abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:21:10 #276
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_219733155
Weet iemand welk nummer je hoort in dat filmpje? :@
pi_219733168
De barman Gaëtan T. heeft het overleefd.
pi_219733171
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:21 schreef RedFever007 het volgende:
Weet iemand welk nummer je hoort in dat filmpje? :@
Welk filmpje?
pi_219733173
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat jij zo handelde toen je 16 was, zegt vooral veel over jou. Dat wil niet zeggen dat iedereen dit doet. Er waren overigens ook volwassenen aanwezig en helemaal die zouden beter moeten weten. Vanuit dat perspectief is het ook merkwaardig dat je dit levensgevaarlijke of soms zelfs nalatige gedrag dat levens (kan) kost(en) aan het bagatelliseren of zelfs rechtvaardigen bent.

Ook is de tendens om tegenwoordig alles op de telefoon te willen vastleggen natuurlijk wel degelijk iets dat je voornamelijk ziet bij 'Gen-Z', dat had je een paar decennia geleden niet. En in dit soort situaties is dat ronduit bizar en verachtelijk gedrag.

Dit mag en moet zelfs worden bekritiseerd, niet om met vingers te wijzen, maar juist om te zorgen dat hier aandacht voor is, we dit niet als acceptabel gaan zien en dit hopelijk niet nog eens zal gebeuren en mensen (ook jongeren) zich terdege bewust worden van de gevaren in zulke situaties.

Ten slotte is het buiten staan filmen van een cafe dat in de brand staat en waar mensen binnen tegen de ramen zitten opzoek naar een uitgang gewoon onaanvaardbaar en zou ook strafbaar moeten zijn.

Je bent dan letterlijk aan het filmen hoe mensen sterven terwijl je niets doet. Dit heeft ook niets met 'overleven' te maken, net zoals het filmen van een razendsnel verspreidende brand dat ook niet is.

Nogmaals, dat jij dit toch lijkt te willen bagatelliseren, zegt vooral heel veel over jouzelf. Ik wil dan ook niet weten wat voor dingen jij allemaal hebt uitgehaald toen je 16 was. Wees blij dat je er (hopelijk) zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen.
Snap je zelf niet wat je zegt? Heb jij een deurbel met camera? Er hebben altijd al mensen naar een ramp staan kijken en niks doen.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:28:58 #280
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219733205
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 14:52 schreef Joppiez het volgende:
Ik was als 16 jarige volgens mij niet te dom om te poepen en was ook nog in staat enigszins rationeel na te kunnen denken in een lastige situatie. Misschien was ik een grote uitzondering?
Nee hoor, 16-jarigen zijn dan ook geen totaal stuurloze mensen die totaal ontoerekeningsvatbaar zijn. Het zijn jongeren die over het algemeen best zouden moeten weten wat wel en wat niet kan.

Natuurlijk heb je altijd probleemgevallen en waaghalzen bij (net zoals je onder volwassenen nog hebt), dat zal een stukje van een individu zijn maar ook opvoeding. Maar hoe het meest bizarre en levensgevaarlijke gedrag hier door sommigen wordt gebagatelliseerd en kritiek hierop wordt weggezet als 'victim blaming' is ronduit bizar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 15:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Interessant psychologisch gedrag, gebeurt iets vreselijks en sommige menen zich te moeten immuniseren met dat gebeurt mij niet, want ik ben slim en de slachtoffers hebben het verdiend want zij waren dom.
Heb je ook voorbeelden van posts, waarin mensen deze woorden gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Snap je zelf niet wat je zegt? Heb jij een deurbel met camera? Er hebben altijd al mensen naar een ramp staan kijken en niks doen.
Dat kan strafbaar zijn. In Nederland zijn we verplicht iets te doen als mensen in een levensbedreigende situatie zitten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219733233
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, 16-jarigen zijn dan ook geen totaal stuurloze mensen die totaal ontoerekeningsvatbaar zijn. Het zijn jongeren die over het algemeen best zouden moeten weten wat wel en wat niet kan.

Natuurlijk heb je altijd probleemgevallen en waaghalzen bij (net zoals je onder volwassenen nog hebt), dat zal een stukje van een individu zijn maar ook opvoeding. Maar hoe het meest bizarre en levensgevaarlijke gedrag hier door sommigen wordt gebagatelliseerd en kritiek hierop wordt weggezet als 'victim blaming' is ronduit bizar.
[..]
Heb je ook voorbeelden van posts, waarin mensen deze woorden gebruiken? Daar ben ik wel benieuwd naar.
[..]
Dat kan strafbaar zijn. In Nederland zijn we verplicht iets te doen als mensen in een levensbedreigende situatie zitten.
Je kletst echt uit je nek nu. Het is verwerpelijk dat je als omstanders niks doet, maar niet strafbaar en heeft geen zak met mobieltjes te maken, daarom vraag ik je, heb jij een deurbel met camera voor je eigen 'veiligheid'?
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:39:04 #282
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219733295
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je kletst echt uit je nek nu. Het is verwerpelijk dat je als omstanders niks doet, maar niet strafbaar en heeft geen zak met mobieltjes te maken, daarom vraag ik je, heb jij een deurbel met camera voor je eigen 'veiligheid'?
quote:
Artikel 450 verwijst naar verschillende wetsartikelen, afhankelijk van het rechtsgebied, maar in Nederland gaat het vaak over het nalaten van hulpverlening bij levensgevaar in het Wetboek van Strafrecht (niet helpen zonder gevaar voor jezelf), over toestemming van een patiënt in het Burgerlijk Wetboek (Boek 7), of over de oproeping van een verdachte in het Wetboek van Strafvordering. Het kan dus gaan over een strafbaar feit (niet helpen), medische toestemming, of gerechtelijke procedures.

Bron: Google Gemini
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219733311
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 15:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Want jij had alles in goede banen geleid in een stampvolle kelder met rook van 1200 graden waarbij je longen verschroeien als je het inademt?

Wat een debiele vorm van victim blaming zeg.
Het moment dat de eerste vlammen in het plafond staan en ze staan te filmen en te juichen had het moment moeten zijn dat ze alarm sloegen, muziek uit, rust bewaren en iedereen zsm evacueren.

Kan iedereen achteraf wel huilie huilie doen over dat de brandveiligheid niet goed geregeld was, maar toen ze zelf in die kelder gingen staan en met sterretjes ging lopen dansen maakte ook niemand zich daar druk over. Zelfs toen de eerst vlammen uit het plafond sloegen was Instagram en TikTok nog het belangrijkste in hun leven. Tja.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:43:11 #284
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219733322
quote:

[..]
In Zwitserland ben je dat ook verplicht, maar alleen als je dat veilig kunt doen. Hier was het met gevaar voor eigen leven geweest en gaat dat niet op.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:49:43 #285
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219733378
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:43 schreef kwiwi het volgende:

[..]
In Zwitserland ben je dat ook verplicht, maar alleen als je dat veilig kunt doen. Hier was het met gevaar voor eigen leven geweest en gaat dat niet op.
Als je buiten een cafe staat kan dat prima, een ruitje in slaan met een object is niet levensgevaarlijk, dat kan levens redden.
pi_219733381
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:41 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Het moment dat de eerste vlammen in het plafond staan en ze staan te filmen en te juichen had het moment moeten zijn dat ze alarm sloegen, muziek uit, rust bewaren en iedereen zsm evacueren.

Kan iedereen achteraf wel huilie huilie doen over dat de brandveiligheid niet goed geregeld was, maar toen ze zelf in die kelder gingen staan en met sterretjes ging lopen dansen maakte ook niemand zich daar druk over. Zelfs toen de eerst vlammen uit het plafond sloegen was Instagram en TikTok nog het belangrijkste in hun leven. Tja.
Hoe krijg je het uit je bakkus. :X
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:02:03 #287
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219733475
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je buiten een cafe staat kan dat prima, een ruitje in slaan met een object is niet levensgevaarlijk, dat kan levens redden.
Je hoeft alleen te helpen als je jezelf daarmee niet in gevaar brengt. Me dunkt dat in zo'n situatie niet gegeven is dat je zonder gevaar kunt helpen, je zou naar een brandend gebouw toe gaan en potentieel ook nog onder de voet gelopen worden door vluchtende mensen.
Als je helpt is het natuurlijk prima, maar verplicht is het zeer zeker niet.
pi_219733505
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Je hoeft alleen te helpen als je jezelf daarmee niet in gevaar brengt. Me dunkt dat in zo'n situatie niet gegeven is dat je zonder gevaar kunt helpen, je zou naar een brandend gebouw toe gaan en potentieel ook nog onder de voet gelopen worden door vluchtende mensen.
Als je helpt is het natuurlijk prima, maar verplicht is het zeer zeker niet.
Ja, ramptoerisme is van alle tijden en dat het gefilmd wordt pas van de laatste decennia. Dat kun je niet meer terugdraaien en het geklaag van diegene daarover die zelf een deurbelcamera hebben al helemaal onzin.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:10:50 #289
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219733572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 16:41 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Gemiste kans dat jij er niet bij was.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:11:54 #290
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_219733588
quote:
Maar hoe het meest bizarre en levensgevaarlijke gedrag hier door sommigen wordt gebagatelliseerd en kritiek hierop wordt weggezet als 'victim blaming' is ronduit bizar.
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.

Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..

En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.

De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.

Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.

Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:18:12 #291
367000 roos94
pi_219733678
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.

Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..

En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.

De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.

Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.

Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Of gewoon niet zuipe
pi_219733694
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:18 schreef roos94 het volgende:

[..]
Of gewoon niet zuipe
Echt totale onzin, die brand was ook uitgebroken met nuchtere jongeren die plezier maken met sterretjes op flessen.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:20:59 #293
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:22:37 #294
367000 roos94
pi_219733711
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Echt totale onzin, die brand was ook uitgebroken met nuchtere jongeren die plezier maken met sterretjes op flessen.
Hoeveel % van de nachtclubs draaien op nuchtere jongeren?
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:24:11 #295
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219733726
Gewoon niet zuipe, nie tiktokke en nie instagramme je weet zelf.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219733734
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:22 schreef roos94 het volgende:

[..]
Hoeveel % van de nachtclubs draaien op nuchtere jongeren?
Wintersportgebied, naja, geen zin om die discussie te voeren, maar meestal lopen daar aardig sportieve jongeren rond, geen coma zuipers.
  Spellchecker zaterdag 3 januari 2026 @ 17:26:20 #297
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219733738
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
Gewoon niet zuipe, nie tiktokke en nie instagramme je weet zelf.
Telefoons inleveren bij de ingang.
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:26:51 #298
367000 roos94
pi_219733742
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wintersportgebied, naja, geen zin om die discussie te voeren, maar meestal lopen daar aardig sportieve jongeren rond, geen coma zuipers.
O dat draait niet om de apreski. Check.
pi_219733758
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:26 schreef roos94 het volgende:

[..]
Beetje duur om dat gebied op te zoeken om te zuipen, zelf wel eens op de ski's gestaan een hele dag?
pi_219733761
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:26 schreef roos94 het volgende:

[..]
Het is Zwitserland. Daar bestaat après ski niet en ik spreek uit ervaring
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')