Miss ff bril opzetten en nog een keer de film kijken. Dat is toch geen rustig doorkabbelend vuurtjequote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.
Het vuur lijkt rustig voort te kabbelen tot daar ineens dat overslag moment is, waarna vuur en rook binnen 10 seconden alles over lijken te nemen.
Medewerkers getraind in een basisvorm van brandveiligheid en ontruimingsprocedures hadden dit meteen moeten herkennen. Maar de vraag is natuurlijk of die aanwezig waren, of ze nuchter waren en of er middelen waren om tot ontruiming over te gaan (handmelder > slow-whoop).
Vergeet al die "plastic" kleren niet!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
En volgens mij is aangetoond dat kinderen/tieners over het algemeen veel minder goed gevaarlijke situaties op waarde kunnen schatten. Dat zal bij een deel van de aanwezigen ook wel een rol hebben gespeeld.
Muziek gewoon nog keihard uit de speakers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het lijkt uit deze filmpjes alsof er voldoende tijd was om naar buiten te gaan maar dat men de ernst van de situatie simpelweg niet begrepen heeft.
HowardRoark in NWS / 40 doden en ruim 100 gewonden bij brand in bar in Zwitserlandquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waar heb je gehoord en gelezen dat meerdere 13 jarigen aanwezig waren?
De jongste slachtoffers die ik gelezen heb waren 16.
Dit is de tekst die boven het filmpje staat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Blijkbaar is het plafond naar beneden gevallen, brandend.
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Blijkbaar is het plafond naar beneden gevallen, brandend.
Dat denk ik ja , die zijn weg gerendquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:40 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Muziek gewoon nog keihard uit de speakers.![]()
Wat ik me afvraag, is er überhaupt een brandblusser gebruikt om het vuur proberen te doven. Ze staan daar te slaan met hun jas/vest.
Het lijkt wel of het personeel al met piepende bandjes is vertrokken.
Nu mag dat soort materiaal natuurlijk nooit ook maar enigszins brandbaar zijn in een club.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.![]()
Het is soms wel irritant dat je mensen hebt die anderen afzeiken als Flight of Freeze hun reactie is, maar daar kun je dus niks aan doen en dat weet je ook écht niet voor je ooit in een situatie komt waar het relevant is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:38 schreef Momo het volgende:
Volgens mij hebben de meeste idd niet door hoe serieus de situatie is anders zou je nog dit kunnen hebben:
[ afbeelding ]
Fight: Probeer het vuur uit te krijgen Flight: Wegrennen Freeze: Niet weten wat te doen met de situatie.
En er is alcohol in het spel wat de situatie ook totaal veranderd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is soms wel irritant dat je mensen hebt die anderen afzeiken als Flight of Freeze hun reactie is, maar daar kun je dus niks aan doen en dat weet je ook écht niet voor je ooit in een situatie komt waar het relevant is.
En dat is natuurlijk het moment geweest dat massa paniek uitbrak.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Net als bij 't Hemeltje dus, maar nu met een foam plafond in plaats van kerstversiering.![]()
Nou ja, dat ook natuurlijk, maar je ziet het wel vaker. "Waarom doet hij/zij niks?!" Ja, sommigen slaan dus gewoon vast.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
En er is alcohol in het spel wat de situatie ook totaal veranderd.
Vooral ook dronken, wat zo rond half twee in de nacht van de jaarwisseling niet zo gek is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:20 schreef GerryDV het volgende:
[..]
IQ<80. Lekker blijven filmen en juicheb terwijl het vuur regent.
Die beelden zijn verschrikkelijk. De ene jongen in het begin probeert het nog te doven met zijn t-shirt.quote:
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die beelden zijn verschrikkelijk. De ene jongen in het begin probeert het nog te doven met zijn t-shirt.
Ik ben zo een schijterd ik sta bij het kleinste vlammetje al buiten. "Rustig blijven in panieksituaties" is niet aan mij besteed.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...
Gemiddelde barman/vrouw die heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad. Dat zijn jonge mensen en dan zal er wel ergens een manager rondlopen die een halve dag een BHV training gedaan hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik ja , die zijn weg gerend
Allemaal dood nuquote:
Door dit filmpje ben ik me af gaan vragen waar het personeel in godsnaam was, en dan met name de persoon belast met de BHV (ja ja ik weet het, 'eigen veiligheid eerst', maar toch).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik op zo'n moment de helderheid van geest zou hebben om mij rustig naar de uitgang te begeven voor men echt door heeft wat er aan de hand is...
Dit vrees ik ook, en dat is echt niet enkel in Zwitserland het geval hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Gemiddelde barman/vrouw die heeft geen enkele training voor dat soort situaties gehad. Dat zijn jonge mensen en dan zal er wel ergens een manager rondlopen die een halve dag een BHV training gedaan hebben.
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeftquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Door dit filmpje ben ik me af gaan vragen waar het personeel in godsnaam was, en dan met name de persoon belast met de BHV (ja ja ik weet het, 'eigen veiligheid eerst', maar toch).
Eerder was ik nog onder indruk dat dit zich in seconden heeft voltrokken, maar het feit dat die jongen tijd heeft gehad om zijn shirt uit te trekken en een "bluspoging" te doen in combinatie met andere beelden van het 'kabbelende' vuurtje, doet vermoeden dat iemand hier toch op z'n minst een handmelder in had kunnen drukken.
Anway... dat zal één van de vele vragen zijn die nu gesteld gaan worden.
Dat personeel had het zelf ook ( per ongeluk) aangestoken met die fonteinen op die champagneflessen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:46 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeft
hier zijn duidelijk mensen strafbaar , de manager en./ of de eigenaar van de barquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:46 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk inderdaad dat er schijnbaar niemand van het personeel daar een brandblusser of een brandslang voor het grijpen heeft
En die zijn zelf waarschijnlijk ook niet nuchter geweest...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat personeel had het zelf ook ( per ongeluk) aangestoken met die fonteinen op die champagneflessen.
[ x ]
Nee, en die zijn daarna ook niet regelrecht naar de brandblusser of zoiets dergelijks gelopen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En die zijn zelf waarschijnlijk ook niet nuchter geweest...
Iedereen weet hoe dat in kroegen gaat.
drie keer in 10 jaar controle , die zijn nooit in de kelderbar geweest dusquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:00 schreef Eightyone het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)chterlaaie~ba457a3e/
quote:Eigenaar Zwitserse bar: meerdere controles, voldoet aan de normen
De eigenaar van de Zwitserse bar waar de dodelijke brand heeft plaatsgevonden, meent dat zijn zaak drie keer in tien jaar is gecontroleerd en dat "alles volgens de normen is gedaan".
Dat zei hij in gesprek met het Zwitserse nieuwsmedium 24 Heures.
De man, die de bar in 2015 met zijn vrouw kocht, weigerde een langer gesprek. Hij zei zich niet goed te voelen na de tragedie van nieuwjaarsnacht.
De brand in Le Constellation lijkt volgens de eerste onderzoeksbevindingen te zijn ontstaan doordat ijsfonteinen aan champagneflessen waren bevestigd, die vervolgens dicht bij het plafond werden gehouden.
In het onderzoek naar de brand is aandacht voor onder meer inspecties en renovaties en de daarbij gebruikte materialen.
Verder onderzoek moet nog uitwijzen of er sprake is van strafrechtelijke aansprakelijkheid. Onderzoekers hebben gesproken met de twee eigenaren, een Frans koppel.
quote:Bar in Crans-Montana had meerdere nooduitgangen, maar feestgangers konden ze niet vinden
Uit de persconferentie in Crans-Montana blijkt dat de bar waar op oudjaarsavond een dodelijke brand uitbrak, meerdere nooduitgangen heeft.
Uit onderzoek blijkt vooralsnog dat de meeste mensen via de hoofdingang probeerden te vluchten, en de nooduitgangen in paniek niet konden vinden.
Er wordt nog onderzocht of er gebreken aan de bar waren voorafgaand aan de brand.
Ook wordt gekeken of een soort schuim op het plafond van de bar heeft bijgedragen aan de verspreiding van de brand.
Hij meent dat er 3x controle is geweest.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
drie keer in 10 jaar controle , die zijn nooit in de kelderbar geweest dus
[..]
[..]
Verkeerde link? Ik zie alleen een algemeen nieuwsbericht.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:04 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.reuters.com/w(...)bar-fire-2026-01-01/
Hier staat een filmpje van een meisje dat er was. Ze spreekt Frans. maar het is vertaald in het Engels. Het is een verschrikkelijk verhaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |