Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren? Die mensen die aan het filmen waren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Zou ook kunnen ja.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren?
Ik ben zelf die shows van Rammstein gewend, vandaar.
quote:De 119 gewonde slachtoffers zijn afkomstig uit zeker negen landen. De meesten komen uit Zwitserland, Frankrijk, Italië en Servië.
Ook zijn er een Belg, Bosniër, Luxemburger, Pool en Portugees onder de gewonden. Van veertien mensen is de nationaliteit nog niet bekend.
Eentje wordt morgen 26. Hoop ik.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:57 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Familie van deze twee Franse meisjes weet nog niet waar de meiden zijn. Wat een hel, zijn ze zwaargewond of dood...
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:51 schreef CruzerXtreme het volgende:
van feestmodus naar paniekmodus overgaan behelst wel wat stappen en kan wat tijd kosten
Pffff wat een ellende... en identificatie zou nog weleens even kunnen duren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
En dan nog.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust.
En dan ben je al te laat.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?
Vaak is de brand zelf niet eens het probleem maar eerder de rook die het veroorzaakt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:36 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...
Ze hebben DNA nodig om te identificeren.... en dat voor 40+119 mensen....quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Neem bijvoorbeeld artikel 450 (nalaten hulpverlening bij levensgevaar).quote:
Veel, jonge pubers naar een uitgaansgelegenheid laten gaan waar alcohol wordt geschonken is simpelweg bizar. Helemaal als de kinderen in kwestie ook een leeftijd hebben waarbij men niet eens alcohol mag nuttigen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.
En daar gaat het dus ook mis.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Niets wijst er hier op dat het ouders met hun kinderen waren, dit was een feest met jongeren en kinderen, waarvan de jongste aanwezigen dus schijnbaar 13 jaar waren, dat is ontoelaatbaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.
Het is alleen verboden om sterke drank aan minderjarigen te schenken, en bier is toegestaan vanaf 16 jaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:50 schreef de_boswachter het volgende:
Die beeldenwtf. Kunnen mensen nog wel zelf denken?
Bijzonder dat je met geen woord rept over keuzes die de eigenaar heeft gemaakt qua beveiliging.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Neem bijvoorbeeld artikel 450 (nalaten hulpverlening bij levensgevaar).
[..]
Veel, jonge pubers naar een uitgaansgelegenheid laten gaan waar alcohol wordt geschonken is simpelweg bizar. Helemaal als de kinderen in kwestie ook een leeftijd hebben waarbij men niet eens alcohol mag nuttigen.
[..]
En daar gaat het dus ook mis.
Daarnaast wordt er niet 'loeihard' geoordeeld. Maar bij een ramp van deze omvang, zullen mensen een duidelijke mening hebben bij het zien van beelden waarbij er een heel plafond in brand staat en mensen nog joelend aan het filmen zijn.
Of nog erger: beelden waarbij er van buitenaf wordt gefilmd er het inmiddels duidelijk is dat mensen in levensgevaar zijn en omstanders doen niets, het eerste wat er zou moeten worden gedaan is direct alle ruiten proberen in te slaan.
[..]
Niets wijst er hier op dat het ouders met hun kinderen waren, dit was een feest met jongeren en kinderen, waarvan de jongste aanwezigen dus schijnbaar 13 jaar waren, dat is ontoelaatbaar.
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bijzonder dat je met geen woord rept over keuzes die de eigenaar heeft gemaakt qua beveiliging.
Waar heb je gehoord en gelezen dat meerdere 13 jarigen aanwezig waren?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.
Ik vind het niet echt oordelen, maar meer verbazing. Maar goed mss is niet iedereen zo goed in het bewust zijn van zijn omgeving incl gevaren en vluchtroutes.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.
Bij dit soort gevallen is vooral strafstapeling van geval. 42x dood door schuld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de beveiliging naar alle waarschijnlijkheid strafbaar is spreekt voor zich, er zijn 13-jarigen binnen terwijl afgaande op de verhalen van bezoekers de minimumleeftijd eigenlijk 16 jaar is. Daarnaast is het ook vanzelfsprekend dat de eigenaren een hele lange gevangenisstraf boven het hoofd hangt voor het aanbieden van een uitgaansgelegenheid met maar één ingang en afgaande op de verhalen niet eens een nooduitgang. Dit staat dus verder niet ter discussie.
Niet doen bij brand. Dan ben je maar een aansteller, ik ben ook een aansteller geweest maar wel eentje zonder enorm traumatische ervaring. Een vriend van me was op bezoek bij de studentenvereniging van zijn zoon omdat die daar een of andere feestelijkheid had georganiseerd, hij vraagt zich af of de versiering wel brandveilig is. Dat bleek in de gootsteen niet het geval, zijn zoon trommelt meteen een paar lui op en ze halen alles weg. Dat zullen sommigen daar ook aanstellerig gevonden hebben, maar iemand moet het doen, iemand moet de meest volwassene zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Het was ook een hele jonge club, 15, 16, 17-jarigen, de slechtste leeftijd om oordeelkundigheid inzake gevaar van te verwachten.quote:En dan ben je al te laat.
Wanneer zo’n inferno begint kun je maar beter maken dat je weg komt. Een brandblussertje houdt dat ook niet meer tegen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
dom volk
waar zijn de brandblussers
True, of een tekort aan zuurstof.. Volendam was schijnbaar maar een korte brand door gebrek aan zuurstof. Wat ook het leven kostte aan een aantal slachtoffers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Vaak is de brand zelf niet eens het probleem maar eerder de rook die het veroorzaakt.
Stel je toch niet zo aan man.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:01 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer zo’n inferno begint kun je maar beter maken dat je weg komt. Een brandblussertje houdt dat ook niet meer tegen.
Maar verbaas me er echt over hoe stoïcijns, het bijna grappig vindend de jeugd daar staat. Telefoons in de hand voor het beste instagramfilmpje. Zorgelijk!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |