SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
Weer die onzin over de EU van deze stakker.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Interessanter wordt de vraag of eu geen operaties gaat doen om de nieuwe vrede te ondermijnen en of de Russen het niet nog eens gaan proberen.
Ik vind de EU ook geen positieve rol spelen in de beeindiging van deze oorlog. Hetzij bewust, hetzij uit incompetentie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Weer die onzin over de EU van deze stakker.
Incompetentie in combinatie met populistische rusbots als Orban en Wilders die zand in de raderen strooien. Maar van doelbewuste EU operaties waar onze vatnik TS het over heeft is geen sprake.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind de EU ook geen positieve rol spelen in de beeindiging van deze oorlog. Hetzij bewust, hetzij uit incompetentie.
Ik bedoel meer uitspraken zoals van Kallas over het opdelen van Rusland, die op geen enkele manier een positieve bijdragen leveren aan beeindiging van dit conflict.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Incompetentie in combinatie met populistische rusbots als Orban en Wilders die zand in de raderen strooien. Maar van doelbewuste EU operaties waar onze vatnik TS het over heeft is geen sprake.
Gelukkig draagt je Russische idool Poetin wel positief bij aan beëindiging van dit conflict…quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel meer uitspraken zoals van Kallas over het opdelen van Rusland, die op geen enkele manier een positieve bijdragen leveren aan beeindiging van dit conflict.
Waarom is dat geen positieve bijdrage?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel meer uitspraken zoals van Kallas over het opdelen van Rusland, die op geen enkele manier een positieve bijdragen leveren aan beeindiging van dit conflict.
Sinds wanneer hebben Wilders en Orban invloed?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Incompetentie in combinatie met populistische rusbots als Orban en Wilders die zand in de raderen strooien. Maar van doelbewuste EU operaties waar onze vatnik TS het over heeft is geen sprake.
De EU wil zelf niet betrokken raken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind de EU ook geen positieve rol spelen in de beeindiging van deze oorlog. Hetzij bewust, hetzij uit incompetentie.
Nope.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:20 schreef phpmystyle het volgende:
Door de opstelling van de eu komen er juist meer (onschuldige) mensen om het leven !
Omdat een dergelijk dreigement (serieus of niet) niet bijdraagt aan het vertrouwen van Rusland in de EU en dus ook niet aan de bereidwilligheid te ondertekenen. Waar het wel positief voor is weet ik niet. Ik vind haar sowieso een erg zwak lichtje. Totaal geen enkel historisch besef bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom is dat geen positieve bijdrage?
Sinds jaren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben Wilders en Orban invloed?
1. Vrouwen als labiel / emotioneel onbetrouwbaarquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat een dergelijk dreigement (serieus of niet) niet bijdraagt aan het vertrouwen van Rusland in de EU en dus ook niet aan de bereidwilligheid te ondertekenen. Waar het wel positief voor is weet ik niet. Ik vind haar sowieso een erg zwak lichtje. Totaal geen enkel historisch besef bijvoorbeeld.
Is niks van te merken.quote:
Zwakke vrouw inderdaad.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
1. Vrouwen als labiel / emotioneel onbetrouwbaar
Letterlijke uitspraken / formuleringen die hij herhaaldelijk gebruikt:
“Women are more emotionally unstable than men.”
(Meerdere colleges en interviews, o.a. Personality and Its Transformations)
“Women score higher in neuroticism than men, and that matters.”
(Standaardzin in zijn Big Five-verhalen)
“If you want someone who is less emotionally volatile, you should probably choose a man.”
(Interviewcontext over werk en leiderschap)
Strekking:
Vrouwen zijn volgens hem gemiddeld emotioneel instabieler en dus minder geschikt voor stress, macht en conflict.
Ik wil het niet aan haar vrouwelijkheid wijten. Trump is een man. Die is ook een historisch onbenul en inconsequent.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
1. Vrouwen als labiel / emotioneel onbetrouwbaar
Letterlijke uitspraken / formuleringen die hij herhaaldelijk gebruikt:
“Women are more emotionally unstable than men.”
(Meerdere colleges en interviews, o.a. Personality and Its Transformations)
“Women score higher in neuroticism than men, and that matters.”
(Standaardzin in zijn Big Five-verhalen)
“If you want someone who is less emotionally volatile, you should probably choose a man.”
(Interviewcontext over werk en leiderschap)
Strekking:
Vrouwen zijn volgens hem gemiddeld emotioneel instabieler en dus minder geschikt voor stress, macht en conflict.
Vrouwlijke leiders zijn vaak geen succes als het gaat om bestuur. Noem een vd leyen, die mp van nieuw zeeland, clinton, etc.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil het niet aan haar vrouwelijkheid wijten. Trump is een man. Die is ook een historisch onbenul en inconsequent.
Was maar een grapje, kopieerde wat ik net las op een ander topic over wat Jordan Peterson zegt over vrouwen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil het niet aan haar vrouwelijkheid wijten. Trump is een man. Die is ook een historisch onbenul en inconsequent.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Was maar een grapje, kopieerde wat ik net las op een ander topic over wat Jordan Peterson zegt over vrouwen.
Maar het geldt in mijn ogen wel voor Kallas.
Ander Vrouwen hebben wel degelijk laten zien goede leiders te zijn op Europees beleid.
Ik vind dit ook alleszins een redelijke uitspraak of je het er nou mee eens bent of niet, maar het commentaar dat je er op krijgt...quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Sommige mensen menen nu eenmaal binnen een bepaald kader te moeten verdedigen, ongeacht wat er ook gezegd wordt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vind dit ook alleszins een redelijke uitspraak of je het er nou mee eens bent of niet, maar het commentaar dat je er op krijgt...
Het is Rusland vs Oekraïne hè?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat een dergelijk dreigement (serieus of niet) niet bijdraagt aan het vertrouwen van Rusland in de EU en dus ook niet aan de bereidwilligheid te ondertekenen. Waar het wel positief voor is weet ik niet. Ik vind haar sowieso een erg zwak lichtje. Totaal geen enkel historisch besef bijvoorbeeld.
Zoals jullie je Russische matties consequent verdedigen?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Sommige mensen menen nu eenmaal binnen een bepaald kader te moeten verdedigen, ongeacht wat er ook gezegd wordt.
Wilders ook.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker de blokkeer-Hongaar Orban heeft de nodige invloed…
Nou inderdaad. Als er een groep historisch besef heeft met betrekking tot de Russische agressie zijn het de Baltische Staten wel.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:38 schreef Wantie het volgende:
Verder denk ik dat je haar historisch besef ernstig onderschat.
Het getuigt niet echt van respect om vanaf de zijlijn zo te oordelen over iemand afkomstig uit een voormalige Sovjet republiek.
Waarom zou haar trauma en dat minimale landje dat zij vertegenwoordigt zwaar moeten meetellen in beleid dat er toe kan leiden dat de welvaart en welzijn van miljoenen eu burgers in gevaar kan komen?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is Rusland vs Oekraïne hè?
Niet Rusland vs EU.
Ik zie geen enkele reden waarom wij lief moeten doen tegen Rusland.
Het getuigt niet echt van respect om vanaf de zijlijn zo te oordelen over iemand afkomstig uit een voormalige Sovjet republiek.
Ik denk dat de EU in januari troepen gaat afsturen naar Oekraïne om juist dat te bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Interessanter wordt de vraag of eu geen operaties gaat doen om de nieuwe vrede te ondermijnen en of de Russen het niet nog eens gaan proberen.
Nou, van dat gebrek aan historisch besef dat verzin ik niet zomaar he. Dat is toch best vaak in het nieuws geweest de afgelopen tijd. Bijvoorbeeld dat het voor haar nieuw was dat Rusland en China tegen de As gevochten hebben, etc..quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is Rusland vs Oekraïne hè?
Niet Rusland vs EU.
Ik zie geen enkele reden waarom wij lief moeten doen tegen Rusland.
Omdat dat jouw natte droom is wellicht?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom zou haar trauma en dat minimale landje dat zij vertegenwoordigt zwaar moeten meetellen in beleid dat er toe kan leiden dat de welvaart en welzijn van miljoenen eu burgers in gevaar kan komen?
De invloed van Wilders is in de praktijk beperkt Die heeft Nederland niet van steun aan Oekraïne af weten te houden, hoe zeer hij Poetin ook bewondert.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wilders ook.
Iemand hoeft niet een despoot alla Trump die per decreet regeert te zijn om invloed te hebben...
En dat is van belang bij dit conflict?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, van dat gebrek aan historisch besef dat verzin ik niet zomaar he. Dat is toch best vaak in het nieuws geweest de afgelopen tijd. Bijvoorbeeld dat het voor haar nieuw was dat Rusland en China tegen de As gevochten hebben, etc..
Nou, dat zou natuurlijk niet voor de eerste keer zijn…quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, van dat gebrek aan historisch besef dat verzin ik niet zomaar he.
Maar hij heeft wel invloed.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De invloed van Wilders is in de praktijk beperkt Die heeft Nederland niet van steun aan Oekraïne af weten te houden, hoe zeer hij Poetin ook bewondert.
Even Grok gevraagd:quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, van dat gebrek aan historisch besef dat verzin ik niet zomaar he. Dat is toch best vaak in het nieuws geweest de afgelopen tijd. Bijvoorbeeld dat het voor haar nieuw was dat Rusland en China tegen de As gevochten hebben, etc..
quote:Rusland en China vochten niet samen tegen de As (Duitsland, Japan, Italië) in WOII
Uiteraard. Maar ook weer niet al te veel gelukkig.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar hij heeft wel invloed.
Niet alleen in Nederland, maar ook binnen de EU.
Natuurlijk is historisch besef van belang voor iemand in haar positie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat is van belang bij dit conflict?
Nee, toen had je de Sovjet Unie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet samen maar los van elkaar wel. Bijvoorbeeld tegen Japan.
Ik ook. Zolang ze haar kop maar houdt in bed!quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:52 schreef LXIV het volgende:
Als ik trouwens moet kiezen tussen Kallas beffen of Putin pijpen dan weet ik het wel hoor!.
Dan neem ik Iris de Graaf mij mijn Russische mattie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:52 schreef LXIV het volgende:
Als ik trouwens moet kiezen tussen Kallas beffen of Putin pijpen dan weet ik het wel hoor!.
kunnen we het daar dan tenminste over eens zijn in dit topic, van links tot rechts? Dat we liever Kalas beffen dan Putin pijpen?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ook. Zolang ze haar kop maar houdt in bed!
Ja, ze moet wat beleefder zijn tegen de genocidale imperialisten.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:10 schreef LXIV het volgende:
En als de keuze tussen Sanna Marin (Finland) en Kallas was?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:52 schreef LXIV het volgende:
Ze vinden het fijn om de slachtofferrol in te nemen kennelijk.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach ja, die lui zullen elkaar altijd steunen. Alles om de realiteit maar te kunnen ontkennen…
Over dom wicht gesproken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En als de keuze tussen Sanna Marin (Finland) en Kallas was?
Ja, de betrouwbaarheid van de EU is het probleem, niet van dat land dat werkelijk aan elke verdag z'n reet afveegt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:22 schreef LXIV het volgende:
Omdat een dergelijk dreigement (serieus of niet) niet bijdraagt aan het vertrouwen van Rusland in de EU
Lastig, maar denk dan toch eerder Kaja. In de context dat het ze een beetje een bitchy bossgirl is..quote:
Nog dommer en nog neukbaarder: Jacinda uit Nieuw Zeelandquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Over dom wicht gesproken.
Maar wel iets neukbaarder nog
Die moek googelenquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nog dommer en nog neukbaarder: Jacinda uit Nieuw Zeeland
Het gaat erom of er structureel wordt bijgedragen aan oplossing van het conflict. Rusland is een gegeven, daar oefen je geen invloed op uit. Op je eigen diplomaten wel.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, de betrouwbaarheid van de EU is het probleem, niet van dat land dat werkelijk aan elke verdag z'n reet afveegt.
Wat heeft die historie cruciaal met dit conflict te maken?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk is historisch besef van belang voor iemand in haar positie.
Maar Rusland bedoelt alles zo goedquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, de betrouwbaarheid van de EU is het probleem, niet van dat land dat werkelijk aan elke verdag z'n reet afveegt.
Weinig meer dan dat je Russische leiders vooral niet kan vertrouwen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat heeft die historie cruciaal met dit conflict te maken?
Mocht er morgen een oplossing zijn waar de EU nominaal aan heeft bijgedragen, dat heeft ze dat?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat erom of er structureel wordt bijgedragen aan oplossing van het conflict.
Zonder historisch besef (bijvoorbeeld aan welke kant Rusland stond in WO II) kun je de huidige situatie en sentimenten rondom de politieke situatie ook niet goed duiden. De huidige situatie is min of meer rechtstreeks een gevolg van WO2, de rol van de Soviet-Unie daarin etc.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat heeft die historie cruciaal met dit conflict te maken?
Structureel zou de EU met nog zwaardere sancties tegen Rusland kunnen komen en meer steunpakketten aan Oekraïne.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat erom of er structureel wordt bijgedragen aan oplossing van het conflict. Rusland is een gegeven, daar oefen je geen invloed op uit. Op je eigen diplomaten wel.
Nee, totaal niet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zonder historisch besef (bijvoorbeeld aan welke kant Rusland stond in WO II) kun je de huidige situatie en sentimenten rondom de politieke situatie ook niet goed duiden. De huidige situatie is min of meer rechtstreeks een gevolg van WO2, de rol van de Soviet-Unie daarin etc.
Klopt, wat dat betreft is er nog slechts een bescheiden beginnetje gemaakt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Structureel zou de EU met nog zwaardere sancties tegen Rusland kunnen komen en meer steunpakketten aan Oekraïne.
Bijvoorbeeld meer steun aan Oekraïne om de energie infrastructuur van Rusland nog harder te raken.
Dat er geen oplossing ligt is niet in het bijzonder te wijten aan de EU. Maar de EU als geheel heeft weinig gedaan om een oplossing te vinden, heeft Rusland soms verder van de onderhandelingstafel gejaagd (Kalas met haar rare uitspraken) en sowieso nooit eenheid van opvatting, doelstelling of belang getoond. Wat de EU gedaan heeft, heeft vooral bijgedragen aan de verlenging van het conflict, niet aan de beeindiging.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mocht er morgen een oplossing zijn waar de EU nominaal aan heeft bijgedragen, dat heeft ze dat?
Dus leg nou eens uit waarom ze niet bijdraagt, anders dan dat er nog geen kant en klare oplossing nu op tafel ligt.
Mevrouw kallas der ouders waren bonafide sovjet apparatjiek.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zonder historisch besef (bijvoorbeeld aan welke kant Rusland stond in WO II) kun je de huidige situatie en sentimenten rondom de politieke situatie ook niet goed duiden. De huidige situatie is min of meer rechtstreeks een gevolg van WO2, de rol van de Soviet-Unie daarin etc.
Dat kan, alhoewel ik niet weet of pakket 19? nog echt veel zoden aan de dijk zal zetten qua Rusland treffen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Structureel zou de EU met nog zwaardere sancties tegen Rusland kunnen komen en meer steunpakketten aan Oekraïne.
Bijvoorbeeld meer steun aan Oekraïne om de energie infrastructuur van Rusland nog harder te raken.
Mooi staaltje revisionisme wederom.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geen oplossing ligt is niet in het bijzonder te wijten aan de EU. Maar de EU als geheel heeft weinig gedaan om een oplossing te vinden, heeft Rusland soms verder van de onderhandelingstafel gejaagd (Kalas met haar rare uitspraken) en sowieso nooit eenheid van opvatting, doelstelling of belang getoond. Wat de EU gedaan heeft, heeft vooral bijgedragen aan de verlenging van het conflict, niet aan de beeindiging.
Ik zeg neit dat ze Rusland niet kent. Ik zeg dat ze weinig historisch besef heeft voor een vrouw met haar functie/positie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mevrouw kallas der ouders waren bonafide sovjet apparatjiek.
Zal best dat ze niet alles weet, maar of ze het beestje ten oosten van haar kent?
Ja, zeer intiem.
Oekraine heeft ook nooit gevraagd aan de EU om dit te doen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:07 schreef LXIV het volgende:
Maar de EU als geheel heeft weinig gedaan om een oplossing te vinden, heeft Rusland soms verder van de onderhandelingstafel gejaagd
Ja, precies.quote:(Kalas met haar rare uitspraken)
quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ze moet wat beleefder zijn tegen de genocidale imperialisten.
Ach ja, dat snapt iedereen. Maar volgens iemand die een paar jaar zandzakken heeft gevuld in dienst van ons leger is het allemaal natuurlijk compleet anders en hij weet dat sowieso veel beter dan mensen die er wel voor doorgeleerd hebbenquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mevrouw kallas der ouders waren bonafide sovjet apparatjiek.
Zal best dat ze niet alles weet, maar of ze het beestje ten oosten van haar kent?
Ja, zeer intiem.
Ik ben er niet van overtuigd dat het van belang is.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zeg neit dat ze Rusland niet kent. Ik zeg dat ze weinig historisch besef heeft voor een vrouw met haar functie/positie.
Poetin pesten is niet liefquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine heeft ook nooit gevraagd aan de EU om dit te doen.
Men is daar nu louter mee bezig vanwege het ego van die oranje mongool, geen enkele andere reden.
[..]
Ja, precies.
[..]
Ja, LEAVE PUTIN ALONE!quote:
Klopt, die hadden vanaf het begin vol moeten inzetten op militaire steun aan Oekraïne.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geen oplossing ligt is niet in het bijzonder te wijten aan de EU.
Precies.quote:Maar de EU als geheel heeft weinig gedaan om een oplossing te vinden, heeft Rusland soms verder van de onderhandelingstafel gejaagd
Tja, achteraf kijk je de koe in de kont.quote:(Kalas met haar rare uitspraken) en sowieso nooit eenheid van opvatting, doelstelling of belang getoond. Wat de EU gedaan heeft, heeft vooral bijgedragen aan de verlenging van het conflict, niet aan de beeindiging.
Het gaat niet om meegaan met de een of andere psychose maar om te begrijpen hoe een bepaalde situatie is ontstaan, wat de reden is waarom bepaalde zaken in bepaalde landen gevoelig liggen, etc.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat het van belang is.
Meegaan met in de messias psychose van putin is allicht leuk als je klinisch psychiater bent, voor een europese comissaris zie ik dat niet.
Dat meteen voor de maximale ondersteuning gaan ipv telkens net genoeg geven om Oekraine niet te laten verliezen een veel betere keuze was geweest ben ik met je eens. Al had dat ook zekere risico's met zich meegebracht.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, die hadden vanaf het begin vol moeten inzetten op militaire steun aan Oekraïne.
In plaats van net te weinig om de frontlinies te kunnen verdedigen.
Vooral in het begin was Rusland een ongeorganiseerd zootje.
Dat had de EU moeten aangrijpen om de Russen uit Oekraïne te schoppen.
[..]
Precies.
De EU had Rusland nooit de tijd moeten geven om zich te herpakken.
[..]
Tja, achteraf kijk je de koe in de kont.
En met Trump aan de macht is het niet beter geworden.
Amerika onder Biden had ook veel sneller moeten anticiperen en niet zo afwachtend moeten zijn bij de wapenleveranties.
Er zit een of andere gek in het kremlin, die waant zichzelf de volgende grote tsaar ofzo. En kan de neergang van de sovjet unie persoonlijk zo slecht verkroppen dat die maar krijgje gaat spelen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat niet om meegaan met de een of andere psychose maar om te begrijpen hoe een bepaalde situatie is ontstaan,
Ja, iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En in de Baltische Staten beseffen ze wel dat ze gewoon het volgende slachtoffer zijn als dit slaagt.
Maar voor onze “nuttige idioten” is dat besef natuurlijk verschrikkelijk. Hun grote held Poetin zou dat natuurlijk nooit doen…
Je verzint nu dingen die ik in de verste verte nog niet gezegd heb. Ik zeg dat historisch besef belangrijk is voor diplomatieke functies. Jij maakt ervan dat ik zeg dat je begrip moet hebben voor megalomane dictators!quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er zit een of andere gek in het kremlin, die waant zichzelf de volgende grote tsaar ofzo. En kan de neergang van de sovjet unie persoonlijk zo slecht verkroppen dat die maar krijgje gaat spelen.
Maar blijf hier vooral doen alsof putin, voor de verandering, weer zeer onbegrepen is. En alsof het daadwerkelijk meer om het lijf heeft dan mijn vorige alinea.
Oekraïne bepaalt zelf of ze door willen gaan met zich te verdedigen tegen Rusland of niet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat meteen voor de maximale ondersteuning gaan ipv telkens net genoeg geven om Oekraine niet te laten verliezen een veel betere keuze was geweest ben ik met je eens. Al had dat ook zekere risico's met zich meegebracht.
Maar nu wordt het eindeloos gerekt en wordt Oekraine zowel geen overwinning gegund alsook geen bestand. Nu bloedt Oekraine gewoon dood, door sneuvelen en immigratie. Over drie jaar wonen er nog 22 miljoen mensen als het zo doorgaat. Misschien in 2035 wel minder mensen dan op dat moment in Nederland.
Dus we hebben overeenstemming dat:quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je verzint nu dingen die ik in de verste verte nog niet gezegd heb. Ik zeg dat historisch besef belangrijk is voor diplomatieke functies. Jij maakt ervan dat ik zeg dat je begrip moet hebben voor megalomane dictators!
Dit gewoon correct is?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er zit een of andere gek in het kremlin, die waant zichzelf de volgende grote tsaar ofzo. En kan de neergang van de sovjet unie persoonlijk zo slecht verkroppen dat die maar krijgje gaat spelen.
Rusland is geen gegeven. Dat is misschien wat de Russische propaganda je vertelt, maar het is absoluut niet waar.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat erom of er structureel wordt bijgedragen aan oplossing van het conflict. Rusland is een gegeven, daar oefen je geen invloed op uit. Op je eigen diplomaten wel.
Het zou kunnen dat Putin een drijfveer heeft de Soviet-Unie te herstellen. Hij heeft in ieder geval wel eens gezegd dat hij het een catastrophe vond dat de Soviet-Unie uiteen gevallen was. Of hij het realistisch acht dit nog te kunnen herstellen weet ik niet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus we hebben overeenstemming dat:
[..]
Dit gewoon correct is?
Ah, Trump heeft nu een maatregel tegen Rusland genomen. Eén. En dan is het de vraag hoe lang het effectief is en wanneer Rusland er weer omheen weet te werken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:08 schreef LXIV het volgende:
Dat kan, alhoewel ik niet weet of pakket 19? nog echt veel zoden aan de dijk zal zetten qua Rusland treffen.
Als je het ziet als een methode om Rusland naar de onderhandelingstafel te krijgen dan zijn de acties van Trump om Ruslands olieuitvoer te treffen veel effectiever geweest dan welke maatregel van de EU dan ook.
In feite maakt niet uit wie de sancties invoert.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat kan, alhoewel ik niet weet of pakket 19? nog echt veel zoden aan de dijk zal zetten qua Rusland treffen.
Als je het ziet als een methode om Rusland naar de onderhandelingstafel te krijgen dan zijn de acties van Trump om Ruslands olieuitvoer te treffen veel effectiever geweest dan welke maatregel van de EU dan ook.
Met 'Rusland is een gegeven' bedoel ik dat Rusland dus zelf bepaalt wat het doet en zegt, maar dat wij daarom nog niet zelf een contraproductief beleid hoeven te voeren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rusland is geen gegeven. Dat is misschien wat de Russische propaganda je vertelt, maar het is absoluut niet waar.
Door sancties wordt de Russische economie ernstig beperkt, en door Oekraïne te blijven steunen lopen de kosten voor Rusland op.
Het is natuurlijk niet zo dat Rusland nu snel verslagen wordt, maar dat de Russische economie piept en kraakt lijkt me duidelijk.
Hij had het over niet meegaan met megalomane personen als Trump en Poetin en wel besef hebben van historie in diplomatieke key functies.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus we hebben overeenstemming dat:
[..]
Dit gewoon correct is?
Volledig niet, maar Poetin zit wel te rotzooien in meerdere voormalige Sovjet republieken, om die steeds meer in de Russische invloedssfeer te trekken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat Putin een drijfveer heeft de Soviet-Unie te herstellen. Hij heeft in ieder geval wel eens gezegd dat hij het een catastrophe vond dat de Soviet-Unie uiteen gevallen was. Of hij het realistisch acht dit nog te kunnen herstellen weet ik niet.
Ik kijk niet naar haar CV maar naar haar acties en uitspraken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:22 schreef ExTec het volgende:
Kallas is een advocaat en MBA.
Soit, prima creds wat mij betreft.
Niet iedereen heeft (krijgs)geschiedenis als hobby.
Ach, daarom. Maar uiteraard weten onze bewonderaars van Rusland het stukken beterquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland.
Zelfs Finland waant zich niet veilig en heeft een enorm verdedigingsapparaat tegen Rusland.
En werd lid van de NAVO toen ze zagen wat Rusland met Oekraïne deed..
Dat doet de EU sws, dat is geen geheimquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
In feite maakt niet uit wie de sancties invoert.
Amerika kan als olie exporterend land natuurlijk eenvoudiger sancties opleggen tegen de Russische olie industrie.
De EU zou Oekraïne kunnen helpen bij het aanvallen van de oliesector.
Wie weet doet de EU dat al zonder dat wij op de hoogte zijn.
En die veroordeel je zonder enige kennis van zaken. Wat dat betreft is het heerlijk opzichtig.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kijk niet naar haar CV maar naar haar acties en uitspraken.
Dat is historisch gezien ook niet gek nadat ze waren ingelijfd tot de EU, in een tijd dat Rusland niks kon.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volledig niet, maar Poetin zit wel te rotzooien in meerdere voormalige Sovjet republieken, om die steeds meer in de Russische invloedssfeer te trekken.
Ik kijk naar haar bewezen qualificaties, en niet naar haar uitspraken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kijk niet naar haar CV maar naar haar acties en uitspraken.
Je ziet haar toch gewoon acteren op het politieke toneel? Je zit toch ook wel dat haar al te extreme uitspraken landen als Spanje en Italie gewoon eerder doen wegkeren van het buitenlandbeleid van de EU dan dat ze het ondersteunen? Of je leest toch ook wel de commentaren erop? Of je weet toch wel dat ze gewoon totaal niet serieus genomen wordt in China of de VS en dat ze alleen daarom al een schadepost is voor de EU?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik kijk naar haar bewezen qualificaties, en niet naar haar uitspraken.
Mooi we zijn er uit.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
kunnen we het daar dan tenminste over eens zijn in dit topic, van links tot rechts? Dat we liever Kalas beffen dan Putin pijpen?
Als de dorpsgek een ruit bij je inkegelt, en als jij verhaal wil halen een kontverhaal van hier tot gunder ophangt, met aliens, ofzo, neem je dat dan ook serieus?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij had het over niet meegaan met megalomane personen als Trump en Poetin en wel besef hebben van historie in diplomatieke key functies.
Waar heb je dit vandaan?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:32 schreef LXIV het volgende:
Je zit toch ook wel dat haar al te extreme uitspraken landen als Spanje en Italie gewoon eerder doen wegkeren van het buitenlandbeleid van de EU dan dat ze het ondersteunen?
Typisch een overspannen leraar in een alfa-vak. Of bijvoorbeeld een maatschappelijk werker wiens illusies over de maakbare samenleving al een half jaar nadat hij op functie kwam in scherven zijn gevallen. En nu dan maar op het internet terwijl zijn vrouw boven met een Marokkaan loopt te vozen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij is wel boos ja, lijkt boos op de hele wereld.
Vermoeiend lijkt me dat.
Ps maatschappijleer lijkt me wel kloppen.
Snap niet dat ze dat mag en kan blijven doen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je ziet haar toch gewoon acteren op het politieke toneel? Je zit toch ook wel dat haar al te extreme uitspraken landen als Spanje en Italie gewoon eerder doen wegkeren van het buitenlandbeleid van de EU dan dat ze het ondersteunen? Of je leest toch ook wel de commentaren erop? Of je weet toch wel dat ze gewoon totaal niet serieus genomen wordt in China of de VS en dat ze alleen daarom al een schadepost is voor de EU?
Maar als de Baltische Staten (NAVO- én EU-leden) niet veilig zijn voor Rusland, waarom is Rusland dan niet daar begonnen? Gezamenlijk hebben ze zo'n 6 miljoen inwoners, i.t.t. zo'n 40 miljoen in Oekraïne bij de start van de oorlog.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland.
Zelfs Finland waant zich niet veilig en heeft een enorm verdedigingsapparaat tegen Rusland.
En werd lid van de NAVO toen ze zagen wat Rusland met Oekraïne deed..
Hè?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als de dorpsgek een ruit bij je inkegelt, en als jij verhaal wil halen een kontverhaal van hier tot gunder ophangt, met aliens, ofzo, neem je dat dan ook serieus?
Of denk je dat wel: zal wel.
Dat zijn natuurlijk de allerslechtste argumenten waar je mee kan komen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:32 schreef LXIV het volgende:
Of je weet toch wel dat ze gewoon totaal niet serieus genomen wordt in China of de VS en dat ze alleen daarom al een schadepost is voor de EU?
Pas maar op. Straks post ie je woonplaats.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij leest je berichten niet en toch reageer je?
Luistert je klas ook weleens niet?
Nee. Het is gewoon schadelijk. Voor de EU. En in dat opzicht profiteren de VS en Rusland er gewoon van.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Snap niet dat ze dat mag en kan blijven doen.
Ws heeft ze ook veel fans.
Vrij eenvoudig. Oekraïne was naar hun idee gewoon een eenvoudiger slachtoffer. Estland,quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar als de Baltische Staten (NAVO- én EU-leden) niet veilig zijn voor Rusland, waarom is Rusland dan niet daar begonnen? Gezamenlijk hebben ze zo'n 6 miljoen inwoners, i.t.t. zo'n 40 miljoen in Oekraïne bij de start van de oorlog.
Het is heel logisch om hart voor de zaak te hebben maar 1 zwakke broeder te ontslaan.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wensdenken vanuit Russisch perspectief vermoedelijk.
Waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vrij eenvoudig. Oekraïne was naar hun idee gewoon een eenvoudiger slachtoffer. Estland,
Letland en Litouwen waren voor Rusland op dat moment gewoon niet zo aantrekkelijk.
En de dorpsgek = putin, en je ruit is de oorlog.quote:
De essentie van diplomatie is juist dat je wél geaccepteerd wordt door andere partijen. Anders kun je er ook geen invloed op uitoefenen. Een ruziemaker die iedereen voor het hoofd stoot is de slechtste diplomaat denkbaar.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat zijn natuurlijk de allerslechtste argumenten waar je mee kan komen.
China die nominaal pro-rus is, en de roversbende in het witte huis die alles louter door een dollar sign grondstoffen dealtjes bril bekijken vinden haar niet tof!
Gut......
Wie boze Klaas?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Pas maar op. Straks post ie je woonplaats.
Deed hij ook bij mij 🤣
Je uitspraak over wegkeren van de EU kan dus als onwaar gezien worden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://caliber.az/en/pos(...)nal-stance-on-russia
bijvoorbeeld..
Poetin dacht dat Oekraïne een gemakkelijkere prooi was.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar als de Baltische Staten (NAVO- én EU-leden) niet veilig zijn voor Rusland, waarom is Rusland dan niet daar begonnen?
Toch dacht Poetin met een kleinschalige speciale militaire operatie Oekraïne binnen enkele dagen te kunnen innemen.quote:Gezamenlijk hebben ze zo'n 6 miljoen inwoners, i.t.t. zo'n 40 miljoen in Oekraïne bij de start van de oorlog.
Ja maar daar ging het niet over, dat maak jij er (steeds) van.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
En de dorpsgek = putin, en je ruit is de oorlog.
Precies, snel en rap buigen voor putin en de VS rovers, wat we moeten niet willen dat je aan ruziemaker bent.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De essentie van diplomatie is juist dat je wél geaccepteerd wordt door andere partijen. Anders kun je er ook geen invloed op uitoefenen. Een ruziemaker die iedereen voor het hoofd stoot is de slechtste diplomaat denkbaar.
Nou, dat heeft Rutte voor Trump gedaan en dat had ook niet het gewenst effect, wel?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, snel en rap buigen voor putin en de VS rovers, wat we moeten niet willen dat je aan ruziemaker bent.
Als je zo denkt had je er beter Hans Teeuwen neer kunnen zetten.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, snel en rap buigen voor putin en de VS rovers, wat we moeten niet willen dat je aan ruziemaker bent.
Jawel:quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja maar daar ging het niet over, dat maak jij er (steeds) van.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:14 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet om meegaan met de een of andere psychose maar om te begrijpen hoe een bepaalde situatie is ontstaan, wat de reden is waarom bepaalde zaken in bepaalde landen gevoelig liggen, etc.
quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:18 schreef LXIV het volgende:
Ik zeg dat historisch besef belangrijk is voor diplomatieke functies.
Dat ging over Kallas.quote:
Sorry, maar rutte krijgt net zo veel, of: net zo weinig voor elkaar.quote:
Jij ondersteunt het idee dat Kallas geen historisch besef heeft?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat ging over Kallas.
Dat het handiger is dat je hystorisch besef hebt.
En dan begin je over Poetin. Ik niet snap
Niet ingelijfd, ze hebben zich aangesloten.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is historisch gezien ook niet gek nadat ze waren ingelijfd tot de EU, in een tijd dat Rusland niks kon.
Nee, het volk is daar stoïcijns in. Bemoeit zich niet met de politiek.quote:In onze ogen niet correct.
Maar als Poetin nu wegvalt gaat een ander dat wel doen. Het is ook gewoon wat het volk wil, Rusland als grote natie.
Och boze Karel is er ook weer.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Jij ondersteunt het idee dat Kallas geen historisch besef heeft?
En waar baseer je dat idee dan op?
Dat heeft 13 jaar geduurd. Putin was op het moment van hun toetreding tot de NAVO en EU al zo'n 5 jaar president.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Poetin dacht dat Oekraïne een gemakkelijkere prooi was.
De Baltische Staten zijn heel slim geweest door na onafhankelijk zo snel mogelijk lid te worden van de EU en NAVO.
Daardoor zijn ze een minder gemakkelijke prooi voor Rusland.
Toen Rusland in 2014 de moed had verzameld om Oekraïne binnen te vallen waren de Baltische Staten al lid van de NAVO. Dit in tegenstelling tot Oekraïne of iets eerder Georgië.quote:
Ze kunnen de volgende zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat heeft 13 jaar geduurd. Putin was op het moment van hun toetreding tot de NAVO en EU al zo'n 5 jaar president.
Waarom toen niet gedaan? En waarom zouden ze nu ze wél NAVO- en EU-lid zijn, de volgende zijn?
Ik reageerde hierop: "Ja, iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland." Dus: in historische context zijn de Baltics niet veilig voor Rusland, als reactie op jouw opmerking dat de Baltics de volgende zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toen Rusland in 2014 de moed had verzameld om Oekraïne binnen te vallen waren de Baltische Staten al lid van de NAVO. Dit in tegenstelling tot Oekraïne of iets eerder Georgië.
Deze is beter:quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Ter ontspanning en vermaak hier een foto van Iris de Graaf
[ [url=https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fit/width:3840/height:2560/plain/https://s3-newsifier.ams3(...).png@webp]afbeelding[/url] ]
Jij bent echt enorm afquote:
Heb je Meloni gehoord. Dat is een straffe dame hoor. En rechts en Italiaans en pro Oekraïne.quote:
Jij gaf aan dat "iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland", als reactie op dat de Baltics weten dat ze de volgende zijn als dit slaagt. Als je het in historische context plaatst zoals jij doet, waarom heeft Putin de Baltics dan niet ingelijfd toen ze nog geen EU- en NAVO-lid waren?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze kunnen de volgende zijn.
Dat is natuurlijk geen natuurwet of zo.
Maar Finland heeft zich niet voor niets ook bij de NAVO aangesloten.
Ze zien hoe ver Poetin Rusland de vernieling in helpt om zijn zin te krijgen.
Het westen is niet bereid tot dergelijke offers. Dat maakt de oostgrens van de EU kwetsbaar.
Zwoele blik met zwoele praatjes.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:17 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Heb je Meloni gehoord. Dat is een straffe dame hoor. En rechts en Italiaans en pro Oekraïne.
[ x ]
Daar heb je het maar mee te doen als kerstboodschap.![]()
Toen was Puitin nog zijn stoel aan het opwarmen en zijn vrienden in het zadel helpenquote:Op vrijdag 26 december 2025 23:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jij gaf aan dat "iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland", als reactie op dat de Baltics weten dat ze de volgende zijn als dit slaagt. Als je het in historische context plaatst zoals jij doet, waarom heeft Putin de Baltics dan niet ingelijfd toen ze nog geen EU- en NAVO-lid waren?
En waarom zouden de Baltics nu ze dat wél zijn, niet veilig zijn voor Rusland?
quote:AI-overzicht
Estland is op 29 maart 2004 lid geworden van de NAVO, samen met Letland, Litouwen, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Bulgarije, na de uitbreiding van de alliantie in de post-Koude Oorlog periode.
Datum: 29 maart 2004.
Context: Dit was een belangrijke uitbreiding waarbij zeven voormalige Oostbloklanden lid werden, vier jaar na de toetreding van Polen, Hongarije en Tsjechië in 1999.
Gevolg: Estland werd samen met de andere Baltische staten en de andere landen lid van de NAVO en later ook van de Europese Unie op 1 mei 2004.
+4
mooie vrouw , en erg intelligentquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Ter ontspanning en vermaak hier een foto van Iris de Graaf
[ [url=https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fit/width:3840/height:2560/plain/https://s3-newsifier.ams3(...).png@webp]afbeelding[/url] ]
Het is een economie die gewoon groeit. Netto betaler in de EU.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zwoele blik met zwoele praatjes.
Ik lees niet dat dat iets te maken heeft met Oekraïne. Misschien gaat ze wel flink bezuinigen.
Ik denk dat dat te kort door de bocht is hoewel de politieke positie van Putin wel degelijk vergelijkbaar is met hoe de Tsaar (niet de Sovietleiders) Rusland beheersten. Wat dat betreft lijkt het eerder een teruggreep naar het Russische Rijk dan naar de Soviet Unie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar blijf hier vooral doen alsof putin, voor de verandering, weer zeer onbegrepen is. En alsof het daadwerkelijk meer om het lijf heeft dan mijn vorige alinea.
dat is mijn land dusquote:Op vrijdag 26 december 2025 23:25 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is een economie die gewoon groeit. Netto betaler in de EU.
Ze komt uit de fascistische jeugdbeweging. Ze is heel erg rechts.
Anti woke. Anti homo rechten. Conservatief. En anti Russische invasie in Oekraïne.
Kan zomaar.
Italiaanse politici hebben een hele rijke traditie van dat je als premier of minister voor het eerst naar het ministerie gaat, de ambtenaren je eerst even meenemen naar een achterkamertje om je te vertellen hoe het e.e.a. echt werkt, en wat je gaat doen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:25 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is een economie die gewoon groeit. Netto betaler in de EU.
Ze komt uit de fascistische jeugdbeweging. Ze is heel erg rechts.
Anti woke. Anti homo rechten. Conservatief. En anti Russische invasie in Oekraïne.
Kan zomaar.
Alleen was ze niet voor het eerst in de Italiaanse politiek. Zij heeft echt de rangen beklommen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Italiaanse politici hebben een hele rijke traditie van dat je als premier of minister voor het eerst naar het ministerie gaat, de ambtenaren je eerst even meenemen naar een achterkamertje om je te vertellen hoe het e.e.a. echt werkt, en wat je gaat doen.
En pro-rus zijn, was gewoon geen optie.
Rusland zakt inderdaad snel wegquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oekraïne bepaalt zelf of ze door willen gaan met zich te verdedigen tegen Rusland of niet.
Verder worden beide landen getroffen door deze oorlog.
Rusland zakt ook steeds verder weg.
Dan wordt het een soort bluesky. Niks aan. Gewoon alleen maar de ergste trolls blokken. Niet vanwege iemands meningquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey idee: kun je niet gewoon iedereen en alles blokkeren, minus je 'fellow travellers'?
Wordt het heerlijk rustig hier
Ja het zou ook zonde zijn als jij dat doet. Voor weer anderen geld dat wat minder.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan wordt het een soort bluesky. Niks aan. Gewoon alleen maar de ergste trolls blokken. Niet vanwege iemands mening
quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja het zou ook zonde zijn als jij dat doet. Voor weer anderen geld dat wat minder.
Ja.quote:
Bij de kerstdis moeten inhouden. Nu kan ik weer los.quote:
Grapje toch?quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij de kerstdis moeten inhouden. Nu kan ik weer los.
Ja, afzien als je aantal uur per dag niet kan drinken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij de kerstdis moeten inhouden. Nu kan ik weer los.
Duh grapje.quote:
Graag zelfs.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duh grapje.
Ik zeg wat ik wil. Anoniem, en in het openbaar. En vrijwel overal.
Ik word anders wel moe van LXIV, bijvoorbeeld het gemiep over Kallas of dat je op Rusland geen invloed uitoefent.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja het zou ook zonde zijn als jij dat doet. Voor weer anderen geld dat wat minder.
Ik ben het ook inhoudelijk soms wel eens niet met hem eensquote:Op vrijdag 26 december 2025 23:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik word anders wel moe van LXIV, bijvoorbeeld het gemiep over Kallas of dat je op Rusland geen invloed uitoefent.
U is een kenner?quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mooie vrouw , en erg intelligent
ik heb zelf ook een rondborstige blonde russiche vrouw gehad, uit Kirgizie ,quote:
Ik denk dat als China Taiwan gaat pakken, ze Rusland een zetje geven om de Baltische staten aan te vallen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:42 schreef Elan het volgende:
Zat ff dat verhaaltje van Rutte te lezen. Wat zou China er aan hebben om Europa aan te vallen samen met Rusland?
Ik heb er een thuis, alleen niet Russischquote:Op vrijdag 26 december 2025 23:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb zelf ook een rondborstige blonde russiche vrouw gehad, uit Kirgizie ,
maar ze sprak russisch, dus ik weet er wel wat van ja
en trump dan venezuela en Groenland , en WW3 is erquote:Op vrijdag 26 december 2025 23:44 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik denk dat als China Taiwan gaat pakken, ze Rusland een zetje geven om de Baltische staten aan te vallen.
Zou wel zo slim zijn.
Denk niet dat putin zo dom is.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:44 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik denk dat als China Taiwan gaat pakken, ze Rusland een zetje geven om de Baltische staten aan te vallen.
Zou wel zo slim zijn.
Daarom is de VS zo druk om de verdediging van Oekraïne door Europa te laten doen, de VS heeft daar straks de handen vol.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:44 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zou wel zo slim zijn.
Als afleiding? En Rusland is militair gezien niet in staat om Oekraïne winst te boeken. Laat staan de aanzienlijk versterkte NAVO-flank.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:44 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zou wel zo slim zijn.
Het zou wel eens tijd worden dat we onze eigen boontjes kunnen doppen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daarom is de VS zo druk om de verdediging van Oekraïne door Europa te laten doen, de VS heeft daar straks de handen vol.
Zo slecht is dat allemaal niet bedoeld.
Dat is geen risico meer, dat is zo goed als zeker. Vooral vanwege de EfP.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Als afleiding? En Rusland is militair gezien niet in staat om Oekraïne winst te boeken. Laat staan de aanzienlijk versterkte NAVO-flank.
En risico op triggeren Artikel 5
Als Oekraïne voorbij is, hebben ze opeens heel veel troepen over.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Als afleiding? En Rusland is militair gezien niet in staat om Oekraïne winst te boeken. Laat staan de aanzienlijk versterkte NAVO-flank.
En risico op triggeren Artikel 5
Ik heb het idee dat de eigen defensie er niet zo in geloven nee, dus de verschillende Europese generalen. Ik kan slecht inschatten in wat Europa echt kan zonder steun en vooral transport door de VS.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:50 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het zou wel eens tijd worden dat we onze eigen boontjes kunnen doppen.
Europese defensie van Europese grond.
Maar het is allemaal zo moeilijk in Europa. We lopen heel erg achter. En hebben onze prioriteiten als EU niet goed op orde.
Ik had een kerstdiner met een aantal mensen van de EU commissie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de eigen defensie er niet zo in geloven nee, dus de verschillende Europese generalen. Ik kan slecht inschatten in wat Europa echt kan zonder steun en vooral transport door de VS.
Was vast heel gezellig.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:55 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik had een kerstdiner met een aantal mensen van de EU commissie.
Voor alleen al space staan we nergens. De amazons en de starlinks zijn overal in space.
De EU praat over regulering. En heeft verders niets.
Slaap lekker.
China is een bedreiging voor Rusland omdat Rusland in het verleden delen van China heeft ingenomen die China gewoon weer gaat opeisen zonder dat Rusland daar veel aan kan doen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:42 schreef Elan het volgende:
Zat ff dat verhaaltje van Rutte te lezen. Wat zou China er aan hebben om Europa aan te vallen samen met Rusland?
quote:Op zaterdag 27 december 2025 01:07 schreef alternatif het volgende:
er waren explosies te horen op de cam van mijn camhoertje
ze was erg geschrokken
kut russen
Omdat Rusland toen lamgeslagen in de touwen hing. De eerste 25 jaar na de val van de SU kregen ze sowieso maar weinig voor elkaar.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik reageerde hierop: "Ja, iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland." Dus: in historische context zijn de Baltics niet veilig voor Rusland, als reactie op jouw opmerking dat de Baltics de volgende zijn.
Putin was al vijf jaar president voordat de Baltics toetraden tot de EU en de NAVO. Dus de simpele vraag: waarom heeft Rusland toen niet toegeslagen, als de Baltics in historische context niet veilig zijn voor Rusland? Waarom wachten tot ze wél NAVO- en EU-lid zijn, en waarom maakt ze dat nú in historische context niet veilig?
Dat is niet zo heel erg slim.quote:Op zaterdag 27 december 2025 07:54 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)che-hackers-a4914886
En jij ontkent dat?quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jij gaf aan dat "iedereen met enig historisch besef weet dat de Baltische Staten niet veilig zijn voor Rusland",
Als een vrouw over een onveilig pad loopt, is het dan een 100% zekerheid dat haar onmiddellijk iets zal overkomen?quote:als reactie op dat de Baltics weten dat ze de volgende zijn als dit slaagt. Als je het in historische context plaatst zoals jij doet, waarom heeft Putin de Baltics dan niet ingelijfd toen ze nog geen EU- en NAVO-lid waren?
Omdat je nooit met zekerheid weet hoe ver Poetin zal gaan om zijn zin te krijgen.quote:En waarom zouden de Baltics nu ze dat wél zijn, niet veilig zijn voor Rusland?
Negon in 1992 alquote:Op zaterdag 27 december 2025 07:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat Rusland toen lamgeslagen in de touwen hing. De eerste 25 jaar na de val van de SU kregen ze sowieso maar weinig voor elkaar.
Maar niet lang hierna was Georgië in 2008 het eerste slachtoffer en zes jaar later Oekraïne.
In principe wel inderdaad. Al was dat wellicht vooral nog een stuiptrekking van de Sovjetstructuren. Daarna duurde het wel even voor er iets grootschaligers lukte. Ook de min of meer interne strijd om de opstand in Tsjetsjenië te onderdrukken duurde 15 jaar voor het echt succesvol werd..quote:
dat de mods niets anders doen dan de andersdenkenden blokken en hun posts deleten ?quote:Op vrijdag 26 december 2025 22:50 schreef phpmystyle het volgende:
Heren, wat denken we ervan als we karel gewoon even blokken?
De oorlog in Georgië heeft zijn oorsprong in de onafhankelijkheid zelf, het conflict in Abchazië dateerd van begin negentiger jaren.quote:Op zaterdag 27 december 2025 07:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat Rusland toen lamgeslagen in de touwen hing. De eerste 25 jaar na de val van de SU kregen ze sowieso maar weinig voor elkaar.
Maar niet lang hierna was Georgië in 2008 het eerste slachtoffer en zes jaar later Oekraïne.
De "burgeroorlog" in Georgië was grootschaliger dan de interventie van '08.quote:Op zaterdag 27 december 2025 09:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In principe wel inderdaad. Al was dat wellicht vooral nog een stuiptrekking van de Sovjetstructuren. Daarna duurde het wel even voor er iets grootschaligers lukte. Ook de min of meer interne strijd om de opstand in Tsjetsjenië te onderdrukken duurde 15 jaar voor het echt succesvol werd..
Niet in principequote:Op zaterdag 27 december 2025 09:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In principe wel inderdaad. Al was dat wellicht vooral nog een stuiptrekking van de Sovjetstructuren. Daarna duurde het wel even voor er iets grootschaligers lukte. Ook de min of meer interne strijd om de opstand in Tsjetsjenië te onderdrukken duurde 15 jaar voor het echt succesvol werd..
Mooie docu, gisteren gekeken.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Niets mis mee om dat ook in je achterhoofd te houden. Als je dat al niet wist. Toch zeer de moeite waard.
Ik kan hem echt iedereen aanraden.
Bekijk deze YouTube-video
Venlo is wat uit de richtingquote:Op zaterdag 27 december 2025 09:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De "burgeroorlog" in Georgië was grootschaliger dan de interventie van '08.
Ben je overigens al naar de tentoonstelling van de Bourgondiërs in Venlo geweest?
Na oekraine is Estland en Letland aan de beurt als Putin de EU uit elkaar weet te trekken , maar tot op heden gaat het prima en worden de russen nog steeds afgeslacht en is de riussische olie geen zak meer waardquote:Op zaterdag 27 december 2025 10:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooie docu, gisteren gekeken.
Er zit ook echt alles in: in de kou in nat en drassig landschap lopen, overnachten in een huisje dat smerig, verouderd, en verrot is. Het verdriet van verloren soldaten, maar ook het kameraadschap en samen drinken en peukie roken in de zomer.
Het valt mij wel op hoe makkelijk er over overlijdens heengestapt wordt, het hoort er echt bij! Integraal onderdeel van je werk. Ook wordt er wel erg veel gedronken. Maar materieel gezien (kleding, eten, spullen) lijkt het in orde te zijn. Ze hebben allemaal een smartphone waarmee ze bellen en die ze gebruiken voor navigatie of om steun op te roepen.
Jammer dat er geen tijdspad was bij die docu, dat je weet met hoeveel manschappen dat regiment is begonnen, hoeveel erbij zijn gekomen, hoeveel afgevoerd en dat over een periode. Dan krijg je wat gevoel bij de grotere getallen.
Propaganda was het niet. Sommige soldaten weten precies waarom Rusland er is, en sommigen geven honderduit toe dat ze het niet weten en ook twijfels hebben.
Hep op feesboek gestaan ja. Ik dacht dat eerst Moldavië de sjaak was maar kennelijk schakelen sommigen hier zovaak dat ze het zelf vergeten.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Na oekraine is Estland en Letland aan de beurt als Putin de EU uit elkaar weet te trekken , maar tot op heden gaat het prima en worden de russen nog steeds afgeslacht en is de riussische olie geen zak meer waard
Moldavie nu niet meer daar zijn de verkiezingen goed verlopen, die willen heel erg graag bij de EU en bij de NATOquote:Op zaterdag 27 december 2025 10:45 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hep op feesboek gestaan ja. Ik dacht dat eerst Moldavië de sjaak was maar kennelijk schakelen sommigen hier zovaak dat ze het zelf vergeten.
Ik heb Moldavische familie en die zouden heel erg graag weer een groot machtig Russisch rijk zien, met voldoende Grappa, kaviaar, Wodka, zalmeitjes en stoofpotjes met hele dieren erin.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Moldavie nu niet meer daar zijn de verkiezingen goed verlopen, die willen heel erg graag bij de EU en bij de NATO
https://www.nu.nl/buitenl(...)en-rond-stemmen.html
Die hebben duidelijk de Sovjet Unie niet meegemaakt.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik heb Moldavische familie en die zouden heel erg graag weer een groot machtig Russisch rijk zien, met voldoende Grappa, kaviaar, Wodka, zalmeitjes en stoofpotjes met hele dieren erin.
Dan moeten ze ook gaan stemmen, dan ga jij ook daar wonenquote:Op zaterdag 27 december 2025 10:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik heb Moldavische familie en die zouden heel erg graag weer een groot machtig Russisch rijk zien, met voldoende Grappa, kaviaar, Wodka, zalmeitjes en stoofpotjes met hele dieren erin.
Moldavië is al de sjaak.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:45 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hep op feesboek gestaan ja. Ik dacht dat eerst Moldavië de sjaak was maar kennelijk schakelen sommigen hier zovaak dat ze het zelf vergeten.
nee , Moldavie kiest voor aansluiting bij de EU , net als Oekrainequote:
Wat moet zo'n waardeloos land nu bij de EU? Dan moet er nog veel veranderen, wat niet gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , Moldavie kiest voor aansluiting bij de EU , net als Oekraine
Jawel en ze hebben er vreselijke heimwee naar, of je dat nu snapt of niet.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die hebben duidelijk de Sovjet Unie niet meegemaakt.
waardeloos land het is net zo groot als Frieslandquote:Op zaterdag 27 december 2025 10:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat moet zo'n waardeloos land nu bij de EU? Dan moet er nog veel veranderen, wat niet gaat gebeuren.
Net als dat Oekraïne kiest voor de EU?quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , Moldavie kiest voor aansluiting bij de EU , net als Oekraine
dan zijn ze welkom bij Putin , dan kan ie de krimp een beetje tegengaanquote:Op zaterdag 27 december 2025 10:57 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Jawel en ze hebben er vreselijke heimwee naar, of je dat nu snapt of niet.
Dit zijn mensen die ons keihard uitlachen als wij gefileerde zalm en tonijnsalade bij de traiteur halen, die vangen liever zelf een snoek en bijten de eitjes levend uit de buik.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan zijn ze welkom bij Putin , dan kan ie de krimp een beetje tegengaan
maar de communistische USSR komt nooit meer terug , zo fraai was dat niet
of verbouwen hun eigen aardappelen , en melken hun eigen koe , en stoken hun eigen wodka , ha ja dat magquote:Op zaterdag 27 december 2025 11:03 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit zijn mensen die ons keihard uitlachen als wij gefileerde zalm en tonijnsalade bij de traiteur halen, die vangen liever zelf een snoek en bijten de eitjes levend uit de buik.
In Rusland zijn zowel procentueel als absoluut veel meer moslims dan in Nederland. Ook is het Iraanse regime een trouwe bondgenoot van Poetin en zijn KGB-bende. In het kort: je lult maar wat.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:44 schreef UitStraling het volgende:
Snel vrede maken in 2026, we hebben de Russen keihard nodig tegen de middeleeuwse islam en hun doodscultus.
Die kennen ze al decennia gok ik zomaarquote:Op zaterdag 27 december 2025 11:06 schreef quirina het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
We leren hier waarom en hoe Russische drones Europese millitaire basissen bespieden en fotograferen.
Nederland mag hier wel eens wat beter op gaan letten.
Hier varen op de Noordzee aardig wat Russische schepen voorbij of vliegt er wat Russisch langs waar niks aan gedaan wordt. Reken maar dat Rusland elke zwakke plek in Nederland wel kent inmiddels.
Ik heb wat oudere collega's uit de Baltische staten en zoeken ook liever aansluiting bij Rusland.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die oudere collega's mogen ook gewoon zelf lekker optiefen naar Rusland. Niemand zal ze tegenhouden.quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb wat oudere collega's uit de Baltische staten en zoeken ook liever aansluiting bij Rusland.
Wel leuk om met mensen te praten die het communisme hebben meegemaakt.
https://nos.nl/artikel/2596107-een-derde-van-kyiv-in-de-kou-na-massale-russische-aanvalquote:Op zaterdag 27 december 2025 01:07 schreef alternatif het volgende:
er waren explosies te horen op de cam van mijn camhoertje
ze was erg geschrokken
kut russen
Ja, de Russen hebben vannacht weer laten zien heel erg graag vrede te willen.quote:
Nou, dan gaan ze toch emigreren?quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:57 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Jawel en ze hebben er vreselijke heimwee naar, of je dat nu snapt of niet.
Allemaal de schuld van Kallas...quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja, de Russen hebben vannacht weer laten zien heel erg graag vrede te willen.
Yup, lekker mijmeren naar hoe alles naar de tering is gegaan door falend Sovjet beleid...quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:38 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Die oudere collega's mogen ook gewoon zelf lekker optiefen naar Rusland. Niemand zal ze tegenhouden.
Maar zo werkt het gewoon, oorlog, het is een pressiemiddel.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Moldavie is niet armer dan andere mensen in de Soivjetuniequote:Op zaterdag 27 december 2025 13:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, dan gaan ze toch emigreren?
Alsof Moldavië rijk was in Sovjet tijd...
quote:Trump: 'Goede kans op vrede tussen Oekraïne en Rusland als Zelenski hier is'
President Trump is optimistisch over het bereiken van een vredesakkoord tussen Oekraïne en Rusland als president Volodimir Zelenski zijn Mar-a-Lago aanstaande zondag bezoekt. Dat heeft de Amerikaanse president tegen Washington Post gezegd.
,,Ik denk dat we een goede kans maken", vertelde Trump aan The Wahington Post in een telefoongesprek. ,,Ik denk dat zij het nu willen doen, en ik denk dat Rusland het ook wil.
Maar elke keer als de een het wil, wil de ander het niet", aldus Trump.
Trump: ,,Ik heb acht oorlogen tot een einde gebracht en dit is de moeilijkste van allemaal.
Maar ik denk dat we het voor elkaar krijgen."
Kiev pleit voor een gedemilitariseerde "vrije economische zone", maar daar is tot nog toe door Rusland niet op gereageerd.
Poetin wil dat Oekraïne het resterende, zwaar versterkte noorden van de regio Donetsk opgeeft.
Trump vertelde Politico vrijdag in een apart interview dat hij het plan van Zelenski nog niet steunt. ,,
Hij heeft niets totdat ik het goedkeur. Dus we zullen zien wat hij heeft", zei Trump.
Het bombarderen van civiele infrastructuur is een oorlogsmisdaad. Niks pressiemiddel.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar zo werkt het gewoon, oorlog, het is een pressiemiddel.
Hahahahahahaaha, geloof je het zelf, gek?quote:Op zaterdag 27 december 2025 12:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb wat oudere collega's
Doet me denken aan een poster die zogenaamd elke dag wel oekrainers in de supermarkt sprak, en die waren allemaal heus pro-rus.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:58 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Hahahahahahaaha, geloof je het zelf, gek?
Zeker.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het bombarderen van civiele infrastructuur is een oorlogsmisdaad. Niks pressiemiddel.
@phpmystyle krijgt het van deze Russische oorlogsmisdaad juist weer erg warm van binnen!quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit topic is al lang verlorenquote:Op zaterdag 27 december 2025 15:05 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik ga niet lopen pseudomodden maar lok die clown nou niet expres naar dit topic. Het verziekt alleen maar de sfeer en het is de zoveelste herhaling van zetten.
Klein detail, Oekraine heeft samen met de EU ( en de VS is akkoord hiermee) voorgesteld dat ook Rusland zijn troepen terug trekt uit de gebieden.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Moldavie is niet armer dan andere mensen in de Soivjetunie
Als Polen nog bij de USSR was dan waren ze ook straat arm geweest
Ruzzia is ook straatarm nu
[..]
Ik kijk nog heel af en toe.. ik sta open voor beide kanten van t verhaal, maar de bagger van een aantal is dusdanig.. zo zonde.quote:
Great Plan, kwam om de 5 jaar, die de Sovjet Unie uit de slop zou trekken.quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, lekker mijmeren naar hoe alles naar de tering is gegaan door falend Sovjet beleid...
Toch denken kennelijk sommige Moldaviers dat de bomen naar de hemel groeiden met kaviaar en wild in overvloed...quote:Op zaterdag 27 december 2025 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Moldavie is niet armer dan andere mensen in de Soivjetunie
Als Polen nog bij de USSR was dan waren ze ook straat arm geweest
Ruzzia is ook straatarm nu
[..]
nou ik ben wel eens in Kishinev geweest maar daar is geen mens bezig met kaviaarquote:Op zaterdag 27 december 2025 15:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch denken kennelijk sommige Moldaviers dat de bomen naar de hemel groeiden met kaviaar en wild in overvloed...
Ja, ik snap ook niet waarom de denkbeeldige collega's dan niet gewoon naar rusland gaan. Niemand houd ze tegen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch denken kennelijk sommige Moldaviers dat de bomen naar de hemel groeiden met kaviaar en wild in overvloed...
Ze hebben heel goed door dat ze een verkeerd beeld hebben.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom de denkbeeldige collega's dan niet gewoon naar rusland gaan. Niemand houd ze tegen.
Gecondoleerd met dit verlies.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:25 schreef Discombobulate het volgende:
Denis Kapustin is neergedroned.
https://en.wikipedia.org/wiki/Denis_Kapustin_(militant)quote:Denis Yevgenyevich Kapustin (Russian: Дени́с Евге́ньевич Капу́стин; 6 March 1984 – 27 December 2025), commonly known as Denis Nikitin (Дени́с Ники́тин) or by his nom-de-guerre White Rex, was a Russian neo-Nazi[2][3] activist, onetime football hooligan and militant. Kapustin became a subject of a Schengen Area-wide entry ban since spring of 2019. After moving to Ukraine, he founded the Russian Volunteer Corps (RVC) in 2022 and was the group's leader.[4]
Rusland denazificerenquote:Denis Jevgenjevitsj Kapustin, beter bekend als Denis Nikitin of onder zijn schuilnaam Witte Rex, was een Russische neonazi-activist
Nee, maar je zou wel verwachten dat ie voor Rusland zou vechten.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Denis_Kapustin_(militant)
ja ok missen we niks aan denk
technisch gezien deed hij dat ookquote:Op zaterdag 27 december 2025 16:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar je zou wel verwachten dat ie voor Rusland zou vechten.
Dit treft mij.quote:Op zaterdag 27 december 2025 15:05 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik ga niet lopen pseudomodden maar lok die clown nou niet expres naar dit topic. Het verziekt alleen maar de sfeer en het is de zoveelste herhaling van zetten.
Maak het maar niet zo persoonlijk.quote:Op zaterdag 27 december 2025 14:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
@:phpmystyle krijgt het van deze Russische oorlogsmisdaad juist weer erg warm van binnen!
Maar ze vechten toch echt aan de zijde van Oekraïne, worden door hen in stand gehouden, krijgen van hen de orders etc.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
technisch gezien deed hij dat ook
doel van het RVC is het afzetten van het Poetin regime, weet niet per se waarom maar dat vinden ze ten gunste komen van Rusland
beetje vreemde troep, gelukkig zijn er niet zo heel veel van
Je hebt wel een punt vind ik.quote:
Ja enemy of my enemy enzoquote:Op zaterdag 27 december 2025 18:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ze vechten toch echt aan de zijde van Oekraïne, worden door hen in stand gehouden, krijgen van hen de orders etc.
Dus ‘technisch gezien ‘ gewoon voor Oekraïne
Ze vechten gewoon aan de zijde van en geïntegreerd in de Oekraïense strijdmacht.quote:
Je ziet spoken.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze vechten gewoon aan de zijde van en geïntegreerd in de Oekraïense strijdmacht.
Dat deze man in moskou geboren is en Russisch als moedertaal heeft maakt niks uit. Dan kun je Zelensky ook wel in het andere kamp gaan indelen
Jaja dat ontken ik toch ook nietquote:Op zaterdag 27 december 2025 18:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze vechten gewoon aan de zijde van en geïntegreerd in de Oekraïense strijdmacht.
Dat deze man in moskou geboren is en Russisch als moedertaal heeft maakt niks uit. Dan kun je Zelensky ook wel in het andere kamp gaan indelen
Vecht voor Oekraïne toch?quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Denis_Kapustin_(militant)
ja ok missen we niks aan denk
Ok, ik dacht Wantie…quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je ziet spoken.
Hij vocht voor oekraine, niemand betwist dat.
quote:Oekraïne werkt samen met Russische extreemrechtse strijders tegen Kremlin
In de oorlog tegen Rusland maakt Oekraïne gebruik van een ongemakkelijke bondgenoot: Russische extremistische groeperingen die zich tegen het regime van president Vladimir Poetin hebben gekeerd. Deze strijders, afkomstig uit de Russische extreemrechtse scene, vechten aan Oekraïense zijde en nemen deel aan aanvallen op Russisch grondgebied.
Een van de bekendste groepen is het Russian Volunteer Corps (RVC), bestaande uit Russische nationalisten die zichzelf presenteren als anti-Poetin verzetsstrijders. De groep claimt meerdere gewapende raids te hebben uitgevoerd in Russische grensregio’s, acties die Oekraïne strategisch voordeel opleveren doordat ze de kwetsbaarheid van Rusland blootleggen en de oorlog naar Russisch grondgebied verplaatsen.
Tegelijkertijd zorgt de samenwerking voor politieke en morele spanningen. De leider van het RVC, Denis Nikitin – ook bekend als White Rex – heeft een verleden in Europese extreemrechtse netwerken en hooliganscenes. Hoewel hij stelt dat zijn strijd gericht is tegen het Kremlin en niet ideologisch gemotiveerd is, wijzen critici op eerdere uitingen en connecties die hem stevig in het extreemrechtse kamp plaatsen.
Oekraïense autoriteiten erkennen formeel geen directe banden met dergelijke groeperingen, maar in de praktijk opereren zij wel vanuit Oekraïens gebied en in samenhang met de bredere oorlogsinspanningen. Dat leidt tot bezorgdheid bij westerse bondgenoten, die vrezen dat Rusland deze samenwerking gebruikt om het narratief van “denazificatie” kracht bij te zetten.
Naast het RVC bestaan er ook andere Russische anti-Kremlin eenheden, zoals het Legioen Vrij Rusland, die minder ideologisch beladen zijn. Oekraïne lijkt deze groepen liever naar voren te schuiven om reputatieschade te beperken.
De situatie onderstreept de complexiteit van de oorlog: in de strijd tegen een gezamenlijke vijand worden bondgenootschappen gesloten die politiek ongemakkelijk zijn, maar militair gezien voorlopig nuttig.
Maakt niet uitquote:
Ja, hij zat bij je vrienden van azov.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Of nou ja, dat deed die.
https://www.theguardian.c(...)s-fighting-kyiv-side
Bondige vertaling:
[..]
Blijft een Rus...quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar deze neonazi vocht voor Oekraïne en was opgegroeid in Duitsland
Missen we niets aan.quote:Op zaterdag 27 december 2025 16:25 schreef Discombobulate het volgende:
Denis Kapustin is neergedroned.
Het toont wel mooi aan dat dit conflict niet zo zwart wit is.quote:Op zaterdag 27 december 2025 18:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wacht er ook nog steeds op. Nieuws over Oekraïense BM's en dergelijke die Moskou kunnen raken, maar tot vandaag de dag is er nog steeds niets van terecht gekomen. En we horen ook niets meer van die Flamingo's.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tijd voor bommen op Moskou zoals Rusland vandaag op Kyiv deed.
Oekraïne vecht nog steeds met een hand op de rug. En doet geen grootschalige bombardementen op burgerdoelen. Zoals Rusland wel doet.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik wacht er ook nog steeds op. Nieuws over Oekraïense BM's en dergelijke die Moskou kunnen raken, maar tot vandaag de dag is er nog steeds niets van terecht gekomen. En we horen ook niets meer van die Flamingo's.
Er worden nog dagelijks olie objecten etc opgeblazen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik wacht er ook nog steeds op. Nieuws over Oekraïense BM's en dergelijke die Moskou kunnen raken, maar tot vandaag de dag is er nog steeds niets van terecht gekomen. En we horen ook niets meer van die Flamingo's.
Maar dat wordt met drones gedaan vooral.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er worden nog dagelijks olie objecten etc opgeblazen.
Namens alle slachtoffers van het bombardement van Rotterdam:quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oekraïne vecht nog steeds met een hand op de rug. En doet geen grootschalige bombardementen op burgerdoelen. Zoals Rusland wel doet.
https://www.bundesregieru(...)on-der-leyen-2399598quote:Statement by Chancellor Merz, Prime Minister Frederiksen, Prime Minister Michal, President Stubb, President Macron, Prime Minister Frostadóttir, Prime Minister Meloni, Prime Minister Siliņa, President Nausėda, Prime Minister Schoof, Prime Minister Støre, Prime Minister Tusk, Prime Minister Sánchez, Prime Minister Kristersson, Prime Minister Starmer, as well as President Costa and President von der Leyen
The Leaders welcomed significant progress on President Trump’s efforts to secure a just and lasting peace in Ukraine. They also welcomed the close work between President Zelenskyy’s and President Trump’s teams as well as European teams over the recent days and weeks. They agreed to work together with President Trump and President Zelenskyy to get to a lasting peace which preserves Ukrainian sovereignty and European security. Leaders appreciated the strong convergence between the United States, Ukraine and Europe.
Leaders agreed that ensuring the security, sovereignty, and prosperity of Ukraine was integral for wider Euro-Atlantic security. They were clear that Ukraine and its people deserved a prosperous, independent, and sovereign future, free from fear of future Russian aggression.
Both the US and European leaders committed to work together to provide robust security guarantees and economic recovery support measures for Ukraine in the context of an agreement on ending the war. This would include commitments to:
• Provide sustained and significant support to Ukraine to build its armed forces, which should remain at a peacetime level of 800,000 to be able to deter conflict and defend Ukraine’s territory.
• A European-led ‘multinational force Ukraine’ made up from contributions from willing nations within the framework of the Coalition of the Willing and supported by the US. It will assist in the regeneration of Ukraine’s forces, in securing Ukraine’s skies, and in supporting safer seas, including through operating inside Ukraine.
• A US led ceasefire monitoring and verification mechanism with international participation to provide early warning of any future attack and attribute and respond to any breaches along with a deconfliction mechanism to work on mutual deescalatory actions that can be taken to benefit all parties.
• A legally binding commitment, subject to national procedures, to take measures to restore peace and security in the case of a future armed attack. These measures may include armed force, intelligence and logistical assistance, economic and diplomatic actions.
• Invest in the future prosperity of Ukraine, including making major resources available for recovery and reconstruction, mutually beneficial trade agreements, and taking into account the need for Russia to compensate Ukraine for the damage caused. In this vein, Russian sovereign assets in the European Union have been immobilised.
• Strongly support Ukraine’s accession to the European Union.
The leaders expressed their support for President Zelenskyy and agreed to support whatever decisions he ultimately makes on specific Ukrainian issues. They reaffirmed that international borders must not be changed by force. Decisions on territory are for the people of Ukraine, once robust security guarantees are effectively in place. They agreed that some issues would need to be resolved in the final stages of negotiations. They underlined that they would support President Zelenskyy to consult his people if needed.
They were clear that as in any deal, nothing is agreed until everything is agreed and that all parties must work intensively towards a solution that could assure a lasting end to the fighting.
They were also clear that any deal should protect the long-term security and unity of the Euro-Atlantic and the role of NATO in providing robust deterrence. They stated that any elements affecting the EU and NATO will be discussed among EU and NATO members respectively.
It is now incumbent upon Russia to show willingness to work towards a lasting peace by agreeing to President Trump’s peace plan and to demonstrate their commitment to end the fighting by agreeing to a ceasefire. Leaders agreed to continue to increase pressure on Russia to bring Moscow to negotiate in earnest.
They all committed to work on rapid further progress in the coming days and weeks to jointly conclude and endorse an agreement for a lasting peace. They reaffirmed their strong support for President Zelenskyy and the people of Ukraine in their fight against Russia’s illegal invasion and in delivering a just and lasting peace.
This statement remains open for other countries to join.
Wat een borstklopperij weer. Ondertussen gaat de oorlog lekker door waarbij het nog afwachten is of Rusland ook per se zo hard vrede wil. Ik denk het niet.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:16 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.bundesregieru(...)on-der-leyen-2399598
Dit wil Rusland juist niet. Niet dat we dan moeten buigen maar dan komt er ook geen vredesverdrag.quote:Strongly support Ukraine’s accession to the European Union.
Mooi, dan hebben we die onzin ook weer gehad.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit wil Rusland juist niet. Niet dat we dan moeten buigen maar dan komt er ook geen vredesverdrag.
Dus.
Volgens mij heeft Rusland geen problemen met een EU lidmaatschap voor Oekraïne.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit wil Rusland juist niet. Niet dat we dan moeten buigen maar dan komt er ook geen vredesverdrag.
Dus.
Rusland wil sowieso geen vrede man.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus.
Niets wijst daar op inderdaad. Ja tenzij je totale capitulatie van Oekraïne bedoelt maar dat heeft met vrede niet zo veel te maken.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rusland wil sowieso geen vrede man.
Wat Rusland vandaag dus deed in Kyiv.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:00 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Namens alle slachtoffers van het bombardement van Rotterdam:
Waar heeft Rusland dan wel een probleem mee?quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Rusland geen problemen met een EU lidmaatschap voor Oekraïne.
Beetje raar dan dat we daar hier niets van zien en alleen maar gebrabbel van de trollen zien.quote:Op zaterdag 27 december 2025 19:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er worden nog dagelijks olie objecten etc opgeblazen.
Een onafhankelijk Oekraïne.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar heeft Rusland dan wel een probleem mee?
NAVO uitbreiding.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar heeft Rusland dan wel een probleem mee?
Wordt snel oud he.quote:Op zaterdag 27 december 2025 21:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Beetje raar dan dat we daar hier niets van zien en alleen maar gebrabbel van de trollen zien.
Jammer.
Daar lijkt het momenteel niet op.quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rusland wil sowieso geen vrede man.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |