SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
Nee, da's werkelijk al tot vervelens toe langsgekomen. Oekrainers wilde dat niet, oekrainse regering wilde dat niet (best duur nog, om bij de NAVO te gaan).quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was daar op dat moment sprake van dan? Die NAVO ambities van Oekraïne zijn voor zover ik weet pas na 2014 echt ontstaan.
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Was daar op dat moment sprake van dan? Die NAVO ambities van Oekraïne zijn voor zover ik weet pas na 2014 echt ontstaan.
quote:De Russische president Vladimir Poetin was uitgenodigd voor de top en hij arriveerde op de tweede dag (3 april) om deel te nemen aan bilaterale NAVO-Rusland-besprekingen. Rusland verzette zich tegen de Amerikaanse plannen voor een antiraketschild in Polen en Tsjechië en tegen de toetredingsbiedingen van Georgië en Oekraïne tot de NAVO, waarover op de top werd gesproken.
Klopt ja, daarom verwacht ik voorlopig geen vrede.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
En die is uitgebreid dankzij Rusland.
En waarom vergiftigde Poetin: de populaire president kandidaat van Oekraine, in 2004 https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenkoquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_van_Boekarest
[..]
Lees je ook Polen zijn rol in de baltische staten, die hebben alles gesloten naar Wit Rusland, dus wat wil rusland doen, als Polen de boel dicht gaat houden?quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt ja, daarom verwacht ik voorlopig geen vrede.
Niet dat Rusland zo maar een NAVO land gaat aanvallen.
Maar de spanningen rond de Baltische staten zullen wel toenemen.
En mocht er oorlog uitbreken met China Taiwan en USA en Rusland ziet een kans dan zullen ze wel toeslaan op EU grondgebied.
Vlak China niet uit in dit conflict.
quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zo ver ik heb kunnen vinden is het gezeik begonnen na de NAVO top van 2008 in Boekarest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_van_Boekarest
[..]
Dus nogmaals: Het was totaal niet aan de orde. Dat is uiteindelijk zo gegroeid als gevolg van Ruslands agressie, als ze iemand de schuld willen geven van Oekraïne's ambities om bij de NAVO te gaan kunnen ze beter in een spiegel kijken.quote:At the 2008 Bucharest summit, NATO declined to offer Ukraine a Membership Action Plan, but said that Ukraine would eventually join the alliance. In 2010, during the presidency of Viktor Yanukovych, the Ukrainian parliament voted to abandon the goal of NATO membership and re-affirm Ukraine's neutral status, while continuing its co-operation with NATO.[3] In the February 2014 Ukrainian Revolution, Ukraine's parliament voted to remove Yanukovych, but the new government did not seek to change its neutral status.[4][5][6] Russia then occupied and annexed Crimea, and in August 2014 Russia's military invaded eastern Ukraine to support its separatist proxies. Because of this, in December 2014 Ukraine's parliament voted to seek NATO membership,[7] and in 2018 it voted to enshrine this goal in its constitution.[8][9
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations
Ik denk hier om:quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
En waarom vergiftigde Poetin: de populaire president kandidaat van Oekraine, in 2004 https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenko
quote:He aimed to orient Ukraine towards the West, European Union, the G7 and NATO.
Tja Rusland ziet dat duidelijk anders.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
[..]
Dus nogmaals: Het was totaal niet aan de orde. Dat is uiteindelijk zo gegroeid als gevolg van Ruslands agressie, als ze iemand de schuld willen geven van Oekraïne's ambities om bij de NAVO te gaan kunnen ze beter in een spiegel kijken.
Als wij hier pretenderen aan waarheidsbevinding te doen, dan is dat van belang.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Tja Rusland ziet dat duidelijk anders.
Wat wij er van vinden is op geopolitiek vlak niet zo van belang.
1. Waarom zou hij dat niet mogen als leider van een soevereine staat?quote:
1. Waar heb ik gezegd dat hij dat niet magquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
1. Waarom zou hij dat niet mogen als leider van een soevereine staat?
2. Waarom bieden de Russen dan geen beter alternatief aan als ze Oekraïne er zo graag bij willen houden? Als ze niks beters kunnen bieden dan armoede, corruptie en stagnatie kunnen ze moeilijk gaan zeiken als landen in hun vermeende invloedsfeer ergens anders hun heil gaan zoeken.
Dus kwam dus niet door die zogenaamde 2008 speech van Bush, maar speelde dus al langer.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja de relaties tussen NAVO en Oekraïne zijn er al veel langer.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dus kwam dus niet door die zogenaamde 2008 speech van Bush, maar speelde dus al langer.
Rusland is altijd bezig geweest met een oorlog richting zijn westeklijke landen.
Vorige maand nog een spoor opblazen in Polen. Terroristen transporteren en financieren om Onrust te stoken in europa. enz.
Maar na 2008 is het gezeik echt begonnen met propaganda en separatisten enzoquote:Dialogue and cooperation started when newly independent Ukraine joined the North Atlantic Cooperation Council (1991) and the Partnership for Peace programme (1994).
De mening van Rusland is niet relevanter dan die van andere landen.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ben je daar nu al achterquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat vredesakkoord gaat er niet komen zo.
Dat is toch al sinds september?quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Lees je ook Polen zijn rol in de baltische staten, die hebben alles gesloten naar Wit Rusland, dus wat wil rusland doen, als Polen de boel dicht gaat houden?
quote:Rusland vindt dat Polen sluiting grens Wit-Rusland moet heroverwegen
Rusland vindt dat Polen nog eens moet nadenken over het voornemen om de grens met Wit-Rusland te sluiten.
Redactie buitenland
12 september 2025 09:47
Ik zie dat de Oekraïners inmiddels de bezetters zijnquote:Op zaterdag 27 december 2025 22:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat vredesakkoord gaat er niet komen zo.
Al vanaf het begin zegt de Poetin propaganda dat Rusland de bevrijder is.quote:Op zaterdag 27 december 2025 23:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zie dat de Oekraïners inmiddels de bezetters zijn
In 2008 spraken Duitsland en Frankrijk een veto uit tegen toetreding van Oekraïne tot de NAVO.quote:Op zaterdag 27 december 2025 22:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Sergey Mikheyev says most Russians want to nuke Europe and Ukraine
Niet echt.quote:
Ik kom dagelijks in contact met vele Esten.quote:Op zondag 28 december 2025 02:15 schreef Parafernalia het volgende:
En ik heb Litouwse, Oekraïense, Poolse, Estse, Letse collega's, en een ex-vriendin uit Georgië waar ik tien keer ben geweest.
En ik ken niemand die graag de Sovjet Unie of het communisme terug wil. Ook niet een beetje.
Het is dan ook jarenlang de standaard werkwijze van Rusland geweest om ingenomen gebied te “russificeren”, dus de oorspronkelijke bevolking wegjagen, vermoorden of deporteren en vervangen door Russen. En op grote schaal paspoorten uitdelen, al dan niet gedwongen. Die nieuwe bewoners beginnen dan vervolgens te jammeren dat ze worden onderdrukt en moedertje Rusland moet te hulp schieten.quote:Op zondag 28 december 2025 10:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik kom dagelijks in contact met vele Esten.
En ik ken er ook geen.
Moet ik wel bij zeggen dat ik best denk dat er een groep is die dat wel wil.
Er zijn gigantisch veel Russisch sprekende mensen hier, die vaak dan ook of nog Rus zijn of familie in elk geval Russisch.
Buiten dat de meeste generaties hier sowieso nog best in de Sovjet mentaliteit zitten.
Narva bv kom je gwn niet met je Estisch, is bijna volledig Russisch.
In die groep zal zeker nog wel een deel zitten die wel samen willen gaan met Rusland.
Maar de groep vanuit jaren 90 en jonger zeker niet.
Eerste landen zouden zoiets ook niet kunnen betalen als in herstellen, niet de funds. en Duitsland was bezig met oost-duitsland.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Want dat is het volgende vraagstuk: stel dat Oekraïne er op wat voor manier dan ook in slaagt om Rusland er volledig uit te vegen, wat doe je dan met al die Russen? Je wil immers ook geen vijfde colonne van een paar miljoen Russen binnen je landsgrenzen.
Dat is ook precies de reden waarom Polen, Litouwen en Duitsland geen interesse hadden in Kaliningrad toen het ze werd aangeboden.
Het voornaamste probleem was de aanwezigheid van een paar miljoen Russen. Die had je dan eerst gedwongen moeten deporteren anders is er geen beginnen aan.quote:Op zondag 28 december 2025 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eerste landen zouden zoiets ook niet kunnen betalen als in herstellen, niet de funds. en Duitsland was bezig met oost-duitsland.
Als ons wederom de vraag gesteld zou worden vanuit Rusland zou het een no-brainer zijn.
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.quote:Op zondag 28 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het voornaamste probleem was de aanwezigheid van een paar miljoen Russen. Die had je dan eerst gedwongen moeten deporteren anders is er geen beginnen aan.
Ja gek he?quote:Krijg je weer gezanik over zogenaamde onderdrukking, discriminatie en dat werk.
'Achtertuin' is sowieso een absurde opvatting.quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
Nee, niemand wilde een Russische vijfde colonne binnen z’n landsgrenzen. Niets meer, niets minder.quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
quote:Op zondag 28 december 2025 11:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, niemand wilde een Russische vijfde colonne binnen z’n landsgrenzen. Niets meer, niets minder.
Polen en Litouwen zagen de bui al hangen. Duitsland had geen interesse vanwege de eenwording en het feit dat de USSR alle Duitsers al had gedeporteerd.
Dat achtertuin gewauwel is onzin maar dat is je al 85x verteld dus je zoekt het er verder maar mee uit.
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.quote:Op zondag 28 december 2025 11:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide, inhoudelijke reactie, Hans.
Je kan me wat. Dat Rusland Oost-Europa als zijn invloedssfeer ziet, maakt het nog geen waarheid.quote:Op zondag 28 december 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.
LXIV poste dit filmpje. En dat is enorm van toepassing op de posters in dit topic.
Bekijk deze YouTube-video
Die mensen in de "achtertuin" zijn gewoon mensen in hun eigen land met hun eigen keuzes en die hebben ervoor gekozen om deze weg in te slaan naar Europa toe. Maar goed in jouw hoofd is alles een speeltje van Putin. Is Indonesië ook het speeltje van Nederland en mogen we weer militair ingrijpen en het land innemen als tena lady van premier Schoof of straks premier Jetten daar naar staat?quote:Op zondag 28 december 2025 10:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was toen geen probleem. Er was wij geen anomisiteit tussen Europa en Rusland. Wel verschillen van opvatting. Maar binnen het redelijke. Dat wij bij elkaar het vuurtje in de achtertuin (bevolking boos maken en opzetten) is van de laatste 15-18 jaar.
[..]
Ja gek he?
Je maakt er een karikatuur van.quote:Op zondag 28 december 2025 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Er wordt elke keer geroepen dat het Westen maar rekening moet houden met de Russische wensen en hun “recht op een eigen waarheid”.
Andersom mag Rusland wel schijt hebben aan de hele wereld, het internationaal recht en de soevereiniteit van andere landen. Of dreigen met een kernoorlog, en dan hoor je ineens niemand. Je zou erom lachen als het niet zo tergend hypocriet was.
Bedankt, dat is wel goede info.quote:Op zondag 28 december 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik reageerde op dat zinnentje dat het al 85 x verteld zou zijn. Dat is niet zo. Het feit dat er in dit topic grote consensus is over dit onderwerp maakt het niet waar.
LXIV poste dit filmpje. En dat is enorm van toepassing op de posters in dit topic.
Nou kun je het aantal verkeersdoden en aantal doden door drones even naast elkaar leggen. Vallen er 100.000+ verkeersdoden per jaar daar?quote:Op zondag 28 december 2025 11:27 schreef michaelmoore het volgende:
Toch gaat het leven in Kiev gewoon door, er komen 1000 keer meer mensen om het leven door het verkeer dan door drones
quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van.
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken, Rusland wordt omring door USA, China, en diverse andere landen.
Dat kernwapengeneuzel is vooralsnog pure retoriek, wij hebben ook een EU buitenlandminister (Kallas) die openlijk mijmert over opdelen van Rusland. Dus ja, wat is nou het verschil.
In deze oorlog - en dat ga je oooit nog wel begrijpen - is er geen goed of fout. De hele wereld is hopeloos verdeeld wat nu juist is. Het westen (noord-europa) staat hier steeds geïsoleerder in.
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.quote:Op zondag 28 december 2025 11:30 schreef Scjvb het volgende:
Kon het niet laten deze opname hier even te posten, ondanks alles over de oorlog. M.i. naast Boedapest ook een bijzonder mooie stad om te vertoeven in betere tijden!
Komt 'ie: Een rustige avond in Moskou
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje.quote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
Het is inderdaad allemaal nogal hypocriet en doorzichtig.quote:Op zondag 28 december 2025 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Er wordt elke keer geroepen dat het Westen maar rekening moet houden met de Russische wensen en hun “recht op een eigen waarheid”.
Andersom mag Rusland wel schijt hebben aan de hele wereld, het internationaal recht en de soevereiniteit van andere landen. Of dreigen met een kernoorlog, en dan hoor je ineens niemand. Je zou erom lachen als het niet zo tergend hypocriet was.
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Want dat is het volgende vraagstuk: stel dat Oekraïne er op wat voor manier dan ook in slaagt om Rusland er volledig uit te vegen, wat doe je dan met al die Russen? Je wil immers ook geen vijfde colonne van een paar miljoen Russen binnen je landsgrenzen.
Dat is ook precies de reden waarom Polen, Litouwen en Duitsland geen interesse hadden in Kaliningrad toen het ze werd aangeboden.
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.quote:Op zondag 28 december 2025 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dan ook jarenlang de standaard werkwijze van Rusland geweest om ingenomen gebied te “russificeren”, dus de oorspronkelijke bevolking wegjagen, vermoorden of deporteren en vervangen door Russen. En op grote schaal paspoorten uitdelen, al dan niet gedwongen. Die nieuwe bewoners beginnen dan vervolgens te jammeren dat ze worden onderdrukt en moedertje Rusland moet te hulp schieten.
Of het nou op de Krim is, de Donbas, Moldavië, Georgië, Baltische staten, Kaliningrad of waar dan ook, het is letterlijk overal hetzelfde playbook.
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gatquote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
Denk het ook.quote:Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.quote:Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Denk het ook.
Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.
Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.quote:Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Denk het ook.
Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.
Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
Hardop gelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken
Hardop gelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van.
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken, Rusland wordt omring door USA, China, en diverse andere landen.
Dat kernwapengeneuzel is vooralsnog pure retoriek, wij hebben ook een EU buitenlandminister (Kallas) die openlijk mijmert over opdelen van Rusland. Dus ja, wat is nou het verschil.
In deze oorlog - en dat ga je oooit nog wel begrijpen - is er geen goed of fout. De hele wereld is hopeloos verdeeld wat nu juist is. Het westen (noord-europa) staat hier steeds geïsoleerder in.
Phpmystyle is de bedrijfspoedel van Poetin.quote:Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is ronduit hilarisch dat de dorpsgek van dit topic anderen ervan beschuldigt de zaak tot een karikatuur te maken.
Het lijkt Rusland wel. Die beschuldigen ook continu anderen van zaken die zelf ook doen. Dat noemen we in het Nederlands ook wel hypocriet.
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.quote:Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.
Ik voel met regelmaat hier de Sovjet periode nog door dringen.
Dat is gewoon iets wat heel diep zit en een paar generaties nodig heeft.
[..]
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gat
Buiten dat iedereen het in NL gewoon top heeft en goed woont. Dus alsnog woon je in dat gat beter dan in Moskou.
Maar Moskou wordt volledig buiten de oorlog gehouden. Die merken het niet en hoeven niet te vechten.
Leven gaat daar gwn door. En ja het is een moderne stad.
Dus die mensen daar leven idd wel redelijk.
Slechte vergelijking dus.
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.quote:Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Je kan me wat. Dat Rusland Oost-Europa als zijn invloedssfeer ziet, maakt het nog geen waarheid.
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerdquote:Op zondag 28 december 2025 12:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.
Nee.quote:Op zondag 28 december 2025 12:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerd.
Lastig te zeggen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.
Dat probleem heb je in elk oud-Sovjet land ben ik bang.quote:Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.
Daarom zal het lastig zijn een puur Oekraïns te verspreiden, de culturele basis is er namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot het cosmopolitane Frans in de 19e eeuw.
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.quote:Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben het niet over een jaar of wat dan ook.quote:Op zondag 28 december 2025 12:09 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.
Moskou loopt natuurlijk ook toekomstige risico's op droneaanvallen of een aanval met door de VS geleverde lange afstandsraketten afgeschoten van Oekraïnse kant e.d. wat deze moderne stad ook aanzienlijke schade kan toebrengen en diverse Moskovieten in ellende kan storten.
En ja, begrijp ook best dat de Oekraïners zich verdedigen en de russen niet zo heel gunstig gezind zijn!
https://www.google.com/ma(...)EwMDc5MjA3MUgBUAM%3Dquote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?quote:Op zondag 28 december 2025 12:26 schreef Discombobulate het volgende:
Het gaat er helemaal niet om of Oost-Europa wel of niet de invloedsfeer is van Rusland. Rusland gedraagt zich alsof dat zo is en handelt daarnaar. Heel simpel: gewoon NAVO defensie op orde en zorgen voor voldoende afschrikking.
NAVO grenzen.quote:Op zondag 28 december 2025 12:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?
Hoezo Rusland komt toch hier heen is jouw argument ad nauseaumquote:Op zondag 28 december 2025 11:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje.
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.quote:Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
moeten ze eerst door Oekraine heen zien te komen dus voorlopig nog niet
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.quote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
Schijnbaarquote:Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.quote:Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
Of via Wit-Rusland Polen in.quote:Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
moeten ze eerst door Oekraine heen zien te komen dus voorlopig nog niet
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.quote:Op zondag 28 december 2025 13:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.
Ja, '91 redux.quote:Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
De vraag is, hoe gaat dit allemaal aflopen?
Alla de koude oorlog en lachen we er later om?
Nee hoor.quote:Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Daar erken je dus (impliciet) de Russische aanspraak op Oekraïne mee.
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:quote:Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ook in Norilsk zijn er mooie gebouwen: https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3Dquote:Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.
Als dat waar is de vraag of we überhaupt nog van soeverein (het recht van een bestuursorgaan om het hoogste gezag uit te oefenen zonder dat verantwoording is verschuldigd aan een ander orgaan) kunnen spreken.quote:Op zondag 28 december 2025 14:05 schreef -XOR- het volgende:
Sowieso is het als gemeenschap van staten wel 'onze oorlog' als een soevereine staat zonder gegronde reden een andere aanvalt en bezet/inneemt, nota bene op ons eigen continent.
OHCHR rapporteerde 53,006 burgerdoden tot 31 october jongstleden in deze oorlog en het aantal verkeersdoden op jaarbasis ligt rond de 3000.quote:Op zondag 28 december 2025 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou kun je het aantal verkeersdoden en aantal doden door drones even naast elkaar leggen. Vallen er 100.000+ verkeersdoden per jaar daar?
Deze oorlog loopt af dat we leven in een multi polaire wereldorde en de liberale hegemonie niet meer bestaat.quote:Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
De vraag is, hoe gaat dit allemaal aflopen?
Alla de koude oorlog en lachen we er later om?
Doet Rusland helemaal gekke dingen, gaat massaal aanvallen en verliest daardoor veel en dreigt financieel te klappen en gaat uit frustratie met nukes op Europese steden gooien?
Poetin wordt oud treedt af en de bevolking wil een andere wind en meer westerse aansluiting?
Tegelijkertijd een scheef oog naar China die ook wel wat ambities heeft en de VS die daar helemaal triggerhappy op inspringt als het zover is.
Maar al met al, alvast de beste wensen voor 2026!
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.quote:Op zondag 28 december 2025 13:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
Schijnbaar
Je merkt er alleen weinig van
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50quote:Op zondag 28 december 2025 15:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
2018 he.quote:Op zondag 28 december 2025 15:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50
Ja sure, ik ga nog geen noodpakketje klaarzettenquote:Op zondag 28 december 2025 15:55 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.
Het is allemaal wat zeg.quote:Op zondag 28 december 2025 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.
Gaat u maar rustig slapen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |