abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219724556
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:29 schreef Viesdik het volgende:
Nooit echt bij stilgestaan maar dat is logisch. Steek je hand maar eens in de openhaard.

Als iemand een klein brandje ziet binnen.. Gtfo asap!!!
Bij een theatervoorstelling met vuur voel je ook de warmte van de vlam terwijl je op tientallen meters zit. En dat duurt maar 1-2 secondes. Zat wel eens bij zo'n kampvuur gezellig. Denk wat voel/ruik ik toch...schoentjes aan het smelten op een kleine meter afstand.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219724600
twitter

Mea culpa als deze plaatjes eerder voorbij waren gekomen, maar dit is toch teringeng man. So close, yet so far. :X
pi_219724654
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:52 schreef Drxx het volgende:
[ x ]

Mea culpa als deze plaatjes eerder voorbij waren gekomen, maar dit is toch teringeng man. So close, yet so far. :X
En dan ook geen sprinklersysteem.
De overheid heeft overduidelijk ook gefaald als het klopt dat de ruimte 3 keer is goedgekeurd tijdens inspectie
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_219724706
Heel veel mensen zijn ook op de trap neergevallen van de pijn zodat de rest er niet langs kon. Gewoon opgesloten door stapels halfdode mensen.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:06:48 #155
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219724863
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:39 schreef Drxx het volgende:

[..]
Nee, dat bedoelde ik helemaal niet? Lees anders gewoon mijn posts ipv dingen te verzinnen.
Ik verzin helemaal niks. Dat doe je toch echt zelf.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219724987

Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:13:11 #157
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_219724995
Ik verbaas mij wel een beetje van alle reacties over waarom mensen niet direct weg gingen of actie ondernamen.

Dit ging zo ontzettend snel. Waarschijnlijk veel mensen met een slok op, moe, harde muziek, slechts één uitgang via een trap. Als je achterin staat dan ben je gewoon kansloos. Misschien zijn mensen wel op zoek geweest naar blusmiddelen, maar was het te laat. Weet jij ze altijd te vinden in elke kroeg of restaurant of doe je dat alleen bij nood?
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:20:07 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219725141
Die manager zal wel lekker goedknoop zelfgeknutselde isolatie hebben aangebracht en nog geen tussentijdse keuring hebben gehad.
pi_219725236
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:13 schreef Piperidine het volgende:
Ik verbaas mij wel een beetje van alle reacties over waarom mensen niet direct weg gingen of actie ondernamen.

Dit ging zo ontzettend snel. Waarschijnlijk veel mensen met een slok op, moe, harde muziek, slechts één uitgang via een trap. Als je achterin staat dan ben je gewoon kansloos. Misschien zijn mensen wel op zoek geweest naar blusmiddelen, maar was het te laat. Weet jij ze altijd te vinden in elke kroeg of restaurant of doe je dat alleen bij nood?
En naïef zijn. Weinig levenservaring icm dronkenschap en groepsdruk.
pi_219725257
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.

En daarop wijzen is geen 'victim blaming' het is simpelweg rationeel om dit te benoemen omdat zo een moment er voor kan zorgen dat mensen langer in een café blijven, de ernst van de situatie niet duidelijk wordt en er daardoor uiteindelijk veel meer slachtoffers vallen.
Wat je daar ziet is een een vrij normaal psychologisch fenomeen.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:29:17 #161
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_219725309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:20 schreef Hexagon het volgende:
Die manager zal wel lekker goedknoop zelfgeknutselde isolatie hebben aangebracht en nog geen tussentijdse keuring hebben gehad.
Ja het is gewoon misdadig om die troep op het plafond te doen in een uitgaansgelegenheid. Ik hoop daarom eerlijk gezegd op forse straffen voor de verantwoordelijken, niet dat het iets helpt voor deze slachtoffers maar wel om potentieel toekomstige te voorkomen.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_219725374
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:35 schreef Drxx het volgende:

[..]
Gen Z is doodziek. Dus ja, dat zou mij niets verbazen. Maakt niet uit of er een aanslag, natuurramp, of in dit geval een inferno is.

Natuurlijk hoop ik dat die het overleefd heeft, maar al is dat zo dan is die denk ik wel echt zwaargewond. Hoe moet iemand die er zo dicht op stond er veilig uit zijn gekomen terwijl het kennelijk onmogelijk was om eruit te komen?
Een generatie kan niet ineens 'doodziek' zijn. Waarom neem je het niet mee dat het ook mogelijk is dat het allemaal vrij 'normale' psychologische fenomenen zijn? die in elke generatie voorkomen, weliswaar in andere vormen.

Zo is het bystander effect niet generatie afhankelijk.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:39:11 #163
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219725510
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:20 schreef Hexagon het volgende:
Dat zou goed kunnen.

In andere kantons moet je voor zulke aanpassingen een bouwvergunning aanvragen, en als de verbouwing (hoe klein eventueel ook) afgesloten is, komt de kantonale gebouwverzekering langs om te inspecteren of alles volgens de regels gebouwd/verbouwd is (als eigenaar ben je verplicht je via hen te verzekeren). Dat zijn natuurlijk mierenneukers, want het zijn controleurs van de verzekering, maar terecht.

In Wallis, waar Crans-Montana ligt, heb je dit níet. Er is daar geen verplichte kantonale gebouwverzekering en dus daardoor waarschijnlijk ook niemand die na een verbouwing langskomt om te kijken of alles nog voldoet aan alle regels. Dat gebeurt in dat geval dan pas weer bij een algemene check. Als je het gebouw bij een private verzekering verzekerd, kan het zijn dat er iemand langskomt voor inspectie, maar kan ook zijn van niet. Dus met een beetje pech als bezoeker van zo'n bar, is er geen check geweest nadat er brandbaar materiaal aangebracht is.
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 januari 2026 @ 21:40:05 #164
367000 roos94
pi_219725519
Alcohol ( e.d.) maakt meer kapot dan je lief is. Hoe had men gereageerd in nuchtere toestand? Ook toekijkend filmend en lachen?
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:46:00 #165
482080 AgnesGru
Ach Djurmeen
pi_219725633
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:16 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Deze jongen vertelt wel het verhaal in het Engels.

Bekijk deze YouTube-video
Wat vreselijk :{

Die jongen is in shock en daar maken de journalisten (handig) gebruik van.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 21:50:12 #166
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219725714
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:13 schreef Piperidine het volgende:

'Ja, maar drank' is geen excuus. En daarnaast wordt het alleen gezegd over de videos van mensen die rustig staan te filmen, zij het in de bar zelf of later buiten terwijl het dan inmiddels duidelijk is dat foute boel is en er al mensen in levensgevaar zijn.

Als je dan geen ruit ergens in probeert te slaan maar wél aan het filmen bent, dan klopt er iets niet. Dit bekritiseren is normaal, het is ook belangrijk dat mensen hier lessen uit trekken.

Wat dat betreft is het vooral verbazingwekkend dat zulk gedrag goed wordt gepraat of gerechtvaardigd. Dan begrijp je er echt helemaal niets van. In deze situaties is het essentieel om altijd het zekere voor het onzekere te nemen en als je zelf veilig bent dien je van buitenaf te helpen waar mogelijk (hulpdiensten bellen, ruiten inslaan, slachtoffers opvangen, etc.)
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219726336
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een generatie kan niet ineens 'doodziek' zijn. Waarom neem je het niet mee dat het ook mogelijk is dat het allemaal vrij 'normale' psychologische fenomenen zijn? die in elke generatie voorkomen, weliswaar in andere vormen.

Zo is het bystander effect niet generatie afhankelijk.
Sorry maar kijk naar de beelden. Geen enkele overlevingsdrang, lekker filmen met zijn allen. Die generatie is gewoon helemaal niets waard.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 22:27:29 #168
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_219726385
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
'Ja, maar drank' is geen excuus. En daarnaast wordt het alleen gezegd over de videos van mensen die rustig staan te filmen, zij het in de bar zelf of later buiten terwijl het dan inmiddels duidelijk is dat foute boel is en er al mensen in levensgevaar zijn.

Als je dan geen ruit ergens in probeert te slaan maar wél aan het filmen bent, dan klopt er iets niet. Dit bekritiseren is normaal, het is ook belangrijk dat mensen hier lessen uit trekken.

Wat dat betreft is het vooral verbazingwekkend dat zulk gedrag goed wordt gepraat of gerechtvaardigd. Dan begrijp je er echt helemaal niets van. In deze situaties is het essentieel om altijd het zekere voor het onzekere te nemen en als je zelf veilig bent dien je van buitenaf te helpen waar mogelijk (hulpdiensten bellen, ruiten inslaan, slachtoffers opvangen, etc.)
Dat is denk ik ook echt een leeftijd of ervaring ding. Ik verkeerde vroeger ook in vrieshouding toen bijvoorbeeld een man op het station een hartstilstand kreeg. Stress, bonkend hart bij mij. Heel gek wat er dan gebeurt met je lichaam. Op latere leeftijd kan ik dat pas omzetten en gelukkig twee keer bij een ongeluk als eerste kunnen helpen. Dus kan best dat veel mensen ook in een soort freeze verkeerden bij de brand.
pi_219726543
Eigenaren van Zwitsers rampcafé hebben eigen collega’s verloren: ‘We kunnen niet slapen of eten’
De eigenaar van de Zwitserse bar waar de dodelijke brand heeft plaatsgevonden, heeft zich voor het eerst uitgelaten over de tragedie. Hij is zichtbaar aangeslagen door de gebeurtenissen. „We kunnen niet slapen of eten, het gaat erg slecht met ons allemaal”, vertelt hij in gesprek met de Zwitserse nieuwssite 20 Minuten.

Remi Lehmann
2 januari 2026, 20:14
Laatste update: 21:28
Hij meent dat zijn zaak drie keer in tien jaar is gecontroleerd en dat ‘alles volgens de normen is gedaan’. Hij verzekert dat hij zijn volledige medewerking verleent aan de autoriteiten. „We zullen er alles aan doen om te helpen de oorzaak te achterhalen. We doen alles wat in onze macht ligt.”

Lees ook
Wat gebeurde er in Le Constellation in Crans-Montana?
Met video
Eén smalle trap, één deur en champagne met vuurwerk: zo veranderde een feest in Zwitserse kelderbar in een brand met zeker 40 doden

De eigenaar en zijn vrouw zijn inmiddels als getuigen verhoord. De man, die de bar in 2015 met zijn vrouw kocht, weigerde tegenover ‘Tribune de Genève’ een uitgebreider interview, omdat hij er na het drama mentaal slecht aan toe is.

Aansprakelijk?
De brand in Le Constellation lijkt volgens de eerste bevindingen te zijn ontstaan doordat ‘vuurwerkjes’ aan champagneflessen waren bevestigd, die vervolgens dicht bij het plafond werden gehouden.

In het onderzoek naar de brand is aandacht voor onder meer inspecties en renovaties en de daarbij gebruikte materialen. Verder onderzoek moet nog uitwijzen of er sprake is van strafrechtelijke aansprakelijkheid. Onderzoekers hebben gesproken met de twee eigenaren, een Frans koppel.

Wie zijn de echtparen?
Het echtpaar is bekend in de regio. De man (J.M.) verruilde Corsica begin deze eeuw voor de Zwitserse bergen, zijn vrouw (J.M.M.) groeide op aan de Côte d’Azur. In 2015 kochten ze het destijds verlaten gebouw van Le Constellation en bouwden het uit tot een van de populairste feestlocaties in de regio, met een capaciteit van 300 gasten.

Naast deze bar bezit het stel nog twee andere bekende zaken in de buurt: Le Senso en het Corsicaanse restaurant Le Vieux-Chalet. Wat een feestelijke oudjaarsavond had moeten worden in hun vlaggenschip, eindigde in een ongekende tragedie.

Tekst gaat verder onder deze video

Feestganger filmt dodelijke brand in Zwitserse bar
Feestganger filmt dodelijke brand in Zwitserse bar

44 seconden
00:44

In shock
Kennissen verzekeren aan verschillende media dat het echtpaar ‘in shock’ verkeert. Ook een bevriende artiest uit Corsica, Jean-Thomas Filippini, doet zijn verhaal aan het Franse BFMTV en dagblad Corse Matin. Hij omschrijft het tweetal als ‘harde werkers’, die gehecht waren aan Corsica en terugkeerden naar het eiland ‘wanneer het werk dat toestond’.

Filippini leerde de twee kennen toen hij met zijn band tien jaar geleden optrad in de nu getroffen bar. Toen hij van de ramp vernam, probeerde hij meteen contact met zijn vrienden te zoeken. „Ik heb de hele nacht geprobeerd hen te bereiken. Rond 5 uur ‘s ochtends antwoordde de eigenaresse dat ze in leven waren, maar dat het een ramp was.”

Volgens de eerste berichten heeft het echtpaar meerdere medewerkers verloren bij de brand. J.M.M. was daar hoogstwaarschijnlijk getuige van, want zij was in de zaak toen de brand uitbrak.

Het is onduidelijk of ze zich op de begane grond of in de kelder bevond op dat moment, maar ze werd met brandwonden aan haar arm naar het ziekenhuis gebracht. Haar man bleef ongedeerd: hij was op het moment van de ramp in een van hun andere zaken.

Verbouwing
De brand met rampzalige gevolgen zorgt ervoor dat het onderzoek zich richt op de veiligheid van Le Constellation. Een opvallend detail is dat J.M. de zaak na aankoop zelf heeft gerenoveerd. „Ik heb bijna alles zelf gedaan,” zegt de Corsicaan in 2016 tijdens een interview met Le Nouvelliste, een Franstalig Zwitsers dagblad.

In datzelfde gesprek vertelt J.M. dat hij zich erg thuis voelde in Crans-Montana. „We zijn allemaal dezelfde. We zijn in de eerste plaats bergbewoners. Koppig, maar bovenal heel vriendelijk.”

Vervolging
De autoriteiten van het kanton Wallis onderzoeken nu de verbouwingen van het pand sinds het tweetal het roer overnam, waaronder het gebruik van isolatieschuim aan het plafond dat in brand vloog. Ook de nooduitgangen, brandblussers en de bezetting van de kelderbar worden onderzocht.

De veiligheidsdirecteur van het kanton verklaarde in een persconferentie vrijdag dat er bij hem geen gebreken bekend waren, maar verwees naar de gemeente voor meer informatie over de veiligheidsinspecties.

Ook bevestigden de autoriteiten dat het tweetal al door de politie is ondervraagd. Men overweegt een onderzoek naar doodslag te openen, maar er zijn nog geen verdachten gearresteerd
pi_219726745
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 22:24 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Sorry maar kijk naar de beelden. Geen enkele overlevingsdrang, lekker filmen met zijn allen. Die generatie is gewoon helemaal niets waard.
Nogmaals: het is een vrij normaal fenomeen.
pi_219727403
Ik heb eens tijdens een eerste hulp cursus een filmpje moeten kijken waar brand in een supermarkt ontstaan was.

Vrijwel iedereen ging door met boodschappen doen. Je kon op de security beelden zien dat mensen dat mensen nog iets pakten uit de koeling een paar meter bij de brand vandaan. Zelfs een kassiere ging met haar werk verder tewijl iemand haar op op de brand wees...
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:41:49 #173
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_219727637
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 22:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nogmaals: het is een vrij normaal fenomeen.
Inderdaad.

Maar het is ook een vrij normaal fenomeen dat mensen achteraf het allemaal beter weten..
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:43:02 #174
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219727657
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Generatie kk z in een notendop. Te doen om te piepen
Neem er nog eentje.
AZ
ALKMAAR
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:45:52 #175
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219727697
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:41 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Inderdaad.

Maar het is ook een vrij normaal fenomeen dat mensen achteraf het allemaal beter weten..
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219727703
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]

Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.

Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:50:16 #177
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219727774
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:46 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.

Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:57:09 #178
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219727921
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik moet denken aan deze video op Reddit van een aantal dagen terug. Dit had ook slecht kunnen aflopen met dat vuur.
https://www.reddit.com/r/(...)_lighter_was_a_good/
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 3 januari 2026 @ 00:01:13 #179
284411 crew  heywoodu
pi_219727975
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
In theorie wel, vooraf is het ook makkelijk bedenken wat je theoretisch zou doen inderdaad.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 00:02:03 #180
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_219727983
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huis
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.

Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.

Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 3 januari 2026 @ 00:05:40 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728031
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:02 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.

Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.

Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 03-01-2026 00:13:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator / Social Media snolleke zaterdag 3 januari 2026 @ 00:34:22 #182
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219728181
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219728223
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Wie denkt er logisch na op zo'n moment? Gebeurt in een kwestie van seconden en mensen zijn ook gewoon kuddedieren
Groot fan van User Wotte
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:00:52 #184
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219728246
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
Of flink dronken.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:01:45 #185
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219728250
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Ahja "een brandblusser".

Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:04:37 #186
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728254
quote:
[ afbeelding ]

Teeeering. Daar sliep je op op de camping in de jaren '80.

Niks is daar volgens de voorschriften lijkt het.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219728277
quote:

[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:32:19 #188
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219728300
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 01:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
Natuurlijk. Je ziet aan de foto's die hier gepost zijn dat niemand nog erg had in de brand terwijl het plafond al grotendeels in de fik stond. Waarschijnlijk veel kerstmeuk in de zaal =hoge vuurlast en veel brandstof.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)itserland-flashover/

En een zogenaamde flashoverbrand waarbij alle rookgas alle zooi spontaan in de fik zet. Binnen 30 seconden zit je in een heuse inferno.

Dan ben je helaas op de verkeerde plek op het verkeerde moment.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:13:50 #189
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728339
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.

Misselijk wordt je daar van.
1947-2016
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:17:42 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728343
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:10 schreef jakosi het volgende:
Verbaast me wel dat men niet al lang geleden gestopt is met sterretjes en dit soort 'spuitvuurwerk' in binnenlocaties/horecalocaties. Risico weegt niet op tegen het plezier ervan.
Al helemaal in kelders en al helemaal met dit soort plafonds.
Met maar 1 uitgang.
1947-2016
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:29:18 #191
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728357
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 01:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ahja "een brandblusser".

Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.

Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:13 schreef Red_85 het volgende:
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.

Misselijk wordt je daar van.
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.

In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)

[ Bericht 14% gewijzigd door Kleffe_Dop op 03-01-2026 02:47:30 ]
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:50:05 #192
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728377
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.

Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.
[..]
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.

In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen al is het maar om met de brandblusser naar buiten te rennen
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:00:41 #193
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728385
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.

En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:07:41 #194
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728393
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @:Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.

En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:16:11 #195
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728400
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.

Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.

Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
pi_219728448
quote:
[ afbeelding ]

Het is toch een bepaalde ontkenning van , dit gaat wel over of wordt wel geblust . En niemand wilt het feestje verpesten of iedereen evacueren , als Ernst nog niet zo duidelijk is .

Er heerst een feeststemming met opzwepende muziek . Het gaat allemaal in luttele seconden , 30 seconde verder en die zaak staat in lichterlaaie .

En je kan wel nagaan , degene die tot dat punt hebben. Gefilmd …… er zullen schokerende beelden zijn, maar alleen in de cloud ….
Love is in the air!
pi_219728485
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.

Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.

Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.

Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219728509
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 05:26 schreef Filosoofert het volgende:
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.

Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.

Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.

Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
Iedereen die BHV heeft gedaan heeft de instructie filmpjes wel gezien hoe snel het kan gaan, volgens mij is het advies dat als het groter is dan een prullenbak dat je niet zelf moet gaan kloten.
Daarnaast belangrijk: Als het even kan de deur dicht doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219728525
Ter informatie:

Ik vraag me alleen af of de toiletten ook de nooduitgang waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 3 januari 2026 @ 07:34:51 #200
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.

Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.

Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
nou met een jasje de vlammen uitslaan, dat helpt zeker niet
ik zie in het bedrijf dat ik werk dat men ieder jaar de blussers compleet vervangt

er gaaan hier zeker een hele boel koppen rollen, dat spul zat al vast al jaren tegen het plafond geplakt , dus die controles dat geloof ik niet

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 03-01-2026 08:33:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')