) en samen met wat Zweden Skype.quote:
Is dit niet het topic voor. Voor users weer komen janken dat mensen met elkaar praten :´)quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zou je nog wat voorbeelden kunnen geven op welke vlakken het voorloopt?
Oekraine hoeft zich daarvoor helemaal niet op te offeren, zoals je zelf al aangeeft.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef zuchtje het volgende:
[..]
De Russen zitten in hetzelfde demografische schuitje.
Het is best fijn dat Oekraine zichzelf opoffert zodat Rusland, een geopolitieke opponent van ons, zwakker wordt. Mogen ze best wel een complimentje voor krijgen.
Ik heb Estland een paar jaar terug ook bezocht en stond ook te kijken hoe modern het was, in de meest afgelegen uithoeken nog 3G (toen), terwijl dat in Nederland nog niet overal was. Overal digitaal betalen etc. Véél moderner dan bijv een Duitsland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Absoluut.
Eerlijk gezegd toen ik hier voor het eerst kwam had ik verwacht dat het echt achter zou lopen t.o.v. Nederland.
Maar totaal niet, het loopt echt voor op Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)
[..]
Wise, Bolt en Pipedrive bv.
[..]
Grap toch?
Nergens prijs ik Estland telkens op, ik reageerde simpelweg op een opmerking over het Oostblok.
Daarnaast hoezo zou vertellen over een ander land betekenen dat je je niet losmaakt?
Ik ben Nederlands en dat blijf ik ook. Door familie en vrienden zal ik altijd een bepaalde band hebben met NL.
Maar verlang ik er naar terug of zit ik er vast aan? Nee, zeker niet.
Noem je ook een landquote:
Maar dat doen ze dus wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 14:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oekraine hoeft zich daarvoor helemaal niet op te offeren, zoals je zelf al aangeeft.
Ik mag hopen dat dat gaat om de eigen territoriale souvereiniteit. Niet om afbreuk te doen aan Rusland ten bate van de EU waarvan ze niet eens lid zijn.quote:
Ik hoop met je mee hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 15:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat gaat om de eigen territoriale souvereiniteit. Niet om afbreuk te doen aan Rusland ten bate van de EU waarvan ze niet eens lid zijn.
Ik denk dat er idd vrij weinig Oekraïners zijn die inderdaad hun leven bewust hebben gegeven zodat de EU straks sterker is tegenover Rusland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 15:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat gaat om de eigen territoriale souvereiniteit. Niet om afbreuk te doen aan Rusland ten bate van de EU waarvan ze niet eens lid zijn.
Weet je heel zeker dat dit niet Osgiliath isquote:
In beide verbijven nu orcs.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:20 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Weet je heel zeker dat dit niet Osgiliath is
Lijkt wel een ai..quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ok
Wise is genoteerd aan de LSE en Brits, Bolts is een echt Ests bedrijf , kleine 2mld omzet en klein verlies. Maar wel veel potentie, eigenlijk zouden wij Europeanen dat bedrijf moeten gebruiken voor onze eigen taxi ritjes en andere service behoeften. Raar dat we dat allemaal via USA bedrijven doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nederland (zie hieronder wat vb-en van bedrijven)
[..]
Wise, Bolt en Pipedrive bv.
[..]
Trump turning against Russia in 2026,quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:17 schreef ExTec het volgende:
Hij ziet het negatief in. Incl. dingen waarvan ik denk, nou, zo'n vaart zal het denk nie lopen.
[ x ]
Deze voor jequote:
Ik kom regelmatig in Oost-Europa. Daar is het overal Bolt en gebruikt geen hond Uber. Bolt heeft daar ook een aantal lokale spelers overgenomen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wise is genoteerd aan de LSE en Brits, Bolts is een echt Ests bedrijf , kleine 2mld omzet en klein verlies. Maar wel veel potentie, eigenlijk zouden wij Europeanen dat bedrijf moeten gebruiken voor onze eigen taxi ritjes en andere service behoeften. Raar dat we dat allemaal via USA bedrijven doen.
Pipedrive nog nooit van gehoord. Klein bedrijfje voor zover ik het overzie.
De Russen zijn daar met bloemen onthaald, dat zie je zo.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:33 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Deze voor je
Edit: Meteen maar even met foto
[ link | afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |