SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik date al een jaar niet. Ik heb ook voor de kerst de apos verwijderd en focus me nu op herstel en solliciteren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 00:38 schreef Regilio_ het volgende:
Ik wens je ook oprecht sterkte en hopelijk kun je wat afleiding vinden waarbij je ook uit je hoofd komt. Zo te lezen zit je daar wel in vast idd. Ik had in jouw situatie daten an sich überhaupt al op z'n minst een aantal maanden niet gedaan en niet van die kutverhalen over daten zitten lezen, maar volgens mij lukt je dat helaas niet.
Een oplossing wil je volgens mij ook niet horen nu dus dat laat ik dan ook bewust achterwege.
Aan dit soort plattitudes, hoe goed bedoeld ook, heb je natuurlijk in jouw situatie weinig aan lijkt me. Als het je niet vooruit helpt bedoel ik.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:05 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik denk dat ik me meer inzet dan de meesten
Het is lastig. Ik ben fysiek heel moe, zit vast in een toxische baan waar alles lijkt in te storten, heb een zieke kat en leessteeds verhalen die me hertraumatiseren. Kan moeilijk ff een weekend weg nu ofzo. Dus rant ik op fora.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:18 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Aan dit soort plattitudes, hoe goed bedoeld ook, heb je natuurlijk in jouw situatie weinig aan lijkt me. Als het je niet vooruit helpt bedoel ik.
Fijn dat je al gestopt bent met daten voor nu. Nu nog iets vervangends vinden voor over die toxische dateverhalen lezen. Je weet zelf ook wel dat het je niet helpt. Integendeel: je wordt er zelf dermate niet leuker van dat je topics opent waardoor je mensen hier, op dit forum, flink afstoot. Ik hoop voor je dat je kunt beginnen te veranderen. Al open je alleen dergelijke troll topics niet meer. Dat lijkt me wel lastig als je dergelijke domme internethelden-toxische verhalen blijft lezen, dus vandaar dat ik zeg dat je het jezelf makkelijker kunt maken door te proberen voor nu alleen dit stukje gedrag af te leren.
Zul je wel moeten trainen. Kan ik of niemand anders voor je doen.
Ach kom, anders stel je je even aan zeg, met je "trauma's". Het zijn life struggles, meer niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:29 schreef Ansa het volgende:
[..]
Het is lastig. Ik ben fysiek heel moe, zit vast in een toxische baan waar alles lijkt in te storten, heb een zieke kat en leessteeds verhalen die me hertraumatiseren. Kan moeilijk ff een weekend weg nu ofzo. Dus rant ik op fora.
Alle 30 andere topics vol tips word ook niets mee gedaanquote:
Zeker begrijpelijk, dank voor je eerlijke reactie ook.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:29 schreef Ansa het volgende:
[..]
Het is lastig. Ik ben fysiek heel moe, zit vast in een toxische baan waar alles lijkt in te storten, heb een zieke kat en leessteeds verhalen die me hertraumatiseren. Kan moeilijk ff een weekend weg nu ofzo. Dus rant ik op fora.
Het zijn vooral de mannen die het moeten ontgelden in Ansa’s topics. Toch is er een rij mannen die reageert.quote:
Bijzonder hoe het blijkbaar van belang is of een man of vrouw iets ondersteunends probeert over te brengen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het zijn vooral de mannen die het moeten ontgelden in Ansa’s topics. Toch is er een rij mannen die reageert.
Wat klets jij? Ik heb CPTSS gehad. Dat krijg je niet van een relatiebreuk of een saaie werkplek.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Ach kom, anders stel je je even aan zeg, met je "trauma's". Het zijn life struggles, meer niet.
Ook vervelend maar met een echt trauma piep je wel anders.
Het is alleen een bepaald slag mannen die het in Ansa's topics moeten ontgelden. Dat zijn de mannen die multidaten, de mannen die monogamie eisen, de mannen die haar laten reizen naar een eerste date en dan zelf te beroerd zijn om hun drankje te betalen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:32 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zijn vooral de mannen die het moeten ontgelden in Ansa’s topics. Toch is er een rij mannen die reageert.
Ik waardeer alle serieuze aardige berichten en heb niks tegen fokkers als persoon.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:44 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Bijzonder hoe het blijkbaar van belang is of een man of vrouw iets ondersteunends probeert over te brengen.
Volgens mij is veruit de meerderheid op dit forum mannelijk. Dus ja, dan is de kans aanwezig dat voornamelijk mannen reageren.
En R&P vind ik een serieus subforum: dus bij trollgedrag hier houdt het voor mij direct op.
Ik eis monogamie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is alleen een bepaald slag mannen die het in Ansa's topics moeten ontgelden. Dat zijn de mannen die multidaten, de mannen die monogamie eisen, de mannen die haar laten reizen naar een eerste date en dan zelf te beroerd zijn om hun drankje te betalen.
Het ging niet eens over jou in dit geval.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik waardeer alle serieuze aardige berichten en heb niks tegen fokkers als persoon.
Ik ook, heb het nog steeds. Maar niet van dingen die jij opdist in je OP.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Wat klets jij? Ik heb CPTSS gehad. Dat krijg je niet van een relatiebreuk of een saaie werkplek.
Ik heb al 15 jaar (trauma) therapie gehad. Ik heb mijn psyche eindeloos ontrafeld maar geen van hen legde me uit hoe machtsdynamieken werken bijv. Ik heb een coach nodig want denk vanuit eerlijkheid en moraliteit en een meritocratisch denkbeeld. Heel hb en heel naief. Ik geloof woorden ipv daden, ben te eerlijk en laat me uitbuiten en framen. Ik heb mijn CPTSS overwonnen en zoek nu psychoeducatie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Ansa, ik heb wat moeite je serieus te nemen want de voorgaande trolltopics zijn niet in je voordeel. Maar goed.
Als je geen hoogbegaafdheidtherapeut kunt vinden die vergoed wordt zoek dan een gewone therapeut. (Dat is al moeilijk genoeg.) Want als er niets meer goedgaat helpt die je het te ontrafelen. Veel problemen komen uit één ding voort. Maak er werk van.
Verder kun je idd erg goed schrijven, kun je ook nog wat mee doen.
Klopt. Het staat er verkeerd. Het is een beetje laat en ik ben een beetje moe, vandaar dat ik me niet correct uitdrukte. Ik bedoelde uiteraard de mannen die geen monogamie willen geven.quote:
Ik heb de oorzaken van mijn CPTSS niet verteld in deze OP. Wel deels in eerdere topics.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ook, heb het nog steeds. Maar niet van dingen die jij opdist in je OP.
Langdurige fysieke en geestelijke mishandeling ( slaan, schoppen, kopstoot, adem ontnemen) als kind en in relaties, pestverleden, een geweldadige verkrachting in een eerdere relatie en me continu anders/niet genoeg voelen ok voor je?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ook, heb het nog steeds. Maar niet van dingen die jij opdist in je OP.
Ik volg je topics niet en bij jouw OP kreeg ik een Huh? trauma?-gevoel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:01 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb de oorzaken van mijn CPTSS niet verteld in deze OP. Wel deels in eerdere topics.
Dat viel niet uit je OP te destilleren, deze verklaring oké voor jou?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:04 schreef Ansa het volgende:
[..]
Langdurige fysieke en geestelijke mishandeling ( slaan, schoppen, kopstoot, adem ontnemen) als kind en in relaties, pestverleden, een geweldadige verkrachting in een eerdere relatie en me continu anders/niet genoeg voelen ok voor je?
Ik heb meerdere topics. Ik ben ren bitch, maar ik zou nooit laatdunkend doen over andermans trauma. Die diagnose krijg je niet zomaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat viel niet uit je OP te destilleren, deze verklaring oké voor jou?
Je vertelt me niks nieuws. En ik heb je zojuist een verklaring voor mijn statement gegeven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:10 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb meerdere topics. Ik ben ren bitch, maar ik zou nooit laatdunkend doen over andermans trauma. Die diagnose krijg je niet zomaar.
Ik ben niet boos. Ik hoop dat je een goede therapeut vindt. Ik heb nog wel een naam voor je.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Je vertelt me niks nieuws. En ik heb je zojuist een verklaring voor mijn statement gegeven.
Bedankt voor je aanbod maar ik hou soms graag dingen (Fok! en IRL) gescheiden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:14 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik ben niet boos. Ik hoop dat je een goede therapeut vindt. Ik heb nog wel een naam voor je.
Snap ik hoor, sterktequote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Bedankt voor je aanbod maar ik hou soms graag dingen (Fok! en IRL) gescheiden.
Ik voel dat er hier iets moois opbloeit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 01:18 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Aan dit soort plattitudes, hoe goed bedoeld ook, heb je natuurlijk in jouw situatie weinig aan lijkt me. Als het je niet vooruit helpt bedoel ik.
Fijn dat je al gestopt bent met daten voor nu. Nu nog iets vervangends vinden voor over die toxische dateverhalen lezen. Je weet zelf ook wel dat het je niet helpt. Integendeel: je wordt er zelf dermate niet leuker van dat je topics opent waardoor je mensen hier, op dit forum, flink afstoot. Ik hoop voor je dat je kunt beginnen te veranderen. Al open je alleen dergelijke troll topics niet meer. Dat lijkt me wel lastig als je dergelijke domme internethelden-toxische verhalen blijft lezen, dus vandaar dat ik zeg dat je het jezelf makkelijker kunt maken door te proberen voor nu alleen dit stukje gedrag af te leren.
Zul je wel moeten trainen. Kan ik of niemand anders voor je doen.
Dit is precies wat ik dacht toen ik serieus alle reacties heb gelezenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 04:33 schreef Invisibli het volgende:
Pleasers in het leven winnen niet.
De eer aan jezelf houden, grenzen stellen.
Ga op een club in plaats van fokken.
Thnx. Jij ookquote:
Deze snap ik niet, ik herken dit totaal niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:57 schreef Chandler het volgende:
Heb gelijk ook even CPTSS opgezocht, was ik nog niet mee bekend maar ben daar nu een stuk bekender mee en legt inderdaad wel heel wat uit, je gedrag op het forum en de zaken waarmee je zit.
Dat kan, ik wel!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:37 schreef r_one het volgende:
Deze snap ik niet, ik herken dit totaal niet.
Goeiequote:
15 jaar trauma therapie?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 03:00 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb al 15 jaar (trauma) therapie gehad. Ik heb mijn psyche eindeloos ontrafeld maar geen van hen legde me uit hoe machtsdynamieken werken bijv. Ik heb een coach nodig want denk vanuit eerlijkheid en moraliteit en een meritocratisch denkbeeld. Heel hb en heel naief. Ik geloof woorden ipv daden, ben te eerlijk en laat me uitbuiten en framen. Ik heb mijn CPTSS overwonnen en zoek nu psychoeducatie.
En bedankt mbt het schrijven. Als ik niet zo ongeduldig was schreef ik eens een boek. Nu doe ik andere dingen met taal.
Dank voor het beetje extra succes wensen! Niet nodig maar uiteraard accepteer ik deze vriendelijk!quote:
Bij jou doen we al langer geen enkele poging meerquote:
Dat heb ik ook niet nodig aangezien het me goed gaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij jou doen we al langer geen enkele poging meer
Sorry het 1e wat me te binnenschoot toen ik de nieuwe reacties vanochtend las.quote:
Je moet niks hequote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet nodig aangezien het me goed gaat.
Nu moet ik deze reactie van jou onthouden en jou terugpakken wanneer je zwak bent.
Onnodig en vermoeiend
Mijn hb is een groot deel van wie ik ben. Het is een handicap. Iemand met adhd en autisme is net zo neurodivers en het kleurt alles.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:11 schreef Lenny77 het volgende:
Stap 1 op FOK!: realiseren dat acties gevolgen hebben en de users de maanden van getroll en beledigingen niet vergeten in 1 topic. Ze zullen best openstaan voor verandering en zelfs willen helpen, maar je hebt tegen heel wat schenen gestampt. Nu zal je even door de zelfgemaakte modder moeten kruipen.
Stap 2: stop met je hb te benoemen, het helpt je geen stap verder en geeft anderen het idee dat je hun te min vindt. Dit laatste heb je trouwens ook meermaals benoemd en anderen mee neergesabeld. Niemand houdt van een stoefer. En al helemaal geen stoefer die denkt het beter te weten maar meermaals bewijst er zelf helemaal niets van te bakken.
Stap 3: je bent wie je wil zijn. Ga je volgende werk dus in als een gewone meid. Je zal de oplossingsrol niet krijgen dan. Moei je niet met die zaken, het is niet jouw probleem. Doe je werk gewoon.
Als je trouwens op het werk nog maar enigszins praat zoals hier dan gaan de stekels op bij veel mensen.
Stap 4 (eigenlijk stap 1): stop in godsnaam met lezen op Reddit of waar dan ook over relatie verhalen. Ook dit helpt je allesbehalve. Ja bitchen krijgen goede mannen en smeerlappen goede vrouwen. De overgrote groep relaties zijn echter gewoon goed. Maar jij zit in een verziekte fuik. Mannen zijn helemaal niet zo slecht als dat jij de hele tijd denkt. Besef dat jouw gedachten even verknipt zijn als jouw gehate tate incels. En kruip daar uit, ga andere dingen lezen die je goed doen voelen, leer nieuwe dingen.
Zorg sowieso eerst maar eens dat je zelf sterk in je schoenen staat. En dan komt die relatie wel waar je wel goed in thuis hoort. Je moet niet alles doen in een relatie, mannen vragen daar niet om, ze willen niet gered worden door een ander.
Ik denk dat een grote reset nodig is en daar heb je nu de tijd voor.
Uit POL ontsnapt?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:58 schreef epicbeardman het volgende:
Zeker ook helemaal getrained om goden zoals Trump en Elon te haten. Brainwashed.
Ga je lekker?quote:Lekker hele dag doomscrollen, over paar maanden is ze lesbisch of gaat ze zelf een man worden via transforming.
Sure, een vrouw kan geen eigen mening hebben, die neemt alleen klakkeloos dingem over. Beetje zoals redpill?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:58 schreef epicbeardman het volgende:
TS is zo'n voorbeeld van een meid die te veel op internet zit en bij voorkeur Reddit, de site die velen hersenspoelt en depressief maakt.
Zeker ook helemaal getrained om goden zoals Trump en Elon te haten. Brainwashed. Lekker hele dag doomscrollen, over paar maanden is ze lesbisch of gaat ze zelf een man worden via transforming.
Misschien dan tóch het advies ter harte nemen en Reddit niet als helende of ondersteunende bron zien (lees: er gewoon wegblijven).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:48 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mijn hb is een groot deel van wie ik ben. Het is een handicap. Iemand met adhd en autisme is net zo neurodivers en het kleurt alles.
JIJ voelt je daar minderwaarsig bij. Ik weiger mezelf kleiner te maken hierbij. Een hoog iq is niet alleen maar feest. Dat jij zegt dat ik maar normaal moet doen zegt me dat jij geen flikker snapt van neurodiversiteit.
Verder is er niks van bakken niet wat er speelt, en benoem ik zaken omdat ik er anders op word afgerekend. Dat zeg ik ook duidelijk.
Mijn " haat" richting mannen komt door meerdere relaties en dates met mensen die vreemdgingen en mishandelden, niet door Reddit. Reddit herinnert me er slechts aan.
Nu lees je bovenstaande post eens terug en stel jezelf de vraag nog eens hoe het komt dat je overal tegen dezelfde muur aanloopt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:48 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mijn hb is een groot deel van wie ik ben. Het is een handicap. Iemand met adhd en autisme is net zo neurodivers en het kleurt alles.
JIJ voelt je daar minderwaarsig bij. Ik weiger mezelf kleiner te maken hierbij. Een hoog iq is niet alleen maar feest. Dat jij zegt dat ik maar normaal moet doen zegt me dat jij geen flikker snapt van neurodiversiteit.
Verder is er niks van bakken niet wat er speelt, en benoem ik zaken omdat ik er anders op word afgerekend. Dat zeg ik ook duidelijk.
Mijn " haat" richting mannen komt door meerdere relaties en dates met mensen die vreemdgingen en mishandelden, niet door Reddit. Reddit herinnert me er slechts aan.
Het is mij niet helemaal duidelijk vanuit de context of je dit niet- of juist wel doet. Maar het wel vinden en wel of niet zeggen is beide niet echt constructief.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:15 schreef Ansa het volgende:
Niet omdat ik mensen in hun gezicht dom noem of hun werk afbrand.
Ook dit natuurlijk nooit doen.quote:En ik hang mijn identiteit sterk op aan mijn werk.
Hoogbegaafdheid is een deel van je, maar het definieert niet je zijn. Je lijkt alles dat je overkomt op je hoogbegaafdheid te willen afschuiven en daarmee buiten jezelf te willen plaatsen. Maar jij bent meer dan jouw neurodiversiteit. Het kleurt je mogelijkheden en onmogelijkheden, maar jij bent toch (veel) meer dan alleen dat? Wie is Ansa? Die hoogbegaafdheid is een deel van je, maar wie of wat ben jij nog meer? Waar word je blij van? Wat wil je bereiken? Wie wil jij voor jezelf zijn? En voor anderen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:48 schreef Ansa het volgende:
Omdat ik nu pas het politieke plaatje zie. Geen enkele therapeut legde het me uit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:06 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nu lees je bovenstaande post eens terug en stel jezelf de vraag nog eens hoe het komt dat je overal tegen dezelfde muur aanloopt.
Jij kent mij niet. Je weet niet in welke wereld ik mij bevind, of ik neurodivers ben of misschien ook wel hb?
Maar ok.. ik trek mijn handen ook terug.
Het is nog niet jouw tijd om te veranderen. Je zit nog niet op het punt in de zelfreflectie stadia waar verandering mogelijk is. Jij zit nog in de stampende, beledigende kinderlijke fase.
Succes met de komende tijd!
Het defineert me niet maar ik kan mijn hersens niet veranderen. Ik kan niet minder zien, minder voelen, minder verbanden trekken en minder voorspellen wat anderen nog niet zien. Ik kan niet ineens volledig erbijhoren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:36 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid is een deel van je, maar het definieert niet je zijn. Je lijkt alles dat je overkomt op je hoogbegaafdheid te willen afschuiven en daarmee buiten jezelf te willen plaatsen. Maar jij bent meer dan jouw neurodiversiteit. Het kleurt je mogelijkheden en onmogelijkheden, maar jij bent toch (veel) meer dan alleen dat? Wie is Ansa? Die hoogbegaafdheid is een deel van je, maar wie of wat ben jij nog meer? Waar word je blij van? Wat wil je bereiken? Wie wil jij voor jezelf zijn? En voor anderen?
Volgens mij ben je stiekem diep van binnen gewoon een leuk mens, maar lig je ontzettend overhoop met jezelf. Hier schijnt de zon nu even. Ik hoop bij jou ook. Trek je jas en handschoenen aan, zet een muts op en ga een stukje lopen. Ook als je geen zin hebt. Desnoods met als doel ergens een kop warme chocolademelk te gaan drinken. Waarom niet?
Niet. Maar bijvoorbeeld: gedrag loopt al jaren uit de hand, ver voor ik er kwam werken. Ik signaleer en krijg er de schuld van. Om me te verdedigen maak ik een uitgebreide analyse over waar het schuurt. Management ziet het als bedreiging en kritiek op hen en gaat framen. Ik paniek en ga nog meer uitleggen omdat ik tot nu toe nooit geleerd had dat degene die uitlegt schuldig lijkt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is mij niet helemaal duidelijk vanuit de context of je dit niet- of juist wel doet. Maar het wel vinden en wel of niet zeggen is beide niet echt constructief.
Ook is het (mij) niet duidelijk voor wat voor werk je precies aangenomen wordt. Is dat troubleshooter, de nieuwe bezem of wat? In dat geval zit je dan echt op de verkeerde plek lijkt me.
[..]
Ook dit natuurlijk nooit doen.
Ja zoveel had ik begrepen. Maar wat is jouw functie in deze, wordt je geacht problemen te signaleren, ben je daarvoor aangenomen? En is het zo dat je zeker gelijk hebt en het management daarom raar gaat doen of zie je de dingen misschien ook niet helemaal zuiver. Dat valt niet uit te sluiten natuurlijk.M.a.w. in welke zin denk je de waarheid in pacht te hebben en dat "les autres" het fout zien. Zo hoeft het natuurlijk niet te zijn in het echt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:49 schreef Ansa het volgende:
[..]
Niet. Maar bijvoorbeeld: gedrag loopt al jaren uit de hand, ver voor ik er kwam werken. Ik signaleer en krijg er de schuld van. Om me te verdedigen maak ik een uitgebreide analyse over waar het schuurt. Management ziet het als bedreiging en kritiek op hen en gaat framen. Ik paniek en ga nog meer uitleggen omdat ik tot nu toe nooit geleerd had dat degene die uitlegt schuldig lijkt.
Maar was dit je opdracht? Was je hiervoor aangenomen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:49 schreef Ansa het volgende:
[..]
Niet. Maar bijvoorbeeld: gedrag loopt al jaren uit de hand, ver voor ik er kwam werken. Ik signaleer en krijg er de schuld van. Om me te verdedigen maak ik een uitgebreide analyse over waar het schuurt. Management ziet het als bedreiging en kritiek op hen en gaat framen. Ik paniek en ga nog meer uitleggen omdat ik tot nu toe nooit geleerd had dat degene die uitlegt schuldig lijkt.
Daar hebben heel veel managers last van. Ze zien dit als persoonlijk falen (wat het misschien ook wel is) en dan komt er iemand kijken die het beter weet en ook nog eens akelig precies onderbouwt. Vinden ze niet leuk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:49 schreef Ansa het volgende:
Om me te verdedigen maak ik een uitgebreide analyse over waar het schuurt. Management ziet het als bedreiging en kritiek op hen en gaat framen.
Ik heb veel verantwoordelijkheid en weinig mandaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja zoveel had ik begrepen. Maar wat is jouw functie in deze, wordt je geacht problemen te signaleren, ben je daarvoor aangenomen? En is het zo dat je zeker gelijk hebt en het management daarom raar gaat doen of zie je de dingen misschien ook niet helemaal zuiver. Dat valt niet uit te sluiten natuurlijk.M.a.w. in welke zin denk je de waarheid in pacht te hebben en dat "les autres" het fout zien. Zo hoeft het natuurlijk niet te zijn in het echt.
Klopt, maar ik doe het uit angst om weer geframed te worden. Pas nu zue ik dat dit juist de oorzaak is. Ik blijf bij mijn volgende baan stil. Alleen weet ik niet wat ik zeg als er weer van mij wordt verwacht gedrag van een ander te veranderen zonder mandaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar hebben heel veel managers last van. Ze zien dit als persoonlijk falen (wat het misschien ook wel is) en dan komt er iemand kijken die het beter weet en ook nog eens akelig precies onderbouwt. Vinden ze niet leuk.
Is dat een nee?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:16 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb veel verantwoordelijkheid en weinig mandaat.
Ja, ik zit nu teveel in het manosphere/femicide algoritme.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Misschien dan tóch het advies ter harte nemen en Reddit niet als helende of ondersteunende bron zien (lees: er gewoon wegblijven).
Ik DM.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is dat een nee?Om de dingen in perspectief te zien mag je best iets informatiever zijn wat mij betreft.
Dit is geen antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:16 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb veel verantwoordelijkheid en weinig mandaat.
Lama, het is me inmiddels (meer dan) duidelijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:17 schreef Ansa het volgende:
Bijvoorbeeld: persoon A is enorm oppositioneel. Vaste, logische regels worden niet geaccepteerd en persoon A gaat frontaal in de aanval en wordt verwijderd. Weigert herstelgesprekken etc. Management zegt dan dat gedrag van A mijn schuld is en ik A niet kan blijven verwijderen, terwijl A al jaren aan dossier heeft voor soortgelijk gedrag. Maar het ligt aan mijn band. Vervolgens escaleert A elders, maar die persoon wordt gespaard. Ik heb nu maar besloten om geen casussen meer te bespreken, stil te zijn in de lunchpauze, en als management dan nog wil framen alleen procedureel te vragen om mandaat.
Dat laatste kun je inderdaad niet, maar jij kunt wel bepalen hoe jij ermee om wilt gaan. Daarvoor hoef je niet minder te zien, minder te voelen, of minder snel verbanden te leggen. Dat kan allemaal niet. Waar jij wél invloed op hebt, is hoe je daar vervolgens mee omgaat. Daar ligt de sleutel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:45 schreef Ansa het volgende:
Het defineert me niet maar ik kan mijn hersens niet veranderen.
Ik werk niet op kantoor. Ook gedaan, was al helemaal niks. ZZP is te onveilig voor mij, zeker gezien jaren van ziekte. Ik heb ook geen skill waar ik echt rond mee kan komen, taalcursussen geven is een verzadigde markt bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef Hetekip het volgende:
Als ik uit eigen ervaring mag spreken. Het gaat er ook om hoe je je leven inricht. Ik ben ook 'anders' dan de meeste. Ik merkte al vrij vlot dat ik mega ging vastlopen wanneer ik regulier werk op een kantoor zou gaan doen.
Toen ik dat heb vastgesteld ben ik een nieuwe studie gaan doen, en heb ik werk gepakt waarbij mijn anders zijn past.
Als ik het zo lees dat je andere wil helpen, loyaal bent en uitgebreide hobby's hebt van muziek, taal, kunst etc. Dan denk ik, waarom ga je klooien met werk waarin je met machtsstrijd en zo zit.
Muziek/drama/creatief therapeut in de zorg lijkt mij dan een beroep dat voldoening geeft waarin je geen machtsstrijd hebt.
Nu zeg ik niet dat je dat moet doen, maar ik denk dat de maatschappij niet gaat meebuigen. Of je moet je aanpassen en in de maat lopen, of je moet een plek vinden waar dat niet hoeft.
Ik ben bang dat er voor mensen die anders zijn niks anders op zit.
In mijn huidige werk loop ik ook nog tegen veel dingen aan. Mijn eerste baan heb ik na een half jaar moeten opzeggen, op zoek naar wat anders. Nu werk binnen een organisatie wat bij mij past. En zelfs dat gaat soms moeilijk, de wereld gaat zich helaas niet aan ons aanpassen.
Dat is vaak het probleem niet eens. Het probleem us binnengehaald worden. als redder en afgestraft worden op menselijkheidquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:41 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Dat laatste kun je inderdaad niet, maar jij kunt wel bepalen hoe jij ermee om wilt gaan. Daarvoor hoef je niet minder te zien, minder te voelen, of minder snel verbanden te leggen. Dat kan allemaal niet. Waar jij wél invloed op hebt, is hoe je daar vervolgens mee omgaat. Daar ligt de sleutel.
In een eerder topic heb jij wel eens het voorbeeld van een vergadering gebruikt. Toen schreef je dat jij vaak bij de aanvang van de vergadering al weet wat de uitkomst zal zijn of zou moeten zijn. Dan heb jij drie opties:
1. Je kapot ergeren over het geleuter. Dat kost jou energie, draagt niets bij aan het team en verzwakt jouw positie.
2. Je reikt meteen de optimale oplossing aan. Omdat de anderen nog niet zover zijn, zal die oplossing niet worden geaccepteerd. Kortom: dit leidt tot frustratie bij jezelf en bij de toehoorders en verzwakt jouw positie.
3. Je probeert te ontspannen. Je luistert en beperkt je tot het stellen van een enkele vraag (die anderen helpt om tot jouw conclusie te komen). Het voelt als tijdsverspilling, maar dit is vaak echt de beste keuze. Iedereen die wat wil zeggen heeft iets kunnen zeggen. Gevolg: mensen voelen zich gehoord. De oplossing komt langzaam in zicht. Gevolg: meer mensen zien in dat de oplossing de juiste is. Minder weerstand. Ja, 't kost tijd. Ja, 't had allemaal veel sneller gekund. Maar een vergadering gaat niet alleen over het vinden van de oplossing. En zolang jij niet de voorzitter van de vergadering bent, heb je de orde van de vergadering sowieso niet in de hand. Dus: zit de rit uit.
Ook de suggestie van @:Hetekip lijkt me nuttig. Probeer te bedenken waar jouw kwaliteit liggen en probeer daarmee aan de slag te gaan. Je zult van tijd tot tijd tegen die hoogbegaafdheid blijven aanlopen. Maar als jij daarmee kunt leren omgaan, wordt het leven eenvoudiger. Nu lijk je er vooral tegen te vechten. Terwijl jij intelligent genoeg bent om te weten dat dit je niets gaat opleveren. Niets dan verdriet, woede en frustratie. Geloof me, dat heb ik ook heel lang gedaan.
Je hebt 't punt van mijn post compleet gemist.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:44 schreef Ansa het volgende:
Dat is vaak het probleem niet eens. Het probleem us binnengehaald worden. als redder en afgestraft worden op menselijkheid
Dat is de kunst. Wel waarnemen maar niks ermee doen. Tis ook wel naïef om te denken dat jij in je eentje verschil kan maken. Meestal moet er dan al iets worden ingezet een onderzoek bijvoorbeeld of iets dergelijks. Dan luistert management wel opeens, tenzij ze al voor de bus gegooid zijn. Maja hoe vaak komt dat voor?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:45 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan (en mag hopelijk) de extra info zo samenvatten: Ansa heeft een zwaar beroep (iets met mensen) en zij heeft in hoge mate te maken met de problematiek op de werkvloer, signaleert dat maar heeft er eigenlijk geen echte invloed op. Dat is frustrerend. En je moet oppassen dat je zelf niet psychisch ten onder gaat aan die dynamiek. Wat wel het geval blijkt. Mogelijk moet je dan "gewoon" weg uit die sferen omdat je het doorgaans toch niet kunt "winnen". Je ziet dat vaak ook met klokkenluiders: de boodschapper wordt verketterd.
Persoonlijk heb ik dit ook meegemaakt in het verleden en mijn conclusie was om volledig te stoppen met het bemoeien met bedrijfspolitiek omdat ik beet op graniet doorgaans. Verspilde moeite en Paarlen voor de Zwijnen.
Ja, en ondanks twee masters lukt een functie in beleid en advies niet, wel uitgenodigd, maar nooit aangenomen want geen ervaring. Tijdelijk hbo-niveau kantoorwerk gedaan, zware bore out en zwaar onderbetaald.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:45 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan (en mag hopelijk) de extra info zo samenvatten: Ansa heeft een zwaar beroep (iets met mensen) en zij heeft in hoge mate te maken met de problematiek op de werkvloer, signaleert dat maar heeft er eigenlijk geen echte invloed op. Dat is frustrerend. En je moet oppassen dat je zelf niet psychisch ten onder gaat aan die dynamiek. Wat wel het geval blijkt. Mogelijk moet je dan "gewoon" weg uit die sferen omdat je het doorgaans toch niet kunt "winnen". Je ziet dat vaak ook met klokkenluiders: de boodschapper wordt verketterd.
Persoonlijk heb ik dit ook meegemaakt in het verleden en mijn conclusie was om volledig te stoppen met het bemoeien met bedrijfspolitiek omdat ik beet op graniet doorgaans. Verspilde moeite en Paarlen voor de Zwijnen.
Maar als iemand bij 5 anderen ook geweldadig is en jij als enige hoort dat het aan je band ligt dan ga je ook stressen. Want jouw contract staat dan op het spel en omdat jij 2 masters hebt mag jij geen fouten maken. Anderen mogen schreeuwen, schelden of zelfs slaan naar zeg jij dat iemand structurele onveiligheid bezorgt ben jij de pineut.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:51 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dat is de kunst. Wel waarnemen maar niks ermee doen. Tis ook wel naïef om te denken dat jij in je eentje verschil kan maken. Meestal moet er dan al iets worden ingezet een onderzoek bijvoorbeeld of iets dergelijks. Dan luistert management wel opeens, tenzij ze al voor de bus gegooid zijn. Maja hoe vaak komt dat voor?
Ik weet niet in welke situatie jij zit. Ik heb een vast contract dus voor mijn gevoel staat niks op het spel. Nogmaals overweeg iets in de zorg vaak krijg je per direct een vast contract. Dan is die zorg helemaal weg.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Maar als iemand bij 5 anderen ook geweldadig is en jij als enige hoort dat het aan je band ligt dan ga je ook stressen. Want jouw contract staat dan op het spel en omdat jij 2 masters hebt mag jij geen fouten maken. Anderen mogen schreeuwen, schelden of zelfs slaan naar zeg jij dat iemand structurele onveiligheid bezorgt ben jij de pineut.
Wat voel jij je altijd snel benadeeld johquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Maar als iemand bij 5 anderen ook geweldadig is en jij als enige hoort dat het aan je band ligt dan ga je ook stressen. Want jouw contract staat dan op het spel en omdat jij 2 masters hebt mag jij geen fouten maken. Anderen mogen schreeuwen, schelden of zelfs slaan naar zeg jij dat iemand structurele onveiligheid bezorgt ben jij de pineut.
In de zorg verdien ik slechts de helft van wat ik nu verdien. En ik werk dan niet meer op wo-niveau. Niet haalbaar voor mij. Heb dit al geprobeerd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke situatie jij zit. Ik heb een vast contract dus voor mijn gevoel staat niks op het spel. Nogmaals overweeg iets in de zorg vaak krijg je per direct een vast contract. Dan is die zorg helemaal weg.
Verder word ik soms ook gewelddadig bejegend, maar dan laat ik het rusten. Afhankelijk van wie het is zeg ik een dag later of zo het volgende: 'ik vond het niet fijn hoe dat gesprek verlopen is, ik voelde me aangevallen, en miste de wederkerigheid.'
Als die ruimte er niet is, doe ik dat natuurlijk niet. Dan probeer ik het van me af te laten vallen. Maar dan is het vaak ook tijd om ander werk te zoeken.
Betreft diplomas en wie fouten mag maken en wie niet. Geen idee, hou ik mij niet mee bezig. Ik doe mijn werk, en fouten maken hoort daar zeker bij. Als iemand daar niet mee om kan gaan, hun probleem ik heb een vast contract.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:05 schreef Solispolar het volgende:
Jouw werkgever heeft een bedrijf te runnen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:08 schreef r_one het volgende:
[..]Het is iig fijn dat mensen uit het vak het meteen herkennen. Geeft me rust.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn ook functies op WO niveau in de zorg.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:07 schreef Ansa het volgende:
[..]
In de zorg verdien ik slechts de helft van wat ik nu verdien. En ik werk dan niet meer op wo-niveau. Niet haalbaar voor mij. Heb dit al geprobeerd.
Ik jobhop jaarlijks omdat ik verantwoordelijk wordt gehouden voor dingen die ik niet kan oplossen. Anderen mogen prutsen, ik niet.
Ik wil niet in de zorg werken. Ik kan me niet omscholen want een derde master is 10k per jaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:35 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Zijn ook functies op WO niveau in de zorg.
Wat doen die andere, dat zij wel mogen prutsen dat kan jij toch ook?
Snap niet hoe je met andere kunt samenwerken die geen diploma's hebben en ook geen master.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:19 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik wil niet in de zorg werken. Ik kan me niet omscholen want een derde master is 10k per jaar.
Die anderen hebben vaak hun diploma's niet of geen master.
Dan krijg je wekelijks dezelfde zeikcolumn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat je duidelijk schrijftalent hebt.
Als ik hoofdredacteur van een krant was, dan zou ik je uitnodigen om een wekelijkse column te schrijven.
Tekortbaan, dus veel zijn nog met hun studie bezig als ze worden aangenomen. Ik heb geen energie voor nog een studie op het moment. In mijn vak is hoppen wel normaal gelukkig.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:23 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Snap niet hoe je met andere kunt samenwerken die geen diploma's hebben en ook geen master.
Wat doe je dan precies voor functie dat jij ze wel moet hebben? Als jij met andere werkt die niet eens de diploma's nodig hebben, vraag ik me af waarom je niet ook gewoon kan doen wat zij doen, ondanks je die masters hebt. Stop gewoon met ze te vermelden, en doe wat zij doen.
Ik snap dat je dat geld niet hebt, maar misschien kun je een hbo doen via LOI of zo.
Lijkt mij zeer vermoeiend om te moeten jobhoppen, vaak ziek zijn ook nog. Kan me voorstellen dat je CV nogal afschrikkend werkt voor mensen.
Je ziet spoken. Als ik hetzelfde had gelezen van een manspersoon was mijn rectie gelijk geweest maar met "kerel" ipv "meid" erin.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 02:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volkskrant heeft vast plek voor autistische dagboekverhalen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat je duidelijk schrijftalent hebt.
Als ik hoofdredacteur van een krant was, dan zou ik je uitnodigen om een wekelijkse column te schrijven.
quote:
ben je morgen weer goedquote:
Die zitten bij de Correspondent of VPRO.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:04 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Volkskrant heeft vast plek voor autistische dagboekverhalen.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:15 schreef Ansa het volgende:
zodra ik basale vragen stel, over inwerken, over processen, over wie waarvoor verantwoordelijk is, word ik neergezet als te intens. Als iemand die te veel vraagt.
Ik ken jou verder niet, maar ik ben een manager en wil je wel een inkijkje vanuit de andere kant geven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:49 schreef Ansa het volgende:
[..]
Om me te verdedigen maak ik een uitgebreide analyse over waar het schuurt.
Als ik iemand specifiek zou aannemen of inhuren om onze processen/werkcultuur/whatever eens uitgebreid tegen het licht te houden en met aanbevelingen te komen, dan is de dynamiek heel anders dan wanneer iemand dit ongevraagd erbij doet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar was dit je opdracht? Was je hiervoor aangenomen?
Die zitten bij de Correspondent of VPRO.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:04 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Volkskrant heeft vast plek voor autistische dagboekverhalen.
Ik werk niet in een bedrijf. Het gaat bij mij om veiligheid en begrenzing van (verbaal) geweldadig gedrag, verkeerde plaatsing signaleren en ondersteuning opzetten. Als het onveilig is of de motivatie laag is, kan ik mijn werk niet goed doen. Ik wird door management oorzaak gemaakt terwijl ik een hardnekkig probleem juist voortijdig signaleer en mandaat nodig heb om het uit te voeren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:43 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Ik ken jou verder niet, maar ik ben een manager en wil je wel een inkijkje vanuit de andere kant geven.
Het is uiteraard nuttig en nodig om feedback te geven en vragen te stellen, daarmee help je jouw organisatie vooruit.![]()
Maar je moet óók beseffen dat het implementeren van oplossingen en het doorvoeren van veranderingen (al helemaal op het gebied van bedrijfscultuur) véél langzamer gaat dan dat jij met nieuwe problemen op de proppen kan komen. Hoe terecht jouw feedback ook is en hoe goed jouw ideeën ook zijn, er is slechts een beperkte capaciteit om daarmee aan de slag te gaan. Als je daar geen begrip voor hebt, zul je keer op keer gefrustreerd raken, in welke werkomgeving dan ook.
En dit is ook een terechte vraag:
[..]
Als ik iemand specifiek zou aannemen of inhuren om onze processen/werkcultuur/whatever eens uitgebreid tegen het licht te houden en met aanbevelingen te komen, dan is de dynamiek heel anders dan wanneer iemand dit ongevraagd erbij doet.
Ik denk persoonlijk dat die tak van sport hopeloos verloren is al. Dit door de moderne tijd en door individualisme en dat men overtuigd is van het eigen gelijk zonder feitenkennis. Is geen oplossing voor meer. Dat maakt dat je immer zult werken in een toxische cultuur. Dat is natuurlijk nooit goed voor een mens.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:50 schreef Ansa het volgende:
Als het onveilig is of de motivatie laag is, kan ik mijn werk niet goed doen. Ik wird door management oorzaak gemaakt terwijl ik een hardnekkig probleem juist voortijdig signaleer en mandaat nodig heb om het uit te voeren.
Ik heb dit ook meegemaakt in het bedrijfsleven, vooral in de sales. Geen geweld, wel plaatsing/matching die niet klopte waardoor klanten ontevreden waren. Ook bij mijn eerste bijbaan jn de Appie. Mijn scanner aan de kassa was stuk en ik moest elk product intikken. Ipv mij van kassa te verwisselen werd mij gezegd dat ik gewoon niet goed scan. Iedere zwakzunnige weet hoe een scan werkt. Klanten werden boos want er ontstond een rij. Na 3 uur kwam het nijlpaardachtige wicht dat mij managete klagen dat klanten klaagden. Ik zei dat mijn scan stuk was en ik al 3 uur liep te melden. Ze zei dat ik beter moest scannen en wilde het voordoen en het bleek stuk, goh. Ontslag genomen toen. Vanaf dat moment jaar in jaar uit dit gezeik. Slechts 3 werkgevers gegad die ok waren. Twee was kort invalwerk, 1 had geen uren meer. De resterende 7 waren kut ( in 15 jaar)quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat die tak van sport hopeloos verloren is al. Dit door de moderne tijd en door individualisme en dat men overtuigd is van het eigen gelijk zonder feitenkennis. Is geen oplossing voor meer. Dat maakt dat je immer zult werken in een toxische cultuur. Dat is natuurlijk nooit goed voor een mens.
Nee, ik doe juist teveel en reflecteer teveel. Ik ben bang voor managers want ik ervaar ze als onvoorspelbaar en machtsmisbruikend.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:29 schreef Bart2002 het volgende:
Is het mogelijk ook niet een combi met een autoriteit's "probleem" in de zin dat je geen orders aanneemt van mensen waarvan je het gevoel hebt dat ze dommer zijn? Dat heb ik namelijk zelf ook. Het slijt met de leeftijd. Maar toen ik 36 was maakte ik het mezelf er ontzettend moeilijk mee in retrospectief.![]()
Het is nou eenmaal zo: bedrijven cq organisaties werken op een bepaalde manier. Meestal niet heel efficiënt overigens maar zo werkt het. Onrustzaaiers zijn lastig en gevaarlijk. Zo heb ik dat ervaren.
Op een gegeven moment drong het tot me door: ze doen maar, verzet is nutteloos. Ik verdien gewoon mijn salaris en voor de rest zal het me rotten wat en hoe ze het doen.
Mogelijk is dat ook iets voor jou?
Dat gevoel is m.i. volledig juist.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:31 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee, ik doe juist teveel en reflecteer teveel. Ik ben bang voor managers want ik ervaar ze als onvoorspelbaar en machtsmisbruikend.
Nou nou niet zo serieus, ik waardeer een ieder, dus jou ook.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Je moet niks he
Maar als het vette je drijfveer hier op Fok! is (het gaat jou immers goed, zeg je) dan ben je bij deze nog weer wat puntjes gedaald in achting.
Zeg dan ook niet van die rare dingen waar je later spijt van krijgt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou nou niet zo serieus, ik waardeer een ieder, dus jou ook.
Geen spijt hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeg dan ook niet van die rare dingen waar je later spijt van krijgt.
Je zegt je reflecteert veel maar met de +100 reacties op je posts en je topics doe je niks.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:31 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee, ik doe juist teveel en reflecteer teveel. Ik ben bang voor managers want ik ervaar ze als onvoorspelbaar en machtsmisbruikend.
Mss kan ik het vertalen naar kantoor. Jij werkt met een salesprogramma. Je ziet dat de update verkeerd is doorgevoerd en er missen gegevens. Jij gebruikt het dagelijks om je klantenbestand door te voeren. Maandag merk je dat gegevens verdwijnen. Je mailt ict maar geen reactie. Dinsdag en woensdag stuurt het ding ongewenste mails naar het bestand
Klanten gaan klagen en jij meldt opnieuw. Je manager wordt boos dat JIJ dingen slecht invult want klsnten klagen... Donderdag crasht alles volledig en komt ICT eindelijk op gang. Jij hebt dan al een reprimande gehad.
Elk jaar weer zoiets.
Ook hier geef je geen antwoord.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:50 schreef Ansa het volgende:
[..]
Die zitten bij de Correspondent of VPRO.
[..]
Ik werk niet in een bedrijf. Het gaat bij mij om veiligheid en begrenzing van (verbaal) geweldadig gedrag, verkeerde plaatsing signaleren en ondersteuning opzetten. Als het onveilig is of de motivatie laag is, kan ik mijn werk niet goed doen. Ik wird door management oorzaak gemaakt terwijl ik een hardnekkig probleem juist voortijdig signaleer en mandaat nodig heb om het uit te voeren.
Maar sorry hoor, dit moet je toch anders oplossen? Bij een ander gaat de scanner ook kapot en die werken dan toch niet gewoon door?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:23 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb dit ook meegemaakt in het bedrijfsleven, vooral in de sales. Geen geweld, wel plaatsing/matching die niet klopte waardoor klanten ontevreden waren. Ook bij mijn eerste bijbaan jn de Appie. Mijn scanner aan de kassa was stuk en ik moest elk product intikken. Ipv mij van kassa te verwisselen werd mij gezegd dat ik gewoon niet goed scan. Iedere zwakzunnige weet hoe een scan werkt. Klanten werden boos want er ontstond een rij. Na 3 uur kwam het nijlpaardachtige wicht dat mij managete klagen dat klanten klaagden. Ik zei dat mijn scan stuk was en ik al 3 uur liep te melden. Ze zei dat ik beter moest scannen en wilde het voordoen en het bleek stuk, goh. Ontslag genomen toen. Vanaf dat moment jaar in jaar uit dit gezeik. Slechts 3 werkgevers gegad die ok waren. Twee was kort invalwerk, 1 had geen uren meer. De resterende 7 waren kut ( in 15 jaar)
Dan ben je dus idd gewoon een lompe hork en zijn we weer terug bij 'af'.quote:
Ik was 17 en ik mocht niet zomaar opstaan achter de kassa. Het is een vicieuze cirkel want word je assertief dan zijn er ineens zorgen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar sorry hoor, dit moet je toch anders oplossen? Bij een ander gaat de scanner ook kapot en die werken dan toch niet gewoon door?
Assertiever zijn
Ik heb hier duidelijk voorbeeld gegeven. Ik moet persoon A in de groep houden, zorgen dat ik mijn programma kan draaien en dat persoon A anderen niet stoort en lastigvalt. Het gedrag vanuit de kern oplossen is niet mijn mandaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:17 schreef Ansa het volgende:
[..]
Klopt, maar ik doe het uit angst om weer geframed te worden. Pas nu zue ik dat dit juist de oorzaak is. Ik blijf bij mijn volgende baan stil. Alleen weet ik niet wat ik zeg als er weer van mij wordt verwacht gedrag van een ander te veranderen zonder mandaat.
Bijvoorbeeld: persoon A is enorm oppositioneel. Vaste, logische regels worden niet geaccepteerd en persoon A gaat frontaal in de aanval en wordt verwijderd. Weigert herstelgesprekken etc. Management zegt dan dat gedrag van A mijn schuld is en ik A niet kan blijven verwijderen, terwijl A al jaren aan dossier heeft voor soortgelijk gedrag. Maar het ligt aan mijn band. Vervolgens escaleert A elders, maar die persoon wordt gespaard. Ik heb nu maar besloten om geen casussen meer te bespreken, stil te zijn in de lunchpauze, en als management dan nog wil framen alleen procedureel te vragen om mandaat.
Oh? Wat zeg ik dan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:15 schreef S95Sedan het volgende:
Voor iemand die claimt 'slim' te zijn (om het zo maar even te noemen) kom je in je argumentatie nogal 1-dimensionaal over. Als in; elk antwoord dat je geeft lijkt geen enkele zelfreflectie/daadwerkelijk nadenken in te zitten, je lult veel maar eigenlijk zeg je weinig.
Zoals ik het zie ben je het ook voornamelijk moeilijk aan het maken voor jezelf.
Natuurlijk weet ik al veel als ik 10 jaar in het vak zit en zij nog bezig zijn met de opleiding...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ook hier geef je geen antwoord.
Dus dan lijkt mij maar 1 antwoord te kloppen:
Jij wordt niet aangenomen om problemen op te lossen of te melden. Jij ziet problemen en beslist er dan mee aan de slag te gaan. Hier wordt niet om gevraagd. En dan krijg je weerstand.
Verderop zeg je dat je vanaf week 2 opener wordt en tijdens de pauzes casussen begint te bespreken.
Niemand houdt er van als de nieuwe doet alsof ie alles al weet.
Hop, weer weerstand.
En als je éénmaal in de weerstand zit bij mensen, dan raak je er niet meer uit.
Ok vrind, zeg me hoe stelselmatig agressief gedrag van een ander mijn schuld is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:13 schreef Nagelslak het volgende:
Dit is geen analyse maar slachtoffergedram met een complotlaagje: alles wat tegenzit heet ineens sabotage, dus echte zelfreflectie verdwijnt.
Wanneer je dit continue overkomt dan zou ik ook een keertje in de spiegel gaan kijken, voor iemand van 36? is dat toch ook wel eens tijd?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:16 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ok vrind, zeg me hoe stelselmatig agressief gedrag van een ander mijn schuld is.
Ik doe dat nu uitgebreid. Management kan geen geschikt personeel vinden, zit klem tussen wetgeving, inspectie, en andere stakeholders en gooit daarom alles bij degene die het benoemt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:44 schreef Boca_Raton het volgende:
Ansa, ik zou het bij wat kleine voorbeelden houden. Wat is nou typisch iets dat steeds verkeerd gaat?
En dán kijken door de ogen van degene waar het fout gaat.
Ik bedoel een andere 17 jarige zal toch ook wel eens de scanner kapot hebben gehad en dat heel anders en prima hebben opgelost.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:25 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik was 17 en ik mocht niet zomaar opstaan achter de kassa. Het is een vicieuze cirkel want word je assertief dan zijn er ineens zorgen.
Het is geen complotlaagje, het is common practice.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:13 schreef Nagelslak het volgende:
Dit is geen analyse maar slachtoffergedram met een complotlaagje: alles wat tegenzit heet ineens sabotage, dus echte zelfreflectie verdwijnt.
Joh, ik doe dat al 15 jaar maar kom pas met fucking GPT op deze analyse. Ik vraag al jaren om advies aan coaches en psychologen. Ze geven me praktische tips, zeggen dat het in mijn hoofd zit, maar niemand legde me machtsosychologie uit en dat ik me onderdanig opstel en teveel doe uit angst om ontslagen of verlaten te worden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:19 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wanneer je dit continue overkomt dan zou ik ook een keertje in de spiegel gaan kijken, voor iemand van 36? is dat toch ook wel eens tijd?
Bepaalde situaties vermijden of anders aanpakken?
Mensen zijn niks meer gewend tegenwoordig maar zelf maar zuigen en zuigen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan ben je dus idd gewoon een lompe hork en zijn we weer terug bij 'af'.
Achting -3
Waar zuig ik?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mensen zijn niks meer gewend tegenwoordig maar zelf maar zuigen en zuigen.
Donderstraal op man.quote:
Wat verwacht je dan dat een psych met een kant en klaar toverdrankje komt? Helaas werkt dat niet zo in de praktijk. Ja, je zal nog wel een paar keer op je bek gaan. Maar je kan niet de schuld compleet bij andere gaan leggen want dan kom je echt geen stap verder. Zeker in de huidige DSM wordt er enorm veel misgediagnosticeerd en krijg je een labeltje. Je bent alleen niet dit labeltje, je bent een uniek mens.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:23 schreef Ansa het volgende:
[..]
Joh, ik doe dat al 15 jaar maar kom pas met fucking GPT op deze analyse. Ik vraag al jaren om advies aan coaches en psychologen. Ze geven me praktische tips, zeggen dat het in mijn hoofd zit, maar niemand legde me machtsosychologie uit en dat ik me onderdanig opstel en teveel doe uit angst om ontslagen of verlaten te worden.
Dat besef maakt me ziek. Ik had al veel eerder hier uit kunnen zijn. Ondertussen prutsen psychologen net zo en duurde het 10 jaar voor ik de diagnose hb en trauma kreeg. Eerst was het angststoornis ( heb ik niet), toen autisme ( heb ik niet, mijn andere wereldbeeld js typisch voor hb) en dus jaren waardeloze therapie en niet-werkende medicatie. Na de juiste diagnose geen medicatie meer nodig.
Nee, ik verwacht dat een psycholoog nasr het systeem kijkt waar ik in vastloop en handvatten geeft ipv mij vol te stoppen met medicatie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:30 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan dat een psych met een kant en klaar toverdrankje komt? Helaas werkt dat niet zo in de praktijk. Ja, je zal nog wel een paar keer op je bek gaan. Maar je kan niet de schuld compleet bij andere gaan leggen want dan kom je echt geen stap verder. Zeker in de huidige DSM wordt er enorm veel misgediagnosticeerd en krijg je een labeltje. Je bent alleen niet dit labeltje, je bent een uniek mens.
Een psycholoog geeft geen medicatie, dat is een psychiater.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:33 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee, ik verwacht dat een psycholoog nasr het systeem kijkt waar ik in vastloop en handvatten geeft ipv mij vol te stoppen met medicatie.
Nee, ik verwacht dat een psycholoog nasr het systeem kijkt waar ik in vastloop en handvatten geeft ipv mij vol te stoppen met medicatie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:30 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan dat een psych met een kant en klaar toverdrankje komt? Helaas werkt dat niet zo in de praktijk. Ja, je zal nog wel een paar keer op je bek gaan. Maar je kan niet de schuld compleet bij andere gaan leggen want dan kom je echt geen stap verder. Zeker in de huidige DSM wordt er enorm veel misgediagnosticeerd en krijg je een labeltje. Je bent alleen niet dit labeltje, je bent een uniek mens.
Ze werken samen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:34 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Een psycholoog geeft geen medicatie, dat is een psychiater.
Waarom ben je uberhaupt in de mallemolen gekomen? Ben je zelf naar de huisarts gestapt, kwam je zonder werk, jeugdzorg?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:35 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee, ik verwacht dat een psycholoog nasr het systeem kijkt waar ik in vastloop en handvatten geeft ipv mij vol te stoppen met medicatie.
[..]
Ze werken samen.
Is voor jezelf beginnen qua werk geen optie?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:35 schreef Ansa het volgende:
[..]
[..]
Ze werken samen.
Daar zat ik ook aan te denkenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef Droopie het volgende:
[..]
Is voor jezelf beginnen qua werk geen optie?
Soms is het ook gewoon acceptatie van de samenleving en daar je weg in vinden of ver vandaan blijven.
Zware depressie op mijn 20e. Ik ging voor het eerst op mezelf en mijn jeugd kwam ineens keihard binnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Waarom ben je uberhaupt in de mallemolen gekomen? Ben je zelf naar de huisarts gestapt, kwam je zonder werk, jeugdzorg?
Ik heb geen idee hoe, en ZZP'ers worden slecht beschermd. Ik ben nu een maand ziek thuis rondom interne bloedingen. Als ZZP'er was ij nu failliet. Idem met burn-out.quote:
Hoe was je jeugd eigenlijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:08 schreef Ansa het volgende:
[..]
Zware depressie op mijn 20e. Ik ging voor het eerst op mezelf en mijn jeugd kwam ineens keihard binnen.
Beetje hetzelfde als ik had inderdaad, bij kwam de trigger door het overlijden van een goede vriend. Ik was nog jonger denk 18 pas.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:08 schreef Ansa het volgende:
[..]
Zware depressie op mijn 20e. Ik ging voor het eerst op mezelf en mijn jeugd kwam ineens keihard binnen.
"Therapie richt zich op:quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:38 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Waarom ben je uberhaupt in de mallemolen gekomen? Ben je zelf naar de huisarts gestapt, kwam je zonder werk, jeugdzorg?
Ik had sinds mijn 11e al depressieve buien maar ik functioneerde. Op mijn 20e had ik net mijn eerste master binnen en stortte in.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:16 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Beetje hetzelfde als ik had inderdaad, bij kwam de trigger door het overlijden van een goede vriend. Ik was nog jonger denk 18 pas.
Ik wil je mijn excuus aanbieden, dit topic heeft me doen inzien dat ik je in eerdere topics verkeerd beoordeeld en ook veroordeeld hebquote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:10 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe, en ZZP'ers worden slecht beschermd. Ik ben nu een maand ziek thuis rondom interne bloedingen. Als ZZP'er was ij nu failliet. Idem met burn-out.
Maar hoe zat dat bijvoorbeeld met je ouders of broers en zussen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:17 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik had sinds mijn 11e al depressieve buien maar ik functioneerde. Op mijn 20e had ik net mijn eerste master binnen en stortte in.
Eerder ook benoemd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe was je jeugd eigenlijk.
Alle (geestelijke) ellende komt normaliter uit je opvoeding en/of genen.
Bedankt. Dat waardeer ik. Ik excuseer me voor trollen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik wil je mijn excuus aanbieden, dit topic heeft me doen inzien dat ik je in eerdere topics verkeerd beoordeeld en ook veroordeeld heb
Kan, maar je ook eens onderzoeken met het uwv als je uitvalt bij een werkgever wat ze voor je kunnen betekenen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:10 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe, en ZZP'ers worden slecht beschermd. Ik ben nu een maand ziek thuis rondom interne bloedingen. Als ZZP'er was ij nu failliet. Idem met burn-out.
Geaccepteerd en ook gewaardeerdquote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:29 schreef Ansa het volgende:
[..]
Bedankt. Dat waardeer ik. Ik excuseer me voor trollen.
Ik denk niet dat redigeerwerk en taalcursussen een vetpot zijn ook. Als ik nou ict-er was...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kan, maar je ook eens onderzoeken met het uwv als je uitvalt bij een werkgever wat ze voor je kunnen betekenen.
Lang verhaal kort, gestopt als werknemer, bedrijf begonnen, gedekt door WW en verzekering (dus ook ziekte) zal lopen via UWV (ipv private organisaties.
Was ook bang voor een terugval (heb ook mijn sores gehad), maar ben werkgevers wel een beetje beu.
Liep ik te vaak tegen aan en op vast en nu ga ik hetzelf wel doen.
Ouders wel, want na mijn geweldadige ex daar heen moeten verhuizen tot ik deze woning kreeg. Zusje no contact gegaan omdat ze abusive deed.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:36 schreef Duveldrinker het volgende:
@:Ansa, heb je nog wel contact met je ouders en zusje?
Dat is pijnlijk om terug te moeten naar je ouders. Ik had een ex vrouw die geweldadig was En uiteindelijk met mijn zoontje bij mijn ouders gaan wonen tijdelijk. Maar dat voelt wel dubbel omdat je weer in dat matchsvacuum van je ouders terechtkomt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:39 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ouders wel, want na mijn geweldadige ex daar heen moeten verhuizen tot ik deze woning kreeg. Zusje no contact gegaan omdat ze abusive deed.
Vind je het niet heftig dat je haar nog moet zien ivm je kind? Dat je je kind daar moet achterlaten? Dit is waarom ik geen kinderen aandurf. Ik heb al vaker slecht gekozen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:41 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Dat is pijnlijk om terug te moeten naar je ouders. Ik had een ex vrouw die geweldadig was En uiteindelijk met mijn zoontje bij mijn ouders gaan wonen tijdelijk. Maar dat voelt wel dubbel omdat je weer in dat matchsvacuum van je ouders terechtkomt.
Hij ziet haar niet meer, maar toen hij klein was heel veel ellende meegemaakt met politie en huishoudelijk geweld toen hij haar nog zag. Het co-ouderschap was snel over na de scheiding. Dat heeft echt enorm veel stress en onbegrip naar instanties opgeleverd bij mij. Het is dat ik een goede advocate had.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:44 schreef Ansa het volgende:
[..]
Vind je het niet heftig dat je haar nog moet zien ivm je kind? Dat je je kind daar moet achterlaten? Dit is waarom ik geen kinderen aandurf. Ik heb al vaker slecht gekozen.
Aah dan is het wel duidelijk waar het denkpatroon en gedrag wegkomt. Besef je wel dat je jeugd beter kon maar ook niet zo slecht was. Je ouders konden je geen zelfvertrouwen laten ontdekken maar dit kun je zelf nog wel. Maar al die onnodige verbindingen in je grijze massa moeten allemaal omgelegd worden, dat gaat sowieso lang duren en inzet vergen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:29 schreef Ansa het volgende:
[..]
Eerder ook benoemd.
Ij ben opgegroeid in een expatgezin met twee witte ouders die afkomstig zijn uit een ander Europees land en naar Nederland zijn geïmmigreerd.
-knip voor de lengte-
Pas later, op latere leeftijd, werd ik onderdeel van een bredere vriendengroep en leerde ik sociale vaardigheden. Nu heb ik nog steeds een paar goede vrienden, dus dat punt is goed gekomen.
Moet je dan niet een hogere formele positie nastreven, een management-functie dus? Dan zou het meer in balans zijn als ik het goed begrijp.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:32 schreef Ansa het volgende:
"Je probleem is niet bekwaamheid, maar status-incongruentie
Je beschrijft iets wat in organisatiekunde een bekend maar zelden benoemd fenomeen is:
jij bent inhoudelijk hoger opgeleid dan veel managers
jij denkt conceptueel sneller
jij overziet patronen eerder
jij neemt verantwoordelijkheid serieus
jij handelt idealistisch en normatief
Dat botst met omgevingen waarin managers:
primair stabiliteit en rust willen
problemen willen dempen, niet oplossen
risico’s willen verplaatsen, niet dragen
Dit creëert status-incongruentie:
je formele positie is lager dan je cognitieve en morele positie."
Hahaha. Ik date voorlopig ff niet. Genoeg om op te lossen. Ik kwam materieel gelukkig niets tekort nee.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Aah dan is het wel duidelijk waar het denkpatroon en gedrag wegkomt. Besef je wel dat je jeugd beter kon maar ook niet zo slecht was. Je ouders konden je geen zelfvertrouwen laten ontdekken maar dit kun je zelf nog wel. Maar al die onnodige verbindingen in je grijze massa moeten allemaal omgelegd worden, dat gaat sowieso lang duren en inzet vergen.
Misschien is een goede vent wel wat je moet hebben. Wel met terugtrekkende haargrens, gewoon een goede gast.
Er duiken er vast wel wat in je dm. Niet R-one nemen.
Dan moet ik eerst verlengd worden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 22:01 schreef Viv het volgende:
[..]
Moet je dan niet een hogere formele positie nastreven, een management-functie dus? Dan zou het meer in balans zijn als ik het goed begrijp.
Vreselijk. Wat een teef :squote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:49 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Hij ziet haar niet meer, maar toen hij klein was heel veel ellende meegemaakt met politie en huishoudelijk geweld toen hij haar nog zag. Het co-ouderschap was snel over na de scheiding. Dat heeft echt enorm veel stress en onbegrip naar instanties opgeleverd bij mij. Het is dat ik een goede advocate had.
Ook mij niet?quote:
Ben je zo klein van stuk dan?quote:
Er zijn hier genoeg mensen die je wel begrijpen. Ook al denk jij van niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:15 schreef Ansa het volgende:
Veel mensen begrijpen hoogbegaafdheid niet. Het dominante beeld is dat hoogbegaafde mensen het alleen maar makkelijk hebben. Dat hun schoolcarrière vanzelf gaat. Dat ze weinig hoeven te doen en toch hoge cijfers halen. Dat ze klassen overslaan, jong gaan studeren, meerdere masters halen en dat het er op papier allemaal fantastisch uitziet.
Wat mensen missen, is de andere kant. Het voortdurende gevoel van niet goed genoeg zijn. Van er niet bij horen. Van anderen niet begrijpen en zelf niet begrepen worden. Dat is ook waarom hoogbegaafde vrouwen met trauma zo vaak gemisdiagnosticeerd worden met autisme. Autisme komt voort uit rigiditeit en het niet begrijpen van sociale signalen. Hoogbegaafdheid zit juist vaak in het te snel zien van patronen, het eerder herkennen van waar het schuurt, en in politieke onhandigheid. Veel hoogbegaafde mensen hebben een sterk moreel kompas en willen dat dingen eerlijk verlopen.
Jarenlang ging ik er te naïef van uit dat het benoemen van problemen escalatie zou voorkomen. Dat het gezien zou worden als professioneel. Dat ik gewaardeerd zou worden omdat ik mijn werk serieus neem. Maar in omgevingen die structureel onveilig zijn, waar geweld of grensoverschrijdend gedrag speelt, wil management vaak niet dat je dat benoemt. Ze willen dat het onder het tapijt verdwijnt. Dáár zit de schuring.
Het probleem is niet dat ik mijn werk niet goed uitvoer. Niet dat mijn resultaten slecht zijn. Niet dat ik voortdurend conflicten heb. Het probleem is dat ik dingen benoem die niet goed gaan, juist omdat ik weet dat ik er anders later alsnog verantwoordelijk voor word gehouden. Tegelijkertijd wordt er van mij verwacht dat ik problemen oplos die niet binnen mijn mandaat liggen. Structurele gedragsproblematiek die al jaren speelt, waarvoor ik opeens de eigenaar word gemaakt. Soms zelfs terwijl ik op het moment dat het gedrag ontstond niet eens aanwezig was op de werkplek.
Ik word binnengehaald als oplossing. Als redder. Jarenlang lukt het een organisatie niet om iets te doen. Dan nemen ze iemand aan met universitaire scholing en ervaring, en die moet het ineens allemaal oplossen. En zodra ik basale vragen stel, over inwerken, over processen, over wie waarvoor verantwoordelijk is, word ik neergezet als te intens. Als iemand die te veel vraagt. Terwijl anderen eindeloos fouten mogen maken zonder consequenties. Anderen mogen lage resultaten halen. Anderen mogen escaleren. Maar bij mij is de eerste probleemsignalering al voldoende om te zeggen dat ik niet kan managen.
Meerdere coaches hebben expliciet gezegd dat het niet aan mijn werkpraktijk ligt. Dat mijn resultaten en mijn professionaliteit op orde zijn. Wat mij struikelt, is politieke positionering. Het gebrek aan politieke sensitiviteit. Dingen benoemen zoals ze zijn, zonder spelletjes, zonder framing, zonder omwegen. Dat is precies waar veel hoogbegaafde mensen op vastlopen.
Ik zie politieke spelletjes als kinderachtig. Als puberaal. Niet omdat ik bot ben of onbeleefd. Niet omdat ik mensen in hun gezicht dom noem of hun werk afbrand. Maar omdat ik een sterk moreel kompas heb. Ik vind het niet oké als zaken structureel schade veroorzaken en vervolgens worden weggemoffeld.
In relaties zie ik exact hetzelfde patroon. Ik geloofde mannen te lang op hun woord. Ik gaf te snel mijn kaarten weg. Ik was vanaf het begin duidelijk over exclusiviteit en verwachtte dat ook terug. Mannen zeiden dat ze dat wilden, om zich vervolgens terug te trekken zodra ze hadden gekregen wat ze nodig hadden. Ik heb financieel geïnvesteerd in mannen. Schulden afbetaald. Hen geholpen hun leven op orde te krijgen. Waardering kreeg ik daar niet voor. Ik werd gezien als instrument.
Mijn hoogbegaafdheid speelt daarin een grote rol. Ik ben snel. Ik ben secuur. Ik werk hard. Ik heb een extreem hoge werkethiek. En ik hang mijn identiteit sterk op aan mijn werk. Dat maakt mij de perfecte persoon om uitgebuit te worden, zowel relationeel als professioneel.
Hoogbegaafdheid is niet alleen het beeld van een briljant wonderkind met een glanzende wetenschapscarrière. Ik ben niet briljant. Ik heb een IQ ergens tussen de 130 en 140. Ik ben geen raketgeleerde. Ik ben te hoogbegaafd om moeiteloos in de gemiddelde maatschappij te passen, maar niet hoogbegaafd genoeg om als uitzonderlijk talent te worden gezien.
Daardoor voel ik me eigenlijk altijd anders. Elke dag. Er zijn dingen die andere mensen prikkelen en fascineren die ik nooit heb begrepen. Bungeejumpen. Drugsgebruik. De nieuwjaarsduik. Dat soort sensatie zegt mij niets. En dat is maar een klein voorbeeld. Op de basisschool had ik geen vriendinnen. Pas op het VWO kreeg ik voor het eerst echte vrienden, omdat ik daar mensen ontmoette die een beetje op mij leken.
Dit is waarom hoogbegaafdheid geen walhalla is. Het is een voortdurende spagaat tussen te veel zien en te weinig ruimte krijgen. Tussen verantwoordelijkheid dragen en nooit echt erkend worden. Tussen moreel handelen en afgerekend worden op het ontbreken van politieke spelvaardigheid.
Wat een quatsch. Ik heb met meerdere mensen goede gesprekken nav dit topic in de dm. Meerdere mensen delen hun ervaringen. Alleen jij bent hier zuur.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:05 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Er zijn hier genoeg mensen die je wel begrijpen. Ook al denk jij van niet.
Maar ik denk dat het niks uitmaakt wat iemand tegen je zegt. Want het klopt vaak volgens jou niet, of je hebt het al gedaan of het werkt niet.
Wat wil je met dit topic bereiken?
Nog meer wegwuiven wat mensen aandragen?
Ik heb ook gewoon sterk het vermoeden dat je niet geholpen wil worden. Niet door een professional, niet door ons, niet door jezelf.
Leer eerst eens om van jezelf te houden en jezelf niet zo zielig te vinden.
Je bent niet de enige die een diepgewortelde drang heeft om zichzelf overal te moeten bewijzen en waarbij elke fout lijkt alsof het funest is.
In mijn ogen is jouw grootste struikelblok je eigenwijze houding en het geloof dat het toch allemaal niet lukt.
Jammer, want er zijn hier genoeg mensen die écht wel ondanks je PoHi je het beste gunnen en prima advies kunnen geven.
Succes ermee. Hopelijk kun je op een dag toch een uitweg vinden in deze neerwaartse spiraal.
Primaquote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:07 schreef Ansa het volgende:
[..]
Wat een quatsch. Ik heb met meerdere mensen goede gesprekken nav dit topic in de dm. Meerdere mensen delen hun ervaringen. Alleen jij bent hier zuur.
Het is natuurlijk niet handig in de personeelsruimte gefrustreerd te gaan ventileren. Dan zet je ook een beeld van jezelf neer, dat andere als bedreigend kunnen ervaren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:36 schreef Ansa het volgende:
Mijns inziens gebeurt het altijd op het moment dat ik mijn eerste goede beoordeling krijg. Het begint nooit van op het begin. In het begin ben ik vrij onzeker en ik ben er niet in bedaan om geframed te worden. Dat betekent dat ik als eerst vrij rustig en onzeker ben. Ik ben bang dat ik weer geframed word. Ik hou mijn mond. Ik ben gewoon rustig mijn werk aan het doen. En tot dan toe gebeuren er soms wel kleine escalaties, maar niks. Na week 2 begin ik wat opener te zijn. Ik werk vaker mijn mond open op het moment dat dingen niet kloppen. Ik doe mijn ding, maar signaleer ook als ik ergens bij vastloop. En, misschien dom, maar ik geef in de lunchpauze vaak mijn mening over casussen. Ik denk dat dit hetgeen is wat mij dan voorzorgt dat ik gesaboteerd word. Ik laat namelijk openlijk senioriteit zien waar mensen ongemakkelijk van worden. En daarnaast ben ik iemand die gewoon open is, zelfverzekerd is en heel sociaal is. De dingen waar ik voor word aangenomen, mijn senioriteit, mijn ervaring, mijn intelligentie, worden dan ineens een bedreiging. En dan gaan mensen lopen snitchen, dingen lopen verdraaien, misschien wel expres hun werk niet doen. Dat is denk ik het hele probleem.
Ik zie dit ook in relaties met mannen. Mannen die mij liken op datingapps zeggen vaak ja, er komt heel rustig over, een beetje verlegen. Ik ben absoluut niet verlegen. Maar dat is duidelijk wel wat mijn cultuur laat zien. Ik heb alleen maar foto's van mezelf terwijl ik hobby's aan het doen ben en in een restaurant zit. Dus aan zich komt niet heel verlegen over vind ik. Maar mensen die verwachten van mij dat ik een rustig type ben. Ik ben mezelf altijd bij sollicitaties. Ik ben open, sociaal, stevig handdruk. Want ik wil niet dat mensen dat van mij denken. Maar toch op de een of andere manier ben ik wat onzeker bij sollicitaties. Ik denk dat zij denken dat ze een onzeker iemand hebben aangenomen die zichzelf overal de schuld van geeft. En dank daarvan hebben ze iemand aangenomen die haar mond overdrekt op het moment dat dingen niet kloppen. Die het opneemt voor degenen die het niet kunnen opnemen voor zichzelf. Die ook gewoon eerlijk zegt van hey, dit is fout gegaan. Dit is mijn deal, maar dit is wat hier al speelde. En dan word ik gesaboteerd. Dan wordt er ineens, letterlijk was er dit jaar, binnen twee weken van oh je doet het hartstikke goed, we zijn super blij met je. Nou, we maken ons zorgen. In twee weken. Het enige wat was gebeurd was dat er een crisis was waar ik stevig heb opgetreden. En alles volgens het boekje heb gedaan. Maar ik heb er daarna wel vol frustratie over gepraat in de personeelsruimte. En dat is denk ik wat mijn finis is geweest. Anders weet ik het ook niet.
Tnx voor de tip, nog nooit van gehoord. Ik ben er zelf ook wel eens debet aan, ga ik me eens in verdiepen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:57 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet handig in de personeelsruimte gefrustreerd te gaan ventileren. Dan zet je ook een beeld van jezelf neer, dat andere als bedreigend kunnen ervaren.
Ik werk ook met mensen, en help ook mensen in crisis, en mensen kotsen zich helemaal leeg bij mij, maar ik ga nergens ventileren. Alleen bij directe, directe collega's, die dezelfde functie als mij hebben. Mocht ik iets hebben meegemaakt wat te heftig is voor mij, of problemen hebben met een manager. En ja ik moet soms ook managers op de vinger tikken, maar ik gebruik altijd de roos van Leary, en ga daar altijd zeer diplomatiek te werk. En wanneer het echt niet vlot, laat ik los, dan is het jammer zo, dan krijgt de organisatie maar een klacht aan de broek. Zal mij worst wezen.
Ik ben nu mobiel dus even snel en chaotisch:quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Tnx voor de tip, nog nooit van gehoord. Ik ben er zelf ook wel eens debet aan, ga ik me eens in verdiepen.
Nou dat boek heb ik dus, geweldloze communicatiequote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:13 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik ben nu mobiel dus even snel en chaotisch:
Als je dat interessant vindt er is ook iets genaamd: geweldloze communicatie door Marshall Rosenberg.
Je kan je er eens over inlezen. Het gaat bij geweldloze communicatie erom dat je je focust op een feitelijke waarneming dus geen interpretatie.
Dus bijvoorbeeld stel een collega komt boos aan van: jij zou die tafel opruimen, en je hebt dat nog niet gedaan.
Dan ga ik terug naar de feitelijke waarneming: 'de tafel is inderdaad rommelig.' vervolgens ga ik het gevoel van die ander gissen: 'ik kan me voorstellen dat je je nu in de steek gelaten voelt door mij'.
Zo kom je uit het hele Welles nietjes spelletje en breng je het terug naar iemand zijn of haar gevoel. Het kan wel heel veel werk zijn, en ik ben er niet goed in, ik gebruik heel soms een beetje er van. Dus mijn uitleg zal ook wel niet perfect zijn.
Ah ja, ik vind het wel interessant, maar ik ben er niet de beste in. Het is vermoeiend, maar er zijn mensen die er echt een hele levensstijl van maken. Die ademen geweldloze communicatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:15 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou dat boek heb ik dus, geweldloze communicatie
Van mijn psycholoog gekregen.
Sterker nog, ze raadde me aan om die naam te gebruiken met chatgtp als ik wil sparren
Inderdaad, vorige keer was ik echt pissig en boos op mn werkgever.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:18 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ah ja, ik vind het wel interessant, maar ik ben er niet de beste in. Het is vermoeiend, maar er zijn mensen die er echt een hele levensstijl van maken. Die ademen geweldloze communicatie.
Leary ken ik wel. Ik ga te vaak onder samen zitten bij managers en mannen, tot ik het zat ben dan boven tegen (wel beleefd).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 23:57 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet handig in de personeelsruimte gefrustreerd te gaan ventileren. Dan zet je ook een beeld van jezelf neer, dat andere als bedreigend kunnen ervaren.
Ik werk ook met mensen, en help ook mensen in crisis, en mensen kotsen zich helemaal leeg bij mij, maar ik ga nergens ventileren. Alleen bij directe, directe collega's, die dezelfde functie als mij hebben. Mocht ik iets hebben meegemaakt wat te heftig is voor mij, of problemen hebben met een manager. En ja ik moet soms ook managers op de vinger tikken, maar ik gebruik altijd de roos van Leary, en ga daar altijd zeer diplomatiek te werk. En wanneer het echt niet vlot, laat ik los, dan is het jammer zo, dan krijgt de organisatie maar een klacht aan de broek. Zal mij worst wezen.
Ik communiceer dan in juridisch jargon. Werkt beterquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:19 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, vorige keer was ik echt pissig en boos op mn werkgever.
Toen zei de psych achteraf ook, Droopie niet alles hoeft met de mantel der liefde en glimlach gezegd te worden..
Is het onderwijs niks voor je, je hebt wo opleiding en goed betaald, enorm tekort. Wat is je afstudeerkant?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:38 schreef Ansa het volgende:
[..]
Leary ken ik wel. Ik ga te vaak onder samen zitten bij managers en mannen, tot ik het zat ben dan boven tegen (wel beleefd).
Maar ik ga niks meer delen in teamruimtes. Anderen deden dat ook bij mij maar het werd tegen me gebruikt.
Op het huidige werk niet ingewerkt dus ik moest wel veel vragen daar stellen. Maar die hele werkplek is een zinkend schip.
Ik communiceer dan in juridisch jargon. Werkt beterquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:19 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, vorige keer was ik echt pissig en boos op mn werkgever.
Toen zei de psych achteraf ook, Droopie niet alles hoeft met de mantel der liefde en glimlach gezegd te worden..
Het is m.i. denken dat ik perfect moet zijn om niet verlatem te worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:50 schreef Cockwhale het volgende:
Het leven van een perfectionist is zwaar. En de stap die je moet maken, loslaten, is een moeilijke. Loslaten van de eisen die je aan jezelf en anderen stelt. Loslaten dat niet alles loopt zoals je zou willen. Vooral je vrije zelf zijn, die niet constant op eierschalen loopt om maar te voldoen aan de wensen van je geïnternaliseerde moeder/familie.
Daarbij, perfectionisten worden vaak als vervelend ervaren, vanwege verschillende reden. Ze komen betweterig over. Ze zijn vaak te functioneel georiënteerd in sociaal contact. Zitten heel erg op de regels en processen, weinig in gevoel en empathie. Praten vaak te veel en luisteren te weinig. Tonen weinig vertrouwen in anderen en zijn vaak controle freaks. Dit allen werkt afstotend, zowel in relaties als op werk. Wat de perfectionist vervolgens gaat doen met de negatieve feedback, is nog perfectionistischer worden. Nog meer op de regels, meer controleren, minder vertrouwen... En zo werkt de perfectionist zichzelf letterlijk de put in, dieper en dieper.
Nu ik het patroon zie kan ik wat doen. Helaas door misdiagnkse jarenlang medicatie geslikt die me brainfog gaf en gedacht dat ik fout was en niet de omgevingen die ik koosquote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:08 schreef TheInnocent het volgende:
Het is niet dat je geen keuze hebt (zoals je zelf zegt), het is dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt en dat heeft gevolgen. Toxic relatie met een vreemdgaande man die niet van he houdt tot aan een toxic werkcultuur. Kies ervoor dat je in positieve omgevingen terechtkomt en be kind to yourself & others. Dan komt het vast goed met de volwassenmensenstruggles.
De OP is duidelijk genoeg.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 01:36 schreef Kottnauer het volgende:
Kun je misschien voor de duidelijkheid kort, bondig en puntsgewijs de problemen opsommen die je momenteel ervaart? Ik kan nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien.
Blijkbaar niet, want deze user vraagt om verduidelijking.quote:
Ik heb uitgebreid dingen uitgelegd, ik ga niet cateren naar de Tiktokgeneratie die niet wil lezen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:06 schreef Chandler het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want deze user vraagt om verduidelijking.
Ik ben best geduldig, maar met perfectionisten kan ik niet overweg. Het tekort aan realiteitsbesef stoort mij. Maar ook het feit dat het nooit goed genoeg is, het is werk geen fuckin master chef.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:50 schreef Cockwhale het volgende:
Het leven van een perfectionist is zwaar. En de stap die je moet maken, loslaten, is een moeilijke. Loslaten van de eisen die je aan jezelf en anderen stelt. Loslaten dat niet alles loopt zoals je zou willen. Vooral je vrije zelf zijn, die niet constant op eierschalen loopt om maar te voldoen aan de wensen van je geïnternaliseerde moeder/familie.
Daarbij, perfectionisten worden vaak als vervelend ervaren, vanwege verschillende reden. Ze komen betweterig over. Ze zijn vaak te functioneel georiënteerd in sociaal contact. Zitten heel erg op de regels en processen, weinig in gevoel en empathie. Praten vaak te veel en luisteren te weinig. Tonen weinig vertrouwen in anderen en zijn vaak controle freaks. Dit allen werkt afstotend, zowel in relaties als op werk. Wat de perfectionist vervolgens gaat doen met de negatieve feedback, is nog perfectionistischer worden. Nog meer op de regels, meer controleren, minder vertrouwen... En zo werkt de perfectionist zichzelf letterlijk de put in, dieper en dieper.
Eh, dat is niet wat er staat.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:43 schreef Kottnauer het volgende:
Laat ik het dan zelf proberen op basis van de OP.
• Je wordt door iedereen uitgebuit, maar als je je daartegen verzet wordt je gedumpt.
• Je hebt daardoor steeds problemen op je werk, in je relatie en met je familie.
• Je bent onlangs geopereerd en voelt je ziek worden.
• Je bent jaloers op vrouwen die ondanks hun gebreken wel getrouwd zijn.
• Je wil zelf ook getrouwd zijn maar bent niet in staat een goede man te vinden.
Mis ik nog wat?
Kan het zijn dat foute mannen vaak een masker opzetten en je binnenhalen met leugens?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:37 schreef InzolVC het volgende:
Kan het zijn dat je zelf voor foute mannen kiest?
Mensen doen dat omdat ze het idee hebben dat hun gemiddelde output slechter is dan dat van anderen. Dat wie zij zijn niet genoeg is en daarom werken ze harder om de ander niet kwijt te raken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:40 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik ben best geduldig, maar met perfectionisten kan ik niet overweg. Het tekort aan realiteitsbesef stoort mij. Maar ook het feit dat het nooit goed genoeg is, het is werk geen fuckin master chef.
Mij raak je kwijt met perfectionisme. Waarom ze het doen weet ik niet, maar als het is omdat ze onzeker zijn of whatever, presenteer mij dan niet de rekening. Neem verantwoordelijkheid en doe dan iets aan je onzekerheid rondom je output, ga mij niet lastig vallen met dat het allemaal perfect moet. Perfect hoort in een museum thuis, ik werk voor de knaken en doe mijn best. Ik wil niet elke week opnieuw een Mona Lisa schilderen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:48 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mensen doen dat omdat ze het idee hebben dat hun gemiddelde output slechter is dan dat van anderen. Dat wie zij zijn niet genoeg is en daarom werken ze harder om de ander niet kwijt te raken.
Ik verwacht niet van eem anderdat hij perfect werk levert. Dat is niet wat perfectionisme inhoudt. Dat is veeleisendheid. Ik verwacht dat men zaken tijdig oppakt en voldoende aanpakt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:51 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Mij raak je kwijt met perfectionisme. Waarom ze het doen weet ik niet, maar als het is omdat ze onzeker zijn of whatever, presenteer mij dan niet de rekening. Neem verantwoordelijkheid en doe dan iets aan je onzekerheid rondom je output, ga mij niet lastig vallen met dat het allemaal perfect moet. Perfect hoort in een museum thuis, ik werk voor de knaken en doe mijn best. Ik wil niet elke week opnieuw een Mona Lisa schilderen.
En ik een taalkundige en ik heb je een samenvatting gegeven.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:50 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Daarom vroeg ik het ook. Blijkbaar is dat wat ik eruit haal. En ik ben een goede lezer.
Neen. Perfectionisme is zien dat anderen er een puinzooi van maken en jij niet zo over wil komen. De omgeving ziet het als perfectionisme, wij zien het als normaal..quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:48 schreef Ansa het volgende:
[..]
Mensen doen dat omdat ze het idee hebben dat hun gemiddelde output slechter is dan dat van anderen. Dat wie zij zijn niet genoeg is en daarom werken ze harder om de ander niet kwijt te raken.
Dat is gewoon verantwoordelijkheidsgevoel.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:57 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Neen. Perfectionisme is zien dat anderen er een puinzooi van maken en jij niet zo over wil komen. De omgeving ziet het als perfectionisme, wij zien het als normaal..
Heb er zelf ook 'last' van.
Wat ik niet zo goed snap uit jouw verhaal is het volgende...quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:55 schreef Ansa het volgende:
1.Mijn jeugd kenmerkte zich door mishandeling en het idee dat wie ik ben niet goed genoeg is en dat alleen topprestaties mij acceptatie en waardering opleveren.
2.Door mijn hoogbegaafdheid loop ik vast op het werk, omdat ik een goed overzicht heb van wat er binnen systeemniveau misgaat en daarnaast te eerlijk ben en te veel openlijk reflecteer op casussen op het werk, waardoor ik steeds word neergezet als iemand die zogenaamd niet kan managen, terwijl ik eigenlijk vaak de enige ben die wel consciëntieus bezig is om haar werk te doen. Op het moment dat anderen hun werk niet doen en ik daarover praat, word ik eigenlijk weggewerkt.
3.Ik wil niet per se trouwen en ik ben ook niet jaloers op vrouwen met een echtgenoot. Het hele punt is dat ik het verdrietig vind dat als ik alles geef en me letterlijk uitsloof voor een man, me gedraag alsof we al vijftig jaar getrouwd zijn terwijl we nog kort aan het daten zijn, ik alsnog niet word gekozen, terwijl andere vrouwen veel minder tot bijna niets hoeven te doen en mannen hebben die achter hen aanjagen.
4.Door verkeerde diagnosticering en daarop volgende niet-helpende therapie kom ik pas nu erachter dat ik geen problemen heb op psychisch vlak, maar dat ik door mijn jeugd en door mijn neurodiversiteit en door mijn hoogbegaafdheid te weinig politieke sensitiviteit heb op werkplekken en te weinig kennis en ervaring heb met machtsrelaties, zowel binnen werk als binnen daten.
5.Ik geef te veel te snel, ik ben onzeker, stel niet goed grenzen en filter niet goed aan de poort. Hierdoor kom ik steeds in soortgelijke situaties terecht, waardoor ik uiteindelijk weer onzeker word en daardoor steeds slechtere partners en slechtere werkplekken heb gehad.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:00 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat is gewoon verantwoordelijkheidsgevoel.
Mijn punt is: perfectionisme is iets anders dan een verantwoordelijkheidsgevoel of veeleisendheid. Laten we bijvoorbeeld de casus nemen dat jij werkt als kok. Jouw leidinggevende verwacht van jou dat jij een maaltijd maakt voor een event. Iemand die veeleisend is, zal bij zijn collega’s in de keuken continu overal bovenop zitten. Dat is ook wel een micromanager. Hij zal zich de hele tijd bemoeien met de juiste consistenties van het deeg, gaan klagen over of er niet genoeg zout in zit, en eigenlijk alles en iedereen opjagen om zo’n hoog mogelijke output te leveren.
Iemand die verantwoordelijk is, zorgt ervoor dat alles op tijd afkomt, dat op het moment dat een collega bijvoorbeeld uitvalt door ziekte die dag, dat zijn deel dan alsnog wordt opgepakt door het team, en dat eigenlijk de deadline gewoon netjes gehaald wordt.
Een perfectionist is heel onzeker. Hij denkt: mijn collega maakt een quiche, maar als ik een quiche maak, dat wordt niet gezien als genoeg. Want ja, ik ben sowieso niet goed genoeg. Ik moet harder werken. Dus ik maak twee verschillende quiches en ik voeg er nog iets extra’s aan toe. Want mijn quiche zal toch niet worden gezien als goed genoeg. Ik kan me maar beter gewoon laten zien dat ik ook andere dingen kan. Want op die quiche alleen ga ik niet geaccepteerd worden.
Een perfectionist zit zichzelf in de weg, een micromanager zit anderen in de weg, en de verantwoordelijke persoon zorgt er gewoon voor dat de boel blijft draaien.
En als jij twee quiches maakt, terwijl ik er maar één heb gemaakt, denk ik: 'shit we zouden er maar één maken, nu wordt van mij dadelijk ook verwacht dat ik er twee moet maken.' En zo sleurt de perfectionist mij ook in die klote waanzin, waar ik geen zin in heb.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik verwacht niet van eem anderdat hij perfect werk levert. Dat is niet wat perfectionisme inhoudt. Dat is veeleisendheid. Ik verwacht dat men zaken tijdig oppakt en voldoende aanpakt.
Nee, want ik had op dat moment CPTSS, brainfog door verkeerde medicatie, en zat in een abusive relatie waardoor ik dacht dat het aan mij en mijn werk lag. Ook omdat ik nooit die feedback kreeg maar steeds ineens hoorde dat er zorgen waren en ik coaching moest, of met iemand praten. Dus dat geloofde ik, ook omdat ik duf was van de medicatie die ik slikte. Ik was meteen gestopt als mij dit verteld was. Nu ging ik me alleen focussen op mijn praktijk en daar tig boeken over lezen. Voor een hb'er is politiek spel vaak vaag en niet iets wat ik uit mezelf speel.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:06 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat ik niet zo goed snap uit jouw verhaal is het volgende...
Diagnoses, therapieën en alles daargelaten. Wat maakt dat als het ergens misging, je niet door trial en error op een gegeven moment leert wat handig is en wat niet.
Neem iets simpels als jij die gaat ventileren in de personeelsruimte na het afhandelen van een crisis. Dat is gewoon echt niet handig. Je bent vaak van baan gewisseld. In principe moet je toch wel steeds meenemen wat handig is en wat niet en hoe het spelletje werkt.
Ook als ik jou hoor zeggen dat je bij confrontaties juridisch jargon gaat gebruiken, daar blaas je mensen mee omver, ze voelen zich onzeker en gaan vanuit bedreiging tegenwerken. Zijn dat dingen die je helemaal niet beseft?
Dat snap ik ook. Maar het is aan de manager om een medewerker veilig te laten voelen. Als jij geen quiche bakt en ik word afgerekend op dat er niet 2 quiches staan, neem ik dat over.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:11 schreef Hetekip het volgende:
[..]
[..]
En als jij twee quiches maakt, terwijl ik er maar één heb gemaakt, denk ik: 'shit we zouden er maar één maken, nu wordt van mij dadelijk ook verwacht dat ik er twee moet maken.' En zo sleurt de perfectionist mij ook in die klote waanzin, waar ik geen zin in heb.
De onzekerheid van de perfectionist wordt extra werk voor mij en de andere. Iemand in de afwas heeft nu extra af te wassen, de mensen die het eten naar voren brengen moeten nu plek maken voor een extra quiche, de mensen die inkopen doen,moeten nu extra gaan inkopen, en zo maar door. Als jij harder gaat werken krijgt de rest ook het gevoel harder te moeten werken. Ik kan als kok niet achterover gaan zitten als een of andere idioot zich niet aan het programma houdt en extra gerechten gaat koken. De perfectionist laat het team eigenlijk in de steek. Wat als die extra ingrediënten voor die tweede quiche ergens anders nodig waren wat de perfectionist niet wist of noem maar op.
Perfectionisten, ik wil er niet mee werken.
Bedankt. Nu is het voor mij wat duidelijker. Intussen had ik ook wat beter door je eerlijk gezegd nogal lange lappen tekst gelezen, waardoor het beeld completer wordt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:55 schreef Ansa het volgende:
1.Mijn jeugd kenmerkte zich door mishandeling en het idee dat wie ik ben niet goed genoeg is en dat alleen topprestaties mij acceptatie en waardering opleveren.
2.Door mijn hoogbegaafdheid loop ik vast op het werk, omdat ik een goed overzicht heb van wat er binnen systeemniveau misgaat en daarnaast te eerlijk ben en te veel openlijk reflecteer op casussen op het werk, waardoor ik steeds word neergezet als iemand die zogenaamd niet kan managen, terwijl ik eigenlijk vaak de enige ben die wel consciëntieus bezig is om haar werk te doen. Op het moment dat anderen hun werk niet doen en ik daarover praat, word ik eigenlijk weggewerkt.
3.Ik wil niet per se trouwen en ik ben ook niet jaloers op vrouwen met een echtgenoot. Het hele punt is dat ik het verdrietig vind dat als ik alles geef en me letterlijk uitsloof voor een man, me gedraag alsof we al vijftig jaar getrouwd zijn terwijl we nog kort aan het daten zijn, ik alsnog niet word gekozen, terwijl andere vrouwen veel minder tot bijna niets hoeven te doen en mannen hebben die achter hen aanjagen.
4.Door verkeerde diagnosticering en daarop volgende niet-helpende therapie kom ik pas nu erachter dat ik geen problemen heb op psychisch vlak, maar dat ik door mijn jeugd en door mijn neurodiversiteit en door mijn hoogbegaafdheid te weinig politieke sensitiviteit heb op werkplekken en te weinig kennis en ervaring heb met machtsrelaties, zowel binnen werk als binnen daten.
5.Ik geef te veel te snel, ik ben onzeker, stel niet goed grenzen en filter niet goed aan de poort. Hierdoor kom ik steeds in soortgelijke situaties terecht, waardoor ik uiteindelijk weer onzeker word en daardoor steeds slechtere partners en slechtere werkplekken heb gehad.
Snap ik, maar ik werd altijd afgerekend op hun falen. Nu snap ik ook beter waarom ( te zichtbaar reflecteren/mailen), maar dat deed ik juist om niet weer de schuld te krijgen. Oorzaak en gevolg dus door elkaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:33 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Bedankt. Nu is het voor mij wat duidelijker. Intussen had ik ook wat beter door je eerlijk gezegd nogal lange lappen tekst gelezen, waardoor het beeld completer wordt.
Wat punt 2 betreft: veel mensen zijn op hun werk niet bezig met oplossingen. Ze zitten daar omdat ze elke maand een salaris ontvangen, en willen daar in principe het minimale voor doen. Als jij dan binnenkomt om systeemproblemen op te lossen, maak je het voor hen alleen lastiger.
Natuurlijk iedereen moet zijn werk doen. Maar in je voorbeeld bakte jij er twee uit voorzorg. Omdat als je er een bakte dit niet genoeg zou zijn. Hier breek jij de regels wat wil zeggen, jij bakt er een extra. Dat was niet de bedoeling en dat is geen teamwork, dat is je team naaien. Want als jij extra werk gaat doen, gaan managers dat ook verwachten van de rest. Zelfs als ze het niet verwachten heeft het team extra werk om jouw perfectionisme op te vangen. Jij doet meer dus andere processen moeten ook harder werken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:31 schreef Ansa het volgende:
[..]
Dat snap ik ook. Maar het is aan de manager om een medewerker veilig te laten voelen. Als jij geen quiche bakt en ik word afgerekend op dat er niet 2 quiches staan, neem ik dat over.
Maar zal het probleem zich dan niet oplossen doordat je nu kan leren door trial en error? Sociale dingen ik heb het mezelf moeten leren, er zal wel therapie voor zijn. Maar ik denk dat je vooral door trial en error moet gaan leren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:23 schreef Ansa het volgende:
[..]
Nee, want ik had op dat moment CPTSS, brainfog door verkeerde medicatie, en zat in een abusive relatie waardoor ik dacht dat het aan mij en mijn werk lag. Ook omdat ik nooit die feedback kreeg maar steeds ineens hoorde dat er zorgen waren en ik coaching moest, of met iemand praten. Dus dat geloofde ik, ook omdat ik duf was van de medicatie die ik slikte. Ik was meteen gestopt als mij dit verteld was. Nu ging ik me alleen focussen op mijn praktijk en daar tig boeken over lezen. Voor een hb'er is politiek spel vaak vaag en niet iets wat ik uit mezelf speel.
Mbt jurist: dat deed ik bij ernstige CAO-breuk en overtredingen als netjes praten niet hielp.
Dit jaar ben ik voorgelogen bij de sollicitatie en wil daarom weg, er zijn al 8 man vertrokken. Hier had ik het niet kunnen redden.
Wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:42 schreef Kottnauer het volgende:
Je jeugd en het verleden kun je niet veranderen. Er waren ook goede dingen in je jeugd.
Wat je werk betreft geef je een uitstekende analyse. Het enige dat rest is je eigen gedrag te veranderen. Mensen zitten niet te wachten op betweters en oplossers. Je moet eerst vertrouwen winnen, door zelf concreet te helpen. Met concreet bedoel ik: niet door het geven van adviezen. En ook: accepteer nooit verantwoordelijkheid zonder mandaat.
Wat relaties betreft: misschien helpt het als je een man zoekt waar jij afhankelijk van bent, in plaats van andersom. Mannen willen graag een redder zijn.
Welkom bij de hel die hoogbegaafdheid heet. Ik analyseer alles, altijd, en geef mezelf de schuld.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:47 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Maar zal het probleem zich dan niet oplossen doordat je nu kan leren door trial en error? Sociale dingen ik heb het mezelf moeten leren, er zal wel therapie voor zijn. Maar ik denk dat je vooral door trial en error moet gaan leren.
Je neemt verder erg veel bagage mee, ik denk soms dat je het allemaal overdenkt. En zo bevries je en kom je nergens. Als je een stok zoekt om mee te slaan ga je hem wel vinden. Eigenlijk zit je teveel in je hoofd om alles bij elkaar te puzzelen en te begrijpen. Ik weet niet of dat de juiste koers is. Over analyseren voelt misschien ook wel veilig maar soms moet je gewoon gaan experimenteren wat werkt wel en wat werkt niet. En niet steeds naar het verleden kijken de brainfog en zo is nu verholpen dus je begint nu vanaf 0 of zo.
Dat is idd een nieuw inzicht voor mij, bedankt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:43 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Natuurlijk iedereen moet zijn werk doen. Maar in je voorbeeld bakte jij er twee uit voorzorg. Omdat als je er een bakte dit niet genoeg zou zijn. Hier breek jij de regels wat wil zeggen, jij bakt er een extra. Dat was niet de bedoeling en dat is geen teamwork, dat is je team naaien. Want als jij extra werk gaat doen, gaan managers dat ook verwachten van de rest. Zelfs als ze het niet verwachten heeft het team extra werk om jouw perfectionisme op te vangen. Jij doet meer dus andere processen moeten ook harder werken.
ik ben niet getest op hoogbegaafdheid en ben het ook niet maar analyseer ook altijd alles. Je moet echt proberen het wat los te laten en stoppen met schuilen hier achterquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:05 schreef Ansa het volgende:
[..]
Welkom bij de hel die hoogbegaafdheid heet. Ik analyseer alles, altijd, en geef mezelf de schuld.
Je kan dat niet stoppen. Mijn hersens zijn anders bedraad. Je kan ook niet kiezen voor minder autisme of minder adhd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:13 schreef Friday12 het volgende:
[..]
ik ben niet getest op hoogbegaafdheid en ben het ook niet maar analyseer ook altijd alles. Je moet echt proberen het wat los te laten en stoppen met schuilen hier achter
Ik ken Columbo door mijn ouders! Leuk.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:20 schreef Kottnauer het volgende:
Okay - wat die relatie betreft, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik bedacht me nog het volgende. Jij bent hoogbegaafd. Het is een beetje pech dat jouw ouders zijn geëmigreerd naar een land waarin laagbegaafdheid de norm is. Hoogbegaafdheid wordt hier (helaas) niet gezien als een pré, maar als uitsloverij. Daarom heb ik mijn hoogbegaafdheid van kinds af aan altijd een beetje verborgen. Ik doe me altijd wat onnozeler voor dan ik in werkelijkheid ben. Ik ben wat ouder en in mijn jeugd had je een televisieserie Columbo. Detective Columbo bereikte altijd precies wat hij wilde. Niet door zich slimmer voor te doen dan anderen (wat hij wel was), maar juist dommer. Daardoor won hij het vertrouwen van voor- en tegenstanders.
Twee masters, dat is iets om trots op te zijn. Maar loop er niet mee te koop. De meeste mensen zijn te dom om te begrijpen wat het betekent en zien het alleen als iets elitairs, wat hen ergert.
Ik heb het mijzelf moeten aanlerenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:44 schreef Ansa het volgende:
[..]
Je kan dat niet stoppen. Mijn hersens zijn anders bedraad. Je kan ook niet kiezen voor minder autisme of minder adhd.
Ik kan wél met behulp van analyse een betere copingsstijl vinden.
Ik ben hier nu dus mee bezig.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:59 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ik heb het mijzelf moeten aanleren
Hé, Hé. Eindelijk! Dit is wat ik hier en hier bedoelde. Nu neem je zelf verantwoordelijkheid. Of het nu hoogbegaafdheid is (bij jou) of een handicap (bij mij): het is iets dat invloed heeft op je leven en het in zekere mate kleurt, maar het hoeft niet te definiëren wie jij bent. Het is begrijpelijk (en gemakkelijk!) om je daarvan een slachtoffer te voelen. Dat heb ik zelf ook jaren gedaan en ik had in die tijd zelf niet eens in de gaten hoezeer ik in mijn eigen slachtofferschap was gaan geloven. Alsof alles mij overkwam en ik er helemaal geen invloed op had. Al die verkeerde diagnoses, de onvoldoende begeleiding, de giftige relaties, de strubbelingen op je werk ... jij hebt alle reden om daarover verdrietig en boos te zijn. Maar uitendelijk is er één ding waar jij wél invloed op hebt en dat is hoe jij met situaties en mensen omgaat. Zolang jij jezelf blijft zien als het slachtoffer van jouw hoogbegaafdheid en de schuld voor alles wat je overkomt steeds bij die hoogbegaafdheid of anderen neerlegt (je ouders, managers, therapeuten enzovoorts), kun je er niet mee leren omgaan. Dan ligt immers alles buiten jouw invloedsfeer. De vraag over schuld of verantwoordelijkheid is irrelevant. De vraag is: hoe ga jij ermee om? Dat is het enige waar jij écht invloed op hebt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:44 schreef Ansa het volgende:
Ik kan wél met behulp van analyse een betere copingsstijl vinden.
Bedankt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:26 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Hé, Hé. Eindelijk! Dit is wat ik hier en hier bedoelde. Nu neem je zelf verantwoordelijkheid. Of het nu hoogbegaafdheid is (bij jou) of een handicap (bij mij): het is iets dat invloed heeft op je leven en het in zekere mate kleurt, maar het hoeft niet te definiëren wie jij bent. Het is begrijpelijk (en gemakkelijk!) om je daarvan een slachtoffer te voelen. Dat heb ik zelf ook jaren gedaan en ik had in die tijd zelf niet eens in de gaten hoezeer ik in mijn eigen slachtofferschap was gaan geloven. Alsof alles mij overkwam en ik er helemaal geen invloed op had. Al die verkeerde diagnoses, de onvoldoende begeleiding, de giftige relaties, de strubbelingen op je werk ... jij hebt alle reden om daarover verdrietig en boos te zijn. Maar uitendelijk is er één ding waar jij wél invloed op hebt en dat is hoe jij met situaties en mensen omgaat. Zolang jij jezelf blijft zien als het slachtoffer van jouw hoogbegaafdheid en de schuld voor alles wat je overkomt steeds bij die hoogbegaafdheid of anderen neerlegt (je ouders, managers, therapeuten enzovoorts), kun je er niet mee leren omgaan. Dan ligt immers alles buiten jouw invloedsfeer. De vraag over schuld of verantwoordelijkheid is irrelevant. De vraag is: hoe ga jij ermee om? Dat is het enige waar jij écht invloed op hebt.
Je verleden kan verklaren hoe je gevormd bent, maar het hoeft niet te bepalen wie je bent of hoe jouw toekomst eruit ziet. Elke dag opnieuw kun jij eraan werken om daar invloed op uit te oefenen. Dat leren omgaan met de situatie maakt de situatie niet anders, maar wel hoe jij hem ervaart en hoe jij je eronder voelt. En dat laatste straal je (onbewust) uit en heeft ook invloed op hoe anderen jou zien. Wees gerust boos, verdrietig en huil om de situatie en de oneerlijkheid ervan. Maar lap jezelf daarna ook weer op. Sta op en ga in eerste plaats voor jezelf zorgen. De eerder post @:Lenny77 schoot bij jou in het verkeerde keelgaat, maar er staat veel in waar jij iets aan kunt hebben. @:Hetekip schreef dat hij dacht dat jij misschien wel te veel in je hoofd zit. In dat geval is haptotherapie misschien iets voor je. Daarbij wordt je uitgenodigd om te voelen. Als perfectionist herken ik in deze post van @:Cockwhale ook het een en ander. Het verdrietige is dat de perfectionist uiteindelijk vooral zichzelf in de weg zit. Dat loslaten is een voortdurend trial and error. En wees alsjeblieft een beetje voorzichtig met ChatGPT. Zowel met wat je erin stopt als wat je ervan overneemt.
Oh ja, gaat coping dan alles oplossen? Helaas, nee. Maar het leven wordt er wel draaglijker en leuker door. Op veel momenten dan toch. Voor nu wens ik je een lieve troostende knuffel toe. Gewoon, omdat ik denk dat je daar nu even het allermeest behoefte aan hebt.
Ik ben iemand die een strenge jeugd heeft gehad, waardering op basis van prestaties ook, constant in vergelijking met anderen en er kon altijd iets beter zowel aan mijn cijfers (een 9,5 is geen 10) als aan mijn uiterlijk (tot aan perfectie toe). Dat maakt je als kind onzeker en ga je jezelf verkeerde maatstaven aanmeten. Totdat je beseft dat je ouders of andere mensen die invloedrijk waren in je jeugd, mensen met veel meer inperfecties zijn en onwetend. Ik heb mezelf verzet tegen de verwachtingen van de perfecte dochter door te verhuizen als student naar een andere stad, dingen te doen en te ontdekken die IK wil, heb gekozen voor lieve vrienden om mij heen en ben heel lang gaan daten (zonder seks) totdat ik de juiste ben tegengekomen. Ik ben altijd sterk bij mijn normen en waarden gebleven, wat ertoe heeft geleid dat ik niet meer heb gegeven dan ik wilde om mezelf te beschermen. Met mijn eerste vriend ben ik gelukkig getrouwd. Moraal van het verhaal: kruip uit een slachtofferrol, zoeken lieve mensen om je heen, blijf altijd bij jezelf, je eigen normen en waarden, dus heb geen seks om iemand anders te pleasen maar alleen als je het zelf ook wilt zodat het niet voelt als “geven”. Verwacht niet teveel van het leven, van anderen en ook niet van jezelf. Werk is een omgeving verre van perfect en dat zal het ook blijven.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:55 schreef Ansa het volgende:
Als je het verkeerd gebruikt niet nee. Maar ik heb er veel aan omdat ik weet hoe ik informatie filter. Anders was ik nu nog bezig met denkem dat ik mijn werk niet goed doe en eindeloos dezelfde boeken lezen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:05 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Chatgpt is trouwens ook niet de weg. Net zoals google als je een symptoom opzoekt
Ok zie nu pas hoe imperfect mijn ouders zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:13 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Ik ben iemand die een strenge jeugd heeft gehad, waardering op basis van prestaties ook, constant in vergelijking met anderen en er kon altijd iets beter zowel aan mijn cijfers (een 9,5 is geen 10) als aan mijn uiterlijk (tot aan perfectie toe). Dat maakt je als kind onzeker en ga je jezelf verkeerde maatstaven aanmeten. Totdat je beseft dat je ouders of andere mensen die invloedrijk waren in je jeugd, mensen met veel meer inperfecties zijn en onwetend. Ik heb mezelf verzet tegen de verwachtingen van de perfecte dochter door te verhuizen als student naar een andere stad, dingen te doen en te ontdekken die IK wil, heb gekozen voor lieve vrienden om mij heen en ben heel lang gaan daten (zonder seks) totdat ik de juiste ben tegengekomen. Ik ben altijd sterk bij mijn normen en waarden gebleven, wat ertoe heeft geleid dat ik niet meer heb gegeven dan ik wilde om mezelf te beschermen. Met mijn eerste vriend ben ik gelukkig getrouwd. Moraal van het verhaal: kruip uit een slachtofferrol, zoeken lieve mensen om je heen, blijf altijd bij jezelf, je eigen normen en waarden, dus heb geen seks om iemand anders te pleasen maar alleen als je het zelf ook wilt zodat het niet voelt als “geven”. Verwacht niet teveel van het leven, van anderen en ook niet van jezelf. Werk is een omgeving verre van perfect en dat zal het ook blijven.
Ik heb er ook heel veel aan, mits je zelf blijf nadenken en altijd een volgorde aanhoud van hulpverlening..quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:47 schreef Ansa het volgende:
[..]
Als je het verkeerd gebruikt niet nee. Maar ik heb er veel aan omdat ik weet hoe ik informatie filter. Anders was ik nu nog bezig met denkem dat ik mijn werk niet goed doe en eindeloos dezelfde boeken lezen.
Ik heb niet veel gehad aan hulpverlening behalve traumatherapie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:49 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik heb er ook heel veel aan, mits je zelf blijf nadenken en altijd een volgorde aanhoud van hulpverlening..
Maar soms heb ik wel eens lekker geventileerd ipv dat zonder dat mijn psych moest bellen.
Moet je ook niet op Reddit gaan zitten ga en stukkie wandelen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:12 schreef Ansa het volgende:
Het gaat niet goed vandaag. Ik merk dat ik steeds meer in mijn hoofd vastzit. Steeds meer frustratie ervaar.
Vandaag zat ik op Reddit. Gisteren heb ik oud en nieuw gevierd met familie. Ik kom net thuis en ik voel me niet lekker. Ik denk dat ik ziek aan het worden ben.
Ik zit op Reddit en ik lees allerlei verhalen van mannen die gefrustreerd zijn. Dat ze op date zijn gegaan met een vrouw en dat ze al vijf dates alleen maar vraagt dat hij alles betaalt, dat ze geen interesse in hem hebben. En toch gaat hij met haar op date en investeert hij. Ik lees verhalen van mannen die al twintig jaar lang in een seksloze relatie zitten. Getrouwd zijn met vrouwen die zelden douchen, zelden schoonmaken. En eigenlijk niet of nauwelijks interesse tonen in de partner. En toch hebben deze vrouwen allemaal een ring gekregen.
Ik maakte dagelijks schoon voor mijn vriend. Zelfs al woonden we niet samen. Ik kookte voor hem. Ik regelde zijn financiën. Ik zorgde ervoor dat zijn schuld werd afbetaald. Ik had dagelijks, soms al vier of vijf keer per dag, seks. Elke keer als hij wilde. Ik zei geen nee. Ik was vanaf de eerste date altijd monogaam bij elke man. Ik heb me altijd volledig ingezet. Al vanaf de eerste date deed ik alles voor ze. En het werd niet gewaardeerd.
Soms maak ik wel eens een topic waar ik mijn frustratie in uit. En ik begrijp heel goed dat Fokkers dan zeggen: ja, dat komt omdat je lelijk bent. En omdat je dit bent en omdat je dat bent. Maar ik ben oprecht geen lelijke vrouw. Ik ben misschien op dit forum vervelend en onaardig. Maar ik denk niet dat iemand mij echt lelijk zou noemen. Tuurlijk ben ik geen topmodel. Maar als ik zie wat voor mensen er om me heen in de relatie zitten en getrouwd zijn, dan denk ik niet dat ik het zo erg is.
Nogmaals, mijn ex ging vreemd met een vrouw die zelden douchte. Die heel erg grof in de mond was. En die elk half jaar ergens anders verhuisde omdat ze ruzie kreeg met de huisbaas. Ik ben van onbesproken gedrag. En heb eigenlijk nooit problemen met mijn buurt. Maar toch word ik behandeld alsof ik de slechte partij ben. Een raar figuur.
Op het werk ook. Ik werk altijd over, zoals ik al zei. Ik doe mijn werk heel goed. Mijn resultaten zijn goed. En vaak kom ik nog jaren na dato mensen tegen die zeiden dat ik mijn werk goed deed. Dat ik een fijne collega was, et cetera. En goed mijn werk deed.
Maar management mag mij niet.
Vanaf het begin af aan word ik altijd in de oplossingrol gezet. Bij iedereen. Bij partners. Bij werkgevers. En bij mijn ouders. De oplosser mag nooit fouten maken. De oplosser moet perfect zijn. De oplosser moet een dysfunctioneel systeem oplossen wat al jarenlang dysfunctioneel was. Zij, anderen, mogen fouten maken. Anderen hoeven niet hun hele leven op te geven en in dienst te stellen van de man of van het werk.
Bij mijn huidige werk ben ik nu ziek gemeld na een operatie. En ik ben op zoek naar een andere baan. Maar ik heb letterlijk vier maanden lang geen enkel sociaal leven meer gehad. Ik heb mijn sportschool moeten opzeggen. Mijn hobby’s moeten opzeggen. En eigenlijk alles wat ik deed buiten mijn baan om kon ik niet meer doen. Alles draaide alleen maar om het werk. Er werd van mij continu inzet verwacht. En er was geen enkel moment voor rust.
Bij andere collega’s escaleerden situaties continu. Er was geweld. Er was mismanagement. De resultaten waren ontiegelijk slecht. Maar zodra ik ook maar één keer kritisch was en zei: hé, dit is een structureel probleem, hier moeten we wat mee, begon de framing en de sabotage al.
Ik heb hier eerder een topic over geopend, maar dat topic is gesloten. Maar ik merk dat ik mentaal gewoon steeds slechter zit. Waarom moet ik als enige altijd perfect zijn? Waarom?
En dan zeggen mensen: ja, maar je hoeft dat niet te doen. Maar als ik het niet doe, dan word ik gedumpt. Als ik het niet doe, dan word ik ontslagen. Als ik het niet doe, dan wil mijn familie geen contact. Ik heb geen keus. De keren dat ik stopte met dragen buiten mijn mandaat werd ik niet verlengd. Stopte ik niet en verwees naar anderen als ik de macht niet had om het op te lossen ( bijvoorbeeld bij langdurige systeemproblematiek) werd ik geframed en niet verlengd of kreeg ik een burn-out.
Ik wil bij mijn volgende baan niet weer in deze rol gezet worden. Ik ben doodsbang om weer te gaan daten. En dat is waarom ik werkelijk van dit soort topics open over mannen. Omdat ik simpelweg gefrustreerd ben. Ik wil gewoon niet weer uitgebuit worden.
Ik hoop dat dit topic niet gesloten wordt. Dit is geen lachwekkend trolltopic, zoals ik weleens maak. Dit is echt. Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. En ik voel me depressief. Ik snap heel goed als men boos is maar niemand kan me helpen.
De gemeente heeft geen hb-coaching, alleen jobcoaches voor mensen in een doelgroepregister. En mijn werk is vooral politiek. Ik kan ook geen hb-therapeut vinden die vergoed wordt. Maar ik wil geen therapie maar een soort mentor. Iemand die me helpt navigeren in een wereld die niet voor mij is.
Helaas herstellendequote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:57 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Moet je ook niet op Reddit gaan zitten ga en stukkie wandelen.
Ok.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:15 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik heb uitgebreid dingen uitgelegd, ik ga niet cateren naar de Tiktokgeneratie die niet wil lezen.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:00 schreef Ansa het volgende:
ChatGPT heeft als enige gesuggereerd dat ik weleens CPTSS kon hebben
Dit moet je gewoon ook niet doen. Niks met "deadlines". Meestal bestaat zoiets doordat in het voortraject veel tijd is verkwanseld waarna alles daarna opeens haast krijgt. Deadlines zijn killing voor een mens vooral als je achterin zit. Gewoon niet mee bezig houden. Alles wijst in zo'n firma op een gebrekkige planning waar de werkers zich verantwoordelijk voor voelen terwijl ze er geen invloed op hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:00 schreef Ansa het volgende:
Iemand die verantwoordelijk is, zorgt ervoor dat alles op tijd afkomt, dat op het moment dat een collega bijvoorbeeld uitvalt door ziekte die dag, dat zijn deel dan alsnog wordt opgepakt door het team, en dat eigenlijk de deadline gewoon netjes gehaald wordt.
Zelfdiagnose dus. Een typerend kenmerk van mensen die hun problemen niet willen aanpakken, maar het met een labeltje goedpraten. Oh, ik heb dit en dit, niks aan te doen, behalve heel veel zelfmedelijden hebben, and...quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:16 schreef r_one het volgende:
[..]![]()
( ik begreep dat jij gediagnosticeerd was)
Je ziet vaak dat mensen hun diagnose gaan gebruiken om mee te schermen. Je zet alleen jezelf klem. Het boeit de wereld geen fuck wat je hebt. Helaas moet je leren met die wereld om te gaan. Maar dat lukt niet als je je gaat verbergen achter een diagnose, vooral als deze van chatgpt komt. Chatgpt is een waardeloze therapeut.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:58 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zelfdiagnose dus. Een typerend kenmerk van mensen die hun problemen niet willen aanpakken, maar het met een labeltje goedpraten. Oh, ik heb dit en dit, niks aan te doen, behalve heel veel zelfmedelijden hebben, and...
[ afbeelding ]
Ik kreeg wel eens op mijn kop van mijn therapeutquote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:12 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Je ziet vaak dat mensen hun diagnose gaan gebruiken om mee te schermen. Je zet alleen jezelf klem. Het boeit de wereld geen fuck wat je hebt. Helaas moet je leren met die wereld om te gaan. Maar dat lukt niet als je je gaat verbergen achter een diagnose, vooral als deze van chatgpt komt. Chatgpt is een waardeloze therapeut.
Ik was er al bang voor want Ansa roept ook vaker dat therapeuten zeiden dat haar struggles op het werk niet aan haar lagen en zij alles goed deed etc. Een echte therapeut zou veel meer focussen op het gevoel dat iets veroorzaakte maar zal nooit partij gaan kiezen omdat deze er niet bij was, en veel meer gefocust is op hoe jij als persoon ermee omging. Waar je tegenaan liep en zo....
De therapeut is dus gewoon chatgpt die zegt wel: 'het lag niet aan jou...'
Ja, dat klopt, maar zij gaan geen scheidsrechter spelen of je werkgever/collega of jij gelijk had. Ze zullen veel meer kijken naar wat er is gebeurd, wat het met jou deed en waar jij tegenaan liep. Maar misschien is het nu allemaal anders.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:28 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ik kreeg wel eens op mijn kop van mijn therapeutdie praten het echt niet goed als je het niet goed doet
ChatGPT zegt gewoon wat zij wil horen i.t.t een echte (goede) therapeut/psycholoog die daadwerkelijk de problemen aanpakt. LLM modellen gewoon niet ontworpen voor dit soort dingen dus geven ze voornamelijk hallucinaties/verzinzels die de gebruiker napraten.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:12 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Je ziet vaak dat mensen hun diagnose gaan gebruiken om mee te schermen. Je zet alleen jezelf klem. Het boeit de wereld geen fuck wat je hebt. Helaas moet je leren met die wereld om te gaan. Maar dat lukt niet als je je gaat verbergen achter een diagnose, vooral als deze van chatgpt komt. Chatgpt is een waardeloze therapeut.
Ik was er al bang voor want Ansa roept ook vaker dat therapeuten zeiden dat haar struggles op het werk niet aan haar lagen en zij alles goed deed etc. Een echte therapeut zou veel meer focussen op het gevoel dat iets veroorzaakte maar zal nooit partij gaan kiezen omdat deze er niet bij was, en veel meer gefocust is op hoe jij als persoon ermee omging. Waar je tegenaan liep en zo....
Dat heb ik nooit gezegd en je verdraait mijn woorden. Therapeuten zeiden juist dat het niet aan mij lag maar gaven me geen tools. Alles wat ChatGPT mij aanreikt bespreek ik nu met de POH en ik kom verder dan eerst.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:12 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb 15 jaar therapie gehad die nooit de kern aanpakte en mij verkeerd diagnosticeerde.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:39 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
ChatGPT zegt gewoon wat zij wil horen i.t.t een echte (goede) therapeut/psycholoog die daadwerkelijk de problemen aanpakt. LLM modellen gewoon niet ontworpen voor dit soort dingen dus geven ze voornamelijk hallucinaties/verzinzels die de gebruiker napraten.
Zoals ik al eerder zei, 1-dimensionaal denken en vastzitten in een patroon. Ook niet voor niks dat er snauwerig wordt gedaan richting mensen die wel een kritische ondertoon voeren.
Dus niet. Het enige wat ze zeiden is dat ik ander werk moest zoeken of mijn praktijk kon verbeteren met cursussen ivm mij machtsdynamiek en organisatiepsychologie uit te leggen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:30 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, maar zij gaan geen scheidsrechter spelen of je werkgever/collega of jij gelijk had. Ze zullen veel meer kijken naar wat er is gebeurd, wat het met jou deed en waar jij tegenaan liep. Maar misschien is het nu allemaal anders.
Was jij dat niet met die luie man die geen vinger in huis uitsteekt en een niet bestaand seksleven?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:13 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Ik ben iemand die een strenge jeugd heeft gehad, waardering op basis van prestaties ook, constant in vergelijking met anderen en er kon altijd iets beter zowel aan mijn cijfers (een 9,5 is geen 10) als aan mijn uiterlijk (tot aan perfectie toe). Dat maakt je als kind onzeker en ga je jezelf verkeerde maatstaven aanmeten. Totdat je beseft dat je ouders of andere mensen die invloedrijk waren in je jeugd, mensen met veel meer inperfecties zijn en onwetend. Ik heb mezelf verzet tegen de verwachtingen van de perfecte dochter door te verhuizen als student naar een andere stad, dingen te doen en te ontdekken die IK wil, heb gekozen voor lieve vrienden om mij heen en ben heel lang gaan daten (zonder seks) totdat ik de juiste ben tegengekomen. Ik ben altijd sterk bij mijn normen en waarden gebleven, wat ertoe heeft geleid dat ik niet meer heb gegeven dan ik wilde om mezelf te beschermen. Met mijn eerste vriend ben ik gelukkig getrouwd. Moraal van het verhaal: kruip uit een slachtofferrol, zoeken lieve mensen om je heen, blijf altijd bij jezelf, je eigen normen en waarden, dus heb geen seks om iemand anders te pleasen maar alleen als je het zelf ook wilt zodat het niet voelt als “geven”. Verwacht niet teveel van het leven, van anderen en ook niet van jezelf. Werk is een omgeving verre van perfect en dat zal het ook blijven.
Watbedoel je met doel etc?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:07 schreef sigme het volgende:
Ik ben (hopelijk) vast niet zo erg als jij, @:ansa, of ik heb gewoon heel veel meer mazzel gehad (dat weet ik wel zeker), maar ik herken best veel in je analyse van wat er fout gaat in professionele situaties.
Mijn mazzel bestond er onder andere uit dat ik na enige tijd in gewoon kantoorwerk te hebben rondgedoold, de ICT ben ingerold. Daarin is de werkvloer in elk geval bezaaid met tamelijk onsociale mensen die weinig politieke spelletjes spelen. Voor mij is dat erg prettig. Ben ik nog steeds een ramp met team-gedrag en vergaderingen, maar dat leer ik misschien hopelijk steeds beter los te laten. Ooit
Hoe dan ook; een paar van de hele belangrijke lessen die ik gaandeweg heb opgepikt:
• Middel versus doel
Het is ongelofelijk hoeveel middelen worden aangezien voor een doel, en andersom. Probeer ze voor jezelf helder te houden en heb ruimte voor het feit dat iets wat op de ene tijd & plaats een middel is, dat op een ander moment het doel kan zijn, maar dat je ze dus op hun juiste tijd/plaats moet categoriseren.
• Hoofdzaken versus bijzaken
Zie ze en hou ze uit elkaar.
• Beter dan goed genoeg = slechter
Goed genoeg IS goed genoeg. "Beter" kost extra tijd/energie/middelen en het levert te weinig extra op (want anders was 'goed genoeg niet goed genoeg)
• Iedereen maakt fouten
en dat hoort ook zo
• Kneusjes horen er ook bij
• Niemand kan verantwoordelijkheid dragen voor iets waarvoor diegene geen mandaat heeft (zoals @ Kottnauer hier ook al opmerkt)
Zorg dat je helder voor de bril hebt. Ik lach mijn manager recht in z'n gezicht uit als ie begint over zelfsturende teams, aangezien wij als team geen mensen kunnen wegsturen, laat staan ontslaan. We hebben geen mandaat om te sturen en dus geen verantwoordelijkheid voor het functioneren van teamgenoten en dus niet voor 'het team'
Ik denk niet dat ik je hiermee iets vertel wat je niet kan of niet kent of niet weet. Maar mij heeft het erg geholpen in de samenwerking met anderen om deze punten voor mezelf expliciet te gebruiken bij analyses van processen, en om daarna te kiezen en te verwoorden wat ik wil doen/veranderen/negeren.
Deze dingen kunnen alleen met bast contract. Jaarcontract vlieg je er uit als je zegt dat je geen mandaat hebt. Alles is altijd de schuld van de werknemer. Jouw kassa werkt niet, je klant is boos, maar het is de schuld van de caissiere die al een uur geleden heeft gevraagd om een andere kassa.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:07 schreef sigme het volgende:
Ik ben (hopelijk) vast niet zo erg als jij, @:ansa, of ik heb gewoon heel veel meer mazzel gehad (dat weet ik wel zeker), maar ik herken best veel in je analyse van wat er fout gaat in professionele situaties.
Mijn mazzel bestond er onder andere uit dat ik na enige tijd in gewoon kantoorwerk te hebben rondgedoold, de ICT ben ingerold. Daarin is de werkvloer in elk geval bezaaid met tamelijk onsociale mensen die weinig politieke spelletjes spelen. Voor mij is dat erg prettig. Ben ik nog steeds een ramp met team-gedrag en vergaderingen, maar dat leer ik misschien hopelijk steeds beter los te laten. Ooit
Hoe dan ook; een paar van de hele belangrijke lessen die ik gaandeweg heb opgepikt:
• Middel versus doel
Het is ongelofelijk hoeveel middelen worden aangezien voor een doel, en andersom. Probeer ze voor jezelf helder te houden en heb ruimte voor het feit dat iets wat op de ene tijd & plaats een middel is, dat op een ander moment het doel kan zijn, maar dat je ze dus op hun juiste tijd/plaats moet categoriseren.
• Hoofdzaken versus bijzaken
Zie ze en hou ze uit elkaar.
• Beter dan goed genoeg = slechter
Goed genoeg IS goed genoeg. "Beter" kost extra tijd/energie/middelen en het levert te weinig extra op (want anders was 'goed genoeg niet goed genoeg)
• Iedereen maakt fouten
en dat hoort ook zo
• Kneusjes horen er ook bij
• Niemand kan verantwoordelijkheid dragen voor iets waarvoor diegene geen mandaat heeft (zoals @ Kottnauer hier ook al opmerkt)
Zorg dat je helder voor de bril hebt. Ik lach mijn manager recht in z'n gezicht uit als ie begint over zelfsturende teams, aangezien wij als team geen mensen kunnen wegsturen, laat staan ontslaan. We hebben geen mandaat om te sturen en dus geen verantwoordelijkheid voor het functioneren van teamgenoten en dus niet voor 'het team'
Ik denk niet dat ik je hiermee iets vertel wat je niet kan of niet kent of niet weet. Maar mij heeft het erg geholpen in de samenwerking met anderen om deze punten voor mezelf expliciet te gebruiken bij analyses van processen, en om daarna te kiezen en te verwoorden wat ik wil doen/veranderen/negeren.
Ik ben bewust minder in huis gaan doen en hij daardoor meer. Vragen om hulp gaat ook steeds beter. Ben tevreden met hoe het gaat nu.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Was jij dat niet met die luie man die geen vinger in huis uitsteekt en een niet bestaand seksleven?
Middel versus doel?quote:
Nee en ja.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:01 schreef Ansa het volgende:
[..]
Deze dingen kunnen alleen met bast contract. Jaarcontract vlieg je er uit als je zegt dat je geen mandaat hebt. Alles is altijd de schuld van de werknemer. Jouw kassa werkt niet, je klant is boos, maar het is de schuld van de caissiere die al een uur geleden heeft gevraagd om een andere kassa.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:01 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Ik ben bewust minder in huis gaan doen en hij daardoor meer. Vragen om hulp gaat ook steeds beter. Ben tevreden met hoe het gaat nu.
Deze is wel goed in de zin dat een "team" niet volledig en uitsluitend uit superhelden kan bestaan. Misschien iets wat de "toppers" niet echt kunnen handelen. Waaronder de TS wellicht...quote:
En makkelijker natuurlijk. Je solliciteert ook prettiger vanuit een baan dan vanuit een ontslagpositie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef sigme het volgende:
Ja: als je een veilige positie hebt dan is zijn de keuzes die je maakt op basis van de analyse beter.
"Er is sprake van een terugkerend patroon waarin iemand start in organisaties die al langere tijd kampen met instabiliteit, personeelsverloop en structurele problemen in de kern van het werk. Bij binnenkomst wordt een narratief aangeboden waarin eerdere medewerkers zijn weggevallen vanwege persoonlijke tekortkomingen, gebrek aan stevigheid of onvoldoende professionaliteit. Tegelijk wordt expliciet of impliciet de verwachting gewekt dat de nieuwe medewerker wél in staat zal zijn om orde, rust en verbetering te brengen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee en ja.
Nee: de analyse richten op deze punten is mijn eigen analyse-keuze. Wat ik vervolgens (wel of niet) doe naar aanleiding daarvan is ook mijn eigen keuze. Maar in het hoofdstuk hoofd- en bijzaken kan het behouden van mijn contract wel belangrijker zijn dan het aankaarten van x,y,z.
Ja: als je een veilige positie hebt dan is zijn de keuzes die je maakt op basis van de analyse beter.
Ik wil gewoon verlengd worden ipv afgestraft op wat kneuzen laten liggen terwijl zij mogen blijven.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze is wel goed in de zin dat een "team" niet volledig en uitsluitend uit superhelden kan bestaan. Misschien iets wat de "toppers" niet echt kunnen handelen. Waaronder de TS wellicht...
Ik heb geen probleem met het lezen van lappen tekst van jouw hand, maar dit is.. ChatGPT ofzo? Dat lees ik nietquote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:48 schreef Ansa het volgende:
Wat er speelt bij mij, eerder in mindere mate, bij deze werkgever extreem.
Je zou er beter aan doen om jouw behandeling niet te spiegelen aan de hunne. Er zijn allerlei redenen waarom zij mogen blijven, en die zijn allemaal buiten jouw invloedsfeer.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:49 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik wil gewoon verlengd worden ipv afgestraft op wat kneuzen laten liggen terwijl zij mogen blijven.
Maar wat als xyz structureel langdurig hapert ( kassa) en jij gestraft wordt omdat je " verkeerd scant" en verbetertraject aan moet gaan terwijl je collega ook een andere kassa had kunnen openen en de manager een reparateur had kunnen laten komen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee en ja.
Nee: de analyse richten op deze punten is mijn eigen analyse-keuze. Wat ik vervolgens (wel of niet) doe naar aanleiding daarvan is ook mijn eigen keuze. Maar in het hoofdstuk hoofd- en bijzaken kan het behouden van mijn contract wel belangrijker zijn dan het aankaarten van x,y,z.
Ik wil weten hoe IK kan blijven ergens. Hoe IK menselijke fouten kan maken. Hoe IK niet onoplosbare zaken op moet lossen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Je zou er beter aan doen om jouw behandeling niet te spiegelen aan de hunne. Er zijn allerlei redenen waarom zij mogen blijven, en die zijn allemaal buiten jouw invloedsfeer.
Is dit ChatGPT?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:48 schreef Ansa het volgende:
[..]
"Er is sprake van een terugkerend patroon waarin iemand start in organisaties die al langere tijd kampen met instabiliteit, personeelsverloop en structurele problemen in de kern van het werk. Bij binnenkomst wordt een narratief aangeboden waarin eerdere medewerkers zijn weggevallen vanwege persoonlijke tekortkomingen, gebrek aan stevigheid of onvoldoende professionaliteit. Tegelijk wordt expliciet of impliciet de verwachting gewekt dat de nieuwe medewerker wél in staat zal zijn om orde, rust en verbetering te brengen.
In de praktijk blijkt echter dat de problemen niet individueel zijn, maar structureel van aard: processen zijn onduidelijk, verantwoordelijkheden slecht afgebakend, ondersteuning ontbreekt en leidinggevenden opereren vooral reactief. Problemen die zich voordoen binnen het primaire werkproces zijn voorspelbaar, terugkerend en grotendeels onafhankelijk van individuele inzet of vakbekwaamheid.
Wanneer deze problemen vroegtijdig worden gesignaleerd en volgens de formele lijn worden teruggekoppeld, ontstaat spanning. De signalering wordt niet opgevat als professionele waarneming, maar als kritiek, onrust of twijfel aan het systeem. Tegelijkertijd leidt het niet benoemen van diezelfde problemen later alsnog tot verwijten, omdat onrust of disfunctioneren via andere kanalen zichtbaar wordt. Daardoor ontstaat een situatie waarin zowel spreken als zwijgen tot negatieve beoordeling leidt.
Omdat instructies vanuit het management inconsistent zijn en regelmatig veranderen, ontstaat verwarring over wat precies wordt verwacht. Pogingen om duidelijkheid te krijgen door afstemming met collega’s worden vervolgens geïnterpreteerd als onzekerheid of onvermogen, waardoor het beeld ontstaat dat de medewerker het werk niet aankan. De focus verschuift daarmee van structurele tekortkomingen naar vermeend individueel falen.
Naarmate deze dynamiek voortduurt, neemt de druk toe. De medewerker probeert door analyse, reflectie en extra inzet alsnog grip te krijgen op de situatie, maar raakt daarmee steeds verder verstrikt in het frame dat hij of zij juist het probleem vormt. Uiteindelijk leidt dit tot uitputting, escalatie of vertrek, terwijl de onderliggende problemen in de organisatie blijven bestaan en zich herhalen bij opvolgers.
Analyse (essayvorm)
Wat hier zichtbaar wordt, is een klassiek organisatiekundig mechanisme waarin verantwoordelijkheid systematisch wordt losgekoppeld van mandaat. Organisaties die onder structurele druk staan – door personeelstekorten, complexe doelgroepen, reputatierisico’s of interne chaos – ontwikkelen vaak een sterke behoefte aan stabiliteit in het narratief, ook wanneer die stabiliteit in de praktijk ontbreekt. Problemen mogen bestaan, zolang ze niet expliciet worden benoemd als structureel of bestuurlijk.
In die context ontstaat de figuur van de “oplosser”: iemand die wordt aangenomen met de impliciete belofte dat hij of zij kan dragen wat het systeem zelf niet kan dragen. Die positie is fundamenteel onveilig, omdat falen onvermijdelijk is. Niet vanwege gebrek aan competentie, maar omdat de taak onmogelijk is binnen de gegeven randvoorwaarden.
Zodra structurele problemen zichtbaar worden gemaakt, ontstaat een bedreiging voor het narratief dat de organisatie overeind houdt. Die bedreiging wordt niet bestreden door het probleem aan te pakken, maar door de boodschapper te herdefiniëren. Professionele signalering wordt zo omgevormd tot persoonlijk tekort: kritiek wordt onzekerheid, analyse wordt negativiteit, vragen worden twijfel.
De inconsistentie in aansturing is hierin geen toevallige zwakte, maar functioneel. Tegenstrijdige signalen houden de verantwoordelijkheid diffuus en maken het onmogelijk om eenduidig aangesproken te worden op falend beleid. Tegelijk creëren zij afhankelijkheid: wie helderheid zoekt, onthult dat die helderheid ontbreekt, en wordt daardoor zelf onderwerp van beoordeling.
Het betrekken van collega’s, hoewel rationeel en professioneel bedoeld, werkt in dit type systeem averechts. Informele afstemming wordt gezien als ruis, en ruis als destabiliserend. Daarmee verschuift de waarneming van iemand die probeert consistent te handelen naar iemand die “het niet alleen kan”. De inhoud verdwijnt uit beeld; perceptie en positionering worden leidend.
Cruciaal is dat het moment waarop de inhoud van het werk ter discussie wordt gesteld, zelden het begin is van verbetering. Het is doorgaans het eindpunt van een besluitvormingsproces dat al elders heeft plaatsgevonden. Inhoudelijke kritiek fungeert dan als legitimatie achteraf voor een oordeel dat in wezen politiek of systemisch is.
Het herhaald optreden van dit patroon leidt begrijpelijkerwijs tot internalisering. Wanneer dezelfde uitkomst zich op meerdere plekken voordoet, ligt de conclusie voor de hand dat het probleem persoonlijk is. Juist deze conclusie maakt echter kwetsbaar, omdat zij de structurele aard van het mechanisme verhult en de aandacht verschuift van positie naar zelfcorrectie.
Oplossing (essayvorm)
De oplossing ligt niet in verdere professionalisering, verdieping van inhoudelijke competenties of verhoogde reflectie binnen de organisatie. Het probleem is immers niet een tekort aan inzicht, maar een overschot aan verantwoordelijkheid zonder bescherming. Wat nodig is, is een fundamentele verschuiving van inhoudelijk naar positioneel handelen.
Dat begint bij het expliciet onderscheiden van verantwoordelijkheid en mandaat. Zodra verantwoordelijkheid wordt gevraagd zonder dat daarbij heldere bevoegdheden, ondersteuning en consistente aansturing worden geboden, is terughoudendheid geen zwakte maar een rationele keuze. Investeren in het oplossen van structurele problemen zonder formele ruimte vergroot alleen de persoonlijke blootstelling.
Verder vereist dit een radicale beperking van communicatie binnen de hiërarchie. Niet door te zwijgen, maar door te kanaliseren. Signalering dient feitelijk, schriftelijk en eenmalig te gebeuren, zonder analyse, interpretatie of herhaling. Alles wat daarbuiten valt, vergroot de kans op herdefiniëring van het probleem als persoonlijk.
Cruciaal is ook het vermijden van triangulatie. Afstemming zoeken bij collega’s in een onveilige context levert zelden duidelijkheid op en verhoogt vooral de zichtbaarheid van verwarring. Reflectie hoort thuis buiten het systeem dat beoordeelt: bij externe begeleiding, in besloten vorm, of in eigen analyse, maar niet in de werkomgeving zelf.
Ten slotte vraagt dit om het loslaten van de behoefte aan begrip van het systeem. Onveilige organisaties zijn zelden incoherent omdat zij het niet beter weten; zij zijn incoherent omdat coherentie verantwoordelijkheid zou afdwingen. Het zoeken naar logica in een dergelijk systeem leidt tot uitputting. Bescherming ontstaat niet door begrip, maar door begrenzing.
In essentie betekent dit: stoppen met dragen wat structureel niet gedragen kan worden, en weigeren om de buffer te blijven tussen chaos en bestuur. Niet uit onwil, maar uit zelfbehoud."
Wat er speelt bij mij, eerder in mindere mate, bij deze werkgever extreem.
Ik kan het zelf niet verwoorden zonder de privacy van anderen te schaden dus heb Chat een samenvatting laten maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met het lezen van lappen tekst van jouw hand, maar dit is.. ChatGPT ofzo? Dat lees ik niet
Dit inderdaad. En dan vraag je: "klopt dit wel AI"? En dan zegt ie: Neeeeeee ik heb me vergist. Het zit heel anders en dan lult ie weer andere lappen tekst. Het is gewoon 3 keer niks dat spul.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:39 schreef S95Sedan het volgende:
LLM modellen gewoon niet ontworpen voor dit soort dingen dus geven ze voornamelijk hallucinaties/verzinzels die de gebruiker napraten.
Wat wil je met die post bereiken dan? Dat mensen dat serieus door gaan zitten lezen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:57 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ja, omdat ik anders teveel privedetails deel en AVG enzo.
• dat is lastig, maar ik heb al eens een scenario uitgeschrevenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:55 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik wil weten hoe IK kan blijven ergens. Hoe IK menselijke fouten kan maken. Hoe IK niet onoplosbare zaken op moet lossen.
• je kan niet andersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maak dan maar weer een samenvatting daarvan in je eigen woorden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:56 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik kan het zelf niet verwoorden zonder de privacy van anderen te schaden dus heb Chat een samenvatting laten maken.
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:59 schreef sigme het volgende:
[..]
• dat is lastig, maar ik heb al eens een scenario uitgeschrevenEigenlijk solide advies en de manier waarop de meeste mensen het doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• je kan niet anders
• dat kan je nietAnton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
Fixed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:03 schreef sigme het volgende:
Maak dan maar weer een samenvatting daarvan in je eigen woorden begrijpelijke taal.
Ja het is wel een raar zootje zo. Dat is jammer. Ansa moet verre blijven van de AI leutergenerator liever.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat wil je met die post bereiken dan? Dat mensen dat serieus door gaan zitten lezen?
quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:59 schreef sigme het volgende:
[..]
• dat is lastig, maar ik heb al eens een scenario uitgeschrevenMaar ik word schuldig gemaakt voor deze systeemfouten en verteld dat ik niet functioneer. Terwijl collega's mij vaak willen houden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• je kan niet anders
• dat kan je niet
Casussen uit de praktijk, o.a. rondom veiligheid, falen zorgsysteem, SES etc.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Fixed.
Incoherent, triangulatie, whatever .... daar ga ik mezelf echt niet mee vermoeien![]()
Ik ben wel benieuwd wat de input voor ChatGPT is geweest want ik kan er werkelijk kop noch kont aan vinden.
SES?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:12 schreef Ansa het volgende:
[..]
Casussen uit de praktijk, o.a. rondom veiligheid, falen zorgsysteem, SES etc.
Dat doe ik al een topic lang maar men begrijpt het nietquote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Maak dan maar weer een samenvatting daarvan in je eigen woorden.
Of, aansluitend bij wat @:r_one zegt: wat is hier je doel, en wat je middel? En dient je middel nou werkelijk dat doel?
Nee, therapeuten zeggen niet wat jij wil horen, dat is het verschil. Zoek iemand die daadwerkelijk aan je problemen werkt en sta er dan ook daadwerkelijk voor open.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:44 schreef Ansa het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb 15 jaar therapie gehad die nooit de kern aanpakte en mij verkeerd diagnosticeerde.
'You're absolutely right!'quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. En dan vraag je: "klopt dit wel AI"? En dan zegt ie: Neeeeeee ik heb me vergist. Het zit heel anders en dan lult ie weer andere lappen tekst. Het is gewoon 3 keer niks dat spul.
Een mens zou er i.i.g. NOOIT op moeten vertrouwen. Het lult leuk maar zelden de waarheid.
Kan het niet zo zijn dat jij in de communicatie met anderen, in je analyses, eigenlijk in alles ook in je werk, veel te hoogdravend bent in je taalgebruik? Besef dat dat een gigantische afstand schept, helemaal als je verwacht dat een ander zich aanpast op jouw (of ChatGPT's) taalniveau in plaats van andersom.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef Ansa het volgende:
[..]
Sociaal-economische status aka " Tokkiewijken".
Je wil niet weten wat voor gedachten sommige mensen kunnen krijgen bij het woord leutergenerator. In ieder geval iets heel anders dan wat je hier bedoelt.quote:
Misschien moet je eens met wat anders bezig zijn dan met jezelf?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:55 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik wil weten hoe IK kan blijven ergens. Hoe IK menselijke fouten kan maken. Hoe IK niet onoplosbare zaken op moet lossen.
Ik hoop niet dat je privacygevoelige voorbeelden in ChatGPT gooit om te vragen daar een publieksvriendelijke samenvatting van te schrijven. OpenAI bewaart alles wat jij erin stopt. En je weet niet wat OpenAI daar op termijn mee gaat doen. Het enige wat je weet is dat het een commercieel bedrijf is dat op de een of andere manier geld wil verdienen aan jouw data en (straks) jouw afhankelijkheid van ChatGPT. Met het naleven van de AVG heeft het natuurlijks niks te maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:12 schreef Ansa het volgende:
Casussen uit de praktijk, o.a. rondom veiligheid, falen zorgsysteem, SES etc.
Zolang ik van baan naar baan hop, niet verlengd word, en geen stabiele basis heb ben ik in constante staat van paniek. Dat niemand me nog aanneemt en ik in de Bijstand moet, dat ik mijn huis kwijtraak. Een koophuis krijg ik alleen met vast contract. En vast krijg ik alleen als ik dit fix. Het is letterlijk existentiele angst, geen dagboekgeklaag.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien moet je eens met wat anders bezig zijn dan met jezelf?
Hobby, de wereld redden, de grootste pannenkoek bakken ooit, de nieuwe woordvoerder voor Trump worden. Alles beter dan maar thuis zitten nadenken over JEZELF
Geloof ik niet in, die hysterie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:26 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat je privacygevoelige voorbeelden in ChatGPT gooit om te vragen daar een publieksvriendelijke samenvatting van te schrijven. OpenAI bewaart alles wat jij erin stopt. En je weet niet wat OpenAI daar op termijn mee gaat doen. Het enige wat je weet is dat het een commercieel bedrijf is dat op de een of andere manier geld wil verdienen aan jouw data en (straks) jouw afhankelijkheid van ChatGPT. Met het naleven van de AVG heeft het natuurlijks niks te maken.
Bij ChatGPT hangt het ervan af of je een account gebruikt of niet. Als je een account hebt en ingelogd ChatGPT gebruikt, dan bewaart hij alles. Maar als je ChatGPT zonder account en dus zonder inloggen gebruikt, dan gooit hij alles na iedere sessie weg.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:26 schreef Groepfunder het volgende:
OpenAI bewaart alles wat jij erin stopt.
SES is een gangbare term in ons vakgebied? Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Kan het niet zo zijn dat jij in de communicatie met anderen, in je analyses, eigenlijk in alles ook in je werk, veel te hoogdravend bent in je taalgebruik? Besef dat dat een gigantische afstand schept, helemaal als je verwacht dat een ander zich aanpast op jouw (of ChatGPT's) taalniveau in plaats van andersom.
Bewijsdrang?
Niet doen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |