Kat - hond, allebei kut en een tetanusprik. Liever een multipolaire wereld waarin Europa gewoon de eigen zaken bepaalt.quote:Op maandag 29 december 2025 22:00 schreef Tarado het volgende: [..] Want je hebt liever een Chinese hegemonie?
Er wordt nog vol enthousiasme en fanatisme door gewerkt aan euthanasie op het laatste restje arbeiderspartij.quote:
Liever ja, maar die keuze is er helaas niet, het is the devil you know or the devil you don't know.quote:Op maandag 29 december 2025 22:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kat - hond, allebei kut en een tetanusprik. Liever een multipolaire wereld waarin Europa gewoon de eigen zaken bepaalt.
Dan kies ik voor China, die zijn er toch wat minder op uit om actief Europa te slopen.quote:Op maandag 29 december 2025 22:16 schreef Tarado het volgende:
[..]
Liever ja, maar die keuze is er helaas niet, het is the devil you know or the devil you don't know.
Dat zie je niet goed en je schat Europa wat te hoog in op wereldtoneel.quote:Op maandag 29 december 2025 22:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan kies ik voor China, die zijn er toch wat minder op uit om actief Europa te slopen.
Die keuze is er overigens gewoon wel.
Maar ja, wie is met die MAGA lui aan het stuur nou precies de devil you know?quote:Op maandag 29 december 2025 22:16 schreef Tarado het volgende:
[..]
Liever ja, maar die keuze is er helaas niet, het is the devil you know or the devil you don't know.
quote:Femke Wiersma hield belangrijke informatie maandenlang achter voor Kamer en boeren
https://www.bnnvara.nl/jo(...)voor-kamer-en-boeren
[..]
Al op 25 augustus had Eurocommissaris Jessika Roswall Wiersma namelijk in een ‘interim-antwoord’ laten weten dat verlenging van de derogatie er hoogstwaarschijnlijk niet in zat, zo blijkt nu.
[..]
Ik denk eigenlijk niet de motie Piri iets te maken heeft met de radicale vleugel van GroenLinks. Het beeld van Israël is breedgedragen gekanteld in Nederland. Dat blijkt uit alle cijfers. Ik ken echt niemand meer die het optreden van Israël nog verdedigd, of het nou een PvdA-stemmer is of JA21-stemmer.quote:Op zondag 28 december 2025 01:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, vandaar dat ik sprak over het het radicale deel, dat overigens ook Jesse Klaver in 2023 op het matje riep wegens 'pro-Israel'.
Punt is: dat iets als een motie Piri anderhalf jaar later ooit serieus werd genomen geeft aan dat die radicale hoek meer invloed heeft dan gewenst is. Nog een voorbeeld is de schandalige wijze waarop oudgedienden in een mini culturele revolutie buiten getreiterd zijn.
D66 is niet minder progressief dan PvdA-GL. Zeker omtrent Israël niet. Ik denk dat de meeste doorsnee-Nederlanders simpelweg niet zitten te wachten op (een deel van) progressief beleid. Dat is een probleem van alle progressieve partijen, niet alleen van PvdA-GL. De verkiezingsuitslagen laten dat al een aantal jaren zien.quote:Wellicht hebben veel lieden het hier niet door, maar het beeld dat van PvdA-GL aan het ontstaan is, is voor veel mensen geen prettig beeld. Dat kan ouderwets weer afgeserveerd worden als 'haat jegens migranten' o.i.d., ikzelf denk dat die partij gewoon totaal geen binding meer heeft met de doorsnee Nederlander - die met een migratie achtergrond incluis. Gezien de uitslag lijkt me dat zelfs logisch. Die zijn kennelijk ook massaal naar D66 gegaan. Zou het kunnen dat vanwege Jetten's recente optreden - waarin hij wat wel wat meer 'rechtse' uitspraken deed dan de jaren daarvoor - en van dat intersectie podium is afgestapt, D66 de grootste is geworden? Niet dat ik dat persoonlijk als winst zie, want D66 is altijd een neoliberale VVD poedel met een progressief hoedje geweest, en we stevenen gegarandeerd weer af op een rechts kabinet, maar so be it.
Mij wordt steeds gezegd dat vrijwel niemand Joop.nl leest. Die hele website is vaker wel dan niet de spreekbuis van PvdA-GL. Als dat de gewenste boodschap is, snap ik dat mensen afhaken. Oh, en op Joop wordt men ook behoorlijk vinniger richting Jetten.
Natuurlijk kan dat wel, Europa heeft een dikke 100 miljoen inwoners meer dan de VS, is een van de rijkste en meest geavanceerde gebieden ter wereld en een groot deel kent een lange democratische traditie. Het besef moet echter wel indalen dat de natiestaat zo dood als een pier is en dat we snel toe moeten naar een hybride model van statehood waar individuele Europese landen functioneren binnen een unie met grotere politieke integratie om sneller in te kunnen spelen op geopolitieke gebeurtenissen en waar de lidstaten veel meer budgetaire soevereiniteit inleveren om grootschalig te kunnen investeren en bijsturen. Dat zal ons in Noord-West Europa in het begin welvaart kosten, maar op lange termijn ben je beter af dan individueel blijven doorkutten en speelbal te worden in een spel waarin supermachten heel maximalistisch enkel hun eigenbelang nastreven.quote:Op maandag 29 december 2025 22:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat zie je niet goed en je schat Europa wat te hoog in op wereldtoneel.
Verlenging van die derogatie was veel kansrijker geweest (en er was veel meer goodwill geweest) als aangetoond had kunnen worden dat de weg naar verbetering was ingeslagen. Nu heeft het kabinet gegokt op een kneiterrechtsnationalistische wind in Europa die binnen no time had moeten opsteken, waarvan iedereen van tevoren ook al wist dat het een compleet debiele gok was.quote:
Voorlopig is Europa vooral bezig met een oorlog tegen zichzelf.quote:Op maandag 29 december 2025 22:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kat - hond, allebei kut en een tetanusprik. Liever een multipolaire wereld waarin Europa gewoon de eigen zaken bepaalt.
Tja, en alsnog laat men Wiersma ook na deze schoffering van de Kamer vermoedelijk gewoon zitten…quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Verlenging van die derogatie was veel kansrijker geweest (en er was veel meer goodwill geweest) als aangetoond had kunnen worden dat de weg naar verbetering was ingeslagen. Nu heeft het kabinet gegokt op een kneiterrechtsnationalistische wind in Europa die binnen no time had moeten opsteken, waarvan iedereen van tevoren ook al wist dat het een compleet debiele gok was.
Schept ook gewoon het onwenselijke precedent dat je als minister alles kunt flikken en er bestuurlijk een zooi van mag maken zonder dat er ooit een MvW tegen je wordt aangenomen als dat politiek even niet goed uitkomt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, en alsnog laat men Wiersma ook na deze schoffering van de Kamer vermoedelijk gewoon zitten…
Alles kan ja, keep on dreaming.quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel, Europa heeft een dikke 100 miljoen inwoners meer dan de VS, is een van de rijkste en meest geavanceerde gebieden ter wereld en een groot deel kent een lange democratische traditie. Het besef moet echter wel indalen dat de natiestaat zo dood als een pier is en dat we snel toe moeten naar een hybride model van statehood waar individuele Europese landen functioneren binnen een unie met grotere politieke integratie om sneller in te kunnen spelen op geopolitieke gebeurtenissen en waar de lidstaten veel meer budgetaire soevereiniteit inleveren om grootschalig te kunnen investeren en bijsturen. Dat zal ons in Noord-West Europa in het begin welvaart kosten, maar op lange termijn ben je beter af dan individueel blijven doorkutten en speelbal te worden in een spel waarin supermachten heel maximalistisch enkel hun eigenbelang nastreven.
Het gaat ook gewoon gebeuren, of het klootjesvolk het nu leuk vindt of niet.quote:
Er zal eerst nog heel wat water door de Rijn vloeien en ik weet niet hoe oud jij bent, maar denk niet dat ik het mee ga maken, als het al ooit gebeurt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat ook gewoon gebeuren, of het klootjesvolk het nu leuk vindt of niet.
De afronding van dat proces zie ik mezelf ook niet meer meemaken gok ik, die federalisatie gaat vele decennia duren, maar er zullen al wel forse stappen genomen worden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Er zal eerst nog heel wat water door de Rijn vloeien en ik weet niet hoe oud jij bent, maar denk niet dat ik het mee ga maken, als het al ooit gebeurt.
Ben ik steeds minder bang voor. Bijna niemand wil het. Zelfs Frankrijk niet. Die willen hun economie niet eens hervormen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 08:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat ook gewoon gebeuren, of het klootjesvolk het nu leuk vindt of niet.
Dat lijkt me ook. Zeker als er nog een paar crises plaats gaan vinden, kan het hard gaan. Dat zag je tijdens de Eurocrisis, daarna tijdens Corona en nu rond Oekraïne. Elke keer gaat de samenwerking weer een paar stappen verder en dat werkt gewoon door.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De afronding van dat proces zie ik mezelf ook niet meer meemaken gok ik, die federalisatie gaat vele decennia duren, maar er zullen al wel forse stappen genomen worden.
Dan is wel een hele grote if.quote:Op dinsdag 30 december 2025 00:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel, Europa heeft een dikke 100 miljoen inwoners meer dan de VS, is een van de rijkste en meest geavanceerde gebieden ter wereld en een groot deel kent een lange democratische traditie. Het besef moet echter wel indalen dat de natiestaat zo dood als een pier is en dat we snel toe moeten naar een hybride model van statehood waar individuele Europese landen functioneren binnen een unie met grotere politieke integratie om sneller in te kunnen spelen op geopolitieke gebeurtenissen en waar de lidstaten veel meer budgetaire soevereiniteit inleveren om grootschalig te kunnen investeren en bijsturen. Dat zal ons in Noord-West Europa in het begin welvaart kosten, maar op lange termijn ben je beter af dan individueel blijven doorkutten en speelbal te worden in een spel waarin supermachten heel maximalistisch enkel hun eigenbelang nastreven.
Je ziet wel dat de welvaart in het VK zich sinds de Brexit relatief matig heeft ontwikkeld. Ook is hun positie op het wereldtoneel er bepaald niet sterker op geworden….quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dan is wel een hele grote if.
Dat wij welvaart inleveren gaat zeker wel gebeuren, maar dat we er later de vruchten van plukken en/of Europa voortaan beleid gaat maken waarin Europese belangen op 1 staan is een ander verhaal.
De UK is nu ook geen speelbal om maar wat te noemen.
Het nadeel is wel dat niemand in "Brussel" er belang bij heeft/zich inzet voor om zaken weer te nationaliseren. Immers zijn het allemaal EU ambtenaren die altijd meer willen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. Zeker als er nog een paar crises plaats gaan vinden, kan het hard gaan. Dat zag je tijdens de Eurocrisis, daarna tijdens Corona en nu rond Oekraïne. Elke keer gaat de samenwerking weer een paar stappen verder en dat werkt gewoon door.
Ach, die paar ambtenaren zullen allemaal wel. Het gaat er om dat nationale regeringen inzien dat ze bepaalde zaken echt niet alleen op kunnen lossen en dat het dus beter samen kan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:11 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het nadeel is wel dat niemand in "Brussel" er belang bij heeft/zich inzet voor om zaken weer te nationaliseren. Immers zijn het allemaal EU ambtenaren die altijd meer willen.
Je doelt op?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:37 schreef Kottnauer het volgende:
Is het voor de toekomst van de EU niet belangrijk om eerst vrede te sluiten met dat andere land in Europa?
Voor vrede heb je meestal twee partijen nodig die dat allebei willen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:47 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Rusland natuurlijk. Het land met onder meer de grootste Europese stad.
Dat is Istanbul.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:47 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Rusland natuurlijk. Het land met onder meer de grootste Europese stad.
Okay, dus de drie grootste steden van Europa zitten niet in de unie: Istanbul, Moskou, Londen.quote:
Je hoeft niet te stoppen met de EU. Dat een centrale geleide unie beter presteert dan nationale regeringen is ook geen garantie.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, die paar ambtenaren zullen allemaal wel. Het gaat er om dat nationale regeringen inzien dat ze bepaalde zaken echt niet alleen op kunnen lossen en dat het dus beter samen kan.
En je kan er prima voor kiezen om te stoppen met de EU maar wees je dan wel bewust van de prijs die je daarvoor zal betalen…
Tja, dat laatste beeld klopt dus eigenlijk niet zo. We zijn er zelf immers bij in Brussel, alle grote ontwikkelingen vragen ook gewoon instemming van alle lidstaten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 14:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je hoeft niet te stoppen met de EU. Dat een centrale geleide unie beter presteert dan nationale regeringen is ook geen garantie.
Het lijkt me juist heel belangrijker dat nationale regeringen weer meer te zeggen krijgen over hun eigen land ipv dat het grotendeels in Brussel wordt voorgeschreven.
Dat is wel te makkelijk gezegd, er wordt beleid gemaakt door een set van 27 lidstaten. Hiervan hebben wij maar beperkte invloed, daarnaast worden er ook zaken aangenomen waar Nederland tegen is en/of bezwaren heeft.quote:Op dinsdag 30 december 2025 15:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat laatste beeld klopt dus eigenlijk niet zo. We zijn er zelf immers bij in Brussel, alle grote ontwikkelingen vragen ook gewoon instemming van alle lidstaten.
Benieuwd of Reinder iemand van Denk of GL/PvdA aan zou nemen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:45 schreef -XOR- het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Ik wilde graag een stemmig stukje Brahms van 's werelds kleinste viool aanvragen voor een stukje domrechts verdriet.
Ach Reinder...
Er wordt niets door Brussel voorgeschreven , er zijn onderlinge overenkomstenquote:Op dinsdag 30 december 2025 14:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je hoeft niet te stoppen met de EU. Dat een centrale geleide unie beter presteert dan nationale regeringen is ook geen garantie.
Het lijkt me juist heel belangrijker dat nationale regeringen weer meer te zeggen krijgen over hun eigen land ipv dat het grotendeels in Brussel wordt voorgeschreven.
quote:AI-overzicht
Binnen de Europese Monetaire Unie (EMU) zijn er landen die economisch sterker zijn (zoals Duitsland, Nederland ) en andere die het minder goed doen, wat leidt tot divergentie, waarbij sterke economieën (zoals Duitsland, de 'kern') profiteren van de eenheidsmunt door concurrentievoordeel, terwijl zwakkere economieën moeite hebben met de strenge regels en structurele aanpassingen, waardoor verschillen in groei en welvaart toenemen, met name zichtbaar in de handelsbalansen en stabiliteit van de lidstaten.
Wie zijn de "winnaars" (sterke economieën)?
Duitsland: Profiteert enorm door export en een relatief stabiele economie, vaak gezien als de motor van de eurozone.
Nederland & België: Ook sterke exportlanden met gezonde begrotingen en handelsbalansen, waardoor ze relatief goed presteren binnen de EMU.
Ierland: Hoewel het land te maken had met crises, heeft het zich economisch sterk hersteld en is het een concurrerende economie geworden.
Wat ik vooral niet goed vind is dat parodie op een journalist Thomas van Groningen dan heel gluiperig gaat zitten vragen of oud-kamerleden van PvdA/GL daar ook last van zouden hebben om likkebaardend de woede van het simpelvolk op te stoken, in plaats van hem te laten contempleren door een kritische vraag te stellen over discriminatie van bv Marokkanen op de arbeidsmarkt en waarom zijn partij dan bij alle debatten afwezig was over het Wetsvoorstel Toezicht Gelijke Kansen bij Werving en Selectie en doodleuk tegenstemt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Benieuwd of Reinder iemand van Denk of GL/PvdA aan zou nemen.
Het is natuurlijk niet goed. Afhankelijk van het soort functie doet je politieke kleur er niet toe.
O, ik moet bekennen dat ik niet het hele filmpje heb afgekeken, want ik was Reinder en Thomas al snel zat. En toen Bram het slachtoffergedrag ook nog eens ging goedpraten hè ik hem afgezet.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet goed vind is dat parodie op een journalist Thomas van Groningen dan heel gluiperig gaat zitten vragen of oud-kamerleden van PvdA/GL daar ook last van zouden hebben in plaats van hem te laten contempleren door een kritische vraag te stellen over discriminatie van bv Marokkanen op de arbeidsmarkt en waarom zijn partij dan bij alle debatten afwezig was over het Wetsvoorstel Toezicht Gelijke Kansen bij Werving en Selectie en doodleuk tegenstemt, maar likkebaardend de woede van het simpelvolk loopt op te stoken.
Het gevolg is dat Frankrijk overal moet inboeten aan macht. Ze mogen zelf kiezen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben ik steeds minder bang voor. Bijna niemand wil het. Zelfs Frankrijk niet. Die willen hun economie niet eens hervormen.
Door hun gebrek aan hervormingsbereidheid ja.quote:Op dinsdag 30 december 2025 21:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gevolg is dat Frankrijk overal moet inboeten aan macht. Ze mogen zelf kiezen.
Amerika doet zelf natuurlijk de grootste speedrun in hun land naar de tering helpen. Wie wil er straks nog zaken mee doen als dat land zo corrupt is als Nigeria. Bij ons zijn we ook aardig bezig om onze welvaart om zeep te helpen, dat is de rechtse droom geloof ik.quote:Op woensdag 31 december 2025 00:07 schreef Beathoven het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
De Russisch-Amerikaanse handshake om Europa kapot te maken.
De Sovjetunie was sterk door Oekraïne. De wereldmacht die Rusland zou zijn is zwaar overschat. Belangrijke generaals zijn uitgeschakeld, de halve demografie is in de vleesmolen en Moskou moet blijvend worden verdedigd.quote:Op woensdag 31 december 2025 09:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika doet zelf natuurlijk de grootste speedrun in hun land naar de tering helpen. Wie wil er straks nog zaken mee doen als dat land zo corrupt is als Nigeria. Bij ons zijn we ook aardig bezig om onze welvaart om zeep te helpen, dat is de rechtse droom geloof ik.
Wat is dat voor debiele praktijk om wat er gezegd wordt in lompe gekleurde chocoladeletters pontificaal in beeld te zetten. Is de doelgroep te debiel om te luisteren met hun oortjes?quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:36 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Wie bedoelt ze als de vijand die een act of war deed?
Russen? Joden? Protestanten? Limburgers? Homo's ? Transgenders? Groenlinksers ?
En zit Femke Halsema in het complot want zij houdt het volk en vaderland "in the dark" ?
Blij te lezen dat ze met haar 'act of war' voor een vuurwerkverbod is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:36 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Wie bedoelt ze als de vijand die een act of war deed?
Russen? Joden? Protestanten? Limburgers? Homo's ? Transgenders? Groenlinksers ?
En zit Femke Halsema in het complot want zij houdt het volk en vaderland "in the dark" ?
Ik zie inderdaad wel een oorlogsdaad in Eva's gedrag. De doelgroep is mensen met een IQ onder de 80.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat is dat voor debiele praktijk om wat er gezegd wordt in lompe gekleurde chocoladeletters pontificaal in beeld te zetten. Is de doelgroep te debiel om te luisteren met hun oortjes?
Maar vuurwerk verbieden is het ‘ontnemen van vrijheden’ enz. Duidelijk dat veel Nederlanders niet met de verantwoordelijkheden die bij het vieren van de jaarwisseling komen om kunnen gaan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:27 schreef Tarado het volgende:
Allemaal leuk een aardig, maar het leidt alleen maar af van dit:
[ x ]
Volgend jaar weer, of gaan ze gaan ze een keertje terug schieten?
Als het alleen aan het vuurwerk lag, dat is helaas niet zo en alleen het verbieden ervan helpt dus niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Maar vuurwerk verbieden is het ‘ontnemen van vrijheden’ enz. Duidelijk dat veel Nederlanders niet met de verantwoordelijkheden die bij het vieren van de jaarwisseling komen om kunnen gaan.
Het zijn natuurlijk ook lastige discussies. Illegaal vuurwerk is al illegaal, net als vernieling, brandstichting en geweld tegen hulpverleners. Tegelijk is het ook zo dat je lastiger kan handhaven wanneer er zowel legaal als illegaal vuurwerk in omloop is en de politie niet preventief mag fouileren. Daarentegen verwacht ik niet dat er nu per 2027 ineens wel capaciteit zal zijn om dit verbod te handhaven of de pakkans drastisch te verhogen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Maar vuurwerk verbieden is het ‘ontnemen van vrijheden’ enz. Duidelijk dat veel Nederlanders niet met de verantwoordelijkheden die bij het vieren van de jaarwisseling komen om kunnen gaan.
Volgens mij werkt strenger straffen vooral bij zaken als belastingfraude of milieudelicten waarbij de keuze voor een delict vooral een financiële afweging is. Maar misschien kun jij voorbeelden geven van, het liefst westerse, landen waarbij het invoeren van strengere straffen deze gevolgen hadden?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als het alleen aan het vuurwerk lag, dat is helaas niet zo en alleen het verbieden ervan helpt dus niet.
Groepen en individuen die het als wapen gebruiken, moeten gewapend bestreden worden.
In Amsterdam is er al jaren een verbod, dat werkt dus voor geen meter, dus je moet niet straffen maar afstraffen, met scherp terug schieten op mensen die vuurwerk als wapen gebruiken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:09 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk ook lastige discussies. Illegaal vuurwerk is al illegaal, net als vernieling, brandstichting en geweld tegen hulpverleners. Tegelijk is het ook zo dat je lastiger kan handhaven wanneer er zowel legaal als illegaal vuurwerk in omloop is en de politie niet preventief mag fouileren. Daarentegen verwacht ik niet dat er nu per 2027 ineens wel capaciteit zal zijn om dit verbod te handhaven of de pakkans drastisch te verhogen.
Ik denk dat de hoop van de politiek is dat een dergelijk verbod een soort omslag zal bewerkstelligen zoals dit ook bij roken in de horeca gebeurd is met het rookverbod. Het duurt een tijdje maar uiteindelijk wordt her rustiger. Of zie ik één en anderr over het hoofd?
[..]
Volgens mij werkt strenger straffen vooral bij zaken als belastingfraude of milieudelicten waarbij de keuze voor een delict vooral een financiële afweging is. Maar misschien kun jij voorbeelden geven van, het liefst westerse, landen waarbij het invoeren van strengere straffen deze gevolgen hadden?
In sommige steden is er sprake van een afsteekverbod, maar niet van een verkoopverbod, dat is nog halfslachtiger dan Nederlands softdrugs beleid. Volgens mij kunnen we altijd best moeilijk voorstellen wat dergelijke verboden doen over pak em beet 5, 10 of 20 jaar, kijk naar het rookverbod in de horeca.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
In Amsterdam is er al jaren een verbod, dat werkt dus voor geen meter, dus je moet niet straffen maar afstraffen, met scherp terug schieten op mensen die vuurwerk als wapen gebruiken.
Ik weet niet waar jij heen wil, maar ik wil dat mensen niet ongestraft op anderen met vuurwerk kunnen schieten en niet ongestraft vernielingen kunnen aanrichten.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In sommige steden is er sprake van een afsteekverbod, maar niet van een verkoopverbod, dat is nog halfslachtiger dan Nederlands softdrugs beleid. Volgens mij kunnen we altijd best moeilijk voorstellen wat dergelijke verboden doen over pak em beet 5, 10 of 20 jaar, kijk naar het rookverbod in de horeca.
Verder begrijp ik je afkeer tegen mensen die zo met hulpverleners omgaan. Maar voor mij voelt "schieten met scherp" vooral als harde taal, niet als de gewenste weg voor agenten, voor de veiligheid van het land en voor de koers waarop we willen dat het land opgaat.
Denk je niet dat er een groep relschoppers is die dan zelf ook met scherp gaat terugschieten?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij heen wil, maar ik wil dat mensen niet ongestraft op anderen met vuurwerk kunnen schieten en niet ongestraft vernielingen kunnen aanrichten.
Natuurlijk is het rigoureus om met scherp terug te schieten, maar dat is de enige manier om met een minderheid aan handhavers een meerderheid van relschoppers te bestrijden, als ze alleen al weten dat er terug geschoten kan worden zal het al een stuk minder worden.
Natuurlijk niet, als je dat doet lijkt het me niet meer dan terecht dat burgers ook de politie aanpakken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:11 schreef Tarado het volgende:
[ x ]
Dit soort gasten moet je gewoon met scherp op terug schieten.
Prima toch, dan weet je meteen dat het echte criminelen zijn waarvoor geen pardon voor nodig is en nu of vanaf nu zou je (bepaald) vuurwerk al onder de wapenwet kunnen laten vallen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Denk je niet dat er een groep relschoppers is die dan zelf ook met scherp gaat terugschieten?
Dus effectief gaan we een soort avondklok instellen, omdat je nooit weet waar de verdwaalde politiekogels inslaan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij heen wil, maar ik wil dat mensen niet ongestraft op anderen met vuurwerk kunnen schieten en niet ongestraft vernielingen kunnen aanrichten.
Natuurlijk is het rigoureus om met scherp terug te schieten, maar dat is de enige manier om met een minderheid aan handhavers een meerderheid van relschoppers te bestrijden, als ze alleen al weten dat er terug geschoten kan worden zal het al een stuk minder worden.
Je zal toch iets anders moeten doen dan je gewoon maar laten beschieten en dan de volgende dag je baas foei horen zeggen over je belagers.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, als je dat doet lijkt het me niet meer dan terecht dat burgers ook de politie aanpakken.
Onze politie zijn niet allemaal Judge Dredd's.
Daar ben ik niet echt voor en ik ben ook niet tegen vuurwerk, al spendeer er zelf nog geen cent aan. Maar het moet wel weer normaler worden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus effectief gaan we een soort avondklok instellen, omda
Misschien wel, misschien ontbreekt het in westerse landen wel aan methode's om met ontspoorde burgers om te gaan, maar om meteen volledig Taliban op ze te gaan lijkt mij ook het einde van deze westerse wereld.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Je zal toch iets anders moeten doen dan je gewoon maar laten beschieten en dan de volgende dag je baas foei horen zeggen over je belagers.
Is dit niet een logisch gevolg van je voorstellen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Daar ben ik niet echt voor en ik ben ook niet tegen vuurwerk, al spendeer er zelf nog geen cent aan. Maar het moet wel weer normaler worden.
Het klinkt alsof hij een soort Purge voorstelt. Waarbij iedereen vogelvrij is. Als de politie een beetje lukraak in het wilde weg rond gaat schieten vallen er nogal wat onschuldige doden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is dit niet een logisch gevolg van je voorstellen?
Er zal toch wel een tussenweg zijn, ze wachten hier altijd tot het escaleert, preventief meer doen, kan natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien ontbreekt het in westerse landen wel aan methode's om met ontspoorde burgers om te gaan, maar om meteen volledig Taliban op ze te gaan lijkt mij ook het einde van deze westerse wereld.
Al die smerige huisvaders met sierpotten moeten worden aangepakt!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:11 schreef Tarado het volgende:
[ x ]
Dit soort gasten moet je gewoon met scherp op terug schieten.
Zie je die in dat filmpje?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Al die smerige huisvaders met sierpotten moeten worden aangepakt!
Ik sprak over preventief fouilleren, jij spreekt over gericht schieten na escalatie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
Er zal toch wel een tussenweg zijn, ze wachten hier altijd tot het escaleert, preventief meer doen, kan natuurlijk ook.
Dat ging over gisteren, voorkomen van dat soort situaties is altijd beter.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:12 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik sprak over preventief fouilleren, jij spreekt over gericht schieten na escalatie.
Eindelijk steunt de VVD iets goeds voor Nederland en toch is het weer niet goed ofzo. Omdat allemaal rechtse politici opeens besluiten dat bij vuurwerk een verbod niks oplost. Dat klopt inderdaad bij drugs, de verboden zijn nutteloos. Maar voor vuurwerk gaan mensen lang niet zoveel moeite doen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja daarom doen we toch een vuurwerkverbod!
Alsof we wel de politiecapaciteit hebben om rijden zonder rijbewijs aan te pakken. Of om 1000en zedendelicten niet op de plank te laten liggen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Eindelijk steunt de VVD iets goeds voor Nederland en toch is het weer niet goed ofzo. Omdat allemaal rechtse politici opeens besluiten dat bij vuurwerk een verbod niks oplost. Dat klopt inderdaad bij drugs, de verboden zijn nutteloos. Maar voor vuurwerk gaan mensen lang niet zoveel moeite doen.
Jan met de pet is weer slachtoffer van falend beleid. De politie handhaaft niet, de politiek verhoogt de strafmaat niet, dit soort raddraaiers worden straks weer beloond met allerlei gratis "hulp cursussen" vanuit de gemeente en Kees die s avonds een sierpot afsteekt is het probleem.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Eindelijk steunt de VVD iets goeds voor Nederland en toch is het weer niet goed ofzo. Omdat allemaal rechtse politici opeens besluiten dat bij vuurwerk een verbod niks oplost. Dat klopt inderdaad bij drugs, de verboden zijn nutteloos. Maar voor vuurwerk gaan mensen lang niet zoveel moeite doen.
Je kan veel meer bereiken door het afsteken van vuurwerk als terroristische daad te bestempelen. Heeft ook zo goed gewerkt bij antifa, want zeg eerlijk: hoeveel aanslagen hebben die gepleegd sinds ze een terroristische organisatie zijn?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De politie doet wat ze kunnen met de beschikbare capaciteit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jan met de pet is weer slachtoffer van falend beleid. De politie handhaaft niet, de politiek verhoogt de strafmaat niet, dit soort raddraaiers worden straks weer beloond met allerlei gratis "hulp cursussen" vanuit de gemeente en Kees die s avonds een sierpot afsteekt is het probleem.
Ik gun het de agenten zelf niet, maar dit soort zaken zijn gewoon een uitvloeisel van jarenlang niet straffen en handhaven.
Handhaven op oudejaarsnacht wanneer het een nationale volkssport is geworden om Nederland tijdelijk om te toveren tot een oorlogsgebied-light... ja hoorquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jan met de pet is weer slachtoffer van falend beleid. De politie handhaaft niet, de politiek verhoogt de strafmaat niet, dit soort raddraaiers worden straks weer beloond met allerlei gratis "hulp cursussen" vanuit de gemeente en Kees die s avonds een sierpot afsteekt is het probleem.
Ik gun het de agenten zelf niet, maar dit soort zaken zijn gewoon een uitvloeisel van jarenlang niet straffen en handhaven.
Het is allemaal de schuld van de plisie en pollertiek dat een aanzienlijk deel van het volk zich niet weet te gedragen hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Handhaven op oudejaarsnacht wanneer het een nationale volkssport is geworden om Nederland tijdelijk om te toveren tot een oorlogsgebied-light... ja hoor. Hoe zie je dat precies voor je?
Zoistmanet maat se roverbeid paks oms ook alles af!!! 1quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is allemaal de schuld van de plisie en pollertiek dat een aanzienlijk deel van het volk zich niet weet te gedragen hoor.
Een aanzienlijk deel van het volk kan zich inderdaad niet gedragen, ook niet de andere 364 dagen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is allemaal de schuld van de plisie en pollertiek dat een aanzienlijk deel van het volk zich niet weet te gedragen hoor.
"Jan met de pet" zuipt zich eerst een stuk in de kraag en zet vervolgens bovengenoemde sierpot op z'n kantje want hahaha ja dat is lachen!!quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een vuurwerkverbod is symptoom bestrijding ipv het daadwerkelijke probleem aanpakken.
Hoe kom je bij die bewering?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een aanzienlijk deel van het volk kan zich inderdaad niet gedragen, ook niet de andere 364 dagen.
Het probleem is dat ze geen strobreed in de weg wordt gelegd en daar gewoon mee wegkomen.
Maar daarom moeten we mensen die zich wel kunnen gedragen maar aanpakken.
Dit toont wel het failliet van de huidige maatschappij.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een vuurwerkverbod is symptoom bestrijding ipv het daadwerkelijke probleem aanpakken.
Echt precies dit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit toont wel het failliet van de huidige maatschappij.
Van de burger zelf hoeft niets te worden verwacht, die heeft blijkbaar geen enkele rol bij het versterken van de samenleving. Burgerschap is een vies woord. Als er sprake is van wandaden, dan wordt er verwijten gemaakt richting maatschappelijke instanties en het gezag. Die schieten tekort in het stellen van harde kaders.
De paradox van de neoliberale samenleving: we willen niets weten van de overheid, maar eisen tegelijkertijd dat die al onze problemen oplost.
Waarom zou Kees een probleem zijn? Waarom zou je mensen die blijkbaar de mores niet snappen niet integreren. Zo'n cursus gaat de Sjonnie's die met illegaal vuurwerk kloten eerder helpen dan een beetje stoer politievertoon.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier in de wijk gebeurt helemaal niks, mensen lopen rond 0:00 uur naar buiten, steken wat vuurwerk af, geven elkaar een hand en rond 11:00 uur de volgende ochtend staan wat mensen te vegen. Waarom zou ik me verantwoordelijk moeten voelen voor het wangedrag wat ergens in Kanaleneiland gebeurt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit toont wel het failliet van de huidige maatschappij.
Van de burger zelf hoeft niets te worden verwacht, die heeft blijkbaar geen enkele rol bij het versterken van de samenleving. Burgerschap is een vies woord. Als er sprake is van wandaden, dan wordt er verwijten gemaakt richting maatschappelijke instanties en het gezag. Die schieten tekort in het stellen van harde kaders.
De paradox van de neoliberale samenleving: we willen niets weten van de overheid, maar eisen tegelijkertijd dat die al onze problemen oplost.
Je bent ook niet ook verantwoordelijk, maar je vernauwt maatschappelijke problemen tot een 'niet mijn'-kwestie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier in de wijk gebeurt helemaal niks, mensen lopen rond 0:00 uur naar buiten, steken wat vuurwerk af, geven elkaar een hand en rond 11:00 uur de volgende ochtend staan wat mensen te vegen. Waarom zou ik me verantwoordelijk moeten voelen voor het wangedrag wat ergens in Kanaleneiland gebeurt.
Ik heb mij echt nog nooit misdragen bij een voetbalwedstrijd, waarom kan ik niet gewoon een uitkaartje kopen en op eigen gelegenheid naar deze wedstrijd toegaan?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier in de wijk gebeurt helemaal niks, mensen lopen rond 0:00 uur naar buiten, steken wat vuurwerk af, geven elkaar een hand en rond 11:00 uur de volgende ochtend staan wat mensen te vegen. Waarom zou ik me verantwoordelijk moeten voelen voor het wangedrag wat ergens in Kanaleneiland gebeurt.
Dat is dan ook de waarheid. Die instanties nemen hun verantwoordelijkheid niet, gaan in plaats daarvan lobbyen en politici hebben uiteindelijk maar 1 instrument en dat is verbieden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent ook niet ook verantwoordelijk, maar je vernauwt maatschappelijke problemen tot een 'niet mijn'-kwestie.
In plaats van je uit te spreken voor vuurwerkverbod, of er op z'n minst begrip voor op te brengen, wijs je met een beschuldigende vinger naar de instanties. Het is 'hun' probleem, zij doen niet genoeg om onrust te voorkomen en raddraaiers aan te pakken.
Ik heb dit ook wel een beetje, hoor. Hier in de buurt gebeurt ook echt helemaal niks. Er waren niet eens sirenes te horen toen ik rond de jaarwisseling naar buiten stapte om het vuurwerk te bekijken. Maar wel een paniekerig bericht op m'n telefoon dat ik vooral geen 112 moet bellen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De NOS is al jarenlang niets anders dan een anti-vuurwerk lobby. Een van hun favoriete hobbies.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dit ook wel een beetje, hoor. Hier in de buurt gebeurt ook echt helemaal niks. Er waren niet eens sirenes te horen toen ik rond de jaarwisseling naar buiten stapte om het vuurwerk te bekijken. Maar wel een paniekerig bericht op m'n telefoon dat ik vooral geen 112 moet bellen.
Nou koop ik zelf nooit vuurwerk, dus met zo'n vuurwerkverbod heb ik ook niet echt wat te maken. Maar ik snap wel dat mensen zich afvragen waar het voor nodig is als hun ervaring is dat er eigenlijk niks aan de hand is. De whiplash is gewoon vrij groot tussen wat ik bij de NOS lees en de realiteit zoals ik die zelf ervaar.
Ik zal me nooit uitspreken voor wetgeving waarbij vrijheden worden ingeperkt omdat raddraaiers zich niet normaal kunnen gedragen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent ook niet ook verantwoordelijk, maar je vernauwt maatschappelijke problemen tot een 'niet mijn'-kwestie.
In plaats van je uit te spreken voor vuurwerkverbod, of er op z'n minst begrip voor op te brengen, wijs je met een beschuldigende vinger naar de instanties. Het is 'hun' probleem, zij doen niet genoeg om onrust te voorkomen en raddraaiers aan te pakken.
Je kunt ook pal achter de hulpdiensten gaan staan, je egoïsme opzij zetten en begrip tonen voor een verbod dat democratisch tot stand is gekomen na decennialange maatschappelijke onrust. Komende jaarwisseling kun je je beste beentje voorzetten door (opnieuw) bij te dragen aan een ordentelijke jaarwisseling, in plaats van een poging te doen om het verbod te omzeilen en vuurwerk te halen in het buitenland.
Vergelijk met het het begin van de coronaperiode, toen we massaal klapten voor zorgmedewerkers en ons uiterste best deden om de regels na te leven. Het werd pas vervelend toen steeds meer mensen vonden dat de regels niet voor hen moesten gelden.
Dát is het maatschappelijke egoïsme dat onze samenleving ontwricht.
Hoe nemen ze die niet? En wie bedoel je dan precies?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook de waarheid. Die instanties nemen hun verantwoordelijkheid niet, gaan in plaats daarvan lobbyen en politici hebben uiteindelijk maar 1 instrument en dat is verbieden.
Of informeren. Of subsidiëren.quote:politici hebben uiteindelijk maar 1 instrument en dat is verbieden
Nee, want het is immers niet 'jouw' probleem, toch?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zal me nooit uitspreken voor wetgeving waarbij vrijheden worden ingeperkt omdat raddraaiers zich niet normaal kunnen gedragen.
Bij mij is dat dan weer niet het geval. Het is altijd erg fijn als de traditie!1!1 schreeuwende tokkies hier in de wijk de politie gaan uitdagen en bestoken met vuurwerk, zware explosieven gaan afsteken en brand gaan stichten. Enkele mensen hier in de buurt hebben nu geen auto meer.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dit ook wel een beetje, hoor. Hier in de buurt gebeurt ook echt helemaal niks. Er waren niet eens sirenes te horen toen ik rond de jaarwisseling naar buiten stapte om het vuurwerk te bekijken. Maar wel een paniekerig bericht op m'n telefoon dat ik vooral geen 112 moet bellen.
Nou koop ik zelf nooit vuurwerk, dus met zo'n vuurwerkverbod heb ik ook niet echt wat te maken. Maar ik snap wel dat mensen zich afvragen waar het voor nodig is als hun ervaring is dat er eigenlijk niks aan de hand is. De whiplash is gewoon vrij groot tussen wat ik bij de NOS lees en de realiteit zoals ik die zelf ervaar.
Vergeet de politie en diens vakbond zelf niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, want het is immers niet 'jouw' probleem, toch?
Hulpdiensten smeken al jaren om een verbod, evenals oogartsen en andere medici. Gemeenten zijn elk jaar een vermogen kwijt aan schadeherstel, burgemeester scharen zich massaal achter een verbod. De Tweede Kamer stemde in ruime meerderheid voor een vuurwerkverbod, en de meerderheid van de bevolking steunt die maatregel.
Maar dat is allemaal jouw zaak niet. Want ikke, ikke, ikke.
Bedankt voor het illustreren van mijn punt.
Ja, bizar. Lijkt me ongelofelijk irritant.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bij mij is dat dan weer niet het geval. Het is altijd erg fijn als de traditie!1!1 schreeuwende tokkies hier in de wijk de politie gaan uitdagen en bestoken met vuurwerk, zware explosieven gaan afsteken en brand gaan stichten. Enkele mensen hier in de buurt hebben nu geen auto meer.
Het knallen begint hier al in september doorgaans, natuurlijk vooral midden in de nacht, want dat is extra hilarisch.
Zo'n beetje elke agent in Nederland werkt tijdens de jaarwisseling, net als de brandweer en het ziekenhuispersoneel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Vergeet de politie en diens vakbond zelf niet.
Die hele 'die instanties nemen hun verantwoordelijkheid niet' snap ik ook echt totaal niet. De relevante (semi-) publieke instanties vragen er al jaren om. Maar op een of andere manier nemen zíj hun verantwoordelijkheid niet. Huh? Wat?
Dat snap je toch, NOS moet niet uitzenden dat er ook heel veel gezeik is met vuurwerk. Als men dat niet ziet bestaan de problemen ook niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe nemen ze die niet? En wie bedoel je dan precies?
[..]
Of informeren. Of subsidiëren.
Het deel van het volk wat vuurwerkgebruik als sociale norm ziet of behandelt. Waar ik overigens ook in enige gradatie toe behoor, want ik kijk van veilige afstand vermakelijk naar het vele grote vuurwerk, én hoewel ik zelf niets af steek laat het wel uit mijn hoofd om anderen er wel op aan te spreken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo'n beetje elke agent in Nederland werkt tijdens de jaarwisseling, net als de brandweer en het ziekenhuispersoneel.
Veel burgemeesters staan 's nachts mensen te troosten bij hun afgefikte eigendom en pleiten vurig voor een verbod.
Landelijke politiek ging vorig jaar eindelijk overstag: er komt een verbod.
Dus inderdaad: wie ontloopt zijn verantwoordelijkheid?
De enige die bezig zijn met een anti- vuurwerk lobby zijn de mensen die er niet mee om kunnen gaan en anderen in gevaar brengen en rellen uitlokkenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De NOS is al jarenlang niets anders dan een anti-vuurwerk lobby. Een van hun favoriete hobbies.
Ze doen hun werk niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe nemen ze die niet? En wie bedoel je dan precies?
Dat doen ze vrijwel nooit. Verbieden is veel makkelijker met dit soort maatschappelijke vraagstukken.quote:Of informeren. Of subsidiëren.
Dit is dus de leugen. De instanties kunnen het prima aan in 99% van de gevallen waarbij iemand vuurwerk af steekt. Dat de politie af en toe in actie moet komen is hun taak.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Als een significant deel van de bevolking besluit om tegelijkertijd een beroep op overheidsinstanties te doen, dan kan de overheid dat niet aan.
Wie is ze? En wat is het werk wat ze niet doen?quote:
probeer in POL / Nederlandse Politiek #664quote:Dat doen ze vrijwel nooit. Verbieden is veel makkelijker met dit soort maatschappelijke vraagstukken.
Er is geen reden waarom de meningen van die mensen zwaar zouden moeten wegen. Je geeft precies het probleem aan, politici willen van het gezeik en gelobby af en doen dus maar een verbod. Net doen alsof dat democratisch is slaat nergens op natuurlijk. Lobbyen (met leugens en puur emotionele 'argumenten') is alleen een probleem als bedrijven of instanties het doen waar je het niet mee eens bent, dat is te makkelijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hulpdiensten smeken al jaren om een verbod, evenals oogartsen en andere medici. Gemeenten zijn elk jaar een vermogen kwijt aan schadeherstel, burgemeester scharen zich massaal achter een verbod.
Verbieden is een zwaktebod.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ze doen hun werk niet.
[..]
Dat doen ze vrijwel nooit. Verbieden is veel makkelijker met dit soort maatschappelijke vraagstukken.
Onder andere de politie. Handhaving is er niet. Hoeft ook in 99% van de gevallen niet, maar dan kun je ook niet klagen dat er gevallen zijn dat het wel moet gebeuren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Wie is ze? En wat is het werk wat ze niet doen?
Leuk geprobeerd weer hoorquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:42 schreef xpompompomx het volgende:
Ja, oogartsen zouden juist blij moeten zijn met vuurwerk. U las het hier voor het eerst.
ik heb totaal geen plezier van vuurwerkquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
is het met afstand de meest veilige bezigheid in het jaar en kost het de maatschappij an sich relatief weinig geld voor heel veel plezier.
Grappenmakerquote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
Vuurwerk op zo'n dag is een miniscuul probleem dat alleen in de media uitvergroot wordt, als je daadwerkelijk kijkt hoeveel vuurwerk er door hoeveel mensen afgeschoten wordt is het met afstand de meest veilige bezigheid in het jaar en kost het de maatschappij an sich relatief weinig geld voor heel veel plezier.
Dat kan ik zelfs met wat natte vinger werk ontkrachten:quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is dus de leugen. De instanties kunnen het prima aan in 99% van de gevallen waarbij iemand vuurwerk af steekt. Dat de politie af en toe in actie moet komen is hun taak.
In 2018 konden er 21.202 op straat. Hoewel de totale bezetting in die jaren amper is toegenomen (van 60k naar 62k) laten we eens zeer ruim schatten en zeggen dat dat er nu, 23.000 zijn, met op uitzonderlijke dagen zoals oud en nieuw 26.000. Op straat rondom en tijdens middernacht. In duo's, dus 13.000. Allemaal met een dienstauto. Stel dat een vuurwerk-arrestatie (dus reageren op melding, aanhouden, bekeuren dan wel arresteren, inbeslagname, afhandeling, de hele mikmak) gemiddeld een half uur duurt (was het maar zo'n feest .. zeer onwaarschijnlijk snel, maar goed he ..). En dat die 13.000 duo's zich met niets anders bezig houden dan vuurwerkarrestaties tijdens hun gehele dienst van 8 uur. Dat álle andere criminaliteit magisch verdwijnt. Dat is dan 13.000 x 16 vuurwerk-arrestaties. 208.000.quote:https://www.rtl.nl/nieuws(...)olitie-weet-het-niet
Hoeveel agenten lopen er op straat? De politie 'weet het niet'
Door RTL Nieuws · 24 juli 2018 · Aangepast: 24 juli 2018
Uit de cijfers die de politie heeft verstrekt blijkt dat er 21.202 agenten de straat op kunnen. De rekensom die RTL Nieuws op basis van de verstrekte gegevens maakte:
Ok en nu geloof ik dus niet meer dat je te goeder trouw aan deze discussie deelneemt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Onder andere de politie. Handhaving is er niet. Hoeft ook in 99% van de gevallen niet, maar dan kun je ook niet klagen dat er gevallen zijn dat het wel moet gebeuren.
Die oogartsen die altijd in het nieuws weten te komen met hun gezeik willen hun werk niet doen waar ze heel goed voor betaald worden. Dat slaat nergens op natuurlijk.
Zeg dan meteen dat het de schuld van de Rabobank is.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:42 schreef xpompompomx het volgende:
Ja, oogartsen zouden juist blij moeten zijn met vuurwerk. U las het hier voor het eerst.
Dat had mij inderdaad ook wat moeite bespaard.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zeg dan meteen dat het de schuld van de Rabobank is.
Ik zeg dat er in 99% van de gevallen niets mis gaat, waarom je dat dan op deze volledig absurde manier interepreteert kan ik niet bij.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat kan ik zelfs met wat natte vinger werk ontkrachten:
[..]
In 2018 konden er 21.202 op straat. Hoewel de totale bezetting in die jaren amper is toegenomen (van 60k naar 62k) laten we eens zeer ruim schatten en zeggen dat dat er nu, 23.000 zijn, met op uitzonderlijke dagen zoals oud en nieuw 26.000. Op straat rondom en tijdens middernacht. In duo's, dus 13.000. Allemaal met een dienstauto. Stel dat een vuurwerk-arrestatie (dus reageren op melding, aanhouden, bekeuren dan wel arresteren, inbeslagname, afhandeling, de hele mikmak) gemiddeld een half uur duurt (was het maar zo'n feest .. zeer onwaarschijnlijk snel, maar goed he ..). En dat die 13.000 duo's zich met niets anders bezig houden dan vuurwerkarrestaties tijdens hun gehele dienst van 8 uur. Dat álle andere criminaliteit magisch verdwijnt. Dat is dan 13.000 x 16 vuurwerk-arrestaties. 208.000.
Nederland kent 8,4 miljoen particuliere huishoudens. En 1 op de 10 zegt nu al te zeker weten bij een landelijk verbod volgend jaar tóch vuurwerk af te gaan steken. 840.000 huishoudens dus. Dat is ruim 4x meer dan 208.000.
Dus als elke beschikbare agent zich diens gehele dienst alléén maar met vuurwerk bezig zou houden, ze die criminaliteit (relatief gezien tov andere zaken) razendsnel af weten te handelen, én alle andere criminaliteit magisch gezien verdwijnt (of nul prioriteit meer krijgt), zelfs dan is het compleet onmogelijk om 99% van de gevallen aan te pakken. Nog niet eens 1 op de 4.
Oogartsen moeten gewoon hun werk doen. Het oordelen over hoe mensen hun terecht komen hoort daar niet bij. Het zijn ook altijd verwaarloosbare aantallen mensen die bij de oogartsen terecht komen, maar in de media krijgen ze kritiekloos alle aandacht. Vooral van de NOS. En dat helpt de lobby weer.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok en nu geloof ik dus niet meer dat je te goeder trouw aan deze discussie deelneemt.
We proberen het later vast nog wel weer eens over een of ander onderwerp.
Haha, komt dit van Joop ofzoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:06 schreef PlayerUnknowne het volgende:
[ afbeelding ]
VVD Ja21 en BBB zijn verantwoordelijk voor de chaos tijdens oud en nieuw.
En dat bepaal jij?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oogartsen moeten gewoon hun werk doen. Het oordelen over hoe mensen hun terecht komen hoort daar niet bij. Het zijn ook altijd verwarloosbare aantallen mensen die bij de oogartsen terecht komen.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik zeg dat er in 99% van de gevallen niets mis gaat, waarom je dat dan op deze volledig absurde manier interepreteert kan ik niet bij.
Ik zeg letterlijk dat handhaving in de meeste gevallen niet nodig is omdat vuurwerk heel veilig is.
Dat zei je niet.quote:Dit is dus de leugen. De instanties kunnen het prima aan in 99% van de gevallen waarbij iemand vuurwerk af steekt. Dat de politie af en toe in actie moet komen is hun taak.
Wat een triest geval ben jij geworden zegquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oogartsen moeten gewoon hun werk doen. Het oordelen over hoe mensen hun terecht komen hoort daar niet bij. Het zijn ook altijd verwaarloosbare aantallen mensen die bij de oogartsen terecht komen, maar in de media krijgen ze kritiekloos alle aandacht. Vooral van de NOS. En dat helpt de lobby weer.
Jawel. In 99% van de gevallen is er geen instantie nodig want het gaat prima. Jij trekt een absurde conclusie dat de politie 99% van de mensen die vuurwerk afsteekt op zou moeten pakken ofzo, dat is jouw probleem. Geeft ook wel aan dat argumenten niet werken.quote:
Miljoenen mensen doen aan vuurwerk. Het aantal mensen met oogletsel (waarvan de overgrote meerderheid geen blijvende schade heeft) zit elk jaar rond 100-200. Objectief verwaarloosbaar dus.quote:
Wat je dus zegt is dat de oogartsen 200 andere, vaak geplande, behandelingen niet kunnen uitvoeren omdat mensen niet met vuurwerk om kunnen gaan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Miljoenen mensen doen aan vuurwerk. Het aantal mensen met oogletsel (waarvan de overgrote meerderheid geen blijvende schade heeft) zit elk jaar rond 100-200. Objectief verwaarloosbaar dus.
Leuk geprobeerd weer hoor maar jezelf zo van de domme houden gaat echt niet werken. Alsof die oogartsen niet weten dat het 31 december is, kom op manquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat je dus zegt is dat de oogartsen 200 andere, vaak geplande, behandelingen niet kunnen uitvoeren omdat mensen niet met vuurwerk om kunnen gaan.
Het is wat meer dan een pleistertje plakken en weer naar huis hè. En dikke kans dat die mensen later voor verdere behandeling meerdere keren terug moeten komen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd weer hoor maar jezelf zo van de domme houden gaat echt niet werken. Alsof die oogartsen niet weten dat het 31 december is, kom op man
Nogmaals, dat is gewoon het werk dat je als oogarts moet doen. Oordelen over iemand die dom bezig is geweest met een nietmachine doe je dan ook niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tijd die ik gebruikt had kunnen worden om mensen te behandelen die niet lomp hebben gedaan met vuurwerk.
Je kan het ook in proportie zien he. Ik heb de cijfers niet paraat maar ik ik geloof er niks van dat oogartsen een significant deel van hun tijd bezig zijn met oogletsel dat is voortgekomen uit vuurwerk gestunt. Dat zullen maximaal enkele procenten zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is wat meer dan een pleistertje plakken en weer naar huis hè. En dikke kans dat die mensen later voor verdere behandeling meerdere keren terug moeten komen.
Tijd die ik gebruikt had kunnen worden om mensen te behandelen die niet lomp hebben gedaan met vuurwerk.
Niet vergelijkbaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Autorijden ook maar verbieden. Al die slachtoffers ieder jaar.
Die vergelijking is al vaker gemaakt in andere topicsquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Waarom zouden artsen volgens jou niet aan preventie moeten doen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is gewoon het werk dat je als oogarts moet doen. Oordelen over iemand die dom bezig is geweest met een nietmachine doe je dan ook niet.
Wanneer was dit geen probleem dan. Wij brachten 25 jaar geleden al meisjes thuis zelfs mijn moeder van 70 heeft er vroeger mee te maken gehad (en dit was op het platteland). Dit is echt niet iets wat nu ingeleverd is hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Doet me denken aan die fietsbuddies die vrouwen maar moeten regelen om veilig naar huis te fietsen in het donker, als oplossing in Amsterdam.
Wat gaan we nog meer inleveren wat vroeger gewoon heel vanzelfsprekend was?
Als je nou zeggen “uitpubliek bij voetbal wedstrijden verbieden”.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Die meer dan goed betaalde tandartsen moeten ook hun brutale smoel houden over goed poetsen en gewoon boren.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom zouden artsen volgens jou niet aan preventie moeten doen?
Longartsen moeten maar hun muil houden over roken en gewoon pompen?
En de vrij veilig campagne kan ook de vuilnisbak inquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die meer dan goed betaalde tandartsen moeten ook hun brutale smoel houden over goed poetsen en gewoon boren.
Dat doen ze ook, de rest besteden ze uit aan de mondhygiëniste.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die meer dan goed betaalde tandartsen moeten ook hun brutale smoel houden over goed poetsen en gewoon boren.
Haha, de laatste keren keek de daadwerkelijke tandarts hooguit een minuut of drie in mijn mond. Maar gelukkig wel een volledige factuurquote:Op vrijdag 2 januari 2026 20:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat doen ze ook, de rest besteden ze uit aan de mondhygiëniste.
We negeren gewoon al die hulpverleners die "ook helemaal geen leuke jaarwisseling hebben".quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:06 schreef PlayerUnknowne het volgende:
[ afbeelding ]
Als we toen X hadden gehad, was je volgens sommige "Fvd'ers" een van de "duistere krachten in de samenleving" geweest met je halve oorlogsverklaring.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 21:30 schreef Harvest89 het volgende:
Ben wel blij dat ik niet meer zo jong ben.
Heb me flink uitgeleefd met vuurwerk vroeger. Bushokjes en de ramen van mijn school gingen er aan.
nou die zaten rustig aan de oliebollen dus dat zal wel nietquote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:06 schreef PlayerUnknowne het volgende:
[ afbeelding ]
Haha, daar straalt ook wel een behoorlijke leegte uit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 07:57 schreef jcdragon het volgende:
Schoof blikt terug op uitzonderlijk jaar: 'Ik ben een keer heel boos geworden' https://www.nu.nl/politie(...)l-boos-geworden.html
Alles is ‘ingewikkeld’.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 07:57 schreef jcdragon het volgende:
Schoof blikt terug op uitzonderlijk jaar: 'Ik ben een keer heel boos geworden' https://www.nu.nl/politie(...)l-boos-geworden.html
zeg dat wel , het jaar is nog geen dag oud en ik heb de eerste belastingaanslag 2026 al in de digitale postbusquote:
Zeer complex ja. Ik heb dat eigenlijk iets te vaak gehoord het afgelopen jaar. Het is eigenlijk heel simpel. Het is gewoon knopen doorhakken, maar helaas voelt men die verantwoordelijkheid niet blijkbaar. Ik verwacht dat het dit jaar opnieuw een tranendal wordt.quote:
Er zitten natuurlijk al een tijdje Venezualaanse vluchtelingen op Curacao. De regering mag zich wel eens uitspreken dat dit een achterlijke extractie is.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:37 schreef Kickinalfa het volgende:
Complex lijkt me nu vooral de situatie in het caraïbisch gebied.
Moet je je voorbereiden op repercussies vanuit Venezuela? Een potentiële vluchtelingen stroom?
quote:Volgens cijfers van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR staat Curaçao in de top vijf van landen met het hoogste aantal vluchtelingen per inwoner: ongeveer een op de zestien inwoners is migrant of vluchteling. De meesten zijn gevlucht voor geweld, extreme armoede of onderdrukking in landen als Colombia of Venezuela.
Leiderschap moet je met een vergrootglas zoeken.quote:
Toch onvoorstelbaar met dit kabinet, waardeloze drol is hetquote:Op zaterdag 3 januari 2026 07:57 schreef jcdragon het volgende:
Social media post van Jetten.quote:Maduro was een wrede dictator. Hij stortte zijn land in de afgrond, verloor de verkiezingen en bleef onrechtmatig aan de macht. Veel Venezolanen zullen opgelucht zijn dat hij weg is.
Tegelijkertijd geldt: dit is niet de manier. De bombardementen op Caracas, het gevangennemen van Maduro en zijn vrouw en het overnemen van een landsbestuur staan haaks op het internationaal recht. Een precedent met grote risico’s voor de rest van de wereld.
De-escalatie en gericht werken aan vreedzame oplossingen is nu cruciaal. Nederland en de EU moeten daarbij hun rol pakken. D66 steunt het verzoek tot een spoeddebat in de Tweede Kamer.
Een eindeloze parade van wijfelaars, wegduikers, onder-de-tafel-schuilers, slapjanusen, pennenlikkers, boekhouders en gebakken-lucht-verkopers.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Toch onvoorstelbaar met dit kabinet, waardeloze drol is het
Tijd dat Rob Jetten premier wordt zodat hij wel met zijn vuist op tafel gaat slaan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Toch onvoorstelbaar met dit kabinet, waardeloze drol is het
Slechter kan hij het niet doen, dat is onmogelijkquote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tijd dat Rob Jetten premier wordt zodat hij wel met zijn vuist op tafel gaat slaan.
Dat is wat mij betreft wel de reactie die hierbij past.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Social media post van Jetten.
Los van de ervaring in jou wijk vind ik het best heftig wanneer 1 avondje verantwoordelijk is voor 5,5 procent van de autobranden (ruim een verdubbeling van twee jaar geleden).quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Prima uitgedrukt. Je kunt zowel tegen Maduro als tegen het roekeloos handelen van Trump en de olie industrie zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nuance is zo 2021quote:Op zondag 4 januari 2026 14:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Prima uitgedrukt. Je kunt zowel tegen Maduro als tegen het roekeloos handelen van Trump en de olie industrie zijn.
Misschien kunnen onze commando's Amerika en Israel helpen hun criminele staatshoofden voor het ICJ te krijgen.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Prima uitgedrukt. Je kunt zowel tegen Maduro als tegen het roekeloos handelen van Trump en de olie industrie zijn.
Zoals iedereen die niet helemaal achterlijk is.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt. Dingen als empathie, nuance en een zeker streven naar bestaanszekerheid liggen ver achter ons. Excuses voor de wokepost.quote:
nuance is om slechte dingen goed te praten en goede dingen slecht, woke kan van alles betekenen ,quote:
Goede reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we naar mijn mening te weinig.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
deze post kan ie bewaren voor volgende maand bij Cuba en groenlandquote:Op zaterdag 3 januari 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Slechte reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we voornamelijk. Vergoelijken van de beweegredenen van Amerika. Dit patroon van Amerika waar ze de hele wereld denken te kunnen runnen mag wel feller tegengesproken worden. Een Jimmy Dijk ziet dit dan veel beter.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Goede reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we naar mijn mening te weinig.
Ik had de reactie van Jimmy Dijk niet gezien. Ik vond dit stuk uit Jetten's reactie wel sterk:quote:Op maandag 5 januari 2026 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Slechte reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we voornamelijk. Vergoelijken van de beweegredenen van Amerika. Dit patroon van Amerika waar ze de hele wereld denken te kunnen runnen mag wel feller tegengesproken worden. Een Jimmy Dijk ziet dit dan veel beter.
Jimmy Dijk had wel een goede reactie. Met Jetten blijven we blijkbaar slaafs achter Amerika aanlopen.
Verbaasd me verder niks dat mensen zo'n reactie die werkelijk niks zegt geweldig genuanceerd vinden.
Het is geen "Je bent een oranje eikel en moet nu afgezet worden", maar het is wel "Dit is niet de manier waarop je dit soort dingen doet, kap daar 's mee."quote:Tegelijkertijd geldt: dit is niet de manier. De bombardementen op Caracas, het gevangennemen van Maduro en zijn vrouw en het overnemen van een landsbestuur staan haaks op het internationaal recht. Een precedent met grote risico’s voor de rest van de wereld.
We hebben makkelijk praten. De reactie van Dijk zou niet handig geweest zijn als officiele reactie omdat het ook de agressor eerder kan aantrekken dan dat de agressor ons zelf in het vizier krijgt.quote:Op maandag 5 januari 2026 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Slechte reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we voornamelijk. Vergoelijken van de beweegredenen van Amerika. Dit patroon van Amerika waar ze de hele wereld denken te kunnen runnen mag wel feller tegengesproken worden. Een Jimmy Dijk ziet dit dan veel beter.
Jimmy Dijk had wel een goede reactie. Met Jetten blijven we blijkbaar slaafs achter Amerika aanlopen.
Verbaasd me verder niks dat mensen zo'n reactie die werkelijk niks zegt geweldig genuanceerd vinden.
Ja dat is toch een lege frase. Om te zeggen dat Amerika moet stoppen met wat ze al sinds mensenheugenis doen.quote:Op maandag 5 januari 2026 10:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik had de reactie van Jimmy Dijk niet gezien. Ik vond dit stuk uit Jetten's reactie wel sterk:
[..]
Het is geen "Je bent een oranje eikel en moet nu afgezet worden", maar het is wel "Dit is niet de manier waarop je dit soort dingen doet, kap daar 's mee."
Ik zie dat niet echt als slaafs achter de VS aanlopen, dat is wat we vooral van onze vrienden aan de kant van de PVV etc zien.
Amerika heeft toch ook onze bondgenoot Denemarken al in het vizier. Ik ben niet zo van het maar laten begaan van een pestkop. Uiteindelijk is juist geen perk en paal stellen waardoor Amerika steeds verder gaat en wij steeds meer moeten slikken.quote:Op maandag 5 januari 2026 10:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
We hebben makkelijk praten. De reactie van Dijk zou niet handig geweest zijn als officiele reactie omdat het ook de agressor eerder kan aantrekken dan dat de agressor ons zelf in het vizier krijgt.
Daarom hoop ik dat de reactie een stuk sterker wordt als het vizier op Groenland gericht wordt. Ben wel benieuwd wat er achter de schermen allemaal geroepen wordt.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika heeft toch ook onze bondgenoot Denemarken al in het vizier. Ik ben niet zo van het maar laten begaan van een pestkop. Uiteindelijk is juist geen perk en paal stellen waardoor Amerika steeds verder gaat en wij steeds meer moeten slikken.
Defensie heeft er een medewerker bij zo te lezen. Of ga je op eigen houtje wat ondernemen?quote:Op maandag 5 januari 2026 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika heeft toch ook onze bondgenoot Denemarken al in het vizier. Ik ben niet zo van het maar laten begaan van een pestkop. Uiteindelijk is juist geen perk en paal stellen waardoor Amerika steeds verder gaat en wij steeds meer moeten slikken.
Was ik nog maar begin 20.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Defensie heeft er een medewerker bij zo te lezen.
Waarom zou dat zo zijn. We laten toch stukje bij beetje meer en meer toe dat landen als Amerika en Israel en Rusland internationaal recht negeren. Dan kun je wel zeggen dat dat niet de manier is, zolang je niet bereid bent daar iets aan te doen zal dit escaleren.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Daarom hoop ik dat de reactie een stuk sterker wordt als het vizier op Groenland gericht wordt. Ben wel benieuwd wat er achter de schermen allemaal geroepen wordt.
Ik denk dat de reactie van Jetten wel spot on is.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat is toch een lege frase. Om te zeggen dat Amerika moet stoppen met wat ze al sinds mensenheugenis doen.
Ik begrijp niet helemaal wat je daarin sterk vind? Jetten's reactie is juist wel slaafs met Amerika meelopen. We spreken ons ongenoegen uit maar het blijft onze 'trouwste' bondgenoot dus eigenlijk maakt het ook niks uit. Ze mogen doen wat ze willen het ergste wat Jetten doet is zijn afkeuring uitspreken, maar ook zeggen dat hij de beweegredenen begrijpt.
Of heb ik gemist dat Jetten actie wil ondernemen zoals bijvoorbeeld sancties?
Eigenlijk niet zo anders dan Wilders toen hij de rellen georganiseerd door zeer-rechtse Els en co niet wilde veroordelen want hun beweegredenen zaten goed.
Omdat het nu nog een "ver van mijn bed" show is. Groenland/Denemarken verplaatst het naar onze eigen achtertuin.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo zijn. We laten toch stukje bij beetje meer en meer toe dat landen als Amerika en Israel en Rusland internationaal recht negeren. Dan kun je wel zeggen dat dat niet de manier is, zolang je niet bereid bent daar iets aan te doen zal dit escaleren.
Een beetje het midden behouden zoals Jetten, ja we vinden het niet leuk maar het gaat nou eenmaal zo staat dus toe dat het internationaal recht steeds minder waard wordt het recht van de sterkste meer.
Je zag het ook aan de Europese reactie op veel problemen de laatste tijd, in plaats van echt stelling te nemen wachten we liever af in de hoop dat het probleem over waait.
Goede keuze gemaakt toen.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Was ik nog maar begin 20.
Vroegah, toen ik nog studeerde heb ik er wel eens over nagedacht om bij Defensie te gaan werken, maar toen rommelde Balkenende ons de Irakoorlog in en was ik snel van die droom genezen. 20 later denk je dan van, "poe, misschien had ik het toch maar moeten doen".
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?quote:Op maandag 5 januari 2026 12:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat de reactie van Jetten wel spot on is.
Maar misschien is de actie door Trump ansich wel een opmaat naar een andere norm zoals bijvoorbeeld ten tijden van de koude oorlog.
Dat is toch wat we altijd doen? Voor de bühne met het vingertje wapperen om het geweten van goedgelovigen te sussen en daarna braaf achter de VS aanhobbelen.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?
Volgens mij is de reactie van Jetten helemaal niets hij verbindt toch ook geen enkele consequentie aan dit soort oorlogshitserij. Ja een spoeddebat.
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?
Volgens mij is de reactie van Jetten helemaal niets hij verbindt toch ook geen enkele consequentie aan dit soort oorlogshitserij. Ja een spoeddebat.
Zei je dat ook toen Poetin Oekraïne binnenviel? Of als de VS Groenland binnenvalt?quote:Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.
Het is aan de VN (let op: ook totaal niet aan de NAVO of de EU) om hier wat van te vinden, daar is de VN voor opgericht. Nederland is niet de politieagent van de wereld. Die enorme behoefte om altijd overal wat van te moeten vinden moet eens over zijn.
De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.
Het is aan de VN (let op: ook totaal niet aan de NAVO of de EU) om hier wat van te vinden, daar is de VN voor opgericht. Nederland is niet de politieagent van de wereld. Die enorme behoefte om altijd overal wat van te moeten vinden moet eens over zijn.
Er zijn voor zover bekend geen Amerikaanse soldaten nu in Venezuela. Het is geen aanval om grondgebied te veroveren. Het is een heel andere zaak.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zei je dat ook toen Poetin Oekraïne binnenviel? Of als de VS Groenland binnenvalt?
Ja, je mag hier in de media best wat zeggen, het ging nu om 'consequenties er aan verbinden' wat werd gevraagd. De opmerking van Jetten is inderdaad prima.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik denk dat je overal wat van mag vinden maar of je daar invloed op hebt verder is een ander verhaal. En dan heb je nu ook te maken met een zeer onberekenbare Trump die je zo sancties oplegt als je hem in zijn ogen hebt beledigd.
General Assembly · Security Council · Economic and Social Council · International Court of Justice · Secretariat · Trusteeship Councilquote:Op maandag 5 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.
Trump heeft schijt aan artikel 42quote:Op maandag 5 januari 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:
En ja, mocht Groenland werkelijk worden aangevallen om te bezetten, dan is de vraag of artikel 42 in werking treed: https://eur-lex.europa.eu(...)lective-defence.html
Die is strenger dan artikel 5 van de NAVO, dan moeten we met alle mogelijke middelen bijstand gaan bieden. Juridisch gezien zijn we dan zelfs verplicht om de dienstplichtigen op te roepen en daarheen te sturen, naast ons beroepsleger.
Maar: Groenland is net als onze koninkrijkseilanden geen EU grondgebied, dat is nog wel een juridische haak. Het is, net als bijvoorbeeld Bonaire, een landgebied overzee. Geen idee wat daarvan het gevolg is.
Maar dat het dan geen "bemoeien met de hele wereld" meer is, is duidelijk. Het is grondgebied van een EU land, als dat land om hulp vraagt moeten we helpen. Ik zou het ook wel mooi symbolisch vinden als landen als Duitsland of Frankrijk nu al wat mensen daar heen sturen.
leuk al die ambtelijke organisaties maar de huidge dictators hebben hun eigen regelsquote:Op maandag 5 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.
Het is dan ook een EU artikel, daar heeft Trump niks van te vinden.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Trump heeft schijt aan artikel 42
Dan is zijn reactie toch niet spot-on. Dus tijdverspilling om erover te debateren?quote:Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat betreft internationaal recht: wat mij betreft moeten we ons zelf daar aan houden, we zijn niet de aangestelde scheidsrechter om te zorgen dat anderen zich daar aan houden. Nogmaals: daar is de VN voor. Nederland moet qua internationaal recht dus vooral kijken naar hoe ze zichzelf daar toe verhoudt, niet anderen de maat nemen.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dan is zijn reactie toch niet spot-on. Dus tijdverspilling om erover te debateren?
Ik denk dat hoe Nederland zich verhoudt tot andere landen in de wereld zeker een discussie waard is.
Ik vind het ook een rare stroman om te doen alsof het kidnappen van een regeringsleider zonder juridische basis vergelijkbaar is met overal wat van moeten vinden. Zou je dit ook zeggen als Schoof opeens een rechtszaak in Amerika tegemoet kon zien?
Ik denk dat Nederland en Europa zich vaak de mond vol hebben over internationaal recht. Maar zoals we bij deze situaties zien is dat alleen het geval als het voor ons opportuun is. Zodra het recht ons even niet uitkomt kijken we inderdaad extreem makkelijk de andere kant uit, dan gaat het ons opeens niet aan.
Het is een feitelijke (genuanceerde) statement.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar we houden ons helemaal niet aan internationaal recht. Ga zelf maar na hoe we genocide door Israel faciliteren terwijl we alles in zouden moeten zetten om dat te voorkomen.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat betreft internationaal recht: wat mij betreft moeten we ons zelf daar aan houden, we zijn niet de aangestelde scheidsrechter om te zorgen dat anderen zich daar aan houden. Nogmaals: daar is de VN voor. Nederland moet qua internationaal recht dus vooral kijken naar hoe ze zichzelf daar toe verhoudt, niet anderen de maat nemen.
En dat debat lijkt me inderdaad vrij zinloos. Maar aangezien alle debatten met dit kabinet zinloos zijn, is dat prima. Geeft ze tijdsvulling tot het einde van de formatie.
En volgens Nederland was Maduro niet de regeringsleider, die zit in Madrid.
Totale onzin. Dat weet jij ook wel. Dergelijke standpunten verpesten de discussie ook.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar we houden ons helemaal niet aan internationaal recht. Ga zelf maar na hoe we genocide door Israel faciliteren terwijl we alles in zouden moeten zetten om dat te voorkomen.
En nee, het is voor ons niet nutteloos je aan de regels te houden, ook niet als anderen dat doen. Wat is dat voor extreem cynische kijk op de werkelijkheid?quote:Daarbij is de conclusie als niemand zich aan de regels houdt natuurlijk ook dat het voor ons ook nutteloos is dat wel te doen. Dan lijkt jouw conclusie me dat internationaal recht er alleen toe doet op het moment dat we denken dat het tegen ons gebruikt kan worden.
Ik zie dat anders, volgens mij is op een normale manier met elkaar omgaan wat veel ellende voorkomt. Recht van de sterkste is uiteindelijk altijd huilen.
Verder was Madura natuurlijk de Venezuelaanse regeringsleider. Niet een of andere balling in Madrid.
quote:Op maandag 5 januari 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Totale onzin. Dat weet jij ook wel. Dergelijke standpunten verpesten de discussie ook.
Dat geef jij inderdaad aan, je zegt dat als Amerika zich niet aan de regels wenst te houden dat verder hun zaak is.quote:En nee, het is voor ons niet nutteloos je aan de regels te houden, ook niet als anderen dat doen. Wat is dat voor extreem cynische kijk op de werkelijkheid?
Ah de juiste scheidsrechter. En wat heeft die juiste scheidsrechter tot nu toe gedaan aan Amerika die her en der regeringsleiders couped. Oh ja helemaal niks, we hebben niet de juiste scheidsrechter.quote:Je moet alleen naar de juiste scheidsrechter kijken voor actie. En dat is Nederland niet.
Tja, je bent blijkbaar teveel anti-Trump om nog redelijk te zijn. Dan houdt het op. Nederland is en blijft niet de wereldscheidsrechter, net zo min als de EU. En heeft zich dus verder hier niet echt mee te bemoeien, behalve een uitspraak dat dit niet de manier is om te doen, maar dat we blij zijn dat Maduro weg is en dat hij voor de rechter moet komen wegens misdaden tegen de menselijkheid, het liefst in Venezuela zelf na echte democratische verkiezingen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]![]()
De feiten zijn totale onzin aldus Hanca. Waarvan acte.
[..]
Dat geef jij inderdaad aan, je zegt dat als Amerika zich niet aan de regels wenst te houden dat verder hun zaak is.
[..]
Ah de juiste scheidsrechter. En wat heeft die juiste scheidsrechter tot nu toe gedaan aan Amerika die her en der regeringsleiders couped. Oh ja helemaal niks, we hebben niet de juiste scheidsrechter.
Je blijft maar stromannen, ik zeg niet dat Nederland wereldscheidsrechter is of dat moet willen zijn. Maar Nederland kan wel voor internationaal recht staan in meer dan lege retoriek. Dus bijvoorbeeld dit soort acties ten strengste veroordelen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je bent blijkbaar teveel anti-Trump om nog redelijk te zijn. Dan houdt het op. Nederland is en blijft niet de wereldscheidsrechter, net zo min als de EU. En heeft zich dus verder hier niet echt mee te bemoeien, behalve een uitspraak dat dit niet de manier is om te doen, maar dat we blij zijn dat Maduro weg is en dat hij voor de rechter moet komen wegens misdaden tegen de menselijkheid, het liefst in Venezuela zelf na echte democratische verkiezingen.
Of wil jij plots zeggen dat het niet goed is dat Maduro daar weg is?
Ik heb helemaal geen roze bril ten opzichte van de VS. Ik ben nooit pro-VS geweest. Niet onder Trump, niet onder Obama, niet onder Bush of wie dan ook. Dat scheelt misschien ook weer: ik ben ook niet pro-Democraten in de VS, dus voel ook niet de neiging me extra hard af te zetten tegen Trump.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je blijft maar stromannen, ik zeg niet dat Nederland wereldscheidsrechter is of dat moet willen zijn. Maar Nederland kan wel voor internationaal recht staan in meer dan lege retoriek. Dus bijvoorbeeld dit soort acties ten strengste veroordelen.
Dat we ons niet zouden moeten bemoeien hiermee komt weer heel handig uit. Bedankt voor het bevestigen dat de regels alleen gelden als ze voor ons opportuun zijn. Om onze 'trouwe' bondgenoot tot orde te roepen zou niet meer dan normaal zijn.
Als Maduro misdaden tegen de menselijkheid gepleegd heeft is er een plek om hem te berechten en dat is in Den Haag. Typisch dat je er meteen aan voorbijgaat dat Amerika helemaal niet de wereldpolitie of een onafhankelijke scheidsrechter is. Je rooskleurige bril ten opzichte van Amerika verpest deze discussie volledig. Ja als je doet alsof Amerikaans gedrag automatisch gerechtvaardigd is omdat ze het met militaire macht af kunnen dwingen ben je mij kwijt in de discussie.
Sowieso omdat het gebrek aan logica stuitend is. Van de ene kant zeg je landen moeten zich niet met anderen bemoeien, van de andere kant geef je Amerika een vrijbrief dat wel te doen.
Waarom begin je toch de hele tijd over Trump. Het boeit mij geen fuck welke Amerikaanse president andere landen binnenvalt. Het is ook niet alsof dit uniek is aan Trump. Zo ongeveer elke Amerikaanse president in elk geval sinds WOII doet dit met regelmaat. Dan kan je over Trump beginnen, al zou een Bernie Sanders president zijn en dit doen ben ik er ook mordicus tegen. Ik heb Trump ook helemaal niet genoemd in mijn bijdragen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen roze bril ten opzichte van de VS. Ik ben nooit pro-VS geweest. Niet onder Trump, niet onder Obama, niet onder Bush of wie dan ook. Dat scheelt misschien ook weer: ik ben ook niet pro-Democraten in de VS, dus voel ook niet de neiging me extra hard af te zetten tegen Trump.
Trump is een idioot en Trump moet zich aan het recht houden, maar daar is allereerst de Amerikaanse rechter voor en er is een spoeddebat in de VN hierover.
Maar jij vroeg om consequenties. Daar krabbel je nu ook al weer van terug, nu is het alleen in woord veroordelen wat je vraagt, exact wat Jetten deed. Maar toen Jetten dat deed was dat nog weer te slap.
En ja, ik vind een Nederlands debat in de Kamer hierover vergelijkbaar zinloos met de talloze debatten in praktisch alle gemeenteraden over Israël het afgelopen jaar. Ga eens echt wat doen, waarvoor je verkozen bent.
Ik denk dat er weinig zal veranderen voor de doorsnee Venezolaan. Trump heeft Maduro, de Nobelprijswinnares en winnaar van de verkiezingen, die haar Nobelprijs had opgedragen aan Trump is daar door Trump niet voor beloond, het regime, minus Maduro, zit er nog steeds en Trump heeft het voor zijn narcistische stoornis o-zo-belangrijke tv-momentje weer gehad.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:12 schreef Hanca het volgende:
Jetten veroordeelt het wel, maar geeft terecht aan dat hij ook blij is met het gevolg. Heb jij alle feestende gevluchte Venezuelanen in Europa en de VS gemist?
Hoe nu verder is de vraag. Ik zie niet dat de VS nu Venezuela militair hebben overgenomen, die zijn daar al weer weg. De hoop is natuurlijk op verkiezingen. En daar zou ik het in het debat dan ook puur over willen hebben: de gevolgen van de instabiliteit van Venezuala voor de ABC eilanden. De Kamer zit er ten slotte ook voor Bonaire (Aruba en Curaçao hebben hun eigen regering). Dat kan nog wel nuttig zijn, Nederland moet zich in Bonaire voorbereiden op een wellicht onrustige periode.
Ik denk ook dat er van de VS iig niets te verwachten is (de claim dat ze voor de olie gingen lijkt me dan ook onzin, dan zou je daar decennia moeten blijven om alle infrastructuur op te zetten). Maar we weten van dictators dat die vaak hun opvolging niet goed geregeld hebben, met de logische reden dat anders die opvolgers wel eens de neiging krijgen om te zorgen dat er opvolging nodig is. De vraag is nu dus: hoe stabiel wordt Venezuela? En misschien dat de bevolking, gesteund door alle gevluchte mensen uit Venezuela, in die instabiele periode de kans krijgt om toch de macht te grijpen en verkiezingen te regelen.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig zal veranderen voor de doorsnee Venezolaan. Trump heeft Maduro, de Nobelprijswinnares en winnaar van de verkiezingen, die haar Nobelprijs had opgedragen aan Trump is daar door Trump niet voor beloond, het regime, minus Maduro, zit er nog steeds en Trump heeft het voor zijn narcistische stoornis o-zo-belangrijke tv-momentje weer gehad.
Denk ook dat er binnen het Trump-regime ook niet al te diep is nagedacht over hoe het nu verder moet met Venezuela op een andere manier dan "hoe trekken we dat land zo ver mogelijk leeg".
Niet dat de toekomst er zeker uitziet voor de VS en de wereld, maar ik krijg het idee dat het vooral een van de vele stuiptrekkingen is geweest van het gehandicapte regime van Trump.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk ook dat er van de VS iig niets te verwachten is (de claim dat ze voor de olie gingen lijkt me dan ook onzin, dan zou je daar decennia moeten blijven om alle infrastructuur op te zetten). Maar we weten van dictators dat die vaak hun opvolging niet goed geregeld hebben, met de logische reden dat anders die opvolgers wel eens de neiging krijgen om te zorgen dat er opvolging nodig is. De vraag is nu dus: hoe stabiel wordt Venezuela? En misschien dat de bevolking, gesteund door alle gevluchte mensen uit Venezuela, in die instabiele periode de kans krijgt om toch de macht te grijpen en verkiezingen te regelen.
Dat is wel een interessante vraag, met name voor de ABC eilanden die er vlak voor de kust liggen.
~NOSquote:"Dit wordt een cruciale week", aldus informateur Letschert voor aanvang van de gesprekken van vandaag. Vandaag wordt er gesproken over de "uitgangspunten" voor de begroting, zei Letschert, en over de vorm van de coalitie.
De drie onderhandelende partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer. Als ze een meerderheidscoalitie willen vormen, moet daar nog minstens een partij bij. Ook de optie voor een minderheidskabinet ligt op tafel.
Letschert: "Er zijn verschillende mogelijkheden en die zijn we met elkaar aan het verkennen. Daar moeten we deze week een keuze in gaan maken. En ook financieel zijn er allerlei scenario's en opties."
De vraag is of D66 de rug recht kan houden. Tot nu toe is er alleen van 50plus het verhaal dat ze wel willen gedogen. Als je echt hard moet bezuinigen (en daar lijkt het wel op), kun je er niet van uit gaan dat partijen in de Kamer dat zo maar gaan steunen, zonder daar iets voor terug te krijgen.quote:Op maandag 5 januari 2026 17:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
'Week van de waarheid'
[..]
~NOS
Zal me benieuwen welke keuze ze maken en of D66 dit keer wel hun rug recht houdt.
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:12 schreef Hanca het volgende:
Jetten veroordeelt het wel, maar geeft terecht aan dat hij ook blij is met het gevolg. Heb jij alle feestende gevluchte Venezuelanen in Europa en de VS gemist?
Natuurlijk is het justitieel niet juist. Dat zeg ik en belangrijker, dat zegt Jetten ook. Hij keurt de methode af.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.
Er zijn Britten die bereid zijn om iemands voeten te kussen wanneer iemand Starmer ontvoert.
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is het justitieel niet juist. Dat zeg ik en belangrijker, dat zegt Jetten ook. Hij keurt de methode af.
En 'staatshoofd' blijft een dingetje, de EU en Nederland hebben hem daarin nooit erkend, het erkende staatshoofd is Edmundo González Urrutia. Dat erkende Biden al: https://www.360magazine.n(...)ident-van-venezuela/
Kun jij eens een topic openen (thesis) waarom er geen linkse partijen met een conservatieve inslag zijn in Nederland. En nee SP is het allemaal net niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
D66, de partij die de arbeidsmarkt gesloopt heeft, flexibilisering tot leefwet verhief, mensen in eeuwige flexcontracten drong, werkgevers meer en meer macht verschafte, WW wilde verkorten, Jan Boerenlul aanpraatte dat hij 'een leven lang moest leren', die in heel diens bestaan niet anders is geweest dan een VVD-kloon met wat goedkoop ideologisch progressief gekut om de homo's en de buitenlanders 'een plaats' te geven of wel voor de buhne te 'deugen'.
Die D66?
Natuurlijk gaan die over rechts. Nog meer dan de VVD is die club het summum van de filosofie van utilisme en de homo economicus. Oh en van de jongeren, natuurlijk, daar zit nog jarenlang arbeidspotentieel in.
Maar die Jetten brengt het zo leuk.
Populisme? D66.
Súpergeil dat je een non-binaire Afrikaanse migrant met autisme bent. Naar een vast contract en sociale zekerheid kan ook jij fluiten, maar alsnog kudos voor de pic voor de poster.
Dit wordt het rechts waar Rutte ooit van zei dat men er de vingers bij kon gaan aflikken.
Conservatisme en links gaan niet samen.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun jij eens een topic openen (thesis) waarom er geen linkse partijen met een conservatieve inslag zijn in Nederland. En nee SP is het allemaal net niet.
E Engelen wierp onlangs ergens nog die vraag op.
Ik bedoel er is zeker vraag naar links conservatisme, het is er alleen niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Conservatisme en links gaan niet samen.
Daarom stem ik al jaren geen sp meer.
PVV heeft zichzelf gediskwalificeerd door het EXPLICIET over Marokkanen - een niet veranderlijke eigenschap - te hebben i.p.v. religie - een veranderlijke.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik bedoel er is zeker vraag naar links conservatisme, het is er alleen niet.
Ja de PVV. Maar ook dat is het nétniet.
Britten zijn wel gek, maar ik neem aan dat er wel iemand in de buurt is die kan uitleggen waarom Starmer een aflopende zaak is ('he is not worth it').quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn Britten die bereid zijn om iemands voeten te kussen wanneer iemand Starmer ontvoert.
Dat laatste heb je neem ik aan bewijzen voor?quote:Op maandag 5 januari 2026 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.
Maar de algemene opvatting lijkt te zijn dat men het wel mee vindt vallen omdat Maduro gerommeld heeft met de verkiezingen.
Dit aanvaarden kan een precedent scheppen voor andere grootmachten om te betwisten of een persoon wel of niet het staatsfhoofd is. In Roemenië heeft de EU ook gerommeld met verkiezingen toen de uitslag haar niet beviel.
Haha nee.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.
Maar de algemene opvatting lijkt te zijn dat men het wel mee vindt vallen omdat Maduro gerommeld heeft met de verkiezingen.
Dit aanvaarden kan een precedent scheppen voor andere grootmachten om te betwisten of een persoon wel of niet het staatsfhoofd is. In Roemenië heeft de EU ook gerommeld met verkiezingen toen de uitslag haar niet beviel.
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingenquote:Op maandag 5 januari 2026 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste heb je neem ik aan bewijzen voor?
Jazeker wel, dat heet consequentialisme en is bij uitstek populair in de realistische school van de internationale betrekkingen.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.
Het haalt hetgeen wat je beweerde totaal onderuit. En de link onderaan de pagina helemaal:quote:Op maandag 5 januari 2026 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingen
Je hebt dus tegenbewijs tegen je eigen stelling? Goed dat je het post.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingen
Een politicus die alleen 'cultuurchristen' als bagagesticker heeft en niet een belerend Christelijk vingertje in de lucht steekt, heeft niets te zoeken in een worsteling met een religie die uit eenzelfde bron is ontstaan.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
PVV heeft zichzelf gediskwalificeerd door het EXPLICIET over Marokkanen - een niet veranderlijke eigenschap - te hebben i.p.v. religie - een veranderlijke.
Ik heb liever een afvallige Marokkaan hier dan een bekeerde Nederlander.
Wilders met z'n ordinaire racisme heeft niets te bieden DAN racisme.
Ik heb een AFGRIJZEN van calvinisme, net als slatiusquote:Op maandag 5 januari 2026 19:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een politicus die alleen 'cultuurchristen' als bagagesticker heeft en niet een belerend Christelijk vingertje in de lucht steekt heeft niets te zoeken in een worsteling met een religie die uit eenzelfde bron is ontstaan.
En op een type Stoffer zit jij met je afgeven op religie in het algemeen ook niet zo te wachten.
Die hele verkiezingen waren ook dubieus. Dus wat moet je dan?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Dat ongeldig verklaren van de Roemeense verkiezingen is heel dubieus geweest.
Net als dat je meerdere stromingen van progressief tot conservatief in het Christendom hebt, zijn die er ook binnen de Islam.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb een AFGRIJZEN van calvinisme, net als slatius
Ja.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Net als dat je meerdere stromingen van progressief tot conservatief in het Christendom hebt, zijn die er ook binnen de Islam.
Maar ik heb bij een voorstelling van "links conservatisme" niet een beeld van een partijleider die de "strijd aangaat" met een religie.
De uitslag respecteren.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die hele verkiezingen waren ook dubieus. Dus wat moet je dan?
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
Als linkse progressief zeg ik nee tegen judaisme, christendom, islam, boedhisme en hinduisme
Door conservatieve baarden bij elkaar verzonnen sh*t
Menswaardigheid of niks; word eens volwassen menselijkheid
Lijkt me weinig realistisch dat succes van een coup te meten is aan de blijdschap van de diaspora.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jazeker wel, dat heet consequentialisme en is bij uitstek populair in de realistische school van de internationale betrekkingen.
Ik ben niet religieus, maar met zo'n positie zit je wel erg op een eiland.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
Als linkse progressief zeg ik nee tegen judaisme, christendom, islam, boedhisme en hinduisme
Door conservatieve baarden bij elkaar verzonnen sh*t
Menswaardigheid of niks
Ach doe dat lekker, val de rest er gewoon niet mee lastigquote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?
70% van Nederland is geseculariseerd, zo'n eiland is dat dus niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben niet religieus, maar met zo'n positie zit je wel erg op een eiland.
Da's ook helemaal geen probleem, mijn waarde. Er iemand anders mee lastigvallen is dat wel.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?
57% oidquote:Op maandag 5 januari 2026 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
70% van Nederland is geseculariseerd, zo'n eiland is dat dus niet.
op naar de full hundred
Waarom mogen gelovigen de rest er niet mee lastig vallen, maar mag jij wel vol continu je mening over geloven geven. Vind je zelf niet dat daar iets tegenstrijdigs in zit?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach doe dat lekker, val de rest er gewoon niet mee lastig
Allemaal Etto'tjes in de politiek en bij de politie. In zo'n samenleving zou ik zelfs als niet-theïst de theïsten steunen.quote:
j avroerg had je de Katholiek eomroep en de Protestanst omroep en de vrijzinnge omroep en je ging vaaan reen protestantse of Katholieke school en je stemde KVP en je trouwde met een katholiek meisjequote:Op maandag 5 januari 2026 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
op naar de full hundred
religie doe je maar thuis
Nee, aangezien ik aan mijn meningen geen Goddelijk-'doe-wat-ik-zeg-of-je-vuurt-in-de-hel' voorwaarde geef;quote:Op maandag 5 januari 2026 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom mogen gelovigen de rest er niet mee lastig vallen, maar mag jij wel vol continu je mening over geloven geven. Vind je zelf niet dat daar iets tegenstrijdigs in zit?
Dat zeiken op religie doe je maar thuis, iig niet in een Nederlandse Politiek topic want het is geen politiek.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
op naar de full hundred
religie doe je maar thuis
Die lagere studiekosten worden dan uiteraard bekostigd door hogere studiekosten voor een studie met een lagere baankans. De kans dat leerlingen uit gezinnen met een kleinere beurs dan niet vrij kunnen kiezen groeit daarmee nogal, lijkt me.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
Dit idee van de VVD klinkt op het eerste gezicht logisch en ik zou het zelf kunnen voorstellen :
https://www.trouw.nl/onde(...)loopt-vast~b87897c0/
Maar aan de andere kant, als ik dan naar mijn kinderen kijk... die moeten wel hun wel zelf hun studie kunnen kiezen, niet op basis van studiekosten. Het klinkt op de totaalpopulatie dus misschien wel aardig, maar als je het op personen gaat toepassen is het een stuk minder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |