Extra aanwijzingen voor dit topic:quote:Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.
Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Zie statement van Kallas. Impliciete instemming.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, de EU is nu dus ook niet meer geloofwaardig.
Post-intelligentie lijkt het ook.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
We zijn in het post-ethisch tijdperk.
En daar paraderen onze regeringsleiders dan kwispelend achteraan. Een marcabere voorstelling.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:03 schreef Stefanovich het volgende:
wat een eigenpijperij zegtotaalidioten
Hoe ging het voor de rest met je cursus russisch?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
En daar paraderen onze regeringsleiders dan kwispelend achteraan.
Bewoording was "managen".quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:07 schreef KoosVogels het volgende:
2026 kan weleens een heel vervelend jaar worden.
En begrijp ik nou goed dat de Amerikanen een invasie overwegen? Hoe gaan ze anders dat land 'besturen'?
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, hou dan je mond.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe ging het voor de rest met je cursus russisch?
'We're gonna run', lees ik overal. Dat komt neer op besturen, en zo wordt het ook geïnterpreteerd door de pundits.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Bewoording was "managen".
Betekent niet perse besturen.
Hij die constant zit te janken "dat onze leiders weer eens dit doen of juist niet!!!!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, hou dan je mond.
Wie is hier verstandiger, hij die tevreden is met deze achterlijke situatie of hij die er van walgt?
Waarschijnlijk door niks te doen. Rusland bezet landen aan de lopende band.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe zou het westen reageren als Rusland de president ging ontvoeren van een ander land en bezetten omdat er vanuit dat land naar eigen zeggen veel drugs wordt geëxporteerd ?
Zijn ze te incapabel voor.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe zou het westen reageren als Rusland de president ging ontvoeren van een ander land en bezetten omdat er vanuit dat land naar eigen zeggen veel drugs wordt geëxporteerd ?
Schaam jij je niet voor het feit dat ze achter die achterlijke Oranje idioot aanwaggelen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hij die constant zit te janken "dat onze leiders weer eens dit doen of juist niet!!!!", iig niet.
Je snapt wat ik bedoel. Europese waarden zijn gewoon een brac a brac aan hypocrisie en vervallen moraal.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarschijnlijk door niks te doen. Rusland bezet landen aan de lopende band.
Nee, niet echt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Schaam jij je niet voor het feit dat ze achter die achterlijke Oranje idioot aanwaggelen?
Jij blijft maar bezig met de reactie van de EU.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:
Ja, de uber-troll heeft een ander topic gevonden waar hij kan gaan zitten zeiken op de EU.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij blijft maar bezig met de reactie van de EU.
Die orde lag al op het sterfbed. Hoog tijd om als Europa dat onder ogen te komen. De tijd van aanmodderen onder de vleugels van daddy VS is voorbij.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn hier meer urgente ontwikkelingen gaande dan de vraag hoe de EU reageert.
De VS maakt het hiermee een einde aan de op regels gebaseerde internationale orde die het westen ba WOII op poten zette.
De eu doet niks anders dan iedereen de maat nemen die zich niet houdt aan die rule bases order. En nu blijft het stil.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn hier meer urgente ontwikkelingen gaande dan de vraag hoe de EU reageert.
De VS maakt het hiermee een einde aan de op regels gebaseerde internationale orde die het westen ba WOII op poten zette.
Waar gaat deze topic precies over?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De eu doet niks anders dan iedereen de maat nemen die zich niet houdt aan die rule bases order. En nu blijft het stil.
Dat lijkt mij uitermate relevant.
Die waarden worden vliegensvlug over boord gekieperd zodra het even ongemakkelijk wordt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De eu doet niks anders dan iedereen de maat nemen die zich niet houdt aan die rule bases order. En nu blijft het stil.
Maar dat was al langer duidelijk. Zie de westerse reactie op de vernietigende oorlog in Gaza.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die waarden worden vliegensvlug over boord gekieperd zodra het even ongemakkelijk wordt.
Heeft niks met hypocrisie of vervallen moraal te maken. Gewoon, een gebrek aan ruggengraat. De waarden zijn er wel, maar worden niet altijd verdedigd. Oa het gevolg van een rechtssysteem dat afhankelijk en (geo)politiek gevoelig is geworden, waardoor principes niet meer consequent worden gehandhaafd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je snapt wat ik bedoel. Europese waarden zijn gewoon een brac a brac aan hypocrisie en vervallen moraal.
Zeker. Tijd om op te houden met die moralistische lulkoek dus en te werken aan onze machtspositie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dat was al langer duidelijk. Zie de westerse reactie op de vernietigende oorlog in Gaza.
Deze reeks gaat over de Amerikaanse politiek. Als jij een boom op wil zetten over hoe de EU omgaat met deze crisis, doe dat dan vooral.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het wordt eens tijd dat meer mensen Thucydides lezen. Die wist 2400 jaar geleden al meer over machtsverhoudingen dan menig Europeaan nu.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:19 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Heeft niks met hypocrisie of vervallen moraal te maken. Gewoon, een gebrek aan ruggengraat. De waarden zijn er wel, maar worden niet altijd verdedigd. Oa het gevolg van een rechtssysteem dat afhankelijk en (geo)politiek gevoelig is geworden, waardoor principes niet meer consequent worden gehandhaafd.
Je verwoordt het netjes en ik be het eens.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:19 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Heeft niks met hypocrisie of vervallen moraal te maken. Gewoon, een gebrek aan ruggengraat. De waarden zijn er wel, maar worden niet altijd verdedigd. Oa het gevolg van een rechtssysteem dat afhankelijk en (geo)politiek gevoelig is geworden, waardoor principes niet meer consequent worden gehandhaafd.
Schaamteloos? Of verfrissend eerlijk? Heb je liever dat ze een of ander lulverhaaltje vertellen waar je in kunt geloven?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef TheVulture het volgende:
Hebben de Democraten al gereageerd, met name na die schaamteloze persconferentie waarbij het ware motief gewoon onomwonden werd benoemd?
Meestal doe je boots on the ground aansluitend aan de openingsoverture. Niet achteraf.quote:
De beste tijd was 15 jaar geleden. De tweede beste tijd is nu.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Hoogste tijd voor de start van 1 Europese defensie volledig gebaseerd op Europees materieel en met een begroting vergelijkbaar met de Amerikaanse. De komende jaren gaan neo-kolonialisme en neo-imperialisme de koers van de VS en China bepalen. Aan ons om of ten onder te gaan of de derde wereldmacht te worden.
Laten we beginnen met een serieus Europees nucleair wapenprogramma waarmee we ons ook tegen de VS kunnen verdedigen.
Bang om de VS nog verder te verliezen. Wetende dat we ze voorlopig nog gewoon nodig zullen hebben en dat stuurt nu de reacties. Tegelijk maakt dat het vrijwel onmogelijk om ‘goed’ te reageren. Linksom of rechtsom.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je verwoordt het netjes en ik be het eens.
Maar het gaat mij om de fermheid van de reactie als het gaat om conflicten elders en hoe er nú gereageerd wordt. Wat jij lijkt te voorstaan is reaalpolitiek evenals ik. Maar tot voor kort was dat immoreel, fout en afkeurenswaardig.
Regels die uiteraard voor iedereen gelden behalve de VS.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Trump sprak over “rebuilding the infrastructure”. Klinkt als nationbuilding geheel gefinancierd door Venezuela compleet met een overheid compleet in de Amerikaanse zak.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Schaamteloos? Of verfrissend eerlijk? Heb je liever dat ze een of ander lulverhaaltje vertellen waar je in kunt geloven?
Sprookjes zijn voor kinderen.
[ x ]
Klinkt leuk maar de EU is een communistisch dramaquote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Hoogste tijd voor de start van 1 Europese defensie volledig gebaseerd op Europees materieel en met een begroting vergelijkbaar met de Amerikaanse. De komende jaren gaan neo-kolonialisme en neo-imperialisme de koers van de VS en China bepalen. Aan ons om of ten onder te gaan of de derde wereldmacht te worden.
Laten we beginnen met een serieus Europees nucleair wapenprogramma waarmee we ons ook tegen de VS kunnen verdedigen.
Cuba en Nicaragua als side-project. A New American Century.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:22 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Trump sprak over “rebuilding the infrastructure”. Klinkt als nationbuilding geheel gefinancierd door Venezuela compleet met een overheid compleet in de Amerikaanse zak.
Ik denk dat die hetzelfde reageren als onze regeringsleiders. Mensen zijn nu eenmaal volgzame kuddedieren. Autocraten maken daar handig gebruik van.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:25 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik ben eigenlijk benieuwder naar het oordeel van het Amerikaanse Congres. Zou daar echt niet 1 republikein zitten die wel over een ruggengraat beschikt en niet enkel kwispelt naar zijn baasje?
Zie dat ook niet snel gebeuren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt leuk maar de EU is een communistisch drama
Tuurlijk jongen. Zoveel communistenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik weet het niet zo goed. De VS zegt eigenlijk een machtsovername te doen, alsof ze Venezuela de 51e staat gaan maken oid.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:25 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik ben eigenlijk benieuwder naar het oordeel van het Amerikaanse Congres. Zou daar echt niet 1 republikein zitten die wel over een ruggengraat beschikt en niet enkel kwispelt naar zijn baasje?
He, maar het gaat toch om drugs?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet het niet zo goed. De VS zegt eigenlijk een machtsovername te doen, alsof ze Venezuela de 51e staat gaan maken oid.
Ik snap het hele argument rondom US oil interests ook niet zo goed, VS is niet de eigenaar ervan. Hij zegt dus eigenlijk dat de VS er gaat boren, zodat ik net zei.
Oh en als Venezuela dat niet wil, dan komt er nog een aanval. Dit is toch gewoon een staatsgreep door een andere natie, of hoe je dat ook noemt?
Met dank aan je grote vriend Trump - al moet natuurlijk worden gezegd dat de VS zich de afgelopen 70 jaar vaker gedroeg als een supermacht voor wie andere regels gelden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:19 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Regels die uiteraard voor iedereen gelden behalve de VS.
Ja, dat is het. Los van of je Maduro's leiderschap kunt pruimen is dit gewoon echt tegen alle internationale regels in. Het is walgelijk en Europa zal wel weer niet durven veroordelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet het niet zo goed. De VS zegt eigenlijk een machtsovername te doen, alsof ze Venezuela de 51e staat gaan maken oid.
Ik snap het hele argument rondom US oil interests ook niet zo goed, VS is niet de eigenaar ervan. Hij zegt dus eigenlijk dat de VS er gaat boren, zodat ik net zei.
Oh en als Venezuela dat niet wil, dan komt er nog een aanval. Dit is toch gewoon een staatsgreep door een andere natie, of hoe je dat ook noemt?
Net als de USSR destijds.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met dank aan je grote vriend Trump - al moet natuurlijk worden gezegd dat de VS zich de afgelopen 70 jaar vaker gedroeg als een supermacht voor wie andere regels gelden.
EU gaat veel te ver joh, met hun censuur onzin ed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:32 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tuurlijk jongen. Zoveel communisten
Is iets een misdaad als er geen uitvoerende macht is om de betrokken personen voor de rechter te brengen? Wat stelt die wetgeving precies voor als men ongestraft kan doen wat hij wil? Impotente woorden op krachteloos papier. Mensen die daarmee wapperen, wat denken ze te bereiken?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, dat is het. Los van of je Maduro's leiderschap kunt pruimen is dit gewoon echt tegen alle internationale regels in. Het is walgelijk en Europa zal wel weer niet durven veroordelen.
Dit zijn gewoon oorlogsmisdaden.
Ik zou voor MANGO gaan, Make America's Neighbors Obsolete.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:22 schreef Arcee het volgende:
Trump gaat die heel Noord en Zuid Amerika annexeren. Onder het motto MANGA: Make America's Neighbors Great Again.
Nou inderdaad. Misinformatie tegen gaan is zoveel erger dan de president van een ander land ontvoeren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
EU gaat veel te ver joh, met hun censuur onzin ed.
Ja, maar alleen zeggen dat je iets gaat doen, maakt het niet zo. Al geef ik toe dat dit een pijnpunt is waar het in het witte huis wel vaker schuurt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
De VS zegt eigenlijk een machtsovername te doen,
Nee tuurlijk, de komende dagen zal er meer duidelijk worden. Maar op ‘t moment heeft het daar wel de schijn van.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar alleen zeggen dat je iets gaat doen, maakt het niet zo. Al geef ik toe dat dit een pijnpunt is waar het in het witte huis wel vaker schuurt.
Ik denk dat hij zich eerder heeft laten inspireren door zijn favoriete restaurantketen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zou voor MANGO gaan, Make America's Neighbors Obsolete.
Dat is MANO.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En weer een kandidaat (nu al) voor de domste post van 2026.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dictator.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:43 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Misinformatie tegen gaan is zoveel erger dan de president van een ander land ontvoeren.
Makequote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Magatards kunnen toch niet lezen.quote:
Het maakt niet zoveel uit wie het is. Het is een staatshoofd van een soeverein land, daar heeft de VS niets over te zeggen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dictator.
Misinformatie tegengaan, lol, Orwell.
Zodra iemand als Wilders aan de macht is gaat het hier net zo. Netjes buigen en knielen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:24 schreef Bluesdude het volgende:
In Nederland kan de regering niet een ander land binnenvallen, bezetten, de macht overnemen.
Dat accepteert de Tweede Kamer niet.
In Amerika accepteert het Congress wel dit soort agressie van de president, kennelijk.
Niks checks and balances. Dat is een mythe
Nee hoor, Trump veegt gewoon z'n narcistische reet af met het Congress.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:24 schreef Bluesdude het volgende:
In Amerika accepteert het Congress wel dit soort agressie van de president, kennelijk.
Hou toch op, zoveel landen worden geleid door immoreel tuig en het wordt er echt niet beter van als je dat zijn beloop laat hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:14 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit wie het is. Het is een staatshoofd van een soeverein land, daar heeft de VS niets over te zeggen.
In de VS maken ze het nu inderdaad wel heel bont. Hoog tijd om in te grijpen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hou toch op, zoveel landen worden geleid door immoreel tuig en het wordt er echt niet beter van als je dat zijn beloop laat hebben.
Venezuela was inderdaad meerdere landen aan het binnenvallen en hun leider is corrupt. De ironie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hou toch op, zoveel landen worden geleid door immoreel tuig en het wordt er echt niet beter van als je dat zijn beloop laat hebben.
Macht speelt zeker nog een rol dus Rusland zal de dans ontspringen en een Noord Korea allicht ook.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de VS maken ze het nu inderdaad wel heel bont. Hoog tijd om in te grijpen.
Heb je de persconferentie van Trump gezien? Waarin hij aangaf dat het om olie etc ging? Of bedoelde met immoreel tuig Trump?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vooralsnog lijken we tevreden met Trump zijn bips kussen en hopen dat iemand ooit voor gerechtigheid zorgt. Gejammer van de zwakken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:47 schreef -XOR- het volgende:
De VS krijgt nog wel eens een keer een grote klapper te verduren en dan kunnen ze eens kijken hoeveel vrienden ze nog hebben.
Ik zou het juist uitspreken, hoe meer landen, hoe beter.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooralsnog lijken we tevreden met Trump zijn bips kussen en hopen dat iemand ooit voor gerechtigheid zorgt. Gejammer van de zwakken.
Ze hebben een nieuw 9/11 nodig, effe pas op de plaats.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooralsnog lijken we tevreden met Trump zijn bips kussen en hopen dat iemand ooit voor gerechtigheid zorgt. Gejammer van de zwakken.
Sja vooralsnog hebben we de VS hard nodig aangezien we ons op briljante wijze volledig afhankelijk van ze hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ze hebben een nieuw 9/11 nodig, effe pas op de plaats.
Verkeerde oorlog/ verkeerde topic.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:50 schreef Vis1980 het volgende:
Hebben ze al met Noek gedreigd? Dat is vaak wel een bewezen motivator.
Ik ben een beetje bang dat Oekraine wordt weggeven aan Putler om Rusland bij China weg te lokken, dus veel gaan we daar niet meer aan hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sja vooralsnog hebben we de VS hard nodig aangezien we ons op briljante wijze volledig afhankelijk van ze hebben gemaakt.
Ik zou ze nog niet te snel een pijnlijk einde toewensen.
Grondoffensief als men in Venezuela niet wil luisteren, met een gek aan de macht kan het noemen van Noek zo vanuit het niets komen via Twitter.quote:
Zou nieuw dieptepunt worden, vandaar dat ik neig naar nee, maar zeg nooit nooit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Grondoffensief als men in Venezuela niet wil luisteren, met een gek aan de macht kan het noemen van Noek zo vanuit het niets komen via Twitter.
Tot nu toe zitten we al een jaar in een dieptepuntenmarathon.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zou nieuw dieptepunt worden, vandaar dat ik neig naar nee, maar zeg nooit nooit.
Er zijn meer opties. Bruggen prematuur verbranden is nooit slim.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben een beetje bang dat Oekraine wordt weggeven aan Putler om Rusland bij China weg te lokken, dus veel gaan we daar niet meer aan hebben.
Ben je al gearresteerd nadat je met je vpn je dagelijkse portie propaganda hebt gelezen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
EU gaat veel te ver joh, met hun censuur onzin ed.
Het valt me eerlijk gezegd nog mee dat ICE ze niet meteen oppakt en wegbrengt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:10 schreef livelink het volgende:
Al die feestende Venezolanen in de VS realiseren zich hopelijk wel dat ze nu echt allemaal terug moeten naar Venezuela.
Zo heb je in Europa mensen die juichen voor het regime van Trump, misschien die ook meesturen naar Venezuela?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:10 schreef livelink het volgende:
Al die feestende Venezolanen in de VS realiseren zich hopelijk wel dat ze nu echt allemaal terug moeten naar Venezuela.
Dat weet ik niet. niemand zal de directe confrontatie met de amerikanen zoeken. Maar de liefde voor amerika koelt af met de dag.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:47 schreef -XOR- het volgende:
De VS krijgt nog wel eens een keer een grote klapper te verduren en dan kunnen ze eens kijken hoeveel vrienden ze nog hebben.
Binnenkort op Leopards eating peoples facesquote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:10 schreef livelink het volgende:
Zou mooi zijn als ICE nu Maduro in zijn cel oppakt en deporteertquote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het valt me eerlijk gezegd nog mee dat ICE ze niet meteen oppakt en wegbrengt.
En dat boeit de mensen die Trump steunen blijkbaar helemaal niets. Sterker nog, ze gaan er goed opquote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. niemand zal de directe confrontatie met de amerikanen zoeken. Maar de liefde voor amerika koelt af met de dag.
Dit gaat hen op termijn wel ondermijnen.
Het hele idee dat er altijd iemand is die ons komt helpen, is natuurlijk ook nogal kinderachtig. Het wordt eens tijd om weer wat volwassener te worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Vis1980 het volgende:
Het ding waar ik het meest terleurgesteld in ben is dat de Tweede Wereldoorlog er nog genoeg grote landen waren die de Duitsers uiteindelijk te lijf gingen, maar er nu geen land echt komt helpen als het losgaat.
Daar sta je dan met je 18 miljoen inwoners.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het hele idee dat er altijd iemand is die ons komt helpen, is natuurlijk ook nogal kinderachtig. Het wordt eens tijd om weer wat volwassener te worden.
Peilingen zijn palingen he.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat boeit de mensen die Trump steunen blijkbaar helemaal niets. Sterker nog, ze gaan er goed op
De EU heeft er 450 miljoen ofzo? En landen als Canada, Japan, Zuid-Korea, Australië bestaan ook nog steeds.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:32 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar sta je dan met je 18 miljoen inwoners.
Nou nee, het begon met onzin over drugs. Bootjes bombarderen, mogelijk een oorlogsmisdaad en dan nog steeds zeggen dat het om drugs gaat. Na de aanval is het ineens 'het gaat om olie en wij nemen het land over' en de rest, die zag dat al lang aankomen, maar toch is er dagenlang door de Fok!-afdeling van MAGA geroeptoeterd over drugs.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:32 schreef phpmystyle het volgende:
Wat wel nieuw is is dat het nu openlijk gebeurt zonder vage bewoordingen of false flag operaties.
En een van de sterkste, hightech en grootste economieën ter wereld, zeker relatief gezien.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:32 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar sta je dan met je 18 miljoen inwoners.
Ze werden vrijwel allemaal aangevallen toen, dus vrij logisch om dan terug te vechten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Vis1980 het volgende:
Het ding waar ik het meest terleurgesteld in ben is dat er in de Tweede Wereldoorlog er nog genoeg grote landen waren die de Duitsers uiteindelijk te lijf gingen, maar er nu geen land echt komt helpen als het losgaat.
Jazeker, de EU wel, maar je had het over afhankelijk zijn, uiteindelijk zijn we dan afhankelijk van meer dan 400 miljoen andere mensen dan in Nederland zelf. Dus hoe dan ook, we zijn altijd afhankelijk. Zo bedoelde ik het meer.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
De EU heeft er 450 miljoen ofzo? En landen als Canada, Japan, Zuid-Korea, Australië bestaan ook nog steeds.
Werp dat Calimero-complex af.
Trump lapt al veel langer openlijk de regels aan zijn laars. Wat dacht je van zijn même coin of de beurs manipulatie kort nadat hij ingezworen was.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Peilingen zijn palingen he.
Maar Amerika valt wel vaker landen (in)direct aan onder zowel Democratisch als Repulbikeins gezag, dat is niet nieuw. Wat wel nieuw is is dat het nu openlijk gebeurt zonder vage bewoordingen of false flag operaties.
Ik sta hier nog steeds van te kijken.
Ja, als nu de grootste landen juist gaan samenwerken in landjepik en de combinatie van dood en verderf, dan begint niemand veel, denk ik.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ze werden vrijwel allemaal aangevallen toen, dus vrij logisch om dan terug te vechten.
Je hebt mij niks zien roeptoeteren over drugs.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:35 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou nee, het begon met onzin over drugs. Bootjes bombarderen, mogelijk een oorlogsmisdaad en dan nog steeds zeggen dat het om drugs gaat. Na de aanval is het ineens 'het gaat om olie en wij nemen het land over' en de rest, die zag dat al lang aankomen, maar toch is er dagenlang door de Fok!-afdeling van MAGA geroeptoeterd over drugs.
Waren die andere aanvallen overigens wel of niet door het congress heengegaan?
Die meme coin hype was ordinair. Die beurs manipulatie weet ik niet. Misschien schrok hij van de effecten en dacht hij ik draai snel wat terug. Het is wel verdacht.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Trump lapt al veel langer openlijk de regels aan zijn laars. Wat dacht je van zijn même coin of de beurs manipulatie kort nadat hij ingezworen was.
Het gebeurde altijd al, nu openlijk.
Ben jij dan van de Fok!-afdeling van MAGA?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt mij niks zien roeptoeteren over drugs.
Ik heb enorme bedenkingen bij veel van die Amerikaanse operaties die zij uitvoeren uit hoofde voor democratie, veiligheid, of orde. Soms goed bedoeld, maar vaak allemaal grijs gebied. Trump zegt speculeert openlijk over oliewinning en het overnemen van het bestuur.
Wat wel of niet door het congres allemaal is gegaan weet ik niet, dat kost mij uren om allemaal op te zoeken en te valideren. Ik weet wel dat de laatste grootste operatie in Iraq 2003 niet is goedgekeurd in elk geval.
Eens hoor, maar jij had het over "helpen".quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, als nu de grootste landen juist gaan samenwerken in landjepik en de combinatie van dood en verderf, dan begint niemand veel, denk ik.
Ahja. Ja je zult je op een of andere wijze moeten verenigen. Kleine visjes worden opgegeten in deze wereld vol haaien.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Jazeker, de EU wel, maar je had het over afhankelijk zijn, uiteindelijk zijn we dan afhankelijk van meer dan 400 miljoen andere mensen dan in Nederland zelf. Dus hoe dan ook, we zijn altijd afhankelijk. Zo bedoelde ik het meer.
Zo word ik door velen wel gepercipieerd geloof ik. Maar sommigen denken ook dat ik bezoldigd word door het Kremlin. I dont care.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ben jij dan van de Fok!-afdeling van MAGA?
Niets iets wat ik jou specifiek kan verwijten, maar het is opmerkelijk hoe de media sphere doet alsof het allemaal een done deal is, nu slechts een kwestie van de buit verdelen etc.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:32 schreef phpmystyle het volgende:
Wat wel nieuw is is dat het nu openlijk gebeurt zonder vage bewoordingen of false flag operaties.
Men kan ook vrijwillig de macht overdragen aan de VS, je loopt natuurlijk een enorm humanitair en economisch risico wanneer je echt de wapens oppakt tegen de amerikanen met een zéér ongewisse uitkomst. Ja het kan een partizanenstrijd worden, maar heb je dan gewonnen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niets iets wat ik jou specifiek kan verwijten, maar het is opmerkelijk hoe de media sphere doet alsof het allemaal een done deal is, nu slechts een kwestie van de buit verdelen etc.
Het regime zit er nog steeds, is niet veranderd.
En boots on the ground, wordt vietnam redux.
En dan hebben we het over opzichtig, geavanceerd, militaire toneel.
Leuk, je hebt de huidige dictator van z'n bed gelicht. De dictator is weg, lang leven de nieuwe dictator.
Zonder boots on the ground is dit een PR stunt.
Zonder Vis geen mens!!!1!!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahja. Ja je zult je op een of andere wijze moeten verenigen. Kleine visjes worden opgegeten in deze wereld vol haaien.
Ik had het ook over de Nederlandse groep.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo word ik door velen wel gepercipieerd geloof ik. Maar sommigen denken ook dat ik bezoldigd word door het Kremlin. I dont care.
Kwestie van iedereen ontslaan en alleen loyalisten neerzetten, succes gegarandeerd. Naar het systeem van de Russen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:40 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik ook vreemd is dat de veiligheidsdiensten dit allemaal goedkeuren..
Nee, want net als die Sterke Man in moskou is er ook daar sprake van dat de machthebbers en de mensen in de kringen eromheen gewoon keiharde financiele belangen hebben bij de status quo.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
Men kan ook vrijwillig de macht overdragen aan de VS,
Ja, nog een paar van dit soort incidenten en LATAM gaat z'n eigen NAVO oprichten.quote:Dit heeft een enorm afschrikwekkend effect.
Ik moet wel lachen op Fok! Waar mensen steigeren als er een asielzoeker bij de grens staat, maar van andere landen min of meer verwacht dat ze maar wat graag hun land willen weggeven.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Men kan ook vrijwillig de macht overdragen aan de VS, je loopt natuurlijk een enorm humanitair en economisch risico wanneer je echt de wapens oppakt tegen de amerikanen met een zéér ongewisse uitkomst. Ja het kan een partizanenstrijd worden, maar heb je dan gewonnen?
Dit heeft een enorm afschrikwekkend effect. Ik weet niet hoe de venezolaanse regering hiermee om kan gaan als je VS als tegenstander hebt en verder weinig bevriende landen die je kunnen helpen. De EU is druk in Oekraine en kan zich geen verdere geopolitieke moraliteit meer permitteren, en bondgenoot Rusland is óók druk in Oekraïne.
Misschien China?
De Sovjets wilden eerst niet tot ze zelf werden aangevallen, De Britten twijfelde openlijk en Churchill moest er heel hard voor knokken steun voor de oorlog te kijken (Kijk naar Darkest Hour, geweldige film met Gary Oldman) De Amerikanen wilden eerst niet, gingen na Pearl Harbor overstag omdat de Jappen aan hun boten kwamen. No Skin in the game hè?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Vis1980 het volgende:
Het ding waar ik het meest terleurgesteld in ben is dat er in de Tweede Wereldoorlog er nog genoeg grote landen waren die de Duitsers uiteindelijk te lijf gingen, maar er nu geen land echt komt helpen als het losgaat.
Geen idee wat je zegt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik moet wel lachen op Fok! Waar mensen steigeren als er een asielzoeker bij de grens staat, maar van andere landen min of meer verwacht dat ze maar wat graag hun land willen weggeven.
Afghanistan en Irak waren ook niet succesvol. Mijn punt is juist dat men al tot geweld wil overgaan bij iemand die over de grens komt en kun je nagaan hoe dat dan is bij een binnenvallend land.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee wat je zegt.
Maar de wapens oppakken tegen amerika is geen aantrekkelijk vooruitzicht. Ja in Vietnam is dat min of meer succesvol gegaan, maar tegen enorme humanitaire kosten!
Verwacht Pro-Pallie al twee jaar. Zo niet langer.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik moet wel lachen op Fok! Waar mensen steigeren als er een asielzoeker bij de grens staat, maar van andere landen min of meer verwacht dat ze maar wat graag hun land willen weggeven.
De EU is niet druk in Oekraïne, maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Men kan ook vrijwillig de macht overdragen aan de VS, je loopt natuurlijk een enorm humanitair en economisch risico wanneer je echt de wapens oppakt tegen de amerikanen met een zéér ongewisse uitkomst. Ja het kan een partizanenstrijd worden, maar heb je dan gewonnen?
Dit heeft een enorm afschrikwekkend effect. Ik weet niet hoe de venezolaanse regering hiermee om kan gaan als je VS als tegenstander hebt en verder weinig bevriende landen die je kunnen helpen. De EU is druk in Oekraine en kan zich geen verdere geopolitieke moraliteit meer permitteren, en bondgenoot Rusland is óók druk in Oekraïne.
Misschien China?
Afghanistan was ook een groot succes voor Amerika.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee wat je zegt.
Maar de wapens oppakken tegen amerika is geen aantrekkelijk vooruitzicht. Ja in Vietnam is dat min of meer succesvol gegaan, maar tegen enorme humanitaire kosten!
Jazeker, het was wat simpel geformuleerd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
Eens hoor, maar jij had het over "helpen".
Precies! Het zal eens niet zo zijn met Trump's bende.quote:
Jeetje, allerlei benoemingen kunnen hier worden ingevuld, die zomaar als demoniseren kunnen worden bestempeld bij mensen die het allemaal wel lachen vinden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 23:41 schreef Perrin het volgende:
De vrouw van Miller ziet Groenland ook wel als lekker snackje.
[ x ]
Als er iemand illegaal de VS in is gekomen is hij het wel ja. Zet die ghoul van een Miller maar aan het werk.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als ICE nu Maduro in zijn cel oppakt en deporteert
Ik denk dat de volgende fases gaan om Cuba, Groenland en als dat allemaal 'blekkeloos' verloopt dan kun je je ervaring gebruiken om Canada 'vrijwillig' te laten aansluiten.quote:
Dat is het ook. En wij in Europa zitten met heel weinig legers in een continent dat alle andere Risk-spelers wel willen hebben.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:16 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt wel het spelen van Risk IRL door trump en putin.
En Xi. Uiteindelijk zullen ze elkaar nog steeds in de haren gaan vliegen, want zoveel narcisten kunnen nooit zo lang door een deur met al die macht. Daarna alles opvegen en hopen dat je er nog bent. En dan heb je ook nog de ruimte, waar we tot nu toe samenwerkten, maar je nu makkelijk voor complete chaos kunt zorgen.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:16 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt wel het spelen van Risk IRL door trump en putin.
Dat komt sowieso, nu nog hielenlikken bij Trump en straks totale paniek. Lokale partijen die daar dan weer op in gaan spelen en je zit voorlopig even met een levensbedreigende situatie.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:20 schreef Gunner het volgende:
Maar goed mensen. Groenland. Dat gaat toch een stap te ver. Dan heb je toch ruzie binnen de NAVO.
Wie gaat ze tegenhouden? Gaan onze regeringsleiders een Heel Serieus Verzoekschrift indienen bij Trump?quote:Op zondag 4 januari 2026 00:20 schreef Gunner het volgende:
Maar goed mensen. Groenland. Dat gaat toch een stap te ver. Dan heb je toch ruzie binnen de NAVO.
Aan de andere kant. Do not underestimate the predictability of stupidity.
Ja ik ben er ook niet meer zeker van dat dat niet gewoon gaat gebeuren, de rest van de NAVO gaat Trump echt niet stoppen....quote:Op zondag 4 januari 2026 00:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie gaat ze tegenhouden? Gaan onze regeringsleiders een Heel Serieus Verzoekschrift indienen bij Trump?
Zonder tegenwicht zal Trump zijn macht ongegeneerd toepassen. En wat voor tegenwicht gaan we bieden? Tot nu toe zijn we vooral heel braaf aan het kwispelen.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:25 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja ik ben er ook niet meer zeker van dat dat niet gewoon gaat gebeuren, de rest van de NAVO gaat Trump echt niet stoppen....
Groenland gaan ze gewoon pakken, en dan waarschuwt de EU voor de laatste keer.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:20 schreef Gunner het volgende:
Aan de andere kant. Do not underestimate the predictability of stupidity.
De Baltische staten kan Rusland als het goed is sowieso niet pakken.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:31 schreef TheVulture het volgende:
Het is ook een duivels dilemma voor de rest, we kunnen de VS gewoon niet counteren vanuit Europa omdat we veel te afhankelijk van ze zijn.... niet dat er ook maar een vinger wordt uitgestoken op dit moment, maar tegen de haren in strijken betekent dat Oekraïne helemaal opgegeven kan worden, en de Baltische staten waarschijnlijk als volgende
Hopen op een betere keizer is een matige strategie..quote:Op zondag 4 januari 2026 00:28 schreef TheVulture het volgende:
Het stoppen van Trump zal van binnenuit moeten gebeuren, wat me met al die hielenlikkers en de macht van de Republikeinse partij in zowel congres als senaat vrij kansloos lijkt. Dan maar hopen dat Magere Hein gewoon snel op de stoep staat en gezien zijn fysieke gesteldheid en zijn manier van spreken vandaag is dat wellicht dichterbij dan we denken...
En hoe komt het dat we zo afhankelijk en machteloos zijn geworden? Welke besluiten, aannames, keuzes hebben ons op deze geopolitiek nogal afschuwelijke plek gebracht? Wat gaan we er aan doen?quote:Op zondag 4 januari 2026 00:31 schreef TheVulture het volgende:
Het is ook een duivels dilemma voor de rest, we kunnen de VS gewoon niet counteren vanuit Europa omdat we veel te afhankelijk van ze zijn.... niet dat er ook maar een vinger wordt uitgestoken op dit moment, maar tegen de haren in strijken betekent dat Oekraïne helemaal opgegeven kan worden, en de Baltische staten waarschijnlijk als volgende
Rustig aan. Het zijn allemaal lange termijn problemen indien zich dit zo doorzet. Ik geloof niet in een molotov ribbentrop pact.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is het ook. En wij in Europa zitten met heel weinig legers in een continent dat alle andere Risk-spelers wel willen hebben.
Xi is flink aan het opbouwen, Trump verovert even Noord- en Zuid-Amerika. Poetin wordt tegengehouden door een paar legertjes in Oekraïne die mazzel hebben met hun worpen.
Ondertussen zitten wij in Nederland met een halfgare regering en een formatie die maar duurt. Engeland is politiek een potje, Frankrijk ook. Duitsland is ook al niet veel soeps. Heerlijk disfunctioneel allemaal.
Tja je hebt je als Europa uiteindelijk teveel in slaap laten sussen, al was het tot 2016 eigenlijk ondenkbaar dat er een melagomane gek in de VS op het schild zou worden gehesen, laat staan dat ie daarna ook nog eens een keer uit de as zou herrijzen.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
En hoe komt het dat we zo afhankelijk en machteloos zijn geworden? Welke besluiten, aannames, keuzes hebben ons op deze geopolitiek nogal afschuwelijke plek gebracht? Wat gaan we er aan doen?
Dit.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:31 schreef TheVulture het volgende:
Wie gaat ze tegen houden, de NAVO zonder de VS?quote:Op zondag 4 januari 2026 00:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Baltische staten kan Rusland als het goed is sowieso niet pakken.
Geen Amerikaanse producten meer kopenquote:Op zondag 4 januari 2026 00:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
En hoe komt het dat we zo afhankelijk en machteloos zijn geworden? Welke besluiten, aannames, keuzes hebben ons op deze geopolitiek nogal afschuwelijke plek gebracht? Wat gaan we er aan doen?
Dat. Als USA zich geheel terugtrekt uit de verdediging dan wordt een aanval voor Rusland zéér opportuun. Daarom ook deze internationale lauwe reactie. Maar reken maar dat het in de militaire- en diplomatieke burelen van Europa overuren gemaakt worden. Wat hier nu gebeurt is de laatste decennia niet meer gebeurt.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wie gaat ze tegen houden, de NAVO zonder de VS?
Uiteindelijk kan alleen China of Rusland dat. En dat is nog zelfs maar de vraag. Ik snap dat het moeilijk wordt, en ik iiriteer mij aan de mensen die bewondering hebben voor Trump en net doen alsof hij geweldige dingen doet...totdat die zelf naar een schuilkelder moet, uiteraard heb ik het dan niet over jou.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zonder tegenwicht zal Trump zijn macht ongegeneerd toepassen. En wat voor tegenwicht gaan we bieden? Tot nu toe zijn we vooral heel braaf aan het kwispelen.
Kijk eens hoe Macron een aai over de bol krijgt van de baas:
[ x ]
Women, rightquote:Op zondag 4 januari 2026 00:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tja je hebt je als Europa uiteindelijk teveel in slaap laten sussen, al was het tot 2016 eigenlijk ondenkbaar dat er een melagomane gek in de VS op het schild zou worden gehesen, laat staan dat ie daarna ook nog eens een keer uit de as zou herrijzen.
Vladimir: 'Hold my Vodka'quote:Op zondag 4 januari 2026 00:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Baltische staten kan Rusland als het goed is sowieso niet pakken.
Ja? De Balten zijn gewoon EU territorium en NAVO-leden. Dat is dus 450 miljoen + GB, Canada en Noorwegen. Als we ons dan nog niet tegen het al half kapotgevochten Russische leger kunnen verdedigen kunnen we er beter mee ophouden en is het gewoon terecht dat Poetin die staten verovert.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wie gaat ze tegen houden, de NAVO zonder de VS?
Maar je kunt nu in hindsight allerlei dingen gaan aanwijzen, maar ook dat gaat ons niet helpen. Je zal uiteindelijk moeten stoppen met geld geven aan de VS voor wapens, maar dat is meteen een breuk. Daarvoor zit je vast in een loop.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je moet ergens beginnen, maar dan moeten we focussen op hoe dit beter te maken ipv af te breken.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit.
Europa heeft er een bende van gemaakt. Hoe je als zo machtig continent jezelf zo in een hoek kan schilderen en werkelijk niks meer te vertellen hebt. Slechtste bestuur ooit.
De enige die divisies kunnen leveren include cavelerie én zware artillerie zijn de Duitsers, de Fransen én de Britten. Wat de rest doet weet ik niet. Maar reken niet op zuid-europa.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja? De Balten zijn gewoon EU territorium en NAVO-leden. Dat is dus 450 miljoen + GB, Canada en Noorwegen. Als we ons dan nog niet tegen het al half kapotgevochten Russische leger kunnen verdedigen kunnen we er beter mee ophouden en is het gewoon terecht dat Poetin die staten verovert.
De rest kan natuurlijk best wel wat bijdragen, zeker wat betreft infanterie. Als dat Europa niet zou lukken is het meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen. Laat Poetin het dan maar pakken, dan is het het niet waard.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De enige die divisies kunnen leveren include cavelerie én zware artillerie zijn de Duitsers, de Fransen én de Britten. Wat de rest doet weet ik niet. Maar reken niet op zuid-europa.
Overigens hoor je mij niet zeggen dat het een walk in the park wordt voor de Russen. Maar het zijn wel die 3 landen die het zullen moeten doen.
Wij in Europa kunnen dat ook. Onze afhankelijkheid is een keuze.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:48 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Uiteindelijk kan alleen China of Rusland dat. En dat is nog zelfs maar de vraag. Ik snap dat het moeilijk wordt, en ik iiriteer mij aan de mensen die bewondering hebben voor Trump en net doen alsof hij geweldige dingen doet...totdat die zelf naar een schuilkelder moet, uiteraard heb ik het dan niet over jou.
Nee, minder breuk dan je denkt.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:50 schreef Vis1980 het volgende:
Je zal uiteindelijk moeten stoppen met geld geven aan de VS voor wapens, maar dat is meteen een breuk.
Ja hadden we maar serieuze lui die deden aan een serieuze visie voor ons land, voor ons continent. Namen we onze toekomst maar wat serieuzer.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:50 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar je kunt nu in hindsight allerlei dingen gaan aanwijzen, maar ook dat gaat ons niet helpen. Je zal uiteindelijk moeten stoppen met geld geven aan de VS voor wapens, maar dat is meteen een breuk. Daarvoor zit je vast in een loop.
Om te kunnen focussen op beter maken moet je eerst snappen hoe je zo enorm de fout in kon gaan.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je moet ergens beginnen, maar dan moeten we focussen op hoe dit beter te maken ipv af te breken.
Wordt een technische discussie. Zou wel mooi zijn als iemand dat eens goed ging uitzoeken.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De rest kan natuurlijk best wel wat bijdragen, zeker wat betreft infanterie. Als dat Europa niet zou lukken is het meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen. Laat Poetin het dan maar pakken, dan is het het niet waard.
quote:Op zondag 4 januari 2026 00:59 schreef phpmystyle het volgende:
Wat zijn de capaciteiten van de EU met Duitsland en Frankrijk als centrale mogendheden
Pfff ik heb wel moeite met dat soort uitspraken, eerlijk gezegd. Soort van smeken om hier oorlog te komen voeren.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De rest kan natuurlijk best wel wat bijdragen, zeker wat betreft infanterie. Als dat Europa niet zou lukken is het meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen. Laat Poetin het dan maar pakken, dan is het het niet waard.
Geen geld meer geven is dus ook die 5% niet en dan gaat de NAVO vallen, zo bedoelde ik het meer. Al dat geld maakt ze alleen maar sterker als men de vijand is.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, minder breuk dan je denkt.
F-35 wordt voor 33% in europa gemaakt. En op raketten voor himars en patriots na kopen we al niks meer van ze.
Laten we dan ook maar niet meer lachen om Poetin die geen 3x kleiner land op de knieen kan krijgen terwijl wij met 600 miljoen mensen een 4x zou klein en moegevochten land nog niet eens aan zouden kunnen.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wordt een technische discussie. Zou wel mooi zijn als iemand dat eens goed ging uitzoeken.
Wat zijn de capaciteiten van de EU met Duitsland en Frankrijk als centrale mogendheden en wat kunnen de Russen nog inbrengen. Baltische staten is zéér kwetsbaar omdat het omring wordt door Rusland én Belarus.
Ik word meer een beetje moe van die zelfbemeten hulpeloosheid. "We kunnen niks, we zijn zo kwetsbaar, help help!". Zo'n totaal gebrek aan cojones, alsof we compleet gecastreerd zijn.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Pfff ik heb wel moeite met dat soort uitspraken, eerlijk gezegd. Soort van smeken om hier oorlog te komen voeren.
Wij zijn niet met 600 miljoen mensen he.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Laten we dan ook maar niet meer lachen om Poetin die geen 3x kleiner land op de knieen kan krijgen terwijl wij met 600 miljoen mensen een 4x zou klein en moegevochten land nog niet eens aan zouden kunnen.
Nogal ja. Aangeleerde hulpeloosheid heet dat.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik word meer een beetje moe van die zelfbemeten hulpeloosheid. "We kunnen niks, we zijn zo kwetsbaar, help help!". Zo'n totaal gebrek aan cojones, alsof we compleet gecastreerd zijn.
Maar je hebt het.... over jezelf, he?quote:Op zondag 4 januari 2026 01:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nogal ja. Aangeleerde hulpeloosheid heet dat.
Ik meen dat ik een van de weigen ben hier die actief oproept tot meer geopolitieke volwassenheid voor Nederland, Europa.quote:
Ja, door dag in, dag uit, te janken:quote:Op zondag 4 januari 2026 01:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik meen dat ik een van de weigen ben hier die actief oproept tot meer geopolitieke volwassenheid voor Nederland, Europa.
quote:WEEEE, WE KUNNEN HELEMAAL NIKSWEEEEEEE
Al die spelers spelen al lang niet meer op hun toenmalige positie.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om te kunnen focussen op beter maken moet je eerst snappen hoe je zo enorm de fout in kon gaan.
Zouden we maar een idee kunnen vormen, adhv de geschiedenis, mss....?quote:Op zondag 4 januari 2026 01:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij zijn niet met 600 miljoen mensen he.
Je rekent met van alles en nog wat.
Ga eerst maar eens rekenen op Duitsland én Frankrijk. Dan komt Polen, Denemarken, Nederland.
En tjah, moet ik de Belgen noemen? Ik verwacht niet veel van Italie, Spanje, of Turkije.
Jij ziet een grote federatie als oplossing. Dat zal niet de oplossing zijn.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik meen dat ik een van de weigen ben hier die actief oproept tot meer geopolitieke volwassenheid voor Nederland, Europa.
Ik ben niet zo kapot van de Fransen. Toen wij werden aangevallen door de Duitsers hebben zij ons wat halfslachtig in Zeeland en Brabant wat zitten mokken en tegenstribbelen. Daarna waren ze gevlucht.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zouden we maar een idee kunnen vormen, adhv de geschiedenis, mss....?
Ja, dat ben ik helemaal met je eens, al is dat een andere bewering. In beide gevallen wordt er dan gehoopt op een aanval, terwijl ik juist meer ben van helemaal geen aanval willen. Het is niet dat we niets kunnen, we zijn ook niet super kwetsbaar en ik vind ook dat we dit gewoon moeten veroordelen als Westers land.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik word meer een beetje moe van die zelfbemeten hulpeloosheid. "We kunnen niks, we zijn zo kwetsbaar, help help!". Zo'n totaal gebrek aan cojones, alsof we compleet gecastreerd zijn.
Dat was de vraag niet.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van de Fransen.
Toen was DHS nog een goede voetbalclub, daar hoor je weinig meer van. Ik bedoel te zeggen dat de Fransen van toen niet automatisch de Fransen van nu zijn.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van de Fransen. Toen wij werden aangevallen door de Duitsers hebben zij ons wat halfslachtig in Zeeland en Brabant wat zitten mokken en tegenstribbelen. Daarna waren ze gevlucht.
De Baltische staten zijn onverdedigbaar.quote:Op zondag 4 januari 2026 00:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja? De Balten zijn gewoon EU territorium en NAVO-leden. Dat is dus 450 miljoen + GB, Canada en Noorwegen. Als we ons dan nog niet tegen het al half kapotgevochten Russische leger kunnen verdedigen kunnen we er beter mee ophouden en is het gewoon terecht dat Poetin die staten verovert.
Je vergeet de Scandinavische landenquote:Op zondag 4 januari 2026 01:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij zijn niet met 600 miljoen mensen he.
Je rekent met van alles en nog wat.
Ga eerst maar eens rekenen op Duitsland én Frankrijk. Dan komt Polen, Denemarken, Nederland.
En tjah, moet ik de Belgen noemen? Ik verwacht niet veel van Italie, Spanje, of Turkije.
Begrijp heel goed dat Polen ook nucleaire wapens wil ontwikkelen.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:39 schreef Tjacka het volgende:
Zonder de VS is de NAVO een lege huls. Niemand offert Parijs voor Vilnius. De Baltische staten hangen aan één smalle Suwalki Gap: klein, vlak, open, hoofdsteden dicht bij de grens. Poetin hoeft niet te winnen, alleen snel feiten te creëren. Twijfel is genoeg.
Dat het nog niet gebeurt, komt door Oekraïne: Rusland kan daar nauwelijks winnen. Maar als de VS elders vastzit , denk Venezuela , wordt de verleiding groter. Oekraïne koopt tijd, de Baltische staten wachten.
Maar je wil wel gaan kijken hoe wij met de Russen tot een guldenmiddenweg kunnen komen. Tot zover je geloofwaardigheid.quote:Op zondag 4 januari 2026 01:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet zo kapot van de Fransen. Toen wij werden aangevallen door de Duitsers hebben zij ons wat halfslachtig in Zeeland en Brabant wat zitten mokken en tegenstribbelen. Daarna waren ze gevlucht.
Geopolitiek als middel tegen Rusland en China?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:49 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Heb je de persconferentie van Trump gezien? Waarin hij aangaf dat het om olie etc ging? Of bedoelde met immoreel tuig Trump?
DSA is recent en gaat over platforms als Facebook en Twitter.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:10 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ben je al gearresteerd nadat je met je vpn je dagelijkse portie propaganda hebt gelezen?
Er komt dus toch nog zinnigs uit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn meer opties. Bruggen prematuur verbranden is nooit slim.
Maar dat we in Europa zo snel mogelijk de nieuwe realiteit moeten erkennen en daarnaar handelen, lijkt me inmiddels nogal overduidelijk.
Velen in Europa zitten nog in de stand 'hopen dat de '90s weer terugkomen'. We moeten echt schakelen nu.
Precies dat plaatje staat op Tweakers, Maduro opgepakt en naar de VS gebracht, daar pakt ICE hem op en deporteert hem weer naar Venezuela.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als ICE nu Maduro in zijn cel oppakt en deporteert
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mbkl3hzrss2uquote:Op zondag 4 januari 2026 00:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik denk dat de volgende fases gaan om Cuba, Groenland en als dat allemaal 'blekkeloos' verloopt dan kun je je ervaring gebruiken om Canada 'vrijwillig' te laten aansluiten.
Dit lijkt ook meer op de United Fruit Company die een bananenrepubliek overneemt.quote:Op zondag 4 januari 2026 07:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Monroe doctrine ging toch om Europese bemoeienis taboe verklaren etc? Subtiele hint van Petey
Verschil is wel dat Oekraïne te maken heeft met een invasie en dagelijkse bombardementen.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:42 schreef Toby56 het volgende:
Los van het geleuter over olie en narcotica, voor mij is dit gewoon een plan om ervoor te zorgen dat de VS een aantal vijanden creëert, waardoor het in de nabije toekomst gemakkelijker wordt om 'bepaalde' democratische regels en wetgevingen te kunnen negeren.
Dus: de VS stort zich moedwillig in een oorlogssituatie (Iran staat wellicht ook al op de nominatie), en daardoor kan Trump zo dadelijk de 'Zelenskykaart' gaan trekken: geen verkiezingen in oorlogstijd.
Sowieso: na January the 6th sta ik met deze man nergens meer van te kijken.
Met dergelijke nuances zal iemand als Trump, zo vermoed ik, weinig te maken (willen) hebben.quote:Op zondag 4 januari 2026 10:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Verschil is wel dat Oekraïne te maken heeft met een invasie en dagelijkse bombardementen.
Daar zal de VS geen last van hebben.
In Rusland gingen de verkiezingen ook gewoon door.
Zij het wat oneerlijk opgezet, maar het waren inderdaad 'verkiezingen'.quote:Op zondag 4 januari 2026 10:25 schreef Wantie het volgende:
In Rusland gingen de verkiezingen ook gewoon door.
Huh?quote:Op zondag 4 januari 2026 01:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
quote:The Narco-Terrorist Elite - The American Prospect
If you’re a little too online, you likely know that Marco Rubio as a teenager made extra cash working for his late brother-in-law Orlando Cicilia. The business imported and sold exotic animals as a front for moving nearly a half million pounds of cocaine and marijuana. It was later said, when kingpin Mario Tabraue became a main character on the monstrously popular documentary series Tiger King, that the cocaine was actually stuffed into the bodies of vipers and boa constrictors, though an 80-page indictment of the enterprise makes no mention of that, and Tabraue has been known to sue those who accuse him of animal cruelty.
“I dealt to support my animal habit,” Tabraue humbly told the Netflix documentarians about the drug ring that imported and distributed $79 million worth of drugs between 1976 and 1987. It was Rubio’s job, according to Manuel Roig-Franzia’s 2012 biography of the then-senator, to build the cages.
Rubio has sworn he knew nothing about the drugs. He was only 16. (Admittedly, one of Cicilia’s co-defendants had been only 16 when Tabraue had allegedly ordered him to murder his estranged wife to stop her from telling the feds what they’d done with the body of another guy they’d murdered the year earlier.) Not that it matters, of course: What politician doesn’t have a felon relative? But for Rubio in particular, the connection seems too incongruous with his long-cultivated squeaky-cleanness. As a third grader, Rubio convinced his family to convert to Mormonism to better fit in with their wholesome new neighbors during a short stint living in Las Vegas. He spent every spare hour of high school obsessing over football, and his wife attends masses at multiple churches multiple times per week.
When Univision broke the story of his ties to Cicilia’s business in 2011, Team Rubio declared war on the entire network, first dispatching surrogates like Ana Navarro to pressure executives to shelve the story, then convincing a host of other Republican politicians to boycott its debate on the nonsensical premise that the network had attempted to use the information about his brother-in-law as “blackmail” for the purposes of “extorting” an interview out of him.
The following year, Rubio’s memoir cast Cicilia as a paragon of Old World filial piety, a central presence in his fondest childhood memories. The house where Cicilia cut and stored cocaine into emptied cigarette cartons was depicted as a sanctuary that held his far-flung family together during the difficult Vegas years. Most significantly for the football-obsessed young Rubio, Cicilia paid him enough cash to clean animal cages and bathe his seven Samoyed dogs so he could buy tickets to every Dolphins home game of Dan Marino’s 14-2 sophomore season. On the December day in Rubio’s junior year of high school that Cicilia was taken away in handcuffs from the home where he’d briefly lived, his entire family was “stunned.”
Today, Marco Rubio is the Trump administration’s most formidable liar. When Pam Bondi or Pete Hegseth or Karoline Leavitt or Stephen Miller refers to an anti-genocide protester or a day laborer or a sandwich hurler or a fisherman clinging to the wreckage of a fishing boat that has just been struck by a Hellfire missile as a “terrorist,” they come off as pathological. But Rubio’s approval ratings are the highest in the Republican Party, even as he is the architect of what is arguably Trump’s single most cynical policy: the scheme to appoint drug cartel bosses and their cronies atop the governments of every Latin American country, in the name of fighting drug cartels.
https://prospect.org/2025(...)america-iran-contra/
Ze trekken vooral lijnen tussen goed en kwaad in Latijns- en Zuid-Amerika, waarbij het niet zo gek veel uitmaakt wat zich nu effectief aan weerszijden van de lijn bevindt, zolang het maar meer invloed oplevert... Power, a hell of a drug.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:00 schreef AnneX het volgende:
Really Rubio.
En ik vroeg mij al af hoe deze gluiperd met een uitgestreken smoelwerk gezicht achter trump kon staan bij de presser.
Zouden die schijnheilenkabinetsleden zelf ondertussen lijnen trekken?
Ik begrijp vooral niet hoe het congres dit soort dingen telkens maar goed kan keuren. Rubio heeft blijkbaar tegen congres gelogen, meerdere malen. Er moet toch een moment komen dat ook republikeinse senatoren hier klaar mee zijn? Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat elke politicus vooral voor z'n eigen hachje op het pluche zit.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:20 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ze trekken vooral lijnen tussen goed en kwaad in Latijns- en Zuid-Amerika, waarbij het niet zo gek veel uitmaakt wat zich nu effectief aan weerszijden van de lijn bevindt, zolang het maar meer invloed oplevert... Power, a hell of a drug.
Maar, zoals het artikel ook beschrijft, de VS kennen een zeer lange historie van dit soort vernietigende 'politiek' op het continent, dus wat dat betreft zijn de recente acties van de zittende regering weinig meer dan een 'gear-shifting', meer openlijke en schaamteloze voortzetting van dat beleid (met ongetwijfeld wel meer schade aan de internationale betrekkingen, maar die leken toch al opgegeven).
Angst, lijkt me. Kijk wat er voor nodig was om, uiteindelijk, openbaring van de Epstein files te eisen. Het komt aan op de acties van enkelen die bereid zijn hun (politieke) leven aan de wilgen te hangen.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik begrijp vooral niet hoe het congres dit soort dingen telkens maar goed kan keuren. Rubio heeft blijkbaar tegen congres gelogen, meerdere malen. Er moet toch een moment komen dat ook republikeinse senatoren hier klaar mee zijn? Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat elke politicus vooral voor z'n eigen hachje op het pluche zit.
Fijn olie winnen in een onstabiel land waar een deel van de bevolking je ongunstig gezind is en waar zwaarbewapende milities rondwaren.quote:
Ze zetten dus al hun geld op die vicepresident die dan kennelijk de rest van het corrupte regime moet pacifiëren en in hun ogen voor binnenlandse consumptie nog de schijn ophoudt.quote:Op zondag 4 januari 2026 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fijn olie winnen in een onstabiel land waar een deel van de bevolking je ongunstig gezind is en waar zwaarbewapende milities rondwaren.
Veel succes.
Berg wensdenken zit daarin. En Machado? Die kan aansluiten in de lange rij van ‘Everything Trump Touches Dies’, ondanks al haar geslijm, omdat ze het apparaat niet achter zich krijgt en de VS niet bereid is zoveel militaire macht in te zetten om het gehele regime te ontmantelen.quote:Weeks earlier, U.S. officials had already settled on an acceptable candidate to replace Mr. Maduro, at least for the time being: Vice President Delcy Rodríguez, who had impressed Trump officials with her management of Venezuela’s crucial oil industry.
The people involved in the discussions said intermediaries persuaded the administration that she would protect and champion future American energy investments in the country.
“I’ve been watching her career for a long time, so I have some sense of who she is and what she’s about,” said one senior U.S. official, referring to Ms. Rodríguez.
“I’m not claiming that she’s the permanent solution to the country’s problems, but she’s certainly someone we think we can work at a much more professional level than we were able to do with him,” the official added, referring to Mr. Maduro.
It was an easy choice, the people said. Mr. Trump had never warmed up to the Venezuelan opposition leader María Corina Machado, who had organized a winning presidential campaign in 2024, earning her the Nobel Peace Prize this year. Since Mr. Trump’s re-election, Ms. Machado has gone out of her way to please him, calling him a “champion of freedom,” mimicking his talking points on election fraud in the United States and even dedicating her Peace Prize to him.
It was in vain. On Saturday, Mr. Trump said he would accept Ms. Rodríguez, saying that Ms. Machado lacked the “respect” needed to govern Venezuela.
U.S. officials say that their relationship with Ms. Rodríguez’s interim government will be based on her ability to play by their rules, adding that they reserve the right to take additional military action if she fails to respect America’s interests. Despite Ms. Rodríguez’s public condemnation of the attack, a senior U.S. official said that it was too soon to draw conclusions about what her approach would be and that the administration remained optimistic that they could work with her.
Mr. Trump declared on Saturday that the United States intended to “run” Venezuela for an unspecified period and reclaim U.S. oil interests, an extraordinary assertion of unilateral, expansionist power after more narrow, and also contested, arguments about stopping the flow of drugs.
In Ms. Rodríguez, the Trump administration would be engaging a leader of a government that it had routinely labeled illegitimate, while abandoning Ms. Machado, whose movement won a presidential election last year in a victory widely recognized as stolen by Mr. Maduro.
And it was not immediately clear if Ms. Rodriguez would even play along. In a televised address, she accused the United States of making an illegal invasion and asserted that Mr. Maduro remained Venezuela’s legitimate leader.
Precies.quote:Op zondag 4 januari 2026 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fijn olie winnen in een onstabiel land waar een deel van de bevolking je ongunstig gezind is en waar zwaarbewapende milities rondwaren.
Veel succes.
En wat gaan wij, Nederland, Europa, daar precies aan doen? Behalve mopperen hoe erg het allemaal is?quote:Op zondag 4 januari 2026 12:38 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Precies.
De meeste tegenstanders van Maduro in Venezuela zelf willen gewoon een democratie, en een zo fatsoenlijk mogelijk eigen bestuur.
Dat is niet Trumps prioriteit. Die wil gewoon een horig olieland erbij.
Nou Groenland nog.
Zelfde verhaal.
Allemaal oorlogjes op komst, en dat ook nog eens met (potentiële) bondgenoten. Mooi man.
Heb jij 'Love Actually' dan niet (her)bekeken afgelopen Kerst?quote:Op zondag 4 januari 2026 12:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
En wat gaan wij, Nederland, Europa, daar precies aan doen? Behalve mopperen hoe erg het allemaal is?
Dat is kennelijk hoe Trump en Rubio het voor zich zien, maar zoals Politico al via diverse bronnen opvoert zitten er nogal wat haken en ogen aan. Wat vind jij van dit ‘plan’?quote:Op zondag 4 januari 2026 12:38 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Strong arming? Lijkt mij sterk als ze daar aan de slag kunnen en miljarden kunnen verdienen.
De ironie is dat ze zeggen dat Maduro niet erkend wordt als president, maar de kandidaat die daadwerkelijk de verkiezingen gewonnen heeft ook niet in seat brengen. Maargoed, hypocrisie is de Trump-administratie goed in.quote:Op zondag 4 januari 2026 12:38 schreef Szura het volgende:
[..]
Ze zetten dus al hun geld op die vicepresident die dan kennelijk de rest van het corrupte regime moet pacifiëren en in hun ogen voor binnenlandse consumptie nog de schijn ophoudt.
https://archive.is/74SBU
[..]
Berg wensdenken zit daarin. En Machado? Die kan aansluiten in de lange rij van ‘Everything Trump Touches Dies’, ondanks al haar geslijm, omdat ze het apparaat niet achter zich krijgt en de VS niet bereid is zoveel militaire macht in te zetten om het gehele regime te ontmantelen.
Ik ben er bang voor dat Venezuela er nog armer van wordt, aangezien dat oliegeld niet naar de burgers in Venezuela zal vloeien, maar naar de VS en een aantal promintente "leiders" in Venezuela.quote:[ x ]
Zoals ik gistermiddag ook al aangaf. Dus al diegenen in zowel Venezuela als daarbuiten die juichen om het verwijderen van Maduro, veel plezier met het restant van z’n regime dat nu alleen niet de olie naar China en Rusland maar grotendeels naar de VS moet sluizen (in een hypothetisch scenario). Want om democratie heeft het bij die oranje gek nooit gedraaid.
Het is ieder geval een beter plan dan een volwaardige troepenmacht compleet met het opknappen van het land gefinancierd door de belastingbetaler.quote:Op zondag 4 januari 2026 13:34 schreef Szura het volgende:
[..]
Dat is kennelijk hoe Trump en Rubio het voor zich zien, maar zoals Politico al via diverse bronnen opvoert zitten er nogal wat haken en ogen aan. Wat vind jij van dit ‘plan’?
Jij vindt het verder niet bezwaarlijk dat de VS een land binnenvalt en vervolgens de olie opeist?quote:Op zondag 4 januari 2026 13:52 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het is ieder geval een beter plan dan een volwaardige troepenmacht compleet met het opknappen van het land gefinancierd door de belastingbetaler.
Ik lees ieder geval in dat artikel dat de bedrijven vooral willen onderzoeken in hoeverre de infrastructuur naar de knoppen is en wat het allemaal moet gaan kosten. Ook zullen de bedrijven wel enige veiligheidsgaranties moeten afdwingen bij de overheid.
Kortom ik zie het redelijk positief in dat Trump zijn plan een kans van slagen heeft.
Wat zou jij graag willen dat Europa en Nederland doen?quote:Op zondag 4 januari 2026 12:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
En wat gaan wij, Nederland, Europa, daar precies aan doen? Behalve mopperen hoe erg het allemaal is?
Ik vind het een heerlijk idee dat alle totalitaire regimes dit veroordelen omdat ze donders goed weten dat dictators afgezet mogen worden.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vindt het verder niet bezwaarlijk dat de VS een land binnenvalt en vervolgens de olie opeist?
Waarom spreek jij je ineens zo uit tegen Trump, Putin en Netanyahu?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik vind het een heerlijk idee dat alle totalitaire regimes dit veroordelen omdat ze donders goed weten dat dictators afgezet mogen worden.
Ook nog een grote kans dat dit gaat gebeuren ja.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:42 schreef Toby56 het volgende:
Los van het geleuter over olie en narcotica, voor mij is dit gewoon een plan om ervoor te zorgen dat de VS een aantal vijanden creëert, waardoor het in de nabije toekomst gemakkelijker wordt om 'bepaalde' democratische regels en wetgevingen te kunnen negeren.
Dus: de VS stort zich moedwillig in een oorlogssituatie (Iran staat wellicht ook al op de nominatie), en daardoor kan Trump zo dadelijk de 'Zelenskykaart' gaan trekken: geen verkiezingen in oorlogstijd.
Dit gaat helemaal niet om het afzetten van dictators. Wees niet zo naïef.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik vind het een heerlijk idee dat alle totalitaire regimes dit veroordelen omdat ze donders goed weten dat dictators afgezet mogen worden.
Denken dat dit om een dictatortje meer of minder gaatquote:Op zondag 4 januari 2026 14:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heerlijk bijkomend voordeel. Laat ze maar beven.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:29 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Denken dat dit om een dictatortje meer of minder gaat. Kinderlijk.
Ligt eraan welk land word binnengevallen en door wie. Ik ben er ieder geval niet rouwig om dat Maduro is opgepakt en dat de bodemschatten van Venezuela onder Amerikaans beheer komen.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vindt het verder niet bezwaarlijk dat de VS een land binnenvalt en vervolgens de olie opeist?
Je denkt ook echt dat Kim Yong Un of Poetin nu denkt van 'ohjee, straks komen ze me halen'? Ach Pietertje.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heerlijk bijkomend voordeel. Laat ze maar beven.
Beheer. Uiteraard.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:30 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ligt eraan welk land word binnengevallen en door wie. Ik ben er ieder geval niet rouwig om dat Maduro is opgepakt en dat de bodemschatten van Venezuela onder Amerikaans beheer komen.
Dus jij vindt het acceptabel dat de VS met geweld de 'bodemschatten' van andere landen opeist?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:30 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ligt eraan welk land word binnengevallen en door wie. Ik ben er ieder geval niet rouwig om dat Maduro is opgepakt en dat de bodemschatten van Venezuela onder Amerikaans beheer komen.
Als dat Iran in de weg zit en de baten binnen Venezuela blijven is dat alleen maar goed.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus jij vindt het acceptabel dat de VS met geweld de 'bodemschatten' van andere landen opeist?
De baten ten goede komen aan Venezuela? Heb je überhaupt naar Trump geluisterd? Volgens hem is de olie in Venezuela eigendom van de VS.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat Iran in de weg zit en de baten binnen Venezuela blijven is dat alleen maar goed.
Dit is een beladen vraag, het alternatief was dat de bodemschatten niet onder het westen zouden vallen. Dus in dat opzicht is het wenselijk ja.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus jij vindt het acceptabel dat de VS met geweld de 'bodemschatten' van andere landen opeist?
En waarom zou dat moeten dan?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:45 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dit is een beladen vraag, het alternatief was dat de bodemschatten niet onder het westen zouden vallen. Dus in dat opzicht is het wenselijk ja.
Zie post hierboven; waarom zouden die bodemschatten eigendom moeten zijn van de VS?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:45 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dit is een beladen vraag, het alternatief was dat de bodemschatten niet onder het westen zouden vallen. Dus in dat opzicht is het wenselijk ja.
Maakt niet uit wie die olie exploiteert, elk vat dat de markt bereikt, bereikt de markt.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:45 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Met het verschil dat er geen oorlog binnen de VS is. Dat is wel een groot verschil met Oekraïne.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:42 schreef Toby56 het volgende:
Ik vond vooral de veroordeling van Hamas te grappig.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:35 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je denkt ook echt dat Kim Yong Un of Poetin nu denkt van 'ohjee, straks komen ze me halen'? Ach Pietertje.
Geopolitiek spel met Iran zit hier ook in.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De baten ten goede komen aan Venezuela? Heb je überhaupt naar Trump geluisterd? Volgens hem is de olie in Venezuela eigendom van de VS.
En denk je werkelijk dat de regering Trump dit doet uit de goedheid van hun hart, om Venezuela welvarend te maken en daar zelf niet aan te verdienen.
Hoop naïevelingen vandaag.
Gegarandeerd dat je dezelfde issues krijgt als in Nigeria. Gaten in leidingen boren om olie af te tappen etc. Zoals je al ziet in dat stuk van Politico, oliemaatschappijen zijn er niet happig op.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
En nogmaals, het lijkt mij vrij stug Amerikaanse bedrijven daar straks ongestoord olie kunnen winnen, tenzij Venezuela en haar bevolking daar duidelijk beter van worden.
En zelfs dan is het twijfelachtig of zulke buitenlandse invloeden zomaar worden geaccepteerd.
Dit neigt naar neokolonialisme, en dat is meestal geen groot succes.
Vandaar dat ze de democratisch verkozen kandidaat niet als leider willen hebben, maar degene die nu VP van het niet democratisch verkozen leiderschap willen hebben?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En ik had daar ook al op gereageerd.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Met het verschil dat er geen oorlog binnen de VS is. Dat is wel een groot verschil met Oekraïne.
Ah dat zei @:Wantie al.
Dictators mogen gewoon altijd worden afgezet. Indien het internationaal recht ze beschermt, dan kunnen we dat beter afschaffen.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:31 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vandaar dat ze de democratisch verkozen kandidaat niet als leider willen hebben, maar degene die nu VP van het niet democratisch verkozen leiderschap willen hebben?
Een dictator afzetten zodat je een regimeverandering kunt krijgen lijkt me een goede zaak, mits je bereid bent door te pakken en het land daadwerkelijk te helpen op een goede manier van de grond te komen.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dictators mogen gewoon altijd worden afgezet. Indien het internationaal recht ze beschermt, dan kunnen we dat beter afschaffen.
Ofwel een breed maatschappelijk debat hoe we onszelf in deze onmogelijke slaafse geopolitieke positie hebben gemanoeuvreerd en hoe we eruitkomen, ofwel ophouden met huichelen en ronduit de allerbraafste vazal van de Oranje Keizer spelen.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat zou jij graag willen dat Europa en Nederland doen?
Werkelijk?quote:
Jouw constante gemekker erover in ongeveer élk topic waar je het in kan proppen (afgezien van of het waar is of niet) begint me anders ook lichtelijk de keel uit te hangenquote:Op zondag 4 januari 2026 15:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ofwel een breed maatschappelijk debat hoe we onszelf in deze onmogelijke slaafse geopolitieke positie hebben gemanoeuvreerd en hoe we eruitkomen, ofwel ophouden met huichelen en ronduit de allerbraafste vazal van de Oranje Keizer spelen.
Dat slappe, totaal ongeloofwaardige gedoe daar tussenin hangt me de keel uit.
En laat de EU dat nou best aardig doen.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:18 schreef Peligrosso het volgende:
Een van de vele dingen die Europa imo moet doen, is zorgen dat onze eigen media weer sterk worden. Lokaal, regionaal, landelijk en Europa-breed.
We laten nu toe dat onze bevolking dagelijks wordt sufgebeukt door algoritmes die o.a. anti-democratische, anti-Europese en extreemrechtse content pushen vanuit de VS/China/Rusland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 4 januari 2026 15:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ofwel een breed maatschappelijk debat hoe we onszelf in deze onmogelijke slaafse geopolitieke positie hebben gemanoeuvreerd en hoe we eruitkomen, ofwel ophouden met huichelen en ronduit de allerbraafste vazal van de Oranje Keizer spelen.
Dat slappe, totaal ongeloofwaardige gedoe daar tussenin hangt me de keel uit.
quote:Op zondag 4 januari 2026 16:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
En laat de EU dat nou best aardig doen.
Laatste miljoenen boete die twitter naar z'n hoofd kreeg was vanwege het gebrek aan transparantie, NIET omdat er dingen gezegd worden die de EU zogenaamd niet bevalt:Dat is goed idd en hopelijk houdt DSA stand de komende jaren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Censuur of verbieden is een hele slechte optie.
Maar er moet op media-gebied veel meer gebeuren.
Een sterke democratie heeft goede en kritische media nodig.Radio Espantoso
Maar Koos. Moet de EU commissie en andere aanverwante leiders deze daad van agressie niet veroordelen en eventueel sancties instellen?quote:Op zondag 4 januari 2026 14:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De baten ten goede komen aan Venezuela? Heb je überhaupt naar Trump geluisterd? Volgens hem is de olie in Venezuela eigendom van de VS.
En denk je werkelijk dat de regering Trump dit doet uit de goedheid van hun hart, om Venezuela welvarend te maken en daar zelf niet aan te verdienen.
Hoop naïevelingen vandaag.
Zie je het voor je?quote:Op zondag 4 januari 2026 16:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar Koos. Moet de EU commissie en andere aanverwante leiders deze daad van agressie niet veroordelen en eventueel sancties instellen?
Haha.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:18 schreef Peligrosso het volgende:
Een van de vele dingen die Europa imo moet doen, is zorgen dat onze eigen media weer sterk worden. Lokaal, regionaal, landelijk en Europa-breed.
We laten nu toe dat onze bevolking dagelijks wordt sufgebeukt door algoritmes die o.a. anti-democratische, anti-Europese en extreemrechtse content pushen vanuit de VS/China/Rusland.
Nee, idd niet de bedoeling dat jij je dagelijkse talking points uit het kremlin niet meer kan krijgen, zoveel is duidelijk.quote:
Haha.quote:
En Europa maar Amerikaanse wapens kopen.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha.
Ik snap de zorgen van de Denen wel. Straks wordt Groenland ook kado gedaan onder het mom van "strengthen security interest" maar onderwijl is de échte reden dat Trump de navo opblaast en Oekraïne van de richel valt.
Dat is natuurlijk wat er hier aan de hand is. Trump kan nu alles maken zolang hij nog maar iets van militaire support geeft. EU is nu 100 procent chantabel.
We zagen het al met de tarieven, versoepeling regels USA import, 5%, en nu dit.
Hier kan geen netflix serie tegenop.
En ondertussen kopen de Amerikanen gewoon nog grondstoffen voor kernenergie van de Russen.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En Europa maar Amerikaanse wapens kopen.
Ik snap de Denen heel goed.
Je lijkt te denken dat er geen grens zit aan hoever de VS kan gaan. De EU heeft ook een 'tot hier en niet verder' punt. De VS heeft de EU net zo hard nodig als andersom, ook al zeggen ze van niet.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha.
Ik snap de zorgen van de Denen wel. Straks wordt Groenland ook kado gedaan onder het mom van "strengthen security interest" maar onderwijl is de échte reden dat Trump de navo opblaast en Oekraïne van de richel valt.
Dat is natuurlijk wat er hier aan de hand is. Trump kan nu alles maken zolang hij nog maar iets van militaire support geeft. EU is nu 100 procent chantabel.
Hoe kunnen wij de VS stoppen dan?quote:Op zondag 4 januari 2026 16:59 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je lijkt te denken dat er geen grens zit aan hoever de VS kan gaan. De EU heeft ook een 'tot hier en niet verder' punt. De VS heeft de EU net zo hard nodig als andersom, ook al zeggen ze van niet.
Trump is als een olifant in een porseleinkast die alles aan het slopen is, vooral de VS.
Bedoel je te zeggen dat de VS dan actief de kant van Rusland kiest? Wat gaat het wegvallen van de VS voor verschil maken in Oekraïne, behalve dat er een spreekpop van Poetin minder onzin de ether in gooit?quote:Op zondag 4 januari 2026 17:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kunnen wij de VS stoppen dan?
Wat denk jij wat er gebeurt met Oekraïne en mogelijk de baltics als de EU niet meer horig is aan de VS?
De EU is niet chantabel.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha.
In principe met de informatie die we nu hebben is dat wat er gebeurd is. Het Maduro-regime zit er nog gewoon. Het stokje wordt slechts overgedragen aan de VP. Die zal ipv Iran-China-Rusland nu de mineralen/olie richting de VS verschepen. Met kickback. Of het volk daar beter van wordt is maar de vraag. Die wilden de oppositie immers. En Trump wil dat duidelijk niet. Ik ga er vanuit dat het huidige regime beter voor de VS dan een oppositie die wellicht daadwerkelijk democratie in Venezuela zou nastreven. Dat is immers onwenselijk voor Trump, want minder omkoopbaar/beïnvloedbaar. En als de huidige VP dwars gaat liggen is er zo een nummer 3 uit dat regime beschikbaar gok ik.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:39 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een dictator afzetten zodat je een regimeverandering kunt krijgen lijkt me een goede zaak, mits je bereid bent door te pakken en het land daadwerkelijk te helpen op een goede manier van de grond te komen.
Het afzetten van een dictator om een andere dictator neer te zetten zodat je er zelf rijker van wordt is een slecht idee.
Social media streng reguleren en enorme boetes op fake news algoritmes. En misschien moeten de anti-EUertjes op Fok eens realiseren dat als alle grote wereldmachten de EU het liefst zien falen en rechts-populisme steunen en zo min mogelijk controle op social media, de EU wellicht zo slecht niet is voor ons. Echt, de hersenkronkeltjes om anti-EU te zijn is me soms een raadselquote:Op zondag 4 januari 2026 16:18 schreef Peligrosso het volgende:
Ja, dat wordt geroepen, en blijkbaar gaan we daar allemaal in mee, maar ik zie het niet gebeuren.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:37 schreef Knipoogje het volgende:
Die zal ipv Iran-China-Rusland nu de mineralen/olie richting de VS verschepen.
Toch lijkt me dat wel de langetermijnplanning. Korte termijn zal zijn dat de toevoer naar die landen verstoord is, ook een win voor de VS.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat wordt geroepen, en blijkbaar gaan we daar allemaal in mee, maar ik zie het niet gebeuren.
Daar is de oranje clown duidelijk over.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:41 schreef Knipoogje het volgende:
Toch lijkt me dat wel de langetermijnplanning.
De reactie van de EU is niet wat mij op dit moment het meeste zorgen baart.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar Koos. Moet de EU commissie en andere aanverwante leiders deze daad van agressie niet veroordelen en eventueel sancties instellen?
Die hebben we op zich wel, maar die worden nu vooral wegbezuinigd. En in de VS worden ze actief als vijand van het volk neergezet, helaas.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:41 schreef Peligrosso het volgende:
Een sterke democratie heeft goede en kritische media nodig.
Waarom zou je de grootste olievoorraad ter wereld onder invloed van de Russen/Chinezen laten, het is toch in elk opzicht beter dat dit onder Amerikaans beheer gaat vallen.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zie post hierboven; waarom zouden die bodemschatten eigendom moeten zijn van de VS?
Wie controle heeft over de grondstoffen heeft ook controle over onder andere de prijs en naar wie of wie niet geleverd wordt.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maakt niet uit wie die olie exploiteert, elk vat dat de markt bereikt, bereikt de markt.
Doe bv china. Leuk. Maar betekent dan per definitie dat china andere olie op de markt niet afneemt, ze hebben immers die olie uit VE.
Niet alleen is de VS helaas. Europese populisten en ook Fokkers doen er gulzig aan mee.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:35 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Die hebben we op zich wel, maar die worden nu vooral wegbezuinigd. En in de VS worden ze actief als vijand van het volk neergezet, helaas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |