SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
Nee, da's werkelijk al tot vervelens toe langsgekomen. Oekrainers wilde dat niet, oekrainse regering wilde dat niet (best duur nog, om bij de NAVO te gaan).quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was daar op dat moment sprake van dan? Die NAVO ambities van Oekraïne zijn voor zover ik weet pas na 2014 echt ontstaan.
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was daar op dat moment sprake van dan? Die NAVO ambities van Oekraïne zijn voor zover ik weet pas na 2014 echt ontstaan.
quote:De Russische president Vladimir Poetin was uitgenodigd voor de top en hij arriveerde op de tweede dag (3 april) om deel te nemen aan bilaterale NAVO-Rusland-besprekingen. Rusland verzette zich tegen de Amerikaanse plannen voor een antiraketschild in Polen en Tsjechië en tegen de toetredingsbiedingen van Georgië en Oekraïne tot de NAVO, waarover op de top werd gesproken.
Klopt ja, daarom verwacht ik voorlopig geen vrede.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
En die is uitgebreid dankzij Rusland.
En waarom vergiftigde Poetin: de populaire president kandidaat van Oekraine, in 2004 https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenkoquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_van_Boekarest
[..]
Lees je ook Polen zijn rol in de baltische staten, die hebben alles gesloten naar Wit Rusland, dus wat wil rusland doen, als Polen de boel dicht gaat houden?quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt ja, daarom verwacht ik voorlopig geen vrede.
Niet dat Rusland zo maar een NAVO land gaat aanvallen.
Maar de spanningen rond de Baltische staten zullen wel toenemen.
En mocht er oorlog uitbreken met China Taiwan en USA en Rusland ziet een kans dan zullen ze wel toeslaan op EU grondgebied.
Vlak China niet uit in dit conflict.
quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_van_Boekarest
[..]
Dus nogmaals: Het was totaal niet aan de orde. Dat is uiteindelijk zo gegroeid als gevolg van Ruslands agressie, als ze iemand de schuld willen geven van Oekraïne's ambities om bij de NAVO te gaan kunnen ze beter in een spiegel kijken.quote:At the 2008 Bucharest summit, NATO declined to offer Ukraine a Membership Action Plan, but said that Ukraine would eventually join the alliance. In 2010, during the presidency of Viktor Yanukovych, the Ukrainian parliament voted to abandon the goal of NATO membership and re-affirm Ukraine's neutral status, while continuing its co-operation with NATO.[3] In the February 2014 Ukrainian Revolution, Ukraine's parliament voted to remove Yanukovych, but the new government did not seek to change its neutral status.[4][5][6] Russia then occupied and annexed Crimea, and in August 2014 Russia's military invaded eastern Ukraine to support its separatist proxies. Because of this, in December 2014 Ukraine's parliament voted to seek NATO membership,[7] and in 2018 it voted to enshrine this goal in its constitution.[8][9
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations
Ik denk hier om:quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
En waarom vergiftigde Poetin: de populaire president kandidaat van Oekraine, in 2004 https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenko
quote:He aimed to orient Ukraine towards the West, European Union, the G7 and NATO.
Tja Rusland ziet dat duidelijk anders.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
[..]
Dus nogmaals: Het was totaal niet aan de orde. Dat is uiteindelijk zo gegroeid als gevolg van Ruslands agressie, als ze iemand de schuld willen geven van Oekraïne's ambities om bij de NAVO te gaan kunnen ze beter in een spiegel kijken.
Als wij hier pretenderen aan waarheidsbevinding te doen, dan is dat van belang.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Tja Rusland ziet dat duidelijk anders.
Wat wij er van vinden is op geopolitiek vlak niet zo van belang.
1. Waarom zou hij dat niet mogen als leider van een soevereine staat?quote:
1. Waar heb ik gezegd dat hij dat niet magquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
1. Waarom zou hij dat niet mogen als leider van een soevereine staat?
2. Waarom bieden de Russen dan geen beter alternatief aan als ze Oekraïne er zo graag bij willen houden? Als ze niks beters kunnen bieden dan armoede, corruptie en stagnatie kunnen ze moeilijk gaan zeiken als landen in hun vermeende invloedsfeer ergens anders hun heil gaan zoeken.
Dus kwam dus niet door die zogenaamde 2008 speech van Bush, maar speelde dus al langer.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja de relaties tussen NAVO en Oekraïne zijn er al veel langer.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dus kwam dus niet door die zogenaamde 2008 speech van Bush, maar speelde dus al langer.
Rusland is altijd bezig geweest met een oorlog richting zijn westeklijke landen.
Vorige maand nog een spoor opblazen in Polen. Terroristen transporteren en financieren om Onrust te stoken in europa. enz.
Maar na 2008 is het gezeik echt begonnen met propaganda en separatisten enzoquote:Dialogue and cooperation started when newly independent Ukraine joined the North Atlantic Cooperation Council (1991) and the Partnership for Peace programme (1994).
De mening van Rusland is niet relevanter dan die van andere landen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ben je daar nu al achterquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat vredesakkoord gaat er niet komen zo.
Dat is toch al sinds september?quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Lees je ook Polen zijn rol in de baltische staten, die hebben alles gesloten naar Wit Rusland, dus wat wil rusland doen, als Polen de boel dicht gaat houden?
quote:Rusland vindt dat Polen sluiting grens Wit-Rusland moet heroverwegen
Rusland vindt dat Polen nog eens moet nadenken over het voornemen om de grens met Wit-Rusland te sluiten.
Redactie buitenland
12 september 2025 09:47
Ik zie dat de Oekraïners inmiddels de bezetters zijnquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat vredesakkoord gaat er niet komen zo.
Al vanaf het begin zegt de Poetin propaganda dat Rusland de bevrijder is.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zie dat de Oekraïners inmiddels de bezetters zijn
In 2008 spraken Duitsland en Frankrijk een veto uit tegen toetreding van Oekraïne tot de NAVO.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Sergey Mikheyev says most Russians want to nuke Europe and Ukraine
Niet echt.quote:
Ik kom dagelijks in contact met vele Esten.quote:Op zondag 28 december 2025 02:15 schreef Parafernalia het volgende:
En ik heb Litouwse, Oekraïense, Poolse, Estse, Letse collega's, en een ex-vriendin uit Georgië waar ik tien keer ben geweest.
En ik ken niemand die graag de Sovjet Unie of het communisme terug wil. Ook niet een beetje.
Het is dan ook jarenlang de standaard werkwijze van Rusland geweest om ingenomen gebied te “russificeren”, dus de oorspronkelijke bevolking wegjagen, vermoorden of deporteren en vervangen door Russen. En op grote schaal paspoorten uitdelen, al dan niet gedwongen. Die nieuwe bewoners beginnen dan vervolgens te jammeren dat ze worden onderdrukt en moedertje Rusland moet te hulp schieten.quote:Op zondag 28 december 2025 10:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik kom dagelijks in contact met vele Esten.
En ik ken er ook geen.
Moet ik wel bij zeggen dat ik best denk dat er een groep is die dat wel wil.
Er zijn gigantisch veel Russisch sprekende mensen hier, die vaak dan ook of nog Rus zijn of familie in elk geval Russisch.
Buiten dat de meeste generaties hier sowieso nog best in de Sovjet mentaliteit zitten.
Narva bv kom je gwn niet met je Estisch, is bijna volledig Russisch.
In die groep zal zeker nog wel een deel zitten die wel samen willen gaan met Rusland.
Maar de groep vanuit jaren 90 en jonger zeker niet.
Eerste landen zouden zoiets ook niet kunnen betalen als in herstellen, niet de funds. en Duitsland was bezig met oost-duitsland.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Want dat is het volgende vraagstuk: stel dat Oekraïne er op wat voor manier dan ook in slaagt om Rusland er volledig uit te vegen, wat doe je dan met al die Russen? Je wil immers ook geen vijfde colonne van een paar miljoen Russen binnen je landsgrenzen.
Dat is ook precies de reden waarom Polen, Litouwen en Duitsland geen interesse hadden in Kaliningrad toen het ze werd aangeboden.
Het voornaamste probleem was de aanwezigheid van een paar miljoen Russen. Die had je dan eerst gedwongen moeten deporteren anders is er geen beginnen aan.quote:Op zondag 28 december 2025 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eerste landen zouden zoiets ook niet kunnen betalen als in herstellen, niet de funds. en Duitsland was bezig met oost-duitsland.
Als ons wederom de vraag gesteld zou worden vanuit Rusland zou het een no-brainer zijn.
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.quote:Op zondag 28 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het voornaamste probleem was de aanwezigheid van een paar miljoen Russen. Die had je dan eerst gedwongen moeten deporteren anders is er geen beginnen aan.
Ja gek he?quote:Krijg je weer gezanik over zogenaamde onderdrukking, discriminatie en dat werk.
'Achtertuin' is sowieso een absurde opvatting.quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
Nee, niemand wilde een Russische vijfde colonne binnen z’n landsgrenzen. Niets meer, niets minder.quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
quote:Op zondag 28 december 2025 11:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, niemand wilde een Russische vijfde colonne binnen z’n landsgrenzen. Niets meer, niets minder.
Polen en Litouwen zagen de bui al hangen. Duitsland had geen interesse vanwege de eenwording en het feit dat de USSR alle Duitsers al had gedeporteerd.
Dat achtertuin gewauwel is onzin maar dat is je al 85x verteld dus je zoekt het er verder maar mee uit.
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.quote:Op zondag 28 december 2025 11:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide, inhoudelijke reactie, Hans.
Je kan me wat. Dat Rusland Oost-Europa als zijn invloedssfeer ziet, maakt het nog geen waarheid.quote:Op zondag 28 december 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.
LXIV poste dit filmpje. En dat is enorm van toepassing op de posters in dit topic.
Bekijk deze YouTube-video
Die mensen in de "achtertuin" zijn gewoon mensen in hun eigen land met hun eigen keuzes en die hebben ervoor gekozen om deze weg in te slaan naar Europa toe. Maar goed in jouw hoofd is alles een speeltje van Putin. Is Indonesië ook het speeltje van Nederland en mogen we weer militair ingrijpen en het land innemen als tena lady van premier Schoof of straks premier Jetten daar naar staat?quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
Je maakt er een karikatuur van.quote:Op zondag 28 december 2025 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Er wordt elke keer geroepen dat het Westen maar rekening moet houden met de Russische wensen en hun “recht op een eigen waarheid”.
Andersom mag Rusland wel schijt hebben aan de hele wereld, het internationaal recht en de soevereiniteit van andere landen. Of dreigen met een kernoorlog, en dan hoor je ineens niemand. Je zou erom lachen als het niet zo tergend hypocriet was.
Bedankt, dat is wel goede info.quote:Op zondag 28 december 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.
LXIV poste dit filmpje. En dat is enorm van toepassing op de posters in dit topic.
Nou kun je het aantal verkeersdoden en aantal doden door drones even naast elkaar leggen. Vallen er 100.000+ verkeersdoden per jaar daar?quote:Op zondag 28 december 2025 11:27 schreef michaelmoore het volgende:
Toch gaat het leven in Kiev gewoon door, er komen 1000 keer meer mensen om het leven door het verkeer dan door drones
quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van.
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken, Rusland wordt omring door USA, China, en diverse andere landen.
Dat kernwapengeneuzel is vooralsnog pure retoriek, wij hebben ook een EU buitenlandminister (Kallas) die openlijk mijmert over opdelen van Rusland. Dus ja, wat is nou het verschil.
In deze oorlog - en dat ga je oooit nog wel begrijpen - is er geen goed of fout. De hele wereld is hopeloos verdeeld wat nu juist is. Het westen (noord-europa) staat hier steeds geïsoleerder in.
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.quote:Op zondag 28 december 2025 11:30 schreef Scjvb het volgende:
Kon het niet laten deze opname hier even te posten, ondanks alles over de oorlog. M.i. naast Boedapest ook een bijzonder mooie stad om te vertoeven in betere tijden!
Komt 'ie: Een rustige avond in Moskou
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje.quote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
Het is inderdaad allemaal nogal hypocriet en doorzichtig.quote:Op zondag 28 december 2025 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Er wordt elke keer geroepen dat het Westen maar rekening moet houden met de Russische wensen en hun “recht op een eigen waarheid”.
Andersom mag Rusland wel schijt hebben aan de hele wereld, het internationaal recht en de soevereiniteit van andere landen. Of dreigen met een kernoorlog, en dan hoor je ineens niemand. Je zou erom lachen als het niet zo tergend hypocriet was.
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Want dat is het volgende vraagstuk: stel dat Oekraïne er op wat voor manier dan ook in slaagt om Rusland er volledig uit te vegen, wat doe je dan met al die Russen? Je wil immers ook geen vijfde colonne van een paar miljoen Russen binnen je landsgrenzen.
Dat is ook precies de reden waarom Polen, Litouwen en Duitsland geen interesse hadden in Kaliningrad toen het ze werd aangeboden.
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.quote:Op zondag 28 december 2025 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dan ook jarenlang de standaard werkwijze van Rusland geweest om ingenomen gebied te “russificeren”, dus de oorspronkelijke bevolking wegjagen, vermoorden of deporteren en vervangen door Russen. En op grote schaal paspoorten uitdelen, al dan niet gedwongen. Die nieuwe bewoners beginnen dan vervolgens te jammeren dat ze worden onderdrukt en moedertje Rusland moet te hulp schieten.
Of het nou op de Krim is, de Donbas, Moldavië, Georgië, Baltische staten, Kaliningrad of waar dan ook, het is letterlijk overal hetzelfde playbook.
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gatquote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
Denk het ook.quote:Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.quote:Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Denk het ook.
Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.
Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.quote:Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Denk het ook.
Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.
Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
Hardop gelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken
Hardop gelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van.
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken, Rusland wordt omring door USA, China, en diverse andere landen.
Dat kernwapengeneuzel is vooralsnog pure retoriek, wij hebben ook een EU buitenlandminister (Kallas) die openlijk mijmert over opdelen van Rusland. Dus ja, wat is nou het verschil.
In deze oorlog - en dat ga je oooit nog wel begrijpen - is er geen goed of fout. De hele wereld is hopeloos verdeeld wat nu juist is. Het westen (noord-europa) staat hier steeds geïsoleerder in.
Phpmystyle is de bedrijfspoedel van Poetin.quote:Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is ronduit hilarisch dat de dorpsgek van dit topic anderen ervan beschuldigt de zaak tot een karikatuur te maken.
Het lijkt Rusland wel. Die beschuldigen ook continu anderen van zaken die zelf ook doen. Dat noemen we in het Nederlands ook wel hypocriet.
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.quote:Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.
Ik voel met regelmaat hier de Sovjet periode nog door dringen.
Dat is gewoon iets wat heel diep zit en een paar generaties nodig heeft.
[..]
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gat
Buiten dat iedereen het in NL gewoon top heeft en goed woont. Dus alsnog woon je in dat gat beter dan in Moskou.
Maar Moskou wordt volledig buiten de oorlog gehouden. Die merken het niet en hoeven niet te vechten.
Leven gaat daar gwn door. En ja het is een moderne stad.
Dus die mensen daar leven idd wel redelijk.
Slechte vergelijking dus.
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.quote:Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Je kan me wat. Dat Rusland Oost-Europa als zijn invloedssfeer ziet, maakt het nog geen waarheid.
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerdquote:Op zondag 28 december 2025 12:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.
Nee.quote:Op zondag 28 december 2025 12:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerd.
Lastig te zeggen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.
Dat probleem heb je in elk oud-Sovjet land ben ik bang.quote:Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.
Daarom zal het lastig zijn een puur Oekraïns te verspreiden, de culturele basis is er namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot het cosmopolitane Frans in de 19e eeuw.
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.quote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben het niet over een jaar of wat dan ook.quote:Op zondag 28 december 2025 12:09 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.
Moskou loopt natuurlijk ook toekomstige risico's op droneaanvallen of een aanval met door de VS geleverde lange afstandsraketten afgeschoten van Oekraïnse kant e.d. wat deze moderne stad ook aanzienlijke schade kan toebrengen en diverse Moskovieten in ellende kan storten.
En ja, begrijp ook best dat de Oekraïners zich verdedigen en de russen niet zo heel gunstig gezind zijn!
https://www.google.com/ma(...)EwMDc5MjA3MUgBUAM%3Dquote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?quote:Op zondag 28 december 2025 12:26 schreef Discombobulate het volgende:
Het gaat er helemaal niet om of Oost-Europa wel of niet de invloedsfeer is van Rusland. Rusland gedraagt zich alsof dat zo is en handelt daarnaar. Heel simpel: gewoon NAVO defensie op orde en zorgen voor voldoende afschrikking.
NAVO grenzen.quote:Op zondag 28 december 2025 12:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?
Hoezo Rusland komt toch hier heen is jouw argument ad nauseaumquote:Op zondag 28 december 2025 11:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje.
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.quote:Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
moeten ze eerst door Oekraine heen zien te komen dus voorlopig nog niet
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.quote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
Schijnbaarquote:Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
Of via Wit-Rusland Polen in.quote:Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
moeten ze eerst door Oekraine heen zien te komen dus voorlopig nog niet
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.quote:Op zondag 28 december 2025 13:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.
Ja, '91 redux.quote:Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
De vraag is, hoe gaat dit allemaal aflopen?
Alla de koude oorlog en lachen we er later om?
Nee hoor.quote:Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Daar erken je dus (impliciet) de Russische aanspraak op Oekraïne mee.
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:quote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ook in Norilsk zijn er mooie gebouwen: https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3Dquote:Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.
Als dat waar is de vraag of we überhaupt nog van soeverein (het recht van een bestuursorgaan om het hoogste gezag uit te oefenen zonder dat verantwoording is verschuldigd aan een ander orgaan) kunnen spreken.quote:Op zondag 28 december 2025 14:05 schreef -XOR- het volgende:
Sowieso is het als gemeenschap van staten wel 'onze oorlog' als een soevereine staat zonder gegronde reden een andere aanvalt en bezet/inneemt, nota bene op ons eigen continent.
OHCHR rapporteerde 53,006 burgerdoden tot 31 october jongstleden in deze oorlog en het aantal verkeersdoden op jaarbasis ligt rond de 3000.quote:Op zondag 28 december 2025 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou kun je het aantal verkeersdoden en aantal doden door drones even naast elkaar leggen. Vallen er 100.000+ verkeersdoden per jaar daar?
Deze oorlog loopt af dat we leven in een multi polaire wereldorde en de liberale hegemonie niet meer bestaat.quote:Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
De vraag is, hoe gaat dit allemaal aflopen?
Alla de koude oorlog en lachen we er later om?
Doet Rusland helemaal gekke dingen, gaat massaal aanvallen en verliest daardoor veel en dreigt financieel te klappen en gaat uit frustratie met nukes op Europese steden gooien?
Poetin wordt oud treedt af en de bevolking wil een andere wind en meer westerse aansluiting?
Tegelijkertijd een scheef oog naar China die ook wel wat ambities heeft en de VS die daar helemaal triggerhappy op inspringt als het zover is.
Maar al met al, alvast de beste wensen voor 2026!
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.quote:Op zondag 28 december 2025 13:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
Schijnbaar
Je merkt er alleen weinig van
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50quote:Op zondag 28 december 2025 15:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
2018 he.quote:Op zondag 28 december 2025 15:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50
Ja sure, ik ga nog geen noodpakketje klaarzettenquote:Op zondag 28 december 2025 15:55 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.
Het is allemaal wat zeg.quote:Op zondag 28 december 2025 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.
Gaat u maar rustig slapen!
Liggen straks vanzelf in de supermarkt.quote:Op zondag 28 december 2025 16:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja sure, ik ga nog geen noodpakketje klaarzetten
Is MH17 al genoemd?quote:Op zondag 28 december 2025 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.
Gaat u maar rustig slapen!
Een beetje kattenkwaad is geen oorlogvoeren.quote:
quote:Hybride oorlogsvoering is een mix van conventionele en niet-militaire (civiele, economische, cyber) middelen om een tegenstander te destabiliseren, te verzwakken en diens besluitvorming te beïnvloeden zonder een openlijk gewapend conflict te beginnen; het opereert vaak in de 'grijze zone' tussen vrede en oorlog, maakt gebruik van desinformatie en cyberaanvallen, en is moeilijk te bestrijden omdat het moeilijk te ontkennen is en grote maatschappelijke impact kan hebben.
quote:Leonid Ivashov, a heavy-hitting retired Russian Colonel General, recently went rogue and started saying out loud what most people in the Kremlin only dare to whisper. He didn't hold back, basically calling things out for being a mess.
The Big Picture: "We're in Trouble"
Ivashov starts by basically saying Russia is a mess right now. He’s not sugarcoating it: we’re lonely on the world stage (only a handful of countries even talk to us at the UN), and we’ve lost our influence over our neighbors. He even compares putin’s era to the start of the Soviet collapse under Gorbachev—lots of talk, but everything is breaking.
1. The "Broken Stuff" List
He goes through a laundry list of things that aren't working:
* Planes: We can't build our own passenger jets. We’re basically cannibalising old Boeings for parts.
* Space: He tells a wild story about how the last working manned launchpad at Baikonur was accidentally torched because of poor maintenance. Now, Russia effectively can't send people to space.
* Food: He warns that the food in the shops is becoming toxic garbage filled with palm oil because the economy is so squeezed.
* Corruption: He mentions that 11 trillion rubles were allegedly stolen by the Ministry of Defense. He points out that almost every big corrupt official is a member of the ruling party.
2. The "Spectacle" (The Press Conference)
He calls putin’s annual "Direct Line" a brilliant theatrical performance.
The Setup: Everything was staged—the suit, the tie, even the camera angles to hide putin’s nervous leg twitching.
The Script: He says the questions were totally rehearsed.
putin knew what was coming. The few "real" questions from foreign journalists were just dodged with "whataboutism" or jokes.
The "Reality Gap": While putin was smiling and talking about how great the economy is, the "ticker tape" on the screen was showing real people from the regions begging for water, roads, and enough money to buy medicine.
3. The War (Tactics vs. Strategy)
Ivashov is really unimpressed with the military leadership.
* Small Thinking: He says putin is stuck at a "tactical" level—bragging about taking one tiny village or a single house.
The NATO Gap: He admits that Ukraine, backed by NATO tech and satellite intel, is hitting Russia where it hurts (oil refineries and airfields), while Russia is just throwing shells at the problem.
4. The Demographic "Cliff"
He’s really worried that Russians are simply dying out. The birth rate is way below what’s needed to survive, and putin’s excuse is just "well, it's a global trend." Ivashov thinks that's a cop-out for a country that’s literally shrinking.
The Verdict
Ivashov ends with looking pretty defeated. He basically says:
“Look, I’ve been a professor, a general, and a student of geopolitics for decades. I watched this whole 4-hour show, and I didn't see a leader, a commander, or a protector of the people. I just saw a guy living in a fairy tale while the rest of the country is struggling to survive on 16,000 rubles a month."
Basically, his message is: The "Spectacle" looks great on TV, but you can't eat a stage play, and you can't fly a museum piece to space.
Zeker. Maar ik reageerde op iemand die deed alsof het niet bestaat.quote:Op zondag 28 december 2025 17:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je weet dat dit al decennia gaande is door vele landen?
Maar dat zijn toch geen oorlogsverklaringen?quote:Op zondag 28 december 2025 17:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zeker. Maar ik reageerde op iemand die deed alsof het niet bestaat.
Oorlog komt ook voor zonder dat een partij dat formeel verklaart.quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar dat zijn toch geen oorlogsverklaringen?
Dat is grijze zone toch?quote:Op zondag 28 december 2025 18:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oorlog komt ook voor zonder dat een partij dat formeel verklaart.
toch geloven de poetinpijpers liever in het sprookje van de sterke man Poetin.quote:Op zondag 28 december 2025 17:49 schreef ExTec het volgende:
De beste man mag binnenkort kiezen, thee of raam.
[ x ]
[..]
Toch heeft het wel effect want als je bijvoorbeeld op Twitter of NuJij kijkt dan vindt het verhaal dat Rusland oprukt in de Donbas, dat Rusland onverslaanbaar zou zijn, dat het Westen de agressor is en dat we afkoersen op een kernoorlog nog steeds gretig aftrek.quote:Op zondag 28 december 2025 18:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
toch geloven de poetinpijpers liever in het sprookje van de sterke man Poetin.
alle bewijzen en telkens georkestreede theatrale winsten wie zogenaamd de hele oorlog op zijn kant moeten zetten (nu was het een maand geleden de verovering van dat stadje, wie ze nu al weer grotendeels verloren hebben).
rusland is nog steeds geen reet verder gekomen, zelfs zonder steun van de VS aan Oekraine, komen ze geen reet verder.
NL sociale media zijn bovengemiddeld afval putten.quote:Op zondag 28 december 2025 18:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Toch heeft het wel effect want als je bijvoorbeeld op Twitter of NuJij
Het algoritme is ook vernacheld want als je 2 keer op zo’n kansloze reactie klikt zit je meteen in de wappiefuik. Vroeger moest je echt meer graven om bij dit soort idioterie terecht te komen.quote:Op zondag 28 december 2025 18:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
NL sociale media zijn bovengemiddeld afval putten.
In andere taalgebieden heb je vaker ook nog wel wat zinnigere mensen. In NL is de inhoud ongeveer 95% wappie.
Het is een morele verplichting, niet een juridisch bindende. Als die plicht er niet zou zijn kun je de VN net zo goed opheffen. De basis van het VN-handvest is wel zo'n beetje dat soevereine staten elkaars territoriale integriteit respecteren.quote:Op zondag 28 december 2025 15:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als dat waar is de vraag of we überhaupt nog van soeverein (het recht van een bestuursorgaan om het hoogste gezag uit te oefenen zonder dat verantwoording is verschuldigd aan een ander orgaan) kunnen spreken.
Tja, de Russen vinden zelf ook nog altijd dat ze niet in oorlog zijn met Oekraïne..quote:
Ik denk echt oprecht dat 30% van die accounts gewoon ai / bots zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 18:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toch heeft het wel effect want als je bijvoorbeeld op Twitter of NuJij kijkt dan vindt het verhaal dat Rusland oprukt in de Donbas, dat Rusland onverslaanbaar zou zijn, dat het Westen de agressor is en dat we afkoersen op een kernoorlog nog steeds gretig aftrek.
En natuurlijk “Oekraïne is corrupt”. Ten eerste zie ik niet hoe dat een argument is om ze dan maar kapot te laten vallen, ten tweede wordt er tenminste actie ondernomen om de corruptie te bestrijden en ten derde is Rusland vele, vele malen corrupter dan Oekraïne. Sterker nog, de gigantische corruptie in Rusland is de reden dat Oekraïne in de beginfase niet is overlopen door de Russen.
Laat me raden; Poetin heeft gezegd dat hij bereid is tot een akkoord als Oekraïne heel de Donbas opgeeft en Trump zal dat wel even gaan regelen.quote:Trump belt nog even met Poetin voor ontmoeting Zelenski: 'zeer productief'
De Amerikaanse president Donald Trump meldt op Truth Social dat hij een "goed en zeer productief" telefoongesprek heeft gevoerd met de Russische president Vladimir Poetin. Hij zei niet waarover de twee spraken.
Trump spreekt later zondag met de Oekraïense president Volodimir Zelenski, die hij ontvangt op Mar-a-Lago, het landgoed in Florida waar Trump vrijwel het hele kerstreces verblijft. Ze zullen het hebben over het 20-puntenplan dat Zelenski woensdag presenteerde.
Volgens de Oekraïense president zijn de Oekraïners en de Amerikanen het eens over 90 procent van de inhoud van dat plan en hij hoopt met Trump de laatste obstakels weg te nemen. Na de ontmoeting voeren Trump en Zelenski telefonisch overleg met Europese leiders.
https://www.telegraaf.nl/(...)ctief/120291468.html
Hij blijft zich onderwerpen aan Poetin.quote:Op zondag 28 december 2025 18:53 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Laat me raden; Poetin heeft gezegd dat hij bereid is tot een akkoord als Oekraïne heel de Donbas opgeeft en Trump zal dat wel even gaan regelen.
Oftewel: Poetin weet dat het hem niet lukt zijn doelen te behalen in Oekraïne en probeert deze via Trump alsnog te behalen.quote:Op zondag 28 december 2025 18:53 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Laat me raden; Poetin heeft gezegd dat hij bereid is tot een akkoord als Oekraïne heel de Donbas opgeeft en Trump zal dat wel even gaan regelen.
Dat een nog een hele voorzichtige schattingquote:Op zondag 28 december 2025 18:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik denk echt oprecht dat 30% van die accounts gewoon ai / bots zijn.
Het is onmogelijk om zo blind en vast te houden een naratief wat geen enkele houvast heeft.
klopt en dan morgen is het weer dreigen met Groenland invallen, canada annexeren en EU bedreigen (want door die laatste blijft Oekraine gewoon zich verdedigen).quote:Op zondag 28 december 2025 18:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oftewel: Poetin weet dat het hem niet lukt zijn doelen te behalen in Oekraïne en probeert deze via Trump alsnog te behalen.
Da's een terugkerend fenomeen bij mensen die constant stront tegen de muur slingeren, op een gegeven moment ben je kwijt wat je gezegd/gelogen hebt.quote:Op zondag 28 december 2025 19:11 schreef Momo het volgende:
Je krijgt steeds meer het idee dat Trump niet de touwtjes in handen heeft, komt steeds moeilijker uit zijn woorden, details niet correct, random over andere dingen beginnen. Stukje seniel, net als Biden.
Het hele systeem daar is ziek. Waarom hebben ze allemaal bejaarden als president en senatoren?quote:Op zondag 28 december 2025 19:11 schreef Momo het volgende:
Je krijgt steeds meer het idee dat Trump niet de touwtjes in handen heeft, komt steeds moeilijker uit zijn woorden, details niet correct, random over andere dingen beginnen. Stukje seniel, net als Biden.
Rusland is een VN lid en heeft deze verplichting geschonden; de plicht is geen drol waard.quote:Op zondag 28 december 2025 18:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een morele verplichting, niet een juridisch bindende. Als die plicht er niet zou zijn kun je de VN net zo goed opheffen. De basis van het VN-handvest is wel zo'n beetje dat soevereine staten elkaars territoriale integriteit respecteren.
quote:Op zondag 28 december 2025 19:17 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het hele systeem daar is ziek. Waarom hebben ze allemaal bejaarden als president en senatoren?
De plicht rust dus op de andere landen om de schender tot de orde te schieten/bombarderen, niet op Rusland.quote:Op zondag 28 december 2025 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rusland is een VN lid en heeft deze verplichting geschonden; de plicht is geen drol waard.
Dat is in theorie leuk, maar werkt in de praktijk niet. De VN is ondertussen afgegleden tot een lege huls.quote:Op zondag 28 december 2025 19:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De plicht rust dus op de andere landen om de schender tot de orde te schieten/bombarderen, niet op Rusland.
Dat is mij ook wel duidelijk geworden gedurende het verloop van deze oorlog. De rule based order is dood en begraven. Het maakt de lafhartige houding van het Westen er alleen niet minder laakbaar om, mijns inziens.quote:Op zondag 28 december 2025 19:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is in theorie leuk, maar werkt in de praktijk niet. De VN is ondertussen afgegleden tot een lege huls.
Die hele veiligheidsraad kan beter opgeheven worden. Die dient inmiddels geen ander doel dan het veiligstellen van de belangen van de leden. Het vetorecht is ook complete aids.quote:Op zondag 28 december 2025 19:51 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt het niet eens tijd dat India toetreedt tot de permanente leden van de veiligheidsraad?
Ja, en Frankrijk mag met Duitsland rouleren.quote:Op zondag 28 december 2025 19:51 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt het niet eens tijd dat India toetreedt tot de permanente leden van de veiligheidsraad?
Dat gaat wel heel snel. Misschien moet er gewoon wat veranderd worden.quote:Op zondag 28 december 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die hele veiligheidsraad kan beter opgeheven worden. Die dient inmiddels geen ander doel dan het veiligstellen van de belangen van de leden. Het vetorecht is ook complete aids.
Uk en Frankrijk sowieso weg. Duitsland misschien er in.quote:Op zondag 28 december 2025 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, en Frankrijk mag met Duitsland rouleren.
Maar wat dan? Stemmen op basis van bevolkingsgewicht? Dan leggen India en China weer bovenmatig gewicht op de plank.quote:Op zondag 28 december 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die hele veiligheidsraad kan beter opgeheven worden. Die dient inmiddels geen ander doel dan het veiligstellen van de belangen van de leden. Het vetorecht is ook complete aids.
Ik hoorde hem net nog wat stamelen over "deals" tegen Zelensky. Man man man.quote:Op zondag 28 december 2025 19:11 schreef Momo het volgende:
Weet ik veel. Wat we tegenwoordig hebben werkt in ieder geval voor geen meter meer. Zelfs over Darfur weet men niks te bereiken.quote:Op zondag 28 december 2025 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar wat dan? Stemmen op basis van bevolkingsgewicht? Dan leggen India en China weer bovenmatig gewicht op de plank.
Het is wel vreemd dat Frankrijk permanent lid is en India nietquote:Op zondag 28 december 2025 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar wat dan? Stemmen op basis van bevolkingsgewicht? Dan leggen India en China weer bovenmatig gewicht op de plank.
Toen de VN werd opgericht was India nog een Engelse kolonie he.quote:Op zondag 28 december 2025 20:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel vreemd dat Frankrijk permanent lid is en India niet
Vreemd dat Rusland nog steeds lid is.quote:Op zondag 28 december 2025 20:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland er uit. En India er inquote:Op zondag 28 december 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat gaat wel heel snel. Misschien moet er gewoon wat veranderd worden.
India zou er bij moeten en dan bijvoorbeeld UK of France weg.
[..]
Uk en Frankrijk sowieso weg. Duitsland misschien er in.
Dat inderdaad.quote:Op zondag 28 december 2025 20:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
En dan gebruikt Rusland meteen haar vetorecht...quote:
Land met de meeste landmassa, grootste kernwapenarsenaal, 9e bevolking, 10e economie? Dat land?quote:
Rusland eruit, is een economische dwerg, millitaire blunder, dus wat doet rusland er nog steeds tussen met landen als de VS, China en nu Ook india?quote:Op zondag 28 december 2025 20:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Eigenlijk zou er ook een rol moeten zijn voor landen (gecombineerd omvang, economie, en ontwikkeling) zoals Indonesie, Brazilie én Mexico.
Het zal velen doen huiveren.
Land massa, wat zegt dat nu weer? De reden dat Rusland nog een grote land massa heeft, komt omdat niemand er interesse in heeft. en er alleen maar dwergstaatjes naast hun leeft.quote:Op zondag 28 december 2025 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Land met de meeste landmassa, grootste kernwapenarsenaal, 9e bevolking, 10e economie? Dat land?
Wel erg oud...quote:
quote:Deze beelden zijn door de luchtmacht van Amerika vrijgegeven en zijn gemaakt op 23 september 2024. In de video is een gevaarlijke situatie te zien in de Air Defense Identification Zone (adiz) van Alaska.
Lul niet zo dom man.quote:Op zondag 28 december 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Iederland zal dit doen.quote:Op zondag 28 december 2025 20:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan gebruikt Rusland meteen haar vetorecht...
Exact.quote:Op zondag 28 december 2025 20:38 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Iederland zal dit doen.
Die hele veiligheidsraad is een overblijfsel van het idee dat er kolonieen zijn. ze doen absoluut niks om oorlogen te voorkomen. Sterker nog Rusland doet er alles aan om chaos te behouden met hun Veto.
Macht binnen eigen grenzen.quote:Op zondag 28 december 2025 20:40 schreef phpmystyle het volgende:
Alternatief systeem obv macht naar verhouding populatie?
Gewoon binnen de lijntjes kleuren.quote:Op zondag 28 december 2025 20:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Macht binnen eigen grenzen.
En niet binnen die van de buurman.
Zijn de eerste kruisraketten van deze avond al op weg naar Kyiv?quote:Op zondag 28 december 2025 20:44 schreef CruzerXtreme het volgende:
Met wat geluk is er voor nieuwjaar vrede.
Ga maar weer Duits lerenquote:Op zondag 28 december 2025 20:40 schreef phpmystyle het volgende:
Alternatief systeem obv macht naar verhouding populatie?
Ik weet ho het ontstaan is. Maar nu bedoel ikquote:Op zondag 28 december 2025 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Toen de VN werd opgericht was India nog een Engelse kolonie he.
Eindelijk deze gekeken. Vond het een goede film, laat precies zien hoe het is en hoe soldaten met elkaar omgaan.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:15 schreef Black_Baron het volgende:
Deze gisteren gekeken.
Een van de betere docu's, als je ook geïnteresseerd bent in de Russische kant. Er wordt een Russisch battalion gevolgd. En je ziet het slechte aansturen, de chaos en de ellende van de Russen. Het eindigt met huilende vaders bij het Russische graf van hun zoon.
[..]
Wat is het doel dan, moeten mensen medelijden krijgen met deze Russische soldaten? Ik zie niemand protesteren in Rusland, dus ze vinden het ergens wel acceptabel om een ander land en haar bevolking te verzieken.quote:Op zondag 28 december 2025 21:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eindelijk deze gekeken. Vond het een goede film, laat precies zien hoe het is en hoe soldaten met elkaar omgaan.
Vond het geen propagandafilm want het plaatje dat geschetst wordt is niet hoe het Kremlin het Russische leger of deze oorlog zal willen presenteren, al hebben ze het mogelijk wel goedgekeurd.
Het laat wel zien dat Russische soldaten ook gewoon mensen zijn met hun eigen struggles en verlangens. Dat kun je propaganda vinden maar is m.i. evident.
Deze film laat gewoon zien hoe de oorlog is door de ogen van gewone soldaten. Dat is het doelquote:Op zondag 28 december 2025 21:24 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wat is het doel dan, moeten mensen medelijden krijgen met deze Russische soldaten? Ik zie niemand protesteren in Rusland, dus ze vinden het ergens wel acceptabel om een ander land en haar bevolking te verzieken.
Net zo gezellig als het gemiddelde gourmet kerstdiner met allerlei irritante familieleden. Trump pakt meteen alle garnalen en doet ze in zijn pannetje.quote:
even mailen naar forum@fok.nlquote:Op zondag 28 december 2025 21:54 schreef Skysheriff het volgende:
Werd uitgelogd en krijg geen mail met een nieuw wachtwoord dus maar een nieuw account.
Nou nee...quote:Op zondag 28 december 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Wat is er mis met democratie toepassen?quote:Op zondag 28 december 2025 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Sterker nog: binnen de navo wordt niet eens gestemd maar moet over alles consensus zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 22:16 schreef sp3c het volgende:
binnen de navo heeft luxemburg net zoveel stemrecht als de VS
dus kan wel
das een ander argumentquote:Op zondag 28 december 2025 22:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sterker nog: binnen de navo wordt niet eens gestemd maar moet over alles consensus zijn.
Dit werkt omdat het gelijkgezinde landen zijn. Bij de VB is dat dan gelijk aan iedereen veto geven. Zal er nooit 1 besluit genomen worden
Dat gaat nog lastiger, merken we. Hoe groter hoe onstuurbaarderquote:Op zondag 28 december 2025 22:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een ander argument
maar het kan wel degenlijk, EU is een ander voorbeeld
Laat ik dan zeggen: het kan nooit werkenquote:Op zondag 28 december 2025 22:23 schreef sp3c het volgende:
ja je verschuift de doelpalen
je zegt dat het niet kan, ik gaf je twee voorbeelden waarbij het wel kan, waar luxemburg lid van is en waarbij het gewoon werkt
kan welquote:Op zondag 28 december 2025 22:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Laat ik dan zeggen: het kan nooit werken
Wel jammer de potentie is er.quote:Op zondag 28 december 2025 22:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat gaat nog lastiger, merken we. Hoe groter hoe onstuurbaarder
Beter stellen we eerst intern orde op zaken. Het heeft geen enkele zin om in het buitenland onze macht te uiten als we de controle over onze eigen grote steden aan het verliezen zijn,quote:Op zondag 28 december 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wel jammer de potentie is er.
Juist de mooie eigengereidheid van landen werkt de EU nu tegen als machtsblok omdat ze geen snelle harde beslissingen als blok kunnen nemen.
Was vanochtend 2,5u aan het sporten en toen dacht ik daar aan.
We zijn de grondleggers van de westerse wereld en van de welvaart en zijn nu de eersten die daar aan onderdoor gaan, omdat we de voorlopers en grondleggers zijn.
Neem nu vechtsbereidheid, dienstplicht en uitzending.
Ga je dit verbeteren en pomp je (veel) meer geld in ondernemen en tech (ipv groene dromen en mensenrechten) dan wordt je snel weer het machtsblok van de wereld.
In mijn gedachten gaan we ook gewoon weer militair ontzettend aansterken en onze macht proactief uiten in het buitenland
Daar ging ik te snel overheen, inderdaad is dat nr1 prio in alles. Al die linkse gedachten moeten eruit, pro actief deporteren, wie niet de cultuur van Europa wil volgen zo snel mogelijk uitzetten. Dus willen werken, de moskee opgeven, je gedragen.quote:Op zondag 28 december 2025 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Beter stellen we eerst intern orde op zaken. Het heeft geen enkele zin om in het buitenland onze macht te uiten als we de controle over onze eigen grote steden aan het verliezen zijn,
Onze zwakte zijn we zelf, niet een of andere gezochte vijand in het buitenland
Laat de moslims fijn hun leven leiden in hún islamitische landen wat mij betreft.quote:Op zondag 28 december 2025 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar ging ik te snel overheen, inderdaad is dat nr1 prio in alles. Al die linkse gedachten moeten eruit, pro actief deporteren, wie niet de cultuur van Europa wil volgen zo snel mogelijk uitzetten. Dus willen werken, de moskee opgeven, je gedragen.
En als we die trein eenmaal hebben draaien en tegelijkertijd een enorm leger hebben zullen er wel landen tegenstribbelen. Daar kunnen we mooi oefenen met zware kracht en aanvallen op islamitische honden en de boel zuiveren en grondstoffen winnen, en tegelijkertijd de waardeloze figuren dumpen die nu de boel hier vervuilen.
E; Laat ook maar dit gaat niet over oekrainequote:Op zondag 28 december 2025 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Laat de moslims fijn hun leven leiden in hún islamitische landen wat mij betreft.
Asielmigratie is de gemene deler waarom het westen wankelt.quote:Op zondag 28 december 2025 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Beter stellen we eerst intern orde op zaken. Het heeft geen enkele zin om in het buitenland onze macht te uiten als we de controle over onze eigen grote steden aan het verliezen zijn,
Nee?..quote:Op zondag 28 december 2025 22:49 schreef Skysheriff het volgende:
[..]
Joden terug naar Israel?
(hoor ik jou zeggen)
Mail ons ff zoals php zegt, dan duik ik er in.quote:Op zondag 28 december 2025 21:54 schreef Skysheriff het volgende:
Werd uitgelogd en krijg geen mail met een nieuw wachtwoord dus maar een nieuw account.
Ik denk dat de betutteling ook een grote rol speeltquote:Op zondag 28 december 2025 22:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Asielmigratie is de gemene deler waarom het westen wankelt.
En het gezwam over mensenrechten. We mogen niet eens mensen terugsturen naar Belgiëquote:Op zondag 28 december 2025 22:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat de betutteling ook een grote rol speelt
Zaporizhzhia NPP can be reopened very quickly, and it is in "good condition".quote:Op zondag 28 december 2025 23:04 schreef Skysheriff het volgende:
Snap zn antwoord niet zo goed over Zapo NPP
Ja maar wat dat te maken heeft met de toekomst en wie er over gaat beschikken was niet echt beantwoord :pquote:Op zondag 28 december 2025 23:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zaporizhzhia NPP can be reopened very quickly, and it is in "good condition".
De laatste pipedream was dat ze de stroom wel voor crypto konden gebruiken.quote:Op zondag 28 december 2025 23:12 schreef Skysheriff het volgende:
[..]
Ja maar wat dat te maken heeft met de toekomst en wie er over gaat beschikken was niet echt beantwoord :p
en dezequote:Special operations forces hit a warehouse with Shahed drones, a pontoon crossing, and military equipment in the temporarily occupied territories
https://t.me/ukr_sof/2362
On the night of December 28, units of the Special Operations Forces carried out strikes on enemy targets in the temporarily occupied territories of the Donetsk and Luhansk regions using FP-2 attack drones.
In the Donetsk region, near the settlement of Makeevka, a warehouse storing Shahed-type drones was hit, and near the settlement of Nikonorivka, the Special Operations Forces drones struck the enemy's pontoon crossing.
In addition, in the Luhansk region, in the area of the settlement of Antratsyt, the Special Operations Forces carried out an operation at the location of a repair unit from the 1435th Motor Rifle Regiment.
The Special Operations Forces continue to take asymmetric actions to undermine the offensive capabilities of the Russian army.
Special operations forces: Always beyond the limit!
quote:Op zondag 28 december 2025 23:11 schreef Skysheriff het volgende:
RUSSIA WANTS TO SEE UKRAINE SUCCEED
Flikker toch op
De komende twee weken worden weer cruciaal...... en dat al jaeren terwijl er tijdens besprekingen heftige aanvallen door Rusland worden uitgevoerd op burgers in Oekraïne.quote:bron: cnn Any potential peace deal would need buy-in from Russian President Vladimir Putin, who spoke with Trump by phone today and is expected to hold another call with him soon. US, Ukrainian and European teams will continue meeting over the coming weeks, Trump said.
Hoe wil je een referendum houden, onder druk van bommen en granaten ?quote:Op zondag 28 december 2025 23:13 schreef RotatoR het volgende:
Tussen de regels door klinkt het alsof Oekraïne daar een referendum over wil houden maar dan moet er een staakt-het-vuren komen, wat rusland nu niet wil.
Zoals het er nu naar uitziet lijkt me een frozen conflict onwaarschijnlijk. Het is of dit akkoord of doorvechten.quote:Op zondag 28 december 2025 23:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hoe wil je een referendum houden, onder druk van bommen en granaten ?
Elke stemming of keuze in dit verband is pure misleiding en heeft al helemaal niets te maken met enige democratie van of door Oekraïners.
Op zijn best ontstaat er een bestand à la Korea waarbij partijen elkaar niet meer aanvallen.
Dit akkoord zal Poetin sowieso wel niet accepteren, die heeft zich tot nu toe totaal niet tot enig compromis bereid getoond. Ik denk daarmee dat een vorm van frozen conflict uiteindelijk de meest waarschijnlijke uitkomst is… Althans zo lang Poetin leeft.quote:Op zondag 28 december 2025 23:26 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet lijkt me een frozen conflict onwaarschijnlijk. Het is of dit akkoord of doorvechten.
Als dit akkoord mislukt blijft Poetin gewoon doorgaan tot de laatste rus. Bij een frozen conflict heeft hij geen enkel belang. En reken er maar op dat Trump de gehele Amerikaanse steun stopzet als dit akkoord mislukt. Zonder de Amerikaanse inlichtingen raakt Oekraïne dusdanig verzwakt dat het nog maar de vraag is in hoeverre ze überhaupt stand kunnen houden.quote:Op zondag 28 december 2025 23:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit akkoord zal Poetin sowieso wel niet accepteren, die heeft zich tot nu toe totaal niet tot enig compromis bereid getoond. Ik denk daarmee dat een vorm van frozen conflict uiteindelijk de meest waarschijnlijke uitkomst is… Althans zo lang Poetin leeft.
Rusland gaat toch niet akkoord. Poetin heeft zich helemaal vastgedraaid door zijn compromisloze houding. Alles wat hij weggeeft telt nu als gezichtsverlies.quote:Op zondag 28 december 2025 23:26 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet lijkt me een frozen conflict onwaarschijnlijk. Het is of dit akkoord of doorvechten.
Ik vraag me af of de senaat het pikt als Trump afhaakt omdat Rusland de zaak torpedeert terwijl Oekraïne tot enorme concessies bereid is.quote:Op zondag 28 december 2025 23:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Als dit akkoord mislukt blijft Poetin gewoon doorgaan tot de laatste rus. Bij een frozen conflict heeft hij geen enkel belang. En reken er maar op dat Trump de gehele Amerikaanse steun stopzet als dit akkoord mislukt. Zonder de Amerikaanse inlichtingen raakt Oekraïne dusdanig verzwakt dat het nog maar de vraag is in hoeverre ze überhaupt stand kunnen houden.
Als Poetin niet akkoord gaat waarom zou hij dan wel het conflict willen laten bevriezen? Daar is vanuit russische kant geen enkele aanwijzing voor. Zelfs een staakt-het-vuren voor een eventueel Oekraïens referendum wordt al categorisch afgewezen. Het enige alternatief dan is dat de oorlog voorlopig nog een lange tijd doorgaat.quote:Op zondag 28 december 2025 23:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland gaat toch niet akkoord. Poetin heeft zich helemaal vastgedraaid door zijn compromisloze houding. Alles wat hij weggeeft telt nu als gezichtsverlies.
Oekraïne heeft al diverse harde eisen opgegeven, waaronder NAVO-toetreding, zonder dat hier ook maar enige concessie vanuit Rusland tegenover staat.
Vannacht lijkt gelukkig rustig, geen beweging in de zwarte zee of van Russische bommenwerpers en een klein aantal shaheeds in de lucht.quote:Op maandag 29 december 2025 00:22 schreef Joppiez het volgende:
Past wel helemaal bij Rusland om nu te escaleren. We lezen morgen wel hoe veel Oekraïense burgers weer zijn opgeblazen.
Saillant blijft dat Putin vasthoudt aan de afspraken als eerder gemaakt in Alaska. Blijft interessant te weten wat daar nu precies eenzijdig was/is afgesproken.quote:Bron: RT 28dec25
US President Donald Trump called his Russian counterpart Vladimir Putin on Sunday to discuss a number of issues related to the Ukraine peace talks ahead of a meeting with Vladimir Zelensky in Florida, Kremlin foreign policy aide Yury Ushakov has said.
The two presidents held a “friendly, well-wishing and businesslike” conversation for an hour and 15 minutes, during which they expressed mutual interest in reaching a lasting peaceful settlement in the Ukraine conflict, according to Ushakov. Putin stressed the need to rely on the understandings reached between the presidents at the summit in Anchorage earlier this year, he added.
Both the Russian and US leaders agreed that a temporary ceasefire as proposed by Ukraine and its European backers “would only prolong the conflict and risk a resumption of hostilities,” according to the Kremlin aide.
Putin agreed to a proposal from Trump to continue the settlement process by forming two “working groups” to tackle security and economic issues, Ushakov said.
Earlier on Sunday, Trump wrote in a post on Truth Social that he had a “very productive” conversation with Putin.
The presidents also agreed to talk again after the US leader’s meeting with Zelensky.
Klopt, die is onder andere op jou van toepassing.quote:Op zondag 28 december 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar is Poetin duidelijk over. Wat Rusland betreft moet Oekraïne capituleren en anders gaan ze hun doelen militair afdwingen. Dus gaat de oorlog door. Deze hele “onderhandelingen” zijn één grote sham. Rusland is niet serieus en is alleen maar tijd aan het rekken en hoopt dat er geen extra sancties komen omdat de onderhandelingen lopen.quote:Op maandag 29 december 2025 00:19 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Als Poetin niet akkoord gaat waarom zou hij dan wel het conflict willen laten bevriezen? Daar is vanuit russische kant geen enkele aanwijzing voor. Zelfs een staakt-het-vuren voor een eventueel Oekraïens referendum wordt al categorisch afgewezen. Het enige alternatief dan is dat de oorlog voorlopig nog een lange tijd doorgaat.
Maar waar komt die welvaart vandaan?quote:Op zondag 28 december 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:
We zijn de grondleggers van de westerse wereld en van de welvaart en zijn nu de eersten die daar aan onderdoor gaan, omdat we de voorlopers en grondleggers zijn.
Neem nu vechtsbereidheid, dienstplicht en uitzending.
Ga je dit verbeteren en pomp je (veel) meer geld in ondernemen en tech (ipv groene dromen en mensenrechten) dan wordt je snel weer het machtsblok van de wereld.
In mijn gedachten gaan we ook gewoon weer militair ontzettend aansterken en onze macht proactief uiten in het buitenland
Leuk verhaal en klopt als het waar zou zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze conclusie had je 3 jaar geleden al kunnen trekken.quote:Op maandag 29 december 2025 07:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar is Poetin duidelijk over. Wat Rusland betreft moet Oekraïne capituleren en anders gaan ze hun doelen militair afdwingen. Dus gaat de oorlog door.
Jij bent de enige die echt iets van de oorlog zelf post, dus maak je geen zorgen.quote:Op zondag 28 december 2025 23:14 schreef Skysheriff het volgende:
[ x ]
En deze (sorry als iets al gepost is)
Dat Poetin dat wil betekent niet dat Oekraïne maar moet tekenen bij het kruisje natuurlijk.quote:Op maandag 29 december 2025 07:41 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Deze conclusie had je 3 jaar geleden al kunnen trekken.
Maar ja, ezel, steen en 300 keer.
Als we defensie zoals de VS hadden met ook 4000 nukes etc dan waren de woorden van de Europese leiders iets minder wollig en was Rusland geen bedreiging nu.quote:Op maandag 29 december 2025 07:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar waar komt die welvaart vandaan?
Niet van defensie, nee alles behalve. Dat doet er juist afbreuk aan.
En wat is een machtsblok?
Moet je militair aan de top staan? Nee, natuurlijk niet. Juist door 1 groot blok te zijn schrik je anderen al snel genoeg af. Ook EU in zijn zwakste vorm gaat echt niet door een Rusland (of VS of China) aangevallen worden.
De EU kan juist echt een powerhouse blijven en meer worden door in de economie te investeren. Het vrije handelen onderling.
Al dat militaire gedoe gaat daar niets bij helpen.
[..]
Leuk verhaal en klopt als het waar zou zijn.
Echter gaat het in de EU gewoon goed, zeker Nederland heeft geen grote problemen.
Dus controle over steden verliezen? Gaat absoluut niet gebeuren.
Alsof Rusland nu iets gaat doen tegen de EU?quote:Op maandag 29 december 2025 08:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als we defensie zoals de VS hadden met ook 4000 nukes etc dan waren de woorden van de Europese leiders iets minder wollig en was Rusland geen bedreiging nu.
Denk dat sommige radars geen voltreffers zijn zo te zien en met een warhead van 3.5kg zullen sommige dingen in de video te repareren zijn. Echter geen goede ontwikkeling als Rusland dit weet op te schalen.quote:Op maandag 29 december 2025 08:33 schreef Skysheriff het volgende:
[ x ]
Compilatie van Russische lange afstand drones die een aantal Oekraiense vliegtuigen, radars en boten raken.
[ afbeelding ]
originele bron: https://t.me/icpbtrubicon/894
Hier trappen we mooi niet in.quote:Op maandag 29 december 2025 08:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alsof Rusland nu iets gaat doen tegen de EU?
Daar heb je geen nukes voor nodig. Dat geld kan je beter gebruiken voor nuttige dingen voor alle burgers.
En op die manier een powerhouse blijven.
In wat? En wat is je punt?quote:Op maandag 29 december 2025 08:47 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hier trappen we mooi niet in.
Sinds we als homo sapiens onze lichaamsbeharing zijn kwijtgeraakt is het een erg slecht idee om gewillig op de rug te gaan liggen, zwakte is uitroeiing, en dat is ook een beetje zoals de gehele Aardse natuur werkt.quote:Op maandag 29 december 2025 08:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
In wat? En wat is je punt?
Tip voor reageren: Onderbouw en wees inhoudelijk.
Alsof Rusland ook maar iets tegen de EU zou gaan doen lol.quote:Op maandag 29 december 2025 08:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Sinds we als homo sapiens onze lichaamsbeharing zijn kwijtgeraakt is het een erg slecht idee om gewillig op de rug te gaan liggen, zwakte is uitroeiing, en dat is ook een beetje zoals de gehele Aardse natuur werkt.
Inderdaad. Dit is net zulk dom gelul als het nieuwste stokpaardje op Twitter. “90 miljard! En onze ouderen kunnen creperen!!1”. Terwijl er nog geen stuiver is bezuinigd op de ouderenzorg. Of überhaupt op de zorg.quote:Op maandag 29 december 2025 11:39 schreef sp3c het volgende:
onze levensstandaard gaat echt niet omlaag van een paar procent meer of minder in defensie
Dan kom je weer bij het punt, het Russische leger stelde toch niks voor, en is compleet uitgedroogd in de Oekraïne oorlog.quote:Op maandag 29 december 2025 12:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Inderdaad. Dit is net zulk dom gelul als het nieuwste stokpaardje op Twitter. “90 miljard! En onze ouderen kunnen creperen!!1”. Terwijl er nog geen stuiver is bezuinigd op de ouderenzorg. Of überhaupt op de zorg.
De kosten die we nu moeten maken voor de steun aan UA zijn een jodenfooi vergeleken bij de kosten van een directe confrontatie met Rusland. Nederland heeft internationaal gezien een zeer lage staatsschuld. Er is niets mis mee om dat gecontroleerd wat te laten oplopen om dit soort investeringen te kunnen betalen en dat is in het verleden wel vaker gebeurd. Niemand vreet er een aardappel minder om.
Die ze überhaupt aan de straatstenen niet kwijtraken en zelfs her en der gratis worden weggegeven.quote:Op maandag 29 december 2025 12:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niemand vreet er een aardappel minder om.
Ja, na 3 jaar oorlog heeft de EU als geheel wel zat middelen om wat er nog over is van het Russische leger te kunnen tegenhouden. Dat is echter niet de vraag die je jezelf moet afvragen gezien de reacties uit de VS.quote:Op maandag 29 december 2025 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan kom je weer bij het punt, het Russische leger stelde toch niks voor, en is compleet uitgedroogd in de Oekraïne oorlog.
Dan wordt er nogal wat extra geïnvesteerd om die dreiging. Je zou zeggen dat ze nu al compleet verslagen zouden kunnen worden door legers uit de EU.
Is dat nu wel of niet zo?
Waarom zouden andere EU-landen een neuk geven om Nederland terwijl Nederland de reet afveegt met het idee van EU-solidariteit? Bovendien gaan we in Nederland niet daadwerkelijk een legermacht opbouwen, we gaan ons richten op Sijbersekjuritie want dat is namelijk heul belangrijk.quote:Op maandag 29 december 2025 12:35 schreef Timwonnacott het volgende:
En zijn we heel eerlijk, er zitten in de EU en de NAVO landen waarvan ik eigenlijk ook niet zeker ben dat we op ze kunnen rekenen mocht het zover zijn.
In welke zin veegt Nederland zijn reet af met EU-solidariteit?quote:Op maandag 29 december 2025 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zouden andere EU-landen een neuk geven om Nederland terwijl Nederland de reet afveegt met het idee van EU-solidariteit? Bovendien gaan we in Nederland niet daadwerkelijk een legermacht opbouwen, we gaan ons richten op Sijbersekjuritie want dat is namelijk heul belangrijk.
Eurobonds, coronasteun, vluchtelingen, toetreding Bulgarije en Roemenie tot Schengen. Er is een reden dat heel Europa ons haat. Nu hebben we zelf hulp nodig dus gaan we net doen alsof we die solidariteit heel belangrijk vinden.quote:Op maandag 29 december 2025 13:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
In welke zin veegt Nederland zijn reet af met EU-solidariteit?
Juist. Het feit dat het geen uitgemaakte zaak is dat de VS zal reageren als Rusland bijvoorbeeld Estland aanvalt, maakt dat we als de bliksem onze eigen defensie op orde moeten krijgen. Eigenlijk weten we namelijk wel hoe de VS zal reageren, dat hebben ze namelijk al gezegd. Ze gaan militair niets doen. Europa kan wapens van ze kopen en dat is het. En Europa zal nooit, in geen geval, op Russen schieten, doodsbang voor een kernoorlog. We zijn op onszelf aangewezen. Als ik zie hoe de kopstukken de laatste 24 uur weer bij Trump in z’n achterste kruipen, vraag ik me ten zeerste af in hoeverre in Europa is geland dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer is.quote:Op maandag 29 december 2025 12:35 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ja, na 3 jaar oorlog heeft de EU als geheel wel zat middelen om wat er nog over is van het Russische leger te kunnen tegenhouden. Dat is echter niet de vraag die je jezelf moet afvragen gezien de reacties uit de VS.
Mocht Rusland in 2022 een EU land zijn binnen gevallen in plaats van Oekraïne hadden we het toen kunnen volhouden zonder hulp uit de VS? Nederland had in 2022 slechts de middelen om het 3 dagen vol te houden, met mazzel. Dat is natuurlijk gewoon een lachertje. Mocht de oorlog in Oekraïne eindigen, hoe dan ook, dan is er weinig wat Rusland tegenhoudt om zijn leger opnieuw te bouwen en het elders, bijvoorbeeld de Baltische staten, opnieuw te doen.
Gezien de geopolitieke spanningen rondom China en Taiwan en de huidige anti EU/pro Rusland houding van Trump is het niet ondenkbaar dat in een scenario waar China Taiwan aanvalt de VS het laat afweten binnen de NAVO mocht Rusland iets uithalen. Alleen al het feit dat het niet langer ondenkbaar is dat de VS het laat afweten, is reden genoeg om te investeren in onze eigen defensie.
En zijn we heel eerlijk, er zitten in de EU en de NAVO landen waarvan ik eigenlijk ook niet zeker ben dat we op ze kunnen rekenen mocht het zover zijn.
Die hele situatie rond de coronasteun was bespottelijk. Het voorstel was leningen, maar de knoflooklanden eisten giften. Die wij mochten ophoesten. Vervolgens werden wij als vrekken weggezet en werd ons een gebrek aan solidariteit verweten. Maar gedwongen solidariteit, dat is geen solidariteit maar liefdadigheid.quote:Op maandag 29 december 2025 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eurobonds, coronasteun, vluchtelingen. Er is een reden dat heel Europa ons haat. Nu hebben we zelf hulp nodig dus gaan we net doen alsof we die solidariteit heel belangrijk vinden.
Zelfs Duitsland en Zweden noemden ons op een gegeven moment egoïstische vrekken, er zal wel iets van waarheid in hebben gezeten. Die coronatijd was natuurlijk niet het enige waarop Nederland continu dwars lag, zeker in de Rutte-tijd was Nederland vooral heel erg vervelend.quote:Op maandag 29 december 2025 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die hele situatie rond de coronasteun was bespottelijk. Het voorstel was leningen, maar de knoflooklanden eisten giften. Die wij mochten ophoesten. Vervolgens werden wij als vrekken weggezet en werd ons een gebrek aan solidariteit verweten. Maar gedwongen solidariteit, dat is geen solidariteit maar liefdadigheid.
Niet dat het geholpen heeft overigens, we zijn alsnog gewoon een schuldenunie ingerommeld.
Ik vermoed iets met die calvinistische kut kruideniersmentaliteit die hier al eeuwenlang gemeengoed is. Daar heb ik dan weer wel een stevige mening over.quote:Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zelfs Duitsland en Zweden noemden ons op een gegeven moment egoïstische vrekken, er zal wel iets van waarheid in hebben gezeten. Die coronatijd was natuurlijk niet het enige waarop Nederland continu dwars lag, zeker in de Rutte-tijd was Nederland vooral heel erg vervelend.
Europa is geen Nederland he.... Alsof Nederland voor heel de EU iets moet gaan opknappen.quote:Op maandag 29 december 2025 12:35 schreef Timwonnacott het volgende:
Mocht Rusland in 2022 een EU land zijn binnen gevallen in plaats van Oekraïne hadden we het toen kunnen volhouden zonder hulp uit de VS? Nederland had in 2022 slechts de middelen om het 3 dagen vol te houden, met mazzel. Dat is natuurlijk gewoon een lachertje. Mocht de oorlog in Oekraïne eindigen, hoe dan ook, dan is er weinig wat Rusland tegenhoudt om zijn leger opnieuw te bouwen en het elders, bijvoorbeeld de Baltische staten, opnieuw te doen.
Wanneer ik dit lijstje beschouw komt het neer op een staak het vuren waar Rusland neemt wat het nu heeft en krijgt wat het verder wil. Volstrekt onduidelijk is/blijft wie en vooral hoe de punten onder wiens zwabberende druk zullen worden nagekomen of afgedwongen.quote:bron: SkyNews
1. Soevereiniteit
2. Niet aanvalsverdrag
3. Veiligheidsgaranties (?)
4. Oekraïens leger maximaal 800.000 manschappen
5. Soort Art5 garantie door US/NATO
6. Rusland hanteert geen agressiepolitiek
7. UA mag EU lid worden
8. UA ontvangt hulp bij opbouw
9. Er zal een herstelfonds worden gesticht
10. UA en USA maken handelsovereenkomst
11. UA zal geen kernmogendheid zijn/worden
12. Afspraken rondom Kernreactor Zaporitcha 50/50
13. Wederzijds onderwijs/tolerantieprogramma
14. Vage/niet nadere genoemde afspraken rondom territoria
15. Afspraken zullen niet met geweld veranderd worden.
16. Zwarte Zee blijft toegankelijk voor UA
17. Toezicht op humanitaire situatie(s)
18. Verkiezingen uitschrijven na ondertekening
19. Toezicht op vredesplan door o.a. USA
20. Staak het vuren
Hoe kunnen wij op die manier worden gepercipieerd? Solidariteit gaat al sinds de eu crisis een kant op. Waarom moeten wij zomaar geld geven aan zuid europese landen waar men eerder met pensioen gaat?quote:Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zelfs Duitsland en Zweden noemden ons op een gegeven moment egoïstische vrekken, er zal wel iets van waarheid in hebben gezeten. Die coronatijd was natuurlijk niet het enige waarop Nederland continu dwars lag, zeker in de Rutte-tijd was Nederland vooral heel erg vervelend.
Wat een zelfhaat.quote:Op maandag 29 december 2025 13:26 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is hier altijd en eeuwig hetzelfde gezanik over wie de rekening moet betalen. Of het nou gaat om investeren in defensie, verzwaren van het elektriciteitsnet, aanleg van infrastructuur of de Lelylijn of wat dan ook, al-fucking-tijd hetzelfde gezeik.
Pas als de boel in de fik staat komen we hier in actie. En dan nog is er gezeik over geld en of het wel genoeg oplevert.
Met de slavernij zijn we als allerlaatste gestopt, onze koloniën hebben we volledig leeggeroofd en uitgeknepen. En als de Amerikanen ons niet hadden gedwongen om Indonesië los te laten dan hadden we er nu nog gezeten.
Geen land heeft zo hard van de EU geprofiteerd als Nederland dus dat valt allemaal wel mee. We kunnen niet gaan zeggen "jullie krijgen geen cent bij een crisis maar jullie moeten wel voor ons vechten want daar hebben wij geen zin in".quote:Op maandag 29 december 2025 13:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kunnen wij op die manier worden gepercipieerd? Solidariteit gaat al sinds de eu crisis een kant op. Waarom moeten wij zomaar geld geven aan zuid europese landen waar men eerder met pensioen gaat?
Waar van geprofiteerd?quote:Op maandag 29 december 2025 13:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geen land heeft zo hard van de EU geprofiteerd als Nederland dus dat valt allemaal wel mee. We kunnen niet gaan zeggen "jullie krijgen geen cent bij een crisis maar jullie moeten wel vechten, want daar hebben wij geen zin in".
Het verhaal van de voorstanders was dat wij veel geld verdienen aan Zuid-Europa omdat zij onze spullen kopen. Wat natuurlijk de logica van een dronken aardbei is: je geeft de buurman gratis geld zodat hij daarmee jouw spullen kan kopen. Hoe werkt zoiets?quote:Op maandag 29 december 2025 13:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kunnen wij op die manier worden gepercipieerd? Solidariteit gaat al sinds de eu crisis een kant op. Waarom moeten wij zomaar geld geven aan zuid europese landen waar men eerder met pensioen gaat?
Van de interne Europese vrije markt.quote:
Gewoon de realiteit, alles loopt hier altijd stuk op een discussie over wie het moet betalen. Dat zie je trouwens ook onder de bevolking zelf. Sinds COVID willen velen bijvoorbeeld ineens dat de overheid weer allemaal zaken zelf gaat regelen. Fair enough. Daar heb je natuurlijk wel ambtenaren voor nodig om dat uit te voeren en die kosten geld. Dus gaat de belasting omhoog. Iedereen woest.quote:
Het meest bespottelijke van de coronasteun destijds was dat het hele bedrag al gelijk in het begin werd ingezet. Toen wist je niet hoe de coronapandemie zich zou ontwikkelen, en hoeveel geld je je later nog nodig had.quote:Op maandag 29 december 2025 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die hele situatie rond de coronasteun was bespottelijk. Het voorstel was leningen, maar de knoflooklanden eisten giften. Die wij mochten ophoesten. Vervolgens werden wij als vrekken weggezet en werd ons een gebrek aan solidariteit verweten. Maar gedwongen solidariteit, dat is geen solidariteit maar liefdadigheid.
Niet dat het geholpen heeft overigens, we zijn alsnog gewoon een schuldenunie ingerommeld.
Je geeft de buurman gratis geld zodat hij een pak kan kopen om te soliciteren, een baan kan vinden en vervolgens met zijn verdiende geld jouw spullen koopt. Overigens geven we zuid Europa (behalve de mini-economietjes van Griekenland en Portugal) niet letterlijk gratis geld.quote:Op maandag 29 december 2025 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:
je geeft de buurman gratis geld zodat hij daarmee jouw spullen kan kopen. Hoe werkt zoiets?
Dat hoor ik vaker maar elk land heeft dezelfde kansen op die interne markt. Daar zaten geen exclusieve subsidies voor ons in.quote:Op maandag 29 december 2025 13:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Van de interne Europese vrije markt.
Ik wil er wel tegenover zetten dat Nederland last heeft van ontzettende hyperindividualisering. We hebben een 24/7-economie met dito extreme consumptiemaatschappij opgetuigd. Velen ontlenen hun eigenwaarde aan spulletjes, een peperduur huis of verre vakanties. Om maar mee te kunnen in de ratrace. Dat moet natuurlijk ergens van betaald worden.quote:Op maandag 29 december 2025 14:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaker maar elk land heeft dezelfde kansen op die interne markt. Daar zaten geen exclusieve subsidies voor ons in.
Wij zijn competitief omdat we hard en veel werken en er kpi’s opzetten. We zetten de tering naar de nering in crisissen.
We werken helemaal niet zo hard en veel, we werken vooral slim en geografisch gezien liggen we op een gunstige plek.quote:Op maandag 29 december 2025 14:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaker maar elk land heeft dezelfde kansen op die interne markt. Daar zaten geen exclusieve subsidies voor ons in.
Wij zijn competitief omdat we hard en veel werken en er kpi’s opzetten. We zetten de tering naar de nering in crisissen.
Het geld komt op de verkeerde plekken terecht, en veel werken loont helemaal niet, het levert amper wat op. Ja voor de baas ja. En de aandeelhouders.quote:Op maandag 29 december 2025 14:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We werken helemaal niet zo hard en veel, we werken vooral slim en geografisch gezien liggen we op een gunstige plek.
Weer niks over het opheffen van de sancties.quote:Op maandag 29 december 2025 13:43 schreef Vallon het volgende:
Vaag dat 20 puntenplan wat voor zg 90/95% zou zijn afgetikt.
Kan/wil mij niet voorstellen dat Oekraïne dat als Staat erkent en niet dat er voor Rusland iets zinnigs inzit anders dat ze vrijelijk (legaal) verder kan manipuleren.
Onduidelijk blijft wat nu - in devils of details - zal/gaat worden afgesproken, waarbij Rusland nog moet worden gebriefd.
Ik vat de punten samen:
[..]
Wanneer ik dit lijstje beschouw komt het neer op een staak het vuren waar Rusland neemt wat het nu heeft en krijgt wat het verder wil. Volstrekt onduidelijk is/blijft wie en vooral hoe de punten onder wiens zwabberende druk zullen worden nagekomen of afgedwongen.
Dit gaat overigens door de EU-landen betaald worden. De VS krijgt als beloning voor Trumps rol als onderhandelaar een deel van Oekraiense mineralenopbrengsten en Poetin biedt alleen aan om ze slinks aan het Russisch gasinfuus te leggen.quote:
Zelfs al wordt zoiets getekend, gaat het over de horizon van trump's presidentschap heen.quote:Op maandag 29 december 2025 14:34 schreef -XOR- het volgende:
De VS krijgt als beloning voor Trumps rol als onderhandelaar een deel van Oekraiense mineralenopbrengsten
Uiteraard niet, waarom zouden beide partijen beter uit een oorlog komen?quote:Op maandag 29 december 2025 14:39 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk sowieso niet dat het er goed gaat uitzien. Dayton was ook bagger en had nooit moeten gebeuren. Zijn er ooit iets van akkoorden waar beide partijen beter van worden?
Wat kan dat ons schelen? Als die oorlog maar (langdurig) stopt.quote:Op maandag 29 december 2025 14:39 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk sowieso niet dat het er goed gaat uitzien. Dayton was ook bagger en had nooit moeten gebeuren. Zijn er ooit iets van akkoorden waar beide partijen beter van worden?
Ik vrees een beetje voor 8 jaar Vance na Trump, en inderdaad is hij een matig zakenman en een veel slechter politicus maar met de enorme Amerikaanse economie en militaire capaciteiten achter zich kan hij doen wat hij wil zonder daar op korte termijn last van te ondervinden.quote:Op maandag 29 december 2025 14:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zelfs al wordt zoiets getekend, gaat het over de horizon van trump's presidentschap heen.
En als die niet in de bak zit, of dood is, verklaart wat er dan regeert in de VS de deal dood.
Trump is gewoon niet zo'n goede zakenman he?
Zeg nooit nooit, maar vance is bij werkelijk niemand populair. Hij resoneert beslist niet bij MAGA zoals donnie dat wel doet.quote:Op maandag 29 december 2025 14:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik vrees een beetje voor 8 jaar Vance na Trump, en inderdaad is hij een matig zakenman en een veel slechter politicus maar met de enorme Amerikaanse economie en militaire capaciteiten achter zich kan hij doen wat hij wil zonder daar op korte termijn last van te ondervinden.
Yep, Win-Win and who is fucked and can be fucked (later).quote:Op maandag 29 december 2025 14:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit gaat overigens door de EU-landen betaald worden. De VS krijgt als beloning voor Trumps rol als onderhandelaar een deel van Oekraiense mineralenopbrengsten en Poetin biedt alleen aan om ze slinks aan het Russisch gasinfuus te leggen.
Een nietsvermoedende toeschouwer zou bijna gaan denken dat Putin helemaal geen slechte vent is.quote:bron: news18 US President Donald Trump on Sunday said Russia wants Ukraine to succeed after holding talks with Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy in Florida, which marked a push toward resolving the ongoing war in Ukraine.
“Russia is going to be helping. Russia wants to see Ukraine succeed once — it sounds a little strange, but I was explaining to the President, President Putin was very generous in his failing toward Ukraine succeeding, including supplying energy, electricity, and other things at very low prices," Trump said.
Boeit dat dan?quote:Op maandag 29 december 2025 14:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel steeds minder, de vooruitzichten zijn niet bijster goed met wegtrekkende bedrijven. De druk op ondernemers is te groot, maar bij de gem NLse burger is er helemaal ingeslopen dat (grote)bedrijven de duivel zijn en beter kunnen opzouten, terwijl daar zowat alle inkomsten voor de staat/burger wegkomen.quote:Op maandag 29 december 2025 15:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Boeit dat dan?
Door de EU heeft NL die kans en kan het veel meer verdienen. Zeker omdat NL o.a. door de ligging een perfect doorvoerland is.
Dat andere landen kunnen concurerren met NL doet niets af aan het feit dat NL er heel veel gebruik van maakt.
“Russia’s new territories”quote:Op maandag 29 december 2025 15:44 schreef Since2003 het volgende:
Erg informatieve video
Niet. Vandaar dat ze Trump nodig hebben om de hele Donbas in te nemen.quote:Op maandag 29 december 2025 15:54 schreef Korenfok het volgende:
D epro poetin troepen zijn wel weer heel druk bezig aan te tonen dat Rusland de sterkste is, maar hoe zit het nu met die super optrek tocht van 4 weken geleden, hebben ze die stadjes nog?
wanneer gaat Rusland nu eens domineren?
Maar als een meerderheid van de mensen in de Donbas oprecht geen aansluiting bij Rusland wil, waarom zou het dan gedwongen bij Rusland gevoegd moeten worden middels een deal? Waarschijnlijk snappen de Russen zelf ook wel want ze willen ook niet stoppen met schieten zodat er een referendum gehouden kan worden. Lijkt me wel veelzeggend over de te verwachten uitslag.quote:Op maandag 29 december 2025 16:39 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Zou me niets verbazen als het akkoord stukloopt op de status van de Donbas. Voor zowel Oekraïne als rusland lijkt dit een complete dealbreaker te zijn.
Gezamenlijke schulden willen we inderdaad niet, want waarom zouden we? Er zitten landen in de EU die zich al jaren niet aan de Europese begrotingsregels houden en dan moeten wij daar garant voor gaan staan? Pleur ff op. Laat die landen eerst maar eens solidair zijn met de regels dan kan je verder praten.quote:Op maandag 29 december 2025 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eurobonds, coronasteun, vluchtelingen, toetreding Bulgarije en Roemenie tot Schengen. Er is een reden dat heel Europa ons haat. Nu hebben we zelf hulp nodig dus gaan we net doen alsof we die solidariteit heel belangrijk vinden.
Europa is geen Nederland nee, maar mocht een Europees land worden aangevallen dan is Nederland ook direct in oorlog. En vergeet ook niet dat het Ruhr gebied, een van de grootste industriële gebieden van Europa waarin ook Rheinmetall ligt, voornamelijk wordt bevoorraad via de Rijn en dus Rotterdam. Mocht ik een oorlog in Europa willen beginnen dan staat Rotterdam erg hoog op de lijst om plat te leggen. Zonder oorlog mogen er ook best delen van plat, maar dat terzijde..quote:Op maandag 29 december 2025 13:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Europa is geen Nederland he.... Alsof Nederland voor heel de EU iets moet gaan opknappen.
Had de EU het volgehouden tegen Rusland in 2022? Ja, natuurlijk. Simpel zelfs.
Gaat Rusland het ooit proberen wel de EU aan te vallen als ze winnen van Oekraine?
Zelfs Poetin niet dom genoeg is om de EU/NAVO aan te vallen.
Welke aanval?quote:Op maandag 29 december 2025 17:16 schreef Skysheriff het volgende:
Let op we gaan echt volle russische propaganda overal zien over deze vermeende aanval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |