Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?quote:
Dan hadden ze beter lang zullen ze leven kunnen zingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn Frans is echt niet bestaand. Maar gokje er waren 13 jarigen binnen?
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kan niet zien hoe oud degenen waren die filmden, iedereen zal wel flink onder invloed van alcohol zijn geweest.
De enige schuldigen zijn de eigenaren van deze tent, en degenen die verantwoordelijk waren voor de veiligheid en de controle erop.
Niet de jongeren die daar waren aan het filmen of aanwezig waren. Ga er maar van uit dat de ernst van de situatie nog niet bij ze doordrong.
En ach, de beste stuurlui staan aan wal he.
Correct.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.
Op een moment dat er ergens een brand is dien je zelf als burger ook juist te handelen door jezelf en anderen in veiligheid te brengen. Als mensen ergens waar een brand is namelijk doodleuk blijven filmen, dan kan zelfs in een locatie waar alles goed geregeld is een brand dodelijke gevolgen hebben. Eigenaren zijn slechts verantwoordelijk voor de veiligheid van een locatie, niet voor het handelen van de bezoekers.
[..]
Correct.
En schijnbaar dus ook nul controle op leeftijd. Je bent trouwens ook als ouder compleet ongeschikt als je je 13-jarige kroost toestemming geeft om te gaan stappen.
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:33 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.
Dan waren die 13-jarigen en ouders in ieder geval als eerste naar buiten. Ouder zijn doet iets met je gevaarherkenning en verantwoordelijkheidsgevoel dus dat zijn in ieder geval niet degenen die joelend staan te kijken hoe het plafond in de fik vliegt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er ook niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:33 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik vind 15/16 in principe al wel kunnen, maar das een enorm verschil met 13, dan kun je nog met poppen spelen of tikkertje doen zeg maar, met 15/16 heb je er al 2 jaar middelbare school op zitten en ben je in principe een stuk wijzer dan wanneer je net de basisschool hebt afgerond.
Het is oudjaar, dan blijven heel veel kinderen op. Lijkt mij eerder een soort familie apres-ski gebeuren, anders hanteer je toch een deurbeleid?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op 15 mogen jongeren nog niet drinken, dus dan heb je niets te zoeken in een uitgaansgelegenheid. Meeste plekken hanteren ook minimumleeftijd van 16, 18 of zelfs 21.
Mjah het is natuurlijk wel een toeristisch gebied, en nog lang niet alles is duidelijk. Maar 13 jarigen (met of zonder ouders).. is gewoon op zijn minst opvallend te noemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wie zegt dat de ouders van die 13-jarigen er niet bij waren? Ooit ook apres-ski gevierd in een bomvolle kroeg met de kinderen, was wel rond 17.00 uur, maar dan nog.
Geen idee. Kan me voorstellen dat je met je gezin ook niet saai op je hotelkamer gaat zitten met de jaarwisseling.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:45 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah het is natuurlijk wel een toeristisch gebied, en nog lang niet alles is duidelijk. Maar 13 jarigen (met of zonder ouders).. is gewoon op zijn minst opvallend te noemen.
Ik zou het iig niet naar zoiets gaan met mijn kids..
Nou met al die verhalen.. staat die uitbater er niet echt lekker op.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?
Het is werkelijk niet te geloven dat je alleen maar bent aan het victim blamen, empathie tonen lijkt moeilijk voor je.
Precies dat dus, het is juist supergezellig in die wintersportplaatsjes in de kroegjes en het had ook in een restaurant kunnen gebeuren, zit je ook vaak met een gezin.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Geen idee. Kan me voorstellen dat je met je gezin ook niet saai op je hotelkamer gaat zitten met de jaarwisseling.
Stap even over de emotie heen en kijk naar de feiten. 13 jarigen in een uitgaansgelegenheid zoals deze tijdens O&N terwijl er een deurbeleid zou zijn is gewoon opmerkelijk te noemen. Dat wil niet zeggen dat deze kinderen of hun ouders het aan zichzelf te danken hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat maakt het uit Howard? Een 18 jarige was niet verbrand en om het leven gekomen?
Het is werkelijk niet te geloven dat je alleen maar bent aan het victim blamen, empathie tonen lijkt moeilijk voor je.
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook niet over.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:48 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Nou met al die verhalen.. staat die uitbater er niet echt lekker op.
Kinderen worden ook toegelaten in restaurants waar alcohol wordt genuttigd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet. Jij reageert alleen maar op basis van emotie, dat mag, maar dat is simpelweg niet hoe het werkt.
Als er kinderen worden toegelaten tot een cafe en alcohol nuttigen terwijl dit niet mag, is dat strafbaar en daarnaast hebben mensen in noodsituaties de wettelijke verplichting anderen te helpen. Dit niet doen is ook strafbaar.
De uitbater zal zeker strafbaar zijn, maar zie niet in wat de bezoekers verder verkeerd deden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat maakt veel uit, want hoe ouder mensen zijn, hoe meer handelingsbekwaam zijn worden geacht en dus ook beter kunnen omgaan met dit soort situaties. En dat maakt dus wel degelijk een heel erg groot verschil.
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet. Jij reageert alleen maar op basis van emotie, dat mag, maar dat is simpelweg niet hoe het werkt.
Als er kinderen worden toegelaten tot een cafe en alcohol nuttigen terwijl dit niet mag, is dat strafbaar en daarnaast hebben mensen in noodsituaties de wettelijke verplichting anderen te helpen. Dit niet doen is ook strafbaar.
Misschien waren de kinderen met hun ouders mee.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is niet hoe het werkt.
Op een moment dat er ergens een brand is dien je zelf als burger ook juist te handelen door jezelf en anderen in veiligheid te brengen. Als mensen ergens waar een brand is namelijk doodleuk blijven filmen, dan kan zelfs in een locatie waar alles goed geregeld is een brand dodelijke gevolgen hebben. Eigenaren zijn slechts verantwoordelijk voor de veiligheid van een locatie, niet voor het handelen van de bezoekers.
[..]
Correct.
En schijnbaar dus ook nul controle op leeftijd. Je bent trouwens ook als ouder compleet ongeschikt als je je 13-jarige kroost toestemming geeft om te gaan stappen.
Kijk eens naar post #190 van het vorige deel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik heb dat soort shit nog nooit gezien in het uitgaansleven. Alleen in (opname) studio's
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De uitbater zal zeker strafbaar zijn, maar zie niet in wat de bezoekers verder verkeerd deden.
Verder reageer ik helemaal niet emotioneel, hou toch op.
Denk idd dat de ernst van de situatie niet duidelijk was, anders waren ze zelf natuurlijk ook meteen gegaan, duh.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.
En daarop wijzen is geen 'victim blaming' het is simpelweg rationeel om dit te benoemen omdat zo een moment er voor kan zorgen dat mensen langer in een café blijven, de ernst van de situatie niet duidelijk wordt en er daardoor uiteindelijk veel meer slachtoffers vallen.
Ja en? Beetje stuurlui aan wal achteraf gebullshit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joelend staan filmen terwijl het plafond van een cafe bijna volledig in brand staat, dan gaat er dus wel degelijk iets fout. Op zo een moment moet je jezelf en anderen zo snel mogelijk naar buiten zien te krijgen.
En daarop wijzen is geen 'victim blaming' het is simpelweg rationeel om dit te benoemen omdat zo een moment er voor kan zorgen dat mensen langer in een café blijven, de ernst van de situatie niet duidelijk wordt en er daardoor uiteindelijk veel meer slachtoffers vallen.
Welke wetten dan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:55 schreef HowardRoark het volgende:
Het heeft weinig met empathie te maken, maar met rationaliteit en kijken naar de wet.
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nogmaals, niet om het goed te praten, maar omdat dit een algemeen waargenomen beeld is bij branden:quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat bezoekers ook een deel van de verantwoordelijkheid dragen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.
Het vuur lijkt rustig voort te kabbelen tot daar ineens dat overslag moment is, waarna vuur en rook binnen 10 seconden alles over lijken te nemen.
Medewerkers getraind in een basisvorm van brandveiligheid en ontruimingsprocedures hadden dit meteen moeten herkennen. Maar de vraag is natuurlijk of die aanwezig waren, of ze nuchter waren en of er middelen waren om tot ontruiming over te gaan (handmelder > slow-whoop).
Ah, hangt het er wss om de muziek te dempen voor de chill hoek die erboven zat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Kijk eens naar post #190 van het vorige deel.
Dat is The Station nightclub fire, februari 2003. Daar staat precies hetzelfde soort akoestische-eierdozen-schuim materiaal in de fik: 100 doden en 230 gewonden tot gevolg.
Het trieste is dat het over twintig jaar waarschijnlijk nog steeds zal gebeuren, met dit soort materiaal of kerstdecoratie.
Als een plafond in de hens staat van een druk cafe, zou de ernst van de situatie dus wel meteen duidelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:15 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Denk idd dat de ernst van de situatie niet duidelijk was, anders waren ze zelf natuurlijk ook meteen gegaan, duh.
Niemand zal zich voor de lol laten verbranden.
Het is makkelijk oordelen, achter je pc’tje lekker veilig thuis.
Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren? Die mensen die aan het filmen waren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja ding is, op internet vind je tientallen filmpjes van soortgelijke situaties waar het dan uiteindelijk dan toch geblust wordt.
Dus ik denk dat veel mensen ook denken: acht dat zou wel opgelost worden nog.
Komt helaas vaak voor dat mensen te lang wachten.
Rhode Island: 100 doden.
Murcia, Spanje: 13 doden
Santa Maria, Brazilie: 242 doden. (de horror staat me nog steeds bij)
Zou ook kunnen ja.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Misschien ook een rare gedachte van mij, maar misschien dachten ze dat het "special effects" waren?
Ik ben zelf die shows van Rammstein gewend, vandaar.
quote:De 119 gewonde slachtoffers zijn afkomstig uit zeker negen landen. De meesten komen uit Zwitserland, Frankrijk, Italië en Servië.
Ook zijn er een Belg, Bosniër, Luxemburger, Pool en Portugees onder de gewonden. Van veertien mensen is de nationaliteit nog niet bekend.
Eentje wordt morgen 26. Hoop ik.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:57 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Familie van deze twee Franse meisjes weet nog niet waar de meiden zijn. Wat een hel, zijn ze zwaargewond of dood...
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:51 schreef CruzerXtreme het volgende:
van feestmodus naar paniekmodus overgaan behelst wel wat stappen en kan wat tijd kosten
Pffff wat een ellende... en identificatie zou nog weleens even kunnen duren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
En dan nog.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust.
En dan ben je al te laat.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Pfff, X wordt op het moment ook overspoeld door berichten van mensen die vermist zijn. Een heleboel zijn nog kinderen.
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:29 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Vaak is de brand zelf niet eens het probleem maar eerder de rook die het veroorzaakt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:36 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah, maar hie zie je gewoon dat vuur zich sneller en sneller verspreidt naar de andere panelen. Dan is het gewoon wegwezen. Maar schijnbaar zijn er maar weinig zich bewust van het feit dat brand heel snel kan escaleren...
Ze hebben DNA nodig om te identificeren.... en dat voor 40+119 mensen....quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Neem bijvoorbeeld artikel 450 (nalaten hulpverlening bij levensgevaar).quote:
Veel, jonge pubers naar een uitgaansgelegenheid laten gaan waar alcohol wordt geschonken is simpelweg bizar. Helemaal als de kinderen in kwestie ook een leeftijd hebben waarbij men niet eens alcohol mag nuttigen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Weet je wat het natuurlijk ook is.. In zo'n bergdorp zeg je als ouders al snel tegen je kinderen: ok ga maar naar dat feestje met je broer/zus/vrienden. Want 'wat kan er gebeuren?'. Je bent als ouders hoogstens een paar minuten van de bar vandaan, de kinderen hoeven daarna ook alleen maar terug naar huis/het hotel in datzelfde dorp. Het is niet alsof ze nog van Amsterdam een uur dronken naar huis moeten fietsen bijvoorbeeld.
En daar gaat het dus ook mis.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk onderschatten hoe snel het kan escaleren. Terwijl ik in principe best paniekerig ben, zou mijn eerste heldere gedachte waarschijnlijk zijn: rustig blijven, geen scène maken, dit is vast zo geblust. De muziek draait nog, chill.
En dan ben je al te laat.
Ik vind dat er online echt loeihard geoordeeld wordt over de feestende menigte. Dit is toch nauwelijks te bevatten, dat je in zoiets verzeild raakt?
Niets wijst er hier op dat het ouders met hun kinderen waren, dit was een feest met jongeren en kinderen, waarvan de jongste aanwezigen dus schijnbaar 13 jaar waren, dat is ontoelaatbaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wallis is een zeer gezinsvriendelijk kanton, en het is er niet verboden om met een 13-jarige naar een bar te gaan, in tegenstelling tot sommige andere kantons.
Het is alleen verboden om sterke drank aan minderjarigen te schenken, en bier is toegestaan vanaf 16 jaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:50 schreef de_boswachter het volgende:
Die beeldenwtf. Kunnen mensen nog wel zelf denken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |