Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?quote:
Dan hadden ze beter lang zullen ze leven kunnen zingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kan niet zien hoe oud degenen waren die filmden, iedereen zal wel flink onder invloed van alcohol zijn geweest.
De enige schuldigen zijn de eigenaren van deze tent, en degenen die verantwoordelijk waren voor de veiligheid en de controle erop.
Niet de jongeren die daar waren aan het filmen of aanwezig waren. Ga er maar van uit dat de ernst van de situatie nog niet bij ze doordrong.
En ach, de beste stuurlui staan aan wal he.
Correct.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.
Op een moment dat er ergens een brand is dien je zelf als burger ook juist te handelen door jezelf en anderen in veiligheid te brengen. Als mensen ergens waar een brand is namelijk doodleuk blijven filmen, dan kan zelfs in een locatie waar alles goed geregeld is een brand dodelijke gevolgen hebben. Eigenaren zijn slechts verantwoordelijk voor de veiligheid van een locatie, niet voor het handelen van de bezoekers.
[..]
Correct.
En schijnbaar dus ook nul controle op leeftijd. Je bent trouwens ook als ouder compleet ongeschikt als je je 13-jarige kroost toestemming geeft om te gaan stappen.
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:33 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.
Dan waren die 13-jarigen en ouders in ieder geval als eerste naar buiten. Ouder zijn doet iets met je gevaarherkenning en verantwoordelijkheidsgevoel dus dat zijn in ieder geval niet degenen die joelend staan te kijken hoe het plafond in de fik vliegt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er ook niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:33 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.
Het is oudjaar, dan blijven heel veel kinderen op. Lijkt mij eerder een soort familie apres-ski gebeuren, anders hanteer je toch een deurbeleid?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.
Mjah het is natuurlijk wel een toeristisch gebied, en nog lang niet alles is duidelijk. Maar 13 jarigen (met of zonder ouders).. is gewoon op zijn minst opvallend te noemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.
Geen idee. Kan me voorstellen dat je met je gezin ook niet saai op je hotelkamer gaat zitten met de jaarwisseling.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:45 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah het is natuurlijk wel een toeristisch gebied, en nog lang niet alles is duidelijk. Maar 13 jarigen (met of zonder ouders).. is gewoon op zijn minst opvallend te noemen.
Ik zou het iig niet naar zoiets gaan met mijn kids..
Nou met al die verhalen.. staat die uitbater er niet echt lekker op.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?
Het is werkelijk niet te geloven dat je alleen maar bent aan het victim blamen, empathie tonen lijkt moeilijk voor je.
Precies dat dus, het is juist supergezellig in die wintersportplaatsjes in de kroegjes en het had ook in een restaurant kunnen gebeuren, zit je ook vaak met een gezin.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Geen idee. Kan me voorstellen dat je met je gezin ook niet saai op je hotelkamer gaat zitten met de jaarwisseling.
Stap even over de emotie heen en kijk naar de feiten. 13 jarigen in een uitgaansgelegenheid zoals deze tijdens O&N terwijl er een deurbeleid zou zijn is gewoon opmerkelijk te noemen. Dat wil niet zeggen dat deze kinderen of hun ouders het aan zichzelf te danken hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?
Het is werkelijk niet te geloven dat je alleen maar bent aan het victim blamen, empathie tonen lijkt moeilijk voor je.
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook niet over.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:48 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Nou met al die verhalen.. staat die uitbater er niet echt lekker op.
Kinderen worden ook toegelaten in restaurants waar alcohol wordt genuttigd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet. Jij reageert alleen maar op basis van emotie, dat mag, maar dat is simpelweg niet hoe het werkt.
Als er kinderen worden toegelaten tot een cafe en alcohol nuttigen terwijl dit niet mag, is dat strafbaar en daarnaast hebben mensen in noodsituaties de wettelijke verplichting anderen te helpen. Dit niet doen is ook strafbaar.
De uitbater zal zeker strafbaar zijn, maar zie niet in wat de bezoekers verder verkeerd deden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet. Jij reageert alleen maar op basis van emotie, dat mag, maar dat is simpelweg niet hoe het werkt.
Als er kinderen worden toegelaten tot een cafe en alcohol nuttigen terwijl dit niet mag, is dat strafbaar en daarnaast hebben mensen in noodsituaties de wettelijke verplichting anderen te helpen. Dit niet doen is ook strafbaar.
Misschien waren de kinderen met hun ouders mee.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.
Op een moment dat er ergens een brand is dien je zelf als burger ook juist te handelen door jezelf en anderen in veiligheid te brengen. Als mensen ergens waar een brand is namelijk doodleuk blijven filmen, dan kan zelfs in een locatie waar alles goed geregeld is een brand dodelijke gevolgen hebben. Eigenaren zijn slechts verantwoordelijk voor de veiligheid van een locatie, niet voor het handelen van de bezoekers.
[..]
Correct.
En schijnbaar dus ook nul controle op leeftijd. Je bent trouwens ook als ouder compleet ongeschikt als je je 13-jarige kroost toestemming geeft om te gaan stappen.
Kijk eens naar post #190 van het vorige deel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik heb dat soort shit nog nooit gezien in het uitgaansleven. Alleen in (opname) studio's
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De uitbater zal zeker strafbaar zijn, maar zie niet in wat de bezoekers verder verkeerd deden.
Verder reageer ik helemaal niet emotioneel, hou toch op.
Denk idd dat de ernst van de situatie niet duidelijk was, anders waren ze zelf natuurlijk ook meteen gegaan, duh.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.
En daarop wijzen is geen 'victim blaming' het is simpelweg rationeel om dit te benoemen omdat zo een moment er voor kan zorgen dat mensen langer in een café blijven, de ernst van de situatie niet duidelijk wordt en er daardoor uiteindelijk veel meer slachtoffers vallen.
Ja en? Beetje stuurlui aan wal achteraf gebullshit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.
En daarop wijzen is geen 'victim blaming' het is simpelweg rationeel om dit te benoemen omdat zo een moment er voor kan zorgen dat mensen langer in een café blijven, de ernst van de situatie niet duidelijk wordt en er daardoor uiteindelijk veel meer slachtoffers vallen.
Welke wetten dan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet.
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nogmaals, niet om het goed te praten, maar omdat dit een algemeen waargenomen beeld is bij branden:quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat bezoekers ook een deel van de verantwoordelijkheid dragen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.
Het vuur lijkt rustig voort te kabbelen tot daar ineens dat overslag moment is, waarna vuur en rook binnen 10 seconden alles over lijken te nemen.
Medewerkers getraind in een basisvorm van brandveiligheid en ontruimingsprocedures hadden dit meteen moeten herkennen. Maar de vraag is natuurlijk of die aanwezig waren, of ze nuchter waren en of er middelen waren om tot ontruiming over te gaan (handmelder > slow-whoop).
Ah, hangt het er wss om de muziek te dempen voor de chill hoek die erboven zat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Kijk eens naar post #190 van het vorige deel.
Dat is The Station nightclub fire, februari 2003. Daar staat precies hetzelfde soort akoestische-eierdozen-schuim materiaal in de fik: 100 doden en 230 gewonden tot gevolg.
Het trieste is dat het over twintig jaar waarschijnlijk nog steeds zal gebeuren, met dit soort materiaal of kerstdecoratie.
Als een plafond in de hens staat van een druk cafe, zou de ernst van de situatie dus wel meteen duidelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:15 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Denk idd dat de ernst van de situatie niet duidelijk was, anders waren ze zelf natuurlijk ook meteen gegaan, duh.
Niemand zal zich voor de lol laten verbranden.
Het is makkelijk oordelen, achter je pc’tje lekker veilig thuis.
Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren? Die mensen die aan het filmen waren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Zou ook kunnen ja.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren?
Ik ben zelf die shows van Rammstein gewend, vandaar.
quote:De 119 gewonde slachtoffers zijn afkomstig uit zeker negen landen. De meesten komen uit Zwitserland, Frankrijk, Italië en Servië.
Ook zijn er een Belg, Bosniër, Luxemburger, Pool en Portugees onder de gewonden. Van veertien mensen is de nationaliteit nog niet bekend.
Eentje wordt morgen 26. Hoop ik.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:57 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Familie van deze twee Franse meisjes weet nog niet waar de meiden zijn. Wat een hel, zijn ze zwaargewond of dood...
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:51 schreef CruzerXtreme het volgende:
van feestmodus naar paniekmodus overgaan behelst wel wat stappen en kan wat tijd kosten
Pffff wat een ellende... en identificatie zou nog weleens even kunnen duren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
En dan nog.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust.
En dan ben je al te laat.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Vaak is de brand zelf niet eens het probleem maar eerder de rook die het veroorzaakt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:36 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...
Ze hebben DNA nodig om te identificeren.... en dat voor 40+119 mensen....quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Neem bijvoorbeeld artikel 450 (nalaten hulpverlening bij levensgevaar).quote:
Veel, jonge pubers naar een uitgaansgelegenheid laten gaan waar alcohol wordt geschonken is simpelweg bizar. Helemaal als de kinderen in kwestie ook een leeftijd hebben waarbij men niet eens alcohol mag nuttigen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.
En daar gaat het dus ook mis.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Niets wijst er hier op dat het ouders met hun kinderen waren, dit was een feest met jongeren en kinderen, waarvan de jongste aanwezigen dus schijnbaar 13 jaar waren, dat is ontoelaatbaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.
Het is alleen verboden om sterke drank aan minderjarigen te schenken, en bier is toegestaan vanaf 16 jaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:50 schreef de_boswachter het volgende:
Die beeldenwtf. Kunnen mensen nog wel zelf denken?
Bijzonder dat je met geen woord rept over keuzes die de eigenaar heeft gemaakt qua beveiliging.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Neem bijvoorbeeld artikel 450 (nalaten hulpverlening bij levensgevaar).
[..]
Veel, jonge pubers naar een uitgaansgelegenheid laten gaan waar alcohol wordt geschonken is simpelweg bizar. Helemaal als de kinderen in kwestie ook een leeftijd hebben waarbij men niet eens alcohol mag nuttigen.
[..]
En daar gaat het dus ook mis.
Daarnaast wordt er niet 'loeihard' geoordeeld. Maar bij een ramp van deze omvang, zullen mensen een duidelijke mening hebben bij het zien van beelden waarbij er een heel plafond in brand staat en mensen nog joelend aan het filmen zijn.
Of nog erger: beelden waarbij er van buitenaf wordt gefilmd er het inmiddels duidelijk is dat mensen in levensgevaar zijn en omstanders doen niets, het eerste wat er zou moeten worden gedaan is direct alle ruiten proberen in te slaan.
[..]
Niets wijst er hier op dat het ouders met hun kinderen waren, dit was een feest met jongeren en kinderen, waarvan de jongste aanwezigen dus schijnbaar 13 jaar waren, dat is ontoelaatbaar.
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bijzonder dat je met geen woord rept over keuzes die de eigenaar heeft gemaakt qua beveiliging.
Waar heb je gehoord en gelezen dat meerdere 13 jarigen aanwezig waren?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.
Ik vind het niet echt oordelen, maar meer verbazing. Maar goed mss is niet iedereen zo goed in het bewust zijn van zijn omgeving incl gevaren en vluchtroutes.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.
Bij dit soort gevallen is vooral strafstapeling van geval. 42x dood door schuld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.
Niet doen bij brand. Dan ben je maar een aansteller, ik ben ook een aansteller geweest maar wel eentje zonder enorm traumatische ervaring. Een vriend van me was op bezoek bij de studentenvereniging van zijn zoon omdat die daar een of andere feestelijkheid had georganiseerd, hij vraagt zich af of de versiering wel brandveilig is. Dat bleek in de gootsteen niet het geval, zijn zoon trommelt meteen een paar lui op en ze halen alles weg. Dat zullen sommigen daar ook aanstellerig gevonden hebben, maar iemand moet het doen, iemand moet de meest volwassene zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Het was ook een hele jonge club, 15, 16, 17-jarigen, de slechtste leeftijd om oordeelkundigheid inzake gevaar van te verwachten.quote:En dan ben je al te laat.
Wanneer zo’n inferno begint kun je maar beter maken dat je weg komt. Een brandblussertje houdt dat ook niet meer tegen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
dom volk
waar zijn de brandblussers
True, of een tekort aan zuurstof.. Volendam was schijnbaar maar een korte brand door gebrek aan zuurstof. Wat ook het leven kostte aan een aantal slachtoffers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vaak is de brand zelf niet eens het probleem maar eerder de rook die het veroorzaakt.
Stel je toch niet zo aan man.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:01 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer zo’n inferno begint kun je maar beter maken dat je weg komt. Een brandblussertje houdt dat ook niet meer tegen.
Maar verbaas me er echt over hoe stoïcijns, het bijna grappig vindend de jeugd daar staat. Telefoons in de hand voor het beste instagramfilmpje. Zorgelijk!!
Ah ik ben dus niet de enigequote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:01 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer zo’n inferno begint kun je maar beter maken dat je weg komt. Een brandblussertje houdt dat ook niet meer tegen.
Maar verbaas me er echt over hoe stoïcijns, het bijna grappig vindend de jeugd daar staat toe te kijken. Telefoons in de hand voor het beste instagramfilmpje, totaal niet bezig met het naderende gevaar. Zorgelijk!!
Poh die druppels al. Tering.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Die beelden zonder bewerking van nu.nl, het lijkt compleet niet door te dringen dat dit foute boel is.
Compleet dronken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Die beelden zonder bewerking van nu.nl, het lijkt compleet niet door te dringen dat dit foute boel is.
Niet nodig want het gebeurt altijd ergens anders (de denkwijze van de gemiddelde eigenaar).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:05 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Compleet dronken.
Had daar bevoegd personeel moeten zjn die direct had ingegrepen.
quote:Op sociale media verschijnen steeds meer hulpoproepen van mensen die hun vermiste familieleden proberen op te sporen, na de dodelijke brand in bar Le Constellation in het centrum van het Zwitserse skioord Crans-Montana. Op onder meer Instagram worden accounts opgericht die alle zoekberichten bundelen.
Mensen uit verschillende landen posten berichten met foto’s en beschrijvingen van hun naasten die die noodlottige avond aanwezig waren in de bar, maar van wie ze sindsdien niks meer vernomen hebben.
Zo zoeken families wanhopig naar Caroline, Arthur, Leonardo, Fany, Nora, Melissa, Léo, ... Zo gaat het maar door. Het gaat vooral om jongeren. Er wordt gevraagd om de berichten zo veel mogelijk te delen.
Identificatie
Bij de brand op oudejaarsnacht kwamen ongeveer veertig mensen om het leven en raakten minimaal 119 mensen gewond. De regionale politie heeft al benadrukt dat de identificatie van de slachtoffers nog dagen of zelfs langer kan duren, ook van de gewonden. Sommige zwaargewonde slachtoffers zijn er zo slecht aan toe, dat ook zij moeten worden geïdentificeerd.
Naast de namen, foto's en contactgegevens van de gezochte personen, roepen de pagina's op om alle details te vermelden die belangrijk kunnen zijn bij de identificatie: tatoeages, piercings, sieraden, een bijzonder gebit, platen, schroeven en implantaten. Volgens de sociale mediagroepen bekijken ziekenhuismedewerkers de gepubliceerde berichten.
In het skioord waren op het moment van de ramp ook toeristen aanwezig. Voor zover bekend zijn er geen Nederlanders gewond geraakt. Het grootste deel van de gewonden, 71, heeft de Zwitserse nationaliteit. Verder raakten 14 Fransen, 11 Italianen, 4 Serviërs, 1 Bosniër, 1 Luxemburger, 1 Pool, 1 Portugees en 1 Belg gewond.
Bundelen
Intussen zijn er pagina's en accounts op onder meer Instagram en Facebook opgericht om de vele oproepen te verzamelen. Zo bestaat de Instagram-pagina 'cransmontana.avisderecherche' en de Facebook-pagina 'Crans-Montana 01.01.2026 Recherche Personnes'. De accounts willen zo "zoveel mogelijk oproepen verzamelen", klinkt het.
Valt nog mee dat ze niet the roof is on fire zingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Zie veel mensen zeggen dat het AI is?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Misschien dachten ze dat het bij de show hoorde.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Tweet is ook verwijderd nu.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Oh, het is verwijderd zie ik nu maar dat zag ik er niet direct in. Ook bizar dat mensen AI zouden gebruiken hiervoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zie veel mensen zeggen dat het AI is?
HIj heeft het verwijderd tot hij zeker weet dat het echt is zegt ie in zn discord.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Oh, het is verwijderd zie ik nu maar dat zag ik er niet direct in. Ook bizar dat mensen AI zouden gebruiken hiervoor.
Je kan ook haast onmogelijk een iq boven de 100 hebben als je naar rapmuziek luistert.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Het lijkt uit deze filmpjes alsof er voldoende tijd was om naar buiten te gaan maar dat men de ernst van de situatie simpelweg niet begrepen heeft.quote:
Het lijkt alsof het in korte tijd van een paar vlammen op het plafond naar een grote vuurbal is gegaan.quote:
En volgens mij is aangetoond dat kinderen/tieners over het algemeen veel minder goed gevaarlijke situaties op waarde kunnen schatten. Dat zal bij een deel van de aanwezigen ook wel een rol hebben gespeeld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Misschien dachten ze dat het bij de show hoorde.
Jong, onder invloed van alcohol, en het is net nieuwjaar, iedereen in feeststemming.
Je denkt dan niet dat zoiets kan gebeuren.
Miss ff bril opzetten en nog een keer de film kijken. Dat is toch geen rustig doorkabbelend vuurtjequote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.
Het vuur lijkt rustig voort te kabbelen tot daar ineens dat overslag moment is, waarna vuur en rook binnen 10 seconden alles over lijken te nemen.
Medewerkers getraind in een basisvorm van brandveiligheid en ontruimingsprocedures hadden dit meteen moeten herkennen. Maar de vraag is natuurlijk of die aanwezig waren, of ze nuchter waren en of er middelen waren om tot ontruiming over te gaan (handmelder > slow-whoop).
Vergeet al die "plastic" kleren niet!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
En volgens mij is aangetoond dat kinderen/tieners over het algemeen veel minder goed gevaarlijke situaties op waarde kunnen schatten. Dat zal bij een deel van de aanwezigen ook wel een rol hebben gespeeld.
Muziek gewoon nog keihard uit de speakers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het lijkt uit deze filmpjes alsof er voldoende tijd was om naar buiten te gaan maar dat men de ernst van de situatie simpelweg niet begrepen heeft.
HowardRoark in NWS / 40 doden en ruim 100 gewonden bij brand in bar in Zwitserlandquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waar heb je gehoord en gelezen dat meerdere 13 jarigen aanwezig waren?
De jongste slachtoffers die ik gelezen heb waren 16.
Dit is de tekst die boven het filmpje staat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Blijkbaar is het plafond naar beneden gevallen, brandend.
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat denk ik ja , die zijn weg gerendquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:40 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Muziek gewoon nog keihard uit de speakers.![]()
Wat ik me afvraag, is er überhaupt een brandblusser gebruikt om het vuur proberen te doven. Ze staan daar te slaan met hun jas/vest.
Het lijkt wel of het personeel al met piepende bandjes is vertrokken.
Nu mag dat soort materiaal natuurlijk nooit ook maar enigszins brandbaar zijn in een club.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.![]()
Het is soms wel irritant dat je mensen hebt die anderen afzeiken als Flight of Freeze hun reactie is, maar daar kun je dus niks aan doen en dat weet je ook écht niet voor je ooit in een situatie komt waar het relevant is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:38 schreef Momo het volgende:
Volgens mij hebben de meeste idd niet door hoe serieus de situatie is anders zou je nog dit kunnen hebben:
[ afbeelding ]
Fight: Probeer het vuur uit te krijgen Flight: Wegrennen Freeze: Niet weten wat te doen met de situatie.
En er is alcohol in het spel wat de situatie ook totaal veranderd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is soms wel irritant dat je mensen hebt die anderen afzeiken als Flight of Freeze hun reactie is, maar daar kun je dus niks aan doen en dat weet je ook écht niet voor je ooit in een situatie komt waar het relevant is.
En dat is natuurlijk het moment geweest dat massa paniek uitbrak.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.![]()
Nou ja, dat ook natuurlijk, maar je ziet het wel vaker. "Waarom doet hij/zij niks?!" Ja, sommigen slaan dus gewoon vast.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
En er is alcohol in het spel wat de situatie ook totaal veranderd.
Vooral ook dronken, wat zo rond half twee in de nacht van de jaarwisseling niet zo gek is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:20 schreef GerryDV het volgende:
[..]
IQ<80. Lekker blijven filmen en juicheb terwijl het vuur regent.
Die beelden zijn verschrikkelijk. De ene jongen in het begin probeert het nog te doven met zijn t-shirt.quote:
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die beelden zijn verschrikkelijk. De ene jongen in het begin probeert het nog te doven met zijn t-shirt.
Ik ben zo een schijterd ik sta bij het kleinste vlammetje al buiten. "Rustig blijven in panieksituaties" is niet aan mij besteed.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...
Gemiddelde barman/vrouw die heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad. Dat zijn jonge mensen en dan zal er wel ergens een manager rondlopen die een halve dag een BHV training gedaan hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik ja , die zijn weg gerend
Allemaal dood nuquote:
Door dit filmpje ben ik me af gaan vragen waar het personeel in godsnaam was, en dan met name de persoon belast met de BHV (ja ja ik weet het, 'eigen veiligheid eerst', maar toch).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...
Dit vrees ik ook, en dat is echt niet enkel in Zwitserland het geval hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Gemiddelde barman/vrouw die heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad. Dat zijn jonge mensen en dan zal er wel ergens een manager rondlopen die een halve dag een BHV training gedaan hebben.
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeftquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Door dit filmpje ben ik me af gaan vragen waar het personeel in godsnaam was, en dan met name de persoon belast met de BHV (ja ja ik weet het, 'eigen veiligheid eerst', maar toch).
Eerder was ik nog onder indruk dat dit zich in seconden heeft voltrokken, maar het feit dat die jongen tijd heeft gehad om zijn shirt uit te trekken en een "bluspoging" te doen in combinatie met andere beelden van het 'kabbelende' vuurtje, doet vermoeden dat iemand hier toch op z'n minst een handmelder in had kunnen drukken.
Anway... dat zal één van de vele vragen zijn die nu gesteld gaan worden.
Dat personeel had het zelf ook ( per ongeluk) aangestoken met die fonteinen op die champagneflessen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:46 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeft
hier zijn duidelijk mensen strafbaar , de manager en./ of de eigenaar van de barquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:46 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeft
En die zijn zelf waarschijnlijk ook niet nuchter geweest...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat personeel had het zelf ook ( per ongeluk) aangestoken met die fonteinen op die champagneflessen.
[ x ]
Nee, en die zijn daarna ook niet regelrecht naar de brandblusser of zoiets dergelijks gelopen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En die zijn zelf waarschijnlijk ook niet nuchter geweest...
Iedereen weet hoe dat in kroegen gaat.
drie keer in 10 jaar controle , die zijn nooit in de kelderbar geweest dusquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:00 schreef Eightyone het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)chterlaaie~ba457a3e/
quote:Eigenaar Zwitserse bar: meerdere controles, voldoet aan de normen
De eigenaar van de Zwitserse bar waar de dodelijke brand heeft plaatsgevonden, meent dat zijn zaak drie keer in tien jaar is gecontroleerd en dat "alles volgens de normen is gedaan".
Dat zei hij in gesprek met het Zwitserse nieuwsmedium 24 Heures.
De man, die de bar in 2015 met zijn vrouw kocht, weigerde een langer gesprek. Hij zei zich niet goed te voelen na de tragedie van nieuwjaarsnacht.
De brand in Le Constellation lijkt volgens de eerste onderzoeksbevindingen te zijn ontstaan doordat ijsfonteinen aan champagneflessen waren bevestigd, die vervolgens dicht bij het plafond werden gehouden.
In het onderzoek naar de brand is aandacht voor onder meer inspecties en renovaties en de daarbij gebruikte materialen.
Verder onderzoek moet nog uitwijzen of er sprake is van strafrechtelijke aansprakelijkheid. Onderzoekers hebben gesproken met de twee eigenaren, een Frans koppel.
quote:Bar in Crans-Montana had meerdere nooduitgangen, maar feestgangers konden ze niet vinden
Uit de persconferentie in Crans-Montana blijkt dat de bar waar op oudjaarsavond een dodelijke brand uitbrak, meerdere nooduitgangen heeft.
Uit onderzoek blijkt vooralsnog dat de meeste mensen via de hoofdingang probeerden te vluchten, en de nooduitgangen in paniek niet konden vinden.
Er wordt nog onderzocht of er gebreken aan de bar waren voorafgaand aan de brand.
Ook wordt gekeken of een soort schuim op het plafond van de bar heeft bijgedragen aan de verspreiding van de brand.
Hij meent dat er 3x controle is geweest.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
drie keer in 10 jaar controle , die zijn nooit in de kelderbar geweest dus
[..]
[..]
Verkeerde link? Ik zie alleen een algemeen nieuwsbericht.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:04 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.reuters.com/w(...)bar-fire-2026-01-01/
Hier staat een filmpje van een meisje dat er was. Ze spreekt Frans. maar het is vertaald in het Engels. Het is een verschrikkelijk verhaal.
Ja, sorry het was geupdate, toen was het ineens een ander filmpje. Stom. Echt heel stom want zij was net via als die gangen gevlucht en dat vertelde ze.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:09 schreef Drxx het volgende:
[..]
Verkeerde link? Ik zie alleen een algemeen nieuwsbericht.
Totaal ongeloofwaardig dat hij geen steken heeft laten vallen. Alleen al dat plafond, en het materiaal waarmee het geïsoleerd was, totaal niet brandveilig, maar goedkoop en geluidsisolerend.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
drie keer in 10 jaar controle , die zijn nooit in de kelderbar geweest dus
[..]
[..]
Deze jongen vertelt wel het verhaal in het Engels.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:09 schreef Drxx het volgende:
[..]
Verkeerde link? Ik zie alleen een algemeen nieuwsbericht.
Toch heeft degene die dit filmt het overleeft dus en is dus waarschijnlijk ook niet zwaar gewond geraakt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:15 schreef Landgeld het volgende:
Wat wonderlijk is is dat de mensen in de kelder , op basis van het filmpje, geen haast te lijken te maken om te vluchten. Je ziet mensen nog filmen , het vuur uitmaken en zelfs lachen en juichen .
Helaas grote kans dat die allemaal slachtoffer zijn geworden . Zon vuur kan na 20 seconden helemaal de ruimte in lichterlaaie zetten .
Bron ?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:00 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)keerd/121051210.htmlquote:
Wat een Chad. Hoop dat z'n broer, vriendin en vrienden wel oké zijn, daar werd niets meer over gezegd nadat die zei naar hen te hebben gezocht (maar niet gevonden).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Deze jongen vertelt wel het verhaal in het Engels.
Dat kan ik mij haast niet voorstellen. Waar stond dat?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Toch heeft degene die dit filmt het overleeft dus en is dus waarschijnlijk ook niet zwaar gewond geraakt.
ik heb vragenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die beelden zijn verschrikkelijk. De ene jongen in het begin probeert het nog te doven met zijn t-shirt.
Jij denkt dat iemand het mobieltje heeft opgepakt van een dood iemand en filmpjes daarvan verstuurd hebben naar de media?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:25 schreef Drxx het volgende:
[..]
Dat kan ik mij haast niet voorstellen. Waar stond dat?
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat iemand het mobieltje heeft opgepakt van een dood iemand en filmpjes daarvan verstuurd hebben van de media?
Nee, ik dacht eerder aan gedeeld via socials. Gen Z-ziekte, zeg maar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat iemand het mobieltje heeft opgepakt van een dood iemand en filmpjes daarvan verstuurd hebben van de media?
In die tussentijd nog even uploaden naar social media lijkt mij een heel kort bestek als alles binnen een halve minuut in de fik staat en die gene dus dood zou zijn. Bovendien grote kans dat de mobiel dan ook kapot is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:28 schreef Drxx het volgende:
[..]
Nee, ik dacht eerder aan gedeeld via socials.
Nee, moest lachen omdat het idd raar is wat de persoon die je quote zegt. Je zegt het precies zoals hij het lijkt te bedoelen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:29 schreef Momo het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Wat, het is een filmpje van iemand die dood is?
Je kunt filmpjes toch ook letterlijk met 1 druk op de knop direct op instagram, tiktok etc. posten zodra je stopt met filmen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat iemand het mobieltje heeft opgepakt van een dood iemand en filmpjes daarvan verstuurd hebben naar de media?
wat een heldquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:24 schreef Drxx het volgende:
[..]
Wat een Chad. Hoop dat z'n broer, vriendin en vrienden wel oké zijn, daar werd niets meer over gezegd nadat die zei naar hen te hebben gezocht (maar niet gevonden).
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:12 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, sorry het was geupdate, toen was het ineens een ander filmpje. Stom. Echt heel stom want zij was net via als die gangen gevlucht en dat vertelde ze.
Gen Z is doodziek. Dus ja, dat zou mij niets verbazen. Maakt niet uit of er een aanslag, natuurramp, of in dit geval een inferno is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:29 schreef Momo het volgende:
[..]
In die tussentijd nog even uploaden naar social media lijkt mij een heel kort bestek als alles binnen een halve minuut in de fik staat en die gene dus dood zou zijn. Bovendien grote kans dat de mobiel dan ook kapot is.
Aantal clicks, zou daar op nog een extra bijzondere keuze zijn na eerst te blijven filmen daar ook nog seconden voor te nemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:31 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je kunt filmpjes toch ook letterlijk met 1 druk op de knop direct op instagram, tiktok etc. posten zodra je stopt met filmen?
Misschien is hij/zij als een van de eersten gaan rennen? Zou wel een bizar idee zijn dat die persoon 30 seconde na deze opnames dood zou zijn en zou gekozen hebben om te uploaden in die tijd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:35 schreef Drxx het volgende:
[..]
Gen Z is doodziek. Dus ja, dat zou mij niets verbazen. Maakt niet uit of er een aanslag, natuurramp, of in dit geval een inferno is.
Natuurlijk hoop ik dat die het overleefd heeft, maar al is dat zo dan is die denk ik wel echt zwaargewond. Hoe moet iemand die er zo dicht op stond er veilig uit zijn gekomen terwijl het kennelijk onmogelijk was om eruit te komen?
Het zal voornamelijk het geluidswerendmateriaal zijn geweest. Als het plafond naar beneden was gekomen dan was de boel helemaal ingestort. Het was tenslotte een kelder.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)keerd/121051210.html
Wordt gezegd in het filmpje, door een local van Nederlandse afkomst.
Nee, dat bedoelde ik helemaal niet? Lees anders gewoon mijn posts ipv dingen te verzinnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, moest lachen omdat het idd raar is wat de persoon die je quote zegt. Je zegt het precies zoals hij het lijkt te bedoelen.
Onzin dus.
Zeg alleen maar dat het een optie is. Stellen dat diegene nog leeft omdat het filmpje openbaar is geworden is wat kort door de bocht m.i.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Aantal clicks, zou daar op nog een extra bijzondere keuze zijn na eerst te blijven filmen daar ook nog seconden voor te nemen.
Sorry, maar je klinkt nu zwaar digibeet. Je kunt deze shit makkelijk uploaden voordat je dood bent, al dan niet live streamend.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Misschien is hij/zij als een van de eersten gaan rennen? Zou wel een bizar idee zijn dat die persoon 30 seconde na deze opnames dood zou zijn en zou gekozen hebben om te uploaden in die tijd.
Je ziet dat plafond ook razendsnel verder vlam vatten.In de laatste 2 secondes van dat filmpje zie je zo'n lijn van vuur verder over dat plafond heen gaan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:15 schreef Landgeld het volgende:
Helaas grote kans dat die allemaal slachtoffer zijn geworden . Zon vuur kan na 20 seconden helemaal de ruimte in lichterlaaie zetten .
Bij een theatervoorstelling met vuur voel je ook de warmte van de vlam terwijl je op tientallen meters zit. En dat duurt maar 1-2 secondes. Zat wel eens bij zo'n kampvuur gezellig. Denk wat voel/ruik ik toch...schoentjes aan het smelten op een kleine meter afstand.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:29 schreef Viesdik het volgende:
Nooit echt bij stilgestaan maar dat is logisch. Steek je hand maar eens in de openhaard.
Als iemand een klein brandje ziet binnen.. Gtfo asap!!!
En dan ook geen sprinklersysteem.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:52 schreef Drxx het volgende:
[ x ]
Mea culpa als deze plaatjes eerder voorbij waren gekomen, maar dit is toch teringeng man. So close, yet so far.
Ik verzin helemaal niks. Dat doe je toch echt zelf.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:39 schreef Drxx het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelde ik helemaal niet? Lees anders gewoon mijn posts ipv dingen te verzinnen.
En naïef zijn. Weinig levenservaring icm dronkenschap en groepsdruk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:13 schreef Piperidine het volgende:
Ik verbaas mij wel een beetje van alle reacties over waarom mensen niet direct weg gingen of actie ondernamen.
Dit ging zo ontzettend snel. Waarschijnlijk veel mensen met een slok op, moe, harde muziek, slechts één uitgang via een trap. Als je achterin staat dan ben je gewoon kansloos. Misschien zijn mensen wel op zoek geweest naar blusmiddelen, maar was het te laat. Weet jij ze altijd te vinden in elke kroeg of restaurant of doe je dat alleen bij nood?
Wat je daar ziet is een een vrij normaal psychologisch fenomeen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja het is gewoon misdadig om die troep op het plafond te doen in een uitgaansgelegenheid. Ik hoop daarom eerlijk gezegd op forse straffen voor de verantwoordelijken, niet dat het iets helpt voor deze slachtoffers maar wel om potentieel toekomstige te voorkomen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:20 schreef Hexagon het volgende:
Die manager zal wel lekker goedknoop zelfgeknutselde isolatie hebben aangebracht en nog geen tussentijdse keuring hebben gehad.
Een generatie kan niet ineens 'doodziek' zijn. Waarom neem je het niet mee dat het ook mogelijk is dat het allemaal vrij 'normale' psychologische fenomenen zijn? die in elke generatie voorkomen, weliswaar in andere vormen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:35 schreef Drxx het volgende:
[..]
Gen Z is doodziek. Dus ja, dat zou mij niets verbazen. Maakt niet uit of er een aanslag, natuurramp, of in dit geval een inferno is.
Natuurlijk hoop ik dat die het overleefd heeft, maar al is dat zo dan is die denk ik wel echt zwaargewond. Hoe moet iemand die er zo dicht op stond er veilig uit zijn gekomen terwijl het kennelijk onmogelijk was om eruit te komen?
Dat zou goed kunnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:20 schreef Hexagon het volgende:
Die manager zal wel lekker goedknoop zelfgeknutselde isolatie hebben aangebracht en nog geen tussentijdse keuring hebben gehad.
Wat vreselijkquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Deze jongen vertelt wel het verhaal in het Engels.
'Ja, maar drank' is geen excuus. En daarnaast wordt het alleen gezegd over de videos van mensen die rustig staan te filmen, zij het in de bar zelf of later buiten terwijl het dan inmiddels duidelijk is dat foute boel is en er al mensen in levensgevaar zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:13 schreef Piperidine het volgende:
Ik verbaas mij wel een beetje van alle reacties over waarom mensen niet direct weg gingen of actie ondernamen.
Dit ging zo ontzettend snel. Waarschijnlijk veel mensen met een slok op, moe, harde muziek, slechts één uitgang via een trap. Als je achterin staat dan ben je gewoon kansloos. Misschien zijn mensen wel op zoek geweest naar blusmiddelen, maar was het te laat. Weet jij ze altijd te vinden in elke kroeg of restaurant of doe je dat alleen bij nood?
Sorry maar kijk naar de beelden. Geen enkele overlevingsdrang, lekker filmen met zijn allen. Die generatie is gewoon helemaal niets waard.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een generatie kan niet ineens 'doodziek' zijn. Waarom neem je het niet mee dat het ook mogelijk is dat het allemaal vrij 'normale' psychologische fenomenen zijn? die in elke generatie voorkomen, weliswaar in andere vormen.
Zo is het bystander effect niet generatie afhankelijk.
Dat is denk ik ook echt een leeftijd of ervaring ding. Ik verkeerde vroeger ook in vrieshouding toen bijvoorbeeld een man op het station een hartstilstand kreeg. Stress, bonkend hart bij mij. Heel gek wat er dan gebeurt met je lichaam. Op latere leeftijd kan ik dat pas omzetten en gelukkig twee keer bij een ongeluk als eerste kunnen helpen. Dus kan best dat veel mensen ook in een soort freeze verkeerden bij de brand.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Ja, maar drank' is geen excuus. En daarnaast wordt het alleen gezegd over de videos van mensen die rustig staan te filmen, zij het in de bar zelf of later buiten terwijl het dan inmiddels duidelijk is dat foute boel is en er al mensen in levensgevaar zijn.
Als je dan geen ruit ergens in probeert te slaan maar wél aan het filmen bent, dan klopt er iets niet. Dit bekritiseren is normaal, het is ook belangrijk dat mensen hier lessen uit trekken.
Wat dat betreft is het vooral verbazingwekkend dat zulk gedrag goed wordt gepraat of gerechtvaardigd. Dan begrijp je er echt helemaal niets van. In deze situaties is het essentieel om altijd het zekere voor het onzekere te nemen en als je zelf veilig bent dien je van buitenaf te helpen waar mogelijk (hulpdiensten bellen, ruiten inslaan, slachtoffers opvangen, etc.)
Nogmaals: het is een vrij normaal fenomeen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 22:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Sorry maar kijk naar de beelden. Geen enkele overlevingsdrang, lekker filmen met zijn allen. Die generatie is gewoon helemaal niets waard.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 22:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nogmaals: het is een vrij normaal fenomeen.
Neem er nog eentje.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Generatie kk z in een notendop. Te doen om te piepen
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huisquote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:41 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Inderdaad.
Maar het is ook een vrij normaal fenomeen dat mensen achteraf het allemaal beter weten..
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.
Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
Ik moet denken aan deze video op Reddit van een aantal dagen terug. Dit had ook slecht kunnen aflopen met dat vuur.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.
In theorie wel, vooraf is het ook makkelijk bedenken wat je theoretisch zou doen inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huis
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staanquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:02 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.
Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.
Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
Wie denkt er logisch na op zo'n moment? Gebeurt in een kwestie van seconden en mensen zijn ook gewoon kuddedierenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Of flink dronken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Ahja "een brandblusser".quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Teeeering. Daar sliep je op op de camping in de jaren '80.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Natuurlijk. Je ziet aan de foto's die hier gepost zijn dat niemand nog erg had in de brand terwijl het plafond al grotendeels in de fik stond. Waarschijnlijk veel kerstmeuk in de zaal =hoge vuurlast en veel brandstof.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
Met maar 1 uitgang.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:10 schreef jakosi het volgende:
Verbaast me wel dat men niet al lang geleden gestopt is met sterretjes en dit soort 'spuitvuurwerk' in binnenlocaties/horecalocaties. Risico weegt niet op tegen het plezier ervan.
Al helemaal in kelders en al helemaal met dit soort plafonds.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ahja "een brandblusser".
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:13 schreef Red_85 het volgende:
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.
Misselijk wordt je daar van.
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen al is het maar om met de brandblusser naar buiten te rennenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.
Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.
[..]
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.
In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).quote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,quote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @:Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.
En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
Het is toch een bepaalde ontkenning van , dit gaat wel over of wordt wel geblust . En niemand wilt het feestje verpesten of iedereen evacueren , als Ernst nog niet zo duidelijk is .quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Iedereen die BHV heeft gedaan heeft de instructie filmpjes wel gezien hoe snel het kan gaan, volgens mij is het advies dat als het groter is dan een prullenbak dat je niet zelf moet gaan kloten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 05:26 schreef Filosoofert het volgende:
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.
Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.
Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.
Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
nou met een jasje de vlammen uitslaan, dat helpt zeker nietquote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.
Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.
Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
Iedereen doet wel eens domme dingen. Ik heb wel eens slierten aan de messen van een staafmixer weggehaald terwijl ik mijn duim nog op de knop had zetten (niet ingedrukt).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik moet denken aan deze video op Reddit van een aantal dagen terug. Dit had ook slecht kunnen aflopen met dat vuur.
https://www.reddit.com/r/(...)_lighter_was_a_good/
Klopt, verantwoordelijkheid ligt dan ook bij de eigenaar van dat kot - waar blijkbaar van alles mis was qua brandveiligheid! Die gaan zware straffen tegemoet.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:16 schreef Viesdik het volgende:
En het erge is.. het had 99,9 % van ons allemaal kunnen overkomen.
Zeg zelf.. wie ging vroeger tijdens het uitgaan controleren op brandveiligheid?
Precies als je tussen de 16 en 22 bent is dit gewoon zelfs guitig en spannend zo'n brandje. Helemaal onder invloed van wat alcohol.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:16 schreef Viesdik het volgende:
quote:
quote:De manager, oorspronkelijk afkomstig uit Corsica, is bij de Franse autoriteiten bekend vanwege pooierschap en werd zo'n twintig jaar geleden gevangengezet in een zaak betreffende fraude, ontvoering en wederrechtelijke vrijheidsberoving. (Le Parisien)
Ik denk dat wel, maar ik heb een "flight" reaktie. Dan denk je verder nergens meer aan als "heel hard rennen!." Als er dan echt iets heel engs achter mee aanzit ( zeg ik maar even) dan gun ik mezelf nog niet eens de tijd om om te kijken, zo hard wil je rennen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen ook te snel in paniek raken waardoor je chaos krijgt. Je moet vooral verstandig blijven. Als je die brand ziet, moet je niet gaan filmen, maar alvast eventjes naar de voordeur lopen. Mensen stonden erbij en keken er naar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:16 schreef Viesdik het volgende:
Zo simpel is het allemaal niet. Niemand die het heeft meegemaakt kan zich voorstellen hoeveel hitte er ontstaat.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen ook te snel in paniek raken waardoor je chaos krijgt. Je moet vooral verstandig blijven. Als je die brand ziet, moet je niet gaan filmen, maar alvast eventjes naar de voordeur lopen. Mensen stonden erbij en keken er naar.
Tijdje daarvoor waren ze nog allemaal aan het filmen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zo simpel is het allemaal niet. Niemand die het heeft meegemaakt kan zich voorstellen hoeveel hitte er ontstaat.
Volgens een analyse op youtube was het op de enkele trap naar boven binnen een minuut 1000 graden. Iedereen die stond te dringen op de trap werd spontaan gecremeerd.
Ik snap nog steeds niet hoe dat meisje er via de schuifdeur uit kan, snap jij dat? Ik bedoel, waarom heeft niemand die open gezet? Ik snap echt heel veel dingen niet van deze ramp.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zo simpel is het allemaal niet. Niemand die het heeft meegemaakt kan zich voorstellen hoeveel hitte er ontstaat.
Volgens een analyse op youtube was het op de enkele trap naar boven binnen een minuut 1000 graden. Iedereen die stond te dringen op de trap werd spontaan gecremeerd.
Dat is boven, de brand was benedenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet hoe dat meisje er via de schuifdeur uit kan, snap jij dat? Ik bedoel, waarom heeft niemand die open gezet? Ik snap echt heel veel dingen niet van deze ramp.
https://www.hln.be/video/(...)%2Fwww.google.com%2F
Ik snap vooral niet dat mensen buiten aan het filmen zijn. Trek die mensen naar buiten en gooi die ruiten in desnoods maar doe wat ipv achterlijk te staan filmen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet hoe dat meisje er via de schuifdeur uit kan, snap jij dat? Ik bedoel, waarom heeft niemand die open gezet? Ik snap echt heel veel dingen niet van deze ramp.
Wat ben jij toch een slimme vrouw.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:20 schreef tesssssssss het volgende:
Kortom, de keuze tussen vechten, vluchten, bevriezen of fawnen is een complexe, onbewuste reactie die wordt gevormd door onze unieke mix van genetica, opvoeding, en levenservaringen
Ja maar ik bedoel, dat ze van buitenaf niet al die glazen inslaan of zo.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is boven, de brand was beneden
https://www.hln.be/buiten(...)~a56c4be0/268180668/
Tja, maar waarmee?. Ik zag op de bovenverdieping geen losse stoelen of barkrukken. Denk niet dat je met een bloempot of wijnfles zo'n deur ingooit. Die zijn meestal juist gemaakt om niet te breken. In verband met de veiligheid.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar ik bedoel, dat ze van buitenaf niet al die glazen inslaan of zo.
het probleem was om uit die kelder te komen , de houten trap op in de dikke zwarte rook , vol met lichamen in paniek, de brand was in de kelderbarquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
die lange smalle trap in het pikkedonker met zwarte rook , vol met lichamen en vuur van 1100 gradenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:19 schreef Boca_Raton het volgende:
En als je dronken bent zie je het ook niet allemaal meer zo helder. Dat is de keerzijde van je vol laten lopen.
Ik ben vaak genoeg naar uitgaansplekken gegaan waar er gewoon kaarsen stonden en maar een nooduitgang aan de voorkant. Dan ben je ook de lul als je achterin staat.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:16 schreef Viesdik het volgende:
Maar íets doen ipv filmen. Filmen hoe mensen vluchten voor hun leven is het laagste wat je kan doen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:43 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Tja, maar waarmee?. Ik zag op de bovenverdieping geen losse stoelen of barkrukken. Denk niet dat je met een bloempot of wijnfles zo'n deur ingooit. Die zijn meestal juist gemaakt om niet te breken. In verband met de veiligheid.
Als je het verleden erbij haalt, moet je een goede reden hebben om dat te doen. Bijvoorbeeld omdat het een sadist is, een moordenaar, een seriemoordenaar.quote:
nee, de glazen deur is de uitgang naar buitenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het probleem was om uit die kelder te komen , de houten trap op in de dikke zwarte rook , vol met lichamen in paniek, de brand was in de kelderbar
die glazen schuifdeur gaf toegang tot de bovenverdieping
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
toegang van buiten tot de bovenverdiepingquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:45 schreef Viesdik het volgende:
[..]
nee, de glazen deur is de uitgang naar buiten
Behalve dat het waarschijnlijk niet iemand is die het nauw lijkt te nemen met de regels.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:44 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Als je het verleden erbij haalt, moet je een goede reden hebben om dat te doen. Bijvoorbeeld omdat het een sadist is, een moordenaar, een seriemoordenaar.
Zijn verleden zoals dat wordt gebracht doet verder niet ter zaken.
Nu ben ik zelf ook geen regelnicht, en ga ik volgend oud&nieuw gewoon vuurwerk afsteken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Behalve dat het waarschijnlijk niet iemand is die het nauw lijkt te nemen met de regels.
Ze lijken niet allemaal op de grond te liggen kotsen, maar gewoon te feesten. Met dat dronken zijn lijkt het wel mee te vallen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:19 schreef Boca_Raton het volgende:
En als je dronken bent zie je het ook niet allemaal meer zo helder. Dat is de keerzijde van je vol laten lopen.
Moet je altijd op de grond liggen kotsen als je dronken bent?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:51 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ze lijken niet allemaal op de grond te liggen kotsen, maar gewoon te feesten. Met dat dronken zijn lijkt het wel mee te vallen.
als je de tube kijkt dan zie je dat de foamlaag onlangs is aangebrachtquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Behalve dat het waarschijnlijk niet iemand is die het nauw lijkt te nemen met de regels.
Als je kunt zingen, springen, dansen en je telefoon kunt gebruiken ben je in ieder geval niet dronken. Hooguit wat aangeschoten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:51 schreef Ama het volgende:
[..]
Moet je altijd op de grond liggen kotsen als je dronken bent?
was jij er ook?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:51 schreef Ama het volgende:
[..]
Moet je altijd op de grond liggen kotsen als je dronken bent?
Nee maar ik ben in het verleden wel vaak genoeg dronken geweest waarbij ik niet op de grond lag te kotsen.quote:
Weer wat geleerd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:57 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als je kunt zingen, springen, dansen en je telefoon kunt gebruiken ben je in ieder geval niet dronken. Hooguit wat aangeschoten.
Nee, zo zijn we niet getrouwd. Dit kun jij niet weten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:51 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ze lijken niet allemaal op de grond te liggen kotsen, maar gewoon te feesten. Met dat dronken zijn lijkt het wel mee te vallen.
Blijkbaar veel Fokkers die vinden dat als je in een kroeg staat je al snel ladderzat bent, het kan niet anders.quote:
Blijkbaar één FOK!ker die denkt dat ie helderziend is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:02 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Blijkbaar veel Fokkers die vinden dat als je in een kroeg staat je al snel ladderzat bent, het kan niet anders.
Is dat niet precies wat jij hier doet?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:29 schreef Tjacka het volgende:
Altijd weer dat gemakzuchtige generatiebashen.
Bij brand verandert iedereen in hetzelfde paniekdier: tunnelvisie, terug naar de ingang. Volendam, Station Nightclub Fire (2003), niks nieuws.
Schuimrubber mag niet, maar ligt er wél. Sterretjes binnen? “Gaat altijd goed.”
Tot het één keer niet goed gaat en iedereen ineens verbaasd is.
Misschien minder wijzen naar jongeren en meer naar organisatoren, bouwinspecties en handhaving.
Of vinden we een zondebok zoeken gewoon makkelijker?
Op basis van de filmpjes kun je niet zeggen dat mensen daar dronken zijn, eerder het tegendeel. Maargoed, het voelt een beetje dom om te blijven herhalen dat de lucht blauw is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Blijkbaar één FOK!ker die denkt dat ie helderziend is.
Dat is ook dom.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:13 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Op basis van de filmpjes kun je niet zeggen dat mensen daar dronken zijn, eerder het tegendeel. Maargoed, het voelt een beetje dom om te blijven herhalen dat de lucht blauw is.
Onverantwoord ook wel zo’n trap he, om naar de exit te komen. Is nogal vervelend traplopen als je dronken bent.quote:
Bron ?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Toch heeft degene die dit filmt het overleeft dus en is dus waarschijnlijk ook niet zwaar gewond geraakt.
In dat hoekje waar gefilmd wordt niet, die bar staat nog redelijk dicht bij de trap, achterin bij de bankjes hebben ze misschien een tijdje niet eens in de gaten wat er voor die bar gebeurd. Daar konden ze waarschijnlijk niet meer op tijd wegkomen, verschrikkelijke gedachte.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:02 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Bron ?
Lijkt trouwens niet zo druk in de kelder
HowardRoark, even serieus: hoe was jij op je 16e?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is dat niet precies wat jij hier doet?
Er heeft nog niemand hier een argument gemaakt dat zulke mensen geen schuld zouden hebben. Het is om te beginnen al idioot dat er geen nooduitgang was en brandbaar spul was aangebracht tegen het plafond.
Het spreekt voor zich dat zulke partijen kritisch onder een vergrootglas dienen te worden gelegd en ook keihard gestraft waar mogelijk gezien de enorme omvang van deze ramp.
Desalniettemin hebben mensen altijd nog een zelfverantwoordelijkheid in zulke levensgevaarlijke situaties. Gaan filmen terwijl een brand zich razendsnel verspreid over een plafond is simpelweg niet handig om te doen. Om hier nog maar te zwijgen over mensen die buiten aan het filmen waren, waarbij het dan al zichtbaar is dat het goed mis is en er mensen tegen de ramen gedrukt een uitgang zoeken. Als je dan blijft filmen en niet een ruitje probeert in te slaan, gaat er wel iets goed mis.
Beetje weer stuurlui aan wal gedoe, als jij achterin die bar had gezeten en geen uitzicht op wat daarvoor gebeurde en dacht, die lui vieren O&N met champagne en sterretjes had je nog zo rationeel kunnen denken als 16-jarige maar zat je als een rat in de val.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:52 schreef Joppiez het volgende:
Ik was als 16 jarige volgens mij niet te dom om te poepen en was ook nog in staat enigszins rationeel na te kunnen denken in een lastige situatie. Misschien was ik een grote uitzondering?
Als je in een stampvolle kelder zit (redflag 1) met maar één uitgang (red flag 2) en men gaat sterretjes afsteken onder een laag plafond (redflag 3) en je nog geen enkele redflag hebt gezien, dan zit er iets los in je bovenkamer.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Beetje weer stuurlui aan wal gedoe, als jij achterin die bar had gezeten en geen uitzicht op wat daarvoor gebeurde en dacht, die lui vieren O&N met champagne en sterretjes had je nog zo rationeel kunnen denken als 16-jarige maar zat je als een rat in de val.
Mensen die zich nooit druk hebben te hoeven maken over zaken als brandveiligheid en dus nooit gedaan hebben aan een risicoanalyse zoals de gemiddelde tiener, kun je dit niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:10 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Als je in een stampvolle kelder zit (redflag 1) met maar één uitgang (red flag 2) en men gaat sterretjes afsteken onder een laag plafond (redflag 3) en je nog geen enkele redflag hebt gezien, dan zit er iets los in je bovenkamer.
Juist. Wat een onzin ook over een verloren generatie. De enige die je verantwoordelijkheid kunt verwijten is de bareigenaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mensen die zich nooit druk hebben te hoeven maken over zaken als brandveiligheid en dus nooit gedaan hebben aan een risicoanalyse zoals de gemiddelde tiener, kun je dit niet kwalijk nemen.
Dat wordt identificeren door tandartsen ......quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Volgens de Franse krant bfmtv liggen er vijf personen in ziekenhuis die niet geïdentificeerd zijn, alleen weet niemand van de wachtende nabestaanden waar of in welk land.
Ook zijn er vijf andere slachtoffers opgenomen, die wel geïdentificeerd zijn maar die nabestaanden weten ook niet in welk ziekenhuis ze liggen.
Verschrikkelijke dagen zo voor de achterblijvers.
Ja, want Instagram belangrijker vinden dan veiligheid is heel normaal als je 16 of 20 bent. Dan moet pappie of mammie of de bareigenaar alles voor je regelen en heb je zelf geen enkele verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist. Wat een onzin ook over een verloren generatie. De enige die je verantwoordelijkheid kunt verwijten is de bareigenaar.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:26 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ja, want Instagram belangrijker vinden dan veiligheid is heel normaal als je 16 of 20 bent. Dan moet pappie of mammie of de bareigenaar alles voor je regelen en heb je zelf geen enkele verantwoordelijkheid.
De huidige generatie jongeren moet alles mogen, maar verplichtingen hebben ho maar. Geen wonder dat er een enorme k*tgeneratie opgroeit die menen recht te hebben op alles en nergens op aangesproken willen worden.
Degenen die dit hebben staan filmen ipv alarm te slaan mogen wel vervolgd worden voor dood door schuld.
Tfw is dit nu weer voor boomer reactie?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:45 schreef littlemindy het volgende:
Mensen die "naar de klote te gaan"verheerlijken en schijnbaar normaal vinden dat je als 16- of 20 jarige niet nadenkt
Je mag op die leeftijd gewoon scooter- en/of autorijden, je brein is echt wel zover dat het risico's kan inschatten.
Een in brand vliegend plafond gaan lopen filmen terwijl je in een kelder staat met 100 man, dan spoor je niet. Ook niet als 16- of 20-jarige. Het zijn geen kleuters ofzo.
Net als die mensen die vanaf buiten alles filmen ipv hun best doen om mensen die in nood zitten te helpen.
Compleet verloren generatie.
Das pas een domme reactie, ja. Velen willen mooie momenten vast leggen met mobieltjes, je kunt dat die kids niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Tfw is dit nu weer voor boomer reactie?
Beweren dat iedereen daar dronken was is dan weer het andere uiterste. Degene die wisten te ontsnappen waren dat in ieder geval niet, anders best knap wel.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Interessant psychologisch gedrag, gebeurt iets vreselijks en sommige menen zich te moeten immuniseren met dat gebeurt mij niet, want ik ben slim en de slachtoffers hebben het verdiend want zij waren dom.
En niet alleen dat, je kunt er donder op zeggen dat de wetenschap dat het vuur in die filmpjes binnen seconden gaat escaleren in een flashover bij 99% van de aanwezigen absent is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Das pas een domme reactie, ja. Velen willen mooie momenten vast leggen met mobieltjes, je kunt dat die kids niet kwalijk nemen.
De meesten zullen acuut van beschonken nuchter zijn geworden, tenzij al zowat laveloos in een coma toestand, zo zag het er echt niet uit. Onvoorstelbaar dit verwijt naar die jongeren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Beweren dat iedereen daar dronken was is dan weer het andere uiterste. Degene die wisten te ontsnappen waren dat in ieder geval niet, anders best knap wel.
Mensen rennen ook op de begane grond naar de buitendeur, daar is vervolgens die enorme opstopping door lichamen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:35 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Zijn alle slachtoffers van de kelder? Of zijn er ook veel slachtoffers van de begane grond?
Ik vind dat het er op die filmpjes vrij leeg uitziet beneden. Zou niet verwachten dat daar nog die 115 gewonden plus 40 overledenen daar nog zijn. De totale capaciteit is 300 rn het ziet er nieteens halfvol uit.
Ze weten pas van een aantal mensen wie het zijn, hoe zouden ze dan precies kunnen weten waar iedereen stond?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:35 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Zijn alle slachtoffers van de kelder? Of zijn er ook veel slachtoffers van de begane grond?
Ik vind dat het er op die filmpjes vrij leeg uitziet beneden. Zou niet verwachten dat daar nog die 115 gewonden plus 40 overledenen daar nog zijn. De totale capaciteit is 300 rn het ziet er nieteens halfvol uit.
Dat vraag ik mij ook af. Het ziet er in de kelder niet druk uit. Het kan natuurlijk ook komen dat het vuur vanuit beneden is overgeslagen naar de eerste verdieping en dat daar veel mensen vast komen te zitten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:35 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Dat hij dat meent heb ik gisteren ook al gelezen .....quote:Het Zwitserse Openbaar Ministerie heeft een strafrechtelijk onderzoek geopend naar de managers van de bar in Crans-Montana waar tijdens nieuwjaarsnacht een dodelijke brand plaatsvond. Ze worden verdacht van ‘dood door nalatigheid, lichamelijk letsel door nalatigheid en het veroorzaken van een brand door nalatigheid’.
Jacques Moretti (49), de eigenaar van de Zwitserse bar waar de dodelijke brand heeft plaatsgevonden, heeft zich voor het eerst uitgelaten over de tragedie. Hij is zichtbaar aangeslagen door de gebeurtenissen. „We kunnen niet slapen of eten, het gaat erg slecht met ons allemaal”, vertelt hij in een gesprek met de Zwitserse nieuwssite 20 Minuten.
Hij meent dat zijn zaak drie keer in tien jaar tijd is gecontroleerd en dat ‘alles volgens de normen is gedaan’. Hij verzekert dat hij zijn volledige medewerking verleent aan de autoriteiten. „We zullen er alles aan doen om te helpen de oorzaak te achterhalen. We doen alles wat in onze macht ligt.”
De eigenaar en zijn vrouw Jessica (40), een Frans koppel, zijn inmiddels als getuigen verhoord. De man, die de bar in 2015 met zijn vrouw kocht, weigerde tegenover Tribune de Genève een uitgebreider interview, omdat hij er na het drama mentaal slecht aan toe is.
De echtgenote bevond zich in de zaak, toen de brand uitbrak. Zij liep brandwonden op aan haar arm, maar mocht het ziekenhuis al verlaten. Haar man bleef ongedeerd; hij was op het moment van de ramp in een van hun andere zaken.
Zeker veertig doden
Zeker veertig mensen kwamen om het leven bij de brand. 119 mensen raakten gewond. De lichamen van vier slachtoffers zijn geïdentificeerd. Het gaat om twee Zwitserse vrouwen van 21 en 16 jaar en twee Zwitserse mannen van 18 en 16 jaar. De lichamen zijn overgedragen aan hun families.
Videobeelden tonen hoe wanhopige feestvierders de brand in bar Le Constellation probeerden te ontvluchten. Sommige aanwezigen konden worden gered dankzij de tussenkomst van mensen die de schuifdeuren van de bar hebben geopend, zoals blijkt uit een video die circuleert op sociale media.
Want jij had alles in goede banen geleid in een stampvolle kelder met rook van 1200 graden waarbij je longen verschroeien als je het inademt?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:26 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ja, want Instagram belangrijker vinden dan veiligheid is heel normaal als je 16 of 20 bent. Dan moet pappie of mammie of de bareigenaar alles voor je regelen en heb je zelf geen enkele verantwoordelijkheid.
De huidige generatie jongeren moet alles mogen, maar verplichtingen hebben ho maar. Geen wonder dat er een enorme k*tgeneratie opgroeit die menen recht te hebben op alles en nergens op aangesproken willen worden.
Degenen die dit hebben staan filmen ipv alarm te slaan mogen wel vervolgd worden voor dood door schuld.
Het hele gebouw was van hout. Het is dus heel goed mogelijk dat niet alleen de foam in brand is gevlogen, maar vervolgens ook het houten plafond en de houten vloer tussen de kelder en de begane grond.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:35 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
En ik las ergens ook de houten lambrisering in de kelder naast de bankjes. De vonken van het plafond vlogen als een gek naar beneden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het hele gebouw was van hout. Het is dus heel goed mogelijk dat niet alleen de foam in brand is gevlogen, maar vervolgens ook het houten plafond en de houten vloer tussen de kelder en de begane grond.
Als het Hemeltje nu had plaats gevonden had je dezelfde beelden gekregen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:06 schreef Chadi het volgende:
En die lui maar filmen tot in hun dood. Wat een stelletje idioten ook.
ja als 100 jonge mensen in doodsnood tegelijk door een opening van 1,50 meter breed de trap op willen, er hoeft er maar eentje te vallenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mensen rennen ook op de begane grond naar de buitendeur, daar is vervolgens die enorme opstopping door lichamen.
Dat jij zo handelde toen je 16 was, zegt vooral veel over jou. Dat wil niet zeggen dat iedereen dit doet. Er waren overigens ook volwassenen aanwezig en helemaal die zouden beter moeten weten. Vanuit dat perspectief is het ook merkwaardig dat je dit levensgevaarlijke of soms zelfs nalatige gedrag dat levens (kan) kost(en) aan het bagatelliseren of zelfs rechtvaardigen bent.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:27 schreef Tjacka het volgende:
[..]
HowardRoark, even serieus: hoe was jij op je 16e?
Zie mij nu? Rustig, volwassen, normaal denkend. Maar toen, ik liep mee bij Salzburg-uit, Dortmund-uit, elk weekend naar de klote. Drank, chaos, gekke stunts genoeg dingen gedaan waar ik achteraf gewoon geluk mee heb gehad dat er niemand ernstig iets overkwam. Toen dacht ik echt niet: even checken waar de nooduitgang is als er rook is.
Dat mensen op hun telefoon zaten en geen risico-analyse konden maken is volkomen logisch. op die leeftijd werkt je brein zo, paniek + adrenaline = tunnelvisie. Dit is geen excuus of slachtoffer zoeken, het is gewoon realiteitszin: een puberbrein werkt anders dan een volwassen brein. Dat heeft nul te maken met stoerdoenerij of Gen Z-zombies
En mensen die nu iedereen afzeiken alsof ze alles beter wisten? Ja, op die leeftijd vond ik dat zelf ook stoer. Zou ik het nu weer zo doen? Nee. Maar het laat precies zien dat slachtoffers afzeiken voor hoe ze reageren in levensgevaarlijke situaties dom is.
De echte schuld ligt bij: bouwers, organisatoren, brandbaar schuimrubber, en mensen die binnen sterretjes afsteken. Niet bij een stel tieners of jonge volwassenen die gewoon proberen te overleven.
Welk filmpje?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:21 schreef RedFever007 het volgende:
Weet iemand welk nummer je hoort in dat filmpje?
Snap je zelf niet wat je zegt? Heb jij een deurbel met camera? Er hebben altijd al mensen naar een ramp staan kijken en niks doen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat jij zo handelde toen je 16 was, zegt vooral veel over jou. Dat wil niet zeggen dat iedereen dit doet. Er waren overigens ook volwassenen aanwezig en helemaal die zouden beter moeten weten. Vanuit dat perspectief is het ook merkwaardig dat je dit levensgevaarlijke of soms zelfs nalatige gedrag dat levens (kan) kost(en) aan het bagatelliseren of zelfs rechtvaardigen bent.
Ook is de tendens om tegenwoordig alles op de telefoon te willen vastleggen natuurlijk wel degelijk iets dat je voornamelijk ziet bij 'Gen-Z', dat had je een paar decennia geleden niet. En in dit soort situaties is dat ronduit bizar en verachtelijk gedrag.
Dit mag en moet zelfs worden bekritiseerd, niet om met vingers te wijzen, maar juist om te zorgen dat hier aandacht voor is, we dit niet als acceptabel gaan zien en dit hopelijk niet nog eens zal gebeuren en mensen (ook jongeren) zich terdege bewust worden van de gevaren in zulke situaties.
Ten slotte is het buiten staan filmen van een cafe dat in de brand staat en waar mensen binnen tegen de ramen zitten opzoek naar een uitgang gewoon onaanvaardbaar en zou ook strafbaar moeten zijn.
Je bent dan letterlijk aan het filmen hoe mensen sterven terwijl je niets doet. Dit heeft ook niets met 'overleven' te maken, net zoals het filmen van een razendsnel verspreidende brand dat ook niet is.
Nogmaals, dat jij dit toch lijkt te willen bagatelliseren, zegt vooral heel veel over jouzelf. Ik wil dan ook niet weten wat voor dingen jij allemaal hebt uitgehaald toen je 16 was. Wees blij dat je er (hopelijk) zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen.
Nee hoor, 16-jarigen zijn dan ook geen totaal stuurloze mensen die totaal ontoerekeningsvatbaar zijn. Het zijn jongeren die over het algemeen best zouden moeten weten wat wel en wat niet kan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:52 schreef Joppiez het volgende:
Ik was als 16 jarige volgens mij niet te dom om te poepen en was ook nog in staat enigszins rationeel na te kunnen denken in een lastige situatie. Misschien was ik een grote uitzondering?
Heb je ook voorbeelden van posts, waarin mensen deze woorden gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Interessant psychologisch gedrag, gebeurt iets vreselijks en sommige menen zich te moeten immuniseren met dat gebeurt mij niet, want ik ben slim en de slachtoffers hebben het verdiend want zij waren dom.
Dat kan strafbaar zijn. In Nederland zijn we verplicht iets te doen als mensen in een levensbedreigende situatie zitten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Snap je zelf niet wat je zegt? Heb jij een deurbel met camera? Er hebben altijd al mensen naar een ramp staan kijken en niks doen.
Je kletst echt uit je nek nu. Het is verwerpelijk dat je als omstanders niks doet, maar niet strafbaar en heeft geen zak met mobieltjes te maken, daarom vraag ik je, heb jij een deurbel met camera voor je eigen 'veiligheid'?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, 16-jarigen zijn dan ook geen totaal stuurloze mensen die totaal ontoerekeningsvatbaar zijn. Het zijn jongeren die over het algemeen best zouden moeten weten wat wel en wat niet kan.
Natuurlijk heb je altijd probleemgevallen en waaghalzen bij (net zoals je onder volwassenen nog hebt), dat zal een stukje van een individu zijn maar ook opvoeding. Maar hoe het meest bizarre en levensgevaarlijke gedrag hier door sommigen wordt gebagatelliseerd en kritiek hierop wordt weggezet als 'victim blaming' is ronduit bizar.
[..]
Heb je ook voorbeelden van posts, waarin mensen deze woorden gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.
[..]
Dat kan strafbaar zijn. In Nederland zijn we verplicht iets te doen als mensen in een levensbedreigende situatie zitten.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je kletst echt uit je nek nu. Het is verwerpelijk dat je als omstanders niks doet, maar niet strafbaar en heeft geen zak met mobieltjes te maken, daarom vraag ik je, heb jij een deurbel met camera voor je eigen 'veiligheid'?
quote:Artikel 450 verwijst naar verschillende wetsartikelen, afhankelijk van het rechtsgebied, maar in Nederland gaat het vaak over het nalaten van hulpverlening bij levensgevaar in het Wetboek van Strafrecht (niet helpen zonder gevaar voor jezelf), over toestemming van een patiënt in het Burgerlijk Wetboek (Boek 7), of over de oproeping van een verdachte in het Wetboek van Strafvordering. Het kan dus gaan over een strafbaar feit (niet helpen), medische toestemming, of gerechtelijke procedures.
Bron: Google Gemini
Het moment dat de eerste vlammen in het plafond staan en ze staan te filmen en te juichen had het moment moeten zijn dat ze alarm sloegen, muziek uit, rust bewaren en iedereen zsm evacueren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Want jij had alles in goede banen geleid in een stampvolle kelder met rook van 1200 graden waarbij je longen verschroeien als je het inademt?
Wat een debiele vorm van victim blaming zeg.
In Zwitserland ben je dat ook verplicht, maar alleen als je dat veilig kunt doen. Hier was het met gevaar voor eigen leven geweest en gaat dat niet op.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kan strafbaar zijn. In Nederland zijn we verplicht iets te doen als mensen in een levensbedreigende situatie zitten.
Als je buiten een cafe staat kan dat prima, een ruitje in slaan met een object is niet levensgevaarlijk, dat kan levens redden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:43 schreef kwiwi het volgende:
[..]
In Zwitserland ben je dat ook verplicht, maar alleen als je dat veilig kunt doen. Hier was het met gevaar voor eigen leven geweest en gaat dat niet op.
Hoe krijg je het uit je bakkus.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:41 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Het moment dat de eerste vlammen in het plafond staan en ze staan te filmen en te juichen had het moment moeten zijn dat ze alarm sloegen, muziek uit, rust bewaren en iedereen zsm evacueren.
Kan iedereen achteraf wel huilie huilie doen over dat de brandveiligheid niet goed geregeld was, maar toen ze zelf in die kelder gingen staan en met sterretjes ging lopen dansen maakte ook niemand zich daar druk over. Zelfs toen de eerst vlammen uit het plafond sloegen was Instagram en TikTok nog het belangrijkste in hun leven. Tja.
Je hoeft alleen te helpen als je jezelf daarmee niet in gevaar brengt. Me dunkt dat in zo'n situatie niet gegeven is dat je zonder gevaar kunt helpen, je zou naar een brandend gebouw toe gaan en potentieel ook nog onder de voet gelopen worden door vluchtende mensen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je buiten een cafe staat kan dat prima, een ruitje in slaan met een object is niet levensgevaarlijk, dat kan levens redden.
Ja, ramptoerisme is van alle tijden en dat het gefilmd wordt pas van de laatste decennia. Dat kun je niet meer terugdraaien en het geklaag van diegene daarover die zelf een deurbelcamera hebben al helemaal onzin.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je hoeft alleen te helpen als je jezelf daarmee niet in gevaar brengt. Me dunkt dat in zo'n situatie niet gegeven is dat je zonder gevaar kunt helpen, je zou naar een brandend gebouw toe gaan en potentieel ook nog onder de voet gelopen worden door vluchtende mensen.
Als je helpt is het natuurlijk prima, maar verplicht is het zeer zeker niet.
Gemiste kans dat jij er niet bij was.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:41 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Het moment dat de eerste vlammen in het plafond staan en ze staan te filmen en te juichen had het moment moeten zijn dat ze alarm sloegen, muziek uit, rust bewaren en iedereen zsm evacueren.
Kan iedereen achteraf wel huilie huilie doen over dat de brandveiligheid niet goed geregeld was, maar toen ze zelf in die kelder gingen staan en met sterretjes ging lopen dansen maakte ook niemand zich daar druk over. Zelfs toen de eerst vlammen uit het plafond sloegen was Instagram en TikTok nog het belangrijkste in hun leven. Tja.
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 16:28 schreef HowardRoark het volgende:
Maar hoe het meest bizarre en levensgevaarlijke gedrag hier door sommigen wordt gebagatelliseerd en kritiek hierop wordt weggezet als 'victim blaming' is ronduit bizar.
Of gewoon niet zuipequote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.
Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..
En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.
De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.
Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.
Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Echt totale onzin, die brand was ook uitgebroken met nuchtere jongeren die plezier maken met sterretjes op flessen.quote:
Hoeveel % van de nachtclubs draaien op nuchtere jongeren?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Echt totale onzin, die brand was ook uitgebroken met nuchtere jongeren die plezier maken met sterretjes op flessen.
Wintersportgebied, naja, geen zin om die discussie te voeren, maar meestal lopen daar aardig sportieve jongeren rond, geen coma zuipers.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:22 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hoeveel % van de nachtclubs draaien op nuchtere jongeren?
Telefoons inleveren bij de ingang.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
Gewoon niet zuipe, nie tiktokke en nie instagramme je weet zelf.
O dat draait niet om de apreski. Check.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wintersportgebied, naja, geen zin om die discussie te voeren, maar meestal lopen daar aardig sportieve jongeren rond, geen coma zuipers.
Beetje duur om dat gebied op te zoeken om te zuipen, zelf wel eens op de ski's gestaan een hele dag?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
O dat draait niet om de apreski. Check.
Het is Zwitserland. Daar bestaat après ski niet en ik spreek uit ervaringquote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
O dat draait niet om de apreski. Check.
Andere ervaring hier..quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is Zwitserland. Daar bestaat après ski niet en ik spreek uit ervaring
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |