abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219650911
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:35 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ja, na 3 jaar oorlog heeft de EU als geheel wel zat middelen om wat er nog over is van het Russische leger te kunnen tegenhouden. Dat is echter niet de vraag die je jezelf moet afvragen gezien de reacties uit de VS.

Mocht Rusland in 2022 een EU land zijn binnen gevallen in plaats van Oekraïne hadden we het toen kunnen volhouden zonder hulp uit de VS? Nederland had in 2022 slechts de middelen om het 3 dagen vol te houden, met mazzel. Dat is natuurlijk gewoon een lachertje. Mocht de oorlog in Oekraïne eindigen, hoe dan ook, dan is er weinig wat Rusland tegenhoudt om zijn leger opnieuw te bouwen en het elders, bijvoorbeeld de Baltische staten, opnieuw te doen.

Gezien de geopolitieke spanningen rondom China en Taiwan en de huidige anti EU/pro Rusland houding van Trump is het niet ondenkbaar dat in een scenario waar China Taiwan aanvalt de VS het laat afweten binnen de NAVO mocht Rusland iets uithalen. Alleen al het feit dat het niet langer ondenkbaar is dat de VS het laat afweten, is reden genoeg om te investeren in onze eigen defensie.

En zijn we heel eerlijk, er zitten in de EU en de NAVO landen waarvan ik eigenlijk ook niet zeker ben dat we op ze kunnen rekenen mocht het zover zijn.
Juist. Het feit dat het geen uitgemaakte zaak is dat de VS zal reageren als Rusland bijvoorbeeld Estland aanvalt, maakt dat we als de bliksem onze eigen defensie op orde moeten krijgen. Eigenlijk weten we namelijk wel hoe de VS zal reageren, dat hebben ze namelijk al gezegd. Ze gaan militair niets doen. Europa kan wapens van ze kopen en dat is het. En Europa zal nooit, in geen geval, op Russen schieten, doodsbang voor een kernoorlog. We zijn op onszelf aangewezen. Als ik zie hoe de kopstukken de laatste 24 uur weer bij Trump in z’n achterste kruipen, vraag ik me ten zeerste af in hoeverre in Europa is geland dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer is.

En dan zitten we hier ook nog met een totaal gebrek aan politieke wil en eenheid, met nestbevuilers als Orban en Fico, of freeloader Spanje met een linkse regering die denkt “ons pakken ze toch niet op ons schiereiland”. En dan vergeet ik er vast nog een aantal.
pi_219650947
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Eurobonds, coronasteun, vluchtelingen. Er is een reden dat heel Europa ons haat. Nu hebben we zelf hulp nodig dus gaan we net doen alsof we die solidariteit heel belangrijk vinden.
Die hele situatie rond de coronasteun was bespottelijk. Het voorstel was leningen, maar de knoflooklanden eisten giften. Die wij mochten ophoesten. Vervolgens werden wij als vrekken weggezet en werd ons een gebrek aan solidariteit verweten. Maar gedwongen solidariteit, dat is geen solidariteit maar liefdadigheid.

Niet dat het geholpen heeft overigens, we zijn alsnog gewoon een schuldenunie ingerommeld.
pi_219650958
Nederland is een van de grootste nettobetalers, wie betaalt bepaalt. Die hele transferunie die Macron zo graag wil, is op geen enkele manier in ons voordeel en het is niet meer dan terecht dat daar weerstand tegen is.
  maandag 29 december 2025 @ 13:14:53 #254
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219650987
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die hele situatie rond de coronasteun was bespottelijk. Het voorstel was leningen, maar de knoflooklanden eisten giften. Die wij mochten ophoesten. Vervolgens werden wij als vrekken weggezet en werd ons een gebrek aan solidariteit verweten. Maar gedwongen solidariteit, dat is geen solidariteit maar liefdadigheid.

Niet dat het geholpen heeft overigens, we zijn alsnog gewoon een schuldenunie ingerommeld.
Zelfs Duitsland en Zweden noemden ons op een gegeven moment egoïstische vrekken, er zal wel iets van waarheid in hebben gezeten. Die coronatijd was natuurlijk niet het enige waarop Nederland continu dwars lag, zeker in de Rutte-tijd was Nederland vooral heel erg vervelend.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219651037
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zelfs Duitsland en Zweden noemden ons op een gegeven moment egoïstische vrekken, er zal wel iets van waarheid in hebben gezeten. Die coronatijd was natuurlijk niet het enige waarop Nederland continu dwars lag, zeker in de Rutte-tijd was Nederland vooral heel erg vervelend.
Ik vermoed iets met die calvinistische kut kruideniersmentaliteit die hier al eeuwenlang gemeengoed is. Daar heb ik dan weer wel een stevige mening over.
pi_219651087
Het is hier altijd en eeuwig hetzelfde gezanik over wie de rekening moet betalen. Of het nou gaat om investeren in defensie, verzwaren van het elektriciteitsnet, aanleg van infrastructuur of de Lelylijn of wat dan ook, al-fucking-tijd hetzelfde gezeik.

Pas als de boel in de fik staat komen we hier in actie. En dan nog is er gezeik over geld en of het wel genoeg oplevert.

Met de slavernij zijn we als allerlaatste gestopt, onze koloniën hebben we volledig leeggeroofd en uitgeknepen. En als de Amerikanen ons niet hadden gedwongen om Indonesië los te laten dan hadden we er nu nog gezeten.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 13:33:51 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219651171
Dat laatste is niet echt waar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219651226
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:35 schreef Timwonnacott het volgende:

Mocht Rusland in 2022 een EU land zijn binnen gevallen in plaats van Oekraïne hadden we het toen kunnen volhouden zonder hulp uit de VS? Nederland had in 2022 slechts de middelen om het 3 dagen vol te houden, met mazzel. Dat is natuurlijk gewoon een lachertje. Mocht de oorlog in Oekraïne eindigen, hoe dan ook, dan is er weinig wat Rusland tegenhoudt om zijn leger opnieuw te bouwen en het elders, bijvoorbeeld de Baltische staten, opnieuw te doen.

Europa is geen Nederland he.... Alsof Nederland voor heel de EU iets moet gaan opknappen.

Had de EU het volgehouden tegen Rusland in 2022? Ja, natuurlijk. Simpel zelfs.
Gaat Rusland het ooit proberen wel de EU aan te vallen als ze winnen van Oekraine?
Zelfs Poetin niet dom genoeg is om de EU/NAVO aan te vallen.
  maandag 29 december 2025 @ 13:43:04 #259
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219651310
Vaag dat 20 puntenplan wat voor zg 90/95% zou zijn afgetikt.
Kan/wil mij niet voorstellen dat Oekraïne dat als Staat erkent en niet dat er voor Rusland iets zinnigs inzit anders dat ze vrijelijk (legaal) verder kan manipuleren.
Onduidelijk blijft wat nu - in devils of details - zal/gaat worden afgesproken, waarbij Rusland nog moet worden gebriefd.
Ik vat de punten samen:
quote:
bron: SkyNews
1. Soevereiniteit
2. Niet aanvalsverdrag
3. Veiligheidsgaranties (?)
4. Oekraïens leger maximaal 800.000 manschappen
5. Soort Art5 garantie door US/NATO
6. Rusland hanteert geen agressiepolitiek
7. UA mag EU lid worden
8. UA ontvangt hulp bij opbouw
9. Er zal een herstelfonds worden gesticht
10. UA en USA maken handelsovereenkomst
11. UA zal geen kernmogendheid zijn/worden
12. Afspraken rondom Kernreactor Zaporitcha 50/50
13. Wederzijds onderwijs/tolerantieprogramma
14. Vage/niet nadere genoemde afspraken rondom territoria
15. Afspraken zullen niet met geweld veranderd worden.
16. Zwarte Zee blijft toegankelijk voor UA
17. Toezicht op humanitaire situatie(s)
18. Verkiezingen uitschrijven na ondertekening
19. Toezicht op vredesplan door o.a. USA
20. Staak het vuren
Wanneer ik dit lijstje beschouw komt het neer op een staak het vuren waar Rusland neemt wat het nu heeft en krijgt wat het verder wil. Volstrekt onduidelijk is/blijft wie en vooral hoe de punten onder wiens zwabberende druk zullen worden nagekomen of afgedwongen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 29 december 2025 @ 13:50:36 #260
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219651427
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hoe kunnen wij op die manier worden gepercipieerd? Solidariteit gaat al sinds de eu crisis een kant op. Waarom moeten wij zomaar geld geven aan zuid europese landen waar men eerder met pensioen gaat?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 29 december 2025 @ 13:53:46 #261
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219651474
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 13:26 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is hier altijd en eeuwig hetzelfde gezanik over wie de rekening moet betalen. Of het nou gaat om investeren in defensie, verzwaren van het elektriciteitsnet, aanleg van infrastructuur of de Lelylijn of wat dan ook, al-fucking-tijd hetzelfde gezeik.

Pas als de boel in de fik staat komen we hier in actie. En dan nog is er gezeik over geld en of het wel genoeg oplevert.

Met de slavernij zijn we als allerlaatste gestopt, onze koloniën hebben we volledig leeggeroofd en uitgeknepen. En als de Amerikanen ons niet hadden gedwongen om Indonesië los te laten dan hadden we er nu nog gezeten.
Wat een zelfhaat.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 29 december 2025 @ 13:54:35 #262
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219651489
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 13:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe kunnen wij op die manier worden gepercipieerd? Solidariteit gaat al sinds de eu crisis een kant op. Waarom moeten wij zomaar geld geven aan zuid europese landen waar men eerder met pensioen gaat?
Geen land heeft zo hard van de EU geprofiteerd als Nederland dus dat valt allemaal wel mee. We kunnen niet gaan zeggen "jullie krijgen geen cent bij een crisis maar jullie moeten wel voor ons vechten want daar hebben wij geen zin in".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 29 december 2025 @ 13:55:16 #263
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219651501
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Geen land heeft zo hard van de EU geprofiteerd als Nederland dus dat valt allemaal wel mee. We kunnen niet gaan zeggen "jullie krijgen geen cent bij een crisis maar jullie moeten wel vechten, want daar hebben wij geen zin in".
Waar van geprofiteerd?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219651504
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 13:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het verhaal van de voorstanders was dat wij veel geld verdienen aan Zuid-Europa omdat zij onze spullen kopen. Wat natuurlijk de logica van een dronken aardbei is: je geeft de buurman gratis geld zodat hij daarmee jouw spullen kan kopen. Hoe werkt zoiets?

Los van dat het uitdelen van gratis geld zonder enige tegenprestatie nooit een structurele oplossing is voor welk probleem dan ook, zie de discussie over het basisinkomen.
  maandag 29 december 2025 @ 13:58:08 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219651553
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 13:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waar van geprofiteerd?
Van de interne Europese vrije markt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219651578
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 13:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat een zelfhaat.
Gewoon de realiteit, alles loopt hier altijd stuk op een discussie over wie het moet betalen. Dat zie je trouwens ook onder de bevolking zelf. Sinds COVID willen velen bijvoorbeeld ineens dat de overheid weer allemaal zaken zelf gaat regelen. Fair enough. Daar heb je natuurlijk wel ambtenaren voor nodig om dat uit te voeren en die kosten geld. Dus gaat de belasting omhoog. Iedereen woest.

Een wezenlijk deel van de mensheid is werkelijk te dom om te schijten.
pi_219651626
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Het meest bespottelijke van de coronasteun destijds was dat het hele bedrag al gelijk in het begin werd ingezet. Toen wist je niet hoe de coronapandemie zich zou ontwikkelen, en hoeveel geld je je later nog nodig had.
  maandag 29 december 2025 @ 14:03:03 #268
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219651632
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:
je geeft de buurman gratis geld zodat hij daarmee jouw spullen kan kopen. Hoe werkt zoiets?
Je geeft de buurman gratis geld zodat hij een pak kan kopen om te soliciteren, een baan kan vinden en vervolgens met zijn verdiende geld jouw spullen koopt. Overigens geven we zuid Europa (behalve de mini-economietjes van Griekenland en Portugal) niet letterlijk gratis geld.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 29 december 2025 @ 14:05:11 #269
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219651673
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Van de interne Europese vrije markt.
Dat hoor ik vaker maar elk land heeft dezelfde kansen op die interne markt. Daar zaten geen exclusieve subsidies voor ons in.
Wij zijn competitief omdat we hard en veel werken en er kpi’s opzetten. We zetten de tering naar de nering in crisissen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219651775
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 14:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat hoor ik vaker maar elk land heeft dezelfde kansen op die interne markt. Daar zaten geen exclusieve subsidies voor ons in.
Wij zijn competitief omdat we hard en veel werken en er kpi’s opzetten. We zetten de tering naar de nering in crisissen.
Ik wil er wel tegenover zetten dat Nederland last heeft van ontzettende hyperindividualisering. We hebben een 24/7-economie met dito extreme consumptiemaatschappij opgetuigd. Velen ontlenen hun eigenwaarde aan spulletjes, een peperduur huis of verre vakanties. Om maar mee te kunnen in de ratrace. Dat moet natuurlijk ergens van betaald worden.

In het Zuiden is het daarentegen veel meer tranquillo en joie de vivre. Ik vraag me af of ze in Italië en Griekenland ook last hebben van een burn-out-epidemie. Want dat is de andere kant van de medaille.

En nee, psychische klachten zijn geen aanstellerij.
  maandag 29 december 2025 @ 14:10:39 #271
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219651776
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 14:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
We werken helemaal niet zo hard en veel, we werken vooral slim en geografisch gezien liggen we op een gunstige plek.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219651865
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 14:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
We werken helemaal niet zo hard en veel, we werken vooral slim en geografisch gezien liggen we op een gunstige plek.
Het geld komt op de verkeerde plekken terecht, en veel werken loont helemaal niet, het levert amper wat op. Ja voor de baas ja. En de aandeelhouders.

Nederland, het land waar je slapend rijk wordt en werkend arm.
  maandag 29 december 2025 @ 14:20:47 #273
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_219652009
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:43 schreef Vallon het volgende:
Vaag dat 20 puntenplan wat voor zg 90/95% zou zijn afgetikt.
Kan/wil mij niet voorstellen dat Oekraïne dat als Staat erkent en niet dat er voor Rusland iets zinnigs inzit anders dat ze vrijelijk (legaal) verder kan manipuleren.
Onduidelijk blijft wat nu - in devils of details - zal/gaat worden afgesproken, waarbij Rusland nog moet worden gebriefd.
Ik vat de punten samen:
[..]
Wanneer ik dit lijstje beschouw komt het neer op een staak het vuren waar Rusland neemt wat het nu heeft en krijgt wat het verder wil. Volstrekt onduidelijk is/blijft wie en vooral hoe de punten onder wiens zwabberende druk zullen worden nagekomen of afgedwongen.
Weer niks over het opheffen van de sancties.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_219652199
En een prettige scheut door de pielemuis.
  maandag 29 december 2025 @ 14:34:30 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219652330
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:43 schreef Vallon het volgende:
8. UA ontvangt hulp bij opbouw
Dit gaat overigens door de EU-landen betaald worden. De VS krijgt als beloning voor Trumps rol als onderhandelaar een deel van Oekraiense mineralenopbrengsten en Poetin biedt alleen aan om ze slinks aan het Russisch gasinfuus te leggen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')