abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219629152
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219629159
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Er wordt elke keer geroepen dat het Westen maar rekening moet houden met de Russische wensen en hun “recht op een eigen waarheid”.

Andersom mag Rusland wel schijt hebben aan de hele wereld, het internationaal recht en de soevereiniteit van andere landen. Of dreigen met een kernoorlog, en dan hoor je ineens niemand. Je zou erom lachen als het niet zo tergend hypocriet was.
Het is inderdaad allemaal nogal hypocriet en doorzichtig.
  zondag 28 december 2025 @ 11:40:02 #53
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219629232
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Want dat is het volgende vraagstuk: stel dat Oekraïne er op wat voor manier dan ook in slaagt om Rusland er volledig uit te vegen, wat doe je dan met al die Russen? Je wil immers ook geen vijfde colonne van een paar miljoen Russen binnen je landsgrenzen.

Dat is ook precies de reden waarom Polen, Litouwen en Duitsland geen interesse hadden in Kaliningrad toen het ze werd aangeboden.
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219629238
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het is dan ook jarenlang de standaard werkwijze van Rusland geweest om ingenomen gebied te “russificeren”, dus de oorspronkelijke bevolking wegjagen, vermoorden of deporteren en vervangen door Russen. En op grote schaal paspoorten uitdelen, al dan niet gedwongen. Die nieuwe bewoners beginnen dan vervolgens te jammeren dat ze worden onderdrukt en moedertje Rusland moet te hulp schieten.

Of het nou op de Krim is, de Donbas, Moldavië, Georgië, Baltische staten, Kaliningrad of waar dan ook, het is letterlijk overal hetzelfde playbook.
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.

Ik voel met regelmaat hier de Sovjet periode nog door dringen.
Dat is gewoon iets wat heel diep zit en een paar generaties nodig heeft.

quote:

[..]
De natuur, de sereniteit, de historie en prachtige architectuur in de binnenstad, de heldere luchten. En dan denken dat de Moskovieten het minder hebben dan iemand in Crooswijk.
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gat :')

Buiten dat iedereen het in NL gewoon top heeft en goed woont. Dus alsnog woon je in dat gat beter dan in Moskou.

Maar Moskou wordt volledig buiten de oorlog gehouden. Die merken het niet en hoeven niet te vechten.
Leven gaat daar gwn door. En ja het is een moderne stad.
Dus die mensen daar leven idd wel redelijk.

Slechte vergelijking dus.
pi_219629259
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Softe etnische zuivering naar Frans 19e eeuws voorbeeld lijkt daarbij de norm te zijn, waarbij je na twee generaties onderwijs een taal bijna volledig kan verwijderen uit een grondgebied.
Denk het ook.

Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.

Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
  zondag 28 december 2025 @ 11:44:01 #56
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219629293
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Denk het ook.

Je merkt hier ook echt verschil tussen de voor-Sovjet val generaties en de na-Sovjet val generaties.

Al is veel hier nog tweetalig, met Russisch dus. En wordt dat nog zeer veel toegepast.
Dus ik denk dat er wel echt veel meer op aangepakt moet worden om deze verandering te krijgen.
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.
  zondag 28 december 2025 @ 11:44:47 #57
56749 BlaZ
pi_219629308
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:41 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Denk het ook.

In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.
Daarom zal het lastig zijn een puur Oekraïns te verspreiden, de culturele basis is er namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot het cosmopolitane Frans in de 19e eeuw.
  zondag 28 december 2025 @ 11:53:33 #58
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_219629462
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken
Hardop gelachen.
Tics van je petten.
pi_219629488
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je maakt er een karikatuur van.
Rusland heeft zich ook gewoon te houden aan internationale afspraken, Rusland wordt omring door USA, China, en diverse andere landen.
Dat kernwapengeneuzel is vooralsnog pure retoriek, wij hebben ook een EU buitenlandminister (Kallas) die openlijk mijmert over opdelen van Rusland. Dus ja, wat is nou het verschil.

In deze oorlog - en dat ga je oooit nog wel begrijpen - is er geen goed of fout. De hele wereld is hopeloos verdeeld wat nu juist is. Het westen (noord-europa) staat hier steeds geïsoleerder in.
Hardop gelachen.
pi_219629559
Het is ronduit hilarisch dat de dorpsgek van dit topic anderen ervan beschuldigt de zaak tot een karikatuur te maken.

Het lijkt Rusland wel. Die beschuldigen ook continu anderen van zaken die zelf ook doen. Dat noemen we in het Nederlands ook wel hypocriet.
pi_219629596
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is ronduit hilarisch dat de dorpsgek van dit topic anderen ervan beschuldigt de zaak tot een karikatuur te maken.

Het lijkt Rusland wel. Die beschuldigen ook continu anderen van zaken die zelf ook doen. Dat noemen we in het Nederlands ook wel hypocriet.
Phpmystyle is de bedrijfspoedel van Poetin.
  zondag 28 december 2025 @ 12:09:18 #62
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219629656
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Yep, mensen in NL weten simpelweg de historie en het gevoel in het Oosten niet.

Ik voel met regelmaat hier de Sovjet periode nog door dringen.
Dat is gewoon iets wat heel diep zit en een paar generaties nodig heeft.
[..]
Laten we Moskou vergelijken met 1 of ander gat :')

Buiten dat iedereen het in NL gewoon top heeft en goed woont. Dus alsnog woon je in dat gat beter dan in Moskou.

Maar Moskou wordt volledig buiten de oorlog gehouden. Die merken het niet en hoeven niet te vechten.
Leven gaat daar gwn door. En ja het is een moderne stad.
Dus die mensen daar leven idd wel redelijk.

Slechte vergelijking dus.
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.

Moskou loopt natuurlijk ook toekomstige risico's op droneaanvallen of een aanval met door de VS geleverde lange afstandsraketten afgeschoten van Oekraïnse kant e.d. wat deze moderne stad ook aanzienlijke schade kan toebrengen en diverse Moskovieten in ellende kan storten.

En ja, begrijp ook best dat de Oekraïners zich verdedigen en de russen niet zo heel gunstig gezind zijn!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219629772
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Je kan me wat. Dat Rusland Oost-Europa als zijn invloedssfeer ziet, maakt het nog geen waarheid.
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219629805
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:19 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Er is helemaal geen waarheid. Het gaat puur om macht en invloed.
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerd :').
pi_219629833
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:21 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ach jee, de 2+2=5 bende is ook weer gearriveerd :').
Nee. :')

Je moet het niet zo filosofisch maken. Dat schept alleen maar verwarring.
pi_219629837
Macht vereist tegenmacht.
pi_219629852
Het gaat er helemaal niet om of Oost-Europa wel of niet de invloedsfeer is van Rusland. Rusland gedraagt zich alsof dat zo is en handelt daarnaar. Heel simpel: gewoon NAVO defensie op orde en zorgen voor voldoende afschrikking.
pi_219629966
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef Momo het volgende:

[..]
Zijn best wat mensen in oudere generaties in Estland nostalgisch naar de Sovjet tijd? Wel ironisch als je de vooruitgang in dat land ziet sinds die tijd? Maar goed mijn oma was ook nostalgisch naar een wc in de tuin en ijskristallen aan de binnenkant van je raam in West Europa.
Lastig te zeggen.
De iets oudere Esten die ik ken zijn allemaal gewoon Estisch.
En die zien het verschil ook wel tussen toen en nu.

Maar die groep die ik eerder beschreef ken ik verder niet.
Geen contact mee. Maar van die ietsje oudere meer Russische groep in Estland verwacht ik best wel mensen die er positief aan terug denken.

quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
In Oekraïne is dit niet zo gemakkelijk aangezien er geen meerderheid echt Oekraïns praat. De meeste mensen praten een soort tussentaal die technisch gezien meer opheeft met Russisch dan Oekraïns en waarbij het aantal Russische leenwoorden richting het oosten stelselmatig toeneemt.
Daarom zal het lastig zijn een puur Oekraïns te verspreiden, de culturele basis is er namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot het cosmopolitane Frans in de 19e eeuw.
Dat probleem heb je in elk oud-Sovjet land ben ik bang.
Vandaar ook dat ik zei dat er wel echt meer drastische maatregelen nodig zijn om her voor elkaar te krijgen in wat generaties tijd.
pi_219629983
quote:

[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
pi_219629991
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 12:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dat laatste een beetje, maar op termijn niet helemaal.

Moskou loopt natuurlijk ook toekomstige risico's op droneaanvallen of een aanval met door de VS geleverde lange afstandsraketten afgeschoten van Oekraïnse kant e.d. wat deze moderne stad ook aanzienlijke schade kan toebrengen en diverse Moskovieten in ellende kan storten.

En ja, begrijp ook best dat de Oekraïners zich verdedigen en de russen niet zo heel gunstig gezind zijn!
We hebben het niet over een jaar of wat dan ook.
Hij had het over nu.

Momenteel is Moskou haast een land opzich. Merken ze er weinig van.
  zondag 28 december 2025 @ 12:47:43 #71
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219630226
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 12:33 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Zet eens een speld ergens willekeurig aan de rand van Moskou of er buiten. Zo’n armzalige bende dat zelfs Crooswijk daar nog bij verbleekt.
https://www.google.com/ma(...)EwMDc5MjA3MUgBUAM%3D

Ken wel landen waar het erger is. Ook in Europa.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 12:52:32 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219630339
lekker belangrijk allemaal jongens
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219630368
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:26 schreef Discombobulate het volgende:
Het gaat er helemaal niet om of Oost-Europa wel of niet de invloedsfeer is van Rusland. Rusland gedraagt zich alsof dat zo is en handelt daarnaar. Heel simpel: gewoon NAVO defensie op orde en zorgen voor voldoende afschrikking.
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?
pi_219630460
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:53 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar dan heb ik wel nog een vervolgvraag voor je: Vanaf waar geldt die 'voldoende afschrikking'? Is dat als de Russen dreigen de Baltische staten binnen te vallen? Of vallen Kharkiv en Dnipro daar ook onder?
NAVO grenzen.
pi_219630521
quote:
10s.gif Op zondag 28 december 2025 11:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En toch ga je er niet naar toe verhuizen. Rara politiepetje. _O-
Hoezo Rusland komt toch hier heen is jouw argument ad nauseaum
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 13:03:04 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219630558
moeten ze eerst door Oekraine heen zien te komen dus voorlopig nog niet
pi_219630904
quote:
88s.gif Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
pi_219630941
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 12:56 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
NAVO grenzen.
Daar erken je dus (impliciet) de Russische aanspraak op Oekraïne mee.
pi_219630948
quote:

[..]
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 13:26:36 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219630957
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De hybride oorlog is er allang. Het is niet zo dat we er niks mee te maken hebben totdat de tanks bij Oldenzaal de grens over rollen ofzo.
Schijnbaar

Je merkt er alleen weinig van
pi_219631195
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219631497
quote:
88s.gif Op zondag 28 december 2025 13:03 schreef sp3c het volgende:
Of via Wit-Rusland Polen in.
Maar wens ze veel succes met onze stukadoors
Vakman pur sang
pi_219631520
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2025 13:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dit ja. Zeg ik al jaren maar wordt altijd weggelachen.
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.

Gaat u maar rustig slapen!
pi_219631758
De vraag is, hoe gaat dit allemaal aflopen?
Alla de koude oorlog en lachen we er later om?
Doet Rusland helemaal gekke dingen, gaat massaal aanvallen en verliest daardoor veel en dreigt financieel te klappen en gaat uit frustratie met nukes op Europese steden gooien?
Poetin wordt oud treedt af en de bevolking wil een andere wind en meer westerse aansluiting?

Tegelijkertijd een scheef oog naar China die ook wel wat ambities heeft en de VS die daar helemaal triggerhappy op inspringt als het zover is.

Maar al met al, alvast de beste wensen voor 2026!
Vakman pur sang
  zondag 28 december 2025 @ 14:05:07 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219631785
Sowieso is het als gemeenschap van staten wel 'onze oorlog' als een soevereine staat zonder gegronde reden een andere aanvalt en bezet/inneemt, nota bene op ons eigen continent.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 28 december 2025 @ 14:08:53 #86
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_219631881
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja, '91 redux.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_219632340
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Daar erken je dus (impliciet) de Russische aanspraak op Oekraïne mee.
Nee hoor.
  zondag 28 december 2025 @ 15:44:50 #88
56749 BlaZ
pi_219633922
quote:

[..]
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
  zondag 28 december 2025 @ 15:47:34 #89
56749 BlaZ
pi_219634007
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 13:25 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Die clown is nog in staat om een stad als Norilsk op te hemelen.
Ook in Norilsk zijn er mooie gebouwen: https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
  zondag 28 december 2025 @ 15:51:27 #90
56749 BlaZ
pi_219634127
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 14:05 schreef -XOR- het volgende:
Sowieso is het als gemeenschap van staten wel 'onze oorlog' als een soevereine staat zonder gegronde reden een andere aanvalt en bezet/inneemt, nota bene op ons eigen continent.
Als dat waar is de vraag of we überhaupt nog van soeverein (het recht van een bestuursorgaan om het hoogste gezag uit te oefenen zonder dat verantwoording is verschuldigd aan een ander orgaan) kunnen spreken.
  zondag 28 december 2025 @ 15:54:06 #91
56749 BlaZ
pi_219634208
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 11:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Nou kun je het aantal verkeersdoden en aantal doden door drones even naast elkaar leggen. Vallen er 100.000+ verkeersdoden per jaar daar?
OHCHR rapporteerde 53,006 burgerdoden tot 31 october jongstleden in deze oorlog en het aantal verkeersdoden op jaarbasis ligt rond de 3000.
  zondag 28 december 2025 @ 15:55:01 #92
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219634228
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Doet Rusland helemaal gekke dingen, gaat massaal aanvallen en verliest daardoor veel en dreigt financieel te klappen en gaat uit frustratie met nukes op Europese steden gooien?
Poetin wordt oud treedt af en de bevolking wil een andere wind en meer westerse aansluiting?

Tegelijkertijd een scheef oog naar China die ook wel wat ambities heeft en de VS die daar helemaal triggerhappy op inspringt als het zover is.

Maar al met al, alvast de beste wensen voor 2026!
Deze oorlog loopt af dat we leven in een multi polaire wereldorde en de liberale hegemonie niet meer bestaat.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219634246
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:26 schreef sp3c het volgende:

[..]
Schijnbaar

Je merkt er alleen weinig van
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.
pi_219634303
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 15:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik kwam met mijn willekeurige speld hier uit:
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50
Vakman pur sang
  zondag 28 december 2025 @ 16:01:11 #95
6484 ExTec
pi_219634353
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 15:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Poah litertje euro 95 voor ¤0,50
2018 he.
pi_219634596
quote:
7s.gif Op zondag 28 december 2025 16:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
2018 he.
Nu 70 cent.
  Moderator zondag 28 december 2025 @ 16:13:06 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219634624
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 15:55 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Stilte voor de storm. We zijn slechts aan het warmlopen.
Ja sure, ik ga nog geen noodpakketje klaarzetten
  zondag 28 december 2025 @ 16:14:17 #98
6484 ExTec
pi_219634654
Voor ons heerlijk goedkoop, voor de russen aldaar een verhoging van 40%.
  zondag 28 december 2025 @ 16:18:23 #99
6484 ExTec
pi_219634721
En da's anno nu overigens benzine aangelengd met allerhande chemische rotzooi, waar het motor management van chinese auto's niet mee overweg kunnen, waardoor die massaal de geest geven.
  zondag 28 december 2025 @ 16:37:05 #100
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219635039
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vind een uitspraak als “het is niet onze oorlog” daarom ook grenzeloos naïef. Er worden verkiezingen beïnvloed, partijen gefinancierd, kabels kapotgetrokken en jongeren geronseld voor allerlei spionageklusjes.

Gaat u maar rustig slapen!
Het is allemaal wat zeg.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')