Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Moet wel wat doorstaan voor de laatste van het uur in de onvermijdelijke single knip
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] vast geen populaire mening, maar ik vind de normale Skuumkoppe overrated en drink dan liever een pilsje. De 0.0 heb ik nog nooit op.
Ik drink normaliter ook die Skuumkoppe niet zo, maar ben wel benieuwd of die 0.0 wel oke is, ook nu ik mss een wat andere blik heb op alcohol (lees: de verslaafde Bassman vond dat texelse skuumkoppe te weinig % had )
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ik drink normaliter ook die Skuumkoppe niet zo, maar ben wel benieuwd of die 0.0 wel oke is, ook nu ik mss een wat andere blik heb op alcohol (lees: de verslaafde Bassman vond dat texelse skuumkoppe te weinig % had )
Nou, ben benieuwd wat je ervan vindt
Ja, ik geloof dat je de texelse skuumkoppe dan wat laf vond. Het drinkt ook wel makkelijk weg.
[..] Ik drink normaliter ook die Skuumkoppe niet zo, maar ben wel benieuwd of die 0.0 wel oke is, ook nu ik mss een wat andere blik heb op alcohol (lees: de verslaafde Bassman vond dat texelse skuumkoppe te weinig % had )
Op zaterdag 27 december 2025 01:31 schreef Redefine het volgende: Sinatra en bigband muziek valt wel in de categorie 'ik zal het nooit vanuit mijzelf opzetten, maar vind het toch wel lekker om zo nu en dan te horen.'
Nou, ja, dit dus.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ongetwijfeld. De hoogtijjaren zijn lang verleden tijd /Abel
Godzijdank
Ik kan dat niet zo heel goed beantwoorden, omdat ik tot vorig jaar niet meeposte (wel regelmatig mee las), maar die kans is wel vrij groot ja. Tot een aantal jaar geleden werd er veel meer gepost.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Op zaterdag 27 december 2025 01:36 schreef ArnieAlberts het volgende: Jeroen, bek houden, draai de muziek. Je werkt voor een zender waarvan de slogan ooit 'De muziek zegt alles' was.
Hij is daar helemaal niet mee bezig joh
Muziekweetje: Bart de Graaff heeft deze ooit in het Nederlands gecoverd (Oef ) als 'De maat is vol'. Schrijver van die teksten, Jeroen van Baaren, gaf later toe dat het héle slechte tekstjes waren
[..] Ik kan dat niet zo heel goed beantwoorden, omdat ik tot vorig jaar niet meeposte (wel regelmatig mee las), maar die kans is wel vrij groot ja. Tot een aantal jaar geleden werd er veel meer gepost.
ik post hier al weer wat jaartjes mee, soms meer, soms minder (dit jaar tot nu )
Met de muziek? Dat merk ik. Hij wil te graag de hoogtijjaren van de Veronica Drive In Shows hier terughalen. Dat moet ie lekker in zijn eigen tijd doen.
Muziekweetje: Bart de Graaff heeft deze ooit in het Nederlands gecoverd (Oef ) als 'De maat is vol'. Schrijver van die teksten, Jeroen van Baaren, gaf later toe dat het héle slechte tekstjes waren
Dat wist ik niet. Ik geloof niet dat ik die versie wil horen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Ik kan me alleen maar zijn huismuis Lodewijk herinneren. En een duet met Leen.
Je was er te weinig Arnie. Zat je onder de plak toen?
De top 2000 is als een goede wijn. Een goede wijn kan altijd, maar hóeft niet altijd. Eens in de zoveel tijd had ik het wel weer even gezien. En toen luisterde ik 'm gewoon.
[..] Alles kan een muis gelukkig maken & Ik wou dat ik voor één keer in mijn leven
Zal die muis naar Lex Harding vernoemd zijn?
Radiohead is net als een mood: soms heb je er zin in, soms niet. Maar No surprises vind ik wel schitterend. En van die clip erbij krijg ik claustrofobische gevoelens.
Op zaterdag 27 december 2025 01:40 schreef BillDauterive het volgende: Qua concerten is Radiohead het grootste baalmoment dit jaar. Want ik kon geen kaartje voor het concert krijgen.
Ja, is jammer. Is jammer. Volgend jaar weer een kans.
Er wordt hier vaak wat negatief over dit nummer gedaan, maar t is toch 1 van de betere van The Bends
Is er eigenlijk al een 'we doen iets wat echt niet kan'-momentje op de webcam geweest dit jaar? Beetje zoals die korpsballen die hun lul uit de broek haalden?
Op zaterdag 27 december 2025 01:41 schreef MTheBassman het volgende: Ik vind een paar RH nummers wel mooi, maar ik heb het idee dat het verder niet zo mijn muziek is of zo.
Idem. Hebben hele goede nummers. Maar ik hoef ze niet achter elkaar te horen.
Voor mij is Lucky ook gewoon een The bends-nummer trouwens. Ze brachten m nog op single uit voor Street Spirit.
Op zaterdag 27 december 2025 01:44 schreef BillDauterive het volgende: Ik drink de laatste slok van mijn limonade op en ga lekker naar bedje toe. Fijne nacht allemaal! Tot morgen
Slaap lekker Bill
Op zaterdag 27 december 2025 01:44 schreef BillDauterive het volgende: Ik drink de laatste slok van mijn limonade op en ga lekker naar bedje toe. Fijne nacht allemaal! Tot morgen
Op zaterdag 27 december 2025 01:42 schreef ArnieAlberts het volgende: Is er eigenlijk al een 'we doen iets wat echt niet kan'-momentje op de webcam geweest dit jaar? Beetje zoals die korpsballen die hun lul uit de broek haalden?
Ben die fragmenten nog niet tegengekomen op Twitter, en daar zitten wel een paar fanatiekelingen die de cafébeelden intensief in de gaten houden om shorts/gifjes van te kunnen maken.
Op zaterdag 27 december 2025 01:42 schreef ArnieAlberts het volgende: Is er eigenlijk al een 'we doen iets wat echt niet kan'-momentje op de webcam geweest dit jaar? Beetje zoals die korpsballen die hun lul uit de broek haalden?
[..] Ben die fragmenten nog niet tegengekomen op Twitter, en daar zitten wel een paar fanatiekelingen die de cafébeelden intensief in de gaten houden om shorts/gifjes van te kunnen maken.
Op zaterdag 27 december 2025 01:40 schreef BillDauterive het volgende: Qua concerten is Radiohead het grootste baalmoment dit jaar. Want ik kon geen kaartje voor het concert krijgen.
Ja, voor mij ook best wel een baalmoment. Niet ingeloot voor Berlijn of Londen en last minute ging het niet meer lukken om nog even op de bonnefooi op en neer te gaan naar die graue Stadt. Er was toen wel genoeg aanbod aan kaartjes voor oké prijs, maar ja.
Op zaterdag 27 december 2025 01:49 schreef ArnieAlberts het volgende: Dit toont aan dat Jeroen het NIET voor de radio of de luisteraar doet, maar puur voor de tv: niemand op de radio die hem met die gitaar ziet.
Het was me al jaren duidelijk dat die man gewoon erg aandachtsgeil is.
Paar jaar geleden hadden dj's ook leuke, ludieke momentjes tijdens de liedjes, maar Jeroen voelt echt alsof ie zo op zijn eigen eilandje zit. Leukste vond ik ooit 'Scenes from an Italian Restaurant', waarbij een tafeltje midden in het café gedropt was en de dj een stelletje eraan schoof en ze ging serveren
Op zaterdag 27 december 2025 01:50 schreef ArnieAlberts het volgende: Paar jaar geleden hadden dj's ook leuke, ludieke momentjes tijdens de liedjes, maar Jeroen voelt echt alsof ie zo op zijn eigen eilandje zit. Leukste vond ik ooit 'Scenes from an Italian Restaurant', waarbij een tafeltje midden in het café gedropt was en de dj een stelletje eraan schoof en ze ging serveren
Dat was Stasse ja
[..] Het was me al jaren duidelijk dat die man gewoon erg aandachtsgeil is.
Hij weet ook nergens iets van af. Aanrader om zijn aflevering van De Slimste Mens eens op te zoeken. Ook die van Erik de Zwart, die in een finale zichzelf compleet om zeep hielp
[..] Hij weet ook nergens iets van af. Aanrader om zijn aflevering van De Slimste Mens eens op te zoeken. Ook die van Erik de Zwart, die in een finale zichzelf compleet om zeep hielp
Erik de Zwart heeft nooit meegedaan
[..] Niet aan de Top 2000, wel aan De Slimste Mens hoor.
Heb er geen actieve herinnering aan
Ik ook wel, tis dat ik nog vol adrenaline zit en in m'n felverlichte woon-/werkkamer zit, had ik nu in bed gelegen met nog even op de telefoon scrollend door het warme bad...
[..] Ik ook wel, tis dat ik nog vol adrenaline zit en in m'n felverlichte woon-/werkkamer zit, had ik nu in bed gelegen met nog even op de telefoon scrollend door het warme bad...
Ahhh, okay. Inkel gaat het café in en maakt even met iedereen een praatje en een foto'tje. Ja, aandacht, maar wel leuk. Dit had ik hem eerder nog niet zien doen.
Op zaterdag 27 december 2025 01:55 schreef ArnieAlberts het volgende: Ahhh, okay. Inkel gaat het café in en maakt even met iedereen een praatje en een foto'tje. Ja, aandacht, maar wel leuk. Dit had ik hem eerder nog niet zien doen.
Hij ging ook eerder op de foto met kinderen in de studio
Jeroen is een absolute radioheld, maar heb toch wel moeite om naar m te luisteren these days, ook gewoon buiten de Top 2000. Hij was altijd supergesmeerd en t is ook veel zoeken en hakkelen tegenwoordig, en dat vind ik vervelend om te horen.
Op zaterdag 27 december 2025 01:59 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Jeroen is een absolue radioheld, maar heb toch wel moeite om naar m te luisteren these days, ook gewoon buiten de Top 2000. Hij was altijd supergesmeerd en t is ook veel zoeken en hakkelen tegenwoordig, en dat vind ik vervelend om te horen.
Jeroen was in de 80s een échte radiogod naast Curry (C&VI was en is misschien wel nog steeds het allerbeste radioduo dat Nederland ooit gehad heeft - EkStra Weekend heeft keurig van hen het vak geleerd), en ook met Rob Stenders én solo op Veronica publiek was hij meesterlijk radiokundig maker.
Tegenwoordig had hij al zes jaar geleden naar Radio 5 gemoeten. Toen ze hem daar wegschopten had ie lekker weg moeten blijven.
Ik ben een muzikale leek maar draag Nederland een warm hart toe (Iemand moet het doen) dus ik vond Rob de Nijs en Gerard Cox erg zonde.
Qua muzikaliteit Brian Wilson en George Kooijmans. Bij beiden ook wel om de muziek.Verder toch ook wel Ace Freeley (die recent nog wel prima muziek maakte) en John Sykes.
Ik ben een muzikale leek maar draag Nederland een warm hart toe (Iemand moet het doen) dus ik vond Rob de Nijs en Gerard Cox erg zonde.
Als metalhead kan ik eerlijk gezegd niks anders dan Ozzy Osbourne antwoorden. Man was een absolute legende en ook enorm grappig. Black Sabbath was veel gedraaid in mijn tienerjaren, zo genoten van die gasten toendertijd.
Lol, pretparken vinden het niet erg om klanten massaal binnen te laten, maar pas binnen laten weten dat bijna alle attracties dicht zijn is een kutstreek
Op zaterdag 27 december 2025 01:59 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Jeroen is een absolute radioheld, maar heb toch wel moeite om naar m te luisteren these days, ook gewoon buiten de Top 2000. Hij was altijd supergesmeerd en t is ook veel zoeken en hakkelen tegenwoordig, en dat vind ik vervelend om te horen.
Dat ja.
Op zaterdag 27 december 2025 02:01 schreef ArnieAlberts het volgende: Lol, pretparken vinden het niet erg om klanten massaal binnen te laten, maar pas binnen laten weten dat bijna alle attracties dicht zijn is een kutstreek
Mooi is dat ja
1358 Zondag Rob de Nijs 1357 Born On The Bayou Creedence Clearwater Revival 1356 Stand By Me Ben E. King 1355 West End Girls Pet Shop Boys 1354 We Don't Need Another Hero Tina Turner 1353 Candy Paolo Nutini 1352 One Moment In Time Whitney Houston 1351 Magnificent (She Says) Elbow 1350 Silence (Tiësto Mix) Delerium ft. Sarah McLachlan 1349 Pretty Fly (For A White Guy) The Offspring 1348 It's A Sin Pet Shop Boys 1347 So Long Marianne Leonard Cohen 1346 Walk On The Wild Side Lou Reed
1358 Zondag Rob de Nijs 1357 Born On The Bayou Creedence Clearwater Revival 1356 Stand By Me Ben E. King 1355 West End Girls Pet Shop Boys 1354 We Don't Need Another Hero Tina Turner 1353 Candy Paolo Nutini 1352 One Moment In Time Whitney Houston 1351 Magnificent (She Says) Elbow 1350 Silence (Tiësto Mix) Delerium ft. Sarah McLachlan 1349 Pretty Fly (For A White Guy) The Offspring 1348 It's A Sin Pet Shop Boys 1347 So Long Marianne Leonard Cohen 1346 Walk On The Wild Side Lou Reed
1358 Zondag Rob de Nijs 1357 Born On The Bayou Creedence Clearwater Revival 1356 Stand By Me Ben E. King 1355 West End Girls Pet Shop Boys 1354 We Don't Need Another Hero Tina Turner 1353 Candy Paolo Nutini (Oh die?) 1352 One Moment In Time Whitney Houston 1351 Magnificent (She Says) Elbow (Oh die?) 1350 Silence (Tiësto Mix) Delerium ft. Sarah McLachlan 1349 Pretty Fly (For A White Guy) The Offspring 1348 It's A Sin Pet Shop Boys 1347 So Long Marianne Leonard Cohen 1346 Walk On The Wild Side Lou Reed
Op zaterdag 27 december 2025 01:57 schreef ArnieAlberts het volgende: Ik ben een muzikale leek maar draag Nederland een warm hart toe (Iemand moet het doen) dus ik vond Rob de Nijs en Gerard Cox erg zonde.
Rob en Gerard zijn natuurlijk ook gewoon iconen die een hoop voor de Nederlandse muziekscene hebben betekent. Zeker zonde.
Zondag waarschijnlijk mijn favoriete De Nijs, hoe catchy wil je het hebben
[..] ik heb een raar soort hekel aan post-Ike Tina
je moet ze kort houden idd
Dit moesten we in een soort acapella zingen toen we op een soort kunstweekend waren, een vriend had me uitgenodigd. Was best wel leuk. Zaten veel diverse workshops tussen. Dit was echt 13 jaar terug of zo.
Wanneer was jij voor het laatst fysiek in het cafe Arnie?
Jouw verhalen van jaren geleden in dit topic waren wel een van de triggers om in 2024 eindelijk eens te sprong te wagen naar Hilversum. M'n allereerste keer Beeld & Geluid, en dan direct 2 dagen en 3 uur totaal meepakken.
[..] Wanneer was jij voor het laatst fysiek in het cafe Arnie?
Jouw verhalen van jaren geleden in dit topic waren wel een van de triggers om in 2024 eindelijk eens te sprong te wagen naar Hilversum. M'n allereerste keer Beeld & Geluid, en dan direct 2 dagen en 3 uur totaal meepakken.
Poeeeeh. Het café zelf ben ik in geen jaren meer geweest (Ik denk 2014 of 2015?), het wachtcafé in 2017 of 2018 was echt een genot. Geen camera's, en de sfeer die ik ZO mistte in die laatste keer dat ik er was. De sfeer die je NU ziet op tv, is namelijk 100% de sfeer zoals ik hem ervoer in person: koud, kil, en je moet er met leuke mensen zijn, want de mensen zijn er voor henzelf. Anderen aanspreken is een doodzonde.
In a West End town, a dead end world The East End boys and West End girls In a West End town, a dead end world The East End boys and West End girls West End girls West End girls
Dus (naked) bij de Earring is wel het album, maar dit staat niet op een Thunderdome cd?
[..] Poeeeeh. Het café zelf ben ik in geen jaren meer geweest (Ik denk 2014 of 2015?), het wachtcafé in 2017 of 2018 was echt een genot. Geen camera's, en de sfeer die ik ZO mistte in die laatste keer dat ik er was. De sfeer die je NU ziet op tv, is namelijk 100% de sfeer zoals ik hem ervoer in person: koud, kil, en je moet er met leuke mensen zijn, want de mensen zijn er voor henzelf. Anderen aanspreken is een doodzonde.
Hoe zat het dan in de jaren 2017-18 met het Wachtcafé? Dat bestaat thans niet meer zeker?
Toen ik er vorig jaar in de nacht van 30 op 31 december alleen was lukte het prima om praatjes aan te knopen met mensen toen we nog moesten wachten om naar binnen te gaan. In het Café een stuk lastiger, want dan is de muziek overheersender en dan zijn de meeste groepjes er toch voor zichzelf.
Je merkt de laatste jaren ook wel dat een behoorlijk deel van het Top 2000 café best wel camerabewust c.q. -geil is en er nadrukkelijk mee bezig is om in beeld te komen.
Help me even, welk nummer is dan die upbeat 'I want/need a hero' wat ik in de plaats dacht? Was ook uit de soundtrack van een film dacht ik.
Holding out for a hero, Bonnie Tyler, Footloose
[..] Hoe zat het dan in de jaren 2017-18 met het Wachtcafé? Dat bestaat thans niet meer zeker?
Toen ik er vorig jaar in de nacht van 30 op 31 december alleen was lukte het prima om praatjes aan te knopen met mensen toen we nog moesten wachten om naar binnen te gaan. In het Café een stuk lastiger, want dan is de muziek overheersender en dan zijn de meeste groepjes er toch voor zichzelf.
Je merkt de laatste jaren ook wel dat een behoorlijk deel van het Top 2000 café best wel camerabewust c.q. -geil is en er nadrukkelijk mee bezig is om in beeld te komen.
Zie je, dat dus. Dat was echt toen ik er ook was al heel erg het geval. Ik denk dat het wachtcafé er inderdaad niet meer is, en ze het wachten 'voor het plaatje' lekker voor de deur van dat café houden ofzo. Ik vind het er niet uitzien, als ik heel eerlijk ben.
Ik heb nooit echt de behoefte gehad naar het café te gaan. Lijkt mij de reis en het wachten niet waard. Misschien de eerste paar jaren. Maar nu echt niet meer.
Op zaterdag 27 december 2025 02:20 schreef MTheBassman het volgende: Ik heb nooit echt de behoefte gehad naar het café te gaan. Lijkt mij de reis en het wachten niet waard. Misschien de eerste paar jaren. Maar nu echt niet meer.
Ik was voor research wel eens in Beeld & Geluid door de jaren heen. Ik vond het gewoon ENG worden toen ik er eens was en bij de voordeur van B&G begroet werd met toegangspoortjes, alsof het godverdomme een fucking festival is. Vreselijk.
[..] Ik was voor research wel eens in Beeld & Geluid door de jaren heen. Ik vond het gewoon ENG worden toen ik er eens was en bij de voordeur van B&G begroet werd met toegangspoortjes, alsof het godverdomme een fucking festival is. Vreselijk.
Ja, dat brengt niet bepaald de sfeer er goed in.
Vervolgens binnen B&G moest ik normaliter de trap af en ONDER het Top 2000 café door richting een kantoorruimte. In 2017-2018 was dat geen enkel probleem, in 2019 was dat al iets strikter.
In 2021, '22 of '23 was dat echt ineens 'oh dat moet ik even vragen aan iemand moment'. Ik wil gewoon research doen lul.
Ik heb nog ergens in mijn archief foto's van de steiger-bouw omdat ik op dat moment direct ONDER het Top 2000 café stond. Moet ik eens opzoeken voor wie dat interessant vind, want, eerlijk; het is wel een oprecht knappe prestatie.
Ik maakte vandaag een oepsje: ik was met een vriendin naar de bios (Amsterdamned II, aanrader maar een paar minpuntjes, ach ja), en daarna gingen we uit eten. Die rekenden dus even kersttarief Even later langs de ouders gegaan en daar bleek dat ze nog driekwart koude schotel-schaal over hadden. Had een flink bedragje gescheeld
[..] Zie je, dat dus. Dat was echt toen ik er ook was al heel erg het geval. Ik denk dat het wachtcafé er inderdaad niet meer is, en ze het wachten 'voor het plaatje' lekker voor de deur van dat café houden ofzo. Ik vind het er niet uitzien, als ik heel eerlijk ben.
Ja, vorig jaar stonden er picknicktafels waar je zitten kon gaan wachten. Beetje staan en ijsberen rondom de wachtrij was ook een optie, of gewoon al enorm vroeg daadwerkelijk in de rij aansluiten (deden de meesten).
Zo'n gezellig wachtcafé zonder camera's lijkt me ook een stuk fijner. Zeker voor de mensen die van ver moeten komen en er logischerwijs al ruim van te voren zijn, omdat ze niets willen missen.
Vorig jaar de 31e had ik pas very last minute m'n kaartjes bemachtigd en wilde ik nog zoveel mogelijk van de nacht thuis meemaken. Dus relatief laat vertrokken, met een aardige gang richting Hilversum gesjeesd en toen was er nog nét op tijd om in de rij/polonaise voor Engelbewaarder aan te sluiten
Op zaterdag 27 december 2025 02:25 schreef ArnieAlberts het volgende: Ik maakte vandaag een oepsje: ik was met een vriendin naar de bios (Amsterdamned II, aanrader maar een paar minpuntjes, ach ja), en daarna gingen we uit eten. Die rekenden dus even kersttarief Even later langs de ouders gegaan en daar bleek dat ze nog driekwart koude schotel-schaal over hadden. Had een flink bedragje gescheeld
Ach, later kun je er om lachen
Ik ben altijd een beetje torn over Whitney Houston. Als zij geen grote carrière had gehad, hadden we ook kansloze kansenparels als Glenda Batta nooit gehad.
Maar ja, met die logica hadden we ook Whitney nog gehad als zoiets als een badkuip niet bestond. Ofzo.
[..] Ja, vorig jaar stonden er picknicktafels waar je zitten kon gaan wachten. Beetje staan en ijsberen rondom de wachtrij was ook een optie, of gewoon al enorm vroeg daadwerkelijk in de rij aansluiten (deden de meesten).
Zo'n gezellig wachtcafé zonder camera's lijkt me ook een stuk fijner. Zeker voor de mensen die van ver moeten komen en er logischerwijs al ruim van te voren zijn, omdat ze niets willen missen.
Vorig jaar de 31e had ik pas very last minute m'n kaartjes bemachtigd en wilde ik nog zoveel mogelijk van de nacht thuis meemaken. Dus relatief laat vertrokken, met een aardige gang richting Hilversum gesjeesd en toen was er nog nét op tijd om in de rij/polonaise voor Engelbewaarder aan te sluiten
Sorry dat ik het zeg, maar dit klinkt dus erg kansloos. Niet vanuit jou, maar vanuit die organisatie. De kaartjes worden duurder, maar de organisatie steeds rukker? Great, ik ga meteen erheen
Op zaterdag 27 december 2025 02:28 schreef MTheBassman het volgende: Ik vind de muziek van Whitney doorgaans een beetje té, of zo. Had een geweldige strot, maar vind haar zangstijl echt niks.
Whitney's strot was 1000 maal beter dan Glennis die overal en nergens beweert dat zij datzelfde wel even kan.
Op zaterdag 27 december 2025 02:28 schreef Gretzl het volgende: Geen idee waarom, maar bij deze songtitel en Whitney's uithalen krijg ik opeens de associatie met Ariana Grande's finest
Not gonna lie: dit is wel een nummer waarbij ik graag getuige van de opnames had willen zijn in de studio. Dit klinkt groots, op zo'n wijze dat de opname het bijna geen recht doet.
Wat de fucksels: op de stream nu een oproep voor POST? Met een POSTBUS??? "Jouw nieuwjaarswens in het café? Stuur een kaartje naar postbus...", Sorry maar, hebben ze wel door hoe duur een kaartje sturen tegenwoordig is???
Op zaterdag 27 december 2025 02:30 schreef ArnieAlberts het volgende: Not gonna lie: dit is wel een nummer waarbij ik graag getuige van de opnames had willen zijn in de studio. Dit klinkt groots, op zo'n wijze dat de opname het bijna geen recht doet.
Op zaterdag 27 december 2025 02:28 schreef MTheBassman het volgende: Ik vind de muziek van Whitney doorgaans een beetje té, of zo. Had een geweldige strot, maar vind haar zangstijl echt niks.
Dat is het wel ja. Een van de beste zangeressen ooit, maar de muziek was toch wel vaak heel erg afgestemd op het kunnen tonen van die zangstem i.p.v. een mooi nummer maken. Al scheelt het wel nog dat bij het haar dan in die uithalen zat en niet in de overdreven zanglijnen die Beyoncé en al haar klonen de wereld in slingeren
Op zaterdag 27 december 2025 02:31 schreef ArnieAlberts het volgende: Wat de fucksels: op de stream nu een oproep voor POST? Met een POSTBUS??? "Jouw nieuwjaarswens in het café? Stuur een kaartje naar postbus...", Sorry maar, hebben ze wel door hoe duur een kaartje sturen tegenwoordig is???
[..] Heb nooit zo begrepen dat mensen haar knap vinden. Nu misschien wel iets minder, als ik zie hoe ze er een paar maanden gelden uitzag.
Haar muziek kan ik niet zo over oordelen, ken ik bijna niks van. Maar ik gok dat het niet veel soeps is.
Ik heb ook nooit zo begrepen wat er aantrekkelijk aan haar was. Maar heb haar wel vaker horen zingen en die stem trek ik echt niet, vooral dat hijgerige. En de nummers die ik wel eens van haar gehoord heb waren ook niet best.
[..] Dat is het wel ja. Een van de beste zangeressen ooit, maar de muziek was toch wel vaak heel erg afgestemd op het kunnen tonen van die zangstem i.p.v. een mooi nummer maken. Al scheelt het wel nog dat bij het haar dan in die uithalen zat en niet in de overdreven zanglijnen die Beyoncé en al haar klonen de wereld in slingeren
Mee eens, het is wel iets te 'kijk mij eens goed kunnen zingen'. Er zijn meerdere manieren om mensen te raken met je stem, zeg maar.
Heel wat als je het doet voor een kaart naar een productie/omroep/zender die deze waarschijnlijk niet behandelen of uitsluitend om 3 uur 's nachts als je een keer niet luistert. Als ie al niet zoekraakt in de post.
1,50 euro is voor sommigen gewoon veel geld. Verloochen dat niet.
[..] Ik heb ook nooit zo begrepen wat er aantrekkelijk aan haar was. Maar heb haar wel vaker horen zingen en die stem trek ik echt niet, vooral dat hijgerige. En de nummers die ik wel eens van haar gehoord heb waren ook niet best.
Ja, ik kan me Problem van haar herinneren, en die stem werd ik ook niet zo blij van.