abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219727703
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]

Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.

Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:50:16 #177
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219727774
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:46 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.

Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 23:57:09 #178
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219727921
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik moet denken aan deze video op Reddit van een aantal dagen terug. Dit had ook slecht kunnen aflopen met dat vuur.
https://www.reddit.com/r/(...)_lighter_was_a_good/
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 3 januari 2026 @ 00:01:13 #179
284411 crew  heywoodu
pi_219727975
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
In theorie wel, vooraf is het ook makkelijk bedenken wat je theoretisch zou doen inderdaad.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 00:02:03 #180
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_219727983
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 23:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huis
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.

Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.

Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 3 januari 2026 @ 00:05:40 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728031
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:02 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.

Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.

Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 03-01-2026 00:13:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator / Social Media snolleke zaterdag 3 januari 2026 @ 00:34:22 #182
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219728181
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219728223
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Wie denkt er logisch na op zo'n moment? Gebeurt in een kwestie van seconden en mensen zijn ook gewoon kuddedieren
Groot fan van User Wotte
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:00:52 #184
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219728246
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
Of flink dronken.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:01:45 #185
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219728250
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Ahja "een brandblusser".

Bekijk deze YouTube-video
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:04:37 #186
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728254
quote:
[ afbeelding ]

Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
Teeeering. Daar sliep je op op de camping in de jaren '80.

Niks is daar volgens de voorschriften lijkt het.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219728277
quote:

[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 01:32:19 #188
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219728300
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 01:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
Natuurlijk. Je ziet aan de foto's die hier gepost zijn dat niemand nog erg had in de brand terwijl het plafond al grotendeels in de fik stond. Waarschijnlijk veel kerstmeuk in de zaal =hoge vuurlast en veel brandstof.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)itserland-flashover/

En een zogenaamde flashoverbrand waarbij alle rookgas alle zooi spontaan in de fik zet. Binnen 30 seconden zit je in een heuse inferno.

Dan ben je helaas op de verkeerde plek op het verkeerde moment.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:13:50 #189
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728339
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.

Misselijk wordt je daar van.
1947-2016
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:17:42 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219728343
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:10 schreef jakosi het volgende:
Verbaast me wel dat men niet al lang geleden gestopt is met sterretjes en dit soort 'spuitvuurwerk' in binnenlocaties/horecalocaties. Risico weegt niet op tegen het plezier ervan.
Al helemaal in kelders en al helemaal met dit soort plafonds.
Met maar 1 uitgang.
1947-2016
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:29:18 #191
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728357
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 01:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ahja "een brandblusser".

Bekijk deze YouTube-video
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.

Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:13 schreef Red_85 het volgende:
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.

Misselijk wordt je daar van.
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.

In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)

[ Bericht 14% gewijzigd door Kleffe_Dop op 03-01-2026 02:47:30 ]
  zaterdag 3 januari 2026 @ 02:50:05 #192
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728377
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.

Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.
[..]
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.

In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen al is het maar om met de brandblusser naar buiten te rennen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:00:41 #193
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728385
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 02:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.

En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:07:41 #194
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728393
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @:Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.

En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:16:11 #195
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219728400
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.

Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.

Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
pi_219728448
quote:
[ afbeelding ]

Het is toch een bepaalde ontkenning van , dit gaat wel over of wordt wel geblust . En niemand wilt het feestje verpesten of iedereen evacueren , als Ernst nog niet zo duidelijk is .

Er heerst een feeststemming met opzwepende muziek . Het gaat allemaal in luttele seconden , 30 seconde verder en die zaak staat in lichterlaaie .

En je kan wel nagaan , degene die tot dat punt hebben. Gefilmd …… er zullen schokerende beelden zijn, maar alleen in de cloud ….
Love is in the air!
pi_219728485
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.

Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.

Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.

Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219728509
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 05:26 schreef Filosoofert het volgende:
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.

Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.

Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.

Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
Iedereen die BHV heeft gedaan heeft de instructie filmpjes wel gezien hoe snel het kan gaan, volgens mij is het advies dat als het groter is dan een prullenbak dat je niet zelf moet gaan kloten.
Daarnaast belangrijk: Als het even kan de deur dicht doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219728525
Ter informatie:

Ik vraag me alleen af of de toiletten ook de nooduitgang waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 3 januari 2026 @ 07:34:51 #200
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 03:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.

Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.

Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
nou met een jasje de vlammen uitslaan, dat helpt zeker niet
ik zie in het bedrijf dat ik werk dat men ieder jaar de blussers compleet vervangt

er gaaan hier zeker een hele boel koppen rollen, dat spul zat al vast al jaren tegen het plafond geplakt , dus die controles dat geloof ik niet

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 03-01-2026 08:33:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')