Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:46 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat mij vooral heeft verbaasd is al die kneuzen die gewoon bleven door filmen en juichen bij die vlammen.
Alles moest natuurlijk eerst gedeeld worden op social media.
Ik moet denken aan deze video op Reddit van een aantal dagen terug. Dit had ook slecht kunnen aflopen met dat vuur.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.
In theorie wel, vooraf is het ook makkelijk bedenken wat je theoretisch zou doen inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Normaal denk je toch: vlammen, kelder, drukte = wegwezen.
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou er was kennelijk geen leiding in de bar die wist wat er moest gebeuren, de brandblusser pakken, ik heb er 3 in huis
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staanquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:02 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Oh er was heel veel mis qua veiligheid en organisatie, zeker.
Ik reageerde met name op de kritiek op het 'gebrek aan overlevingsdrang'. Dat vind ik gelul achteraf. Niemand daar wilde dansend z'n dood tegemoet.
Het is een verschrikkelijke, verwijtelijke ramp. En daar hebben de slachtoffers geen schuld aan.
Wie denkt er logisch na op zo'n moment? Gebeurt in een kwestie van seconden en mensen zijn ook gewoon kuddedierenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Of flink dronken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:34 schreef capuchon_jongen het volgende:
of ze moeten volzaten met coke of wiet Maar als je logisch nadenkt ben je daar snel weg
Ahja "een brandblusser".quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Teeeering. Daar sliep je op op de camping in de jaren '80.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Zie deze foto ook. Geluidsaborberend goedkoop brandbaar kankerspul wat je bij de temu voor een schraal tyfusprijsje koopt.
Ik lijk toch iets van sprinkler te zien maar dat moet dan offline staan? Nog veel vragen
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zulke kinderen hebben leiding nodig achter de bar, die had er moeten zijn met brandblussers, achter een bar hoort een brandblusser te staan
Natuurlijk. Je ziet aan de foto's die hier gepost zijn dat niemand nog erg had in de brand terwijl het plafond al grotendeels in de fik stond. Waarschijnlijk veel kerstmeuk in de zaal =hoge vuurlast en veel brandstof.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De eigenaresse was in het pand, de eigenaar in een andere zaak van hun twee. Blijkbaar is het zo snel en chaotisch gegaan dat er geen tijd was. De eigenaresse was met brandwonden aan de armen naar het ziekenhuis gebracht.
Met maar 1 uitgang.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:10 schreef jakosi het volgende:
Verbaast me wel dat men niet al lang geleden gestopt is met sterretjes en dit soort 'spuitvuurwerk' in binnenlocaties/horecalocaties. Risico weegt niet op tegen het plezier ervan.
Al helemaal in kelders en al helemaal met dit soort plafonds.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ahja "een brandblusser".
Bekijk deze YouTube-video
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:13 schreef Red_85 het volgende:
Ook maar 1 uitgang die door de plotse drukte/bottleneck effect volledig geblokkeerd werd. Zag ik in een flits op het vrt journaal.
Misselijk wordt je daar van.
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen al is het maar om met de brandblusser naar buiten te rennenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Ja, zijn weer veel te veel amateur brandweertjes actief in het topic.
Dit is geen vlam in de pan.
Ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Dat is letterlijk het enige wat écht belangrijk is.
[..]
En die ingang/uitgang doet niet alleen dienst voor de kelder, maar ook voor de begane grond, dus nóg meer mensen die van dezelfde uitgang gebruik willen maken. En tov de BG bezoekers 'win' je het nooit wanneer jij de trap op komt.
In het Bouwbesluit hier in Nederland staat overigens dat een locatie als deze (300 personen over 2 verdiepingen) moet beschikken over:
• Minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes
• Duidelijke verdeling van personen over de uitgangen
• Geen knelpunten (smalle gangen, obstakels)
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).quote:Op zaterdag 3 januari 2026 02:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ook dan had er leiding moeten zijn die weet wat er gebeuren moet en een paar brandblussers had de ontsnappingsroute kunnen wijzen, afspuiten en wat vertragen
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,quote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Aan de rol van BHV-ers heb ik op de vorige pagina's nog een paar posts gewijd (leiding hoeft overigens niet altijd een BHV-er of Hoofd BHV-er te zijn, dat kunnen ook andere medewerkers betreffen.).
Er lijkt op dat vlak inderdaad niks te gebeuren.
Dan kom je weer terug op het punt wat @:Citizen.Erased terecht aankaartte: de gemiddelde barman/vrouw heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad, in kroegen als dit zijn dat vaak jonge mensen (seizoenswerkers), als je geluk hebt loopt er ergens een leidinggevende rond die een halve dag BHV training heeft gedaan.
Maar god weet of die op locatie was, of toevallig net even buiten stond, of misschien wel bij één van de twee andere panden van de eigenaar te vinden was.
En over brandblussers: prima om een bluspoging te wagen bij een beginnend brandje. Maar de ontruiming op poten zetten heeft altijd prioriteit, altijd!
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
achter iedere bar hoort een grote gecontroleerde brandblusser te staan , klaar voor het grijpen ,
Het is toch een bepaalde ontkenning van , dit gaat wel over of wordt wel geblust . En niemand wilt het feestje verpesten of iedereen evacueren , als Ernst nog niet zo duidelijk is .quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:12 schreef Viesdik het volgende:
[ afbeelding ]
Iedereen die BHV heeft gedaan heeft de instructie filmpjes wel gezien hoe snel het kan gaan, volgens mij is het advies dat als het groter is dan een prullenbak dat je niet zelf moet gaan kloten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 05:26 schreef Filosoofert het volgende:
Veel mensen hier die (gelukkig) nog nooit een brand hebben meegemaakt. Wel raar om dan zo hard je adviezen te roepen.
Het gaat bizar veel sneller dan je denkt (ook al "weet" je het en ben je "opgeleid") de eerste x dat je vuur, binnen, ongecontroleerd ziet kruipen weet je niet wat je ziet. Ook de "wtf gebeurt er" heeft een paar seconden nodig.
Meteen actie ondernemen is de wenselijke reactie, maar dit is ongeoefend erg moeilijk. Ik heb op een plek gewerkt wat brand vaker voorkwam. Je merkt het goed als mensen ervaring met blussen hebben omdat die veel eerder stoppen en overgaan op ontruimen.
Een brandblusser, leuk als iemand een sigaret in een prullenbak gooit maar verder heb je er geen kut aan.
nou met een jasje de vlammen uitslaan, dat helpt zeker nietquote:Op zaterdag 3 januari 2026 03:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat er brandbestrijdingsmiddelen aanwezig moeten zijn lijkt me duidelijk, dat betwist ik toch ook niet?
Net als dat er een handmelder aanwezig moet zijn in de ruimte.
Overigens is een "grote" brandblusser niet een omschrijving die iets betekent, ongeacht het blusmiddel geven de voorgeschreven draagbare brandblussers voor ongeveer 40 seconden aan Schuim/CO2/Poeder etc. En dat heeft een hele goede reden: Als het in die 40 seconden niet lukt is het dus ook geen 'beginnende brand' en moet je als niet geoefende brandweerman maken dat je wegkomt.
Daarom: ontruimen, ontruimen, ontruimen!
Echt veel belangrijker dan een bluspoging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |