abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 23:29:33 #151
375570 crew  Cyan9
pi_219727434
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:06 schreef PlayerUnknowne het volgende:
[ afbeelding ]

VVD Ja21 en BBB zijn verantwoordelijk voor de chaos tijdens oud en nieuw.
We negeren gewoon al die hulpverleners die "ook helemaal geen leuke jaarwisseling hebben".

Weer lekker geleverd BBB.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219728242
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 21:30 schreef Harvest89 het volgende:
Ben wel blij dat ik niet meer zo jong ben.
Heb me flink uitgeleefd met vuurwerk vroeger. Bushokjes en de ramen van mijn school gingen er aan.
Als we toen X hadden gehad, was je volgens sommige "Fvd'ers" een van de "duistere krachten in de samenleving" geweest met je halve oorlogsverklaring.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 03:15:34 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219728399
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:06 schreef PlayerUnknowne het volgende:
[ afbeelding ]

VVD Ja21 en BBB zijn verantwoordelijk voor de chaos tijdens oud en nieuw.
nou die zaten rustig aan de oliebollen dus dat zal wel niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 januari 2026 @ 07:57:27 #154
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_219728655
Schoof blikt terug op uitzonderlijk jaar: 'Ik ben een keer heel boos geworden' https://www.nu.nl/politie(...)l-boos-geworden.html
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
pi_219728738
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 07:57 schreef jcdragon het volgende:
Schoof blikt terug op uitzonderlijk jaar: 'Ik ben een keer heel boos geworden' https://www.nu.nl/politie(...)l-boos-geworden.html
Haha, daar straalt ook wel een behoorlijke leegte uit.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 08:59:52 #156
5428 crew  miss_sly
pi_219728939
quote:
Alles is ‘ingewikkeld’.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 3 januari 2026 @ 09:22:20 #157
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219729006
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 08:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Alles is ‘ingewikkeld’.
zeg dat wel , het jaar is nog geen dag oud en ik heb de eerste belastingaanslag 2026 al in de digitale postbus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:33:45 #158
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219730126
quote:

[..]
Alles is ‘ingewikkeld’.
Zeer complex ja. Ik heb dat eigenlijk iets te vaak gehoord het afgelopen jaar. Het is eigenlijk heel simpel. Het is gewoon knopen doorhakken, maar helaas voelt men die verantwoordelijkheid niet blijkbaar. Ik verwacht dat het dit jaar opnieuw een tranendal wordt.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219736097
Complex lijkt me nu vooral de situatie in het caraïbisch gebied.

Moet je je voorbereiden op repercussies vanuit Venezuela? Een potentiële vluchtelingen stroom?
pi_219737542
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 20:37 schreef Kickinalfa het volgende:
Complex lijkt me nu vooral de situatie in het caraïbisch gebied.

Moet je je voorbereiden op repercussies vanuit Venezuela? Een potentiële vluchtelingen stroom?
Er zitten natuurlijk al een tijdje Venezualaanse vluchtelingen op Curacao. De regering mag zich wel eens uitspreken dat dit een achterlijke extractie is.

quote:
Volgens cijfers van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR staat Curaçao in de top vijf van landen met het hoogste aantal vluchtelingen per inwoner: ongeveer een op de zestien inwoners is migrant of vluchteling. De meesten zijn gevlucht voor geweld, extreme armoede of onderdrukking in landen als Colombia of Venezuela.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 22:11:04 #161
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219738308
quote:

[..]
Alles is ‘ingewikkeld’.
Leiderschap moet je met een vergrootglas zoeken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219738335
quote:
Toch onvoorstelbaar met dit kabinet, waardeloze drol is het
  Forum Admin zaterdag 3 januari 2026 @ 22:13:37 #163
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219738354
quote:
Maduro was een wrede dictator. Hij stortte zijn land in de afgrond, verloor de verkiezingen en bleef onrechtmatig aan de macht. Veel Venezolanen zullen opgelucht zijn dat hij weg is.
Tegelijkertijd geldt: dit is niet de manier. De bombardementen op Caracas, het gevangennemen van Maduro en zijn vrouw en het overnemen van een landsbestuur staan haaks op het internationaal recht. Een precedent met grote risico’s voor de rest van de wereld.
De-escalatie en gericht werken aan vreedzame oplossingen is nu cruciaal. Nederland en de EU moeten daarbij hun rol pakken. D66 steunt het verzoek tot een spoeddebat in de Tweede Kamer.
Social media post van Jetten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 3 januari 2026 @ 22:14:41 #164
38496 Perrin
pi_219738378
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Een eindeloze parade van wijfelaars, wegduikers, onder-de-tafel-schuilers, slapjanusen, pennenlikkers, boekhouders en gebakken-lucht-verkopers.
pi_219738537
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Tijd dat Rob Jetten premier wordt zodat hij wel met zijn vuist op tafel gaat slaan.
pi_219738561
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Tijd dat Rob Jetten premier wordt zodat hij wel met zijn vuist op tafel gaat slaan.
Slechter kan hij het niet doen, dat is onmogelijk
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 22:31:40 #167
5428 crew  miss_sly
pi_219738814
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is wat mij betreft wel de reactie die hierbij past.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219742977
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 16:53 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik heb dit ook wel een beetje, hoor. Hier in de buurt gebeurt ook echt helemaal niks. Er waren niet eens sirenes te horen toen ik rond de jaarwisseling naar buiten stapte om het vuurwerk te bekijken. Maar wel een paniekerig bericht op m'n telefoon dat ik vooral geen 112 moet bellen.

Nou koop ik zelf nooit vuurwerk, dus met zo'n vuurwerkverbod heb ik ook niet echt wat te maken. Maar ik snap wel dat mensen zich afvragen waar het voor nodig is als hun ervaring is dat er eigenlijk niks aan de hand is. De whiplash is gewoon vrij groot tussen wat ik bij de NOS lees en de realiteit zoals ik die zelf ervaar.
Los van de ervaring in jou wijk vind ik het best heftig wanneer 1 avondje verantwoordelijk is voor 5,5 procent van de autobranden (ruim een verdubbeling van twee jaar geleden).

Of de 1100 mensen op de spoedeisende hulp, waarvan 35% 16 of jonger zijn.

Of dat vuurwerk evenveel fijnstof uitstoot al 10 maanden verkeer
pi_219743617
quote:

[..]
Prima uitgedrukt. Je kunt zowel tegen Maduro als tegen het roekeloos handelen van Trump en de olie industrie zijn.
pi_219743779
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Prima uitgedrukt. Je kunt zowel tegen Maduro als tegen het roekeloos handelen van Trump en de olie industrie zijn.
Nuance is zo 2021
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_219744649
quote:

[..]
Misschien kunnen onze commando's Amerika en Israel helpen hun criminele staatshoofden voor het ICJ te krijgen.
  zondag 4 januari 2026 @ 15:52:00 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219744688
quote:

[..]
Zoals iedereen die niet helemaal achterlijk is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 4 januari 2026 @ 15:55:13 #173
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219744716
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:25 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Nuance is zo 2021
Nuance is sowieso 1990.
  zondag 4 januari 2026 @ 16:00:25 #174
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219744748
De echte swas zijn natuurlijk van de patatgeneratie. @AchJa
pi_219745322
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Nuance is sowieso 1990.
Klopt. Dingen als empathie, nuance en een zeker streven naar bestaanszekerheid liggen ver achter ons. Excuses voor de wokepost.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:13:03 #176
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219748638
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:25 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Nuance is zo 2021
nuance is om slechte dingen goed te praten en goede dingen slecht, woke kan van alles betekenen ,
Zodra we dat weten, dan weten we ook wat inclusief is , exclusief is erg duur, dus inclusief zal goedkope zooi zijn , Temu ofzo
pi_219748644
quote:

[..]
Goede reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we naar mijn mening te weinig.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:41:02 #178
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219748702
quote:

[..]
deze post kan ie bewaren voor volgende maand bij Cuba en groenland

Trump krijgt het wereld veroveraar virus nu
pi_219749471
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:19 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Goede reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we naar mijn mening te weinig.
Slechte reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we voornamelijk. Vergoelijken van de beweegredenen van Amerika. Dit patroon van Amerika waar ze de hele wereld denken te kunnen runnen mag wel feller tegengesproken worden. Een Jimmy Dijk ziet dit dan veel beter.

Jimmy Dijk had wel een goede reactie. Met Jetten blijven we blijkbaar slaafs achter Amerika aanlopen.
Verbaasd me verder niks dat mensen zo'n reactie die werkelijk niks zegt geweldig genuanceerd vinden.
pi_219749548
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Slechte reactie van Jetten. Dit soort reacties zien we voornamelijk. Vergoelijken van de beweegredenen van Amerika. Dit patroon van Amerika waar ze de hele wereld denken te kunnen runnen mag wel feller tegengesproken worden. Een Jimmy Dijk ziet dit dan veel beter.

Jimmy Dijk had wel een goede reactie. Met Jetten blijven we blijkbaar slaafs achter Amerika aanlopen.
Verbaasd me verder niks dat mensen zo'n reactie die werkelijk niks zegt geweldig genuanceerd vinden.
Ik had de reactie van Jimmy Dijk niet gezien. Ik vond dit stuk uit Jetten's reactie wel sterk:
quote:
Tegelijkertijd geldt: dit is niet de manier. De bombardementen op Caracas, het gevangennemen van Maduro en zijn vrouw en het overnemen van een landsbestuur staan haaks op het internationaal recht. Een precedent met grote risico’s voor de rest van de wereld.
Het is geen "Je bent een oranje eikel en moet nu afgezet worden", maar het is wel "Dit is niet de manier waarop je dit soort dingen doet, kap daar 's mee."

Ik zie dat niet echt als slaafs achter de VS aanlopen, dat is wat we vooral van onze vrienden aan de kant van de PVV etc zien.
pi_219749579
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

We hebben makkelijk praten. De reactie van Dijk zou niet handig geweest zijn als officiele reactie omdat het ook de agressor eerder kan aantrekken dan dat de agressor ons zelf in het vizier krijgt.
pi_219750175
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:11 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik had de reactie van Jimmy Dijk niet gezien. Ik vond dit stuk uit Jetten's reactie wel sterk:
[..]
Het is geen "Je bent een oranje eikel en moet nu afgezet worden", maar het is wel "Dit is niet de manier waarop je dit soort dingen doet, kap daar 's mee."

Ik zie dat niet echt als slaafs achter de VS aanlopen, dat is wat we vooral van onze vrienden aan de kant van de PVV etc zien.
Ja dat is toch een lege frase. Om te zeggen dat Amerika moet stoppen met wat ze al sinds mensenheugenis doen.
Ik begrijp niet helemaal wat je daarin sterk vind? Jetten's reactie is juist wel slaafs met Amerika meelopen. We spreken ons ongenoegen uit maar het blijft onze 'trouwste' bondgenoot dus eigenlijk maakt het ook niks uit. Ze mogen doen wat ze willen het ergste wat Jetten doet is zijn afkeuring uitspreken, maar ook zeggen dat hij de beweegredenen begrijpt.
Of heb ik gemist dat Jetten actie wil ondernemen zoals bijvoorbeeld sancties?

Eigenlijk niet zo anders dan Wilders toen hij de rellen georganiseerd door zeer-rechtse Els en co niet wilde veroordelen want hun beweegredenen zaten goed.
pi_219750190
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We hebben makkelijk praten. De reactie van Dijk zou niet handig geweest zijn als officiele reactie omdat het ook de agressor eerder kan aantrekken dan dat de agressor ons zelf in het vizier krijgt.
Amerika heeft toch ook onze bondgenoot Denemarken al in het vizier. Ik ben niet zo van het maar laten begaan van een pestkop. Uiteindelijk is juist geen perk en paal stellen waardoor Amerika steeds verder gaat en wij steeds meer moeten slikken.
pi_219750201
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Amerika heeft toch ook onze bondgenoot Denemarken al in het vizier. Ik ben niet zo van het maar laten begaan van een pestkop. Uiteindelijk is juist geen perk en paal stellen waardoor Amerika steeds verder gaat en wij steeds meer moeten slikken.
Daarom hoop ik dat de reactie een stuk sterker wordt als het vizier op Groenland gericht wordt. Ben wel benieuwd wat er achter de schermen allemaal geroepen wordt.
pi_219750243
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Defensie heeft er een medewerker bij zo te lezen. Of ga je op eigen houtje wat ondernemen?
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 11:50:44 #186
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219750275
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Defensie heeft er een medewerker bij zo te lezen.
Was ik nog maar begin 20.

Vroegah, toen ik nog studeerde heb ik er wel eens over nagedacht om bij Defensie te gaan werken, maar toen rommelde Balkenende ons de Irakoorlog in en was ik snel van die droom genezen. 20 later denk je dan van, "poe, misschien had ik het toch maar moeten doen".
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219750329
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Daarom hoop ik dat de reactie een stuk sterker wordt als het vizier op Groenland gericht wordt. Ben wel benieuwd wat er achter de schermen allemaal geroepen wordt.
Waarom zou dat zo zijn. We laten toch stukje bij beetje meer en meer toe dat landen als Amerika en Israel en Rusland internationaal recht negeren. Dan kun je wel zeggen dat dat niet de manier is, zolang je niet bereid bent daar iets aan te doen zal dit escaleren.
Een beetje het midden behouden zoals Jetten, ja we vinden het niet leuk maar het gaat nou eenmaal zo staat dus toe dat het internationaal recht steeds minder waard wordt het recht van de sterkste meer.
Je zag het ook aan de Europese reactie op veel problemen de laatste tijd, in plaats van echt stelling te nemen wachten we liever af in de hoop dat het probleem over waait.
pi_219750402
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja dat is toch een lege frase. Om te zeggen dat Amerika moet stoppen met wat ze al sinds mensenheugenis doen.
Ik begrijp niet helemaal wat je daarin sterk vind? Jetten's reactie is juist wel slaafs met Amerika meelopen. We spreken ons ongenoegen uit maar het blijft onze 'trouwste' bondgenoot dus eigenlijk maakt het ook niks uit. Ze mogen doen wat ze willen het ergste wat Jetten doet is zijn afkeuring uitspreken, maar ook zeggen dat hij de beweegredenen begrijpt.
Of heb ik gemist dat Jetten actie wil ondernemen zoals bijvoorbeeld sancties?

Eigenlijk niet zo anders dan Wilders toen hij de rellen georganiseerd door zeer-rechtse Els en co niet wilde veroordelen want hun beweegredenen zaten goed.
Ik denk dat de reactie van Jetten wel spot on is.

Maar misschien is de actie door Trump ansich wel een opmaat naar een andere norm zoals bijvoorbeeld ten tijden van de koude oorlog.
pi_219750478
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waarom zou dat zo zijn. We laten toch stukje bij beetje meer en meer toe dat landen als Amerika en Israel en Rusland internationaal recht negeren. Dan kun je wel zeggen dat dat niet de manier is, zolang je niet bereid bent daar iets aan te doen zal dit escaleren.
Een beetje het midden behouden zoals Jetten, ja we vinden het niet leuk maar het gaat nou eenmaal zo staat dus toe dat het internationaal recht steeds minder waard wordt het recht van de sterkste meer.
Je zag het ook aan de Europese reactie op veel problemen de laatste tijd, in plaats van echt stelling te nemen wachten we liever af in de hoop dat het probleem over waait.
Omdat het nu nog een "ver van mijn bed" show is. Groenland/Denemarken verplaatst het naar onze eigen achtertuin.

Het is lastig onderhandelen met een megalomane idioot als Trump, maar ongefundeerde reacties zorgen voor een overreactie van 'm. Je wil voorkomen dat partijen als Google, Microsoft etc ineens een grote extra belasting krijgen, of dat ze helemaal verboden worden. Je weet niet wat voor idiote reactie er nu weer komt, dus wil je je afhankelijkheid afbouwen terwijl je uitspreekt dat je het er absoluut niet mee eens bent zonder bruggen te verbranden.

Indien het over Denemarken/Groenland gaat wordt het een ander verhaal, want dan is het ineens een aanval op je eigen huis en moet je jezelf wel verdedigen.
pi_219750500
quote:
15s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Was ik nog maar begin 20.

Vroegah, toen ik nog studeerde heb ik er wel eens over nagedacht om bij Defensie te gaan werken, maar toen rommelde Balkenende ons de Irakoorlog in en was ik snel van die droom genezen. 20 later denk je dan van, "poe, misschien had ik het toch maar moeten doen".
Goede keuze gemaakt toen.

Het probleem is dat er nu niets concreets is en je geen idee hebt waar je op af wordt gestuurd.

Om een kans op een succesvolle actie te kunnen beginnen zal er eerst vanalles in de weegschaal gaan. Als Maga in oorlog raakt met 'het andere deel van Amerika' dan zou je die kant kunnen steunen in een operatie. En het beschermen van Europa, dat begint waarschijnlijk al bij Groenland.
pi_219751614
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 12:02 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk dat de reactie van Jetten wel spot on is.

Maar misschien is de actie door Trump ansich wel een opmaat naar een andere norm zoals bijvoorbeeld ten tijden van de koude oorlog.
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?
Volgens mij is de reactie van Jetten helemaal niets hij verbindt toch ook geen enkele consequentie aan dit soort oorlogshitserij. Ja een spoeddebat.
  maandag 5 januari 2026 @ 13:47:32 #192
38496 Perrin
pi_219751651
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat is er dan spot on aan? Afkeuring uitspreken op het moment dat Amerika regime change #100 doet is voldoende? Op die manier stopt Amerika met links en rechts regime changes te initieren?
Volgens mij is de reactie van Jetten helemaal niets hij verbindt toch ook geen enkele consequentie aan dit soort oorlogshitserij. Ja een spoeddebat.
Dat is toch wat we altijd doen? Voor de bühne met het vingertje wapperen om het geweten van goedgelovigen te sussen en daarna braaf achter de VS aanhobbelen.

Het is alleen nog wat lachwekkender en ongeloofwaardiger geworden nu de VS erop staat om gewoon hardop te vertellen dat ze een land binnenvallen voor de olie.

Wij blijven maar hardnekkig en tegen beter weten in LARPen dat we een morele positie innemen en heus niet zomaar de volgzame vazallen zijn van onze Oranje chef. Alleen nemen steeds minder toeschouwers dit miserabele toneelstukje nog serieus.
pi_219751667
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.

Het is aan de VN (let op: ook totaal niet aan de NAVO of de EU) om hier wat van te vinden, daar is de VN voor opgericht. Nederland is niet de politieagent van de wereld. Die enorme behoefte om altijd overal wat van te moeten vinden moet eens over zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 5 januari 2026 @ 13:54:36 #194
38496 Perrin
pi_219751697
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou Nederland consequenties moeten verbinden aan een actie in Zuid-Amerika door de VS? Die eeuwige roep om de politieagent van de wereld te zijn is echt onzin.

Het is aan de VN (let op: ook totaal niet aan de NAVO of de EU) om hier wat van te vinden, daar is de VN voor opgericht. Nederland is niet de politieagent van de wereld. Die enorme behoefte om altijd overal wat van te moeten vinden moet eens over zijn.
Zei je dat ook toen Poetin Oekraïne binnenviel? Of als de VS Groenland binnenvalt?
  Moderator maandag 5 januari 2026 @ 13:57:08 #195
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219751718
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219751788
quote:
10s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zei je dat ook toen Poetin Oekraïne binnenviel? Of als de VS Groenland binnenvalt?
Er zijn voor zover bekend geen Amerikaanse soldaten nu in Venezuela. Het is geen aanval om grondgebied te veroveren. Het is een heel andere zaak.

En ja, ook bij Oekraïne heb ik steeds gezegd: financieel en eventueel materieel steunen van Oekraïne en sancties tegen Rusland, tot Rusland met de oorlog stopt. Meer niet doen. Het is geen NAVO land, we zijn niet in oorlog met Rusland.

In dit geval: het is gebeurd, vragen om de door ons niet erkende en door de Venezuelanen ongewenste dictator weer terug te zetten in zijn paleis lijkt me geen optie. Dus eventueel een mondelinge veroordeling (exact wat Jetten deed, die zei het prima) en verder kijken naar de VN, die is hier voor. Er is nu op het vasthouden van Maduro (die volgens Nederland ook berecht moet worden voor misdaden in Venezuela) na niks wat nu nog gaande is. De werkelijke regeringsleider van Venezuela, nu in Madrid, zou nu om de berechting van Maduro moeten vragen.

En ja, ik weet dat de VN niet goed meer functioneert, maar het is het beste wat we hebben. Als EU of als klein land je met alles in de wereld bemoeien is geen goed idee en zelfs vrij arrogant.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 5 januari 2026 @ 14:08:34 #197
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219751809
Ik denk dat je overal wat van mag vinden maar of je daar invloed op hebt verder is een ander verhaal. En dan heb je nu ook te maken met een zeer onberekenbare Trump die je zo sancties oplegt als je hem in zijn ogen hebt beledigd.
pi_219751819
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 14:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik denk dat je overal wat van mag vinden maar of je daar invloed op hebt verder is een ander verhaal. En dan heb je nu ook te maken met een zeer onberekenbare Trump die je zo sancties oplegt als je hem in zijn ogen hebt beledigd.
Ja, je mag hier in de media best wat zeggen, het ging nu om 'consequenties er aan verbinden' wat werd gevraagd. De opmerking van Jetten is inderdaad prima.
  maandag 5 januari 2026 @ 14:10:47 #199
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219751820
quote:
2s.gif Op maandag 5 januari 2026 13:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De VN was leuk in de jaren 60. Anno 2025 heeft de VN, dankzij de veiligheidsraad, geen enkel nut meer.
General Assembly · Security Council · Economic and Social Council · International Court of Justice · Secretariat · Trusteeship Council
Secretariat
Secretary-General · Deputy Secretary-General · Under-Secretary-General · Secretariat structure
Funds, programmes, and other bodies
UN development programmes
UNDP · UNICEF · WFP · UNFPA · UNEP · UN Women · UN Habitat
Humanitarian agencies
OCHA · UNHCR · IOM · UNRWA · UNDRR
Specialized agencies
Development & social agencies
FAO · IFAD · ILO · UNIDO · UNESCO · WHO · WMO · UN Tourism
Technical & regulatory agencies
ICAO · IMO · ITU · IAEA · UPU · WIPO
Finance & trade
IMF · World Bank Group · WTO
Peace & security
DPO · DPPA · PBC · PBF · UNODA · UNOOSA · UNODC · UNMAS · UNOCT · CTC · OPCW · CTBTO Preparatory Commission
Research & training
UNITAR · UNRISD · UNIDIR · UNU · UNSSC · UNICRI
Human rights
UNHRC · OHCHR · UPR · Human Rights Committee · CESCR · ICERD · CEDAW · CAT · CRC · Special rapporteurs · WGAD.

Aardig wat taken wel.
pi_219751948
En ja, mocht Groenland werkelijk worden aangevallen om te bezetten, dan is de vraag of artikel 42 in werking treed: https://eur-lex.europa.eu(...)lective-defence.html

Die is strenger dan artikel 5 van de NAVO, dan moeten we met alle mogelijke middelen bijstand gaan bieden. Juridisch gezien zijn we dan zelfs verplicht om de dienstplichtigen op te roepen en daarheen te sturen, naast ons beroepsleger.

Maar: Groenland is net als onze koninkrijkseilanden geen EU grondgebied, dat is nog wel een juridische haak. Het is, net als bijvoorbeeld Bonaire, een landgebied overzee. Geen idee wat daarvan het gevolg is.

Maar dat het dan geen "bemoeien met de hele wereld" meer is, is duidelijk. Het is grondgebied van een EU land, als dat land om hulp vraagt moeten we helpen. Ik zou het ook wel mooi symbolisch vinden als landen als Duitsland of Frankrijk nu al wat mensen daar heen sturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')