abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219745039
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ofwel een breed maatschappelijk debat hoe we onszelf in deze onmogelijke slaafse geopolitieke positie hebben gemanoeuvreerd en hoe we eruitkomen, ofwel ophouden met huichelen en ronduit de allerbraafste vazal van de Oranje Keizer spelen.

Dat slappe, totaal ongeloofwaardige gedoe daar tussenin hangt me de keel uit.
Bekijk deze YouTube-video

NL en Europa (incl. de Britjes) zijn al vrij lang tamelijk braaf geweest jegens hun meest invloedrijke en machtige bondgenoot, de VS. En ze/we hobbelen al vrij lang mee met allerhande sprookjes waarmee die bondgenoot zijn handelwijze tracht te beargumenteren en te verdedigen.
Trump beweert dat Europa altijd ontzettend lastig en vervelend is, maar hij is gewoon de zoveelste president die kan profiteren van deze al vrij lang bestaande situatie. Ook nu zal hij, als Amerikaans president, weinig serieus te nemen tegenstand van ons ondervinden. Amerika voor de Amerikanen, nietwaar?

Europa is geen land, het heeft niet 1 gedeelde taal en de soevereiniteit van bijvoorbeeld de EU-leden blijft, op gezette tijden, een groot goed. We zullen nooit worden als bijv. de VS, China of Rusland. Maar een goeie samenwerking - vooral een vreedzame samenwerking - tussen de Europese landen zou niet slecht zijn. Economisch en qua defensie. En voorop gaan lopen in nieuwe technologieën.

Ik geef toe: dit is erg vaag. En leidende figuren elders zullen er veel aan doen om een sterker Europa te willen voorkomen.
Ik ben dan ook blij dat ik niet in bijv. Den Haag, Brussel of London zetel, in een bepaalde politieke/bestuurlijke functie.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219745095
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:27 schreef ExTec het volgende:

[..]
En laat de EU dat nou best aardig doen.

Laatste miljoenen boete die twitter naar z'n hoofd kreeg was vanwege het gebrek aan transparantie, NIET omdat er dingen gezegd worden die de EU zogenaamd niet bevalt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is goed idd en hopelijk houdt DSA stand de komende jaren.
Censuur of verbieden is een hele slechte optie.

Maar er moet op media-gebied veel meer gebeuren.
Een sterke democratie heeft goede en kritische media nodig.
Radio Espantoso
  zondag 4 januari 2026 @ 16:44:26 #278
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219745105
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
De baten ten goede komen aan Venezuela? Heb je überhaupt naar Trump geluisterd? Volgens hem is de olie in Venezuela eigendom van de VS.

En denk je werkelijk dat de regering Trump dit doet uit de goedheid van hun hart, om Venezuela welvarend te maken en daar zelf niet aan te verdienen.

Hoop naïevelingen vandaag.
Maar Koos. Moet de EU commissie en andere aanverwante leiders deze daad van agressie niet veroordelen en eventueel sancties instellen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219745116
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar Koos. Moet de EU commissie en andere aanverwante leiders deze daad van agressie niet veroordelen en eventueel sancties instellen?
Zie je het voor je?
Daddy. _O-
  zondag 4 januari 2026 @ 16:46:59 #280
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219745118
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:18 schreef Peligrosso het volgende:
Een van de vele dingen die Europa imo moet doen, is zorgen dat onze eigen media weer sterk worden. Lokaal, regionaal, landelijk en Europa-breed.
We laten nu toe dat onze bevolking dagelijks wordt sufgebeukt door algoritmes die o.a. anti-democratische, anti-Europese en extreemrechtse content pushen vanuit de VS/China/Rusland.
Haha.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219745137
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha.
Nee, idd niet de bedoeling dat jij je dagelijkse talking points uit het kremlin niet meer kan krijgen, zoveel is duidelijk.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
  zondag 4 januari 2026 @ 16:50:47 #282
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219745145
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zie je het voor je?
Daddy. _O-
Haha.
Ik snap de zorgen van de Denen wel. Straks wordt Groenland ook kado gedaan onder het mom van "strengthen security interest" maar onderwijl is de échte reden dat Trump de navo opblaast en Oekraïne van de richel valt.

Dat is natuurlijk wat er hier aan de hand is. Trump kan nu alles maken zolang hij nog maar iets van militaire support geeft. EU is nu 100 procent chantabel.
We zagen het al met de tarieven, versoepeling regels USA import, 5%, en nu dit.

Hier kan geen netflix serie tegenop.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219745157
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha.
Ik snap de zorgen van de Denen wel. Straks wordt Groenland ook kado gedaan onder het mom van "strengthen security interest" maar onderwijl is de échte reden dat Trump de navo opblaast en Oekraïne van de richel valt.

Dat is natuurlijk wat er hier aan de hand is. Trump kan nu alles maken zolang hij nog maar iets van militaire support geeft. EU is nu 100 procent chantabel.

En Europa maar Amerikaanse wapens kopen.
Ik snap de Denen heel goed. Maar misschien kunnen ze China uitnodigen op Groenland. ;)
  zondag 4 januari 2026 @ 16:53:44 #284
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219745164
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
En Europa maar Amerikaanse wapens kopen.
Ik snap de Denen heel goed.
En ondertussen kopen de Amerikanen gewoon nog grondstoffen voor kernenergie van de Russen.
Dit is echt lachwekkend.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219745197
quote:

[..]
Haha.

Je lijkt te denken dat er geen grens zit aan hoever de VS kan gaan. De EU heeft ook een 'tot hier en niet verder' punt. De VS heeft de EU net zo hard nodig als andersom, ook al zeggen ze van niet.

Trump is als een olifant in een porseleinkast die alles aan het slopen is, vooral de VS.
  zondag 4 januari 2026 @ 17:00:17 #286
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219745203
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:59 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Je lijkt te denken dat er geen grens zit aan hoever de VS kan gaan. De EU heeft ook een 'tot hier en niet verder' punt. De VS heeft de EU net zo hard nodig als andersom, ook al zeggen ze van niet.

Trump is als een olifant in een porseleinkast die alles aan het slopen is, vooral de VS.
Hoe kunnen wij de VS stoppen dan?
Wat denk jij wat er gebeurt met Oekraïne en mogelijk de baltics als de EU niet meer horig is aan de VS?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219745214
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe kunnen wij de VS stoppen dan?
Wat denk jij wat er gebeurt met Oekraïne en mogelijk de baltics als de EU niet meer horig is aan de VS?
Bedoel je te zeggen dat de VS dan actief de kant van Rusland kiest? Wat gaat het wegvallen van de VS voor verschil maken in Oekraïne, behalve dat er een spreekpop van Poetin minder onzin de ether in gooit?
pi_219745228
Bij meneer Php lopen wensdromen en realiteit altijd naadloos door elkaar.
pi_219745253
quote:

[..]
Haha.

De EU is niet chantabel.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219745412
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:39 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Een dictator afzetten zodat je een regimeverandering kunt krijgen lijkt me een goede zaak, mits je bereid bent door te pakken en het land daadwerkelijk te helpen op een goede manier van de grond te komen.

Het afzetten van een dictator om een andere dictator neer te zetten zodat je er zelf rijker van wordt is een slecht idee.
In principe met de informatie die we nu hebben is dat wat er gebeurd is. Het Maduro-regime zit er nog gewoon. Het stokje wordt slechts overgedragen aan de VP. Die zal ipv Iran-China-Rusland nu de mineralen/olie richting de VS verschepen. Met kickback. Of het volk daar beter van wordt is maar de vraag. Die wilden de oppositie immers. En Trump wil dat duidelijk niet. Ik ga er vanuit dat het huidige regime beter voor de VS dan een oppositie die wellicht daadwerkelijk democratie in Venezuela zou nastreven. Dat is immers onwenselijk voor Trump, want minder omkoopbaar/beïnvloedbaar. En als de huidige VP dwars gaat liggen is er zo een nummer 3 uit dat regime beschikbaar gok ik.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219745429
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:18 schreef Peligrosso het volgende:
Een van de vele dingen die Europa imo moet doen, is zorgen dat onze eigen media weer sterk worden. Lokaal, regionaal, landelijk en Europa-breed.
We laten nu toe dat onze bevolking dagelijks wordt sufgebeukt door algoritmes die o.a. anti-democratische, anti-Europese en extreemrechtse content pushen vanuit de VS/China/Rusland.
Social media streng reguleren en enorme boetes op fake news algoritmes. En misschien moeten de anti-EUertjes op Fok eens realiseren dat als alle grote wereldmachten de EU het liefst zien falen en rechts-populisme steunen en zo min mogelijk controle op social media, de EU wellicht zo slecht niet is voor ons. Echt, de hersenkronkeltjes om anti-EU te zijn is me soms een raadsel 8)7
pi_219745430
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:37 schreef Knipoogje het volgende:
Die zal ipv Iran-China-Rusland nu de mineralen/olie richting de VS verschepen.
Ja, dat wordt geroepen, en blijkbaar gaan we daar allemaal in mee, maar ik zie het niet gebeuren.
pi_219745450
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:39 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, dat wordt geroepen, en blijkbaar gaan we daar allemaal in mee, maar ik zie het niet gebeuren.
Toch lijkt me dat wel de langetermijnplanning. Korte termijn zal zijn dat de toevoer naar die landen verstoord is, ook een win voor de VS.
pi_219745477
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 17:41 schreef Knipoogje het volgende:
Toch lijkt me dat wel de langetermijnplanning.
Daar is de oranje clown duidelijk over.

Hoe hij het nou precies on the ground gaat realiseren, daar is hij niet duidelijk over.

Overigens staat de Veep, nu wellicht al Prez, als nogal zwak bekend.

Kans is niet onaanwezig dat bv hardliner mindef van VE haar binnen enkele dagen aan de kant schuift.

Zou niet de eerste keer zijn dat de clowns in het witte huis iets teveel van hun eigen winden hebben gesnoven, en denken dat de realiteit zich wel conformeert aan hun wensen, he?
pi_219745555
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De reactie van de EU is niet wat mij op dit moment het meeste zorgen baart.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219745563
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 4 januari 2026 @ 18:35:23 #297
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219745907
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:41 schreef Peligrosso het volgende:
Een sterke democratie heeft goede en kritische media nodig.
Die hebben we op zich wel, maar die worden nu vooral wegbezuinigd. En in de VS worden ze actief als vijand van het volk neergezet, helaas.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_219745925
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Zie post hierboven; waarom zouden die bodemschatten eigendom moeten zijn van de VS?
Waarom zou je de grootste olievoorraad ter wereld onder invloed van de Russen/Chinezen laten, het is toch in elk opzicht beter dat dit onder Amerikaans beheer gaat vallen.
De wereld is veranderd en de VS is duidelijk bezig om zich zelf te herpositioneren.
Het zou verstandig zijn als wij in Europa ook pragmatisch gaan nadenken en handelen in onze eigen belangen.
pi_219745954
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maakt niet uit wie die olie exploiteert, elk vat dat de markt bereikt, bereikt de markt.

Doe bv china. Leuk. Maar betekent dan per definitie dat china andere olie op de markt niet afneemt, ze hebben immers die olie uit VE.
Wie controle heeft over de grondstoffen heeft ook controle over onder andere de prijs en naar wie of wie niet geleverd wordt.
pi_219745958
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 18:35 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Die hebben we op zich wel, maar die worden nu vooral wegbezuinigd. En in de VS worden ze actief als vijand van het volk neergezet, helaas.
Niet alleen is de VS helaas. Europese populisten en ook Fokkers doen er gulzig aan mee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')