Trump heeft schijt aan artikel 42quote:Op maandag 5 januari 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:
En ja, mocht Groenland werkelijk worden aangevallen om te bezetten, dan is de vraag of artikel 42 in werking treed: https://eur-lex.europa.eu(...)lective-defence.html
Die is strenger dan artikel 5 van de NAVO, dan moeten we met alle mogelijke middelen bijstand gaan bieden. Juridisch gezien zijn we dan zelfs verplicht om de dienstplichtigen op te roepen en daarheen te sturen, naast ons beroepsleger.
Maar: Groenland is net als onze koninkrijkseilanden geen EU grondgebied, dat is nog wel een juridische haak. Het is, net als bijvoorbeeld Bonaire, een landgebied overzee. Geen idee wat daarvan het gevolg is.
Maar dat het dan geen "bemoeien met de hele wereld" meer is, is duidelijk. Het is grondgebied van een EU land, als dat land om hulp vraagt moeten we helpen. Ik zou het ook wel mooi symbolisch vinden als landen als Duitsland of Frankrijk nu al wat mensen daar heen sturen.
leuk al die ambtelijke organisaties maar de huidge dictators hebben hun eigen regelsquote:Op maandag 5 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.
Het is dan ook een EU artikel, daar heeft Trump niks van te vinden.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Trump heeft schijt aan artikel 42
Dan is zijn reactie toch niet spot-on. Dus tijdverspilling om erover te debateren?quote:Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.
Het is aan de VN (let op: ook totaal niet aan de NAVO of de EU) om hier wat van te vinden, daar is de VN voor opgericht. Nederland is niet de politieagent van de wereld. Die enorme behoefte om altijd overal wat van te moeten vinden moet eens over zijn.
Wat betreft internationaal recht: wat mij betreft moeten we ons zelf daar aan houden, we zijn niet de aangestelde scheidsrechter om te zorgen dat anderen zich daar aan houden. Nogmaals: daar is de VN voor. Nederland moet qua internationaal recht dus vooral kijken naar hoe ze zichzelf daar toe verhoudt, niet anderen de maat nemen.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dan is zijn reactie toch niet spot-on. Dus tijdverspilling om erover te debateren?
Ik denk dat hoe Nederland zich verhoudt tot andere landen in de wereld zeker een discussie waard is.
Ik vind het ook een rare stroman om te doen alsof het kidnappen van een regeringsleider zonder juridische basis vergelijkbaar is met overal wat van moeten vinden. Zou je dit ook zeggen als Schoof opeens een rechtszaak in Amerika tegemoet kon zien?
Ik denk dat Nederland en Europa zich vaak de mond vol hebben over internationaal recht. Maar zoals we bij deze situaties zien is dat alleen het geval als het voor ons opportuun is. Zodra het recht ons even niet uitkomt kijken we inderdaad extreem makkelijk de andere kant uit, dan gaat het ons opeens niet aan.
Het is een feitelijke (genuanceerde) statement.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?
Volgens mij is de reactie van Jetten helemaal niets hij verbindt toch ook geen enkele consequentie aan dit soort oorlogshitserij. Ja een spoeddebat.
Maar we houden ons helemaal niet aan internationaal recht. Ga zelf maar na hoe we genocide door Israel faciliteren terwijl we alles in zouden moeten zetten om dat te voorkomen.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat betreft internationaal recht: wat mij betreft moeten we ons zelf daar aan houden, we zijn niet de aangestelde scheidsrechter om te zorgen dat anderen zich daar aan houden. Nogmaals: daar is de VN voor. Nederland moet qua internationaal recht dus vooral kijken naar hoe ze zichzelf daar toe verhoudt, niet anderen de maat nemen.
En dat debat lijkt me inderdaad vrij zinloos. Maar aangezien alle debatten met dit kabinet zinloos zijn, is dat prima. Geeft ze tijdsvulling tot het einde van de formatie.
En volgens Nederland was Maduro niet de regeringsleider, die zit in Madrid.
Totale onzin. Dat weet jij ook wel. Dergelijke standpunten verpesten de discussie ook.quote:Op maandag 5 januari 2026 14:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar we houden ons helemaal niet aan internationaal recht. Ga zelf maar na hoe we genocide door Israel faciliteren terwijl we alles in zouden moeten zetten om dat te voorkomen.
En nee, het is voor ons niet nutteloos je aan de regels te houden, ook niet als anderen dat doen. Wat is dat voor extreem cynische kijk op de werkelijkheid?quote:Daarbij is de conclusie als niemand zich aan de regels houdt natuurlijk ook dat het voor ons ook nutteloos is dat wel te doen. Dan lijkt jouw conclusie me dat internationaal recht er alleen toe doet op het moment dat we denken dat het tegen ons gebruikt kan worden.
Ik zie dat anders, volgens mij is op een normale manier met elkaar omgaan wat veel ellende voorkomt. Recht van de sterkste is uiteindelijk altijd huilen.
Verder was Madura natuurlijk de Venezuelaanse regeringsleider. Niet een of andere balling in Madrid.
quote:Op maandag 5 januari 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Totale onzin. Dat weet jij ook wel. Dergelijke standpunten verpesten de discussie ook.
Dat geef jij inderdaad aan, je zegt dat als Amerika zich niet aan de regels wenst te houden dat verder hun zaak is.quote:En nee, het is voor ons niet nutteloos je aan de regels te houden, ook niet als anderen dat doen. Wat is dat voor extreem cynische kijk op de werkelijkheid?
Ah de juiste scheidsrechter. En wat heeft die juiste scheidsrechter tot nu toe gedaan aan Amerika die her en der regeringsleiders couped. Oh ja helemaal niks, we hebben niet de juiste scheidsrechter.quote:Je moet alleen naar de juiste scheidsrechter kijken voor actie. En dat is Nederland niet.
Tja, je bent blijkbaar teveel anti-Trump om nog redelijk te zijn. Dan houdt het op. Nederland is en blijft niet de wereldscheidsrechter, net zo min als de EU. En heeft zich dus verder hier niet echt mee te bemoeien, behalve een uitspraak dat dit niet de manier is om te doen, maar dat we blij zijn dat Maduro weg is en dat hij voor de rechter moet komen wegens misdaden tegen de menselijkheid, het liefst in Venezuela zelf na echte democratische verkiezingen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]![]()
De feiten zijn totale onzin aldus Hanca. Waarvan acte.
[..]
Dat geef jij inderdaad aan, je zegt dat als Amerika zich niet aan de regels wenst te houden dat verder hun zaak is.
[..]
Ah de juiste scheidsrechter. En wat heeft die juiste scheidsrechter tot nu toe gedaan aan Amerika die her en der regeringsleiders couped. Oh ja helemaal niks, we hebben niet de juiste scheidsrechter.
Je blijft maar stromannen, ik zeg niet dat Nederland wereldscheidsrechter is of dat moet willen zijn. Maar Nederland kan wel voor internationaal recht staan in meer dan lege retoriek. Dus bijvoorbeeld dit soort acties ten strengste veroordelen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je bent blijkbaar teveel anti-Trump om nog redelijk te zijn. Dan houdt het op. Nederland is en blijft niet de wereldscheidsrechter, net zo min als de EU. En heeft zich dus verder hier niet echt mee te bemoeien, behalve een uitspraak dat dit niet de manier is om te doen, maar dat we blij zijn dat Maduro weg is en dat hij voor de rechter moet komen wegens misdaden tegen de menselijkheid, het liefst in Venezuela zelf na echte democratische verkiezingen.
Of wil jij plots zeggen dat het niet goed is dat Maduro daar weg is?
Ik heb helemaal geen roze bril ten opzichte van de VS. Ik ben nooit pro-VS geweest. Niet onder Trump, niet onder Obama, niet onder Bush of wie dan ook. Dat scheelt misschien ook weer: ik ben ook niet pro-Democraten in de VS, dus voel ook niet de neiging me extra hard af te zetten tegen Trump.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je blijft maar stromannen, ik zeg niet dat Nederland wereldscheidsrechter is of dat moet willen zijn. Maar Nederland kan wel voor internationaal recht staan in meer dan lege retoriek. Dus bijvoorbeeld dit soort acties ten strengste veroordelen.
Dat we ons niet zouden moeten bemoeien hiermee komt weer heel handig uit. Bedankt voor het bevestigen dat de regels alleen gelden als ze voor ons opportuun zijn. Om onze 'trouwe' bondgenoot tot orde te roepen zou niet meer dan normaal zijn.
Als Maduro misdaden tegen de menselijkheid gepleegd heeft is er een plek om hem te berechten en dat is in Den Haag. Typisch dat je er meteen aan voorbijgaat dat Amerika helemaal niet de wereldpolitie of een onafhankelijke scheidsrechter is. Je rooskleurige bril ten opzichte van Amerika verpest deze discussie volledig. Ja als je doet alsof Amerikaans gedrag automatisch gerechtvaardigd is omdat ze het met militaire macht af kunnen dwingen ben je mij kwijt in de discussie.
Sowieso omdat het gebrek aan logica stuitend is. Van de ene kant zeg je landen moeten zich niet met anderen bemoeien, van de andere kant geef je Amerika een vrijbrief dat wel te doen.
Waarom begin je toch de hele tijd over Trump. Het boeit mij geen fuck welke Amerikaanse president andere landen binnenvalt. Het is ook niet alsof dit uniek is aan Trump. Zo ongeveer elke Amerikaanse president in elk geval sinds WOII doet dit met regelmaat. Dan kan je over Trump beginnen, al zou een Bernie Sanders president zijn en dit doen ben ik er ook mordicus tegen. Ik heb Trump ook helemaal niet genoemd in mijn bijdragen.quote:Op maandag 5 januari 2026 15:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen roze bril ten opzichte van de VS. Ik ben nooit pro-VS geweest. Niet onder Trump, niet onder Obama, niet onder Bush of wie dan ook. Dat scheelt misschien ook weer: ik ben ook niet pro-Democraten in de VS, dus voel ook niet de neiging me extra hard af te zetten tegen Trump.
Trump is een idioot en Trump moet zich aan het recht houden, maar daar is allereerst de Amerikaanse rechter voor en er is een spoeddebat in de VN hierover.
Maar jij vroeg om consequenties. Daar krabbel je nu ook al weer van terug, nu is het alleen in woord veroordelen wat je vraagt, exact wat Jetten deed. Maar toen Jetten dat deed was dat nog weer te slap.
En ja, ik vind een Nederlands debat in de Kamer hierover vergelijkbaar zinloos met de talloze debatten in praktisch alle gemeenteraden over Israël het afgelopen jaar. Ga eens echt wat doen, waarvoor je verkozen bent.
Ik denk dat er weinig zal veranderen voor de doorsnee Venezolaan. Trump heeft Maduro, de Nobelprijswinnares en winnaar van de verkiezingen, die haar Nobelprijs had opgedragen aan Trump is daar door Trump niet voor beloond, het regime, minus Maduro, zit er nog steeds en Trump heeft het voor zijn narcistische stoornis o-zo-belangrijke tv-momentje weer gehad.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:12 schreef Hanca het volgende:
Jetten veroordeelt het wel, maar geeft terecht aan dat hij ook blij is met het gevolg. Heb jij alle feestende gevluchte Venezuelanen in Europa en de VS gemist?
Hoe nu verder is de vraag. Ik zie niet dat de VS nu Venezuela militair hebben overgenomen, die zijn daar al weer weg. De hoop is natuurlijk op verkiezingen. En daar zou ik het in het debat dan ook puur over willen hebben: de gevolgen van de instabiliteit van Venezuala voor de ABC eilanden. De Kamer zit er ten slotte ook voor Bonaire (Aruba en Curaçao hebben hun eigen regering). Dat kan nog wel nuttig zijn, Nederland moet zich in Bonaire voorbereiden op een wellicht onrustige periode.
Ik denk ook dat er van de VS iig niets te verwachten is (de claim dat ze voor de olie gingen lijkt me dan ook onzin, dan zou je daar decennia moeten blijven om alle infrastructuur op te zetten). Maar we weten van dictators dat die vaak hun opvolging niet goed geregeld hebben, met de logische reden dat anders die opvolgers wel eens de neiging krijgen om te zorgen dat er opvolging nodig is. De vraag is nu dus: hoe stabiel wordt Venezuela? En misschien dat de bevolking, gesteund door alle gevluchte mensen uit Venezuela, in die instabiele periode de kans krijgt om toch de macht te grijpen en verkiezingen te regelen.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig zal veranderen voor de doorsnee Venezolaan. Trump heeft Maduro, de Nobelprijswinnares en winnaar van de verkiezingen, die haar Nobelprijs had opgedragen aan Trump is daar door Trump niet voor beloond, het regime, minus Maduro, zit er nog steeds en Trump heeft het voor zijn narcistische stoornis o-zo-belangrijke tv-momentje weer gehad.
Denk ook dat er binnen het Trump-regime ook niet al te diep is nagedacht over hoe het nu verder moet met Venezuela op een andere manier dan "hoe trekken we dat land zo ver mogelijk leeg".
Niet dat de toekomst er zeker uitziet voor de VS en de wereld, maar ik krijg het idee dat het vooral een van de vele stuiptrekkingen is geweest van het gehandicapte regime van Trump.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk ook dat er van de VS iig niets te verwachten is (de claim dat ze voor de olie gingen lijkt me dan ook onzin, dan zou je daar decennia moeten blijven om alle infrastructuur op te zetten). Maar we weten van dictators dat die vaak hun opvolging niet goed geregeld hebben, met de logische reden dat anders die opvolgers wel eens de neiging krijgen om te zorgen dat er opvolging nodig is. De vraag is nu dus: hoe stabiel wordt Venezuela? En misschien dat de bevolking, gesteund door alle gevluchte mensen uit Venezuela, in die instabiele periode de kans krijgt om toch de macht te grijpen en verkiezingen te regelen.
Dat is wel een interessante vraag, met name voor de ABC eilanden die er vlak voor de kust liggen.
~NOSquote:"Dit wordt een cruciale week", aldus informateur Letschert voor aanvang van de gesprekken van vandaag. Vandaag wordt er gesproken over de "uitgangspunten" voor de begroting, zei Letschert, en over de vorm van de coalitie.
De drie onderhandelende partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer. Als ze een meerderheidscoalitie willen vormen, moet daar nog minstens een partij bij. Ook de optie voor een minderheidskabinet ligt op tafel.
Letschert: "Er zijn verschillende mogelijkheden en die zijn we met elkaar aan het verkennen. Daar moeten we deze week een keuze in gaan maken. En ook financieel zijn er allerlei scenario's en opties."
De vraag is of D66 de rug recht kan houden. Tot nu toe is er alleen van 50plus het verhaal dat ze wel willen gedogen. Als je echt hard moet bezuinigen (en daar lijkt het wel op), kun je er niet van uit gaan dat partijen in de Kamer dat zo maar gaan steunen, zonder daar iets voor terug te krijgen.quote:Op maandag 5 januari 2026 17:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
'Week van de waarheid'
[..]
~NOS
Zal me benieuwen welke keuze ze maken en of D66 dit keer wel hun rug recht houdt.
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.quote:Op maandag 5 januari 2026 16:12 schreef Hanca het volgende:
Jetten veroordeelt het wel, maar geeft terecht aan dat hij ook blij is met het gevolg. Heb jij alle feestende gevluchte Venezuelanen in Europa en de VS gemist?
Natuurlijk is het justitieel niet juist. Dat zeg ik en belangrijker, dat zegt Jetten ook. Hij keurt de methode af.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.
Er zijn Britten die bereid zijn om iemands voeten te kussen wanneer iemand Starmer ontvoert.
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is het justitieel niet juist. Dat zeg ik en belangrijker, dat zegt Jetten ook. Hij keurt de methode af.
En 'staatshoofd' blijft een dingetje, de EU en Nederland hebben hem daarin nooit erkend, het erkende staatshoofd is Edmundo González Urrutia. Dat erkende Biden al: https://www.360magazine.n(...)ident-van-venezuela/
Kun jij eens een topic openen (thesis) waarom er geen linkse partijen met een conservatieve inslag zijn in Nederland. En nee SP is het allemaal net niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
D66, de partij die de arbeidsmarkt gesloopt heeft, flexibilisering tot leefwet verhief, mensen in eeuwige flexcontracten drong, werkgevers meer en meer macht verschafte, WW wilde verkorten, Jan Boerenlul aanpraatte dat hij 'een leven lang moest leren', die in heel diens bestaan niet anders is geweest dan een VVD-kloon met wat goedkoop ideologisch progressief gekut om de homo's en de buitenlanders 'een plaats' te geven of wel voor de buhne te 'deugen'.
Die D66?
Natuurlijk gaan die over rechts. Nog meer dan de VVD is die club het summum van de filosofie van utilisme en de homo economicus. Oh en van de jongeren, natuurlijk, daar zit nog jarenlang arbeidspotentieel in.
Maar die Jetten brengt het zo leuk.
Populisme? D66.
Súpergeil dat je een non-binaire Afrikaanse migrant met autisme bent. Naar een vast contract en sociale zekerheid kan ook jij fluiten, maar alsnog kudos voor de pic voor de poster.
Dit wordt het rechts waar Rutte ooit van zei dat men er de vingers bij kon gaan aflikken.
Conservatisme en links gaan niet samen.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun jij eens een topic openen (thesis) waarom er geen linkse partijen met een conservatieve inslag zijn in Nederland. En nee SP is het allemaal net niet.
E Engelen wierp onlangs ergens nog die vraag op.
Ik bedoel er is zeker vraag naar links conservatisme, het is er alleen niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Conservatisme en links gaan niet samen.
Daarom stem ik al jaren geen sp meer.
PVV heeft zichzelf gediskwalificeerd door het EXPLICIET over Marokkanen - een niet veranderlijke eigenschap - te hebben i.p.v. religie - een veranderlijke.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik bedoel er is zeker vraag naar links conservatisme, het is er alleen niet.
Ja de PVV. Maar ook dat is het nétniet.
Britten zijn wel gek, maar ik neem aan dat er wel iemand in de buurt is die kan uitleggen waarom Starmer een aflopende zaak is ('he is not worth it').quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn Britten die bereid zijn om iemands voeten te kussen wanneer iemand Starmer ontvoert.
Dat laatste heb je neem ik aan bewijzen voor?quote:Op maandag 5 januari 2026 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.
Maar de algemene opvatting lijkt te zijn dat men het wel mee vindt vallen omdat Maduro gerommeld heeft met de verkiezingen.
Dit aanvaarden kan een precedent scheppen voor andere grootmachten om te betwisten of een persoon wel of niet het staatsfhoofd is. In Roemenië heeft de EU ook gerommeld met verkiezingen toen de uitslag haar niet beviel.
Haha nee.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Jetten was gebalanceerd én duidelijk en heeft oog voor de verhoudingen met Amerika.
Maar de algemene opvatting lijkt te zijn dat men het wel mee vindt vallen omdat Maduro gerommeld heeft met de verkiezingen.
Dit aanvaarden kan een precedent scheppen voor andere grootmachten om te betwisten of een persoon wel of niet het staatsfhoofd is. In Roemenië heeft de EU ook gerommeld met verkiezingen toen de uitslag haar niet beviel.
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingenquote:Op maandag 5 januari 2026 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste heb je neem ik aan bewijzen voor?
Jazeker wel, dat heet consequentialisme en is bij uitstek populair in de realistische school van de internationale betrekkingen.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intellectueel heel armoedig dit. De reactie (instemming) van een bevolking is geen maatstaf of een ontvoering van een staatshoofd en diens partner justificeerbaar is.
Het haalt hetgeen wat je beweerde totaal onderuit. En de link onderaan de pagina helemaal:quote:Op maandag 5 januari 2026 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingen
Je hebt dus tegenbewijs tegen je eigen stelling? Goed dat je het post.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)esidentsverkiezingen
Een politicus die alleen 'cultuurchristen' als bagagesticker heeft en niet een belerend Christelijk vingertje in de lucht steekt, heeft niets te zoeken in een worsteling met een religie die uit eenzelfde bron is ontstaan.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
PVV heeft zichzelf gediskwalificeerd door het EXPLICIET over Marokkanen - een niet veranderlijke eigenschap - te hebben i.p.v. religie - een veranderlijke.
Ik heb liever een afvallige Marokkaan hier dan een bekeerde Nederlander.
Wilders met z'n ordinaire racisme heeft niets te bieden DAN racisme.
Ik heb een AFGRIJZEN van calvinisme, net als slatiusquote:Op maandag 5 januari 2026 19:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een politicus die alleen 'cultuurchristen' als bagagesticker heeft en niet een belerend Christelijk vingertje in de lucht steekt heeft niets te zoeken in een worsteling met een religie die uit eenzelfde bron is ontstaan.
En op een type Stoffer zit jij met je afgeven op religie in het algemeen ook niet zo te wachten.
Die hele verkiezingen waren ook dubieus. Dus wat moet je dan?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:
Dat ongeldig verklaren van de Roemeense verkiezingen is heel dubieus geweest.
Net als dat je meerdere stromingen van progressief tot conservatief in het Christendom hebt, zijn die er ook binnen de Islam.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb een AFGRIJZEN van calvinisme, net als slatius
Ja.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Net als dat je meerdere stromingen van progressief tot conservatief in het Christendom hebt, zijn die er ook binnen de Islam.
Maar ik heb bij een voorstelling van "links conservatisme" niet een beeld van een partijleider die de "strijd aangaat" met een religie.
De uitslag respecteren.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die hele verkiezingen waren ook dubieus. Dus wat moet je dan?
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
Als linkse progressief zeg ik nee tegen judaisme, christendom, islam, boedhisme en hinduisme
Door conservatieve baarden bij elkaar verzonnen sh*t
Menswaardigheid of niks; word eens volwassen menselijkheid
Lijkt me weinig realistisch dat succes van een coup te meten is aan de blijdschap van de diaspora.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jazeker wel, dat heet consequentialisme en is bij uitstek populair in de realistische school van de internationale betrekkingen.
Ik ben niet religieus, maar met zo'n positie zit je wel erg op een eiland.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
Als linkse progressief zeg ik nee tegen judaisme, christendom, islam, boedhisme en hinduisme
Door conservatieve baarden bij elkaar verzonnen sh*t
Menswaardigheid of niks
Ach doe dat lekker, val de rest er gewoon niet mee lastigquote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?
70% van Nederland is geseculariseerd, zo'n eiland is dat dus niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben niet religieus, maar met zo'n positie zit je wel erg op een eiland.
Da's ook helemaal geen probleem, mijn waarde. Er iemand anders mee lastigvallen is dat wel.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dit nog nooit zo goed, waarom mag iemand niet geloven wat die wil geloven?
57% oidquote:Op maandag 5 januari 2026 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
70% van Nederland is geseculariseerd, zo'n eiland is dat dus niet.
op naar de full hundred
Waarom mogen gelovigen de rest er niet mee lastig vallen, maar mag jij wel vol continu je mening over geloven geven. Vind je zelf niet dat daar iets tegenstrijdigs in zit?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach doe dat lekker, val de rest er gewoon niet mee lastig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |